Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:13
Mickvanderveen schreef op woensdag 29 november 2023 @ 08:08:
[...]

Ben nog op zoek naar de benzine versie van de PoleStar 2, iemand een tip? 🤦‍♂️
Er van uitgaande dat je geen Troll bent: die bestaat niet! Koop een XC40 en een P2, en knutsel er zelf een in elkaar met onderdelen van beide.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Entity
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:01

Entity

9000rpm

guido66 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 08:16:
[...]

Er van uitgaande dat je geen Troll bent: die bestaat niet! Koop een XC40 en een P2, en knutsel er zelf een in elkaar met onderdelen van beide.
De originele plannen waren wel brandstof, hybride/plugin en elektrisch toen het nog een Volvo concept was: https://www.caranddriver....ept-photos-and-info-news/

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• MaxxMark
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 16:28

MaxxMark

HT is Tof!

Berenkoud schreef op zondag 26 november 2023 @ 20:46:
Vol verwachting de 4.0 app gedownload.
Enkel een subtiele herschikking van een aantal tiles in je scherm. Beschamend.

Die innovatieve app van Polestar laat echt te wensen over.

Als ik hem simpel vergelijk met mijn vorig Kia, daar kan ik in de app zo ongeveer alles met de app instelling wat ook op de boordcomputer kon.

Met de PS app heb je slechts een 4 tal functies waar je verder niks van de auto zelf in kan stellen.
Eigenlijk wilde ik niet reageren en was ik wel content met het feit dat niemand er een reactie op gegeven heeft.

Het is een beetje een pet-peeve van mij om me op te winden over dergelijke reacties waar duidelijk blijkt dat relevante kennis over software/app-ontwikkeling zeer te wensen overlaat. En dát vind ík beschamend! :(

Het Dunning-Kruger effect in volle glorie! Lekker kort door de bocht een opmerking plaatsen over hoe slecht de ontwikkeling wel niet is. Chappeau! |:(

Om er een positievere spin aan te geven: ik vind het gigantisch knap van ze wat ze met deze release voor elkaar hebben weten te krijgen. Tijdens het opschalen van hun geheel nieuwe software infrastructuur dat zowel Volvo als Polestar bedient en waar tijdens dat opschalen steeds meer auto's in verschillende configuraties worden toegevoegd hebben ze het voor elkaar weten te krijgen om de technische basislaag die de communicatie verzorgt (wat overigens een connectionless protocol/systeem is en dus volledig asynchroon verloopt) opnieuw op te bouwen. En met succes! Want een (heel) groot deel van de problemen die er voorheen waren mbt acties die niet (of eigenlijk "ogenschijnlijk" niet) werden uitgevoerd zijn opgelost.

En dat is zeker geen kattepis!

Als het íets is, is het juist zeer innovatief van ze dat ze een dergelijk systeem met succes weten uit te rollen!

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vithar
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:46
guido66 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 08:16:
[...]
@Mickvanderveen bedoelde dit duidelijk sarcastisch: stickers om aan te duiden dat de P2 een EV is, zijn onzin, aangezien er geen benzine versie van de P2 is (wat Mick dus bedoelde met zijn reactie).

Overigens als advocaat van de duivel: brandweermannen kennen wellicht niet alle autos die er bestaan uit hun hoofd en aangezien er geen type-aanduiding op de P2 staat, zou een onwetende nergens vanaf kunnen leiden dat het een P2 is en dus een EV.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:10
vithar schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:44:
[...]

@Mickvanderveen bedoelde dit duidelijk sarcastisch: stickers om aan te duiden dat de P2 een EV is, zijn onzin, aangezien er geen benzine versie van de P2 is (wat Mick dus bedoelde met zijn reactie).

Overigens als advocaat van de duivel: brandweermannen kennen wellicht niet alle autos die er bestaan uit hun hoofd en aangezien er geen type-aanduiding op de P2 staat, zou een onwetende nergens vanaf kunnen leiden dat het een P2 is en dus een EV.
tja als je Polestar in de brand staat, is de sticker als eerste gesmolten ;) ze kunnen beter aanleren om onder de auto te kijken richting uitlaat enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 10:01
daniel14 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:51:
[...]

tja als je Polestar in de brand staat, is de sticker als eerste gesmolten ;) ze kunnen beter aanleren om onder de auto te kijken richting uitlaat enz.
Precies. Kunnen ze ook meteen in de gaten houden dat die benzinetank en leidingen vol met liters licht ontvlambare vloeistof niet een ontploffing veroorzaken.

[ Voor 3% gewijzigd door JTHZZ op 29-11-2023 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10:08
[...]

Niet helemaal mee eens, ik hou óók niet alle auto's /modellen meer bij maar kan nog stééds snel zien waar ik mee te maken heb.

-Voorgrill (nagenoeg) dicht? 99% EV

-1 of meerdere uitlaatpijpen? iig een brandstof motor aan boord en wellicht een hybride auto

voor identificatie van een SNELLE auto (EV of wat dan ook) kijk ik naar de achter schijven diameter.

-afwezigheid schijven? >> dan een gewone auto :Z
-Schijven? >>> meestal ietwat sneller ;)
-GROTE schijven, >>> kans op erg snelle versie aanwezig. *O*

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:13
guido66 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 08:15:
Vandaag voor het eerst in lange tijd weer eens geen GPS en geen data, middenscherm tevergeefs een paar keer gereset, TCAM reset doet helemaal niks (in het verleden wel). Morgen is de laatste dag van mijn 3 jaar garantie...

De app kan mijn auto wel bereiken, acculading wordt correct doorgegeven en ook kan ik de auto openen en sluiten.

Enige lichtpuntje: dit was de eerste keer dat YT Music (premium) gewoon offline door bleef spelen.
Zoals gebruikelijk is, heeft de P2 zichzelf na een paar uur weer genezen. Zelfs de wifi tethering die ik vanochtend tevergeefs aangezet had, verbond direct vanzelf na het instappen. Dus als je geen data hebt, werkt wifi tethering ook niet als backup verbinding.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickkie600
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-03 08:54
Zojuist bij de Volvo dealer geweest vanwege het missen van GPS & internet in de auto. Men heeft een reset uitgevoerd en geprobeerd de module uit te lezen, maar niets werkt.
Nu is er een nieuwe afspraak gemaakt waarin wrs de TCAM module wordt vervangen, maar dat kon men nog niet echt toezeggen. Helaas moet ik nog tot 8 januari wachten totdat het (hopelijk) gefixt is :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickkie600
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-03 08:54
guido66 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:20:
[...]

Zoals gebruikelijk is, heeft de P2 zichzelf na een paar uur weer genezen. Zelfs de wifi tethering die ik vanochtend tevergeefs aangezet had, verbond direct vanzelf na het instappen. Dus als je geen data hebt, werkt wifi tethering ook niet als backup verbinding.
Mijn PS2 heeft helaas geen self-healing... sinds zondag geen gps & internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cello66
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12-09 20:23
Hansieo schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:50:
[...]

-afwezigheid schijven? >> dan een gewone auto :Z
ID3 en ID4 hebben achter trommels :Y

P2 Launch Edition Void 20”

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Cello66 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 18:40:
[...]

Valt nog mee dat er geen terugtraprem op zit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchBB
  • Registratie: Februari 2021
  • Niet online
Gistermorgen met de eerste vorst opende ik mijn linksachter portier om mijn tas erin te leggen. Toen ik het portier dicht gooide pakte het slot niet ☹️ De deur bleef vanzelf openvallen. Ik kon dus ook niet wegrijden. Ik dacht eerst, laat ik de auto opwarmen om te hopen dat het slot ontdooid. Ik heb uiteindelijk de deur in het slot gekregen door deze dicht te duwen en met de sleutel te vergrendelen. Herkent iemand deze problemen en wat kan ik er aan doen?

P2 Lauch Edition LRDM VIN 8XXX november 2020

• Mickvanderveen
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06-09 19:45
[...]

„Waar is de gulle lach op heden gebleven, meneer Sonneberg, dat vraag ik u af. De gulle lach is weg, chagrijnen zijn het allemaal.” 🤦‍♂️

Met meer dan 5000 reclames de afgelopen 3 jaar roepen zelfs kleine kinderen als ik een straat in rijd: “Kijk papa, dat is zo’n Pole Star van de reclame!” “Wat rijdt ie stil!”
Gelukkig begrepen velen de opmerking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

MaxxMark schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:44:
[...]

Eigenlijk wilde ik niet reageren en was ik wel content met het feit dat niemand er een reactie op gegeven heeft.

Het is een beetje een pet-peeve van mij om me op te winden over dergelijke reacties waar duidelijk blijkt dat relevante kennis over software/app-ontwikkeling zeer te wensen overlaat. En dát vind ík beschamend! :(

Het Dunning-Kruger effect in volle glorie! Lekker kort door de bocht een opmerking plaatsen over hoe slecht de ontwikkeling wel niet is. Chappeau! |:(

Om er een positievere spin aan te geven: ik vind het gigantisch knap van ze wat ze met deze release voor elkaar hebben weten te krijgen. Tijdens het opschalen van hun geheel nieuwe software infrastructuur dat zowel Volvo als Polestar bedient en waar tijdens dat opschalen steeds meer auto's in verschillende configuraties worden toegevoegd hebben ze het voor elkaar weten te krijgen om de technische basislaag die de communicatie verzorgt (wat overigens een connectionless protocol/systeem is en dus volledig asynchroon verloopt) opnieuw op te bouwen. En met succes! Want een (heel) groot deel van de problemen die er voorheen waren mbt acties die niet (of eigenlijk "ogenschijnlijk" niet) werden uitgevoerd zijn opgelost.

Als het íets is, is het juist zeer innovatief van ze dat ze een dergelijk systeem met succes weten uit te rollen!
Heel innovatief. Leuk dat je de kant achter de software ontwikkeling belicht. Echter, dat maakt de klant toch geen zak uit? Het moet gewoon werken, liefst een beetje snel, en met voldoende functionaliteit. Ongeacht hoe "knap" het aan de achterkant werkt (of niet).

Dat is de realiteit. Mensen willen geen verklaring waarom iets wel of niet werkt, of hoe moeilijk iets was. Ze willen gewoon dat het werkt. Want uiteindelijk betaal je voor resultaat, niet voor inspanning.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• dakathefox
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-08 21:35
Kaoh schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 01:02:
[...]

Ik heb hier hetzelfde gevoel bij. Inderdaad via die energy api kan je dus op basis van elke vin van een volvo ev of polestar de charge status uitlezen. De andere api's die meer privacy gevoelig zijn hebben gelukkig wel account+car relaties als check.
En hoppa... Ik las net dat men de API even in de development modus had gezet. Ben benieuwd of we dan ook nog vrij kunnen neuzen straks OF dat we er meer functionaliteiten voor terug krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaoh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:48
Jeroenneman schreef op donderdag 30 november 2023 @ 00:12:
[...]
Want uiteindelijk betaal je voor resultaat, niet voor inspanning.
Wij sturen onze facturen op basis van de inspanning, en niet het resultaat.
Maar het punt wat gemaakt wordt is dat het 'alles moet in 1 keer goed', nu niet, nooit niet realistisch is. Wachten op de perfecte oplevering suggereert dat we ontwerpers in 1 keer weten wat de gebruikers willen, dus geen A/B testing is nodig etc. De praktijk leert ons dat het fijn is dat bedrijven open staan en naar feedback luisteren, dus een nieuwe basis van de app is een duidelijke erkenning van de klachten over de oude. Dit gaan we testen en valideren, daarna hopelijk doorontwikkelen.
Niets mis mee. Persoonlijk wil ik ook dat ze vooral mijn klachten oplossen, maar er is nog meer te doen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Kaoh schreef op donderdag 30 november 2023 @ 00:31:
[...]

Maar het punt wat gemaakt wordt is dat het 'alles moet in 1 keer goed', nu niet, nooit niet realistisch is. Wachten op de perfecte oplevering suggereert dat we ontwerpers in 1 keer weten wat de gebruikers willen, dus geen A/B testing is nodig etc. De praktijk leert ons dat het fijn is dat bedrijven open staan en naar feedback luisteren, dus een nieuwe basis van de app is een duidelijke erkenning van de klachten over de oude. Dit gaan we testen en valideren, daarna hopelijk doorontwikkelen.
Niets mis mee. Persoonlijk wil ik ook dat ze vooral mijn klachten oplossen, maar er is nog meer te doen.
Maar er is nogal een verschil tussen "alles in één keer goed" of na 3 jaar (aug 2020 intro), nog steeds niet verder komen dan redelijk basale functionaliteit.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Kaoh
  • Laatst online: 22:48
Jeroenneman schreef op donderdag 30 november 2023 @ 00:45:
[...]

Maar er is nogal een verschil tussen "alles in één keer goed" of na 3 jaar (aug 2020 intro), nog steeds niet verder komen dan redelijk basale functionaliteit.
Ja dat verschil is, prioriteit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
[...]

LOL. Who cares. Mooi betoog over de 'innerlijke werking van een app-developper team', alsof we een grote buiging moeten maken voor de heren en dames app-ontwikkelaars _/-\o_ en we pas een mening mogen hebben na x relevante opleidingen, diploma's en werkervaring in het veld.

De polestar app is voor de gebruiker (die het worst zal wezen hoe de worst wordt gemaakt) dikke prut. Althans voor mij. In een jaar polestar rijden heb ik die app, met tussenpozen en twee keer een nieuwe kans geven, misschien totaal drie maand op de telefoon gehad. Nu al minstens 6 maand niet meer, en nooit naar om gekeken.

Nutteloos, buggy, toegevoegde waarde = nul. En dan nog gedoe veroorzaken met de normale Bluetooth verbinding in de wagen voor calls en audio (wat eigenlijk de basisfunctionaliteit is die iedereen wil). Er is een bug met dat delen van data in de auto die er voor zorgt dat de telefoon eerst verbinding maakt met een andere Bluetooth radio (Polestar2) en daardoor niet meer verbindt met PolestarPS2 (zoiets) waardoor het hele verbinden voor wat ik wel belangrijk vindt in de wagen, een heel gedoe is.

Nee maar, nu dacht ik wel veel gelezen te hebben, maar mijn ochtend is weer goed. :D 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Amos_x op 30-11-2023 07:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
Kaoh schreef op donderdag 30 november 2023 @ 00:31:
[...]

Welke branche is dat? Wil ik ook wel. "ik heb me vandaag 8u 'hard ingespannen en heel hard nagedacht', hier is een factuur van 2000 euro" Het resultaat krijg je ergens in 2025 wel... IT jobje wellicht.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ach-jee
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:49
Het wordt weer tijd voor de kerstvakantie lijkt het, of in ieder geval wat meer kerstgedachte.

• Hansieo
Cello66 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 18:40:
[...]

de snélle uitvoeringen?
En hoé snel zijn deze?

edit: ik lees net wat over deze trommels, lijkt er op dat het ook op de snelle uitvoeringen zit...

Motivatie ook gelezen waarom... klopt wel, maar wél op mierencopulatie niveau.

Persoonlijk verwacht ik goedkopere "remmen" meer op chinees spul, NIET op VW.

[ Voor 38% gewijzigd door Hansieo op 30-11-2023 09:13 ]

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Derek S.
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Nog even terugkomend op de app. Ik vind het lachwekkend dat zoiets simpels als het verwachte tijdstip dat het laden klaar zal zijn blijkbaar ook enorm lastig is voor de programmeurs. Ik zie de meest bizarre verwachtingen zoals klaar binnen 4 uur terwijl de accu op 20% staat en gewoon aan een 11kW lader hangt. Zelfs tegen het einde aan is het nooit correct. Alsof ze hun eigen laadcurve simpelweg niet weten, mocht die uberhaupt van toepassing zijn bij AC laden. Ik zit inmiddels op P2.12 (P2.10 zou deze schatting verbeterd moeten hebben) maar zie weinig verbetering.

Het meest betrouwbare is gewoon nog 10% per uur rekenen en domweg een timer op mijn telefoon zetten zodat ik de auto weer snel binnen kan zetten (openbare laadpaal).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PvS_68
  • Registratie: November 2014
  • Nu online
[...]

Ik kom uit de IT en ben het volledig met je eens dat het enorm knap is dat ze nu een compleet nieuwe en hopelijk betrouwbaardere (moet nog blijken) basis hebben gebouwd.

Maar als IT'er vergeet ik nooit om in de schoenen van de klant te stappen en ik weet dat dat een veelgemaakte fout is. Je kan iedereen uitleggen (vaak met veel technische bla, bla) hoe knap de prestatie is, maar als het resultaat (ver) onder het verwachtingspatroon van de klant ligt kunnen er 2 dingen mis zijn gegaan:
Of je hebt de klant teveel belooft, of je levert een wanprestatie.

Je mag zelf kiezen welke van de 2 er hier aan de hand is.....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hansieo
Hiero al in IT van vóór 1980... en ben geheel met je eens.
Té vaak werden toen updates/patches SLECHT getest, en toch doorgezet naar klanten met alle gevolgen van dien.

NIET de bedrijven waar ik voor wilde werken.

Helaas zie ik nu nog stééds (ook grote) bedrijven updates /patches uitvoeren die er NIET hadden mogen wezen.

offtopic:
3 mensen discuseren over oudste beroep vd wereld.

prostitue: lijkt mij duidelijk dat het míjn beroep is....
bouwvakker: niettus, god schiep de wereld in 6 dagen vanuit chaos, dus bouwvakker...
IT-er: en wié denk je dat verantwoordelijk waren voor die chaos???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paku
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12-09 11:47

Paku

P2 LRSM Moon Pilot

Derek S. schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:16:
Nog even terugkomend op de app. Ik vind het lachwekkend dat zoiets simpels als het verwachte tijdstip dat het laden klaar zal zijn blijkbaar ook enorm lastig is voor de programmeurs. Ik zie de meest bizarre verwachtingen zoals klaar binnen 4 uur terwijl de accu op 20% staat en gewoon aan een 11kW lader hangt. Zelfs tegen het einde aan is het nooit correct. Alsof ze hun eigen laadcurve simpelweg niet weten, mocht die uberhaupt van toepassing zijn bij AC laden. Ik zit inmiddels op P2.12 (P2.10 zou deze schatting verbeterd moeten hebben) maar zie weinig verbetering.

Het meest betrouwbare is gewoon nog 10% per uur rekenen en domweg een timer op mijn telefoon zetten zodat ik de auto weer snel binnen kan zetten (openbare laadpaal).
Er is bij een AC lader (zoals bij mij thuis of verderop in de straat) geen laadinformatie die wordt uitgewisseld tussen de wagen en de lader. De auto berekent de eindtijd aan de hand van wat er op dat specifieke moment binnenkomt aan vermogen en tot hoe ver ie moet laden. De wagen weet dus niet aan wat voor een lader dat ie hangt.

Als dat geleverde vermogen fluctueert, dan zal de tijd mee fluctueren. Iets eerder of later. Vandaar de schommelingen. Er zijn aanbieders bij mij in de wijk die stabiel vermogen leveren en waarbij de indicatie aardig goed klopt. Maar er zijn ook aanbieders waarbij het geleverde vermogen erg schommelt. Zoals een specifieke paal bij mij in de wijk.

De app neemt mijns inziens de tijden van de auto over. Dus don't blame the app on this one. ;-)
Functionaliteit van de app is natuurlijk beperkt vergeleken met die van sommige andere EVs.

Polestar 2 (Dec 2021) LRSM Moon Pilot 19"

• PvS_68
  • Nu online
Paku schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:57:
[...]

Er is bij een AC lader (zoals bij mij thuis of verderop in de straat) geen laadinformatie die wordt uitgewisseld tussen de wagen en de lader. De auto berekent de eindtijd aan de hand van wat er op dat specifieke moment binnenkomt aan vermogen en tot hoe ver ie moet laden. De wagen weet dus niet aan wat voor een lader dat ie hangt.

Als dat geleverde vermogen fluctueert, dan zal de tijd mee fluctueren. Iets eerder of later. Vandaar de schommelingen. Er zijn aanbieders bij mij in de wijk die stabiel vermogen leveren en waarbij de indicatie aardig goed klopt. Maar er zijn ook aanbieders waarbij het geleverde vermogen erg schommelt. Zoals een specifieke paal bij mij in de wijk.

De app neemt mijns inziens de tijden van de auto over. Dus don't blame the app on this one. ;-)
Ik merk sinds kort op mijn werk ook dat de P2 erg veel moeite heeft met fluctuerende powersources.
In de app zie ik dan regelmatig dat hij niet laadt, terwijl collega's met een e-Kona precies kunnen aangeven dat hun auto met een laag vermogen aan het laden is.
Zo heb ik gisteren in 8,5 uur tijd slechts 43% geladen. Daar is natuurlijk niets aan te doen, maar ook hier helpt de app dus niet omdat hij enkel aangeeft of er wel of niet geladen wordt (zonder pushmeldingen). Zo had ik het zelfs 1 keer dat hij na 4 uur aan de paal te hebben gehangen, helemaal niets geladen had terwijl hij toch echt aangaf dat hij aan het laden was toen ik hem aansloot. Dat werd dus een laadstopje onderweg.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bengelsdorp
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 08:39
DutchBB schreef op woensdag 29 november 2023 @ 21:39:
Gistermorgen met de eerste vorst opende ik mijn linksachter portier om mijn tas erin te leggen. Toen ik het portier dicht gooide pakte het slot niet ☹️ De deur bleef vanzelf openvallen. Ik kon dus ook niet wegrijden. Ik dacht eerst, laat ik de auto opwarmen om te hopen dat het slot ontdooid. Ik heb uiteindelijk de deur in het slot gekregen door deze dicht te duwen en met de sleutel te vergrendelen. Herkent iemand deze problemen en wat kan ik er aan doen?
Helaas wel ja. Eén jaar gelden meerdere weken met een spanband rondgereden. Voordat het probleem na diverse dealerbezoeken pas was verholpen:
Bengelsdorp schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:56:
Iemand hier al last gehad van een portier wat niet dicht blijft? Gisterenochtend viel het achterportier wel netjes dicht, als in vlak met de carrosserie, maar ging tijdens het rijden open staan. Mijn dochtertje heeft toen onderweg naar school het portier vastgehouden. Vond zij wel leuk, ik wat minder. Toen ik weer bij de auto terugkwam portier gecontroleerd wat op dat moment wel dicht bleef zitten.

Vanochtend hetzelfde probleem. Helaas geen dochtertje bij de hand om onderweg naar kantoor het portier dicht te houden. Polestar Support gebeld. ANWB heeft toen het portier met tiewraps vastgezet:

[Afbeelding]

Naar de lokale Volvo dealer gereden. Die hadden geen tijd, personeel of vervangend vervoer om mij te helpen. Zij hebben toen een concullega gebeld waar ik terecht kon. Daar aangekomen werd geconstateerd dat de deur weer goed sloot en zij niks voor mij konden beteken. Op aangeven dat dit gisteren ook was gebeurd, de ANWB en mijn lokale Volvo dealer nog geen uur geleden een probleem hadden opgemerkt werd niks mee gedaan. Onderweg in de auto Polestar Support weer gebeld en de situatie toegelicht. Zij hebben toen alsnog een afspraak met die (laatste) dealer kunnen maken. Auto gaat er einde middag of morgen naar toe.

Vermoed overigens dat dit probleem vorst gerelateerd is. Wat het wellicht minder eenvoudig maakt om te vinden en te verhelpen als de deur weer dicht blijft. Maar dat mag geen excuus zijn om een klant, met een onveilige auto, gewoon maar weg te sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Derek S.
  • Niet online
Paku schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:57:
[...]

Functionaliteit van de app is natuurlijk beperkt vergeleken met die van sommige andere EVs.
Ik ben het grotendeels met je eens dat een fluctuerend vermogen de oorzaak zou kunnen zijn, maar het zou simpelweg niet mogelijk moeten zijn dat de auto voorspelt veel eerder klaar te zijn dan fysiek mogelijk is met 11kW als maximum.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

[...]

Heel innovatief. Leuk dat je de kant achter de software ontwikkeling belicht. Echter, dat maakt de klant toch geen zak uit? Het moet gewoon werken, liefst een beetje snel, en met voldoende functionaliteit. Ongeacht hoe "knap" het aan de achterkant werkt (of niet).
Ik belicht het omdat het als "beschamend" wordt bestempeld. Het boeit de mens steeds minder wat er allemaal gebeurt of moet gebeuren of hoe moeilijk dat allemaal is. Ik wil ook graag voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, een enorm bedrag op mijn rekening en vooral snel een beetje!
[...]
Dat is de realiteit. Mensen willen geen verklaring waarom iets wel of niet werkt, of hoe moeilijk iets was. Ze willen gewoon dat het werkt. Want uiteindelijk betaal je voor resultaat, niet voor inspanning.
Zoals ik vaker in dit topic heb gezegd; je betaalt voor de auto en accepteert daarbij de (al dan niet verbloemde) sales-pitch-belofte die de fabrikant al dan niet kan waarmaken. Je krijgt die auto zoals hij is inclusief software in en buiten de auto.

Je hebt dus gelijk: "Uiteindelijk betaal je voor het resultaat zoals dat is op het moment van aanschaf"

Het is toch echt aan de koper om zijn due-dilligence te doen en vast te stellen welke onderdelen hij belangrijk vindt. Stap je in in een al lange tijd uitgekristaliseerd softwareteam en kies je voor Tesla? Of ga je voor een partij die pas net om de hoek komt kijken.

De Polestar 2 ergens in de afgelopen twee jaar kopen en verbaasd, ontsteld of zelfs boos zijn over hoe de staat van app is is een behoorlijk naïef.

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

• Amos_x
MaxxMark schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:55:
[...]

Ik belicht het omdat het als "beschamend" wordt bestempeld.
Strawman/projectie. Doet niemand hier.
Het boeit de mens steeds minder wat er allemaal gebeurt of moet gebeuren of hoe moeilijk dat allemaal is. Ik wil ook graag voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, een enorm bedrag op mijn rekening en vooral snel een beetje!
Heeft echt niets te maken met 'dubbeltje op de eerste rang'. Totaal irrelevant, jij haalt er emoties en redeneringen bij die er niet zijn. Met veel 'outrage by proxy', of werk je voor polestar wellicht? En nee, het boeit niet wat er moet gebeuren. De meeste mensen hebben hier wel een moeilijk beroep lijkt me, en niemand loopt hier te hengelen naar erkenning van de maatschappij.

En ja, we begrijpen dat de app een extraatje is en verder niets afdoet aan de functionaliteit van de auto, en ook niet essentieel is in het gebruik. Gelukkig maar. Neemt niet weg dat we ontevreden mogen zijn over dat schamel stukje programmeerwerk.

Ik begrijp dat je mijn reactie negeert omdat het wellicht te hard ingestoken is, maar je reactie is echt fel overdreven.
De Polestar 2 ergens in de afgelopen twee jaar kopen en verbaasd, ontsteld of zelfs boos zijn over hoe de staat van app is is een behoorlijk naïef.
Opnieuw, projectie. Dat maak jij er van Je vergeet een sentiment, namelijk ontgoocheld zonder meer. Schouders ophalen en app wegknikkeren. Heb ik gedaan, en iedereen die het rommel vindt, zal wel hetzelfde doen. We vallen niet 's avonds huilend en ontsteld in slaap hoor.

Maar opnieuw, men mag er iets van vinden.

Het lijkt nu veel beter te zijn, maar ik wil het niet eens meer proberen. Tot zover mijn 'verwachting'. Ik had geen verwachting bij aanschaf, en heb die nog steeds niet, want het boeit me niet.

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

Amos_x schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:28:

Ik begrijp dat je mijn reactie negeert omdat het wellicht te hard ingestoken is, maar je reactie is echt fel overdreven.
Ik had jouw bericht nog niet gezien, dat zal ik nog doen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PvS_68
  • Nu online
MaxxMark schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:55:
[...]

Zoals ik vaker in dit topic heb gezegd; je betaalt voor de auto en accepteert daarbij de (al dan niet verbloemde) sales-pitch-belofte die de fabrikant al dan niet kan waarmaken. Je krijgt die auto zoals hij is inclusief software in en buiten de auto.

Je hebt dus gelijk: "Uiteindelijk betaal je voor het resultaat zoals dat is op het moment van aanschaf"
Dit laatste is idd altijd het geval geweest voordat agile software productie bestond. Je kocht iets zoals het was en als je mazzel had kon je via een abonnement o.i.d. later functionaliteit bijkopen.
Ik snap de hele agile software-ontwikkeling vanuit een fabrikant gezien en erken dat het veel goeds heeft gebracht. Maar het ontslaat de leverancier niet van de verplichting om gepubliceerde functionaliteit te leveren op het moment dat het product in de winkel staat.

Als je een auto aflevert zonder functionaliteit (Digital Key) die groots gepresenteerd is bij de introductie kun je niet zeggen dat de koper betaalt voor iets op het moment van aanschaf - oftewel zonder DK functionaliteit.
Als je er daarna nog ongeveer een jaar over doet om die functionaliteit te leveren heb je gewoon niet voldaan aan het verwachtingspatroon van je gebruikers.

Bij de aanschaf (lease) van mijn laatste auto voor de P2 was er nog geen trekhaak beschikbaar voor dit toen nieuwe type auto. Bij de koop werd me duidelijk gemaakt dat deze ong 4 maanden na levering van de auto alsnog zou worden geinstalleerd. Dan accepteer je het tijdelijk gebrek aan functionaliteit bij koop. Daarna werd de trekhaak alsnog binnen 3 maanden geïnstalleerd. Tevreden klant, want boven verwachting gepresteerd.

Bij de P2 hebben we een jaar moeten wachten op een werkende DK terwijl bij koop werd vermeld dat het aanwezig zou zijn. Bij levering werd pas verteld dat het er nog niet was en kon er geen tijdslijn worden gegeven. Na een jaar is het er dan, maar dan heb je al ontevreden klanten, want niet naar verwachting gepresteerd.

Een Polestar 2 ergens in de afgelopen twee jaar verkopen en er een jaar over doen om verkochte functionaliteit waar te maken en verbaasd, ontsteld of zelfs boos zijn over ontevreden gebruikers is behoorlijk naïef.

• JTHZZ
Die app is natuurlijk lange tijd niet goed geweest en ook niet OK dat het zo lang heeft geduurd. En ik denk dat veel mensen dachten dat ze het nooit voor elkaar zouden krijgen. Maar na de redesign werkt het bij mij gewoon goed incl de digital key. En ja de functionaliteit is nog beperkt maar afgezien van het instellen van de laadlimiet, zijn voor mij de meeste andere missende features nice to have.

[ Voor 11% gewijzigd door JTHZZ op 30-11-2023 19:27 ]

• harrewarre
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12-09 08:53
Was er voor die digital key problemen ook niet een soort van goedmakertje voor de early-adopters? Een jaar extra data op kosten van polestar ofzo?

Weet niet precies meer wat het was maar voor dat DK gedoe hebben ze uiteindelijk wel iets gedaan om de gebroken belofte een heel klein beetje goed te maken.

Enige wat ik kan zeggen is dat de app steeds, maar met hele kleine, trage stapjes, toch wel beter gaat. Mijn eerste ervaringen met de app waren een aantal dealer bezoeken omdat werkelijk helemaal niets het deed haha

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jehanthar
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 04-10-2024
In de nieuwe app-versie staat bij mij bij de functie Exterieur: Ramen open
Ik schrok en dacht dat er nieuwe functie was toegevoegd en dat je melding kreeg als je nog ramen open had staan. Maar die zitten gewoon dicht. Is dit een vertaalfout? Moet het zijn: Deuren open?
Correctie: ik zie nu dat het tóch een nieuwe functie is en dat het raam in rechter voorportier gleufje open stond maar door ijsafzetting ging hij niet meer dicht nu. Eerst interieur opwarmen en buitenranden even ijsvrij maken.
Toch wel leuk deze waarschuwing!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JC0GMYdmFC5VbjM5vz_GhW5fe5M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YfgVzSZXC3t8ZoqpJxBSJA4J.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Jehanthar op 30-11-2023 21:31 ]

Polestar2 launch edition, Void, charcoal, non PP/19

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
Om te vieren dat ik vandaag de nieuwste app-versie heb gekregen dankzij de briljante software-engineers 😜 , heb ik als traktatie deze fun-video van een P* op de Nürnburgring. Echt leuk om te kijken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

[...]

Heeft echt niets te maken met 'dubbeltje op de eerste rang'. Totaal irrelevant, jij haalt er emoties en redeneringen bij die er niet zijn. Met veel 'outrage by proxy', of werk je voor polestar wellicht? En nee, het boeit niet wat er moet gebeuren. De meeste mensen hebben hier wel een moeilijk beroep lijkt me, en niemand loopt hier te hengelen naar erkenning van de maatschappij.
Je slaat hier precies de spijker op de kop! :) Dit is exact wat ik bedoel!
GoT heeft een vrij technische inslag en dat is altijd erg fijn!

En dat is ook met een de reden waarom ik met enige regelmaat in het topic tegengas geef op mensen waarvan ik verwacht dat ze ietsje verder denken dan hun neus lang is.

Nee ik werk niet voor Polestar. En ja ik voel me inderdaad by proxy aangetast als er kort door de bocht gedaan wordt over softwareontwikkeling.
[...]
En ja, we begrijpen dat de app een extraatje is en verder niets afdoet aan de functionaliteit van de auto, en ook niet essentieel is in het gebruik. Gelukkig maar. Neemt niet weg dat we ontevreden mogen zijn over dat schamel stukje programmeerwerk.
Tuurlijk! Gezonde scepsis is altijd goed! Klagen om het klagen, het oeverloos blijven herhalen, en als er dan eindelijk een update komt die een (groot) deel van de problemen oplost er nóg een keer overheen gaan is gewoon niet chique.
[...]
Zoals gezegd had ik hem nog niet gelezen. Fel is het zeker, overdreven niet. Om chronologie er in te houden reageer ik onder deze reactie op de betreffende post.
[...]
Opnieuw, projectie. Dat maak jij er van Je vergeet een sentiment, namelijk ontgoocheld zonder meer. Schouders ophalen en app wegknikkeren. Heb ik gedaan, en iedereen die het rommel vindt, zal wel hetzelfde doen. We vallen niet 's avonds huilend en ontsteld in slaap hoor.

Maar opnieuw, men mag er iets van vinden.
Projectie of interpretatie. Het geschreven woord brengt zaken lastig over.
[...]
Het lijkt nu veel beter te zijn, maar ik wil het niet eens meer proberen. Tot zover mijn 'verwachting'. Ik had geen verwachting bij aanschaf, en heb die nog steeds niet, want het boeit me niet.
Heel goed!
Amos_x schreef op donderdag 30 november 2023 @ 07:14:
[...]

LOL. Who cares. Mooi betoog over de 'innerlijke werking van een app-developper team', alsof we een grote buiging moeten maken voor de heren en dames app-ontwikkelaars _/-\o_ en we pas een mening mogen hebben na x relevante opleidingen, diploma's en werkervaring in het veld.

De polestar app is voor de gebruiker (die het worst zal wezen hoe de worst wordt gemaakt) dikke prut. Althans voor mij. In een jaar polestar rijden heb ik die app, met tussenpozen en twee keer een nieuwe kans geven, misschien totaal drie maand op de telefoon gehad. Nu al minstens 6 maand niet meer, en nooit naar om gekeken.

Nutteloos, buggy, toegevoegde waarde = nul. En dan nog gedoe veroorzaken met de normale Bluetooth verbinding in de wagen voor calls en audio (wat eigenlijk de basisfunctionaliteit is die iedereen wil). Er is een bug met dat delen van data in de auto die er voor zorgt dat de telefoon eerst verbinding maakt met een andere Bluetooth radio (Polestar2) en daardoor niet meer verbindt met PolestarPS2 (zoiets) waardoor het hele verbinden voor wat ik wel belangrijk vindt in de wagen, een heel gedoe is.

Nee maar, nu dacht ik wel veel gelezen te hebben, maar mijn ochtend is weer goed. :D 8)7
Het enige dat ik met mijn betoog wil bereiken is tegengas geven. Zoals ik hierboven aangaf zie ik de mensen op GoT als mensen met verstand in hun hoofd. En ja, daar stel ik dan hogere eisen aan.

En inderdaad, de app is voor de gebruiker. En met wat goede wil en inzet zijn er voor de meeste problemen work-arounds te vinden. Mijns inziens is het niet nutteloos en is de toegevoegde waarde dus niet nul. De preconditioning, ontgrendeling, huidige positie van de auto en actuele SoC via de app zijn voor mij nog zeer frequent nuttig.

De Digital Key bugs zijn inderdaad niet voor de poes en heb veelal een sleutel bij me. Maar de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat de Digital Key mij in ieder geval één keer geholpen heeft.

En ik ben uiteraard blij dat ik je ochtend goed heb gemaakt :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

PvS_68 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:25:
[...]

Ik kom uit de IT en ben het volledig met je eens dat het enorm knap is dat ze nu een compleet nieuwe en hopelijk betrouwbaardere (moet nog blijken) basis hebben gebouwd.

Maar als IT'er vergeet ik nooit om in de schoenen van de klant te stappen en ik weet dat dat een veelgemaakte fout is. Je kan iedereen uitleggen (vaak met veel technische bla, bla) hoe knap de prestatie is, maar als het resultaat (ver) onder het verwachtingspatroon van de klant ligt kunnen er 2 dingen mis zijn gegaan:
Of je hebt de klant teveel belooft, of je levert een wanprestatie.

Je mag zelf kiezen welke van de 2 er hier aan de hand is.....
Iedereen in dit topic weet denk ik wel wat er aan de hand is :)

En als IT-er weet je waarschijnlijk ook wat er gaat gebeuren als je als ontwikkelende partij hebt geconcludeerd dat hetgeen dat je hebt opgeleverd (ogenschijnlijk?) een wanprestatie is. (Of laten we het beter formuleren: Het niet is wat de stakeholder voor ogen had, ongeacht wat was vastgelegd in de specificaties)

Je trekt het boetekleed aan en gaat met de klant in conclaaf over hoe je het gaat oplossen. En dat begint met uitleggen waar het fout is gegaan. Wat het probleem is geweest en hoe je dat gaat oplossen. Natuurlijk verwacht je niet dat die klant alle ins en outs gaat weten. Maar je neemt je verantwoordelijkheid en gaat het oplossen.

En ik gok dat het development team bij volvo/polestar dat ook aan het doen zijn. Zeker omdat ze zelf weten wat het is dat ze gebouwd hebben. Ze staan dikke kans voor wat ze hebben gebouwd en zullen er alles aan doen om het goed te krijgen.

• Tvdl2000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11-09 23:51
Ik ga niet zeggen dat ik een rekenwonder ben maar in dit geval schrok ik toch bestAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q-LYVo0Un6hdZHcQbECyLknlD6M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OG3qizEgU6d9ZD7cxSPCcFj8.jpg?f=fotoalbum_large op een 42% volle accu was er 15km gereden op de automatische trip meter... na die eerste 15km is hij naar 100% opgeladen en tijdens het aan de lader hangen 2 x achter elkaar voorverwarmd (was in sneeuw en ijzig koud weer en planning veranderde waardoor het langer duurde eer ik weg kon) toen ik deze foto maakte had ik nog maar 20% accu en e ht raar of uitbundig had ik zeker niet gedaan.

maar als ik eventjes heel simpel door reken... 185KM gereden, met 80% accu zou aangeven 231 KM met 100% en dat resulteert in 32.5 KWH/100KM met een 75KWH accu ipv de aangegeven 27.1 OF de accu is gewoon kleiner dan aangegeven.... namelijk 62,7 KWH en dat vind ik dan wel weer ENG dicht bij de short range accu van 64 KWH

bijna alsof er een short range accu in mijn LRDM met PP SW P2 zit......

daarentegen, na de trip thuis aangekomen met 3% lading en de lader geeft aan dat er na +/- 12 uur 78 KWH geladen is

[ Voor 22% gewijzigd door Tvdl2000 op 30-11-2023 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Highland schreef op donderdag 30 november 2023 @ 21:35:
Om te vieren dat ik vandaag de nieuwste app-versie heb gekregen dankzij de briljante software-engineers 😜 , heb ik als traktatie deze fun-video van een P* op de Nürnburgring. Echt leuk om te kijken.
En wij maar klagen over ons verbruik. Hij is 35% accu kwijt in 10 minuutjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frz026
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 14-12-2023
Bizarre situatie gehad.

P2 MY2024 SMSR besteld met leverdatum 08-12.
Zie ik bij het inloggen op de site van Polestar dat er een factuur aan gekoppeld is. Dus ik open die, is het de factuur van een hele andere klant, een SMLR met pakketten. Staat ook een andere bedrijfsnaam en VIN bij.

Ik heb dit bij Polestar gemeld en nu hebben ze deze factuur weer ontkoppeld.
Datalekje??

Gelukkig heb ik al wel mijn VIN en kenteken, die wel horen bij een auto met de specs die ik besteld heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rsbih
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 07-04-2024
Frz026 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 08:27:
Bizarre situatie gehad.

P2 MY2024 SMSR besteld met leverdatum 08-12.
Zie ik bij het inloggen op de site van Polestar dat er een factuur aan gekoppeld is. Dus ik open die, is het de factuur van een hele andere klant, een SMLR met pakketten. Staat ook een andere bedrijfsnaam en VIN bij.

Ik heb dit bij Polestar gemeld en nu hebben ze deze factuur weer ontkoppeld.
Datalekje??

Gelukkig heb ik al wel mijn VIN en kenteken, die wel horen bij een auto met de specs die ik besteld heb.
Foutje maar kan gebeuren, hoort absoluut niet.

Ik heb overigens dezelfde besteld in magnesium, handover staat nu voor 7-12-2023 maar ik ga vandaag bellen of het naar 8-12-2023 kan door omstandigheden...wellicht zien we elkaar ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
Highland schreef op donderdag 30 november 2023 @ 21:35:
Er zijn er meer van hem, en ik kijk ze graag!

deze bv: "we can brake later" :(:)
https://www.youtube.com/w...ab_channel=MishaCharoudin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derek S.
  • Niet online
Tvdl2000 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 23:45:
Ik ga niet zeggen dat ik een rekenwonder ben maar in dit geval schrok ik toch best[Afbeelding] op een 42% volle accu was er 15km gereden op de automatische trip meter... na die eerste 15km is hij naar 100% opgeladen en tijdens het aan de lader hangen 2 x achter elkaar voorverwarmd (was in sneeuw en ijzig koud weer en planning veranderde waardoor het langer duurde eer ik weg kon) toen ik deze foto maakte had ik nog maar 20% accu en e ht raar of uitbundig had ik zeker niet gedaan.

maar als ik eventjes heel simpel door reken... 185KM gereden, met 80% accu zou aangeven 231 KM met 100% en dat resulteert in 32.5 KWH/100KM met een 75KWH accu ipv de aangegeven 27.1 OF de accu is gewoon kleiner dan aangegeven.... namelijk 62,7 KWH en dat vind ik dan wel weer ENG dicht bij de short range accu van 64 KWH

bijna alsof er een short range accu in mijn LRDM met PP SW P2 zit......

daarentegen, na de trip thuis aangekomen met 3% lading en de lader geeft aan dat er na +/- 12 uur 78 KWH geladen is
Ik vind het verbruik ook nog altijd schrikken in de winter en ook de reden dat ik twijfel om de auto nog lang te houden, ik dacht dat ik conservatief had gerekend na alle reviews te hebben gelezen voor de SM maar als je voor 6 uur 's ochtends 130 rijdt is het feest snel afgelopen en haal ik zelfs 300km range niet (LRSM).

Uit nieuwsgierigheid wat voor snelheden heb je gereden om dit verbruik te hebben? En ik vermoed dat dit op winterbanden is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvdl2000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11-09 23:51
Derek S. schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:23:
[...]

Ik vind het verbruik ook nog altijd schrikken in de winter en ook de reden dat ik twijfel om de auto nog lang te houden, ik dacht dat ik conservatief had gerekend na alle reviews te hebben gelezen voor de SM maar als je voor 6 uur 's ochtends 130 rijdt is het feest snel afgelopen en haal ik zelfs 300km range niet (LRSM).

Uit nieuwsgierigheid wat voor snelheden heb je gereden om dit verbruik te hebben? En ik vermoed dat dit op winterbanden is?
De eerste 120 a 130 km door slecht weer e.d. heb ik echt amper meer dan 100km/h gereden. Daarna toch wel wat vaker tegen de 150 (duitsland) en ja winterbanden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
PvS_68 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:25:
[...]

Bij mij is het überhaupt koppelen nog steeds niet mogelijk. Terwijl ik voorheen eigenlijk best tevreden was voor mijn gebruik.

Geldt eigenlijk voor de hele auto wel. Is me steeds meer en meer gaan tegenstaan. Teveel irritatiepuntjes.

Ik rij er uiteraard nog wel mee, maar haal er weinig plezier uit. Dus de Mrs maakt nu veel meer gebruik van de Polestar.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirstEV
  • Laatst online: 06-09 15:25
FirstEV schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 20:36:
[...]

Terechte vraag. Heb ik mezelf natuurlijk ook afgevraagd. Dus een paar keer eraf en opnieuw erop gezet. Alles ziet er strak uit zonder kieren.
Foto's rondom genomen en naar FitcamX-support gestuurd. Ook zij gaven toe dat er qua installatie niets op aan te merken was. Ze gaan binnenkort (als het goed is) een prototype van versie 3 met een verbeterde hoek naar me opsturen. Maar eerst zien, dan geloven. Als het zover is, zal ik het hier posten.
Prototype van de FitcamX dashcam vandaag uitgepakt. En ik zag het meteen al: een verslechtering t.o.v. mijn huidige model. In plaats van de lens meer naar achteren, hebben ze het juist meer naar voren gekanteld. Dus nóg meer dashboard in beeld i.p.v. de weg.

Ik heb ze o.a. onderstaand plaatje teruggestuurd. Ik hoop dat ze er iets zinnigs mee gaan doen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wlZLCRU_UNtCej9TnHjahzIsAko=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ba279mPOlqWgKT3Uu9uLZC4q.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

Doe ik iets fout als ik bij een Fastned 175kw lader maar 78kw laad? We kwamen aan met 10%

Laadpunt stond vooringesteld in de navigatie (ongeveer 50 minuten vanaf het vertrekpunt).

No signature required.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PvS_68
  • Nu online
MaxxMark schreef op donderdag 30 november 2023 @ 22:26:
[...]

Iedereen in dit topic weet denk ik wel wat er aan de hand is :)

En als IT-er weet je waarschijnlijk ook wat er gaat gebeuren als je als ontwikkelende partij hebt geconcludeerd dat hetgeen dat je hebt opgeleverd (ogenschijnlijk?) een wanprestatie is. (Of laten we het beter formuleren: Het niet is wat de stakeholder voor ogen had, ongeacht wat was vastgelegd in de specificaties)

Je trekt het boetekleed aan en gaat met de klant in conclaaf over hoe je het gaat oplossen. En dat begint met uitleggen waar het fout is gegaan. Wat het probleem is geweest en hoe je dat gaat oplossen. Natuurlijk verwacht je niet dat die klant alle ins en outs gaat weten. Maar je neemt je verantwoordelijkheid en gaat het oplossen.

En ik gok dat het development team bij volvo/polestar dat ook aan het doen zijn. Zeker omdat ze zelf weten wat het is dat ze gebouwd hebben. Ze staan dikke kans voor wat ze hebben gebouwd en zullen er alles aan doen om het goed te krijgen.
De vernieuwde app lijkt er iig een goede basis voor. Vooralsnog reageert hij ook vrij rap. Tevens begreep ik dat ze hierop weer functionaliteit gaan toevoegen (als ik het goed gelezen heb). Dan gaan ze zeker de goede kant op. Laten we er het beste van hopen!
En idd, de app voegt zeker wat toe. Ik gebruik hem vaak om laden en voorverwarmen te programmeren vanaf de bank. Ik kan alleen maar hopen dat ze deze functionaliteit gaan delen met meerdere auto's zodat de urgentie groter wordt om meer zaken toe te voegen!
Standaardisatie is ook vaak een goede driver voor het toevoegen van functinaliteit, dus we blijven hoop houden!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Juancho
  • Laatst online: 10:12
[...]

Ik werk zelf ook al jaren in de IT en ook binnen software ontwikkel teams. Als tester triggert je post mij want ik mis dat stukje namelijk in je tekst en uitleg. Ik ga daarom deels met je tegengewicht mee, maar deels ook niet . Ik rij dan geen PS2 maar een XC40P8, maar dat is zoals je weet niet zo verschillend geweest. Zeker niet de eerste modellen. En als tester heb ik meer dan genoeg dingen hier gelezen van jullie (beide merken) als ook zelf ervaren in de auto waarvan ik denk: hoe is dit in godsnaam door gezet naar de productie omgeving (lees onze wagens). Ik geloof er geen snars van dat er aan QA is gedaan of genoeg waarde aan is gehecht. Dat laatste zie ik overigens zo vaak bij klanten terug dus ergens zal het me ook niet verbazen. Soms is het gewoon beter om iets uit te stellen met een goed en eerlijk verhaal dan iets er toch maar door heen te drukken wat vervolgens niet goed of afwijkend werkt. Dat eerste zorgt voor irritatie maar vaak ook begrip. Dat tweede zorgt voor irritatie, frustratie en amper begrip.

Ben wel benieuwd hoe jij daar dan tegen aan kijkt want ik vond dan weer dat ik vanuit mijn vakgebied toch even wat tegengewicht moest geven wbt jouw post ;) . Dat maakt de cirkel weer mooi rond! :)

[ Voor 5% gewijzigd door Juancho op 01-12-2023 23:57 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
I hear you.... d:)b

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:49
Irritatiepuntje vwb de nieuwe app: deze reageert gelijk als je op de tegel klikt, dat is anders tov de oude.
Wilde net een tijd instellen voor vertrek, dus klik op de klimaattegel; gaat ie gelijk beginnen met opwarmen :?
O, dus je moet nu op de 3 puntjes klikken die maar 5% grootte van de tegel hebben om een vertrektijd in te stellen. Zal vast logisch zijn 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P2Hattem
  • Laatst online: 14-08 18:57
M3rcury schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 21:13:
Doe ik iets fout als ik bij een Fastned 175kw lader maar 78kw laad? We kwamen aan met 10%

Laadpunt stond vooringesteld in de navigatie (ongeveer 50 minuten vanaf het vertrekpunt).
Was je de enige die aan het laden was aan die zuil?
Ik heb nl zelf ervaren dat mijn kW halveerde toen er een andere auto ging laden aan dezelfde zuil.

P4 - Snow / Pilot / Plus / Performance Pack / Trekhaak / 4-10-2024 / NewMotion Home Advanced

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

P2Hattem schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 09:51:
[...]

Was je de enige die aan het laden was aan die zuil?
Ik heb nl zelf ervaren dat mijn kW halveerde toen er een andere auto ging laden aan dezelfde zuil.
In eerste instantie niet. Na een 10 minuten ben ik naar een andere zuil op hetzelfde laadstation gereden (ik had een karretje, dus dan kon ik makkelijker wegrijden), maar die laadde ook met exact 78kw.

Eerder op de dag haalde hij wel 100+kw bij een shell recharge.

De batterij heeft de hele dag wat gedaan, vanaf een uur of 11 tot de laatste keer laden bij Fastned (waar hij maar 78kw deed)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EyDs0XL0nm9U7u3Gybhb2JyNuew=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tOGZna7P1W1AMxYqMEUYfViW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door M3rcury op 02-12-2023 10:06 ]

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
M3rcury schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 10:03:
[...]

In eerste instantie niet. Na een 10 minuten ben ik naar een andere zuil op hetzelfde laadstation gereden (ik had een karretje, dus dan kon ik makkelijker wegrijden), maar die laadde ook met exact 78kw.

Merk de afgelopen dagen wel dat de kou echt wat doet. Een standaard laadstok bij Fastned waar ik altijd 150 haal, bleef nu hangen op 120 en zakte nog wat sneller terug. Of dat nu aan de auto of laadpaal ligt weet ik niet. XC40P8 overigens 😏

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

120 is nog wel acceptabel. Als 78kw de max is, wordt wintersport wel lang aan de snelladers. We hadden gehoopt binnen 20 minuten weer weg te zijn, uiteindelijk 45 minuten aan de paal gehangen om weer op 80 procent te komen.

Edit: het kan nog steeds een Fastned dingetje zijn en niet persee met de Polestar te maken hebben.

[ Voor 18% gewijzigd door M3rcury op 02-12-2023 10:21 ]

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:24
[...]

De batterij heeft de hele dag wat gedaan, vanaf een uur of 11 tot de laatste keer laden bij Fastned (waar hij maar 78kw deed)

[Afbeelding]
Hoe krijg je deze grafiek ? Ik vind het jammer dat je niet in de app kan zien of ergens anders hoe snel de auto laad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
M3rcury schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 10:08:
120 is nog wel acceptabel. Als 78kw de max is, wordt wintersport wel lang aan de snelladers. We hadden gehoopt binnen 20 minuten weer weg te zijn, uiteindelijk 45 minuten aan de paal gehangen om weer op 80 procent te komen.

Edit: het kan nog steeds een Fastned dingetje zijn en niet persee met de Polestar te maken hebben.
Ja 78kW is niet te doen aan een snellader, dan ben je een eeuwigheid bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
Juancho schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 11:29:
[...]

Ja 78kW is niet te doen aan een snellader, dan ben je een eeuwigheid bezig.
Hoe zit dat eigenlijk? Ik heb geen thuislader, ik sta dus vaak aan een snellader ergens. Nu is er een snellader waar ik regelmatig stop, en soms wil die echt niet voorbij 78kW. Ook niet vanaf 10%, ook niet na een aantal minuten. Ik sta alleen aan de paal, en heb op dezelfde palen op dezelfde site wel al 150kW gezien.

Dat conditioneren van de batterij voor laden, werkt dit enkel als je expliciet de laadstop ingeeft in GM misschien? Want dat is rijdend ook een gehannes van jewelste op dat scherm. Zeer onveilig, veel scrollen. Die lader die ik gebruik komt, ook als ik in de buurt ben, pas als tiende optie of zo op het scherm. Dus moet je flink scrollen totdat die lader 'highlighted' is op het scherm om 'm te selecteren. En als ik in de buurt ben, is er ook nog weinig tijd over voor dat zogenaamde 'conditioneren'.

En dat heb ik wel vaker met andere laders. Ik heb zo m'n stops waar ik uit gewoonte bijlaad. Maar als je niet een random lader zoekt, maar een specifieke, om het conditioneren te starten, is dat vaak veel te moeilijk.

Ook met direct de naam in te typen en er naar te navigeren, weet ik niet of dat iets doet met conditioneren van de batterij voor laden.

Ofwe heb ik het weer helemaal verkeed begrepen. Ach, kan weer bij op het lijstje plezier van een EV rijden. Onvoorspelbaar laadgedrag.

Als er echt sprake is van conditioneren om die max. snelheid te halen, had ik graag een toggle gezien dat ik binnen tien minuten verwacht aan de lader te staan, om dat proces te starten. Dat kan ik prima allemaal met mijn 'interne routeplanner' uit het hoofd.

[ Voor 10% gewijzigd door Amos_x op 02-12-2023 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Amos_x schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 11:36:
[...]

Hoe zit dat eigenlijk? Ik heb geen thuislader, ik sta dus vaak aan een snellader ergens. Nu is er een snellader waar ik regelmatig stop, en soms wil die echt niet voorbij 78kW. Ook niet vanaf 10%, ook niet na een aantal minuten. Ik sta alleen aan de paal, en heb op dezelfde palen op dezelfde site wel al 150kW gezien.
Tis heel simpel, even los van of het ideaal is:

1. als je in de auto stapt naar je bestemming en je moet tussendoor aan de snellader, dan voer je die ook gelijk in als tussenstop. Je accu wordt dan voorverwarmt zodat het laden sneller kan. Dit kan echter wel een poosje duren, volgens mij moet je minimaal een half uur aanhouden en met deze kou wellicht nog langer. Houd er tevens rekening mee dat dit voorverwarmen van de accu ook weer energie kost. Ik heb regelmatig gehad dat Maps aangaf dat ik met bijv. 10% aan zou komen bij een Fastned maar een x periode voor aankomst vloog de accu leeg en werd het nog spannend met 3%. Tis jammer dat Maps daar dan nog niet gelijk rekening mee houd want als je het te strak inpland kan je maar zo in grote problemen komen.
2. Doe je dit niet en ga je zonder voorverwarmen aan de snellader of je voert het te kort van te voren in, dan ga je dat idd merken in laadsnelheid.

Tot afgelopen week haalde ik eigenlijk altijd zo wel de max van 150Kw en dan gaat het mooi rap voor dat stukje wat ik wil bijladen. Maar zoals gezegd, de kou zorgt er de laatste paar keer waarschijnlijk voor dat ik iets langer nodig ben om de accu voor te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

kevertje1977 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 11:03:
[...]

Hoe krijg je deze grafiek ? Ik vind het jammer dat je niet in de app kan zien of ergens anders hoe snel de auto laad.
Deze komt uit Home Assistant. Maar meer dan de SOC is me nog niet gelukt.

@Juancho precies wat je zegt had ik gedaan, en daarnaast heeft de batterij geen moment rust gehad. Ik kan me bijna niet voorstellen dat het aan de accu of auto ligt. En 100 a 120kw kan ik nog inkomen met kou, maar bijna de helft (wij hebben een LRSM uit 2023 (oude model))

Even een keer een andere Fastned proberen binnenkort. Met kerst moeten we toch weer heel Nederland door.

En even als referentie, deze Fastned was het :) 45 minuten voor 10 tot 80%

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UNNnH6lkHO0FLImWsYuThG__VK0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v6h9SYTqTLJFrlSG58KWspAn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door M3rcury op 02-12-2023 19:17 ]

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
M3rcury schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 19:13:
[...]

Deze komt uit Home Assistant. Maar meer dan de SOC is me nog niet gelukt.

@Juancho precies wat je zegt had ik gedaan, en daarnaast heeft de batterij geen moment rust gehad. Ik kan me bijna niet voorstellen dat het aan de accu of auto ligt. En 100 a 120kw kan ik nog inkomen met kou, maar bijna de helft (wij hebben een LRSM uit 2023 (oude model))

Even een keer een andere Fastned proberen binnenkort. Met kerst moeten we toch weer heel Nederland door.

En even als referentie, deze Fastned was het :) 45 minuten voor 10 tot 80%

[Afbeelding]
De voorverwarmfunctie was er de eerste winter (2020-2021) nog niet en zelfs als je hele stukken had gereden kwam je nauwelijks boven de 90kW. Met andere woorden: van normaal snelweg rijden wordt de accu echt niet warm genoeg en ja dan haal je inderdaad niet eens 100kW. Het voorverwarmen duurt met deze temperaturen echt wel 30-45 minuten. Dus inderdaad gewoon meteen de tussenstop door Google laten inplannen bij vertrek. Ik herken overigens niet dat Google geen rekening houdt met het voorverwarmen want de aankomst Soc klopt gewoon bij mij. Maar goed, ieder zijn ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

JTHZZ schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 21:03:
[...]

De voorverwarmfunctie was er de eerste winter (2020-2021) nog niet en zelfs als je hele stukken had gereden kwam je nauwelijks boven de 90kW. Met andere woorden: van normaal snelweg rijden wordt de accu echt niet warm genoeg en ja dan haal je inderdaad niet eens 100kW. Het voorverwarmen duurt met deze temperaturen echt wel 30-45 minuten. Dus inderdaad gewoon meteen de tussenstop door Google laten inplannen bij vertrek. Ik herken overigens niet dat Google geen rekening houdt met het voorverwarmen want de aankomst Soc klopt gewoon bij mij. Maar goed, ieder zijn ervaringen.
Daar zeg je eigenlijk nog wat met "normaal" snelweg rijden.

Wij hadden een karretje erachter en gebruikte 38kwh/100km. Misschien dat hij te warm of zwaar belast was, waardoor het laadvermogen terug is geregeld?

De tussenstop stond er al in vanaf vertrek. Meer dan 1 uur rijden.

[ Voor 3% gewijzigd door M3rcury op 02-12-2023 22:20 ]

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
M3rcury schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 22:19:
[...]

Daar zeg je eigenlijk nog wat met "normaal" snelweg rijden.

Wij hadden een karretje erachter en gebruikte 38kwh/100km. Misschien dat hij te warm of zwaar belast was, waardoor het laadvermogen terug is geregeld?

De tussenstop stond er al in vanaf vertrek. Meer dan 1 uur rijden.
Dat zou op zich kunnen. Of alsnog een probleem met de laadpaal. Onder normale omstandigheden laadt de Polestar ook in de winter op maximale snelheid, mits dus voorverwarmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Laatst online: 10:03
JTHZZ schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 22:45:
[...]

Dat zou op zich kunnen. Of alsnog een probleem met de laadpaal. Onder normale omstandigheden laadt de Polestar ook in de winter op maximale snelheid, mits dus voorverwarmd.
of een defect in dat systeem wat je accu preconditioneert. daar laatst op xc40forum (ik weet het andere auto, maar zelfde platform) ook een thread op gelezen. Gebeurt niet vaak, maar kan kennelijk voorkomen. Maar dat betekent dus dat die dan bij geen enkele snellader meer van dat soort snelheden haalt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

Ik hang hem deze maand nog wel een keer aan een andere snellader. We gaan het zien. N=1 is nou ook niet de beste hoeveelheid om conclusies uit te halen.

Thanks voor het meedenken allemaal! :)

[ Voor 12% gewijzigd door M3rcury op 03-12-2023 07:53 ]

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big_Sander
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08-09 09:10
M3rcury schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 21:13:

Dat is wel raar, was het druk?
Wellicht werd het vermogen verdeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

Juancho schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 23:55:
[...]

Ik werk zelf ook al jaren in de IT en ook binnen software ontwikkel teams. Als tester triggert je post mij want ik mis dat stukje namelijk in je tekst en uitleg. Ik ga daarom deels met je tegengewicht mee, maar deels ook niet . Ik rij dan geen PS2 maar een XC40P8, maar dat is zoals je weet niet zo verschillend geweest. Zeker niet de eerste modellen. En als tester heb ik meer dan genoeg dingen hier gelezen van jullie (beide merken) als ook zelf ervaren in de auto waarvan ik denk: hoe is dit in godsnaam door gezet naar de productie omgeving (lees onze wagens). Ik geloof er geen snars van dat er aan QA is gedaan of genoeg waarde aan is gehecht. Dat laatste zie ik overigens zo vaak bij klanten terug dus ergens zal het me ook niet verbazen. Soms is het gewoon beter om iets uit te stellen met een goed en eerlijk verhaal dan iets er toch maar door heen te drukken wat vervolgens niet goed of afwijkend werkt. Dat eerste zorgt voor irritatie maar vaak ook begrip. Dat tweede zorgt voor irritatie, frustratie en amper begrip.

Ben wel benieuwd hoe jij daar dan tegen aan kijkt want ik vond dan weer dat ik vanuit mijn vakgebied toch even wat tegengewicht moest geven wbt jouw post ;) . Dat maakt de cirkel weer mooi rond! :)
Je bent dan wat kort van geheugen dan denk ik :> Want waar ik eerder refereerde aan dat ik “regelmatig eerder” tegengas gaf, waren indertijd jouw posts aanleiding tot mijn tegengas en tegengestelde mening.

Dus mijn mening weet je als het goed al O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

PvS_68 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 23:04:
[...]

De vernieuwde app lijkt er iig een goede basis voor. Vooralsnog reageert hij ook vrij rap. Tevens begreep ik dat ze hierop weer functionaliteit gaan toevoegen (als ik het goed gelezen heb). Dan gaan ze zeker de goede kant op. Laten we er het beste van hopen!
En idd, de app voegt zeker wat toe. Ik gebruik hem vaak om laden en voorverwarmen te programmeren vanaf de bank. Ik kan alleen maar hopen dat ze deze functionaliteit gaan delen met meerdere auto's zodat de urgentie groter wordt om meer zaken toe te voegen!
Standaardisatie is ook vaak een goede driver voor het toevoegen van functinaliteit, dus we blijven hoop houden!
Dat was indertijd (en nu nog steeds) ook de hoofdzaak van m’n betogen. Ze hebben de hele infrastructuur overhoop gegooid en de onderliggende techniek van Volvo én polestar samengevoegd. Een v60 PIH (my2013) had voor de migratie veel meer functionaliteit. Ik weet niet zeker of die ook over is gegaan, maar voor nieuwer is Volvo’s valt in ieder geval te zeggen dat men met dit “State of the art” platform slechter af is dan oudere modellen.

Ze hebben rigoureus alles om gegooid en dikke kans eerst gefocust op de fundamenten ipv op de functionaliteiten.

Kortom. Als je zowel Volvo als Polestar al samen neemt heb je een flinke serie aan auto’s die baat hebben bij de ontwikkeling. Het komt allemaal wel goed :) *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _--[]--__
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 10:06
[...]

[Afbeelding]
Ik kan het niet meer terugvinden maar ik heb eerder ergens gelezen (kan ook met een andere EV zijn) dat dit kan gebeuren als je meerdere keren binnen een kort tijdsbestek gebruik maakt van een snellader. Bij hogere laadsnelheden schijnt de temperatuur van de batterij snel omhoog te gaan, waardoor het BMS de laadsnelheid gaat beperken om schade aan de batterij te voorkomen. Een hoge temperatuur schijnt dus net als een lage temperatuur voor lagere laadsnelheden te zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvS_68
  • Nu online
Ik wil even toetsen of er meer mensen zijn die last hebben van niet (goed) werkende sensoren. Ik rijd al een tijdje rond met die meldig die elke - keer als je bijna tot stilstand komt - op het display verschijnt. Dat de sensoren verminderd werken. Aangezien auto's wassen niet mijn hobby is is de link al vrij snel gelegd. In eerste instantie bleven ze het ook wel redelijk doen, maar sinds een week of 2 doen ze echt helemaal niets meer. Toen ik afgelopen week in het donker moest keren op een krappe parkeerplaats met vieze camera's en niet werkende sensoren heb ik mezelf beloofd om maar eens door de wasstraat te gaan.

Allereerst vind ik het raar dat ultrasone sensoren last zouden hebben van vuile aanslag. Ik heb dat nl. bijgeen enkele andere auto meegemaakt.

Maar nu de auto gewassen is zie ik de melding nog steeds af-en-toe verschijnen. Afgelopen weekend deden de sensoren aan de achterzijde het wel, maar aan de voorzijde nog steeds niet.

Zijn er mensen die hier iets van herkennen? Moet binnenkort toch voor een beurt, dus zal het maar alvast op het lijstje zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
PvS_68 schreef op maandag 4 december 2023 @ 09:17:
Ik wil even toetsen of er meer mensen zijn die last hebben van niet (goed) werkende sensoren. Ik rijd al een tijdje rond met die meldig die elke - keer als je bijna tot stilstand komt - op het display verschijnt. Dat de sensoren verminderd werken. Aangezien auto's wassen niet mijn hobby is is de link al vrij snel gelegd. In eerste instantie bleven ze het ook wel redelijk doen, maar sinds een week of 2 doen ze echt helemaal niets meer. Toen ik afgelopen week in het donker moest keren op een krappe parkeerplaats met vieze camera's en niet werkende sensoren heb ik mezelf beloofd om maar eens door de wasstraat te gaan.

Allereerst vind ik het raar dat ultrasone sensoren last zouden hebben van vuile aanslag. Ik heb dat nl. bijgeen enkele andere auto meegemaakt.

Maar nu de auto gewassen is zie ik de melding nog steeds af-en-toe verschijnen. Afgelopen weekend deden de sensoren aan de achterzijde het wel, maar aan de voorzijde nog steeds niet.

Zijn er mensen die hier iets van herkennen? Moet binnenkort toch voor een beurt, dus zal het maar alvast op het lijstje zetten.
Nee nog nooit gehad. De ultrasoon sensoren doen het altijd. Lijkt me gevalletje voor de Volvo garage inderdaad. Bij hevige sneeuw wel ooit gehad dat de ACC er mee stopte vanwege vastgeplakte sneeuw. Maar parkeersensoren nooit een probleem. En ik ben ook niet bepaald gefixeerd op een schone auto, zeg maar. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr8hube
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 06-09 17:10
PvS_68 schreef op maandag 4 december 2023 @ 09:17:

Ik heb hetzelfde probleem. Met de auto door de wasstraat heeft niet geholpen. Bij het wisselen van de winterbanden heeft de Volvo monteur er even naar gekeken. 1 van de sensoren aan de voorkant van de auto had een beschadiging door steenslag. Kon op dat moment niet opgelost worden. Ik heb nu een afspraak op 4/1 om de betreffende sensor te laten vervangen. Hopelijk verhelpt dat het probleem. Het is nu wel een stuk rustiger in de auto. ;)
Groetjes,
Gerard

P2 midnight (launch edition)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Whow die app joh, vanmorgen nog de oude en nu ineens een hele nieuwe interface die ook nog eens vlot werkt. Ik kan mijn ogen bijna niet geloven want ik had de hoop allang opgegeven.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derek S.
  • Niet online
-Inderdaad een brainfart-

[ Voor 92% gewijzigd door Derek S. op 04-12-2023 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Al eerder had ik gemerkt dat de autopositie in de app niet geupdate was naar de werkelijke. In dit geval was dat nog steeds een parkeerplaats van afgelopen zaterdag terwijl ik de auto ook gisteren nog voor twee ritjes gebruikt had maar ook vanochtend niets veranderd.
Kwam nu op het idee om in de auto GM te checken en jawel, ook daar fout. Middenscherm gereset en probleem verholpen. Iemand al iets dergelijks meegemaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickvanderveen
MaxxMark schreef op zondag 3 december 2023 @ 17:43:
[...]

Dat was indertijd (en nu nog steeds) ook de hoofdzaak van m’n betogen. Ze hebben de hele infrastructuur overhoop gegooid en de onderliggende techniek van Volvo én polestar samengevoegd. Een v60 PIH (my2013) had voor de migratie veel meer functionaliteit. Ik weet niet zeker of die ook over is gegaan, maar voor nieuwer is Volvo’s valt in ieder geval te zeggen dat men met dit “State of the art” platform slechter af is dan oudere modellen.

Ze hebben rigoureus alles om gegooid en dikke kans eerst gefocust op de fundamenten ipv op de functionaliteiten.

Kortom. Als je zowel Volvo als Polestar al samen neemt heb je een flinke serie aan auto’s die baat hebben bij de ontwikkeling. Het komt allemaal wel goed :) *O*
Helemaal mee eens als oud V60 PIH rijder, en helaas verplicht geweest de auto na 5 jaar te moeten verkopen ivm idioot hoge bijtelling én belachelijke wegenbelasting…
Kon tenminste de bolide fatsoenlijk op afstand verwarmen met de stand kachel met een stabiele App!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
MaxxMark schreef op zondag 3 december 2023 @ 17:33:
[...]

Je bent dan wat kort van geheugen dan denk ik :> Want waar ik eerder refereerde aan dat ik “regelmatig eerder” tegengas gaf, waren indertijd jouw posts aanleiding tot mijn tegengas en tegengestelde mening.

Dus mijn mening weet je als het goed al O-)
Poeh er zijn ondertussen weer duizenden nieuwe berichten. Vergeef het me dat ik het niet meer weet. Maar blijkbaar denk je alsnog anders over vakgebied icm de PS/Volvo wbt software ontwikkeling incl testing 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PvS_68
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:59:
Al eerder had ik gemerkt dat de autopositie in de app niet geupdate was naar de werkelijke. In dit geval was dat nog steeds een parkeerplaats van afgelopen zaterdag terwijl ik de auto ook gisteren nog voor twee ritjes gebruikt had maar ook vanochtend niets veranderd.
Kwam nu op het idee om in de auto GM te checken en jawel, ook daar fout. Middenscherm gereset en probleem verholpen. Iemand al iets dergelijks meegemaakt?
Ik zou het raar vinden als het iets met de nieuw app te maken heeft, maar ik heb idd afgelopen weekend ook het middenscherm moeten resetten omdat GM dacht dat ik op de verkeerde plek stond, terwijl ik aan het rijden was..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PvS_68 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:23:
[...]

Ik zou het raar vinden als het iets met de nieuw app te maken heeft, maar ik heb idd afgelopen weekend ook het middenscherm moeten resetten omdat GM dacht dat ik op de verkeerde plek stond, terwijl ik aan het rijden was..
Ligt niet aan de nieuwe app idd, had het eerder al.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JTHZZ
Verwijderd schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:41:
[...]

Ligt niet aan de nieuwe app idd, had het eerder al.
Dan is nu duidelijk waarom er iets soortgelijks in de releasenotes van P2.13.1 staat (eerste punt). Ik heb er persoonlijk geen last van gehad. Uitrol via OTA start vandaag volgens PS Facebook.
LOL rivierdisplay.. en dat alleen omdat iemand in de Engelse versie riverdisplay ipv driverdisplay typte
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yY2CPF1X0_4w5YXU6Ng5dioleMI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tcnB45PxlhrgbIHdMGNcwRee.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door JTHZZ op 05-12-2023 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AartJW
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 09:54
Anderen opgevallen dat navigatie met Google Maps minder goed werkt of up to date is?

Ik heb twee afgesloten wegen volgens GM, maar deze zijn al dagen weer open. Toch gaat ie elke dag weer een omleiding geven. Vroeger nooit last van en je zou zeggen dat met 10-duizenden auto's die er langs gaan GM snap dat de afgesloten weg gewoon open is. Ook al gemeld in de app zelf dat het niet klopt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VU085gtZcBcH1ilD_4pFgpEopS0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AUqRp5Rco6rtVYHVw16IbxOj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermanbbbb
  • Laatst online: 13-09 18:10

Hermanbbbb

P2 LRSM 2022 PP

Verwijderd schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:59:
Ja, ik heb dat ook al (best vaak) gehad, dat hij de verkeerde locatie van de auto in de app toonde. Dat het aan Google Maps lag (of met resetten van het entertainment system was op te lossen) was me nog niet opgevallen: in het rivierdisplay (haha) toonde hij onder het rijden in elk geval altijd de goede locatie.

Op dit moment zie ik in de app trouwens opnieuw de locatie waar ik een uurtje geleden ben weggereden. Maar ik had ook de hele tijd tijdens die rit geen internetconnectie (pas gereset toen ik alweer thuis in de parkeergarage stond), dus het kan daar aan liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:38

sopsop

[v] [;,,;] [v]

AartJW schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:26:
Anderen opgevallen dat navigatie met Google Maps minder goed werkt of up to date is?

Ik heb twee afgesloten wegen volgens GM, maar deze zijn al dagen weer open. Toch gaat ie elke dag weer een omleiding geven. Vroeger nooit last van en je zou zeggen dat met 10-duizenden auto's die er langs gaan GM snap dat de afgesloten weg gewoon open is. Ook al gemeld in de app zelf dat het niet klopt.

[Afbeelding]
Net even gekeken in google maps, de locatie die je aangeeft is ook op mijn PC geblokkeerd. Die is dus waarschijnlijk niet vrijgegeven door de instantie die de blokkade heeft aangemeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
AartJW schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:26:

[Afbeelding]
Haha, de afhandeling van Google Maps van bewerkingen door gebruikers.

Hieronder het antwoord dat ik kreeg op mijn herhaalde melding dat de 2-daagse wegwerkzaamheden al twee weken succesvol waren afgerond (en er dus al 2 weken duizenden auto's per dag over die weg reden).

"Ik ben Jas, een van de Google-ondersteuning die u vandaag kan helpen. Ik heb begrepen dat u zich zorgen maakt over de weg [afgesloten weg] op de Google Maps, hoewel deze twee weken geleden open was en dat u al eerder een bewerking hiervoor heeft ingediend. Mijn excuses voor het ongemak dat u ondervindt met de service. Maak u geen zorgen. Ik zal mijn best doen om u te helpen.

Hartelijk dank voor het verstrekken van de bijgewerkte gegevens. Hoewel het enkele dagen kan duren voordat de wijzigingen zichtbaar zijn Google Maps als gevolg van het beoordelingsproces, kunt u er zeker van zijn dat uw bewerkingen zijn ontvangen en zorgvuldig worden beoordeeld. We stellen uw geduld en begrip in deze kwestie op prijs

Ik raad u aan nog een bewerking in te dienen door de onderstaande instructies te volgen.

[instructie om bewerking door te voeren, maar waarom zou ik, dat had ik al twee keer gedaan]

Ik hoop dat ik uw probleem heb kunnen oplossen. Ik ben blij dat ik u heb kunnen helpen. Google zorgt ervoor dat alle verstrekte informatie correct en correct is en we willen ervoor zorgen dat onze klanttevredenheid onze hoogste prioriteit heeft.

Als je nog vragen hebt, kun je deze e-mail beantwoorden. Ik help je graag verder. U kunt ook onze website help.google.com bezoeken voor meer informatie.

Binnen 48 uur na onze laatste interactie ontvangt u een korte enquête via e-mail. We ontvangen graag uw feedback over onze interactie vandaag en uw algemene ervaringen met de ondersteuning van Google.

Op dit bot-antwoord vernietigende feedback gegeven, maar nooit meer wat van gehoord. De weg staat ruim een week later nog steeds als geblokkeerd. Meerdere collega's hebben de fout ook al gemeld.

Het roept bij mij ondertussen de vraag op hoe betrouwbaar Maps is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:38

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Die wegopbrekingen worden aangemeld door of de gemeente, provincie of rijkswaterstaat of de uitvoerder, afhankelijk van waar en hoe de afsluiting tot stand komt. Volgens mij dient de aanmelder die ook weer af te melden.

Publiekelijke wijzigingen op de map worden maar heel mondjesmaat en met flinke doorlooptijd doorgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Ik heb in Maps nu de instelling 3D-gebouwen, naast satelliet view. Iemand enig idee wat dat doet?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:44

Pixeltje

Woo-woohoo!

Ik ben vandaag onbedoeld op pad geweest met de auto, zonder sleutel :+

Een tijdje geleden hier gepost dat de digital key bij mij wel de auto kon ver- en ontgrendelen, maar dat rijden met alleen telefoon op zak niet ging. Ik weet dat er een update geweest is die dat zou moeten verhelpen maar heb er nooit meer aan gedacht het te testen, tot ik vanmorgen in Tilburg stond en mijn autosleutel niet kon vinden. Directie gebeld, geverifieerd dat het ding nog op de eettafel lag en de rest van de dag toch enigszins zenuwachtig geweest of de rest van de trip (Eindhoven, Breda en terug naar Amersfoort) goed zou gaan. Niks aan de hand dus 8)

Tis niet iets waar ik verder gebruik van ga maken, maar het is goed om te weten dat het toch werkt.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• JTHZZ
Nog een nieuwtje bij Google Maps:
Je kunt nu routes vanaf je smartphone naar de auto sturen (wel met hetzelfde account inloggen). Schijnt overigens, zoals vaker bij Google met nieuwe functies, nog niet bij iedereen geactiveerd te zijn
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ffEO4i0XkVdI0Y-xkvBH6xTTKI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sP2kmMyWfQ1jhhOUBrp1Zr3m.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door JTHZZ op 05-12-2023 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

JTHZZ schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 23:22:
Nog een nieuwtje bij Google Maps:
Je kunt nu routes vanaf je smartphone naar de auto sturen (wel met hetzelfde account inloggen). Schijnt overigens, zoals vaker bij Google met nieuwe functies, nog niet bij iedereen geactiveerd te zijn
[Afbeelding]
Damn! Dat is handig!

Moest er even naar zoeken, want waar bij jou screenshot ‘polestar 2’ staat, stond bij mij ‘electrisch voertuig’. Als je daar op drukt kun je de polestar selecteren en verschijnt ook de knop om de route naar je voertuig te sturen.

Kan nu dus gewoon vanaf de bank een lange route plannen en de goede laadstops kiezen, direct in Maps. Ik ben er blij mee.

[ Voor 6% gewijzigd door Pixeltje op 06-12-2023 06:49 ]

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvS_68
  • Nu online
Pixeltje schreef op woensdag 6 december 2023 @ 06:47:
[...]

Damn! Dat is handig!

Moest er even naar zoeken, want waar bij jou screenshot ‘polestar 2’ staat, stond bij mij ‘electrisch voertuig’. Als je daar op drukt kun je de polestar selecteren en verschijnt ook de knop om de route naar je voertuig te sturen.

Kan nu dus gewoon vanaf de bank een lange route plannen en de goede laadstops kiezen, direct in Maps. Ik ben er blij mee.
Ik heb hem nog niet, maar lijkt me idd erg handig!

Ik twijfel op je lange ritten met laadstops kan plannen. Het kan natuurlijk wel, maar ik verwacht niet dat je batterij status info hebt/krijgt op je telefoon tijdens plannen om de beste laadstops te selecteren. Ik verwacht dat het puur 1-richtingsverkeer is van GM naar je auto.
Maar goed... Jij kunt het al zien?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
PvS_68 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 08:17:
[...]

Ik twijfel op je lange ritten met laadstops kan plannen. Het kan natuurlijk wel, maar ik verwacht niet dat je batterij status info hebt/krijgt op je telefoon tijdens plannen om de beste laadstops te selecteren. Ik verwacht dat het puur 1-richtingsverkeer is van GM naar je auto.
Ja het is eenrichtingsverkeer. Je krijgt in de auto een pop-up melding dat er een route is gestuurd en als je daarop drukt wordt deze route in Maps geopend. Ik zal het denk ik niet veel gebruiken maar als je vaak complexe routes maakt, is het handiger invoeren dan in de auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

PvS_68 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 08:17:
[...]

Verdorie, je hebt gelijk.. das jammer :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn77
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 06:46
Meer Polestar rijders herkenning bij het volgende?

Sinds gisteren geen LTE meer in beeld. Alleen het tekentje met ontvangststerkte. Na reset zie je het LTE tekentje heel even in beeld en verdwijnt dan.

Wel gewoon internet in de auto. Alles werkt zoals het hoort te werken.

Viel mij op en was benieuwd of meer berijders dit hebben.

Polestar 2 Launch edition 2021 | Audi A6 E-tron Avant in bestelling

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mickvanderveen
Jehanthar schreef op donderdag 30 november 2023 @ 21:18:
In de nieuwe app-versie staat bij mij bij de functie Exterieur: Ramen open
Ik schrok en dacht dat er nieuwe functie was toegevoegd en dat je melding kreeg als je nog ramen open had staan. Maar die zitten gewoon dicht. Is dit een vertaalfout? Moet het zijn: Deuren open?
Correctie: ik zie nu dat het tóch een nieuwe functie is en dat het raam in rechter voorportier gleufje open stond maar door ijsafzetting ging hij niet meer dicht nu. Eerst interieur opwarmen en buitenranden even ijsvrij maken.
Toch wel leuk deze waarschuwing!!

[Afbeelding]
Ja, GEWELDIG toch? Zat op mijn Volvo V60 PIHybrid al 8 jaar geleden…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:10
Martijn77 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 22:16:

Sinds gisteren geen LTE meer in beeld. Alleen het tekentje met ontvangststerkte. Na reset zie je het LTE tekentje heel even in beeld en verdwijnt dan.

Heb je dan het infotainment gereset of de Tcam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AartJW
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 09:54
Martijn77 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 22:16:

Dit lijkt vaak samen te vallen met een OTA update van Polestar. In het verleden vaker gezien dat bij een update uitrol de LTE wegvalt. Geen idee waarom en komt vanzelf weer terug. Misschien de databundel leeg ;) Hier geen problemen vanmorgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:25

ThaDude

Hang Loose

Ik had gisteren weer eens wat bijzonders..

Mijn knipperlicht functie 3 keer knipperen deed het ineens niet meer. Herstarten van het systeem hielp niet. De optie aan en uit in het menu hielp ook niet. Goed aangekomen en de auto weggezet. Rij ik in de middag weer terug en werkt de knipperfuntie weer haha

Nu ging google maps niet meer op satelliet weergave 8)7 als ik dat aanzet dan bij elke move door het menu stond het weer op de standaard instelling van de map.. heel raar allemaal.. ik bedoel hoe dan? :z

BTW eerste jaar de auto in de winter.. heb hem pas in maart gekregen maar wat zuipt die elektriciteit als het koud is zeg BIZAR. Bij accu 90% voorverwarmen alles gedaan maar kom op 23,3 kwh per km uit bij 105.. rit van 120 km.

Verder heerlijke auto hoor.. :P

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Pagina: 1 ... 166 ... 219 Laatste

Let op:
Een Tesla (of ander merk) versus Polestar discussie is hier redelijk offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Het thuis laden past beter in Het grote "thuis laden van je EV" topic. of Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.