Ik begrijp jullie heel goed.Kammika schreef op maandag 26 september 2022 @ 18:16:
[...]
wel flauw dit hoor. Heb het uitgezocht voor mijn volvo (X)C40 waar hetzelfde voor geldt met behulp van een jurist in mijn netwerk. Er is een europese richtlijn vanaf welk moment alle auto's DAB+ moeten hebben. Daar vallen onze auto's ruim binnen.
Volvo en Polestar komen ermee weg, omdat de nederlandse overheid deze richtlijn te laat heeft omgezet naar wetgeving. En zij moeten aan die wetgeving voldoen vanaf het moment van ingang van die wetgeving. En daar vallen onze auto's weer buiten.
In theorie hebben we daarmee een case richting de nederlandse overheid, maar dan zou je financieel moeten maken welke schade je hebt. En dat gaat niet lukken, want weliswaar kon je door ontbreken DAB+ bepaalde zenders niet ontvangen, maar als consument heb je weer verplichting tot schadebeperkende maatregelen in zo'n geval (lees: gebruik maar het Tunein appje of zo), je kunt dus nooit aantonen dat je schade geleden hebt doordat je zo'n app ipv DAB+ gebruikt hebt.
Ofwel: Volgens de wet komen Volvo en Polestar er op deze manier mee weg, maar sjiek is anders....
Het is hier eerder al uitgebreid aan bod gekomen, no hard feelings, maar wellicht interessant om terug te lezen.
Sinds dec 2020 verplicht de EU DAB+ op nieuwe auto's, maar NL, CH, SE en NO (uit mijn hoofd, of was het AT ipv NO?) accepteren tevens een waardig alternatief. Polestar meent dit met online radio te bieden en "maakt daar dus dankbaar gebruik van".
Ik had geluk omdat ik kon aantonen dat DAB+ nog werd vermeld in de configurator vorig jaar zomer toen ik de bestelling plaatste bij onze leasemaatschappij. Vervolgens gaan er dan altijd wat weken overheen (approvals, handtekeningen) voor dat zij dan bestellen bij Polestar. Waarschijnlijk heeft het zich toen gekruist met het weghalen uit de configurator vanaf eind Q3 ongeveer.
Wat ik vooral gevoelsmatig tenenkrommend vond, is dat als je bv vanuit BE of DE had besteld (bij wijze van 50km verderop) het nog steeds standaarduitrusting bleef, want wettelijk verplicht daar.
Tijdens de verkoopgesprekken in Beesd is er ook nooit een woord over gerept, sterker nog: het werd als eigenschap benoemd. Ik vind dat het hun plicht zou moeten zijn, je dit als klant pro-actief mede te delen of zelfs nadien te informeren. Maar soit, het lijken wel warme broodjes te zijn voor ze, dus het lijkt ze niet te deren.
Bij Audi (Q4) verviel op gegeven moment ook vanalles in Q3/Q4 2021, maar daar werd je wel netjes over geïnformeerd en zelfs financieel gecompenseerd (ook al was het niet voor het volledige bedrag).
Jaja, we zijn allemaal EU, maar het ene land iets meer dan het andere...
Polestar 2 MY22 LRDM Magnesium SW2.11
/f/image/1FXhZO3sO0FQQthO4dpm9lkG.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/koAB82Fmc9KVvkE6lb1dHC47.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/8oBvY3sVJCGG3NTfmpwWHdpn.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/n7XBjOD0qAo8LDrog1OaYcvX.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/aDmELLEswSQDVH9K02LVX7Nm.gif?f=user_large)
/f/image/qjENNYyn8oUgyIGoZX4E3cAy.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/n55Kh1WOEynRH3rIlKTZydtL.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/p6B7L8lnnhVselzyytUuggTw.webp?f=fotoalbum_large)
/f/image/F4QBR5BfzAcvpAgzieRLGna9.webp?f=fotoalbum_large)
/f/image/ySM3RR5OL7ufjZP5p5vaTywD.webp?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ld0BuuyolQ0fawhwwsEr659A.webp?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fuDWSkyni50JUGjhcMU9kj2m.webp?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6ijQaBfRKgMpFQORDxQHcat9.webp?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YuRNJuYbFicX78j9yD5KF8nl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XDD5TL8O2IheEKHl1i6yzn6M.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2VOQKIXXPHpZsNss4aIM5hi9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QsNG9owI2cq9IrcrjcCwSGFQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EoizObtNHRmJv79z94BcTMk5.jpg?f=fotoalbum_large)