And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Ah! Dan had ik het verkeerd begrepenPixeltje schreef op zondag 11 juni 2023 @ 09:40:
[...]
Sorry mijn post was niet heel duidelijk, zonder de sleutel gebeurt er niks met de kabel, als ik de sleutel in mijn zak heb kan ik inderdaad gewoon ontgrendelen zonder de laadpas te gebruiken.
Bij openbare laadpalen (AC palen) lukt dat niet altijd trouwens, bij sommige palen moet ik met de pas de lader vertellen dat ik mijn kabel terugwil. Wat is de reden om dan specifiek eerst de autokant te ontgrendelen en niet eerst de laadpaal?
Scheelt vooral een extra handeling, sleutels met laaddruppel kunnen in de zak blijven (mits de laadpaal hem ook vrijgeeft).
Bedankt voor je reactie. Om op een paar punten terug te koppelen.PvS_68 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:07:
[...]
Ik stop de laadsessie altijd door op de knop te drukken (thuis moet ik daarna met de druppel de sessie op de laadpaal nog stoppen). Dan hoor ik ook altijd (ook als de laadsessie aan de snellader al is getsopt) de poort op de auto ontgrendelen. Je moet daarvoor ook de autosleutel (of DK) bij je hebben, anders werkt die knop niet.
Het zou volgens mij ook niet mogelijk (moeten) zijn dat je de kabel van de auto kunt halen zonder dat je (met autosleutel/DK) daar opdracht voor hebt gegeven via de fysieke knop of op het scherm.
Kan het zijn dat de laadpaal een soort reset heeft gehad? Dan vind ik het nog steeds raar, maar ja.
Uiteraard zou hij ook door de vergrendeling heen eraf kunnen zijn getrokken, maar dan zou ik zichtbare schade verwachten.
Had de auto uberhaupt geladen? Kan het misschien zijn dat je de stekker er niet ver genoeg ingestoken hebt en niet gecontroleerd hebt of hij aan het laden ging?
Een laadpaal reset lijkt me sterk. Dit ‘spuwt’ de connector niet uit de auto. Lijkt me sterk dat iemand bij een gestopte laadsessie mijn kabel er zou hebben uitgenomen om de plaats over te nemen op een locatie waar er vaak plaats is, vooral omdat het andere uiteinde nog in de paal zat toen ik ‘s morgens bij de wagen kwam.
De auto heeft geladen. +-30% bij aankoppelen, 91% zoals ik ‘m gevonden had, en zou tot 100% ‘s nachts hebben moeten opladen. Dus duidelijk onderbroken.
Wat betreft laadpaal ontkoppelen, ik heb die knop naast de stekker op de auto achter de klep eigenlijk nooit gebruikt (als ik het me goed herinner). Af en toe wel bij een error of rood lampje als de auto de kabel vast hield.
Bij de publieke 11kW palen in de stad (steeds zelfde type/provider) werkt het altijd prima door de laadsessie te stoppen door de badge voorbij de scanner te halen, en dan ontkoppelt het hele zaakje aan de auto en de paal.
Ik ben formeel, ik ben steeds erg netjes met stekkers/kabels/aansluiten op welke apparatuur dan ook. Ik heb dan ook nooit onevenredig veel kracht gezet op die laadpoort. De stekker was, bij vorige normale sessies, duidelijk los na badgen, en daarna nam ik de kabel er uit zonder forceren.
Toen ik twee dagen geleden opnieuw wou laden, merk ik wel dat het lampje naast de stekker weg is. Ik kan ‘in’ auto kijken, waar dat lampje zit. Laden wil ‘ie nog steeds wel doen, maar dan met een ‘losse’ kabel. Bij het naderen van de auto, zonder sleutel, kon ik met een ladende sessie gewoon de stekker uit de laadpoort glijden.
Top weer, dit zaakje
En hopelijk wil ‘ie zo meteen wel snel laden, want op die manier durf ik de wagen buiten niet meer uren lang aan de paal hangen, met ‘losse’ kabels.
Ik kan me niet herinneren dat ik ooit een gesaboteerde tank-tuit had op m’n ICE wagens, waardoor ik potentieel geen benzine meer in de wagen kon krijgen
Edit: ik ga, gezien het tijdstip, uit van een vandaal. Ik houd nog de optie open dat een voertuig over de kabel is gereden en ‘m uit de wagen heeft getrokken, maar dat lijkt me gezien hoe hij geparkeerd stond (wel parallel aan de stoep) en hoe ik normaal de kabel leg (langs de wagen heen) wel sterk.
[ Voor 8% gewijzigd door Amos_x op 11-06-2023 12:17 ]
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Omdat de On Board Charger (=omvormer/gelijkrichter),Pixeltje schreef op maandag 12 juni 2023 @ 07:57:
Ander vraagje, ik kan de polestar instellen tot 32A, als ik aan een 3 fasen laadpaal hang gaat de auto niet verder dan 16A op 3 fasen, goed voor grofweg 11 kW. Waarom kan de auto niet met 22kW laden als de laadpaal daartoe in staat zou zijn? Sommige publieke AC laadpalen kunnen 22kW leveren volgens het opschrift maar de auto doet daar niks mee.
zoals bij de meeste elektrische auto’s, niet meer dan 11kW aan kan. De 32A instelling is voor 1-fase laden (7.4kW).
Net contact met PS gehad, ze hebben sinds de update van P2.9 nog een melding van niet werkende trekhaak.Rickkie600 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 17:55:
Sinds een week of twee had ik af en toe een melding "aanhangersysteem service vereist", nu heb ik dat elke keer wanneer ik de auto activeer (in D of R zetten)
Betekent dat de trekhaak niet meer uitklapt. Iemand bekent met dit issue? Zal maandag in elke geval PS benaderen.
Hier hetzelfde. Een foutmelding op de dash voor de trekhaak.Rickkie600 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 08:45:
[...]
Net contact met PS gehad, ze hebben sinds de update van P2.9 nog een melding van niet werkende trekhaak.
De knop en de haak zitten achteraan, dit had prima een eigen circuitje kunnen zijn.
Ik heb dat ding besteld omdat ik het af en toe nodig heb voor een verbouwing. Je zal maar een dag gepland hebben (hulp/mensen), de aanhangwagen of een afspraak om iets op te halen. En dan sta je daar, geen trekhaak

Gelukkig niet het geval, maar had het zomaar wel kunnen zijn. En nu mag ik weer aan de gang met de garage om het op te lossen....
Tja, de auto is een en al software.. maar goed, eens kijken of dealer in de buurt binnenkort "even" tijd heeft.Amos_x schreef op maandag 12 juni 2023 @ 09:38:
[...]
Hier hetzelfde. Een foutmelding op de dash voor de trekhaak.Echt, waarom moet de sturing van dat ding door de autosoftware geregeld worden, en waarom gaat het kapot bij een update?
De knop en de haak zitten achteraan, dit had prima een eigen circuitje kunnen zijn.
Ik heb dat ding besteld omdat ik het af en toe nodig heb voor een verbouwing. Je zal maar een dag gepland hebben (hulp/mensen), de aanhangwagen of een afspraak om iets op te halen. En dan sta je daar, geen trekhaak![]()
Gelukkig niet het geval, maar had het zomaar wel kunnen zijn. En nu mag ik weer aan de gang met de garage om het op te lossen....
Ik heb em echt nodig voor de vakantie (aanhanger met 2 motoren) , dus moet niet te lang duren.
Op YT staat dit filmpje, in de comments staat dat ze de module voor de trekhaak hebben vervangen

[ Voor 7% gewijzigd door Rickkie600 op 12-06-2023 10:30 ]
Er moet i.i.g. een softwarematige koppeling zijn om sensoren aan de achterzijde van de auto uit te kunnen schakelen als de trekhaak uit is geklapt en/of als er een stekker is ingestoken.Amos_x schreef op maandag 12 juni 2023 @ 09:38:
[...]
Hier hetzelfde. Een foutmelding op de dash voor de trekhaak.Echt, waarom moet de sturing van dat ding door de autosoftware geregeld worden, en waarom gaat het kapot bij een update?
Het uitklappen van de haak zelf via de software laten lopen zie ik ook niet meteen, maar er is vast een reden voor, al kunnen wij hem niet verzinnen.
Inderdaad, zitten best veel slimmigheidjes in: uitschakelen van hulpsystemen, lampentest, uitschakelen van de trekhaakknop als de kofferbak dicht is of er een stekker is ingestoken. Overigens gisteren met P2.9 zonder problemen de trekhaak gebruikt, dus geen probleem wat bij alle auto’s optreedt.PvS_68 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 10:37:
[...]
Er moet i.i.g. een softwarematige koppeling zijn om sensoren aan de achterzijde van de auto uit te kunnen schakelen als de trekhaak uit is geklapt en/of als er een stekker is ingestoken.
Het uitklappen van de haak zelf via de software laten lopen zie ik ook niet meteen, maar er is vast een reden voor, al kunnen wij hem niet verzinnen.
Hij heeft het een weekje gedaan, overigens af en toe wel de melding op het display, maar nu werkt ie helemaal niet meer. Lampje is ook uit op de knop.JTHZZ schreef op maandag 12 juni 2023 @ 10:44:
[...]
verigens gisteren met P2.9 zonder problemen de trekhaak gebruikt, dus geen probleem wat bij alle auto’s optreedt.
Als je idd tijdens een laadsessie de kabel er gewoon uit kunt trekken is het zeker mis. Je zou hem altijd moeten ontgrendelen zodat hij de laadesssie netje stopt en er geen vonken ontstaan.Amos_x schreef op zondag 11 juni 2023 @ 11:30:
[...]
Bedankt voor je reactie. Om op een paar punten terug te koppelen.
Een laadpaal reset lijkt me sterk. Dit ‘spuwt’ de connector niet uit de auto. Lijkt me sterk dat iemand bij een gestopte laadsessie mijn kabel er zou hebben uitgenomen om de plaats over te nemen op een locatie waar er vaak plaats is, vooral omdat het andere uiteinde nog in de paal zat toen ik ‘s morgens bij de wagen kwam.
De auto heeft geladen. +-30% bij aankoppelen, 91% zoals ik ‘m gevonden had, en zou tot 100% ‘s nachts hebben moeten opladen. Dus duidelijk onderbroken.
Wat betreft laadpaal ontkoppelen, ik heb die knop naast de stekker op de auto achter de klep eigenlijk nooit gebruikt (als ik het me goed herinner). Af en toe wel bij een error of rood lampje als de auto de kabel vast hield.
Bij de publieke 11kW palen in de stad (steeds zelfde type/provider) werkt het altijd prima door de laadsessie te stoppen door de badge voorbij de scanner te halen, en dan ontkoppelt het hele zaakje aan de auto en de paal.
Ik ben formeel, ik ben steeds erg netjes met stekkers/kabels/aansluiten op welke apparatuur dan ook. Ik heb dan ook nooit onevenredig veel kracht gezet op die laadpoort. De stekker was, bij vorige normale sessies, duidelijk los na badgen, en daarna nam ik de kabel er uit zonder forceren.
Toen ik twee dagen geleden opnieuw wou laden, merk ik wel dat het lampje naast de stekker weg is. Ik kan ‘in’ auto kijken, waar dat lampje zit. Laden wil ‘ie nog steeds wel doen, maar dan met een ‘losse’ kabel. Bij het naderen van de auto, zonder sleutel, kon ik met een ladende sessie gewoon de stekker uit de laadpoort glijden.
Top weer, dit zaakjePolestar bellen, tijdverlies, afspraken regelen,
En hopelijk wil ‘ie zo meteen wel snel laden, want op die manier durf ik de wagen buiten niet meer uren lang aan de paal hangen, met ‘losse’ kabels.
Ik kan me niet herinneren dat ik ooit een gesaboteerde tank-tuit had op m’n ICE wagens, waardoor ik potentieel geen benzine meer in de wagen kon krijgenBEV
![]()
![]()
Edit: ik ga, gezien het tijdstip, uit van een vandaal. Ik houd nog de optie open dat een voertuig over de kabel is gereden en ‘m uit de wagen heeft getrokken, maar dat lijkt me gezien hoe hij geparkeerd stond (wel parallel aan de stoep) en hoe ik normaal de kabel leg (langs de wagen heen) wel sterk.
Ontgrendelen kan volgens mij alleen door op de laadpaal de sessie te stoppen zodat die idd de kabel aan beide uiteinden ontgrendelt (zoals jij het normaal doet) of door op de knop te drukken (of op de display) terwijl je de sleutel bij je hebt.
Als je LED lampje bij de poort idd verzonken is of weg, dan is er echt wel een fysieke beschadiging ontstaan. Dan is vandalisme of een ongelukkige situatie waarbij een langsrijdend voertuig de kabel heeft losgetrokken het meest aannemelijke. Bij dat laatste zou je echter ook meer schade verwachten omdat de kabel dan echt zijdelings wordt weggetrokken. Heb je de kabel al gecontroleerd op beschadigingen?
I.i.g. naar de garage om te laten fixen. Erg vervelend dit.
Overigens wordt (bij normaal werkende vergrendeling) de kabel bij AC laders aan de autozijde niet ontgrendeld als je de lading aan de laadpaal stopt. Dat moet met de knop bij de laadpoort.PvS_68 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 10:49:
[...]
Als je idd tijdens een laadsessie de kabel er gewoon uit kunt trekken is het zeker mis. Je zou hem altijd moeten ontgrendelen zodat hij de laadesssie netje stopt en er geen vonken ontstaan.
Ontgrendelen kan volgens mij alleen door op de laadpaal de sessie te stoppen zodat die idd de kabel aan beide uiteinden ontgrendelt (zoals jij het normaal doet) of door op de knop te drukken (of op de display) terwijl je de sleutel bij je hebt.
Als je LED lampje bij de poort idd verzonken is of weg, dan is er echt wel een fysieke beschadiging ontstaan. Dan is vandalisme of een ongelukkige situatie waarbij een langsrijdend voertuig de kabel heeft losgetrokken het meest aannemelijke. Bij dat laatste zou je echter ook meer schade verwachten omdat de kabel dan echt zijdelings wordt weggetrokken. Heb je de kabel al gecontroleerd op beschadigingen?
I.i.g. naar de garage om te laten fixen. Erg vervelend dit.
Alleen bij DC snelladers is dat het geval.
Nu waren bij de buren gelukkig de ramen dicht (zij hebben 1 slaapkamerraam naast mijn oprit) maar bij ons boven met de ramen open was het duidelijk hoorbaar (oprit ligt achter de tuin, dus ong. 17 meter verderop.
Met een warme accu in warm weer laden is dus niet goed voor de relatie met je buren.... Ben benieuwd als ik bij een snellader was gestopt wat er dan was gebeurd. Zou hij dan de laadsnelheid misschien terugschroeven om niet oververhit te raken?
Dat dacht ik idd ook en dat ik daarom eerst op de auto ontgrendel. Maar volgens mij schrijft @Amos_x dat dat bij hem wel het geval is. Tenzij ik dat niet goed begrepen heb.JTHZZ schreef op maandag 12 juni 2023 @ 10:57:
[...]
Overigens wordt (bij normaal werkende vergrendeling) de kabel bij AC laders aan de autozijde niet ontgrendeld als je de lading aan de laadpaal stopt. Dat moet met de knop bij de laadpoort.
Nou... Bij mij kan je dat van de trekhaak en koppeling sensoren aan de achterzijde wel weglaten uit dit verhaal. Rijd regelmatig met een trailer. En als ik dan voor het achteruit rijden vergeet om deze handatig (Rear Collision Warning) uit te zetten. Dan sta ik binnen een meter met een rotklap stil. Idem in 50% van de situaties bij acheruit inparkeren, hoe langzaam ook. Mijzelf dus aangeleerd om na het instappen telkens de Rear Collision Warning uit te zetten.JTHZZ schreef op maandag 12 juni 2023 @ 10:44:
[...]
Inderdaad, zitten best veel slimmigheidjes in: uitschakelen van hulpsystemen, lampentest, uitschakelen van de trekhaakknop als de kofferbak dicht is of er een stekker is ingestoken. Overigens gisteren met P2.9 zonder problemen de trekhaak gebruikt, dus geen probleem wat bij alle auto’s optreedt.
Auto gaat binnenkort voor een beurt. Zal dan aangeven dat dit i.c.m. een trailer niet werkt. Hopelijk heeft dat dezelfde oorzaak als bij het acheruit inparkeren.
Bij hem/haar is er dus een probleem met de vergrendeling. Ik beschreef hoe het hoort te werken.PvS_68 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:00:
[...]
Dat dacht ik idd ook en dat ik daarom eerst op de auto ontgrendel. Maar volgens mij schrijft @Amos_x dat dat bij hem wel het geval is. Tenzij ik dat niet goed begrepen heb.
Je hoort netjes een melding in de cockpit te krijgen dat die systemen uitgeschakeld zijn na het aankoppelen van een aanhanger. Dat is duidelijk niet in orde bij jouw P2.Bengelsdorp schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:40:
[...]
Nou... Bij mij kan je dat van de trekhaak en koppeling sensoren aan de achterzijde wel weglaten uit dit verhaal. Rijd regelmatig met een trailer. En als ik dan voor het achteruit rijden vergeet om deze handatig (Rear Collision Warning) uit te zetten. Dan sta ik binnen een meter met een rotklap stil. Idem in 50% van de situaties bij acheruit inparkeren, hoe langzaam ook. Mijzelf dus aangeleerd om na het instappen telkens de Rear Collision Warning uit te zetten.
Auto gaat binnenkort voor een beurt. Zal dan aangeven dat dit i.c.m. een trailer niet werkt. Hopelijk heeft dat dezelfde oorzaak als bij het acheruit inparkeren.
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Wat je nog kunt proberen is zekering 41 en 42 onder de motorkap er even uit te halen en weer terug te plaatsen. Die zijn van de trekhaakmodule. In het internationale forum heeft het bij sommigen geholpen.Rickkie600 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 10:22:
[...]
Tja, de auto is een en al software.. maar goed, eens kijken of dealer in de buurt binnenkort "even" tijd heeft.
Ik heb em echt nodig voor de vakantie (aanhanger met 2 motoren) , dus moet niet te lang duren.
Op YT staat dit filmpje, in de comments staat dat ze de module voor de trekhaak hebben vervangen
https://www.polestar.com/...ekeringen-onder-motorkap/
Thx! Ga ik vanavond gelijk even proberen!JTHZZ schreef op maandag 12 juni 2023 @ 13:05:
[...]
Wat je nog kunt proberen is zekering 41 en 42 onder de motorkap er even uit te halen en weer terug te plaatsen. Die zijn van de trekhaakmodule. In het internationale forum heeft het bij sommigen geholpen.
https://www.polestar.com/...ekeringen-onder-motorkap/
edit: Laat dat "even" maar weg; je moet het halve meer dan de helft van het plastic eerst verwijderen voordat je bij de zekeringenkast komt

[ Voor 13% gewijzigd door Rickkie600 op 12-06-2023 13:22 ]
Heb je het al geprobeerd, want volgens mij stelt dat niet zo veel voorRickkie600 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 13:07:
[...]
Thx! Ga ik vanavond gelijk even proberen!
edit: Laat dat "even" maar weg; je moet het halve plastic eerst verwijderen voordat je bij de zekeringenkast komt
Nee, ben nu niet in de gelegenheid, maar zowel de gehele bovenste helft (= één deel) als het rechter onderste gedeelte (bij de koplamp) moet los.JTHZZ schreef op maandag 12 juni 2023 @ 13:22:
[...]
Heb je het al geprobeerd, want volgens mij stelt dat niet zo veel voor
Je kunt ook wachten tot je bij de garage terecht kunt, als je het zelf niet aandurft.Rickkie600 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 13:24:
[...]
Nee, ben nu niet in de gelegenheid, maar zowel de gehele bovenste helft (= één deel) als het rechter onderste gedeelte (bij de koplamp) moet los.
Ik durf het wel aan, maar het is alleen niet even een zekering vervangen, kost wat meer tijd, wat nu niet lukt. Vanavond heb ik daar meer tijd voor.JTHZZ schreef op maandag 12 juni 2023 @ 13:26:
[...]
Je kunt ook wachten tot je bij de garage terecht kunt, als je het zelf niet aandurft.
Even de accu eraf halen. De software gooit de trekhaak eruit, waardoor deze qua elektriciteit niet meer actief is. De oorzaak hiervan is in onderzoek bij Polestar, ik werd hier drie weken geleden door getroffen (op 2.7) en de issue was toen al bekend.Rickkie600 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 10:22:
[...]
Tja, de auto is een en al software.. maar goed, eens kijken of dealer in de buurt binnenkort "even" tijd heeft.
Dat doet hetzelfde, maar vanuit de eerdere TCAM-issues is hier veel ervaring mee en is in een paar minuten gedaan. Weet niet of deze zekeringen makkelijk(er) toegankelijk zijn maar zou ook een optie kunnen zijn lijkt meRickkie600 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 13:30:
@GeurtG Is zekering 41 & 42 eruit halen niet voldoende?
Om de accu los te halen, hoef ik minder plastic te verwijderen, dus dat maar eerst proberenGeurtG schreef op maandag 12 juni 2023 @ 13:33:
[...]
Dat doet hetzelfde, maar vanuit de eerdere TCAM-issues is hier veel ervaring mee en is in een paar minuten gedaan. Weet niet of deze zekeringen makkelijk(er) toegankelijk zijn maar zou ook een optie kunnen zijn lijkt me
Alle knoppen van de klimaatregeling geprobeerd, niks hielp.
Toen maar een reset van het entertainmentsysteem gedaan en ja hoor de koele lucht kwam me weer tegemoet!
En toch blijft het met deze warmte lastig om de hele auto lekker koel te houden.
Misschien een domme vraag, maar betekent dit dat ik de 16A instelling moet gebruiken? Momenteel gebruik ik de 32A instelling.JTHZZ schreef op maandag 12 juni 2023 @ 08:19:
[...]
Omdat de On Board Charger (=omvormer/gelijkrichter),
zoals bij de meeste elektrische auto’s, niet meer dan 11kW aan kan. De 32A instelling is voor 1-fase laden (7.4kW).
Nee, hoeft niet, kun je gewoon zo laten.Abby67 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 20:28:
[...]
Misschien een domme vraag, maar betekent dit dat ik de 16A instelling moet gebruiken? Momenteel gebruik ik de 32A instelling.
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Geldt dat ook als je de grannycharger gebruikt? De medewerker bij handover zei dat ik daartoe in de auto max 10A in moest stellen, maar nu ik erover nadenk is dat een beetje gek, de granny levert gewoon niet meer dan 10A dus de auto maakt t verder niet uit toch?
Ja, inderdaad, precies hetzelfde. Rare jongens, die verkopers…Pixeltje schreef op maandag 12 juni 2023 @ 20:46:
[...]
Geldt dat ook als je de grannycharger gebruikt? De medewerker bij handover zei dat ik daartoe in de auto max 10A in moest stellen, maar nu ik erover nadenk is dat een beetje gek, de granny levert gewoon niet meer dan 10A dus de auto maakt t verder niet uit toch?
Niet zoveel last van eigenlijk: op 20 graden, geen eco stand, lekker koel.WiMe65 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 17:54:
En toch blijft het met deze warmte lastig om de hele auto lekker koel te houden.
Wat betreft de trekhaak; accu losgehaald, 10 min gewacht (kan wrs korter) en hij is weer tot leven gekomen
[ Voor 17% gewijzigd door Rickkie600 op 12-06-2023 21:48 ]
Dat was de enige hik tot nu toe, verder positief verrast, zeker omdat ik t glazen dak heb en dat (lijkt me) de cabine warmer maakt dan met stalen dak.
Het zou kunnen zijn dat je arico niet meer voldoende koelmiddel bevat omdat er in de loop van tijd wat weggelekt is. Dat had ik ook van de winter. Ik kreeg toen het vocht maar niet uit de auto. Bij een beurt naar laten kijken en die hebben hem afgevuld. Doet het nu weer toppie. Zelgs met dit weer!WiMe65 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 17:54:
Zojuist viel m’n airco uit. Echt lekker bij 32c 😂
Toen maar een reset van het entertainmentsysteem gedaan en ja hoor de koele lucht kwam me weer tegemoet!
Als je de achterliggende bekabeling niet helemaal vertrouwt (oude woning / camping aansluiting / verlengkabel ertussen - niet doen, maarja / ..) kun je hem het beste wel wat terugschroeven. Uren lang 10A is nl nogal wat voor de draadjes in je huis.Pixeltje schreef op maandag 12 juni 2023 @ 20:46:
[...]
Als ik de range nodig heb, zet ik na ~30 mins vaak de ECO-stand even uit voor een paar minuutjes. Auto is dan weer heel snel koel en ECO kan weer aan.
Scheelt significant in gebruik (door auto geprojecteerde range met ECO aan is nu ~400km op 100%, bij SMSR). Heb ik die km's niet nodig, dan blijft de ECO-stand gewoon uit en heeft 'ie geen moeite om de auto koel te houden.
De handover medewerker had het erover dat ik de auto op 10A in moest stellen omdat ‘die anders ruzie maakt met de grannycharger’PvS_68 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 09:58:
[...]
Als je de achterliggende bekabeling niet helemaal vertrouwt (oude woning / camping aansluiting / verlengkabel ertussen - niet doen, maarja / ..) kun je hem het beste wel wat terugschroeven. Uren lang 10A is nl nogal wat voor de draadjes in je huis.
Ik gebruik ‘m vrijwel nooit maar in de vakantie is het wel handig omdat het gebied waar ik heen ga 1 11kw laadpaal heeft in de wijde omtrek
Das minder zwaar de oudere wasdrogers gebruikte.PvS_68 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 09:58:
[...]
Als je de achterliggende bekabeling niet helemaal vertrouwt (oude woning / camping aansluiting / verlengkabel ertussen - niet doen, maarja / ..) kun je hem het beste wel wat terugschroeven. Uren lang 10A is nl nogal wat voor de draadjes in je huis.
10A is ruim onder wat bedrading moet ondersteunen in europa al voor vele decenia, dus tenzij je in een jaren dertig pand zit wat nooit goed is geupgrade is dit niet echt een punt.
klinkt als klok en klepel verhaal. De granny levert zelf niet meer dan 10 amp, dus de auto krijgt niet meer. Je hoeft dan echt niet in te stellen wat de paal gaat leveren vanuit de auto, die instelling is als je zelf besluit hem langzamer wil te laten laden dat wat de kabel zou willen leveren.Pixeltje schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 10:38:
[...]
De handover medewerker had het erover dat ik de auto op 10A in moest stellen omdat ‘die anders ruzie maakt met de grannycharger’![]()
Ik gebruik ‘m vrijwel nooit maar in de vakantie is het wel handig omdat het gebied waar ik heen ga 1 11kw laadpaal heeft in de wijde omtrek
Dus staat de auto op 16 en levert de kabel 10, krijg je gewoon 10.
In mijn auto staat dat op 22 graden maar met een half uur koelen in dit weer en auto in de zon heb ik daar weinig aan.
Mijn vorige auto pakte de temperatuur over van de laatste rit en was daardoor echt heerlijk koud als je hem op 18 graden liet staan.
My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans
Dat klopt idd.Donstil schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 12:30:
Klopt het nou dat je de temperatuur voor het vooruit koelen/verwarmen van de auto niet kunt aanpassen?
In mijn auto staat dat op 22 graden maar met een half uur koelen in dit weer en auto in de zon heb ik daar weinig aan.
Mijn vorige auto pakte de temperatuur over van de laatste rit en was daardoor echt heerlijk koud als je hem op 18 graden liet staan.
www.google.nl
He gadver, vond het op internet ook wel maar dacht misschien is het inmiddels toegevoegd en kan ik het niet vinden
Edit: Vind de auto stand (zonder Eco) overigens sowieso wel een beetje meh, ik heb het gevoel al snel zelf aan de instellingen te moeten rommelen (Blower harder bijvoorbeeld).
[ Voor 26% gewijzigd door Donstil op 13-06-2023 12:41 ]
Haha ik had wat soortgelijks, mijn Carplay connectie doet het 1 op de 10 ritten niet en dan moet ik even een reset doen van het systeem maar met 32c buiten stopt dan ook de Airco ermee tijdens de herstart en dan warmt het echt heel snel op kwam ik achterWiMe65 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 17:54:
Zojuist viel m’n airco uit. Echt lekker bij 32c 😂

Logisch; hoe zit dit bij huisaansluitingen die 10A niet zo makkelijk kunnen leveren? Dacht dat het in dat geval wel verstandig was de laadsnelheid met 6A te beperken omdat anders je stoppen door kunnen slaan.Kaoh schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 10:56:
[...]
klinkt als klok en klepel verhaal. De granny levert zelf niet meer dan 10 amp, dus de auto krijgt niet meer. Je hoeft dan echt niet in te stellen wat de paal gaat leveren vanuit de auto, die instelling is als je zelf besluit hem langzamer wil te laten laden dat wat de kabel zou willen leveren.
Dus staat de auto op 16 en levert de kabel 10, krijg je gewoon 10.
De meeste zekeringen in de meterkast zijn 16A en de meeste hoofdaansluitingen zijn 1x24 of 1x32 of 3x16 of 3x24Koekhapperrr schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 12:44:
[...]
Logisch; hoe zit dit bij huisaansluitingen die 10A niet zo makkelijk kunnen leveren? Dacht dat het in dat geval wel verstandig was de laadsnelheid met 6A te beperken omdat anders je stoppen door kunnen slaan.
Ik zou niet weten waarom 10A een probleem kan zijn.
Wat wel kan is dat ze andere zware electrische apperatuur hebben, bijv inductiekookplaat of electrische straal kachels etc. Als ze dan nooit hebben nagedacht over de meterkast en hoofdaansluitingen kunnen ze een combinatie probleem krijgen: auto wil 10A en oven wil 8A, boem zekering eruit.
Dan kan remmen tot 6A dus zeker helpen.
Ik doe het op zonnige dagen ook, mijn zonnepanelen leveren max 3000watt vermogen, door te remmen en 1fase kabel te gebruiken kan ik de auto net zo traag laten laden als mn panelen kunnen leveren een aantal uren lang.
Klinkt als wat Zappi doet met op eco+ mode, meten op je aanvoer van panelen en gebruik van je huis en overschot direct je auto in.Kaoh schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 12:50:
[...]
Ik doe het op zonnige dagen ook, mijn zonnepanelen leveren max 3000watt vermogen, door te remmen en 1fase kabel te gebruiken kan ik de auto net zo traag laten laden als mn panelen kunnen leveren een aantal uren lang.
Werkt Zappi een beetje goed met PS2?
Ja, perfect.Petertje750 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 16:12:
[...]
Klinkt als wat Zappi doet met op eco+ mode, meten op je aanvoer van panelen en gebruik van je huis en overschot direct je auto in.
Werkt Zappi een beetje goed met PS2?
De zappi meet hiervoor enkel de teruglevering aan het net. Aanvoer van panelen en gebruik in huis zijn hiervoor niet relevant. Maar dit wordt allemaal behandeld in het thuis laden topic.
[ Voor 23% gewijzigd door guido66 op 13-06-2023 16:38 ]
Perfect!
v2.1 heb ik hier overigens hangen..
[ Voor 9% gewijzigd door Rickkie600 op 13-06-2023 16:50 ]
Had 'm daarnet ook op auto staan (niet eco, maar dat weet ik niet meer precies) en omdat 'ie een aantal uurtjes in de zon stond, heb ik toch echt LO moeten aantikken (dus 16 graden ongeveer?) om het enigzins te laten afkoelen in de auto. En het zo te houden.Donstil schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 12:33:
[...]
Edit: Vind de auto stand (zonder Eco) overigens sowieso wel een beetje meh, ik heb het gevoel al snel zelf aan de instellingen te moeten rommelen (Blower harder bijvoorbeeld).
Misschien moet ik ook maar eens proberen de blower harder te zetten. In elk geval weinig onder de indruk van de AC mogelijkheden. En eigenlijk komt dat logischerwijs door de kleine roostertjes en hun positie.
Roostertje links is erg klein, komt weinig uit. En omwille van die halve tv die je het dashboard geplaatst is, moeten roosters die daar gebruikelijk recht naar de bestuurd en passagier blazen, ineens naar de bovenkant van de het dashboard verplaatst worden. Vond ik altijd al een magere oplossing, zowel in de winter als nu in de zomer. Komt weinig uit, is moeilijk te richten en draagt niet bij aan het comfort.
Dan doet volvo dat toch beter met een iets kleiner scherm en roosters links en rechts.
EDIT: ik moet me corrigeren. Door de fan harder te zetten komt er wel genoeg koude lucht door. En op 18 kan ik de cabine fris genoeg houden.
[ Voor 5% gewijzigd door Amos_x op 14-06-2023 08:49 ]
Die blower staat bij mij op 1 streep onder max, dan werkt het prima. Let wel: wat je hier instelt is de maximum snelheid van de blower. Als het niet nodig is zal deze vanzelf langzamer gaan. Temperatuur heb ik op 22 graden staan. En als het kan 10 minuten voor het instappen de klimaatregeling aanzetten via je telefoon, scheelt enorm veel.Amos_x schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 17:16:
[...]
Had 'm daarnet ook op auto staan (niet eco, maar dat weet ik niet meer precies) en omdat 'ie een aantal uurtjes in de zon stond, heb ik toch echt LO moeten aantikken (dus 16 graden ongeveer?) om het enigzins te laten afkoelen in de auto. En het zo te houden.
Misschien moet ik ook maar eens proberen de blower harder te zetten. In elk geval weinig onder de indruk van de AC mogelijkheden. En eigenlijk komt dat logischerwijs door de kleine roostertjes en hun positie.
Roostertje links is erg klein, komt weinig uit. En omwille van die halve tv die je het dashboard geplaatst is, moeten roosters die daar gebruikelijk recht naar de bestuurd en passagier blazen, ineens naar de bovenkant van de het dashboard verplaatst worden. Vond ik altijd al een magere oplossing, zowel in de winter als nu in de zomer. Komt weinig uit, is moeilijk te richten en draagt niet bij aan het comfort.
Dan doet volvo dat toch beter met een iets kleiner scherm en roosters links en rechts.
[ Voor 4% gewijzigd door guido66 op 13-06-2023 17:21 ]
JTHZZ schreef op maandag 12 juni 2023 @ 10:57:
[...]
Overigens wordt (bij normaal werkende vergrendeling) de kabel bij AC laders aan de autozijde niet ontgrendeld als je de lading aan de laadpaal stopt. Dat moet met de knop bij de laadpoort.
Jullie hebben gelijk. Bij mij is dat op dit moment wel het geval. Maar inderdaad, ik beschrijf een defect (laadkabel door derden uitgetrokken, lock mechanisme kapot)PvS_68 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:00:
[...]
Dat dacht ik idd ook en dat ik daarom eerst op de auto ontgrendel. Maar volgens mij schrijft @Amos_x dat dat bij hem wel het geval is. Tenzij ik dat niet goed begrepen heb.
Bij normaal gebruik:
11kW DC laden: badgen aan de paal zorgt voor het ontkoppelen van de kabels aan paal en auto. Zo deed ik het althans.
Bij AC laders (fastned, allego, ...) stopte ik de laadsessie steeds via het scherm. (dus nummer selecteren, laadsessie beëindigen) en van wat ik me kan herinneren, werd de kabel ook vrijgegeven uit de auto op dat moment. Maar dat weet ik niet meer precies.
edit, ergens gevonden:
To stop the session while using the Fastned app, click stop on the charger or in the app. If the app crashes, restart the app and try again. When the session has ended, the vehicle will release the cable.
In elk geval nu, en net nog geprobeerd op fastned: als ik wil stoppen met laden, kan ik gewoon de stekker uit de auto trekken (zonder de minste frictie, gewoon uit) met een lopende laadsessie. De sessie stopt dan wel op het scherm van de lader, maar het locking mechanisme is dus effectief kapot.
Heb de lease provider aangesproken, hopelijk wijzen ze me snel door voor een reparatie. Fijne situatie zonder eigen laadpaal...
En dat allemaal wegens een 'afgerukte' kabel. Volgens mij moet je zelfs best wat kracht zetten, want toen ik 'm zelf soms verstrooid wou afkoppelen, merkte je toch duidelijk dat die muurvast zat. (nee, zonder kracht te zetten of forceren. Daarna gewoon meteen badgen en netjes afkoppelen)
[ Voor 17% gewijzigd door Amos_x op 13-06-2023 18:05 ]
Ik heb die app eraf gesmeten. Werkt echt nooit naar behoren (vaak opnieuw inloggen, of "er is een probleem opgetreden") Dan maar niet, moeten ze bij polestar maar een werkende app proberen af te leveren. Standaard iPhone 13 zonder aparte instellingen of zo. En het weinige wat ik er mee zou willen doen, kon al niet. (laadsnelheid aanpassen, of max. laadniveau aanpassen van 90 naar 100 afhankelijk van de situatie). Dus tja..guido66 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 17:20:
[...]
Die blower staat bij mij op 1 streep onder max, dan werkt het prima. Let wel: wat je hier instelt is de maximum snelheid van de blower. Als het niet nodig is zal deze vanzelf langzamer gaan. Temperatuur heb ik op 22 graden staan. En als het kan 10 minuten voor het instappen de klimaatregeling aanzetten via je telefoon, scheelt enorm veel.
Kan me niet herinneren wanneer ik die app voor het laatst heb geopend.
Nutteloze functionaliteit dus. En ook, vroeger overleefde ik het ook wel zonder 'pre-heating' en 'pre-cooling'. Prima zelfs, maar dan moet je bij het instappen wel even goed sterk kunnen koelen, en dat lijkt hier niet zo evident. Heb het uiteindelijk wel op een goede temperatuur gekregen, maar volgens mij heb ik 'm op LO laten staan.
Tja, dus ook niet de updates getest.Amos_x schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 17:30:
[...]
Ik heb die app eraf gesmeten. Werkt echt nooit naar behoren (vaak opnieuw inloggen, of "er is een probleem opgetreden") Dan maar niet, moeten ze bij polestar maar een werkende app proberen af te leveren. Standaard iPhone 13 zonder aparte instellingen of zo. En het weinige wat ik er mee zou willen doen, kon al niet. (laadsnelheid aanpassen, of max. laadniveau aanpassen van 90 naar 100 afhankelijk van de situatie). Dus tja..
Nutteloze functionaliteit dus. En ook, vroeger overleefde ik het ook wel zonder 'pre-heating' en 'pre-cooling'. Prima zelfs, maar dan moet je bij het instappen wel even goed sterk kunnen koelen, en dat lijkt hier niet zo evident. Heb het uiteindelijk wel op een goede temperatuur gekregen, maar volgens mij heb ik 'm op LO laten staan.
Laadsnelheid aanpassen kon trouwens altijd al.
Maar max niveau niet, en dat is inderdaad erg gemiste kans.
pre-heating vind ik gewelding, pak mn spullen in, houd mn horloge android wear assistent knop ff ingedrukt, Turn on the climate in my car, bevestiging ontvangen en tegen de tijd dat ik bij mijn auto ben is hij prima afgekoeld.
Aah dat van de Maximum snelheid wist ik niet, ik schoof er nu continu zelf steeds mee. Dat ga ik eens proberen!guido66 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 17:20:
[...]
Die blower staat bij mij op 1 streep onder max, dan werkt het prima. Let wel: wat je hier instelt is de maximum snelheid van de blower. Als het niet nodig is zal deze vanzelf langzamer gaan. Temperatuur heb ik op 22 graden staan. En als het kan 10 minuten voor het instappen de klimaatregeling aanzetten via je telefoon, scheelt enorm veel.
10 minuten van te voren aanzetten via de telefoon heeft hier geen zin, althans vandaag niet. Dan is de auto nagenoeg niet afgekoeld. Met de volle 30 minuten is het beter maar nog lang niet zoals mijn vorige auto (zie hierboven).
Ja die app is echt een vreselijk ding, tenzij je foutmeldingen fijn vind natuurlijkAmos_x schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 17:30:
[...]
Ik heb die app eraf gesmeten. Werkt echt nooit naar behoren (vaak opnieuw inloggen, of "er is een probleem opgetreden") Dan maar niet, moeten ze bij polestar maar een werkende app proberen af te leveren. Standaard iPhone 13 zonder aparte instellingen of zo. En het weinige wat ik er mee zou willen doen, kon al niet. (laadsnelheid aanpassen, of max. laadniveau aanpassen van 90 naar 100 afhankelijk van de situatie). Dus tja..

Nu al maanden geen foutmelding meer gezien.Donstil schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 18:40:
[...]
Ja die app is echt een vreselijk ding, tenzij je foutmeldingen fijn vind natuurlijk
Oke, heel fijn. Althans niet voor mij want aan mijn situatie veranderd het helaas niet zoveel.
:strip_exif()/f/image/z29pN26okd0NaAWKsBnthbYC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ij5G3ef75T3Q4Kvmu5T7dVRU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UnKdS5q23Xur8bIHc1ks1GP0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XlFB6wgXnqD5fIAPJiEd7CM5.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit: En dit hieronder is de situatie nu live op dit moment. Auto is wel aan het laden en de pre-heat/cool is niet actief
:strip_exif()/f/image/G3awJezp9HmWuBr8QnASUn8Q.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 16% gewijzigd door Donstil op 13-06-2023 19:48 ]
Ik had ook problemen met de app vandaag. Even uitloggen uit de app (onder Account bekijken) en weer inloggen. Alles werkt nu weer bij mij (Android). Misschien ook even proberen.Donstil schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 19:39:
[...]
Oke, heel fijn. Althans niet voor mij want aan mijn situatie veranderd het helaas niet zoveel.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Edit: En dit hieronder is de situatie nu live op dit moment. Auto is wel aan het laden en de pre-heat/cool is niet actief
[Afbeelding]
P2 LRDM Thunder 20"
Ja heb ik hiervoor wel eens gedaan maar komt toch steeds weer terug. Ik zit op iOS overigens dus lijkt wel echt een backend probleem.AartJW schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 22:42:
[...]
Ik had ook problemen met de app vandaag. Even uitloggen uit de app (onder Account bekijken) en weer inloggen. Alles werkt nu weer bij mij (Android). Misschien ook even proberen.
Moet je na het uit en inloggen niet ook alle 2 de sleutels weer in de auto hebben tijdens het koppelen? Dat heb ik eens moeten doen maar weet niet meer precies waarvoor.
Vandaag met 32 graden van Brussel naar Breda gereden.Koekhapperrr schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 10:13:
Op kortere afstanden lukt het bij mij, met voorverkoeling, best goed om de auto koel te houden op ECO-stand. Beter dan warmhouden in de winter (met ECO).
Als ik de range nodig heb, zet ik na ~30 mins vaak de ECO-stand even uit voor een paar minuutjes. Auto is dan weer heel snel koel en ECO kan weer aan.
Scheelt significant in gebruik (door auto geprojecteerde range met ECO aan is nu ~400km op 100%, bij SMSR). Heb ik die km's niet nodig, dan blijft de ECO-stand gewoon uit en heeft 'ie geen moeite om de auto koel te houden.
Temperatuur in de wagen op 20 graden. Het was heerlijk koel.
15.5 kwh/100.
Ik heb totaal geen problemen met koelen.
Warmhouden in de winter is inderdaad lastiger.
Vocht (als je met een natte jas of haren in de wagen stapt) is sowieso een dingetje met standje eco. De ramen achterin blijven beslaan.
Polestar 2 (Dec 2021) LRSM Moon Pilot 19"
Dat is nodig voor het koppelen van je telefoon. Zo lang je de app niet verwijdert kun je blijven inloggen.Donstil schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 23:03:
[...]
Ja heb ik hiervoor wel eens gedaan maar komt toch steeds weer terug. Ik zit op iOS overigens dus lijkt wel echt een backend probleem.
Moet je na het uit en inloggen niet ook alle 2 de sleutels weer in de auto hebben tijdens het koppelen? Dat heb ik eens moeten doen maar weet niet meer precies waarvoor.
Je zou ook nog eens kunnen controleren of je echt nog bent ingelogd in de auto. Na de laatste update was mijn Polestar account uit de auto verdwenen (app werkte nog wel). Je zou een gelinkt Polestar account moeten zien in je profielinstellingen, in hetzelfde lijstje waar ook je Spotify-account ed. staat.
De eerste maanden na levering (Dec 21) werkte de app hier ook bijzonder slecht. Nu al bijna een jaar vrijwel probleemloos. Heel soms moet ik de app wel herstarten op mn telefoon, maar dat is echt incidenteel geworden.
Ik moet mezelf corrigeren. Ik heb gisteren inderdaad de fanspeed hoger gezet (na de informatie hier dat dit enkel een maximum betreft tot waar de auto de fanspeed aanpast), en zowaar, ik kan de cabine mooi koelen met de temperatuur op 18 graden. En er blaast best wat koude lucht uit dan. Geen opmerkingen dus, alles goed. Opmerking over de top vents blijft, vind het niet echt een ideale configuratie...Amos_x schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 17:16:
[...]
Had 'm daarnet ook op auto staan (niet eco, maar dat weet ik niet meer precies) en omdat 'ie een aantal uurtjes in de zon stond, heb ik toch echt LO moeten aantikken (dus 16 graden ongeveer?) om het enigzins te laten afkoelen in de auto. En het zo te houden.
EDIT: ik moet me corrigeren. Door de fan harder te zetten komt er wel genoeg koude lucht door. En op 18 kan ik de cabine fris genoeg houden.
Maaaaar... Ben IK nu achterlijk, of begrijp ik er weer niets van.

Opnieuw, en ik weet het, mijn plaat blijft hangen, maar op mijn lekker analoge, simpele instapper audi A3 (vorige auto), ging die op standje 'auto' net zo hard of traag blazen als nodig om het comfort en de temperatuur binnen op peil te houden, helemaal uit zichzelf. Logisch toch? Dat doet de polestar ook, maar je moet wel een maximum range van de fan aangeven, en dit is niet gekoppeld aan een soort "auto" setting.
/rant over
[ Voor 3% gewijzigd door Amos_x op 14-06-2023 08:59 ]
Ik was in de veronderstelling dat je door "Auto" ingedrukt te houden ook de fanspeed automatisch kon laten regelen, maar lees hier nu wat anders krijg ik de indruk.Amos_x schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 08:58:
[...]
Maaaaar... Ben IK nu achterlijk, of begrijp ik er weer niets van.Als je in de climate controls van de wagen komt, staat daar extra groot, in het midden van het scherm: "auto". Dan verwacht je toch dat je eenmalig daarop ramt, en verder alles "auto" is, inclusief fanspeed?? Fanspeed stond op het tweede blokje en daarom kreeg ik gisteren de auto niet genoeg gekoeld want er kwam niets uit de vents. Die "auto" setting is dus enkel voor de richting van airflow kwam ik gisteren achter (boven, onder, rechtdoor)
https://www.polestar.com/...limaatregeling-activeren/
Door "Auto" ingedrukt te houden gaat de fanspeed dus gewoon naar 3? Ipv dat het automatisch harder / zachter gaat?
Edit: Ik kan uit de FAQ ook niet echt duidelijk halen dat je de maximale fanspeed voor de AC zelf in zou kunnen/moeten stellen.
[ Voor 12% gewijzigd door ach-jee op 14-06-2023 09:09 ]
Maar zeker geen duidelijke zin.OPMERKING
De klimaatregeling past de luchtstroom zo nodig automatisch aan, wat betekent dat de ventilatorsnelheid kan veranderen ondanks dat de ventilatorstand ongewijzigd is.
[ Voor 5% gewijzigd door Kaoh op 14-06-2023 09:18 ]
Ik wacht maar af tot het "collectief" van polestar experts hier toelichting brengt. Manuals lezen, wie doet dat nog tegenwoordig
Maar het was/is mij ook niet duidelijk. Zelf dacht ik dat AUTO ingedrukt houden betekende dat alles automatisch werd geregeld, inclusief fan stand. En dat als je dit "overruled" de fan stand "vast" staat in die betreffende stand. Zo werkte het ook in mijn BMW. Maar blijkbaar staat hij dan niet vast, maar maximeer je hem - wat nog beter is.
Ik had de fan stand zelf namelijk altijd op 2 staan voorheen. Nu maar eens proberen wat hoger te zetten en zien of hij dan inderdaad ook zelf minder hard gaat blazen als de boel op temperatuur is.
Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20
Nog geen idee wat het kan, maar zou mooi zijn als er ook metrics/locatie naar HA gestuurd kan worden
Edit: meer info in de PR https://github.com/home-assistant/android/pull/3423
[ Voor 12% gewijzigd door Loen op 14-06-2023 10:11 ]
net via playstore opdracht gegeven om te installeren..Loen schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 10:10:
Ik zie net dat de home assistant app beschikbaar is voor de Polestar / Android Automotive: https://play.google.com/s...sistant.companion.android
Nog geen idee wat het kan, maar zou mooi zijn als er ook metrics/locatie naar HA gestuurd kan worden
Edit: meer info in de PR https://github.com/home-assistant/android/pull/3423
vanmiddag maar eens kijken wat het doet... (als ik naar huis rij)
Assumption is the mother of all fuck-ups / You're MAdD. Well thank God for that, 'cause if I wasn't this would probably never work
Aah dit zou wel eens de gouden tip kunnen zijn, het profiel is in mijn auto verdwenen namelijk.Koekhapperrr schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 07:02:
[...]
Dat is nodig voor het koppelen van je telefoon. Zo lang je de app niet verwijdert kun je blijven inloggen.
Je zou ook nog eens kunnen controleren of je echt nog bent ingelogd in de auto. Na de laatste update was mijn Polestar account uit de auto verdwenen (app werkte nog wel). Je zou een gelinkt Polestar account moeten zien in je profielinstellingen, in hetzelfde lijstje waar ook je Spotify-account ed. staat.
De eerste maanden na levering (Dec 21) werkte de app hier ook bijzonder slecht. Nu al bijna een jaar vrijwel probleemloos. Heel soms moet ik de app wel herstarten op mn telefoon, maar dat is echt incidenteel geworden.
Zo even inloggen en komende dagen even aankijken. thanks!
[ Voor 88% gewijzigd door Outerspace op 16-06-2023 15:03 ]
Ik zet beide temperaturen op 17°C en dan gaat fanspeed naar 100% en is het al snel prima te doen.Ik kan uit de FAQ ook niet echt duidelijk halen dat je de maximale fanspeed voor de AC zelf in zou kunnen/moeten stellen.
Heb een paar vraagjes, want het is hier en daar wel even wennen.
- Android auto kan dit uberhaupt? Ik heb nu een usb c naar usb kabel maar ik weet niet of die data ondersteund. Maar van wat ik zo snel lees kan het gewoon echt niet ook niet met een andere (data) kabel?
- Ampere limiet van 10A, als ik hem oplaad aan een standaard 11KWH laadpunt is het dan wel of niet beter deze te verhogen? Heb het idee dat 10A aan de lage kant is.
- Meer mensen die met remmen op korte stukken van 0-50 km/u een soort vliegtuig geluid horen? Of is dat normaal?
- Iemand nog andere tips m.b.t. gebruik?
- Android Auto -> Nee dat wordt niet ondersteund, alleen Apple Carplay. De usb-c aansluiting met het witte randje ondersteund data (voor Carplay)Tijs0289 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 00:17:
Hier een nieuwe berijder van een PS2 als zakelijk pool auto .
Heb een paar vraagjes, want het is hier en daar wel even wennen.
- Android auto kan dit uberhaupt? Ik heb nu een usb c naar usb kabel maar ik weet niet of die data ondersteund. Maar van wat ik zo snel lees kan het gewoon echt niet ook niet met een andere (data) kabel?
- Ampere limiet van 10A, als ik hem oplaad aan een standaard 11KWH laadpunt is het dan wel of niet beter deze te verhogen? Heb het idee dat 10A aan de lage kant is.
- Meer mensen die met remmen op korte stukken van 0-50 km/u een soort vliegtuig geluid horen? Of is dat normaal?
- Iemand nog andere tips m.b.t. gebruik?
- Ampere Limiet -> Deze moet je op 16A zetten om met 11KW (max wat de auto aankan) te kunnen laden. Als je aan een 1 Fase aansluiting wilt laden kun je de limiet op 32A zetten om de maximale laadsnelheid te kunnen halen maar dan heb je wel een laadkabel nodig die dat aankan, en die wordt standaard niet meegeleverd.
- Geluid bij remmen is wellicht het regenereren van de elektromotor, bij matig remmen wordt er namelijk geen gebruik gemaakt van de remschijven maar van de motor om zo energie terug te winnen
- Snel bij het stoplicht weg? -> Eerst de rem intrappen en dan het "gas"pedaal VOL indrukken. Als je dan de rem loslaat trekt ie lekker door

Verder een keer op je gemak de handleiding doornemen, er is nog best veel op te steken
Is de Google Home app beschikbaar voor AAOS via de playstore dan?kramon schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 12:22:
Had home assistant bekeken. Er zijn twee modussen:
- Native (zoals ik m zelf altijd bekijk)
- car mode of hoe je het wil noemen, waarbij alle devices in menus zijn gezet.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)|
Home Assistant is wat anders als google home, Home Assistant is beschikbaar voor in de PS2Juancho schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:49:
[...]
Is de Google Home app beschikbaar voor AAOS via de playstore dan?
www.google.nl
Oeh! Wat een goeie. Ga ik vanavond voor je checken. Dan kunnen we eindelijk het laden automatiseren.MisteRMeesteR schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 17:32:
@kramon Krijg nu ook sensoren in HA vanuit de companion app, zoals SoC ofzo?
//edit
Okay, kon het niet laten, direct even gekeken. Er zijn er wel een paar bij gekomen, maar die geven geen data (nog):
/f/image/k0xZTTWOesgTrcvfE3YIjJHy.png?f=fotoalbum_large)
En deze zag ik ook nog (was restored), maar die is van Tibber doet (bij mij) ook niets:
/f/image/TFYeaw1OuNK8FOKO0MOrZY0R.png?f=fotoalbum_large)
/edit2
De native view (dus zoals je HA erin je browser en telefoon app normaal uit ziet), is alleen te bekijken als je stilstaat. De andere, driver mode, kun je wel bedienen als je rijdt. Snap ik wel en vind dat wel terecht eigenlijk.
[ Voor 68% gewijzigd door kramon op 15-06-2023 17:53 ]
P2 20" PP Snow Launch Edition 2020 | XPENG G9 Performance 2024
SMSR Thunder met plus & pilot pack.
Verwachte levering eind 23.
Het lange aftellen kan beginnen!
Benieuwd hoe het dagelijks elektrisch rijden gaat zijn. De testrit was in ieder geval super.
/f/image/Pz2ATGEiRUCrYO2Sw1tq5JBY.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/M0zfaE5HB39fvh8qn2hjG5Kk.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/BHbNnnnscVcFRsoRBLV5l0t2.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/7zq4b9g9WJ8X4fw2q74S5mI9.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/1rgvu3CNSwZbnGAMyiw4PqY3.png?f=fotoalbum_large)
Komt alleen niet iets binnen eigenlijk, behalve dan de locatie:
:fill(white):strip_exif()/f/image/DsZsgobmf2zlPwOCoyWoB7f7.png?f=user_large)
/f/image/CzuTVhwy6tGLWFm3qzthD9Aw.png?f=fotoalbum_large)
Morgen een trip naar Berlijn, dan zal ik af en toe de HA app in de auto aan laten staan om te kijken of dat wat doet qua data.
[ Voor 17% gewijzigd door kramon op 15-06-2023 19:38 ]
P2 20" PP Snow Launch Edition 2020 | XPENG G9 Performance 2024
Je zou de permissions eens kunnen checken. Als er niet een permission bij staat (aan of uit) die gaat over de sensoren, dan is de app ook nog niet in staat om iets uit te lezen.AWEF schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 21:44:
Ik heb gisteren ook de HA app op m'n Polestar gezet maar, behalve lokatie, heb ik nog geen dingen gezien die uitgelezen kunnen worden. Het lijkt er op dat ze de Android app geporteerd hebben naar Android Automotive maar (nog) geen auto sensoren uit kunnen lezen (wat ik wel een beetje gehoopt had)
edit:
Ik heb zelf even gekeken
De HA app kent deze permissions:
Camera
Telefoon
Overig
Maar wat nodig is voor de gegevens van de auto is:
Autogegevens
En die kent de app niet, dus er zit nog geen mogelijkheid in om ze uit te lezen.
[ Voor 19% gewijzigd door darwusch op 16-06-2023 08:34 ]
Ik heb idd ook al bij de permissions zitten kijken en ook al gezien dat bij Autogegevens geen Home Assistant staatdarwusch schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 08:27:
[...]
Je zou de permissions eens kunnen checken. Als er niet een permission bij staat (aan of uit) die gaat over de sensoren, dan is de app ook nog niet in staat om iets uit te lezen.
edit:
Ik heb zelf even gekeken![]()
De HA app kent deze permissions:
Camera
Telefoon
Overig
Maar wat nodig is voor de gegevens van de auto is:
Autogegevens
En die kent de app niet, dus er zit nog geen mogelijkheid in om ze uit te lezen.
iPhone en sleutels op de voorstoel, handig wel.
Heel even terug in 1995 waarin auto’s met de sleutel erin nog dicht konden vallen

Vrouw met de reserve sleutel komen, allemaal ellende.
Is dat normaal dat de auto dan gewoon dicht kan? Mijn vorige auto piepte netjes als de sleutel erin lag.
Ja dat is hier ook idd, alleen nooit zoveel aandacht aan gegeven omdat de sleutel in mijn broekzak zit meestal, nu was dat niet 🙃Rickkie600 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 10:04:
Valt mij ook op als ik de auto aan het wassen ben en heb de sleutel of telefoon in de zak, dat ie heel vaak open en dicht gaat. LIjkt wel alsof hij reageert op water langs de deurgrepen.
Dat doet die inderdaad ook, ik leg daarom de sleutel en mijn telefoon buiten bereik van de auto.Rickkie600 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 10:04:
Valt mij ook op als ik de auto aan het wassen ben en heb de sleutel of telefoon in de zak, dat ie heel vaak open en dicht gaat. LIjkt wel alsof hij reageert op water langs de deurgrepen.
Vorige keer dat ik hem in de wasstraat (waarin de auto stil staat en niet gesleept wordt) had gezet ging ie bij mij ook meerdere keren open en dicht en uiteindelijk ging het alarm af.daniel14 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 10:25:
[...]
Dat doet die inderdaad ook, ik leg daarom de sleutel en mijn telefoon buiten bereik van de auto.
Ik zat in de auto met sleutel + telefoon, maar had later ook in de manual gelezen dat ik de gordel om had moeten doen/houden.
Sterker nog met de kofferklep kan ik geen halve meter te ver naar links/rechts/achter staan want dan werkt de voet opening niet meer dus er vind lokalisatie plaats.

Toch durfde ik niet om die ook in de auto te leggen, want als het dan mis zou gaan kom je je auto niet meer in.
Vind dit ook heel slecht. Bij mijn vorige auto (VW) werkte dit prima. Zodra de sleutel zich IN de auto bevond, kon je met de deurgreep de auto niet vergrendelen.Donstil schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:19:
Allemaal prima natuurlijk maar de software zou gewoon moeten constateren dat de sleutel in de auto aanwezig is en dan niet op slot gaan met de grepen buiten.
Sterker nog met de kofferklep kan ik geen halve meter te ver naar links/rechts/achter staan want dan werkt de voet opening niet meer dus er vind lokalisatie plaats.
Oh en bij mij werkt de knop van de achterklep niet wanneer ik alleen DK bij me heb.
Een Tesla (of ander merk) versus Polestar discussie is hier redelijk offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Het thuis laden past beter in Het grote "thuis laden van je EV" topic. of Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.