Wisselen moederbord zonder frisse OS installatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLSS
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 19:12
Beste medetweakers, mijn ASUS TUF Gaming X670E-PLUS WIFI heeft de geest gegeven.

(Het indrukken van de power knop van de PC deed niets meer. Na een middag klooien heb ik besloten het complete moederbord uit de pc te halen en aan te sluiten op een andere voeding buiten de case. Het mobo doet niets, geen foutcodes, geen pieptoon, niets)

Ik heb ter vervanging een MSI MAG X870 TOMAHAWK WIFI besteld.

Nu heb ik weinig zin om ook nog eens een uur te besteden aan het opnieuw installeren van het OS en mijn software.

Is het mogelijk om mijn ssd met OS in het nieuwe moederbord te plaatsen zonder een clean install uit te voeren? Of is dit vragen om problemen?

Edit: Het betreft Windows 11 home

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:15
@DLSS
Grote kans dat het prima zal werken, hooguit zal je drivers moeten installeren.
Je kan het sowieso proberen.

Maar het meest verstandige is om gewoon een frisse installatie te doen.
Zelf heb ik vaak direct een nieuwe SSD gekocht voor extra ruimte. Voordeel is dat je later van je oude SSD alle bestanden kan halen en je hebt direct een mooie backup.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:48

ShadowBumble

Professioneel Prutser

DLSS schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 17:51:
Is het mogelijk om mijn ssd met OS in het nieuwe moederbord te plaatsen zonder een clean install uit te voeren? Of is dit vragen om problemen?
Hangt ook een beetje van je huidige OS install af natuurlijk, als je bijvoorbeeld Win11 Pro draait met bitlocker dan zal je je recovery key moeten invoeren etc. Daarnaast zal waarschijnlijk je secure boot keys van je moederbord wijzigen, en dus effect kunnen hebben of je secure boot van Windows.

Kortom "It depends" :D

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLSS
ShadowBumble schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 18:04:
[...]

Hangt ook een beetje van je huidige OS install af natuurlijk, als je bijvoorbeeld Win11 Pro draait met bitlocker dan zal je je recovery key moeten invoeren etc. Daarnaast zal waarschijnlijk je secure boot keys van je moederbord wijzigen, en dus effect kunnen hebben of je secure boot van Windows.

Kortom "It depends" :D
Excuses vergeten te melden, het betreft windows 11 home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLSS
chrisborst schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 17:57:
@DLSS
Grote kans dat het prima zal werken, hooguit zal je drivers moeten installeren.
Je kan het sowieso proberen.

Maar het meest verstandige is om gewoon een frisse installatie te doen.
Zelf heb ik vaak direct een nieuwe SSD gekocht voor extra ruimte. Voordeel is dat je later van je oude SSD alle bestanden kan halen en je hebt direct een mooie backup.
Heb je het in het verleden ooit zonder clean install gedaan? Loopt de boel niet in de soep als ik de computer opstart met de verkeerde drivers? 🤔

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@DLSS Windows laadt drivers op basis van de hardware, dus het moet goed gaan.

Wat wel kan mislukken is dat meegeleverde hardwarespecifieke software dingen doet zonder goede controle. Het beste kan je dergelijke software uninstallen terwijl je offline bent. Boot daarvoor Windows in safe mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLSS
mrmrmr schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 18:59:
@DLSS Windows laadt drivers op basis van de hardware, dus het moet goed gaan.

Wat wel kan mislukken is dat meegeleverde hardwarespecifieke software dingen doet zonder goede controle. Het beste kan je dergelijke software uninstallen terwijl je offline bent. Boot daarvoor Windows in safe mode.
Je bedoelt meegeleverde software van het oude moederbord?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
DLSS schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 19:34:
Je bedoelt meegeleverde software van het oude moederbord?
Ja, software van de leverancier van het oude moederbord zoals video software of software voor aansturen BIOS (fans, etc).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:48
Altijd een nieuwe install doen, dan begin je met een fris systeem en je weet zeker dat oude drivers ect geen problemen kunnen gwven.

En om eerlijk te zijn met de huidige systemen is een nieuwee OS zo geïnstalleerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-09 18:25
Ik heb dit afgelopen weekend nog gedaan. Dan wel komende van een Gigabyte Z690 Aorus Elite naar hetzelfde moederbord als jij hebt gekocht. Nieuwe installatie is absoluut niet nodig naar mijn ervaring. Heb dit inmiddels al meerdere keren gedaan de afgelopen jaren. Mijn oude moederbord ging naar de pc van mijn zoon. Ook daar geen enkel probleem ervaren en ook niet als ik van Intel naar AMD voor processor, of Nvidia-naar-AMD videokaart wissel. Oude drivers kun je ook gewoon na afloop nog verwijderen.
Het MSI X870 moederbord geeft standaard een popup bij het opstarten van Windows, voor het installeren van de bijbehorende drivers. Het enige is dat je Windows opnieuw moet activeren en hierbij de optie moet kiezen "ik heb mijn hardware veranderd" (uiteraard).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
freaky35 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 07:57:
Altijd een nieuwe install doen, dan begin je met een fris systeem en je weet zeker dat oude drivers etc geen problemen kunnen geven.
En dat wil TS dus niet. Dus het advies is: Maak een backup van je data en probeer het gewoon. Huidige Windows-versies installeren niet meer enkel de benodigde drivers maar houden de hele driverbase beschikbaar op disk, dus bij een wijziging kan deze zich gewoon aanpassen aan het nieuwe systeem. Het enige risico is dat er specifieke drivers missen. Die kun je vooraf downloaden zodat je die gewoon aan kunt wijzen aan Windows.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Recent nog gedaan, van een Intel Z790 naar een AMD B850 ... gaat prima, ook met Windows 11. Herinstalleren kan altijd nog.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
freaky35 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 07:57:
Altijd een nieuwe install doen, dan begin je met een fris systeem en je weet zeker dat oude drivers ect geen problemen kunnen gwven.

En om eerlijk te zijn met de huidige systemen is een nieuwe OS zo geïnstalleerd.
Natuurlijk is schoon installeren optimaal en zo gedaan.
Maar alles weer terugzetten/configureren is juist het meeste werk.
Instabiele Win10pro met een systeemherstelpunt weer fixen

De nieuwere Windows versies zijn lekker flexibel wat dat betreft.
Enige wat wat lastiger is is als je van Legacy/MBR naar UEFI (of andersom) wilt gaan.
Dat je bij AMD blijft maakt het ook al een stuk makkelijker

En zoals al opgemerkt, herinstalleren kan altijd nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLSS
GodDamage schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:07:
Ik heb dit afgelopen weekend nog gedaan. Dan wel komende van een Gigabyte Z690 Aorus Elite naar hetzelfde moederbord als jij hebt gekocht.
Oh echt? Had je voorafgaand de drivers verwijderd? En hoe ging dat met internet, want dat heb ik nodig om de nieuwe drivers te installeren. Werkte dat met het moederbord zonder de juiste drivers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GodDamage
DLSS schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 15:05:
[...]

Oh echt? Had je voorafgaand de drivers verwijderd? En hoe ging dat met internet, want dat heb ik nodig om de nieuwe drivers te installeren. Werkte dat met het moederbord zonder de juiste drivers?
Geen enkele driver verwijderd van tevoren dus daarom zei ik dat dat niet nodig is en achteraf ook nog best kan.

Ik heb de mijne kort na het in elkaar zetten op het lan aangesloten. Had daarvoor even proef laten draaien en de wifi werkt niet zonder driver installatie, dus zorg dat je in ieder geval die van tevoren op je schijf of een usb-stick hebt staan. Hier te vinden natuurlijk.
De rest trekt hij dan wel via de wifi naar binnen zodra je op je wlan zit.

[ Voor 7% gewijzigd door GodDamage op 19-08-2025 15:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DLSS
GodDamage schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 15:16:
[...]

Geen enkele driver verwijderd van tevoren dus daarom zei ik dat dat niet nodig is en achteraf ook nog best kan.

Ik heb de mijne kort na het in elkaar zetten op het lan aangesloten. Had daarvoor even proef laten draaien en de wifi werkt niet zonder driver installatie, dus zorg dat je in ieder geval die van tevoren op je schijf of een usb-stick hebt staan. Hier te vinden natuurlijk.
Thanks voor de tips. Wat een toeval dat iemand dit net een paar dagen geleden gedaan heeft 😅.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:21

nelizmastr

Goed wies kapot

Je zult mogelijk wel Windows opnieuw moeten activeren. Een OEM licentie is namelijk officieel niet overdraagbaar, maar die kun je in de activatiewizard meestal wel weer activeren door de optie te kiezen in de trant van "ik heb mijn hardware gewijzigd" :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
GodDamage schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 15:16:
Had daarvoor even proef laten draaien en de wifi werkt niet zonder driver installatie, dus zorg dat je in ieder geval die van tevoren op je schijf of een usb-stick hebt staan. Hier te vinden natuurlijk.
Mocht je in een situatie zitten zonder netwerk en drivers kan je ook even USB Wifi tethering gebruiken om de benodigde basis drivers via je smartphone binnen te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:37

rapture

Zelfs daar netwerken?

AM5 moederborden hebben dezelfde chip:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pHwfrHFOJDC2gltMhEzFLyHfk1g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iRYNr46foF4YuByyAJRyKez4.jpg?f=fotoalbum_large

Met 1 of 2 Prom21 in serie achter elkaar worden de chipsets samengesteld.

Bij MSI zijn ze weinig subtiel over het heeft allemaal B650 en je kan 2 B650 achter elkaar zetten zoals een switch achter een switch, USB-hub achter USB-hub,...

Afbeeldingslocatie: https://storage-asset.msi.com/global/picture/news/2024/mb/x870-20240923-1.jpg
https://us.msi.com/blog/C...otherboards-for-amd-ryzen

Chipset wise is er geen verandering. Een moederbord kan wel een andere netwerkchip, audiochip,... hebben en dat wordt door Windows gedetecteerd of je gaat drivers downloaden.

[ Voor 5% gewijzigd door rapture op 21-08-2025 15:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DLSS
Een korte update voor mensen die deze thread in de toekomst lezen met een vergelijkbare vraag:

Ik heb het nieuwe moederbord geïnstalleerd zonder een schone OS-installatie en dat werkte probleemloos. Op een later moment heb ik voor de zekerheid toch een schone installatie uitgevoerd op een nieuwe SSD. Ironisch genoeg leverde dat juist veel meer problemen op, wat me uiteindelijk enkele uren kostte om op te lossen.

Mijn advies aan mensen die dit in de toekomst overwegen ligt in de lijn van wat al eerder geadviseerd is in de thread: probeer eerst je bestaande besturingssysteem. Een schone installatie kun je altijd nog doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GodDamage
Mooi dat het je gelukt is!

Kom er net achter dat alle drivers al standaard zijn meegeleverd; er zit een usb-stick in de doos. Die is verder niet gelabeld en waarschijnlijk staat het ergens in de handleiding (die ik toch niet ga lezen tenzij ik er echt niet uitkom). Op de stick staan verder ook nog utilities, firmware etc.

In ieder geval is het van tevoren downloaden van drivers dus niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLSS
GodDamage schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 19:56:
Mooi dat het je gelukt is!

Kom er net achter dat alle drivers al standaard zijn meegeleverd; er zit een usb-stick in de doos. Die is verder niet gelabeld en waarschijnlijk staat het ergens in de handleiding (die ik toch niet ga lezen tenzij ik er echt niet uitkom). Op de stick staan verder ook nog utilities, firmware etc.

In ieder geval is het van tevoren downloaden van drivers dus niet nodig.
Ja kopt dat stickje had ik ook gezien inderdaad. Ik heb er voor gekozen om ze alsnog te downloaden (dan heb je meteen de meeste recente versies). Maar wellicht een goede optie als het internet niet werkt.
Pagina: 1