Amos_x schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:11:
[...]
Sorry, maar rare vergelijking. Wat een GTI doet met aanhangwagen weet ik niet, en interesseert me ook niet. Ik rijd niet met aanhangwagen. Niet op een golfje en niet op de polestar. Het gaat erom dat de auto in de basis (en dan heb ik het over de fwd, jij rijdt dacht ik de 4wd) horkerig rijdt bij slecht weer.
Tja, je kan elke auto wel handicappen met een aanhangwagen en dan de vergelijking maken. Wat zegt dat over de polestar? Dat 'ie ongeveer het weggedrag heeft van een gehandicapte ICE? Opnieuw, dit is geen anti-EV, pro ICE rant. Het gaat me gewoon over het gevoel achter het stuur.
[...]
Je doet alsof beide exclusief zijn. Je hoeft toch niet steeds 100pk aan power weg te tweaken, of power weg-tweaken op lage rpm? Bij droog weer geen problemen. Ik dacht dat TC zich net kon aanpassen aan de omstandigheden? Dus waarom zo radicaal stellen dat je ofwel moet doseren alsof je op ijs rijdt, ofwel alles moet weg-getweaked worden? Slip = power eraf. Als je niet slipt, moet er niets getweaked worden (droog weer, goede omstandigheden)
Althans, zo ervoer ik het wel bij andere wagens die ik reed.
Maar goed, zal maar wat meer doseren en voorzichtig doen. Verder geen probleem, wel ondermaats vergeleken met meer beschaafde en gemanierde FWD opties
De vergelijking gaat wel degelijk op, als je wilt ervaren wat VEEL gewicht, SNEL verplaatsen met-2-wielen ter beschikking.
Dat is gewoon fysica, die 2 kleine weg contact vlakjes kúnnen gewoonweg niet meer dan xx op de weg overbrengen.
De lichtere auto's waar jij het over hebt zijn gewoon veel lichter en hebben daarmee een flinke voorsprong omdat het motorblok (zwaarste deel auto) netjes op de voorwielen zit en bij de EV's zit het in het midden.
Daar kán je gewoon niet omheen (fysica)
vb:
ik begon 1978 met Audi 100 FWD met veel pk's te rijden en had exáct wat jij omschrijft.
lichtere auto's met nat weer waren sneller uit de blokken, maar daarna de Audi.
Zodra de quattro kwam stapte ik over, problem solved, fysica, grip 4x contactoppervlak samen met tractie-afhangkelijk van verschilsnelheid wegdek vs omtreksnelheid banden.
Waarom op droog wegdek spinnen bij 0>10km/h en bij 60>70 kmh full-power niet?
beide slechts 10km verschil. Tractie/koppel/contactoppervlak/rubbercompound én verschilsnelheden álles telt mee.
EV 2.000kg FWD vraagt om aanpassingen.
Ben echter met je eens dat een pérfecte TC veel kan afvangen.
Wellicht instelbaar maken? 3 levels?
2) NOOIT meer spinnende wielen, maar dan wel Granny acceleratie
1) ietwat spinnende wielen en snelste acceleratie (max grip bij ~10% slip regel)
0) geheel UIT... iets voor liefhebbers, en als je een dagje met bv Gijs van Lennep wat gaat spelen.
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)