Afgelopen week Noord-Italië op en neer gegaan. Via België, Frankrijk, Zwitserland. Gedurende de route bewust voor alleen Ionity gekozen, niet alleen vanwege het prijsvoordeel, maar ook vanwege de kwaliteit / probleemloos laden.
Me overal aan de snelheid gehouden. 4 man aan boord + bagage + banden op ECO. met een dual motor performance uitvoering. Heenweg gemiddeld 23,5 kWh / 100km. Terugweg 23,1 kWh / 100km.
Laden overal probleemloos en sneller dan de stop die we zelf wilden hebben (plassen, drinken, eten, benen strekken).
Verbruik blijft met mijn auto hoog, maar het beperkt me in de praktijk niet. Even 5 minuten langer laden en het verschil is al goedgemaakt.
Dankzij de Ionity deal voor iets van € 175 (ex BTW realiseer ik me nu) uit mijn hoofd Noord-Italië op en neer kunnen krijgen.
Heen en terug ging alles probleemloos (op files en ongelukken na).
Wat ik wel heb ontdekt is dat Google soms 'liegt' als het om vertragingen gaat en ik 'Nog altijd de snelste route' volg. Dat klopt dus zeker niet altijd.
Op de terugweg was er (zoals normaal) een gigantische file voor de Gotthard tunnel. Volgens Google was er geen snellere route beschikbaar. Ik heb toch besloten om de afrit te nemen en door de bergen erover te gaan. Je rijdt dan parallel naast de giga file en de reistijd nam toen al met 35 minuten af. Door de bergen is maar een relatief kort (en prachtig) stuk met stukken waar nog sneeuw tegen de helling ligt en daar ging nog eens 10 minuten van de reistijd af. Resultaat: geen gehang in de file, een prachtige rit door geweldig landschap én 45 minuten minimaal bespaard. Want mijn ervaring na deze rit heen en terug, is ook dat Google te optimistisch kan zijn over de vertraging. Veelal was de vertraging een stuk meer dan Google op dat moment inschat.
Later wederom een ongeluk gebeurd in Frankrijk. Dat werd gemeld en ook dat ik nog altijd de snelste route volgde. Maar op de kaart kwam ook een alternatieve route in beeld, om het ongeluk heen, die 8 minuten sneller was. Maar die werd me niet actief aangeboden. Daar moest ik met de hand op klikken (en je moet er dus alert op zijn). Deze route was wederom heel prettig rijden door het prachtige Franse landschap, zonder file en was uiteindelijk 15 minuten sneller dan de route die ze mij wilde laten rijden. Bovendien waren dat ook prachtige wegen die heel ontspannen reden.
Dus tipje: geloof Google zeker niet altijd als het zogenaamd de beste of snelste route is.
BTW, op de heenweg zouden we met 12% op onze eindbestemming aankomen. Bij de keuze voor de laatste afslag ging het mis. Er waren twee afslagen direct na elkaar, ik moest de tweede hebben 30 meter verderop. Maar ik koos de eerste, omdat ik uit moest wijken voor een Italiaan precies op dat moment en ik dacht dat ik er snel af moest.
Gevolg: 75 kilometer omrijden! Ik ging van +12% naar -5%. Google gaf aan dat er bijgeladen moest gaan worden. Die kwam met een laadsuggestie die 3 uur en 15 minuten omrijden was. Suggestie twee was 48 minuten omrijden en allebei onmogelijk, omdat we er bijna waren en ik nog maar 15% batterij ongeveer had op dat moment. Stress dus. Snelheid terug, airco op ECO en toen kwam er een bord 'elettricamente carico' 2800 meter! De redding!!
Daar kon ik snelladen tegen 91 cent per kWh haha! Maar deze kwam dus niet voor in Google Maps. De suggesties die Maps wel aangaf, waren bovendien treurig slecht!
[
Voor 16% gewijzigd door
GuiltyNL op 05-06-2023 13:41
]