Belangrijke toevoeging: Gordel om houden, niet los doen. Anders kan de achterklep spontaan open gaan wanneer de auto denkt een schoppende voet te herkennen met al het gespetter...Koekhapperrr schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:53:
[...]
Vast stappenplan als ik wasstraat in rij:
- Automatische ruitenwissers uit
- Automatische parkeerrem achter uit
- Parkeersensoren uit
- Spiegels inklappen
- Auto in z'n vrij
Hier vanochtend gewoon weer LTE als altijd.bswen schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 08:08:
[...]
Lijkt nog steeds een issue. Eergisteren geen bereik, gister wel bereik. Maar vanochtend eerst niet en later enkel 3G.
Waar heb je die informatie vandaan over de oorzaak van dit issue?
Heb je dat ooit gehad? Want dat lijkt me sterk. Ik zou verwachten dat dan ook de sleutel of telefoon moet worden gedetecteerd bij de achterklep.darwusch schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 08:52:
[...]
Belangrijke toevoeging: Gordel om houden, niet los doen. Anders kan de achterklep spontaan open gaan wanneer de auto denkt een schoppende voet te herkennen met al het gespetter...
Heb een ps2 in magnesium, nu is de wagen binnengeweest voor de achterdeur te laten spuiten ivm een botsing.
Nu heb ik het gevoel dat heel da wagen een andere kleur heeft, zou het kunnen dat ze heel de wagen gespoten, kan iemand met een magnesium ps2 even een foto delen van de rand van de laadklep?
Nu heb ik het gevoel dat heel da wagen een andere kleur heeft, zou het kunnen dat ze heel de wagen gespoten, kan iemand met een magnesium ps2 even een foto delen van de rand van de laadklep?
:strip_exif()/f/image/Ztja9PVo4BHaO8p4cP8d5Urf.jpg?f=fotoalbum_large)
11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd
Gelukkig heb ik dat nooit zelf meegemaakt. Andere mensen wel:JTHZZ schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:09:
[...]
Heb je dat ooit gehad? Want dat lijkt me sterk. Ik zou verwachten dat dan ook de sleutel of telefoon moet worden gedetecteerd bij de achterklep.
https://gathering.tweaker...message/75660648#75660648
Polestar zegt ook nadrukkelijk dat je je gordel om moet houden:
https://www.polestar.com/...e/Automatische-wasstraat/
Waarschijnlijk gaat de klep alleen open als de sleutel achter gezien wordt inderdaad maar het risico neem ik liever niet.
[ Voor 26% gewijzigd door darwusch op 27-10-2023 12:07 ]
Staat in de post: "meld het bij Polestar <...>", je kunt eenvoudig via de website even chatten met support. Zij hebben de meest actuele informatie.bswen schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 08:08:
[...]
Lijkt nog steeds een issue. Eergisteren geen bereik, gister wel bereik. Maar vanochtend eerst niet en later enkel 3G.
Waar heb je die informatie vandaan over de oorzaak van dit issue?
Heel de wagen gespoten kan niet. Dat is onwijs veel werk.izzet3838 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:42:
Heb een ps2 in magnesium, nu is de wagen binnengeweest voor de achterdeur te laten spuiten ivm een botsing.
[Afbeelding]
Wat wel gebeurt bij dit soort kleuren is dat ze het sluitwerk “uitwaaieren” zodat je geen kleur verschil krijgt met met de delen die niet gespoten worden, als de achterdeur gespoten is dan is uitwaaieren over de voordeur en achterspatbord een hele logische.
Wat denk je precies te zien? Want op de foto zie ik het niet zo snel.
My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans
De auto ziet er te licht uit van kleur naar hoe ik het me herinner, maar het kan dus ook mijn veerbeelding/schoongemaakte wagen zijn.Donstil schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:29:
[...]
Heel de wagen gespoten kan niet. Dat is onwijs veel werk.
Wat wel gebeurt bij dit soort kleuren is dat ze het sluitwerk “uitwaaieren” zodat je geen kleur verschil krijgt met met de delen die niet gespoten worden, als de achterdeur gespoten is dan is uitwaaieren over de voordeur en achterspatbord een hele logische.
Wat denk je precies te zien? Want op de foto zie ik niets bijzonders.
Kan misschien inderdaad dat ze hem hebben uitgewaaid.
Op de foto lijkt de kleur aan de binnen en buitenkant van de laadklep anders, de binnenkant is wat donkerder en heb het gevoel dat die er vroeger als de binnenkant uitzag, maar kan dus mijn verbeelding zijn.
Je hebt ook nog verschil in kleur op plastic en op metaal. Kan mij ook goed voorstellen dat de klep binnen en buiten sowieso wel wat anders oogt. Enkele laag op binnenkant, meerdere op buitenkant, enz.izzet3838 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:34:
[...]
De auto ziet er te licht uit van kleur naar hoe ik het me herinner, maar het kan dus ook mijn veerbeelding/schoongemaakte wagen zijn.
Op de foto lijkt de kleur aan de binnen en buitenkant van de laadklep anders, de binnenkant is wat donkerder en heb het gevoel dat die er vroeger als de binnenkant uitzag, maar kan dus mijn verbeelding zijn.
Ik zal straks (als het nog niet gedaan is) wel even een foto maken van mijn magnesium klep.
Als ik de laadklep opendoe dan ziet de binnenkant er wat donkerder uit dan de buitenkant, gewoon een kwestie van de lichtinval en de daaruit onstane subtiele kleurverandering die kenmerkend is voor Magnesium.izzet3838 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:42:
[Afbeelding]
Wagen staat momenteel in de ondergrondse parkeergarage, kan dus niet onmiddelijk een representatieve foto nemen.
Nee, die hebben meegemaakt dat de auto van slot en op slot gaat als er water achter de handgrepen komt en de sleutel in de buurt is. Dat is niet hetzelfde als de voetsensor. Sterker nog, ik heb juist het idee dat die best wel selectief is op het gebied waar de sleutel moet zijn.darwusch schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:00:
[...]
Gelukkig heb ik dat nooit zelf meegemaakt. Andere mensen wel:
https://gathering.tweaker...message/75660648#75660648
@P2void19noPP @JTHZZ
Beide dank voor de instructies.
ik had:
-de spec. app
-account
-inlog
-nr laadpas toegevoegd
-betaal methode toegevoegd.
done, done done done, done....
nu dus nog iets verder dan het gaatje PLUGSURF bellen.....
ik hou jullie op de hoogte
update:
lol, alles was dus goed, Plugsurf zei, in de ionity app je gewenste paal opzoeken (daar vul je dus NIET je speciale code of wat dan ook in...tja, dan kan ik lang zoeken..)
, dan naar de Polestar/Plugsurf app, en de gewenste locatie invoeren, en jawel, daar staat nu dus 0.35 ct.
Het is dus iets omslachtig, nu eens kijken of het "makkelijker" kan..

ik denk via de google zoek Ionity... voor laden oid
Beide dank voor de instructies.
ik had:
-de spec. app
-account
-inlog
-nr laadpas toegevoegd
nu dus nog iets verder dan het gaatje PLUGSURF bellen.....

update:
lol, alles was dus goed, Plugsurf zei, in de ionity app je gewenste paal opzoeken (daar vul je dus NIET je speciale code of wat dan ook in...tja, dan kan ik lang zoeken..)
, dan naar de Polestar/Plugsurf app, en de gewenste locatie invoeren, en jawel, daar staat nu dus 0.35 ct.
Het is dus iets omslachtig, nu eens kijken of het "makkelijker" kan..
[ Voor 41% gewijzigd door Hansieo op 27-10-2023 14:26 ]
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Klep heeft idd een rand. Binnen is net anders.izzet3838 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:34:
[...]
De auto ziet er te licht uit van kleur naar hoe ik het me herinner, maar het kan dus ook mijn veerbeelding/schoongemaakte wagen zijn.
:strip_exif()/f/image/uexB31s7D5DxGXx2ky4CVafi.jpg?f=fotoalbum_large)
Super, dankjeDonstil schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 14:50:
[...]
Klep heeft idd een rand. Binnen is net anders.
[Afbeelding]
Had ik gisteren inderdaad ook. Wat ik er raar aan vond is dat de navigatie daardoor ook niet werkte terwijl ik toch bijna zeker weet dat dat in het verleden wel werkte. Toen ik de auto net had was er regelmatig geen 4G maar heb nooit gemerkt dat dan de navigatie niet werkte.Shorteh schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 09:55:
Meer mensen die vanochtend geen 4G verbinding hadden? Ik heb anderhalf uur in de auto gezeten zonder verbinding. Reset hielp ook niet.
Het adres stond al in de geschiedenis en de GPS werkt, dus navigeen zou gewoon moeten kunnen, al is het dan zonder actuele verkeersinformatie. Maar niets. Erg raar.
IdemJeroenV_ schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 16:42:
Sinds vanmiddag heb ik weer LTE in ieder geval, vanmorgen was het nog 3G.
11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S
Overigens krijg je, zodra de pas gekoppeld is in de app, ook met de laadpas nu dit tarief. Je hoeft niet per se via de app het laden te starten.Hansieo schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 14:10:
@P2void19noPP @JTHZZ
Beide dank voor de instructies.![]()
ik had:
-de spec. app
-account
-inlog
-nr laadpas toegevoegd
nu dus nog iets verder dan het gaatje PLUGSURF bellen.....![]()
update:
Het is dus iets omslachtig, nu eens kijken of het "makkelijker" kan..![]()
Nou toch de Polestar maar even bij de (Volvo) Dealer aangemeld voor al mijn Infotainment en USB problemen. Vandaag CarPlay helemaal niet meer aan de praat gekregen, keertje of 10 verdeelt over verschillende ritjes het systeem herstart maar geen resultaat helaas.
Dealer was blij met al mijn video’s en “screenshots” dus heb goeie hoop dat het wel vervangen gaat worden.
Helaas wel nog door rommelen tot 25 november want dan hebben ze pas plek.
Dealer was blij met al mijn video’s en “screenshots” dus heb goeie hoop dat het wel vervangen gaat worden.
Helaas wel nog door rommelen tot 25 november want dan hebben ze pas plek.
Als algemene tip: https://www.polestar.com/...article/Downloading-maps/PvS_68 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 16:36:
[...]
Had ik gisteren inderdaad ook. Wat ik er raar aan vond is dat de navigatie daardoor ook niet werkte terwijl ik toch bijna zeker weet dat dat in het verleden wel werkte. Toen ik de auto net had was er regelmatig geen 4G maar heb nooit gemerkt dat dan de navigatie niet werkte.
Het adres stond al in de geschiedenis en de GPS werkt, dus navigeen zou gewoon moeten kunnen, al is het dan zonder actuele verkeersinformatie. Maar niets. Erg raar.
Je kunt alleen navigeren zonder verbinding als je een offline kaart hebt gedownload. Het zou kunnen dat deze niet meer aanwezig was?
Heeft iemand hier een de goede volgorde voor het ontkoppelen van een telefoon van de auto? Mijn iphone heeft sinds een week of twee kuren, en omdat ik die niet opgelost krijg wil ik een factory reset doen. Daarna wil ik wel graag de app weer koppelen en de DK kunnen gebruiken (voor zover die werkt
). Ik heb hier eerder verhalen gelezen over het niet meer kunnen koppelen van een telefoon na het verkeerd ontkoppelen.
Zelf dacht ik; telefoon ontkoppelen vanuit de auto, daarna uitloggen uit de app. Factory reset van de telefoon doen en daarna inloggen in de app terwijl ik in de auto zit met beide sleutels, klopt dat?
Zelf dacht ik; telefoon ontkoppelen vanuit de auto, daarna uitloggen uit de app. Factory reset van de telefoon doen en daarna inloggen in de app terwijl ik in de auto zit met beide sleutels, klopt dat?
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Dit... Is... Fantatisch... Damn, af en toe koop je eens iets waarvan je denkt, hoe perfect kan het zijn. Heb ik meer plezier van dit 20 euro ding dan van sommige andere (dure) tech die ik koopJeroenV_ schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 09:01:
[...]
Koop gewoon een Phoneside: https://www.amazon.nl/Pho...eiding/dp/B098TXBF9L?th=1
Klem je zo op het scherm en er zijn er meerdere (waaronder ik) die deze gebruiken.
Ik heb eerst niet gekeken waar dit product eigenlijk voor ontworpen is. Gewoon besteld. Toen ik het in handen had, begreep ik meteen dat het voor pc schermen en laptops is. Stationair gebruik op een bureau dus. Als ik 1 nadeel zou moeten opnoemen, dan wel dat het niet zo'n clamp is die zichzelf dicht trekt. Ik vraag me af of het op een weg met putten mooi blijft zitten (maar hoe vaak rijd je daar nu echt. In 99% van de gevallen is dit prima)
Het is zelfs netjes gekanteld naar de bestuurderspositie, perfect eigenlijk. En dat het geen clamp is heeft dan wel weer als voordeel dat je 'm er heel gemakkelijk gewoon in gooit, zonder te klooien. Of de telefoon er gemakkelijk uit haalt als je zelf buiten de auto staat (phone vergeten bvb).
Dit maakt de cockpit wel af ja! Geen fan van apple carplay omwille van de gebrekkige integratie met de auto sensors, maar zo heb ik wel audio controls.
[ Voor 4% gewijzigd door Amos_x op 29-10-2023 21:07 ]
Hier ben ik wel benieuwd naar, ik probeer juist alles via Apple CarPlay te doen vanwege de matige infotainment ervaring (zie bovenAmos_x schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 21:05:
[...]
Dit maakt de cockpit wel af ja! Geen fan van apple carplay omwille van de gebrekkige integratie met de auto sensors, maar zo heb ik wel audio controls.
[ Voor 5% gewijzigd door Donstil op 29-10-2023 23:36 ]
Haha, mooi dat het bevaltAmos_x schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 21:05:
[...]
Ik vraag me af of het op een weg met putten mooi blijft zitten (maar hoe vaak rijd je daar nu echt. In 99% van de gevallen is dit prima)
En vwb wegen met putten; op vakantie in Zweden bleef ie op onverharde wegen met flinke kuilen gewoon zitten, geen probleem. Klem zit echt goed vast blijkbaar.
Zelfde ervaring hier! Gaat geen cm op of neer tijdens de rit. Enige is dat één van de rubbers op de klem niet zo sterk zit vastgeplakt. Veel mensen doen er een druppeltje lijm tussen. Maar buiten dat, ideaal ding!JeroenV_ schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 06:58:
[...]
Haha, mooi dat het bevalt![]()
En vwb wegen met putten; op vakantie in Zweden bleef ie op onverharde wegen met flinke kuilen gewoon zitten, geen probleem. Klem zit echt goed vast blijkbaar.
Polestar 2 MY22 | LRSM | Void | 19” | Plus | Trekhaak
Het zou goed zijn indien niet steeds vanuit de eigen positie geredeneerd wordt. De zin: "Snelladen? Dat heb ik maximum 1 of 2 keer per jaar nodig" lees ik hier héél vaak. Wat enkel mogelijk is met een eigen laadpaal, en eigen woning. Voor wie in een appartement woont, of huurt, (of voor wat voor reden dan ook), is dit niet steeds mogelijk.Donstil schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 23:32:
[...]
Hier ben ik wel benieuwd naar, ik probeer juist alles via Apple CarPlay te doen vanwege de matige infotainment ervaring (zie boven). Nu weet ik dat de batterij dan niet opgewarmd wordt voor de snellader tijdens het navigeren, maar dat heb ik in mijn eerste jaar pas 1x nodig gehad. Welke “sensors” moet ik nog meer aan denken?
Het antwoord is de enige sensor die van belang is: SoC (batterijpercentage). Ik moet het doen met publiek laden, en ik moet ook vaak genoeg langere ritten doen. Daar komt dus wat planning bij kijken. Dan is EV rijden zonder geschatte SoC op aankomt onmogelijk. Die schatting op google maps is vrij accuraat, en ik kan er prima en nauwkeurig mee plannen. De batterij rijden tot 3-4% heb ik geen probleem mee/geen range anxiety. Op voorwaarde dat ik zo kan navigeren.
Het voorverwarmen zal 'ie bij mij ook niet doen, want als ik onderweg stop is het in de helft van de gevallen ikzelf die zelf op basis van SoC naar een mij bekende lader rijd, zonder dit expliciet als tussenstop in te geven in de navigatie (wat eerlijk gezegd soms nogal moeilijk is terwijl je rijdt door een kleine lag in die interface). Dus de wagen 'weet' niet dat ik ga laden, als ik daar aankom. Het verschil is laadsnelheid is vaak ook niet zo belangrijk.
Apple carplay kan de SoC niet uitlezen, en 2 navs tegelijk draaien is niet mogelijk dacht ik (of dat heb ik verkeerd). Ook vind ik de apple carply interface niet mooi, te teletubbie, maar dat is persoonlijk.
Ik bedoelde niet zozeer de klem, ik ga er van uit dat die inderdaad wel blijft zitten. Ik heb ook geen al te grote of zware telefoon.JeroenV_ schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 06:58:
[...]
Haha, mooi dat het bevalt![]()
Het is eerder de grip rond de telefoon zelf. Vele phone holders trekken zich aan tegen de telefoon. Je moet dan 'duwen' om de telefoon in de grip te steken. Hier zit de telefoon 'los' in een bakje, het ging er me om dat 'ie misschien er uit stuitert of zo. Maar inderdaad, het lijkt me van niet.
Is dit niet een beetje onderdeel van het probleem? Ik bedoel, als je een ritje maakt weet je ongeveer wel hoeveel percentage je verliest en of het haalbaar is, maar als je steeds rijdt tot de laatste elektron dan is het een ander verhaal. Ikzelf heb de laatste omslag ook gemaakt: laad wanneer het KAN, en niet wanneer het MOET!! Dat hele SoC-verhaal is ineens een stuk minder relevant, probeer gewoon je batterij vol te houden.Amos_x schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 10:46:
[...]
Het antwoord is de enige sensor die van belang is: SoC (batterijpercentage). Ik moet het doen met publiek laden, en ik moet ook vaak genoeg langere ritten doen. Daar komt dus wat planning bij kijken. Dan is EV rijden zonder geschatte SoC op aankomt onmogelijk. Die schatting op google maps is vrij accuraat, en ik kan er prima en nauwkeurig mee plannen. De batterij rijden tot 3-4% heb ik geen probleem mee/geen range anxiety. Op voorwaarde dat ik zo kan navigeren.
Nah ik geef juist duidelijk aan dat ik dat persoonlijk niet nodig heb en dat die "sensor" daarom voor mij niet relevant is. Gebruikerservaringen is waar een topic als dit op drijft natuurlijk en dan wordt het niet in de globale zin gekeken.Amos_x schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 10:46:
[...]
Het zou goed zijn indien niet steeds vanuit de eigen positie geredeneerd wordt. De zin: "Snelladen? Dat heb ik maximum 1 of 2 keer per jaar nodig" lees ik hier héél vaak. Wat enkel mogelijk is met een eigen laadpaal, en eigen woning. Voor wie in een appartement woont, of huurt, (of voor wat voor reden dan ook), is dit niet steeds mogelijk.
Maar aan de rest van je bericht merk ik dat het dus niet om sensors gaat maar om batterij percentage/soc.
Doordat je juist schreef gebrekkige integratie met de auto sensors had ik aangenomen misschien wel meer te missen en daar was ik even benieuwd naar.
Goed om te lezen dat dit niet zo is dus!
Ik kwam er idd achter dat mijn zelf geselcteerde map van heel NL er niet meer was (hoe dan?). de 'auto maps' voor home en work waren er nog wel, maar het kan zijn dat dat niet werkt omdat mijn doelbestemming mogelijk buiten deze maps lag.GeurtG schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 11:30:
[...]
Als algemene tip: https://www.polestar.com/...article/Downloading-maps/
Je kunt alleen navigeren zonder verbinding als je een offline kaart hebt gedownload. Het zou kunnen dat deze niet meer aanwezig was?
Dan kom ik natuurlijk weer op de vraag waarom een zelf geselecteerde 'personal' offline map op een gegeven moment gewoon wordt weggegooid.....

Je kan zelfs video-calls doen op deze manier.....Amos_x schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 21:05:
[...]
Dit... Is... Fantatisch... Damn, af en toe koop je eens iets waarvan je denkt, hoe perfect kan het zijn. Heb ik meer plezier van dit 20 euro ding dan van sommige andere (dure) tech die ik koop![]()
Het is zelfs netjes gekanteld naar de bestuurderspositie, perfect eigenlijk.
Ik rijd er al 2,5 jaar mee rond en zelfs op een incidentele zandweg (met gaten) is hij er nog nooit uit gevallen, dus dat zit wel goed.Amos_x schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 10:47:
[...]
Ik bedoelde niet zozeer de klem, ik ga er van uit dat die inderdaad wel blijft zitten. Ik heb ook geen al te grote of zware telefoon.
Het is eerder de grip rond de telefoon zelf. Vele phone holders trekken zich aan tegen de telefoon. Je moet dan 'duwen' om de telefoon in de grip te steken. Hier zit de telefoon 'los' in een bakje, het ging er me om dat 'ie misschien er uit stuitert of zo. Maar inderdaad, het lijkt me van niet.
1. Ontkoppelen vanuit de App op je telefoon (uitloggen niet nodig)Pixeltje schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 20:58:
Heeft iemand hier een de goede volgorde voor het ontkoppelen van een telefoon van de auto? Mijn iphone heeft sinds een week of twee kuren, en omdat ik die niet opgelost krijg wil ik een factory reset doen. Daarna wil ik wel graag de app weer koppelen en de DK kunnen gebruiken (voor zover die werkt). Ik heb hier eerder verhalen gelezen over het niet meer kunnen koppelen van een telefoon na het verkeerd ontkoppelen.
2. Checken op je auto of dat gelukt is
3. In de auto ook even bluetooth verbinding wissen van de telefoon-app
4. Factory reset tel
5. Inloggen op Polestar-app en in de auto met al je sleutels weer koppelen
XPENG G9 Performance 2024
Met verschillende telefoons gebruikt, op zeker flinke hobbel wegen. Blijft zitten. Moet ook wel heel gek lopen wil een telefoon van een paar honderd gram er uit stuiteren.Amos_x schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 10:47:
[...]
Ik bedoelde niet zozeer de klem, ik ga er van uit dat die inderdaad wel blijft zitten. Ik heb ook geen al te grote of zware telefoon.
Heel misschien als een offroad rally gaat doen, maar dan zijn er wel meer dingen die het niet houden
11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S
Dit lijkt inderdaad te werken! Nu mijn DK toch niet werkt, heb ik hem de afgelopen dagen uitgeschakeld gehad en tijdens het bellen geen disconnects meer gehad! Top! Bedankt voor de tip.JTHZZ schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 10:15:
[...]
Issue 2 geen idee, heb een iPhone en daar werkt de DK bij mij gewoon prima op.
Issue 1 heb ik soms als ik een fysieke sleutel meeneem terwijl mijn DK aan staat. DK even deactiveren met het schuifje en het werkt weer prima. Irritant maar oplosbaar
Geweldige wagen en ik zou die zo over 1,5 jaar willen leasen als mijn XC40 P8 einde leasecontract is. Maar ik lees dat er een vanaf prijs is van bijna €65.000. Dat gaat hem dus helaas niet worden met de verhoogde bijtellingsregels op dat moment ivm de deels 8% die ik nu nog heb.P2void19noPP schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 18:24:
De opvolger staat al klaar. Over merktrouw. Hoe mooi kan het worden.
[Afbeelding]
Gaat Polestar nog met een kleiner en goedkoper model komen zoals Volvo binnenkort gaat doen met de EX30? Die zit met de LR in ultra uitvoering en alle andere opties (zijn er maar een handje vol overigens) zo rond de €50.000. Ga je voor een minder uitvoerige EX30 zit je nog lager.
Of is en blijft de PS2 de goedkoopste van het stel? Wat ik zo zie denk ik het voorlopig wel?
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Dit had ik gisteren ook, toen ik switchte van mijn iphone naar m'n android toestel (ik ben wispelturig en gebruik om en om iphone/android). Dit gebeurde op Android. Echter, toen ik bluetooth aanzette en de telefoon opnieuw opstartte, ging 't wel weer goed.Donstil schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 23:25:
Use the Polestar app they said. It will be fun they said.
[YouTube: 30 oktober 2023]
XPENG G9 Performance 2024
Mijn timers zijn sinds de wintertijd is ingegaan met een uur verschoven.
Echt niet te geloven dat dergelijke zaken anno 2023 nog steeds foutgaan. Je schaamt je toch diep als programmeur of tester zijnde….. Blijkbaar niet dus.
Echt niet te geloven dat dergelijke zaken anno 2023 nog steeds foutgaan. Je schaamt je toch diep als programmeur of tester zijnde….. Blijkbaar niet dus.
Ga er maar vanuit dat de PS2 de goedkoopste Polestar blijft. Polestar wil zich gaan meten met Porsche en andere luxury automerken, en gaat dus niet voor de massa. Verwacht dus niet teveel in termen van een kleinere/goedkopere auto in de toekomst.Juancho schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 23:08:
[...]
Geweldige wagen en ik zou die zo over 1,5 jaar willen leasen als mijn XC40 P8 einde leasecontract is. Maar ik lees dat er een vanaf prijs is van bijna €65.000. Dat gaat hem dus helaas niet worden met de verhoogde bijtellingsregels op dat moment ivm de deels 8% die ik nu nog heb.
Gaat Polestar nog met een kleiner en goedkoper model komen zoals Volvo binnenkort gaat doen met de EX30? Die zit met de LR in ultra uitvoering en alle andere opties (zijn er maar een handje vol overigens) zo rond de €50.000. Ga je voor een minder uitvoerige EX30 zit je nog lager.
Of is en blijft de PS2 de goedkoopste van het stel? Wat ik zo zie denk ik het voorlopig wel?
Over prijzen gesproken. Ik heb de mijne sinds 2021 en toen waren de prijzen in NL en BE nog gelijk als ik beide sites vergeleek.Juancho schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 23:08:
[...]
Geweldige wagen en ik zou die zo over 1,5 jaar willen leasen als mijn XC40 P8 einde leasecontract is. Maar ik lees dat er een vanaf prijs is van bijna €65.000. Dat gaat hem dus helaas niet worden met de verhoogde bijtellingsregels op dat moment ivm de deels 8% die ik nu nog heb.
Nu zie ik in NL een prijs die 11K boven de BE prijs ligt. 40K versus 51K voor het standaard model.
Enig idee wat daarvan de reden is? 25% extra.... pfff.
Mis ik iets?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/a7kn5ikLnrrwkoLKjRLGSNpu.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/r3PilN65v0dWy8PqoLRYFFuT.jpg?f=user_large)
Polestar 2 (Dec 2021) LRSM Moon Pilot 19"
Belgische prijzen exclusief btwPaku schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 08:50:
[...]
Over prijzen gesproken. Ik heb de mijne sinds 2021 en toen waren de prijzen in NL en BE nog gelijk als ik beide sites vergeleek.
Nu zie ik in NL een prijs die 11K boven de BE prijs ligt. 40K versus 51K voor het standaard model.
Mis ik iets?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het antwoord zit zo te zien in je afbeelding.. Er staat excl. BTW achter de belgische prijs, ik ga er even van uit dat er in België ook een vorm van BTW bestaat die je nog 'even' over die prijs moet rekenen.Paku schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 08:50:
[...]
Over prijzen gesproken. Ik heb de mijne sinds 2021 en toen waren de prijzen in NL en BE nog gelijk als ik beide sites vergeleek.
Mis ik iets?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Edit spuit11

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Hmm, mijn ogen zaten nog dicht.... dank je wel :-)
Inderdaad, thanks!Pixeltje schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 08:52:
[...]
Het antwoord zit zo te zien in je afbeelding.. Er staat excl. BTW achter de belgische prijs, ik ga er even van uit dat er in België ook een vorm van BTW bestaat die je nog 'even' over die prijs moet rekenen.
Edit spuit11
Voorheen waren beiden sites identiek...
Toen ik 'mijn' polestar uitzocht, halfweg 2021, was de prijs ook aangegeven zonder btw. Ik herinner me het goed, toen zelfs nog 39800 of zo. (edit: zelfs 37800 zoiets, toen de batterij nog iets kleiner was van de SR, dat was toen net die overgang)Paku schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 08:58:
[...]
Inderdaad, thanks!
Voorheen waren beiden sites identiek...
In BE worden 99% van alle EV's in zakelijke lease gekocht/verkocht als bedrijfswagen. De budgetten voor de werknemers worden ook (meestal?) excl. BTW opgegeven.
Je kan onderdaan wel 'financieringsmogelijkheden' aanpassen (beetje vreemd vernoemd) naar 'particulier'. Dan staan alle prijzen wel incl. BTW.
Voor een standaard P2 droog aan de haak: 48690, geleverd 49990
[ Voor 11% gewijzigd door Amos_x op 31-10-2023 09:34 ]
99% ??? Tja…: https://www.hln.be/auto/t...snel-veranderen~a6ce149d/Amos_x schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:32:
[...]
In BE worden 99% van alle EV's in zakelijke lease gekocht/verkocht als bedrijfswagen. De budgetten voor de werknemers worden ook (meestal?) excl. BTW opgegeven.
Ok dat valt inderdaad tegen. 14k voor 20 maanden afkopen. Dus dat wordt doorschuiven aan de vriendin en zelf wat anders zoekenVidaR-9 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 15:14:
[...]
Heb kosten voorstel aangevraagd om leasecontract (nog 20 mnd) af te kopen. Zal wel goed tegenvallen
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Verwijderd
Heb je er genoeg van?VidaR-9 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 18:53:
[...]
Ok dat valt inderdaad tegen. 14k voor 20 maanden afkopen. Dus dat wordt doorschuiven aan de vriendin en zelf wat anders zoeken
Ja. Vooral zitpositie en stoelen zijn gewoon net niet voor mij. Dat is best irritant als je veel rijdt.
Dat van die stoelen kan ik wel inkomen overigens. Mijn vrouw rijd een BMW 3 serie en die stoelen zijn echt veel beter, duurdere auto ook wel maar zie ondanks dat die auto toch wel als concurrent van de Polestar 2.VidaR-9 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 20:13:
[...]
Ja. Vooral zitpositie en stoelen zijn gewoon net niet voor mij. Dat is best irritant als je veel rijdt.
Van de stoelen ja en nee, ben zelf 190+ en ik kom van een BMW 330D M met sport stoelen, en heb nu de Polestar 2 MY24 met leer en de Polestar stoelen vind ik lekkerder zitten dan de stoelen van de beamer, zijsteun is minder maar lange ritten gaan in de PS2 lekkerder mede door het fijne leer, wel direct gecoat met leathershield ivm de lichte kleur.Donstil schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:21:
[...]
Dat van die stoelen kan ik wel inkomen overigens. Mijn vrouw rijd een BMW 3 serie en die stoelen zijn echt veel beter, duurdere auto ook wel maar zie ondanks dat die auto toch wel als concurrent van de Polestar 2.
Mischien dat door plus pakket met leer je andere stoelen krijg dan de standaard stoelen zonder verstelbare been ondersteuning maar iig mij bevalt het super.
Aah ja zo zie je maar, zoveel smaken zoveel wensen.Petertje750 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:15:
[...]
Van de stoelen ja en nee, ben zelf 190+ en ik kom van een BMW 330D M met sport stoelen, en heb nu de Polestar 2 MY24 met leer en de Polestar stoelen vind ik lekkerder zitten dan de stoelen van de beamer, zijsteun is minder maar lange ritten gaan in de PS2 lekkerder mede door het fijne leer, wel direct gecoat met leathershield ivm de lichte kleur.
Mischien dat door plus pakket met leer je andere stoelen krijg dan de standaard stoelen zonder verstelbare been ondersteuning maar iig mij bevalt het super.
Ik ben zelf 196cm en merk overduidelijk dat de stoelen in mijn Polestar minder zijn dan de stoelen in haar 3 serie. Al heeft die wel de comfort optie stoelen, geen M sport optie stoelen.
Ik zit door mijn lengte ook een beetje tegen de midden console met mijn rechter been overigens, maar daar heb ik geen last van.
Is inderdaad persoonlijk. Ik reed hiervoor een F31 met de sportstoelen en zat daar echt wel heel veel beter in dan in de Polestar. Zowel qua stoel als zitpositie.Donstil schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:24:
[...]
Aah ja zo zie je maar, zoveel smaken zoveel wensen.
Ik ben zelf 196cm en merk overduidelijk dat de stoelen in mijn Polestar minder zijn dan de stoelen in haar 3 serie. Al heeft die wel de comfort optie stoelen, geen M sport optie stoelen.
Ik zit door mijn lengte ook een beetje tegen de midden console met mijn rechter been overigens, maar daar heb ik geen last van.
Vanochtend stond er weer een update klaar in mijn P2. Geinstalleerd toen ik op mijn werk aankwam. Op de terugweg kijken of het gelukt is.
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Ja hier ook .12. Hoop dat we meer in zit dan de release notes lieten zien.guido66 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:38:
Vanochtend stond er weer een update klaar in mijn P2. Geinstalleerd toen ik op mijn werk aankwam. Op de terugweg kijken of het gelukt is.
Heb recent een Polestar gekocht en die zegt met .7 dat alles up-to-date is. Hier zal ik voor langs de dealer moeten zeker? Of zou een telefoontje genoeg zijn zodat zij verdere updates op afstand ontgrendelen?Donstil schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:41:
[...]
Ja hier ook .12. Hoop dat we meer in zit dan de release notes lieten zien.
Grote lol. Laatste update gedaan vandaag. App zegt: update voltooid. Deuren gingen niet meer open. Ik ben via de koffer er in moeten kruipen. Software geweldig toch…
Ja dat wordt allemaal super gefaseerd uitgerold, dus zou het nog een paar weekjes geven. Anders kan de dealer de auto ook voor je updaten inderdaad.Derek S. schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 12:45:
[...]
Heb recent een Polestar gekocht en die zegt met .7 dat alles up-to-date is. Hier zal ik voor langs de dealer moeten zeker? Of zou een telefoontje genoeg zijn zodat zij verdere updates op afstand ontgrendelen?
If you are more than 3 updates back (and you are at 2.7) you have to go to a service center go get the updates installed. No point waiting for the updates to come OTA.Derek S. schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 12:45:
[...]
Heb recent een Polestar gekocht en die zegt met .7 dat alles up-to-date is. Hier zal ik voor langs de dealer moeten zeker? Of zou een telefoontje genoeg zijn zodat zij verdere updates op afstand ontgrendelen?
https://www.polestar-foru...11517/page-17#post-210697
If the software in your car is more than three software versions older than the one we're currently deploying, it'll be classified as a non-deployable vehicle. A non-deployable vehicle will require a workshop visit to be able to receive OTA updates again. You're welcome to reach out to us at support to discuss your specific vehicle further.
[ Voor 29% gewijzigd door Rakthi op 04-11-2023 14:35 ]
Gisteren opgehaald, een nieuwe Single Motor, Long Range in Magnesium (zonder opties). Eerste 120km zit erop en de indruk is zeer positief! Fijne, mooie auto!
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/W5y4dF0NlsPknvUJbuKRgS1C.jpg?f=user_large)
Gefeliciteerd!Entity schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 14:48:
Gisteren opgehaald, een nieuwe Single Motor, Long Range in Magnesium (zonder opties). Eerste 120km zit erop en de indruk is zeer positief! Fijne, mooie auto!
[Afbeelding]
Toch even opgezocht:
/f/image/5DnTssuwZwo7vrdef4yfROmE.png?f=fotoalbum_large)
Dus als ik het goed begrijp kan ik eigenlijk maar beter mijn kenteken afplakken als ik in de openbare ruimte ben om geen risico’s te lopen? Volgens mij geeft dat dan weer andere problemen.FirstEV schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 19:12:
[...]
Gefeliciteerd!
Toch even opgezocht:
[Afbeelding]
[ Voor 7% gewijzigd door JTHZZ op 04-11-2023 19:47 ]
Ah okay, stom dat ze het bij het afleveren 'em niet even geupdate hebben. Ach ja, simpel klusje voor Volvo hier in de buurt hoop ik. Dank!Rakthi schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 14:32:
[...]
If you are more than 3 updates back (and you are at 2.7) you have to go to a service center go get the updates installed. No point waiting for the updates to come OTA.
https://www.polestar-foru...11517/page-17#post-210697
If the software in your car is more than three software versions older than the one we're currently deploying, it'll be classified as a non-deployable vehicle. A non-deployable vehicle will require a workshop visit to be able to receive OTA updates again. You're welcome to reach out to us at support to discuss your specific vehicle further.
Haha, aardig punt, maar volgens mij heeft internet een iets groter bereik dan de mensen die jouw auto in het echt zien rijden.JTHZZ schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 19:45:
[...]
Dus als ik het goed begrijp kan ik eigenlijk maar beter mijn kenteken afplakken als ik in de openbare ruimte ben om geen risico’s te lopen? Volgens mij geeft dat dan weer andere problemen.
Ik had er eerlijk gezegd nooit eerder bij stilgestaan totdat ik foto's op dit forum zag voorbijkomen met uitgewiste kentekens. Het is ook maar net hoe paranoïde je zelf bent.
Ik maak me er niet al teveel zorgen over. Met mijn andere auto kom ik geregeld op georganiseerde events en daar wordt door Jan en alleman foto's gemaakt en geplaatst op allerlei social media waar ik geen controle over heb. En als iemand een kenteken zoekt van een Polestar 2 om te vervalsen kun je zo een uitdraai maken op https://opendata.rdw.nl/ met alle Polestar 2's op Nederlands kenteken.
Gefeliciteerd!! Wat een mooie kleur he, magnesium. Ik krijg dezelfde over een klein maandje, begin augustus besteld. Ook zonder opties.
Entity schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 14:48:
[Afbeelding]
In mijn tijd moest ik nog bijbetalen voor magnesium en de meest verkochte kleur was toen nog thunder. Hoewel ik nu wel heel veel magnesium zie omdat ze het de standaardlak hebben gemaakt, zie ik het nu maar als een bevestiging van goede smaakRsbih schreef op zondag 5 november 2023 @ 13:11:
Gefeliciteerd!! Wat een mooie kleur he, magnesium. Ik krijg dezelfde over een klein maandje, begin augustus besteld. Ook zonder opties.
[...]
Polestar 2 MY22 LRDM Magnesium SW2.11
Gefeliciteerd en veel rijplezier! Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er features zijn verdwenen uit de basis uitrusting. Zijn de voorstoelen nog steeds elektrisch voor het zitgedeelte inclusief geheugen in de deur? Stoelverwarming? Elektrische achterklep incl voetsensor?Entity schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 14:48:
[Afbeelding]
Stoelen zijn nog steeds deels elektrisch verstelbaar (alleen rugleuning is handmatig) met geheugen in de deur. Stoelverwarming voor zit er ook nog steeds in. Elektrische achterklep wel, maar geen voetsensor, die zit in het Plus pakket.xsive schreef op zondag 5 november 2023 @ 13:43:
[...]
Gefeliciteerd en veel rijplezier! Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er features zijn verdwenen uit de basis uitrusting. Zijn de voorstoelen nog steeds elektrisch voor het zitgedeelte inclusief geheugen in de deur? Stoelverwarming? Elektrische achterklep incl voetsensor?
Ja, dat was vroegáh, toen we het nog gewoon vonden dat alles erop en eraan zat, er nog geen pakketten waren en we hooguit de lakkleur en de wielen met elkaar konden vergelijken, die goeie ouwe tijd dat je 7x per kwartaal bij de garage kwam voor storingen…🫣 dat je na een online update weggesleept werd omdat je niet meer in de auto kwam, dat je 12V accu weer leeg was of het laden niet werkte, je voor de zoveelste keer geen internet had, je spiegels spontaan scheef stonden, je DAB + ermee stopte, je spontaan niet meer kon bellen, je HVCH vervangen moest worden en je via een terugroepactie je auto een paar dagen kwijt was voor een nieuwe Inverter.xsive schreef op zondag 5 november 2023 @ 13:41:
[...]
In mijn tijd moest ik nog bijbetalen voor magnesium en de meest verkochte kleur was toen nog thunder. Hoewel ik nu wel heel veel magnesium zie omdat ze het de standaardlak hebben gemaakt, zie ik het nu maar als een bevestiging van goede smaak
Vroegáh, wat hebben we een hoop kastanjes voor jullie uit het vuur gehaald! 😂
Dat klinkt als 2021, met 2022 tot nu toe alleen 1x naar de garage gemoeten voor tcam hard reset. Dus ik wil bij deze mijn dank uitspreken voor al die kastanjes die je voor ons hebt moeten slikkenMickvanderveen schreef op maandag 6 november 2023 @ 05:42:
[...]
Ja, dat was vroegáh, toen we het nog gewoon vonden dat alles erop en eraan zat, er nog geen pakketten waren en we hooguit de lakkleur en de wielen met elkaar konden vergelijken, die goeie ouwe tijd dat je 7x per kwartaal bij de garage kwam voor storingen…🫣 dat je na een online update weggesleept werd omdat je niet meer in de auto kwam, dat je 12V accu weer leeg was of het laden niet werkte, je voor de zoveelste keer geen internet had, je spiegels spontaan scheef stonden, je DAB + ermee stopte, je spontaan niet meer kon bellen, je HVCH vervangen moest worden en je via een terugroepactie je auto een paar dagen kwijt was voor een nieuwe Inverter.
ja, dank aan alle dappere vroegere riddersMickvanderveen schreef op maandag 6 november 2023 @ 05:42:
[...]
Ja, dat was vroegáh, toen we het nog gewoon vonden dat alles erop en eraan zat, er nog geen pakketten waren en we hooguit de lakkleur en de wielen met elkaar konden vergelijken, die goeie ouwe tijd dat je 7x per kwartaal bij de garage kwam voor storingen…🫣 dat je na een online update weggesleept werd omdat je niet meer in de auto kwam, dat je 12V accu weer leeg was of het laden niet werkte, je voor de zoveelste keer geen internet had, je spiegels spontaan scheef stonden, je DAB + ermee stopte, je spontaan niet meer kon bellen, je HVCH vervangen moest worden en je via een terugroepactie je auto een paar dagen kwijt was voor een nieuwe Inverter.
[ Voor 9% gewijzigd door GeurtG op 06-11-2023 08:47 ]
Ik heb gisteren een vrij lange rit gemaakt met de airco op de Eco stand, zelfs met een instelling van 25 graden werd het gewoon niet warm ook niet na 1,5 uur. Uiteindelijk heb ik het maar uitgezet omdat mijn tenen bevroren. Is dit gebruikelijk voor de eco stand?
Achterliggend zal de verwarming gelimiteerd worden om minder te verbruiken. Wanneer er meer koude binnenkomt dan warmte kan geproduceerd worden wordt het niet warm.Derek S. schreef op maandag 6 november 2023 @ 08:58:
Ik heb gisteren een vrij lange rit gemaakt met de airco op de Eco stand, zelfs met een instelling van 25 graden werd het gewoon niet warm ook niet na 1,5 uur. Uiteindelijk heb ik het maar uitgezet omdat mijn tenen bevroren. Is dit gebruikelijk voor de eco stand?
Okay bijzonder, het was niet echt heel koud gisteren (ca. 10 graden). Voortaan aan de stekker maar gewoon even voorverwarmen dan.Li1quid schreef op maandag 6 november 2023 @ 09:36:
[...]
Achterliggend zal de verwarming gelimiteerd worden om minder te verbruiken. Wanneer er meer koude binnenkomt dan warmte kan geproduceerd worden wordt het niet warm.

De eco stand is echt waardeloos bij kouder weer. Maar er is wel een groot verschil in verbruik (want ja de verwarming staat praktisch uit)Derek S. schreef op maandag 6 november 2023 @ 09:40:
[...]
Okay bijzonder, het was niet echt heel koud gisteren (ca. 10 graden). Voortaan aan de stekker maar gewoon even voorverwarmen dan.
In ieder geval ga ik niet in de kou zitten om te besparen.
Ik krijg op N wegen regelmatig mensen die signalen geven. Alsof ze zich ergeren aan mijn koplampen. Als ik in reflecties kijkshop bijde lampen goed aan. Ik vermoed dat het te maken heeft met het left hand traffic systeem. Maar die heb ik uit staan. Maar zet ik die aan, dan lijkt het gewicht van het licht juist naar rechts te gaan, zou het niet logischer zijn dat die naar links verplaatst. Kan het zijn dat dat een bug in kan zitten?
Anderen daar issues mee?
Anderen daar issues mee?
Rechts geeft normaliter een iets breder lichtbeeld, voor de verkeersborden, hertjes in de berm etc. Als dat bij jou links is lijkt dat me niet helemaal goed.
Ik zal het eens in een leeg donker gebied valideren 👍🏻ach-jee schreef op maandag 6 november 2023 @ 17:26:
Rechts geeft normaliter een iets breder lichtbeeld, voor de verkeersborden, hertjes in de berm etc. Als dat bij jou links is lijkt dat me niet helemaal goed.
Een Duitse Polestar rijder heeft een iPhone widget voor de SoC gebouwd (via de Tibber API).
Handleiding hoe te installeren:
https://github.com/niklas...tar-ios-lockscreen-widget
Deze is voor het lockscreen. Er komt ook nog een normale widget.
https://github.com/niklas...tar-ios-lockscreen-widget
Deze is voor het lockscreen. Er komt ook nog een normale widget.
:strip_exif()/f/image/rJYhZtxLez55pEVT3sbY7eub.jpg?f=fotoalbum_large)
Nog iemand die de laatste tijd (nu het terug wat kouder wordt) last heeft van vochtige ramen aan de binnenzijde na enige tijd geparkeerd te staan? Toen ik deze week m'n Polestar instapte, was de voorruit volledig met damp (zelfs druppels) bedekt. Ontwaseming had redelijk wat tijd nodig om het weg te krijgen.
Volvo XC40 P8 20" / Polestar 2 LRDM Pilot Plus 19"
@Cpt. Peacock heb je de klimaatregeling op eco staan? Zo ja, dan is dat de oorzaak.
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Weet hier iemand of het mogelijk is om een API van Polestar zelf aan te roepen?JTHZZ schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:27:
Een Duitse Polestar rijder heeft een iPhone widget voor de SoC gebouwd (via de Tibber API).
[url]https://github.com/niklasvieth/polestar-ios-lockscreen-widget[/ur
Die is niet openbaar. Alleen Tibber heeft een toegang gekregen van Polestar en omdat hun API wel openbaar is kun je daar SoC gegevens vandaan toveren.Jantje97 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 08:46:
[...]
Weet hier iemand of het mogelijk is om een API van Polestar zelf aan te roepen?
Nee, eco-stand wordt hier niet gebruikt.guido66 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 06:59:
@Cpt. Peacock heb je de klimaatregeling op eco staan? Zo ja, dan is dat de oorzaak.
Volvo XC40 P8 20" / Polestar 2 LRDM Pilot Plus 19"
Ik gebruik Eco icm airco, maar heb geen last van overmatig vocht in de auto. In de ochtendkou en zonder voorverwarmen uiteraard wel wat beslagen ruiten, maar dat is in enkele minuten helemaal weg.guido66 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 06:59:
Oorzaken lijken mij in opvolgende volgorde: vuile ruiten (hecht makkelijker vocht aan), Eco-stand (ventileert minder tijdens rijden), niet gebruiken van airco (airco onttrekt vocht aan lucht), natte spullen in de cabine of een lekkage (effect van deze twee is vele malen groter dan voorgaande oorzaken). Of een combinatie.
Ik heb ook al sinds een maand of zo overmatig last van beslagen/bewasemde ruiten.
Ik zit meestal alleen in de wagen. Ik kan me niet herinneren dat ik dit in een vorige auto ook zo fel had. Het is soms echt gevaarlijk want de ruit beslaat echt snel, en dan moet ik snel op die knop rammer rechts van het pookje om te ontwasemen (temp: HI). Die laat ik niet continu aan staan (verbruik en ook comfort, te warm als het lang aan staat), dus zit ik eigenlijk continu die knop aan en uit te rammen.
Ook dat was bij een vorige auto veel beter geregeld, dan kon je zelf de ontwaseming in een soort permanente stand zetten, op een gekozen intensiteit. Zodat het niet steeds alles of niets was, en je gewoon continu (en niet storend) kon ontwasemen.
Bijkomend, door mijn lengte en mijn positie kan ik die twee knoppen niet zien (rechts van het pookje) dus is dit ook vrij storend. Als ze nu een icoontje op het display hadden gezet bvb. Maar nee, dat kon er vast niet meer bij in die zee van zwarte ruimte...
Volgende probleem is dat het in de wagen inderdaad vrij koud is. Altijd al geweest, dat was vorig jaar ook zo. Een bijrijder die af en toe meerijdt, had daar ook regelmatig opmerkingen over, omdat ze het maar niet warm kreeg. Ik draag meestal een dikke trui of zo, dus ik heb er minder last van.
Ik zal eens proberen ecostand uit te zetten, maar ik heb het gevoel dat er gewoon niets uit komt. De temp. staat ingesteld op 21. Die twee miezerige vents bovenop het dashboard (daar geplaatst omwille van het tv-scherm in de center console) zijn ook nutteloos en moeilijk te regelen.
En dan de fan speed. Ik blijf gewoon NIET begrijpen hoe dat nu werkt, en waarom dit niet automatisch kan. Waarom blaast de fan uit zichzelf niet harder of zachter in functie van welke temperatuur bereikt wordt in de cockpit? Ook in de zomer had ik hier problemen mee. In de 'analoge' audi A3 (basis lease model, geen franjes) was hier geen omkijken naar. Op auto rammen en klaar.
Hier staat dat streepje bij de fanspeed net voorbij de helft ergens, maar ik wil daar helemaal niet mee hoeven pielen op dat scherm?
edit: dit staat in de manual:
OPMERKING
De klimaatregeling past de luchtstroom zo nodig automatisch aan, wat betekent dat de ventilatorsnelheid kan veranderen ondanks dat de ventilatorstand ongewijzigd is.
Maar ik merk er vrij weinig van. Is de oplossing dan om de fan altijd op max te zetten? Zodat de auto weet dat 'ie tot "max" mag blazen indien nodig, en dan 'ie dan zelf verlaagt onder die max setting indien niet nodig?
Ik zit meestal alleen in de wagen. Ik kan me niet herinneren dat ik dit in een vorige auto ook zo fel had. Het is soms echt gevaarlijk want de ruit beslaat echt snel, en dan moet ik snel op die knop rammer rechts van het pookje om te ontwasemen (temp: HI). Die laat ik niet continu aan staan (verbruik en ook comfort, te warm als het lang aan staat), dus zit ik eigenlijk continu die knop aan en uit te rammen.
Ook dat was bij een vorige auto veel beter geregeld, dan kon je zelf de ontwaseming in een soort permanente stand zetten, op een gekozen intensiteit. Zodat het niet steeds alles of niets was, en je gewoon continu (en niet storend) kon ontwasemen.
Bijkomend, door mijn lengte en mijn positie kan ik die twee knoppen niet zien (rechts van het pookje) dus is dit ook vrij storend. Als ze nu een icoontje op het display hadden gezet bvb. Maar nee, dat kon er vast niet meer bij in die zee van zwarte ruimte...

Volgende probleem is dat het in de wagen inderdaad vrij koud is. Altijd al geweest, dat was vorig jaar ook zo. Een bijrijder die af en toe meerijdt, had daar ook regelmatig opmerkingen over, omdat ze het maar niet warm kreeg. Ik draag meestal een dikke trui of zo, dus ik heb er minder last van.
Ik zal eens proberen ecostand uit te zetten, maar ik heb het gevoel dat er gewoon niets uit komt. De temp. staat ingesteld op 21. Die twee miezerige vents bovenop het dashboard (daar geplaatst omwille van het tv-scherm in de center console) zijn ook nutteloos en moeilijk te regelen.
En dan de fan speed. Ik blijf gewoon NIET begrijpen hoe dat nu werkt, en waarom dit niet automatisch kan. Waarom blaast de fan uit zichzelf niet harder of zachter in functie van welke temperatuur bereikt wordt in de cockpit? Ook in de zomer had ik hier problemen mee. In de 'analoge' audi A3 (basis lease model, geen franjes) was hier geen omkijken naar. Op auto rammen en klaar.
Hier staat dat streepje bij de fanspeed net voorbij de helft ergens, maar ik wil daar helemaal niet mee hoeven pielen op dat scherm?
OPMERKING
De klimaatregeling past de luchtstroom zo nodig automatisch aan, wat betekent dat de ventilatorsnelheid kan veranderen ondanks dat de ventilatorstand ongewijzigd is.
Maar ik merk er vrij weinig van. Is de oplossing dan om de fan altijd op max te zetten? Zodat de auto weet dat 'ie tot "max" mag blazen indien nodig, en dan 'ie dan zelf verlaagt onder die max setting indien niet nodig?
[ Voor 9% gewijzigd door Amos_x op 08-11-2023 11:06 ]
Dat kan bij de P2 ook. Mijn airco was vorig jaar defect/leeg en ik kon toen alleen rijden met max ontwasemen aan, anders besloegen de ramen binnen 30 seconden. Het werkt als volgt:Amos_x schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:03:
Ik heb ook al sinds een maand of zo overmatig last van beslagen/bewasemde ruiten.
Zet max ontwasemen aan. Reguleer de temperatuur aan beide zijden naar gewenst niveau en pas de fanspeed aan naar je maximaal gewenste niveau (ik gebruik vaak 1 standje links van het midden).
Als je nu nergens meer aan komt heb je maximum ontwasemen aan bij een goede fanspeed en temperatuur.
Nu gebruik ik die stand af en toe weer omdat na ontwasemen de Automatsiche stand de ramen vaak niet vochtvrij houdt. Ik begin dus te twijfelen of ze vorig jaar mij airco alleen gevuld hebben, of ook een lekkage hebben verholpen...

heb je met warmtepomp? Kan ook zin dat er niet genoeg vloeistof meer in zit...Amos_x schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:03:
Bijkomend, door mijn lengte en mijn positie kan ik die twee knoppen niet zien (rechts van het pookje) dus is dit ook vrij storend. Als ze nu een icoontje op het display hadden gezet bvb. Maar nee, dat kon er vast niet meer bij in die zee van zwarte ruimte...![]()
OPMERKING
ook zonder warmtepomp kan dat de oorzaak van het niet meer ontwasemen zijn. Zal die in de zomer wsch ook niet goed koelen...
Er schijnt ook een condensafvoer/overdrukventiel ergens te zijn, mischien is die verstopt geraakt. Zat die niet in de kofferbak ergens...Highland schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:22:
[...]
Ik gebruik Eco icm airco, maar heb geen last van overmatig vocht in de auto. In de ochtendkou en zonder voorverwarmen uiteraard wel wat beslagen ruiten, maar dat is in enkele minuten helemaal weg.
Oorzaken lijken mij in opvolgende volgorde: vuile ruiten (hecht makkelijker vocht aan), Eco-stand (ventileert minder tijdens rijden), niet gebruiken van airco (airco onttrekt vocht aan lucht), natte spullen in de cabine of een lekkage (effect van deze twee is vele malen groter dan voorgaande oorzaken). Of een combinatie.
Ik probeer zelf vooral de airco te vermijden. Maar heb nog niet echt helder of met of zonder airco verwarmen een groot verschil in verbruik is. Verder maak ik graag gebruik van stoelverwarming, wat natuurlijk ook verbruikt, maar volgens mij nog altijd minder dan de normale verwarming of airco.Derek S. schreef op maandag 6 november 2023 @ 08:58:
Dit probeer ik straks! Bedankt voor de tip!PvS_68 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 12:06:
[...]
Dat kan bij de P2 ook. Mijn airco was vorig jaar defect/leeg en ik kon toen alleen rijden met max ontwasemen aan, anders besloegen de ramen binnen 30 seconden. Het werkt als volgt:
Zet max ontwasemen aan. Reguleer de temperatuur aan beide zijden naar gewenst niveau en pas de fanspeed aan naar je maximaal gewenste niveau (ik gebruik vaak 1 standje links van het midden).
Als je nu nergens meer aan komt heb je maximum ontwasemen aan bij een goede fanspeed en temperatuur.
Nu gebruik ik die stand af en toe weer omdat na ontwasemen de Automatsiche stand de ramen vaak niet vochtvrij houdt. Ik begin dus te twijfelen of ze vorig jaar mij airco alleen gevuld hebben, of ook een lekkage hebben verholpen...
En nu ook een widget voor de iPhone:
https://github.com/niklasvieth/polestar-ios-medium-widget
Je moet wel een tibber account aanmaken maar die is gratis, ook als je geen contract met ze hebt.
:strip_exif()/f/image/oSg0UoW7uZihS2z0HWnZ8ZjE.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij mij werkt het perfect, mooie aanvulling
Je moet wel een tibber account aanmaken maar die is gratis, ook als je geen contract met ze hebt.
:strip_exif()/f/image/oSg0UoW7uZihS2z0HWnZ8ZjE.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door JTHZZ op 08-11-2023 16:02 ]
Ik heb hem ook geïnstalleerd, ziet er netjes uit! Alleen zie ik een zwarte auto ipv moon (klein detailJTHZZ schreef op woensdag 8 november 2023 @ 16:01:
En nu ook een widget voor de iPhone:
[Afbeelding]
Nu heb ik de lokscreen widget ook geprobeerd, alleen krijg ik een foutmelding bij het installeren. Heeft iemand anders hier ook last van?
Die afbeelding komt van Tibber en die hebben ook maar 1 afbeelding voor een Polestar, helaas.Remco_1988 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 08:42:
[...]
Ik heb hem ook geïnstalleerd, ziet er netjes uit! Alleen zie ik een zwarte auto ipv moon (klein detail)
Nu heb ik de lokscreen widget ook geprobeerd, alleen krijg ik een foutmelding bij het installeren. Heeft iemand anders hier ook last van?
Bij mij werkt ook de lockscreen widget prima. User en password heb je aangepast neem ik aan.
Ja heb ik ingevuld, gelijk aan de widget waar hij wel werkt. Vreemd..JTHZZ schreef op donderdag 9 november 2023 @ 09:04:
[...]
Die afbeelding komt van Tibber en die hebben ook maar 1 afbeelding voor een Polestar, helaas.
Bij mij werkt ook de lockscreen widget prima. User en password heb je aangepast neem ik aan.
Vwb de afbeelding dacht ik dat er verschillende kleuren waren, omdat in de prinsscreen ook geen zwarte te zien is. Is ook maar een klein detail
Nou je het zegt! Die van mij heeft bij nader inzien ook de juiste kleur, ook in de Tibber app. Dus ik zat er naast.Remco_1988 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 10:56:
[...]
Ja heb ik ingevuld, gelijk aan de widget waar hij wel werkt. Vreemd..
Vwb de afbeelding dacht ik dat er verschillende kleuren waren, omdat in de prinsscreen ook geen zwarte te zien is. Is ook maar een klein detailBen er blij mee!
Voor wat betreft die installatie zou ik alles er even af gooien en dan opnieuw beginnen met een schone versie van het script.
[ Voor 11% gewijzigd door JTHZZ op 09-11-2023 11:13 ]
Ik dacht net, laat ik ook eens proberen om via de Tibber weg de SOC in Home Assistant te krijgen. Ik heb in de Tibber app nu netjes m'n SOC van de auto, maar als ik de Tibber integratie in Home Assistant zet, dan zie ik geen devices (dus ook geen SOC van de auto). Kan iemand mij uitleggen hoe ik dit voor elkaar krijg?
Let op:
Een Tesla (of ander merk) versus Polestar discussie is hier redelijk offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Het thuis laden past beter in Het grote "thuis laden van je EV" topic. of Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Een Tesla (of ander merk) versus Polestar discussie is hier redelijk offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Het thuis laden past beter in Het grote "thuis laden van je EV" topic. of Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.