Lazyke schreef op woensdag 8 september 2021 @ 13:24:
[...]
Zonder nieuwe investeers in bitcoin zou de prijs naar 0 gaan, want de miners moeten hun bitcoin verkopen om de electriciteitsfactuur en dure mining apparatuur te betalen. (Om nog maar te zwijgen over de milieuvervuiling)
Nee, dat is niet correct. Er is een
finite aantal bitcoin. Bitcoin heeft _gebruikers_ nodig om enige waarde te blijven houden. Door verlies van bitcoins + en investeringen om de validatieapparatuur te blijven draaien (ook als mining zou stoppen, en dat doet het ooit) wordt er intrinsiek waarde toegevoegd aan de 'pool' van bestaande bitcoins zonder dat er iemand één aankoop doet.
Als ik jou een bitcoin wil KADO DOEN (geen geld bij van pas gekomen, ik bezit hem al) dan moet ik de gas fee betalen. Dat is een kleine belasting voor het rekenwerk om de transactie mogelijk te maken. De miner kan met die gas fee zijn apparatuur en stroom betalen.
Als je wil bergumenteren dat bitcoin veel minder waard zal worden als er per direct 0 externe kopers bijkomen ("leden") dan heb je daar absoluut gelijk in. Het verschil is echter dat over een langere tijdsduur er wél sprake is van een deflatie, niet inflatie. Door de factoren beschreven. Etjhereum doet daar een schepje bovenop en 'burned' alle gas fees direct. Je krijgt bij veel transacties dus dat er meer eth geburned wordt dan dat er er gemined kan worden wat dus de prijs omhoog duwt.
Hex heeft dat allemaal niet. Het is gewoon letterlijk gebakken lucht, een ponzi waar een paar personen stinkend rijk worden door gratis HEX bij te drukken wat bekostigd wordt door FIAT van nieuwe slachtoffers. Dát is de pure definitie van een ponzi scheme: Je hebt nieuwe aanwas nodig om de winsten van de voorgangs te betalen.
De normale vraag & aanbod economie werkt een beetje hetzelfde oppervlakkig gezien, ja. Echter daar is schaarste wat de prijs omhoog doet gaan. Waardoor men méér fiat wil betalen dan 'vroeger' voor hetzelfde product.
Bij Hex is het niet schaarste wat aan de basis staat van het concept, maar nieuwe fiat die naar binnen MOET vloeien om het hele systeem in stand te houden. Dat is een ponzi, klaar.
[
Voor 4% gewijzigd door
majic op 08-09-2021 13:45
]