Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rickkie600
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-03 08:54
Afgelopen dinsdag de P2 opgehaald. Woensdag naar Frankrijk gereden. onderweg goed kunnen snelladen bij FastNed en Ionity. Maar in de middle of nowhere ben ik toch blij met de granny die ik "thuis" erin kan prikken..
Morgen gaan we een weekendje Zwitserland doen, kan ik onderweg bij Tesla aan de lader hangen en bij het hotel hebben ze een 22kw lader.
Zo kom je toch een heel eind :)

Maar wat een heerlijke auto!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• P2Hattem
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-08 18:57
Rickkie600 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 17:48:
Afgelopen dinsdag de P2 opgehaald. Woensdag naar Frankrijk gereden. onderweg goed kunnen snelladen bij FastNed en Ionity. Maar in de middle of nowhere ben ik toch blij met de granny die ik "thuis" erin kan prikken..
Morgen gaan we een weekendje Zwitserland doen, kan ik onderweg bij Tesla aan de lader hangen en bij het hotel hebben ze een 22kw lader.
Zo kom je toch een heel eind :)

Maar wat een heerlijke auto!
Dat heb ik in sept 2020 ook gedaan; op dag 2 ermee op vakantie. Frankrijk was toen nog iets minder voorzien van (snel)laders en zeker in de binnenlanden was dat toen een zoektocht. Dat ging vorig jaar al een heel stuk beter!

Ook vakanties ver weg zijn dus goed te doen, zolang je niet 400 km achter elkaar wilt jakkeren op de snelweg. Vakantie was toch iets van onthaasten of zo 😜?!

Veel plezier op de EV ontdekkingstocht 👍!

P4 - Snow / Pilot / Plus / Performance Pack / Trekhaak / 4-10-2024 / NewMotion Home Advanced

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Iemand enig idee hoe lang dat voorverwarmen van de accu duurt? Ik had nu 45% en even als test een FastNed dichtbij (9min rijden) gepakt maar leek weinig te doen en hij lade maar met 75/80kwh

[ Voor 8% gewijzigd door Donstil op 29-04-2023 16:12 ]

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Nu online
Donstil schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 16:03:
Iemand enig idee hoe lang dat voorverwarmen van de accu duurt? Ik had nu 45% en even als test een FastNed dichtbij (9min rijden) gepakt maar leek weinig te doen en hij lade maar met 75/80kwh
Hangt natuurlijk van de buitentemperatuur af maar 9 minuten is zeker te weinig. Half uur-drie kwartier is wel genoeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kramon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:22
Donstil schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 16:03:
Dan is hij aardig in de buurt. Officieel is het 15-30min geloof ik. Verwacht echter maar heel kort die 150kW snelheid. Dit is de p2 curve vanaf de Fastned site:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CicYM5EX53XtAisX1g4YX54vP9s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HXvpuUHX7V5LdT7clQfYpB0V.png?f=fotoalbum_large

XPENG G9 Performance 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimmer
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10-11-2023
Zijn er hier ervaringen met Polestar eigenaren die voorheen Tesla (Model 3 in mijn geval) hebben gereden en daar tevreden over zijn?

Ik rij nu 2 jaar prive in een M3 RWD, maar ben nog steeds erg gecharmeerd van het uiterlijk van de Polestar. Ik lees hier zo nu en dan mee dus heb wel redelijk op een rijtje waar de plus- en minpunten lijken te zitten van Polestar vs. Tesla, maar was wel benieuwd of iemand hier dezelfde switch heeft gemaakt 🙂 Heb nog geen proefrit gemaakt, ga ik binnenkort doen (ben aan het kijken naar de LR dual motor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:14

ThaDude

Hang Loose

@Jimmer ik heb mijn M3 2020 ingeruild voor LRDM P2 :) Rij er nu sinds maart in.

Kan je wel een pm sturen. Volgens mij is het hier niet de bedoeling om continu die vergelijkingen te maken.

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:23
ThaDude schreef op zondag 30 april 2023 @ 09:11:
@Jimmer ik heb mijn M3 2020 ingeruild voor LRDM P2 :) Rij er nu sinds maart in.

Kan je wel een pm sturen. Volgens mij is het hier niet de bedoeling om continu die vergelijkingen te maken.
Maar je mag wél zeggen hoe GRAAG je de P2 een blokje om uitlaat O-)

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Het is hier eerder al een paar keer gegaan over het verbruik, maar ik snap niet hoe dat verbruik van de auto nu in elkaar steekt.

Vandaag een rit van 88,8km
Vertrek: 100%
Aankomst: 75%

25% van 75kwh (bruikbare capaciteit) is 18,75kwh.

18,75kwh / 88,8km = 21,1kWh/km

De auto zegt 21,3kWh/km

En dit soort verschillen zie ik elke keer als ik weer eens een keer reken. Soms 0,2 zoals nu, soms wel eens 0,6. Keertje 0,7…

Anderen ook dit soort afwijkingen? Waar zou het mee te maken hebben?

Andere rit:
Start: 100%
Eind: 10%
Kilometers: 305,9
Verbruikte stroom: 75 x (1-0,1) = 67,5kWh

Verbruik: 67,5 / 305,9= 22,0 kWh/km
Verbruik volgens auto: 21,4 kWh/km
Verschil: 0,6

[ Voor 19% gewijzigd door eLScha op 30-04-2023 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AartJW
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 16:18
AartJW schreef op maandag 24 april 2023 @ 19:59:
Onderweg in Denemarken voor vakantie en onboard charger lijkt defect te zijn. :(

Begon met problemen bij Ionity, alleen laden door de kabel omhoog te houden, daarna weer paar keer goed en nu doet ie helemaal niks meer met laden via type 2 stekker... Zelf granny lader springt meteen in de fout. Via Q8 CCS 150kW lader gelukkig nog kunnen laden.

PS dealer in Århus denkt dus onboard lader effect, maar kunnen in 1 week niks doen. Hopen dat de terugweg de Ionity palen het blijven doen... Geen zin in vervangend vervoer te regelen.

Iemand nog tips? :w 12v accu al ontkoppeld en reset via ontwasemen gedaan, werkt niet. Je kon de pinnen in de aansluiting toch ook soort van kortsluiten?
Gelukkig met alleen snelladers thuis kunnen komen vanuit Denemarken, maar wel balen als je ter plekke nergens met normale paal kan laden. Het laden via sommige snelladers vertoond wel erg vaag gedrag:

Met leasepas krijg ik "Autenthicatie succesvol", plug kabel in en krijg rood lampje bij de laadpoort. Meerdere palen zelfde probleem. Probeer ik dan andere kaart (Shell bijv.) Dan werk alles perfect, al is de handshake langzaam. Daarna bij zelfde paal weer met laadpas van leasemij en weer rood lampje 8)7

Ionity, Allego en Fastned palen geen problemen.

Laatste verassing: kom ik thuis en wil nog 1x testen met laadpaal in de straat en werkt die ineens weer WTF?! Morgen toch maar even de garage bellen, maar kan dit allemaal komen door kapotte OBC? Laadpas heeft toch niks met OBC te maken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

AartJW schreef op zondag 30 april 2023 @ 20:14:
[...]

Gelukkig met alleen snelladers thuis kunnen komen vanuit Denemarken, maar wel balen als je ter plekke nergens met normale paal kan laden. Het laden via sommige snelladers vertoond wel erg vaag gedrag:

Met leasepas krijg ik "Autenthicatie succesvol", plug kabel in en krijg rood lampje bij de laadpoort. Meerdere palen zelfde probleem. Probeer ik dan andere kaart (Shell bijv.) Dan werk alles perfect, al is de handshake langzaam. Daarna bij zelfde paal weer met laadpas van leasemij en weer rood lampje 8)7

Ionity, Allego en Fastned palen geen problemen.

Laatste verassing: kom ik thuis en wil nog 1x testen met laadpaal in de straat en werkt die ineens weer WTF?! Morgen toch maar even de garage bellen, maar kan dit allemaal komen door kapotte OBC? Laadpas heeft toch niks met OBC te maken?
Ligt het niet gewoon aan je laadkabel? Probeer het eens met een geleend exemplaar, misschien van je garage?
Hoewel, de problemen die ik heb gehad met ac-laden waren ook erg wisselend, dan ging het weer 9 keer goed en dan weer opeens fout met meestal 1 omvormer, soms met 2. Dus toch de obc?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2023 23:04 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hansieo
eLScha schreef op zondag 30 april 2023 @ 20:01:
Het is hier eerder al een paar keer gegaan over het verbruik, maar ik snap niet hoe dat verbruik van de auto nu in elkaar steekt.

Vandaag een rit van 88,8km
Vertrek: 100%
Aankomst: 75%

25% van 75kwh (bruikbare capaciteit) is 18,75kwh.

18,75kwh / 88,8km = 21,1kWh/km

De auto zegt 21,3kWh/km

En dit soort verschillen zie ik elke keer als ik weer eens een keer reken. Soms 0,2 zoals nu, soms wel eens 0,6. Keertje 0,7…

Anderen ook dit soort afwijkingen? Waar zou het mee te maken hebben?

Andere rit:
Start: 100%
Eind: 10%
Kilometers: 305,9
Verbruikte stroom: 75 x (1-0,1) = 67,5kWh

Verbruik: 67,5 / 305,9= 22,0 kWh/km
Verbruik volgens auto: 21,4 kWh/km
Verschil: 0,6
peanuts....

Zit óók een stukje in afronding. (Rest SoC 75% .. is dat 74.6%?? of 75,4% ??)
En dan nog het weer terug laden... met de nodige verliezen... (al een keer door Duitsland getest)

Sommige auto's zitten ná het laden érg dicht bij het werkelijke "display" gebruik,

en andere zitten er vér vanaf waardoor de auto extra zuinig leek op de display,
maar na terug op SoC brengen juist niét zo zuinig blijken.

Ik dacht dat Polestar daar vrij goed uit kwam, ofwel redelijk dicht bij werkelijk verbruik.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raindeer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-08 14:18
Net een week de Polestar en helaas een sterretje in het ruit. Geen idee hoe. Ik neem aan dat het niet veroorzaakt is door de dode vlieg is die er naast tegen het raam geplakt zit. :) Ik zie verder geen klachten over ruitschade in het forum, dus ik hoop dat het domme pech is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dnns85
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12-09 12:46
Raindeer schreef op maandag 1 mei 2023 @ 10:30:
Net een week de Polestar en helaas een sterretje in het ruit. Geen idee hoe. Ik neem aan dat het niet veroorzaakt is door de dode vlieg is die er naast tegen het raam geplakt zit. :) Ik zie verder geen klachten over ruitschade in het forum, dus ik hoop dat het domme pech is.
Altijd vervelend. Ik merk wel dat de ruit niet super hard is, tijdens het wassen een keer de ruitenwisser omgeklapt (met de harde kant op de ruit) en dat heeft ook al putjes veroorzaakt. Weet niet in hoeverre een ruit kan verschillen qua hardheid, maar het past goed bij de (slechte) zwarte uni lak die ik heb 😉

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raindeer
dnns85 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:10:
[...]

Altijd vervelend. Ik merk wel dat de ruit niet super hard is, tijdens het wassen een keer de ruitenwisser omgeklapt (met de harde kant op de ruit) en dat heeft ook al putjes veroorzaakt. Weet niet in hoeverre een ruit kan verschillen qua hardheid, maar het past goed bij de (slechte) zwarte uni lak die ik heb 😉
het is vast geen Gorilla® Glass 5 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiltyNL
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-09 21:24
dnns85 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:10:
[...]

Haha, ja past wel bij elkaar. Glas is inderdaad zachter dan 'normaal'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vistu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:39
Raindeer schreef op maandag 1 mei 2023 @ 10:30:
Heb het zelf ook gehad binnen een maand na aflevering, kan domme pech zijn natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr8hube
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 06-09 17:10
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i-O9hkQyd3wZYN27rI3VdPxSnyQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5AMKrKInyCOSrZOEdU7U3SrB.jpg?f=fotoalbum_large

“de dag die je wist dat zou komen"
Een trekhaak heeft zich in de zijkant van mijn Polestar geboord.
Balen! :X
Groetjes Gerard

P2 midnight (launch edition)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pr8hube schreef op maandag 1 mei 2023 @ 17:21:
[Afbeelding]

Groetjes Gerard
🥺😥😢😭

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
[Afbeelding]

Groetjes Gerard
F :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06:58

Pixeltje

Woo-woohoo!

[Afbeelding]

Groetjes Gerard
Oef, das lomp. Briefje erbij hoop ik?

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Nu online
[Afbeelding]

Groetjes Gerard
Die had duidelijk geen Rear Auto Brake 🤬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P2void19noPP
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 30-06 23:05
[Afbeelding]

Groetjes Gerard
Ook leuk. Een mevrouw reed iets verkeerd uit haar parkeervak. Gesnapt door bewaking.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1RU40XfgJEVz76yJYew8zWxwDnI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tAhXLE0x9M2JyTLViGs7irxv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door P2void19noPP op 01-05-2023 19:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• P2void19noPP
Vervanging totaal accupakket na 2,5 jaar en 35.000 km

Na veel duwen en trekken kregen wij het volgende antwoord van Polestar Support.

Beste .....

Ik kom graag even terug op ons gesprek wat betreft het vervangen van het accupakket in de Polestar.

Inmiddels heb ik een concreet antwoord gekregen en dat bevestigd eigenlijk wat ik al eerder heb aangegeven. Er zal geen volledig nieuw accupakket geproduceerd worden speciaal voor jouw auto. De accupakketten die ze gaan vervangen zijn gereviseerd, dus deze zijn eigenlijk net zo goed als nieuw in letterlijke zin.

Zoals gezegd reviseren ze de accu's, dit is niet hetzelfde als repareren.
Bij reparatie wordt namelijk alleen een defect onderdeel vervangen voor een nieuwe. Revisie gaat veel verder, hier worden ook de onderdelen vervangen die niet defect zijn maar wel defect kunnen gaan op termijn. Dit zorgt ervoor dat het vervangende accupakket net zo goed is als het huidige accupakket of vaak zelfs nog beter. Vervolgens is hier ook gewoon hetzelfde resterende garantietermijn als op de huidige batterij van toepassing. Er is dus geen spraken van waardevermindering van de auto door deze vervanging.

Om dit te verduidelijken heb ik ook de garantievoorwaarden bijgevoegd. Hierin staat algemeen beschreven wat de procedure is voor het vervangen van de hoogvoltage batterij. Lees deze is even rustig op je gemak door.

Tevens kan ik je bevestigen dat het vervangende accupakket niet uit Frankrijk komt maar uit Gotenburg Zweden. Het verhaal wat je vertelde over een accu van een andere auto in Frankrijk is dus niet op waarheid gebaseerd. Er bestaat wel een tussendepot in Frankrijk wat in sommige logistieke gevallen gebruikt wordt. Echter is dit voornamelijk in het geval bij Volvo en in enkele gevallen Polestar. Dit is dus niet bij jou het geval.

Daarnaast heb ik begrepen dat je graag een onafhankelijk accutest wilde laten uitvoeren door Aviloo. Je bent geheel vrij om dit zelf te verzorgen, wij gaan dit in ieder geval niet bekostigen. Wij staan achter onze producten en nogmaals met het oog op duurzaamheid is dit de procedure. Ik hoop dat ik het hiermee heb kunnen verduidelijken.

Hopende je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Mocht je uiteraard nog vragen hebben, stel deze dan gerust.

Wel goede follow-up door Leroy van Polestar support. En vervangende P2, ook na enig aandringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
P2void19noPP schreef op maandag 1 mei 2023 @ 19:27:
[...]

Ook leuk. Een mevrouw reed iets verkeerd uit haar parkeervak. Gesnapt door bewaking.[Afbeelding]
Die was zeker weggereden zonder briefje achterlaten of niet? Dit is meer de regel dan de uitzondering tegenwoordig, daarom parkeer ik mij bolide altijd helemaal aan het einde van de parkeerplaats. Tot grote ergernis van mijn vrouw _O-

Op het werk ook: wij hebben een enorme parkeerplaats tot beschikking, dus ik parkeer hem letterlijk aan het einde waardoor slechts aan de linkerkant eventueel een auto er naast zou kunnen parkeren. Maar dat gebeurt eigenlijk vrijwel nooit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P2void19noPP
Marco-Peters schreef op maandag 1 mei 2023 @ 20:05:
[...]

Die was zeker weggereden zonder briefje achterlaten of niet? Dit is meer de regel dan de uitzondering tegenwoordig, daarom parkeer ik mij bolide altijd helemaal aan het einde van de parkeerplaats. Tot grote ergernis van mijn vrouw _O-

Op het werk ook: wij hebben een enorme parkeerplaats tot beschikking, dus ik parkeer hem letterlijk aan het einde waardoor slechts aan de linkerkant eventueel een auto er naast zou kunnen parkeren. Maar dat gebeurt eigenlijk vrijwel nooit.
Nee door camera in parkeergarage gesignaleerd en gelijk twee bewakers aangehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr8hube
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 06-09 17:10
Pixeltje schreef op maandag 1 mei 2023 @ 18:45:
[...]

Oef, das lomp. Briefje erbij hoop ik?
De “dader” is bekend en het e.e.a. is correct afgehandeld. Reparatie moet nog gedaan worden.
Blijft balletjes zo’n geintje.

Groetjes,
Gerard

P2 midnight (launch edition)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:57

Freakie1NL

Grote Baas

Marco-Peters schreef op maandag 1 mei 2023 @ 20:05:
[...]

Helaas helemaal met je eens dat dit eerder regel is dan uitzondering. Op al mijn vorige leaseauto's (5) zat binnen 3 maanden na ontvangst al een parkeerschade, niet zelf aangebracht en uiteraard geen briefje. Alleen mijn vorige leaseauto iemand een keer keurig een briefje achter gelaten. Nog uitgebreid gesproken en benadrukt hoe netjes dit is want gebeurt zelden. Helaas nu met de P2 ook al, de enige schade; een parkeerschade zonder briefje.

Thumbs up dus voor het adequate handelen van die beveiligers. Wel raar dat je daar soms meer aan hebt dan overheidsmedewerkers.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:43
[Afbeelding]

Groetjes Gerard
Wow, dat is ook niet zachtjes gegaan ook volgens mij :o :o

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Li1quid
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-09 21:06
Op een traject met 50 - 70 - 90 km/u wegen toch een mooi gemiddelde van 15kwh gehaald zonder moeite.
Mooi zo :D Dat is in theorie 500km wanneer ik tot 100% laad.

(LRSM)

[ Voor 20% gewijzigd door Li1quid op 02-05-2023 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Laatst online: 15:57

Freakie1NL

Grote Baas

Li1quid schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 10:34:
Op een traject met 50 - 70 - 90 km/u wegen toch een mooi gemiddelde van 15kwh gehaald zonder moeite.
Zeker mooi, hier afgelopen week toen het wat warmer was 16,1 kWh gehaald met gemiddeld 100 km/h. Accu was voor de rit nog wel aan het laden dus die was mooi op temperatuur.

*EDIT*
SMSR
Zoals te lezen in dit bericht: Freakie1NL in "Het grote Polestar 2 Topic"

[ Voor 11% gewijzigd door Freakie1NL op 02-05-2023 11:06 ]

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:54

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Li1quid schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 10:34:
Freakie1NL schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 10:53:
[...]

Zeker mooi, hier afgelopen week toen het wat warmer was 16,1 kWh gehaald met gemiddeld 100 km/h. Accu was voor de rit nog wel aan het laden dus die was mooi op temperatuur.
Vermeld er dan even bij of dit is met een LRDM, LRSM of SRSM :)

* MisteRMeesteR vermoed 1 van de laatste 2 want met een LRDM haal je dit soort waardes enkel in de Alpen, downhill :+

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiltyNL
Rotterdam - Maastricht 23,6kWh gemiddeld, rustig aan gedaan, maar wel twee kinderfietsen achterop.

LRDM, alleen niet zo long range zo, haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramon
GuiltyNL schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:19:
Rotterdam - Maastricht 23,6kWh gemiddeld, rustig aan gedaan, maar wel twee kinderfietsen achterop.

LRDM, alleen niet zo long range zo, haha.
Hehe, ja wij doen 't niet al te best he? >:)

Vorige week woensdag naar Duitsland, vertrokken om 06:00 met 2 graden celsius buiten... 100% opgeladen.

Google Maps geeft aan dat ik met 10% aankom en in 2 uur en 41 minuten 242km afleg. Uiteindelijk niet gehaald hahahaha en nog een tussenstop gemaakt. Dit was met een fietsenrek op de trekhaak, met daarop 2x een elektrische fiets van 30kg per stuk.

De meeste impact kwam echter volgens mij door de buitentemperatuur, want later die dag was 't veel beter en ook de terugweg (prachtig weer en 18 graden) was het allemaal prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:13
kramon schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:31:
[...]

Hehe, ja wij doen 't niet al te best he? >:)

Vorige week woensdag naar Duitsland, vertrokken om 06:00 met 2 graden celsius buiten... 100% opgeladen.

Google Maps geeft aan dat ik met 10% aankom en in 2 uur en 41 minuten 242km afleg. Uiteindelijk niet gehaald hahahaha en nog een tussenstop gemaakt. Dit was met een fietsenrek op de trekhaak, met daarop 2x een elektrische fiets van 30kg per stuk.

De meeste impact kwam echter volgens mij door de buitentemperatuur, want later die dag was 't veel beter en ook de terugweg (prachtig weer en 18 graden) was het allemaal prima.
Ik denk dat je voet meer impact had dan de 2 fietsen ;) _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Nu online
Mwaoh mijn ervaring is toch dat fietsen achterop flink impact hebben, zeker als het gewone hoge toerfietsen zijn. Die hebben echt een slechte impact op de stroomlijn en maken bij mij zo 4-5kWh uit.
Overigens haal ik met LRDM op de snelweg 105-110 gewoon 18-19kWh met dit weer en als het nog iets warmer is ook 16-17 met lichte voet. Maar goed, dat hele verbruiksverhaal is natuurlijk een herhaling van zetten. Ik ben vooral benieuwd naar de praktijkervaringen van MY24 en of het echt de enorme zuinigheidsstap gaat zijn die het belooft te zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door JTHZZ op 02-05-2023 18:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kramon
JTHZZ schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 18:09:
Mwaoh mijn ervaring is toch dat fietsen achterop flink impact hebben, zeker als het gewone hoge toerfietsen zijn. Die hebben echt een slechte impact op de stroomlijn en maken bij mij zo 4-5kWh uit.
Overigens haal ik met LRDM op de snelweg 105-110 gewoon 18-19kWh met dit weer en als het nog iets warmer is ook 16-17 met lichte voet. Maar goed, dat hele verbruiksverhaal is natuurlijk een herhaling van zetten. Ik ben vooral benieuwd naar de praktijkervaringen van MY24 en of het echt de enorme zuinigheidsstap gaat zijn die het belooft te zijn.
Eens hoor. Het is bekend dat ik een mindere heb... Dat is mij al lang duidelijk. Ik kom niet onder de 20, behalve in de bebouwde kom. En bij een volgende auto ga ik niet weer voor de grootste velgen en performance packs ;-)

Ben idd ook benieuwd naar de MY24, want daar is qua looks wat ingeleverd (mijn mening dan he) ten faveure van efficiënte. Ben erg benieuwd!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Laatst online: 15:37
kramon schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 18:27:
[...]
Eens hoor. Het is bekend dat ik een mindere heb... Dat is mij al lang duidelijk. Ik kom niet onder de 20, behalve in de bebouwde kom. En bij een volgende auto ga ik niet weer voor de grootste velgen en performance packs ;-)

Ben idd ook benieuwd naar de MY24, want daar is qua looks wat ingeleverd (mijn mening dan he) ten faveure van efficiënte. Ben erg benieuwd!
Hier idem hoor. Kom niet onder de 22. Ook niet met 200km ver 110km/u op de cc.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GuiltyNL
Het heeft niets met je rechtervoet te maken. We hebben gewoon modellen die het niet zo lekker doen qua verbruik. Vandaag hier op locatie 80 km getoerd zonder fietsendrager op voornamelijk binnenwegen en ook dan blijft het verbruik rond de 23 hangen. Echt heel rustig gereden.

Eind deze maand naar Noord Italië, ben benieuwd hoe het verbruik er dan uit gaat zien. Dat wordt zonder fietsen, maar met dakkoffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude

ThaDude

Hang Loose

Ik heb dus standaard de 20" velgen er onder vanuit de fabriek. Heb laatst bij overname een setje standaard 19" velgen van 2023 via Marktplaats op de kop getikt. Na wat leeswerk en reacties van hier, de daymond black nog wattes. Was vanaf de M3 toch wat huiverig voor het verbruik .

Ik haal nu met 125km /uur ong 23wh/km en als ik honderd rij rond de 18-19 wh /km.. laatst zelfs naar huis gereden rond 16° en toen zat ik vanuit werk met 110 op 18,0 kW / km.

Wat me wel opviel is dat mijn 20" velgen 25kg wogen. De 19 inchers wegen 27,5 kg 8)7
Ze zijn dus zwaarder, dichter en daardoor dus zuiniger..

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-09 20:02
Aangezien jullie bijna allen met een eerste generatie Polestar 2 rijden en daardoor vermoedelijk ook de grootste spreiding aan overeenkomende kilometerstanden hebben zou ik bij jullie eens willen informeren (indien aanwezig) hoe sterk batterijdegradatie zich voordoet bij jullie en na 2-4 jaar rijden welke mankementen er geweest zijn. Mijn vader rijdt zelf een P2 van 1 of 1,5 jaar oud ondertussen maar ik zou een P2 van een familielid (ex-lease) kunnen overnemen. Het is dus geheel opportunistisch, onze Renault rijdt nog prima maar is wel 13 jaar ondertussen.

Heeft er iemand rond de 150k km's op zitten? Zo ja, heb je ooit al eens via een OBD stekkertje gekeken hoe het met je batterij gesteld is?

@BartWNL@Reinier@Mr_Music@Rene@PvS_68@Flugeltje@Kohen@Cello66@TweakerRik@JohnnyBravo@gerrit105@iqcgubon@vdtweak@Hansieo@NickSsss@Shorteh@VonDutch@espro@Autowina@VidaR-9@ewdevries@kramon@Cheetar@Caswie@dutchman666@Verwijderd@MaxxMark@wheels533@HarmP2@Ewin@Koehandelaar@Loen@ARR63@TianB@AartJW@WiMe65@Lutra@Magnifique@pantronic@MrLink@lubbertkramer@T4rsonis@bvl512@Jtakster

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:13

Reinier

\o/

@HyperBart ik heb de mijne niet meer. Eind december, na exact twee jaar lease, met iets van 35K kilometer ingeleverd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartWNL
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 08-09 22:03
HyperBart schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 08:19:
Aangezien jullie bijna allen met een eerste generatie Polestar 2 rijden en daardoor vermoedelijk ook de grootste spreiding aan overeenkomende kilometerstanden hebben zou ik bij jullie eens willen informeren (indien aanwezig) hoe sterk batterijdegradatie zich voordoet bij jullie en na 2-4 jaar rijden welke mankementen er geweest zijn. Mijn vader rijdt zelf een P2 van 1 of 1,5 jaar oud ondertussen maar ik zou een P2 van een familielid (ex-lease) kunnen overnemen. Het is dus geheel opportunistisch, onze Renault rijdt nog prima maar is wel 13 jaar ondertussen.

Heeft er iemand rond de 150k km's op zitten? Zo ja, heb je ooit al eens via een OBD stekkertje gekeken hoe het met je batterij gesteld is?

@BartWNL@Reinier@Mr_Music@Rene@PvS_68@Flugeltje@Kohen@Cello66@TweakerRik@JohnnyBravo@gerrit105@iqcgubon@vdtweak@Hansieo@NickSsss@Shorteh@VonDutch@espro@Autowina@VidaR-9@ewdevries@kramon@Cheetar@Caswie@dutchman666@Verwijderd@MaxxMark@wheels533@HarmP2@Ewin@Koehandelaar@Loen@ARR63@TianB@AartJW@WiMe65@Lutra@Magnifique@pantronic@MrLink@lubbertkramer@T4rsonis@bvl512@Jtakster
Zit nu rond de 80k, dus nog lang geen 150k.

Heb nog totaal niets gemerkt van degradatie, heb het idee dat die (mede door update's) alleen maar efficienter is gaan rijden (dus betere accu management) naar verloop van tijd.

Tevens heb ik te maken met een lease via werk, dus zal niet zo snel zelf een OBD eraan hangen om de status van de batterij te checken. Wellicht kan ik het een keer vragen bij een beurt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude

ThaDude

Hang Loose

@HyperBart je kan garantie bijkopen tegenwoordig. Uitbreiding tot maximaal 5 jaar.
Als je hier wat leest vind je wel wat problemen. Meeste zijn er gerepareerd door Polestar volgens mij.

Hier Polestar uit 2020 met 65k km. Geen problemen gehad nog

[ Voor 14% gewijzigd door ThaDude op 03-05-2023 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickSsss
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 30-08-2024

@HyperBart ik zit nu op 140K, kan niet zeggen dat ik iets merk tov de nieuwstaat. range in het display staat ook nog altijd bij een volle accu op 390km. ik laad bijna altijd tot 100% en geregeld ook bij een snellader.

Polestar 2 launch edition - Apr. '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ach-jee
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:51
Ik heb een 'Covid/home-office'-wagen, de auto in bezit sinds september 2020, maar de 50K nog niet eens aangetikt. Voor wat het waard is kan ik niet echt iets merken van degradatie. Ik laad standaard tot 90% en in de winter vaak tot 100%. Net als @BartWNL heb ik het idee dat ik er (in ieder geval theoretisch) alleen maar verder mee kan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 23:25
@HyperBart , op het moment 40K aangetikt (auto is precies 2 jaar oud). Geeft tussen de 380-390 aan bij een volle batterij.

Lig meestal tussen de 15 en 60 procent lading dus laad niet zo vaak door tot 100%. (Slechts 25 km woon werk).

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:46

Die van mij staat nu op 50k na iets meer dan een jaar rijden (2021 op kenteken maar pas maart 2022 uitgeleverd door LeasePlan vanwege een lange wachtrij aan uitleveringen) en laad veel tot 100% en regelmatig een fastned vanwege verdere reizen met de auto maar nog niet gemerkt dat het iets met de batterij doet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiMe65
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07-09 08:45

Ik zit ook net zoals @BartWNL op de 80K (LRDM) en merk niks van degradatie. Inderdaad de software updates en het uitzetten van OPD leveren mij veel meer KM’s op. Overigens is mijn gemiddelde over 80K 20,2 bij veel snelweg km’s waarbij ik meestal 110 ACC rij.
En nee, we hoeven niet weer een OPD aan of OPD uit discussie te starten :) dat is hier al regelmatig besproken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Sinds een paar dagen wil google maps niets meer doen.
  • Bij 'recents' staat niets meer, blauw cirkeltje dat eeuwig blijft ronddraaien
  • Daarna bij het intypen van een adres geeft GM wel suggesties aan. Je klikt er op, en zelfde, blijft 'route berekenen', en de knop 'beginnen' blijft grijs. Dus ik kan nooit de trip opstarten.
Heb de middenconsole al eens gereset (lang indrukken van knop onder het scherm) maar mag niet baten.

Ik heb die GM wel nodig, want het is de enige routeplanner die de SOC van de batterij kan uitlezen en weergeven naar de bestuurder. Het zijn ook de enige schattingen die min of meer reëel zijn en gebaseerd op reëel gebruik, want dat getal op het dashboard is complete fictie/nonsens.

ABPR is een pruts app van twee keer niets, die gebruik ik niet.

Ik heb geen eigen laadpaal, dus moet me steeds behelpen met fast chargers en publieke palen. Ik heb vanavond een lange rit te doen, dus die mag ik dan 'blind' gaan doen. Ik kan zelfs geen chargers vinden via GM, dus geen idee hoe ik dat vanavond moet doen, tenzij moeilijk gaan doen met de telefoon in de hand.

Dus eigenlijk maakt een op zich kleine bug (je kan eventueel apple car play gebruiken maar dan heb je geen SOC schattingen), het rijden met zo'n EV een heel stuk lastiger dan het zou moeten zijn.

Wat een armoede, EV rijden. Het is dat het 'moest' van de werkgever, en ik niet kan veranderen, of ik zat al lang terug in een ICE. Niemand zal ontkennen dat in de stad EV rijden absolute luxe is, ook daarbuiten. Qua rij-ervaring gaat er niets boven EV rijden, daar is geen discussie over. Het is een grote elektrische go-cart/golf cart.

Al de rest is op dit moment gewoon ontoereikend. En alle verhalen over 'je kan prima half europa door op een EV' mag je je besparen, ik begin er niet aan. Je weet niet hoe ik reis, waar ik reis, op welke locaties ik verblijf, en wat ik wel of niet kan accepteren. Dus deze zomer kan ik lekker terug persoonlijk een ICE huren... Leuk. Als je iedere zomer dezelfde rit doet naar dezelfde camping op de costa brava, en daar 2 weken blijft liggen, prima, dan kan het wel.

En nu ik toch aan het schrijven ben:
  • Waarom kan je apple carplay en GM van de wagen zelf niet in split screen gebruiken? Zo kan ik apple carplay gebruiken voor media/podcast en GM voor navigeren met SOC informatie (als het werkt)
  • Waarom is er nergens een minimum aan informatie over media (radio/bluetooth) als je GM van de wagen gebruikt. GM gaat steeds full screen, en daar heb je het maar mee te doen. Zelfs op het dashboard achter het stuur, met alle loze ongebruikte GUI ruimte, geen informatie over radio of muziek
  • Waarom kan je het zoom-niveau van de ingebouwde GM niet aanpassen. Op een 'oude' audi A3 2018 die ik eerder reed, met 2005 niveau navigatie, kon je wel gewoon het zoom niveau zelf aanpassen met een simpele draai aan een knop. Soms staat de navigatie te ver uitgezoomd en heb ik het graag iets groter, vooral in drukke stedelijke centra.
  • Bluetooth werkt soms wel, soms niet. Kan tien keer goed gaan, en dan op een bepaalde rit gewoon absoluut niet te verbinden. Ga je in bluetooth settings, klik je de telefoon aan (audio, whatever), "kan geen verbinding maken". Bluetooth toggle aan-uit op auto en telefoon helpen dan ook niets. "Computer says NO, thank you, goodbye". Standaard iPhone 13 trouwens, niets bijzonder
  • Zo .. veel.... clicks... om een radio zender te veranderen. Ik zit niet op de bank met de iPad, maar in een rijdende auto. Gewoon gevaarlijk. Als er iets anders op het scherm staat, of je luistert iets over bluetooth mag je eerst klikken bovenaan om het app-overzicht te openen. Daarna radio, daarna favorieten, en als je iets te veel favorieten hebt staan, mag je alsnog gaan scrollen. En nee, de dag dat ik tegen m'n auto praat als een volslagen randdebiel mag je me afvoeren.
Verder ben ik erg te spreken over het polestar design, het interieur, het ingesnoerde 'cocoon' gevoel in de cabine, algemene kwaliteit... Ik rijd die nu lease, en ik zou BIJNA overwegen indien het ooit nodig zou zijn, om een polestar prive te rijden. Vooral nu, sinds het MY 2023 meer range heeft dan de 2022 die ik rijd.

En dan te beseffen dat globaal genomen Android Automotive wat hier draait op polestar nog eens bij de top hoort van car infotainment. Mag je nagaan wat het bij VW moet zijn. :X :X

En nee, ik wil niet in een tesla. 8)7 Dan ga ik nog liever overal met de fiets en OV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Nu online

60k en ook geen merkbare degradatie. Auto komt zeker zo ver als in het begin. OBD uitlezen gaat niet zo simpel bij een Polestar. De interface/data die je krijgt is niet te interpreteren. Er zijn wel bedrijven die ze testen, bijv aviloo.com voor 100€

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Amos_x schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 09:59:
  • Daarna bij het intypen van een adres geeft GM wel suggesties aan. Je klikt er op, en zelfde, blijft 'route berekenen', en de knop 'beginnen' blijft grijs. Dus ik kan nooit de trip opstarten.
Heb de middenconsole al eens gereset (lang indrukken van knop onder het scherm) maar mag niet baten.

Ik heb die GM wel nodig, want het is de enige routeplanner die de SOC van de batterij kan uitlezen en weergeven naar de bestuurder. Het zijn ook de enige schattingen die min of meer reëel zijn en gebaseerd op reëel gebruik, want dat getal op het dashboard is complete fictie/nonsens.

Ik heb geen eigen laadpaal, dus moet me steeds behelpen met fast chargers en publieke palen. Ik heb vanavond een lange rit te doen, dus die mag ik dan 'blind' gaan doen. Ik kan zelfs geen chargers vinden via GM, dus geen idee hoe ik dat vanavond moet doen, tenzij moeilijk gaan doen met de telefoon in de hand.

Dus eigenlijk maakt een op zich kleine bug (je kan eventueel apple car play gebruiken maar dan heb je geen SOC schattingen), het rijden met zo'n EV een heel stuk lastiger dan het zou moeten zijn.

Wat een armoede, EV rijden. Het is dat het 'moest' van de werkgever, en ik niet kan veranderen, of ik zat al lang terug in een ICE. Niemand zal ontkennen dat in de stad EV rijden absolute luxe is, ook daarbuiten. Qua rij-ervaring gaat er niets boven EV rijden, daar is geen discussie over. Het is een grote elektrische go-cart/golf cart.

Al de rest is op dit moment gewoon ontoereikend. En alle verhalen over 'je kan prima half europa door op een EV' mag je je besparen, ik begin er niet aan. Je weet niet hoe ik reis, waar ik reis, op welke locaties ik verblijf, en wat ik wel of niet kan accepteren. Dus deze zomer kan ik lekker terug persoonlijk een ICE huren... Leuk. Als je iedere zomer dezelfde rit doet naar dezelfde camping op de costa brava, en daar 2 weken blijft liggen, prima, dan kan het wel.

• Waarom kan je apple carplay en GM van de wagen zelf niet in split screen gebruiken? Zo kan ik apple carplay gebruiken voor media/podcast en GM voor navigeren met SOC informatie (als het werkt)
  • Waarom is er nergens een minimum aan informatie over media (radio/bluetooth) als je GM van de wagen gebruikt. GM gaat steeds full screen, en daar heb je het maar mee te doen. Zelfs op het dashboard achter het stuur, met alle loze ongebruikte GUI ruimte, geen informatie over radio of muziek
  • Waarom kan je het zoom-niveau van de ingebouwde GM niet aanpassen. Op een 'oude' audi A3 2018 die ik eerder reed, met 2005 niveau navigatie, kon je wel gewoon het zoom niveau zelf aanpassen met een simpele draai aan een knop. Soms staat de navigatie te ver uitgezoomd en heb ik het graag iets groter, vooral in drukke stedelijke centra.
  • Bluetooth werkt soms wel, soms niet. Kan tien keer goed gaan, en dan op een bepaalde rit gewoon absoluut niet te verbinden. Ga je in bluetooth settings, klik je de telefoon aan (audio, whatever), "kan geen verbinding maken". Bluetooth toggle aan-uit op auto en telefoon helpen dan ook niets. "Computer says NO, thank you, goodbye". Standaard iPhone 13 trouwens, niets bijzonder
  • Zo .. veel.... clicks... om een radio zender te veranderen. Ik zit niet op de bank met de iPad, maar in een rijdende auto. Gewoon gevaarlijk. Als er iets anders op het scherm staat, of je luistert iets over bluetooth mag je eerst klikken bovenaan om het app-overzicht te openen. Daarna radio, daarna favorieten, en als je iets te veel favorieten hebt staan, mag je alsnog gaan scrollen. En nee, de dag dat ik tegen m'n auto praat als een volslagen randdebiel mag je me afvoeren.
Verder ben ik erg te spreken over het polestar design, het interieur, het ingesnoerde 'cocoon' gevoel in de cabine, algemene kwaliteit... Ik rijd die nu lease, en ik zou BIJNA overwegen indien het ooit nodig zou zijn, om een polestar prive te rijden. Vooral nu, sinds het MY 2023 meer range heeft dan de 2022 die ik rijd.

En dan te beseffen dat globaal genomen Android Automotive wat hier draait op polestar nog eens bij de top hoort van car infotainment. Mag je nagaan wat het bij VW moet zijn. :X :X

En nee, ik wil niet in een tesla. 8)7 Dan ga ik nog liever overal met de fiets en OV.
Toch grappig. ABRP is een prutsapp, je krijgt het blijkbaar niet voor elkaar om lange reizen te maken met een daarvoor prima geschikte EV, je weigert blijkbaar stembediening te gebruiken (aantoonbaar veiliger en makkelijker dan een knopje/schermpje aanraken), én blijkbaar liever met het OV dan met een Tesla.

Ik voel toch dat het probleem bij iets anders dan de auto ligt, maar kan de vinger er niet helemaal op leggen. :X

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
Jeroenneman schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:13:
[...]

Toch grappig. ABRP is een prutsapp, je krijgt het blijkbaar niet voor elkaar om lange reizen te maken met een daarvoor prima geschikte EV, je weigert blijkbaar stembediening te gebruiken (aantoonbaar veiliger en makkelijker dan een knopje/schermpje aanraken), én blijkbaar liever met het OV dan met een Tesla.

Ik voel toch dat het probleem bij iets anders dan de auto ligt, maar kan de vinger er niet helemaal op leggen. :X
Dit vraag ik helemaal niet en je mag je 'oordeel' voor jezelf houden.

Hoe krijg ik die Google Maps terug werkend?

Die OV uitspraak is natuurlijk ook een boutade/overdrijving, dat is toch ook wel duidelijk mag ik hopen? OV is absoluut geen optie, maar een tesla nog veel minder. Maar goed dat je daar over valt. d:)b Tesla's heb ik een grafhekel aan. Dus nee, geen OV, dus waarschijnlijk dan toch polestar als het elektrisch moet, anders ICE of hybride.

Stembediening, nee sorry. Je gaat me niet in m'n woning tegen de muur horen spreken, ik heb geen 'smart spul', en ik ben niet gehandicapt of zo. Volledig off-topic trouwens. En nee, ik ben verre van een boomer. Ik verdrink in tech spullen en ik ben handig genoeg met pc's.

Vreemde omgekeerde redenering, het is veiliger omdat ze het alternatief zo complex hebben gemaakt. Daar heeft niemand naar gevraagd, behalve de automakers die 4 knopjes willen uitsparen op hun BOQ. Nogmaals, ik kon op een 2018 audi met 1 fysieke toggle switchen tussen bluetooth en FM/DAB radio. Zonder te kijken, ging altijd perfect. Hoe vaak zit ik hier niet te prutsen met bluetooth, want switchen naar bluetooth herneemt niet automatisch wat je aan het luisteren was. Play drukken op de telefoon doet vaak ook niets (podcast) dus je moet 'play' drukken op het scherm van de polestar.

Vakantie opmerkingen mag je ook voor jezelf houden trouwens, geen boodschap aan. Ik doe met een SMSR in de winter max. 220-230km van 90-10%. Prima geschikt noem je dat dan, lol.... 8)7 We zullen zien wat het deze zomer brengt, het ziet er al beter uit. Gemakkelijk 15% meer range, dus vermoedelijk 280-300km voor 90-10%. Nog steeds armoede, maar dat maak ik voor mezelf wel uit.

Ik hoef trouwens geen preek van de EV-apostelen. Ik rijd al EV, wat wil je nog meer? En voor lokaal rondjes te rijden, meer dan prima, en zeer comfortabel. Als wagen=vrijheid, compleet ontoereikend. Die mening mag ik hebben.

Hoe krijg ik m'm GM terug aan de praat?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Amos_x schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:30:
[...]

Die OV uitspraak is natuurlijk ook een boutade/overdrijving, dat is toch ook wel duidelijk mag ik hopen? OV is absoluut geen optie, maar een tesla nog veel minder. Maar goed dat je daar over valt. d:)b Tesla's heb ik een grafhekel aan. Dus nee, geen OV, dus waarschijnlijk dan toch polestar als het elektrisch moet, anders ICE of hybride.

Stembediening, nee sorry. Je gaat me niet in m'n woning tegen de muur horen spreken, ik heb geen 'smart spul', en ik ben niet gehandicapt of zo. Volledig off-topic trouwens. En nee, ik ben verre van een boomer. Ik verdrink in tech spullen en ik ben handig genoeg met pc's.

Vreemde omgekeerde redenering, het is veiliger omdat ze het alternatief zo complex hebben gemaakt. Daar heeft niemand naar gevraagd, behalve de automakers die 4 knopjes willen uitsparen op hun BOQ. Nogmaals, ik kon op een 2018 audi met 1 fysieke toggle switchen tussen bluetooth en FM/DAB radio. Zonder te kijken, ging altijd perfect. Hoe vaak zit ik hier niet te prutsen met bluetooth, want switchen naar bluetooth herneemt niet automatisch wat je aan het luisteren was. Play drukken op de telefoon doet vaak ook niets (podcast) dus je moet 'play' drukken op het scherm van de polestar.

Vakantie opmerkingen mag je ook voor jezelf houden trouwens, geen boodschap aan. Ik doe met een SMSR in de winter max. 220-230km van 90-10%. Prima geschikt noem je dat dan, lol.... 8)7 We zullen zien wat het deze zomer brengt, het ziet er al beter uit. Gemakkelijk 15% meer range, dus vermoedelijk 280-300km voor 90-10%. Nog steeds armoede, maar dat maak ik voor mezelf wel uit.

Ik hoef trouwens geen preek van de EV-apostelen. Ik rijd al EV, wat wil je nog meer? En voor lokaal rondjes te rijden, meer dan prima, en zeer comfortabel. Als wagen=vrijheid, compleet ontoereikend. Die mening mag ik hebben.

Succes dan _/-\o_

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
Want er mag enkel een hoera verhaal opgehangen worden natuurlijk :z

Dat GM niet meer werkt is reëel, en ook een reëel probleem voor later deze dag. 280 km te rijden, 180 km range, en kan onboard geen laadstations vinden. Top, dat EV rijden _/-\o_ Mag niet gezegd worden natuurlijk. Zal vast een kaarsje branden in de EV-kerk :D

ABRP heb ik slechte ervaringen mee in het begin, de app is gewoon prut. Maar dat mag ook geen mening zijn natuurlijk. Duidelijk :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _--[]--__
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 17:03
[...]

Ik had recent ook dat soort problemen met GM maar dat is na een dag vanzelf weer over gegaan. Probeer anders eens GM te verwijderen in het App overzicht (kan niet echt maar je kunt zo wel alle updates verwijderen, die worden daarna dan opnieuw geïnstalleerd). Ik snap je frustratie wel over de inefficiënte bediening wel maar snap ook de reactie van @Jeroenneman. Ik had zelf al de neiging om je te vragen of je een knuffel nodig had ;)

Wellicht kun je ABRP nog eens proberen als je dat niet recent gedaan hebt. Nog steeds niet ideaal maar wel een stuk beter dan de versie van een jaar geleden.

[ Voor 3% gewijzigd door _--[]--__ op 03-05-2023 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Nu online
Amos_x schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:35:
[...]

Want er mag enkel een hoera verhaal opgehangen worden natuurlijk :z

Dat GM niet meer werkt is reëel, en ook een reëel probleem voor later deze dag. 280 km te rijden, 180 km range, en kan onboard geen laadstations vinden. Top, dat EV rijden _/-\o_ Mag niet gezegd worden natuurlijk. Zal vast een kaarsje branden in de EV-kerk :D

ABRP heb ik slechte ervaringen mee in het begin, de app is gewoon prut. Maar dat mag ook geen mening zijn natuurlijk. Duidelijk :)
Met zoveel geweld hier binnenkomen leidt vaak niet tot allerlei enthousiaste aanbiedingen om je te helpen met je probleem. Maar goed, ik probeer het toch maar: ga naar de Play store, dan rechtsboven mijn apps en dan Maps deïnstalleren en opnieuw installeren. Weet niet of het helpt want dit probleem is hier nog niet eerder langsgekomen.
*knip*

[ Voor 33% gewijzigd door Standeman op 03-05-2023 13:10 . Reden: Sneer ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickkie600
Van de week deed mijn GM het ook niet meer goed, zelfde symptomen. Na een reset van het systeem (20s homeknop in vasthouden) kwam er weer leven in. Maar helaas bij jouw versie blijkbaar niet...? misschien toch even geduld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
_--[]--__ schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:37:
[...]

Ik had recent ook dat soort problemen met GM maar dat is na een dag vanzelf weer over gegaan. Probeer anders eens GM te verwijderen in het App overzicht (kan niet echt maar je kunt zo wel alle updates verwijderen, die worden daarna dan opnieuw geïnstalleerd).
Het sleept nu al een paar dagen aan. Ik behelp me met carplay, maar die integreert natuurlijk niet met de SOC van de wagen. Ik kan er ook geen laadpalen mee vinden. Of toch moeizamer dan met de ingebouwde GM.
Ik snap je frustratie wel over de inefficiënte bediening wel maar snap ook de reactie van @Jeroenneman. Ik had zelf al de neiging om je te vragen of je een knuffel nodig had ;)
Ik ben allergisch aan slecht interface design, zeker als het allemaal te complex wordt gemaakt, enkel om het sci-fi - 'kijk ons eens modern doen' - gehalte te showen. Geen knuffel nodig, maar toch bedankt voor de gedachte :)

Er is natuurlijk ook een radicale vocale groep die geen greintje tegenspraak kan hebben, en het daarna maar op de man moet spelen. Enkel om niet bij die groep te horen zou ik al terug ICE rijden eerlijk gezegd. Nu weet ik meteen weer waar alle vroegere prius-rijders naar toe zijn getrokken.
Wellicht kun je ABRP nog eens proberen als je dat niet recent gedaan hebt. Nog steeds niet ideaal maar wel een stuk beter dan de versie van een jaar geleden.
ik zal het eens proberen. Beter dan niets. Weer m'n gegevens afgeven aan nog eens een vaag bedrijf, kan er ook nog wel bij.

Ik blijf er bij, ondanks bovenstaande, is polestar 2 met voorsprong (ruime voorsprong) de mooiste EV die je op dit moment in dit segment (50-60k) kan vinden. Echte klasse, jammer van de vage software ervaring. Ik zou geen andere EV kiezen in elk geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06:58

Pixeltje

Woo-woohoo!

Rickkie600 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:41:
Van de week deed mijn GM het ook niet meer goed, zelfde symptomen. Na een reset van het systeem (20s homeknop in vasthouden) kwam er weer leven in. Maar helaas bij jouw versie blijkbaar niet...? misschien toch even geduld
Hier hetzelfde. Maps gister van de leg, dacht dat het na een nachtje misschien verholpen zou zijn. Bleek niet het geval vanmorgen. Na een reset van het infotainment werkt alles weer.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
JTHZZ schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:40:
[...]

Met zoveel geweld hier binnenkomen leidt vaak niet tot allerlei enthousiaste aanbiedingen om je te helpen met je probleem. Maar goed, ik probeer het toch maar: ga naar de Play store, dan rechtsboven mijn apps en dan Maps deïnstalleren en opnieuw installeren. Weet niet of het helpt want dit probleem is hier nog niet eerder langsgekomen.
Wou de app deze morgen naar de prullenmand slepen om precies dat te doen, maar dat liet de interface niet toe. Zal het via jouw manier proberen.

Jij vind de informatie dichtheid voldoende? Mag daar niets van gezegd worden? Een beetje ranten op iets wat gemakkelijk zou kunnen veranderd worden mag ook wel eens.

Edit: welk 'geweld' trouwens. :? Ik geef inderdaad m'n mening over de interface ervaring. Gericht naar Polestar. :/ Wat een fragiele ingesteldheid als rijders, die zich te hard identificeren met 'hun' merk, zich aangesproken voelen alsof je hun moeder hebt beledigd.

Mijn punten blijven staan, ik vind de informatie niet goed, het bedienen van google maps een lichte onvoldoende (zoomen), en Bluetooth heeft nog nooit echt feilloos gewerkt. Vaak genoeg ok, maar soms ook helemaal niet, en dat mag benoemd worden.
*knip*
Is niet mijn EV, contract is aangegaan met de werkgever en die wagen kan ik niet meteen veranderen. De policy is ook maximum keuze voor EV. Tenzij van werkgever veranderen maar daar heb ik voorlopig geen zin in (toch niet voor iets banaal als een bedrijfsauto,en compleet off-topic)

*knip*

[ Voor 30% gewijzigd door Standeman op 03-05-2023 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shorteh
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-09 09:15

Ik heb er nu denk ik rond de 65k opzitten. Ik merk zelf nog niks van degradatie, maar echt uitlezen heb ik nog nooit gedaan.

Ik laad vaak gewoon tot 100%, tenzij ik weet dat ik de auto ergens parkeer na het laden. Ik laad publiek dus moet hem na het laden er weer afhalen.
Ook al 2 trips naar Frankrijk en 1 naar Oostenrijk gedaan via snelladers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
JTHZZ schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 18:09:
Mmm, LRDM hier, 19" géén PP maar wel de boost en 16-17 bij ~100kmh heb ik volgens mij nooit gezien...
wellicht met wind in de rug mogelijk? maar dat verlies je weer met tegenwind. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn77
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13:30
Pixeltje schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:54:
[...]

Hier hetzelfde. Maps gister van de leg, dacht dat het na een nachtje misschien verholpen zou zijn. Bleek niet het geval vanmorgen. Na een reset van het infotainment werkt alles weer.
Gisteren zelfde gehad. Cache en opslag van GM geleegd en daarna werkte alles weer.

Polestar 2 Launch edition 2021 | Audi A6 E-tron Avant in bestelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Nu online
Houd eens op met dit soort steken onder water

[ Voor 98% gewijzigd door Outerspace op 03-05-2023 13:06 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ach-jee
Ik dacht even dat ik door de gebruikersreacties van de AutoWeek zat te scrollen. Kunnen we het weer over de auto hebben i.p.v. elkaar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Li1quid
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-09 21:06
Ik vind de kritiek van @Amos_x best terecht hoor.

GM is ook al enkele dagen stuk bij me. Dit is basis functionaliteit die altijd zou moeten werken. (resetten van je systeem om het te fixen is niet mooi. Leg dat maar eens uit tegen mijn vader die niets van technologie kent)

Dat we niet kunnen inzoomen in het dashboard heb ik me ook al aan gestoord. Dat is toch niet te veel gevraagd?
Mijn grootste hekel punt blijft dat er geen media info zichtbaar is in het dashboard. Er is voldoende plaats om de huidige radiozender of song te tonen.

Ik snap echt niet da sommige van jullie de schuld bij @Amos_x leggen. De Polestar is niet perfect hoor.

Dat zijn A3 op sommige vlakken eenvoudiger werkt is gewoon een feit. Maar dat maakt de Polestar nog geen slechtere wagen. Ipv 'verkoop je P* en kruip in je A3' lees ik liever 'Hopelijk komen er nog updates voor de P* om het beter te maken'

[ Voor 15% gewijzigd door Li1quid op 03-05-2023 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Amos_x schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 09:59:

Houd eens op met dit soort steken onder water

[ Voor 3% gewijzigd door Outerspace op 03-05-2023 13:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
  • Laatst online: 17:18
Li1quid schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 12:45:
Ik vind de kritiek van @Amos_x best terecht hoor.

GM is ook al enkele dagen stuk bij me. Dit is basis functionaliteit die altijd zou moeten werken. (resetten van je systeem om het te fixen is niet mooi. Leg dat maar eens uit tegen mijn vader die niets van technologie kent)

Dat we niet kunnen inzoomen in het dashboard heb ik me ook al aan gestoord. Dat is toch niet te veel gevraagd?
Mijn grootste hekel punt blijft dat er geen media info zichtbaar is in het dashboard. Er is voldoende plaats om de huidige radiozender of song te tonen.

Ik snap echt niet da sommige van jullie de schuld bij @Amos_x leggen. De Polestar is niet perfect hoor.

Dat zijn A3 op sommige vlakken eenvoudiger werkt is gewoon een feit. Maar dat maakt de Polestar nog geen slechtere wagen. Ipv 'verkoop je P* en kruip in je A3' lees ik liever 'Hopelijk komen er nog updates voor de P* om het beter te maken'
Herkenbaar. Of het slim is om het zo emotioneel op een forum te zetten met allemaal liefhebbers van die auto kun je natuurlijk over discussiëren, maar herken dat ik zelf op momenten dat de electronica faalt ook flink zacho en wel even klaar met de auto was. dus begrijpelijk is het wel...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08:40
ach-jee schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 12:16:
Ik dacht even dat ik door de gebruikersreacties van de AutoWeek zat te scrollen. Kunnen we het weer over de auto hebben i.p.v. elkaar?
Haha, af en toe doe ik dat mezelf aan: op Autoweek door de reacties scrollen. Altijd weer dezelfde riedels, jij-bakken, overdrijvingen, fragiele ego's die zich met hun auto identificeren.

Update over mijn P* (SRSM): verbruik is deze dagen in de zone 15-17 kWh/100km, software doet het, alles doet het eigenlijk. Eigenlijk niks spannends, precies wat je kan verwachten van een V40-opvolger :P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:21

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

ach-jee schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 12:16:
Daar sluit ik mij bij aan. Het is niet altijd even hosanna en je mag best ook wel eens klagen omdat de auto / interface / whatever niet lekker werkt. Als dat hier al niet meer kan, dan kunnen we net zo goed het topic sluiten want er is dan geen discussie meer mogelijk.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ach-jee
Highland schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 13:05:
[...]

Haha, af en toe doe ik dat mezelf aan: op Autoweek door de reacties scrollen. Altijd weer dezelfde riedels, jij-bakken, overdrijvingen, fragiele ego's die zich met hun auto identificeren.
Mijn persoonlijke conspiracy theorie is dat de crew van AutoWeek zelf verantwoordelijk is voor een deel van de 'karakters' daar om voor wat extra engagement te zorgen. Of er zijn gewoon heel veel mensen die de hele dag op AutoWeek zitten te niksnutten *refresht Tweakers nog maar eens*.

Kritiek op de Polestar is volgens mij geen enkel probleem in dit topic, 80/90% zijn allerhande klachten op vanalles en nog wat. En die klachten zijn bijna altijd terecht (hoewel vaak ook al tientallen keren behandeld). Maar een beetje nuance en wat minder op de man af is ook wat waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WiMe65
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07-09 08:45
[...]

Ik heb de laatste tijd dezelfde problemen. App geforceerd stoppen werkte bij mij. Dus niet het hele systeem resetten. Nadeel is wel dat je stil moet staan omdat deze functie uit staat tijdens het rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Autowina
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12-09 13:41

Ik heb de mijne begin januari ingeruild op een BMW i4. Ik heb in de twee jaar dat ik ermee gereden heb niets gemerkt van degeneratie.

BMW I4 40 M HE Tansanit Blue, Volvo XC60 T8 R-Design Bursting Blue, Saab 95,96, 900

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
ThaDude schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 08:19:
Ik heb dus standaard de 20" velgen er onder vanuit de fabriek. Heb laatst bij overname een setje standaard 19" velgen van 2023 via Marktplaats op de kop getikt. Na wat leeswerk en reacties van hier, de daymond black nog wattes. Was vanaf de M3 toch wat huiverig voor het verbruik .

Ik haal nu met 125km /uur ong 23wh/km en als ik honderd rij rond de 18-19 wh /km.. laatst zelfs naar huis gereden rond 16° en toen zat ik vanuit werk met 110 op 18,0 kW / km.

Wat me wel opviel is dat mijn 20" velgen 25kg wogen. De 19 inchers wegen 27,5 kg 8)7
Ze zijn dus zwaarder, dichter en daardoor dus zuiniger..
Je vergeet nog een belangrijke factor: af fabriek liggen er op de 20” banden met een meer sportieve inslag en op de 19” banden met meer focus op een lage rolweerstand.

Ik weet niet of dit bij jou nu nog zo is, maar de band zelf heeft ook veel invloed.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9

72K km hier in anderhalf jaar. Altijd tot 100% en gemiddeld 1x per week aan de snellader. De range geeft 380km aan bij 100%. Maar geen idee of dit iets zegt over de accu (was 400km ooit).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
Outerspace schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 13:09:
[...]

[mbr]Daar sluit ik mij bij aan. Het is niet altijd even hosanna en je mag best ook wel eens klagen omdat de auto / interface / whatever niet lekker werkt. Als dat hier al niet meer kan, dan kunnen we net zo goed het topic sluiten want er is dan geen discussie meer mogelijk.[/]
toch even kijken of ik mag "inhaken", anders gewoon weer deleten.

Het ging niet .....om het niet (alleen) tevreden zijn over bepaalde zaken van de EV
(ik heb zelf óók meerdere dingen aangekaart die ik beneden -hoger segment- auto waardig acht)

het ging zoals reeds genoemd over hoe hij binnen kwam en daarbij EV álgemeen ter discussie stelde.

(Had hij links/rechts smiley's opgenomen, kan je er wat om lachen en verder gaan, maar volgens mij waren de "EV punten" serieus bedoelt)

Discussie prima, maar wie kaatst kan de bal verwachten, en dan niet beweren dat hier alleen maar FANBOYS zijn, want daar ben ik het absoluut mee oneens, IEDEREEN hier zal helpen iets (EV algemeen) op te lossen maar dan wél graag vriendelijk binnenkomen.

Ik richt dit dus expres niet aan hém maar aan jou als mod zodat er geen verwarring is over aangesproken voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvS_68
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:01

Voor mij door Covid veel thuiswerken en zelfs nu nog. Dus aanzienlijk minder kilometers dan initieel verwacht. Nu 65K erop en ik merk niets van degradatie. Heb hem nooit uitgelezen (lease). Ook voor mij geld dat de range eigenlijkalleen maar beter is geworden en dat heeft te maen met het feit dat ik hem in sept 2021 kreeg en toen meteen de winter in ging. Dat was niet best qua range, maar na de software uprade (weet zo niet meer welke dat was) werd de range wel beter.
Ik laad vrijwel altijd thuis en standaard tot 100%. Wel soms in de koudere periode tot 100% voor een lange 9rit en dan meestal met voorverwarmen, want buiten de winter om kan ik op en neer naar het werk op 90%-10% lading (300km retour). Gemiddel 1 x per maand aan de snellader schat ik in.
Volgens mij zag ik gisterochtend nog een range van 390km op de teller staan met een lading van 90%, maar zoals eerder gezegd hangt dat percentage - volgens mij - meer af van het weer dan van de accu-degradatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raindeer
Amos_x schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:50:

Ik ben allergisch aan slecht interface design, zeker als het allemaal te complex wordt gemaakt, enkel om het sci-fi - 'kijk ons eens modern doen' - gehalte te showen. Geen knuffel nodig, maar toch bedankt voor de gedachte :)

Er is natuurlijk ook een radicale vocale groep die geen greintje tegenspraak kan hebben, en het daarna maar op de man moet spelen. Enkel om niet bij die groep te horen zou ik al terug ICE rijden eerlijk gezegd. Nu weet ik meteen weer waar alle vroegere prius-rijders naar toe zijn getrokken.

[...]
Welke auto's hebben een goed interface design volgens jou? Wat zijn de voorbeelden van hoe het echt goed is? ICE of EV maakt niet uit.

Van de auto's die ik heb proefgereden vond ik het interieur van de Hyundai Ioniq 5 het beste, maar ik had best veel aan te merken op de brakke navigatiesoftware. Het heads up display werkte ook alleen maar met hun brakke satnav. In de Skoda Eniaq had ik al moeite om de airco aan te passen. BMW heb ik altijd vrij goed gevonden, maar VAG en de Japanners die ik heb gehad snapten niets van user interfaces. Ik vind de Polestar een verademing, alhoewel er nog wel wat beter kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _BLAST3R
  • Laatst online: 12-09 21:36
Amos_x schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 12:02:
[...]

[...]

Ik heb gisteren de bandenspanning gechekt, en de rechterband van 270 kPa naar 280 kPa gebracht. Links was nog steeds 280 kPa. Lijkt mij dat zo'n klein verschil (10 kPa) dit niet kan of mag veroorzaken

Heb het gevoel dat het 'iets' beter is (maar moeilijk om correct vast te stellen natuurlijk, een kleine afwijking op een kleine afwijking). Al heb ik het gevoel dat het stuur nog steeds heeeel licht naar rechts staat bij het rechtdoor rijden. Misschien eens uitlijning laten doen (kan het me niet herinneren, maar wellicht een stoeprand of zo geraakt...)
Ik had precies hetzelfde probleem; stuur stond iets naar rechts. Vrijwel direct na de handover de banden laten uitlijnen bij Profile. Ze hebben de afwijking van het stuur kunnen corrigeren (hij stond inderdaad flink scheef) maar ze gaven aan dat de wielvlucht van de linker voor-as anderhalve graden afwijkt/out of spec is. Dat is dus flink, vooral voor een nieuwe auto, maar konden/mochten zij niet oplossen ter plekke. Uiteraard meteen weer naar de lease gegaan want dat lijkt me niet OK voor een gloednieuwe auto. Na aandringen (en weken wachten op antwoord van de lease) mag ik nu langs de dealer om het allemaal te laten controleren.

Ik kwam vanuit een Cupra Born (tijdelijke auto/voorganger) en moet eerlijk zeggen dat (voor mijn gevoel) de Polestar een heel stuk lomper/minder precies rijdt. Vooral als je hem op zijn staart trapt en net uit een bocht komt wil hij heel makkelijk uitbreken. Zulk gedrag kon ik me niet herinneren van tijdens de testrit. Nu is de Cupra Born achterwiel-aangedreven, dus ik ben wellicht appels met peren aan het vergelijken, maar het zit me niet lekker. Wellicht hoort dit niet en is dergelijk gedrag te verklaren door die grote afwijking in wielvlucht. Ik zou het niet weten; geen idee hoe snel zoiets merkbaar moet/kan zijn.

Overigens gaf de mevrouw van de Polestar aan de telefoon (die belde om te vragen wat ik van de auto vond) dat er meer mensen waren die een scheef stuur hadden geconstateerd. Wellicht is er dus ergens in de fabriek iets mis gegaan met de uitlijning van een bepaalde batch. Mijn Polestar is eind februari uitgeleverd, dus dat kan best kloppen.

Ik hoop in ieder geval dat het op te lossen is, want dergelijke missers zitten je toch dwars. En dat is jammer, want verder is het een hele mooie auto (die paar bugjes daargelaten, maar dat heeft iedere auto).

Ik zal jullie nog van een update voorzien zodra er meer bekend is.

[ Voor 9% gewijzigd door _BLAST3R op 04-05-2023 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:10
Amos_x schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:50:
Misschien iets te snel besteld. De nieuwe Volvo's en ook Polestars krijgen een heel nieuw design qua interfaces. 2 nieuwe schermen met oa splitscreen mode. Precies wat jij wil (en ik ook op mijn XC40P8 maar ook niet heb).

De nieuwe Volvo's krijgen dit, dus met een groter scherm in het midden waar je Maps/Muziek/Telefoon in 1 overzicht hebt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s46vkqCYZKwN1vP5YdisoQlhmJM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zi2jogokTiHmeU60oiBoG8ye.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Juancho op 04-05-2023 12:05 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
  • Laatst online: 17:18
Juancho schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 12:04:
[...]

Misschien iets te snel besteld. De nieuwe Volvo's en ook Polestars krijgen een heel nieuw design qua interfaces. 2 nieuwe schermen met oa splitscreen mode. Precies wat jij wil (en ik ook op mijn XC40P8 maar ook niet heb).

De nieuwe Volvo's krijgen dit, dus met een groter scherm in het midden waar je Maps/Muziek/Telefoon in 1 overzicht hebt.

[Afbeelding]
Realiseer je wel dat dit marketingplaatjes zijn. Hoeveel mooier het echt is zal blijken als de 1e reviews nav echte leveringen online komen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _BLAST3R
  • Laatst online: 12-09 21:36
Juancho schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 12:04:
[...]

[Afbeelding]
Dacht dat juist het hele punt van Android Automotive was dat het OTA te upgraden valt? Had stiekem gehoopt dat Polestar niet zozeer bij het rijtje autobouwers hoorde waar zowat alles al gepland obsolete is op het moment dat je het aankoopt. Maar zal wel een of ander slecht excuus worden a la 'de chipset is te sloom om de nieuwe UX te supporten'. :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juancho
_BLAST3R schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 13:09:
[...]

Dacht dat juist het hele punt van Android Automotive was dat het OTA te upgraden valt? Had stiekem gehoopt dat Polestar niet zozeer bij het rijtje autobouwers hoorde waar zowat alles al gepland obsolete is op het moment dat je het aankoopt. Maar zal wel een of ander slecht excuus worden a la 'de chipset is te sloom om de nieuwe UX te supporten'. :9
Ik verwacht, en Volvo heeft dat eerder al bevestigd, dat het op deze modellen zeker niet komt. Pas vanaf de komende modellen ga je splitscreen krijgen. Ik zag ff naar de Polestar 4 te kijken maar die krijgt het dus ook. En die fotos zijn officieel dus dat zal het wel worden... Daar zie je zelfs 5 schermen op 1 groot scherm. Hele linkerdeel is voor Maps en daarnaast nog 4 wat kleinere tegels met iig info over als ik het zo zie je auto en muziek/multimedia

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O-GtxialnsAsx74YxSumeNJzspI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/463FSkXuhtJQGxvQzL397ujy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Juancho op 04-05-2023 13:24 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Petertje750
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-09 23:29
Polestar 4 ziet er goed uit maar beetje out of reach, hoop dat polestar ook nog is prijzen gaat aanpassen gezien de auto prijzen slag met Tesla en andere merken, ze gaan langzaam steeds verder uit de pas lopen conform de marktwaarde in vergelijking met andere merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Petertje750 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 14:36:
Polestar 4 ziet er goed uit maar beetje out of reach, hoop dat polestar ook nog is prijzen gaat aanpassen gezien de auto prijzen slag met Tesla en andere merken, ze gaan langzaam steeds verder uit de pas lopen conform de marktwaarde in vergelijking met andere merken.
Neem aan dat ook Polestar nog wel komt met een jonger broertje? Volvo komt bijv. over een maand met de nieuwe EX30, een categorie onder de huidige XC40. Dus iets kleiner maar qua prijs heel interessant (rond de 40k). En die wordt ook gebouwd op/met dat nieuwe platform.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FW423130
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19-07 20:51
PvS_68 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 09:15:
[...]

Voor mij door Covid veel thuiswerken en zelfs nu nog. Dus aanzienlijk minder kilometers dan initieel verwacht. Nu 65K erop en ik merk niets van degradatie. Heb hem nooit uitgelezen (lease). Ook voor mij geld dat de range eigenlijkalleen maar beter is geworden en dat heeft te maen met het feit dat ik hem in sept 2021 kreeg en toen meteen de winter in ging. Dat was niet best qua range, maar na de software uprade (weet zo niet meer welke dat was) werd de range wel beter.
Ik laad vrijwel altijd thuis en standaard tot 100%. Wel soms in de koudere periode tot 100% voor een lange 9rit en dan meestal met voorverwarmen, want buiten de winter om kan ik op en neer naar het werk op 90%-10% lading (300km retour). Gemiddel 1 x per maand aan de snellader schat ik in.
Volgens mij zag ik gisterochtend nog een range van 390km op de teller staan met een lading van 90%, maar zoals eerder gezegd hangt dat percentage - volgens mij - meer af van het weer dan van de accu-degradatie.
Ik ben van 390 naar 380 en sinds een paar weken naar 370 gegaan bij 100%. 135 k km in iets meer dan 2 jaar en elke dag laden tot 100%. Ondanks dat het warmer is geworden toch 10 km achteruit, dus mijn indruk is dat het wel degradatie is. Ca 5% na 130k km klinkt mij niet vreemd in de oren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
FW423130 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 16:13:
[...]
Ik ben van 390 naar 380 en sinds een paar weken naar 370 gegaan bij 100%. 135 k km in iets meer dan 2 jaar en elke dag laden tot 100%. Ondanks dat het warmer is geworden toch 10 km achteruit, dus mijn indruk is dat het wel degradatie is. Ca 5% na 130k km klinkt mij niet vreemd in de oren
Niet op 400 begonnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickkie600
Hier ook geen 400 op 100%, maar 380. De P2 vorige week opgehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noctilucus
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 03-02 12:05

In een aantal grotere studies gelezen dat de batterijcapaciteit van EV's gemiddeld met 2 - 2,3% per jaar achteruit gaat. Helaas drukken al die studies het uit in leeftijd van de wagen en niet gereden kilometers, maar het geeft hopelijk een idee...
Ik zou denken 150K km ~ 5 à 6 jaar voor de "gemiddelde" chauffeur, dus 10 à 15% capaciteitsverlies als grootte-orde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
noctilucus schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 16:59:
[...]
In een aantal grotere studies gelezen dat de batterijcapaciteit van EV's gemiddeld met 2 - 2,3% per jaar achteruit gaat. Helaas drukken al die studies het uit in leeftijd van de wagen en niet gereden kilometers, maar het geeft hopelijk een idee...
Ik zou denken 150K km ~ 5 à 6 jaar voor de "gemiddelde" chauffeur, dus 10 à 15% capaciteitsverlies als grootte-orde?
Ik begreep altijd dat de eerste x% snel gaan maar het daarna aardig stabiel blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noctilucus
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 03-02 12:05
VidaR-9 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 17:14:
[...]

Ik begreep altijd dat de eerste x% snel gaan maar het daarna aardig stabiel blijft.
Ja, blijkbaar 1 van de conclusies uit de Geotab studie (over een vloot van 6300 EV's) is dat het verlies in de eerste jaren groter is en daarna minder wordt (dus "stabiel" is relatief), al zie ik dat niet duidelijk terug in hun gemiddelde grafiek die precies erg lineair verloopt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xsive
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-04 08:29

xsive

ii

Ik vermoed zelf dat er sinds de laatste updates gewoon een realistischere schatting wordt gegeven voor het aantal kilometers.

Of gebaseerd op je gemiddelde verbruik of gewoon in het algemeen. Want de initiële hogere waardes maakte de mijne iig niet waar. Het zal ook meer in lijn zijn met wat de range assistant aangeeft.

Polestar 2 MY22 LRDM Magnesium SW2.11

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Nu online
xsive schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 18:26:
Ik vermoed zelf dat er sinds de laatste updates gewoon een realistischere schatting wordt gegeven voor het aantal kilometers.

Of gebaseerd op je gemiddelde verbruik of gewoon in het algemeen. Want de initiële hogere waardes maakte de mijne iig niet waar. Het zal ook meer in lijn zijn met wat de range assistant aangeeft.
Ik denk het ook. Ik ben zeker weten op 400km begonnen bij 100% dus als ik zie dat dat bij nieuwe leveringen al op 390 staat is er dus een OTA software aanpassing op dat getal geweest. Dus moeilijk te zeggen of dat degradatie is of niet.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• sarlo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-09 09:30
Ben er net achter gekomen dat de frunk van de my22 een stuk groter is dan die van de my20. Nu past de buggy wel voorin d:)b

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UmEGPG9rDyS3n4TDyuncZPqRdfg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8B02eRtdwuhjOET8MeZzLmYQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VidaR-9
xsive schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 18:26:

Nou dat werkt dan voor geen meter want dan had er bij mij 280 i.p.v. 380 moeten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big_Sander
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08-09 09:10
sarlo schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 21:13:
Ben er net achter gekomen dat de frunk van de my22 een stuk groter is dan die van de my20. Nu past de buggy wel voorin d:)b

[Afbeelding]
GB Pockit? Goed om te weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sarlo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-09 09:30
Big_Sander schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 23:30:
[...]

GB Pockit? Goed om te weten!
Die is de cybex libelle, die is zelfs nog ietsjes groter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abby67
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 30-06 15:49
Is er een update geweest van de polestar app? Sinds een paar dagen reageert hij supersnel als ik hem aanzet, maar moet ik wel iedere keer opnieuw inloggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:54

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Abby67 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:49:
Is er een update geweest van de polestar app? Sinds een paar dagen reageert hij supersnel als ik hem aanzet, maar moet ik wel iedere keer opnieuw inloggen.
Voor iOS:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jFwliDVp1mtZy6VWoVkSfqsB1FU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zc5ocx9H3jufB07qMuDYgsj7.jpg?f=fotoalbum_large

www.google.nl

Pagina: 1 ... 143 ... 218 Laatste

Let op:
Een Tesla (of ander merk) versus Polestar discussie is hier redelijk offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Het thuis laden past beter in Het grote "thuis laden van je EV" topic. of Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.