Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeRoG
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
@easyriider Goeie suggestie. Maar dat is hem niet. Modern standby is wanneer je pc in slaapstand zet/gaat. In mijn geval, gaan alleen de monitoren in hen slaap, de pc blijft aan.

Sterker nog, bij elke clean install, doe ik standaard powercfg.exe /hibernate off en slaapstand uit de lijst halen.

Maar goed, vroeg of laat, ik ga erachter komen wie hier verantwoordelijk voor is. Zodra ik een patroon gevonden heb kan ik met Windows Performance recorder dan hopelijk achter komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merlijn_merlin
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

Merlijn_merlin

Vraag naar de voorwaarden

Vreemd: vanmorgen kreeg ik opeens een watermerk: Activeer Windows, Ik na Instellingen om dit probleem op te lossen, probleemoplosser kon me ook niet helpen. Hoe kan dit na een jaar gebeuren? De pc is een jaar oud en bij Azerty met windows licentie gekocht... of is dit normaal, om elk jaar een licentie opnieuw aan te schaffen?

Kleine toevoeging: gisteren is er een windows update geweest: naar versie 24H2, is dit de boosdoener?

[ Voor 13% gewijzigd door Merlijn_merlin op 16-02-2025 11:25 ]

Wat Heeft Geert Nu Weer Gefotografeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:32
Merlijn_merlin schreef op zondag 16 februari 2025 @ 11:08:
Vreemd: vanmorgen kreeg ik opeens een watermerk: Activeer Windows, Ik na Instellingen om dit probleem op te lossen, probleemoplosser kon me ook niet helpen. Hoe kan dit na een jaar gebeuren? De pc is een jaar oud en bij Azerty met windows licentie gekocht... of is dit normaal, om elk jaar een licentie opnieuw aan te schaffen?
Nee, dit is niet normaal, ik zou even contact opnemen met Azerty.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 16:23
Merlijn_merlin schreef op zondag 16 februari 2025 @ 11:08:

Kleine toevoeging: gisteren is er een windows update geweest: naar versie 24H2, is dit de boosdoener?
De update naar Windows 11 24H2 kan best de boosdoener zijn. Tegenwoordig zit de Windows-licentie in de BIOS, mogelijk is er door de update ook iets in de BIOS gewijzigd. De licentie raakt nog wel eens verloren bij dit soort acties.

Heb je bij de aankoop een licentie gekregen? Dan voer je die toch opnieuw in?

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merlijn_merlin
  • Niet online

Merlijn_merlin

Arjantje72 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 11:25:
[...]

Nee, dit is niet normaal, ik zou even contact opnemen met Azerty.
Dat is ook mijn idee. Lijkt me sterk dat de update naar 24H2 de boosdoener. Ik heb de pc precies een jaar, wellicht een tijdelijke licentie gekregen die een jaar geldig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Merlijn_merlin schreef op zondag 16 februari 2025 @ 11:28:
[...]

Dat is ook mijn idee. Lijkt me sterk dat de update naar 24H2 de boosdoener. Ik heb de pc precies een jaar, wellicht een tijdelijke licentie gekregen die een jaar geldig is?
Microsoft biedt geen licenties aan die beperkt geldig zijn, dus dat lijkt me sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merlijn_merlin
  • Niet online

Merlijn_merlin

Gr4mpyC3t schreef op zondag 16 februari 2025 @ 11:27:
[...]

De update naar Windows 11 24H2 kan best de boosdoener zijn. Tegenwoordig zit de Windows-licentie in de BIOS, mogelijk is er door de update ook iets in de BIOS gewijzigd. De licentie raakt nog wel eens verloren bij dit soort acties.

Heb je bij de aankoop een licentie gekregen? Dan voer je die toch opnieuw in?
Is een OEM versie bij de aankoop van nieuwe pc. Bioswijziging na update naar 24H2??

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@Merlijn_merlin Een van de bekende problemen met de 24H2-update is verlies van activatie, op werk helaas ook een aantal systemen last van. Google op "windows 11 24h2 activation lost" en zie de vele lotgenoten :/

[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 16-02-2025 11:34 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Merlijn_merlin schreef op zondag 16 februari 2025 @ 11:29:
[...]

Is een OEM versie bij de aankoop van nieuwe pc. Bioswijziging na update naar 24H2??
Ja. Ik kan het niet direct vinden in de documentatie van Microsoft, maar na activatie van Windows wordt er informatie weggeschreven in UEFI bootloader. Feitelijk wordt je moederbord gekoppeld aan een geldige licentie. Op die manier weet Microsoft dat je een geldige Windows-installatie hebt. Het kan dus maar zo dat er tijdens een update van Windows daar weer iets in verprutst wordt.

Nogmaals, zorg dat je bij Azerty de licentie opvraagt (indien nu niet bekend) en sla 'm goed op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Merlijn_merlin
  • Niet online

Merlijn_merlin

Gr4mpyC3t schreef op zondag 16 februari 2025 @ 11:40:
[...]

Ja. Ik kan het niet direct vinden in de documentatie van Microsoft, maar na activatie van Windows wordt er informatie weggeschreven in UEFI bootloader. Feitelijk wordt je moederbord gekoppeld aan een geldige licentie. Op die manier weet Microsoft dat je een geldige Windows-installatie hebt. Het kan dus maar zo dat er tijdens een update van Windows daar weer iets in verprutst wordt.

Nogmaals, zorg dat je bij Azerty de licentie opvraagt (indien nu niet bekend) en sla 'm goed op.
Ik zal zeker Azerty contacten. Zo te lezen ben ik niet enige die dit overkomt. Dat is dan een troost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@Merlijn_merlin Heb je de key er niet bij gekregen?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Gr4mpyC3t schreef op zondag 16 februari 2025 @ 11:40:
Ja. Ik kan het niet direct vinden in de documentatie van Microsoft, maar na activatie van Windows wordt er informatie weggeschreven in UEFI bootloader. Feitelijk wordt je moederbord gekoppeld aan een geldige licentie. Op die manier weet Microsoft dat je een geldige Windows-installatie hebt. Her zo dat er tijdens een update van Windows daar weer iets in verprutst wordt.
De licentie/activatie informatie staat niet op de PC zelf maar bij Microsoft op hun servers.
Soms gaat het wel eens (tijdelijk) mis bij de verificatie.
Meestal wordt het wel opgelost als je de probleemoplosser start.

TenForums: Win10 Pro - Digital Activiation - Not Linked to MS Account
While you can link a PC's license to an MS account that is not the primary (or even a necessary) method of determining activation. It's an optional extra.

Any PC that has had W10 activated will have a digital license for its edition (Home or Pro) stored on the Microsoft activation servers and linked to the hardware ID of the PC, regardless of any MS account the PC may (or may not) use. This digital license will activate a clean install of the same edition without the need to enter any key. It will also activate an existing install of W10 on any HDD or SSD that you swap into the PC, as long as its edition matches that of the digital license.

The only way to test if this replacement PC has an existing digital license for W10 Pro is to try it with a clean install of Pro, or swapping in a drive with Pro already installed. Only if there's no digital license would having the old PC's license linked to an MS account help, you'd be able to use the Activation Troubleshooter then to transfer it. But that's only an available option if you have already linked the old PC's digital license to an MS account.

Creating your own MS account would be one way to do that. You don't have to sign in on the old PC with your MS account to link the digital license. Signing into an app such as the Store is sufficient, as long as you select the 'Microsoft apps only' link when offered to 'use this account everywhere'. That big friendly 'Next' button switches your account from a local account to an MS account.
Hier staat nog een andere "oplossing" voor (her)activatie problemen:

Windows activatie een hell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
The_Doman schreef op zondag 16 februari 2025 @ 12:59:
[...]

De licentie/activatie informatie staat niet op de PC zelf maar bij Microsoft op hun servers.
Soms gaat het wel eens (tijdelijk) mis bij de verificatie.
Meestal wordt het wel opgelost als de de probleemoplosser start.

TenForums: Win10 Pro - Digital Activiation - Not Linked to MS Account

[...]

Hier staat nog een andere "oplossing" voor (her)activatie problemen:

[...]
Dat klopt niet helemaal. Waar je nu naar verwijst, is het koppelen van een Windows-licentie aan een Microsoft-account. Er vindt echter wel degelijk een controle plaats via de UEFI-bootloader, ongeacht of je een koppeling met een Microsoft-account hebt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
Gr4mpyC3t schreef op zondag 16 februari 2025 @ 13:30:
Dat klopt niet helemaal. Waar je nu naar verwijst, is het koppelen van een Windows-licentie aan een Microsoft-account. Er vindt echter wel degelijk een controle plaats via de UEFI-bootloader, ongeacht of je een koppeling met een Microsoft-account hebt of niet.
Zonder UEFI Mode/bootloader (MBR-Legacy mode) werkt de activatie ook.
Ook een HDD/SSD uit een andere PC (her)activeert zolang de Windows versies overeenkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-09 18:07
Ik moest tijdje geleden van mijn mini PC de 2TB M2 SSD van Crucial (waar het win systeem op stond) vervangen omdat die bijna iedere dag tijdens het booten een foutmelding gaf.
Deze vervangen door een Lexar exemplaar en toen waren de bootproblemen weg.
Na overzetten van de windows partitie gaf die ook aan niet geactiveerd te zijn en na het draaien van de probleemoplosser was het probleem inderdaad opgelost.

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
Volgens mij moest ik ook opnieuw activeren na de 24H2 update. Lag het dus niet aan mij. Heb wel tussendoor nog een BIOS update gedaan, weet alleen niet meer of dat voor of na de update was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merlijn_merlin
  • Niet online

Merlijn_merlin

Bedankt voor het meedenken over de re-activatie van mijn windows 11 home!
Ik heb alle dozen overhoop gehaald en zie nu een dvd bij en een karton met een soort roze sticker. "Kras voorzichtig om de productcode te weergeven" Hoe kras je die weg ? Nou met een munt lukt het niet (zoals bij een kraslot een nummer kunt onthullen. Ik wil die sticker niet naar de mallemoer helpen. Hoe pakken jullie dit aan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@Merlijn_merlin Net als het activatieprobleem is het scratchen van de Windows licentie ook iets waar veel over gesproken wordt, aldus Google :P

Deze viel mij op, misschien van toepassing op jou? https://answers.microsoft...86-4fe3-86b6-4e4141f69a69
Tl:dr: Het krasbare deel is eraf gehaald en ergens op/in de pc geplakt.

[ Voor 9% gewijzigd door Raven op 16-02-2025 18:46 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merlijn_merlin
  • Niet online

Merlijn_merlin

Raven schreef op zondag 16 februari 2025 @ 18:45:
@Merlijn_merlin Net als het activatieprobleem is het scratchen van de Windows licentie ook iets waar veel over gesproken wordt, aldus Google :P

Deze viel mij op, misschien van toepassing op jou? https://answers.microsoft...86-4fe3-86b6-4e4141f69a69
Tl:dr: Het krasbare deel is eraf gehaald en ergens op/in de pc geplakt.
Dat zou wel eens kunnen - dan moet ie aan de onderkant zijn geplakt. Op de zichtbare buitenkant is ie niet te zien. Morgen bij daglicht de pc maar afkoppelen en dan de 10 kg zware kast maar op zijn kop zetten, bidden dat die sticker daar zit, en dat componenten binnenin de pc op zijn plek blijven.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 26-08 12:00
Merlijn_merlin schreef op zondag 16 februari 2025 @ 19:54:
[...]

Dat zou wel eens kunnen - dan moet ie aan de onderkant zijn geplakt. Op de zichtbare buitenkant is ie niet te zien. Morgen bij daglicht de pc maar afkoppelen en dan de 10 kg zware kast maar op zijn kop zetten, bidden dat die sticker daar zit, en dat componenten binnenin de pc op zijn plek blijven.....
Steek je telefoon eronder en maak een foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merlijn_merlin
  • Niet online

Merlijn_merlin

emeralda schreef op maandag 17 februari 2025 @ 23:26:
[...]

Steek je telefoon eronder en maak een foto?
Ik heb gekeken - achter, onder en zelfs in de kast, geen sticker. :?

Ik heb Azerty gebeld, ze gaan het uitzoeken. Klonk niet overtuigend of hulpvaardig. Ik wacht eerst af en anders maar een activatiecode op internet kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
En met de troubleshooter ook niet geactiveerd gekregen?

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merlijn_merlin
  • Niet online

Merlijn_merlin

snah001 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:54:
En met de troubleshooter ook niet geactiveerd gekregen?
Probleemoplosser hielp ook niet. Die draai ik elke dag!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
Merlijn_merlin schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:03:

Ik heb Azerty gebeld, ze gaan het uitzoeken. Klonk niet overtuigend of hulpvaardig. Ik wacht eerst af en anders maar een activatiecode op internet kopen.
Als de troubleshooter niet werkt niet te moeilijk doen/teveel tijd in steken en gewoon online (her)activeren.
Wordt door velen (ook hier) gebruikt in dit soort gevallen en Microsoft weet ervan/heeft er geen problemen mee blijkbaar.
Het (her)activatie tool is ook pas geüpdate naar een nieuwe versie zie Ik. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Merlijn_merlin schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:03:
[...]

Ook niet op/onder de SSD, zijkant voeding, of een andere gekke plek? In het boekje van het moederbord?

[ Voor 8% gewijzigd door Raven op 18-02-2025 12:53 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Merlijn_merlin
  • Niet online

Merlijn_merlin

The_Doman schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 12:45:
[...]

Als de troubleshooter niet werkt niet te moeilijk doen/teveel tijd in steken en gewoon online (her)activeren.

[...]

Wordt door velen (ook hier) gebruikt in dit soort gevallen en Microsoft weet ervan/heeft er geen problemen mee blijkbaar.
Het (her)activatie tool is ook pas geüpdate naar een nieuwe versie zie Ik. :)
Ik heb de video bekeken: is het zo eenvoudig en ook legaal???

Update:
Done!!! windows is weer geactiveerd! _/-\o_
Dank allen voor het meedenken en de oplossing!

[ Voor 7% gewijzigd door Merlijn_merlin op 18-02-2025 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic6399
  • Niet online
Ik heb al op meerdere plekken gezocht, maar kan het nergens vinden en hopelijk weet iemand hier het antwoord...
In Windows 10 was het in verkenner heel eenvoudig om bij meerdere foto's tegelijk een label (tag) te plaatsen. Dit lijkt in WIndows 11 niet mogelijk: de labels die ik eerder heb aangemaakt zijn wel zichtbaar, maar zijn niet meer aan te passen/aan te vullen. Is er ergens een optie die ik aan moet zetten? :?
Ik wil de tag-functie toch wel weer erg graag gebruiken O+

• passer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:05
Als je nu eens gewoon zocht op Windows 11 tags ? ? 8)

• Magic6399
  • Niet online
@passer
Dat had ik ook al gedaan. De oplossing is wat omslachtig: op een afbeelding rechtermuisknop, eigenschappen selecteren, tabblad 'Details' en daar kan je een label toevoegen.
Het kan dus wel, echter moet je dit voor élke afbeelding opnieuw doen. :X

In W10 kon je in verkenner meerdere afbeeldingen selecteren en vervolgens in de kolom 'Labels' of in het detailvenster (rechterzijde in Verkenner) bij 'Labels' één of meerdere tags toevoegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeRoG
  • Niet online
@Magic6399
Als je, eerst alles selecteert waarvan je de labels wilt toevoegen, selecteert en daarna pas naar eigenschappen > detail gaat. Dan kan je alles in 1 keer doen.

En via "..." klikt en dan op Opties > Weergave > en dit aanzet "Selectievakjes gebruiken om items te selecteren" om het selecteren wat simpeler te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic6399
  • Niet online
@MikeRoG
Thanks, dat scheelt al een stuk!
Nu ben ik benieuwd hoe in het detailvenster van Verkenner het label gedeelte geactiveerd kan worden (in Windows 10 kon je daar ook beginnen met typen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeRoG
  • Niet online
Dat gaat je helaas niet lukken zonder third party software. Microsoft heeft het nog steeds niet mogelijk gemaakt in de nieuwe Verkenner.
Er was een register methode om het win10 explorer tevoorschijn te halen maar dat werkt niet meer volgens mij. @Magic6399

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albert020
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:28
Mijn Windows 11 wil niet meer updaten, als ik "Naar updates zoeken" klik blijft deze maar zoeken, gebeurt niks
De blauwe balk blijft maar lopen, maar veder noppes nada.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uvpy_aJUjWkldsm_BhEIfKZdJlI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5YWjCC2MGfkibSZOXFWMJdNQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
Albert020 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 14:10:
Mijn Windows 11 wil niet meer updaten, als ik "Naar updates zoeken" klik blijft deze maar zoeken, gebeurt niks
De blauwe balk blijft maar lopen, maar veder noppes nada.
Misschien een tijdelijk (server update) storing?
Dat zal dus niet, Ik lees de datum nu pas.
Wat bij mij in zo'n geval vaak wel helpt is de updates even pauzeren en daarna weer hervatten.
Eventueel je systeem ook daarvoor even herstarten.

Je zit toch niet op een te oude versie van Windows 11?

[ Voor 8% gewijzigd door The_Doman op 03-03-2025 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albert020
The_Doman schreef op maandag 3 maart 2025 @ 14:44:
[...]

Misschien een tijdelijk (server update) storing?
Dat zal dus niet, Ik lees de datum nu pas.
Wat bij mij in zo'n geval vaak wel helpt is de updates even pauzeren en daarna weer hervatten.
Eventueel je systeem ook daarvoor even herstarten.

Je zit toch niet op een te oude versie van Windows 11?
Zit op deze versie,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Yx70bY1ZtnZgaQU3fGrOA4Qy5I=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/xjRmJbNhkn7grRi9C6IbIuY1.png?f=user_large
Herstart uitvoert, blijft maar zoeken maar vindt geen updates?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ez5uDF1FRUmK2JONt7FKDbwGjFY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e4qCZFBPTwpcopnSKyBI9vTt.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Albert020 op 03-03-2025 15:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Je kan proberen om handmatig de nieuwste cumulatieve update te installeren en dan volgende maand kijken of er dan wel updates binnenkomen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Albert020
Blokker_1999 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:14:
Je kan proberen om handmatig de nieuwste cumulatieve update te installeren en dan volgende maand kijken of er dan wel updates binnenkomen.
nieuwste cumulatieve update is toch: 28 januari 2025-KB5050577

Na deze geforceerd te hebben en opnieuw opgestart pakt ie nu wel updates.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u7BxG3FdUVGjy31xE6mvDOk8UcU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1nIl7GIOnl74Vyc57TzxEz1w.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door Albert020 op 03-03-2025 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Wanneer er geen luidsprekers (of monitor met ingebouwde speakers) zijn aangesloten, geeft W11 aan dat er geen uitvoerapparaten zijn en weigert dan geluid af te spelen.

Er is echter wel een uitvoerapparaat in de vorm van een VNC server, deze wordt echter niet door Windows als uitvoerapparaat opgepikt, geluid is daarom niet via VNC beschikbaar.

Zijn er buiten het aansluiten van speakers, of een virtuele optie die "bcdedit /set testsigning on" vereist, nog andere eventueel ingebouwde opties die ik zou kunnen gebruiken om W11 te forceren toch geluid af te spelen?

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robw1947
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06-08 19:09
Geen idee of in de vragen en reacties van de 120 pagina's (mag ik deze zo noemen?) mijn vraag/opmerking erbij staat, namelijk van W10 -> W11 op oudere hardware, dus hardware, die qua TPM en Secure Boot niet geschikt zijn.
Ik ga dan terug in de tijd naar december 2022, toen ik in de maanden daarvoor diverse systemen zag aangeboden met een processor, die niet in de W11 CPU list voorkwam.
Zo ook in een advertentie van een mede-tweaker.
Hij wees mij toen op een artikel waarin werd uitgelegd, dat mbv Rufus 3.18 dat wel kon.
En inderdaad, mij lukte het toen ook om enige PC en een laptop vanuit W10 naar W11 te upgraden.
Hierbij zat zelfs een oude PC met Asus mobo, E8400 en DDR2 geheugen, dus geen UEFI.
Op deze wijze handmatig van 22H2 naar 23H2 gegaan en zelfs een laptop van 23H2 naar 24H2.
Hierbij ben ik geen problemen tegen gekomen bij de "gewone" updates.
Maar na een nieuwe download van 24H2 en het met Rufus aan hebben gemaakt van een W11 install op USB-stick, leidt de setup vanuit W10 gestart nu tot een waarschuwing van de hardware, die ik dus nog niet eerder heb gehad:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1MDtLJNgbIPv97H7rVGqwSugz3g=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/pl1TqRnHSiRjcPGKhhUe5hHN.jpg?f=user_large

Heeft Microsoft nu toch extra controles in de ISO toegevoegd?

Inmiddels mij op Linux gestort, wordt een andere topic bij Linux.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
robw1947 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 16:20:
Maar na een nieuwe download van 24H2 en het met Rufus aan hebben gemaakt van een W11 install op USB-stick, leidt de setup vanuit W10 gestart nu tot een waarschuwing van de hardware, die ik dus nog niet eerder heb gehad:

[Afbeelding]

Heeft Microsoft nu toch extra controles in de ISO toegevoegd?
Alles werkt nog hetzelfde wat ik ervaar.
Die melding komt van de Rufus installatie "wrapper" gewoon als extra waarschuwing/mededeling.
Je kan dan ook op "accepteren" klikken en de installatie wordt gewoon voortgezet.
robw1947 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 16:20:
Hierbij zat zelfs een oude PC met Asus mobo, E8400 en DDR2 geheugen, dus geen UEFI.
Met zo'n oude CPU zal de Rufus installer/wrapper ook een waarschuwing geven dat 24H2 niet kan werken op die CPU.

De andere mogelijkheid is om de server switch optie te gebruiken.

Hoe kan ik updaten naar de laatste versie van Windows 11?
The_Doman schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 23:24:
Als het goed is moet dit nog werken voor upgraden naar 24h2.
Ik had zelf nog even geen tijd om te testen.

Door je bestaande Windows installatie upgraden via de server switch optie worden er helemaal geen checks gedaan.
Wel zal die specifieke mogelijkheid in latere Windows versies (25h2) zo te zien geblokkeerd gaan worden:
Ghacks: Microsoft blocks one way of installing Windows 11 on unsupported hardware

Ghacks.net: This single command bypasses Windows 11 hardware checks during installation
[Afbeelding]
Het tooltje Flyby11 gebruikt die manier ook:

Google: Flyby11

YT: Effortless Windows 11 Install on ANY PC: Ultimate Upgrade Assistant Guide (Flyby11)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robw1947
Zoals ik al schreef, deze melding kreeg ik in het verleden niet.
Ik dacht ook even, dat de melding wellicht kwam doordat in Rufus 4.9 gebruikte.
Maar nadat ik de W11 install had gemaakt met Rufus 3.18 zoals dus in dec 2022, kwam ook de melding.
Ik zal de test nog eens herhalen met een W11 23H2 iso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passer
The_Doman schreef op zondag 13 juli 2025 @ 23:52:
[...]
en ik vind het makkelijker werken dan Rufus (en het werkt met de Server-optie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
Die melding komt van de Rufus installatie "wrapper" gewoon als extra waarschuwing/mededeling.
Je kan dan ook op "accepteren" klikken en de installatie wordt gewoon voortgezet.
Ik had het hier ook nog eens even nagekeken/getest.
Die melding komt van de originele Windows 11 Setup en dus niet van Rufus.
Rufus voert via de "wrapper" alleen de officiële Microsoft register aanpassingen uit voordat de Windows 11 setup wordt gestart.

Ik heb die melding eigenlijk nooit gezien aangezien ik de upgrades op niet ondersteunde systemen de laaste tijd eigenlijk altijd via de server switch optie doe.
Dan krijg je de betreffende melding/waarschuwing namelijk niet te zien. :)
Zoals @passer ook al opmerkte is dat wel de makkelijkste manier.
Je kan dan ook de originele ISO mounten en zo direct upgraden zonder aanpassingen te moeten doen.
Wel weer even afwachten of het met 25H2 ook nog kan natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sowieso is UEFI een vereiste want Windows 11 wil niet meer werken op een MBR partitie maar enkel nog met een GPT indeling.

En van wat ik vernomen heb gaat men in 25H2 een stukje verder met controles omdat men daar ook effectief aanpassingen maakt in het OS die onder andere de TPM gaan vereisen iets wat ook in een test omgeving steeds eenvoudiger te realiseren is daar alle grote hypervisors ondertussen de mogelijkheid hebben tot een vTPM en secure boot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robw1947
Mijn test met Rufus 3.18 herhaalt met 23H2 en 22H2.
Opnieuw de melding.
En dus ging ik als 78 jarige twijfelen, heb ik in het verleden die melding wel gezien maar genegeerd?
Ik kon mij dit niet voorstellen.
Maar ja, de leeftijd en het korte termijn geheugen!

Vervolgens op zoek gegaan naar alternatieve methodes om TPM en Secure Boot te omzeilen bij de upgrade van W10 naar W11.
Zo stuitte ik o.a. op het prog FlyBy11, gedownload V2.6.
Volgens virustotal.com virusvrij.
En achteraf vond ik dit prog nog gemakkelijker in gebruik.
Het prog doet een check op hardware, vraagt om het iso bestand en gaat daarmee de upgrade meteen uitvoeren.
Dus geen USB-stick is niet nodig.
Ik kreeg geen melding(en) te zien en na enig geduld had ik de W11 draaiend.
Vervolgens bleek de check Geactiveerd op OK te staan.
Daarna een Windows Update gestart, deze werkte ook.
De komende dagen zal blijken hoe stabiel de W11 is.

Maar vervolgens met de door Rufus aangemaakte W11 install ook nog een proef gedaan door een schone install te doen op een andere ssd.
Maar nu tot mijn verbazing geen melding en ook deze install eindigde in een geactiveerde W11.

De gebruikte hardware is een Z77 moederbord met een i5-3570 proc en een AMD H7770 videokaart.

Waardoor de melding getriggerd wordt bij het doen van een W10 -> W11 upgrade met een door Rufus gemaakte W11 install blijft voor mij ????

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
Blokker_1999 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 13:57:
Sowieso is UEFI een vereiste want Windows 11 wil niet meer werken op een MBR partitie maar enkel nog met een GPT indeling.
Zelf al eens getest?
UEFI/GPT is natuurlijk wel onderdeel van de officiële systeemvereisten bij het installeren/upgraden van/naar Windows 11.
Want secureboot is alleen mogelijk in UEFI mode.

Maar bij gebruik van de bekende workarounds in dit topic voor niet ondersteunde hardware installeert/upgrade Windows 11 (24H2) ook zonder problemen op een legacy MBR/BIOS systeem.

Google: Windows 11 on legacy MBR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
robw1947 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 16:29:
Zo stuitte ik o.a. op het prog FlyBy11, gedownload V2.6.
En achteraf vond ik dit prog nog gemakkelijker in gebruik.
Het prog doet een check op hardware, vraagt om het iso bestand en gaat daarmee de upgrade meteen uitvoeren.
Dus geen USB-stick is niet nodig.
Ik kreeg geen melding(en) te zien en na enig geduld had ik de W11 draaiend.
Zoals hierboven aan ook al aangegeven gebruikt het FlyBy11 tooltje ook de zgn server switch optie
De andere mogelijkheid is om de server switch optie te gebruiken.

Daarmee krijg je geen enkele waarschuwing meer te zien doordat alle hardware eisen worden genegeerd:
robw1947 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 16:29:
Maar vervolgens met de door Rufus aangemaakte W11 install ook nog een proef gedaan door een schone install te doen op een andere ssd.
Maar nu tot mijn verbazing geen melding en ook deze install eindigde in een geactiveerde W11.
Bij een schone installatie vanaf USB is de workaround procedure ook weer anders, ik heb daarbij ook nog nooit de betreffende meldingen gezien met Rufus.
Ook zijn de hardware eisen vreemd genoeg een stuk lager als je Windows 11 schoon vanaf USB installeert:

Vervanging moederbord + CPU - windows 11 compatible
The_Doman schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 09:49:
Inderdaad, als je boot in de Windows installer voor een schone installatie worden er helemaal geen CPU checks gedaan.
Alleen check op TPM 1.2+, UEFI en secureboot (hoeft niet actief te zijn).
Werkt hier ook zonder aanpassingen op een Dell Latitude met Sandy Bridge CPU (I3/I5). :)
Later upgraden naar nieuwere versies 2XHX vergt dan wel weer de bekende aanpassingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:07
Vraag 1: vroeg me even af als ik windows 11 ga kopen, kan ik dan beter voor een OEM gaan bij een minipc of toch de retail? Want moederbord swaps zal je hier niet doen. Ik had ergens gelezen dat je met een OEM met enige moeite toch ook alsnog wel 1-2x van machine kunt wisselen. Klopt dat en wat zijn jullie gedachten erover?

Vraag 2(a): overweeg W11 voor het eerst dan toch maar met een account te installeren. Echter zou ik licenties het liefst gescheiden houden van onedrive en mail, ivm evt profilering en de verhalen dat je account kan worden opgeheven en je dan alles verliest. Is er wat op tegen dat ik een nieuw MS account maak en het bestaande account alleen voor de data opslag of werkt dat niet goed zo gelaagd naast elkaar?

Vraag 2b: zal het ook werken om bijv. het nieuwe licentie account als admin te maken en useraccounts enkel lokaal? Of zal MS ook users zonder admin rechten op termijn dwingen een account te nemen?

Vraag 2c: Kan ik bijv. gekochte office voor meerdere user accounts tegelijk gebruiken via het admin account als het voor alle users is geïnstalleerd? Of werkt dat dan weer niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
Heb sinds gisteren microstuttering op m'n muis. Daarvoor was er niks aan de hand. Enige wat ik binnen heb gekregen is een .NET update maar lijkt me sterk dat het daarvan komt. Heb gescand op virussen/spyware maar niks. Bij processen ook niks geks. Super raar! Iemand anders last van na die update?

Met gamen heb ik er totaal geen last van trouwens.

[ Voor 8% gewijzigd door chim0 op 08-08-2025 09:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Aardwolf schreef op zondag 20 juli 2025 @ 14:51:
Vraag 1: vroeg me even af als ik windows 11 ga kopen, kan ik dan beter voor een OEM gaan bij een minipc of toch de retail? Want moederbord swaps zal je hier niet doen. Ik had ergens gelezen dat je met een OEM met enige moeite toch ook alsnog wel 1-2x van machine kunt wisselen. Klopt dat en wat zijn jullie gedachten erover?

Vraag 2(a): overweeg W11 voor het eerst dan toch maar met een account te installeren. Echter zou ik licenties het liefst gescheiden houden van onedrive en mail, ivm evt profilering en de verhalen dat je account kan worden opgeheven en je dan alles verliest. Is er wat op tegen dat ik een nieuw MS account maak en het bestaande account alleen voor de data opslag of werkt dat niet goed zo gelaagd naast elkaar?

Vraag 2b: zal het ook werken om bijv. het nieuwe licentie account als admin te maken en useraccounts enkel lokaal? Of zal MS ook users zonder admin rechten op termijn dwingen een account te nemen?

Vraag 2c: Kan ik bijv. gekochte office voor meerdere user accounts tegelijk gebruiken via het admin account als het voor alle users is geïnstalleerd? Of werkt dat dan weer niet?
Als je volgens de regels wenst te werken, werk dan volgens de regels. Een OEM licentie is enkel bedoeld voor systeembouwers om Windows te installeren op systemen die zij weer doorverkopen en niet zelf gaan gebruiken en ook enkel bedoeld voor nieuwe systemen. Koop je een Windows 11 retail licentie dan kan je zo vaak upgraden als je wenst, en de kans is redelijk groot dat je ook gewoon naar Windows 12 zult kunnen gaan als deze uitkomt, net zoals je 10 naar 11 kunt gaan zonder problemen.

Als je correct de OOBE doorloopt, dan zal je licentie aan je account gelinked zijn. Als je evenwel een sleutel hebt gekocht, dan kan je die sleutel ook gewoon in de toekomst hergebruiken om een andere computer mee te activeren. Enkel als je een digitale sleutel koopt, rechtstreeks van MS, dan is deze niet los te maken van je account. De kans op verlies van account is zo enorm klein. Ja, er zijn enkele voorbeelden te vinden, maar het is nu ook weer niet alsof je elke dag van mensen hoort dat ze hun account verloren zijn. Daarnaast stelt EU wetgeving vandaag de dag dat bedrijven zoals MS niet zomaar je account meer mogen opheffen.

Als je een 365 abbonement hebt voor je Office, dan moet elke gebruiker een 365 abbonement hebben. Als je een retail versie van Office hebt, dan kan iedereen werken met die office versie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cazzie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:40
Microsoft Recall, the AI app that takes screenshots of what you do on your PC so you can search for it later, has a filter that's supposed to prevent it from screenshotting sensitive info like credit card numbers. But a
The Register test shows that it still fails in many cases, creating a potential treasure trove for thieves.

https://www.theregister.c...nfo/?ref=news.itsfoss.com

Ondanks alle mooie woorden van MS blijft de functie recall icm copilot een groot zorgenkindje.

control alt oeps deleted

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
waarom werkt 'bijwerken en aflsuiten' nooit en wordt het systeem vrijwel altijd opnieuw gestart na een update? ik heb dit bij alle laptops en computers. is dit een bug?

[ Voor 12% gewijzigd door Farabi op 14-08-2025 01:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
Farabi schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 01:21:
waarom werkt 'bijwerken en aflsuiten' nooit en wordt het systeem vrijwel altijd opnieuw gestart na een update? ik heb dit bij alle laptops en computers. is dit een bug?
Zie topic:

Update and shutdown doet toch altijd een herstart

• snah001
Soms doet hij dat afsluiten hier ook echt, en soms ook weer niet.
Kan er geen chocolade van maken, onbetrouwbaar op z'n minst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Aardwolf schreef op zondag 20 juli 2025 @ 14:51:
Vraag 2b: zal het ook werken om bijv. het nieuwe licentie account als admin te maken en useraccounts enkel lokaal?
Dat kan, en je kunt het online account ook gewoon ontkoppelen na installatie. Met Rufus kun je Windows ook gewoon zonder online account installeren.

• ap3nr0ts
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-09 11:30

ap3nr0ts

hoi

OK, weet iemand waarom ik sinds de laatste update altijd het Toetsenbordindeling-gedeelte in mijn balk krijg? Ik wil dat niet en krijg het niet meer weg. Ik heb er zo'n hekel aan als Windows zomaar dingen verandert aan je indeling die je niet wilt. Ik kan in het menu twee opties selecteren, maar bij Instellingen staat er maar eentje. Ik kan ook niks meer vinden om die irritante "NLD INTL" gewoon helemaal weg te krijgen? Zucht. :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6qTUtAhgCQs87dZ7jtTxw-YcH-w=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sVN9zdaRFa2eJNZU7vY7pzXu.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y6MdA1uZTcmjrPGBwXzPRCGY43c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YoEJFvy0WwYFuHmQ24ivKgyn.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwvliet
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:43
Gelukkig, ik ben niet de enige die geïrriteerd was.
Het lijkt nu opgelost (nog niet herstart) door een extra toetsenbord toe te voegen en die daarna weer weg te halen.

I have no life, and therefore no signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts

ap3nr0ts

hoi

pwvliet schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 10:28:
Gelukkig, ik ben niet de enige die geïrriteerd was.
Het lijkt nu opgelost (nog niet herstart) door een extra toetsenbord toe te voegen en die daarna weer weg te halen.
Hier werkt dat niet. Als ik Azerty toevoeg en verwijder, blijft de balk bestaan. Wat doe jij precies dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
ap3nr0ts schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:33:
[...]

Hier werkt dat niet. Als ik Azerty toevoeg en verwijder, blijft de balk bestaan. Wat doe jij precies dan?
Zie ik ook elke dag opnieuw.

Ik heb een tijd terug daarmee liggen klooien en toen is het me gelukt om nog maar een layout over te houden. En dan ben je die "knop" in de system-tray kwijt. Tot een paar dagen later ie vanzelf weer verscheen.

Ik heb toen nog eens geprobeerd om die tweede layout te verwijderen maar dat lukte toen niet meer. Zou zeggen dat daar wat niet goed werkt....

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts

ap3nr0ts

hoi

eheijnen schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 12:17:
[...]

Zie ik ook elke dag opnieuw.

Ik heb een tijd terug daarmee liggen klooien en toen is het me gelukt om nog maar een layout over te houden. En dan ben je die "knop" in de system-tray kwijt. Tot een paar dagen later ie vanzelf weer verscheen.

Ik heb toen nog eens geprobeerd om die tweede layout te verwijderen maar dat lukte toen niet meer. Zou zeggen dat daar wat niet goed werkt....
Toch fijn dat we bètatesters zijn van Microsoft vaak. :P En ik weiger die Windows-updates al zo lang als het kan om gedoe te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwvliet
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:43
ap3nr0ts schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:33:
[...]

Ik heb nog even verder geëxperimenteerd.
Na een herstart van mijn pc kwam de instelling weer terug namelijk.
Zelfde nog een keer uitgevoerd, geen verschil.
Tot ik het nog een keer deed met een ander toetsenbord indeling en toen ik die verwijderde verdween de taakbalkmelding weer gelijk.
Ik ga nu nog een keer herstarten, kijken wat er dan gebeurd.

Edit: Voorlopig blijft hij nu weg na een herstart.

Edit 2: En de melding is weer terug :-(
Als iemand dus een blijvende oplossing heeft, wij houden ons aanbevolen...

[ Voor 12% gewijzigd door pwvliet op 15-08-2025 17:10 ]

I have no life, and therefore no signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
Met CTRL+SHIFT kun je snel wisselen van layout, mocht dat nodig zijn.

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Picaro
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:36
ap3nr0ts schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 21:28:
OK, weet iemand waarom ik sinds de laatste update altijd het Toetsenbordindeling-gedeelte in mijn balk krijg? Ik wil dat niet en krijg het niet meer weg. Ik heb er zo'n hekel aan als Windows zomaar dingen verandert aan je indeling die je niet wilt. Ik kan in het menu twee opties selecteren, maar bij Instellingen staat er maar eentje. Ik kan ook niks meer vinden om die irritante "NLD INTL" gewoon helemaal weg te krijgen? Zucht. :(

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Taalbalk heet dat ding. Om deze kwijt te raken, ga naar Instellingen > Tijd en taal > Taal > Toetsenbord > Taalbalkopties. Selecteer in het venster "Tekstservices en invoertalen" op de tab Taalbalk bij Taalbalk "Verbergen" en klik vervolgens op OK.

Zo gaat het in Windows 10. Hopelijk werkt het ook zo in Windows 11.

[ Voor 3% gewijzigd door Picaro op 15-08-2025 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts

ap3nr0ts

hoi

Picaro schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 19:24:
[...]

Taalbalk heet dat ding. Om deze kwijt te raken, ga naar Instellingen > Tijd en taal > Taal > Toetsenbord > Taalbalkopties. Selecteer in het venster "Tekstservices en invoertalen" op de tab Taalbalk bij Taalbalk "Verbergen" en klik vervolgens op OK.

Nope. Dat dat niet meer werkt, is het hele punt dus, haha. Daar lopen @pwvliet tegenaan. Hoe je het normaliter uitzette, werkt niet meer opeens. Na een herstart verdwijnt het bij mij ook vooralsnog, maar zonder enige reden, komt het terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easyriider
  • Niet online
Picaro schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 19:24:
[...]

In W11 bereikbaar via Tijd en taal > Typen > Geavanceerde toetsenbordinstellingen > Taalbalkopties. Heb ook de laatste update van 13-8 geinstalleerd, maar zie gelukkig geen taalbalk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts

ap3nr0ts

hoi

easyriider schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 12:49:
[...]

In W11 bereikbaar via Tijd en taal > Typen > Geavanceerde toetsenbordinstellingen > Taalbalkopties. Heb ook de laatste update van 13-8 geinstalleerd, maar zie gelukkig geen taalbalk.
Je zou zeggen dat dit voldoende is, ja. Ach ja. :'(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LGfV-NZYSIXleLhuQVpZLtEe2cY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lV2kjzw4LMKOHOtYgQ35U36N.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justmike
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16-09 12:14
Ik ben momenteel bezig met het samenstellen van een nieuwe pc en daar hoort natuurlijk een windows licentie bij.
In de pricewatch is de goedkoopste windows 11 home editie 123.80€ .

Echter na een rondje googlen kan ik keys vinden vanaf 5 €.
Waarom die grote prijsverschillen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
ap3nr0ts schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 16:08:
[...]

Je zou zeggen dat dit voldoende is, ja. Ach ja. :'(
[Afbeelding]
Vanochtend uitgezet, taalbalk weg.
Pc opnieuw gestart en daaristie weer....

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
justmike schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 18:19:
Ik ben momenteel bezig met het samenstellen van een nieuwe pc en daar hoort natuurlijk een windows licentie bij.
In de pricewatch is de goedkoopste windows 11 home editie 123.80€ .

Echter na een rondje googlen kan ik keys vinden vanaf 5 €.
Waarom die grote prijsverschillen?
De eerste optie die je gevonden hebt koop je op de officiële manier bij Microsoft of een verkoper. De tweede ligt wat meer in het grijze gebied en zijn over het algemeen andere type licenties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passer
eheijnen schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 20:16:
[...]Pc opnieuw gestart en daaristie weer....
ChatGPT:

🔧 Taalbalk verbergen in Windows 11
✅ Stap 1: Ga naar de geavanceerde toetsenbordinstellingen

Open Instellingen (Windows-toets + I).

Klik links op Tijd en taal.

Klik op Typen (of Toetsenbord).

Scroll naar beneden en klik op Geavanceerde toetsenbordinstellingen.

✅ Stap 2: Zet de taalbalk uit

In het scherm Geavanceerde toetsenbordinstellingen:

Zet het vinkje UIT bij:

"De invoermethodebalk gebruiken wanneer beschikbaar"

🔄 Dit zorgt ervoor dat de zwevende taalbalk (die soms in de hoek verschijnt) niet meer getoond wordt.

✅ Stap 3: Taalbalk-icoon uit de taakbalk verwijderen

Als je het taalicoon (bijv. "ENG" of "NLD") in de taakbalk wilt verbergen:

Open opnieuw Instellingen > Persoonlijke instellingen > Taakbalk.

Klik op Systeemvakitems of Overige systeemvakpictogrammen.

Zet "Invoertaalindicator" op Uit.

🧹 Extra tips
❌ Overbodige talen verwijderen

Als je maar één taal gebruikt, kun je andere verwijderen zodat Windows geen taalbalk meer hoeft te tonen:

Ga naar Instellingen > Tijd en taal > Taal en regio.

Klik op de taal die je niet gebruikt.

Klik op Verwijderen.

💬 Laatste check

Als je dit allemaal gedaan hebt en de taalbalk nog steeds blijft verschijnen, laat me dan weten:

Verschijnt hij als zwevend venster (los op het bureaublad)?

Of als icoon in de taakbalk?

Dan geef ik je gerichtere hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts

ap3nr0ts

hoi

passer schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 11:37:
[...]

ChatGPT:

🔧 Taalbalk verbergen in Windows 11
✅ Stap 1: Ga naar de geavanceerde toetsenbordinstellingen

Open Instellingen (Windows-toets + I).

Klik links op Tijd en taal.

Klik op Typen (of Toetsenbord).

Scroll naar beneden en klik op Geavanceerde toetsenbordinstellingen.

✅ Stap 2: Zet de taalbalk uit

In het scherm Geavanceerde toetsenbordinstellingen:

Zet het vinkje UIT bij:

"De invoermethodebalk gebruiken wanneer beschikbaar"

🔄 Dit zorgt ervoor dat de zwevende taalbalk (die soms in de hoek verschijnt) niet meer getoond wordt.

✅ Stap 3: Taalbalk-icoon uit de taakbalk verwijderen

Als je het taalicoon (bijv. "ENG" of "NLD") in de taakbalk wilt verbergen:

Open opnieuw Instellingen > Persoonlijke instellingen > Taakbalk.

Klik op Systeemvakitems of Overige systeemvakpictogrammen.

Zet "Invoertaalindicator" op Uit.

🧹 Extra tips
❌ Overbodige talen verwijderen

Als je maar één taal gebruikt, kun je andere verwijderen zodat Windows geen taalbalk meer hoeft te tonen:

Ga naar Instellingen > Tijd en taal > Taal en regio.

Klik op de taal die je niet gebruikt.

Klik op Verwijderen.

💬 Laatste check

Als je dit allemaal gedaan hebt en de taalbalk nog steeds blijft verschijnen, laat me dan weten:

Dan geef ik je gerichtere hulp.
Het punt is dat ik (en anderen, gok ik) dit natuurlijk allemaal al geprobeerd hebben en hij desondanks terugkomt. Er is geen tweede taal, en hij staat uit. Het is vast een bugje na een Windows 11-update. Ik heb het ook in ChatGPT geprobeerd, maar net als met veel wat ik in ChatGPT gooi, moet ik hem eerst 3x verbeteren en gaat hij vervolgens dingen zeggen die ik zelf sneller via reddit vind, haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passer
Ik postte het vooral voor zijn (haar?) twee laatste vragen die je mogelijk op een spoor zouden kunnen zetten (*) :

(*) als daar naar gevraagd wordt, lijkt het me dat die twee dingen in bepaalde gevallen ook van belang zouden kunnen zijn. Maar dit (welke van de twee) was een keuze die ik niet kon maken natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
Ik wilde net dat die in de taakbalk aanwezig was, dus niet onzichtbaar, en dat verdween die telkens hij iedere boot.
Daarnaast storing die telkens terug op NL-NL ipv wat ik ingesteld had op NL-US ivm met mijn toetsenbord.
Weet niet meer hoe ik dat gefixt heb maar nu blijft het iig maar blijft bij iedere reboot terugspringen naar NL-NL.

[ Voor 8% gewijzigd door snah001 op 18-08-2025 16:41 ]

• Anonymoussaurus
  • Registratie: April 2014
  • Niet online

Anonymoussaurus

Medewerker van Oxygen Updater

Lekker weer... Zie dit draadje: Anonymoussaurus in ''Windows 11-update kan ssd's laten crashen bij schrijfopdracht van 50GB''. Nu loop ik van de regen in de drup: Anonymoussaurus in ''Windows 11-update kan ssd's laten crashen bij schrijfopdracht van 50GB''. Iemand dit ook meegemaakt? Absurd dat ik geen updates kan de-installeren. Enige wat ik kan bedenken is dat er iets corrupt is wat met DISM gerepareerd moet worden. Maar ja, dat durf ik niet aan omdat dat zo maar weer 50GB aan schrijfacties kan kosten...

Heb er echt de pest in. Kip-ei verhaal. Mag de update geen eens de-installeren, omdat Windows zo vaak repairable is for no damn reason.

[ Voor 10% gewijzigd door Anonymoussaurus op 21-08-2025 17:01 ]

Medewerker van Oxygen Updater: discord.gg/5TXdhKJ

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
Misschien dat als je zaken gedelete hebt via bijv. / o.a. "DISM /Online /Cleanup-Image /Startcomponentcleanup" dat je bepaalde windows updates niet meer kan uninstallen :?

Ik zie bij mij de bewuste update wel gewoon staan. Bij jou dus niet ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ro7SsK6EZqEsW-rWgAAhdBY8kEk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fF7HvFQ00Q9czKx7H1Bsgn3k.jpg?f=fotoalbum_large

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

Help!!!! schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 17:11:
^
Misschien dat als je zaken gedelete hebt via bijv. / o.a. "DISM /Online /Cleanup-Image /Startcomponentcleanup" dat je bepaalde windows updates niet meer kan uninstallen :?

[Afbeelding]
Ik zie die update ook staan, maar kan het echt met geen mogelijkheid verwijderen, en ik zie in de Reddit thread meerdere users die hetzelfde probleem hebben: https://www.reddit.com/r/...rity_update_kb5063878_is/. Ook op Tweakers: uiltje in ''Windows 11-update kan ssd's laten crashen bij schrijfopdracht van 50GB''.
  • Via GUI geprobeerd
  • Via DISM geprobeerd
  • Via safe mode geprobeerd (GUI), DISM nog niet, zal wel in hetzelfde resulteren
  • Via advanced startup 'uninstall updates' geprobeerd, dat moet werken, maar helaas...
Ik kan mij overigens niet herinneren dat ik ooit `/Startcomponentcleanup` als parameter heb gebruikt.

[ Voor 4% gewijzigd door Anonymoussaurus op 22-08-2025 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:00
Help!!!! schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 17:11:
^

[Afbeelding]
Heb de commando DISM /online /Cleanup-Image /StartComponentCleanup /ResetBase gebruikt. Is er dan geen enkele manier om die update nog te verwijderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey82
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:46
Anonymoussaurus schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 16:51:
Lekker weer... Zie dit draadje: Anonymoussaurus in ''Windows 11-update kan ssd's laten crashen bij schrijfopdracht van 50GB''. Nu loop ik van de regen in de drup: Anonymoussaurus in ''Windows 11-update kan ssd's laten crashen bij schrijfopdracht van 50GB''. Iemand dit ook meegemaakt? Absurd dat ik geen updates kan de-installeren. Enige wat ik kan bedenken is dat er iets corrupt is wat met DISM gerepareerd moet worden. Maar ja, dat durf ik niet aan omdat dat zo maar weer 50GB aan schrijfacties kan kosten...

Heb er echt de pest in. Kip-ei verhaal. Mag de update geen eens de-installeren, omdat Windows zo vaak repairable is for no damn reason.
Misschien een domme vraag maar ik ben dan ook maar een simpele pc gebruiker,

Kun je ook wachten met updaten tot dat er een update/fix komt?

Ik ben pas over 2 weken weer in nederland, denk je dat er dan al een update/fix is?

In mijn pc zitten kingston kc3000 ssd,s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

joey82 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 21:12:
[...]

Misschien een domme vraag maar ik ben dan ook maar een simpele pc gebruiker,

Kun je ook wachten met updaten tot dat er een update/fix komt?

Ik ben pas over 2 weken weer in nederland, denk je dat er dan al een update/fix is?

In mijn pc zitten kingston kc3000 ssd,s
Ik heb hier ook op je gereageerd: Anonymoussaurus in ''Windows 11-update kan ssd's laten crashen bij schrijfopdracht van 50GB''. En die SSD heb ik ook. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-09 17:23
Anonymoussaurus schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 16:51:

Die augustus update is heel slecht. Heb veel reacties van klanten waarbij Windows Hello ineens corrupt is geraakt. Microsoft weet dat (is ticket van) maar rapporteert het (bewust?) niet in hun blogs.
Uninstall kan wel, maar daarna is je hele laptop corrupt. Een herinstallatie is dan noodzakelijk (nee, een remote wipe helpt je niet). Op uitdrukkelijk verzoek kan je blijkbaar wel een uninstall MSI opvrage bij microsoft als bugfix. Maar we hebben die augustus update nu uit de update ringen gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey82
reinier68 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 08:40:
[...]

Die augustus update is heel slecht. Heb veel reacties van klanten waarbij Windows Hello ineens corrupt is geraakt. Microsoft weet dat (is ticket van) maar rapporteert het (bewust?) niet in hun blogs.
Uninstall kan wel, maar daarna is je hele laptop corrupt. Een herinstallatie is dan noodzakelijk (nee, een remote wipe helpt je niet). Op uitdrukkelijk verzoek kan je blijkbaar wel een uninstall MSI opvrage bij microsoft als bugfix. Maar we hebben die augustus update nu uit de update ringen gehaald.
Ik laat mijn pc voorlopig uit,

Nu ben ik nog een tijdje op vakantie maar ik heb als simpele pc gebruiker geen zin in gedoe,

We mogen toch hopen dat ms snel met een fix komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

Anonymoussaurus schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:54:
[...]

Ik zie die update ook staan, maar kan het echt met geen mogelijkheid verwijderen, en ik zie in de Reddit thread meerdere users die hetzelfde probleem hebben: https://www.reddit.com/r/...rity_update_kb5063878_is/. Ook op Tweakers: uiltje in ''Windows 11-update kan ssd's laten crashen bij schrijfopdracht van 50GB''.
  • Via GUI geprobeerd
  • Via DISM geprobeerd
  • Via safe mode geprobeerd (GUI), DISM nog niet, zal wel in hetzelfde resulteren
  • Via advanced startup 'uninstall updates' geprobeerd, dat moet werken, maar helaas...
Ik kan mij overigens niet herinneren dat ik ooit `/Startcomponentcleanup` als parameter heb gebruikt.
Eindelijk opgelost met dank aan deze Reddit-post: https://www.reddit.com/r/.../1mxd6by/comment/nahoexz/. Windows Sandbox uitzetten, rebooten hielp dus. :) Nu de update kunnen de-installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
Anonymoussaurus schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 10:10:
[...]

Eindelijk opgelost met dank aan deze Reddit-post: https://www.reddit.com/r/.../1mxd6by/comment/nahoexz/. Windows Sandbox uitzetten, rebooten hielp dus. :) Nu de update kunnen de-installeren.
Is er ook een manier om die update te verwijderen, als je deze commando hebt gebruikt.

DISM /online /Cleanup-Image /StartComponentCleanup /ResetBase

Daardoor komt tie niet bij mij dat lijstje om die update te verwijderen volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey82
Iemand enig idee hoelang het nog gaat duren voor ms met een update / fix komt?

Zeg ik iets geks als ik zeg dat ik ms stil is rondom deze hele kwestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

eheijnen schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 20:16:
[...]

Vanochtend uitgezet, taalbalk weg.
Pc opnieuw gestart en daaristie weer....
Ik heb hier ook een paar dagen last van gehad maar inmiddels lijkt dit spontaan(?) weer opgelost.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

jaaoie17 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 23:51:
[...]

Is er ook een manier om die update te verwijderen, als je deze commando hebt gebruikt.

DISM /online /Cleanup-Image /StartComponentCleanup /ResetBase

Daardoor komt tie niet bij mij dat lijstje om die update te verwijderen volgens mij.
Waarom verwijder je de update niet gewoon op de reguliere manier? Je kan 'm ook via WSU verwijderen. Wat is de output van `winver` via Win + R?
joey82 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 14:58:
Iemand enig idee hoelang het nog gaat duren voor ms met een update / fix komt?

Zeg ik iets geks als ik zeg dat ik ms stil is rondom deze hele kwestie?
Ik heb de update verwijderd en vind het wel prima zo. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
Anonymoussaurus schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 16:56:
[...]

Waarom verwijder je de update niet gewoon op de reguliere manier? Je kan 'm ook via WSU verwijderen. Wat is de output van `winver` via Win + R?
Gebruik die commando om wat schijfruimte vrij te krijgen. Kan ik beter in vervolg beter maar niet doen. Hoe verwijder je hem via WSU dan. Misschien kan dat ook niet meer door die commando.

winver: 26100.4946

[ Voor 9% gewijzigd door jaaoie17 op 27-08-2025 17:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey82
Anonymoussaurus schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 16:56:
[...]

[...]

Ik heb de update verwijderd en vind het wel prima zo. :)
Verwijderd en de updates op pause gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

fwiw: Windows 11 August 2025 security update is causing unintended UAC prompts to appear for non-admin users — some apps are crashing

Microsoft's latest August 2025 security update is wreaking havoc on non-admin users across several versions of Windows 10 and 11, preventing app installations from occurring in certain cases. Microsoft states that the August security update, meant to protect users from a privilege escalation vulnerability, is now causing unexpected UAC prompts to occur for non-admin users. Etc.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

joey82 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 20:45:
[...]

Verwijderd en de updates op pause gezet?
Ik heb een policy zo gezet dat ik alle updates handmatig moet downloaden, vind ik prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey82
Anonymoussaurus schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:10:
[...]

Ik heb een policy zo gezet dat ik alle updates handmatig moet downloaden, vind ik prima.
Het lijkt er op dat het niet aan ms ligt als ik de berichten van de laatste week mag geloven....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ayamanu
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:25
Om even te laten zien wat voor effect de Windows 11 Augustus update op een SSD (WD SN770 1TB fw 731100WD) heeft, heb ik een nieuwe versus een gecorrumpeerde foto voor jullie. Tevens hieronder ook de S.M.A.R.T. rapporten.

Perfecte support van Frame.Work door te helpen en uiteindelijk een RMA voor te regelen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
smartctl 7.4 2023-08-01 r5530 [x86_64-linux-6.12.37+deb13-amd64] (local build)
Copyright (C) 2002-23, Bruce Allen, Christian Franke, www.smartmontools.org

=== START OF INFORMATION SECTION ===
Model Number:                       WD_BLACK SN770 1TB
Serial Number:                      24184R808980
Firmware Version:                   731120WD
PCI Vendor/Subsystem ID:            0x15b7
IEEE OUI Identifier:                0x001b44
Total NVM Capacity:                 1,000,204,886,016 [1.00 TB]
Unallocated NVM Capacity:           0
Controller ID:                      0
NVMe Version:                       1.4
Number of Namespaces:               1
Namespace 1 Size/Capacity:          1,000,204,886,016 [1.00 TB]
Namespace 1 Formatted LBA Size:     512
Namespace 1 IEEE EUI-64:            001b44 8b47f75af9
Local Time is:                      Tue Aug 26 20:40:58 2025 UTC
Firmware Updates (0x14):            2 Slots, no Reset required
Optional Admin Commands (0x0017):   Security Format Frmw_DL Self_Test
Optional NVM Commands (0x00df):     Comp Wr_Unc DS_Mngmt Wr_Zero Sav/Sel_Feat Timestmp Verify
Log Page Attributes (0x7e):         Cmd_Eff_Lg Ext_Get_Lg Telmtry_Lg Pers_Ev_Lg Log0_FISE_MI Telmtry_Ar_4
Maximum Data Transfer Size:         256 Pages
Warning  Comp. Temp. Threshold:     84 Celsius
Critical Comp. Temp. Threshold:     88 Celsius
Namespace 1 Features (0x02):        NA_Fields

Supported Power States
St Op     Max   Active     Idle   RL RT WL WT  Ent_Lat  Ex_Lat
 0 +     5.00W    5.00W       -    0  0  0  0        0       0
 1 +     3.30W    3.00W       -    0  0  0  0        0       0
 2 +     2.20W    2.00W       -    0  0  0  0        0       0
 3 -   0.0150W       -        -    3  3  3  3     1500    2500
 4 -   0.0050W       -        -    4  4  4  4    10000    6000
 5 -   0.0033W       -        -    5  5  5  5   176000   25000

Supported LBA Sizes (NSID 0x1)
Id Fmt  Data  Metadt  Rel_Perf
 0 +     512       0         2
 1 -    4096       0         1

=== START OF SMART DATA SECTION ===
SMART overall-health self-assessment test result: PASSED

SMART/Health Information (NVMe Log 0x02)
Critical Warning:                   0x00
Temperature:                        36 Celsius
Available Spare:                    100%
Available Spare Threshold:          10%
Percentage Used:                    0%
Data Units Read:                    18,084,753 [9.25 TB]
Data Units Written:                 3,942,781 [2.01 TB]
Host Read Commands:                 1,007,463,881
Host Write Commands:                59,004,422
Controller Busy Time:               439
Power Cycles:                       28,523
Power On Hours:                     494
Unsafe Shutdowns:                   13,232
Media and Data Integrity Errors:    0
Error Information Log Entries:      8
Warning  Comp. Temperature Time:    0
Critical Comp. Temperature Time:    0
Temperature Sensor 1:               46 Celsius
Temperature Sensor 2:               36 Celsius

Error Information (NVMe Log 0x01, 16 of 256 entries)
No Errors Logged

Self-test Log (NVMe Log 0x06)
Self-test status: No self-test in progress
Num  Test_Description  Status                       Power_on_Hours  Failing_LBA  NSID Seg SCT Code
 0   Extended          Completed without error                 494            -     -   -   -    -
 1   Short             Completed without error                 494            -     -   -   -    -

Opvallende tellers voor de gecorrumpeerde ssd:
Productiedatum: 05 mei 2024, in gebruik sinds februari 2025
Power Cycles: 28.523
Unsafe Shutdowns: 12.232

Het ligt 100% aan Microsoft. De diversiteit aan hdd's en ssd's die corrupt raken, hebben maar 1 factor gemeen.

Uiteindelijk data er af kunnen halen door het volgende:
GPT format, main partitietabel hersteld met de backup partitietabel in het midden van de schijf met Testdisk.
Bitlocker enabled data partitie kon unlocked worden met Recovery Key uit M365. Geen NTFS marker meer. CHKDSK met fixen gedaan. Alle Windows systeembestanden gehusseld en incorrect. Gebruikersdata was nog prima...gelukje. Desondanks was gebruikersdata ook 99% in de Cloud opgeslagen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SRCKio4Ir8D2mLoLRKSoam-Og8c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FHW6rAtOJhqb2IgLiyg8RxVe.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door ayamanu op 08-09-2025 20:56 . Reden: Frame.work contributie toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

joey82 schreef op maandag 8 september 2025 @ 20:28:
[...]

Het lijkt er op dat het niet aan ms ligt als ik de berichten van de laatste week mag geloven....
Ik las het idd, nog maar eens het complete artikel lezen op Tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey82
Anonymoussaurus schreef op maandag 8 september 2025 @ 20:47:
[...]

Ik las het idd, nog maar eens het complete artikel lezen op Tweakers.
Het lijkt er op dat het voorkomt op ssd's met pre-release firmware als ik de berichten van gisteren mag geloven....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:13

The Executer

Lekker belangrijk!

Hoe gaan jullie om met W10 clients die eigenlijk niet up te graden zijn naar 11 vanwege o.a. te oude processor / TPM? Gebruiken jullie massaal Rufus / FlyBy? Installeren jullie een TPM module op het moederbord? Ik zag dat die niet veel verkrijgbaar meer zijn, en dan je ook nog specifiek merk-eigen modules moet gebruiken ivm compatibiliteit.

Heb wat kennissen met zelfbouw-PC's, en zit te denken toch maar Rufus erbij te pakken en zo te omzeilen. Maar ja, het blijft dweilen met de kraan open want ik las in dit topic dat in de 25-update er al weer meer checks zitten.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20:46
The Executer schreef op maandag 15 september 2025 @ 20:58:
Heb wat kennissen met zelfbouw-PC's, en zit te denken toch maar Rufus erbij te pakken en zo te omzeilen. Maar ja, het blijft dweilen met de kraan open want ik las in dit topic dat in de 25-update er al weer meer checks zitten.
Ik heb net twee oude PC's voorzien van windows 11 met de hulp van Rufus. Dit om gewoon te proberen of het goed werkte. De machines hadden geen TPM en een oudere processor. Ze draaien allebeide heel goed met windows 11. Ze hadden al Windows 10. Het lijkt zelfs of Windows 11 iets sneller werkt op de PC's. Of de 25-update echt gaat kijken naar de systeemeisen is inderdaad de vraag. Ik heb ze bewust op een computer gezet waarbij het niet erg zou zijn als het niet helemaal goed gaat, een paar hobby-computers. Ik durf het niet bijvoorbeeld bij mijn ouders of de computer van mijn vriendin dat moet ik geen problemen mee hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Wat hebben jullie ingesteld bij deze pagina van Apparaatbeveiliging - Kernisolatie en hoe essentieel zijn deze:

- Geheugenintegriteit
- Door hardware toegepaste stackbeveiliging in kernelmodus
- Beveiliging van lokale beveiligingsinstanties
- Blokkerslijst voor Microsoft-kwetsbare stuurprogramma's

Aan/uit?

[ Voor 3% gewijzigd door Blaze85 op 16-09-2025 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ayamanu schreef op maandag 8 september 2025 @ 20:46:
Om even te laten zien wat voor effect de Windows 11 Augustus update op een SSD (WD SN770 1TB fw 731100WD) heeft, heb ik een nieuwe versus een gecorrumpeerde foto voor jullie. Tevens hieronder ook de S.M.A.R.T. rapporten.

Perfecte support van Frame.Work door te helpen en uiteindelijk een RMA voor te regelen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
smartctl 7.4 2023-08-01 r5530 [x86_64-linux-6.12.37+deb13-amd64] (local build)
Copyright (C) 2002-23, Bruce Allen, Christian Franke, www.smartmontools.org

=== START OF INFORMATION SECTION ===
Model Number:                       WD_BLACK SN770 1TB
Serial Number:                      24184R808980
Firmware Version:                   731120WD
PCI Vendor/Subsystem ID:            0x15b7
IEEE OUI Identifier:                0x001b44
Total NVM Capacity:                 1,000,204,886,016 [1.00 TB]
Unallocated NVM Capacity:           0
Controller ID:                      0
NVMe Version:                       1.4
Number of Namespaces:               1
Namespace 1 Size/Capacity:          1,000,204,886,016 [1.00 TB]
Namespace 1 Formatted LBA Size:     512
Namespace 1 IEEE EUI-64:            001b44 8b47f75af9
Local Time is:                      Tue Aug 26 20:40:58 2025 UTC
Firmware Updates (0x14):            2 Slots, no Reset required
Optional Admin Commands (0x0017):   Security Format Frmw_DL Self_Test
Optional NVM Commands (0x00df):     Comp Wr_Unc DS_Mngmt Wr_Zero Sav/Sel_Feat Timestmp Verify
Log Page Attributes (0x7e):         Cmd_Eff_Lg Ext_Get_Lg Telmtry_Lg Pers_Ev_Lg Log0_FISE_MI Telmtry_Ar_4
Maximum Data Transfer Size:         256 Pages
Warning  Comp. Temp. Threshold:     84 Celsius
Critical Comp. Temp. Threshold:     88 Celsius
Namespace 1 Features (0x02):        NA_Fields

Supported Power States
St Op     Max   Active     Idle   RL RT WL WT  Ent_Lat  Ex_Lat
 0 +     5.00W    5.00W       -    0  0  0  0        0       0
 1 +     3.30W    3.00W       -    0  0  0  0        0       0
 2 +     2.20W    2.00W       -    0  0  0  0        0       0
 3 -   0.0150W       -        -    3  3  3  3     1500    2500
 4 -   0.0050W       -        -    4  4  4  4    10000    6000
 5 -   0.0033W       -        -    5  5  5  5   176000   25000

Supported LBA Sizes (NSID 0x1)
Id Fmt  Data  Metadt  Rel_Perf
 0 +     512       0         2
 1 -    4096       0         1

=== START OF SMART DATA SECTION ===
SMART overall-health self-assessment test result: PASSED

SMART/Health Information (NVMe Log 0x02)
Critical Warning:                   0x00
Temperature:                        36 Celsius
Available Spare:                    100%
Available Spare Threshold:          10%
Percentage Used:                    0%
Data Units Read:                    18,084,753 [9.25 TB]
Data Units Written:                 3,942,781 [2.01 TB]
Host Read Commands:                 1,007,463,881
Host Write Commands:                59,004,422
Controller Busy Time:               439
Power Cycles:                       28,523
Power On Hours:                     494
Unsafe Shutdowns:                   13,232
Media and Data Integrity Errors:    0
Error Information Log Entries:      8
Warning  Comp. Temperature Time:    0
Critical Comp. Temperature Time:    0
Temperature Sensor 1:               46 Celsius
Temperature Sensor 2:               36 Celsius

Error Information (NVMe Log 0x01, 16 of 256 entries)
No Errors Logged

Self-test Log (NVMe Log 0x06)
Self-test status: No self-test in progress
Num  Test_Description  Status                       Power_on_Hours  Failing_LBA  NSID Seg SCT Code
 0   Extended          Completed without error                 494            -     -   -   -    -
 1   Short             Completed without error                 494            -     -   -   -    -

Opvallende tellers voor de gecorrumpeerde ssd:
Productiedatum: 05 mei 2024, in gebruik sinds februari 2025
Power Cycles: 28.523
Unsafe Shutdowns: 12.232

Het ligt 100% aan Microsoft. De diversiteit aan hdd's en ssd's die corrupt raken, hebben maar 1 factor gemeen.

Uiteindelijk data er af kunnen halen door het volgende:
GPT format, main partitietabel hersteld met de backup partitietabel in het midden van de schijf met Testdisk.
Bitlocker enabled data partitie kon unlocked worden met Recovery Key uit M365. Geen NTFS marker meer. CHKDSK met fixen gedaan. Alle Windows systeembestanden gehusseld en incorrect. Gebruikersdata was nog prima...gelukje. Desondanks was gebruikersdata ook 99% in de Cloud opgeslagen.[Afbeelding]
Ik moet me toch echt afvragen wat je hoopte te bereiken met deze post? Je steekt het direct, onomwonden op die augustus update zonder enige verdere onderbouwing. Zeggen dat alle systemen die falen dit als gemeenschappelijke factor hebben gaat ook voorbij aan het feit dat de meeste end-user systemen op Windows draaien en dat SSDs op Linux systemen ook wel eens falen.

En als ik naar die SMART data kijk, dan zie ik echt wel iets anders. Nog geen 500 draaiuren, maar 28k power cycles, dat is 1 per minuut. En om de 2 minuten een unsafe shutdown. Dat lijkt mij eerder een fout van ofwel de SSD, danwel een controller op het moederbord. En niet iets dat ontstaan is vlak na de augustus update want dan had je een SSD die elke paar seconden moest crashen en zou je systeem niet eens meer goed kunnen werken om die tellers zo snel zo hoog te krijgen.

Pagina: 1 ... 30 31 Laatste

Let op:
De originele Windows 11 ISO's download je hieronder.

Downloads
Windows 11 ISO
Windows Insider Preview ISO.