software van laptop 1 naar laptop 2

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• wp1970
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21-01 17:04
Mijn vraag
Graag wil ik alle software staand op laptop 1 overzetten naar (nieuwe) laptop 2, bestaat er dummy proof software die dit kan doen? Andere data (word/pdf/excel/foto's etc.) staan op een ssd die ik gewoon kan plaatsen in de nieuwe laptop.

Relevante software en hardware die ik gebruik
outlook, office, windows 11 en andere software

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb gekeken naar Easus, maar geen idee of dat eenvoudig is om te doen

Alle reacties

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Ik zou simpelweg de over te zetten software inventariseren en op de tweede laptop de pakketten opnieuw installeren.
Dus... Windows installeren, office installeren (daarmee heb je ook gelijk Outlook) en alle andere pakketten.
Met allerlei kloon-opties (zeker als je moet gaan uitzoeken hoe ze werken) ben je meer tijd kwijt.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Blokker_1999

Full steam ahead

Neen, er is geen enkel stuk software dat op betrouwbare wijze andere applicaties kan transfereren. Ook het maken van een inventaris van wat er al geinstalleerd is, is minder eenvoudig dan je op het eerste zicht zou denken door de enorme hoeveelheid manieren waarop software kan installeren en zich kan registreren in het systeem.

Handwerk is de beste oplossing, dan beslis je zelf welke software en welke versie je op je nieuwe laptop zet.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21-01 16:53
Denk dat handwerk de beste oplossing is.
Je kan binnen het Instellingen menu -->apps --> geïnstalleerde apps --> sorteren op grootte. Dan heb je in ieder geval een richtpunt.

Enneuh .. dacht dat het wel iets sneller kan en minder handwerk. Sorry voor het AI overzicht, maar denk dat dit veel werk bespaart:

Using Get-ItemProperty to Query the Registry

This method retrieves installed software information from the registry.

Get-ItemProperty HKLM:\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Uninstall\* |
Select-Object DisplayName, DisplayVersion, InstallDate |
Where-Object { $_.DisplayName -ne $null } |
Sort-Object DisplayName
Kopiëren
This command lists the name, version, and install date of installed programs. It queries both 32-bit and 64-bit registry paths for completeness.

Using Get-WmiObject

The Get-WmiObject cmdlet queries the Win32_Product WMI class for installed software.

Get-WmiObject -Class Win32_Product |
Select-Object Name, Version, Vendor |
Format-Table -AutoSize
Kopiëren
This method provides details like name, version, and vendor but can be slower and may trigger software reconfiguration.

Using Get-CimInstance

A modern alternative to Get-WmiObject, offering better performance.

Get-CimInstance -ClassName Win32_Product |
Select-Object Name, Version, Vendor |
Format-Table -AutoSize
Kopiëren
This approach is recommended for newer scripts due to its efficiency and compatibility.

Exporting Results to CSV

To save the output for further analysis:

Get-ItemProperty HKLM:\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Uninstall\* |
Select-Object DisplayName, DisplayVersion, InstallDate |
Where-Object { $_.DisplayName -ne $null } |
Export-Csv C:\InstalledSoftware.csv -NoTypeInformation
Kopiëren
This exports the list of installed programs to a CSV file at C:\InstalledSoftware.csv.

[ Voor 99% gewijzigd door CuBras op 21-01-2026 10:48 ]

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:54
Er zijn wel migratie tools zoals bijvoorbeeld Fab's autobackup en ook EaseUS Todo PCTrans
Ik heb er geen ervaring ermee en de gratis versies zijn heel beperkt.

De meest praktische oplossing, als je dus alles exact wil overzetten, is een clone/image copy te doen:
Maar dat vergt ook weer wat kennis van zaken om dat goed/veilig uit te voeren
Zie ook wat topics:

Wisselen moederbord zonder frisse OS installatie

SSD plaatsen en clonen oude SSD (Macrium Reflect)
SSD clonen gaat ontzettend traag

• wp1970
Beste allen, veel dank voor jullie hulp. Ik schat in dat het aldus handmatig moet, nogmaals dank:)

• icedwarf
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
@wp1970 Misschien een tip. Ik heb zelf van al mijn programma's de installers in een aperte map staan en hou die up-to-date met de laatste versie. Bij en herinstallatie hoef ik dan alleen die map te kopiëren en is opnieuw installeren weinig werk.

• wp1970
@icedwarf Hartelijk dank voor de tip!

• batumulia
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-01 17:54
Waarom kun je de schijf niet ontgrendelen (encryptie disablen) en dan in je nieuwe laptop plaatsen?

Steam/Origin/Uplay: Batumulia | Star Citizen GoT organisation / Referral code | Gamerig

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

batumulia schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 17:10:
Waarom kun je de schijf niet ontgrendelen (encryptie disablen) en dan in je nieuwe laptop plaatsen?
Dan staan de files er wel maar niet de regkeys, niet op de juiste plaats, etc. En die wil je heel erg niet met scripts (zie eerder) gaan overzetten. Haast een garantie op 'gedoe'.

Enige advies wat mij betreft: met de hand opnieuw installeren. Waar het inderdaad handig is om voortaan alle installers te bewaren (al was het als herinnering dat je die software nodig had en dat je de nieuwere versie wil opzoeken).

Je kan het desgewenst wel wat makkelijker maken via bijv. download: UniGetUI 3.3.6 voor (wat betreft gratis software) automatiseren van installatie en vooral van de broodnodige updates.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• gbspeel
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 04:18
Aanhakend op @F_J_K: met UniGetUI kun je in Settings > Package backup > Local package backup periodiek of op afroep een backup/export maken van de geïnstalleerde applicaties. Twee installaties geleden heb ik op die manier de boel vrij snel weer naar de gewenste staat gekregen. Geen garantie dat het 100% dekkend is.

Tijdens het herstellen van een backup (.ubundle-bestand) kun je met vinkjes bepalen welke applicaties je wel en niet opnieuw installeert, zodat je een soort van schone lei hebt. Met de oude en nieuwe laptop naast elkaar kun je wel vrij makkelijk vergelijken of het compleet genoeg is naar je behoefte.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:54
batumulia schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 17:10:
Ik las nog niets over (bit-locker) encryptie.
Natuurlijk kan je de schijf eerst decrypten en overzetten.
Maar veiliger is dan clonen/imagen naar de nieuwe laptop SSD.
Met Macrium Reflect bijvoorbeeld kan je direct vanuit Windows "hot" clonen/imagen en decrypten.

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:05

mjl

Ugh

Kan je niet gewoon een Windows backup maken (system image) en die dan
Restoren ?

Het complexe aan dit soort migraties is dat de hardware anders is en als de juiste drivers voor bijv, de storage controller niet in de installatie zit het gewoon niet gaat lukken.

-------

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:23

franssie

Save the albatross

Het kan wel, maar in de leestijd van dit topic had ik al 3 systemen opnieuw ingericht op basis van een backup.
Licenties kunnen wel eens een probleem zijn, dus ik zou de oude SSD en hardware altijd achter de hand houden om terug te gaan naar de oude setup mocht dit spelen - eigenlijk nog een reden om met een verse installatie te beginnen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Pagina: 1