Acties:
  • +2Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:22
Mede-auteurs:
  • HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:00

HKLM_

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Welkom bij het Windows 11 Discussie Topic!
Omdat we willen voorkomen dat Windows Clients straks wordt overspoeld met topics over de nieuwe Windows versie starten we dit ervaringen en discussie topic. Hiermee voorkomen we een wildgroei aan Windows 11 topics.

* PDF:Minimum Hardware Requirementslist for Windows 11
* Windows11 InstallationAssistant
* MediaCreationTool W11

Inhoudsopgave
Wat is er nieuw? ^

Het Startmenu staat standaard in het midden op de taakbalk.

Het Start Menu is compleet opnieuw ontworpen.

Installeren van de nieuwe Windows versie ^
* zie boven

Veel gestelde vragen ^

Waar kan ik Windows 11 downloaden?
* zie boven

Wat kost Windows 11?
Het is gratis. Maar alleen Windows 10-pc's waarop de meest recente versie van Windows 10 wordt uitgevoerd en die voldoen aan de minimale hardwarespecificaties, kunnen upgraden. Je kunt controleren of je de nieuwste updates voor Windows 10 hebt in Instellingen/Windows Update.

Wat zijn de minimale systeemeisen voor Windows 11?
A modern 1Ghz 64-bit dual-core processor.
4GB RAM.
64GB drive.
9-inch display met HD-resolutie (720p)
UEFI, Secure Boot & TPM 2.0 compatible.
DirectX 12 compatible graphics / WWDM 2.x.
Microsoft-account en internetverbinding vereist voor installatie van Windows 11 Home

Kan ik Windows 10 blijven gebruiken?
Ja. Je hoeft niet te upgraden naar Windows 11. We blijven Windows 10 tot 14 oktober 2025 ondersteunen.

Deze lijst zal verder worden aangevuld

Video's ^

Meer info ^

Welke functies zullen er verdwijnen / niet standaard worden geïnstalleerd

Bij het upgraden naar Windows 11 vanuit Windows 10 of bij het installeren van een update naar Windows 11, kunnen sommige functies verouderd of verwijderd zijn. Bekijk de informatie hieronder over een paar van de belangrijkste verouderde of verwijderde functies:
  • Cortana wordt niet langer opgenomen in de eerste opstartervaring of vastgemaakt aan de taakbalk.
  • Achtergrond voor bureaublad kan niet worden bereikt vanaf het apparaat of andersom wanneer er met een Microsoft-account is aangemeld.
  • Internet Explorer is uitgeschakeld. Microsoft Edge is de aanbevolen vervanging en bevat de IE-modus, die onder bepaalde omstandigheden handig kan zijn.
  • Het venster voor wiskundige invoer is verwijderd. Math Recognizer kan op verzoek worden geïnstalleerd en bevat de wiskundige invoerbesturing en herkenner. Handgeschreven wiskunde in apps zoals OneNote wordt niet beïnvloed door deze wijziging.
  • Nieuws en interesses is verwijderd uit de taakbalk. Widgets bieden functies die in plaats daarvan kunnen worden gebruikt.
  • Snelle status van het vergrendelingsscherm en gekoppelde instellingen zijn verwijderd.
  • S-modus is nu alleen beschikbaar voor de Windows 11 Home-editie.
  • Skype MeetNow wordt vervangen door Chat.
  • Het knipprogramma blijft beschikbaar, maar het oude ontwerp en de functionaliteit in de Windows 10-versie is vervangen door die van de app die eerder Snip & Sketch heette.
  • Start is aanzienlijk gewijzigd in Windows 11, inclusief de volgende belangrijke afschaffingen en verwijderingen:
  • De genoemde groepen en mappen met apps worden niet langer ondersteund en de indeling kan momenteel niet worden aangepast.
  • Vastgemaakte apps en sites worden niet gemigreerd tijdens het upgraden vanaf Windows 10.
  • Live-tegels zijn niet langer beschikbaar. Zie de nieuwe Widgets-functie voor overzichtelijke, dynamische inhoud.
  • De tabletmodus is verwijderd en nieuwe functies en mogelijkheden zijn inbegrepen voor het koppelen en loskoppelen van het toetsenbord.
  • Taakbalk functionaliteit is gewijzigd, waaronder:
  • Contacten worden niet langer weergegeven op de taakbalk.
  • Sommige pictogrammen worden mogelijk niet meer weergegeven in het systeemvak (systray) voor geüpgrade apparaten, inclusief eerdere aanpassingen.
  • Uitlijning met de onderkant van het scherm is de enige toegestane locatie.
  • Apps kunnen niet langer delen van de taakbalk aanpassen.
  • De tijdlijn is verwijderd. Bepaalde vergelijkbare functies zijn beschikbaar in Microsoft Edge.
  • Het schermtoetsenbord koppelt en ontkoppelt niet langer toetsenbordindelingen op schermformaten van 18 inch en groter.
  • Portemonnee is verwijderd.
  • De volgende apps worden niet verwijderd tijdens het upgraden, maar worden niet meer geïnstalleerd op nieuwe apparaten of bij nieuwe installaties van Windows 11. Ze kunnen worden gedownload in de Store:
  • 3D Viewer
  • OneNote voor Windows 10
  • Paint 3D
Preparing for Insider Preview Builds of Windows 11
https://blogs.windows.com...iew-builds-of-windows-11/

Heb je tips en/of aanvullingen? Laat het dan even weten... dan vullen we dit topic aan. Ook als je mede-auteur wilt worden, doe mij even een DM. :+

[Voor 97% gewijzigd door Hackus op 06-10-2021 18:23]

• HKLM_
@TheVMaster Hoelaat begint het nu in de TS staat 17:00 maar de video van @Splinter Cell heeft het over 21:00 :P

👩‍🚀 -> Astronauts use Linux because you cant open Windows in space <- 🚀

• zwammen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:36

zwammen

In denial

om 17u, event om 21u is voor developers :)

This is not a signature

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-03 16:09

• NimRod1337
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:42
HKLM_ schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 17:31:
[...]

Ze hebben het al het hele event over Windows 11, ze hebben het echt aangekondigd 5 minuten na de start ofzo.
Dat heb ik gemist dan wegens de continue haperingen.

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
https://twitter.com/microsoft

deze stream werkt wel prima

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x 6TB | 1x LG 27UD59-B | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:04
Had eerlijk ook wat meer verwacht, maar er komt toch nog een Commercial Briefing ofzo?
Hier wat nieuwe video's:

[Voor 53% gewijzigd door dutchnltweaker op 24-06-2021 18:12]

• cracking cloud
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:15
Dat was cringe.
Stond die man nou bijna in tranen te vertellen hoe “amazing” windows is?

Gast, het is een OS, niet je overleden huisdier

• TheVMaster
Insider builds verschijnen ergens volgende week en Windows 11 komt eind 2021 op de markt (Holiday Season).

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• robcoenen
Ter aanvulling, de systeem requirements voor Windows 11 (en ter vergelijking die van Windows 10).

Met deze tool check je of je PC ondersteuning biedt voor Windows 11.

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• HKLM_
TheVMaster schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 19:09:
[...]

Insider builds verschijnen ergens volgende week en Windows 11 komt eind 2021 op de markt (Holiday Season).
Hier meer info:

Preparing for Insider Preview Builds of Windows 11

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

dutchnltweaker schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 20:00:
[...]

Die tool is volgens mij niet goed, mij 1 jaar oude pc met 32gb ram zou niet compatibel zijn omdat ik geen microsoft account heb gekoppeld?
Mijn splinternieuwe Surface met i7/32gb ram is volgens deze app ook niet goed genoeg _O- .

Ik heb me wel voor de insider versie opgegeven. Vond de presentatie super indrukwekkend, heel benieuwd.

• HKLM_
Die tool is echt ruk.. (of het ligt aan mij) maar dat ding vertelt je niet eens duidelijk waarom hij niet voldoet

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:56

Detmer

Professioneel prutser

Ach, uiteindelijk zal het allemaal wel meevallen verwacht ik. Microsoft kan het wat onhandig aangegeven hebben, ze kunnen het uiteindelijk toch aanpassen of er is wel weer iemand die een work around ervoor maakt.. Hoe dan ook gaat het werken, het is alleen de vraag hoe lang het duurt en hoeveel je ervoor moet doen :) .

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:07
Ik was heel enthousiast toen ik die live event zag met alle mogelijkheden. Maar als je zo de hardware requirements bekijkt, en het idee dat ze dit samen doen met hardware leveranciers, ontgaat mij toch niet het idee dat deze requirements mede zo streng zijn opgesteld om de verkoop van nieuwe hardware te pushen. Als dat zo is, is dat echt een dickmove van Microsoft. En hopelijk dat ze erop terug komen.

Momenteel draai ik met volle tevredenheid Windows 10 op een Intel core i5-4770 (4 cores/8 threads), 16 GB ram, GTX1060, 750 GB SSD. Ik durf beweren dat mijn systeem rondjes rent om de meeste moderne laptops.
Maarja, oudere mobo's hadden sowieso geen tpm chip, geen tpm header en ook geen ftpm.

• HKLM_
Onder Windows 10 geeft het systeem i.i.g al Windows 11 aan bij de Insider. (Alleen mijn systeem is niet geschikt. (ook niet na het aanzetten van die Intel TPM) Misschien is het toch de Secure boot dan? maar die krijg ik nu niet lekker aan de praat en wil mijn systeem ook niet om zeep helpen.

oke :| ik druk op zoeken naar Windows updates mijn insider build gaat weg en nu kan ik dus wel kiezen :P
Microsoft is vreemd haha

[Voor 25% gewijzigd door HKLM_ op 24-06-2021 22:37]

• CyberJohn
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:40
HKLM_ schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 22:46:
[...]

Voldoende schijfruimte vrij?
Hele goede suggestie, dacht even de oorzaak gevonden te hebben. Ik had nog 40GB over op mijn boot SSD, opgeschoond naar 200GB vrije ruimte. Maar helaas, nog steeds een nee...

Edit:
@HKLM_
Blijkbaar wordt mijn CPU niet ondersteund... De Ryzen 1600x staat niet op de lijst met ondersteunde CPU's;
https://docs.microsoft.co...-supported-amd-processors

Voor de volledigheid, dit zijn de CPU's die ondersteund worden:

[Voor 56% gewijzigd door CyberJohn op 24-06-2021 23:20]

Galaxy Z Fold4 | Z Flip4 | S22 Ultra

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TheVMaster
CyberJohn schreef op Thursday 24 June 2021 @ 22:43:
Hmmff, op mijn laptop zegt ie vrolijk geschikt en heb ik mij aangemeld voor het Dev-kanaal.

Echter op mijn desktop heb ik alles goed gezet. TPM 2.0, UEFI Secure boot, DirectX 12, WDDM 2.0 driver etc. Toch blijft hij roepen, niet geschikt |:(

Waarom vertelt die tool niet gewoon wat er mankeert...
Volgens mij is de tool ge-update: nieuws: Windows 11 vereist geen TPM 2.0

Acties:
  • +2Henk 'm!

• HKLM_
Greatsword schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 10:54:
[...]

Ben nu toevallig net bezig met het installeren van Windows 11 (VM) op een M1 Mac met behulp van https://mac.getutm.app

64GB is niet mis, hoeveel GB neemt het OS precies in beslag na installatie?
Ik heb hem ook in een VM draaien met een 50GB harddisk onder Hyper-v. De installatie neemt ongeveer 20GB in beslag.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• deco1974
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-03 10:55
Greatsword schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 10:54:
[...]

Ben nu toevallig net bezig met het installeren van Windows 11 (VM) op een M1 Mac met behulp van https://mac.getutm.app

64GB is niet mis, hoeveel GB neemt het OS precies in beslag na installatie?
momenteel bij mij (Win10)

Windows = 29,6GB
Daar komt nog AppData en Program Files bij.. ook bij een kale installatie, worden die folders dik gevuld met diverse applicatie-, store en gebruikers meuk..

Dat zal bij Win11 niet minder zijn.

[Voor 3% gewijzigd door deco1974 op 25-06-2021 11:00]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:05

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

De nieuwe apps ziet er goed uit!!

[Voor 72% gewijzigd door Erhnam op 25-06-2021 11:52]

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HKLM_
NimRod1337 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 12:12:
[...]

Waar heb jij deze build vandaan?
Die kon je vorige week downloaden maar in dit topic wordt het niet gewaardeerd als we daar over praten aangezien het niet officieel is :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• cracking cloud
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:15
Twixie schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 12:13:
Ik ben dan wel eens benieuwd hoe lang ze W10 nog gaan ondersteunen.
Windows 10 blijft gesupport tot 14 oktober 2025 (https://www.theverge.com/...ndows-10-end-support-date)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• robcoenen
Ferret schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 13:17:
[...]

Ik heb laatst een 11-jaar oude Dell Inspiron met 3Gb geheugen en een 230Gb HD voorzien van Win 10 Pro en dat loopt prima.
Dat gaat Windows 11 niet doen vrees ik....
Ter vergelijking

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
De koffie bij Microsoft zal wel lekker zijn geweest toen Michael Dell langs kwam.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• breaker.evert
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:57
Betekend dat alle bios systemen Windows 11 niet kunnen draaien?
En alleen met een UEFI systeem

Acties:
  • +3Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Clemensmaxt schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 10:19:
Vanaf nu gaat MS' tool ook aangeven waarom je PC niet compatible zou zijn met W11.

https://www.theverge.com/...ompatibility-tool-details
Ben toch wel benieuwd of en hoe MS dit gaat volhouden. Het is veel beter om een deel van de features uit te schakelen als je niet 100% compatible bent ipv "je krijgt deze update niet, upgrade je hardware maar". Dit gaat het chiptekort nog meer laten ontploffen en is een zeer domme zet en eigenlijk onverantwoord. Dat pcfabrikanten hierin meegaan is eigenlijk niet te filmen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-01 06:32

MazeWing

passionate & cynical

ed1703 schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 10:32:
[...]

Ben toch wel benieuwd of en hoe MS dit gaat volhouden. Het is veel beter om een deel van de features uit te schakelen als je niet 100% compatible bent ipv "je krijgt deze update niet, upgrade je hardware maar". Dit gaat het chiptekort nog meer laten ontploffen en is een zeer domme zet en eigenlijk onverantwoord. Dat pcfabrikanten hierin meegaan is eigenlijk niet te filmen.
Het is toch juist logisch vanuit het oogpunt van de fabrikanten. Windows 11 zorgt mogelijk voor extra verkopen. Het chiptekort zal ze worst wezen en hoogstens de hoeveelheid SKU’s verminderen.

Desktop: Ryzen 5800X | 32 GB | RTX 3080 | LG 34GN850 Telefoon: Galaxy Z Fold 3 Camera: Nikon Z6II I 24-70 F4

Acties:
  • +2Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:50
Er is al een methode gevonden om Windows 11 te installeren op een legacy BIOS: How to Install Windows 11 on Legacy BIOS without Secure Boot or TPM 2.0.

De truc is de install.wim van Windows 11 naar een bootable USB stick van Windows 10 te kopiëren en zodat je Windows 11 met de USB bootable stick installeert. :o

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Koning-Admiraal
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 02-08-2021

Koning-Admiraal

De commandant!

Ik snap werkelijk waar niet waarom Microsoft voor deze requirement gekozen heeft. Dat zal 70% van de wereldwijde pc gebruikers uitsluiten voor de Windows 11 update. Hopelijk komen ze erop terug. Want ik ben nog niet van plan om mijn 5 jaar oude pc te upgraden.

Set your goals high, and don't stop till you get there.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• breaker.evert
  • Laatst online: 22:57
Heb zo idee dat win11 een flop gaat worden net als Vista of Win 8.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Viscerous
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-03 12:12
Qua workarounds; voorlopig (als in, leaked build) is het mogelijk tijdens installatie Shift+F10 te gebruiken voor de command prompt om vervolgens het volgende toe te voegen aan het register:
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\Setup\LabConfig]
"BypassTPMCheck"=dword:00000001
"BypassSecureBootCheck"=dword:00000001

Acties:
  • +5Henk 'm!
  • Pinned

• Clemensmaxt
  • Laatst online: 27-03 08:17

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Koning-Admiraal

Koning-Admiraal

De commandant!

[Voor 20% gewijzigd door Koning-Admiraal op 27-06-2021 22:24]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• amx
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01-03 21:23
Even de drama van system requirements skippend

Methode om WIndows 11 te installeren zonder microsoft account is om ethernet kabel te ontkoppelen en in wifi verbindingsscherm op alt F4 te drukken

https://www.bleepingcompu...-but-theres-a-workaround/

TPM 2.0 is wel vereiste maar kan via woraround toch omzeild worden door de installatie ISO te repacken

https://nerdschalk.com/wi...ement-and-install-the-os/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• afterburn
  • Laatst online: 10-03 14:57

afterburn

No more...

Is er inmiddels als een fatsoenlijke uitleg (van Microsoft, en dus niet speculatie van derden) over waarom de CPU vereisten zijn zoals ze zijn? Mijn PC is meer dan capabel om W11 te draaien en die TPM requirement is ook wel te fixen door zo'n module te bestellen en in het mobo te prikken. Maar om nou mijn 5960X en mobo te gaan vervangen enkel en alleen omdat MS het nodig vind om een ogenschijnlijk arbitraire grens te trekken gaat me wat ver.

Ik vind dit soort fratsen zo raar. Het zal best uit te leggen en te motiveren zijn, maar doe dat dan ook. Dingen zijn zo veel makkelijker met fatsoenlijke communicatie.

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

Acties:
  • +3Henk 'm!

• arjan1995
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 24-03 15:27
Het WhyNotWin11 tooltje geeft inderdaad veel meer uitleg over waarom de PC volgens microsoft (nu) niet compatible is. Ik ben overigens wel benieuwd of de processorlijst echt een 'harde' eis gaat blijven, want in mijn beleving is deze overdreven strict en ook nog eens incompleet. De A7, A9 en andere APU's van AMD ontbreken bijvoorbeeld volledig in het lijstje, terwijl die ook in relatief recente laptops zitten.

Heb zojuist ook een Nederlandse vertaling ingediend voor het tooltje. Wie weet is de volgende versie ook in NL ;)

https://github.com/rcmaehl/WhyNotWin11/pull/97

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TheVMaster
NimRod1337 schreef op Monday 28 June 2021 @ 14:22:
[...]

Maar wat ik dus hier zie in dit topic is dat de reeds gelekte Win 11 build wel gewoon geïnstalleerd kan worden op oudere hardware.
Waarom zou je nu nog de gelekte build willen installeren, als de officiele build deze week beschikbaar komt. Je weet natuurlijk maar nooit of er iets in die gelekte build is gestopt wat je liever niet op je machine wilt hebben (in een VM kan het dan weer minder kwaad natuurlijk, als je hem even wilt bekijken).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TheVMaster
NimRod1337 schreef op Monday 28 June 2021 @ 14:27:
[...]

Dat wil ik ook helemaal niet, ik wacht wel, maar het kan kennelijk wel. Ondanks de hardware eisen. Mijn vraag is dan, zijn er geen hardware vereisten geweest tijdens de installatie? Want zo te lezen was dit op oudere hardware. Dat kan betekenen dat Win 11 gewoon voor iedereen te installeren is uiteindelijk oude of nieuwe hardware.
Volgens mij is de build die gelekt is gewoon een heel oude build. Kan ook zijn dat de Insider Previews die beperkingen nog niet hebben ingebakken natuurlijk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TheVMaster
NimRod1337 schreef op Monday 28 June 2021 @ 14:32:
[...]

True. Je maakt het alleen maar spannender :) heheh.. Afwachten dan maar.
Ach, zolang hoeven we niet meer te wachten verwacht ik.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:04
https://www.reddit.com/r/...s_of_windows_11_censored/
Wel geinig, hier draait hij op een 7 serie van intel:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:50
technorabilia schreef op maandag 28 juni 2021 @ 08:33:
@EricJH
Je kunt eventueel de tpm versie checken door tpm.msc uit te voeren.
Er zit geen chip op de TPM header dus tpm.msc geeft aan dat er geen TPM is. Ik vroeg me af of een recente TPM chip zal gaan werken op een moederbord van 11 jaar out. :9

Misschien dat Windows 11 het zetje gaat geven om een nieuw moederbord aan te schaffen..

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• Goldenpants0291
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:20
Downloading as we speak. Ik kan mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Quiksilver
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07-06-2022
HKLM_ schreef op maandag 28 juni 2021 @ 19:12:
[...]

Zo f*nking jaloers haha dat ik niet mee kan doen met mijn 7700 :'(
;)
Het zal Microsoft niet zijn of dit is via registry te omzijlen:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\WindowsSelfHost\UI\Selection" (without quotes)
Now change the "UIBranch" key to "Dev", "ContentType" key to "Mainline" and "Ring" key to "External"

"HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\WindowsSelfHost\Applicability" (without quotes)
Here change "BranchName" key to "Dev", "ContentType" key to "Mainline" and "Ring" key to "External"

Registry editor sluiten en herstartten...

[Voor 5% gewijzigd door Quiksilver op 28-06-2021 19:19. Reden: typo's]

Acties:
  • +1Henk 'm!
NimRod1337 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 11:59:
Veel ongeschikte hardware, wat uiteraard nogal vervelend is, maar kan iemand mij dan uitleggen waarom de gelekte build van vorige week in dit topic wel gewoon op bv. 3rd generatie CPU's geïnstalleerd kan worden?
Omdat de huidige builds nog geen final kernel hebben, nog niet af zijn en dus nog gebouwd zijn op een basis die gebasseerd is op Windows 10. Vermoedelijk komen de beperkingen pas helemaal op het einde van het dev proces naar boven.

Als het klopt dat MS bepaalde hardwarematige versnellingen wenst te benutten en niet langer softwarematige workarounds wenst te gebruiken voor CPUs die het niet ondersteunen dan zal het gewoon een harde eis zijn. Dan kan je wel gaan proberen om een hybride systeem te bouwen met een kernel uit Win10, maar hoe betrouwbaar ben je dan bezig, hoe future proof? Dan kan je mijn inziens beter op Win10 blijven tot einde support.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Complexity
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-12-2022
Finally

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Quiksilver
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07-06-2022
Blokker_1999 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 19:37:
[...]

Dat zijn toch gewoon de instellingen voor de insider builds waar iedereen zich voor kan inschrijven? Waarom zou je dat via het register doen?
Blijkbaar heeft Microsoft alle legacy hardware machines terug gezet naar een "andere ring", en heeft de settings greyed out voor de dev ring.

met deze Reg aanpassing plaats je je "oudere" PC /laptop terug in de dev ring.

[Voor 7% gewijzigd door Quiksilver op 28-06-2021 19:49. Reden: beter leesbaar gemaakt.]

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• HKLM_
technorabilia schreef op maandag 28 juni 2021 @ 19:55:
Komt/is deze insiders build ook beschikbaar als ISO of is deze alleen via een update te downloaden?

Ik ben ook wel benieuwd of deze zonder problemen in Hyper-V te installeren is aangezien daar Secure Boot en TPM 2 worden geemuleerd.
Ik verwacht dat ze hier komen te staan: https://www.microsoft.com...rpreviewiso?wa=wsignin1.0 De pagina spreekt al over Win 11 maar ze zijn er nog niet.

Hier trouwens de blog van microsoft: Announcing the first Insider Preview for Windows 11

[Voor 16% gewijzigd door HKLM_ op 28-06-2021 20:13]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Goldenpants0291
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:20

Ik ben wel gecharmeerd van de nieuwe look :D. Voor alsnog lijkt alles gewoon te werken. Ik kan alleen geen programma's aan het start menu toevoegen. Heb alleen ik dat?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• JaronStrypsteen
  • Laatst online: 17-03 21:44
Op https://uupdump.net/ kan je een ISO maken, het maakt gebruik van de Microsoft servers om de nodige bestanden te downloaden en de tool maakt er dan een ISO van.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HKLM_
Mooi dat Microsoft in hun blog aangeeft intenties te hebben om de Intel 7gen series en de AMD 1000 series toe te voegen aan de supported list voor dev en beta build van win 11 *O* er is weer hoop

[Voor 4% gewijzigd door HKLM_ op 28-06-2021 21:10]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• dengregg
  • Laatst online: 28-03 12:27
Welken idioot heeft bij microsoft beslist dat het een goed idee is om de taskbar niet meer verplaatsbaar te maken? Bijna 6000 pixels ruimte horizontaal op mijn schermen en ik moet verplicht de beperkte verticale ruimte opofferen?

iRacing Profiel

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Viscerous
HKLM_ schreef op maandag 28 juni 2021 @ 21:10:
Mooi dat Microsoft in hun blog aangeeft intenties te hebben om de Intel 7gen series en de AMD 1000 series toe te voegen aan de supported list voor dev en beta build van win 11 *O* er is weer hoop
Correctie, Microsoft heeft het over de generatie/CPU-family-lijst voor als Windows 11 daadwerkelijk uit komt. Dat was vastgesteld als Intel generatie 8 en nieuwer maar ze zeggen dat ze er voor open staan om ook 7 uiteindelijk toe te laten als de data uit de Insider Builds er goed uit ziet.

Praktisch iedereen kan de Insider Builds gewoon zelf uitproberen:
We’ve set the bar for previewing in our Windows Insider Program to match the minimum system requirements for Windows 11, with the exception for TPM 2.0 and CPU family/model.
Aldus Microsoft in de voorgenoemde blogpost.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HKLM_
Viscerous schreef op maandag 28 juni 2021 @ 21:17:
[...]

Correctie, Microsoft heeft het over de generatie/CPU-family-lijst voor als Windows 11 daadwerkelijk uit komt. Dat was vastgesteld als Intel generatie 8 en nieuwer maar ze zeggen dat ze er voor open staan om ook 7 uiteindelijk toe te laten als de data uit de Insider Builds er goed uit ziet.

Praktisch iedereen kan de Insider Builds gewoon zelf uitproberen:

[...]

Aldus Microsoft in de voorgenoemde blogpost.
Iedereen kan ze proberen inderdaad maar in welk vakje komt de 7 serie? Groen,oranje,rood dat maakt best een verschil als je de teksten eronder leest, ik ga niet de rode lijn zitten dat is te veel gedoe :P eigenlijk moet je alleen groen willen.

[Voor 17% gewijzigd door HKLM_ op 28-06-2021 21:24]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Koning-Admiraal

Koning-Admiraal

De commandant!

HKLM_ schreef op maandag 28 juni 2021 @ 21:10:
Leuk en aardig allemaal, het is gewoon schandelijk om zoveel CPU's uit te gaan sluiten, die het ook met gemak aan zouden moeten kunnen (zoals de 6,5 en 4gens).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Viscerous
HKLM_ schreef op maandag 28 juni 2021 @ 21:23:
[...]

Iedereen kan ze proberen inderdaad maar in welk vakje komt de 7 serie? Groen,oranje,rood dat maakt best een verschil als je de teksten eronder leest, ik ga niet de rode lijn zitten dat is te veel gedoe :P eigenlijk moet je alleen groen willen.

[Afbeelding]
Dit heeft vooral betrekking tot gebruikers die al op één van de Insider kanalen zaten. Het komt er eigenlijk op neer dat als je niet voldoet aan de minimumeisen eruit geknikkerd wordt aan het einde van de testperiode.

Ik moet overigens wel zeggen dat de interne logica momenteel zo werkt dat die CPU-lijst niet deel uitmaakt van de minimumeisen, dus alleen TPM 2.0 en Secureboot. Binnen Windows 10 krijg je dan namelijk een andere melding en val je onder oranje op jouw lijst zeg maar. Of dit nog verandert weet ik niet, maar ik ga er persoonlijk voorlopig uit van niet.

Voorbeeld: Minimumeisen vs. "gewone" Eisen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• arjan1995
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 24-03 15:27
RicoK schreef op maandag 28 juni 2021 @ 21:56:
Ik weet niet of ik mijn vraag hier al kan stellen, maar probeer het toch maar.

Ik heb een Chuwi HeroBook Pro+ 13.3. Prima licht gewicht laptopje. In de tool WhyNotWin11 staan alle seinen op groen, zoals TPM2.0, UEFI, 8GB, 128GB, 4 cores, etc, etc., maar de CPU comptability laat een gele melding zien, omdat deze niet voorkomt in de lijst, want deze is een Intel Celeron J3455. Inderdaad, is op zich geen snelheidsmonster, maar deze meet wel de minimum specs. Echter, alleen komt de J3455 niet voor in Microsoft's lijst met supporte CPU's. Zou deze lijst een voorlopige lijst zijn en dus aan verandering onderhevig?

NB Ik draai nu Win10 20H2 en ook bij de supporte CPU's voor deze versie komt de J3455 niet voor en ook niet bij 2004 en ook niet bij 1909 en ook niet bij.......
Voorlopig wordt hier nog niet strikt op gecontroleerd, zoals @Viscerous en ik hierboven al hadden ontdekt.

Wat er bij de definitieve versie verplicht is, dat weet nog niemand. Maar het feit dat er nu dus 2 verschillende meldingen voor insiders zijn, geeft hoop dat met de cpu lijst toch iets minder strikt wordt omgegaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HKLM_
Rocketman schreef op maandag 28 juni 2021 @ 22:16:
[...]

Ik heb alleen een connector en geen tpm chip, dus aanzetten is geen optie. Mijn vraag is, kan ik zo'n losse tpm 2.0 chip in die connector steken en gaat het dan werken?
Ja dat kan! Heb ik dit weekend gedaan bij een gigabyte mobo. Welk merk heb je? + chipset serie.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• NimRod1337
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:42
NimRod1337 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 20:50:
[...]

Ik heb DEV channel geselecteerd, de 2e genomen tijd 2021-06-28 17:01:40 UTC, Engels gekozen, en toen alles uit behalve Pro, daarna Download and Convert to ISO en create download package. In dat package zit een CMD file. Deze pikt geen spaties in bovenliggende foldernamen, en moet op de plek blijven in zijn eigen folder ivm dependencies. Deze runnen evt. als admin. Dan komt er een ISOFOLDER met de files voor op USB stick. Tenminste dat laatste denk ik aan de contents te zien, nog niet getest.

Deze heb ik geselecteerd:
code:
1
Windows 11 Insider Preview 10.0.22000.51 (co_release) amd64 x64 2021-06-28 17:01:40 UTC e012464d-2c1e-4c36-9051-caa99ff6f213
Uiteindelijk kwam er een ISO file uitrollen met de naam 22000.51.210617-2050.CO_RELEASE_SVC_PROD2_CLIENTPRO_OEMRET_X64FRE_NL-NL.ISO.

En een Offline account is met deze Pro versie gewoon mogelijk, internet aangesloten.

[Voor 4% gewijzigd door NimRod1337 op 28-06-2021 22:25]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01:16

Marc H

- Mr. Burstmode -

Rocketman schreef op maandag 28 juni 2021 @ 22:16:
[...]

Ik heb alleen een connector en geen tpm chip, dus aanzetten is geen optie. Mijn vraag is, kan ik zo'n losse tpm 2.0 chip in die connector steken en gaat het dan werken?
fTPM zit in je processor. Het is een TPM module in de cpu. Je hoeft niets te kopen. Alleen even in de Bios activeren is voldoende.

Activeer fTPM en draai daarna de test app, die zal aangegeven dat TPM aanwezig is.

[Voor 3% gewijzigd door Marc H op 28-06-2021 23:43]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• zwammen

zwammen

In denial

xven0mxz schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 00:27:
Zijn er mensen die het ook niet voor elkaar krijgen om op meerdere schermen de taakbalk werkend te krijgen?

Als ik hem aanzet krijg ik wel een balk te zien, maar er komen geen icoontjes of dergelijke op.

[Afbeelding]
staat in de known issues. Wordt gefixed in een volgende build

This is not a signature

Acties:
  • +1Henk 'm!

• zwammen

zwammen

In denial

xven0mxz schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 00:30:
[...]

Goed om te weten, ik kan de officiële know issues pagina van Windows 11 niet vinden. Is deze er überhaupt of?
https://blogs.windows.com...r-preview-for-windows-11/

onderaan de pagina

This is not a signature

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:11
Het begint toch te kriebelen om gewoon weer op de beta te gaan hier, Qua oude bestanden blijft alles gewoon bewaard neem ik aan?

(Longhorn was een tranendal zo traag, 10 was prima en 11 lijkt mij ook weer een behoorlijk stabiele preview build te zijn)

Mijne oude Surface 4PRO voldoet uiteraard niet :')

[Voor 9% gewijzigd door AMARONE op 29-06-2021 09:44]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:11
kaos001 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 09:16:
Als straks Windows 11 uitkomt, ben ik dan praktisch verplicht om van 10 naar 11 te gaan?
Ik heb eigenlijk weinig zin in 11 en vind 10 prima voor wat het is.

Aangezien ik relatief weinig spectaculairs doe met mijn desktop (audio)workstation is 11 totaal niet van toepassing voor mij namelijk. Althans, voor de komende tijd.

edit:

Ja. Je hoeft niet te upgraden naar Windows 11. We blijven Windows 10 tot 14 oktober 2025 ondersteunen.

Excuus, hier overheen gelezen. Maar hoe werkt dit precies? Ik krijg nu ook gewoon de automatische updates erdoorheen gedrukt namelijk :/
Van windows 8 naar 10 was ook een aparte melding om de update te doen, die werd er niet automatisch doorheen gedrukt. Ik verwacht dat dit straks niet anders zal zijn als je echt op 10 wil blijven.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TheVMaster
kaos001 schreef op Tuesday 29 June 2021 @ 09:16:
Als straks Windows 11 uitkomt, ben ik dan praktisch verplicht om van 10 naar 11 te gaan?

Aangezien ik relatief weinig spectaculairs doe met mijn desktop (audio)workstation is 11 totaal niet van toepassing voor mij namelijk. Althans, voor de komende tijd.

edit:

Excuus, hier overheen gelezen. Maar hoe werkt dit precies? Ik krijg nu ook gewoon de automatische updates erdoorheen gedrukt namelijk :/
Dat is op dit moment nog niet echt duidelijk. Maar Windows 10 blijft tot 2025 ondersteund, dus het lijkt aannemlijk dat hier dus een 'oplossing' voor gaat komen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rocketman
  • Laatst online: 16:05
Marc H schreef op maandag 28 juni 2021 @ 23:41:
[...]

fTPM zit in je processor. Het is een TPM module in de cpu. Je hoeft niets te kopen. Alleen even in de Bios activeren is voldoende.

Activeer fTPM en draai daarna de test app, die zal aangegeven dat TPM aanwezig is.
Ik heb weer gezocht in UEFI en bij "Trusted Computing" staat: "No security device found" Ik denk dat ik gewoon een TPM module in de connector moet steken om compatibel te worden met Windows 11.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:29
kaos001 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 09:16:

edit:

Zorgen dat Windows niet wilt upgraden naar 11 door je TPM uit te schakelen? :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Beefhead
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:06
Beefhead schreef op maandag 28 juni 2021 @ 21:50:
Ik sta ook wel te popelen om de preview te installeren. Heeft al iemand geprobeerd of games goed draaien i.c.m. DirectX12?

Ben met name geïnteresseerd of World of Warcraft soepel loopt.
Toch maar geinstalleerd, en om mijn eigen vraag te beantwoorden: World of Warcraft draait als een zonnetje :)

3 out of 4 people make up 75% of the population || 4 out of 3 people struggle with math

Acties:
  • +12Henk 'm!

• TheVMaster
hpieters schreef op Tuesday 29 June 2021 @ 15:49:
Windows 11 is gereed en werkt als de gesmeerde bliksem.
Zelf een ActivationChek.vbs gemaakt, en zie Windows 11
is permanent geactiveerd (na upgrade over Windows 10).

Gelukkig bewaart Classic Shell ook het Menu Start, dat
oorspronkelijk was geïnstalleerd, want na installeren van
office2019 kon ik niet de snelkoppelingen in ClassicShell
terugvinden, maar wel in het Menu Start van Windows 11.

Uit de W11 Menu Start kon ik dan de snelkoppelingen van
Word, Excel, Outlook enz. kopiëren en op de Desktop zetten:

[Afbeelding]
Persoonlijk vind ik het dan wel jammer dat je zo’n mooi en modern OS dan gaat ‘verpesten’ door zoiets als Classic Shell :+
Het is persoonlijk, ik weet het. Maar ik moet zeggen dat ik de Windows 11 looks tot nu best wel kan waarderen.

Acties:
  • +8Henk 'm!

• NiaX
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
hpieters schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 15:49:
Windows 11 is gereed en werkt als de gesmeerde bliksem.
Zelf een ActivationChek.vbs gemaakt, en zie Windows 11
is permanent geactiveerd (na upgrade over Windows 10).

Gelukkig bewaart Classic Shell ook het Menu Start, dat
oorspronkelijk was geïnstalleerd, want na installeren van
office2019 kon ik niet de snelkoppelingen in ClassicShell
terugvinden, maar wel in het Menu Start van Windows 11.

Uit de W11 Menu Start kon ik dan de snelkoppelingen van
Word, Excel, Outlook enz. kopiëren en op de Desktop zetten:

[Afbeelding]
Jij probeert je Windows 11 er uit te laten zien als Windows 3.11? :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Clemensmaxt
  • Laatst online: 27-03 08:17
Vishari Beduk schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 19:21:
Ik zit mij af te vragen waarom je eigenlijk deze insider preview zou willen installeren? Volgens mij is het alleen maar heel veel eye-candy; ronde hoeken, mooie kleurtjes, nieuwe iconen en subtiele overgangen.
Probleem is dat het alleen op een moderne PC kan en die wil ik niet opofferen aan die wekelijkse updates. Indertijd met de Windows 10 previews kon je nog een oude PC nieuw leven inblazen maar dat gaat toch niet meer lukken als straks de builds komen die TPM vereisen.
Begrijp mij niet verkeerd; ik vind deze hele upgrade naar 11 erg leuk en ga deze zeker installeren zodra de echte versie gereed is.
Maar tot die tijd hoop ik dat jullie allemaal mooie screen dumps hier plaatsen.
1. Het is leuk om iets nieuws te proberen.
2. De benchmarks laten behoorlijke winsten zien (CPU/GPU) - zie youtube. Betere batterijduur, door optimalisaties.
3. Evt feedback leveren op features / bugs / etc.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Audiowaste
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:09
Mijn desktop thuis is ondertussen al wat jaartjes oud.
  • I7-6700
  • Gigabyte GA-B150-HD3P
  • Asus STRIX-GTX980TI
  • 500GB SSD
  • 16GB RAM
Toen gekocht om te gamen maar dat is inmiddels verleden tijd af en toe nog gamen. Tegenwoordig nog af en toe via Stadia. Voor mijn huidige eisen is deze pc dan ook nog echt meer dan snel genoeg en voorlopig staat het ook niet op te planning deze te vervangen. Tweedehands nu wel een TPM module aangeschaft, daar zit de pijn niet in en is ook nog een requirement die ik wel kan begrijpen. Voor twee tientjes wil ik dit toch wel proberen om voorlopig met de insider builds te gaan werken.

Maar de processor zou nu de grote bottleneck zijn op de langere termijn als ze deze niet gaan toevoegen aan de compatible processors. Voorlopig wil ik nog even afwachten of deze requirements gewijzigd worden anders zou het betekenen dat ik ofwel deze pc moet gaan upgraden ofwel vervangen. Met de huidige requirements zou ik dan eerst het mobo moeten vervangen, vervolgens de processor en dan nog kijken of de overige componenten wel behouden kunnen blijven.

Al met al zou het een duur grapje kunnen worden om Windows 11 te kunnen draaien en dan nog maar afvragen of je je oude build nog aan de straatstenen kwijt komt of gelijk bij het grof vuil kan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sandpatt
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:48
Raven schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 20:09:
[...]

Dan denk ik dat je met een niet ondersteund upgrade pad te maken hebt, van home kun je dacht ik niet naar pro, al kan ik er naast zitten.
Klopt wat je zegt denk ik. Even een ISO gebruikt waar Home is geselecteerd bij het aanmaken. Werkt helemaal zoals het hoort nu.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• 360Degreez
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-03 16:18
AMARONE schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 20:37:
[...]

Je hebt het nu binnen een VM draaien? Maar ben je het van plan om gewoon helemaal op de Surface 4Pro te installeren? Het is mij nog niet gelukt hier :|
Ja sterker nog; Ik kon mezelf in de gelekte build aanmelden bij het dev kanaal en upgraden naar de officiële build :-)

Dus;
  • Vanuit Windows 10 een upgrade naar de gelekte build (gewoon .exe van de ISO draaien in Windows)
  • In de gelekte build aanmelden bij Dev channel.
  • Windows update draaien en de officiele preview downloaden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:34

technorabilia

(fka kraades)

Tripwire999 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 10:52:
[...]

Ik blijf ook errors krijgen tijdens het runnen van het script. Ik heb zelf alleen Windows 11 Home geselecteerd... geen idee waarom het niet lukt, maar heb het getest op mijn Windows 10 PC, MacBook & Windows 10 tablet en allen geven dezelfde foutmeldingen
Ik heb het nu via https://uup.rg-adguard.net/ gedaan. Deze wordt in een adem genoemd met https://uupdump.net/. Gaat via hetzelfde principe als ik het goed begrijp.

Edit:
De Windows 11 Pro build 22000.1 installatie van de ISO is ook gelukt.

[Voor 6% gewijzigd door technorabilia op 01-07-2021 12:46]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-03 14:30

Swerfer

Hmm...

zetje01 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 19:27:

Offtopic edit:
Effe Google Chrome installeren en heb m'n logins/wachtwoorden en favorieten weer
Effe Google account aan windows toevoegen en heb m'n mails, agenda en contacts weer
Ik weet het, Google is evil en zo... maar het wérkt wél!
Idem, maar dan met Edge die ik dus niet apart heb hoeven installeren. Liever een Microsoft account dan een Google account...

Crypto.com

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Audiowaste
deco1974 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 16:35:
[...]

TPM is 2.0: groen vinkje..
alleen ik heb een 7th gen CPU, waar ie op vast loopt
Ik had het inderdaad net even zelf getest, het is inderdaad puur de processor waar het op vast loopt. Bij mij is ook alles groen behalve de processor.

Wat mij vooral stoort vanuit Microsoft is de communicatie, of beter gezegd het gebrek aan communicatie. Leuk dat ze roepen dat Windows 11 alleen beschikbaar zal zijn voor alle CPU's vanaf generatie 8, maar:
  • Waarom is er gekozen alleen voor de processors vanaf de 8-series?
  • Is er nog enige kans dat bijvoorbeeld de 7- en 6-series ook compatibel worden met Windows 11?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• PearlChoco
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21-03 10:42
Deze week ook eens de update naar Windows 11 gedaan.

Super vlekkeloos verlopen, gewoon update laten lopen en rebooten. Alsof je een Win10 skin zou installeren...

Maar globaal ben ik wel teleurgesteld. Het is een zeer oppervlakkige skin, boordevol inconsistenties, overal kom je nog oude UI elementen tegen, waaronder zelfs uit 1995. Hopelijk halen ze dat in de finale versie er nog uit, maar ik hou mijn adem niet in.

Het Startmenu is nauwelijks te configureren. Enige dat je kan doen is de icoontjes van volgorde veranderen. Zelfs in Windows 3.1 kon je meer doen met je icoontjes. Groepen of folders maken gaat niet meer.

Zolang je oppervlakkig blijft is alles mooi en modern, maar van zodra je één laag dieper gaat is het een mix van Win95/98/XP/Vista/7. Straks ga ik nog een Apple fan worden :)

Positief puntje: de settings zijn véél verbeterd en uitgebreider geworden. Nog steeds niet compleet weliswaar.

Dark mode

De consistentie is ver te zoeken:

(en dit zijn allemaal apps die native bij Win11 geleverd worden)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-03 13:45
Hier ben ik blij mee: https://betanews.com/2021...oft-account-but-pro-wont/

Ik heb nu W10 Pro zonder MS account en ik wil, wanneer ik W11 aangeboden krijg, ook geen MS account.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Erhnam

Erhnam

Office pakken ze zeker aan!
Zie meer info: https://insider.office.co...f-office-apps-for-windows

Nieuwe outlook:

[Voor 11% gewijzigd door Erhnam op 02-07-2021 12:24]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Koning-Admiraal

Koning-Admiraal

De commandant!

Window's 11 gaat floppen als ze niet afstappen van de eisen die ze nu stellen. Je kunt miljoenen pc gebruikers niet dwingen om enkel voor een besturingssysteem nieuwe hardware aan te schaffen, als je huidige computer nog gewoon goed functioneert.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Laatst online: 21:15

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

laracroftonline schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 14:27:
Ook hoe meer oudere processoren laten zien dat ze gewoon goed werken op 11 hoe meer kans dat deze ook opgenomen gaan worden in de lijst.
Dit is een zeer voorbarige conclusie.
Mij lijkt het waarschijnlijk dat Microsoft het grote pakket aan veranderingen in stukjes heeft gehakt en dat de insiders deze gedoseerd toegedient krijgen. En dat er pas nieuwe pakketjes worden vrijgegeven als de voorgaande een beetje stabiel werken.
Het eerste pakket was de skin en een aantal apps. Voor die skins heb je de nieuwste instructie sets van laatste processoren inderdaad niet nodig.
Interessant wordt het pas als de echte beveiliging updates komen die dat wel vereisen.
We hebben inmiddels de spectre en meltdown gehad. De solarwinds hack die Microsoft zelf te pakken heeft gehad. En gisteren nog een verse ransom aanval die momenteel voor veel ellende zorgt.
De wereld verandert en van Microsoft wordt verwacht dat ze een bescherming biedt.

deepin linux addict

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cobalt
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-03 12:20
Koning-Admiraal schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 17:57:
Window's 11 gaat floppen als ze niet afstappen van de eisen die ze nu stellen. Je kunt miljoenen pc gebruikers niet dwingen om enkel voor een besturingssysteem nieuwe hardware aan te schaffen, als je huidige computer nog gewoon goed functioneert.
Het zou ook wel een te maken kunnen hebben met spectre en meltdown security bugs. Intel is vanaf de 8e gen het design aan gaan passen om deze security bugs te fixen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 20:40
Maar dan komen heel veel mensen na 2025 toch zonder up-to-date computer te zitten?
- Windows 10 wordt niet meer ondersteund door Microsoft.
- Windows 11 lust hun processor niet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• swhnld
  • Laatst online: 22:40
Ik heb 11 nu als insider draaien op een van mijn systemen, maar mijn anderen zijn niet compatibel.

Ik vind de suggestie dat de instructieset van oudere processors niet sterk als niet hard gemaakt kan worden welke instructie sets dat dan zijn.

Mochten deze systemen overigens inderdaad geen upgrades krijgen gaat er gewoon een Linux distributie op, heb ik net getest en ze zijn compatible met de huidige Ubuntu. Idem bij vrienden en familie is dat dan het upgrade pad in 2025 als Windows 10 EOL is. Het besturingssysteem wordt steeds minder belangrijk nu het meeste browser gebaseerd is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jaer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:33
Cobalt schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 20:17:
[...]

Het zou ook wel een te maken kunnen hebben met spectre en meltdown security bugs. Intel is vanaf de 8e gen het design aan gaan passen om deze security bugs te fixen.
Maar dat is toch ook wel een apart argument? De meeste pc's met meltdown en spectre bugs hebben meerdere bios updates gekregen om daar wat aan te doen. Daar is een hele shitstorm over geweest omdat je performance een flinke deuk kreeg.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• HKLM_
Vanavond de Dev build op een VM geinstalleerd en binnen Windows 11 deze aan Azure AD en Endpoint manager gehangen. Op het eerste gezicht ziet dit er allemaal goed uit en komt alles netjes door. Uiteraard is Endpoint manager nog niet aangepast (Velden kennen nog geen Win 11) maar de compliance en security policy's lijken tot nu toe allemaal netjes te werken.

Komende week eens kijken of ik Windows 11 netjes ingericht krijg via Eindpoint manager :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Audiowaste
G.Scholtens schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:46:
[...]

Gewoon kwestie van testen dus :)
Je hoeft alleen maar te kijken welke processor er in zit, dan weet je genoeg.
In Windows 10 terug te vinden onder Instellingen > Systeem > Info

Acties:
  • +2Henk 'm!

• swhnld
G.Scholtens schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 12:49:
[...]

Binnenkort toch maar die dev versie binnenhalen en testen
Hier nu draaiende op 2 devices. 1 wel, de ander niet officieel ondersteund. Ziet er prima uit en nog geen hikjes tegengekomen.

Acties:
  • +8Henk 'm!
  • Pinned

• ThijsLuke
  • Laatst online: 27-10-2022
Er is een grotere update uit voor DEV channel.

Hieronder changelog (in engels)

https://blogs.windows.com...r-preview-build-22000-65/

[Voor 4% gewijzigd door ThijsLuke op 08-07-2021 19:54]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Het is een dev-build, dus zal vast vol telemetrie zitten en andere 'testbloat', maar ik ben toch wel nieuwsgierig naar benchmarks.
Heeft iemand al een spel gedraaid met Windows 11? Of een link naar een mooi artikel?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• swhnld
EricJH schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 01:22:
[...]
Heeft jouw machine een TPM module die voldoet?
Ja, ik heb de juiste TPM module, alleen de processor voldeed niet (5de generatie Intel i3), en de partities van de schijf moesten geformatteerd worden naar de juiste indeling. Het is mijn test systeem, dus een complete wipe gedaan.

Moest TPM wel aanzetten in de bios, standaard stond die uit.

[Voor 7% gewijzigd door swhnld op 10-07-2021 10:40]

Acties:
  • +5Henk 'm!
  • Pinned

• Erhnam

Erhnam

In de laatste build zitten weer nieuwe design verbeteringen. Zo hebben de Edge menus een mooi transparant laagje gekregen:

Verder zien de alerts er wat strakker uit. Zie hier een pop up van het Settings menu.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• swhnld
zetje01 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 16:57:
[...]

Het k-lite code pack ... is dat niet iets van 10-15 jaar geleden?
Het is er nog steeds, en actief onderhouden. Kreeg zelf de tip vorig jaar en dat werkte, of nu ook, geen idee.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:14
Pierre schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 10:03:
[...]

hmm hoe kan ik het oplossen?, de laptop is geschikt voor Windows 11
Niet... Wachten tot het gefixed is in een volgende build.

Blog

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

Pierre schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 10:03:
[...]

hmm hoe kan ik het oplossen?, de laptop is geschikt voor Windows 11
Dat zijn dingen die of in een nieuwe build worden opgelost of pas in een public release.

Het kan geen kwaad om de release notes te lezen als je een nieuwe build gaat installeren. dan weet van te voren je dat er bepaalde bugs nog in zitten O-) :+

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms en https://vero.co/gilex

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

En we hebben weer een nieuwe :
Windows 11 Build 22000.71 (KB5004252)
enkele bugfxes and wat tweaks in de diverse context menu's

Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms en https://vero.co/gilex

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

zetje01 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 20:55:
[...]

Da's precies een week, hè?
Deze keer wel, Maar dat is niet altijd het geval, je moet er iig niet vanuit gaan dat elke week een nieuwe build wordt vrijgegeven.
Het kan zelfs voorkomen dat er binnen een week weer een nieuwe build vrijgegeven wordt.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Dino111
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12-03 19:21
zetje01 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 12:21:
[...]

Nèt een teams meeting gehad en niks raars gemerkt.
Opnieuw win 11 er op gezet wederom hetzelfde issue. Teams video kwaliteit een stuk slechter.
K-lite codec geïnstalleerd —> geen verbetering.
Teams prioriteit in de WiFi instellingen —> geen verbetering.
Teams cache leeggehaald —> issues verdwenen.

Geen idee waarom dat het probleem heeft opgelost maar blij mee en misschien dat iemand anders tegen hetzelfde probleem aanloopt.

Iedereen bedankt voor het meedenken en melden of er problemen zijn.

Voor de rest loopt het eigenlijk wel erg goed.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 28-03 03:56
Ik heb een Windows 11 test device in Intune gehangen, maar krijg hem geen mogelijkheid er meer uit.
Fresh Start en Autopilot reset lijken ook niet te werken.

Wordt een usb stickje erin proppen en opnieuw installeren denk ik. Grrrr.
Dino111 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 16:33:
[...]

Opnieuw win 11 er op gezet wederom hetzelfde issue. Teams video kwaliteit een stuk slechter.
K-lite codec geïnstalleerd —> geen verbetering.
Teams prioriteit in de WiFi instellingen —> geen verbetering.
Teams cache leeggehaald —> issues verdwenen.

Geen idee waarom dat het probleem heeft opgelost maar blij mee en misschien dat iemand anders tegen hetzelfde probleem aanloopt.

Iedereen bedankt voor het meedenken en melden of er problemen zijn.

Voor de rest loopt het eigenlijk wel erg goed.
Heb je hetzelfde probleems als je de web app gebruikt (teams.microsoft.com)?

[Voor 60% gewijzigd door Turdie op 17-07-2021 12:24]

Pagina: 1 2 3 ... 7

Let op:
De originele Windows 11 ISO's download je hieronder.

Downloads
Windows 11 ISO
Windows Insider Preview ISO.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee