izzet3838 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 09:07:
[...]
Inderdaad jammer, ik heb zelf een audi a1 van 2021 nu en krijg dinsdag mijn polestar, ik gebruik nu android auto wireless die ondersteuning heeft voor splitscreen, ik wil gewoon tegelijk mijn navi en muziek kunnen zien.
Als ik mijn muziek kon zien op mijn driver display of waze op mijn driver display was het ook goed voor mij(misschien dat waze ooit nog met een update komt).
Hier melden dat je graag song titles of de naam van radio stations in beeld hebt... gedurfd

(heb het ook al vaker aangehaald, ik vind het dan ook echt een domme UX indeling)
Dan word je weggezet als een soort holbewoner die niet al rijdend de focus van een full screen app (google maps) kan wegnemen, en paar keer doorklikken om audio te zien/in te stellen. Of lullen tegen de assistant (maar dan kan je nog steeds geen lijst laten weergeven van radiostations in het buitenland bijvoorbeeld, of de titel van een track laten voor lezen). Ach ja, het is wat het is. First world problems wellicht...
JTHZZ schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:51:
[...]
Als je met de huidige P2 een winterrange van 220km hebt dan ga je met de MY24 P2 de 400km in de winter niet halen. Ik zit op 320-340km in de winter dus dan heb je een behoorlijk zware voet. Overigens kan de MY24 zich qua range prima met een Tesla meten.
Niets zware voet. Gewoon meerijden met het verkeer en op de autosnelweg ook goed doorrijden en niet aan 90-100 op het eerste rijvak.
De 'huidige' P2 waar ik het over heb, is de FWD SRSM. 69 kWh dus. Met de LR kan ik wellicht nog net die 300 winter range halen als ik zie wat een LR in de zomer moet kunnen.
De nuttige range van een EV definieer ik als de 90%-10% range. Boven de 90 is niet aanbevolen door polestar (al doe ik het wel) en onder de 10 kom ik liever niet als ik door omstandigheden (kapotte laadpaal of zo) nog moet doorrijden naar een volgende snellader. De winter ligt alweer even achter me, dus volgende winter nog eens goed opletten wat m'n range was, maar die +-220 km 90%-10% range staat me toch bij.
Gisteren met mooi weer, kruissnelheid 130, ogenblikkelijk verbruik 20-21 kWh/100km. Is ook variabel, lichtjes hellend is al genoeg om sterk terug te vallen. (of hoger)
Niet dus, want ik wil m'n nav op de middenconsole, zoals ik dat al jaren heb. Op de driver display vind ik het niets. Onderste kwart kan ik al niet zien wegens de positie in de auto als je de stoel naar achter hebt en stuur hoog. Plus ik vind die afleiding achter het stuur niet fijn. Liever gewoon naar de middenconsole kijken, heb je ook beter overzicht en niets wat in de weg zit. En je kijkt als je er nood aan hebt.
En op de middenconsole heeft Google Maps de volledige focus, muv climate controls onderaan.
@
Ad Hox @
RigolleM
Hoe doe je met TT of waze? Ik vind het telkens maar veel gedoe eigenlijk. Als je apple carplay gebruikt, kan je ook maar 1 nav actief hebben dacht ik. Het is al even geleden dat ik er mee speelde (net om die splitscreen view te hebben met nav en audio/podcast controls)
Ik hoopte de GM van de auto in de achtergrond te kunnen laten draaien, om af en toe op terug te schakelen ivm de verwachte SOC bij aankomst, of vinden van laadstations (wat GM best nog goed doet). Maar als ik dan apple carplay aansluit, stopte GM op de wagen steeds met werken.
Ik heb op dit moment geen eigen laadpaal, en rijd steeds 'tot het gaatje'. De auto gebruiken zonder GM met SOC informatie vind ik dan niet fijn. En ik doe best wel wat km. Ik merkte idd ook dat waze gewoon verder gaat op de telefoon als je alles afkoppelt.
En dan heb je nog het effect dat de iPhone continu aan de lader hangt (het lijkt gewoon door te laden ook al zit je uren in in de auto), de phone soms warm wordt... Dat je bij in en uitstappen het zaakje steeds kan gaan aansluiten.
En ik vond ook de interface nogal teletubbie ogen. Het is een onbelangrijk detail uiteraard, maar de stijl van apple carplay past niet echt met de stijl van Google automotive boven en onder die nog steeds zichtbaar is.
Uiteindelijk gebruik ik het niet meer. Vooral omdat GM/Waze/TT via de telefoon niet integreert met de auto en de SOC kan uitlezen...
De bredere middentunnel heb ik persoonlijk geen probleem mee. Na eerder verschillende EV's te hebben getest (waaronder een megane e-tech die ik ook best kon pruimen!) merk je op zich wel dat de middentunnel echt massive is voor een EV, en je nogal een ingesnoerd gevoel in de cockpit geeft. Dat sportieve cockpit gevoel kan ik wel hebben, maar dat is persoonlijk. Ik kan ook begrijpen dat een meer open getrokken inrichting ook wel fijn en ruimtelijk kan aanvoelen.
Ik ben ook vrij groot, en mijn knie maakt steeds contact met de middenconsole. Gelukkig is de materiaalkeuze (die 'fabrics') goed en de vormen zacht zonder harde randen. Dus ik stoor er me niet aan.
Die bekerhouders zijn een ramp

Ik gebruik 'm dan ook bijna nooit, maar op een lange rit zit ik dan ook te knoeien met een flesje cola of water bijvoorbeeld. Zo ver naar achter zit het sowieso in de weg van de armsteun/arm.
De knoppen links en rechts van de audio play button zijn ook veel te gevoelig. Even met je hand erover is genoeg om ze te activeren. Gebeurt genoeg dat ik de vier knipperlichten activeer bij het nemen van de phone of iets anders uit dat vakje vooraan.
Toen ik uitvoerig de EX30 aan het bekijken was (op de website, nog niet in het echt gezien) viel me toch op hoe ruim en slim die cockpit is ontworpen. Beide Geely, zelfde 'familie' zeg maar. De cupholders zitten echt vooraan, en verder is alles erg open. Ja, de ingesnoerde cockpit van een sportieve berline of porsche is fijn, je zit echt 'in' de auto. Maar na een tijdje heb je misschien wel een voorkeur voor een iets meer praktische console in je daily die toch hoofdzakelijk functioneel gebruikt wordt voor A->B boodschappenritjes.
Ik zal toch even met veel interesse de EX30 bekijken. De binnenruimte achteraan is flink kleiner dan een polestar als ik de plaatjes bekijk, maar het hele platform oogt net iets meer 'bespoke EV' (platte vloer) en de infotainment net iets meer verfijnd. Niet dat ik de polestar meteen zou inwisselen, maar zeker een kanshebber voor een volgende lease (en megane e-tech). Bizar, want toen ik de eerste plaatjes zag van de EX30, was het niets voor mij (sowieso geen fan van SUV, maar je ontkomt er niet aan). Maar na 'm nu wat meer in detail te hebben onderzocht, ben ik erg geïnteresseerd!