Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding
cvs79 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 21:10:
[...]
https://www.microsoft.com...tivetab=pivot:overviewtab
Geniale app om al je geluid te fixen in zowel w10 als w11
Bedankt voor jullie hulp, maar beide opties hebben het tock niet opgelost. Nog steeds zie ik, dat ik verbonden ben en dat geluid aanstaat, maar er komt geen geluid eruit.D-dark schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 21:39:
[...]
Had hetzelfde probleem in citrix webex.
Kunnen oplossen door de audio te wijzigen van system default naar mijn geluidskaart
ik zit met het volgende en kan maar niet achterhalen om dit weer recht te trekken...
Mijn startmenu is gebleven zoals die was vanuit W10.. (direct na install w11) dat niet alleen, hij werkt ook niet meer. Geprobeerd/gechecked.
Settings
updates
powershell script
herstarten van windows explorer
maar geen van alles werkt en mijn taskbar werkt nog steeds niet:( iemand die dit heeft mee gemaakt en/of opgelost?
B.v.d!
EDIT: denk dat ik er uit ben, even onder ander account ingelogd, daar werkt het startmenu wel dus denk dat ik mij account even moet vernieuwen. Zo even in gang zetten. keep you posted.
EDIT: was voor mij de fix
[ Voor 23% gewijzigd door mfneed op 06-10-2021 13:47 ]
Bing kun je overigens gewoon aanpassen.Only schreef op Tuesday 5 October 2021 @ 22:23:
Tot nu toe ben ik alles behalve fan..
Eerste keer bleef de pc uit tijdens 1 van de reboots van installatie en kon het proces weer opnieuw beginnen, tussendoor nu paar kleine vage foutmeldingen gehad maar niets boeiends in ieder geval.
Maar ik stoor me tot nu toe vooral aan hoe het er allemaal uitziet en dat je nog minder kan instellen dan voorheen (zonder thirdpartys). Vooral die taakbalk is echt drama in meerdere opzichten en multiscreen snappen ze ook nog steeds niet bij microsoft..
Menustructuur is ook nog geen favoriet dingetje tot nu toe (overal die mini uitvouw menu's terwijl het makkelijk in beeld past).
En dan weer die niet veranderbare Bing search via Edge laten openen aan je standaard zoekopdrachten..
Is er eigenlijk al iets bekent over het update beleid wat Microsoft wil handteren als je Windows 11 installeert op niet ondersteunde hardware (CPU). Op mijn Hyper-v VM (i7700) draait de laatste build namelijk prima
AutoPilot:
Zijn er hier nog mensen die behoefte hebben om in een Topic over Window 11 en EndpointManager te ouwehoeren?
[ Voor 45% gewijzigd door HKLM_ op 06-10-2021 09:33 ]
Cloud ☁️
Wat is dan het verschil tussen op echte hardware installeren en op een VM dan gebruikt die ook mijn I7700 en daar heb ik geen script nodigbgttje schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:48:
Hier een tevreden gebruiker. Inmiddels op meerdere oude systemen, 3&5 serie Intel CPU, geïnstalleerd zonder problemen. Wel een script file gebruikt om de eisen te omzeilen.
Cloud ☁️
Mijn laptop heeft dezelfe processor en ik krijg ook de waarschuwing dat ie niet compatible is.Fermion schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 23:37:
Zojuist W11 Pro geïnstalleerd op een laptop met i7-7700HQ 16GB RAM, installatie verliep vlekkeloos en draait vooralsnog prima.Vooraf bij W11 check was de waarschuwing dat mijn CPU niet compatible zou zijn....
Heb je gewoon kunnen installeren of nog wat trucjes moeten uithalen?
3 out of 4 people make up 75% of the population || 4 out of 3 people struggle with math
Bij mij zat die gewoon in de iso welke ik met de media creation tool heb gemaakt. Net als home en de N versies.Danielson schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:18:
Waar halen jullie de Windows 11 Pro ISO vandaan?
Cloud ☁️
Het "update beleid" voor niet ondersteunde hardware is blijkbaar dat het er niet is: Installing Windows 11 on devices that don't meet minimum system requirementsHKLM_ schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:18:
Installatie:
Is er eigenlijk al iets bekent over het update beleid wat Microsoft wil handteren als je Windows 11 installeert op niet ondersteunde hardware (CPU). Op mijn Hyper-v VM (i7700) draait de laatste build namelijk prima
Ze zeggen niet meer dat je geen updates krijgt maar dat je geen garanties hebt op updates.
Jazeker, vooral om mee te kijken in het begin omdat ik mij daar wel wat in wil verdiepen.HKLM_ schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:18:
AutoPilot:
Zijn er hier nog mensen die behoefte hebben om in een Topic over Window 11 en EndpointManager te ouwehoeren?
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
😱 dat is het meest interessante topic dat er is, maar dan ook breder trekken denk ik. Over Endpoint Manager in zijn geheel ofzo. 🥳HKLM_ schreef op Wednesday 6 October 2021 @ 09:18:
Installatie:
AutoPilot:
Lijkt me goed ik ga een topic aanmakenTheVMaster schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:34:
[...]
😱 dat is het meest interessante topic dat er is, maar dan ook breder trekken denk ik. Over Endpoint Manager in zijn geheel ofzo. 🥳
Cloud ☁️
[ Voor 98% gewijzigd door Mmore op 06-10-2021 10:53 ]
HKLM_ schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:19:
[...]
Bij mij zat die gewoon in de iso welke ik met de media creation tool heb gemaakt. Net als home en de N versies.
Misschien komt het dan omdat ik hem op een Windows 10 pro machine heb gedraaid?Danielson schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:52:
[...]
Ik heb ook een installatiestick gemaakt via de Media Creation Tool, maar ik krijg die optie niet, hij installeert standaard de Home versie!
Cloud ☁️
Yes ik wel. Heb nu zo'n 700 Windows 10 autopilot devices in beheer. Dus wat mij betreft een goed idee om ervaringen te delen etc.HKLM_ schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:18:
AutoPilot:
13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aXrbi7EhA2nh6SBIbJUltbIL.jpg?f=user_large)
Eerst van de daken roepen dat je TPM 2.0 moet hebben.
Wel lekker consequent nu Microsoft zelf aangeeft hoe je TPM 2.0 kan omzeilen

Tja en toch is het verstandig om TPM wel te willen (gebruiken) en zeker TPM 2.0. Ik heb zoveel gezeik gehad met TPM 1.2 vroeger, bah.dutchnltweaker schreef op Wednesday 6 October 2021 @ 11:38:
Ways to install Windows 11
[Afbeelding]
Eerst van de daken roepen dat je TPM 2.0 moet hebben.
Wel lekker consequent nu Microsoft zelf aangeeft hoe je TPM 2.0 kan omzeilen![]()
![]()
De meeste moderne (consumenten) pc's hebben toch ook gewoon een TPM 2.0?
Anderen ook dit probleem? En misschien een werkende oplossing?
Onder Personalization > Taskbar (of rechtermuisknop op taskbar) dan onder "Taskbar behaviors"" staat "Taskbar alignment". Kun je 'm gewoon naar links verplaatsen.Jester-NL schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 07:24:
[...]
Wennen is een ding, maar verplicht worden om mijn set-up aan te passen naar een (in mijn opinie) mindere kwaliteit, omdat een of andere ontwerper bedacht heeft dat de startknop onderaan in het midden 'praktischer' is, vind ik persoonlijk wat minder.
Ik had graag de optie gehad om de plaats van de taakbalk aan te passen. Iets dat al sinds Windows 95 mogelijk is (als ik me niet vergis) en wat ik al sinds W2K doe.
Het maakt voor gamen geen ruk uit waar die balk staat, want hij valt toch onder je game, maar voor de momenten dat ik hem wel gebruik, zou ik graag de optie hebben om dat ding te zetten waar ik hem wil... zoals dat in de vorige versies van Windows, of MacOS, wel kan.
/f/image/Pki2WftrBr7BP0JHX22KsKd1.png?f=fotoalbum_large)

Dus toen gewoon PC normaal opgestart en dan setup.exe gebruikt, Upgrade liep dan zonder probleem.
Tot nu toe loops alles perfect. Games en hardware werken als vanouds.
En moet zeggen dat startmenu in het midden top is als je 3 schermen heb en middelste altijd als main heb ingesteld.
Ehhhrm... persoonlijk heb ik al jaren mijn complete taakbalk verticaal, aan de rechterkant van mijn linkerscherm. En die optie mist nog een heel klein beetje in W11rmbakker schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 12:22:
[...]
Onder Personalization > Taskbar (of rechtermuisknop op taskbar) dan onder "Taskbar behaviors"" staat "Taskbar alignment". Kun je 'm gewoon naar links verplaatsen.
[Afbeelding]
Mocht je dat overigens met een setting in de registry willen aanpassen, dan raak je alle knoppen op je taakbalk kwijt

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm
Die functie zat er al enkele updates geleden al in. Persoonlijk maakt het me niet veel uit waar die staat, maar voor mensen die gewoontedieren zijn zal het vast wel een ding zijn.rmbakker schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 12:22:
[...]
Onder Personalization > Taskbar (of rechtermuisknop op taskbar) dan onder "Taskbar behaviors"" staat "Taskbar alignment". Kun je 'm gewoon naar links verplaatsen.
[Afbeelding]
Ah, dat was niet geheel duidelijk uit je post. Zal vast binnenkort een tweak voor uitkomenJester-NL schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 12:43:
[...]
Ehhhrm... persoonlijk heb ik al jaren mijn complete taakbalk verticaal, aan de rechterkant van mijn linkerscherm. En die optie mist nog een heel klein beetje in W11![]()
Mocht je dat overigens met een setting in de registry willen aanpassen, dan raak je alle knoppen op je taakbalk kwijt
(Secure Boot en TPM was ingeschakeld voordat ik Windows 11 install begon)
Als ik nu mij BIOS update of CMOS uitvoer kan het voorkomen dat de keys gereset worden en dan heb ik geen recoverykey om weer in Windows te komen...
Edit: Ik vermoed dat ik Bitlocker en Secure Boot door elkaar haal. Klopt het dat alleen met Bitlocker een security key is en met Secure Boot een FW key is die als default staat en eigenlijk alleen stopt met werken als je die verwijderd of een andere import?
Je kan schijnbaar altijd terugvallen naar de default key.
[ Voor 40% gewijzigd door Joao op 06-10-2021 12:57 ]
In je browser wel ja, maar niet in het standaard zoekvak van windows..ga maar eens naar zoeken --> web..TheVMaster schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:13:
[...]
Bing kun je overigens gewoon aanpassen.
daar gaat alles via edge naar bing..
Ik heb geen horloge, maar ik heb wel de tijd.
Hier net zo met mijn Haylou GT1 bluetooth dopjes. Werken overal mee behalve nu met Windows 11 (op dezelfde laptop met Windows 10 was het geen probleem). Mijn 2 bluetooth speaker werken wel goed in Windows 11.yeth3119 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 18:45:
[...]
Jammer genoeg is dat niet het probleem in mijn geval. Hij verbindt wel en geluid staat ook aan, maar nog steeds komt er geen geluid, hij verspingt dus niet naar een hele zachte volume. Zelfs als ik volume op max zet, gebeurt er helemaal niks.
Verder lijkt alles prima te werken.
[ Voor 8% gewijzigd door Mother_lepard op 06-10-2021 13:34 ]
Ik heb hem ook al sinds vele jaren verticaal aan de linkerkant. Op een HD-formaat scherm is de ruimte aan de korte zijde maar beperkt, dus waarom zou je die beperkte ruimte dan gedeeltelijk gaan opvullen met een taakbalk die je net zo goed verticaal kan plaatsen.Jester-NL schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 12:43:
[...]
Ehhhrm... persoonlijk heb ik al jaren mijn complete taakbalk verticaal, aan de rechterkant van mijn linkerscherm. En die optie mist nog een heel klein beetje in W11![]()
Nu ik erachter ben na het updaten van m'n laptop dat je hem in W11 niet kan verplaatsen wacht ik nog maar even met het updaten van m'n desktop.
1. https://www.microsoft.com...-10-pro/DF77X4D43RKT/48DN
2. https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows11
Achtergrond:
Ik heb vrijwel geen ervaring met Windows.
Mijn zoon heeft Windows nodig voor zijn opleiding software development (C# Winforms). Op dit moment doet hij vanaf zijn Linux laptop RDP naar de Windows 10 Pro laptop van mijn vrouw. Dat werkt fantastisch alleen kan mijn vrouw niet gelijktijdig met hem op haar laptop.
Ik had een Thinkpad besteld met "verzenden over 7 dagen" maar dat blijkt nu "verzenden over 10 weken" te zijn dus maar geannuleerd.
Aangezien dat RDP zo goed performt overweeg ik nu Windows Pro los aan te schaffen en in een vm te draaien.
QEMU heeft tpm en uefi, cpu van de server wordt ondersteund (i3-8145EU) dus aan de eisen wordt voldaan voor zover ik overzie (heb dit hele draadje gelezen
[ Voor 3% gewijzigd door ookhoi op 06-10-2021 13:40 ]
Ja dat kan maar heeft de laptop van je zoon nooit een windows licentie gehad? Aangezien die nu linux heeft zou je die kunnen inzetten (ook een win7 key) anders even in de PW kijken pricewatch: Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM windows 10 is daar goedkoper als bij microsoft.ookhoi schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 13:38:
Kan ik bij Microsoft een [1]licentie kopen voor Windows 10 pro (259 euro), en de key gebruiken om [2]Windows 11 te installeren in een QEMU VM onder Linux? En is dit logisch om te doen? Kan ik deze licentie eenvoudig meenemen naar een nieuwe vm op nieuwe hardware?
1. https://www.microsoft.com...-10-pro/DF77X4D43RKT/48DN
2. https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows11
Achtergrond:
Ik heb vrijwel geen ervaring met Windows.
Mijn zoon heeft Windows nodig voor zijn opleiding software development (C# Winforms). Op dit moment doet hij vanaf zijn Linux laptop RDP naar de Windows 10 Pro laptop van mijn vrouw. Dat werkt fantastisch alleen kan mijn vrouw niet gelijktijdig met hem op haar laptop.
Ik had een Thinkpad besteld met "verzenden over 7 dagen" maar dat blijkt nu "verzenden over 10 weken" te zijn dus maar geannuleerd.
Aangezien dat RDP zo goed performt overweeg ik nu Windows Pro los aan te schaffen en in een vm te draaien.
QEMU heeft tpm en uefi, cpu van de server wordt ondersteund (i3-8145EU) dus aan de eisen wordt voldaan voor zover ik overzie (heb dit hele draadje gelezen)
Cloud ☁️
R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF
Ow, zo! Ja, maar volgens mij heeft dat ook met de zoek integratie van Windows zelf te maken. Kan me voorstellen dat een 3rd party zoek integratie in het OS voor ‘vreemde’ situaties kan zorgen.Only schreef op Wednesday 6 October 2021 @ 13:13:
[...]
In je browser wel ja, maar niet in het standaard zoekvak van windows..ga maar eens naar zoeken --> web..
daar gaat alles via edge naar bing..
Ga naar:
C:\Program Files (x86)\MSI\One Dragon Center\LanManager
Of:
C:\Program Files (x86)\MSI\Dragon Center\LanManager
En draai de uninstall in die map. Daarna moet je dragoncenter sluiten en kun je W11 installeren. Het kan zijn dat je eerst even moet herstarten voordat je kunt installeren.
I haven’t slept for three days, because that would be too long.
Windows 7, dat wist ik niet! Dat is dan alleen wel een OEM license, dat mag officieel niet toch?HKLM_ schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 13:42:
Ja dat kan maar heeft de laptop van je zoon nooit een windows licentie gehad? Aangezien die nu linux heeft zou je die kunnen inzetten (ook een win7 key) anders even in de PW kijken pricewatch: Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM windows 10 is daar goedkoper als bij microsoft.
Pricewatch is ook een optie maar ben voor nu vooral benieuwd of het haalbaar is.
Ik ga kijken of ik nog een Windows 7 key kan vinden op die laptop en daarme proberen hoe de Windows 11 installatie verloopt.
Officeel zal het niet mogen nee maar ach ze werken i.i.g welookhoi schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 13:49:
[...]
Windows 7, dat wist ik niet! Dat is dan alleen wel een OEM license, dat mag officieel niet toch?
Pricewatch is ook een optie maar ben voor nu vooral benieuwd of het haalbaar is.
Ik ga kijken of ik nog een Windows 7 key kan vinden op die laptop en daarme proberen hoe de Windows 11 installatie verloopt.
Cloud ☁️
:fill(white):strip_exif()/f/image/T1omRHkFVMiZ35uO20LrHRXk.png?f=user_large)
/f/image/yEiltGG9kdJZ3lfNljFPZgiT.png?f=fotoalbum_large)
Of bedoel je dit niet?
[ Voor 45% gewijzigd door Bo0bz op 06-10-2021 15:14 ]
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020
WindowsPCHealthCheckSetup (1) gedaan en gewoon windows 11 klaar.
Maar hier denkt windows update anders over die geeft een melding dat mijn PC niet klaar is.
Bekijk de details en kijk of er dingen zijn die u kunt doen in de app Pc-statuscontrole.
Die geeft nu juist aan dat ik klaar ben voor windows 11.
Heb TPM aangezet in de bios maar als ik mij vaag herinner moest ik nog wat aanzetten in de bios maar weet niet meer wat.
Asus prime Z390-A
I9 9900K
Asus Tuf 3090 OC
[ Voor 15% gewijzigd door mmxmmx op 07-10-2021 02:12 ]
Asus RTX 5090 OC - AMD 7-9800X3D en DDR5 G-Skill 64GB Ram
Hoe kan ik de Windows 10 naar 11 upgrade uitvoeren op mijn pc ?miicker schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 13:47:
Net de Windows 10 naar 11 upgrade uitgevoerd op mijn pc. Kreeg eerst een foutmelding op cFosSpeed. Na wat zoeken op Google kwam ik erachter dat MSI Dragon Center de boosdoener was. Dus tip voor mensen die een error krijgen op cFosSpeed:
Ga naar:
C:\Program Files (x86)\MSI\One Dragon Center\LanManager
Of:
C:\Program Files (x86)\MSI\Dragon Center\LanManager
En draai de uninstall in die map. Daarna moet je dragoncenter sluiten en kun je W11 installeren. Het kan zijn dat je eerst even moet herstarten voordat je kunt installeren.
Is dat via windows update ?
J.W. Roos schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 15:01:
Ben er wel mee tevreden, maar mis ook het een en ander, onder andere Deze pc en schijf opruimen, verder is het behoorlijk wennen en zoeken. Ik wil beide ook aan Start toevoegen, maar dat gaat ook niet. Deze pc, zie ik nergens meer terug en dat is toch wel een dingentje. Veel veranderingen, maar of het echte verbeteringen zijn, heb daar toch wel iets twijfels over.

Vreemd. Hier heb ik mijn beide laptops rechtstreeks vanaf Windows 10 geupgrade. En This PC staat hier gewoon links in de File Explorer. Met de rechter muisknop erop klikken dan heb je de optie om het aan Start vast te zetten. Net zoals BoObz hierboven reeds meldde. Je kan ook een snelkoppeling op de desktop zetten door This PC vanuit de Explorer naar de desktop te slepen.
He who controls the Spice, controls the Universe.
Komt inderdaad gefaseerd beschikbaar via het update scherm. Als hij daar nog niet staat kun je de tool van Microsoft gebruiken:mmxmmx schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 15:40:
[...]
Hoe kan ik de Windows 10 naar 11 upgrade uitvoeren op mijn pc ?
Is dat via windows update ?
https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows11
Let wel op dat ze aanraden deze niet voor een upgrade te gebruiken (ik heb wel het tooltje gebruikt, zonder problemen).
I haven’t slept for three days, because that would be too long.
Shift-F10, Regedit en zoals hierboven aangegeven AllowUpgradesWithUnsupportedTPMOrCPU is 1 aangemaakt. Hierna nog steeds de melding "Systeem niet geschikt voor Windows 11".
Zou dit zo niet kunnen werken of mis ik iets. Ik was in de veronderstelling dat nu TMP en CPU vereisten werken uitgeschakeld?
👉🏻 Blog 👈🏻
Hangt er vanaf of je PC TPM/Secureboot ondersteund/aan heeft staan en CPU support wordt?Albert020 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 16:03:
Wat kun je net best doen, Updaten van 10 naar 11 of schone installatie uitvoeren ?
Is dat niet zo kan het voor zover ik weet nog niet via USB boot, anders gewoon in windows updaten en daarna systeem reset? Als je een schone installatie wil uiteraard.
Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"
Zover heb ik twee irritante dingen opgemerkt. De xbox game bar kan, voor zover ik weet, niet meer uitgeschakeld worden. Ik heb het daarom via powershell verwijdert, maar nu krijg ik bij elke game die ik start deze melding te zien:
:fill(white):strip_exif()/f/image/LfNHtfka1WrpqzUuKIZ4eUMO.png?f=user_large)
Ook niet echt ideaal dus.
Het tweede is dat CS:GO om een of andere reden extreem langzaam start. Ik heb het getimed op 36 seconden, waarvan het grootste gedeelte gewoon desktop is en er niks lijkt te gebeuren. Geen idee of dit ook voor andere games zo is.
Dat is voor mij ook een irritatiepuntje. Net zoals dat op de 2e monitor de tijd er niet meer staat.ap3nr0ts schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 13:23:
Reddit, Google en zoeken op het forum hier bieden geen soelaas: het is echt afgelopen met taskbar grouping uitschakelen, right? En ik kan ook nog geen tooltje vinden dat dat terugbrengt? Ik snap echt niet wat ik daaraan heb als mijn beeldscherm duizenden pixels breed is, en ik nu alleen een dikke blauwe balk onderin heb, haha.
Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua
Ik heb geupgrade middels de guide van de frontpage.Albert020 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 16:03:
Wat kun je net best doen, Updaten van 10 naar 11 of schone installatie uitvoeren ?
Convert van MBR naar GPT gedaan, uefi uitgezet, csm uitgezet. Secure boot aan (in mijn geval) toen pc health check gedraaid en alle vinkjes groen. Vervolgens windows 11 setup uitgevoerd en in place update gedaan.
Het is in feite gewoon een nieuwe installatie van je OS. Alleen alles wat geïnstalleerd is, is geregistreerd gebleven in je register.
edit: wat mij trouwens weer verbaasd is, dat SHIFT+applicatie geen nieuwe instantie opent op de taskbar van Windows 10. In de plaats daarvan moet ik de app weer opzoeken/intypen en nog eens starten.
Had dat nou perse eruit gemoeten.
Of het selecteren van je uitvoer apparaat (heb 2 headsets en een luidspreker set) in W10 kon ik direct de source klikken (2 muisklikken, nu zijn het er 3.. ook totaal onnodig)
[ Voor 25% gewijzigd door loewie1984 op 06-10-2021 16:32 ]
Heb ook de upgrade uitgevoerd zonder problemen maar heb ook de usb stick gemaakt voor een schone installatie en ook dat ga ik testen.miicker schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 15:54:
[...]
Komt inderdaad gefaseerd beschikbaar via het update scherm. Als hij daar nog niet staat kun je de tool van Microsoft gebruiken:
https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows11
Let wel op dat ze aanraden deze niet voor een upgrade te gebruiken (ik heb wel het tooltje gebruikt, zonder problemen).
Thanks man
Hoezo moet je dan betalen? Hij pakt je Windows licentie uit je “bios” of vanaf je Windows account.michael1105 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 16:51:
Windows 10 users mogen gratis 11 hebben toch ? maar als je schone install doet moet je toch betalen of hoe zit het in elkaar?
Zolang je de licentie op dezelfde hardware gebruikt is er niks aan de hand
[ Voor 10% gewijzigd door HKLM_ op 06-10-2021 16:53 ]
Cloud ☁️
Windows 11 installeerd inderdaad de Home versie ( geen keuse meer bij installatie)Danielson schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:52:
[...]
Ik heb ook een installatiestick gemaakt via de Media Creation Tool, maar ik krijg die optie niet, hij installeert standaard de Home versie!
Ga naar Instellingen/syteem/ activering..............
Daar vind je een link, upgrade wat via de Store gaat
update daar openend Store naar pro daarna aanklikken, opnieuw opstarten en je heb Windows 11 Pro
je kan ook via store op update naar Pro zoeken aanklikken, opnieuw opstarten en je heb Windows 11 Pro
waarom het zo moet geen idee

Je moederbord onthoudt de licentie,dus als het goed is kan je zonder problemen een fresh install doen.michael1105 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 16:51:
Windows 10 users mogen gratis 11 hebben toch ? maar als je schone install doet moet je toch betalen of hoe zit het in elkaar?
Dat is dus niet waar en zo werkt het alleen als je de iso maakt op een home systeem. Als je op een systeem hoger zit dan krijg je automatisch de andere (lagere versies) erbij in je iso. Ik heb op mij Win10 Pro een Win11 iso gemaakt en heb onderstaande optieshetnet schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 16:53:
[...]
Windows 11 installeerd inderdaad de Home versie ( geen keuse meer bij installatie)
Ga naar Instellingen/syteem/ activering..............
Daar vind je een link, upgrade wat via de Store gaat
update daar openend Store naar pro daarna aanklikken, opnieuw opstarten en je heb Windows 11 Pro
je kan ook via store op update naar Pro zoeken aanklikken, opnieuw opstarten en je heb Windows 11 Pro
waarom het zo moet geen ideemaar zo werkt het
:fill(white):strip_exif()/f/image/IUVeQ9UTv02EIOrM9YcfEg7x.png?f=user_large)
[ Voor 10% gewijzigd door HKLM_ op 06-10-2021 17:01 ]
Cloud ☁️
/f/image/v45c8q3s0fI19tcGqNrVHlvK.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 63% gewijzigd door HKLM_ op 06-10-2021 17:08 ]
Cloud ☁️
Die keus is er idd. gewoon. Maar ik heb de ISO op een Home systeem gemaakt, en heb ook alle opties. Je moet alleen tijdens het maken, het vinkje weg halen dat er voor zorgt dat je USB universeel wordt, en niet alleen geschikt voor de versie waarop je de USB aanmaakt.HKLM_ schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 16:58:
[...]
Dat is dus niet waar en zo werkt het alleen als je de iso maakt op een home systeem. Als je op een systeem hoger zit dan krijg je automatisch de andere (lagere versies) erbij in je iso. Ik heb op mij Win10 Pro een Win11 iso gemaakt en heb onderstaande opties
[Afbeelding]
R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF
En anders kan je zelf een ei.cfg aanmaken en daar dit inzettenkendo schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 17:09:
[...]
Die keus is er idd. gewoon. Maar ik heb de ISO op een Home systeem gemaakt, en heb ook alle opties. Je moet alleen tijdens het maken, het vinkje weg halen dat er voor zorgt dat je USB universeel wordt, en niet alleen geschikt voor de versie waarop je de USB aanmaakt.
1
2
3
4
5
| [EditionID] Home Professional [Channel] Retail |
Cloud ☁️
Deze pc draaide al op Windows 10 en beschikt over een i5-4590S en TPM 1.2. Officieel niet supported dus.
Inmiddels draait Windows 11 ook op deze pc zonder enkele problemen. Geen gekke digitale waiver van Microsoft gezien en ontvang gewoon alle updates, ook security updates.
Ben op ieder apparaat zeer content met Windows 11!
Deze is trouwens ook niet fijn. https://www.amd.com/en/support/kb/faq/pa-400
Voelt als een rushed release.
Dit bericht kan oorzaak of gevolg zijn van misverstanden.
Heb jij meer info over dat iSCSI probleem? Voor mij is dat ook belangrijk aangezien ik mijn homelab vanaf mijn syno draai met iscsipafdaddy schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 18:03:
Ik ben weer terug naar Windows 10 gegaan. Het iSCSI performance probleem is voor mij een dealbreaker gebleken. Ook heeft Explorer.exe een flinke memory leak. Ik heb het al 500MB in zien nemen na verloop van tijd.
Deze is trouwens ook niet fijn. https://www.amd.com/en/support/kb/faq/pa-400
Voelt als een rushed release.
Cloud ☁️
Was dat al niet drie klikken? Als ik klik op het volume-icoontje moet ik daarna nog het lijstje uitklappen (klik twee) voordat ik kan switchen (klik drie):loewie1984 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 16:25:
[...]
Of het selecteren van je uitvoer apparaat (heb 2 headsets en een luidspreker set) in W10 kon ik direct de source klikken (2 muisklikken, nu zijn het er 3.. ook totaal onnodig)

(bovenstaande is dus Windows 10)
Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)
Zeker, zie mijn post van gisteren. pafdaddy in "[Windows 11] Ervaringen & Discussie"HKLM_ schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 18:12:
[...]
Heb jij meer info over dat iSCSI probleem? Voor mij is dat ook belangrijk aangezien ik mijn homelab vanaf mijn syno draai met iscsi
Maar de Syno heeft alleen 1GB aansluitingen? Ik weet niet of je het dan merkt.
Dit bericht kan oorzaak of gevolg zijn van misverstanden.
[ Voor 12% gewijzigd door Jumpman op 06-10-2021 18:58 ]
Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.
Relatief eenvoudig ook nog :
- Drop de eplorer patcher .dll ( https://github.com/valinet/ExplorerPatcher ) in de windows map en reboot.
- Laat de desktop z'n "ding doen" tot de startknop links onderin staat , nogmaals een reboot doen.
- installeer openshell ( https://github.com/Open-Shell/Open-Shell-Menu ) en reboot nogmaals.
- Bij de 1e klik op de startknop even een knopje kiezen ( de 1e werkt eigenlijk altijd ) en voila ; windows 11 heeft weer een traditioneel startmenu !
I live in darkness , i exist in the shadow
Waarschijnlijk ben ik de enige, maar ik vind het prettig om het menu centraal te hebben en het nieuwe menu is voor mij persoonlijk efficienter dan het oude.shicomm schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 19:42:
Na een hoop omzwervingen nu dan toch eindelijk op een solide manier een start menu werkend in 11![]()
- Drop de eplorer patcher .dll ( https://github.com/valinet/ExplorerPatcher ) in de windows map en reboot.
- Laat de desktop z'n "ding doen" tot de startknop links onderin staat , nogmaals een reboot doen.
- installeer openshell ( https://github.com/Open-Shell/Open-Shell-Menu ) en reboot nogmaals.
- Bij de 1e klik op de startknop even een knopje kiezen ( de 1e werkt eigenlijk altijd ) en voila ; windows 11 heeft weer een traditioneel startmenu !
Vandaag tijdens het werken (W10 Laptop) zat ik me juist te irriteren dat ik steeds linksonder moest om het menu te open, met een 34" widescreen is de nieuwe positie prima
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
Dat kan gewoon idd.BuckyBoy2 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 20:01:
Kan je nog wel de taakbalk op automatisch verbergen zetten, zoals bij Windows 10?.. Weet iemand dat?
Geen problemen ondervonden nog.
Loopt lekker vlot en vind het er fris uitzien
[ Voor 29% gewijzigd door SkyStreaker op 06-10-2021 20:40 ]
Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding
http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page
Specs
https://www.oo-software.com/en/shutup10 werkt ook voor Win11.Tyrian schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 20:51:
Wat zijn goede programma's om telemetrie uit te schakelen in Windows 11 en om meegeleverde bloatware (apps) te verwijderen?
Ik had met behulp van usb creator van windows 11 site, usb gemaakt en had insiders versie 11HKLM_ schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 16:58:
[...]
Dat is dus niet waar en zo werkt het alleen als je de iso maakt op een home systeem. Als je op een systeem hoger zit dan krijg je automatisch de andere (lagere versies) erbij in je iso. Ik heb op mij Win10 Pro een Win11 iso gemaakt en heb onderstaande opties
[Afbeelding]
hiervoor had ik win 10 pro .......... ik ga ff nieuwe usb maken kijken of ik ook kan kiesen.
ik vond op suport page deze oplossing via store ( dacht die deel ik ff )
lees net wat op site windows 11 https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows11
usb creator staat bij :
Installatiemedia voor Windows 11 maken
Als je een schone installatie van Windows 11 op een nieuwe of gebruikte pc wilt uitvoeren of Windows 11 opnieuw wilt installeren, kun je met deze optie het hulpprogramma voor het maken van media downloaden om een opstartbare USB of dvd te maken.
en de iso staat bij:
Windows 11-schijfkopiebestand (ISO) downloaden
Deze optie is voor gebruikers die een opstartbaar installatiemedium (USB-stick, dvd) of een virtuele machine (.ISO-bestand) willen maken om Windows 11 te installeren. Deze download is een ISO met meerdere versies die je productcode gebruikt om de juiste versie te ontgrendelen.
daar zit het verschil dus ......... via usb creator maak je home en kan je via store pro maken
en bij de iso zitten meerdere versies waaronder home en pro
[ Voor 35% gewijzigd door hetnet op 06-10-2021 21:39 ]
Ik verwachtte dat ik trucs zou moeten uithalen om te installeren maar kreeg geen enkele vraag of restrictie.
Uiteraard had ik al wel UEFI/GPT en SecureBoot enabled.
Misschien in de toekomst geen updates, maar dat zien we dan wel weer
Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.
Bij mij hetzelfde met een Dell e7240, alleen secure boot stond zelfs uit bij mij.akimosan schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 21:40:
Net een Windows 11 Pro clean install gedaan op mijn Dell XP12 9Q23, bouwjaar 2012. (TPM 1.2)
Ik verwachtte dat ik trucs zou moeten uithalen om te installeren maar kreeg geen enkele vraag of restrictie.
Uiteraard had ik al wel UEFI/GPT en SecureBoot enabled.
Misschien in de toekomst geen updates, maar dat zien we dan wel weer
Iemand misschien een alternatief?
https://www.softperfect.com/board/read.php?8,27911
Is een tooltje waar ik de up- en download snelheid kan zien.
Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me
Ik vind het ook prettiger dat het in het midden staat en niet omdat het om een grote monitor gaat, maar omdat ik een soort van orde wil op de desktop en dat het in de startbalk nu in het midden staat geeft ook ergens een vorm van rust.Bossie schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 20:02:
[...]
Waarschijnlijk ben ik de enige, maar ik vind het prettig om het menu centraal te hebben en het nieuwe menu is voor mij persoonlijk efficienter dan het oude.
Vandaag tijdens het werken (W10 Laptop) zat ik me juist te irriteren dat ik steeds linksonder moest om het menu te open, met een 34" widescreen is de nieuwe positie prima
Ik hoor over Windows 11 vanalles over SecureBoot etc. en vraag me af of dit tot problemen gaat leiden indien ik wil upgraden. Iemand hier ervaring mee?
Ik kan er op internet niet veel over vinden, alleen twee korte draadjes op Reddit zonder duidelijke conclusies.
Eenmaal bijgewerkt is de build niet verandert
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
2200.194 is de laatste versie die krijg je ook met de media creation tool.Raven schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 09:07:
Wat is de buildversie van de onlangs uitgebrachte W11? Dacht mijn VM met W11 (build 22000.194) bij te werken naar die wat 2 dagen terug is uitgebracht, maar moest daarvoor eerst een reg-key toevoegen om voorbij de systemrequirements te komen (CPU te oud).
Eenmaal bijgewerkt is de build niet verandert
Cloud ☁️
Ah, dan had ik die al blijkbaar. Zit nu net een 2e poging tot bijwerken te doen, dacht dat het mis was gegaan.HKLM_ schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 09:18:
[...]
2200.194 is de laatste versie die krijg je ook met de media creation tool.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Tot nu toe erg happy met Windows 11
He who controls the Spice, controls the Universe.
Dat klopt volgens mij ook niet helemaal. Ik heb op mijn Windows 10 Pro de usb creator gebruikt om een bootable usb te maken en hiermee een clean install gedaan en dat is gewoon weer de Windows 11 Pro versie.hetnet schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 21:26:
[...]
daar zit het verschil dus ......... via usb creator maak je home en kan je via store pro maken
en bij de iso zitten meerdere versies waaronder home en pro
Oscar Wilde
Steam: Sneggel Origin: Waus82
Dit is niet mogelijk in de huidige windows 11.Sn3gG3l schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 10:47:
Gisteren hier ook geupgrade naar W11. Ik krijg echter met geen mogelijkheid de klok op de startbalk op mijn tweede scherm. Iemand hier een workaround voor?
Hoop dat ze dit snel fixen...dutchnltweaker schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 11:11:
[...]
Dit is niet mogelijk in de huidige windows 11.
Steam: Sneggel Origin: Waus82
Maar volgens de Pc-statuscontrole voldoet mijn PC aan alle eisen. Ik heb zojuist TPM 2.0 geactiveerd via de BIOS. Blijkbaar gaat daar iets niet helemaal goed.Deze pc voldoet momenteel niet aan alle systeemvereisten voor Windows 11
This is absolutely ridiculous
Werkt dit (nog steeds) zonder problemen? Ik ben inmiddels ook over naar W11, ik ben er aardig over te spreken, maar ik kan niet wennen aan het nieuwe startmenu.shicomm schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 19:42:
Na een hoop omzwervingen nu dan toch eindelijk op een solide manier een start menu werkend in 11![]()
Misschien het iets langer de tijd geven Windows 11 is pas twee dagen uit. Of heb jij de Insider Preview gedraaid?Snoes schreef op Thursday 7 October 2021 @ 11:44:
[...]
Werkt dit (nog steeds) zonder problemen? Ik ben inmiddels ook over naar W11, ik ben er aardig over te spreken, maar ik kan niet wennen aan het nieuwe startmenu.
Ik ben nog niet helemaal 100% gewend, maar dat komt vanzelf. Dat soort veranderingen hebben vaak wat tijd nodig, voordat je er aan bent gewend.
Dat zal waarschijnlijk niet kunnen vanwege de achterliggende code in de updatebestanden. Als die niet thread-safe zijn (dwz: er tegen kunnen dat meerdere cores tegelijk en vooral door elkaar met installeren/updaten bezig zijn) dan gaat dit nooit gebeuren. Updates moeten immers niet zomaar mislukken.Raven schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 10:21:
He verdorie, zit nu te wachten op preview 22471.1000 en het viel mij op dat de Windows Update client van W11 net als die van vorige Windows edities niet in staat is meer dan één core te gebruiken, wanneer wordt die beperking nou eens opgelost?
Ik kreeg mijn VMware niet geupdate naar Windows 11, ondanks dat ik TPM had ingeschakeld (de vinkjes in Hyper-V manager). Uiteindelijk heb ik het via een commando kunnen activeren in een elevated Powershell Enable-VMTPM -VMName "naamvanVM". Daarna weer aan het corporate domain gehangen en daar werk ik nu al de hele dag op. Ik moest de licentie overigens wel handmatig activeren. Hiervoor heb ik de Windows 10 Pro code gebruikt.
Daarna heb ik de installatie op een Toshiba Z30 gestart met een i7-5500. Dat wilde niet lukken. Vervolgens heb ik het volgende uitgevoerd:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\Setup\MoSetup\
DWORD-value aangemaakt met de naam AllowUpgradesWithUnsupportedTPMOrCPU (niet op 1 gezet, alleen aangemaakt-want vergeten/ overheen gelezen)
USB-stick met media creation tool gemaakt
BIOS gereset naar standaard
Boot vanaf USB - setup gedraaid (lukte pas nadat BIOS naar standaard was gezet - UEFI Legacy bij mij)
Clean install gekozen
Alle partities verwijderd en twee nieuwe aangemaakt
Kwartier later reboot
Netwerk uitgeschakeld/ WiFi niet ingeschakeld
Account aangemaakt
Inmiddels draait het beestje al een paar uur en komen er ook al updates binnen. Zowel voor hardware (2019 drivers) als een cumulative update for Windows 11.
[ Voor 4% gewijzigd door Die Bruine op 07-10-2021 14:47 . Reden: Activeren ]
...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren
Wat wel jammer is is het feit dat er geen klok/datum meer in de tweede taskbar staat. Dit is een probleem die meer mensen hebben, dat is wat ik lees op internet.
Een tweetal punten waar ik tegenaan liep:
1. Secure Boot.
Secure Boot in de BIOS aanzetten is niet voldoende. Het filesystem moet ook omgezet zijn naar GPT wil Windows snappen dat Secure Boot aan staat.
2. TPM-2
Sommige ASUS mobo's hebben een update nodig (in mijn geval naar 1007) voordat TPM daadwerkelijk aan gezet kan worden. In een lagere bios versie lijkt Windows de TPM niet te zien.
Is er een work-around om toch op beide monitoren de datum en tijd te krijgen?
[ Voor 36% gewijzigd door MarchelV op 07-10-2021 16:10 ]
De originele Windows 11 ISO's download je hieronder.
Downloads
• Windows 11 ISO
• Windows Insider Preview ISO.