Amos_x schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:03:
Ik heb ook al sinds een maand of zo overmatig last van beslagen/bewasemde ruiten.
Ik zit meestal alleen in de wagen. Ik kan me niet herinneren dat ik dit in een vorige auto ook zo fel had. Het is soms echt gevaarlijk want de ruit beslaat echt snel, en dan moet ik snel op die knop rammer rechts van het pookje om te ontwasemen (temp: HI). Die laat ik niet continu aan staan (verbruik en ook comfort, te warm als het lang aan staat), dus zit ik eigenlijk continu die knop aan en uit te rammen.
Ook dat was bij een vorige auto veel beter geregeld, dan kon je zelf de ontwaseming in een soort permanente stand zetten, op een gekozen intensiteit. Zodat het niet steeds alles of niets was, en je gewoon continu (en niet storend) kon ontwasemen.
Bijkomend, door mijn lengte en mijn positie kan ik die twee knoppen niet zien (rechts van het pookje) dus is dit ook vrij storend. Als ze nu een icoontje op het display hadden gezet bvb. Maar nee, dat kon er vast niet meer bij in die zee van zwarte ruimte...
Volgende probleem is dat het in de wagen inderdaad vrij koud is. Altijd al geweest, dat was vorig jaar ook zo. Een bijrijder die af en toe meerijdt, had daar ook regelmatig opmerkingen over, omdat ze het maar niet warm kreeg. Ik draag meestal een dikke trui of zo, dus ik heb er minder last van.
Ik zal eens proberen ecostand uit te zetten, maar ik heb het gevoel dat er gewoon niets uit komt. De temp. staat ingesteld op 21. Die twee miezerige vents bovenop het dashboard (daar geplaatst omwille van het tv-scherm in de center console) zijn ook nutteloos en moeilijk te regelen.
En dan de fan speed. Ik blijf gewoon NIET begrijpen hoe dat nu werkt, en waarom dit niet automatisch kan. Waarom blaast de fan uit zichzelf niet harder of zachter in functie van welke temperatuur bereikt wordt in de cockpit? Ook in de zomer had ik hier problemen mee. In de 'analoge' audi A3 (basis lease model, geen franjes) was hier geen omkijken naar. Op auto rammen en klaar.
Hier staat dat streepje bij de fanspeed net voorbij de helft ergens, maar ik wil daar helemaal niet mee hoeven pielen op dat scherm?
edit: dit staat in de manual:
OPMERKING
De klimaatregeling past de luchtstroom zo nodig automatisch aan, wat betekent dat de ventilatorsnelheid kan veranderen ondanks dat de ventilatorstand ongewijzigd is.
Maar ik merk er vrij weinig van. Is de oplossing dan om de fan altijd op max te zetten? Zodat de auto weet dat 'ie tot "max" mag blazen indien nodig, en dan 'ie dan zelf verlaagt onder die max setting indien niet nodig?