And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
klinkt goed! heb je linkje naar berichtje?JTHZZ schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 07:23:
Bovendien aangekondigd op Facebook als nieuwe Google Maps feature update (nog niet gezien):
1 het toevoegen van tussenstops met het toetsenbord. Dus niet meer alleen met spraakherkenning. Dat vind ik persoonlijk een mooie verbetering.
2 als een laadpaal out of service gaat tijdens het rijden, stelt hij een andere voor. Vraag is nu of het ook gaat om bezette laadpalen of echt alleen out of service, want dat komt niet zo vaak voor.
update 2)Hansieo schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:15:
yep, gezien, maar ze spreken over interieur, en niet over beide.
De Polestar zoekfunctie geeft nog geen hit... weet jij meer over betreffende de pack opwarming?
edit:
Polestar geeft aan dat het pack NIET meekomt (wat vroeger wél was..)
en dat het pack alléén meekomt ALS.. je een bestemming opgeeft,maar ja, dat kan al 200km verderop zijn, en IK wil dat het pack warm is als ik vertrék.
![]()
Volgens de support medewerker logisch.. maar hij dacht van niet ,en gaat dieper navragen.
Ik laat nog weten
zojuist van Polestar Support:
GGGGRrrr... het is dus ECHT NIET mogelijk om het pack aan je laadstation op te warmen/ pre-conditie.

Vertrekken met koude pack, en warm maar op terwijl je aan het rijden bent..

dat kost je best wel wat km's... helaas-pindakaas.
Ik bewaar de laatse 10% SoC laden wel, om een béétje op te warmen vlak voordat ik vertrek.
* raar dat iets wat in het begin wél kon... nú met al die updates niet meer....
10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Ik vind dit wel bijzonder want ik heb toch sterk het gevoel dat mijn battery pack wel degelijk opwarmt dmv de timer. Misschien niet 100% zoals het zou kunnen, maar ik merk duidelijk verschil in hoe snel mijn gemiddelde verbruik terugloopt tov zonder timer.Hansieo schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:40:
[...]
update 2)
GGGGRrrr... het is dus ECHT NIET mogelijk om het pack aan je laadstation op te warmen/ pre-conditie.![]()
Vertrekken met koude pack, en warm maar op terwijl je aan het rijden bent..![]()
Ik bewaar de laatse 10% SoC laden wel, om een béétje op te warmen vlak voordat ik vertrek.
Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20
Ik heb dit vanochtend toevallig getest bij een laadpaal. Ik heb de timers telkens verzet waardoor de auto in totaal 50 minuten aan het voorverwarmen is geweest via de timer. Uiteindelijk toen ik instapte stond er nog steeds een sneeuwvlokje bij de batterij. Misschien doet de timer wel iets, maar niet voldoende om het sneeuwvlokje weg te halen in ieder gevalVidaR-9 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:43:
[...]
Ik vind dit wel bijzonder want ik heb toch sterk het gevoel dat mijn battery pack wel degelijk opwarmt dmv de timer. Misschien niet 100% zoals het zou kunnen, maar ik merk duidelijk verschil in hoe snel mijn gemiddelde verbruik terugloopt tov zonder timer.
:fill(white):strip_exif()/f/image/9b3C3XtUOWzGL1QAdRkGzItG.png?f=user_large)
We zijn al wat updates verder inmiddels en misschien is er iets aan aangepast, maar zover ik weet kun je de accu voorverwarmen door een vertrektimer in te stellen en de auto aan de lader te laten staan.
Als je bovenstaande volgt (en alles mee werkt, dat is soms nog wel eens een dingetje..) zul je zien dat je geen melding "beperkte rijprestaties vanwege lage temperatuur" in je display hebt bij vertek, ondanks de lage buiten temperatuur.
bedankt voor de info, maar dit is dus een punt dat de support man expliciet heeft nagevraagd, en dus NIET meer zo is, hoe vreemd het ook moge zijn.harrewarre schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:16:
Tis al wat oudere info, maar hier heb ik nog een reply direct van polestar in de FB group over preconditioning en wat er wel/niet opwarmt nadat iemand om duidelijkheid vroeg:
[Afbeelding]
We zijn al wat updates verder inmiddels en misschien is er iets aan aangepast, maar zover ik weet kun je de accu voorverwarmen door een vertrektimer in te stellen en de auto aan de lader te laten staan.
Als je bovenstaande volgt (en alles mee werkt, dat is soms nog wel eens een dingetje..) zul je zien dat je geen melding "beperkte rijprestaties vanwege lage temperatuur" in je display hebt bij vertek, ondanks de lage buiten temperatuur.
Die extreme -15 en zo heb ik geen idee van, ook heb ik nog geen (onbewust?) gearceerd deel gehad vanwege temperatuur.... denk ik, maar zal er eens op gaan letten. (wellicht omdat ik altijd vanuit inpandige garage start..)
10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Bengelsdorp schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:56:
Iemand hier al last gehad van een portier wat niet dicht blijft? Gisterenochtend viel het achterportier wel netjes dicht, als in vlak met de carrosserie, maar ging tijdens het rijden open staan. Mijn dochtertje heeft toen onderweg naar school het portier vastgehouden. Vond zij wel leuk, ik wat minder. Toen ik weer bij de auto terugkwam portier gecontroleerd wat op dat moment wel dicht bleef zitten.
Vanochtend hetzelfde probleem. Helaas geen dochtertje bij de hand om onderweg naar kantoor het portier dicht te houden. Polestar Support gebeld. ANWB heeft toen het portier met tiewraps vastgezet:
[Afbeelding]
Naar de lokale Volvo dealer gereden. Die hadden geen tijd, personeel of vervangend vervoer om mij te helpen. Zij hebben toen een concullega gebeld waar ik terecht kon. Daar aangekomen werd geconstateerd dat de deur weer goed sloot en zij niks voor mij konden beteken. Op aangeven dat dit gisteren ook was gebeurd, de ANWB en mijn lokale Volvo dealer nog geen uur geleden een probleem hadden opgemerkt werd niks mee gedaan. Onderweg in de auto Polestar Support weer gebeld en de situatie toegelicht. Zij hebben toen alsnog een afspraak met die (laatste) dealer kunnen maken. Auto gaat er einde middag of morgen naar toe.
Vermoed overigens dat dit probleem vorst gerelateerd is. Wat het wellicht minder eenvoudig maakt om te vinden en te verhelpen als de deur weer dicht blijft. Maar dat mag geen excuus zijn om een klant, met een onveilige auto, gewoon maar weg te sturen.
https://www.polestar.com/...2/article/Parking-heater/
"The parking heater heats the battery and passenger compartment as needed before driving if vehicle preconditioning is activated."
Dan de vraag, wat is preconditioning? Is dat handmatig via de app? Of alleen de timer? Of misschien beide met een mits/maar... Wie zal het zeggen haha
Het hoofdstuk preconditioning heeft het dan weer niet over de accu maar alleen over de cabine.
https://www.polestar.com/.../article/Preconditioning/
Dan is er nog de generieke "Heater" functie die wel de accu noemt.
https://www.polestar.com/...-and-deactivating-heater/
De theorie van de timer instellen + aan de lader die ze eerder hebben uitgelegd is volgens mij nog steeds de meest aannemelijke (die heb ik zelf ook zien werken). Hoe het werkelijk zit... geen idee, ook de handleiding weet het niet
https://www.facebook.com/...rmalink/1242156173045549/Kammika schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:32:
[...]
klinkt goed! heb je linkje naar berichtje?
:strip_exif()/f/image/fMOawJNY5jJHCPFqW7ZYYlBU.jpg?f=fotoalbum_large)
Hansieo schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:28:
[...]
bedankt voor de info, maar dit is dus een punt dat de support man expliciet heeft nagevraagd, en dus NIET meer zo is, hoe vreemd het ook moge zijn.
Die extreme -15 en zo heb ik geen idee van, ook heb ik nog geen (onbewust?) gearceerd deel gehad vanwege temperatuur.... denk ik, maar zal er eens op gaan letten. (wellicht omdat ik altijd vanuit inpandige garage start..)
[ Voor 34% gewijzigd door JTHZZ op 13-12-2022 18:54 ]
P2 20" PP Snow Launch Edition 2020 | XPENG G9 Performance 2024
Heb ook de srs airbag fout gehad en het bleek kabel onder stoel te zijn. Denk eraan dat als je de fout hebt, de airbag ook echt niet werkt. Dacht ook dat alleen software issue zou zijn maar als het rode air bag lampje aangaat, werkt de air bag dus echt niet aldus Polestar.Paku schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:48:
[...]
Mijne ook op 30 dec 2021.Zijn ze even 'oud'.
Aflevering was in Belgie met alles erop dus ik verwacht geen mail.
Wel heb ik binnenkort mijn eerste onderhoudsbeurt en kan ik die SRS Airbag fout eens laten herstellen die af en toe oppopt.
zodra je de deur open doet gaat de parkeerrem eropMrLink schreef op maandag 12 december 2022 @ 19:29:
[...]
Kun je de Polestar eigenlijk parkeren zonder handrem? Deze wordt dacht ik vanzelf geactiveerd bij parkeren/uistappen?
Die van mij installeert nu. Ik hoop dat de app daarna weer werkt.kramon schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:01:
Kreeg zonet de OTA naar 2.4. Auto had nog SoC van 26%, maar ging prima. Na update nog steeds 26%. Nu opladen en hopen dat de 100% bug is opgelost 👍🏻
Mijn zoon afgelopen vrijdag een rit vanplmin 130km met accu en klimaat voorverwarmen,van 100% naar 48%. Gewoon overdag en dus netjes 100/105. Het is met deze omstandigheden echt knap om er 250km uit te persen zonder een schildpad tegen te komen. Maar dat had ik eerdere winters ook al meegemaakt.Hansieo schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:37:
Zal ik nog checken... maar er zit bij vertrek áltijd verschil in, en naar mate ik rij, steeds kleiner.
Dezer dagen zit ik bij ritjes van pakweg 50/75 km steeds rond de 1:4 en dat zou ~290km zijn tot LEEG,
maar op zo'n lange rit zal het verbruik (impact batterij-verwarmen) langzaam beter zijn.
(meet /rij jij relatief veel korte ritjes?)
Morgen zal ik het weten, Hannover voorbij..(of niet...
En toch vertrek ik echt met een batterij zonder ster-symbool en een bredere regn-balk als ik wel via de klimaattimer een vertrek plan en hem aan de laadpaal hang.Hansieo schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:40:
[...]
update 2)
GGGGRrrr... het is dus ECHT NIET mogelijk om het pack aan je laadstation op te warmen/ pre-conditie.![]()
Vertrekken met koude pack, en warm maar op terwijl je aan het rijden bent..![]()
Ik geloof het ook niet, gisteren met -8 in de ochtend naar het zuiden afgezakt en via een timer vooraf verwarmd met dit als resultaat. Dit lijkt (!) me niet mogelijk zonder dat het battery pack een vorm van verwarming heeft gehadVidaR-9 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:43:
[...]
Ik vind dit wel bijzonder want ik heb toch sterk het gevoel dat mijn battery pack wel degelijk opwarmt dmv de timer. Misschien niet 100% zoals het zou kunnen, maar ik merk duidelijk verschil in hoe snel mijn gemiddelde verbruik terugloopt tov zonder timer.
:strip_exif()/f/image/nwDVriUmRioUh3MoiQjVnrhB.jpg?f=fotoalbum_large)
Vorige week een tripje van 211 km enkele reis gehad, op de terugweg even stoppen bij Fastned, eerste station ook gelijk een error. Meerdere keren geprobeerd, zonder succes. Omdat de overige plekken bezet waren, doorgereden naar het volgende station, daar ook de eerste paal die ik probeerde: error. Een aantal keer geprobeerd, maar de error kwam iedere keer terug. Een plekje opgeschoven, deze paal deed het vervolgens wel (waar bij ik wel de laadkabel vast heb gehouden / aan heb gedrukt tijdens het initialiseren).
Zijn er meer mensen die geregeld tegen dit soort problemen aanlopen bij Fastned? En is de oplossing inderdaad het vasthouden / aandrukken van de kabel tijdens het initialiseren?
Fastned is naar mijn mening echt eenzaam aan de top qua betrouwbaarheid en snelheid. De Totalenergies / Shell Recharges van deze wereld stellen me keer op keer teleur, maar Fastned werkt bij mij altijd. Herken dit dus echt totaal nietRugnummer10 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:28:
Afgelopen zomer voor de eerste keer geprobeerd om bij Fastned te laden, de eerste lader gaf meerdere keren een foutmelding aan. Ik ben toen omgedraaid en teruggereden naar het station aan de andere kant van de snelweg: zelfde probleem. Hier vervolgens wat langer gestaan omdat ik de kabel niet uit de auto kreeg (loste zichzelf uiteindelijk op gelukkig).
Vorige week een tripje van 211 km enkele reis gehad, op de terugweg even stoppen bij Fastned, eerste station ook gelijk een error. Meerdere keren geprobeerd, zonder succes. Omdat de overige plekken bezet waren, doorgereden naar het volgende station, daar ook de eerste paal die ik probeerde: error. Een aantal keer geprobeerd, maar de error kwam iedere keer terug. Een plekje opgeschoven, deze paal deed het vervolgens wel (waar bij ik wel de laadkabel vast heb gehouden / aan heb gedrukt tijdens het initialiseren).
Zijn er meer mensen die geregeld tegen dit soort problemen aanlopen bij Fastned? En is de oplossing inderdaad het vasthouden / aandrukken van de kabel tijdens het initialiseren?
Ooit 1 probleempje gehad met Fastned. Heb je al eens contact met ze opgenomen? Ik werd destijds allervriendelijkst geholpen.Rugnummer10 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:28:
Afgelopen zomer voor de eerste keer geprobeerd om bij Fastned te laden, de eerste lader gaf meerdere keren een foutmelding aan. Ik ben toen omgedraaid en teruggereden naar het station aan de andere kant van de snelweg: zelfde probleem. Hier vervolgens wat langer gestaan omdat ik de kabel niet uit de auto kreeg (loste zichzelf uiteindelijk op gelukkig).
Zeker. Ik heb exact hetzelfde.Rugnummer10 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:28:
Ik had laatst wel een Fastned station met andere hardware (175 kW lader) welke wel in een keer werkte. Was bij Fastned Eigenblok langs de A15.
Maar in zijn algemeenheid probeer ik Fastned te mijden tegenwoordig en bij tesla of Ionity te laden.
Wel grappig dat er zo'n verschil is wat mensen ervaren. Mijn ervaring is dan ook wel vooral met de vernieuwde hardware (175kW+).VidaR-9 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:54:
[...]
Zeker. Ik heb exact hetzelfde.
Ik had laatst wel een Fastned station met andere hardware (175 kW lader) welke wel in een keer werkte. Was bij Fastned Eigenblok langs de A15.
Maar in zijn algemeenheid probeer ik Fastned te mijden tegenwoordig en bij tesla of Ionity te laden.
Met deze kou is zelfs 300km op een volle (100%) accu niet mogelijk
Vanmorgen met eco-klimaat heengereden, was ansich goed te doen i.c.m. stuur- en stoelverwarming.
www.google.nl
Ja herken ik wel. Gebruik Fastned niet vaak maar wel 2x meegemaakt dat hij niet wilde laden. En 1x dat ook de stekker niet los wilde na error met overigens ook nul laad resultaat (A2 ri A'dam, Breukelen bij Shell station)Rugnummer10 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:28:
Daar werd ik uiteraard redelijk pissig / nerveus van maar plots was hij toch los. Sindsdien niet meer geprobeerd.
Ik begrijp dat de tip ook wel gegeven wordt de rubberen afdek kap onder de stekker te klemmen. Zelf nog nooit gedaan.
[ Voor 4% gewijzigd door MrLink op 14-12-2022 10:20 ]
Hoe zijn je ervaringen met Shell Recharge? Ik heb er nu 2x bijgestaan, maar zelfs met een laag accupercentage (10-15%) en relatief warme accu van de rit kwam hij niet boven de 50Kw uit.MisteRMeesteR schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:06:
Hier met de nieuwe 350kW laders geen enkel probleem, moest juist vandeweek bij de Shell Recharge de stekker omhoog houden tijdens het initialiseren.
Zelfde bij Totalenergies trouwens, bleef laatst ook hangen op 47kW of zo.
Ik heb nu ervaring met 5 stations waarvan 3 met "verouderde" 150kW laders (Akermaat en Twaalfmaat aan de A9 bij Beverwijk, Bospoort aan de A4 bij Leiden), deze deden het allemaal niet. Bij Hazeldonk (A16 Breda richting Antwerpen, 175kW laders) heb ik nooit problemen. 300kW lader bij Den Hoorn aan de A4 (Hoogenhoorn) deed het uiteindelijk wel.VidaR-9 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:54:
[...]
Zeker. Ik heb exact hetzelfde.
Toen de kabel niet los kwam, was bij Akermaat, heb ik Fastned gebeld, zijn inderdaad wel erg behulpzaam. Reset van de lader werkte helaas niet, Polestar support gebeld en daarna kwam de kabel alsnog los..
Tip van het afdekkapje ga ik wel eens proberen.
Ook benieuwd naar de ervaringen bij Shell Recharge!
Polestar 2 SMSR
Bleef wel hangen op 99kW, terwijl ik als enige aan het laden was
Had je wel een paal die meer dan 50Kw kan laden? Ik zie nog weleens verschillende Shell die maar een 50Kw paal hebben.Shorteh schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:21:
[...]
Hoe zijn je ervaringen met Shell Recharge? Ik heb er nu 2x bijgestaan, maar zelfs met een laag accupercentage (10-15%) en relatief warme accu van de rit kwam hij niet boven de 50Kw uit.
Ik heb pas 1x bij shell geladen ging prima, 95% van de tijd dat ik doe snelladen is het bij Fastned, schijnt goedkoper te zijn dan Shell en ik heb er pas 2x problemen mee gehad, waarvan het 1x aan de paal lag. Mooi de app aan de auto gekoppeld, dus het is stekker insteken en het begint vanzelf.
Dampen je ramen niet verschrikkelijk hard aan bij ECO klimaat? Die is onbruikbaar voor me in de winter.Necessary_Dot schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:35:
Even terugkomend op alle ervaringen rondom rijden in koud weer. Voor mij zijn de ervaringen in de kou eigenlijk heel positief. Ik kan in theorie elke keer nog de 300 km halen met 90% acculading. (2x heen en weer kantoor) zolang ik hem maar voorverwarm. Vaak laad ik wel eerder op om wat meer ruimte te hebben. Ik ben een redelijk rustige rijder en ik zorg dat ik zoveel mogelijk ecoklimaat aan heb. Zeker als de auto al warm is en in combi met stoelverwarming is dat goed te doen. Korte stukken zijn dan wel weer killing voor de range als je niet voorverwarmt. Ben benieuwd of winterbanden nog gaan schelen als die er vanaf morgen onder liggen.
Verder zijn de standaard zomerbanden echt waardeloos in de winter. Ik rij momenteel als een bompa

Ik heb het ECO klimaat laatst weer eens geprobeerd en ik vind het een stuk minder comfortabel. Gebruik ik zelf dus alleen in geval van nood.Li1quid schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:49:
[...]
Dampen je ramen niet verschrikkelijk hard aan bij ECO klimaat? Die is onbruikbaar voor me in de winter.
Verder zijn de standaard zomerbanden echt waardeloos in de winter. Ik rij momenteel als een bompa
@Rugnummer10 de 175kW lader werkte bij mij ook direct. Maar dit is ook andere hardware (station, adapter, etc) dan de 350kW laders.
[ Voor 12% gewijzigd door VidaR-9 op 14-12-2022 10:56 ]
Jup, grote vlag er bij met 175kW laden dit dat. De lader zelf gaf het ook aan, maar met geen mogelijkheid hoger. Zelfde geld voor de Totalenergies.daniel14 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:41:
[...]
Had je wel een paal die meer dan 50Kw kan laden? Ik zie nog weleens verschillende Shell die maar een 50Kw paal hebben.
Ik heb pas 1x bij shell geladen ging prima, 95% van de tijd dat ik doe snelladen is het bij Fastned, schijnt goedkoper te zijn dan Shell en ik heb er pas 2x problemen mee gehad, waarvan het 1x aan de paal lag. Mooi de app aan de auto gekoppeld, dus het is stekker insteken en het begint vanzelf.
In de winter bestaat er niet zoiets als ‘relatief warm van de rit’. Voor snelladen moet de accu echt warmer zijn dan rijtemperatuur en dat is in de winter alleen mogelijk middels voorverwarmen. Als je dus een normale laadsnelheid wilt halen moet je de snellader echt in Google Maps zetten anders blijft het laag.Shorteh schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:21:
[...]
Hoe zijn je ervaringen met Shell Recharge? Ik heb er nu 2x bijgestaan, maar zelfs met een laag accupercentage (10-15%) en relatief warme accu van de rit kwam hij niet boven de 50Kw uit.
Precies, zo uit m'n hoofd is de ideale temperatuur van het accupakket voor tijdens het laden ~20 graden. Met deze temperaturen moet het accupakket minstens 20-30 mins actief worden voorverwarmd middels een geplande route in GM.JTHZZ schreef op woensdag 14 december 2022 @ 12:58:
[...]
In de winter bestaat er niet zoiets als ‘relatief warm van de rit’. Voor snelladen moet de accu echt warmer zijn dan rijtemperatuur en dat is in de winter alleen mogelijk middels voorverwarmen. Als je dus een normale laadsnelheid wilt halen moet je de snellader echt in Google Maps zetten anders blijft het laag.
Maar dan is de laadcurve ook heel betrouwbaar.
Er zitten vloeistofleidingen doorheen het hele accupakket, die de accu cellen van buitenaf koelen of verwarmen.Highland schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:58:
Uit nieuwsgierigheid: hoe werkt eigenlijk de preconditioning van de accu technisch gezien? Dus niet wanneer de pre-conditioning aangaat, maar welk proces zorgt voor de verwarming? Zit er een apart verwarmingselement in of wordt er een chemische reactie opgestart?
Dat had ik er inderdaad even bij moeten zeggen, ik ben gewoon met Fastned op de navigatie die kant op gereden. Dus vanuit deze gedachtegang was de accu ook al een hele tijd (40 minuten) aan het voorverwarmen.JTHZZ schreef op woensdag 14 december 2022 @ 12:58:
[...]
In de winter bestaat er niet zoiets als ‘relatief warm van de rit’. Voor snelladen moet de accu echt warmer zijn dan rijtemperatuur en dat is in de winter alleen mogelijk middels voorverwarmen. Als je dus een normale laadsnelheid wilt halen moet je de snellader echt in Google Maps zetten anders blijft het laag.
Na de 2.4 update doet mijn app en de bediening van de app het weer.
Alles werkte al goed met 2.3 dus dat zal wel het zelfde zijn voor 2.4
Bij Fastned gaat dit meestal wel goed in GM, maar toch voor de zekerheid: was je écht naar de charger aan het navigeren? Soms pakt 'ie de algemene locatie (je ziet dan geen charger-beschikbaarheid of status bij je bestemming staan) waardoor de preconditioning niet getriggerd wordt.Shorteh schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:13:
[...]
Dat had ik er inderdaad even bij moeten zeggen, ik ben gewoon met Fastned op de navigatie die kant op gereden. Dus vanuit deze gedachtegang was de accu ook al een hele tijd (40 minuten) aan het voorverwarmen.
Zou anders wel eens interessant zijn om te weten hoe lang (en bij welke buitentemperatuur) je accu moet voorverwarmen voor deze op de juiste temperatuur is. Als je auto een paar dagen stilgestaan heeft (of alleen hele korte ritjes heeft gemaakt) dan is de accu vrij ver afgekoeld; zou niet eens raar zijn als deze bij een buitentemperatuur van -5 langer nodig heeft dan 40 minuten om op die 20 graden uit te komen.
Heb o.a. geladen bij Lucasgat langs de A1 en bij Shell Liesbos bij Breda aan de A58 en beide keren vrijwel direct 150kW snelheid, wel bij lege accu (<20%) en met voorverwarmen (== Als bestemming in GM ingevoerd).Shorteh schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:21:
[...]
www.google.nl
Mooi.GuiltyNL schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:16:
HIEP HOI
Na de 2.4 update doet mijn app en de bediening van de app het weer.
Benieuwd of ik ‘m a) ook aangeboden ga krijgen (al paar dagen last van Tcam issue) en b) deze m’n Tcam issue gaat oplossen. Anders ga ik zelf reset uitvoeren aangezien de dealer pas volgende week tijd heeft.
Ik zag zeker de beschikbaarheid staan, dus de bestemming was duidelijk. Kan zijn dat het inderdaad niet lang genoeg was. Zou hier ook wel graag een uitgebreide test van zien van een YouTuber of Polestar zelfKoekhapperrr schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:29:
[...]
Bij Fastned gaat dit meestal wel goed in GM, maar toch voor de zekerheid: was je écht naar de charger aan het navigeren? Soms pakt 'ie de algemene locatie (je ziet dan geen charger-beschikbaarheid of status bij je bestemming staan) waardoor de preconditioning niet getriggerd wordt.
Er zijn diverse video’s van Teslabjorn met de P2 waar hij bij de koude Noorse diepvriestemperaturen geen enkel probleem met laadsnelheid heeft. ‘Charges like a bosssss’Shorteh schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:44:
[...]
Ik zag zeker de beschikbaarheid staan, dus de bestemming was duidelijk. Kan zijn dat het inderdaad niet lang genoeg was. Zou hier ook wel graag een uitgebreide test van zien van een YouTuber of Polestar zelf
Die preconditioning is echt een uitkomst in de winter. Weinig andere merken hebben dat zo goed voor elkaar en die staan dan in de winter, sommige zelfs met 800V techniek, gewoon te coldgaten met 50kW
Officieel 40% maar er zijn ook mensen die met minder gewoon konden updaten.VidaR-9 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:49:
Hoe vol moest je accu ook alweer zijn voor updates?
https://www.polestar.com/...dates-over_the_air-(OTA)/
Toevallig werd ik het vandaag beu dat ik WEER niet kon laden bij Fastned ("vast houden" helpt niet, lang geleden dat het wel lukte). Gelukkig aan de andere kant van de snelweg een vrije Shell Recharge waar ik generiek eigenlijk nooit problemen mee heb (m.u.v. 1 specifieke waar de kabel brak is)Rugnummer10 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:28:
Afgelopen zomer voor de eerste keer geprobeerd om bij Fastned te laden, de eerste lader gaf meerdere keren een foutmelding aan. <KNIP>
Vorige week een tripje van 211 km enkele reis gehad, op de terugweg even stoppen bij Fastned, eerste station ook gelijk een error. Meerdere keren geprobeerd, zonder succes. <KNIP>
Maar eens op die Connect knop gedrukt en gevraagd of dit een breder issue was. Ze was er niet mee bekend en een collega ook niet. Konden ook weinig meer dan verwijzen naar website / app / bellen met Fastned.
Ze had er nu wel een melding van vastgelegd, dus mogelijk misschien praktisch om dat ook even te melden.
Zelf heb ik op bepaalde plaatsen ook problemen met Fastned. Laatst stond ik weer bij Peutie (oostkant van E19) en daar deed de lader rechtsachter het niet. Na een paar pogingen kon ik me herinneren dat ik hier al vaker problemen had.Rugnummer10 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:28:
Hij begint te laden en na een halve minuut of een minuut krijg ik een error (rood). Steeds hetzelfde patroon. Het lijkt minder te zijn als je de stekker op een bepaalde manier vasthoudt of krult. Lijkt me sowieso geen lekker idee om daar dan 400A doorheen te jagen

De wagen een plaats teruggereden en die deed het prima. De persoon die daarna bij de rechtsachter lader ging staan (met een VW Golf volgens mij) lukte het ook niet. Heb hem maar even getipt dat het een crappy lader was want ook hij was van alles aan het proberen.
Mijn conclusie is dat het niet aan de wagen ligt maar echt aan de lader. Blijft kloten.
Bij Ionity nog nooit last van gehad.
Polestar 2 (Dec 2021) LRSM Moon Pilot 19"
In het buitenland lukt het meestal wel.

En vwb snelladers… heb mezelf maar aangeleerd om inderdaad in het begin ff de stekker aan te duwen, en heb eigenlijk nooit problemen ook niet bij fastned
a) jak-jah schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:43:
[...]
Mooi.
Benieuwd of ik ‘m a) ook aangeboden ga krijgen (al paar dagen last van Tcam issue) en b) deze m’n Tcam issue gaat oplossen. Anders ga ik zelf reset uitvoeren aangezien de dealer pas volgende week tijd heeft.
b) …
:strip_exif()/f/image/wriE6wqbtHD6qL8Vg5JPQ6eQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Laden ging wisselend, vaak problemen met de snelheid, of hij stopte met laden na een bepaalde tijd. Van de week bij van der Valk gestaan, totaal 11 uur en toen heeft hij maar 50kwh geladen. Vandaag ook bij de snellader maar 60kwh aan snelheid.
Als je daarbij optelt dat de auto elke nacht 4-6 procent verliest in deze kou, de actieradius veel korter is dan de app/auto aangeeft, maar het voor mij een onbetrouwbare auito in de winter. Heb zelfs gehad dat ik de auto parkeer met 18% en hij 2 uur later nog maar 3% over heeft. Ik ga deze over een paar dagen weer inruilen en ga pas weer elektrisch rijden als de temperaturen een stuk hoger zijn.
Met gestrekt been.
Vaste lezers weten dat ik best kritisch op de auto kan zijn. Ik rijd er inmiddels bijna 2,5 jaar in rond. Maar in hierboven herken ik weinig.Artbij schreef op woensdag 14 december 2022 @ 22:30:
Hier bijna een maand gereden met de Polstar. Rijdt erg lekker, maar is niet zo praktisch. In de auto weinig ruimte om wat dingen weg te leggen, gigantische middenconsole en rare plek voor audiobediening. Die ook nog eens de gesprekken via de carkit ophangt.
Laden ging wisselend, vaak problemen met de snelheid, of hij stopte met laden na een bepaalde tijd. Van de week bij van der Valk gestaan, totaal 11 uur en toen heeft hij maar 50kwh geladen. Vandaag ook bij de snellader maar 60kwh aan snelheid.
Als je daarbij optelt dat de auto elke nacht 4-6 procent verliest in deze kou, de actieradius veel korter is dan de app/auto aangeeft, maar het voor mij een onbetrouwbare auito in de winter. Heb zelfs gehad dat ik de auto parkeer met 18% en hij 2 uur later nog maar 3% over heeft. Ik ga deze over een paar dagen weer inruilen en ga pas weer elektrisch rijden als de temperaturen een stuk hoger zijn.
Wat wil je wegleggen waar je geen ruimte voor hebt dan? Ik heb ruimte zat!
De audiobediening is meer dan prima. En ik regel de audio normaal niet als ik aan het bellen ben. Ik heb werkelijk nog nooit iemand opgehangen tijdens het bellen.
Heb je je wel verdiept in hoe het laden werkt? Of je hebt geen idee of de laadpaal was stuk of je Polestar is stuk.
Datzelfde voor die accupercentages, ik heb dat wel eens gehad, maar kwam heel zelden voor. En dan niet met die gigantische stappen die jij aangeeft. Lijkt me dan ook een defect. Ik heb het wel als hij 100% geladen is, dan lijkt de auto veel te verbruiken, maar dat is iets anders.
Dus in plaats zo quasi nonchalant en blase te melden dat je de auto even in gaat ruilen, kun je ook overwegen om de auto na te laten kijken door een servicepunt.
Ook al een paar keer gehad bij een Fastned lader. Die stekker lijkt nét contact met de auto te maken. Als je tijdens het laden tegen de kabel aanloopt springt ie heel vaak op 'fout' met het rode licht. Soms is het gewicht of de spanning op de kabel (vanaf de veer in het laadstation) ook al genoeg om dit te veroorzaken.Paku schreef op woensdag 14 december 2022 @ 18:51:
[...]
Zelf heb ik op bepaalde plaatsen ook problemen met Fastned. Laatst stond ik weer bij Peutie (oostkant van E19) en daar deed de lader rechtsachter het niet. Na een paar pogingen kon ik me herinneren dat ik hier al vaker problemen had.
Hij begint te laden en na een halve minuut of een minuut krijg ik een error (rood). Steeds hetzelfde patroon. Het lijkt minder te zijn als je de stekker op een bepaalde manier vasthoudt of krult. Lijkt me sowieso geen lekker idee om daar dan 400A doorheen te jagen![]()
De wagen een plaats teruggereden en die deed het prima. De persoon die daarna bij de rechtsachter lader ging staan (met een VW Golf volgens mij) lukte het ook niet. Heb hem maar even getipt dat het een crappy lader was want ook hij was van alles aan het proberen.
Mijn conclusie is dat het niet aan de wagen ligt maar echt aan de lader. Blijft kloten.
Bij Ionity nog nooit last van gehad.
Wat een rare reactie.GuiltyNL schreef op woensdag 14 december 2022 @ 22:50:
[...]
Vaste lezers weten dat ik best kritisch op de auto kan zijn. Ik rijd er inmiddels bijna 2,5 jaar in rond. Maar in hierboven herken ik weinig.
Wat wil je wegleggen waar je geen ruimte voor hebt dan? Ik heb ruimte zat!
De audiobediening is meer dan prima. En ik regel de audio normaal niet als ik aan het bellen ben. Ik heb werkelijk nog nooit iemand opgehangen tijdens het bellen.
Heb je je wel verdiept in hoe het laden werkt? Of je hebt geen idee of de laadpaal was stuk of je Polestar is stuk.
Datzelfde voor die accupercentages, ik heb dat wel eens gehad, maar kwam heel zelden voor. En dan niet met die gigantische stappen die jij aangeeft. Lijkt me dan ook een defect. Ik heb het wel als hij 100% geladen is, dan lijkt de auto veel te verbruiken, maar dat is iets anders.
Dus in plaats zo quasi nonchalant en blase te melden dat je de auto even in gaat ruilen, kun je ook overwegen om de auto na te laten kijken door een servicepunt.
Word je zo als je te lang een Polestar rijdt?
Met gestrekt been.
Uiteraard! Her klinkt alsof een Skoda Enyaq aan al jouw wensen voldoetArtbij schreef op woensdag 14 december 2022 @ 23:28:
[...]
Wat een rare reactie.
Ik herken me ook niet in jouw problemen. Wellicht heb je een maandag morgen model gekregen. En de ruimte moet je van houden. Ik vind die grote middenconsole juist heerlijk.
Wat anders, P2 hier in Noorwegen gekozen als beste winterauto:
:strip_exif()/f/image/FK15KSafokXtna3Fa7J0vwfm.jpg?f=fotoalbum_large)
Volle pot voor de rijeigenschappen bij kritische situaties. Pixel LED zeer goed en en zeer goede verwarming. (Van -12 buiten tot +15 in de auto in 9 minuten.
Er ligt hier nu 30 cm sneeuw voor de deur en ik kan dit alleen maar bevestigen.
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
Lang leve de stoelverwarming.
Met gestrekt been.
In elk geval iets dat werkt...Artbij schreef op woensdag 14 december 2022 @ 23:40:
+15 is geen goede temperatuur in de auto. Maar goed dat je me herinnerd. De verwarming werkt ook voor geen meter. Die heeft meer dan 30 minuten nodig om de 18 graden binnen te halen. De 21 is hem.nog nooit gelukt.
Polestar 2 (Dec 2021) LRSM Moon Pilot 19"
Het enige wat ik herken is dat ik in t begin wel eens gesprekken wegdrukte als ik tijdens het bellen het verbruik wilde checken met de middelste knop op de rechterkant van het stuur. Inmiddels heb ik dat afgeleerd.Artbij schreef op woensdag 14 december 2022 @ 22:30:
Hier bijna een maand gereden met de Polstar. Rijdt erg lekker, maar is niet zo praktisch. In de auto weinig ruimte om wat dingen weg te leggen, gigantische middenconsole en rare plek voor audiobediening. Die ook nog eens de gesprekken via de carkit ophangt.
Dat klinkt wel als een bak ellende inderdaadArtbij schreef op woensdag 14 december 2022 @ 22:30:

Ik heb de PS nu ongeveer een maand ook, maar herken die technische zaken in ieder geval niet. De accu loopt nauwelijks terug in de nacht, ook niet bij dit koude weer. Misschien een bezoekje aan de dealer brengen voor herstel? Kan me overigens goed voorstellen dat je er klaar mee bent als de auto zoveel problemen heeft, maar het klinkt bijzonder exemplarisch in ieder geval, misschien helpt dat
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Zeker, zo word je. Dus ruil jij 'm maar snel in voor het te laat is!Artbij schreef op woensdag 14 december 2022 @ 23:28:
[...]
Wat een rare reactie.
Maar natuurlijk. Toegegeven, bij mij blijft het bij mijn voeten soms wat koud de eerste 10 minuten, maar de rest van mijn auto is in 3 minuten warm hoor met dit weer.Artbij schreef op woensdag 14 december 2022 @ 23:40:
+15 is geen goede temperatuur in de auto. Maar goed dat je me herinnerd. De verwarming werkt ook voor geen meter. Die heeft meer dan 30 minuten nodig om de 18 graden binnen te halen. De 21 is hem.nog nooit gelukt.
Of jouw exemplaar is gewoon stuk of je geniet ervan om te trollen. Geluk ermee.
In het auto menu (P2 auto icoontje bovenin) en dan het vierde tapje met de drie bolletjes, daar kan je ruitenwissers vinden. Deze kan je in servicestand zetten, zodat ze omhoog gaan staan. Als je vervolgens de auto voorverwarmd voor de volgende keer rijden, zullen je wissers eveneens semi opwarmen door het ontdooien van de ruit. Hierdoor zullen ze niet vast vriezen en dat kan je weer wat rubbers schelen.
Zo dat klinkt wel als een apart gevalletje Polestar, wat de zei de Volvo dealer of de Polestar service van al die klachten? Of zelfs de leasemaatschappij, ik neem aan dat die ook vragen hebben als je hem naar een maand alweer teruggeeft? De middenconsole is overigens bewust zo groot, hier zit een deel van het accupakket in verwerkt, zodat je voeten verder omlaag kunnen en niet een volledig platte "hoge" vloer hebtArtbij schreef op woensdag 14 december 2022 @ 22:30:
Je onderschrift verraadt al dat je graag ongenuanceerd uit de hoek wilt komen, dat is je geluktArtbij schreef op woensdag 14 december 2022 @ 23:28:
[...]
Wat een rare reactie.
De reacties die je krijgt zijn oprecht en voor velen herkenbaar, je kunt hier op het forum gewoon de zoekfunctie gebruiken en constateren dat jouw aangedragen punten objectief bezien niet generiek gesteld kunnen worden. De auto is bijvoorbeeld juist sterk is het voorkomen van laadverlies bij stilstand, velen hebben hun auto weken op luchthavens gezet zonder verlies. Waar je denk ik tegenaan loopt is het verschil dat geprojecteerd wordt op de console en in het dashboard, en dat er in de koude andere waardes komen omdat koude batterijen minder efficient en effectief zijn (en daarmee de range beperken). Zaken als opbergruimtes en hoge middenconsole zijn voor jou misschien wel geldig, maar een proefrit had jou volgens mij veel ergernis bespaard?

Ben benieuwd wat hij zo doet als ik ermee ga rijden.
Maandag komen ze mijn C-Klasse brengen
Zal de leasemaatschappij een mailtje sturen met mijn bevindingen, dan kunnen ze ervoor kiezen om hem even langs de dealer te brengen.
[ Voor 26% gewijzigd door Artbij op 15-12-2022 08:39 ]
Met gestrekt been.
Het liefste zou ik hem naast de tablet hangen ofzo dus vastmaken aan rand/achterkant van tablet?
flitsmeister zelf is uiteindelijk gelukt na veel gekloot. dat werkt toch wel echt jammer vergeleken met mijn vorige autos.
Heb geen Polestar dus kan weinig zeggen over de betrouwbaarheid, maar volgens mij kraam je echt onzin uit.Artbij schreef op woensdag 14 december 2022 @ 23:28:
[...]
Wat een rare reactie.
Een elektrische auto verliest niet meer aan een laadpaal dan hij oplaadt in Nederland. Zelfs in de winter niet als je hem aan de granny gooit.
Zover ik weet is een Polestar na/samen met Tesla een van de betere EV’s.
Rijdt een maand met een Polestar, in plaats van het probleem te fixen loop je te klagen en ruil je de auto in? (Sure..)
Volgende keer misschien eerst even proefrijden, Youtube-filmpjes kijken of foto's van het interieur opzoeken voordat je tot aanschaf/lease over gaatArtbij schreef op woensdag 14 december 2022 @ 22:30:
Advies aan iedereen: Don’t feed the trolls!!Artbij schreef op donderdag 15 december 2022 @ 08:37:
<knip>
<Is niks, wordt niks en zal nooit wat worden>
Even lezen.Femme schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:03:
[...]
Volgende keer misschien eerst even proefrijden, Youtube-filmpjes kijken of foto's van het interieur opzoeken voordat je tot aanschaf/lease over gaat.
Athlon Flex, elke 30 dagen een andere auto kiezen als je wil
En 80% van de dingen die ik schrijf kom je niet achter met een proefrit.
Met gestrekt been.
Nou, geluk met je C-Klasse, die zou ik dan weer binnen 30 dagen weer inruilen, haha. Wij rijden nog even lekker door in de P2.Artbij schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:06:
[...]
Even lezen.
Athlon Flex, elke 30 dagen een andere auto kiezen als je wil.
En 80% van de dingen die ik schrijf kom je niet achter met een proefrit.

Nou aangezien ik eerst vaak begin met de gewone auto klimaat stand, in combi met pre heating, gaat dat nog verrassend goed.Li1quid schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:49:
[...]
Dampen je ramen niet verschrikkelijk hard aan bij ECO klimaat? Die is onbruikbaar voor me in de winter.
Polestar 2 SMSR
Er is ook niemand die zegt dat +15 een goede temoeratuur isArtbij schreef op woensdag 14 december 2022 @ 23:40:

Dat jouw auto geen werkende verwaming bezit, een slechte carkit, langzaam wilt laden etc. is verder bij de meeste onbekend. Wellicht de gebruiksaanwijzing eens lezen, want de meeste zaken lijken me vooral aan instellingen en persoonlijke keuzes te liggen
Phoneside wordt door veel mensen, waaronder mijzelf, gebruikt. Erg tevreden meeCrysania schreef op donderdag 15 december 2022 @ 08:48:
Ik vind het fijn om mijn telefoon zichtbaar te hebben voor bijvoorbeeld flitsmeister naast de tablet van de auto zelf. Wat zijn de aanraders voor telefoon houders in de ps2?
Het liefste zou ik hem naast de tablet hangen ofzo dus vastmaken aan rand/achterkant van tablet?
flitsmeister zelf is uiteindelijk gelukt na veel gekloot. dat werkt toch wel echt jammer vergeleken met mijn vorige autos.
Volgens mij heeft de PS2 verwarmbare wisserbladen (al dan niet als onderdeel van het plus-pack?).BartWNL schreef op donderdag 15 december 2022 @ 08:10:
Voor mensen die het al weten, lees vooral door. Wellicht voor de nieuwe rijders een handigheidje (persoonlijke mening) met deze koude temperaturen buiten
In het auto menu (P2 auto icoontje bovenin) en dan het vierde tapje met de drie bolletjes, daar kan je ruitenwissers vinden. Deze kan je in servicestand zetten, zodat ze omhoog gaan staan. Als je vervolgens de auto voorverwarmd voor de volgende keer rijden, zullen je wissers eveneens semi opwarmen door het ontdooien van de ruit. Hierdoor zullen ze niet vast vriezen en dat kan je weer wat rubbers schelen.
Ging om de verwarmde ruitensproeiers.
[ Voor 3% gewijzigd door MisteRMeesteR op 15-12-2022 09:31 ]
www.google.nl
In zie hier steeds mensen posten dat ze denken dat ze stroom verliezen, maar jullie snappen toch allemaal wel dat percentage op je display gewoon een berekening is en dus maar een inschatting hoeveel er nog inzit.Artbij schreef op donderdag 15 december 2022 @ 08:37:
Vannacht heeft de auto geen stroom verloren. Hij is van 60% naar........61% gegaan.
Ben benieuwd wat hij zo doet als ik ermee ga rijden.
Maandag komen ze mijn C-Klasse brengen.
Zal de leasemaatschappij een mailtje sturen met mijn bevindingen, dan kunnen ze ervoor kiezen om hem even langs de dealer te brengen.
Enige wat de auto kan meten aan een accu is hoeveel spanning die de accu afgeeft. De temperatuur in acht genomen kun je dan een redelijke inschatting maken hoeveel energie er nog in zit maar is nooit 100%
Ik ken niet alle individuele situaties, maar als je je auto ‘s avonds wegzet heb je er meestal een tijd in gereden (lees: accu is op hogere temp en zal daardoor hoger voltage afgeven). Als je ‘s ochtends bij lage temperatuur weer inschat is je accu koud en geeft lagere accuspanning af.
Je bent dan geen energie verloren. Is alleen andere meetwaarde bij de sensor door de lagere temperatuur. In de software zitten algoritmes om dit te compenseren maar is nooit 100% en daarom zie je dit soort verschillen. Heeft dus niets met “energie verliezen” te maken
Bedankt voor je uitleg.Kammika schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:52:
[...]
In zie hier steeds mensen posten dat ze denken dat ze stroom verliezen, maar jullie snappen toch allemaal wel dat percentage op je display gewoon een berekening is en dus maar een inschatting hoeveel er nog inzit.
Enige wat de auto kan meten aan een accu is hoeveel spanning die de accu afgeeft. De temperatuur in acht genomen kun je dan een redelijke inschatting maken hoeveel energie er nog in zit maar is nooit 100%
Ik ken niet alle individuele situaties, maar als je je auto ‘s avonds wegzet heb je er meestal een tijd in gereden (lees: accu is op hogere temp en zal daardoor hoger voltage afgeven). Als je ‘s ochtends bij lage temperatuur weer inschat is je accu koud en geeft lagere accuspanning af.
Je bent dan geen energie verloren. Is alleen andere meetwaarde bij de sensor door de lagere temperatuur. In de software zitten algoritmes om dit te compenseren maar is nooit 100% en daarom zie je dit soort verschillen. Heeft dus niets met “energie verliezen” te maken
Het is niet consquent, dat maakt het spannend. Ik heb in de kou eens 13 procent in 2 of 3 uur verloren. Maar ook afgelopen nacht 1 procent gewonnen. Vind het zo raar dat het fluctueerd en dus eigenlijk niet betrouwbaar is.
Met gestrekt been.
Klopt helemaal!Kammika schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:52:
[...]
In zie hier steeds mensen posten dat ze denken dat ze stroom verliezen, maar jullie snappen toch allemaal wel dat percentage op je display gewoon een berekening is en dus maar een inschatting hoeveel er nog inzit.
Wat mij nog wel eens overkomt is het omgekeerde zoals @Artbij schrijft. Als ik savonds een relatief kort ritje heb, maar wel de snelweg neem (dus 130+), dan rij ik heeeel inefficient/sportief. Als ik dan 's cochtends tijdens normale weersomstandigheden vertrek, dan is mijn verwachte range hoger dan dat ik 'm wegzette.
Dan verlies je toch energie, ondanks dat de capaciteit hetzelfde is? Als ik voor het gemak de volgende formule gebruik:Kammika schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:52:
[...]
E = V * Q (E= Energie in Wh, V = spanning en Q = Capaciteit in Ah)
Zodra je voltage door de kou naar beneden kruipt heeft dit directe gevolgen voor de energie in je accupakket en zal je dus een korter bereik hebben.
Overigens kunnen er ook (significante) verliezen optreden als het BMS besluit om de accu op een minimale temperatuur te houden, alsmede door voorconditioneren van de batterij/cabine door de gebruiker.
Het percentage dat je hebt zou onafhankelijk moeten zijn van de snelheid die je gereden hebt.kramon schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:14:
[...]
Klopt helemaal!
Wat mij nog wel eens overkomt is het omgekeerde zoals @Artbij schrijft. Als ik savonds een relatief kort ritje heb, maar wel de snelweg neem (dus 130+), dan rij ik heeeel inefficient/sportief. Als ik dan 's cochtends tijdens normale weersomstandigheden vertrek, dan is mijn verwachte range hoger dan dat ik 'm wegzette.
Met gestrekt been.
Daarnaast vakantie gepland naar Italië eind mei, met dakkoffer bovenop, ben benieuwd hoe dat gaat worden.
Zijn er trouwens mensen die 2.4 ook al hebben? Bij mij lijkt het sinds 2.4 langer te duren voor de internetverbinding in de auto werkend is. Toeval? Of 2.4 gerelateerd.
En vanochtend weer heerlijk in een ontdooide en voorverwarmde auto gestapt. Blijft dat toch wel heerlijk vinden hoor. Niets krabben, gewoon instappen en wegrijden.
2.4 gisteren geïnstalleerd, verbinding was daarvoor al vaak traag, maar nu niks bijzonders opgemerkt. Overigens bij mij was vanochtend het klimaat niet aangegaan via de ingestelde timer, erg balen om de boel nog bevroren te hebben.GuiltyNL schreef op donderdag 15 december 2022 @ 13:33:
Ik ga waarschijnlijk een custom interieur aan laten maken. Combinatie van alcantara met nappa en gele stiksels.
Daarnaast vakantie gepland naar Italië eind mei, met dakkoffer bovenop, ben benieuwd hoe dat gaat worden.
Zijn er trouwens mensen die 2.4 ook al hebben? Bij mij lijkt het sinds 2.4 langer te duren voor de internetverbinding in de auto werkend is. Toeval? Of 2.4 gerelateerd.
En vanochtend weer heerlijk in een ontdooide en voorverwarmde auto gestapt. Blijft dat toch wel heerlijk vinden hoor. Niets krabben, gewoon instappen en wegrijden.
Wat me wel opviel is dat de release notes (ook in de auto) al naar 2.5 verwijzen. Ik dacht juist dat 2.4 alleen via de werkplaats kon en 2.5 juist weer wel OTA zou kunnen, maar heb nu 2.4 en hij zegt dat het up-to-date is.
Dit timer is denk ik iets eenmaligs, ik had het gisteren ook. Gistermiddag geïnstalleerd en in de avond was mijn auto nog koud. Daarna gaan rijden, maar vanochtend was alles weer in orde.daniel14 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 13:41:
[...]
2.4 gisteren geïnstalleerd, verbinding was daarvoor al vaak traag, maar nu niks bijzonders opgemerkt. Overigens bij mij was vanochtend het klimaat niet aangegaan via de ingestelde timer, erg balen om de boel nog bevroren te hebben.
Die trage verbinding zal dan niet aan 2.4 gerelateerd zijn, maar aan de provider wellicht.
Ik weet niet zeker of het hier al langs is gekomen, maar wilde toch de overeenkomsten en afwijkingen even noemen omdat het vaak punt van onderwerp is voor de P2.
Het meest opvallende vond ik dat de AAC en Pilot Assist zeer overeenkomstig is met de P2 (en ook de xc40 P8). Er zijn wel subtiele verschillen. Maar een zéér opvallende overeenkomst is dat deze auto óók een voorkeur lijkt te hebben voor het naar rechts hangen op de rijstrook.
Eerder noemde ik al dat het in veel gevallen optisch zo lijkt (als je kijkt hoeveel ruimte er links en rechts is tussen de wagen en de lijnen) maar dat het feitelijk niet zo is. Het gevoel vloeit vooral voort vanuit het feit dat je als mens vaak al meer naar links hangt omdat je daar heel goed kunt inschatten hoe ver je van de belijning zit.
Dat wilde ik toch even kwijt
Saillant detail is dat je merkt hoe weinig instant vermogen een ICE-wagen heeft... En hoe niet-soepel zo'n wagen rijdt, ondanks dat het automatisch schakelen van die wagen best soepel is. Juist omdat het ook geen hybride wagen is (en ik eerder wel hybride leenwagens heb gehad) merk je hoe groot de verschillen zijn. Van ICE naar Hybride naar Full Electric. Onderaan de streep zou ik niet snel terug willen naar een ICE of Hybride
Verder interessant om de 'problemen' te noemen waar ze (al dan niet) wat mee hebben gedaan:
- ANWB had een prop in mn band geschoten. Druk was gelijkgebleven, met onderhoud hebben ze toch het wiel er afgehaald en de band 'netter' geplakt
- Mijn linker spiegels draaien niet goed terug (naar memory-stand) nadat ze zijn ingedraaid bij het achteruit rijden. Na een paar pogingen stopt hij, en vervolgens moet je handmatig meermaals op de memory knop drukken om het goed te laten gaan. Eerder haddden ze een software update gedaan en was het probleem weg. Deze keer was dat weer gedaan, maar het probleem ging niet weg. Ze gaan verder op onderzoek en wordt vervolgd
- Mijn rechter achterwiel piept als het warm weer is (klinkt als aanlopen). Er zijn geen mechanische problemen geconstateerd. Eerder is al eea bijgevijld en nagekeken maar is niets gevonden. Probleem is (weer) niet gevonden, wat niet gek is aangezien het -3 is.
- Raam aan de bestuurderskant piept / loopt aan. Of hier wat aan is gedaan weet ik niet, maar het lijkt niet (meer) van toepassing
- Mijn stopcontact-laadkabel is uit het niets stuk gegaan (knippert altijd rood). Op aanraden van Polestar support bij de garage gemeld, zij hebben het ook geconstateerd, en bestellen een nieuwe.
- Iets/iemand heeft een deuk in het plastic stuk van mn rechterachterbumper gereden... Met verwarmen hebben ze die er gelukkig weer uit weten te krijgen.
Ik ga dus teruggebeld worden voor een nieuwe afspraak mbt het ophalen van de nieuwe laadkabel evenals dat ze dan gaan kijken wat ze met mijn linker spiegel gaan doen.
[ Voor 8% gewijzigd door MaxxMark op 15-12-2022 15:04 . Reden: Ervaring + opsommingscorrectie ]
T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...
Anoniem: 1521590
Ik heb hetzelfde met beide spiegels. Als ik de memorystand gebruik dan draaien beide spiegels terug naar posities dat ik denk hoe is dit mogelijk. Zal het bij de garage moeten aankaarten.MaxxMark schreef op donderdag 15 december 2022 @ 15:01:
Van de week is mijn wagen ter onderhoud bij de garage geweest en kreeg een vrij nieuwe leenauto (Volvo S60, non hybride, automaat) mee.
Ik weet niet zeker of het hier al langs is gekomen, maar wilde toch de overeenkomsten en afwijkingen even noemen omdat het vaak punt van onderwerp is voor de P2.
Het meest opvallende vond ik dat de AAC en Pilot Assist zeer overeenkomstig is met de P2 (en ook de xc40 P8). Er zijn wel subtiele verschillen. Maar een zéér opvallende overeenkomst is dat deze auto óók een voorkeur lijkt te hebben voor het naar rechts hangen op de rijstrook.
Eerder noemde ik al dat het in veel gevallen optisch zo lijkt (als je kijkt hoeveel ruimte er links en rechts is tussen de wagen en de lijnen) maar dat het feitelijk niet zo is. Het gevoel vloeit vooral voort vanuit het feit dat je als mens vaak al meer naar links hangt omdat je daar heel goed kunt inschatten hoe ver je van de belijning zit.
Dat wilde ik toch even kwijt
Saillant detail is dat je merkt hoe weinig instant vermogen een ICE-wagen heeft... En hoe niet-soepel zo'n wagen rijdt, ondanks dat het automatisch schakelen van die wagen best soepel is. Juist omdat het ook geen hybride wagen is (en ik eerder wel hybride leenwagens heb gehad) merk je hoe groot de verschillen zijn. Van ICE naar Hybride naar Full Electric. Onderaan de streep zou ik niet snel terug willen naar een ICE of Hybride
Verder interessant om de 'problemen' te noemen waar ze (al dan niet) wat mee hebben gedaan:Verder hebben ze niets gezegd mbt het periodiek onderhoud (verwacht dat er niet veel uit is gekomen).
- ANWB had een prop in mn band geschoten. Druk was gelijkgebleven, met onderhoud hebben ze toch het wiel er afgehaald en de band 'netter' geplakt
- Mijn linker spiegels draaien niet goed terug (naar memory-stand) nadat ze zijn ingedraaid bij het achteruit rijden. Na een paar pogingen stopt hij, en vervolgens moet je handmatig meermaals op de memory knop drukken om het goed te laten gaan. Eerder haddden ze een software update gedaan en was het probleem weg. Deze keer was dat weer gedaan, maar het probleem ging niet weg. Ze gaan verder op onderzoek en wordt vervolgd
- Mijn rechter achterwiel piept als het warm weer is (klinkt als aanlopen). Er zijn geen mechanische problemen geconstateerd. Eerder is al eea bijgevijld en nagekeken maar is niets gevonden. Probleem is (weer) niet gevonden, wat niet gek is aangezien het -3 is.
- Raam aan de bestuurderskant piept / loopt aan. Of hier wat aan is gedaan weet ik niet, maar het lijkt niet (meer) van toepassing
- Mijn stopcontact-laadkabel is uit het niets stuk gegaan (knippert altijd rood). Op aanraden van Polestar support bij de garage gemeld, zij hebben het ook geconstateerd, en bestellen een nieuwe.
- Iets/iemand heeft een deuk in het plastic stuk van mn rechterachterbumper gereden... Met verwarmen hebben ze die er gelukkig weer uit weten te krijgen.
Ik ga dus teruggebeld worden voor een nieuwe afspraak mbt het ophalen van de nieuwe laadkabel evenals dat ze dan gaan kijken wat ze met mijn linker spiegel gaan doen.
Misschien is het een ontwerpfout, van de rechterspiegel weet ik dat daar een autodeur tegenaan gekomen is waardoor de spiegel geheel ingeklapt was. Moest handmatig terug gedraaid worden en daar houdt het ontwerp waarschijnlijk geen rekening mee. Dit is links misschien, in mindere mate, ook het geval.
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 1521590 op 15-12-2022 16:34 ]
Dit is meermaals gebeurd sinds de laatste auto-update (maar kan mogelijk ook als gevolg van de laatste app-update zijn)
T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...
Er zat een bug in P2.5: je werd bij het bevestigen van privacy settings en het inschakelen van polestar connect om een ‘Volvo’ account gevraagd. Ze hebben daarom maar besloten om P2.4 via OTA uit te rollen.dnns85 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 13:42:
Hier ook 2.4 geïnstalleerd (OTA) en nog nergens last van. Dag ervoor had ik het nog wel een trage internetverbinding en steeds leeg driehoekje met G erbij, waar normaal altijd LTE is.
Wat me wel opviel is dat de release notes (ook in de auto) al naar 2.5 verwijzen. Ik dacht juist dat 2.4 alleen via de werkplaats kon en 2.5 juist weer wel OTA zou kunnen, maar heb nu 2.4 en hij zegt dat het up-to-date is.
Zolang die accu op lagere temperatuur is zal die minder energie afgeven idd. Tot je 'm weer opwarmt, want dan stijgt het voltage weer...Rene schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:26:
[...]
Dan verlies je toch energie, ondanks dat de capaciteit hetzelfde is? Als ik voor het gemak de volgende formule gebruik:
E = V * Q (E= Energie in Wh, V = spanning en Q = Capaciteit in Ah)
Zodra je voltage door de kou naar beneden kruipt heeft dit directe gevolgen voor de energie in je accupakket en zal je dus een korter bereik hebben.
Overigens kunnen er ook (significante) verliezen optreden als het BMS besluit om de accu op een minimale temperatuur te houden, alsmede door voorconditioneren van de batterij/cabine door de gebruiker.
Energie verdwijnt nl niet. Noemen ze in de natuurkunde de "wet van behoud van energie"...
voorconditioneren of accu op temperatuur houden kost uiteraard wel energie. Maar voor zover ik weet doet dit platform dat alleen bij
- zelf timers programmeren
- in de app voorverwarmen aanzetten
- of aan de laadpaal
Daarbuiten kan die teveel afkoelen en heb je dat beruchte sneeuwvlokje naast de accu..
(maar kan zijn dat ik het mis heb)
12V afkoppelen en de batterij van de Tcam module en we zijn weer online. Al bij al eenvoudig zelf te doen.
[ Voor 7% gewijzigd door k-jah op 15-12-2022 17:22 ]
Ik heb 2.4 al vanaf het begin bij de garage laten installeren toen de PS niet meer wilde laden (OBC defect). Eigenlijk is alles sindsdien weer een klein beetje beter en sneller geworden.GuiltyNL schreef op donderdag 15 december 2022 @ 13:33:
Ik ga waarschijnlijk een custom interieur aan laten maken. Combinatie van alcantara met nappa en gele stiksels.
Rij er dus al een tijd mee en ben eigenlijk geen issue tegengekomen.
Het is elke keer wel een gedoe met die OTA's en de fouten die ze daarin maken. Dat de app nauwelijks nieuwe functionaliteit krijgt begint me steeds meer te ergeren. Vind het bijvoorbeeld heel vervelend als ik vergeten ben om het laadpercentage van 90% naar 100% te zetten of andersom en nog veel meer dingen. Zelfs het zeer traditionele Mazda heeft dit gewoon in de app voor de MX30 zitten.
Na bijna 2 jaar blijft dit toch een domper.
Polestar 2 Launch Edition 2020 | Thunder | 19'' | Slate WeaveTech
Een Tesla (of ander merk) versus Polestar discussie is hier redelijk offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Het thuis laden past beter in Het grote "thuis laden van je EV" topic. of Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.