• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:12
Truus01 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 13:36:
Caps lock en num lock werken tijdens de freeze niet.
Wel lijkt het alsof de laptop meer lawaai gaat maken (optoert?, de ventilator die harder gaat draaien?!).
Dat is dan inderdaad een indicatie dat het hele systeem/CPU is vastgelopen/bevroren.
Truus01 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 13:36:
Edit: * Als er een manier is dat ik in veilige modus kan werken mét internetverbinding, dan zou ik al geholpen zijn. (Kan ik bijvoorbeeld op m'n gemak de zoektocht voor een nieuwe laptop beginnen...)
In veilige mode werkt de Wifi meestal niet, wel met een netwerk kabel verbinding.
Mocht je die niet beschikbaar hebben kan je mogelijk met je smartphone via USB Wifi tethering verbinding maken.

Je kan ook het Microsoft Systeemconfiguratie (msconfig.exe) gebruiken om de veilige mode opties in te stellen.
Probeer dan of het met alleen de optie standaardvideo mogelijk wel blijft werken?

Microsoft Systeemconfiguratie (msconfig.exe)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LbDz-W8nQpOXzgfVeL6tk498-5U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/QogtkRRq4M68qV7n68IXYBRQ.png?f=user_large

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 29-04 16:30
The_Doman schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 14:20:
[...]

Dat is dan inderdaad een indicatie dat het hele systeem/CPU is vastgelopen/bevroren.

[...]

In veilige mode werkt de Wifi meestal niet, wel met een netwerk kabel verbinding.
Mocht je die niet beschikbaar hebben kan je mogelijk met je smartphone via USB Wifi tethering verbinding maken.

Je kan ook het Microsoft Systeemconfiguratie (msconfig.exe) gebruiken om de veilige mode opties in te stellen.
Probeer dan of het met alleen de optie standaardvideo mogelijk wel blijft werken?

Microsoft Systeemconfiguratie (msconfig.exe)
[Afbeelding]
Dankjewel!
Die USB-tethering werk.

Ik heb dat via MSconfig ingesteld, maar wat voor verschil zou dat moeten maken? Of is daarmee de hoop dat het in de gewone modus ook weer werkt?

Nu nog even kijken of ik echt geen freeze krijg, dan kan ik zo voorlopig even vooruit.
(En ga ik een aankoopadvies topic aanmaken voor een nieuwe laptop, als ik er niet al een vind in de best buy gidsen.)

*Edit: Geen freezes in de safe mode met USB-tethering. @The_Doman Nogmaals dank!

• The_Doman
Truus01 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 14:45:
Dankjewel!
Die USB-tethering werk.
Mooi, ja USB tethering is vaak een uitkomst als backup bij (driver) problemen. :)
Truus01 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 14:45:
Ik heb dat via MSconfig ingesteld, maar wat voor verschil zou dat moeten maken? Of is daarmee de hoop dat het in de gewone modus ook weer werkt?
*Edit: Geen freezes in de safe mode met USB-tethering.
Het is nu uit te vinden waardoor het probleem precies ontstaat.
In safe mode worden zoveel mogelijk opstart programma's en drivers uitgeschakeld.
Je zou kunnen proberen of het ook werkt door de safe/veilige mode uit te zetten maar wel met de optie standaardvideo geselecteerd?
Als dat dan wel blijft werken zou ik de videodriver (apparaatbeheer) eens verwijderen en opnieuw laten installeren door Windows.

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05:48
Kijk eens in de WIndows Logboeken of je daar een aanwijzing vindt. Om de Logboeken te openen klik op Start en begin eventvwr te typen.

In Lobboeken open Systeem. Aan de rechterkant open de Filter Logs optie en stel in om op kritische fouten en waarschuwingen te filteren. Je kunt de fouten die verwijzen naar DistributedCom negeren.

• Truus01
The_Doman schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 16:18:
Het is nu uit te vinden waardoor het probleem precies ontstaat.
In safe mode worden zoveel mogelijk opstart programma's en drivers uitgeschakeld.
Je zou kunnen proberen of het ook werkt door de safe/veilige mode uit te zetten maar wel met de optie standaardvideo geselecteerd?
Als dat dan wel blijft werken zou ik de videodriver (apparaatbeheer) eens verwijderen en opnieuw laten installeren door Windows.
Uitgeprobeerd, maar helaas weer een freeze.

• Truus01
EricJH schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 18:10:
Kijk eens in de WIndows Logboeken of je daar een aanwijzing vindt. Om de Logboeken te openen klik op Start en begin eventvwr te typen.

In Lobboeken open Systeem. Aan de rechterkant open de Filter Logs optie en stel in om op kritische fouten en waarschuwingen te filteren. Je kunt de fouten die verwijzen naar DistributedCom negeren.
Wat ik voornamelijk tegen kom zijn deze:
Kernel-Processor-Power - De snelheid van processor 5 in groep 0 wordt beperkt door de firmware van de computer. De processor heeft deze lage prestatiestatus gedurende 71 seconden sinds het laatste rapport.
En dan een afwisselend processornummer.
En:
WLAN-AutoConfig - WLAN-uitbreidingsmodule is gestopt.
Pad naar module: C:\WINDOWS\system32\IntelIHVRouter04.dll

Kan daar iets inzitten? Kan er een freeze komen door die beperking op processorsnelheid? (Of is de freeze de beperking?)

• The_Doman
Truus01 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 20:48:
Wat ik voornamelijk tegen kom zijn deze:
Kernel-Processor-Power - De snelheid van processor 5 in groep 0 wordt beperkt door de firmware van de computer. De processor heeft deze lage prestatiestatus gedurende 71 seconden sinds het laatste rapport.
En dan een afwisselend processornummer.
Als je op die melding zoekt:
Google: The speed of processor x in group y is being limited by system firmware
Kan dat mogelijk veroorzaakt worden door problemen met de voeding of oververhitting (thermal throttling) van de CPU?
Wat je dan eens zou kunnen proberen:
De laptop normaal starten met alleen de interne accu, als deze nog voldoende functioneel is?
De processor snelheid begrenzen door aanpassen van de boost/maximale CPU snelheid in energiebeheer.
Dat kan je eenvoudig doen door bij Configuratiescherm/Systeem/Energiebeheer de maximale processor status/snelheid in te stellen/begrenzen.
Probeer eens 80% om te beginnen?
Zie ook topic met extra aanwijzingen/opties:
Laptop naar desktop ombouwen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TVomoeiHa3h6o_rudPu3BvJ8uHo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/g5hsLDiKppmL7gcIqhltSSUP.png?f=user_large

• Truus01
@The_Doman Die instelling van Versterking of boost heb ik niet. Ik heb het geprobeerd met die daarboven, Maximale Processorstatus, allebei op 80% en zowel aan de stroom als alleen op de accu toch een freeze.
Lijkt niet dat dat echt de oorzaak is, ook al komt die melding boven.

Ik ga dadelijk nog eens expres een freeze uitlokken en dan opnieuw kijken wat er in het logboek staat.

• Truus01
  • Bij de opstart krijg ik de melding: Kernel-PnP
    The driver \Driver\WUDFRd failed to load.
    Device: ACPI\ENE0110\5&956b8e2&0
    Status: 0xC0000365
    (Dit heb ik opgezocht, schijnt iets van doen te kunnen hebben met VRAM, maar dat heb ik niet, althans in de instellingen staat er niks voor gereserveerd van het geheugen.)
    - En die WLAN melding.
  • Een minuutje na opstart krijg ik die processorsnelheidsmeldingen.
  • Weer een minuutje later krijg ik een paar DistributedCOM meldingen.
  • En dan 3 minuten later is de freeze.
Ik heb nog gedacht dat het misschien het slapen van het beeldscherm is (maar het gaat juist niet op zwart), want dat staat op 5 minuten. Dat heb ik op nooit gezet, maar ook dan krijg ik alsnog na zo'n 5 minuten een freeze.

• Kalipeen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:22
Truus01 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:25:
Ik weet niet zeker of ik er een nieuw topic voor aan moet maken, of dat mijn vraag hier kan.

Mijn laptop bevriest steeds.
Ik heb ook al op het forum gezocht, maar vind geen duidelijk antwoord.

Na ongeveer 5 minuten bevriest (freezes) mijn laptop/scherm. Het reageert niet meer op muis en toetsenbord. Het lijkt wel of de processen op de achtergrond nog even doorgaan, maar ook niet heel lang.
De enige manier om uit de freeze te komen is de laptop uit te zetten (lang ingedrukt houden van de powerknop). Daarna start ie normaal op, maar na 5 minuten weer een freeze.
Dit is plots gebeurd, er was niks veranderd.

Ik heb Windows 11 Home 25H2 26200.7840
Op een MSI, met Intel Core i7
(Welke info kan nog van belang zijn? En waar vind ik die?)

Ik heb sfc /scannow een keer kunnen doen. Er zijn corrupte files gevonden en gerepareerd, maar daarna bleef het hetzelfde, weer freezes.
Ik las over problemen met HDR (bij 24H2), maar dat heb ik niet.
Ik heb deze Windows versie op mijn laptop gezet met Flyoobe, want ik had een 'unsupported device'.

Enig idee wat dit is en hoe dit op te lossen?
Ik heb in principe maar 5 minuten voor een fix...
:-(

Edit: DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth geprobeerd, maar na 56,2% weer een freeze.
Heb je jouw disk al gechecked op errors (S.M.A.R.T)?
Ik had echt vergelijkbare errors, bleek een brakke SSD te zijn, lag echt niet voor de hand.

• The_Doman
Truus01 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 10:27:
@The_Doman Die instelling van Versterking of boost heb ik niet. Ik heb het geprobeerd met die daarboven, Maximale Processorstatus, allebei op 80% en zowel aan de stroom als alleen op de accu toch een freeze.
Lijkt niet dat dat echt de oorzaak is, ook al komt die melding boven.
Die boost instellingen zijn standaard verborgen, maar door de CPU op 80% te zetten worden de CPU boost opties ook uitgezet.
Daar zit dus het probleem waarschijnlijk niet.
Het was maar om die dingen (voeding/temperatuur) uit te sluiten.
Die meldingen (Kernel-Processor-Power/Wlan) komen ook wel vaker voor zonder dat het problemen geeft waarbij het systeem zo volledig vastloopt.
Truus01 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 11:27:
[list]
• Bij de opstart krijg ik de melding: Kernel-PnP
The driver \Driver\WUDFRd failed to load.
Device: ACPI\ENE0110\5&956b8e2&0
Status: 0xC0000365
(Dit heb ik opgezocht, schijnt iets van doen te kunnen hebben met VRAM, maar dat heb ik niet, althans in de instellingen staat er niks voor gereserveerd van het geheugen.)
Als ik dat opzoek kom ik ook diverse mogelijke oorzaken/verbanden tegen met ook systeem freezes tot gevolg.
Van video drivers to specifieke MSI/Asus apparaten (RGB?).
Welke MSI laptop model heb je eigenlijk precies?
Zit daar een aparte GPU kaart in?
Kijk hiervoor mogelijk ook in apparaatbeheer/beeldschermadapters.

Wat ik nog eens zou doen is bij taakbeheer/opstart-apps alles eens uitzetten en zien of dat mogelijk verschil maakt?
Ook mogelijk eventueel extra specifieke MSI software uitschakelen/verwijderen?.

Mocht dat niets uithalen dan kom je toch al snel op het punt om een schone installatie te doen of in ieder geval eens op te starten van een WinPe USB of de Windows installatie USB (zonder direct te installeren) om te zien of het systeem dan ook na korte tijd vastloopt.

• Truus01
Kalipeen schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 11:32:
Heb je jouw disk al gechecked op errors (S.M.A.R.T)?
Ik had echt vergelijkbare errors, bleek een brakke SSD te zijn, lag echt niet voor de hand.
Ik krijg een OK. Mbv CrystalMark, snap ik niet zo goed wat ik krijg, wat al die getallen me moeten zeggen.
En als ik iets dieper kijk, en via Schijfbeheer - Actie - Schijven opnieuw controleren, krijg ik een OK, maar met rechtsklik - Eigenschappen - Extra - Controleren - Station scannen krijg ik Er zijn op dit station fouten gevonden die moeten worden hersteld. Sluit dit dialoogvenster en herstel het station (ik zou niet weten hoe...)

Dus misschien is inderdaad de SSD slecht aan het worden. Wel vreemd dat ik in safe mode geen problemen heb, toch?!
The_Doman schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 13:04:
Als ik dat opzoek kom ik ook diverse mogelijke oorzaken/verbanden tegen met ook systeem freezes tot gevolg.
Van video drivers to specifieke MSI/Asus apparaten (RGB?).
Welke MSI laptop model heb je eigenlijk precies?
Zit daar een aparte GPU kaart in?
Kijk hiervoor mogelijk ook in apparaatbeheer/beeldschermadapters.

Wat ik nog eens zou doen is bij taakbeheer/opstart-apps alles eens uitzetten en zien of dat mogelijk verschil maakt?
Ook mogelijk eventueel extra specifieke MSI software uitschakelen/verwijderen?.

Mocht dat niets uithalen dan kom je toch al snel op het punt om een schone installatie te doen of in ieder geval eens op te starten van een WinPe USB of de Windows installatie USB (zonder direct te installeren) om te zien of het systeem dan ook na korte tijd vastloopt.
MSI GL72 6QD-213NL En die heb ik al 9 jaar...
Dus misschien dat er, zoals @Kalipeen aangeeft, ondertussen iets is met de SSD.
En is hij nu gewoon echt aan vervanging toe...

GPU: GeForce GTX 950M, of is dat juist de chip en is de GPU Intel® HD Graphics 530.
Ik heb de beeldschermadapters (beiden) verwijderd en die zijn vanzelf weer gekomen, maar dat heeft ook niet geholpen.

Bij taakbeheer/opstart-apps alles uitzetten en MSI software uitzetten (als ik daar iets van kan vinden) zal ik later nog proberen.

Ik ben in ieder geval bezig eea op een rijtje te zetten voor een nieuwe laptop, ik denk dat het daar tijd voor is.
Ik moet met deze dan nu nog 2 weekjes vooruit, dan vakantie, en dan in juni echt vervanging aanschaffen. Dus ik hoop dat deze het wel minstens zo lang nog volhoud, op zich pirma als dat in safe mode moet.

• Kalipeen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:22
@Truus01 Dat het in Safe Mode wel stabiel is, maakt het inderdaad wat vreemd.
Het zou kunnen dat er een probleem op de SSD zit (bijvoorbeeld bad sectors) in een gebied dat alleen gebruikt wordt door een service of driver die in normale modus wordt geladen, maar niet in Safe Mode.
Dan kom je daar in Safe Mode simpelweg niet bij.

• The_Doman
Truus01 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 17:55:
Ik krijg een OK. Mbv CrystalMark, snap ik niet zo goed wat ik krijg, wat al die getallen me moeten zeggen.
En als ik iets dieper kijk, en via Schijfbeheer - Actie - Schijven opnieuw controleren, krijg ik een OK, maar met rechtsklik - Eigenschappen - Extra - Controleren - Station scannen krijg ik Er zijn op dit station fouten gevonden die moeten worden hersteld. Sluit dit dialoogvenster en herstel het station (ik zou niet weten hoe...)
Dus misschien is inderdaad de SSD slecht aan het worden. Wel vreemd dat ik in safe mode geen problemen heb, toch?
Zolang CrystalDiskMark status OK geeft is dat prima en zou ik het probleem daar niet direct gaan zoeken..
Dat Windows fouten op de SSD/het bestandssysteem ziet is niet zo vreemd omdat je laptop nu vele keren is vastgelopen en geforceerd is afgesloten.
Daardoor krijg je deze meldingen, een keer de disk volledig laten controleren door Windows lost dat dan wel weer op.
Ik heb dat zelf ook zo vaak met externe HDD/SSD's als ik deze niet netjes verwijder.
Truus01 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 17:55:
GPU: GeForce GTX 950M, of is dat juist de chip en is de GPU Intel® HD Graphics 530.
Ik heb de beeldschermadapters (beiden) verwijderd en die zijn vanzelf weer gekomen, maar dat heeft ook niet geholpen.
Ja, die worden dan meteen weer geïnstalleerd door Windows.
Wat je mogelijk wel kan doen is de GeForce GTX 950M helemaal uitschakelen en zien of daar mogelijk het probleem zit?
De Intel® HD Graphics 530 van je processor kan niet uitgeschakeld worden.
De beste manier om dat te doen is in het bios van de laptop als deze optie daarvoor aanwezig is.
Google: MSI GT72 disable gaming GPU
Google: MSI GT72 disable gaming GPU bios

• Truus01
The_Doman schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 19:26:
De beste manier om dat te doen is in het bios van de laptop als deze optie daarvoor aanwezig is.
Google: MSI GT72 disable gaming GPU
Google: MSI GT72 disable gaming GPU bios
Beide geprobeerd, die optie is er niet (of ik kijk verkeerd). Toch bedankt.

• The_Doman
Truus01 schreef op zondag 19 april 2026 @ 12:19:
Beide geprobeerd, die optie is er niet (of ik kijk verkeerd). Toch bedankt.
Het is niet altijd mogelijk om de extra GPU via het bios uit te schakelen.
Je kan deze ook via apparaatbeheer uitschakelen en zien of dat effect heeft.
The_Doman schreef op maandag 31 juli 2023 @ 19:52:
Ik heb dat ook zelf een keer moeten doen bij een laptop waarbij de discrete extra AMD GPU defect was geraakt en het systeem liet vastlopen na Windows driver update.
Pagina: 1 ... 33 34 Laatste

Let op:
De originele Windows 11 ISO's download je hieronder.

Downloads
Windows 11 ISO
Windows Insider Preview ISO.