XeNeRgY schreef op maandag 15 mei 2023 @ 20:06:
Dit jaar gaan we in de grote vakantie naar Zuid Frankrijk (Ardèche) en ik twijfel om met de P2 te gaan in verband met drukte bij laadstations.
Iemand ervaring met de laad drukte in de zomervakantie?
We hebben vorig jaar het volgende traject afgelegd midden in de zomervakantie (alles overdag gereden):
- VR 15/07: NL -> Nancy (overnachting)
- ZA 16/07: Nancy -> zuiden Ardèche (onder Vallon-Pont-d'Arc)
- VR 29/07: zuiden Ardèche -> noord-Spanje
- VR 05/08: noord-Spanje -> boven Lyon (overnachting)
- ZA 06//08: boven Lyon -> NL
We hebben geen issues gehad met laden onderweg (eigenlijk nergens hoeven wachten). Op twee plekken hebben we wel geluk gehad:
- Ionity Aire de Langres Perrogney: toen we daar aankwamen waren alle laadpalen vol, maar na 5 minuten kwam er 1 beschikbaar. Toen we weggingen stonden er inmiddels 4 auto's te wachten
- Total Sandaucourt: hier werkten maar 2 snelladers en er stonden al 4 auto's te wachten. We hadden gelukkig net genoeg lading om door te rijden naar Tesla Nancy om niet te hoeven wachten
Beide plekken bevinden zich in de zogenaamde laadwoestijn tussen Nancy en Dijon. Er zijn daar afgelopen jaar wel laadmogelijkheden bij gekomen, maar mijn advies zou zijn om ervoor te zorgen dat je in dit gebied niet hoeft te laden (door dus in Nancy en Dijon te laden). Daarvoor en daarna zijn er zeer veel laadmogelijkheden en ook allemaal grote stations (>= 8 laadpalen/station).
Ik gebruik
https://www.schnellladepark.app/ om de laadstations uit te kiezen met veel laadplekken. Eventueel kun je in ABRP ook opgeven dat je alleen laadstations wilt hebben met minimaal bijvoorbeeld 8 laadplekken. Mocht je hier dan aankomen en ze zijn toch allemaal vol, dan ben je normaal gesproken snel aan de beurt.
Waar ik zelf ook meer problemen op de route had verwacht en niet ter plekke, bleek de realiteit 180 graden anders: ik heb de reis zelf als zeer ontspannen en zonder issues ervaren (zeker met kleine kinderen waardoor je al wat vaker moet stoppen), maar de laadinfrastructuur ter plekke in Zuid-Frankrijk en Noord-Spanje was echt nog beperkt zodat je na aankomst juist moest kijken hoe je met alle dagtripjes voldoende stroom in de accu hield om niet te hoeven gaan plannen.
Bottomline: ik zou gewoon gaan met de P2. Komende zomervakantie gaan we weer naar noord-Spanje en het aantal snellaadstations is alleen maar toegenoemen, dus we maken ons in ieder geval niet druk om de reis!