Slux schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 12:41:
[...]
Wat is er mis met extra geld bij drukken ? zoals het nu gaat is wel heel extreem maar in een normale wereld is extra geld bij printen helemaal niet zo slecht, er zitten ook voordelen aan en het leidt niet altijd tot inflatie, geld komt erbij maar gaat er ook weer uit, persoonlijk zou ik nooit een munt op de markt zetten die je niet kan ''schalen'' want in slechte tijden wil je juist dat mensen meer uitgeven.
Als dat geld op lucht is gebazeerd zal het altijd tot inflatie leiden. de vraag is alleen hoeveel en of het voordeel (gratis geld voor de regering) opweegt tegen de voor en nadelen van de waarde van het geld van de burgers, namelijk meer belasting (andere tool voor meer geld voor de regering) en dat betekend ook verminderde koopkracht.
Dus door bijdrukken krijg je in dit geval idd meer geld zonder dat dit in eerste instantie iets negatiefs lijkt te doen in je portomonee. maar dat wil niet zeggen dat het de inflatie niet beinvloed.
Sturen op Inflatie is imho eigenlijk alleen een goed plan als je heel graag wil dat iedereen meer en meer gaat consumeren, eigenlijk haaks op wat "we" zouden moet nastreven nu duurzaamheid het heetste hangijzer is geworden, maargoed dat is mijn persoonlijke voorkeur en beeld van de wereld
ik zou het helemaal niet erg vinden om in de tijd van litle house on the prairy te wonen en net als dr baker betaald te worden in kip
tijd voor een friedchickencoin.. (zal vast al bestaan)