Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco_1988
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 04-04 14:45
JTHZZ schreef op donderdag 9 november 2023 @ 11:13:
[...]

Nou je het zegt! Die van mij heeft bij nader inzien ook de juiste kleur, ook in de Tibber app. Dus ik zat er naast.
Voor wat betreft die installatie zou ik alles er even af gooien en dan opnieuw beginnen met een schone versie van het script.
Helaas zonder resultaat, zowel Tibber als Scriptable opnieuw geïnstalleerd.
De Widget doet het wel, alleen de lockscreen niet. Helaas ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P2Hattem
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-08 18:57
AWEF schreef op donderdag 9 november 2023 @ 13:50:
Ik dacht net, laat ik ook eens proberen om via de Tibber weg de SOC in Home Assistant te krijgen. Ik heb in de Tibber app nu netjes m'n SOC van de auto, maar als ik de Tibber integratie in Home Assistant zet, dan zie ik geen devices (dus ook geen SOC van de auto). Kan iemand mij uitleggen hoe ik dit voor elkaar krijg?
Dat moet je zelf opzetten in HA. Ik doe dat via NodeRed, werkt super.

P4 - Snow / Pilot / Plus / Performance Pack / Trekhaak / 4-10-2024 / NewMotion Home Advanced

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn77
  • Registratie: Januari 2022
  • Nu online
Remco_1988 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 16:46:
[...]

Helaas zonder resultaat, zowel Tibber als Scriptable opnieuw geïnstalleerd.
De Widget doet het wel, alleen de lockscreen niet. Helaas ;)
Bij mij exact hetzelfde.

Polestar 2 Launch edition 2021 | Audi A6 E-tron Avant in bestelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:09
Welke foutmelding krijgen jullie ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:55
AWEF schreef op donderdag 9 november 2023 @ 13:50:
Ik dacht net, laat ik ook eens proberen om via de Tibber weg de SOC in Home Assistant te krijgen. Ik heb in de Tibber app nu netjes m'n SOC van de auto, maar als ik de Tibber integratie in Home Assistant zet, dan zie ik geen devices (dus ook geen SOC van de auto). Kan iemand mij uitleggen hoe ik dit voor elkaar krijg?
Om mijzelf maar even te quoten, ik heb ondertussen de oplossing gevonden (voor de mensen die het ook voor elkaar willen krijgen):

Stappen:
- Installeer de Tibber app en koppel je auto, is redelijk simpel
- Maak de volgende entry in je secrets.yaml (gebruik het mailadres en password die je gebruikt hebt bij de Tibber app):
YAML:
1
tibber: '{"email":"e-mail adres","password":"password"}'

- Maak de volgende sensoren aan:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
rest:
  - resource: https://app.tibber.com/login.credentials
    scan_interval: 21600 #6h
    timeout: 60
    method: POST
    payload: !secret tibber
    headers:
      Content-Type: "application/json"
    sensor:
      - name: "Tibber API Access Token"
        value_template: "Bearer {{ value_json.token }}"

- resource: https://app.tibber.com/v4/gql
    payload: '{ "query": "{ me { homes { electricVehicles { lastSeen battery { percent }}}}}"}'
    headers:
      Authorization: "{{ states.sensor.tibber_api_access_token.state }}"
    scan_interval: 600 #10m
    sensor:
      - name: "Polestar 2 SOC"
        unique_id: polestar2_soc
        value_template: "{{ value_json.data.me.homes[0].electricVehicles[0].battery.percent | int }}"
        unit_of_measurement: "%"
        device_class: battery
      - name: "Polestar 2 Range"
        unique_id: polestar2_range
        value_template: "{{ (value_json.data.me.homes[0].electricVehicles[0].battery.percent / 100 * 487) | int }}"
        unit_of_measurement: "km"
        icon: mdi:car-electric
      - name: "Polestar 2 SOC Last Update"
        unique_id: polestar2_soc_lastupdate
        value_template: "{{ value_json.data.me.homes[0].electricVehicles[0].lastSeen | as_datetime | as_local }}"

Na een reboot en een paar minuten wachten krijg je netjes je SOC, je resterende KM's en last seen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaoh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:48
AWEF schreef op donderdag 9 november 2023 @ 21:14:
[...]

Om mijzelf maar even te quoten, ik heb ondertussen de oplossing gevonden (voor de mensen die het ook voor elkaar willen krijgen):

Stappen:
- Installeer de Tibber app en koppel je auto, is redelijk simpel
- Maak de volgende entry in je secrets.yaml (gebruik het mailadres en password die je gebruikt hebt bij de Tibber app):
YAML:
1
tibber: '{"email":"e-mail adres","password":"password"}'

- Maak de volgende sensoren aan:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
rest:
  - resource: https://app.tibber.com/login.credentials
    scan_interval: 21600 #6h
    timeout: 60
    payload: !secret tibber
    headers:
    sensor:
      - name: "Tibber API Access Token"
        value_template: "Bearer {{ value_json.token }}"

- resource: https://app.tibber.com/v4/gql
    payload: '{ "query": "{ me { homes { electricVehicles { lastSeen battery { percent }}}}}"}'
    headers:
      Authorization: "{{ states.sensor.tibber_api_access_token.state }}"
    scan_interval: 600 #10m
    sensor:
      - name: "Polestar 2 SOC"
        unique_id: polestar2_soc
        value_template: "{{ value_json.data.me.homes[0].electricVehicles[0].battery.percent | int }}"
        unit_of_measurement: "%"
      - name: "Polestar 2 Range"
        unique_id: polestar2_range
        value_template: "{{ (value_json.data.me.homes[0].electricVehicles[0].battery.percent / 100 * 487) | int }}"
        unit_of_measurement: "km"
        icon: mdi:car-electric
      - name: "Polestar 2 SOC Last Update"
        unique_id: polestar2_soc_lastupdate
        value_template: "{{ value_json.data.me.homes[0].electricVehicles[0].lastSeen | as_datetime | as_local }}"

Na een reboot en een paar minuten wachten krijg je netjes je SOC, je resterende KM's en last seen.
Die range wordt zo wel berekend en is dus niet hetzelfde als wat de auto geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:55
Kaoh schreef op donderdag 9 november 2023 @ 21:19:
[...]

Die range wordt zo wel berekend en is dus niet hetzelfde als wat de auto geeft.
Dat was me nog niet eens opgevallen (sorry ik heb het schaamteloos gekopieerd van het HA forum, maar weet de link even niet meer) en ik vond de range wel erg optimistisch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn77
  • Nu online
JTHZZ schreef op donderdag 9 november 2023 @ 20:43:
[...]

Welke foutmelding krijgen jullie ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fCsnqwHwc0z8ePdrBPTtaD1qUIc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2ap77Evl59DrRkhuTJEBFxhG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco_1988
Ik krijg inderdaad dezelfde melding

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ob3lix
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-09 15:22
JTHZZ schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:27:
Een Duitse Polestar rijder heeft een iPhone widget voor de SoC gebouwd (via de Tibber API).
Handleiding hoe te installeren:
https://github.com/niklas...tar-ios-lockscreen-widget

Deze is voor het lockscreen. Er komt ook nog een normale widget.
[Afbeelding]
Dit is de reden waarom ik dit topic nog volg, dank voor het delen. _/-\o_

Zou het kwestie van tijd zijn voordat polestar hier zelf mee komt? In de app zelf vind ik het vrij karig wat er aan nieuwe features bijkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• espro
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-09 21:14
Ik kreeg deze foutmelding ook, totdat ik er achter kwam dat er nog een spatie na mijn e-mailadres stond door het plakken. Staat dit bij jou goed?

Polestar 2 MY22 | LRSM | Void | 19” | Plus | Trekhaak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:58
Amos_x schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:03:
Ik heb ook al sinds een maand of zo overmatig last van beslagen/bewasemde ruiten.

Ik zit meestal alleen in de wagen. Ik kan me niet herinneren dat ik dit in een vorige auto ook zo fel had. Het is soms echt gevaarlijk want de ruit beslaat echt snel, en dan moet ik snel op die knop rammer rechts van het pookje om te ontwasemen (temp: HI). Die laat ik niet continu aan staan (verbruik en ook comfort, te warm als het lang aan staat), dus zit ik eigenlijk continu die knop aan en uit te rammen.

Ook dat was bij een vorige auto veel beter geregeld, dan kon je zelf de ontwaseming in een soort permanente stand zetten, op een gekozen intensiteit. Zodat het niet steeds alles of niets was, en je gewoon continu (en niet storend) kon ontwasemen.

Bijkomend, door mijn lengte en mijn positie kan ik die twee knoppen niet zien (rechts van het pookje) dus is dit ook vrij storend. Als ze nu een icoontje op het display hadden gezet bvb. Maar nee, dat kon er vast niet meer bij in die zee van zwarte ruimte... 8)7

Volgende probleem is dat het in de wagen inderdaad vrij koud is. Altijd al geweest, dat was vorig jaar ook zo. Een bijrijder die af en toe meerijdt, had daar ook regelmatig opmerkingen over, omdat ze het maar niet warm kreeg. Ik draag meestal een dikke trui of zo, dus ik heb er minder last van.

Ik zal eens proberen ecostand uit te zetten, maar ik heb het gevoel dat er gewoon niets uit komt. De temp. staat ingesteld op 21. Die twee miezerige vents bovenop het dashboard (daar geplaatst omwille van het tv-scherm in de center console) zijn ook nutteloos en moeilijk te regelen.

En dan de fan speed. Ik blijf gewoon NIET begrijpen hoe dat nu werkt, en waarom dit niet automatisch kan. Waarom blaast de fan uit zichzelf niet harder of zachter in functie van welke temperatuur bereikt wordt in de cockpit? Ook in de zomer had ik hier problemen mee. In de 'analoge' audi A3 (basis lease model, geen franjes) was hier geen omkijken naar. Op auto rammen en klaar.

Hier staat dat streepje bij de fanspeed net voorbij de helft ergens, maar ik wil daar helemaal niet mee hoeven pielen op dat scherm? :?

edit: dit staat in de manual:

OPMERKING
De klimaatregeling past de luchtstroom zo nodig automatisch aan, wat betekent dat de ventilatorsnelheid kan veranderen ondanks dat de ventilatorstand ongewijzigd is.

Maar ik merk er vrij weinig van. Is de oplossing dan om de fan altijd op max te zetten? Zodat de auto weet dat 'ie tot "max" mag blazen indien nodig, en dan 'ie dan zelf verlaagt onder die max setting indien niet nodig?
Lucht recyclage komt er genoeg buitenlucht binnen heb eens wagen gehad waarvan een klep stuk was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JTHZZ
espro schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:13:
[...]

Ik kreeg deze foutmelding ook, totdat ik er achter kwam dat er nog een spatie na mijn e-mailadres stond door het plakken. Staat dit bij jou goed?
Of de < en > per ongeluk niet weg gehaald? Dan krijg je ook deze foutmelding.
Bij de lockscreen widget stonden er haakjes omheen en dat leidde tot verwarring of die weg moesten worden gehaald of niet (moeten dus weg) en daarom had de ontwikkelaar ze bij de medium widget al weggehaald..

[ Voor 23% gewijzigd door JTHZZ op 10-11-2023 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco_1988
JTHZZ schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 13:02:
[...]

Of de < en > per ongeluk niet weg gehaald? Dan krijg je ook deze foutmelding.
Dit was inderdaad het probleem! Hij werkt nu! Vreemd dat dit bij de andere widget niet stond..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JTHZZ
Remco_1988 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 13:17:
[...]

Dit was inderdaad het probleem! Hij werkt nu! Vreemd dat dit bij de andere widget niet stond..
Zie edit hierboven. De lockscreen widget was er eerst en die haakjes leidde tot verwarring dus heeft de ontwikkelaar ze bij de medium widget al bij voorbaat weggehaald. Hij heeft het nu in de documentatie toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn77
  • Nu online
Remco_1988 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 13:17:
[...]

Top! Dank. Dat was het probleem. Werkt nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn77
  • Nu online
espro schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:13:
[...]

Opgelost. Het waren de “haakjes”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derek S.
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Even een grote quiz vraag. Ik rijd voor mijn werk rond de 300km op een dag en ik doe dit zonder op te laden. Nu in de winter moet ik om dit comfortabel te kunnen doen de auto opladen tot 100%.

Nu vroeg ik mij echter wel af wat eigenlijk slechter is voor de accu, de auto opladen tot 100% of tijdens een kleine plaspauze bij FastNed even 10 minuten bij laden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
Derek S. schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 08:32:
Even een grote quiz vraag. Ik rijd voor mijn werk rond de 300km op een dag en ik doe dit zonder op te laden. Nu in de winter moet ik om dit comfortabel te kunnen doen de auto opladen tot 100%.

Nu vroeg ik mij echter wel af wat eigenlijk slechter is voor de accu, de auto opladen tot 100% of tijdens een kleine plaspauze bij FastNed even 10 minuten bij laden?
Die 100% is vooral slecht als hij lange tijd helemaal vol staat. Dus als je met de laadtimer en de laadstroombegrenzing kunt zorgen dat de accu pas vlak voor vertrek op 100% zit, is het niet zo erg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
  • Laatst online: 22:46
JTHZZ schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 08:52:
[...]

Die 100% is vooral slecht als hij lange tijd helemaal vol staat. Dus als je met de laadtimer en de laadstroombegrenzing kunt zorgen dat de accu pas vlak voor vertrek op 100% zit, is het niet zo erg.
Ik zou idd ook met de laadtimer zorgen dat die rond vertrek op 100% zit. Heeft 2 voordelen: dan zit die niet te lang op 100%, maar bovendien is je accu dan ook op juiste temperatuur op moment van vertrek, waar je actieradius ook nog wat beter wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derek S.
  • Niet online
JTHZZ schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 08:52:
[...]

Stomme vraag dan misschien nog maar ik ben nog nergens een laadtimer functie tegengekomen, of is dit een functie van de laadpaal zelf (thuis)?
Kammika schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 09:28:
[...]

Ik zou idd ook met de laadtimer zorgen dat die rond vertrek op 100% zit. Heeft 2 voordelen: dan zit die niet te lang op 100%, maar bovendien is je accu dan ook op juiste temperatuur op moment van vertrek, waar je actieradius ook nog wat beter wordt
Ik moet wel nog even een software update bij de dealer afwachten dan, ik zit momenteel nog op een dusdanig oude versie die wat moeite heeft met inschatten wanneer het opladen voltooid is. De app vertelt mij optimistisch dat de accu binnen 2 uur is opgeladen terwijl die aan een 3.7kW lader hangt op straat met SoC van 15% |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
Derek S. schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 09:52:
[...]

Stomme vraag dan misschien nog maar ik ben nog nergens een laadtimer functie tegengekomen, of is dit een functie van de laadpaal zelf (thuis)?

[...]
Ik moet wel nog even een software update bij de dealer afwachten dan, ik zit momenteel nog op een dusdanig oude versie die wat moeite heeft met inschatten wanneer het opladen voltooid is. De app vertelt mij optimistisch dat de accu binnen 2 uur is opgeladen terwijl die aan een 3.7kW lader hangt op straat met SoC van 15% |:(
In de auto op het scherm waar je de laadlimiet instelt zit helemaal onderaan een knop voor de laadtimer. En als je in de app op de grote plus rechtsboven tikt, zie je onderaan laadschema staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derek S.
  • Niet online
JTHZZ schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 09:56:
[...]

In de auto op het scherm waar je de laadlimiet instelt zit helemaal onderaan een knop voor de laadtimer. En als je in de app op de grote plus rechtsboven tikt, zie je onderaan laadschema staan
Ah jeetje, helemaal over het hoofd gezien. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P2Hattem
  • Laatst online: 14-08 18:57
Hebben meer mensen het fenomeen dat de piepjes van de parkeersensoren (sinds 2.12?) af en toe heel schel/metalig klinken? Ook sommige frequenties van het radiogeluid klinken dan raar. Na een reset van het infotainment systeem is alles weer okay.

Benieuwd of ik de enige ben?!

P4 - Snow / Pilot / Plus / Performance Pack / Trekhaak / 4-10-2024 / NewMotion Home Advanced

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nordic_blue
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 25-04 11:28

nordic_blue

P2 PP Void

P2Hattem schreef op zondag 12 november 2023 @ 20:28:
Hebben meer mensen het fenomeen dat de piepjes van de parkeersensoren (sinds 2.12?) af en toe heel schel/metalig klinken? Ook sommige frequenties van het radiogeluid klinken dan raar. Na een reset van het infotainment systeem is alles weer okay.

Had ik zaterdag ook. Paar keer eerder gehad afgelopen 2 jaar. Reset verhielp het inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefanoDiBosso
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13-09 21:20
P2Hattem schreef op zondag 12 november 2023 @ 20:28: Ook sommige frequenties van het radiogeluid klinken dan raar. Na een reset van het infotainment systeem is alles weer okay.
Jup, vandaag ook opeens gehad. Zo blijven we wel bezig, op naar 2.13.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-09 07:44
Als ik de auto in stap staat de radio altijd UIT.
Ik kan dan de radio of spotify niet aankrijgen met de ronde knop. Ook indrukken helpt niet.
Ik moet altijd naar het scherm en daar de radio aanklikken en even op een zender klikken.
Doe ik iets fout of is dit iets wat anderen ook hebben ?

Gaat polestar het mogelijk maken dat je kan zien hoeveel kW er geladen is en met welke snelheid er geladen word ? (kWh) ? (dus in de polestar app)
Sowieso zijn de hoeveelheid features in de polestar app nogal minimaal

En veel gelezen maar nog niet 100% helder : als je in de auto blijft in de wasstraat (loogman carwash) , gaat de achterklep dan niet open ? (sleutel in zak, gordel om) ?

Zijn er hier Polestar rijders die een langere laadkabel hebben besteld ? Standaard kabel is 6 meter 11kW.
Dat is soms wat kort

[ Voor 22% gewijzigd door kevertje1977 op 14-11-2023 06:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• espro
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-09 21:14
kevertje1977 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 06:16:
Ik kan dan de radio of spotify niet aankrijgen met de ronde knop. Ook indrukken helpt niet.
Ik moet altijd naar het scherm en daar de radio aanklikken en even op een zender klikken.

Gaat polestar het mogelijk maken dat je kan zien hoeveel kW er geladen is en met welke snelheid er geladen word ? (kWh) ? (dus in de polestar app)

En veel gelezen maar nog niet 100% helder : als je in de auto blijft in de wasstraat (loogman carwash) , gaat de achterklep dan niet open ? (sleutel in zak, gordel om) ?

Zijn er hier Polestar rijders die een langere laadkabel hebben besteld ? Standaard kabel is 6 meter 11kW.
Dat is soms wat kort
1. De radio gaat bij mij wel automatisch aan op de laatste zender (enkel FM/DAB+). Mocht je een iPhone hebben en CarPlay gebruiken zou je een automatisering kunnen gebruiken die de radio opstart zodra je je telefoon verbindt

2. Dat weet niemand. Je kunt ze in ieder geval feedback geven dat je dit graag terug wilt zien!

3. Voor zover ik weet gebeurt dit niet zo lang de auto actief blijft (zef laat ik hem altijd in "N" en blijf ik in de auto zitten). Schop sensor werkt alleen als je vlak achter de auto staat en knop lijkt me erg sterk als ze die kunnen indrukken.

Polestar 2 MY22 | LRSM | Void | 19” | Plus | Trekhaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ach-jee
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:49
Vandaag voor het eerst gehad dat de remschijven zo vastzaten dat ik kracht moest zetten met het gas/stroompedaal om van mijn plek te komen, ik dacht eerst dat de auto niet goed aanstond. Het ging met zoveel lawaai dat ik me afvraag hoeveel buren ik wakker gemaakt heb 8)7 Tijdens het rijden verder niets meer gemerkt, maar ik zal vanmiddag maar eens wat achterafweggetjes opzoeken om de schijven eens te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco_1988

Dat is soms wat kort
1. Misschien overbodig en al geprobeerd, maar kan altijd een reset doen door het knop ingedrukt te houden totdat het polestar logo tevoorschijn komt? Dit probleem zelf nooit gehad.

2. Geen idee

3. Ik ga bijna wekelijks door de wasstraat, en dit probleem nog nooit gehad gelukkig ;) Auto zit ook op slot dus denk niet dat dit zal gebeuren.

4. Het eerste wat ik deed, kon in de straat niet eens laden als de laadpaal aan de andere kant stond met fileparkeren (1-richting weg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchman666
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-09 17:23
nordic_blue schreef op maandag 13 november 2023 @ 13:50:
[...]

Had ik zaterdag ook. Paar keer eerder gehad afgelopen 2 jaar. Reset verhielp het inderdaad.
Klopt bij mij trad het op nadat de wagen 2 weken stil stond tijdens onze vakantie. Bij dagelijks verbruik is me dit nog niet overkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
ach-jee schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 08:30:
Vandaag voor het eerst gehad dat de remschijven zo vastzaten dat ik kracht moest zetten met het gas/stroompedaal om van mijn plek te komen, ik dacht eerst dat de auto niet goed aanstond. Het ging met zoveel lawaai dat ik me afvraag hoeveel buren ik wakker gemaakt heb 8)7 Tijdens het rijden verder niets meer gemerkt, maar ik zal vanmiddag maar eens wat achterafweggetjes opzoeken om de schijven eens te testen.
Je remt te weinig })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ach-jee
Het zou wel eens interessant zijn om een statistiekje te zien van het percentage afremming dat plaatsvindt d.m.v. de elektromotor versus de schijven over alle gereden kilometers. Zou me niet verbazen als dat voor de schijven iets van 1 a 2% zou zijn hier. Misschien de remschijven en klauwen er maar eens onderuit halen in het kader van gewichtsbesparing? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14-09 12:37
Afritten van autowegen zijn ook leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekhapperrr
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09-09 15:32
De auto houdt zo af en toe bij het wegrijden de rem zelf iets aangedrukt om remschijven schoon te vegen. Klinkt inderdaad alsof je in een roestig barrel rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ach-jee
Koekhapperrr schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 12:23:
[...]

De auto houdt zo af en toe bij het wegrijden de rem zelf iets aangedrukt om remschijven schoon te vegen. Klinkt inderdaad alsof je in een roestig barrel rijdt.
Het schurend wegrijden ken ik, maar dit was alsof je de auto een stoeprand op moest rijden, en de klauwen lieten met een hele harde ‘KLANG’ los.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:13
...
...
De eenheden zijn precies andersom:
de hoeveelheid is in kWh en de snelheid in kW.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
Remco_1988 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 08:33:
[...]

1. Misschien overbodig en al geprobeerd, maar kan altijd een reset doen door het knop ingedrukt te houden totdat het polestar logo tevoorschijn komt? Dit probleem zelf nooit gehad.

2. Geen idee

3. Ik ga bijna wekelijks door de wasstraat, en dit probleem nog nooit gehad gelukkig ;) Auto zit ook op slot dus denk niet dat dit zal gebeuren.

4. Het eerste wat ik deed, kon in de straat niet eens laden als de laadpaal aan de andere kant stond met fileparkeren (1-richting weg).
3 > Bij Loogman moet je in de auto zitten, auto in neutraal omdat deze door de wasstraat getrokken word.
4 > bij wie heb je welke kabel besteld ? Polestar heeft zelf slechts de 6 meter in de verkoop

[ Voor 6% gewijzigd door kevertje1977 op 14-11-2023 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
ach-jee schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 11:27:
[...]

Het zou wel eens interessant zijn om een statistiekje te zien van het percentage afremming dat plaatsvindt d.m.v. de elektromotor versus de schijven over alle gereden kilometers. Zou me niet verbazen als dat voor de schijven iets van 1 a 2% zou zijn hier. Misschien de remschijven en klauwen er maar eens onderuit halen in het kader van gewichtsbesparing? ;)
Erg afhankelijk van je rijstijl natuurlijk. Als je het vermogen van de auto flink gebruikt zul je vaker hard moeten remmen en komen de schijven erbij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
JTHZZ schreef op woensdag 8 november 2023 @ 16:01:
En nu ook een widget voor de iPhone:
https://github.com/niklasvieth/polestar-ios-medium-widget
Je moet wel een tibber account aanmaken maar die is gratis, ook als je geen contract met ze hebt.
[Afbeelding]
Bij mij werkt het perfect, mooie aanvulling
Aah dat is tof wel, dat ga ik vanavond ook even in elkaar knutselen.

Nu alleen nog het openen van de Auto aan de Action button van mijn 15 pro en het is net een Tesla :P

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
P2Hattem schreef op zondag 12 november 2023 @ 20:28:

Ja ik ook, niet sinds 2.12 maar daarvoor ook al regelmatig.
Derek S. schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 08:32:

De vraag is dan vooral, hoelang ga je de auto rijden en wordt hij van jezelf of niet.
Ik rij de auto via Polestar leasing dus het zal mij eerlijk gezegd jeuken hoe dat allemaal werkt met degradatie etc, ding moet gewoon 100% zijn als ik thuis weg rij :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco_1988
kevertje1977 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 13:08:
[...]

3 > Bij Loogman moet je in de auto zitten, auto in neutraal omdat deze door de wasstraat getrokken word.
4 > bij wie heb je welke kabel besteld ? Polestar heeft zelf slechts de 6 meter in de verkoop
Bij de wasstraat hier blijf ik ook in de auto zitten, en zet ik hem in z'n N.

Heb de kabel besteld bij EVPlug.eu zie ik, prima prijs en kabel.
Heb deze: Laadkabel Polestar 2 - Type 2 - 16A 3 fase (11 kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
Remco_1988 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 14:35:
[...]

Ik lees inderdaad dat 32A laadkabel ook geen zin heeft want de polestar doet max 11kW op AC.
Dan zou deze eConnect™ Mode3 charging cable 20A (13,8kW) (item 711307) prima zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
kevertje1977 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 15:31:
[...]

Ik lees inderdaad dat 32A laadkabel ook geen zin heeft want de polestar doet max 11kW op AC.
Dan zou deze eConnect™ Mode3 charging cable 20A (13,8kW) (item 711307) prima zijn
Als je ooit op vakantie wilt gaan naar bv. Engeland, dan kan de 32A laadkabel wel handig zijn, want dan kun je op 1 fase 32A laden (7,4 kW).

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pjotr70
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 25-08 15:47
ach-jee schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 12:41:
[...]

Het schurend wegrijden ken ik, maar dit was alsof je de auto een stoeprand op moest rijden, en de klauwen lieten met een hele harde ‘KLANG’ los.
Even bijgeluiden in de gaten houden. Bij mij was na eenzelfde ‘KLANG’ een gedeelte van het profiel van het remblok af en aan de schijf blijven zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Petertje750
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:00
Doe soms tijdens rijden als ik 100 rij auto in N en dan remmen bij een afslag, dat worden de remmen gebruikt ipv regeneratie, houd schijven ook mooi schoon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Derek S.
  • Niet online
Donstil schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 13:53:

[...]

De vraag is dan vooral, hoelang ga je de auto rijden en wordt hij van jezelf of niet.
Ik rij de auto via Polestar leasing dus het zal mij eerlijk gezegd jeuken hoe dat allemaal werkt met degradatie etc, ding moet gewoon 100% zijn als ik thuis weg rij :P
Daar heb je dan ook weer gelijk in, de auto is van mijzelf maar zal 'em naar verwachting niet langer dan 3 jaar houden. Waarschijnlijk gaat die degradatie sowieso niet mijn probleem zijn maar ik houd de boel altijd wel graag netjes. Nu ik de 100% ook echt nodig heb denk ik wel van jammer dan.

Gisteren kostte een kort ritje van 11km even ruimschoots 8% nadat de auto 48 uur had stil gestaan, die accu opwarmen is geen kostenloze grap blijkbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Derek S. schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 21:39:
[...]

Daar heb je dan ook weer gelijk in, de auto is van mijzelf maar zal 'em naar verwachting niet langer dan 3 jaar houden. Waarschijnlijk gaat die degradatie sowieso niet mijn probleem zijn maar ik houd de boel altijd wel graag netjes. Nu ik de 100% ook echt nodig heb denk ik wel van jammer dan.

Gisteren kostte een kort ritje van 11km even ruimschoots 8% nadat de auto 48 uur had stil gestaan, die accu opwarmen is geen kostenloze grap blijkbaar.
Ik reed hiervoor een BMW i3 welke ik verkocht heb in Februari toen ik de Polestar in “ontvangst” nam. Was op dat moment 8 jaar oud, had 65k gelopen en een degradatie van 6%. Alrijd opgeladen wanneer nodig (zelden snel laden) en altijd thuis met 100% weg gereden.

Als je het limiet al direct op 80% zet rij je de hele tijd alsof je 20% degradatie hebt, althans zo zie ik het dan :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• leeyuentuen
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08-09 19:52
voor de geinteresserde, er is een omweg om polestar data in Home assistant te steken:
https://github.com/leeyuentuen/tibber_ev/tree/main is nog een initieel commit, mogelijk nog issues.

men gebruikt tibber om daar dan met de api van de polestar aan te spreken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
JTHZZ schreef op woensdag 8 november 2023 @ 16:01:
En nu ook een widget voor de iPhone:
https://github.com/niklasvieth/polestar-ios-medium-widget
Je moet wel een tibber account aanmaken maar die is gratis, ook als je geen contract met ze hebt.
[Afbeelding]
Bij mij werkt het perfect, mooie aanvulling
Hetzelfde idee (widget op basis van Tibber data) is nu ook voor Android gemaakt. Dit is dezelfde ontwikkelaar als van CSV Car Stats Viewer. Bij problemen graag direct hem contacten.
https://github.com/Ixam97/CarStatsWidget/releases/tag/v0.1.1

Je hebt hiervoor een Tibber account nodig, die je ook kunt aanmaken zonder dat je een Tibber contract hebt. Als je in eerste instantie geen goed plaatje ziet, even de widget in grootte aanpassen.

[ Voor 4% gewijzigd door JTHZZ op 15-11-2023 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qntr0l
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-08 10:10
Zijn er mensen die MY24 rijden? Ik twijfel enorm tussen de kleur zwart en magnesium. Iemand zin om z’n polestar te showen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PvS_68
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13-09 10:01
ach-jee schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 11:27:
[...]

Ik vrees dat ie dan niet meer door de keuring komt.... Een noodstop maken zonder fysieke remmen is wat lastig. Al helemaal als je net tot 100% geladen hebt en de auto nog koud is..... :X

• cupra4
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-09 14:25
leeyuentuen schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 22:24:
voor de geinteresserde, er is een omweg om polestar data in Home assistant te steken:
https://github.com/leeyuentuen/tibber_ev/tree/main is nog een initieel commit, mogelijk nog issues.

men gebruikt tibber om daar dan met de api van de polestar aan te spreken
Werkt goed, maar ook als de auto aan het laden is, blijft de status Charging op False staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
cupra4 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 09:18:
[...]

Werkt goed, maar ook als de auto aan het laden is, blijft de status Charging op False staan.
Tibber krijgt alleen de SoC van de Polestar API dus vandaar dat die status altijd false is.

• Rakthi
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 21-07 17:02
qntr0l schreef op woensdag 15 november 2023 @ 21:28:
Zijn er mensen die MY24 rijden? Ik twijfel enorm tussen de kleur zwart en magnesium. Iemand zin om z’n polestar te showen?
Genoeg fotos te vinden in het polestar forum.

Aangezien het enige uiterlijke verschil tussen pre 2024 en 2024 model de smartzone is zijn de fotos in deze links een goede indicatie van de kleur onder verschillende belichting.

https://www.polestar-foru...wners-thread.398/#replies

https://www.polestar-foru...wners-thread.394/#replies

• qntr0l
Rakthi schreef op donderdag 16 november 2023 @ 10:14:
[...]

Genoeg fotos te vinden in het polestar forum.

Aangezien het enige uiterlijke verschil tussen pre 2024 en 2024 model de smartzone is zijn de fotos in deze links een goede indicatie van de kleur onder verschillende belichting.

https://www.polestar-foru...wners-thread.398/#replies

https://www.polestar-foru...wners-thread.394/#replies
Thanks! De kleur Void heet nu Space, kan dat topic niet vinden. In het Void topioc staat niks na 2022.

• ach-jee
Als het goed is is Space ook Metallic, in tegenstelling tot Void. Void zou ik (als eigenaar) in ieder geval niemand aanraden i.v.m. krasgevoeligheid. Geen idee of dat bij de latere Void modellen verbeterd is.

• xsive
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-04 08:29

xsive

ii

qntr0l schreef op woensdag 15 november 2023 @ 21:28:
Waar Magnesium bij mijn MY2022 nog vrij uniek was (had meerprijs en vrijwel iedereen ging voor gratis VOID of Thunder als ze voor metallic gingen), is het nu natuurlijk de standaardlak. Daarom zie je nu zoveel magnesium. Persoonlijk vind ik het design van de wagen nog steeds het mooiste uitkomen in lichtere kleuren, waar ik Snow dan net te hard wit vind. Magnesium uit zich heel anders afhankelijk van de lichtinval.

Maar dit alles is zo subjectief, dus wie kan je echt advies geven? Thunder of Midnight (als ze zo nog steeds heten) staan hem ook ontzettend goed.

Polestar 2 MY22 LRDM Magnesium SW2.11

• darkkingll
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-08 17:59
ach-jee schreef op donderdag 16 november 2023 @ 12:57:
Als het goed is is Space ook Metallic, in tegenstelling tot Void. Void zou ik (als eigenaar) in ieder geval niemand aanraden i.v.m. krasgevoeligheid. Geen idee of dat bij de latere Void modellen verbeterd is.
Mijn 2021 versie is in ieder geval erg krasgevoelig.
Ik durf er daardoor niet eens mee door de wasstraat maar doe hem altijd met de 2 emmer methode handwassen.

Mijn.vorige auto, een rode ford focus(2019) ging in de winter wel eens door de wasstraat, zonder problemen. (Njah, zelfs de goede wasstraten maakten de focus niet helemaal schoon...)

• qntr0l
Ik moet maar gewoon eens magnesium in het echt gaan bekijken: iemand in de buurt can Enschede of Doetinchem die er 1 heeft?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gnoesify
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20-08 14:27
qntr0l schreef op donderdag 16 november 2023 @ 21:17:
Ik moet maar gewoon eens magnesium in het echt gaan bekijken: iemand in de buurt can Enschede of Doetinchem die er 1 heeft?
Elke dinsdag-en vrijdagochtend in Doetinchem aan het werk. Maar… Ik heb een Midnight en dan wil je geen Magnesium meer :D

SMLR | Midnight | Plus

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Obbbert
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 14-09 17:49
Zo, 20K verder met de polestar 2 MY 2024 longrange

Op 22 aug mocht ik een nieuwe ps2 - my 2024 ophalen bij Polestar in Beest.
Doen het leuk en de uitleg was prima en naar mijn inziens niet te lang.
In het begin was ik best huiverig voor de overstap van een brandstof auto naar een elektrische auto ik rij tussen de 70 en 80 k per jaar en had wat laadvrees. Achteraf gezien is het nergens voor nodig. ik laad alleen bij publieke laadpalen en bij de Tesla supercharger.
Over het algemeen is er elke avond wel een plekje bij een publieke laadpaal bij mij in de wijk.
ik hou een radius aan van 500 meter van mijn huis verder lopen heb ik geen zin in, heb nu drie keer gehad dat ik de volgende ochtend eerst aan de supercharger moest hangen voordat ik echt onderweg kon.
Ik moet zeggen dat me dat erg mee valt. rij gemiddeld zon 250 km per dag met enkele uitschieters van 700 waarbij ik tussendoor 1 keer moet snelladen.

Pluspunten
- Snel
- Stil
- Stoelen
- app met voor verwarmen. ( had hiervoor een kia die deze optie niet had wel echt gemist )

Minpunten.
- klimaat lijkt toch niet constant te blijken.
- infotainment wil er zo nu en dan wel eens mee ophouden reset de boel ongeveer eens per week.
- internet verbinding na de grens overgang doet er lang om verbinding te krijgen.

- verbruik.
sinds ik de auto heb is het verbruik gemiddeld 18.1 kw per 100 km.
Dit zijn alle ritten gecombineerd overdag rij ik tussen de 100 en 115,
S 'avonds waar je 130 mag rijdt ik 140 - 145 en waar je 100 kan weer de 100 - 110 - 115.
Ik rijdt dus veelal snelweg kilometers.

Nu met de koude dagen geeft de boardcomputer c.a. 390 km range aan dit lijk ik tot nu toe welk elke keer te halen.

Al met al ben ik best tevreden met de Polestar.
Ik zal bij de volgende 20 of 30 k weer even een update schrijven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-09 18:46

Pixeltje

Woo-woohoo!

Obbbert schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 08:41:
Tof dat je je ervaringen deelt! Welke versie van de my2024 heb je? Dat is voor anderen ook wel interessant :)

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obbbert
Pixeltje schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 08:45:
[...]

Tof dat je je ervaringen deelt! Welke versie van de my2024 heb je? Dat is voor anderen ook wel interessant :)
Ik heb een Polestar 2 MY 2024 Longrange met een trekhaak.
De standaard opties waren voor mij voldoende.

Al mis ik af en toe wel Adaptive cruise controle, had in de vorige auto een haat liefde verhouding met die optie.
Zou je dat nog achteraf kunnen aanzetten oid ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derek S.
  • Niet online
Obbbert schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:27:
[...]

Al mis ik af en toe wel Adaptive cruise controle, had in de vorige auto een haat liefde verhouding met die optie.
Anekdotisch natuurlijk maar ik heb spijt van mijn Pilot pack, had liever de Plus pack gehad. Ik vind de ACC enorm binair rijden en sturen, trekt veel te hard op in files om vervolgens weer bijna een noodstop te maken, ongeacht de ingestelde volgafstand. Van de korte (opnieuw binaire) stuur inputs word ik gewoon misselijk terwijl ik nog nooit van mijn leven misselijk ben geworden in een auto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Obbbert schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:27:
[...]

Volgens mij is die wel achteraf in te schakelen, maar weet niet of je daar één van de andere packs voor nodig hebt of dat de hardware ook standaard in de auto zit.

Mijn vraag ging meer over een dual- of single motor longrange ;)

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
Derek S. schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:19:
[...]

Anekdotisch natuurlijk maar ik heb spijt van mijn Pilot pack, had liever de Plus pack gehad. Ik vind de ACC enorm binair rijden en sturen, trekt veel te hard op in files om vervolgens weer bijna een noodstop te maken, ongeacht de ingestelde volgafstand. Van de korte (opnieuw binaire) stuur inputs word ik gewoon misselijk terwijl ik nog nooit van mijn leven misselijk ben geworden in een auto.
Sturen? Dat doet ACC niet. Ik vind hem zeer relaxt optrekken, zeker niet te fel zoals de CC in mijn 500E.

Afremmen in Nederlands fileverkeer gaat inderdaad vaak te grof, maar dat is logisch, want de auto kijkt slechts 1 auto naar voren en zelf zie je veel verder al aankomen wat er gaat gebeuren. Als er iemand met een gezond verkeersinzicht voor je rijdt doet de ACC het perfect , maar achter de gemiddelde idioot kun je het beter uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xsive

xsive

ii

Obbbert schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 08:41:

Op 22 aug mocht ik een nieuwe ps2 - my 2024 ophalen bij Polestar in Beest.
Doen het leuk en de uitleg was prima en naar mijn inziens niet te lang.
In het begin was ik best huiverig voor de overstap van een brandstof auto naar een elektrische auto ik rij tussen de 70 en 80 k per jaar en had wat laadvrees. Achteraf gezien is het nergens voor nodig. ik laad alleen bij publieke laadpalen en bij de Tesla supercharger.
Over het algemeen is er elke avond wel een plekje bij een publieke laadpaal bij mij in de wijk.
ik hou een radius aan van 500 meter van mijn huis verder lopen heb ik geen zin in, heb nu drie keer gehad dat ik de volgende ochtend eerst aan de supercharger moest hangen voordat ik echt onderweg kon.
Ik moet zeggen dat me dat erg mee valt. rij gemiddeld zon 250 km per dag met enkele uitschieters van 700 waarbij ik tussendoor 1 keer moet snelladen.

Pluspunten
- Snel
- Stil
- Stoelen
- app met voor verwarmen. ( had hiervoor een kia die deze optie niet had wel echt gemist )

Minpunten.
- klimaat lijkt toch niet constant te blijken.
- infotainment wil er zo nu en dan wel eens mee ophouden reset de boel ongeveer eens per week.
- internet verbinding na de grens overgang doet er lang om verbinding te krijgen.

- verbruik.
sinds ik de auto heb is het verbruik gemiddeld 18.1 kw per 100 km.
Dit zijn alle ritten gecombineerd overdag rij ik tussen de 100 en 115,
S 'avonds waar je 130 mag rijdt ik 140 - 145 en waar je 100 kan weer de 100 - 110 - 115.
Ik rijdt dus veelal snelweg kilometers.

Nu met de koude dagen geeft de boardcomputer c.a. 390 km range aan dit lijk ik tot nu toe welk elke keer te halen.

Al met al ben ik best tevreden met de Polestar.
Ik zal bij de volgende 20 of 30 k weer even een update schrijven!
Gefeliciteerd! Veel plezier met je nieuwe auto!

Als de nieuwe dual motor MY24 tegenwoordig 18kWh op 100km doet met de huidige herfstomstandigheden + winterbanden + genoemde snelwegsnelheden, dan is dat extreem zuinig.

Wellicht met de nieuwe motoruitschakeling dat het mogelijk is, maar Ik ga er van uit dat het een single motor betreft.

Dan vind ik het overigens nog steeds hele mooie waardes onder genoemde omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obbbert
Pixeltje schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:49:
[...]

Volgens mij is die wel achteraf in te schakelen, maar weet niet of je daar één van de andere packs voor nodig hebt of dat de hardware ook standaard in de auto zit.

Mijn vraag ging meer over een dual- of single motor longrange ;)
Ah zo!

Het is een single motor longe range.

Ik ga het bij de eerst volgende onderhoudsbeurt toch eens vragen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeyuentuen
voor de mensen die interesse heeft en geen tibber_ev willen gebruiken. ik heb een nieuwe repo gemaakt die gebruikt maakt van Volvo api voor home assistant. Het is maar een initieel commit. Mogelijk zijn er hier en daar nog aanpassing dat beter kan. Maar alvast een eerste stap om rechtsreeks api calls te doen met Volvo/polestar

https://github.com/leeyuentuen/polestar_api

[ Voor 35% gewijzigd door leeyuentuen op 17-11-2023 22:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PvS_68
guido66 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 14:39:
[...]

Sturen? Dat doet ACC niet. Ik vind hem zeer relaxt optrekken, zeker niet te fel zoals de CC in mijn 500E.

Afremmen in Nederlands fileverkeer gaat inderdaad vaak te grof, maar dat is logisch, want de auto kijkt slechts 1 auto naar voren en zelf zie je veel verder al aankomen wat er gaat gebeuren. Als er iemand met een gezond verkeersinzicht voor je rijdt doet de ACC het perfect , maar achter de gemiddelde idioot kun je het beter uitzetten.
En dit is dus precies de reden waarom ik het niet gebruik. ACC gedraagt zich net zoals die gemiddelde idioot die je beschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaoh
leeyuentuen schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 22:52:
voor de mensen die interesse heeft en geen tibber_ev willen gebruiken. ik heb een nieuwe repo gemaakt die gebruikt maakt van Volvo api voor home assistant. Het is maar een initieel commit. Mogelijk zijn er hier en daar nog aanpassing dat beter kan. Maar alvast een eerste stap om rechtsreeks api calls te doen met Volvo/polestar

https://github.com/leeyuentuen/polestar_api
Ik ben in die dev portal aan het kijken, de playground. Maar welk account moet ik dan gebruiken tijdns het authoriseren? Mijn polestar account wordt gemeld als niet bekend.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stefan3006
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:20
Het is eindelijk bijna zover, 5 Dec mag ik mijn P2 gaan afhalen!

Ondertussen ook winterbanden laten reserveren, ze willen hier Fulda Kristall Controll HP2 banden opzetten (andere banden op dit moment niet te verkrijgen). Mij was dit bandenmerk helemaal niet gekend en na het lezen van reviews en test geeft me dit niet heel veel vertrouwen...
Iemand van jullie ervaring met deze banden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 12:45
Geen ervaring met die Fulda, hier liggen er sinds gisteren weer de Michelin winterbanden onder.
Maar als het een lease auto is zou je natuurlijk bij de leasemaatschappij kunnen aankaarten dat je die banden liever niet wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan3006
JeroenV_ schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 08:33:
Geen ervaring met die Fulda, hier liggen er sinds gisteren weer de Michelin winterbanden onder.
Maar als het een lease auto is zou je natuurlijk bij de leasemaatschappij kunnen aankaarten dat je die banden liever niet wilt hebben.
Heb vraag gesteld aan bandencentrale wanneer ze wel premium banden kunnen hebben. Paar weken op zomerbanden rijden heb ik er wel voor over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeyuentuen
Kaoh schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 02:51:
[...]

Ik ben in die dev portal aan het kijken, de playground. Maar welk account moet ik dan gebruiken tijdns het authoriseren? Mijn polestar account wordt gemeld als niet bekend.
een nieuwe account aanmaken.

deze heeft totaal niks te maken met de huidige polestar account dat je gebruikt voor je app

in theorie speelt het geen rol wat voor account is. eens een nieuwe aangemaakt kan je eender welke volvo/polestar vin gebruiken. dus maw als ik je vin nummer kent kan ik dit oik uitlezen op die nieuwe account.

[ Voor 20% gewijzigd door leeyuentuen op 18-11-2023 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:05

Freakie1NL

Grote Baas

Nu bijna 1 jaar naar volle tevredenheid een FitcamX in gebruik bij de Polestar 2.

Las wel verhalen van mensen waarbij er geen nieuwe cycle gestart werd als de kaart vol zat. Maar oude firmware versies.

Zelf ook nooit last van gehad. Totdat ik een filmpje van afgelopen donderdag wilde terughalen.

0 byte files. Contact met FitcamX. Hun nieuwe standpunt is dat het niet aan de firmware ligt maar aan de SD kaart. Omdat ik de bijgeleverde kaart gebruikte vergoeden ze een nieuwe. Best netjes.

Nog steeds wel een aanrader dat ding.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 14-09 16:48
Freakie1NL schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 10:55:
Nu bijna 1 jaar naar volle tevredenheid een FitcamX in gebruik bij de Polestar 2.

Las wel verhalen van mensen waarbij er geen nieuwe cycle gestart werd als de kaart vol zat. Maar oude firmware versies.

Zelf ook nooit last van gehad. Totdat ik een filmpje van afgelopen donderdag wilde terughalen.

0 byte files. Contact met FitcamX. Hun nieuwe standpunt is dat het niet aan de firmware ligt maar aan de SD kaart. Omdat ik de bijgeleverde kaart gebruikte vergoeden ze een nieuwe. Best netjes.

Nog steeds wel een aanrader dat ding.
Hoe (scherp) is de kwaliteit? en ook goed bruikbaar bij nachtopnames?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xsive

xsive

ii

stefan3006 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 07:28:

Ondertussen ook winterbanden laten reserveren, ze willen hier Fulda Kristall Controll HP2 banden opzetten (andere banden op dit moment niet te verkrijgen). Mij was dit bandenmerk helemaal niet gekend en na het lezen van reviews en test geeft me dit niet heel veel vertrouwen...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dwJPCwzOFGb2SPanizlCDL0J0IM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aKb8Munf7THNgB4MWKjohP4W.png?f=fotoalbum_large

Heb zelf de Blizzaks eronder liggen, op zich tevreden, maar stel me voor dat er banden zijn met minder rolweerstand. Het is alleen nooit eerlijk vergelijken waar het hogere verbruik vandaan komt, de weersomstandigheden zijn totaal verschillend op hetzelfde moment.

[ Voor 13% gewijzigd door xsive op 18-11-2023 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Hansieo schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 11:19:
[...]

Hoe (scherp) is de kwaliteit? en ook goed bruikbaar bij nachtopnames?
Kwaliteit goed in orde. Is 4K maar als ik terugkijk vind ik 4K niet direct terug maar wel boven 1080P. Geen software indicatie maar gewoon eigen inschatting op basis van beelden.

Nachtopnames in Nederland, in randstad, ook goed. Maar in NL met name in randstad is alles natuurlijk ook verlicht. Zal eens keer testen in een omgeving die minder verlichting heeft in de nacht hoe dat is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirstEV
  • Laatst online: 06-09 15:25
Freakie1NL schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 19:22:
[...]
Kwaliteit goed in orde. Is 4K maar als ik terugkijk vind ik 4K niet direct terug maar wel boven 1080P. Geen software indicatie maar gewoon eigen inschatting op basis van beelden.

Nachtopnames in Nederland, in randstad, ook goed. Maar in NL met name in randstad is alles natuurlijk ook verlicht. Zal eens keer testen in een omgeving die minder verlichting heeft in de nacht hoe dat is.
Het enige waar ik niet tevreden over ben, is dat bijna 40% van het beeld gevuld wordt door dashboard+moterkap. Ik heb de mijne eind 2022 geïnstalleerd.
Toch zijn er ook rijders die een iets acceptabelere hellingshoek hebben. Zie ook:
https://www.polestar-foru...-modification.5497/page-6

De echte Tweaker gaat dus gewoon met een 3D-printer aan de gang. Wil ik later, als ik groot ben, ook kunnen.

Nachtbeelden zijn dik in orde. Maar ook ik rij vrijwel nooit op plekken waar het echt donker is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

FirstEV schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 20:22:
[...]

Het enige waar ik niet tevreden over ben, is dat bijna 40% van het beeld gevuld wordt door dashboard+moterkap. Ik heb de mijne eind 2022 geïnstalleerd.
Toch zijn er ook rijders die een iets acceptabelere hellingshoek hebben. Zie ook:
https://www.polestar-foru...-modification.5497/page-6

De echte Tweaker gaat dus gewoon met een 3D-printer aan de gang. Wil ik later, als ik groot ben, ook kunnen.

Nachtbeelden zijn dik in orde. Maar ook ik rij vrijwel nooit op plekken waar het echt donker is.
Heb je hem wel goed geïnstalleerd? Heb echt heel weinig van het dashboard in beeld, hoogstens 10% als niet veel minder. 40% klinkt wel alsof dit niet juist is.

Mijne komt uit december 2022. Volgens mij toen wel iets gelezen over dat dit toen een nieuwe versie was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qntr0l
stefan3006 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 07:28:

Gaaf! Welke variant en kleur ga je rijden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FirstEV
  • Laatst online: 06-09 15:25
Freakie1NL schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 20:24:
[...]
Heb je hem wel goed geïnstalleerd? Heb echt heel weinig van het dashboard in beeld, hoogstens 10% als niet veel minder. 40% klinkt wel alsof dit niet juist is.

Mijne komt uit december 2022. Volgens mij toen wel iets gelezen over dat dit toen een nieuwe versie was.
Terechte vraag. Heb ik mezelf natuurlijk ook afgevraagd. Dus een paar keer eraf en opnieuw erop gezet. Alles ziet er strak uit zonder kieren.
Foto's rondom genomen en naar FitcamX-support gestuurd. Ook zij gaven toe dat er qua installatie niets op aan te merken was. Ze gaan binnenkort (als het goed is) een prototype van versie 3 met een verbeterde hoek naar me opsturen. Maar eerst zien, dan geloven. Als het zover is, zal ik het hier posten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefan3006
qntr0l schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 20:27:
[...]

Gaaf! Welke variant en kleur ga je rijden?
Is een single motor standaard range in Thunder met plus en pilot pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
Remco_1988 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 14:35:
[...]

Ik had deze besteld maar vanochtend wilde de auto er niet mee laden :
https://www.bol.com/nl/nl...0000131166341/#modal_open

Ik ga het van de week nog eens proberen maar de laadsessie ging wel van start met de originele polestar kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco_1988
kevertje1977 schreef op zondag 19 november 2023 @ 10:55:
[...]

Ik had deze besteld maar vanochtend wilde de auto er niet mee laden :
https://www.bol.com/nl/nl...0000131166341/#modal_open

Ik ga het van de week nog eens proberen maar de laadsessie ging wel van start met de originele polestar kabel.
Hmm schiet niet op! die ik had was nog goedkoper ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco_1988
Iemand van jullie toevallig ook last van problemen met de buitenspiegels? Na het achteruitrijden (spiegels kantelen naar beneden) gaat de spiegel aan de bestuurderskant niet terug naar je juiste positie. Bijrijderskant meestal wel, maar soms ook niet. Nu werkt het soms om het geheugen (in mijn geval knopje 1) ingedrukt te houden, maar ook dit werkt soms niet. Als de auto op slot is geweest en ik wil wegrijden staan ze 9 van de 10 keer wel goed, en parkeer eigenlijk altijd achteruit in.

Contact gehad met lokale Volvo/Polestar en die gaven aan hier niets aan te kunnen doen. Bekend probleem bij Polestar en zal dmv een software-update verholpen moeten worden.

Dus vroeg me af, hebben hier meer mensen last van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Derek S.
  • Niet online
Remco_1988 schreef op maandag 20 november 2023 @ 14:40:
Iemand van jullie toevallig ook last van problemen met de buitenspiegels? Na het achteruitrijden (spiegels kantelen naar beneden) gaat de spiegel aan de bestuurderskant niet terug naar je juiste positie. Bijrijderskant meestal wel, maar soms ook niet. Nu werkt het soms om het geheugen (in mijn geval knopje 1) ingedrukt te houden, maar ook dit werkt soms niet. Als de auto op slot is geweest en ik wil wegrijden staan ze 9 van de 10 keer wel goed, en parkeer eigenlijk altijd achteruit in.

Contact gehad met lokale Volvo/Polestar en die gaven aan hier niets aan te kunnen doen. Bekend probleem bij Polestar en zal dmv een software-update verholpen moeten worden.

Nog geen problemen mee gehad, nu moet ik wel zeggen dat ik de functie alleen maar gebruik aan de bijrijderskant en dus niet jouw 'probleem' kant.

Ik word wel strontziek dat ik iedere keer opnieuw de achteruitrijcamera moet selecteren ipv de (in mijn ogen) nutteloze 360 camera. Als er niet teveel tijd tussen de ritten zit komtie wel altijd direct terug op de achteruitrijcamera maar na een paar uur stil te hebben gestaan is het altijd weer de 360.

Waarom kunnen ze ook niet alle 2 tegelijkertijd worden weergegeven op het gigantische scherm. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvS_68

Ik heb best wel wat problemen met de spiegels gehad. Mijn bijrijders-spiegel is ook al vervangen omdat deze een eigen willetje had (ook vooral na achteruitrijden met kantelen idd).
Dit probleem met de bestuurders spiegel herken ik niet. Als Volvo/Polestar aangeeft dat het een bekend probleem is en softwarematig opgelost gaat worden, dan zit er helaas niets anders op dan hierop wachten. Ik zou wel duidelijkheid eisen in welke release dit opgelost gaat worden.
Is overigens wel bizar slecht dat ze die spiegels nu nog steeds niet onder controle hebben.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsbih
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 07-04-2024

Die functie is leuk, maar gelukkig overbodig met 360cam, ga ervan uit dat je die niet hebt.

De functie gaf echter op ALL mijn autos deze storing, hetzij direct hetzij na een tijdje. Het werkt dus niet goed, referentie oa VW. Ik ken Volvo nog niet en krijg mijn PS2 binnenkort, maar heb de mazzel.gehad in mijn nog jonge leven minstens 10 verschillende merken langdurig te hebben gereden en zie daardoor snel dat er veel overlapping is in gebreken qua techniek.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• El Pollo Diablo
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 13-08 22:45

El Pollo Diablo

3-wieler

Ik ben Polestar rijder af.

Gisteren op de A59, al rijdend op de rechter rijstrook met 105 op de CC vanachter aangereden door een niet zo oplettende bestuurder. Zijn rechter voorkant dook in mijn linker achterkant. Blikschade, plasticschade, achterwiel compleet afgebroken. Achterportier wat niet meer goed opent en sluit. Kapot, dus.

Auto is afgevoerd, en ik heb meteen een andere auto besteld. Ik rij de auto zakelijk vanuit de Flexpool van Athlon. Ik kon dus meteen een andere auto kiezen uit het aanbod. En dat is een Volkswagen ID4 geworden. Eens kijken hoe dat bevalt.

De Polestar is me altijd prima bevallen. Een fijne reisauto. Vorige week nog mee in Zuid-Duitsland en Italie geweest. In 10 maanden tijd 46.200Km gereden. Er is een groet kans dat ik nog wel eens een Polestar kies. Maar nu ga ik wat anders proberen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Petertje750
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:00
Ken het gevoel 2 weken terug stond stil in file en voel de gordel aanspannen en direct erna klap van achteren.
Gelukkig polestar is volvo / tank, auto tegenpartij compleet wracked en PS2 (model 24) gelukkig alleen plastic bumper en onderkant plasitc stuk en deuk in kofferbak, 12 December word het gemaakt.
Merkte denk mede door het gewicht en dat er direct acther de bunper een stalen dikke balk zit er vrij weinig van. gelukkig alleen blikschade dus verzekerings werk.
Nu hopen dat onderdelen voorradig zijn kan soms wel is een probleem zijn met Polestar volgens schade berdrijf....
Wel mooi en veilig systeem dat auto al wist dat het niet goed zou gaan en gordel strak trok, werd goed in de stoel gesnoerd _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FPQqi_bt9ZLOz3GmrPhaNzMaf8c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b5wil8fNZchOquEhFXa8JzSL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Petertje750 op 20-11-2023 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

El Pollo Diablo schreef op maandag 20 november 2023 @ 19:34:
Ik ben Polestar rijder af.

Gisteren op de A59, al rijdend op de rechter rijstrook met 105 op de CC vanachter aangereden door een niet zo oplettende bestuurder. Zijn rechter voorkant dook in mijn linker achterkant. Blikschade, plasticschade, achterwiel compleet afgebroken. Achterportier wat niet meer goed opent en sluit. Kapot, dus.

Auto is afgevoerd, en ik heb meteen een andere auto besteld. Ik rij de auto zakelijk vanuit de Flexpool van Athlon. Ik kon dus meteen een andere auto kiezen uit het aanbod. En dat is een Volkswagen ID4 geworden. Eens kijken hoe dat bevalt.

De Polestar is me altijd prima bevallen. Een fijne reisauto. Vorige week nog mee in Zuid-Duitsland en Italie geweest. In 10 maanden tijd 46.200Km gereden. Er is een groet kans dat ik nog wel eens een Polestar kies. Maar nu ga ik wat anders proberen.
Dat is zuur. Zelf verder niks aan overgehouden behalve een polestar 1,5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakathefox
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-08 21:35
leeyuentuen schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 10:38:
[...]

een nieuwe account aanmaken.

deze heeft totaal niks te maken met de huidige polestar account dat je gebruikt voor je app

in theorie speelt het geen rol wat voor account is. eens een nieuwe aangemaakt kan je eender welke volvo/polestar vin gebruiken. dus maw als ik je vin nummer kent kan ik dit oik uitlezen op die nieuwe account.
Dat is natuurlijk ook dubieus. Ik heb het in ieder geval werkend gekregen en ben nu aan het kijken of ik er een app van kan maken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• El Pollo Diablo
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 13-08 22:45

El Pollo Diablo

3-wieler

Pixeltje schreef op maandag 20 november 2023 @ 19:53:
[...]

Dat is zuur. Zelf verder niks aan overgehouden behalve een polestar 1,5?
Gelukkig zelf niks. Mijn vrouw is wel ernstig geschrokken. Die heeft dit een paar jaar geleden ook meegemaakt, en heeft daar Whiplash klachten aan over gehouden. Maar van de laatse klap tot nu toe geen gevolgen gemerkt.

Ik vermoed dat het gewicht van de Polestar ook voorkomen heeft dat we zijn gaan tollen. We reden tenslotte zo'n 100kmh en kregen op de linker hoek een duw. Maar die duw had nauwelijks effect op de richting die we voortbewogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaoh
dakathefox schreef op maandag 20 november 2023 @ 22:58:
[...]

Dat is natuurlijk ook dubieus. Ik heb het in ieder geval werkend gekregen en ben nu aan het kijken of ik er een app van kan maken.
Ik heb hier hetzelfde gevoel bij. Inderdaad via die energy api kan je dus op basis van elke vin van een volvo ev of polestar de charge status uitlezen. De andere api's die meer privacy gevoelig zijn hebben gelukkig wel account+car relaties als check.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shorteh
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-09 09:15

Ja, ik heb hetzelfde. Is inderdaad sinds de laatste software update ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xsive

xsive

ii

Derek S. schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:59:
[...]

Nog geen problemen mee gehad, nu moet ik wel zeggen dat ik de functie alleen maar gebruik aan de bijrijderskant en dus niet jouw 'probleem' kant.

Ik word wel strontziek dat ik iedere keer opnieuw de achteruitrijcamera moet selecteren ipv de (in mijn ogen) nutteloze 360 camera. Als er niet teveel tijd tussen de ritten zit komtie wel altijd direct terug op de achteruitrijcamera maar na een paar uur stil te hebben gestaan is het altijd weer de 360.

Waarom kunnen ze ook niet alle 2 tegelijkertijd worden weergegeven op het gigantische scherm. |:(
De extra handeling om de achteruitrijcamera te zien, was voor mij 1 van de redenen om de pilot pack te laten schieten. Ik weet dat het belachelijk kinkt. Eigenlijk wilde ik alleen de Pixel koplampen/bocht-mist(?) lampen onderin en lichtanimaties vóór en achter van de pilot pack. Was absoluut een verrassing dat ik alsnog na een half jaar in bezit de lichtanimatie achter kreeg met een SW update :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
Paar vreemde dingen die ik heb sinds de laatste software update :

- Random waarschuwing voor weinig afstand voorganger
- Zojuist stond ik voor het stoplicht en opeens een melding dat ik kon gaan rijden (??)
- Na vertrek in 5 minuten opeens "neem rust"

En wat misschien niet software gerelateerd is : in een teams-call met bluetooth geluid werd ik gebeld. Spontaan bluetooth verbroken. Maar dat kan ook een iphone ding zijn
Pagina: 1 ... 164 ... 219 Laatste

Let op:
Een Tesla (of ander merk) versus Polestar discussie is hier redelijk offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Het thuis laden past beter in Het grote "thuis laden van je EV" topic. of Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.