Ik heb enkel een klein microvezel doekje om af en toe over het scherm te trekken. Is 10 seconden werk en werkt prima.GuiltyNL schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 11:49:
Doe gewoon een kleine spray (detailerspray of glass cleaner) van 100ml en een kleine microvezeldoek in je dashboardkastje voor je scherm en andere interieurdelen. Van zo'n matte protector knapt de boel niet op vind ik.
Tja over laden en weghalen. Daar kan je natuurlijk altijd over discussieren. Over het algemeen vind ik het ook niet netjes om door te laden tot 100%. Maar er zijn 1000 redenen om dat wel te doen.
Hang je je auto op zwarte zaterdag 1,5 uur aan de snellader om vervolgens ta gaan dineren etc vind ik dat knap asociaal. Je kan in dit geval ook de situatie omdraaien. Stel dat je met je vrouw en kinderen met 10% aankomt, en er staan 3 auto's voor je in de rij welke allemaal besluiten om tot 100% door te laden. Ergo je krijgt even ruim een uur wachttijd plus laaddtijd aan je broek... Kan me moeilijk voorstellen dat je dan tegen je vrouw zegt: 'Hey, dat hoort er gewoon bij. '
Hier in Noorwegen pakken ze dit overigens direct op. Nu er zoveel EV's zijn hebben diverse maatschappijen een toeslag per minuut ingevoerd bij laden boven de 80%. Dan betaal je omgerekend 12,5 cent per minuut extra bovenop de kWH prijs. In een perfecte wereld zou dit alleen van toepassing moeten zijn als alle palen bezet zijn.
En begrijp me niet verkeerd, ik heb niks tegen 100% laden als de nood daar is
Hang je je auto op zwarte zaterdag 1,5 uur aan de snellader om vervolgens ta gaan dineren etc vind ik dat knap asociaal. Je kan in dit geval ook de situatie omdraaien. Stel dat je met je vrouw en kinderen met 10% aankomt, en er staan 3 auto's voor je in de rij welke allemaal besluiten om tot 100% door te laden. Ergo je krijgt even ruim een uur wachttijd plus laaddtijd aan je broek... Kan me moeilijk voorstellen dat je dan tegen je vrouw zegt: 'Hey, dat hoort er gewoon bij. '
Hier in Noorwegen pakken ze dit overigens direct op. Nu er zoveel EV's zijn hebben diverse maatschappijen een toeslag per minuut ingevoerd bij laden boven de 80%. Dan betaal je omgerekend 12,5 cent per minuut extra bovenop de kWH prijs. In een perfecte wereld zou dit alleen van toepassing moeten zijn als alle palen bezet zijn.
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
Dat zou slim systeem zijn inderdaad.Rene schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 12:12:
Ja, precies. Vaak is dat al voldoende. Ik vind dat een betere oplossing dan zo'n matte protector. Maar goed, ieder zijn voorkeur natuurlijk! Zoveel mensen, zoveel wensen.VidaR-9 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 11:55:
[...]
Ik heb enkel een klein microvezel doekje om af en toe over het scherm te trekken. Is 10 seconden werk en werkt prima.
Deze tip heeft geholpen en ik kan weer schreeuwen tegen de auto😁k-jah schreef op maandag 18 juli 2022 @ 17:32:
[...]
Probeer eens de google assistant te deïnstalleren.
Dit haalt alleen de laatste update er af, heeft in het verleden wel eens geholpen.
Whaha je moet niet schreeuwen straks stopt ze weer met luisteren 🤣sarlo schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 12:32:
[...]
Deze tip heeft geholpen en ik kan weer schreeuwen tegen de auto😁
Kan ik mij goed voorstellen.GuiltyNL schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 09:36:
[...]
Ja, mensen kijken ook naar mij zo van: wow, dit klinkt echt niet best... Zou de rijder het wel weten?
Ik woon aan een 30km weg, en "hoorde" een Tesla M3 aankomen.. óók een ratelbak geluid en ik liep nog snel naar de weg om 'm "staande te houden"
maar hij was te snel voorbij.. reed dus sneller dan 30 en heb hem niks kunnen vertellen,
eigen schuld dikke bult.
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
ikke... mijn OTA staat dus lekker in de wacht, teveel narigheid naar mijn idee om te gaan gokken.Mella1979 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 09:53:
[...]
Ik begrijp het. Dus er wordt niet vanuit polestar gekeken of er veel problemen worden ondervonden met bepaalde update. Dat ze daar dan een nieuwe versie op uit brengen met verholpen issues.
Dan wordt het waarschijnlijk een hele nieuwe update.
Zijn er mensen onder jullie die bewust wachten met update om te horen wat andere ervan vinden.
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Dit heb ik ook persoonlijk meegemaakt in Duitsland, met een Duitser die aan het laden was.Juancho schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 10:31:
Ja het is een soort van sociaal gedrag om bij drukte te stoppen met laden als de snelheid flink omlaag gaat. En dat zal vaak bij 80% zijn. Maar je kan ook mensen hebben die voor hun rit meer dan 80% nodig hebben. Dat kan je dan toch ook gewoon eerlijk en open communiceren naar iemand die wacht om te laden? En ook daar zou je dan wat begrip voor moeten hebben. Alternatief wat je ook kan afspreken is dat je even die persoon achter je voorlaat, die pakt ff met een pieksnelheid wat % tot hij/zij genoeg heeft en vervolgens wissel je weer.
We willen allemaal gelijk en zsm laden maar helaas is de infrastructuur nog niet zo goed dat het overal en altijd kan.
Ik kwam binnen met ietswat SoC 30% en had SoC 40%+ nodig om thuis te komen.
Tóch was deze Duitser erg vriendelijk en zei dat ik gerust even die 10% kon pakken, en dan zou hij daarna verder gaan.
Érg vriendelijk gebaar, dus kocht ik tijden het wachten even een lekker croissantje voor 'm
Voor sommige mensen helpt dat niks denk ik.K2. schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 12:30:
idd goed gezien, is de enigste manier om mensen bewust te maken, aan hun centen zitten...
Een tijdje terug in Duitsland moest ik bijna 40 minuten wachten bij een enkele snellader omdat er een Range Rover PHEV stond, die ook al lang klaar was met laden. Eigenaar zat gewoon in het restaurant. Ik had niet direct het idee dat die zijn gedrag zou aanpassen voor een paar extra centen....
Precies wat ik bedoel. Je kan wel zeggen dat je eigenlijk voor 80% moet stoppen maar er kunnen ook mensen zijn die gewoon met een specifieke en relevante reden willen doorladen tot 90+. En volgens mij is dat ook niet verboden. Als het dan zo druk is en jij hoeft maar kort bij te laden (en hebt je auto netjes laten opwarmen voor die top laadsnelheid)... je kan het altijd ff netjes vragen en zo help je elkaar ook weer.Hansieo schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 13:07:
[...]
Dit heb ik ook persoonlijk meegemaakt in Duitsland, met een Duitser die aan het laden was.
Ik kwam binnen met ietswat SoC 30% en had SoC 40%+ nodig om thuis te komen.
Tóch was deze Duitser erg vriendelijk en zei dat ik gerust even die 10% kon pakken, en dan zou hij daarna verder gaan.
Érg vriendelijk gebaar, dus kocht ik tijden het wachten even een lekker croissantje voor 'm
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
lol, ik vroeg het niet eens, zou gewoon ff broodje nemen tijdens het wachten tot hij klaar was,Juancho schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 13:20:
[...]
Precies wat ik bedoel. Je kan wel zeggen dat je eigenlijk voor 80% moet stoppen maar er kunnen ook mensen zijn die gewoon met een specifieke en relevante reden willen doorladen tot 90+. En volgens mij is dat ook niet verboden. Als het dan zo druk is en jij hoeft maar kort bij te laden (en hebt je auto netjes laten opwarmen voor die top laadsnelheid)... je kan het altijd ff netjes vragen en zo help je elkaar ook weer.
maar hij bood het zélf aan en dát kon ik zeer waarderen... en hij het croissantje
Ik voel één en al snellaad liefde...
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Ik weet ook 90% zeker dat veel EV rijder véél begrip hebben voor elkaar, (vaak is er ook onwetendheid) en elkaar gewoon leuk terwille willen zijn.Juancho schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 13:27:
Ik voel één en al snellaad liefde...
en 10% gewoon HORK gedrag, karma zal wel met deze rijders afrekenen.
(maar ik wil best een handje helpen indien mogelijk
ja zal inderdaad niet voor iedereen werken, maar toch een deel._--[]--__ schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 13:16:
[...]
Voor sommige mensen helpt dat niks denk ik.
Een tijdje terug in Duitsland moest ik bijna 40 minuten wachten bij een enkele snellader omdat er een Range Rover PHEV stond, die ook al lang klaar was met laden. Eigenaar zat gewoon in het restaurant. Ik had niet direct het idee dat die zijn gedrag zou aanpassen voor een paar extra centen....
helaas zijn er zo'n mensen, heeft vaak te maken met een leegte of frustratie/complex in hun leven en een poging doen zich beter te willen voelen (compensatie) door een ander te hinderen.
je hebt er dan ook die zich gewoon van niks wat aantrekken alsof ze alleen op de wereld rondlopen.
Was nog geen €18 kwijt voor 2 stuks hoor en werkt echt waanzinnig goed.Reinier schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 10:43:
[...]
voor €60 poets ik liever af en toe.
Maar ik moet niks zeggen, want ik heb Polestar logo puddle lights gekocht. Dát is pas echt zinloos
Moest even zoeken wat puddle lights waren hahaha... nice!
Valt wel mee hoor, €18 voor 2 stuks (ligt er hier nog eentje als iemand het wil proberen) en max 1x per week even een doekje erover 🙌🏻GuiltyNL schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 11:49:
Doe gewoon een kleine spray (detailerspray of glass cleaner) van 100ml en een kleine microvezeldoek in je dashboardkastje voor je scherm en andere interieurdelen. Van zo'n matte protector knapt de boel niet op vind ik.
Foto wordt wel heel erg gecomprimeerd haha... op m'n iPhone een stuk scherper/helderderiRenik schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 13:43:
[...]
Valt wel mee hoor, €18 voor 2 stuks (ligt er hier nog eentje als iemand het wil proberen) en max 1x per week even een doekje erover 🙌🏻
[Afbeelding]
Mooie kleine verbetering in beeld trouwens: Google Maps die nu standaard met 10% aankomst-SoC rekent bij laadpaal en einddoel. Dat was voorheen 30% en dat was zonde. Helaas nog steeds niet instelbaar zoals bij ABRP maar dit maakt het heel realistisch om gewoon op een Google Maps planning te rijden. Alleen trips met maar 1 laadstop blijven om onduidelijke redenen een uitdaging.iRenik schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 13:43:
[...]
Valt wel mee hoor, €18 voor 2 stuks (ligt er hier nog eentje als iemand het wil proberen) en max 1x per week even een doekje erover 🙌🏻
[Afbeelding]
[ Voor 5% gewijzigd door JTHZZ op 19-07-2022 14:23 ]
Dat laatste is onlangs voor de zoveelste keer via een connectie (ook actief op dit forum) bij het Maps team neergelegd met nog wat aanvullende vragen/verzoeken/issues. Je zou denken, ze moeten het een keer gaan inzien.
Dus het is niet raar dat ik denk van wacht maar totdat ik zekers weet dat het goedzit. En desnoods bij de dealer de ota dan laten doen. Als je hoort dat het goedzitHansieo schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 12:59:
[...]
ikke... mijn OTA staat dus lekker in de wacht, teveel narigheid naar mijn idee om te gaan gokken.
ga je eeuwig moeten uitstellen dan want er is altijd wat dat schort lol.
net even naar de toekomst gebeld, zitten al aan update versie P5.3, alweer problemen opgelost en nieuwe gemaakt, de wagen rijdt nu achteruit in D en vooruit in R...
net even naar de toekomst gebeld, zitten al aan update versie P5.3, alweer problemen opgelost en nieuwe gemaakt, de wagen rijdt nu achteruit in D en vooruit in R...
[ Voor 54% gewijzigd door K2. op 19-07-2022 15:22 ]
en oudere issues worden weer opgelost met de volgende OTAK2. schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 15:21:
Ik snap dat je niet eeuwig kunt uitstellen maar als de auto op het moment dat je rijd goed is en je een update doet waar je van andere mensen hoort dat bepaalde dingen het niet meer doen lijkt me ook niet fijn.K2. schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 15:21:
Voorbeeld de spiegels die niet meer werken als je achteruit rijd.
Ik heb onlangs ook met de P8 gewacht met de update omdat mijn auto eindelijk eens een paar maand stabiel was. Daarvoor eigenlijk altijd wel iets, zeker na updates. Dus ik heb ook even de eerste reacties afgewacht of er geen grote/irritante/vervelende bugs in 2.2 zaten. Onlangs geïnstalleerd en behalve wat minder range volgens de RA/verbruik dan daarvoor geen grote fouten tegen gekomen.
Dus je kan altijd rustig even wachten hoor, zeker tot de feedback van de eerste mensen gepost worden. Dan weet je vaak wel of je kan updaten of beter nog ff kan wachten.
Dus je kan altijd rustig even wachten hoor, zeker tot de feedback van de eerste mensen gepost worden. Dan weet je vaak wel of je kan updaten of beter nog ff kan wachten.
Wohiiii EINDELIJK normaal dus!!K2. schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 15:21:
net even naar de toekomst gebeld, zitten al aan update versie P5.3, alweer problemen opgelost en nieuwe gemaakt,de wagen rijdt nu achteruit in D en vooruit in R
...
pook naar voor, auto naar voor
pook naar achter, auto naar achter...
dat idiote "ouderwetse automaat" layout, brrr..
bij overgrootvader z'n auto was het zo..
bij grootvader z'n auto was het zo..
bij papa z'n auto was het zo..
dus daar gaan we niets aan veranderen.. leve de vooruitgang..
(hoeveel mensen zouden klagen als je muis hetzelfde deed??
Ik speel geen shooters zonder invert mouse, dus die P2 shifting layout bevalt me primaHansieo schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 17:11:
[...]
(hoeveel mensen zouden klagen als je muis hetzelfde deed??)
Launching containers into space
Lol.. het eerste wat ik bij een nieuwe laptop moet doen is de trackpad instelling omwisselen.Hansieo schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 17:11:
Dat doekje wordt toch bij de auto geleverd?GuiltyNL schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 11:49:
P2 Void 19“ Launch Edition 2021-2025 Nu Audi Q4 45 etron Quattro
Vraagje, wordt je iPhone opgeladen als deze via de USB kabel is aangesloten i.c.m. Apple CarPlay? En zo ja, is de laadtijd dan een beetje op orde of laadt hij weinig bij? Mijn PS is nog in bestelling namelijk
Ja en gaat prima qua laden. Stuk sneller dan die wireless kookplaat…Ad Hox schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 17:56:
Vraagje, wordt je iPhone opgeladen als deze via de USB kabel is aangesloten i.c.m. Apple CarPlay? En zo ja, is de laadtijd dan een beetje op orde of laadt hij weinig bij? Mijn PS is nog in bestelling namelijk
Haha is wat ik ook altijd zeg, compleet onlogisch.Hansieo schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 17:11:
[...]
Wohiiii EINDELIJK normaal dus!!
dus daar gaan we niets aan veranderen.. leve de vooruitgang..![]()
Ook ik wijzig steeds de instellingen van nieuwe laptops, als je met beide vingers naar beneden swiped waarom zou dan je beeld naar boven moeten scrollen, ik word er zeeziek van
Zeker. Na mijn dagelijkse rit is mijn iPhone altijd 100%. Inclusief Carplay (Waze/Spotify/FM)Ad Hox schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 17:56:
www.google.nl
Ga eens met een Windows muis werken en een Apple muis. In welke richting beweeg je als je muis naar boven wilt bewegen?Hansieo schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 17:11:
[...]
Wohiiii EINDELIJK normaal dus!!
dus daar gaan we niets aan veranderen.. leve de vooruitgang..![]()
Ik ben terug naar beest gereden, en ze stonden netjes klaar met een 3 fase lader, prima geregeld uiteindelijk dusnils123 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 18:11:
[...]
Nou fijn, mijn vervangende kabel blijkt een tragere 1 fase laadkabel te zijn... ik vroeg hier bij de balie al naar omdat de kabel aanzienlijk dunner was maar mij werd verzekerd dat dit niet uitmaakt.
Morgen maar weer bellen en wederom anderhalf uur terugrijden naar Beesd....
Wel heb ik zojuist het gevreesde kruisje gekregen bij de internetverbinding
Zou jouw auto dan toch internet via de kabel hebben?! … Snel die oude kabel weer ophalen dan 😂nils123 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 19:01:
[...]
Ik ben terug naar beest gereden, en ze stonden netjes klaar met een 3 fase lader, prima geregeld uiteindelijk dus
Wel heb ik zojuist het gevreesde kruisje gekregen bij de internetverbinding
P4 - Snow / Pilot / Plus / Performance Pack / Trekhaak / 4-10-2024 / NewMotion Home Advanced
Ja deze heb ik sinds een kleine 2 weken. Wat mij betreft de moeite waard. Zo ziet het scherm er uit na 2 weken gebruik en zonder te poetsen,Freakie1NL schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 10:45:
[...]
Is wel iets goedkoper (38 euro) te koop. Staat al een tijdje op lijstje maar twijfel inderdaad over het nut. https://www.amazon.nl/dp/B09VRRVB5C
:strip_exif()/f/image/7XwfK2xAeea98AQHKvK9KWVS.jpg?f=fotoalbum_large)
Minder vingerafdrukken maar wel wat stof helaas, Maar al met al voor mij in ieder geval de moeite waard
Ja, maar dat doekje is heeeeeel klein en dun. Ik heb een microvezel glasdoek in de auto liggen een Vetro Bianco doek.
Die nog beschikbaar? Wil hem wel overnemen.iRenik schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 13:43:
[...]
[Afbeelding]
11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S
Ik vind de laad-discussie een interessante. Ik heb aardig wat tripjes gedaan nu:
1. Meerdere keren Zweden
2. Zuid Duitsland
3. Spanje
Mijn trip naar Spanje was vorig jaar (nog met mede-tweakers tegelijk gereden) en dat was eigenlijk net buiten het hoogseizoen. Ik heb daar 1x 10 minuten moeten wachten voor een snellader. Dit keer gaan we medio-augustus, dus dat zal iets drukker zijn. Ik ben persoonlijk altijd uitgegaan van 10%-tot-90% laden. Dat komt eigenlijk door het volgende:
- We stoppen, ik pleur de kabel erin
- Vrouw pakt kind uit de auto (die was destijds 1 jaar)
- We nemen de kinderwagen mee en gaan richting restaurant/tankstation
- Daar aanbeland gingen we luier verschonen, koffie/snelle-snack (niet uitgebreid eten), zelf toiletteren
- Terug naar de auto, die dan op 90% staat (of eind 80).
Dan hebben we dus 30minuten stilgestaan.
Dat moet overigens bij ons ook wel, omdat we daarop rijden qua planning. Dit jaar is onze dochter 2, gaan we deels dezelfde route doen en zijn we dus sneller klaar tijdens de stops i.v.m. minder luiers. Maar ook nu heb ik weer tot 90% gepland met ABRP. Eens kijken hoe dat gaat... Als we sneller weer bij de auto kunnen zijn en eerder weg kunnen i.v.m. volgende stop, dan ga ik natuurlijk niet doorladen.
Mijn irritaties zijn in Nederland op campings dit jaar met name de PHEV's die de 11kw camping-laadpalen bezet houden.
1. Meerdere keren Zweden
2. Zuid Duitsland
3. Spanje
Mijn trip naar Spanje was vorig jaar (nog met mede-tweakers tegelijk gereden) en dat was eigenlijk net buiten het hoogseizoen. Ik heb daar 1x 10 minuten moeten wachten voor een snellader. Dit keer gaan we medio-augustus, dus dat zal iets drukker zijn. Ik ben persoonlijk altijd uitgegaan van 10%-tot-90% laden. Dat komt eigenlijk door het volgende:
- We stoppen, ik pleur de kabel erin
- Vrouw pakt kind uit de auto (die was destijds 1 jaar)
- We nemen de kinderwagen mee en gaan richting restaurant/tankstation
- Daar aanbeland gingen we luier verschonen, koffie/snelle-snack (niet uitgebreid eten), zelf toiletteren
- Terug naar de auto, die dan op 90% staat (of eind 80).
Dan hebben we dus 30minuten stilgestaan.
Dat moet overigens bij ons ook wel, omdat we daarop rijden qua planning. Dit jaar is onze dochter 2, gaan we deels dezelfde route doen en zijn we dus sneller klaar tijdens de stops i.v.m. minder luiers. Maar ook nu heb ik weer tot 90% gepland met ABRP. Eens kijken hoe dat gaat... Als we sneller weer bij de auto kunnen zijn en eerder weg kunnen i.v.m. volgende stop, dan ga ik natuurlijk niet doorladen.
Mijn irritaties zijn in Nederland op campings dit jaar met name de PHEV's die de 11kw camping-laadpalen bezet houden.
XPENG G9 Performance 2024
Stuur me je adresgegevens even in een PB dan stuur ik hm je kosteloos op 👍🏻Freakie1NL schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 19:48:
[...]
Die nog beschikbaar? Wil hem wel overnemen.
"Cold feed" dat is wat ik heb. Ik was blij met de bestelling van de Polestar, maar ondertussen ben ik wijzer geworden. Deels door dit forum maar ook nu we door Frankrijk rijden met onze benzine auto met daarachter onze caravan. Caravan meenemen achter de Polestar is een utopie. Hoe kon ik denken dat het wel los zou lopen. Nou niet dus, caravan achter de auto laten zitten tijdens laden kan sowieso niet en de actieradius wordt één groot drama. Laden op campings, of in de omgeving daarvan, is ook een drama. En dan lees ik op dit forum allemaal berichten waar ik nou ook niet echt vrolijk van wordt. En als klap op de vuurpijl een bericht dat de levering behoorlijk uitgesteld wordt (januari 2023) door velgen die niet te leveren zijn. En maar zeggen dat het 100% zeker is dat de auto oktober 2022 geleverd zou worden. Nu hoop ik op oktober 2023, kunnen we "gewoon" nog een keertje met onze caravan op vakantie.
[ Voor 3% gewijzigd door Marcel vl op 19-07-2022 23:23 ]
Als je toch al daar bent, zet die caravan lekker daar in een stalling.Marcel vl schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 23:21:
"Cold feed" dat is wat ik heb. Ik was blij met de bestelling van de Polestar, maar ondertussen ben ik wijzer geworden. Deels door dit forum maar ook nu we door Frankrijk rijden met onze benzine auto met daarachter onze caravan. Caravan meenemen achter de Polestar is een utopie. Hoe kon ik denken dat het wel los zou lopen. Nou niet dus, caravan achter de auto laten zitten tijdens laden kan sowieso niet en de actieradius wordt één groot drama. Laden op campings, of in de omgeving daarvan, is ook een drama. En dan lees ik op dit forum allemaal berichten waar ik nou ook niet echt vrolijk van wordt. En als klap op de vuurpijl een bericht dat de levering behoorlijk uitgesteld wordt (januari 2023) door velgen die niet te leveren zijn. En maar zeggen dat het 100% zeker is dat de auto oktober 2022 geleverd zou worden. Nu hoop ik op oktober 2023, kunnen we "gewoon" nog een keertje met onze caravan op vakantie.
Adem in, adem uit. Hoe vaak ga je met de caravan op vakantie? En is het nou voor dat zeer beperkte aantal keer/keren nodig om de rest van het jaar in een auto te rijden die bedoelt is om een caravan te trekken.Marcel vl schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 23:21:
Geloof mij, "once you go electric you will experience it's fantastic "(net maar even zelf bedacht).
11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S
Dit kon je toch prima vantevoren weten?Marcel vl schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 23:21:
Uitgestelde levertijd is natuurlijk jammer maar daar heeft iedereen last van.
Alle stress lijkt voornamelijk in de vakantie te zitten. Ik zou (zoals eerder al aangegeven) je caravan daar in de stalling zetten. Dan is het grootste probleem opgelost.
Laden kan omgaat wel bij het lokale snellaadstation en met wat geluk kan je de auto op de camping met de granny charger volladen.
Mijn ervaring na 7 jaar EV rijden is dat het voornamelijk de non-EV eigenaren zijn die veel herrie maken. Ik ben al meerdere keren op vakantie geweest en dit gaat altijd prima 👌
het is gewoon een andere manier van autorijden, vooral op vakantie, het vergt slechts een kleine aanpassing in je manier van denken en plannen, meer is het niet.
Er zijn in dit topic een aantal tests gedaan met caravan's en daar ging het verbruik wel redelijk richting de 35kWh/100km idd.Marcel vl schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 23:21:
Wij zijn door gezinsuitbreiding uit onze gewone technisch katoenen tent gegroeid, omdat alles niet meer in de auto past. Daarom voor een vouwwagen gekozen. In ideale omstandigheden rijden we 20-22kWh/100km en als 't wat te warm/koud is, dan 25kWh/100km. Dat is met 20" en performance pack, dus dat is juist heel goed. Reden hiervoor is volgens mij dat de vouwwagen lager en smaller de P2 is.
Met de caravan zou ik prima tot 500km reizen, maar meer niet, dan moet je zooo ontzettend vaak laden. Tenzij je dat natuurlijk prima vind :-)
Ik zat met de caravan er achter op 45kWh/100 tot 50KWh/100.kramon schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 08:49:
[...]
Er zijn in dit topic een aantal tests gedaan met caravan's en daar ging het verbruik wel redelijk richting de 35kWh/100km idd.
Wij zijn door gezinsuitbreiding uit onze gewone technisch katoenen tent gegroeid, omdat alles niet meer in de auto past. Daarom voor een vouwwagen gekozen. In ideale omstandigheden rijden we 20-22kWh/100km en als 't wat te warm/koud is, dan 25kWh/100km. Dat is met 20" en performance pack, dus dat is juist heel goed. Reden hiervoor is volgens mij dat de vouwwagen lager en smaller de P2 is.
Met de caravan zou ik prima tot 500km reizen, maar meer niet, dan moet je zooo ontzettend vaak laden. Tenzij je dat natuurlijk prima vind :-)
Fors verbruik, maar met een brandstofauto gaat het verbruik ook flink omhoog. De combinatie rijdt super, het laden is wel een dingetje. Ben alleen in NL gebleven.
Je kunt ook gewoon een huisje, hotel of tent boeken en gewoon in Duitsland 200km/h rijden met ongeveer 40kWh/100km verbruik.
Anyway, ieder het zijne, van mij mag iemand zoveel beren op de weg zien als hij maar wilt. Ik zou zo weer een Polestar 2 bestellen iig.
Anyway, ieder het zijne, van mij mag iemand zoveel beren op de weg zien als hij maar wilt. Ik zou zo weer een Polestar 2 bestellen iig.
Polestar 2 MY22 LRDM Magnesium SW2.11
Geen caravan hier maar wel fietsen die op dak mee gaan. Mijn conclusie is dat ik het verbruik wat in de gaten moet houden en als het te hoog wordt kan ik prima compenseren door de snelheid wat te laten zakken.nordic_blue schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 09:15:
[...]
Ik zat met de caravan er achter op 45kWh/100 tot 50KWh/100.
Fors verbruik, maar met een brandstofauto gaat het verbruik ook flink omhoog. De combinatie rijdt super, het laden is wel een dingetje. Ben alleen in NL gebleven.
Dak vol fietsen en lelijke zijwind is al snel richting de 30kWh/100km maar als je vervolgens 85km/h tussen de vrachtwagens gaat hangen zakt dat terug naar 21-22 en verlies je nog geen 10min per 100km. Alternatief is elk uur 10min aan een snellader als dat op je route zit.
Met een caravan kan je dus 80 pruttelen en geregeld ff laden. Gaat prima volgens mij
Hoe werkt dat eigenlijk? Is ACC ingesteld op kortste afstand voldoende om dat voordeel te halen, of moet je handmatig dichtbij rijden?Whieee schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:27:
[...]
Dak vol fietsen en lelijke zijwind is al snel richting de 30kWh/100km maar als je vervolgens 85km/h tussen de vrachtwagens gaat hangen zakt dat terug naar 21-22 en verlies je nog geen 10min per 100km.
Ik heb de ACC op korte afstand ingesteld (en dat is nog steeds vrij ruim) en dat levert in combinatie met de iets lagere snelheid al behoorlijke winst op. Je kan ongetwijfeld nog wel meer voordeel halen door echt op een bumper te gaan hangen, maar dat lijkt me niet echt een goed ideekramon schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 13:50:
[...]
Hoe werkt dat eigenlijk? Is ACC ingesteld op kortste afstand voldoende om dat voordeel te halen, of moet je handmatig dichtbij rijden?
Ik heb de indruk dat als je handmatig iets dichterbij gaat rijden, en je dan de ACC instelt hij die afstand overneemt. Bij TE dichtbij lijkt de wagen terug te vallen tot de standaard waarde.Whieee schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 14:00:
[...]
Ik heb de ACC op korte afstand ingesteld (en dat is nog steeds vrij ruim) en dat levert in combinatie met de iets lagere snelheid al behoorlijke winst op. Je kan ongetwijfeld nog wel meer voordeel halen door echt op een bumper te gaan hangen, maar dat lijkt me niet echt een goed idee
Poosje geleden heb ik dat eens uitgeprobeerd en het leek zo te werken. Maar dit kan ook wishfull thinking zijn geweest. Ik vind 1 streepje ook net iets te ver van mijn voorganger.
Of zijn er meer mensen met deze ervaring?
Polestar 2 (Dec 2021) LRSM Moon Pilot 19"
Verwijderd
Hoe ervaren jullie de airco koelcapaciteit? Ik krijg het vrijwel nooit 'normaal' in de auto op zonnige dagen. Op 'LO' komt er hooguit matig koude lucht uit de roosters. Volgens de Volvo dealer is er niks mis met het systeem maar mijn 3 vorige auto's hoefde ik niet op lager dan 19C te zetten om de auto goed koel te krijgen. De roosters vind ik ook ongelukkig geplaatst, ik krijg het niet voor elkaar dat de lucht in mijn gezicht blaast. Maar misschien doe ik zelf iets fout?
Mijn vrouw klaagt er ook over, maar die is op zich wel vrij heet van zichzelf
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2022 16:09 ]
het is anders dan mijn vorige wagen, daar ging het eerlijk gezegd wel wat vlotter bij heet weer, AC stond steeds op automatisch en blaasde in het begin keihard om de gewenste temp te behalen in de zomer.
in de P2 moet je handmatig alles max zetten om hetzelfde resultaat te behalen, maar eens afgekoeld staat het bij mij op 21° en de blazer net niet halfweg.
daarna vind ik wel even aangenaam als in de vorige wagen.
persoonlijk wil ik de lucht niet voelen in mijn gezicht, dus dat is wel goed.
in de P2 moet je handmatig alles max zetten om hetzelfde resultaat te behalen, maar eens afgekoeld staat het bij mij op 21° en de blazer net niet halfweg.
daarna vind ik wel even aangenaam als in de vorige wagen.
persoonlijk wil ik de lucht niet voelen in mijn gezicht, dus dat is wel goed.
[ Voor 8% gewijzigd door K2. op 20-07-2022 16:17 ]
Ik zet de airco in mijn auto vaak op eco, zelfs met warm weer wordt het dan koud genoeg in de wagen. Ik heb de ventilatiesnelheid altijd in het midden staan en op auto. Bij het instappen bij extreem heet weer zet ik vaak wel hem even op auto. Daarnaast laat ik de auto vaak vooraf pre conditioneren via de app:)
Over de ACC discussie, ik vind 1 streepje prima en geeft je goed de ruimte naar je voorganger. Ik heb zelfs wanneer het wat rustiger op de weg is dat ik hem veel ruimer instel. Rijdt veel relaxer en geeft je de ruimte om te anticiperen. Soms als er dan iemand voor je invoegt zet ik de ACC uit en weer aan als die weer een baan is opgeschoven. Zo voorkom ik dat hij vol in de ankers gaat.
Over de ACC discussie, ik vind 1 streepje prima en geeft je goed de ruimte naar je voorganger. Ik heb zelfs wanneer het wat rustiger op de weg is dat ik hem veel ruimer instel. Rijdt veel relaxer en geeft je de ruimte om te anticiperen. Soms als er dan iemand voor je invoegt zet ik de ACC uit en weer aan als die weer een baan is opgeschoven. Zo voorkom ik dat hij vol in de ankers gaat.
Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium
Als je Eco klimaat aanstaat; probeer met deze eens uit te schakelen.Verwijderd schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 16:08:
Hoe ervaren jullie de airco koelcapaciteit? Ik krijg het vrijwel nooit 'normaal' in de auto op zonnige dagen. Op 'LO' komt er hooguit matig koude lucht uit de roosters. Volgens de Volvo dealer is er niks mis met het systeem maar mijn 3 vorige auto's hoefde ik niet op lager dan 19C te zetten om de auto goed koel te krijgen. De roosters vind ik ook ongelukkig geplaatst, ik krijg het niet voor elkaar dat de lucht in mijn gezicht blaast. Maar misschien doe ik zelf iets fout?
Vorige leasebak het gas laten vervangen, overweeg het nu weer te doen. Kan je aan de binnenkant je ramen krabben als je hem op low zetVerwijderd schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 16:08:
Mocht je dit willen laten doen, ben hier geweest (https://www.erf.nl/)
Net even geprobeerd op LO, blaast onmiddellijk ijskoude lucht hier.Verwijderd schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 16:08:
Heb je geen lek in je systeem ergens en zit je zonder gas?
Verwijderd
Bijzonder. Bij mij is de lucht verre van ijskoud. Staat verder niet op eco stand of iets dergelijks. Heb dus een controle laten doen bij de 30K beurt een maand geleden, volgens de dealer was het toen in orde. Op een rit van 20min wordt het echter niet behaaglijk koel.
Zal nog eens langs gaan.
Zal nog eens langs gaan.
Wat leesvoer: https://www.touring.be/nl...s-3000-km-rijden-en-laden
Wij gaan over een paar dagen dezelfde kant op met de p2.
In Frankrijk hebben ze dit beter opgelost. Bij ionity (met plugsurfing) betaal je per minuut in plaats van per KWh. Hierdoor wordt laden duurder als de snelheid onder de 60KW daalt. Laden boven 80% wordt dan dure aangelegenheid. Doorrijden naar volgende snellader is goedkoopste optie.Rene schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 12:12:
Tja over laden en weghalen. Daar kan je natuurlijk altijd over discussieren. Over het algemeen vind ik het ook niet netjes om door te laden tot 100%. Maar er zijn 1000 redenen om dat wel te doen.
Polestar 2, Launch Edition, PP 20”, midnight, 9-2020
Leuk maar waar komt toch die onzin vandaan dat je niet onder 20% zou moeten gaan. Dat las ik ook al bij de ANWB. Hij laadt juist het allersnelst onder de 20%! Laden van 0-20 of 5-25% gaat 50-70% sneller dan van 60 naar 80% terwijl je met die zelfde 20% even ver kunt rijden. Daarnaast gebruik je een vijfde van de accu niet. Dus je geeft zowel veel rijbereik als ook laadsnelheid weg en het zorgt dus voor flink langere reistijd. Jammer dat de EV kennis bij ANWB en Touring nog steeds tekort schiet.k-jah schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 18:36:
Wat leesvoer: https://www.touring.be/nl...s-3000-km-rijden-en-laden
[ Voor 5% gewijzigd door JTHZZ op 20-07-2022 19:10 ]
Zelfde ervaring hier. De XC40 die hier staat gaat ijskoud blazen als je onder de 18 durft te gaan (en snel), bij mijn PS2 kan ik het nooit echt koud noemen en als het occasioneel eens gebeurt dan heeft het een hele tijd geduurd. Opmerkelijk verschil dus met de Volvo.Verwijderd schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 16:08:
Precies dat. Ik las dat anwb artikel ook vol verbazing.JTHZZ schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 19:09:
[...]
Leuk maar waar komt toch die onzin vandaan dat je niet onder 20% zou moeten gaan. Dat las ik ook al bij de ANWB. Hij laadt juist het allersnelst onder de 20%! Laden van 0-20 of 5-25% gaat 50-70% sneller dan van 60 naar 80% terwijl je met die zelfde 20% even ver kunt rijden. Daarnaast gebruik je een vijfde van de accu niet. Dus je geeft zowel veel rijbereik als ook laadsnelheid weg en het zorgt dus voor flink langere reistijd. Jammer dat de EV kennis bij ANWB en Touring nog steeds tekort schiet.
Precies, vorige leasebak was een GTE, airco was zeker niet slecht na gasvervangen standje vrieskou.jnsvr schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 19:30:
[...]
Zelfde ervaring hier. De XC40 die hier staat gaat ijskoud blazen als je onder de 18 durft te gaan (en snel), bij mijn PS2 kan ik het nooit echt koud noemen en als het occasioneel eens gebeurt dan heeft het een hele tijd geduurd. Opmerkelijk verschil dus met de Volvo.
De PS2 koelt wel maar echt koud koud koud ... nope!
Overweeg toch even langs ERF te rijden, laatste keer was het ook niet duur, uiteraard jammer dat het nu al niet goed (genoeg) is.
Mijn MY2022 koelt werkelijk uitstekend (net zo goed als mijn vorige Golf GTE8 ). Ik heb hem op 20 staan en dat gaat prima. De hoeveelheid lucht regel ik zo nu en dan bij met de ventilatorsnelheid.Kohen schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 20:33:
[...]
Precies, vorige leasebak was een GTE, airco was zeker niet slecht na gasvervangen standje vrieskou.
De PS2 koelt wel maar echt koud koud koud ... nope!
Overweeg toch even langs ERF te rijden, laatste keer was het ook niet duur, uiteraard jammer dat het nu al niet goed (genoeg) is.
Ik heb dezelfde ervaring. Eco klimaat staat niet ingeschakeld.Verwijderd schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 16:08:
2022 P2 DMLR Magnesium 19” Pilot/Plus + 2022 Cupra Leon VZ300@416PK + 2015 Ford Fiesta ST
Bizar, bij mij wordt het zelf op zeer warme dagen (hallo dinsdag?) zelfs bij ingestelde 19 graden echt heel koud.pjotreke schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 06:57:
[...]
Ik heb dezelfde ervaring. Eco klimaat staat niet ingeschakeld.
Warmtepomp was wel hard aan het werk, lichte trilling voelbaar in het stuur en luid gezoem in de cabine.
.
[ Voor 99% gewijzigd door k-jah op 21-07-2022 08:53 ]
Ik had pas (na de 2.2 update en in een XC40P8) ook dat de airco het niet deed. Dat gebeurde nadat ik de range assistant uitschakelde. Een reset van het infotainment systeem loste het op....Verwijderd schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 17:15:
Bijzonder. Bij mij is de lucht verre van ijskoud. Staat verder niet op eco stand of iets dergelijks. Heb dus een controle laten doen bij de 30K beurt een maand geleden, volgens de dealer was het toen in orde. Op een rit van 20min wordt het echter niet behaaglijk koel.
Zal nog eens langs gaan.
Blij dat ik geen WP heb, duur toestel, nutteloos in dit gematigd klimaat, maakt lawaai, gaat stuk, …
Lakdikte is normaal. Gemiddeld is zo'n 150 micron aan totale laagdikte. Alle Polestars die ik gemeten heb, hebben een normale dikte.daniel850 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 21:47:
ik heb mijn polestar een ceramische coating gegeven....blijkt dat de lakte dikte hoog is [Afbeelding]
Eerder is er een verhaal ontstaan dat de lak heel dun zou zijn, maar dat is denk ik gemeten door iemand zonder kennis of met een kapotte meter.
“Gematigd”K2. schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 09:19:
Blij dat ik geen WP heb, duur toestel, nutteloos in dit gematigd klimaat, maakt lawaai, gaat stuk, …
Bij mij werkt ie ook 'prima' niet uitzonderlijk goed, maar zeker niet slecht. Met het extreme weer van afgelopen dagen waarbij de auto de hele dag in de zon stond de indicator bij het instappen op 44 graden. Ik had geen preconditioning gedaan (hij wilde niet aan...). Bij instappen zette ik hem op LO. Duurt uiteraard wel ff voor het op acceptabele temperatuur komt, maar dat kwam hij wel (Den Haag > Delft, en het was halverwege wel goed acceptabel).Verwijderd schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 16:08:
Hij blaast dan ook wel echt koude lucht. Beetje gelijkwaardig aan een normale airco, dus ik gok dat de lucht iets van een graad of 17 is. Kan er wel eens (als ik het niet vergeet) een luchtsnelheidsmeter bij houden om te kijken hoe koud de lucht daadwerkelijk is.
De wagen/compressor/ventilator staat dan ook wel aardig zijn best te doen inderdaad. Als je stilstaat voel je dat inderdaad in de auto (en met name in het stuur inderdaad). Net alsof je opeens weer in een ICE zit
T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...
Bij mij staat ie standaard op ECO. Dinsdag met die hitte toch maar even op AUTO gezet en viel me op dat er nauwelijks koude lucht te voelen was. Een paar keer de airco uit-aan gezet en toen was het probleem opgelost.Verwijderd schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 16:08:
** Daarvoor is het openbare laadpalen topic. **
[ Voor 90% gewijzigd door Taro op 21-07-2022 20:49 ]
** Daarvoor is het openbare laadpalen & passen topic. **
[ Voor 91% gewijzigd door Taro op 21-07-2022 20:46 ]
[ Voor 90% gewijzigd door Taro op 21-07-2022 20:46 ]
[ Voor 94% gewijzigd door Taro op 21-07-2022 20:46 ]
Hey iedereen, iemand een idee van de range van een lrdm bij een snelheid van 130-140?( Of een beetje sneller😬) Kan je hier dan 150 km ver mee rijden?
We hebben aan de kust een appartement waar we regelmatig heen rijden. En ik rijd meestal s'avonds laat heen of terug en dan is het qua verkeer goed te doen om wat sneller te rijden.
We hebben aan de kust een appartement waar we regelmatig heen rijden. En ik rijd meestal s'avonds laat heen of terug en dan is het qua verkeer goed te doen om wat sneller te rijden.
[ Voor 4% gewijzigd door Darkmentom op 21-07-2022 17:09 ]
150 is geen probleem in de zomer en winter met 130/140, maar heen en weer gaat je niet lukken.Darkmentom schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 17:08:
Hey iedereen, iemand een idee van de range van een lrdm bij een snelheid van 130-140?( Of een beetje sneller😬) Kan je hier dan 150 km ver mee rijden?
Wat wel zo is trouwens, is dat de blanke lak op delen dun is, maar dat kun je niet meten met een normale meter.GuiltyNL schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 09:29:
[...]
Lakdikte is normaal. Gemiddeld is zo'n 150 micron aan totale laagdikte. Alle Polestars die ik gemeten heb, hebben een normale dikte.
Eerder is er een verhaal ontstaan dat de lak heel dun zou zijn, maar dat is denk ik gemeten door iemand zonder kennis of met een kapotte meter.
Darkmentom schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 17:08:
Klopt 😆ach-jee schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 17:22:
[...]
150 is geen probleem in de zomer en winter met 130/140, maar heen en weer gaat je niet lukken.
Verbruik bij 130 ligt nu rond 23-24 en in de winter 27-28 (20” PP). En regen doet er nog een schepje bovenop 🤬.
Als je die 150 km in 1 keer rijdt, dan daalt het verbruik aanzienlijk tov de eerste 20 km, dus schrik niet als je de eerste keer op pad gaat.
[ Voor 31% gewijzigd door P2Hattem op 21-07-2022 18:18 ]
P4 - Snow / Pilot / Plus / Performance Pack / Trekhaak / 4-10-2024 / NewMotion Home Advanced
[ Voor 95% gewijzigd door Taro op 21-07-2022 20:45 ]
Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV
Ik had gisteren een vriend meerijden die heerlijk onder de indruk was van de binnenkant van de Polestar en zo van alles uit ging proberen op het scherm en de knoppen. Zo ontdekte hij per toeval een feature die ik ook niet kende en niet terug kan vinden in de handleiding...
Dubbelklik op de play/pause button is naar volgende nummer. De haptische feedback die bij de eerste klik mist maakt het alleen wel altijd wat onwennig dubbeldrukken, maar het werkt echt. Als bestuurder zal je liever op het stuur drukken, maar voor een bijrijder wel een mogelijkheid om ook volgende te drukken zonder van scherm te wisselen.
Dubbelklik op de play/pause button is naar volgende nummer. De haptische feedback die bij de eerste klik mist maakt het alleen wel altijd wat onwennig dubbeldrukken, maar het werkt echt. Als bestuurder zal je liever op het stuur drukken, maar voor een bijrijder wel een mogelijkheid om ook volgende te drukken zonder van scherm te wisselen.
Zijn er geen losse fysieke knoppen voor vorige/volgende op de PS2 dan? De P8 heeft die namelijk wel. Dus op het stuur maar ook onder het scherm.
JawelJuancho schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 08:51:
Zijn er geen losse fysieke knoppen voor vorige/volgende op de PS2 dan? De P8 heeft die namelijk wel. Dus op het stuur maar ook onder het scherm.
Let op:
Een Tesla (of ander merk) versus Polestar discussie is hier redelijk offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Het thuis laden past beter in Het grote "thuis laden van je EV" topic. of Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Een Tesla (of ander merk) versus Polestar discussie is hier redelijk offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Het thuis laden past beter in Het grote "thuis laden van je EV" topic. of Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
:strip_exif()/f/image/PE7xOcFAXe3tAG2IDnSgYop5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/x9ZcPnVceLFWWGRyemObCphg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SklxjdPqrQDGsRrgOjAePow9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jRF6O0HP53yZZf6uysjQdx6R.jpg?f=fotoalbum_large)