Crash schreef op zondag 25 december 2022 @ 11:21:
[...]
[...]
Bedankt @
GeurtG, het woordje 'zender' blijkt inderdaad het keyword te zijn, maar het commando heeft als resultaat dat de radio naar de FM zender gaat ipv die op DAB+

Is er ergens een lijst met alle commando's? Of weet iemand zo het commando voor het wisselen van zender op DAB+?

Heeft de polestar FM radio dan? Zie enkel DAB+ in de radio app. Geen fan van DAB+, kort de grens over is meteen onderbroken, even onder een (kleine/korte) tunnel, meteen onderbroken... -1 verdieping van parkeergarages, idem...
Heb nu sinds een week ongeveer een polestar 2, in lease via de werkgever. Nieuwe auto, SRSM. Software 2.5.
Heb wel wat eerste indrukken, maar het is nog wat vroeg om me er nu al een beeld over te vormen, ik kan er best eerst even aan wennen.
Qua ontwerp (buiten) natuurlijk een van de mooiste EV's op de markt. Andere, opgelegde, keuzes in hetzelfde budget was ID.3 + opties, ID.4+ opties, ID.5 pro, skoda enyaq. Allemaal schreeuwlelijke auto's uiteraard.
Heb het hier eerder ook al gesteld, maar polestar heeft die 'saab' vibe van vroeger. Met een gespierde muscle car look.
De manier waarop de voorruit als een 'cockpit' visueel doortrekt naar opzij en naar achter (vooral bij een witte of grijze auto goed zichtbaar) is erg mooi om te zien. Helaas offer je daardoor aan de binnenkant heel wat comfort op. De zijramen zijn erg laag, en de schouderpartij erg hoog. Ik ben groot, dus het valt minder op, maar wie kleiner is en diep zit, of op de achterbank zit, heeft al snel een brievenbus gevoel met die raampjes. Ik kan best wat hebben, maar ik stel me voor dat het voor families al snel niet leuk meer is.
Nu heb ik die auto ook gekozen omdat ik zelf geen risico heb (bedrijfswagen). Ik wou het allemaal wel eens 'uitproberen' en dus heb ik niet rationeel moeten kiezen. Geen idee ook hoe lang ik nog voor die werkgever werk, dus echt gehecht ben ik er ook niet aan.
De cockpit zelf is belachelijk krap (wist ik vooraf, want had wel een testrit gedaan. Opnieuw, lease, geen risico, niet mijn geld, dus geen probleem om eens zo'n auto te bestellen). Voor een EV is dit totaal onnodig. Ik kan het wel hebben, ben wel wat gewend, en het voelt aan als de sportief ingesnoerde cockpit van een sportwagen. Maar als alledaagse praktische berline vind ik 'm iets te overdreven daarin.
De plaatsing van de drinkbeker is ruk (als 'ie te hoog is, is het storend om met je arm op de middenconsole te liggen of het pookje te bedienen)
Het pookje zelf is wel ideaal en erg goed bedacht. Door z'n vorm is het de bedoeling da je je arm kan laten steunen om het scherm te bedienen. Een stuk gemakkelijk dan zwevend proberen op de juiste plaats te duwen. Erg scandinavisch.
Geen idee ook waarom die tunnel dwars door de auto loopt? Gewoon een XC40 chassis omgebouwd waarschijnlijk? Geen enkele andere EV heeft zoiets (VW bvb). Die tunnel door de achterbank is groter dan in menig ICE wagen..
Ik ben groot, en op lange ritten (350km) voelen de stoelen inderdaad oncomfortabel aan. Ik kan ze niet genoeg kantelen om m'n bovenbenen genoeg steun te geven, en spijtig genoeg zit er in de standaard auto geen extender voor het zitvlak van de stoel. Dat wat je hier leest (iets 'hard' in de zitting) merk ik zelf ook wel een beetje. Ik kijk het nog een beetje aan. Zelf kosten maken aan die auto is niet de bedoeling/niet mijn auto.
Ik heb zelf geen persoonlijke laadpaal. Dus laden is steeds via snelladers. Of goed anticiperen dat wanneer ik ergens langer geparkeerd sta, ik meteen ook bijdruppel aan een standaard "trage" lader (als die beschikbaar is). Op die manier heb ik meestal wel genoeg range, maar echt praktisch is het niet.
Snelweg range in de winter is (geschat) inderdaad rond de 240km.
Dit is de eerste EV die ik persoonlijk rijd (op wat testritjes na), en je voelt best hoe zwaar die auto's zijn. Er wordt veel gedaan om het zo te engineeren dat je er niets van merkt, maar het is wel merkbaar. De auto staat hard en vrij oncomfortabel afgeveerd. Een comfortabelere afstelling zou waarschijnlijk te vaak de ophanging volledig belasten of overmeesteren. Ook had 'ie visueel iets lager afgeveerd moeten staan. Ik heb specifiek gekozen voor de polestar omdat dit een van de weinige EV is die er als een gewone wagen uitziet (muv de tesla's), ik heb een hekel aan SUV's. Maar dan nog vind ik de polestar iets te hoog op z'n veren staan, waardoor die toch weer lichtjes (visueel) naar de SUV kant gaat.
Ik vind het zeker een zeer mooie auto (maar vast niet zo handig voor families met kids), en een leuke, vlotte auto om mee te rijden. Maar als ze mij morgen een terug een ICE aanbieden (of ik verander van werkgever en krijg terug een ICE, of ik schaf privé terug een ICE aan) is dat voor mij ook prima. En dan moet je natuurlijk niet vergelijken met een 90pk renault zoals hierboven is gedaan.
Erg jammer dat ICE het fiscaal erg moeilijk gemaakt wordt door overheden die een gemakkelijk groen doelpuntje willen scoren, dus je hebt steeds minder keuze en zal steeds vaker een EV onder de kont krijgen (of moeten kopen, wie kan dit particulier betalen? Maar goed, die discussie is al tot treurens toe gevoerd). Gelukkig heb ik voor m'n hobby en plezier nog wel toegang tot leuk ICE speelgoed.
Een ding moet wel zo snel mogelijk veranderen, en dat is kunnen laden en betalen via bankkaart/kredietkaart. Overal. Dat gedoe met pasjes en nooit zeker weten wie met wie aan 'roaming' doet, is super frustrerend. En als beginnende EV'er niet weten of je wel kan laden als je met 5% aan een paal staat is gewoon ruk. Dan ben ik nog vrij open-minded als beginnende EV'er, want ik heb geen range anxiety, en heb er geen probleem mee om met 4-5% aan een laadpaal aan te komen. Maar dan wil ik wel zeker de mogelijkheid hebben om te laden.
Ik ben absoluut geen boomer, en ben echt wel een tech liefhebber met genoeg gadgets (anders had ik geen account op tweakers.net). Maar ik krijg steeds meer een absolute grafhekel aan alle apps. Aan mijn telefoon in het algemeen. Meerdere apps van verschillende netwerken en apps om te kunnen betalen, enkel om m'n wagen van energie te voorzien? Ga een eind lopen aub

. Ik wil max. 1 laadpas (die heb ik al), en max. 1 app om de rest te overbruggen. Dus wie goed advies heeft, graag.
Met benzine hoef ik me nergens zorgen om te maken, en als ik m'n pasje vergeet (total bvb), kan ik in uiterste nood gewoon met m'n bankkaart tanken, of gemakkelijk aan een concurrerend station (shell, esso, whatever...) 'agnostisch' bijtanken.