Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:52
PvS_68 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 07:49:
[...]

Gewoon een USB-C adapter met een micro-SD kaartje van 64GB gebruiken. Lekker compact.
Ben wel benieuwd wanneer die vervelende bug wordt opgelost die die melding geeft dat de USB-drive onleesbaar is. Die is erin gekomen sinds Apple Carplay erin gekomen is. Nu heb ik dus zelfs (al ruim een jaar) last van Apple zonder een device van ze te hebben :F
ja, heb ik nu ook... die USB-C adapter met xD, én die error kwam voorbij maar alles werkte...

* edit
Wie kan mij adviseren hoé het beste de nappa-geventileerde stoel af te nemen én te onderhouden.

Op internet lees ik nogal wat verschillende meningen /processen /merken,
maar ik hou het liever bij Tweaker Experiance ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Hansieo op 15-08-2023 15:07 ]

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-09 11:11
Hansieo schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:42:
[...]

ja, heb ik nu ook... die USB-C adapter met xD, én die error kwam voorbij maar alles werkte...

* edit
Wie kan mij adviseren hoé het beste de nappa-geventileerde stoel af te nemen én te onderhouden.

Hiermee:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6rOJE7Lze_A99itY2a2V0FMxj9k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8X5VcB1m4aSuHN81Ke8wDgHU.png?f=fotoalbum_large

Te bestellen bij VStore ( of de Volvo dealer). Werkt goed. Leer blijft prachtig

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Aries.Mu
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:45
[...]

* edit

Of een detailkit voor leder van Gyeon, Labocosmetica,…
1) goed stofzuigen (naden goed opentrekken terwijl je zuigt + gebruik evt een detailbrush, komt alles goed los)
2) warme/hete natte microvezel om alle stof weg te nemen + maakt het leder wat mals
3) “kuisen” van het leder met detailbrush + lederborstel, goed inzepen
4) alles afnemen met vochtige microvezel
5) paar uurtjes wachten
6) “coating” aanbrengen

Zelf doe ik dit 2x/jaar en ben dan een halve dag bezig (samen met rest van het interieur).
Na 210k en 8jr ziet leder er dan zo uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a5DU6TrV4EArUPTNQF5ltFf8xb8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lpm5otOvFrbiKfEi79n9NSHf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tzO777iKqH58ljGt3swxrHUliP8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hqMgyQKfKVzjzkDRZfoW38GK.jpg?f=fotoalbum_tile

Stuur gerust een DM als je nog vragen hebt ;)

iPhone 14 Pro Max | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:08

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Aries.Mu schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 20:21:
[...]

Of een detailkit voor leder van Gyeon, Labocosmetica,…
1) goed stofzuigen (naden goed opentrekken terwijl je zuigt + gebruik evt een detailbrush, komt alles goed los)
2) warme/hete natte microvezel om alle stof weg te nemen + maakt het leder wat mals
3) “kuisen” van het leder met detailbrush + lederborstel, goed inzepen
4) alles afnemen met vochtige microvezel
5) paar uurtjes wachten
6) “coating” aanbrengen

Zelf doe ik dit 2x/jaar en ben dan een halve dag bezig (samen met rest van het interieur).
Na 210k en 8jr ziet leder er dan zo uit.
[Afbeelding][Afbeelding]

Stuur gerust een DM als je nog vragen hebt ;)
VW Passat B8 O+ O+

www.google.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aries.Mu
GTE (gekieteld) EN bijna full option (dankzij @Rainesh ❤️
De enige auto ever die ik volledig ga oprijden 😅

[ Voor 5% gewijzigd door Aries.Mu op 15-08-2023 21:24 ]

iPhone 14 Pro Max | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:08

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Aries.Mu schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 21:13:
[...]

GTE (gekieteld) EN Full Option ❤️
De enige auto ever die ik volledig ga oprijden 😅
Full Option, Altijd gevaarlijk om dat hier te roepen :P

Ik zie geen:

- Verwarmbaar stuur;
- Dynaudio;
- Bestuurders Assistentie Pakket Plus;
- R-Line interieur/stuur

en dat op basis van deze 2 foto's :+ :>

Verder mooie auto hoor, mis hem soms nog steeds ten opzichte van zijn opvolger, de PS2 LRDM Launch Edition:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-JZEbSUjOz9Kj16in0mCwIDNHto=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dORfmUrbj4JVTZx6xTRLBvdS.jpg?f=fotoalbum_large

www.google.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aries.Mu
MisteRMeesteR schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 21:21:
[...]

Full Option, Altijd gevaarlijk om dat hier te roepen :P

Ik zie geen:

- Verwarmbaar stuur;
- Dynaudio;
- Bestuurders Assistentie Pakket Plus;
- R-Line interieur/stuur

en dat op basis van deze 2 foto's :+ :>

Verder mooie auto hoor, mis hem soms nog steeds ten opzichte van zijn opvolger, de PS2 LRDM Launch Edition:

[Afbeelding]
Aangepast ;)

Wij hebben hem in 2020 ingevoerd uit NL en gaan hem niet verkopen. Veel te veel geld en tijd ingepropt om hem 110% in orde te krijgen.

Een PS2 (of EV6, Ioniq5 of een Tesla) ernaast zou wel leuk zijn (via werk en lease dan).
Moeilijke keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkkingll
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-08 17:59
Vraagje voor diegenen die hier laatst die trekhaakproblemen hadden:
Is er inmiddels een betere oplossing gevonden dan de trekhaak continu uitgeklapt laten?
Ik heb sinds kort namelijk ook het probleem maar wil niet altijd met de trekhaak uitgeklapt rondrijden.

Tenzij er dus een betere optie is zou ik elke keer de 12v accu los moeten koppelen, trekhaak in/uitklappen en dan dat trukje met de ramen moeten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
@Mga1600 @Aries.Mu

Beide dank voor uw input én ervaringen met betreffende producten... nu durf ik dit ook te gaan gebruiken.. d:)b d:)b

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
darkkingll schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 21:43:
Vraagje voor diegenen die hier laatst die trekhaakproblemen hadden:
Is er inmiddels een betere oplossing gevonden dan de trekhaak continu uitgeklapt laten?
Ik heb sinds kort namelijk ook het probleem maar wil niet altijd met de trekhaak uitgeklapt rondrijden.

Tenzij er dus een betere optie is zou ik elke keer de 12v accu los moeten koppelen, trekhaak in/uitklappen en dan dat trukje met de ramen moeten doen.
'As we speak' staat de mijne bij de dealer voor een software update (eigenlijk om de laadpoort te herstellen, maar ik hoop dat ze in een moeite ook de software updaten)

Ik heb uiteindelijk die truukjes niet geprobeerd, want vertragingen bij verbouwingswerken/verhuizingen, dus ik had de laatste tijd die trekhaak niet nodig. Komt nu net goed uit, want binnenkort wel weer nodig.

Echt erg erg jammer dat een banale software fout zoiets debiel kan veroorzaken. Ik ben hoe langer hoe meer afkerig van alles wat 'gemotoriseerd' is, met software werkt, en via apps draait.

Maak het dan mogelijk om een mechanisch inklapbare trekhaak te voorzien, polestar. Ipv zo'n elektronisch ding. Fancy als het werkt, en als het niet werkt ben je potentieel zwaar *****.

Via een ander topic kwam ik er achter dat de polestar een van de enige EV's is die geen ride modes heeft. Zelfs met een SMSR (de 'trage') zou ik 'm af en toe wel eens in een 'opa stand' willen zetten. Gewoon chill. Ik rijd graag wel eens hard (met een andere wagen, met de polestar voel ik dat zware gewicht toch steeds wel), maar ik rijd net zo graag heeeeeel chill. Beetje profiel familie sedan 0-100 in 9-10 seconden. Of als ik 'm te leen geef aan m'n ouders of familie die helemaal niet zo snel moeten. :D

De throttle respons curve is wel zeer goed, voor wie weer denkt dat ik kritiek geef en daar niet tegen kan. Erg goed.

Ik begin de polestar nu echt ov-er-al te zien. Er moeten er de laatste maanden echt massa's zijn uitgeleverd. Soms op de snelweg in hetzelfde zichtveld een drietal bij elkaar.

Nog steeds vind ik media in de auto echte armoede. Maar goed, daar kunnen we niets aan doen. Radio zenders naam zien, track titles kunnen aflezen, of gemakkelijk switchen tussen bluetooth en radio. (basis functie in elke auto) is diep triest, alles met 3 omwegen via dat scherm.

Ik heb mezelf in het begin gedwongen om muscle memory te kweken voor one pedal driving in de hoogste stand. Na een weekje was ik er wel aan gewend, in die mate dat het tweede natuur is. In de stad (!) is het absoluut top. Erg gemakkelijk en chill rijden.

Na onlangs weer wat meer snelweg kilometers te moeten doen (werk/vrije tijd) ben ik er wel achter dat ik die hoogste setting op de autosnelweg echt niet fijn vind. Als ik 'm dan in de middelste stand zet, merk ik dat dit voor de autosnelweg echt een stuk relaxter rijdt. Ik ben vrij groot, de ergonomie in een polestar is niet ideaal. Als ik dus af en toe mijn voet wat wil strekken of verplaatsen gaat 'ie steeds te hard in de remmen (voor een autosnelweg) omdat ik m'n voet twee millimeter verplaats. In de stad, gezien het typische profiel van zo'n rit (sowieso veel variërende aansturing van het stroompedaal) heb je dit gevoel helemaal niet.

Aangezien er dus geen hardware controls in de cockpit zijn voor het aanpassen van regen, zet ik 'm nu maar permanent op de middelste stand. Jammer, want ik trek 'hoog' dus wel degelijk, maar ik ga niet steeds twee lagen diep in de menu's prielen om die stand aan te passen. Vooral omdat elke menu actie de focus wegneemt van google maps. 8)7 Welkom in de silicon valley natte droom, alles via dat klote touch screen :X :') :')

Blijkbaar kan je toch google maps wat inzoomen als je dat wenst, waarbij je positie nog steeds centraal in het scherm gevolg wordt. (ipv een soort zoom waarbij je het scherm uit rijdt). Is dit veranderd onlangs? Ik had er in het begin moeite mee op het zoom niveau aan te passen.

Wel nog steeds via een smartphone finger swipe op het scherm (ipv kunnen draaien aan een wieltje wat in audi en bmw zo natuurlijk en veilig werkt). Maar beter dan niets.

Na meer dan 6 maand en bijna 20k km zie ik nog steeds geen andere EV op de markt die hetzelfde totaalpakket levert. In lease of persoonlijk zou ik 'm dus nog steeds verkiezen. Maar de ervaring is wel vrij basic en kaal. En dit is niet iets wat verholpen wordt met de packages (die ik niet heb), het zit gewoon in de auto zoals 'ie is. Een ioniq 5 heeft wel m'n interesse. En als m'n noden zouden veranderen (ofwel groter of kleiner) zie ik nog wel wat opties.

Ik denk dat ik na deze lease eigenlijk wel een kleinere EV zou overwegen. De EV gebruik ik voornamelijk binnenlands/lokaal, en dan merk ik dat ik met kleiner ook wel gemakkelijk rond kom.

Ik zit qua EV filosofie hard gekneld (wanneer ik erover nadenk) tussen EV (klein, Zoe, i3, fiat) + dikke ICE, of EV (groot, enige wagen). Voor beide valt iets te zeggen...

[ Voor 3% gewijzigd door Amos_x op 16-08-2023 10:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rickkie600
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-03 08:54
Ik heb welgeteld 1x de 12v accu losgekoppeld gehad ivm trekhaak issue, daarna heeft ie het altijd gedaan. En heb de trekhaak afgelopen weken behoorlijk vaak in-/uitgeklapt. Dus tot nu toe een prima werkende auto!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ach-jee
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18:00
Amos_x schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:52:
[...]

Enorme lap tekst

Ik heb mezelf in het begin gedwongen om muscle memory te kweken voor one pedal driving in de hoogste stand. Na een weekje was ik er wel aan gewend, in die mate dat het tweede natuur is. In de stad (!) is het absoluut top. Erg gemakkelijk en chill rijden.

Na onlangs weer wat meer snelweg kilometers te moeten doen (werk/vrije tijd) ben ik er wel achter dat ik die hoogste setting op de autosnelweg echt niet fijn vind. Als ik 'm dan in de middelste stand zet, merk ik dat dit voor de autosnelweg echt een stuk relaxter rijdt. Ik ben vrij groot, de ergonomie in een polestar is niet ideaal. Als ik dus af en toe mijn voet wat wil strekken of verplaatsen gaat 'ie steeds te hard in de remmen (voor een autosnelweg) omdat ik m'n voet twee millimeter verplaats. In de stad, gezien het typische profiel van zo'n rit (sowieso veel variërende aansturing van het stroompedaal) heb je dit gevoel helemaal niet.

Aangezien er dus geen hardware controls in de cockpit zijn voor het aanpassen van regen, zet ik 'm nu maar permanent op de middelste stand. Jammer, want ik trek 'hoog' dus wel degelijk, maar ik ga niet steeds twee lagen diep in de menu's prielen om die stand aan te passen. Vooral omdat elke menu actie de focus wegneemt van google maps. 8)7 Welkom in de silicon valley natte droom, alles via dat klote touch screen :X :') :')

Nog meer tekst
Ik rij op de snelweg tijdens de forens eigenlijk altijd met de limiter erop (op standje pragmatisch met het verkeer mee). Dat geeft je wat meer speling met je voet omdat je het pedaal veel dieper in kan trappen (zonder op je voorganger te knallen). Als ik wil inhalen geef ik de limiter wat meer ruimte met de knoppen aan het stuur. Ik vind het relaxter rijden dan met de ACC en het houdt m'n zware rechtervoet wat in toom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amos_x
ach-jee schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:04:
[...]

Ik rij op de snelweg tijdens de forens eigenlijk altijd met de limiter erop (op standje pragmatisch met het verkeer mee). Dat geeft je wat meer speling met je voet omdat je het pedaal veel dieper in kan trappen (zonder op je voorganger te knallen). Als ik wil inhalen geef ik de limiter wat meer ruimte met de knoppen aan het stuur. Ik vind het relaxter rijden dan met de ACC en het houdt m'n zware rechtervoet wat in toom.
Goede tip, maar ik heb die pilot pack niet. Dus geen limiter en geen ACC. Ik zocht eigenlijk gewoon een soort 'eco-stand' of 'comfort/relax' stand. Motorfietsen hebben ook al lang van die throttle curves. Andere EV's (waar ik niet in heb gereden, bvb die van VAG) hebben dat wel. En ik zou het wel kunnen waarderen .

Het zou me inderdaad ook wat temperen, want ook al wil je discipline aan de dag leggen, wil ik toch dat de auto me beperkt. Vreemde uitspraak, maar toch waar in mijn geval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Na meer dan 6 maand en bijna 20k km zie ik nog steeds geen andere EV op de markt die hetzelfde totaalpakket levert. In lease of persoonlijk zou ik 'm dus nog steeds verkiezen. Maar de ervaring is wel vrij basic en kaal. En dit is niet iets wat verholpen wordt met de packages (die ik niet heb), het zit gewoon in de auto zoals 'ie is. Een ioniq 5 heeft wel m'n interesse. En als m'n noden zouden veranderen (ofwel groter of kleiner) zie ik nog wel wat opties.

Ik denk dat ik na deze lease eigenlijk wel een kleinere EV zou overwegen. De EV gebruik ik voornamelijk binnenlands/lokaal, en dan merk ik dat ik met kleiner ook wel gemakkelijk rond kom.

Ik zit qua EV filosofie hard gekneld (wanneer ik erover nadenk) tussen EV (klein, Zoe, i3, fiat) + dikke ICE, of EV (groot, enige wagen). Voor beide valt iets te zeggen...
Ik moet/mag zo langzaamaan ook gaan nadenken over de vervolg auto (P2 nu bijna 3 jaar en levertijd nieuwe auto's is lang) en vind het ook lastig. Ik ben erg tevreden over de P2 en elektrisch rijden. Tegelijkertijd gaat de bijtelling voor EV omhoog waardoor een hybride/benzine auto qua bijtelling veel meer in balans is.

Deze zomer heb ik 3 weken in een (bijna) full option Arteon gereden naar Italië. Dat is echt aan alle kanten een andere auto. Vorig jaar heb ik een BMW 320 GT geleend voor dezelfde rit. Zelfde ervaring.

De ervaring die we alle 3 hebben (ikzelf en de 2 collega's die de P2 geleend hebben) is dat de P2 qua techniek/technologie en rijgedrag heel erg goed is. Een stuk verder dan deze 2 auto's. De andere 2 auto's zijn wel veel 'meer' auto in de breedste zin. Veel dingen werken beter en degelijker (ACC is een mooi voorbeeld).

Het gaat voor mij hangen op de doorontwikkeling van de EV. Als het laden met 300KW+ gaat en de WLTP naar de 700 - 1000km lost het voor mij het vakantieprobleem op (ik weet dat het kan maar geen zin in het laadgedoe). Anders wordt het denk ik een hybride auto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ach-jee
Aghanim schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:30:
[...]

Ik moet/mag zo langzaamaan ook gaan nadenken over de vervolg auto (P2 nu bijna 3 jaar en levertijd nieuwe auto's is lang) en vind het ook lastig. Ik ben erg tevreden over de P2 en elektrisch rijden. Tegelijkertijd gaat de bijtelling voor EV omhoog waardoor een hybride/benzine auto qua bijtelling veel meer in balans is.

Deze zomer heb ik 3 weken in een (bijna) full option Arteon gereden naar Italië. Dat is echt aan alle kanten een andere auto. Vorig jaar heb ik een BMW 320 GT geleend voor dezelfde rit. Zelfde ervaring.

De ervaring die we alle 3 hebben (ikzelf en de 2 collega's die de P2 geleend hebben) is dat de P2 qua techniek/technologie en rijgedrag heel erg goed is. Een stuk verder dan deze 2 auto's. De andere 2 auto's zijn wel veel 'meer' auto in de breedste zin. Veel dingen werken beter en degelijker (ACC is een mooi voorbeeld).

Het gaat voor mij hangen op de doorontwikkeling van de EV. Als het laden met 300KW+ gaat en de WLTP naar de 700 - 1000km lost het voor mij het vakantieprobleem op (ik weet dat het kan maar geen zin in het laadgedoe). Anders wordt het denk ik een hybride auto.
Ik ben ook langzaam aan het verdiepen in het nieuwe aanbod, maar wordt er niet per se blij van. Het nadeel is dat ik alleen uit elektrische auto's mag kiezen, dus zo'n goedkoop totaalpakket als waar ik nu mee rij ga ik niet meer halen. First world problems misschien, maar goed :) Denk dat de keuze nu op een relatief kale single motor long range PS2 zou vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
ach-jee schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:41:
[...]

Ik ben ook langzaam aan het verdiepen in het nieuwe aanbod, maar wordt er niet per se blij van. Het nadeel is dat ik alleen uit elektrische auto's mag kiezen, dus zo'n goedkoop totaalpakket als waar ik nu mee rij ga ik niet meer halen. First world problems misschien, maar goed :) Denk dat de keuze nu op een relatief kale single motor long range PS2 zou vallen.
Wat dat betreft hebben we nog geluk gehad met 8% bijtelling maar des te meer pijn doet het nu inderdaad. Ik weet niet hoeveel privé km je maakt, hier valt dat heel erg mee. Met 16% of 22% bijtelling wordt dat ook nog een kosten afwegingom eventueel privé in een goedkopere auto naar de supermarkt en sportschool te rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PvS_68
  • Registratie: November 2014
  • Nu online
[...]

* edit

Het werkt idd wel, maar iedere keer als je de auto 'start' moet je dus 2 meldingen wegklikken. Daarbij komt als je te snel de achteruit hebt gekozen dat je een bevroren camerascherm als band midden over de display kunt krijgen. Dus lastig blijft het nog steeds helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrLink
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 29-08 18:06
[...]

Nog steeds vind ik media in de auto echte armoede. Maar goed, daar kunnen we niets aan doen. Radio zenders naam zien, track titles kunnen aflezen, of gemakkelijk switchen tussen bluetooth en radio. (basis functie in elke auto) is diep triest, alles met 3 omwegen via dat scherm.

Je kan de 'tegels' verplaatsen?
Zo heb ik rechts bovenin Spotify en rechts onderin de radio
Aanklikken tegel en je switch tussen radio en spotify. de 'widget' van de radio / dab / internet radio laat ook zender zien. En Spotify uiteraard track info...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
MrLink schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:13:
[...]

Je kan de 'tegels' verplaatsen?
Zo heb ik rechts bovenin Spotify en rechts onderin de radio
Aanklikken tegel en je switch tussen radio en spotify. de 'widget' van de radio / dab / internet radio laat ook zender zien. En Spotify uiteraard track info...
Dat bedoel ik niet en dat weet ik ook. Ik wil geen tegels die al 1 laag diep in de interface zitten. Ik wil een toggle/tegel die gewoon op dat scherm staat. Bij Android automotive kan slechts 1 app full screen staan (en bij mij is dat altijd google maps)

Namen van radio zenders aflezen (en nee, ik doe niet aan voice control, en op vakantie al helemaal nutteloos want je kent de namen niet) is dus zelfs al drie lagen diep.

1. tegels -> 2. radio -> 3. list/favorieten. En dan wat scrollen. Lekker veilig.
Waarbij 1) dan dus niet via de home button onderaan is, maar bovenaan in het scherm. Dit terwijl je door de harde vering schuddend door een brak landweggetje gaat. (bijvoorbeeld)

Zeeën van ruimte op het scherm, nergens plaats voor track titel of radio, MET de navigatie in beeld. :z

Ik rijd nu een vervangwagen. Ook polestar 2, LR ditmaal. Op 75% ongeveer evenveel range in de LR als 90% op de SR. (oud model met FWD). Dit zou mijn range probleem nagenoeg oplossen. Als je afhankelijk bent van publieke palen, zonder eigen laadpaal, denk ik dat de LR net aan leefbaar kan zijn. Vooral dan in de winter, waar er gemakkelijk 100 km van de range af gaat. Als ik een winterrange van +-320 km had, ipv de huidige 220 km max., dan heb je het al over een compleet ander, leefbaar, scenario. Ter info, op dit moment in de zomer kom ik ook redelijk goed uit voor mijn gebruik (ongeveer 300 km in de SR), dus 300 km gegarandeerd in de winter in een LR moet ok zijn.

Helaas kon ik met het leasebudget enkel de SR kiezen.

Ook het glazen dak, ACC en lane assist draagt bij tot een meer 'luxe' aanvoelende auto.

Weer een minpuntje echter. Omdat ik groot ben, zit ik vrij ver naar achter met het stuur in de hoge positie. Ik kan op het onderste 1/4 van het scherm voor me niets zien (achter stuur). Dus alle info ivm (A)CC en LA is compleet onzichtbaar, en ik moet dus steeds voorover leunen om achter het stuur te kunnen kijken. Opnieuw erg jammer. Indien ik ACC en LA had, zou ik wel in 1 oogopslag willen zien of ik genoeg druk uitoefen op het stuur, en de instellingen van de afstand.

De LA is prima, geen pingpong effect zoals VAG dat wel heeft (had)

Ik lijk steeds grote problemen te maken van details, maar dat is het echt niet. Het is gewoon brakke UI/UX design. Vooral omdat de rest van de auto erg goed uitgevoerd is en dit bij andere merken wel zorgvuldig is afgewerkt, vallen dit soort dingen extra hard op! Ik kan zelfs de pijltjes van de navigatie op de center console (voorselectie autosnelweg bvb) niet zien... Wie verzint het. 8)7 De auto is een paar tweaks verwijderd van 100% helemaal goed, erg jammer.

En nu ik er toch weer over begin, de armsteun in de deur is voor lange bestuurders waardeloos. En de middenconsole verdient ook een upgrade. Ik heb geen probleem met het 'ingesnoerde cockpit gevoel'. Als bestuurder kan ik dat wel waarderen en voelt sportief. Maar als ik in het vakje vooraan iets wil nemen, activeer ik 1 kans op 2 de 4 richtingsaanwijzers of de ontdampers. Die knoppen activeren als je er nog maar naar kijkt.

Pookje zelf is prima, en als polssteun voor typen op scherm gewoon geniaal. Scandinavisch design weer!

1 bekerhouder (te ver naar achter) is dan weer zwak, en de volgende bekerhouder (onder de armsteun) eigenlijk onbruikbaar. Liever had ik 2 bekerhouders gezien tussen pookje en scherm, en een gsm vakje waar nu de bekerhouder is.

All-in-all zou dit me prive wel tegenhouden om zoveel neer te tellen voor en auto met die onhandigheidjes. In lease maakt het me natuurlijk geen piep uit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paku
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11:47

Paku

P2 LRSM Moon Pilot

Amos_x schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 13:29:
[...]
Weer een minpuntje echter. Omdat ik groot ben, zit ik vrij ver naar achter met het stuur in de hoge positie. Ik kan op het onderste 1/4 van het scherm voor me niets zien (achter stuur). Dus alle info ivm (A)CC en LA is compleet onzichtbaar, en ik moet dus steeds voorover leunen om achter het stuur te kunnen kijken. Opnieuw erg jammer. Indien ik ACC en LA had, zou ik wel in 1 oogopslag willen zien of ik genoeg druk uitoefen op het stuur, en de instellingen van de afstand.
Ja dat heb ik inderdaad ook. Met mijn lengte mis ik net het onderste stukje van het display wat achter het stuur verdwijnt. Dat is wel jammer en een UI design issue.

Polestar 2 (Dec 2021) LRSM Moon Pilot 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
Paku schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 13:57:
[...]

Ja dat heb ik inderdaad ook. Met mijn lengte mis ik net het onderste stukje van het display wat achter het stuur verdwijnt. Dat is wel jammer en een UI design issue.
Vooral omdat er in de strook boven een zee van zwarte ruimte is (en links en rechts ook). Of zelfs in het midden als je er voor kiest om daar de maps niet te projecteren. Mogelijkheden genoeg. De eerste paar duizend km was me zelfs niet eens opgevallen dat daar onderaan het totaal aantal km zichtbaar was, en een icoontje voor CC :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrLink
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 29-08 18:06
Amos_x schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 13:29:
[...]

Dat bedoel ik niet en dat weet ik ook. Ik wil geen tegels die al 1 laag diep in de interface zitten. Ik wil een toggle/tegel die gewoon op dat scherm staat. Bij Android automotive kan slechts 1 app full screen staan (en bij mij is dat altijd google maps)

Namen van radio zenders aflezen (en nee, ik doe niet aan voice control, en op vakantie al helemaal nutteloos want je kent de namen niet) is dus zelfs al drie lagen diep.

1. tegels -> 2. radio -> 3. list/favorieten. En dan wat scrollen. Lekker veilig.
Waarbij 1) dan dus niet via de home button onderaan is, maar bovenaan in het scherm. Dit terwijl je door de harde vering schuddend door een brak landweggetje gaat. (bijvoorbeeld)

Zeeën van ruimte op het scherm, nergens plaats voor track titel of radio, MET de navigatie in beeld. :z
Ok, tja zo ervaar ik het niet. Rij ook niet vaak met maps full screen, meestal achter stuur maps in beeld
En dan het grote scherm met de 4 tiles/widgets in beeld.
Maar ook de andere apps zet ik vrijwel nooit full screen. In het home scherm heb ik dan beknopt info van 4 categorieën zeg maar;
- Maps met korte info over aankomst tijd, etc (echte navigeren / kaartweergave achter het stuur)
- Spotify met wat er speelt
- Telefoon (bluetooth)
- Radio (helaas geen dab, dus FM of een internet radio (open radio)

Overigens wel eens hoor dat er best ruimte is om altijd, wat je ook fullscreen hebt staan, audio info te laten zien.
Ook in het scherm achter het stuur bijvoorbeeld, dat zou ik nog wenselijker vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door MrLink op 16-08-2023 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:52
Iemand een idee waar ik het center console kan laten wrappen in regio Limburg(woon in belgisch Limburg maar kan evt de grens over).

Ik heb online een aantal plaatsen gevonden maar die zitten allemaal in het noorden van Nederland

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tvdl2000
  • Laatst online: 11-09 23:51
izzet3838 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 18:46:
Iemand een idee waar ik het center console kan laten wrappen in regio Limburg(woon in belgisch Limburg maar kan evt de grens over).

Ik heb online een aantal plaatsen gevonden maar die zitten allemaal in het noorden van Nederland
elk beetje zelfrespecterend car wrap bedrijf kan dat voor je doen, hoeft echt geen polestar specifieke te zijn

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rakthi
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 21-07 17:02
izzet3838 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 18:46:

op de website van XPEL Belgium vind je er wel enkelen in de provincie Limburg.

XPEL heeft trouwens een set (mat/kleurloos) voor de center console, het scherm en de pianolak op het stuur dat die instalateurs kunnen downloaden en uitsnijden, of je kan het zelf bestellen en plaatsen.

https://xpel.be/vind-je-installateur/Belgium

https://www.xpel.com/Inte...een-Kit-ULTIMATE-PLUS_177

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Petertje750
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-09 23:29
Gisteren een Long Range Single Motor 2024 model met pilot en plus pakket met lichte nappe leder interieur in de kleur jupiter opgehaald. Wat een heerlijke auto en leuke relaxte ervaring het ophalen in Beesd.
Eerste ervaring ACC en lane assist werk erg goed, ACC zoals ik gewend was in BMW met afstand op minimaal gezet. Verbruik met eerste rit werk gemiddeld 13kw / 100km (19inch) op ACC op 105 voor test.
Van het weekend leer behandelen met Gyeon leather shield en valt me op dat stoelen zachter zitten als de stoffen variant (meer cloud gevoel), tot zo ver super blij mee en digital key werkt ook, app verder weinig bruikbare functies maar voor laad control heb ik home assistant in combinatie met zappi v2.1.

Mochten er vragen zijn over de 2024 versie let me know.

• ach-jee
Petertje750 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:58:
Gisteren een Long Range Single Motor 2024 model met pilot en plus pakket met lichte nappe leder interieur in de kleur jupiter opgehaald. Wat een heerlijke auto en leuke relaxte ervaring het ophalen in Beesd.
Eerste ervaring ACC en lane assist werk erg goed, ACC zoals ik gewend was in BMW met afstand op minimaal gezet. Verbruik met eerste rit werk gemiddeld 13kw / 100km (19inch) op ACC op 105 voor test.
Van het weekend leer behandelen met Gyeon leather shield en valt me op dat stoelen zachter zitten als de stoffen variant (meer cloud gevoel), tot zo ver super blij mee en digital key werkt ook, app verder weinig bruikbare functies maar voor laad control heb ik home assistant in combinatie met zappi v2.1.

Gefeliciteerd! Hoe lang was de rit? Want dit zijn wel aardige cijfers (helemaal voor de mensen met een Launch edition ;))

• Kubusje
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:12
Petertje750 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:58:

Gefeliciteerd! Kun je de ACC uitzetten maar wel de normale cruise control functies behouden?
Indien je gebruik maakt van Apple Carplay, is dat nog steeds enkel bedraad mogelijk of ook draadloos?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sopsop
  • Laatst online: 14:36

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Ik heb inmiddels ook wat verbruiksinfo van mijn LRSM 2024: Over de laatste 100km zit ik op 16kW, waarbij ik de eerste 50km tussen de 140-150 (''s ochtends rond 06:00) heb gereden en weer op snelheid komen na weggaan voorligger plank'gas' heb gedaan, de laaste 50km (terugweg) was tussen de 100 - 120 (avond spitsachtig). Vanwege verkeer ook iets minder lomp op het 'gas'. 100% snelweg.

Valt me zeker niet tegen. Houdt toch in dat je met de totale capaciteit van ~80kW op 500km bereik zit met de helft gewoon lomp kachelen. Dat is 75% van de WLTP. Ik heb hiervoor een Skoda Enyaq gehad, als ik daar zo mee reed zat ik op ~50% WLTP.

Ik denk dat als je normaal optrekt en je gewoon aan de snelheid houdt een bereik van 500-550km op 90% lading prima haalbaar zou moeten zijn.

Ik heb ook nog even de snellader geprobeerd. SOC was 21%, laden ging op een 300kW FastNed laadpaal met 150kW. Boven de 50% SOC zakte hij naar 130kW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17:40
sopsop schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:04:
Ik heb inmiddels ook wat verbruiksinfo van mijn LRSM 2024: Over de laatste 100km zit ik op 16kW, waarbij ik de eerste 50km tussen de 140-150 (''s ochtends rond 06:00) heb gereden en weer op snelheid komen na weggaan voorligger plank'gas' heb gedaan, de laaste 50km (terugweg) was tussen de 100 - 120 (avond spitsachtig). Vanwege verkeer ook iets minder lomp op het 'gas'. 100% snelweg.

Valt me zeker niet tegen. Houdt toch in dat je met de totale capaciteit van ~80kW op 500km bereik zit met de helft gewoon lomp kachelen. Dat is 75% van de WLTP. Ik heb hiervoor een Skoda Enyaq gehad, als ik daar zo mee reed zat ik op ~50% WLTP.

Ik denk dat als je normaal optrekt en je gewoon aan de snelheid houdt een bereik van 500-550km op 90% lading prima haalbaar zou moeten zijn.

Ik heb ook nog even de snellader geprobeerd. SOC was 21%, laden ging op een 300kW FastNed laadpaal met 150kW. Boven de 50% SOC zakte hij naar 130kW.
Dus ze maken de belofte wel waar qua verbruik. Dat is erg mooi om te lezen en voor mij een reden om de P2 ook weer als volgende auto te overwegen. Weinig alternatieven die een dergelijke range bieden.
Wat dat snelladen betreft: Op het Duitse forum zag ik een plaatje van 208kW bij ongeveer dezelfde SoC, dus had je de laadpaal wel op tijd in de navigatie gezet?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CZqcOiKD8XxrDqRgt54hH06W8Cc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sUkZPGC7rmisdAKrzdoJwvOl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door JTHZZ op 17-08-2023 12:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aries.Mu
JTHZZ schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:10:
[...]

Dus ze maken de belofte wel waar qua verbruik. Dat is erg mooi om te lezen en voor mij een reden om de P2 ook weer als volgende auto te overwegen. Weinig alternatieven die een dergelijke range bieden.
Wat dat snelladen betreft: Op het Duitse forum zag ik een plaatje van 208kW bij ongeveer dezelfde SoC, dus had je de laadpaal wel op tijd in de navigatie gezet?
[Afbeelding]
Ik zou nog even wat reviews afwachten (oa TeslaBjörn), maar Geely (Volvo) neemt dit EV-verhaal heel serieus.
Klinkt veelbelovend.

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:06
sopsop schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:04:

Aangezien het niet je eerste EV is, zul je je ook realiseren dat er in de winter met gemak 25% van deze range af gaat. Hoe dan ook een stuk zuiniger dan de 1e generatie P2's.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
guido66 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 15:56:
[...]

Aangezien het niet je eerste EV is, zul je je ook realiseren dat er in de winter met gemak 25% van deze range af gaat. Hoe dan ook een stuk zuiniger dan de 1e generatie P2's.
Een winterrange van rond de 400+km vind ik niet verkeerd. En als je dan ook nog met 200kW kunt opladen zou ik zelfs een keer met EV naar de wintersport willen. Nu pak ik daarvoor toch een benzineauto. Niet omdat het niet kan, maar omdat ik dat comfortabeler vind: net iets langer doorrijden tussen stops, net iets flexibeler met waar en wanneer je stopt.

[ Voor 13% gewijzigd door JTHZZ op 17-08-2023 16:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Petertje750
Kubusje schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:39:
[...]

Gefeliciteerd! Kun je de ACC uitzetten maar wel de normale cruise control functies behouden?
Indien je gebruik maakt van Apple Carplay, is dat nog steeds enkel bedraad mogelijk of ook draadloos?
Ik kan alleen ACC gebruiken dus altijd active, en ik heb geen iphone, android fanboy ....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
Petertje750 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 22:14:
[...]

Ik kan alleen ACC gebruiken dus altijd active, en ik heb geen iphone, android fanboy ....
Heb je geen setting in het menu met auto-settings op de touchscreen om normale CC in te stellen? Zou me verbazen als ze dat ineens hebben weggehaald.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dutchman666
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-09 16:09
Niet helemaal on topic. Maar ik vond deze recente filmpjes van de Polestar 4. En ik moet zeggen dat het toch echt wel mijn interesse aanwakkert, wat een beauty !

YouTube: Redefining Coupe SUV, Smoked , New Polestar 4 COUPE SUV 2024

YouTube: Polestar 4 Heat Test

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shorteh
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-09 09:15
dutchman666 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 08:02:
Niet helemaal on topic. Maar zag deze recente filmpjes van de Polestar 4. Moet zeggen dat het toch echt wel mijn interesse aanwakkert, wat een beauty !

YouTube: Redefining Coupe SUV, Smoked , New Polestar 4 COUPE SUV 2024

YouTube: Polestar 4 Heat Test
Hoeveel kinderziektes ik ook heb gehad met de Polestar 2, en ik het merk eigenlijk afgezworen had hierdoor... Maakt de 4 het me toch wel weer moeilijk :P erg mooie auto inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
De vervangwagen die ik reed, had met 15k km op de klok wel wat vreemde geluidjes overal. BIj traag rijden/stilte, hoorde ik een soort "pomp geratel" (kan het niet anders omschrijven).

En ook wel wat mechanische geluiden (ophanging en zo). Daar heeft de wagen die ik rijd helemaal geen last van. Blij om.

De extra range van de LR is het echt wel waard. (En dan heb ik het over 2022 modellen, 2023 doet daar nog wat km bovenop wegens de switch van platform naar RWD). Met een LR zou ik ook in de winter, met zware voet, nog redelijk uit de voeten kunnen. Stemt toch tot nadenken. Dit is voor iedereen anders natuurlijk, maar 220km winter range is gewoon te weinig. Een wagen die voor mij bruikbaar is, zou in het ideale geval 400 km winter, 500 km zomer zijn. (zware voet, 125-135 snelweg). Dit bestaat nog nauwelijks, of het moet een tesla zijn of zo. Maar een LR polestar 2 komt toch wel erg in de buurt. Interessant om te weten.

Mijn leasebudget was onvoldoende voor een LR, maar daar kan ik de toekomst wel iets aan aangepast worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
Aghanim schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:30:
[...]

Ik wou ook nog even de tijd nemen om op je reactie terug te komen.

Ook een cyclus van 4 jaar? 3 jaar en je verwacht een levertijd van een jaar? Misschien heb je wel nog wat tijd. Ik zie overal erg veel polestars rondrijden. Ik denk dat ze nu aan sneltempo uitgeleverd worden. Volgens mij moet het met de levertijd van een polestar nog wel meevallen, mocht je terug die richting uit willen. Heb het niet nagevraagd, puur op gevoel.

Ja inderdaad. Vreemd genoeg kan ik op zich niets bedenken wat ik extra wil in de polestar. Met de packs kan je elke courante optie of feature in de markt wel hebben denk ik (ACC, LA, TPM, ...), die je in andere auto's ook vindt. Maar dat 'meer auto' gevoel bij arteon/bmw/audi heb ik ook wel.

En ik kan er niet echt de vinger op leggen waaraan dat dan wel ligt, want zoals gezegd, de P2 is vrij volledig. De basis P2 die ik rijd is inderdaad spartaans (naar features toe). Dus daar zou ik misschien volgende keer toch wel de pilot pack extra nemen.

Ik denk dat het inderdaad een combinatie is van 'veel dingen die beter werken' (gevoel, moeilijk exact te beschrijven), en vooral de beter en degelijker uitgevoerde cockpits. Wellicht een stukje ergonomie ook. Ik rijd ook af en toe een bmw 530 met vrij veel opties, en inderdaad 'meer' auto. Daar voel je toch dat andere merken al veel langer auto's maken, ook al is polestar een zusterbedrijf van volvo.

Geen eerlijke vergelijking uiteraard, de prijs is er ook naar. Een equivalente volvo kost zomaar 10-15k extra 8)7 Idem voor een 530 of arteon. En dat spartaanse Scandinavisch design is vaak net een reden waarom men voor polestar kiest.

Ik denk dat als de ergonomie eens grondig wordt herzien, dat je dan wel een beter gevoel hebt. Armsteunen links en rechts beter uitvoeren, middenconsole helemaal herinrichten, en vooral iets meer hardware controls in de cockpit (sorry voor de nerds, maar zo'n iDrive scroll button is absolute perfectie)

Prive een polestar 2 is voor mij echt een dubbeltje op zijn kant. Ja, omdat ik geen andere EV ken die een beter totaal pakket heeft, en er ook nog wat mooi uitziet binnen en buiten. Nee, omdat er net iets te veel kleine puntjes zijn waar ik me met lease niet aan erger, maar prive wellicht wel (UX, ...)
Idem hier. Ik weet dat het kan, maar ook geen zin in laadgedoe. Volgende vakantie regel ik wel een ICE, via huur of zo. Ab-so-luut nooit meer met een EV op vakantie. De roadtrips die ik doe, zijn veel te chaotisch/ongepland/go-with-the-flow om daar bovenop ook nog eens bezig te zijn met het vinden van laadvoorzieningen aan hotels/bnb's/onderweg. Je bent dan gewoon slaaf van die auto, en het reizen wordt pure armoede.

Ik zie de fundie's uit het 'reizen met EV topic' alweer het haar uit hun hoofd trekken. "jA mAaR dAT iS toCh HeleMAal MogELijK... :( " Onzin, gedoe en tijdverlies.

Doorontwikkelen van de EV zoals we die nu kennen wordt 'm ook niet denk ik. De onvermoeibare tech fetisjisten en optimisten denken steeds elk jaar 10% vooruitgang te kunnen realiseren. Ze denken dat 1000km EV's over twee jaar in de showroom staan. Maar dat is onzin. Batterijen zijn geen processoren, wet van Moore is hier niet van toepassing. Met de huidige chemie is het plateau echt wel al bereikt. Alle progress is dan in de marge. Betere packaging, aero, ... Fysica laat zich niet zomaar aanpassen.

De volgende jump wordt solid state batterijen, maar dat is elk jaar 'voor binnen 10 jaar'. Nu lijkt het sneller te gaan, en toyota beweert 5 jaar. We zullen het zien. Dubbele range bij gelijk batterijgewicht, of gelijke range bij helft van gewicht (voor een beter sturende auto), dat lijkt me wel wat. Tot dan moeten we ons behelpen met de huidige BEV's.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:46

Pixeltje

Woo-woohoo!

Amos_x schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:17:
[...]

Maar dat 'meer auto' gevoel bij arteon/bmw/audi heb ik ook wel.

En ik kan er niet echt de vinger op leggen waaraan dat dan wel ligt, want zoals gezegd, de P2 is vrij volledig. De basis P2 die ik rijd is inderdaad spartaans (naar features toe). Dus daar zou ik misschien volgende keer toch wel de pilot pack extra nemen.

Ik denk dat het inderdaad een combinatie is van 'veel dingen die beter werken' (gevoel, moeilijk exact te beschrijven), en vooral de beter en degelijker uitgevoerde cockpits. Wellicht een stukje ergonomie ook. Ik rijd ook af en toe een bmw 530 met vrij veel opties, en inderdaad 'meer' auto. Daar voel je toch dat andere merken al veel langer auto's maken, ook al is polestar een zusterbedrijf van volvo.

Geen eerlijke vergelijking uiteraard, de prijs is er ook naar. Een equivalente volvo kost zomaar 10-15k extra 8)7 Idem voor een 530 of arteon. En dat spartaanse Scandinavisch design is vaak net een reden waarom men voor polestar kiest.

Ik denk dat als de ergonomie eens grondig wordt herzien, dat je dan wel een beter gevoel hebt. Armsteunen links en rechts beter uitvoeren, middenconsole helemaal herinrichten, en vooral iets meer hardware controls in de cockpit (sorry voor de nerds, maar zo'n iDrive scroll button is absolute perfectie)
Om me maar even ongevraagd in die discussie te mengen.. ik heb het gevoel dat auto’s vergelijken op prijs niet eerlijk is; een BEV, in dit geval de polestar is volgens mij ‘gewoon’ een auto van 35.000 euro met een accu van 25.000 euro, waar een bmw 530 of aangeklede Arteon daadwerkelijk auto’s zijn van >50k.

Ik ben tevreden met de ps2 hoor, maar als je in een willekeurige andere niet BEV gaat zitten van hetzelfde aanschafbedrag ‘voelt’ het wel heel anders. De polestar heeft veel plastic, dunne bekleding en een wat spartaans interieur, waar bij een BMW of Audi of iets anders 50k-ish veel meer het idee van luxe gewekt wordt met zware deuren, lederen bekleding of allerhande frummels op het dashboard. Als je een BEV bekijkt als een middenklasser van 35-40k met een dure accu wordt de vergelijking volgens mij veel eerlijker.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _--[]--__
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 13:19
@Pixeltje Daar heb je wel een punt. Ik heb een aantal jaar terug een keer een proefrit gemaakt in een Tesla model S P100D. Die was toen rond de 90k en ik weet nog goed dat ik compleet gedesillusioneerd uitstapte. De ervaring was zover verwijderd van wat ik verwachtte van een auto van 90K. Ik had hiervoor een aangeklede Audi A3 van ca 50K en die voelde voor mij vergelijkbaar aan met mijn Polestar launch edition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kubusje
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:12
Kubusje schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:09:
Momenteel aan het oriënteren voor een Polestar 2 (MY2024) via zakelijk lease.

Binnen mijn budget heb ik een redelijke keuze:
Standard range Single motor + pilot + plus
Long range Single motor + pilot + plus
Long range Dual motor + plus
Long range Dual motor + pilot
Uitloopmodel MY2023 Long range Dual motor Performance + pilot + plus

Wat is wijsheid? In principe ben ik niet enkel op zoek naar het model met de meeste range, ik ben ook auto liefhebber dus de 421 pk van de long range variant spreekt me ook aan.

Concreet de vraag wat de meerwaarde is van beide pakketten aangezien ik bij de long range variant maar 1 van de 2 pakketten kan aanvinken en welke voegt dan het meeste toe in jullie ogen? Of zou de verstandige keus dan zijn om voor de LR single motor te gaan in combinatie met beide pakketten.
Nog even terugkomend op bovenstaande keuzemogelijkheden.

Inmiddels is de auto besteld, uiteindelijk gekozen voor een LRDM + Pilot in de kleur Thunder. Door een prijsstijging (in ieder geval in Arval) werd mijn keuze iets gelimiteerd. De LRSM in combinatie met beide pakketten viel ineens net buiten budget waardoor de keuze uiteindelijk op het volgende neerkwam:
SR SM + pilot + plus
LR SM + pilot
LR SM + plus
LR DM + pilot (of een plus maar dan kon ik geen andere kleur meer kiezen :'( )

Ik wilde sowieso een LR dus de eerste optie viel al af. Ik zat in eerste instantie heel erg te twijfelen tussen een LR SM icm beide pakketten of een LR DM + pilot. Toen de eerste optie wegviel in verband met de prijsstijging toch maar op gevoel gekozen voor de LR DM + pilot. De LR SM + plus had waarschijnlijk een verstandigere keuze geweest maar het kind in mij wilde ook wat :+

Keuze voor pilot komt omdat mijn woon- werkverkeer dagelijks veel N-wegen bevat waar inhalen niet mogelijk icm veel langzaam rijdend verkeer - op mijn vorige auto's gebruik ik de ACC hiervoor dagelijks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Petertje750
JTHZZ schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 07:14:
[...]

Heb je geen setting in het menu met auto-settings op de touchscreen om normale CC in te stellen? Zou me verbazen als ze dat ineens hebben weggehaald.
Gevonden, de opties in Rijondersteuning zijn Speedlimiter, CruiseControl en Adaptive Cruise.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:03
Na de vakantie maak ik een afspraak bij Broekhuis om de auto eens goed door te lichten. Dit is de lijst met zaken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xdalcrO5l1WlLcaF7PfGNjKdxoY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sgmmfFX8U9IzTHzu1GXiOd0T.jpg?f=fotoalbum_large

Behalve die range is het allemaal niet heel ernstig, maar hoop wel dat zoveel mogelijk opgelost wordt.

[ Voor 9% gewijzigd door kramon op 18-08-2023 10:27 ]

XPENG G9 Performance 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14:05
Het issue 'De auto lekt water in de warmte' klinkt als de vocht-afvoer van de airco. Dat hoort zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Shorteh schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 08:44:
[...]

Hoeveel kinderziektes ik ook heb gehad met de Polestar 2, en ik het merk eigenlijk afgezworen had hierdoor... Maakt de 4 het me toch wel weer moeilijk :P erg mooie auto inderdaad.
Ik zo deze ook wel willen overwegen als wagen na mijn XC40 P8 maar de vanaf prijs van, volgens mij 60k en de hoge bijtelling maakt het volstrekt kansloos helaas.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Amos_x schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 08:57:
De vervangwagen die ik reed, had met 15k km op de klok wel wat vreemde geluidjes overal. BIj traag rijden/stilte, hoorde ik een soort "pomp geratel" (kan het niet anders omschrijven).

En ook wel wat mechanische geluiden (ophanging en zo). Daar heeft de wagen die ik rijd helemaal geen last van. Blij om.

De extra range van de LR is het echt wel waard. (En dan heb ik het over 2022 modellen, 2023 doet daar nog wat km bovenop wegens de switch van platform naar RWD). Met een LR zou ik ook in de winter, met zware voet, nog redelijk uit de voeten kunnen. Stemt toch tot nadenken. Dit is voor iedereen anders natuurlijk, maar 220km winter range is gewoon te weinig. Een wagen die voor mij bruikbaar is, zou in het ideale geval 400 km winter, 500 km zomer zijn. (zware voet, 125-135 snelweg). Dit bestaat nog nauwelijks, of het moet een tesla zijn of zo. Maar een LR polestar 2 komt toch wel erg in de buurt. Interessant om te weten.

Mijn leasebudget was onvoldoende voor een LR, maar daar kan ik de toekomst wel iets aan aangepast worden.
Zoekt en gij zult vinden:

500 km zomer, 400 km winter:https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/elbiltest#rekkeviddetest

Ik tel zomaar 15 auto's die volgens NAF in de winter 400 km bereik halen.

Verder lijk je volgens mij gewoon nog een beetje in denial te zijn/vergelijkingen te maken die nergens op slaan. Vakantie is met een EV perfect mogelijk. Mensen die roepen dat het niet kan, hebben het nog nooit geprobeerd of willen met een noodvaart zonder stops 1200 km verder uitgeput aankomen.

De vergelijking met een Arteon/Audi/BMW is zoals je zelf al aangeeft vooral personal preference. Waarom voor een strak vormgegeven Polestar kiezen, als je juist waarde hecht aan fysieke knopjes en lapjes leer? Lijkt er dan op dat je dat de auto niet kwalijk kan nemen, maar dat je zelf misschien beter af was geweest in een i4?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AartJW
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 17:18
kramon schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:27:
Na de vakantie maak ik een afspraak bij Broekhuis om de auto eens goed door te lichten. Dit is de lijst met zaken:

[Afbeelding]

Behalve die range is het allemaal niet heel ernstig, maar hoop wel dat zoveel mogelijk opgelost wordt.
@kramon heb je een voorruit vervangen? Dan hebben ze waarschijnlijk de plastic clips afgebroken van de stijlen en dan zitten ze los (bij mij vloog er 1 bijna af op de snelweg). Bij mij vorig week bij de glasboer beide strips laten vervangen.
Voor die Fastned problemen hebben ze nu dus een trucje met de laadpoort zodat ie beter contact maakt met de stekker. Dit heb ik nog niet kunnen testen. Lekken van water is idd de airco afvoer.
Range is hier vergelijkbaar met Launch Edition op 20inch helaas. Met heel zuinig rijden krijg ik m rond de 18km/kWh in de zomer, maar normaal zo rond de 22... Voor meeste dagen okay en op vakantie ook wel te doen. Kijk wel jaloers naar 400km range van het 2024 model :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Amos_x schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 08:57:
Als je met de huidige P2 een winterrange van 220km hebt dan ga je met de MY24 P2 de 400km in de winter niet halen. Ik zit op 320-340km in de winter dus dan heb je een behoorlijk zware voet. Overigens kan de MY24 zich qua range prima met een Tesla meten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kramon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:03
AartJW schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:50:
[...]

@kramon heb je een voorruit vervangen? Dan hebben ze waarschijnlijk de plastic clips afgebroken van de stijlen en dan zitten ze los (bij mij vloog er 1 bijna af op de snelweg). Bij mij vorig week bij de glasboer beide strips laten vervangen.
Voor die Fastned problemen hebben ze nu dus een trucje met de laadpoort zodat ie beter contact maakt met de stekker. Dit heb ik nog niet kunnen testen. Lekken van water is idd de airco afvoer.
Range is hier vergelijkbaar met Launch Edition op 20inch helaas. Met heel zuinig rijden krijg ik m rond de 18km/kWh in de zomer, maar normaal zo rond de 22... Voor meeste dagen okay en op vakantie ook wel te doen. Kijk wel jaloers naar 400km range van het 2024 model :o
Ja klopt, ster in de ruit. Ik hoop dat t met een one stop kan bij de garage. Als ze t niet willen doen, dan alle begrip.

We zijn toch een beetje sneue keutels met onze range haha. Voel me net een egolf van 3 jaar geleden ;-)

XPENG G9 Performance 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AartJW
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 17:18
kramon schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:56:
[...]

Ja klopt, ster in de ruit. Ik hoop dat t met een one stop kan bij de garage. Als ze t niet willen doen, dan alle begrip.

We zijn toch een beetje sneue keutels met onze range haha. Voel me net een egolf van 3 jaar geleden ;-)
Als het niet willen doen dan gewoon langs de glasboer gaan om te laten fixen.

Ach we hebben de auto nu een kleine 3 jaar en nog wel steeds heel blij mee. Toen was de keuze in beschikbare auto's erg beperkt vergeleken bij het het nu is. Met de lage bijtelling van toen mogen we niet klagen als zakelijke rijder met zo'n auto. Hoop dat over een paar jaar de prijzen iets lager zijn en de range zo rond de 400-500km en dan kiezen we weer voor elektrisch (als het mag).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rickkie600
Highland schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:41:
Het issue 'De auto lekt water in de warmte' klinkt als de vocht-afvoer van de airco. Dat hoort zo.
Hier idem.. Maar dat hoort inderdaad zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
Ik neem volgende week mijn p2 in ontvangst( standard range fwd met 67 kwh)

Ik krijg een laadpas van edi die op heel wat plaatsen in de eu geldig is.

Nu heb ik de Fastned app geïnstalleerd en daar kun je blijkbaar instellen dat de lader automatisch je pas en auto herkent je dus direct kunt laden(plug and charge).

Zijn er nog andere laadstations waar ik dit kan instellen met mijn edi pas, zo ja welke?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
izzet3838 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 13:33:
Ik neem volgende week mijn p2 in ontvangst( standard range fwd met 67 kwh)

Ik krijg een laadpas van edi die op heel wat plaatsen in de eu geldig is.

Nu heb ik de Fastned app geïnstalleerd en daar kun je blijkbaar instellen dat de lader automatisch je pas en auto herkent je dus direct kunt laden(plug and charge).

Zijn er nog andere laadstations waar ik dit kan instellen met mijn edi pas, zo ja welke?
Alleen nog in Duitsland bij EnBW. Andere aanbieders hebben dat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
AartJW schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:09:
[...]
dan kiezen we weer voor elektrisch (als het mag).
Volgens mij is de bedoeling dat het dan juist MOET (voor leaserts)

[ Voor 3% gewijzigd door JTHZZ op 18-08-2023 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
JTHZZ schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 13:49:
[...]

Alleen nog in Duitsland bij EnBW. Andere aanbieders hebben dat niet.
Thanks, lijkt helaas niet te werken met mijn kaart van edi.
Mijn werkgever betaald ook de laadkosten binnen de eu, maar dan moet ik dus de edi kaart gebruiken.

Jammer dat niet meer diensten dit aanbieden.
Ionity heeft het blijkbaar wel maar enkel bij auto's van eigen merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
izzet3838 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 14:20:
[...]

Thanks, lijkt helaas niet te werken met mijn kaart van edi.
Mijn werkgever betaald ook de laadkosten binnen de eu, maar dan moet ik dus de edi kaart gebruiken.

Jammer dat niet meer diensten dit aanbieden.
Ionity heeft het blijkbaar wel maar enkel bij auto's van eigen merken.
Ik gebruik SEPA afboeking bij EnBW en dat werkt. Volgens mij kun je idd geen Nederlandse laadpassen koppelen in de app. Wel natuurlijk ter plekke door de voor de kaartlezer te houden.
Overigens vind ik dat autocharge wel handig maar het is ook wel een kleine moeite om je pas ervoor te houden. Ik heb ondertussen vaak genoeg snelgeladen dat ik er redelijk routine in heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
Dafuq, ik was even de EX30 aan het onderzoeken, en onderstaande is precies wat ik wil in onze polestars ivm audiocontrols. Namelijk splitscreen infotainment. Maps, en wat ruimte voor extra controls/info zonder meteen te moeten doorklikken en terugklikken...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UN56Cn04P0HCrBSfM30CNy3aRuI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xdNGdx92zIgCrbPBxUOUb5hI.jpg?f=fotoalbum_large

Zal vast wel onmogelijk zijn voor polestar. CPU te oud, het typische autobouwers excuus, koop maar een nieuwe auto... :O :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tvdl2000
van alle positieve dingen mbt de PS2 zijn er 2 nagatieven, relatief best een stroomslurpert als je iets zwaardere rechter voet hebt. en onhandige indeling van de middenconsole.... V60 die ik laatst had als leenauto had een vele malen praktischere middenconsole.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Amos_x schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:17:
[...]

Ik wou ook nog even de tijd nemen om op je reactie terug te komen.

Ook een cyclus van 4 jaar? 3 jaar en je verwacht een levertijd van een jaar? Misschien heb je wel nog wat tijd. Ik zie overal erg veel polestars rondrijden. Ik denk dat ze nu aan sneltempo uitgeleverd worden. Volgens mij moet het met de levertijd van een polestar nog wel meevallen, mocht je terug die richting uit willen. Heb het niet nagevraagd, puur op gevoel.
Nee is op basis van een 320e en V60 T6 van 2 collega’s die beiden meer dan een jaar moeten wachten. Zijn ook 2 auto’s op mijn lijst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izzet3838
Amos_x schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 14:50:
Dafuq, ik was even de EX30 aan het onderzoeken, en onderstaande is precies wat ik wil in onze polestars ivm audiocontrols. Namelijk splitscreen infotainment. Maps, en wat ruimte voor extra controls/info zonder meteen te moeten doorklikken en terugklikken...

[Afbeelding]

Zal vast wel onmogelijk zijn voor polestar. CPU te oud, het typische autobouwers excuus, koop maar een nieuwe auto... :O :')
Inderdaad jammer, ik heb zelf een audi a1 van 2021 nu en krijg dinsdag mijn polestar, ik gebruik nu android auto wireless die ondersteuning heeft voor splitscreen, ik wil gewoon tegelijk mijn navi en muziek kunnen zien.

Als ik mijn muziek kon zien op mijn driver display of waze op mijn driver display was het ook goed voor mij(misschien dat waze ooit nog met een update komt).

Wel jammer dat polestar wss de ui nooit gaat updaten, dit zou perfect mogelijk moeten zijn.

Als je kijkt naar foto's van de p4 zul je zien dat die tevens splitscreen functies heeft(maar die heeft ook een groter scherm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekhapperrr
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09-09 15:32
Amos_x schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 14:50:

[Afbeelding]

In de PS staat die kaart achter het stuur, verder heb je exact dezelfde functionaliteit dan toch?

Kaart achter het stuur, homescreen met zaken als 'Now Playing' en dergelijke inclusief controls.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad Hox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:45

Ad Hox

N/A

Na lang puzzelen is mijn ideale setup toch Apple Carplay in “Dashboard mode” met als navigatie TomTom Go. Dan heb je ook meteen Music Controls in beeld van Spotify of YT Music

Het voordeel van TomTom is dat vaste- en mobiele flitsers altijd getoond en aangekondigd worden, ook als je niet actief aan het navigeren bent. Dit heeft GM en Apple Kaarten niet. Waze heeft een bug, die meldt in “Dashboard mode” alleen de 1e keer een flitser, daarna blijft het (hier) verdacht stil. Waze blijft op iOS ook actief als je je telefoon ontkoppelt (vreet natuurlijk batterij), waarbij TomTom automatisch afsluit. En TomTom kan meldingen door je audio heen spelen in plaats dat het zachter of op pauze wordt gezet (is een keuze).

Bij het instrumentarium heb ik gewoon GoogleMaps, maar die is eigenlijk puur ter info (sinds de laatste update blijft hij gelukkig wel staan en kijk je niet naar een zwart scherm). Doet voor mij verder niets.

Ik heb geen foto van deze setup, want daar is mijn kabeltje te kort voor..

En dat is meteen ook het enige nadeel, het kabeltje.. ach ja, daar ben ik inmiddels wel aan gewend. Laadt in ieder geval m’n telefoon weer even bij :+ Oh, en daarbij TomTom Go is niet gratis..

[ Voor 4% gewijzigd door Ad Hox op 19-08-2023 10:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JTHZZ
Ad Hox schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 10:46:
Na lang puzzelen is mijn ideale setup toch Apple Carplay in “Dashboard mode” met als navigatie TomTom Go. Dan heb je ook meteen Music Controls in beeld van Spotify of YT Music

Het voordeel van TomTom is dat vaste- en mobiele flitsers altijd getoond en aangekondigd worden, ook als je niet actief aan het navigeren bent. Dit heeft GM en Apple Kaarten niet. Waze heeft een bug, die meldt in “Dashboard mode” alleen de 1e keer een flitser, daarna blijft het (hier) verdacht stil. Waze blijft op iOS ook actief als je je telefoon ontkoppelt (vreet natuurlijk batterij), waarbij TomTom automatisch afsluit. En TomTom kan meldingen door je audio heen spelen in plaats dat het zachter of op pauze wordt gezet (is een keuze).

Bij het instrumentarium heb ik gewoon GoogleMaps, maar die is eigenlijk puur ter info (sinds de laatste update blijft hij gelukkig wel staan en kijk je niet naar een zwart scherm). Doet voor mij verder niets.

En dat is meteen ook het enige nadeel, het kabeltje.. ach ja, daar ben ik inmiddels wel aan gewend. Laadt in ieder geval m’n telefoon weer even bij :+ Oh, en daarbij TomTom Go is niet gratis..
Haha lekker ingewikkeld dat gefrommel met CarPlay en Tomtom doet me iets teveel aan de 90s denken ;). Mijn ideale setup is Google Maps achter het stuur en het homescreen in het midden, lekker rustig. Soms kijk ik even Google Maps in overzicht view, dan zie je waar je files kunt verwachten verderop. En heel soms in de stad ofzo zet ik Google Maps in het hoofdscherm op de normale view. Ik vind het veel fijner rijden dan continue die grote kaart in beeld. 80% van de tijd is het toch gewoon rechtdoor over de snelweg, dan heb ik genoeg aan de driver display.

[ Voor 5% gewijzigd door JTHZZ op 19-08-2023 11:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:02
Ad Hox schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 10:46:

Ik heb ook altijd TomTom Go gebruikt, tot ik met AAOS en GM moest rijden wegens laadpunten, SoC,.. pure EV gegevens ontbreken in TT Go. Ik ben niet echt grote fan van GM, Waze,... navigatie, maar voorlopig moeten we het hiermee doen. Van zodra TT via CarPlay laadpunten en mijn SoC kan weergeven stap ik terug over.

Voor flitspalen gebruik nu Flitsmeister, onding in België, maar toen ik naar Denemarken reed was ik wel blij met FM in Nederland en Duitsland, Denemarken was hij even onbetrouwbaar als in België.

[ Voor 5% gewijzigd door RigolleM op 19-08-2023 11:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ad Hox

Ad Hox

N/A

JTHZZ schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 11:14:
[...]

Haha lekker ingewikkeld dat gefrommel met CarPlay en Tomtom doet me iets teveel aan de 90s denken ;). Mijn ideale setup is Google Maps achter het stuur en het homescreen in het midden, lekker rustig. Soms kijk ik even Google Maps in overzicht view, dan zie je waar je files kunt verwachten verderop. En heel soms in de stad ofzo zet ik Google Maps in het hoofdscherm op de normale view. Ik vind het veel fijner rijden dan continue die grote kaart in beeld. 80% van de tijd is het toch gewoon rechtdoor over de snelweg, dan heb ik genoeg aan de driver display.
Ik ben ook erg 90’s :7

Snap jouw setup ook goed, werkt prima en heb ik ook lang gebruikt. Mooi dat er in ieder geval keuzes zijn.

Toch nog even een langer kabeltje gevonden om een foto te kunnen schieten. Hier worden dus ook altijd flitsers en files getoond:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_CdX4d46r3G719ZLAG9QvAA6Afs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0GTnzMuuMZw0xI43aSFzd4Q1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
RigolleM schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 11:27:
[...]

Ik heb ook altijd TomTom Go gebruikt, tot ik met AAOS en GM moest rijden wegens laadpunten, SoC,.. pure EV gegevens ontbreken in TT Go. Ik ben niet echt grote fan van GM, Waze,... navigatie, maar voorlopig moeten we het hiermee doen. Van zodra TT via CarPlay laadpunten en mijn SoC kan weergeven stap ik terug over.

Voor flitspalen gebruik nu Flitsmeister, onding in België, maar toen ik naar Denemarken reed was ik wel blij met FM in Nederland en Duitsland, Denemarken was hij even onbetrouwbaar als in België.
Ik krijg de auto pas volgende week maar heb gehoord dat als je waze installeert en 1x gebruikt dit altijd actief zou blijven(dan zou je dus maps kunnen gebruiken achter het stuur en alsnog meldingen kunnen krijgen van waze?

Zoals je zelf ook aangeeft is fm waardeloos in België.
Gebruik zelf ook liever gewoon de native apps in plaats van mijn telefoon...

Als we nu eens muziek in het dashboard konden krijgen was dit alles opgelost(of splitscreen, waar ik toch nog een beetje hoop voor heb aangezien de 2024 upgrade hetzelfde scherm heeft).

[ Voor 8% gewijzigd door izzet3838 op 19-08-2023 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:02
izzet3838 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 11:47:
[...]
Ik krijg de auto pas volgende week maar heb gehoord dat als je waze installeert en 1x gebruikt dit altijd actief zou blijven(dan zou je dus maps kunnen gebruiken achter het stuur en alsnog meldingen kunnen krijgen van waze?
Van Waze blijf ik zover mogelijk weg.. heb het al tientallen keren geprobeerd, telkens na veel lof te horen van andere gebruikers, maar ik vind het veel te druk.. en dat bevestigen of de fliters er nog staat of niet (is bij FM ook zo), hij staat er al 10 jaar die flitspaal.. 8)7
Zoals je zelf ook aangeeft is fm waardeloos in België.
Gebruik zelf ook liever gewoon de native apps in plaats van mijn telefoon...
Het komt soms op de boordcomputer in mijn wagen (XC40), maar geen waarschuwing, dus ben er niks mee.
In België zou ik TT Go kunnen gebruiken, heb geen EV specifieke gegevens nodig, meestal is de wagen genoeg opgeladen als ik wat verder moet, maar ik vind het handig om de navigatie in de boordcomputer te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izzet3838
RigolleM schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 12:54:
[...]

Van Waze blijf ik zover mogelijk weg.. heb het al tientallen keren geprobeerd, telkens na veel lof te horen van andere gebruikers, maar ik vind het veel te druk.. en dat bevestigen of de fliters er nog staat of niet (is bij FM ook zo), hij staat er al 10 jaar die flitspaal.. 8)7

[...]

Het komt soms op de boordcomputer in mijn wagen (XC40), maar geen waarschuwing, dus ben er niks mee.
In België zou ik TT Go kunnen gebruiken, heb geen EV specifieke gegevens nodig, meestal is de wagen genoeg opgeladen als ik wat verder moet, maar ik vind het handig om de navigatie in de boordcomputer te hebben.
Normaal vraagt Waze geen bevestiging bij vaste flitsers hoor, voordeel van Waze is ook gewoon dat die melding maakt van mobiele controles(die ze hier bij ons regelmatig doen,...).
Maar ik zie het wel volgende week als ik de auto hopelijk heb.

Hoop ook dat ik me op termijn niet ga ergeren aan de bekerhouders en brede middentunnel, bij de testrit waren dat vooral de dingen waar ik mee aan stoorde.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:10
izzet3838 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 14:07:
[...]

Hoop ook dat ik me op termijn niet ga ergeren aan de bekerhouders en brede middentunnel, bij de testrit waren dat vooral de dingen waar ik mee aan stoorde.
Ah de auto dan gewoon op zijn staart trappen, dan is de ergernis weer weg 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
izzet3838 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 09:07:
[...]

Inderdaad jammer, ik heb zelf een audi a1 van 2021 nu en krijg dinsdag mijn polestar, ik gebruik nu android auto wireless die ondersteuning heeft voor splitscreen, ik wil gewoon tegelijk mijn navi en muziek kunnen zien.

Als ik mijn muziek kon zien op mijn driver display of waze op mijn driver display was het ook goed voor mij(misschien dat waze ooit nog met een update komt).
Hier melden dat je graag song titles of de naam van radio stations in beeld hebt... gedurfd :) (heb het ook al vaker aangehaald, ik vind het dan ook echt een domme UX indeling)

Dan word je weggezet als een soort holbewoner die niet al rijdend de focus van een full screen app (google maps) kan wegnemen, en paar keer doorklikken om audio te zien/in te stellen. Of lullen tegen de assistant (maar dan kan je nog steeds geen lijst laten weergeven van radiostations in het buitenland bijvoorbeeld, of de titel van een track laten voor lezen). Ach ja, het is wat het is. First world problems wellicht...
JTHZZ schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:51:
[...]

Als je met de huidige P2 een winterrange van 220km hebt dan ga je met de MY24 P2 de 400km in de winter niet halen. Ik zit op 320-340km in de winter dus dan heb je een behoorlijk zware voet. Overigens kan de MY24 zich qua range prima met een Tesla meten.
Niets zware voet. Gewoon meerijden met het verkeer en op de autosnelweg ook goed doorrijden en niet aan 90-100 op het eerste rijvak.

De 'huidige' P2 waar ik het over heb, is de FWD SRSM. 69 kWh dus. Met de LR kan ik wellicht nog net die 300 winter range halen als ik zie wat een LR in de zomer moet kunnen.

De nuttige range van een EV definieer ik als de 90%-10% range. Boven de 90 is niet aanbevolen door polestar (al doe ik het wel) en onder de 10 kom ik liever niet als ik door omstandigheden (kapotte laadpaal of zo) nog moet doorrijden naar een volgende snellader. De winter ligt alweer even achter me, dus volgende winter nog eens goed opletten wat m'n range was, maar die +-220 km 90%-10% range staat me toch bij.

Gisteren met mooi weer, kruissnelheid 130, ogenblikkelijk verbruik 20-21 kWh/100km. Is ook variabel, lichtjes hellend is al genoeg om sterk terug te vallen. (of hoger)
Koekhapperrr schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 09:42:
[...]

In de PS staat die kaart achter het stuur, verder heb je exact dezelfde functionaliteit dan toch?

Kaart achter het stuur, homescreen met zaken als 'Now Playing' en dergelijke inclusief controls.
Niet dus, want ik wil m'n nav op de middenconsole, zoals ik dat al jaren heb. Op de driver display vind ik het niets. Onderste kwart kan ik al niet zien wegens de positie in de auto als je de stoel naar achter hebt en stuur hoog. Plus ik vind die afleiding achter het stuur niet fijn. Liever gewoon naar de middenconsole kijken, heb je ook beter overzicht en niets wat in de weg zit. En je kijkt als je er nood aan hebt.

En op de middenconsole heeft Google Maps de volledige focus, muv climate controls onderaan.

@Ad Hox @RigolleM

Hoe doe je met TT of waze? Ik vind het telkens maar veel gedoe eigenlijk. Als je apple carplay gebruikt, kan je ook maar 1 nav actief hebben dacht ik. Het is al even geleden dat ik er mee speelde (net om die splitscreen view te hebben met nav en audio/podcast controls)

Ik hoopte de GM van de auto in de achtergrond te kunnen laten draaien, om af en toe op terug te schakelen ivm de verwachte SOC bij aankomst, of vinden van laadstations (wat GM best nog goed doet). Maar als ik dan apple carplay aansluit, stopte GM op de wagen steeds met werken.

Ik heb op dit moment geen eigen laadpaal, en rijd steeds 'tot het gaatje'. De auto gebruiken zonder GM met SOC informatie vind ik dan niet fijn. En ik doe best wel wat km. Ik merkte idd ook dat waze gewoon verder gaat op de telefoon als je alles afkoppelt.

En dan heb je nog het effect dat de iPhone continu aan de lader hangt (het lijkt gewoon door te laden ook al zit je uren in in de auto), de phone soms warm wordt... Dat je bij in en uitstappen het zaakje steeds kan gaan aansluiten.

En ik vond ook de interface nogal teletubbie ogen. Het is een onbelangrijk detail uiteraard, maar de stijl van apple carplay past niet echt met de stijl van Google automotive boven en onder die nog steeds zichtbaar is.

Uiteindelijk gebruik ik het niet meer. Vooral omdat GM/Waze/TT via de telefoon niet integreert met de auto en de SOC kan uitlezen...

izzet3838 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 14:07:

De bredere middentunnel heb ik persoonlijk geen probleem mee. Na eerder verschillende EV's te hebben getest (waaronder een megane e-tech die ik ook best kon pruimen!) merk je op zich wel dat de middentunnel echt massive is voor een EV, en je nogal een ingesnoerd gevoel in de cockpit geeft. Dat sportieve cockpit gevoel kan ik wel hebben, maar dat is persoonlijk. Ik kan ook begrijpen dat een meer open getrokken inrichting ook wel fijn en ruimtelijk kan aanvoelen.

Ik ben ook vrij groot, en mijn knie maakt steeds contact met de middenconsole. Gelukkig is de materiaalkeuze (die 'fabrics') goed en de vormen zacht zonder harde randen. Dus ik stoor er me niet aan.

Die bekerhouders zijn een ramp 8)7 Ik gebruik 'm dan ook bijna nooit, maar op een lange rit zit ik dan ook te knoeien met een flesje cola of water bijvoorbeeld. Zo ver naar achter zit het sowieso in de weg van de armsteun/arm.

De knoppen links en rechts van de audio play button zijn ook veel te gevoelig. Even met je hand erover is genoeg om ze te activeren. Gebeurt genoeg dat ik de vier knipperlichten activeer bij het nemen van de phone of iets anders uit dat vakje vooraan.

Toen ik uitvoerig de EX30 aan het bekijken was (op de website, nog niet in het echt gezien) viel me toch op hoe ruim en slim die cockpit is ontworpen. Beide Geely, zelfde 'familie' zeg maar. De cupholders zitten echt vooraan, en verder is alles erg open. Ja, de ingesnoerde cockpit van een sportieve berline of porsche is fijn, je zit echt 'in' de auto. Maar na een tijdje heb je misschien wel een voorkeur voor een iets meer praktische console in je daily die toch hoofdzakelijk functioneel gebruikt wordt voor A->B boodschappenritjes.

Ik zal toch even met veel interesse de EX30 bekijken. De binnenruimte achteraan is flink kleiner dan een polestar als ik de plaatjes bekijk, maar het hele platform oogt net iets meer 'bespoke EV' (platte vloer) en de infotainment net iets meer verfijnd. Niet dat ik de polestar meteen zou inwisselen, maar zeker een kanshebber voor een volgende lease (en megane e-tech). Bizar, want toen ik de eerste plaatjes zag van de EX30, was het niets voor mij (sowieso geen fan van SUV, maar je ontkomt er niet aan). Maar na 'm nu wat meer in detail te hebben onderzocht, ben ik erg geïnteresseerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad Hox

Ad Hox

N/A

@Amos_x Over het stukje infotainment.. ik heb sowieso Dark Mode aan staan in Carplay (ziet er al wat beter uit). En de telefoon (aan de lader) ligt rechts zodat hij niet zo achterlijk warm wordt.

Qua SOC: ik hou hier op dagelijkse basis 0 rekening mee. Scheelt wel dat ik thuis kan laden. Voor lange (geplande) ritten buiten NL gebruik ik wel GM.

Overigens kan je wel degelijk twee keer navigatie aanzetten. Dan heb je in je cockpitview GM Navi en op het infotainment TT. Je moet dan wel eerst TT navigatie aanzetten en daarna pas GM in AAOS.

Ik zou dit persoonlijk alleen voor buitenlandse ritten doen, want twee keer navigatie instellen is wat omslachtig. Dan is GM puur voor de SOC + preconditioning en TT voor de route en de flitsers. Maar voor dagelijkse ritten doe ik dus uitsluitend TT (met of zonder route).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
`@Ad Hox , ik zal het later eens proberen. In mijn herinnering stopte de ingebouwde GM altijd. Ik veronderstelde toen dat polestar liever geen dubbele spraakbesturing zou hebben, wat ik begrijp.

Zowel met een vervangwagen, als met de wagen die ik rijd, heb ik onlangs weer de GM cache moeten deleten.

Als je geen recente bestemmingen te zien krijgt (blijft hangen) of indien het geen traject wil voorstellen en de knop “beginnen” grijs blijft, is dat de enige oplossing. Was alweer een maandje of twee geleden. Wel bizar dat ik het met die vervangwagen ook meteen had.

Probleem is dat ik dan steeds weer eens goed moet zoeken waar dat nu alweer moest. (Instellingen, enz enz…)

En recent ook opnieuw Bluetooth uit zowel op telefoon als wagen, apparaten deleten/vergeten, en opnieuw beginnen. Dit kan je dan beter niet rijdend doen, maar op de autosnelweg kan je ook niet zomaar snel even aan de kant of zo… Erg storend dit. Ook eens per maand/twee maand dit euvel. Dan is er met geen mogelijkheid verbinding te maken. Even wel, en dan ‘verbinding verbroken’… Simpele Bluetooth audio… soms :X :X :X

[ Voor 5% gewijzigd door Amos_x op 20-08-2023 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsbih
  • Laatst online: 07-04-2024
Deze vraag stelde ik in de andere topic, maar volgens mij is dat alleen voor mbt leveringen etc. Bij deze:

Vraagje waar ik via google en chatgpt niet uitkom, ik heb een Polestar 2 my2024 besteld via werkgever (MKB lease). Daar staat dat de gratis kleur Magnesium 'unilak' betreft en niet metallic. De verschillen zijn minimaal of nihil, ik weet het, maar ik twijfel of deze info wel klopt? Aangezien Magnesium ook een metallic kleur was voor My2022 en my2023.

Weet iemand hier een betrouwbaar antwoord op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVdriver
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 11-09 22:41
Telefoon vervangen voor een andere model IPhone, nu werkt de digital key niet meer iemand een idee hoe dit weer werkend te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirstEV
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06-09 15:25
Rsbih schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 15:32:
Deze vraag stelde ik in de andere topic, maar volgens mij is dat alleen voor mbt leveringen etc. Bij deze:

Vraagje waar ik via google en chatgpt niet uitkom, ik heb een Polestar 2 my2024 besteld via werkgever (MKB lease). Daar staat dat de gratis kleur Magnesium 'unilak' betreft en niet metallic. De verschillen zijn minimaal of nihil, ik weet het, maar ik twijfel of deze info wel klopt? Aangezien Magnesium ook een metallic kleur was voor My2022 en my2023.

Weet iemand hier een betrouwbaar antwoord op?
Misschien helpt de volgende Polestar brochure?
https://www.polestar.com/...hure_my24_eu_update-1.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsbih
Zeker, dank! Is blijkbaar ook gewoon 'metallic' voor de standaardkleur Magnesium MY2024.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tvdl2000
EVdriver schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 20:36:
Telefoon vervangen voor een andere model IPhone, nu werkt de digital key niet meer iemand een idee hoe dit weer werkend te krijgen?
sleutel verwijderen uit het systeem en als nieuwe sleutel er op aanmelden (heb je alle fysieke sleutels voor nodig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
Als ik in die brochure kijk zie ik als standaard Blind Spot Information System with steer assist staan.

Gaat dit over de dodehoek waarschuwing(dat lampje in de spiegel), ik had begrepen dat deze in het pilot pack zat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PvS_68
  • Registratie: November 2014
  • Nu online
PvS_68 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 08:26:
[...]

Wat jij aangeeft heb ik niet, maar wel dat mijn opdracht niet geinterpreteerd wordt bij het wegrijden (geen transcriptie idd).

Vanmorgen had ik het weer. Navigatie was al actief en ik had een andere app op de display:
Hey Google, Hoe laat is het?
Het is 6 uur
Hey Google, Staat er file op de A2?
Ik begrijp uw vraag niet (of iets van die strekking)
Hey Google, Staat er file op de A73?
.... Scherm switcht naar Google Maps en de volgende tekst komt in de Google Maps search bar: "is er file op de A73"
Daaronder een melding dat de locatie niet gevonden kan worden..... Duh

Dit is duidelijk een Google Assistant dingetje. Voorheen heeft het altijd gewerkt en kwam Google Assistant netjes terug met resultaten van of ANWB.nl of Verkeersplaza.nl t.a.v. de file-info op de A73.

Ik dacht dat AI alleen maar beter werd, maar dit is duidelijk een gevalletje downgrade. Het lijkt erop dat de tekst wordt 'geinterpreteerd' als een navigatie-opdracht en vervolgens klakkeloos naar Google Maps wordt gepompt.

Ik baal er wel van want er komt zeker een dag dat die file op de A73 er wel staat en dan kan ik me omdraaien met een kwartier extra vertraging als gevolg.
Het primaire probleem is natuurlijk dat Google Maps een nauwelijks langere route (5 min. langer op een route van 1,5 uur met aanzienlijk minder file-kans en dus in 95% van de gevallen alsnog sneller) niet als alternatief laat zien terwijl andere routes die 10 tot 15 minuten langer zijn wel als alternatief zichtbaar worden gemaakt.
Nu is dus mijn workaround voor die Google Maps bug zorgvuldig door een Google Assistant bug om zeep geholpen. 8)7 |:(
Ik dacht vorige week, laat ik het nog eens proberen. Het probleem heeft zich wonderbaarlijk opgelost! Ik krijg weer netjes te horen of er file op de A73 staat voor ik vertrek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Entity
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:21

Entity

9000rpm

izzet3838 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 07:45:
[...]

Als ik in die brochure kijk zie ik als standaard Blind Spot Information System with steer assist staan.

Gaat dit over de dodehoek waarschuwing(dat lampje in de spiegel), ik had begrepen dat deze in het pilot pack zat?
Volgens mij is dat sinds MY24 standaard geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Entity schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 08:53:
[...]

Volgens mij is dat sinds MY24 standaard geworden.
Ja er zijn meer dingen veranderd. 360 camera is nu ook standaard maar elektrische achterklep en digital key dan weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsbih
JTHZZ schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 10:24:
[...]

Ja er zijn meer dingen veranderd. 360 camera is nu ook standaard maar elektrische achterklep en digital key dan weer niet.
Klopt, dode hoek sensor is standard en 360 camera, ik heb geen extra pakket afgenomen voor my2024.

De digital key ga ik niet missen als ik zo her en der de reacties lees. Prima met sleutel in zak keyless openen en sluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
[...]

Ik krijg een sr fwd zonder packs, wel de versie met grotere batterij.

Deze heeft dus de digital key dan maar geen blind spot?

Bij de space hadden ze gezegd dat het enkel de 360 camera en de wireless charger waren(qua standaardopties)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
izzet3838 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 11:16:
[...]

Ik krijg een sr fwd zonder packs, wel de versie met grotere batterij.

Deze heeft dus de digital key dan maar geen blind spot?

Bij de space hadden ze gezegd dat het enkel de 360 camera en de wireless charger waren(qua standaardopties)
Volgens mij was DK ook al bij de MY23 niet meer standaard maar weet het niet zeker, hou het niet zo goed bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rickkie600
JTHZZ schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 11:21:
[...]

Volgens mij was DK ook al bij de MY23 niet meer standaard maar weet het niet zeker, hou het niet zo goed bij.
Ik heb een basis PS2 MY23, daar is DK wel standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
Rickkie600 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 11:32:
[...]

Ik heb een basis PS2 MY23, daar is DK wel standaard.
Thanks!
Je hebt de versie met 470 range dan he?
Welke range haal je in de winter/zomer, hebt wat schrik voor de winter aangezien er geen warmtepomp is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
[...]

elektrische achterklep is wel standaard, alleen de voetsensor niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rickkie600
izzet3838 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 11:36:
[...]

Thanks!
Je hebt de versie met 470 range dan he?
Welke range haal je in de winter/zomer, hebt wat schrik voor de winter aangezien er geen warmtepomp is?
WLTP misschien, maar nee ik heb de SRSM, dus 69 Kw accu en haal in de zomer ongeveer 350 km (met 1000kg aanhanger 170km :X ) Ik heb nog geen winter ervaring, aangezien de mijne eind april is uitgeleverd.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Petertje750
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rZFHHRGa3Wmt9mvku1WvIe1a4o0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WQU7WZGMjq7lSrzZUI7QStwu.jpg?f=fotoalbum_large

Model 2024 LRSM met pilot en plus pack, Jupiter is echt een hele mooie sjieke kleur.
Voor mij next gen rijden, kom van 2013 BMW 330d M maar dit is wel weer een flinke upgrade met wat voor mij belangerijk is comfort, Heb nog niet echt realistische verbruik cijfers ivm zware voet met instant actie 300pk spelen maar na vakantie woon - werk verkeer dan kan ik daar meer over melden.
Heb wel na de eerste afleverdag gelijk auto gecleaned en leathershield op de stoelen en cancoat op buitenkant gesmeerd voor de eerste protectie. Moet bekennen dat de auto erg netjes werd afgeleverd zonder autowas of poets swirls.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
Rickkie600 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 12:53:
[...]

WLTP misschien, maar nee ik heb de SRSM, dus 69 Kw accu en haal in de zomer ongeveer 350 km (met 1000kg aanhanger 170km :X ) Ik heb nog geen winter ervaring, aangezien de mijne eind april is uitgeleverd.
Even hieraan toevoegen, extra datapunt voor @izzet3838 ,

Hier SMSR, 69 kWh, FWD (dus MY22 dacht ik?) is de praktische zomerrange (schatting), ongeveer 320km, winterrange 220km. Laden tot max. 95% (die laatste procenten gaan tergend traag, dus die 'range' heb je eigenlijk niet). Tenzij 'ie aan een publieke trage paal staat, dan blijft 'ie maar staan tot 100%. En vaak ook langer aangezien de app vaker niet dan wel werkt en mij de status niet geeft. Jammer dan.

Ga er van uit dat je 'werkbare' range 90-10 is, max. 95-5 als je tot het gaatje wil.

Hangt een beetje af van het type rit. (hier schat ik 70% snelweg)

Bij een LR, wat jij hebt besteld, kan je daar ongeveer 15% bij doen (+10 kWh op een basis van ongeveer 70 kWh). Het maakt weinig verschil, ongeveer 50-60km. Maar ondanks die lineaire berekening voelt het psychologisch helemaal niet lineair. Die 320km range vind ik persoonlijk, voor mijn gebruik, zonder eigen laadpaal, krap. Maar in een vervangwagen die ik had, LR, was het gevoelsmatig een heel andere beleving. En die 380-400km is dan ineens wel werkbaar. Dat kantelpunt licht voor iedereen anders natuurlijk.

De LR paste ten tijde van bestelling niet in het lease budget. Maar nu bedenk ik dat ik met een LR eigenlijk wel min of meer zou kunnen leven. Behalve roadtrips dan, dus lokaal woon-werk-prive-...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
[...]

LRDM met 470km WLTP, Launch Edition: gemeten op Nederlandse snelweg met 105-110/uur: winter 310-340km en zomer 400-430km
De huidige MY24 halen in de zomer 500-550 dus dat zal dan in de winter ook wel boven de 400km blijven.

[ Voor 10% gewijzigd door JTHZZ op 21-08-2023 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
daniel14 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 11:49:
[...]

elektrische achterklep is wel standaard, alleen de voetsensor niet meer.
Weet je dat zeker? Ik zie in de huidige configurator bij standaarduitrusting alleen staan: vijf portieren inclusief achterklep met dakscharnieren. Als dat echt zo is, dan mogen ze dat wel wat duidelijker promoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
JTHZZ schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:25:
[...]

Weet je dat zeker? Ik zie in de huidige configurator bij standaarduitrusting alleen staan: vijf portieren inclusief achterklep met dakscharnieren. Als dat echt zo is, dan mogen ze dat wel wat duidelijker promoten.
In de polestar brochure staat het wel zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
daniel14 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:28:
[...]

In de polestar brochure staat het wel zo.
Zie het nu ook bij het plus pakket staan. Wel suf dat ze dat bij de standaarduitrusting niet vermelden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Ik lees nog steeds veel verschillende opties die mogelijk zijn.

Er hangt mij vaag iets bij dat de "launch" modellen nog iets extra hadden buiten deze pakketten om.

Weet iemand (toevallig???) wat die extra's dan zijn? en is dat idd buiten de pakketten?

tia

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daniel14
Hansieo schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:35:

Er hangt mij vaag iets bij dat de "launch" modellen nog iets extra hadden buiten deze pakketten om.

Weet iemand (toevallig???) wat die extra's dan zijn? en is dat idd buiten de pakketten?

tia
Ik zie nu wel dat dingen zoals de voetsensor en de DK, niet meer standaard zijn, Maar dat is pas sinds de MY24 volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
[...]

IDD bedoelde die, probleem is dat er 2 versies sr zijn geweest de my22 en my23.
Zelf krijg ik ook eentje met de 69 accu, als ik de nieuwe wou moest ik zelf bijleggen en daar had ik geen zin in aangezien het bedrag best fors was(€3000 voor een auto die niet van mij is) en de uitusting best karig(geen pilot pack).

Maar ja, ben nog maar 24 dus vind dit al een mooi begin, nu hopen dat ik toekom met de range(in de winter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
JTHZZ schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:25:
[...]

Heb even gekeken op de polestar site, elektrische kofferklep is gewoon standaard, bediening met voet is optioneel(plus pack) geen idee of die voetsensor in de my23 zat(kan ik je morgen miss vertellen :D )

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GeurtG
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 31-08 12:45
Hansieo schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:35:

tia
Voornamelijk vervelende storingen, en héél veel fiscaal voordeel.
Pagina: 1 ... 155 ... 218 Laatste

Let op:
Een Tesla (of ander merk) versus Polestar discussie is hier redelijk offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Het thuis laden past beter in Het grote "thuis laden van je EV" topic. of Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.