Sinds een paar dagen wil google maps niets meer doen.
- Bij 'recents' staat niets meer, blauw cirkeltje dat eeuwig blijft ronddraaien
- Daarna bij het intypen van een adres geeft GM wel suggesties aan. Je klikt er op, en zelfde, blijft 'route berekenen', en de knop 'beginnen' blijft grijs. Dus ik kan nooit de trip opstarten.
Heb de middenconsole al eens gereset (lang indrukken van knop onder het scherm) maar mag niet baten.
Ik heb die GM wel nodig, want het is de enige routeplanner die de SOC van de batterij kan uitlezen en weergeven naar de bestuurder. Het zijn ook de enige schattingen die min of meer reëel zijn en gebaseerd op reëel gebruik, want dat getal op het dashboard is complete fictie/nonsens.
ABPR is een pruts app van twee keer niets, die gebruik ik niet.
Ik heb geen eigen laadpaal, dus moet me steeds behelpen met fast chargers en publieke palen. Ik heb vanavond een lange rit te doen, dus die mag ik dan 'blind' gaan doen. Ik kan zelfs geen chargers vinden via GM, dus geen idee hoe ik dat vanavond moet doen, tenzij moeilijk gaan doen met de telefoon in de hand.
Dus eigenlijk maakt een op zich kleine bug (je kan eventueel apple car play gebruiken maar dan heb je geen SOC schattingen), het rijden met zo'n EV een heel stuk lastiger dan het zou moeten zijn.
Wat een armoede, EV rijden. Het is dat het 'moest' van de werkgever, en ik niet kan veranderen, of ik zat al lang terug in een ICE. Niemand zal ontkennen dat in de stad EV rijden absolute luxe is, ook daarbuiten. Qua rij-ervaring gaat er niets boven EV rijden, daar is geen discussie over. Het is een grote elektrische go-cart/golf cart.
Al de rest is op dit moment gewoon ontoereikend. En alle verhalen over 'je kan prima half europa door op een EV' mag je je besparen, ik begin er niet aan. Je weet niet hoe ik reis, waar ik reis, op welke locaties ik verblijf, en wat ik wel of niet kan accepteren. Dus deze zomer kan ik lekker terug persoonlijk een ICE huren... Leuk. Als je iedere zomer dezelfde rit doet naar dezelfde camping op de costa brava, en daar 2 weken blijft liggen, prima, dan kan het wel.
En nu ik toch aan het schrijven ben:
- Waarom kan je apple carplay en GM van de wagen zelf niet in split screen gebruiken? Zo kan ik apple carplay gebruiken voor media/podcast en GM voor navigeren met SOC informatie (als het werkt)
- Waarom is er nergens een minimum aan informatie over media (radio/bluetooth) als je GM van de wagen gebruikt. GM gaat steeds full screen, en daar heb je het maar mee te doen. Zelfs op het dashboard achter het stuur, met alle loze ongebruikte GUI ruimte, geen informatie over radio of muziek
- Waarom kan je het zoom-niveau van de ingebouwde GM niet aanpassen. Op een 'oude' audi A3 2018 die ik eerder reed, met 2005 niveau navigatie, kon je wel gewoon het zoom niveau zelf aanpassen met een simpele draai aan een knop. Soms staat de navigatie te ver uitgezoomd en heb ik het graag iets groter, vooral in drukke stedelijke centra.
- Bluetooth werkt soms wel, soms niet. Kan tien keer goed gaan, en dan op een bepaalde rit gewoon absoluut niet te verbinden. Ga je in bluetooth settings, klik je de telefoon aan (audio, whatever), "kan geen verbinding maken". Bluetooth toggle aan-uit op auto en telefoon helpen dan ook niets. "Computer says NO, thank you, goodbye". Standaard iPhone 13 trouwens, niets bijzonder
- Zo .. veel.... clicks... om een radio zender te veranderen. Ik zit niet op de bank met de iPad, maar in een rijdende auto. Gewoon gevaarlijk. Als er iets anders op het scherm staat, of je luistert iets over bluetooth mag je eerst klikken bovenaan om het app-overzicht te openen. Daarna radio, daarna favorieten, en als je iets te veel favorieten hebt staan, mag je alsnog gaan scrollen. En nee, de dag dat ik tegen m'n auto praat als een volslagen randdebiel mag je me afvoeren.
Verder ben ik erg te spreken over het polestar design, het interieur, het ingesnoerde 'cocoon' gevoel in de cabine, algemene kwaliteit... Ik rijd die nu lease, en ik zou BIJNA overwegen indien het ooit nodig zou zijn, om een polestar prive te rijden. Vooral nu, sinds het MY 2023 meer range heeft dan de 2022 die ik rijd.
En dan te beseffen dat globaal genomen Android Automotive wat hier draait op polestar nog eens bij de top hoort van car infotainment. Mag je nagaan wat het bij VW moet zijn.
En nee, ik wil niet in een tesla.

Dan ga ik nog liever overal met de fiets en OV.