Jup doet die gewoon, heeft niks met de warmtepomp te makenPixeltje schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:27:
[...]
Ik weet niet of de non-plus (dus zonder de warmtepomp) de accu voorverwarmt tijdens preconditioning, maar ik maak er dankbaar gebruik van op de koude dagen. Op mijn rit Amersfoort-Eindhoven scheelt het 5 procent ongeveer.
Waar is die warmtepomp dan voor?daniel14 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 19:36:
[...]
Jup doet die gewoon, heeft niks met de warmtepomp te maken
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Om met minder energie de accu en het interieur te verwarmen dan zonder warmtepomp. Er worden echter veel te hoge verwachtingen aan warmtepompen gesteld. Er zijn al allerlei tests geweest maar ik heb nog van geen enkel merk bewijs gezien van een significant verschil met of zonder warmtepomp. Meestal zegt men 2-3% en dat dan ook nog binnnen een beperkte range van buitentemperaturen.
[ Voor 3% gewijzigd door JTHZZ op 05-04-2023 19:58 ]
Apart. Ik heb mijn Polestar ongeveer 2,5 jaar en zie in de nieuwe Plugsurfing app toch 35 ct/kWh bij de Ionity snelladers staan. Ook in het buitenland.Freakie1NL schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:45:
Over wat voor laadtegoed hebben jullie het?
Je krijgt toch gewoon korting via Polestar bij Plugsurfing (35 cent als minder dan 1 jaar Polestar, 40 cent na dat jaar). Dat betaal je per charge beurt?
Misschien hebben de berijders van het eerste uur naast het laadtegoed ook langer het lagere tarief?
Ah, dank je. Ik dacht dat de warmtepomp een vereiste was voor interieur en accu voorverwarming maar het is alleen een mogelijk efficiëntere manier om te verwarmen dus. In dat geval maakt het sowiezo niet zo veel uit lijkt me want de preconditioning doe ik vrijwel uitsluitend als de auto aan een laadpaal staat.JTHZZ schreef op woensdag 5 april 2023 @ 19:52:
[...]
Om met minder energie de accu en het interieur te verwarmen dan zonder warmtepomp. Er worden echter veel te hoge verwachtingen aan warmtepompen gesteld. Er zijn al allerlei tests geweest maar ik heb nog van geen enkel merk bewijs gezien van een significant verschil met of zonder warmtepomp. Meestal zegt men 2-3% en dat dan ook nog binnnen een beperkte range van buitentemperaturen.
Dat kost ook energie natuurlijk maar heeft geen nadelig effect op je rijbereik.
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Ik denk dat dit meer van temperatuur en verbuik tijdens je laatste rit afhangt dan van degradatie van je batterij. In de zomer staat er bij mij ook 400+Km, maar als het kouder wordt zakt dat in elkaar.Playgarden schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:25:
In mei wordt mijn ps2 1 jaar oud en nu bijna 35000km op de teller geeft de soc bij 90% sinds gisteren 390km aan ipv 400. Vrijwel altijd op 11kw geladen. Snelladen minder dan 10x. Vraag mij af wat de range doet bij gebruikers die altijd snelladen bij vergelijkbaar jaarkm’s. Is dit normaal?
Zijn er mensen die realistische range gegevens kunnen delen ? Ik sta voor een leasing keuze van een aantal EV's en wil proberen objectief te vergelijken... WLTP en of WLTP 80% is niet altijd een realistische weergave. Dus als er mensen zijn die hun data kunnen/willen delen dat zou fijn zijn ?PvS_68 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 08:02:
[...]
Ik denk dat dit meer van temperatuur en verbuik tijdens je laatste rit afhangt dan van degradatie van je batterij. In de zomer staat er bij mij ook 400+Km, maar als het kouder wordt zakt dat in elkaar.
XC40 SMER Plus MY2024
De vraag is hoe je dat genormaliseerd kunt vergelijken. Ik wil best een paar weken mijn verbruiksdata bijhouden en delen, maar mijn rijstijl, rij tijden en gereden snelheid wijken af van mijn buurman, die toevallig ook een ps2 heeft.evi.koen schreef op donderdag 6 april 2023 @ 08:26:
[...]
Zijn er mensen die realistische range gegevens kunnen delen ? Ik sta voor een leasing keuze van een aantal EV's en wil proberen objectief te vergelijken... WLTP en of WLTP 80% is niet altijd een realistische weergave. Dus als er mensen zijn die hun data kunnen/willen delen dat zou fijn zijn ?
We zouden op basis van de TA een sheet kunnen bouwen, daar wordt namelijk naast het gemiddeld verbruik per rit ook de gemiddelde snelheid getoond, je hoeft alleen de temperatuur nog zelf bij te houden en of je de batterij hebt kunnen voorverwarmen voor vertrek.
Op de meeste dagen ben ik vroeg weg en kan ik ongeveer de helft van mijn rit nog 130 rijden, maar als het koud is vertekenen de cijfers nogal ten opzichte van dezelfde rit met 15 graden buitentemperatuur.. (26kWh/100km vs 19Kwh/100km).
Begrijp volkomen dat deze factoren mede bepalend zijn hoe ver je kan rijden op 1 charge maar ik ben gewoon een aantal aanknopingspunten aan het zoeken... in de vorm van minima en maxima om zo dan hopelijk ergens een midden waarde te kunnen vinden om zo te vergelijken... want eenmaal de beslissing genomen is het voor minstens 4j dus toch wel belangrijk voor mij persoonlijkPixeltje schreef op donderdag 6 april 2023 @ 08:37:
[...]
De vraag is hoe je dat genormaliseerd kunt vergelijken. Ik wil best een paar weken mijn verbruiksdata bijhouden en delen, maar mijn rijstijl, rij tijden en gereden snelheid wijken af van mijn buurman, die toevallig ook een ps2 heeft.
We zouden op basis van de TA een sheet kunnen bouwen, daar wordt namelijk naast het gemiddeld verbruik per rit ook de gemiddelde snelheid getoond, je hoeft alleen de temperatuur nog zelf bij te houden en of je de batterij hebt kunnen voorverwarmen voor vertrek.
Op de meeste dagen ben ik vroeg weg en kan ik ongeveer de helft van mijn rit nog 130 rijden, maar als het koud is vertekenen de cijfers nogal ten opzichte van dezelfde rit met 15 graden buitentemperatuur.. (26kWh/100km vs 19Kwh/100km).
XC40 SMER Plus MY2024
Ik heb dit met slechts 24.000 op de teller (tijdens corona stond die bijna dagelijks stil op oprit). De wagen is bijna 2 jaar oud. Ik zag dat de range van 400 km veranderde naar 390 km. Dit kwam nadat ik sinds 2 maanden geleden als gevolg van de langere werkafstand de soc naar 100% SOC laad. Als ik 90% soc laad geeft die nu slechts 350 KM range aan.Playgarden schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:25:
In mei wordt mijn ps2 1 jaar oud en nu bijna 35000km op de teller geeft de soc bij 90% sinds gisteren 390km aan ipv 400. Vrijwel altijd op 11kw geladen. Snelladen minder dan 10x. Vraag mij af wat de range doet bij gebruikers die altijd snelladen bij vergelijkbaar jaarkm’s. Is dit normaal?
Het zou ook met rijstijl te maken kunnen hebben, dat mogelijk de accu sneller degradeerd
Ik heb misschien 4-5 x ooit bij de snellader gestaan en de rest van de tijd netjes op 11kw geladen.
Bij mij is 100% tegenwoordig 380 km. Ik heb 130 k op de teller, 2 jaar en 2 maanden oud en laadt bijna elke dag. Altijd tot 100%. Volgens idd wat degradatie.dutchman666 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:05:
[...]
Ik heb dit met slechts 24.000 op de teller (tijdens corona stond die bijna dagelijks stil op oprit). De wagen is bijna 2 jaar oud. Ik zag dat de range van 400 km veranderde naar 390 km. Dit kwam nadat ik sinds 2 maanden geleden als gevolg van de langere werkafstand de soc naar 100% SOC laad. Als ik 90% soc laad geeft die nu slechts 350 KM range aan.
Het zou ook met rijstijl te maken kunnen hebben, dat mogelijk de accu sneller degradeerd
Ik heb misschien 4-5 x ooit bij de snellader gestaan en de rest van de tijd netjes op 11kw geladen.
Hangt natuurlijk behoorlijk af van je rijstijl en rij je veel binnendoor, of alleen autoweg.evi.koen schreef op donderdag 6 april 2023 @ 08:26:
[...]
Zijn er mensen die realistische range gegevens kunnen delen ? Ik sta voor een leasing keuze van een aantal EV's en wil proberen objectief te vergelijken... WLTP en of WLTP 80% is niet altijd een realistische weergave. Dus als er mensen zijn die hun data kunnen/willen delen dat zou fijn zijn ?
Afgelopen dinsdag naar Houten gereden vanuit Zuid-limburg, dan kon ik zo 300km totaal rijden van 100% naar 0%, met mijn SRSM, dit was met voorverwarmen vanaf vertrek. Heenweg rond de 2graden, terugweg rond de 10 graden.
Tja, range…?evi.koen schreef op donderdag 6 april 2023 @ 08:57:
[...]
Begrijp volkomen dat deze factoren mede bepalend zijn hoe ver je kan rijden op 1 charge maar ik ben gewoon een aantal aanknopingspunten aan het zoeken... in de vorm van minima en maxima om zo dan hopelijk ergens een midden waarde te kunnen vinden om zo te vergelijken... want eenmaal de beslissing genomen is het voor minstens 4j dus toch wel belangrijk voor mij persoonlijk
Ik laad de PS altijd thuis op tot 80% of 90%. Daar kan ik in de zomer 300 km + mee rijden en in de winter een stuk minder. Maar ik rij bijna nooit meer dan 300 op een dag en een keertje onderweg bijladen is ook geen moeite. Meestal is 10 minuten genoeg om thuis te komen en de auto weer aan het stopcontact te hangen.
In 2 jaar tijd zo’n 40k gereden en hooguit 10x langs de weg geladen. Dus als je thuis kunt opladen zou ik me over de range van de PS niet veel zorgen maken. Maar dat is mijn situatie…
Groetjes Gerard
P2 midnight (launch edition)
Tegen de tijd dat die accu echt een significante degradatie zou hebben, ben je 10 jaar verder. Ik denk dat het gros van de P2 rijders dan allang afscheid heeft genomen van de auto.
Voor nu is het echt een non-issue als je na 2 of 2,5 jaar van 400 naar 390 kilometer range zou gaan. Een degradatie van 2,5% als het al zo zou zijn.
Maar ook ik denk dat het vooral met het weer te maken heeft en dat er waarschijnlijk geen genoeg meetbare degradatie heeft plaatsgevonden in 2 jaar tijd.
Voor nu is het echt een non-issue als je na 2 of 2,5 jaar van 400 naar 390 kilometer range zou gaan. Een degradatie van 2,5% als het al zo zou zijn.
Maar ook ik denk dat het vooral met het weer te maken heeft en dat er waarschijnlijk geen genoeg meetbare degradatie heeft plaatsgevonden in 2 jaar tijd.
Range: niks van te zeggen. Ik hou altijd aan (DMLR): snelweg met 105km/u haal je in de winter 330-340km en in de zomer 400+km. Gaat de temperatuur onder nul dan wordt het 300-310km.
Ga je 130 rijden, rij je veel korte ritjes of veel snelheidswisselingen, dan wordt het snel minder. Je zult hier dus ook mensen vinden die maar 200 of 250km op een volle lading rijden.
Maar als je nu een nieuwe bestelt, krijg je een flink hogere range want het nieuwe modeljaar heeft volledig nieuwe motoren en een iets grotere accu. De WLTP van de nieuwe DMLR is 25% hoger dus dat scheelt flink maar hier zijn dus nog geen praktijkervaringen mee dus lastig te zeggen hoe zich dat met onze auto’s vergelijkt. Maar op papier is het een van de zuinigste EVs in zijn klasse geworden met de My24
Ga je 130 rijden, rij je veel korte ritjes of veel snelheidswisselingen, dan wordt het snel minder. Je zult hier dus ook mensen vinden die maar 200 of 250km op een volle lading rijden.
Maar als je nu een nieuwe bestelt, krijg je een flink hogere range want het nieuwe modeljaar heeft volledig nieuwe motoren en een iets grotere accu. De WLTP van de nieuwe DMLR is 25% hoger dus dat scheelt flink maar hier zijn dus nog geen praktijkervaringen mee dus lastig te zeggen hoe zich dat met onze auto’s vergelijkt. Maar op papier is het een van de zuinigste EVs in zijn klasse geworden met de My24
[ Voor 19% gewijzigd door JTHZZ op 06-04-2023 10:29 ]
website ev-database gebruiken ?evi.koen schreef op donderdag 6 april 2023 @ 08:26:
[...]
Hoe correct is deze database ?
XC40 SMER Plus MY2024
Binnen het EV-landschap is dat maar een richtlijn hé.
Uiteindelijk hangt verbruik vooral af van rijstijl , maar zeker niet te vergeten van factoren die je niet in uw hand hebt (temperaturen, wind, ... ) .
De databank zal in ieder geval er dichter opzitten dan de WLTP's van deze wereld of de cijfers die verkopers uw geven.
Bjorn Nyland heeft een populair youtube kanaal waar hij range tests doet met EV's, zijn spreadsheet kan misschien interessant zijn. De Polestar 2 staat er een aantal keer tussen, in verschillende situaties en verschillende modellen: https://docs.google.com/s...7kwgjE/edit#gid=735351678evi.koen schreef op donderdag 6 april 2023 @ 08:26:
[...]
Met alle respect maar al die tests zijn niet heel bruikbaar meer omdat het nieuwe model volledig andere motoren heeft. En het lijkt geen kleine verandering te worden. Maar de praktijk zal dat straks bij de eerste leveringen van MY24 moeten uitwijzen. Ook bijv de 1000km test van Björn zal heel anders uitvallen vanwege het betere verbruik maar ook met de hogere laadsnelheid van 205kW.
Er is een community die genormaliseerd de data verzameld en openbaar heeft staan.
https://polestardriver.com/
Deze stopt er wel mee morgen....
Maar nuttige referentie om te zien hoe extreem verschillen kunnen zijn en veel filters om jezelf mee te vergelijken.
https://polestardriver.com/
Deze stopt er wel mee morgen....
Maar nuttige referentie om te zien hoe extreem verschillen kunnen zijn en veel filters om jezelf mee te vergelijken.
Klopt, alleen is dat naar mijn mening wel voor veel mensen een reden om net niet voor een Polestar te kiezen. Als je nu in de markt bent voor een nieuwe EV en je moet bestellen op basis van veronderstellingen, dan is dat wel jammer en snap dat dit voor veel mensen zelfs ervoor kan zorgen dat ze niet kiezen voor een Polestar.JTHZZ schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:40:
Met alle respect maar al die tests zijn niet heel bruikbaar meer omdat het nieuwe model volledig andere motoren heeft. En het lijkt geen kleine verandering te worden. Maar de praktijk zal dat straks bij de eerste leveringen van MY24 moeten uitwijzen. Ook bijv de 1000km test van Björn zal heel anders uitvallen vanwege het betere verbruik maar ook met de hogere laadsnelheid van 205kW.
Zeker omdat we in een moment zitten dat veel mensen overstappen naar hun eerste EV. En dan lijken range-cijfers voor veel mensen heel belangrijk, ook al is dat in de praktijk vaak nonsens.
Dat zou kunnen maar dat is toch altijd zo bij een nieuw model? Volgens mij kun je op basis van WLTP prima tussen auto’s vergelijken. En als je de echte range wilt weten kun je in de zomer met 85-100% van de WLTP rekenen en in de winter 70% ofzo. Maar het heeft weinig zin om naar rangetests met het huidige model te gaan kijken. Daarvoor zijn de veranderingen in het nieuwe modeljaar gewoon te groot vind ik.zwasie schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:42:
[...]
Klopt, alleen is dat naar mijn mening wel voor veel mensen een reden om net niet voor een Polestar te kiezen. Als je nu in de markt bent voor een nieuwe EV en je moet bestellen op basis van veronderstellingen, dan is dat wel jammer en snap dat dit voor veel mensen zelfs ervoor kan zorgen dat ze niet kiezen voor een Polestar.
Zeker omdat we in een moment zitten dat veel mensen overstappen naar hun eerste EV. En dan lijken range-cijfers voor veel mensen heel belangrijk, ook al is dat in de praktijk vaak nonsens.
[ Voor 8% gewijzigd door JTHZZ op 06-04-2023 14:01 ]
Hier sluit ik me helemaal bij aan. Ondanks dat ik nog ruim 2 naar in mijn P2 mag rijden, kijk ik al lekker rond naar wat daarna komt en zo benader ik t ook.JTHZZ schreef op donderdag 6 april 2023 @ 14:00:
[...]
Dat zou kunnen maar dat is toch altijd zo bij een nieuw model? Volgens mij kun je op basis van WLTP prima tussen auto’s vergelijken. En als je de echte range wilt weten kun je in de zomer met 85-100% van de WLTP rekenen en in de winter 70% ofzo. Maar het heeft weinig zin om naar rangetests met het huidige model te gaan kijken. Daarvoor zijn de veranderingen in het nieuwe modeljaar gewoon te groot vind ik.
XPENG G9 Performance 2024
Je moet vooral goed inlezen bij een EV. Veel te veel mensen gaan van de WLTP-norm uit en komen dan bedrogen uit. En bij een brandstofwagen lag niemand wakker van verbruik, nu is dat voor heel wat mensen het belangrijkste issue. Dat zal op termijn wel verdwijnen.JTHZZ schreef op donderdag 6 april 2023 @ 14:00:
[...]
Dat zou kunnen maar dat is toch altijd zo bij een nieuw model? Volgens mij kun je op basis van WLTP prima tussen auto’s vergelijken. En als je de echte range wilt weten kun je in de zomer met 85-100% van de WLTP rekenen en in de winter 70% ofzo. Maar het heeft weinig zin om naar rangetests met het huidige model te gaan kijken. Daarvoor zijn de veranderingen in het nieuwe modeljaar gewoon te groot vind ik.
Ik zou vooral meegeven : Boek wat testritten in met de verschillende EV's , want ieder merk heeft zijn voor en nadelen. En beperk u niet tot de gekende merken. En kies de auto die u het meest ligt of plezier geeft.
[ Voor 12% gewijzigd door zwasie op 06-04-2023 14:06 ]
Aanvullend hierop, ga uit van je dagelijks gebruik, ga niet je auto kiezen op die ene keer per jaar dat je op vakantie ermee gaat.zwasie schreef op donderdag 6 april 2023 @ 14:04:
[...]
Je moet vooral goed inlezen bij een EV. Veel te veel mensen gaan van de WLTP-norm uit en komen dan bedrogen uit. En bij een brandstofwagen lag niemand wakker van verbruik, nu is dat voor heel wat mensen het belangrijkste issue. Dat zal op termijn wel verdwijnen.
Ik zou vooral meegeven : Boek wat testritten in met de verschillende EV's , want ieder merk heeft zijn voor en nadelen. En beperk u niet tot de gekende merken. En kies de auto die u het meest ligt of plezier geeft.
óók belangrijk, WELKE banden.... WELKE velgmaat.evi.koen schreef op donderdag 6 april 2023 @ 08:57:
[...]
Begrijp volkomen dat deze factoren mede bepalend zijn hoe ver je kan rijden op 1 charge maar ik ben gewoon een aantal aanknopingspunten aan het zoeken... in de vorm van minima en maxima om zo dan hopelijk ergens een midden waarde te kunnen vinden om zo te vergelijken... want eenmaal de beslissing genomen is het voor minstens 4j dus toch wel belangrijk voor mij persoonlijk
De éérste vraag die ik STEEVAST krijg is:
Hoevér komt deze auto????
en ik kom dan met: veel belangrijker, HOEVEEL km heb je per dag nodig?en HOE ziet je totale jaar gebruik van je EV er straks uit?
Als je die vragen goéd kan beantwoorden (ga er even écht voor zitten..)
weet je heel nauwkeurig welke modellen het béste bij jóuw gebruik aansluiten.
ook andere modellen kunnen (bijna) altijd, maar vragen om concessies.
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Het heeft met name te maken met het aantal laadcycli. Uitgaande van 125.000 km, een verbruik van 23 kWh/100 km en gemiddeld van 40 tot 100% laden zijn ca 650 laadcycli. Ik kan me voorstellen dat je dan 2 tot 3 % verliest.GuiltyNL schreef op donderdag 6 april 2023 @ 10:24:
Tegen de tijd dat die accu echt een significante degradatie zou hebben, ben je 10 jaar verder. Ik denk dat het gros van de P2 rijders dan allang afscheid heeft genomen van de auto.
Ja dat kan hoor, maar zelfs dan duurt het zo ontzettend veel jaar voordat je er iets significants van merkt dat het in ieder geval voor mij verwaarloosbaar is.FW423130 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 21:55:
[...]
Het heeft met name te maken met het aantal laadcycli. Uitgaande van 125.000 km, een verbruik van 23 kWh/100 km en gemiddeld van 40 tot 100% laden zijn ca 650 laadcycli. Ik kan me voorstellen dat je dan 2 tot 3 % verliest.
Het plus pakket heeft fysiek andere stoelen, dus het kan geen voorbereiding op een pakket zijn.. misschien is het om de stoelmotoren aan te sturen bij troubleshooting?Freakie1NL schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 08:39:
Was even bezig met de auto opruimen. Zag de volgende connector onder de stoel. Geen Plus pakket. Weet iemand waar dit voor dient? [Afbeelding]
Gewoon een wilde gok: stoelventilatie?Freakie1NL schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 08:39:
Was even bezig met de auto opruimen. Zag de volgende connector onder de stoel. Geen Plus pakket. Weet iemand waar dit voor dient? [Afbeelding]
Dat zou gaaf zijn. Wel vreemd dat de stoel er dan kennelijk op voorbereid is maar de functie niet (betaald) aangeboden worst.. lijkt me toch iets waar je als automerk geen geld aan uitgeeft als je er geen inkomsten van hebt?
Waarschijnlijk is dit normaliter de connector voor de elektrisch verstelbare rugsteun die zonder plus pack manueel is (en ik toch nooit verstel).Freakie1NL schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 08:39:
Polestar 2 MY22 LRDM Magnesium SW2.11
Verwijderd
In het algemeen laad ik de auto altijd 's nachts op maar een enkele keer kies ik voor laden buiten het laadschema. Op zo'n moment zet ik de laadpaal aan, sluit de kabel aan en zet in de app het laadschema uit. Vervolgens krijg ik dan altijd een "Laadfout" en de melding dat ik de kabel opnieuw moet aansluiten. Ervaren anderen dit ook?
Nee geen last van maar ik zet eerst het laadschema uit en sluit dan aan. Al geprobeerd?Verwijderd schreef op maandag 10 april 2023 @ 14:26:
In het algemeen laad ik de auto altijd 's nachts op maar een enkele keer kies ik voor laden buiten het laadschema. Op zo'n moment zet ik de laadpaal aan, sluit de kabel aan en zet in de app het laadschema uit. Vervolgens krijg ik dan altijd een "Laadfout" en de melding dat ik de kabel opnieuw moet aansluiten. Ervaren anderen dit ook?
Verwijderd
Ik zal dat de volgende keer proberen, waarschijnlijk werkt dat wel.JTHZZ schreef op maandag 10 april 2023 @ 15:23:
[...]
Nee geen last van maar ik zet eerst het laadschema uit en sluit dan aan. Al geprobeerd?
Ik loop al een week tegen het probleem aan dat mijn Spotify playlists niet willen laden. (eg: liked songs)
Nog iemand anders met het probleem?
Uitloggen / app opnieuw installeren heeft niet geholpen. Vrij irritant..

Dit probleem heb ik niet.Li1quid schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 09:02:
Ik loop al een week tegen het probleem aan dat mijn Spotify playlists niet willen laden. (eg: liked songs)
[Afbeelding]
Wel kan ik geen nummers meer pauzeren. De play/pause knop blijft op de pause stand staan en de voortgangsbalk loopt niet mee. Ook heel vervelend
Polestar 2 MY22 | LRSM | Void | 19” | Plus | Trekhaak
Dit kwam eerder bij mij wel eens voor als de LTE-verbinding nog niet helemaal up and running was en ik iets in de Spotify-app deed. Naar een andere playlist navigeren en dan opnieuw naar de eigen nummers verhielp dit meestal wel.Li1quid schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 09:02:
[Afbeelding]
Nu lijkt dit wat hardnekkiger te zijn. Lijkt wel een bug in die Spotify-app. Enige wat net bij mij werkte is nummer via Spotify op de telefoon starten uit de niet-ladende playlist (met wel Polestar als afspeelapparaat). Toen laadde 'ie ineens alles.
Wat ook heel irritant blijft: als ik in de auto stap en recent naar Spotify op m'n telefoon heb geluisterd, dan gaat Spotify in de auto eerst verder met het nummer dat daar het laatst geluisterd is. Ook kies ik dan wel eens al een ander nummer. Dan, wanneer de LTE-verbinding helemaal tot stand gekomen is, 'synct' Spotify in de auto ineens met de laatste afspeelstatus van de telefoon. Deze staat (uiteraard) op pauze, waardoor én m'n nummerkeuze verandert, én de auto ineens muziek pauzeert. Dan heeft 'ie vaak ook nog weer een minuutje nodig voor ik daadwerkelijk de muziek verder kan afspelen.
Kleinere ergernis: Spotify in de auto lijkt, bij het kiezen van een liedje, niet het nummer zelf, maar de positie van het nummer in de afspeellijst op te vragen om af te spelen. Vooral bij dynamische (dagelijks wisselende) afspeellijsten is dit vervelend, de Spotify-app haalt de lijst met nummers uit z'n cache, maar speelt wel de 'nieuwe' nummers af die nu op die positie in de lijst staan
Allemaal dingen die alleen spelen in de eerste 5 mins na het wegrijden, maar had toch gehoopt dat Spotify hier sneller wat mee zou doen. Maar goed, ook buiten de app in de auto heeft Spotify best veel moeite met multi-device-scenario's.
[ Voor 41% gewijzigd door Koekhapperrr op 11-04-2023 14:19 ]
Ook familty gedrag op home speakers was een ergernis, als ergens in huis iemand een stream aan zet zonder eerst naar eigen profiel te wissel stopt hij met spelen in de auto.Koekhapperrr schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 14:10:
[...]
Maar goed, ook buiten de app in de auto heeft Spotify best veel moeite met multi-device-scenario's.
Een reden waarom ik over ben gegaan naar Amazon Music, ook niet zaligmakend. De auto app is nog steeds erg onaf. Maar suggesties afspelen werkt en als iemand thuis een stream aanzet stopt hij niet. Die telt blijkbaar meer het aantal concurrent streams ipv per family member 1 unieke stream.
Je zou denken dat in deze tijd dit allemaal redelijk appeltje eitje is voor die diensten en zo een app redelijk eenvoudig aan het landschap is toe te voegen. Maar de verschillen in de features bewijzen dat dat niet echt zo is.
Ik had dit na de carwash afgelopen zaterdag, doordat ik er door jouw post op ging letten. Was paar uurtjes later alweer verdampt. Mijn vorige auto (Peugeot 3008 GT) had het in de koplampen. Maar het trok altijd vrij snel weg. Misschien is het met LED minder relevant dat ze vaccuum zijn.Pixeltje schreef op zondag 2 april 2023 @ 19:40:
Zijn er meer mensen hier met condens in het achterlicht? Al een keer gezien en nu viel het me net weer op. Alleen links achter, de rest van de lenzen rondom de auto hebben dit niet.
[Afbeelding]
Ik heb met 13 maanden oud en net geen 30.000km bij 90% nu 340km staan. Ik stel me toch voor dat het met gemiddeld gemeten verbruik en buitentemperatuur te maken heeft dat hij een schatting doet.dutchman666 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:05:
[...]
Ik heb dit met slechts 24.000 op de teller (tijdens corona stond die bijna dagelijks stil op oprit). De wagen is bijna 2 jaar oud. Ik zag dat de range van 400 km veranderde naar 390 km. Dit kwam nadat ik sinds 2 maanden geleden als gevolg van de langere werkafstand de soc naar 100% SOC laad. Als ik 90% soc laad geeft die nu slechts 350 KM range aan.
Dat is ook appeltje eitje. Ik heb spotify family. Ieder familielid heeft dan zijn eigen account en dan werkt dit als een zonnetje…Kaoh schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 15:44:
[...]
Ook familty gedrag op home speakers was een ergernis, als ergens in huis iemand een stream aan zet zonder eerst naar eigen profiel te wissel stopt hij met spelen in de auto.
Een reden waarom ik over ben gegaan naar Amazon Music, ook niet zaligmakend. De auto app is nog steeds erg onaf. Maar suggesties afspelen werkt en als iemand thuis een stream aanzet stopt hij niet. Die telt blijkbaar meer het aantal concurrent streams ipv per family member 1 unieke stream.
Je zou denken dat in deze tijd dit allemaal redelijk appeltje eitje is voor die diensten en zo een app redelijk eenvoudig aan het landschap is toe te voegen. Maar de verschillen in de features bewijzen dat dat niet echt zo is.
Daar had ik het toch ook over? werkt helemaal niet als een zonnetje. Als je devices hebt die in een gedeelde ruimte gebruikt worden, bijv een Echo in de huiskamer, en 1 van de leden vraagt om wat muziek, maar was ff vergeten profiel te switchen ben ik de muziek in de auto kwijt. Als in amily er 4 leden zijn vind ik dat er gewoon 4 streams aan mogen. In de auto zeer irritant omdat ik dan de aandacht bij de app moet leggen, mijn playlist weer aan moet zetten (voortgang weg) en dan denkt de persoon thuis, he waarom stopt de muziek nu? En weer opnieuw, voor iemand thuis pas denkt, oeps ff profiel wisselen.Kammika schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 16:09:
[...]
Dat is ook appeltje eitje. Ik heb spotify family. Ieder familielid heeft dan zijn eigen account en dan werkt dit als een zonnetje…
Mooi voorbeeld van hoe regeltjes de tech zwaar frustreerd.
Je kan natuurlijk ook Echo de schuld geven, waarom wissel je niet zelf, je hoort toch dat het ander persoon is, waarom hebben kids nog geen mogelijkheid om een echt profiel in de Echo te koppelen etc.
Maar irritant blijft
Sorry gaat wat OT.
Heb wat gespeeld met playlists op m'n gsm en afspelen in de wagen en het was na een uurtje opnieuw zichbaar.
Geen idee of het nu toeval was. In ieder geval bedankt voor de tip
Weet iemand hoe het zit met de data bundel die je voor drie jaar "krijgt" van Polestar, kan of moet je na drie jaar verlengen of kan je eventueel eigen sim plaatsen?
Dat klopt idd en day is eigenlijk wel vervelend. Dat geldt voor alle laad-aanpassingen die je in de app doet als de auto al aan de paal gekoppeld is.Verwijderd schreef op maandag 10 april 2023 @ 14:26:
Ik had gisteren problemen met laden op een laadpaal waar al een auto aanhing. Ik weet dat dat vaker is op die paal (overigens ook bij Fastned snelladers), dus dacht ik: Als ik het nu eens opnieuw probeer met het amperage op 6A. Dat werkte prima en de auto begon te laden. Toen ik naderhand via de app het laad-amperage van 6 naar 12 zette schoot hij meteen in storing.
Idealiter wil je je auto aan de paal (thuis) kunnen hangen en daarna via de app kunnen bepalen hoe laat, hoe snel en wanneer je gaat laden.
Bij de P2 is het echter andersom. Je moet van tevoren instellen wat je wilt en dan pas aan de laadpaal hangen.
Nu weet ik dat er mensen mens met slimme laadpalen die vanuit de paal tijdstippen kunnen regelen. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of dat wel werkt of dat de auto dan ook meteen in de storing springt.
De Spotify app is niet best. Hij geeft ook erg weinig zoekresultaten weer. Of dit met de beperkte resources van de media-console te maken heeft weet ik niet, maar ik gebruik eigenlijk alleen nog maar AudioWagon zodat ik lekker mijn eigen muziek kan luisteren.Koekhapperrr schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 14:10:
[...]
Dit kwam eerder bij mij wel eens voor als de LTE-verbinding nog niet helemaal up and running was en ik iets in de Spotify-app deed. Naar een andere playlist navigeren en dan opnieuw naar de eigen nummers verhielp dit meestal wel.
Nu lijkt dit wat hardnekkiger te zijn. Lijkt wel een bug in die Spotify-app. Enige wat net bij mij werkte is nummer via Spotify op de telefoon starten uit de niet-ladende playlist (met wel Polestar als afspeelapparaat). Toen laadde 'ie ineens alles.
Wat ook heel irritant blijft: als ik in de auto stap en recent naar Spotify op m'n telefoon heb geluisterd, dan gaat Spotify in de auto eerst verder met het nummer dat daar het laatst geluisterd is. Ook kies ik dan wel eens al een ander nummer. Dan, wanneer de LTE-verbinding helemaal tot stand gekomen is, 'synct' Spotify in de auto ineens met de laatste afspeelstatus van de telefoon. Deze staat (uiteraard) op pauze, waardoor én m'n nummerkeuze verandert, én de auto ineens muziek pauzeert. Dan heeft 'ie vaak ook nog weer een minuutje nodig voor ik daadwerkelijk de muziek verder kan afspelen.
Kleinere ergernis: Spotify in de auto lijkt, bij het kiezen van een liedje, niet het nummer zelf, maar de positie van het nummer in de afspeellijst op te vragen om af te spelen. Vooral bij dynamische (dagelijks wisselende) afspeellijsten is dit vervelend, de Spotify-app haalt de lijst met nummers uit z'n cache, maar speelt wel de 'nieuwe' nummers af die nu op die positie in de lijst staan![]()
Allemaal dingen die alleen spelen in de eerste 5 mins na het wegrijden, maar had toch gehoopt dat Spotify hier sneller wat mee zou doen. Maar goed, ook buiten de app in de auto heeft Spotify best veel moeite met multi-device-scenario's.
Na 3 LED lampen (type R7 en zogenaamd IP44) in 1 jaar te hebben versleten in een badkamermeubel, kan ik je garanderen dat dat niet minder relevant is. Mijn ervaring is juist dat LED extreem gevoelig is voor vocht. Maar goed, de Pixel LED verlichting is custom built, dus misschien kan het vocht in de kap wel niet bij de LEDs zelf komen. Dat weet ik niet.xsive schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 15:52:
[...]
Ik had dit na de carwash afgelopen zaterdag, doordat ik er door jouw post op ging letten. Was paar uurtjes later alweer verdampt. Mijn vorige auto (Peugeot 3008 GT) had het in de koplampen. Maar het trok altijd vrij snel weg. Misschien is het met LED minder relevant dat ze vaccuum zijn.
Waarom moeilijk doen met een extra sim? Gewoon de data van je telefoon gebruiken is toch net zo makkelijk?Petertje750 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 09:46:
Weet iemand hoe het zit met de data bundel die je voor drie jaar "krijgt" van Polestar, kan of moet je na drie jaar verlengen of kan je eventueel eigen sim plaatsen?
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Moet je dit niet elke keer activeren? Verbinding met wifi handmatig elke keer bedoel ikguido66 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 12:40:
[...]
Waarom moeilijk doen met een extra sim? Gewoon de data van je telefoon gebruiken is toch net zo makkelijk?
We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)
Hoe ga je dan van de app en remote functies gebruik maken als de auto niet is verbonden met je telefoon als hotspot?guido66 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 12:40:
[...]
Waarom moeilijk doen met een extra sim? Gewoon de data van je telefoon gebruiken is toch net zo makkelijk?
Zal is bij polestar chat een vraag uitzetten....
[ Voor 6% gewijzigd door Petertje750 op 12-04-2023 15:18 ]
Er is volgens mij nog niemand die dit weet, en Polestar zelf geeft hierop ook nog geen commentaar voor zover ik heb gelezen. De auto zal toch iets van een data verbinding moeten houden voor OTA updates, dus helemaal ermee stoppen kunnen ze ook niet.Petertje750 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 09:46:
Dit kan volledig automatisch. Mijn Samsung zet zelf wifi tethering aan als er een BT verbinding met de P2 gemaakt wordt. In de P2 kun je de wifi ook standaard aanzetten.ThaDude schreef op woensdag 12 april 2023 @ 14:45:
[...]
Moet je dit niet elke keer activeren? Verbinding met wifi handmatig elke keer bedoel ik
In tijden van storing van de TCAM module al wel eens gebruikt, werkt prima.
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Updates worden alleen geladen als de auto “aan” staat, dus kan ook via wifi tethering. Remote functies werken volgens mij via een aparte verbinding.Petertje750 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:16:
[...]
Hoe ga je dan van de app en remote functies gebruik maken als de auto niet is verbonden met je telefoon als hotspot?
Ik heb dat probleem helemaal niet (launch edition september 2020). Ik kan hier in de buurt van mijn kantoor voor €0,26 laden bij een paal die helaas vaak storing geeft, zodra iemand anders ook aan of af koppelt stopt deze met laden. Als ik dat zie in de app en ik zet het laadschema aan en na een minuutje weer uit dan gaat het laden vaak weer verder. De status in de app wijzigt ook mee van "laden" naar "gepauzeerd" of iets dergelijks (kan het nu niet zien omdat ie niet aan de lader hangt).PvS_68 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:07:
[...]
Bij de P2 is het echter andersom. Je moet van tevoren instellen wat je wilt en dan pas aan de laadpaal hangen.
Nu weet ik dat er mensen mens met slimme laadpalen die vanuit de paal tijdstippen kunnen regelen. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of dat wel werkt of dat de auto dan ook meteen in de storing springt.
Het gaat bij de Polestar 2 om de achterlampen, niet om de Pixel koplampen. Mogelijk hebben de led lampen zelf nog eens bescherming buiten de lamp"kappen"PvS_68 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:18:
[...]
Na 3 LED lampen (type R7 en zogenaamd IP44) in 1 jaar te hebben versleten in een badkamermeubel, kan ik je garanderen dat dat niet minder relevant is. Mijn ervaring is juist dat LED extreem gevoelig is voor vocht. Maar goed, de Pixel LED verlichting is custom built, dus misschien kan het vocht in de kap wel niet bij de LEDs zelf komen. Dat weet ik niet.
Ik dacht, laat ik ook eens die Plugsurfing-Polestar app installeren, maar eh...
/f/image/RYG9ckdnGzrLZr5MlU4QXtJL.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb toch echt gewoon een Samsung S20+ én een Polestar...?
/f/image/RYG9ckdnGzrLZr5MlU4QXtJL.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 19% gewijzigd door Hermanbbbb op 12-04-2023 17:38 ]
Bijzonder! Ik heb de app gisteren nog op mijn S21FE geïnstalleerd. Voor mij ook nog gewoon beschikbaar in de play store. Woon je in NL?Hermanbbbb schreef op woensdag 12 april 2023 @ 17:33:
Ik dacht, laat ik ook eens die Plugsurfing-Polestar app installeren, maar eh...
[Afbeelding]
Yep! En ik heb een Polestar account etc (rij ermee sinds vorig jaar), dus dat was het ook niet.
Update: problem solved!
Ik zag dat ik de oude Plugsurfing (niet Plugsurfing-Polestar) app opnieuw moest aanzetten en updaten - ik laad niet zo vaak langs de snelweg (ik had wel de kaart al eens gebruikt, dat ging prima). Daarna kon ik ineens wel bij de nieuwe Plugsurfing-Polestar app.

De auto deed altijd alleen updates via LTE, niet via wifi. Waarschijnlijk extra beveiliging om te voorkomen dat data pakketten kunnen worden onderschept. De sim in de auto voor de huidige connectie is een e-sim. Er zit wel een sim slot in de unit van de spiegel, maar die schijnt niet te zijn aangesloten.guido66 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:57:
[...]
Updates worden alleen geladen als de auto “aan” staat, dus kan ook via wifi tethering. Remote functies werken volgens mij via een aparte verbinding.
P2 Launch Edition Void 20”
Dat lijkt me sterk.guido66 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:57:
[...]
Remote functies werken volgens mij via een aparte verbinding.
Geen LTE verbinding = geen mogelijkheid tot unlocken en andere app functies.
Misschien verwar je je met de digital key functie, die gaan inderdaad via Bluetooth.
Ik vermoed dat Polestar gewoon met een 'internet' achtig abonnement komt op termijn.Petertje750 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:16:
[...]
Hoe ga je dan van de app en remote functies gebruik maken als de auto niet is verbonden met je telefoon als hotspot?
De LTE verbinding zelf zal mijn inziens altijd actief blijven, onze data is voor Polestar veel te veel van belang bij van alles en nog wat; innovatie (OTA updates), bugs, data-mining etc.
Wil de klant 'internet' op de auto zelf actief hebben? Prima, 10,- per maand alstublieft, 'vinkje aan' en profit
www.google.nl
Heb hier nooit last van eigenlijk. Pas het laadschema best vaak aan als de auto al aan het laden is, werkt prima.PvS_68 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:07:
[...]
Dat klopt idd en day is eigenlijk wel vervelend. Dat geldt voor alle laad-aanpassingen die je in de app doet als de auto al aan de paal gekoppeld is.
Ik had gisteren problemen met laden op een laadpaal waar al een auto aanhing. Ik weet dat dat vaker is op die paal (overigens ook bij Fastned snelladers), dus dacht ik: Als ik het nu eens opnieuw probeer met het amperage op 6A. Dat werkte prima en de auto begon te laden. Toen ik naderhand via de app het laad-amperage van 6 naar 12 zette schoot hij meteen in storing.
Idealiter wil je je auto aan de paal (thuis) kunnen hangen en daarna via de app kunnen bepalen hoe laat, hoe snel en wanneer je gaat laden.
Tovenarij?guido66 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:57:
Remote functies werken volgens mij via een aparte verbinding.
De DK zal wel blijven werken. Zou me trouwens niks verbazen als straks ineens stilzwijgend ieders data-abonnement gewoon (gratis) verlengd wordt.
In mijn geval, een auto die eind 21 zonder DAB is geleverd, moeten ze bijna wel.Koekhapperrr schreef op donderdag 13 april 2023 @ 09:57:
[...]
Zou me trouwens niks verbazen als straks ineens stilzwijgend ieders data-abonnement gewoon (gratis) verlengd wordt.
Daar is namelijk steeds gezegd dat internet radio het alternatief is, maar dan moet de auto wel verbinding blijven houden natuurlijk
Zou me niks verbazen dat er 2 verbindingen zijn. Bij de Renault Megane is dit ook zo. Zonder data abbo krijgt men daar wel updates en Google maps. Wil je meer (bv. Spotify), dan moet je een data abbo afsluiten of tetheren met je telefoon.Koekhapperrr schreef op donderdag 13 april 2023 @ 09:57:
[...]
Tovenarij?Voor alle app-functies op afstand wordt de LTE-verbinding van de auto gebruikt. Geen data-abonnement voor de auto = geen app.
De DK zal wel blijven werken. Zou me trouwens niks verbazen als straks ineens stilzwijgend ieders data-abonnement gewoon (gratis) verlengd wordt.
Geen GPS en LTE verbinding.
Reset van TCAM lost niets op (SOS blinkt zelfs niet meer).
Hopelijk lost het zichzelf op. Wat een rommel toch.
Reset van TCAM lost niets op (SOS blinkt zelfs niet meer).
Hopelijk lost het zichzelf op. Wat een rommel toch.
Of het is 1 verbinding en als je niet betaalt heb je alleen de app functies, updates en Maps.guido66 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 12:41:
[...]
Zou me niks verbazen dat er 2 verbindingen zijn. Bij de Renault Megane is dit ook zo. Zonder data abbo krijgt men daar wel updates en Google maps. Wil je meer (bv. Spotify), dan moet je een data abbo afsluiten of tetheren met je telefoon.
Verwijderd
Mooie cijfers idd en in een mooie app die ik niet ken. Waar vind ik deze app?Freakie1NL schreef op donderdag 13 april 2023 @ 18:27:
SRSM krankzinnig laag verbruik vandaag, 16.1 kWh / 100. Over 67 km. Wel was de accu nog aan het laden (AC) toen ik vertrok dus misschien dat dit een goede rol speelt. [Afbeelding]
Betreft een bèta app. Dus nog niet in de Playstore te vinden zonder aanmelding. Aanmelding gedaan via Facebook Polestar 2 NL/BE club, daar zit 1 van de ontwikkelaars (of anderzijds betrokken) bij.Verwijderd schreef op donderdag 13 april 2023 @ 19:02:
[...]
Mooie cijfers idd en in een mooie app die ik niet ken. Waar vind ik deze app?
Erg fijne app, geen bugs nog of wat dan ook gehad. Wat mij betreft releasen.
11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S
Of via het Duitse Polestar forum, als je niks van Facebook wilt weten.Verwijderd schreef op donderdag 13 april 2023 @ 19:02:
[...]
Mooie cijfers idd en in een mooie app die ik niet ken. Waar vind ik deze app?
Hoe ontvangt de auto opdrachten vanaf de telefoon app? LTE wordt pas enkele seconden na het instappen aktief. Er moet nog een andere verbinding zijn, die altijd aktief is.JTHZZ schreef op donderdag 13 april 2023 @ 14:18:
[...]
Of het is 1 verbinding en als je niet betaalt heb je alleen de app functies, updates en Maps.
wie zegt dat dat pas na enkele seconden actief is? Dat icoontje betekent dat je infotainment dan pas een actieve verbinding ziet, maar dat hoeft niet per se te zeggen dat die verbinding dan pas opgebouwd wordt...guido66 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:19:
[...]
Hoe ontvangt de auto opdrachten vanaf de telefoon app? LTE wordt pas enkele seconden na het instappen aktief. Er moet nog een andere verbinding zijn, die altijd aktief is.
Ja lijkt me nogal wat als er in iedere auto 2Kammika schreef op donderdag 13 april 2023 @ 21:16:
[...]
wie zegt dat dat pas na enkele seconden actief is? Dat icoontje betekent dat je infotainment dan pas een actieve verbinding ziet, maar dat hoeft niet per se te zeggen dat die verbinding dan pas opgebouwd wordt...
(e-)sims zouden zitten.
Tja, ik weet het ook niet, misschien dat hier iemand wijzer van wordt:JTHZZ schreef op donderdag 13 april 2023 @ 21:37:
[...]
Ja lijkt me nogal wat als er in iedere auto 2
(e-)sims zouden zitten.
https://fccid.io/KR5TCAM1...l-TCAM1NA0-v4-4823218.pdf
Het document is voor Noord America maar het principe zal wel hetzelfde zijn voor Europa. Wat ik eruit lees:guido66 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 22:12:
[...]
Tja, ik weet het ook niet, misschien dat hier iemand wijzer van wordt:
https://fccid.io/KR5TCAM1...l-TCAM1NA0-v4-4823218.pdf
1st internal embedded Sim-IC --> Dit is een stukje hardware wat in de TCAM zit ingebakken, een eSIM (embedded SIM) dus. Volgens mij voor een permanente niet abonnement gerelateerde verbinding. SOS, locatie etc. Deze zit standaard in elke wagen. Is dat ook niet een richtlijn tegenwoordig, ook in de EU voor alle nieuwe wagens?
External SIM card slot (2nd private customer SIM, optional) --> dit is volgens mij een slot voor je eigen data/voice SIM. Dit zal een fysieke SIM kaart zijn zoals we die tot nu toe kennen. Deze zou je moeten kunnen vervangen door je eigen fysieke SIM kaart.
Ik verwacht dat de updates en upgrades over de eSIM komen, dan is dat onafhankelijke van je data verbruik en of je er wel of geen SIM in stopt.
Dus er lijkt inderdaad een verschil te zijn tussen de connectiviteit van de 2 SIM kaarten. De middenconsole geeft waarschijnlijk alleen de 2e SIM kaart aan. Aan een knipperend SOS lampje zie je denk ik de status van de eSIM.
Polestar 2 (Dec 2021) LRSM Moon Pilot 19"
Wat is dit voor app? Een externe app of ingebakken vanuit AAOS?Freakie1NL schreef op donderdag 13 april 2023 @ 18:27:
SRSM krankzinnig laag verbruik vandaag, 16.1 kWh / 100. Over 67 km. Wel was de accu nog aan het laden (AC) toen ik vertrok dus misschien dat dit een goede rol speelt. [Afbeelding]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Staat vermeld in reactie direct onder het bericht waar je op quoteJuancho schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 11:17:
[...]
Wat is dit voor app? Een externe app of ingebakken vanuit AAOS?
Deze app had iemand laatst in (gelekte) 2.8-releasenotes gepost in dit topic, ziet er heel vet uit! Heb jij enig idee wanneer deze publiek wordt?Freakie1NL schreef op donderdag 13 april 2023 @ 18:27:
Dat verbruik over (iets) langere afstand, met een accu op temperatuur zie ik gelukkig vaker bij mijn SRSM. Bij een langere retourrit op één dag merk je ook dat de retourrit significant zuiniger is dan de heenrit (accu blijft uren warm als 'ie eenmaal op temperatuur is).
In de zomer haal je soms zo 14KWh/100km bij goed weer en 105km/h op de teller
Nee geen inzicht op. Alleen gebruiker (beta tester).Koekhapperrr schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 12:11:
[...]
Deze app had iemand laatst in (gelekte) 2.8-releasenotes gepost in dit topic, ziet er heel vet uit! Heb jij enig idee wanneer deze publiek wordt?
Dat verbruik over (iets) langere afstand, met een accu op temperatuur zie ik gelukkig vaker bij mijn SRSM. Bij een langere retourrit op één dag merk je ook dat de retourrit significant zuiniger is dan de heenrit (accu blijft uren warm als 'ie eenmaal op temperatuur is).
Wat ik wel gek vind is dat de Polestar 2 steeds negatief benoemd word met het verbruik. Hiervoor had ik een ID3. 1st Plus, die zat ook op het continue verbruik die ik nu met de Polestar 2 heb. Daarnaast bij de ID.3 nooit lager dan 15,9 kWh kunnen scoren ook niet in hartje zomer. Mijn vrouw (die rijd wat rustiger dan ik
Of te wel 14 kWh/100 is echt subliem. Ga deze zomer naar Italie, verdeeld over 2 dagen. 700 km per dag. Met volgeladen vertrekken zou dit maar 1 laadstop hoeven in te houden als ik hem weer helemaal vollaad en bij het hotel kan laden.
Deze app zal niet snel publiek worden omdat hij met geen enkel onderdeel aan de strenge Google guidelines en templates voldoet. De workaround is dat er nu 6 beta-tracks zijn en iedere track kan 100 gebruikers bevatten. Je kunt je met je Google account bij een trackowner aanmelden maar op dit moment zijn alle tracks vol.Koekhapperrr schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 12:11:
[...]
Deze app had iemand laatst in (gelekte) 2.8-releasenotes gepost in dit topic, ziet er heel vet uit! Heb jij enig idee wanneer deze publiek wordt?
14 kWh/100 is indd subliem. ik heb mijn polestar echter nog nooit in die regionen gezien (wel dual motor long range). onder de 20 zowiezo nog niet bij lange afstanden op 105. (heb hem ook pas sinds december nog niet echt mooi weer gehad en de lange ritten 200km+ waren vaak deels na 19:00 en dus harder dan 105).Freakie1NL schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 13:29:
[...]
Nee geen inzicht op. Alleen gebruiker (beta tester).
Wat ik wel gek vind is dat de Polestar 2 steeds negatief benoemd word met het verbruik. Hiervoor had ik een ID3. 1st Plus, die zat ook op het continue verbruik die ik nu met de Polestar 2 heb. Daarnaast bij de ID.3 nooit lager dan 15,9 kWh kunnen scoren ook niet in hartje zomer. Mijn vrouw (die rijd wat rustiger dan ik) wel daar ooit 15,2 kWh mee kunnen behalen.
Of te wel 14 kWh/100 is echt subliem. Ga deze zomer naar Italie, verdeeld over 2 dagen. 700 km per dag. Met volgeladen vertrekken zou dit maar 1 laadstop hoeven in te houden als ik hem weer helemaal vollaad en bij het hotel kan laden.
hoop echt dat het weer mijn verbruik een stuk om laag gaat brengen maar laatste tijd ben ik al blij met 22 kWh/100 en daar was in mijn Hyundai Kona hiervoor toch een stuk zuiniger
Autofrabrikanten kunnen zelf apps goedkeuren voor de PlayStore. Zo is Vivaldi bv. wél in de Playstore van Polestar beschikbaar maar niet in die van Renault: Polestar heeft deze zelf geplaatst. Browsers zijn nu nog niet toegestaan door Google in AAOS.JTHZZ schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 14:29:
[...]
Deze app zal niet snel publiek worden omdat hij met geen enkel onderdeel aan de strenge Google guidelines en templates voldoet. De workaround is dat er nu 6 beta-tracks zijn en iedere track kan 100 gebruikers bevatten. Je kunt je met je Google account bij een trackowner aanmelden maar op dit moment zijn alle tracks vol.
Daarnaast kunnen ze apps natuurlijk in de OTA bakken, ga je helemaal om de Playstore heen.
En je kunt zelf Android studio downloaden, open source aaos apps compileren (zoals de stats app hierboven of polefox), en zelf een beta beginnen. Heb het nog niet gedaan. Maar zou moeten werken. Mooi projectje voor een regenachtige dag…Koekhapperrr schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 15:06:
[...]
Autofrabrikanten kunnen zelf apps goedkeuren voor de PlayStore. Zo is Vivaldi bv. wél in de Playstore van Polestar beschikbaar maar niet in die van Renault: Polestar heeft deze zelf geplaatst. Browsers zijn nu nog niet toegestaan door Google in AAOS.
Daarnaast kunnen ze apps natuurlijk in de OTA bakken, ga je helemaal om de Playstore heen.
Dat is waar. Maar als Polestar een dergelijke stats app zou willen hebben, zouden ze die denk ik niet van een stel hobbyisten (met alle respect, het is een supergoede app) releasen. Deze app is volledig in vrije tijd van een aantal Polestar rijders ontstaan.Koekhapperrr schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 15:06:
[...]
Autofrabrikanten kunnen zelf apps goedkeuren voor de PlayStore. Zo is Vivaldi bv. wél in de Playstore van Polestar beschikbaar maar niet in die van Renault: Polestar heeft deze zelf geplaatst. Browsers zijn nu nog niet toegestaan door Google in AAOS.
Ik hoop dat je beseft dat dit appel en peren vergelijken is??Crysania schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 15:02:
[...]
14 kWh/100 is indd subliem. ik heb mijn polestar echter nog nooit in die regionen gezien (wel dual motor long range). onder de 20 zowiezo nog niet bij lange afstanden op 105. (heb hem ook pas sinds december nog niet echt mooi weer gehad en de lange ritten 200km+ waren vaak deels na 19:00 en dus harder dan 105).
hoop echt dat het weer mijn verbruik een stuk om laag gaat brengen maar laatste tijd ben ik al blij met 22 kWh/100
en daar was in mijn Hyundai Kona hiervoor toch een stuk zuiniger
2WD vs permanent 4WD
veel zwaarder
family car vs MUSCLE car.

of in ICE termen Renault

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Tuurlijk snap ik dat het een verschil is.. echter snap ik wel dat mensen zeggen dat de Polestar niet efficiënt isHansieo schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 17:19:
[...]
Ik hoop dat je beseft dat dit appel en peren vergelijken is??![]()
2WD vs permanent 4WD
veel zwaarder
family car vs MUSCLE car.![]()
of in ICE termen Renaultvs Audi S4 quattro
Verwijderd
Misschien is je Polestar account op de auto weer verdwenen of je bent niet meer ingelogd op de app of een combinatie van die twee?
En gaat de stalen balk er ook uit?GuiltyNL schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 20:20:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Tijd voor nieuwe bekleding!
Wacht, had niet door dat dit helemaal geen officiële app isJTHZZ schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 16:16:
[...]
Dat is waar. Maar als Polestar een dergelijke stats app zou willen hebben, zouden ze die denk ik niet van een stel hobbyisten (met alle respect, het is een supergoede app) releasen. Deze app is volledig in vrije tijd van een aantal Polestar rijders ontstaan.
Verwarring was ontstaan door de 'gelekte' release notes van 2.8 (geen idee of die accuraat is), waar ze het hebben over een live consumption graph:
:fill(white):strip_exif()/f/image/XqyLSAIy53uMU8eX1Tbnvaix.png?f=user_large)
Die is eerder al eruit gesloopt. 😬 Wat een verademing was dat!
De beste mod everGuiltyNL schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 09:08:
[...]
Die is eerder al eruit gesloopt. 😬 Wat een verademing was dat!
Ben benieuwd naar het resultaat van het nieuwe interieur
Wauw, das een onderneming.. wat kost dat als ik vragen mag?GuiltyNL schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 20:20:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik ben zelf gemixed tevreden over de stof in de ps.. soms wordt het wel erg snel warm in de stoelen en dan is die kunststof handel niet zo comfortabel.
[ Voor 7% gewijzigd door Pixeltje op 15-04-2023 17:18 ]
Ongeveer € 3.500 in mijn geval.Pixeltje schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 17:17:
[...]
Wauw, das een onderneming.. wat kost dat als ik vragen mag?
Ik ben zelf gemixed tevreden over de stof in de ps.. soms wordt het wel erg snel warm in de stoelen en dan is die kunststof handel niet zo comfortabel.
Ik heb mijn C40 van leder laten voorzien door Lederinbouw Nederland. Geperforeerde zit- en rugvlakken en in kleur afwijkende stiksels. Kostte ca.2000 euro inclusief armsteun en hoofdsteunen, maar exclusief deuren want dat is niet mogelijk bij een (X)C40.GuiltyNL schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 20:20:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ben erg blij met het mooie, soepele Italiaanse leer.
:strip_exif()/f/image/9EyDdwTfLUQ5bD0Kmu8BSthd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IDFaleUymiGUZBgfiAwo9OuZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/beZ6XSr83HlK4uNpta4M3uNU.jpg?f=fotoalbum_large)
Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride
Let op:
Een Tesla (of ander merk) versus Polestar discussie is hier redelijk offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Het thuis laden past beter in Het grote "thuis laden van je EV" topic. of Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Een Tesla (of ander merk) versus Polestar discussie is hier redelijk offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Het thuis laden past beter in Het grote "thuis laden van je EV" topic. of Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.