Ik krijg een OK. Mbv CrystalMark, snap ik niet zo goed wat ik krijg, wat al die getallen me moeten zeggen.
En als ik iets dieper kijk, en via Schijfbeheer - Actie - Schijven opnieuw controleren, krijg ik een OK, maar met rechtsklik - Eigenschappen - Extra - Controleren - Station scannen krijg ik Er zijn op dit station fouten gevonden die moeten worden hersteld. Sluit dit dialoogvenster en herstel het station (ik zou niet weten hoe...)
Dus misschien is inderdaad de SSD slecht aan het worden. Wel vreemd dat ik in safe mode geen problemen heb, toch?!
The_Doman schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 13:04:
Als ik dat opzoek kom ik ook diverse mogelijke oorzaken/verbanden tegen met ook systeem freezes tot gevolg.
Van video drivers to specifieke MSI/Asus apparaten (RGB?).
Welke MSI laptop model heb je eigenlijk precies?
Zit daar een aparte GPU kaart in?
Kijk hiervoor mogelijk ook in apparaatbeheer/beeldschermadapters.
Wat ik nog eens zou doen is bij taakbeheer/opstart-apps
alles eens uitzetten en zien of dat mogelijk verschil maakt?
Ook mogelijk eventueel extra specifieke MSI software uitschakelen/verwijderen?.
Mocht dat niets uithalen dan kom je toch al snel op het punt om een schone installatie te doen of in ieder geval eens op te starten van een WinPe USB of de Windows installatie USB (zonder direct te installeren) om te zien of het systeem dan ook na korte tijd vastloopt.
MSI GL72 6QD-213NL En die heb ik
al 9 jaar...
Dus misschien dat er, zoals @
Kalipeen aangeeft, ondertussen iets is met de SSD.
En is hij nu gewoon echt aan vervanging toe...
GPU: GeForce GTX 950M, of is dat juist de chip en is de GPU Intel® HD Graphics 530.
Ik heb de beeldschermadapters (beiden) verwijderd en die zijn vanzelf weer gekomen, maar dat heeft ook niet geholpen.
Bij taakbeheer/opstart-apps alles uitzetten en MSI software uitzetten (als ik daar iets van kan vinden) zal ik later nog proberen.
Ik ben in ieder geval bezig eea op een rijtje te zetten voor een nieuwe laptop, ik denk dat het daar tijd voor is.
Ik moet met deze dan nu nog 2 weekjes vooruit, dan vakantie, en dan in juni echt vervanging aanschaffen. Dus ik hoop dat deze het wel minstens zo lang nog volhoud, op zich pirma als dat in safe mode moet.