Nu ongeveer iets meer dan twee weken in gebruik. Beginnend EV-rijder. Wel groot autoliefhebber dus heb al langer een goed idee van range, batterijen, typisch verbruik/100km, verschil winter-zomer, enzovoort. En een paar EV's al eens getest in het verleden.
Verrassend is het allemaal niet, maar het zelf ervaren is toch nog een extra dimensie.
Het is nu winter, ik kan ieder beginnend EV rijder aanraden in de winter te beginnen. Het kan er alleen maar beter op worden

En je leert je aan te passen het 'worst case' scenario.
Verder veel, erg veel indrukken van deze polestar 2. Heb nog niet echt een goed idee van waar ik nu sta ivm de wagen zelf, en het gebruik van een EV. Het is een lease aangeboden door de werkgever. Dus een ideale manier om het experiment aan te gaan, met nul eigen risico.
Ik blijf er bij (gebruik ev-database.org) dat er voor mij niet echt een mooier ontworpen EV in de hogere middeklasse te koop is op dit moment (40-50k ex. BTW) Ok, taycan en e-tron GT even buiten beschouwing, maar dat is een volledig andere klasse.
De ID.x range is om spontaan van depressie tegen een brugpijler te willen rijden als ik ze op de weg zie (ok, overdreven gesteld). Opnieuw, als een werkgever me ze onder de kont duwt, zou ik ze zeker rijden. Ik heb er voor dagelijks utilitair gebruik geen probleem mee om wat dan ook te rijden. Daar ben ik erg open-minded in. Dan mag het gewoon bruikbaar en liefst heel simpel zijn (niet te veel gizmos en tech, ...)
En dat is meteen ook een eerstje puntje bij de polestar. Echt praktisch vind ik 'm niet. Mooi wel, maar er zitten toch wat eigenaardigheidjes in. Die tunnel door het midden is dom. Dat kon best anders. Ook de volo C40 (heb ik even opgezocht) heeft die tunnel. Een model dat ook, net als de P2, 100% als EV is ontworpen (geen hybride of ICE varianten)
Andere puntjes ivm ontwerp/de auto zelf:
- De door-tray's in de deuren zijn miniscuul. Mijn referentie is een simpele audi A3 berline 2017.
- De middenconsole is gigantisch (wist ik, geen probleem, maar wel het vermelden waard)
- De ruimte achterin vind ik toch wat beperkt (beenruimte bvb) voor het formaat auto
- Overall voelt 'ie wat spartaans voor de toch wel hoge prijs in vergelijking met een gelijkaardig geprijsde ICE. Dat kan natuurlijk onder de zweedse strakke en minimalistische design-principes geplaatst worden.

- Geen fysieke knop op de achterklep (toch?) is gewoon triest. Ik wil niet steeds naar m'n sleutel vissen, en dat schoppen onder de auto werkt maar 1 keer op 2 omdat ik het waarschijnlijk niet helemaal goed uitvoer[/li] Blijkbaar wel dus, zie post hieronder
- Blij dat er fysieke door handles zijn!
En die niet terugtrekken in de auto. - Weinig comfortabele stoelen in de SMSR. Vooral zitvlak na lange ritten. rugleuning tot zover 'ok' zonder meer, en te kort zitvlak voor lange/grote mensen
- Het interieur voelt kwalitatief. Strak, goede materialen, geen kraakjes of slecht uitgevoerde seams/voegen/aansluitingen. Het is heel basic, maar wel competent weer. EV's moeten vaak in het interieur sterk besparen omdat de prijs in de R&D, tooling, Li-ion batterij, controllers en dergelijke gaat zitten. Ik vermoed dat dit ook bij de polestar het geval is voor de prijs die ze vragen (43k ex. BTW) maar ze kunnen het in elk geval veel beter verbergen dan VW met hun ID.x reeks en bijhorend interieur uit plastiek verpakkingsmateriaal...
Rijden dan:
Erg vreemd gedrag van de ophanging, gaat zelfs naar oncomfortabel. Hard, stuiterend, golvend, geen idee wat ik er van moet vinden. Opnieuw, referentie simpele audi A3 2017. Op wegen die ik goed ken, merkelijk nerveuzer en minder comfortabel. Ook wegen die er op het eerste zicht gewoon glad uit zien, laten je alsnog 'dobberen' in de cockpit. Dobberen is misschien niet het goede woord, want het dempt erg snel. Maar er is een (lichte) verplaatsing bij elke kleine onregelmatigheid in het wegdek, die je eigenlijk niet mag voelen. Gewoon het effect van een zware EV, met te harde ophanging? Op de SMSR valt er niets in te stellen, dus laat ik het maar zo (sowieso, lease, dus ik wil en zal er zelf 0,0 euro aan uit geven)
Ik was licht ziek de voorbije dagen, het maakt me soms zelfs lichtjes wagenziek en misselijk op een lege maag.
Verder de typisch reactieve stijl van een EV. Snel en vlot, ook voor de SMSR prima te doen. Een normale gezinswagen die 0-100 doet in 7,4 is al heel wat, in het verkeer ben je gewoon overal de vlotste wagen met uitzondering van model 3'tjes. Je merkt er wel niets van in de cockpit wegens geen 'gevoel' van snelheid en gebrek aan geluid. Het is pas als je het vergelijkt met wie rond je stond aan het verkeerslicht.
Ik vermoed wel dat ik wel meer plezier zou beleven aan een alfa romeo Guilia GT, zelfs aan ongeveer dezelfde performance. Qua gevoel laat een EV me echt koud als autoliefhebber. Competent zeker. Erg vlot, daar valt niets op aan te dingen. Maar met het enthousiasme en gevoel dat je kan hebben over een gemiddelde wasmachine of droger.

Witgoed toestellen.
Over range en dergelijke kan ik nog weinig kwijt. Later meer. Ik rijd alvast niet als een natte dweil achter een vrachtwagen op de autosnelweg. Een auto moet gewoon minimum 125 op cruise control rijden. Met die rijstijl haal ik blijkbaar 22-23kWh/100km. Wat ik goed genoeg vind. Op zeer korte ritjes heb ik ook wel richting 30 gezien, maar dat trekt op langere ritten wel bij. Meestal rijd ik gewoon rustig/vlot. Niet overdreven op het gas, en op autosnelwegen gelijk op met het andere verkeer (zonder overtredingen te begaan).
Ik vind het op zich wel apart dat de Standard range bij polestar 66 kWh is. En de LR eigenlijk nauwelijks voordeel biedt. Bij de andere merken is het verschil tussen de SR en LR een stuk groter. (eerder 50 versus 70 of zo). Dat maakt de basis versie iets duurder vermoed ik. Maar dat is wel de 'cheat code' als je in een beperkt lease budget toch een 'long range' wil, zonder dat het long range heet. Want Polestar SR is eigenlijk bijna een LR bij andere merken. Persoonlijk zou ik nooit een EV rijden met minder dan 60-65 kWh, dat kan ik nu al besluiten.
Ook de MMI heb ik wel m'n bedenkingen bij, en de app. Maar ook daarover later meer (vragen)
Als auto (los van het EV-aspect) geef ik 'm, voor wat 'ie toch wel kost, op dit moment 6,5/10. Wat zeker geen onvoldoende is. Gewoon goed. Maar indien ik de vrije keuze had, zou ik toch nog eerder een paar generaties voor ICE opteren. Maar het is wat het is.
Als persoonlijke aanschaf zou ik de auto nooit overwegen. Te duur voor de potentiële nachtmerrie die het kan worden, als je bijleest over alle (misschien dure) problemen, bugs en fouten die anderen hier al hebben moeten ervaren. Enkel als lease te overwegen...