Polestar 2 MY22 LRDM Magnesium SW2.11
2024 dual motor model ivm verbeterde efficiency:Kubusje schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:09:
Momenteel aan het oriënteren voor een Polestar 2 (MY2024) via zakelijk lease.
Binnen mijn budget heb ik een redelijke keuze:
Standard range Single motor + pilot + plus
Long range Single motor + pilot + plus
Long range Dual motor + plus
Long range Dual motor + pilot
Uitloopmodel MY2023 Long range Dual motor Performance + pilot + plus
Wat is wijsheid? In principe ben ik niet enkel op zoek naar het model met de meeste range, ik ben ook auto liefhebber dus de 421 pk van de long range variant spreekt me ook aan.
Concreet de vraag wat de meerwaarde is van beide pakketten aangezien ik bij de long range variant maar 1 van de 2 pakketten kan aanvinken en welke voegt dan het meeste toe in jullie ogen? Of zou de verstandige keus dan zijn om voor de LR single motor te gaan in combinatie met beide pakketten.
- Meer voorkeur voor achterwielen = sportiever
- Mogelijkheid de motor voor uit te schakelen
Naar mijn mening zijn zowel pilot als plus pack de extra bijtelling in de maand niet waard.
Ik denk dat de 2024 single motor op achterwielen ook behoorlijk lekker gaat worden.
[ Voor 3% gewijzigd door xsive op 12-07-2023 15:52 ]
Polestar 2 MY22 LRDM Magnesium SW2.11
Ja zal voor iedereen verschillend zijn maar de range is hier vrijwel nooit een issue en de laadsnelheid al helemaal niet.JTHZZ schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:05:
[...]
Ik zou juist altijd voor een MY2024 gaan: flinke range verbetering en snelladen met 200kW ipv 150kW.
Dat zou voor mij niet afwegen tegen alle opties van die 2023 keuze.
My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans
Polestar heeft op Facebook gecommuniceerd dat de hardware voor het besturingssysteem niet gewijzigd is omdat ze deze nog ruim voldoende vonden.ach-jee schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:09:
[...]
GefeliIs dat dan een MY24 model of nog een MY23 model?
[...]
Ik zou persoonlijk voor de MY24 LR DM + Plus gaan (of zelfs de LR SM). De extra range en de paar extra PK's bovenop de MY20 launch die ik nu heb zou ik prettig (en ruim voldoende) vinden. De zaken die nu in het Pilot pakket zitten gebruik ik nauwelijks (lane assist en ACC vind ik beide niet prettig). Onderhuids is er een hoop veranderd in het MY24 model waardoor ik het uitgaande model niet meer zou overwegen, meer kinderziektes opgelost hopelijk (en misschien een snellere CPU?).
Ah, daar zit ik niet op dus dat wist ik niet. Lijkt mij gezien het totale kostenplaatje van de auto en de huidige performance van het OS een volledig onterechte beslissing, maar goed.BartWNL schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 19:38:
[...]
Polestar heeft op Facebook gecommuniceerd dat de hardware voor het besturingssysteem niet gewijzigd is omdat ze deze nog ruim voldoende vonden.
Ik kan me het ook niet voorstellen. Want ik heb eerder gehoord dat ze naar Qualcomm gingen en dat ze afscheid namen van die stokoude Intel Atom die er nu in zit.ach-jee schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 19:42:
[...]
Ah, daar zit ik niet op dus dat wist ik niet. Lijkt mij gezien het totale kostenplaatje van de auto en de huidige performance van het OS een volledig onterechte beslissing, maar goed.
https://www.qualcomm.com/...ered-premium-infotainment
[ Voor 11% gewijzigd door GuiltyNL op 12-07-2023 19:53 . Reden: URL toegevoegd ]
MY24 in kleur Snow met Pilot en Plus pakket.ach-jee schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:09:
[...]
GefeliIs dat dan een MY24 model of nog een MY23 model?
[...]
Met de upgrade naar achterwielaandrijving en het extra vermogen vond ik het de bump naar de Dual Motor niet meer waard. Tuurlijk is het fantastisch zo veel vermogen, maar de DM rijdt in het MY24 ook zoveel mogelijk met achterwielaandrijving, Dan zijn die extra km's range me meer waard.
weet iemand of in de my24 een knop zit of je ook kunt switch tussen 2 en 4 wheel drive als je de DM hebt?sopsop schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 07:53:
[...]
MY24 in kleur Snow met Pilot en Plus pakket.
Met de upgrade naar achterwielaandrijving en het extra vermogen vond ik het de bump naar de Dual Motor niet meer waard. Tuurlijk is het fantastisch zo veel vermogen, maar de DM rijdt in het MY24 ook zoveel mogelijk met achterwielaandrijving, Dan zijn die extra km's range me meer waard.
Reden van de vraag: Als ik een DM zou willen hebben, zou ik dat vooral willen omdat je bv op glad wegdek veel minder kans op slippende wielen hebt met 4WD, dan 2WD.
Dus zou je bij dat soort omstandigheden toch echt wel gewoon de 4WD willen gebruiken (en niet dat PS of Volvo zelf je voorste motor uitzet omdat de pk's toch niet nodig zijn..)
Anoniem: 1521590 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 23:23:
Geen verbetering 2.10, in tegendeel. Auto wilde om 23 uur niet beginnen met laden volgens de app én de slimme meter.
Na het openen van de auto zag ik op het bestuurdersdisplay "Laden initialiseren" dat ook op dat moment pas lukte waarna het laden eindelijk begon.
Volgens de app is het laden echter nog steeds niet begonnen, ook niet na opnieuw starten app.
................................. Nu eindelijk na een minuut of 15 ziet de app ook dat er geladen wordt.
Waardeloos, hoop dat dit de enige weigering is.
Hier heb ik de app vier maand geleden van de telefoon gewist, en ik mis helemaal niets. Meerwaarde,nul, functionaliteit, nul. Continu "probleem opgetreden" en weet ik het. Die app moet voor mij werken, ik niet voor die app. Eruit dan maar.Mr_Music schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:12:
[...]
Hier exact hetzelfde. Maar ik was niet verbaasd. De app is droevig. Het dev team ook.
Wat kan je daar nu echt mee?
De locatie van je auto zien? Wie is ooit al z'n auto verloren? Ofwel parkeerplaats opslaan in google maps, ofwel op geheugen zoals je al jaren deed.
En als je zo fragiel bent dat je in de winter 15 minuutjes de cabine wil voorverwarmen, kan je misschien beter thuis in bed blijven liggen. (gechargeerd)
Ik heb die ***** app in elk geval nog nooit gemist
Gisteren ook de update naar 2.10 aangeboden gekregen en geïnstalleerd. Spijtig genoeg lost dit het probleem met de trekhaak niet op. Had ik wel verwacht!
Dat verwachtte ik niet, er zat te weinig tijd tussen de 2.9 en 2.10 update..Amos_x schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 08:49:
Gisteren ook de update naar 2.10 aangeboden gekregen en geïnstalleerd. Spijtig genoeg lost dit het probleem met de trekhaak niet op. Had ik wel verwacht!
Maar "jouw" trekhaak werkt nog steeds niet? Heb je zelf al de accu eens los gehaald? Of werkt ie daarna nog steeds niet?
Nog steeds niet geprobeerdRickkie600 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 09:00:
[...]
Dat verwachtte ik niet, er zat te weinig tijd tussen de 2.9 en 2.10 update..
Maar "jouw" trekhaak werkt nog steeds niet? Heb je zelf al de accu eens los gehaald? Of werkt ie daarna nog steeds niet?

Jammer dat de app voor jou niet werkt. Ik gebruik 'm nu al een jaar als digitale sleutel, vind het kunnen voorverwarmen/koelen erg prettig. En af en toe het laadschema op afstand aanpassen. Allemaal niet superspannend, maar doet het voor mij. Heb de app in het begin wel eens opnieuw geïnstalleerd en heb een paar keer opnieuw moeten inloggen, maar icm mijn wachtwoordmanager is dat geen moeite.Amos_x schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 08:49:
[...]
[...]
Hier heb ik de app vier maand geleden van de telefoon gewist, en ik mis helemaal niets. Meerwaarde,nul, functionaliteit, nul. Continu "probleem opgetreden" en weet ik het. Die app moet voor mij werken, ik niet voor die app. Eruit dan maar.
Ach ja, het is ook maar een auto, die moet het vooral doen en je van a naar b brengen
Dit is wat ze reageerden op 29 juni.GuiltyNL schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 19:50:
[...]
Ik kan me het ook niet voorstellen. Want ik heb eerder gehoord dat ze naar Qualcomm gingen en dat ze afscheid namen van die stokoude Intel Atom die er nu in zit.
https://www.qualcomm.com/...ered-premium-infotainment
Zou overigens zelf een kleine boost een hele verstandige stap vinden voor Polestar. Systeem reageert regelmatig traag bij mij.We're glad you like it! For this new model year, we rather went below the surface and upgraded substantial tech and mechanical components of the electric drivetrain. We did update the chassis, by introducing to all single motor versions a switch to rear-wheel drive as well as other modifications. There's also an improved and adapted suspension and springs for a more comfortable drive, without compromising the vehicle's handling. For the processing speed, the CPU hasn't been updated for this model year as it's powerful enough to cope with the load. We haven't added any updates specific to the model year related to the connectivity strength or UI experience.
[ Voor 5% gewijzigd door BartWNL op 13-07-2023 13:05 ]
Over het plus-pack zou je nog kunnen discussiëren. Maar de "Pilot Pack" vind ik toch wel een must.xsive schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 15:45:
[...]
Naar mijn mening zijn zowel pilot als plus pack de extra bijtelling in de maand niet waard.
In de eerste plaats als veiligheid belangrijk is dan zit het boordevol met waardevolle toevoegingen.
Ondergeschikt aan veiligheid, is het fijner/rustiger rijden als gevolg van de rijondersteuning behoorlijk onderschat. Adaptive Cruise Control en Pilot Assist bieden naar mijn mening erg veel gemak en rust.
Ik zou als ik opnieuw moest kiezen eerder voor een "Pilot Pack" gaan dan dat ik bijvoorbeeld voor een DualMotor zou gaan.
T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...
Grappig, PS toont zelfs de huidige druk? Super handig natuurlijk. Heeft de XC40 helaas niet.VidaR-9 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 13:26:
Sinds zomerwissel nooit mijn bandenspanning gecheckt tot vandaag. Dat was wel nodig![]()
Verklaard misschien gelijk wat instabieler bochtenwerk wat ik ervaarde.
[Afbeelding]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)|
Polestar toont dat ook helaas niet.Juancho schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 14:22:
[...]
Grappig, PS toont zelfs de huidige druk? Super handig natuurlijk. Heeft de XC40 helaas niet.
Is hier al heel vaak besproken: Polestar/Volvo kiest net als een aantal andere merken niet voor sensoren in de band/ventiel maar gebruikt een indirect (via ABS/rotatie) systeem waarmee je alleen de relatieve drukverandering kunt meten en niet de absolute. Daarom moet je dus ook calibreren nadat je hebt opgepompt. Nadeel is dat je geleidelijk drukverlies over alle banden niet kunt meten. Voordeel is: geen dure sensoren in het wiel. Bewuste keuze van autofabrikanten. Het is dus geen kwestie van niet willen tonen maar de absolute bandendruk is in dit systeem niet meetbaar.
[ Voor 7% gewijzigd door JTHZZ op 13-07-2023 14:34 ]
Ik heb em op 3.0 staan. De handleiding heeft ook nog wat getallen: https://www.polestar.com/...e-bandenspanningswaarden/Highland schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 14:39:
Hm, 3,0 bar? Ik geloof dat ik mijn banden (SRSM 19") minder hard heb opgepompt. Toch eens naar kijken. Welke druk hanteren jullie (bij normaal woon-werk gebruik)?
Nee de foto is van het bandenspanning apparaat waar ik ze heb opgepomptJuancho schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 14:22:
[...]
Grappig, PS toont zelfs de huidige druk? Super handig natuurlijk. Heeft de XC40 helaas niet.
@JTHZZ mijn BMW had wel sensoren en moest ook calibreren na elke wissel. Verder vond ik het wel fijn dat de druk per band gewoon op het scherm te zien was. Temperatuur ook, maar dat is meer gimmick.
[ Voor 26% gewijzigd door VidaR-9 op 13-07-2023 14:47 ]
Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20
Onzin, helemaal geen 'must'.MaxxMark schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 13:53:
[...]
Over het plus-pack zou je nog kunnen discussiëren. Maar de "Pilot Pack" vind ik toch wel een must.
In de eerste plaats als veiligheid belangrijk is dan zit het boordevol met waardevolle toevoegingen.
Ondergeschikt aan veiligheid, is het fijner/rustiger rijden als gevolg van de rijondersteuning behoorlijk onderschat. Adaptive Cruise Control en Pilot Assist bieden naar mijn mening erg veel gemak en rust.
Ik zou als ik opnieuw moest kiezen eerder voor een "Pilot Pack" gaan dan dat ik bijvoorbeeld voor een DualMotor zou gaan.
Gewoon zelf rijden zoals het hoort, ipv in te dommelen in warm dekentje van valse veiligheid... Er zit al voldoende standaard "rijhulp voor veiligheid" in de basis. Noodremhulp, ESC en ABS. That's it. En dat is alles wat je nodig hebt. De rest is overbodige luxe en spielerij. Zo hol je de betekenis van woorden compleet uit. Wielen op je auto zijn een 'must'. Of het verschil leren tussen 'need to have' en 'nice to have'.
Het blijft gewoon compleet optionele luxe. Ik heb de pilot pack niet en mis het ook totaal niet. Wat betreft een particuliere aankoop zou ik het ook totaal niet missen, en eerder kiezen voor extra range of extra power/4WD, wat wel een meerwaarde is.
Voor de een is het "onzin" voor de ander niet... smaken verschillen nu eenmaalAmos_x schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 15:22:
[...]
Onzin, helemaal geen 'must'.
Gewoon zelf rijden zoals het hoort, ipv in te dommelen in warm dekentje van valse veiligheid... Er zit al voldoende standaard "rijhulp voor veiligheid" in de basis. Noodremhulp, ESC en ABS. That's it. En dat is alles wat je nodig hebt. De rest is overbodige luxe en spielerij. Zo hol je de betekenis van woorden compleet uit. Wielen op je auto zijn een 'must'. Of het verschil leren tussen 'need to have' en 'nice to have'.
Het blijft gewoon compleet optionele luxe. Ik heb de pilot pack niet en mis het ook totaal niet. Wat betreft een particuliere aankoop zou ik het ook totaal niet missen, en eerder kiezen voor extra range of extra power/4WD, wat wel een meerwaarde is.
Het systeem is geen 'onzin' (pilot pack), het beschrijven als essentieel/'must', daar ging m'n opmerking overRickkie600 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 16:41:
[...]
Voor de een is het "onzin" voor de ander niet... smaken verschillen nu eenmaal
Deze logica geld voor alle veiligheidssystemen, een gordel is ook geen must; als we gewoon allemaal netjes rijden hoef je ook niet ergens tegen aan te botsen.Amos_x schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 15:22:
[...]
Dat er mensen zijn die denken dat ze dan zelf hun verantwoordelijk kunnen los laten is een ander probleem. Ben jij zo iemand, dan zijn hulp systemen inderdaad een twijfel geval. Maar kan je ook alert blijven als je niet in accuut gevaar bent dan kunnen ze je leven redden als je een episode achter het stuur hebt waardoor je niet meer zelf kan ingrijpen. Iemand die een beroerte krijgt of een hartaanval blijft zo netjes op de weg en de auto wordt beheerst stil gezet, toch iets grotere kans dat de bestuurder en andere weg gebruikers er niet aan overlijden.
Dus ik vind het een must, ik denk dat er minder kinderen doodgereden worden door auto's met deze systemen dan door auto's zonder bijv.
Fijn dat je mijn mening bagatelliseertAmos_x schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 15:22:
[...]
Ik kan ook stellen dat wat jij stelt (de extra power/4wd) een nice to have is.
Gelukkig zijn we allemaal mensen die een eigen mening kunnen hebben. Ik stel veiligheid van een auto (waar Volvo, en by proxy, Polestar vrij hoog in staan) wat hoger. En daar zitten in de pilot pack nog een paar extratjes bij die er in de standaard versie niet zitten. Met daarbovenop het comfort van ACC en Pilot Assist dat er voor zorgt dat je veel rustiger en aangenamer kunt rijden. Zeker als ik naar ouderen kijk (zoals mijn vader) heeft het gebruik van AAC er voor gezorgd dat hij veel comfortabeler en minder vermoeiend kan rijden.
Prima dat jij performance wilt boven comfort en gemak. Maar dat is jouw mening.
En ik gaf mijn mening
En @Kubusje kan zelf besluiten wat hij met die mening doet
[ Voor 1% gewijzigd door MaxxMark op 13-07-2023 17:03 . Reden: minor additions ]
T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...
Anoniem: 1521590
Ik heb eerder al mijn mening gegeven over dit bandenspannings systeem, waardeloos want je hebt er helemaal geen ene f*ck aan, alleen bij een lekke band misschien. Heleboel moeilijk gedoe met bandenspanning opslaan dat ook nog eens zowat eeuwig duurt. Dikke 0 punten 👎.VidaR-9 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 13:26:
Sinds zomerwissel nooit mijn bandenspanning gecheckt tot vandaag. Dat was wel nodig![]()
Verklaard misschien gelijk wat instabieler bochtenwerk wat ik ervaarde.
[Afbeelding]
En dan wil ik het nu ook even gaan hebben over die zogenaamde Veiligheidssystemen.........................

Ik ben het met jullie beiden eens....MaxxMark schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 17:01:
[...]
Fijn dat je mijn mening bagatelliseertDat is super constructief!
Ik kan ook stellen dat wat jij stelt (de extra power/4wd) een nice to have is.
Gelukkig zijn we allemaal mensen die een eigen mening kunnen hebben. Ik stel veiligheid van een auto (waar Volvo, en by proxy, Polestar vrij hoog in staan) wat hoger. En daar zitten in de pilot pack nog een paar extratjes bij die er in de standaard versie niet zitten. Met daarbovenop het comfort van ACC en Pilot Assist dat er voor zorgt dat je veel rustiger en aangenamer kunt rijden. Zeker als ik naar ouderen kijk (zoals mijn vader) heeft het gebruik van AAC er voor gezorgd dat hij veel comfortabeler en minder vermoeiend kan rijden.
Prima dat jij performance wilt boven comfort en gemak. Maar dat is jouw mening.
En ik gaf mijn mening
En @Kubusje kan zelf besluiten wat hij met die mening doet
Iedereen bepaalt zelf wat hij handig en/of belangrijk vindt.
En ook: Veiligheidssysteen geven voor veel mensen ook een vals gevoel van veiligheid.
Ikzelf gebruik ACC en Pilot Assist nauwelijks (hooguit op een volle rechte N-weg bij 'treintje rijden') omdat ik het veel te vermoeiend vindt om naast zelf op te letten ook nog eens te controleren of de hulpsystemen wel goed werken. Bij iedere vluchtheuvel in een weg blijft het toch maar de vraag of die van plan is om hem te nemen....
Als je de korting van Plugsurfing wil gebruiken bij Ionity, werkt dat dan ook via de laadpas van Plugsurfing. Of moet je perse via de app starten?
De korting zie ik staan in de app.
11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S
Je moet je laadsleutels en of passen toevoegen in de plugsurfing Polestar app. Via "mijn rekening" - "oplaadsletels". Dan komt je korting daar ook op.Freakie1NL schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 00:36:
Het zal vast al 100* gevraagd zijn maar omdat de boel laatst is geüpdatet met een nieuwe app..
Als je de korting van Plugsurfing wil gebruiken bij Ionity, werkt dat dan ook via de laadpas van Plugsurfing. Of moet je perse via de app starten?
De korting zie ik staan in de app.
P2 20" PP Snow Launch Edition 2020 | XPENG G9 Performance 2024
Mijn laadpas is via de app gekoppeld. In de app zie ik bij Ionity het kortingstarief. Het werkt daarmee met de laadpas ook?kramon schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 06:16:
[...]
Je moet je laadsleutels en of passen toevoegen in de plugsurfing Polestar app. Via "mijn rekening" - "oplaadsletels". Dan komt je korting daar ook op.
JaFreakie1NL schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 07:31:
[...]
Mijn laadpas is via de app gekoppeld. In de app zie ik bij Ionity het kortingstarief. Het werkt daarmee met de laadpas ook?
Stapte vanmorgen namelijk in nadat de auto al sinds maandag stil heeft gestaan en had gelijk het wolkje.
De update vanaf 2.9 is in ieder geval succesvol verlopen
Hier inderdaad ook 2.10 direct aan het beginnen van een rit aangeboden gekregen.JeroenV_ schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:52:
Blijkbaar wordt de 2.10 update ook gedownload zonder dat je de auto gebruikt? Had voorheen het idee dat je toch echt moest rijden voordat de update kwam.
Stapte vanmorgen namelijk in nadat de auto al sinds maandag stil heeft gestaan en had gelijk het wolkje.
Dat is een tijd geleden al veranderd. Ik vermoed sinds het lanceren van de app. Want vanaf dat moment is de auto altijd online.JeroenV_ schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:52:
Blijkbaar wordt de 2.10 update ook gedownload zonder dat je de auto gebruikt? Had voorheen het idee dat je toch echt moest rijden voordat de update kwam.
Mijn P2 draait op P2.9

Gezien de historische rollout procedures zou ik dit heel bijzonder vinden tenzij er kritieke issues opgelost worden in P2.10 waardoor Polestar het ok vindt on backwards compatibility te slopen.
Edit: ik heb de 2.10 update al wel aangeboden gekregen maar nog geen tijd/zin gehad om hem te draaien
[ Voor 10% gewijzigd door Whieee op 15-07-2023 13:27 ]
Launching containers into space
Hier hetzelfde. Echter op 2.10. Blijft een brakke boel de software van PolestarWhieee schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 13:25:
Mijn Polestar (iOS) app geeft sinds vanochtend geen status meer weer van de deuren, overige functionaliteit werkt prima. Nog mooier: ik krijg een melding “update de software van de auto om deze functie te gebruiken”
Mijn P2 draait op P2.9
Gezien de historische rollout procedures zou ik dit heel bijzonder vinden tenzij er kritieke issues opgelost worden in P2.10 waardoor Polestar het ok vindt on backwards compatibility te slopen.
Edit: ik heb de 2.10 update al wel aangeboden gekregen maar nog geen tijd/zin gehad om hem te draaien
Korte vraag over verzekering, word de polestar 2 met een klasse 3 alarm systeem uitgeleverd en of is dat nog afhankeijk van de pakketten die je kiest?
[ Voor 25% gewijzigd door Petertje750 op 25-07-2023 16:06 ]
Verander het eventueel ook eens naar de realistische range ipv de WLTP. Maar ja, het kan al eens lichtjes hoger of lager zijn afhankelijk van het seizoen.Mickvanderveen schreef op zondag 16 juli 2023 @ 08:10:
Na de kennelijke “Performance” update 2.10…
Meer mensen een “longer” range gekregen?
Of toch de aanhoudende hogere temperaturen?[Afbeelding]
Nog niet gedaan omdat ik aanvankelijk wat negatieve dingen hierover hoorde/las.
Heeft 2.10 vervelende bugs of valt het mee en kan ik gewoon updaten?
Tweede keer laden ging probleemloos, misschien kwam het doordat ik na de update nog niet had gereden met de auto?dagobert1966 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 12:21:
Al enige dagen staat bij mij update 2.10 klaar om geïnstalleerd te worden.
Alles ok dus gewoon doen.
Bij mij geen enkel probleem, dus gewoon doen!dagobert1966 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 12:21:
Al enige dagen staat bij mij update 2.10 klaar om geïnstalleerd te worden.
Auto deed letterlijk ‘wiew-wiew’ zonder alarmlichten terwijl de kinderen met de bal een meter of twee bij de auto vandaan waren. Sleutel lag gewoon binnen op tafel…
www.google.nl
Nog nooit gehoord/gezien, weet niet of ik blij zou zijn met die functionaliteit want het daagt de kinderen wel uit tot "toenadering" lijkt mij.MisteRMeesteR schreef op zondag 16 juli 2023 @ 15:31:
Net speelde er wat kinderen nabij de auto terwijl ik op visite was, hebben jullie weleens gezien/gehoord dat het alarm een soortvan ‘waarschuwing’ geeft?
Auto deed letterlijk ‘wiew-wiew’ zonder alarmlichten terwijl de kinderen met de bal een meter of twee bij de auto vandaan waren. Sleutel lag gewoon binnen op tafel…
Exact. Net als die Mercedes (?) die begon te praten als je te dicht bij de auto kwamAnoniem: 1521590 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 15:57:
[...]
Nog nooit gehoord/gezien, weet niet of ik blij zou zijn met die functionaliteit want het daagt de kinderen wel uit tot "toenadering" lijkt mij.
www.google.nl
Het valt mij op dat het laden van nummers op spotify maar ook routes in google maps een heel stuk langzamer gaat dan via mijn iPhone met 5g.
Hebben meer mensen hier last van (gehad)? Weet iemand wat de snelheid/bandbreedte van het netwerk is? Wellicht heeft iemand weleens de simkaart van de auto vervangen?
De mijne hoor je wél wat "klikken" als ik in de garage rondloop, zelfs als de auto van het slot af is.MisteRMeesteR schreef op zondag 16 juli 2023 @ 15:31:
Net speelde er wat kinderen nabij de auto terwijl ik op visite was, hebben jullie weleens gezien/gehoord dat het alarm een soortvan ‘waarschuwing’ geeft?
Ik dacht altijd dat hij dan blij was en dat we ff gingen rijden..
net als een hond als je z'n riem pakt

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Klopt, gebeurt ook als je (op afstand) de app opent. Laadpaal verandert op dat moment ook van status bij mij. Van “verbonden met auto” naar “laden”.Hansieo schreef op zondag 16 juli 2023 @ 16:54:
[...]
De mijne hoor je wél wat "klikken" als ik in de garage rondloop, zelfs als de auto van het slot af is.
Ik dacht altijd dat hij dan blij was en dat we ff gingen rijden..![]()
net als een hond als je z'n riem pakt
www.google.nl
De simkaart is een e-Sim en kun je niet vervangen. Het is een gewone snelle 4G verbinding dus daar ligt het niet aan. Gebruik je Flitsmeister? Dat is op dit moment nog een buggy app die het hele systeem vertraagt helaas.ydd1987 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 16:05:
Hi allemaal, ik ben donderdag trotse eigenaar van een P2 LRSM met Pilot Lite en Plus pakket geworden.
Het valt mij op dat het laden van nummers op spotify maar ook routes in google maps een heel stuk langzamer gaat dan via mijn iPhone met 5g.
Hebben meer mensen hier last van (gehad)? Weet iemand wat de snelheid/bandbreedte van het netwerk is? Wellicht heeft iemand weleens de simkaart van de auto vervangen?
nee gebruik geen flitsmeister. Het was eigenlijk al meteen vanaf het moment dat ik hem 'schoon' ophaalde is Beesd.JTHZZ schreef op zondag 16 juli 2023 @ 19:02:
[...]
De simkaart is een e-Sim en kun je niet vervangen. Het is een gewone snelle 4G verbinding dus daar ligt het niet aan. Gebruik je Flitsmeister? Dat is op dit moment nog een buggy app die het hele systeem vertraagt helaas.
Denk dat dat aan de CPU in de auto ligt ipv de data verbinding.ydd1987 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 16:05:
Het gaat om een dual motor die volgens mij een batterij van 77 kW batterij heeft. 18% daarvan is 13-14 kW, dus zouden we volgens mij maximum 63-64 kW hebben kunnen opladen. Iemand een idee waar die extra 7 kW vandaan komt? Ik weet dat je bij laden wat laadverlies hebt maar dit lijkt me veel, niet
Bij een “trage” lader kun je zomaar 10% laadverlies hebben. Jouw ervaring klinkt dus niet heel vreemd. Over het algemeen is de stelregel: Hoe langzamer de lader, hoe hoger het laadverlies. Dat verlies varieert tussen de 1% bij 150kwh en wel tegen de 15% bij de granny charger.Harvem schreef op zondag 16 juli 2023 @ 22:14:
Dit weekend iets vreemd voorgehad. We zijn een weekendje weg geweest en zijn op onze bestemming aangekomen met 18% batterij. Daar op een trage oplader aangesloten, waar we na een nachtje laden volgens de Plugsurfing factuur... 70 kWh geladen hadden?!
Het gaat om een dual motor die volgens mij een batterij van 77 kW batterij heeft. 18% daarvan is 13-14 kW, dus zouden we volgens mij maximum 63-64 kW hebben kunnen opladen. Iemand een idee waar die extra 7 kW vandaan komt? Ik weet dat je bij laden wat laadverlies hebt maar dit lijkt me veel, niet
Ging om een 13 kW lader. Weer wat geleerd in dat geval, wel opvallend dat dat verlies zo groot kan zijn._--[]--__ schreef op zondag 16 juli 2023 @ 22:25:
[...]
Bij een “trage” lader kun je zomaar 10% laadverlies hebben. Jouw ervaring klinkt dus niet heel vreemd. Over het algemeen is de stelregel: Hoe langzamer de lader, hoe hoger het laadverlies. Dat verlies varieert tussen de 1% bij 150kwh en wel tegen de 15% bij de granny charger.
Het is laadverlies, ik besefte me dat ook toen ik mijn PS2 al een poosje had. Nooit eerder bij stilgestaan dat het zo significant is.Harvem schreef op zondag 16 juli 2023 @ 22:14:
Dit weekend iets vreemd voorgehad. We zijn een weekendje weg geweest en zijn op onze bestemming aangekomen met 18% batterij. Daar op een trage oplader aangesloten, waar we na een nachtje laden volgens de Plugsurfing factuur... 70 kWh geladen hadden?!
Bij AC laden heb je op verschillende plekken in de keten te maken met verliezen: in je laadkabel, je 'gelijkrichter/omvormer' en je accu zelf. Je 10% verlies is normaal.
Een dikke kabel en een warme accu schelen al, alhoewel je accu opwarmen bij koud weer ook energie kost.
Bij DC laden is het over het algemeen wat efficienter. Maar ook hier komen laadverliezen bij kijken. Navigeren naar een snellader warmt je accu op en laden gaat sneller en met minder verliezen.
Google maar eens wat rond, er is genoeg te vinden over dit onderwerp.
Nog een paar jaar wachten en laden kan in een paar minuten hoorde ik op het nieuws. Wat daar het rendement van gaat worden, daar heb ik niemand over gehoord.

Polestar 2 (Dec 2021) LRSM Moon Pilot 19"
Dat wordt al minstens 10 jaar geroepen.Paku schreef op maandag 17 juli 2023 @ 07:54:
[...]
Nog een paar jaar wachten en laden kan in een paar minuten hoorde ik op het nieuws.
[...]
Maar komt wel dichterbij. Toyota heeft nu net aangekondigd dat zij de 1e zijn die solid state battery produktie rijp hebben.
Volgens hun persbericht kun je dan in 10 min opladen om vervolgens 1200km (745 mile) te kunnen rijden.
Zal idd nog wel eff duren. De snelladers moeten nog wat sneller worden en alle andere merken moeten die Solid State Batteries ook nog gaan integreren, maar is wel een goede stap!
Dit was afgelopen week in het nieuws, daar refereerde ik naar....Kammika schreef op maandag 17 juli 2023 @ 09:03:
[...]
Maar komt wel dichterbij. Toyota heeft nu net aangekondigd dat zij de 1e zijn die solid state battery produktie rijp hebben.
Volgens hun persbericht kun je dan in 10 min opladen om vervolgens 1200km (745 mile) te kunnen rijden.
Zal idd nog wel eff duren. De snelladers moeten nog wat sneller worden en alle andere merken moeten die Solid State Batteries ook nog gaan integreren, maar is wel een goede stap!
Flink intern koelen van het batterijpakket... kost wat energie.
https://nos.nl/artikel/24...zo-snel-als-een-tankbeurt
Maar je hebt gelijk, er zijn flinke ontwikkelingen op batterijgebied die niet van de ene op de andere dag in productie kunnen gaan.
Harvem schreef op zondag 16 juli 2023 @ 22:14:
Ik merk zelf eigenlijk weinig van laadverliezen. Afgelopen nacht de 78 kWh accu opgeladen van 50% naar 90% en dat heeft volgens de slimme meter 31,4 kWh gekost (al gecorrigeerd voor het huishoudelijk gebruik van 200 Wh). Als ik 75 kWh aanhoud voor de netto capaciteit van de accu dan kom ik op 75x0,4 is 30 kWh om de accu naar 90% op te laden, een verlies van 4,5% dus inderdaad ergens in de hierboven gegeven range. Dit was echter wel bij laden met slechts 6,6 kWh, de helft van de door @Harvem gebruikte lader._--[]--__ schreef op zondag 16 juli 2023 @ 22:25:
[...]
Bij een “trage” lader kun je zomaar 10% laadverlies hebben. Jouw ervaring klinkt dus niet heel vreemd. Over het algemeen is de stelregel: Hoe langzamer de lader, hoe hoger het laadverlies. Dat verlies varieert tussen de 1% bij 150kwh en wel tegen de 15% bij de granny charger.
Ja, je kunt een keyless protector in je sleutel laten zetten. Kost je wel ca €350 en moet door een erkende dealer worden gedaan. Je mag daarna formeel ook niet meer zelf de batterij van je sleutel vervangen en je moet na 3 jaar opnieuw laten certificeren.Zie: https://www.keylessprotec...cm-keyless-protector.htmlPetertje750 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 12:21:
Ok, helpdesk polestar 2 even aangesproken, auto word met alarm systeem klasse 1 uitgeleverd en bij een polestar service center kan je de sleutel(s) latem omzetten zodat auto klasse 3 word alleen zitten hier wel kosten aan verbonden, iemand daar al ervaring mee?
En die batterij is dan een stuk kleiner, waardoor deze amper een jaar meegaat.._--[]--__ schreef op maandag 17 juli 2023 @ 12:38:
[...]
Ja, je kunt een keyless protector in je sleutel laten zetten. Kost je wel ca €350 en moet door een erkende dealer worden gedaan. Je mag daarna formeel ook niet meer zelf de batterij van je sleutel vervangen en je moet na 3 jaar opnieuw laten certificeren.Zie: https://www.keylessprotec...cm-keyless-protector.html
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Heb het vorig jaar een paar keer gehad maar nooit de oorzaak gevonden.MisteRMeesteR schreef op zondag 16 juli 2023 @ 15:31:
Was ook niemand in de buurt ofzo, dus dacht zelf aan een vliegje in de auto misschien.
Yep, ik heb gelukkig een verzekeringsmaatschappij gevonden die dit niet nodig vindt. (Univé)guido66 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 13:41:
[...]
En die batterij is dan een stuk kleiner, waardoor deze amper een jaar meegaat..
Undocumented 'SKP' feature op je alarm. Sensing Kids Proximity.JeroenV_ schreef op maandag 17 juli 2023 @ 14:36:
[...]
Heb het vorig jaar een paar keer gehad maar nooit de oorzaak gevonden.
Was ook niemand in de buurt ofzo, dus dacht zelf aan een vliegje in de auto misschien.
Lijkt me heel erg handig.
Misschien is er een bal tegenaan gestuiterd?
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Ik heb de standaard OEM versie die je via de site zelf als optie kan bestellen :Pixeltje schreef op maandag 17 juli 2023 @ 17:41:
Ik meen me te herinneren dat iemand uit dit topic zijn ps2 verlaagd heeft, maar ik kan er zo snel weinig over vinden. Ben met name benieuwd naar de kosten hiervan; ik vindt de auto er veel mooier van worden, maar t blijft een leasert dus wil er ook geen kapitalen aan uitgeven.
https://www.polestar.com/nl/shop/all/136/
a 1000 euro. Na toestemming van mijn LM (ALD) heb ik het de vorige zomer laten plaatsen. Ik ben tot nu toe super tevreden erover en het geeft de wagen een echte sedan look en feel. Het is zeker zichtbaar versus andere P2's die ik regelmatig tegenkom.
Er zijn ook een paar op de site die niet OEM verlaging sets hebben laten plaatsen :
https://www.eibach-shop.com/nl/detail/index/sArticle/607803
Maar daar heb ik zelf natuurlijk geen ervaring mee
Hierbij nog een foto van vorig jaar met de verlaging set.
/f/image/QXHVwnkFcfuO3ZqfCQmJUv6Z.webp?f=fotoalbum_large)
P2 LRDM|Midnight|20"|Pilot,Plus,Per|Nappa|350KW
Thanks! Dat ziet er wel gaaf uit inderdaad. Ik heb zelf geen performance pack aan de auto, scheelt dat nog in standaard rijhoogte?dutchman666 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 05:38:
[...]
Ik heb de standaard OEM versie die je via de site zelf als optie kan bestellen :
https://www.polestar.com/nl/shop/all/136/
a 1000 euro. Na toestemming van mijn LM (ALD) heb ik het de vorige zomer laten plaatsen. Ik ben tot nu toe super tevreden erover en het geeft de wagen een echte sedan look en feel. Het is zeker zichtbaar versus andere P2's die ik regelmatig tegenkom.
Er zijn ook een paar op de site die niet OEM verlaging sets hebben laten plaatsen :
https://www.eibach-shop.com/nl/detail/index/sArticle/607803
Maar daar heb ik zelf natuurlijk geen ervaring mee![]()
Hierbij nog een foto van vorig jaar met de verlaging set. [Afbeelding]
1000 euro valt wel mee inderdaad, is dat inclusief montage? Als ik dat bij de LM goedgekeurd krijg zou dat mooi zijn, de Heico veren had ik ook gevonden, voor de helft van het geld maar moeten dan nog in gebouwd worden natuurlijk.
Edit, volgens de polestar website is de OEM set niet geschikt voor de auto

[ Voor 4% gewijzigd door Pixeltje op 18-07-2023 07:04 ]
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Die functie lijkt me ook erg handig jaPaku schreef op maandag 17 juli 2023 @ 16:46:
[...]
Undocumented 'SKP' feature op je alarm. Sensing Kids Proximity.
Lijkt me heel erg handig.
Misschien is er een bal tegenaan gestuiterd?
Maar nee, het was ook geen bal. Het gebeurde beide keren kort nadat ik was uitgestapt, voor de rest niemand in de buurt van de auto.
Klopt, deze set past alleen op de Ohlins, maar er zijn genoeg veren te vinden die op jouw auto passen, Google dan naar Eibach of Heico veren voor jouw auto.Pixeltje schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 07:02:
[...]
Edit, volgens de polestar website is de OEM set niet geschikt voor de autoDMLR zonder performance pakket dus, flauw.
Nu heb ik 2 vragen die ik nog niet op het internet heb kunnen vinden
Als ik de auto in de achteruit zet dan gaan de spiegels naar beneden echter zou ik deze anders willen afstellen als deze naar beneden gaan, dit kan je doen door de spiegel te selecteren en aan te passen dit alles gaat goed.
Echter hoe sla ik deze setting dan op, want de eerste volgende keer is hij het weer vergeten en gaat hij weer naar de originele instelling.
De 2e vraag bij het laden geeft de auto aan dat de spanning 219V is echter hoe komt hij aan die waarde ?
want als ik tussen de fases en Nul meet achter de aardlek automaat dan meet ik 229V
De reden dat ik daar naar ben gaan kijken is dat de laadsnelheid niet boven de 10.5Kw uit komt ipv de 11Kw
het gaat om een Alfen laadpaal.
is dit normaal ?
:strip_exif()/f/image/wcsS4S9SNXliEaFqWZaeynEv.jpg?f=fotoalbum_large)
Opgerhald schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 12:46:
Sinds 2 weken ben ik in bezit van een Polestar 2 LRSM + Pilot lite wat een geweldige auto !
Als ik de auto in de achteruit zet dan gaan de spiegels naar beneden echter zou ik deze anders willen afstellen als deze naar beneden gaan, dit kan je doen door de spiegel te selecteren en aan te passen dit alles gaat goed.
Echter hoe sla ik deze setting dan op, want de eerste volgende keer is hij het weer vergeten en gaat hij weer naar de originele instelling.
De 2e vraag bij het laden geeft de auto aan dat de spanning 219V is echter hoe komt hij aan die waarde ?
want als ik tussen de fases en Nul meet achter de aardlek automaat dan meet ik 229V
De reden dat ik daar naar ben gaan kijken is dat de laadsnelheid niet boven de 10.5Kw uit komt ipv de 11Kw
is dit normaal ?
[Afbeelding]
Mijn alfenpaal hebben nu al meerdere auto’s staan te laden incl die van mezelf uiteraard. Blijft overal rond de 10.5. Soms even iets hoger maar dit is kennelijk normaal
Bij mij in de auto geeft die wel gewoon 230 aan. Dus daar zal het niet aan liggen
Je kunt alleen kiezen óf de spiegels kantelen, niet naar welke positie. Met andere woorden aan of uit.gerhald schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 12:46:
Sinds 2 weken ben ik in bezit van een Polestar 2 LRSM + Pilot lite wat een geweldige auto !
Ik ben ook al meerdere spanningswaarden tegengekomen bij het laden, soms netjes +/- 230v, soms wat minder. Geen idee waar het door komt, misschien omdat de spanning wat valt als je grote belasting (10kW) aan het net hangt, misschien zit er wat verlies in de laadpaal.De 2e vraag bij het laden geeft de auto aan dat de spanning 219V is echter hoe komt hij aan die waarde ?
is dit normaal ?
[Afbeelding]
Heb er nog nooit problemen mee gehad overigens, dus me er ook geen zorgen over gemaakt.
Als ik je goed begrijp wil je de gekantelde positie opslaan (volgens mij doet VW het zo), maar dat kan bij mijn weten niet. Hij kantelt vanuit opgeslagen positie naar beneden en daar moet je het mee doen. Je kunt op de mediaconsole wel kiezen of je wilt kantelen en welke spiegels. Als je dat niks vindt zou je de M1 en M2 knoppen nog kunnen misbruiken om een gekantelde positie op te slaan.gerhald schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 12:46:
is dit normaal ?
[Afbeelding]
M.b.t. de 219V kan ik alleen maar bedenken dat je misschien een lange kabel naar je laadpaal hebt waardoor spanningsverlies optreed?! Je zult hier ook lang niet altijd dezelfde waarde aantreffen. Ik heb ook al eens een waarde boven de 230V gezien. Overdag met goed weer (alle zonnepanelen in de buurt op volle gas) en in de avond kan al best een spanningsverschil opleveren.
Ja, maar de omzetting zorgde wel voor snel leeglopende batterijen in de sleutel en dito ergernis. Heb inmiddels een ander type key protector gekregen en nu gaat het al een half jaar goed. Er komt ook een ander type batterij in, want de key protector neemt ruimte in in de behuizing.Petertje750 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 12:21:
Ok, helpdesk polestar 2 even aangesproken, auto word met alarm systeem klasse 1 uitgeleverd en bij een polestar service center kan je de sleutel(s) latem omzetten zodat auto klasse 3 word alleen zitten hier wel kosten aan verbonden, iemand daar al ervaring mee?
Ik had geen andere keus bij mijn verzekeraar…
De eerste generatie van de key protectors had problemen, in mij liepen de batterijen soms in een maand of sneller leeg. Ze zijn onder garantie vervangen en daarna ging het ruim een jaar goed. Mijn huidige auto is bij Volvo verzekerd en die stelden geen eisen, dus nu standaard sleutels en standaard batterijenMickvanderveen schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 17:30:
[...]
Ja, maar de omzetting zorgde wel voor snel leeglopende batterijen in de sleutel en dito ergernis. Heb inmiddels een ander type key protector gekregen en nu gaat het al een half jaar goed. Er komt ook een ander type batterij in, want de key protector neemt ruimte in in de behuizing.
Ik had geen andere keus bij mijn verzekeraar…
Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride
De netspanning is nooit precies 230V en varieert per fase en per tijd van de dag. De Polestar meet wat er aankomt bij de auto en dat is dus afhankelijk van verlies in de kabel (afhankelijk van lengte en dikte) en het is een gemiddelde van de 3 fasen. De netspanning mag maximaal 10% afwijken dus tot 223V is ‘normaal’ plus nog wat verlies in de kabel. Tegenwoordig wordt het net met laadpalen en zonnepanelen meer belast dus worden de verschillen in netspanning groter. Jouw meting is maar op 1 fase, heb je de andere fasen ook gemeten?gerhald schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 12:46:
is dit normaal ?
[Afbeelding]
[ Voor 20% gewijzigd door JTHZZ op 18-07-2023 18:44 ]
ja kwa spiegels was ik inderdaad volkswagen gewend dan kan je de positie bepalen hoe ver hij naar beneden staat gekanteld.
Het punt waar ik de spanning meet en de kabel naar de auto toe zal ongeveer op 11 Meter zijn
Meterkast met aardlekautomaat waar ik meet met multimeter -> 3 meter kabel naar laadpaal 5x6mm2 -> Laadpaal -> laadkabel vast aan laadpaal 7.5m -> Auto.
Nu ik er nog eens verder over na denk lijkt het er op dat de auto een andere waarde meet.
het lijkt er op dat hij zelf de spanning nog een keer transformeert, want bij het starten van de laadsessie zie je dat de gemeten spanning in de auto aan het oplopen is vanaf 30V naar de 219V
Ja ik heb alle fase's gemeten met de multimeter een fluke 75JTHZZ schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 18:33:
[...]
De netspanning per fase is nooit precies 230V en varieert per fase en per tijd van de dag. De Polestar meet wat er aankomt bij de auto en dat is dus afhankelijk van verlies in de kabel (afhankelijk van lengte en dikte) en het is een gemiddelde van de 3 fasen. De netspanning mag maximaal 10% afwijken dus tot 223V is ‘normaal’ en tegenwoordig wordt het net met laadpalen en zonnepanelen meer belast dus worden de verschillen in netspanning groter. Jouw meting is maar op 1 fase, heb je de andere fasen ook gemeten?
Daarnaast heb ik een zonnepanelen achter de zelfde verdeelkast die meet ook zelfde waarde die ik ook meet met de multimeter.
De kabel tussen de 8Kw omvormer en verdeelkast is 5x4m2 8 meter dus de verliezen moeten dan niet zo groot zijn lijkt mij.
[ Voor 40% gewijzigd door gerhald op 18-07-2023 18:46 ]
Maar welke spanning meet je dan want er gaan 3 fasen naar de auto dus je hebt 3 netspanningen die nooit allemaal hetzelfde kunnen zijn. En met 11 meter kabel mag je nog een paar Volt er vanaf halen. De spanning en stroom laat de auto langzaam oplopen aan het beginnen, dat heeft niets met een transformatie te maken. Die vindt pas daarna plaats (gelijkrichting). Misschien is het ook iets met je laadpaal die een lagere spanning doorgeeft.gerhald schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 18:41:
Oke bedankt voor de antwoorden,
ja kwa spiegels was ik inderdaad volkswagen gewend dan kan je de positie bepalen hoe ver hij naar beneden staat gekanteld.
Het punt waar ik de spanning meet en de kabel naar de auto toe zal ongeveer op 11 Meter zijn
Meterkast met aardlekautomaat waar ik meet met multimeter -> 3 meter kabel naar laadpaal 5x6mm2 -> Laadpaal -> laadkabel vast aan laadpaal 7.5m -> Auto.
Nu ik er nog eens verder over na denk lijkt het er op dat de auto een andere waarde meet.
het lijkt er op dat hij zelf de spanning nog een keer transformeert, want bij het starten van de laadsessie zie je dat de gemeten spanning in de auto aan het oplopen is vanaf 30V naar de 219V
[ Voor 4% gewijzigd door JTHZZ op 18-07-2023 18:51 ]
als ik vanmiddag keek toen de zon vol scheen zat ik op 235V per fase en nu zit ik op 229 en bij beide spanningen geeft de auto nog steeds 219V aanJTHZZ schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 18:49:
[...]
Maar welke spanning meet je dan want er gaan 3 fasen naar de auto dus je hebt 3 netspanningen die nooit allemaal hetzelfde kunnen zijn. En met 11 meter kabel mag je nog een paar Volt er vanaf halen. De spanning en stroom laat de auto langzaam oplopen aan het beginnen, dat heeft niets met een transformatie te maken. Die vindt pas daarna plaats (gelijkrichting). Misschien is het ook iets met je laadpaal die een lagere spanning doorgeeft.
/f/image/z9oo9Fs0A2vct63FTj0eEsqZ.png?f=fotoalbum_large)
Ik dacht dat de laadpalen niks anders waren dan een energie meter en een grote schakelaar dus dat daar niks gebeurd.
Dat is wel erg gesimplificeerd, de laadpaal regelt de laadstroom (op aangeven van de auto) en heeft ook een aantal beveiligingen. Geen idee hoe dat met de alfen werkt maar aangezien anderen ook een lagere laadsnelheid zien lijkt het daaraan te liggen. Overigens ga je 500W minder niet merken. Als je helemaal leeg bent en je wilt helemaal vol laden scheelt het misschien een kwartier (op 7 uur)gerhald schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 19:01:
[...]
als ik vanmiddag keek toen de zon vol scheen zat ik op 235V per fase en nu zit ik op 229 en bij beide spanningen geeft de auto nog steeds 219V aan
[Afbeelding]
Ik dacht dat de laadpalen niks anders waren dan een energie meter en een grote schakelaar dus dat daar niks gebeurd.
geen enkele AC laadpaal regelt de stroom zelf. dat gebeurt bij ELKE EV in de auto zelf. er wordt alleen vanuit een laadpaal aangegeven tot welke stroom er geladen kan worden maar het daadwerkelijke afregellen gebeurt in de autoJTHZZ schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 19:23:
[...]
Dat is wel erg gesimplificeerd, de laadpaal regelt de laadstroom (op aangeven van de auto) en heeft ook een aantal beveiligingen. Geen idee hoe dat met de alfen werkt maar aangezien anderen ook een lagere laadsnelheid zien lijkt het daaraan te liggen. Overigens ga je 500W minder niet merken. Als je helemaal leeg bent en je wilt helemaal vol laden scheelt het misschien een kwartier (op 7 uur)
[ Voor 10% gewijzigd door Tvdl2000 op 18-07-2023 19:28 ]
Sorry, was abuis, het is andersom. De paal regelt de stroom maar doet dat door de auto te laten weten welke stroom hij mag laden. Dus meer dan alleen een schakelaar, dat was het punt.Tvdl2000 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 19:25:
[...]
geen enkele AC laadpaal regelt de stroom zelf. dat gebeurt bij ELKE EV in de auto zelf.
[ Voor 5% gewijzigd door JTHZZ op 18-07-2023 19:29 ]
Het bedrag is inclusief montage bij een Volvo dealer van keuze. Tevens krijg je de originele veren mee (zodat de originele altijd weer terug gezet kunnen worden).Pixeltje schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 07:02:
[...]
Thanks! Dat ziet er wel gaaf uit inderdaad. Ik heb zelf geen performance pack aan de auto, scheelt dat nog in standaard rijhoogte?
1000 euro valt wel mee inderdaad, is dat inclusief montage? Als ik dat bij de LM goedgekeurd krijg zou dat mooi zijn, de Heico veren had ik ook gevonden, voor de helft van het geld maar moeten dan nog in gebouwd worden natuurlijk.
Edit, volgens de polestar website is de OEM set niet geschikt voor de autoDMLR zonder performance pakket dus, flauw.
Qua hoogte is een performance blijkbaar standaard al 5 mm lager dan niet performance. En de verlaging voegt hier nog 20 mm extra aan toe.
Ik meende te herinneren dat de Heico set ook bij niet performance modellen kon worden geïnstalleerd maar helemaal zeker weet ik niet.
P2 LRDM|Midnight|20"|Pilot,Plus,Per|Nappa|350KW
Thanks! Ik duik er wel even in, morgen bij de dealer voor onderhoud (30k km beurt) dus kan ik het ze daar meteen vragen.dutchman666 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 19:40:
[...]
Het bedrag is inclusief montage bij een Volvo dealer van keuze. Tevens krijg je de originele veren mee (zodat de originele altijd weer terug gezet kunnen worden).
Qua hoogte is een performance blijkbaar standaard al 5 mm lager dan niet performance. En de verlaging voegt hier nog 20 mm extra aan toe.
Ik meende te herinneren dat de Heico set ook bij niet performance modellen kon worden geïnstalleerd maar helemaal zeker weet ik niet.
Hier is een interessant filmpje over hoe de communicatie gaat. Interessante hoofdstukjes zijn "AC to DC" en "Duty Cycle"JTHZZ schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 19:28:
[...]
Sorry, was abuis, het is andersom. De paal regelt de stroom maar doet dat door de auto te laten weten welke stroom hij mag laden. Dus meer dan alleen een schakelaar, dat was het punt.
YouTube: How does AC (smart) charging actually work? PWM explained!
De P2 kun je ook limiteren in max stroom, zelf vind ik dat een fijne feature. Je pakt dus niet alles wat wordt aangeboden. Volgens een collega kan een Audi Q4 dat niet, die laadt altijd maximaal (wat in Belgie qua piekbelasting niet zo fijn is).
Dit heeft nu toch totaal geen toegevoegde waarde, zolang de salderingregeling nog actief is?Highland schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 09:35:
Ik gebruik de mogelijkheid om de auto langzamer te laden vooral om thuis zo lang mogelijk gebruik te maken van de pv-panelen. De auto alleen via de pv-panelen opladen lukt me overigens niet, hij trekt ook wanneer ik 'm op max 6A heb staan meer stroom via de paal dan mijn panelen kunnen leveren. De auto is in max ca 5 uur vol, dus rijk wordt je er niet van. Maar wie het kleine niet eert...
Het is een andere discussie maar als je per saldo teruglevert, kun je de stroom uit je panelen beter zoveel mogelijk zelf in je wagen stoppen. Anders krijg je er maar een paar cent voor terug en moet je het weer duur inkopen.sopsop schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 09:58:
[...]
Dit heeft nu toch totaal geen toegevoegde waarde, zolang de salderingregeling nog actief is?
Dat wordt aan het einde van je contractjaar gedaan bij het opstellen van de jaarrekening. Pas als je meer opwekt over een heel jaar dan dat je hebt verbruikt, krijg je te maken met het teruglever tarief. Dit is zolang de salderingsregeling van kracht is.Paku schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 10:14:
[...]
Het is een andere discussie maar als je per saldo teruglevert, kun je de stroom uit je panelen beter zoveel mogelijk zelf in je wagen stoppen. Anders krijg je er maar een paar cent voor terug en moet je het weer duur inkopen.
Het maakt dus uit financieel oogpunt niet uit of je overdag of 's nachts oplaad.
Dave057 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 14:23:
Hey mede polestar eigenaars,
Ik heb vorige maand mijn polestar in Zwitserland achter moeten laten omdat tijdens mijn reis het snelladen is stuk gegaan. Ik hoorde van de garage dat dit wel vaker voor gekomen is en ik al de 4de bij die garage was. Is dat jullie al eens overkomen?
Het begon bij de heenreis ermee dat na het eerste snellaadpunt (van tesla) de auto aangaf niet meer te kunnen starten wanneer ik hem straks uitzet. Dit klopte, waarna de auto een uur later opeens weer startte een de melding verdwenen was. Vervolgens ben ik 4 snellaadpunten verder gekomen tot hij tijdens de 4de sessie plots stopte en hij niet meer kon laden, er verscheen een melding dat ik zo snel mogelijk naar de werkplaats moest een en het lag licht bleef rood.
Nadat hij een maand later weer gerepareerd in Nederland stond bleek dat de zekering onder de achterbank doorgebrand was een het plastic er omheen was gesmolten. Hele accu en alles moest eruit gehaald worden en was een reparatie van 2 dagen hahahah. Ben benieuwd of jullie dit ook al eens meegemaakt hebben
Zoals gezegd een andere discussie.sopsop schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 10:19:
[...]
Dat wordt aan het einde van je contractjaar gedaan bij het opstellen van de jaarrekening. Pas als je meer opwekt over een heel jaar dan dat je hebt verbruikt, krijg je te maken met het teruglever tarief. Dit is zolang de salderingsregeling van kracht is.
Het maakt dus uit financieel oogpunt niet uit of je overdag of 's nachts oplaad.
Sommige mensen weten al van tevoren dat ze per saldo gaan terugleveren over een jaar en die houden er al rekening mee. Als je er aan het einde van het jaar achter komt ben je te laat. Dus het maakt wel degelijk uit.
Weet iemand of de speakers/subwoofer of versterker o.i.d verschillen van de Volvo in de Polestar?
De audiokwaliteit van de Polestar (H&K) verschilt (negatief) erg van die in de Volvo. Ook de “normale” uitvoering speakers verschilt naar mijn mening van die in de Volvo.
Misschien ligt het eraan dat de (X)C40 groter is waardoor er meer ruimte zit tussen de speakers waardoor het ruimtelijker klinkt?
Het is een andere discussie, maar toch nog een reactie hierop aangezien je jezelf het wat makkelijker kan maken dan wel zelfs daadwerkelijk nog wat geld kan verdienen door ‘s nachts te laden.Paku schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 10:31:
[...]
Zoals gezegd een andere discussie.
Sommige mensen weten al van tevoren dat ze per saldo gaan terugleveren over een jaar en die houden er al rekening mee. Als je er aan het einde van het jaar achter komt ben je te laat. Dus het maakt wel degelijk uit.
Ik moet de andere reageerder namelijk gelijk geven: vooropgesteld dat je in NL woont, kennen we de salderingsregel. Dit betekent dat het niet uitmaakt of je direct de stroom verbruikt of dat je eerst de stroom teruglevert overdag en vervolgens hem ‘s nachts weer afneemt: dat wordt middels de salderingsregeling tegen elkaar weggestreept.
Sterker nog: als je een dubbeltarief hebt (normaal- en daltarief), dan is het zelfs voordeliger om zoveel mogelijk stroom het ‘s nachts te gebruiken aangezien je dan minder betaald voor een kwh terwijl je overdag tegen het normaaltarief middels saldering stroom opwekt.
De enige uitzondering is wanneer je een contract met uurvariabele tarieven hebt: dan vindt saldering per uur plaats. Maar mijn inziens moet je in de zomer met zonnepanelen nooit zo’n contract hebben (herfst, winter & lente zou wel kunnen).
Een voorbeeld om het helder te maken:
- Stel jouw auto moet 40 kw laden en de rest van jouw huis verbruikt gedurende de gehele dag 10kw
- Stel jouw zonnepanelen wekken 50 kw op op 1 dag
Vervolgens de volgende twee situaties:
1) Je kan het zo plannen dat alle stroom die de zonnepanelen opwekken meteen verbruikt wordt en precies gelijk is. Daarmee hoef je dan 0 kw te betalen aan het einde van de dag aangezien er niets teruggeleverd wordt en niets verbruikt wordt
2) Je verbruikt niets terwijl de zonnepanelen opwekken, en levert dan dus 50 kw terug die dag, en verbruikt vervolgens in de nacht 50 kw. Wat de energiemaatschappij dan zal doen voor de berekening is: 50 kw teruggeleverd minus 50 kw verbruikt is 0 kw te betalen
Hopelijk verduidelijkt dit een en ander. Zo niet, dan is het handig om je op internet verder in te lezen over de salderingsregeling.
Een Tesla (of ander merk) versus Polestar discussie is hier redelijk offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Het thuis laden past beter in Het grote "thuis laden van je EV" topic. of Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.