[Windows 11} Vergrendelscherm/aanmeldscherm

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastamasta
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 31-08 02:01
Ik probeer al een week na een nieuwe Windows 11 installatie direct na het opstarten van mijn PC op mijn homescreen te komen zonder dat ik de vereiste pincode of een wachtwoord hoef in te vullen.
De laatste aantal keer dat ik Windows op een pc had geïnstalleerd was het vrij eenvoudig dit vergrendelscherm te passeren, maar helaas lukt het nu niet.

Door naar Instellingen - Accounts - Aanmeldopties te gaan was het in eerste instantie niet mogelijk de pincode bij het aan melden te verwijderen. Na wat gepuzzel lukte dit wel. Echter als ik de pincode verwijder dan kan ik opeens mijn PC helemaal niet meer inkomen zonder dat ik systeemherstel moet gebruiken.
Dit is alleen het geval als ik door middel van netplwiz het vinkje bij Gebruikers moeten een gebruikersnaam en wachtwoord invullen heb weggehaald.

Als ik dit vinkje echter laat staan dan krijg ik na het verwijderen van de pincode niet 1 maar opeens 2 keer mijn gebruikersnaam te zien in het Vergrendelscherm. Bij de eerste geeft ie dan meteen foutmelding: gebruikersnaam of wachtwoord is fout en als ik dan de tweede optie kies dan kan ik wel inloggen via mijn gebruikersnaam en password.

Hoe kan ik Windows 11 inkomen zonder dat ik een pincode of password hoef in te vullen?
Alvast bedankt voor de hulp.

Beste antwoord (via mastamasta op 18-08-2025 00:08)

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:09
mastamasta schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 16:04:
Er was geen andere mogelijkheid dan met een Microsoft account aan te melden. Kan ik dit achteraf nog aanpassen?
Inderdaad doet Microsoft er alles aan je te bewegen/forceren om je aan te melden met een Microsoft account.
Je kan dat weer terugzetten naar een lokale account.
Daarna kan je je login wachtwoord verwijderen.
Google: terug naar lokaal account Windows 11

Als je ooit weer eens opnieuw wilt/moet installeren met een lokaal account:
Google: Windows 11 installeren met lokaal account
Google: Windows 11 installeren lokaal account met Rufus
Met de nieuwe methode:
Google: Windows 11 "start ms-cxh:localonly"

Misschien ook nog nuttig:
bitlocker uitzetten

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:00

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Home of Pro versie?

Als je de Pro versie hebt, is een herinstallatie denk ik de snelste oplossing. Tijdens de setup kies je dan voor 'domein' i.p.v. een Microsoft Account. Vervolgens kun je een lokale gebruiker aanmaken zonder wachtwoord.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-09 22:14

sus

is druk :+

Aangemeld met een Microsoft account ipv lokaal account? Zo ja, dan kan je het aanmeldscherm niet skippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastamasta
Heb de Pro versie.

Inderdaad aangemeld met Microsoftaccount. Helaas dus. Dank voor je reactie en waarschijnlijk dus de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Je kan natuurlijk wel een lokaal account gebruiken en toch gebruik maken van de Microsoft services zoals Onedrive etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastamasta
Wil geen gebruik maken van welke Microsoftservice dan ook.Geen Drive, geen OneNote enz.

Zou alleen graag mijn pc aan willen zetten en dan zonder allerlei codes in te hoeven voeren op mijn homescreen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastamasta
sus schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 09:01:
Aangemeld met een Microsoft account ipv lokaal account? Zo ja, dan kan je het aanmeldscherm niet skippen.
Er was geen andere mogelijkheid dan met een Microsoft account aan te melden. Kan ik dit achteraf nog aanpassen?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
mastamasta schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 16:04:
Inderdaad doet Microsoft er alles aan je te bewegen/forceren om je aan te melden met een Microsoft account.

Met de nieuwe methode:

bitlocker uitzetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mastamasta
The_Doman schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 19:15:
[...]

Met de nieuwe methode:

bitlocker uitzetten
Geweldig, die eerste actie was al voldoende. Tijdens de eerste keer opstarten moest ik nog wel even 1x het lokale account selecteren, maar daarna was het al zoals ik wilde. Dank is groot en tsja het wordt zo steeds complexer om je met een lokaal account aan te melden.

[ Voor 20% gewijzigd door mastamasta op 18-08-2025 00:11 ]

Pagina: 1