• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:58
Truus01 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 13:36:
Caps lock en num lock werken tijdens de freeze niet.
Wel lijkt het alsof de laptop meer lawaai gaat maken (optoert?, de ventilator die harder gaat draaien?!).
Dat is dan inderdaad een indicatie dat het hele systeem/CPU is vastgelopen/bevroren.
Truus01 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 13:36:
Edit: * Als er een manier is dat ik in veilige modus kan werken mét internetverbinding, dan zou ik al geholpen zijn. (Kan ik bijvoorbeeld op m'n gemak de zoektocht voor een nieuwe laptop beginnen...)
In veilige mode werkt de Wifi meestal niet, wel met een netwerk kabel verbinding.
Mocht je die niet beschikbaar hebben kan je mogelijk met je smartphone via USB Wifi tethering verbinding maken.

Je kan ook het Microsoft Systeemconfiguratie (msconfig.exe) gebruiken om de veilige mode opties in te stellen.
Probeer dan of het met alleen de optie standaardvideo mogelijk wel blijft werken?

Microsoft Systeemconfiguratie (msconfig.exe)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LbDz-W8nQpOXzgfVeL6tk498-5U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/QogtkRRq4M68qV7n68IXYBRQ.png?f=user_large

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:02
The_Doman schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 14:20:
[...]

Dat is dan inderdaad een indicatie dat het hele systeem/CPU is vastgelopen/bevroren.

[...]

In veilige mode werkt de Wifi meestal niet, wel met een netwerk kabel verbinding.
Mocht je die niet beschikbaar hebben kan je mogelijk met je smartphone via USB Wifi tethering verbinding maken.

Je kan ook het Microsoft Systeemconfiguratie (msconfig.exe) gebruiken om de veilige mode opties in te stellen.
Probeer dan of het met alleen de optie standaardvideo mogelijk wel blijft werken?

Microsoft Systeemconfiguratie (msconfig.exe)
[Afbeelding]
Dankjewel!
Die USB-tethering werk.

Ik heb dat via MSconfig ingesteld, maar wat voor verschil zou dat moeten maken? Of is daarmee de hoop dat het in de gewone modus ook weer werkt?

Nu nog even kijken of ik echt geen freeze krijg, dan kan ik zo voorlopig even vooruit.
(En ga ik een aankoopadvies topic aanmaken voor een nieuwe laptop, als ik er niet al een vind in de best buy gidsen.)

*Edit: Geen freezes in de safe mode met USB-tethering. @The_Doman Nogmaals dank!

• The_Doman
Truus01 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 14:45:
Dankjewel!
Die USB-tethering werk.
Mooi, ja USB tethering is vaak een uitkomst als backup bij (driver) problemen. :)
Truus01 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 14:45:
Ik heb dat via MSconfig ingesteld, maar wat voor verschil zou dat moeten maken? Of is daarmee de hoop dat het in de gewone modus ook weer werkt?
*Edit: Geen freezes in de safe mode met USB-tethering.
Het is nu uit te vinden waardoor het probleem precies ontstaat.
In safe mode worden zoveel mogelijk opstart programma's en drivers uitgeschakeld.
Je zou kunnen proberen of het ook werkt door de safe/veilige mode uit te zetten maar wel met de optie standaardvideo geselecteerd?
Als dat dan wel blijft werken zou ik de videodriver (apparaatbeheer) eens verwijderen en opnieuw laten installeren door Windows.

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05:48
Kijk eens in de WIndows Logboeken of je daar een aanwijzing vindt. Om de Logboeken te openen klik op Start en begin eventvwr te typen.

In Lobboeken open Systeem. Aan de rechterkant open de Filter Logs optie en stel in om op kritische fouten en waarschuwingen te filteren. Je kunt de fouten die verwijzen naar DistributedCom negeren.

• Truus01
The_Doman schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 16:18:
Het is nu uit te vinden waardoor het probleem precies ontstaat.
In safe mode worden zoveel mogelijk opstart programma's en drivers uitgeschakeld.
Je zou kunnen proberen of het ook werkt door de safe/veilige mode uit te zetten maar wel met de optie standaardvideo geselecteerd?
Als dat dan wel blijft werken zou ik de videodriver (apparaatbeheer) eens verwijderen en opnieuw laten installeren door Windows.
Uitgeprobeerd, maar helaas weer een freeze.

• Truus01
EricJH schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 18:10:
Kijk eens in de WIndows Logboeken of je daar een aanwijzing vindt. Om de Logboeken te openen klik op Start en begin eventvwr te typen.

In Lobboeken open Systeem. Aan de rechterkant open de Filter Logs optie en stel in om op kritische fouten en waarschuwingen te filteren. Je kunt de fouten die verwijzen naar DistributedCom negeren.
Wat ik voornamelijk tegen kom zijn deze:
Kernel-Processor-Power - De snelheid van processor 5 in groep 0 wordt beperkt door de firmware van de computer. De processor heeft deze lage prestatiestatus gedurende 71 seconden sinds het laatste rapport.
En dan een afwisselend processornummer.
En:
WLAN-AutoConfig - WLAN-uitbreidingsmodule is gestopt.
Pad naar module: C:\WINDOWS\system32\IntelIHVRouter04.dll

Kan daar iets inzitten? Kan er een freeze komen door die beperking op processorsnelheid? (Of is de freeze de beperking?)

• The_Doman
Truus01 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 20:48:
Wat ik voornamelijk tegen kom zijn deze:
Kernel-Processor-Power - De snelheid van processor 5 in groep 0 wordt beperkt door de firmware van de computer. De processor heeft deze lage prestatiestatus gedurende 71 seconden sinds het laatste rapport.
En dan een afwisselend processornummer.
Als je op die melding zoekt:
Google: The speed of processor x in group y is being limited by system firmware
Kan dat mogelijk veroorzaakt worden door problemen met de voeding of oververhitting (thermal throttling) van de CPU?
Wat je dan eens zou kunnen proberen:
De laptop normaal starten met alleen de interne accu, als deze nog voldoende functioneel is?
De processor snelheid begrenzen door aanpassen van de boost/maximale CPU snelheid in energiebeheer.
Dat kan je eenvoudig doen door bij Configuratiescherm/Systeem/Energiebeheer de maximale processor status/snelheid in te stellen/begrenzen.
Probeer eens 80% om te beginnen?
Zie ook topic met extra aanwijzingen/opties:
Laptop naar desktop ombouwen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TVomoeiHa3h6o_rudPu3BvJ8uHo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/g5hsLDiKppmL7gcIqhltSSUP.png?f=user_large
Pagina: 1 ... 33 34 Laatste

Let op:
De originele Windows 11 ISO's download je hieronder.

Downloads
Windows 11 ISO
Windows Insider Preview ISO.