Never ever financial advice...
Ik heb een mapje met foto waarbij de naam perfect de volgorde weergeeft in wanneer deze zijn genomen.
Dus IMG20250905_tijd1.jpg IMG20250905_tijd2.jpg IMG20250831_tijd1.heic IMG20250831_tijd2.heic IMG20250906_tijd3.heic.
En ja zo is de sortering op naam oplopend. Lijkt er dus op dat windows 11 sorteert op extensie en daarna pas op naam. Er is geen grouping actief en het is echt dat sommige software niet op linux beschikbaar is maar dit is toch gewoon krom.
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
Windows 11 22H2 en 23H2 krijgen geen updates meer, dus dan ook geen automatische update naar 24/25H2.Olaf van der Spek schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:24:
Een Dell XP 13 i7-1165G7 met Windows 11 22H2 lijkt niet automatisch naar 24 of 25H2 te willen updaten. Werkt deze update niet meer voor oudere versies?
Voor het 25H2 enablement package moet inderdaad op 24H2 met de laatste updates zitten.
Je kan handmatig updaten naar 25H2 met een zogenaamde in-place upgrade/repair installatie via de Windows 25H2 ISO/USB.
ElevenForum: Repair Install Windows 11 with an In-place Upgrade (ISO)
Zie ook dit topic hoe een reparatie en/of update te doen met de laatste Windows 11 ISO/USB.
Processor vervangen , 25H2 upgrade via ISO
De optie die daar aangegeven wordt voor de niet ondersteunde hardware, "/product server", kan je dan negeren.
Oude updates blijven toch gewoon beschikbaar? 2024-10 Cumulative Update for 22H2 is bijvoorbeeld wel gewoon geinstalleerd.The_Doman schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 22:14:
Windows 11 22H2 en 23H2 krijgen geen updates meer, dus dan ook geen automatische update naar 24/25H2.
Het is me toch gelukt om 25H2 goed werkend te krijgen. Ik heb eerst alle drivers geüpdatet en daarna 25H2 nog een kans gegeven en het werkt stabiel. Ik heb ook de XAML pakketten goed gekregen, dat deed het hemjimh307 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 19:15:
[...]
Verbaast me niets. Hoe goed bedoeld het ook is om een mooie update uit te rollen; dan moet deze wel stabiel zijn![]()
In ieder geval heb ik me nu afgeleerd om meteen te happen als er een update uitkomt. Ik kijk het gewoon even aan en 24H2 werkt verder prima (al kende deze ook een slechte start met name voor Ubisoft games en juist die speel ik vaak)Dat kostte mij destijds een hele verse install. Gelukkig heb ik nu glasvezel en een gigabit internetabonnement en is alles opnieuw downloaden niet zo'n punt meer, maar ik vind het uitermate slordig van de softwaregigant hoe goed bedoeld ook.
https://windowsreport.com...crash-in-windows-11-24h2/
Maar dit is een Windows 11 ervaringen topic, dus Zorin 18 OS heeft hier niet heel veel te zoeken. Ik denk dat dat hier Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8 wel mag.Ad416 schreef op maandag 29 december 2025 @ 11:41:
Een Tip Windows vergeten en overstappen naar Zorin 18 OS.werkt geweldig en gratis
De vastgemaakte iconen waren ingeklapt van 24 naar 12 en daaronder is er een totaal nieuwe weergave te zien die nog niet eerder te zien was volgens mij in de te kiezen opties in de instellingen.
Opzich wel handiger nu, dat dan weer wel. Je hoeft niet meer rechtsboven te klikken om naar de lijst met al je programma's te gaan.
Maar wel een rare actie van MS, want ik had geen melding van een update gezien gisteren ofzo. Dan kun je nog verwachten dat er een nieuwe optie is geintroduceerd. Nu wijzigen ze op hun eigen houtje iets aan je UI aan zonder een melding.
Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)
Deze wijziging had ik op mijn computer ook toen ik een nieuwe gebruiker aanmaakte, maar gelukkig had ik die mogelijkheid om het uit te zetten ook weer snel gevondenjacobras schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:40:
Hier ook, geen fijne wijziging. Opent ook een zijbalk om je telefoon te koppelen, waarin de [verberg]-knop gewoon Instellingen opent zonder enig subscherm of uitleg. Volgens artikel https://www.intowindows.c...in-windows-11-start-menu/ zou er een optie "Show mobile device in Start" moeten bestaan, maar die heb ik niet. Gelukkig wees iemand in de reacties op een icoontje in de rechter bovenhoek waarmee het zijpaneel ingeklapt kan worden.
Ik heb zelf op mijn PC het probleem dat hij al weken (inmiddels misschien al bijna twee maanden?) blijft zeuren over dat ik mijn computer opnieuw moet opstarten om 25H2 te installeren. Ik heb dat uiteraard al een paar keer gedaan, net als het leeghalen van C:\Windows\SoftwareDistribution, dism het image laten nakijken en sfc mijn bestanden.
De melding blijft echter komen, en er aan toe geven helpt niet. Ik heb nog niet het geduld gehad om erbij te blijven zitten, maar ik gok dat er een foutmelding komt na de update waardoor e.e.a. teruggedraaid wordt?
In Event Viewer zie ik alleen dat er op 22-11-2025 geen update gevonden kan worden, maar daarna alleen maar positieve meldingen.
Wie weet wat ik nog kan doen om deze melding weer weg te krijgen? Moet ik de update proberen te forceren door setup te draaien vanaf een 25H2 iso?
edit: nog maar een keer herstart, nu met wachten op de fout/herstart. Na een hele tijd wachten startte windows opnieuw op, en kreeg ik "Installatiefout - 0x8007001f" te zien. Deze was nieuw, dus heb ik gezocht hoe die op te lossen is. Zoals gezegd had ik al wat dingen geprobeerd, maar "Instellingen - Systeem - Problemen oplossen - andere probleemoplossers - Windows update" nog niet. Na een paar vragen meldde hij dat hij een probleem gevonden en opgelost heeft. Nu draait windows update weer en probeert het (weer) 25H2 te downloaden. Ik ben benieuwd of hij nu wel installeert......
[ Voor 14% gewijzigd door gwystyl op 13-01-2026 20:40 ]
Ik draai Windows 11 Pro. Ik heb de installatie vrij strak afgesteld maar had net bij het startten tóch ineens de OOBE.
/f/image/dy8VVJli6K4lrY9I2Jzl5he4.png?f=fotoalbum_large)
Dit stond allemaal UITGESCHAKELD. Toen ik net keek stonden er weer vinkjes.
Vervolgens de OOBE:
/f/image/o88DbmMHvQT8N8owgeX8rYb2.png?f=fotoalbum_large)
Ik klikte puur voor de grap op "Next". Er wordt aangedrongen op een Microslop account.
Je kunt niet zomaar weg uit het scherm; je druk op "Previous".
Vervolgens zie ik dat de optie "Remind me in 3 days" verdwenen is.
Ik druk weer op Next en dan Previous: hij staat er weer.
Wat een ratten. Echt verschrikkelijk. Ik weet niet wat ik moet denken na zo veel jaar trouwe klant geweest te zijn.
Daarnaast begin ik echt argwaan te voelen richting deze Amerikaanse software. Het draait namelijk ook op mijn servers.
Overstappen dan maar.CloudPrutser schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 22:22:
Hier een .... eh... erg interessante situatie gehad zojuist.
Ik draai Windows 11 Pro. Ik heb de installatie vrij strak afgesteld maar had net bij het startten tóch ineens de OOBE.
[Afbeelding]
Vervolgens de OOBE:
[Afbeelding]
Ik klikte puur voor de grap op "Next". Er wordt aangedrongen op een Microslop account.
Wat een ratten. Echt verschrikkelijk. Ik weet niet wat ik moet denken na zo veel jaar trouwe klant geweest te zijn.
Daarnaast begin ik echt argwaan te voelen richting deze Amerikaanse software. Het draait namelijk ook op mijn servers.
Have you tried turning it off and on again?
Is voor specifiek mijn machine helaas niet mogelijk.
Wat is de reden? Misschien dat iemand hier ideeën heeftCloudPrutser schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 23:19:
[...]
Is voor specifiek mijn machine helaas niet mogelijk.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Het gaat om een Alienware Area 51. Geen geluid, geen WiFi, geen Bluetooth en ik kan zelf geen drivers vinden. Ik vraag me af of deze situatie te redden is.Raven schreef op zondag 18 januari 2026 @ 08:36:
[...]
Wat is de reden? Misschien dat iemand hier ideeën heeft
https://www.dell.com/en-u...-51-aa18250-gaming-laptop
Ook de meest recente kernel lost het probleem niet op.
Beetje schandalig dat de leverancier dit niet ondersteund. Ik wil dat mijn computer altijd een universele computer is die niet perse Windows hoeft te draaien om te kunnen gebruiken.
Ik heb bij enkele het niet werkend gekregen. Het blokkeren van de preview pane is sinds de laatste update. En vele hebben er problemen mee.
google Ai zegt dit:
Uncheck "Always show icons, never thumbnails" and check "Show preview handlers in preview pane". Apply and OK.
Bij mij is het juist omgekeerd dat het wel werkt.
PowerToys moet ik een heel proces door om het goed te laten keuren! Dus dat is geen optie,.
iemand anders nog?
rare is dat sommige wel tonen en sommige weer niet!
Rufus nog een keer laten slingeren, en dat je dus wilt vermijden.CloudPrutser schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 22:22:
Hier een .... eh... erg interessante situatie gehad zojuist.
[Afbeelding]
Vervolgens de OOBE:
[Afbeelding]
Wat je ook kan doen is het volgende.
In de eerste scherm van OOBE, CMD starten shift+f10 en dan OOBE\BYPASSNRO, je pc reboot en dan kan je pc naa en gebruikeer instellen! zou nog moeten werken.
Ook niet als je zoekt op hardware ID?CloudPrutser schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:05:
[...]
Het gaat om een Alienware Area 51. Geen geluid, geen WiFi, geen Bluetooth en ik kan zelf geen drivers vinden. Ik vraag me af of deze situatie te redden is.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Die werkt niet meer. Probeer deze: start CMD met shift + F10 en voer dan start ms-cxh:localonly uit.theduke1989 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:40:
[...]
In de eerste scherm van OOBE, CMD starten shift+f10 en dan OOBE\BYPASSNRO, je pc reboot en dan kan je pc naa en gebruikeer instellen! zou nog moeten werken.
Ja ik heb hier ook even over gedaan, om uit te vogelen om dit weg te krijgenjacobras schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:40:
Hier ook, geen fijne wijziging. Opent ook een zijbalk om je telefoon te koppelen, waarin de [verberg]-knop gewoon Instellingen opent zonder enig subscherm of uitleg. Volgens artikel https://www.intowindows.c...in-windows-11-start-menu/ zou er een optie "Show mobile device in Start" moeten bestaan, maar die heb ik niet. Gelukkig wees iemand in de reacties op een icoontje in de rechter bovenhoek waarmee het zijpaneel ingeklapt kan worden.
Ik wil die hele sidebar niet, of sowieso mijn telefoon aan de pc koppelen.
[ Voor 5% gewijzigd door Carlos0_0 op 19-01-2026 23:05 ]
Ik heb dit al een paar maanden. Lijkt langzaam uitgerold te geworden.Username3457829 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:35:
Ik start vandaag mijn computer op en ineens is de indeling van het startmenu gewijzigd vanuit het niets. Ik heb gisteren zeker niets veranderd in de instellingen zelf.
De vastgemaakte iconen waren ingeklapt van 24 naar 12 en daaronder is er een totaal nieuwe weergave te zien die nog niet eerder te zien was volgens mij in de te kiezen opties in de instellingen.
Opzich wel handiger nu, dat dan weer wel. Je hoeft niet meer rechtsboven te klikken om naar de lijst met al je programma's te gaan.
Maar wel een rare actie van MS, want ik had geen melding van een update gezien gisteren ofzo. Dan kun je nog verwachten dat er een nieuwe optie is geintroduceerd. Nu wijzigen ze op hun eigen houtje iets aan je UI aan zonder een melding.
Ik vond het ronduit verschrikkelijk eruit zien, en totaal niet handiger. Je kan het 1 en ander nog wijzigen.
Hoezo niet. Je kunt nu zelfs makkelijker het aantal getoonde tegels (iconen) in- en uitklappen door gewoon op een knopje bovenaan te drukken en er passen veel meer tegels dan max 24 nu.Carlos0_0 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 23:07:
[...]
Ik heb dit al een paar maanden. Lijkt langzaam uitgerold te geworden.
Ik vond het ronduit verschrikkelijk eruit zien, en totaal niet handiger. Je kan het 1 en ander nog wijzigen.
En je hoeft alleen naar beneden te scrollen voor je lijst met "alle programma's" ipv nog een extra knop ervoor aan te klikken nadat je al op de startknop hebt geklikt waarna je pas kunt scrollen.
Ik heb een windows 11 pc met wacom tablet. En iedere keer komt er een keyboard window tevoorschijn als ik met pen als muis gebruik. Mega irritant om dan steeds dat window te moeten weg klikken.
Ik doe al jaren mijn best om alle mogelijk vinkje in diverse settings aan/uit te zetten maar iedere keer komt dat keyboard window toch tevoorschijn.
Dus ik dacht, laat ik het eens copilot vragen. En deze gaf de suggestie om in de registry de 'Text input management' service op disabled te zetten. En ik was zo dom om dit advies op te volgen.
while :; do cat PROMPT.md | claude-code ; done
Ahja goede tip. Ik ga deze week even kijken! Ik ben bekend met LSPCI; daar komt zeker het ID uit naar voren?
lspci -nnCloudPrutser schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 10:16:
[...]
Ahja goede tip. Ik ga deze week even kijken! Ik ben bekend met LSPCI; daar komt zeker het ID uit naar voren?
Voor bluetooth, er van uitgaand dat ie USB is, dan kun je die met lsusb vinden.
Onder Windows zijn die hier te vinden (apparaatbeheer -> eigenschappen apparaat -> details -> hardware ID):
Oscar Wilde
Er waren volgens mij verschillende indelingen, die ze aan het testen waren. Ik heb geen beta updates maar kreeg dit ontwerpUsername3457829 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 00:56:
[...]
Hoezo niet. Je kunt nu zelfs makkelijker het aantal getoonde tegels (iconen) in- en uitklappen door gewoon op een knopje bovenaan te drukken en er passen veel meer tegels dan max 24 nu.
En je hoeft alleen naar beneden te scrollen voor je lijst met "alle programma's" ipv nog een extra knop ervoor aan te klikken nadat je al op de startknop hebt geklikt waarna je pas kunt scrollen.
https://microsoft.design/...gning-windows-start-menu/
2 rijen icoontjes, recommended. En allemaal van die grote mappen als gegroepeerd. En er onder de lange lijst van alle apps van A tot Z.
Dit heb ik dus regelrecht direct de nek omgedraaid, want dit ziet er gewoon niet uit. En werkt voor geen meter veel te druk allemaal.
Ik heb nu gewoon 2 rijen nog wel dacht ik met pinned apps, en direct daar onder alle apps van A tot Z(Dus geen recommended of die gegroepeerde mappen).
Ook een repair via verse windows usb blijkt niet meer mogelijk.
Nu heb ik nog wel werk op C-schijf staan die ik wil redden. Dus vanavond de NVMe drives eruit en een nieuwe lege erin en daarop windows installeren. En daarna de NVMe drives terug.
En dat allemaal vanwege een kleine setting in de registry.
Het is proprietary en closed-source. Ik vind het zorgelijk.
Geldt overigens net zo goed voor iOS en andere Amerikaanse meuk.
[ Voor 9% gewijzigd door CloudPrutser op 20-01-2026 14:12 ]
Met repair bedoel je een in-place repair install?Vishari Beduk schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 12:37:
Nou, na 3 uur prutsen in repair proberen de offline control sets te repareren geef ik het op.
Ook een repair via verse windows usb blijkt niet meer mogelijk.
Het werkt wel het beste om dat dan offline te doen is mijn ervaring:
ElevenForum: Repair Install Windows 11 with an In-place Upgrade
Maar als dat ook allemaal niet werkt houd het wel op natuurlijk.The_Doman schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:44:
Een In-place Upgrade/Repair doe ik ook liever offline zonder updates te downloaden.
Voordat je de repair/update poging start kan je ook nog even sfc /scannow en disk cleanup uitvoeren om zoveel mogelijk (update) restbestanden te verwijderen.
Dank je, maar ik kwam gewoon niet bij de repair mogelijkheid. Dus ook niet het scherm wat jij toont.The_Doman schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 14:24:
[...]
Met repair bedoel je een in-place repair install?
Het werkt wel het beste om dat dan offline te doen is mijn ervaring:
ElevenForum: Repair Install Windows 11 with an In-place Upgrade
[...]
Maar als dat ook allemaal niet werkt houd het wel op natuurlijk.
Maar goed, inmiddels de situatie benut om diverse hardware te wisselen. En straks met een nieuwe SSD en schone install verder.
Je hebt geen keus. Feit is dat de voorspring zo enorm is dat het bijna onmogelijk is.CloudPrutser schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 14:12:
Als ik even plat en kort door de bocht mag vragen: hoe staan jullie er tegenover dat Windows (Server) Amerikaanse software is? Voor mijn werk zal ik het blijven gebruiken (Visual Studio, testing, et cetera), maar het voelt na tig jaar inmiddels als een soort landmijn die af kan gaan als Donald Trump nóg gekker gaat doen.
Het is proprietary en closed-source. Ik vind het zorgelijk.
Geldt overigens net zo goed voor iOS en andere Amerikaanse meuk.
Al probeer ik zelf wel zoveel mogelijk linux te gebruiken.
Gebruik je wel de snipping tool? Zie daar nu veel over verschijnen online. Ligt dus gelukkig niet aan mijCarlos0_0 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 17:08:
Op het werk met screenprotector nergens last van
Oh telefoon maakte er iets anders van😂, nee wij hebben screenpresso.Saven schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 17:22:
[...]
Gebruik je wel de snipping tool? Zie daar nu veel over verschijnen online. Ligt dus gelukkig niet aan mij
Echt bizarre onzin.
Na lang prutsen blijkt de verklaring veel simpeler; je windows key wordt alleen bewaard als de installatie gekoppeld is aan een windows account. En als je windows hebt geinstalleerd met een local account moet je dus op zoek naar je originele key.
Anyway, lessons learned; copilot is absoluut niet te vertrouwen. Gebruik het niet.
Door een Microsoft account wordt die dan makkelijker bewaard ja, anders niet. Maar dit is al sinds jaar en dag zo.
Of je moet een laptop of pc met licentie hebben, die in je moederbord zit(zoals laptops etc van hp/ Lenovo etc hebben vaak).
Je key zou door Microsoft moeten worden herkend, ook zonder MS Account.
Ik installeer regelmatig systemen opnieuw, en allen zonder MS account. Nooit gedoe met activering.
Alleen als je grote componenten oals je moederbord vervangt, dan zal er opnieuw om gevraagd worden.
CoPilot is zo slim als de bron is. Onzin in de bron, dan geeft CoPilot (en elke andere AI tool) ook onzin als antwoord.
Heeft er niets mee te maken of je je disk opnieuw formatteert, of zelfs vervangt.Carlos0_0 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:49:
Lijkt me toch vrij logisch dat je licentie key moet in voeren, hoe moet deze bewaard zijn gebleven als jij format c heb uitgevoerd ?.
Door een Microsoft account wordt die dan makkelijker bewaard ja, anders niet. Maar dit is al sinds jaar en dag zo.
Of je moet een laptop of pc met licentie hebben, die in je moederbord zit(zoals laptops etc van hp/ Lenovo etc hebben vaak).
Elke PC heeft een hardware hash, op basis daarvan weet Microsoft je key, en activeert hij gewoon opnieuw.
Zie ook:reinier68 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 21:36:
Heeft er niets mee te maken of je je disk opnieuw formatteert, of zelfs vervangt.
Elke PC heeft een hardware hash, op basis daarvan weet Microsoft je key, en activeert hij gewoon opnieuw.
TenForums: Win10 Pro - Digital Activiation - Not Linked to MS Account
ElevenForum: Windows 10 and Windows 11 Digital Licencing explained
Klopt, er is op het web genoeg te vinden hoe dan je de boel weer geactiveerd krijgt.
Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS3.0.3.0.WNAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019
Zero compensation
Onhandig, want dan is de drive ook stuk?Internet Janny schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 07:16:
Vandaag is de dag dat ik W11 volledig nuke van m'n drive.
Have you tried turning it off and on again?
https://en.wikipedia.org/...(artificial_intelligence)reinier68 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 21:33:
@Vishari Beduk
CoPilot is zo slim als de bron is. Onzin in de bron, dan geeft CoPilot (en elke andere AI tool) ook onzin als antwoord.
ik lees nogal wat vervelende berichten over deze update,
aangezien ik niet veel verstand heb van pc's en dan met mijn pc de straat over moet om naar de hardware store te gaan om het te laten fixen.
Kan je gewoon installeren.
Maar vaak gaat het ook gewoon goed, en die mensen hoor je nauwelijks. Grote kans dus dat de update geen problemen geeft, maar het is geen garantie.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Wachten met die update(s) installeren kan ook geen kwaad natuurlijk.joey82 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 22:18:
is het oke om even te wachten met het updaten van KB5074109?
ik lees nogal wat vervelende berichten over deze update,
aangezien ik niet veel verstand heb van pc's en dan met mijn pc de straat over moet om naar de hardware store te gaan om het te laten fixen.
Ik die laatste hier ook wel geïnstalleerd, dat ging niet automatisch, maar dat was op wat onbelangrijke oude/test laptops/systemen.
Als ik mijn Lenovo Legion opnieuw installeer met een complete format dan registreert hij altijd standaard Microsoft Windows 11 en moet ik zelf altijd nog de later gekochte Microsoft Windows 11 Pro key invoeren. Blijkbaar blijft de gewone Microsoft Windows 11 licentie dominant.reinier68 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 21:36:
[...]
Heeft er niets mee te maken of je je disk opnieuw formatteert, of zelfs vervangt.
Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.
/f/image/OVrw64355nYCaMRtwGZgsYQn.png?f=fotoalbum_large)
Waarom wordt hier Windows 11 23H2 aangeboden in plaats van 24H2 of 25H2?
Is een Dell Optiplex i3-12100T met nu Windows 10.
[ Voor 6% gewijzigd door Olaf van der Spek op 27-01-2026 13:42 ]
Je kan niet direct naar 25H2 , je moet zover ik weet eerst een tussenstap maken, ik weet niet of dit ook zo is met een in-place upgrade dat je deze stappen dan kan overslaan en je direct naar 25H2 gaat.Olaf van der Spek schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 13:41:
[Afbeelding]
Vreemd, Microsoft biedt nu 25H2 aan als directe upgrade vanaf W10.Olaf van der Spek schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 13:41:
Anders gewoon upgraden met behulp van de laatste 25H2 ISO?
Update van Win11 23h naar 25h
The_Doman schreef op donderdag 6 november 2025 @ 19:33:
Vanaf Windows 10 kan het nu ook direct:
Google: Windows 10 now directly upgrades to Windows 11 25H2
Maar dit soort grote upgrades doe ik eigenlijk ook altijd via een ISO/USB upgrade.
Waarom dat?The_Doman schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 17:04:
Maar dit soort grote upgrades doe ik eigenlijk ook altijd via een ISO/USB upgrade.
Gewoon updaten via die melding, die doet het zelfde als de ISO uiteindelijk.The_Doman schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 17:04:
[...]
Vreemd, Microsoft biedt nu 25H2 aan als directe upgrade vanaf W10.
Anders gewoon upgraden met behulp van de laatste 25H2 ISO?
Update van Win11 23h naar 25h
[...]
Die ISO moet je toch ook nog downloaden, kan je het nu net zo goed windows update laten downloaden.
Gaat sneller? De downloadsnelheid van Windows Update is niet bepaald hoog.
Oscar Wilde
Dat dus onder andere, ik heb de laatste Windows 10/11 ISO's altijd wel ergens bij de hand op een Ventoy disk/USB voor repair/updates installaties.Raven schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 17:38:
Gaat sneller? De downloadsnelheid van Windows Update is niet bepaald hoog.
Ook doe ik het liever gewoon offline en download de updates na de upgrade.
Wil je echt de allerlaatste maandelijkse ISO kan je nog kijken op de bekende site.
Bijvoorbeeld:
Google: nl-nl_windows_11_consumer_editions_version_25h2_updated_jan_2026_x64_dvd_fb37d9ae.iso
Oscar Wilde
En dan eens zien dat je de rechten gaat krijgen om die exe's en services uit te schakelen. Gaat je niet op een normale manier lukken. Uiteindelijk maar via een Hiren-boot USB en de tools daarop de bewuste rommel de nek omgedraaid.
Recall en Copilot rommel zitten meer en meer in W11 verweven, zonder dat het mij iets brengt. Het is dat ik (nog) niet alles wat ik wil in mijn workflow kan op Zorin, maar anders was het nu echt klaar.
En iedere update opnieuw de rommel proberen te verwijderen of uit te schakelen
Ik denk dat ik grotendeels met Windows 11 Home af zou kunnen, maar vanwege Bitlocker is de Pro versie ook interessant.
Ik heb eens met slmgr -dlv gekeken wat voor Windows versie en licentietype ik nu heb op mijn laptop: Core Edition, Retail Channel.
Met wmic path softwarelicensingservice get OA3xOriginalProductKey heb ik vervolgens mijn productkey gevonden.
Nu zouden Windows 10 Retail licenties ook gelden voor Windows 11, maar het is me niet geheel duidelijk wat voor versie ik kan activeren als ik nu een Core Edition heb. Is daarmee Home of Pro te activeren?
Your Friendly Neighborhood Moderator
Haha, geen idee. Ik had opgezocht waar ik mijn versie en mijn serienummer kon vinden en dit was de manier die ik gevonden had waarop je zonder extra software de gewenste info kon zien. Natuurlijk ook even gedaan zoals jij het noemt. Dan zie ik geen licentiesleutel, maar wel Windows Home.Carlos0_0 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 08:22:
Waarom zo ingewikkeld doen om te kijken wat je heb, rechte muisknop in de verkenner op this pc en dan eigenschappen werkt al sinds jaar en dag ?.
Nu heb ik nog even verder gezocht, en op sommige plekken wordt gezegd dat Core = Home en op andere plekken dat Core = stripped down Home. Dat is verwarrend... Als Core Edition wel gewoon enkel een ander woord is voor Home, dan zou dus mijn licentiesleutel van de laptop voldoende moeten zijn om de nieuwe PC te licenseren, toch? Of moet ik toch ergens rekening mee houden vanwege Core Edition?
Ja je ziet daar idd geen serial key staan, maar wel welke versie jij heb op de laptop.Jorgen schreef op zondag 1 februari 2026 @ 12:16:
[...]
Haha, geen idee. Ik had opgezocht waar ik mijn versie en mijn serienummer kon vinden en dit was de manier die ik gevonden had waarop je zonder extra software de gewenste info kon zien. Natuurlijk ook even gedaan zoals jij het noemt. Dan zie ik geen licentiesleutel, maar wel Windows Home.
Nu heb ik nog even verder gezocht, en op sommige plekken wordt gezegd dat Core = Home en op andere plekken dat Core = stripped down Home. Dat is verwarrend... Als Core Edition wel gewoon enkel een ander woord is voor Home, dan zou dus mijn licentiesleutel van de laptop voldoende moeten zijn om de nieuwe PC te licenseren, toch? Of moet ik toch ergens rekening mee houden vanwege Core Edition?
In dit geval zou jij idd als het goed is gewoon Home Edition kunnen installeren, volgens mij zijn er geen stripped versies van win11.
Mooi! Dat scheelt een hoop gezoek naar betaalbare en legitieme versies.Carlos0_0 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 13:27:
[...]
Ja je ziet daar idd geen serial key staan, maar wel welke versie jij heb op de laptop.
In dit geval zou jij idd als het goed is gewoon Home Edition kunnen installeren, volgens mij zijn er geen stripped versies van win11.
Nu valt mijn huidige laptop telkens uit en ik ben toch bang voor data corruptie. Zijn er nog ergens via Microsoft of partners usb-sticks met de ISO te bestellen, zodat ik zeker weet dat ik een goedwerkende Windows heb straks? Of is het risico van de ISO downloaden en dan fouten hebben vrij klein?
Ik zou eventueel de ISO download direct naar mijn NAS kunnen downloaden, maar dat gaat evengoed wel gestart worden en verlopen via mijn Windows laptop.
Dat is al tig jaar niet meer, dat je een cdtje(Of dit geval usb) koopt met de software erbij.
Je kan gewoon elke usb stick pakken die je wil, alleen kijken of die 8gb of groter is.
Dan kan je via https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows11 gewoon of de iso downloaden, of via de media creation tool(installatie media) de usb stick laten maken).
Ja, weet ik. Het gaat mij er meer om dat ik geen zin heb in een corrupte ISO, aangezien de laptop om de haverklap zomaar uitvalt en hij dan eerst geen bootable drive meer vindt.Carlos0_0 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 14:15:
Usb sticks met ISO te bestellen, dat gaat wel heel ver sorry even binnen pretje.
Dat is al tig jaar niet meer, dat je een cdtje(Of dit geval usb) koopt met de software erbij.
Je kan gewoon elke usb stick pakken die je wil, alleen kijken of die 8gb of groter is.
Dan kan je via https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows11 gewoon of de iso downloaden, of via de media creation tool(installatie media) de usb stick laten maken).
Dat is helaas geen optie.Carlos0_0 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 14:25:
Oh ja dat is inderdaad wel vervelend, kan je hem niet even op een andere pc maken(van je werk of familie / vrienden).
Ik zal erop moeten vertrouwen dat de download goed gaat, denk ik.
Vervolgens op USB zetten en hopen dat het foutloos gegaan is
Ook dan ben ik afhankelijk van hoelang mijn laptop het volhoudt. Dat kan weken zijn, of 5 minuten.kujinshi schreef op zondag 1 februari 2026 @ 14:47:
Ik maak Windows install USB simpel met Rufus en dan de ISO file erin mounten. Heb je nog een paar opties en klaar. Die hele Windows Creation kit/tool niet nodig.
Je kan altijd de ISO hash/checksums verifiëren.Jorgen schreef op zondag 1 februari 2026 @ 14:18:
Ja, weet ik. Het gaat mij er meer om dat ik geen zin heb in een corrupte ISO, aangezien de laptop om de haverklap zomaar uitvalt en hij dan eerst geen bootable drive meer vindt.
Sowieso aan te raden bij downloaden van onbekende bronnen natuurlijk.
Rufus heeft ook de optie om de ISO's te downloaden, op te slaan en de checksum/hash te controleren.
Windows 11 on unsupported device - Rufus instructies
En er zijn diverse bekende tooltjes zoals bijvoorbeeld:
Windows and Office Genuine ISO Verifier
:fill(white):strip_exif()/f/image/GKViXrVowQuAOFObDHyvLhuv.png?f=user_large)
Om uitvallen van de laptop (mogelijk) te voorkomen kan je eventueel de CPU snelheid beperken?
Google: Limit CPU speed
Een 8GB USB zou nog nét moeten passen bij de laatste Windows 11 ISO:Jorgen schreef op zondag 1 februari 2026 @ 16:16:
@The_Doman Dank! Ik heb rufus-4.12.exe Standaard Windows x64 gedownload. Ik zal even een grotere USB stick kopen en dan jouw stappenplan volgen.
[Rufus]Error: ISO image extraction failure bij Win11 .iso
Voor niet zo heel veel meer heb je ook nog grotere. Ik zoek zo wel even een leuke aanbieding op. Grootste wat ik hier thuis had, kwam niet in aanmerking.The_Doman schreef op zondag 1 februari 2026 @ 16:32:
[...]
Een 8GB USB zou nog nét moeten passen bij de laatste Windows 11 ISO:
[Rufus]Error: ISO image extraction failure bij Win11 .iso
Alvast een paar vragen over de Rufus instellingen. Ik zie in je screenshots dat je online accounts uitschakelt, maar ook nog geen offline account aanvinkt.
- Is er een reden voor dat we dat beter pas later in het proces doen?
- Wordt dat volumelabel automatisch gemaakt of is dat iets wat ik morgen zelf moet instellen?
- Ik ga draaien met een ASRock B850 LiveMixer WiFi en AMD Ryzen 9700X. Voor mij zal alleen UEFI van toepassing zijn, klopt dat?
Als je geen vooringesteld account invult/activeert kan je deze bij de Windows setup zelf invullen.Jorgen schreef op zondag 1 februari 2026 @ 16:35:
Ik zie in je screenshots dat je online accounts uitschakelt, maar ook nog geen offline account aanvinkt.
- Is er een reden voor dat we dat beter pas later in het proces doen?
Dat is wel zo flexibel als je de Windows USB vaker wilt gebruiken voor/bij andere installaties.
Let wel op dat de optie offline account aanmaken alleen werkt als je niet met internet bent verbonden tijdens de Windows setup.
Bij Windows pro kan je nog wel kiezen voor de Work/school domain option:
Google: Windows 11 Pro offline account domain option
Als je geen aangepaste USB met Rufus of andere bekende tooltjes hebt gemaakt die de "geforceerde" Microsoft account uitzetten werkt deze manier het makkelijkste voor zowel Windows 10 en 11.
Ook met de laatste (preview) 25H2 zo te zien.
Google: start ms-cxh:localonly
Of je wel of geen lokale account wilt gebruiken moet je natuurlijk zelf bepalen.
Je kan altijd later na de setup switchen naar een online account of andersom.
Als je de USB alleen op UEFI systemen gaat gebruiken hoef je daar verder niets aan te passen/veranderen.Jorgen schreef op zondag 1 februari 2026 @ 16:35:
Ook zag ik dat je de setting van Bios (of UEFI-CSM) omzette naar UEFI (geen CSM) en dan staat er nog een volumelabel voor de drive onder.
- Wordt dat volumelabel automatisch gemaakt of is dat iets wat ik morgen zelf moet instellen?
- Ik ga draaien met een ASRock B850 LiveMixer WiFi en AMD Ryzen 9700X. Voor mij zal alleen UEFI van toepassing zijn, klopt dat?
Een ander volumelabel kan altijd natuurlijk, ook kan je later nog extra bestanden/tools/drivers op je USB zetten.
Deze YouTube is ook wel goed:
Nieuwe computer op de juiste manier opstarten
Click Next Demos: Rufus and Windows 11 25H2The_Doman schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 22:56:
Veel "willekeurige" filmpjes zijn toch niet volledig duidelijk, incompleet of verouderd.
Als Engels geen probleem is vind ik deze uitleg wel actueel en volledig.
De opties om Windows 11 op niet ondersteunde PC systemen te installeren kan je dan naar wens negeren/overslaan.
Als je geen Microsoft account wilt gebruiken of deze later pas wil instellen moet je ervoor zorgen dat je niet met internet bent verbonden tijdens de installatie.
Dank voor de links en uitleg! Als het goed is, is de stick (Kingston 64 GB) morgen binnen. Dan ga ik er mee aan de slag.The_Doman schreef op zondag 1 februari 2026 @ 17:53:
[...]
Als je geen vooringesteld account invult/activeert kan je deze bij de Windows setup zelf invullen.
Dat is wel zo flexibel als je de Windows USB vaker wilt gebruiken voor/bij andere installaties.
Let wel op dat de optie offline account aanmaken alleen werkt als je niet met internet bent verbonden tijdens de Windows setup.
Bij Windows pro kan je nog wel kiezen voor de Work/school domain option:
Google: Windows 11 Pro offline account domain option
Als je geen aangepaste USB met Rufus of andere bekende tooltjes hebt gemaakt die de "geforceerde" Microsoft account uitzetten werkt deze manier het makkelijkste voor zowel Windows 10 en 11.
Ook met de laatste (preview) 25H2 zo te zien.![]()
Google: start ms-cxh:localonly
Of je wel of geen lokale account wilt gebruiken moet je natuurlijk zelf bepalen.
Je kan altijd later na de setup switchen naar een online account of andersom.
[...]
Als je de USB alleen op UEFI systemen gaat gebruiken hoef je daar verder niets aan te passen/veranderen.
Een ander volumelabel kan altijd natuurlijk, ook kan je later nog extra bestanden/tools/drivers op je USB zetten.
Deze YouTube is ook wel goed:
Nieuwe computer op de juiste manier opstarten
[...]
Click Next Demos: Rufus and Windows 11 25H2
[YouTube: Rufus and Windows 11 25H2]
Daarnaast reageert de startknop ook heel anders/slecht t.o.v. wat ik gewend ben.
Hierdoor is het onmogelijk om iets te openen op typen via het startmenu.
Ik heb de laatste update al verwijderd die verwijdend kon worden, dat was er maar 1 dit jaar.
Herstarten van Explorer en hele PC e.d. werkt ook niet.
Ik heb niks geïnstalleerd o.i.d.
[ Voor 8% gewijzigd door Buffalo op 03-02-2026 14:18 ]
Ik zelf heb mijn Windows installatie media nog niet gebruikt met die optie dus ik kan er niet zoveel over zeggen/adviseren.Jorgen schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:47:
@The_Doman Het filmpje dat je linkte laat de Windows CA 2023 leeg, maar op Reddit begreep ik dat het verstandig/veiliger was om bij recente computers hem wel te kiezen. Ik heb hem daarom aangevinkt. Klopt het dat dit de verstandigste weg is?
Microsoft levert hun ISO's ook nog uit met het oude certificaat.
Ook gebruik ik de ISO's vaak direct via tools zoals Ventoy etc.
Rufus heeft er ook nog wat info over staan:
Rufus: How do I secure a PC for the PCA 2011 Windows UEFI certificate revocation and install Windows 11 25H2 on it?
Sommige systemen komen met default optie RAID/RST.
Hiervoor heb je dan aparte drivers nodig tijdens de installatie.
Door dit uit te zetten/AHCI mode te kiezen vermijd je deze problemen/extra stappen:
Windows 11 installatie - harde schijf niet zichtbaar
Bij nieuwe systemen staat het ook wel onder de benaming Intel VMD/Volume Management Device
Acer Nitro AN515-58 geen HDD in W11 setup
Double-X-L schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 23:53:
Ahhhh kep t gevonden als je bij dit model, per bios tab, control+S doet geeft t een paar bios extra opties. 1 daarvan was Intel VMD enabled, die disabled en nu gaat ie prima.
Blijf ik alsnog benieuwd naar de oorzaak en reden waarom Intel VMD enabled wordt op een laptop.
Dat is nog een hoop gedoe voordat je normaal Windows met een recenter veilig certificaat kan installeren. Jammer dat ze dat dan niet zelf gewoon goed inbakken.The_Doman schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 21:10:
[...]
Ik zelf heb mijn Windows installatie media nog niet gebruikt met die optie dus ik kan er niet zoveel over zeggen/adviseren.
Microsoft levert hun ISO's ook nog uit met het oude certificaat.
Ook gebruik ik de ISO's vaak direct via tools zoals Ventoy etc.
Rufus heeft er ook nog wat info over staan:
Rufus: How do I secure a PC for the PCA 2011 Windows UEFI certificate revocation and install Windows 11 25H2 on it?
Dank. Voorlopig ga ik met maar 1 SSD draaien, gezien de prijzen van SSD's én HDD's. Moet ik hier dan ook nog rekening mee houden voor wanneer ik later alsnog een 2e SSD of een HDD zou willen toevoegen?The_Doman schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 21:32:
Misschien komt dit dan ook nog van pas?
Sommige systemen komen met default optie RAID/RST.
Hiervoor heb je dan aparte drivers nodig tijdens de installatie.
Door dit uit te zetten/AHCI mode te kiezen vermijd je deze problemen/extra stappen:
Windows 11 installatie - harde schijf niet zichtbaar
Bij nieuwe systemen staat het ook wel onder de benaming Intel VMD/Volume Management Device
Acer Nitro AN515-58 geen HDD in W11 setup
[...]
Nee, dat is alleen nodig bij gebruik in RAID en andere geavanceerde disk configuraties..Jorgen schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 22:33:
Dank. Voorlopig ga ik met maar 1 SSD draaien, gezien de prijzen van SSD's én HDD's. Moet ik hier dan ook nog rekening mee houden voor wanneer ik later alsnog een 2e SSD of een HDD zou willen toevoegen?
Bij op zichzelf staande HDD/SSD's heb je RAID/RST/VMD niet nodig.
Nu is deze iso gelukkig vrij klein, dus dat moet met een oude stick wel lukken, want anders moet ik eerst de UEFI updaten met deze UEFI Shell 2.2 iso en vervolgens de stick weer overschrijven met de Windows 11 iso.
Of is daar nog een handigere oplossing voor?
[ Voor 22% gewijzigd door Jorgen op 04-02-2026 02:02 ]
Ding van Microsoft doet alles met 1 druk op de knop, moet je dan wat stappen doorlopen bij de installatie ja(gewoon normale Windows stappen wat je aan of uit wil).
Maar je hoeft geen heel stappenplan / instructie filmpje door te lopen om een usb te maken.
Gewoon de Rufus optie Windows CA 2023 niet gebruiken?Jorgen schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 01:55:
Nu is deze iso gelukkig vrij klein, dus dat moet met een oude stick wel lukken, want anders moet ik eerst de UEFI updaten met deze UEFI Shell 2.2 iso en vervolgens de stick weer overschrijven met de Windows 11 iso.
Of is daar nog een handigere oplossing voor?
Ha, dat kan natuurlijk ook, maar ik begreep dat dat veiliger was om wel te doen. Ik kan het ook zonder doenThe_Doman schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:12:
[...]
Gewoon de Rufus optie Windows CA 2023 niet gebruiken?
Ik wacht gewoon de Windows updates wel af.Jorgen schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 18:33:
Ha, dat kan natuurlijk ook, maar ik begreep dat dat veiliger was om wel te doen. Ik kan het ook zonder doenJij gebruikt dat ook niet?
Mogelijk komen er voor recente PC/laptops nog bios updates
Microsoft: New Secure boot certificates - Windows devices for home users, businesses, and schools
Ook nog wat uitgebreide info bij Dell:
Dell: Veelgestelde vragen over Secure Boot Transition
Zelf en bij installaties bij kennissen gebruik ik voor thuisgebruik geen secureboot/bitlocker opties om mogelijke problemen daarmee te voorkomen.
Dank voor alle links. Gelijk even doorgenomen en. Dan doe ik het gewoon zonder en wacht ik ook op de update .The_Doman schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 12:30:
[...]
Ik wacht gewoon de Windows updates wel af.
Mogelijk komen er voor recente PC/laptops nog bios updates
Microsoft: New Secure boot certificates - Windows devices for home users, businesses, and schools
Ook nog wat uitgebreide info bij Dell:
Dell: Veelgestelde vragen over Secure Boot Transition
Zelf en bij installaties bij kennissen gebruik ik voor thuisgebruik geen secureboot/bitlocker opties om mogelijke problemen daarmee te voorkomen.
Ik gebruik Firefox als browser, en tot voor kort hoefde ik alleen de f te tikken om als resultaat firefox te krijgen; echter krijg ik nu na het opstarten van de PC bij de f file explorer, en vandaag zelfs pas bij de r firefox (tot gisteren bij de i).
Als ik daarna een aantal keren firefox start wordt dat weer de eerste hit – tot de volgende herstart van de PC.
Nogal hinderlijk …
Maar goed ik heb firefox al open, en geen zin nu de laptop te herstarten
"Kan toepassing 'C:\Program Files\Microsoft Office\root\Office16\EXCEL.EXE' (PID 59248) niet opnieuw starten - Application SID does not match Conductor SID " .
Gewoon na even weglopen bij de PC en er even later weer aan willen werken. Het is er recent allemaal lekker stabiel van geworden zeg!
Na de laaste mislukte poging heb ik gekeken wat er op de USB-stick staat, er staat een installeren op en heb ik deze met atminiestrator bevoegdheid geactiveerd waarna het installeren opstarten met de melding dat er eest wordt gekeken of er genoeg ruimte is, daar na een melding gekregen met alleen installeren met voor windows nodige installatie bestanden en dat andere programma's niet meer zouden werken.
Daarna ging het goed
Zou nog wel eens willen weten waarom het met de Rufus gemaakte USB-stick niet wil.
En succes?Jorgen schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 12:47:
[...]
Dank voor alle links. Gelijk even doorgenomen en. Dan doe ik het gewoon zonder en wacht ik ook op de update .
Misschien eerst eens een normaal verhaaltje typen, dan kunnen we er misschien wat van snappen ? (En misschien helpen)?.E.P schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 12:01:
Ik heb wel meer dan 10 keer geprobeerd om windows 11 po nieuw te installeren met een usb stick, het niet gelukt.
Na de laaste mislukte poging heb ik gekeken wat er op de USB-stick staat, er staat een installeren op en heb ik deze met atminiestrator bevoegdheid geactiveerd waarna het installeren opstarten met de melding dat er eest wordt gekeken of er genoeg ruimte is, daar na een melding gekregen met alleen installeren met voor windows nodige installatie bestanden en dat andere programma's niet meer zouden werken.
Daarna ging het goed
Zou nog wel eens willen weten waarom het met de Rufus gemaakte USB-stick niet wil.
Ja! Alles op de stick gekregen zonder problemen gelukkig. En de installatie ging prima. Dus mijn nieuwe pc draait als een zonnetje
De originele Windows 11 ISO's download je hieronder.
Downloads
• Windows 11 ISO
• Windows Insider Preview ISO.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/tpouyxQwNvnTe8uj0J5XbGJF.jpg?f=user_large)