Airco aankoopadvies

Pagina: 1
Acties:
  • 1.145 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertDeDikkerd
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 10-06 22:18
Ik zoek een?
Vul hier in welk apparaat je zoekt.
Ik zoek een airco (mobiel of split unit)

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Ongeveer 700 euro.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Mijn kamer van 12m2 af te koelen. Ik hoor allemaal slechte dingen over mobiele airco's dus ik weet niet zeker of ik voor een split of mobiele airco zou gaan.

Welke vragen heb je hier nog over?
Zou ik voor een split of mobiele unit gaan. Kan je een split unit zelf installeren of heb je hulp van een expert nodig?

Mvg,
Bert :)

Beste antwoord (via BertDeDikkerd op 18-06-2021 23:25)

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:53

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

@BertDeDikkerd Ik blijf het maar herhalen in elk topic over mobiele airco's: Bezint eer ge begint...

Mobiele airco's zijn al vele malen bespoken.

Mobiele airco advies
(mobiele) Airco advies
Het grote airconditioning topic - Deel 2
Mobiele Airco
Stille mobiele airco gezocht!
Mobiele airco slang + lucht ontsnapping
Mobiele Airco kopen met budget van ongv 300-400 euro

Ervaringen kunnen natuurlijk verschillen, maar in het algemeen zijn mobiele airco's nou eenmaal niet zo denderend. Het fundamentele probleem van deze dingen is dat ze warme afvoerlucht naar buiten blazen. En die lucht moet natuurlijk weer vervangen worden, en komt vaak dus ... van buiten. Zo schiet het niet op.

Bekijk deze video maar eens:

Kijk, je kan je geld maar 1x uitgeven. Zelf heb ik 2 van die mobiele airco's gehad: eerst een monoblok met slang naar buiten van zo'n 300 euro. Veel lawaai en koelde amper. Toen een mobiele split unit van 800 euro. Koelde beter maar nog steeds lawaai. Je kon hem in elk geval niet 's nachts aanlaten, dat zouden de buren niet leuk vinden. Toen eieren voor m'n geld gekozen en een echte vaste split unit laten monteren met inverter op het dak. Nu is het koel en stil, zodat ik zelfs kan slapen met het ding aan.

Een kamer koelen duurt lang, zeker met een mobiele airco. Je kan dus niet verwachten dat je even in een uurtje de kamer koelt. Zelfs als je dat doet, zit de warmte in de stenen en is het binnen de kortste keren weer warm.

Wellicht kan je eerst beginnen om te kijken wat je kan doen om de warmte buiten te houden. Ramen dicht, gordijnen dicht, screens aan de buitenkant van de ramen, enz. Dat kost minder en heeft snel effect. Werkt dat niet, dan kan naar een mobiele airco kijken. Let wel dat een mobiele airco zijn warmte kwijt moet en lucht ergens vandaan moet halen. Op het forum staan topics om een "kit" om je mobiele airco heen te bouwen om de aangezogen lucht ook van buiten te halen.
Mobiele Airco, ombouw om lucht van buiten aan te zuigen

Inzake split: er zijn split units met een vaste slang, die kan je zo neerzetten, maar dan moet je wel de deur op een kiertje houden om de compressor buiten te laten staan. Er zijn ook splits die afkoppelbaar zijn. Bij het afkoppelen sluiten ze vanzelf af zodat je geen koudemiddel verliest. Geen idee hoe vaak je dit in praktijk kan doen... Even zoeken op internet dus of dit iets voor je is.

[ Voor 9% gewijzigd door Microkid op 18-06-2021 23:09 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-07 19:12
Op een paar (dure) splits na kan je die niet zelf installeren. Heb je een STEK-monteur voor nodig. En die hebben het nu erg druk, en installeren liever zelf eigen materiaal.

Als je handig bent zou je een mobiele airco kunnen kopen en de slang naar buiten kunnen leiden zonder dat de warme lucht zo weer naar binnen waait.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:53

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

@BertDeDikkerd Ik blijf het maar herhalen in elk topic over mobiele airco's: Bezint eer ge begint...

Mobiele airco's zijn al vele malen bespoken.

Mobiele airco advies
(mobiele) Airco advies
Het grote airconditioning topic - Deel 2
Mobiele Airco
Stille mobiele airco gezocht!
Mobiele airco slang + lucht ontsnapping
Mobiele Airco kopen met budget van ongv 300-400 euro

Ervaringen kunnen natuurlijk verschillen, maar in het algemeen zijn mobiele airco's nou eenmaal niet zo denderend. Het fundamentele probleem van deze dingen is dat ze warme afvoerlucht naar buiten blazen. En die lucht moet natuurlijk weer vervangen worden, en komt vaak dus ... van buiten. Zo schiet het niet op.

Bekijk deze video maar eens:

Kijk, je kan je geld maar 1x uitgeven. Zelf heb ik 2 van die mobiele airco's gehad: eerst een monoblok met slang naar buiten van zo'n 300 euro. Veel lawaai en koelde amper. Toen een mobiele split unit van 800 euro. Koelde beter maar nog steeds lawaai. Je kon hem in elk geval niet 's nachts aanlaten, dat zouden de buren niet leuk vinden. Toen eieren voor m'n geld gekozen en een echte vaste split unit laten monteren met inverter op het dak. Nu is het koel en stil, zodat ik zelfs kan slapen met het ding aan.

Een kamer koelen duurt lang, zeker met een mobiele airco. Je kan dus niet verwachten dat je even in een uurtje de kamer koelt. Zelfs als je dat doet, zit de warmte in de stenen en is het binnen de kortste keren weer warm.

Wellicht kan je eerst beginnen om te kijken wat je kan doen om de warmte buiten te houden. Ramen dicht, gordijnen dicht, screens aan de buitenkant van de ramen, enz. Dat kost minder en heeft snel effect. Werkt dat niet, dan kan naar een mobiele airco kijken. Let wel dat een mobiele airco zijn warmte kwijt moet en lucht ergens vandaan moet halen. Op het forum staan topics om een "kit" om je mobiele airco heen te bouwen om de aangezogen lucht ook van buiten te halen.
Mobiele Airco, ombouw om lucht van buiten aan te zuigen

Inzake split: er zijn split units met een vaste slang, die kan je zo neerzetten, maar dan moet je wel de deur op een kiertje houden om de compressor buiten te laten staan. Er zijn ook splits die afkoppelbaar zijn. Bij het afkoppelen sluiten ze vanzelf af zodat je geen koudemiddel verliest. Geen idee hoe vaak je dit in praktijk kan doen... Even zoeken op internet dus of dit iets voor je is.

[ Voor 9% gewijzigd door Microkid op 18-06-2021 23:09 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:23
Kan je een split unit zelf installeren of heb je hulp van een expert nodig?
Da's wel een heel makkelijke vraag om mee te starten, ben je zelf al wel op zoek gegaan?
Een zeer beperkt aantal modellen zou je zelf mogen monteren, maar in 't algemeen heb je een STEK monteur nodig ivm de koelmiddelen die erin gaan. Tevens mag je 2~3 gaten door de buitenmuur heen gaan boren (neem aan dat je de eigenaar bent?)

Maar inderdaad, als 't éven kan voor split of monoblock gaan die erop gemaakt is de luchtaanvoer ook van buiten te doen. Mobiele airco als laatste redmiddel zien (echt aller aller laatst) als er geen andere mogelijkheden blijken. Echter ga je dan wel met 't budget zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertDeDikkerd
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 10-06 22:18
[b]Microkid in "Airco aankoopadvies". Op het forum staan topics om een "kit" om je mobiele airco heen te bouwen om de aangezogen lucht ook van buiten te halen.
Ik denk dat mobiele airco de beste optie is, kan je aub even een linkje sturen naar een mobiele airco en de kit die ik hierop kan installeren?
Alvast bedankt! 😁

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15-07 10:31
BertDeDikkerd schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 23:06:
[...]

Ik denk dat mobiele airco de beste optie is, kan je aub even een linkje sturen naar een mobiele airco en de kit die ik hierop kan installeren?
Alvast bedankt! 😁
Ik denk dat je dan even in bovenstaande topics moet gaan zoeken, niet alles wordt voorgekauwd ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 05:47
Of terug naar Aziatische stijl, ramen open, klamboe (muskietennet over je bed) en een grote plafondventilator en niet onder een laken slapen.

Nog goedkoper dan zo'n mobiele airco die toch slecht werken en veel lawaai maken.

Goede split units kosten een veelvoud van je budget (> € 2000) en je gaat nu niemand vinden om er één te installeren.
Ik heb een binnen-unit in de serre kapot en ken een monteur, maar die jongens hebben nu gewoon geen tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-06 10:49
Ik zoek een?
Vul hier in welk apparaat je zoekt.
Ik zoek een airco split unit invertor 24000 btu.

Wat is je budget?
1300

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Mijn woonkamer te koelen, afmeting 55m2.

Welke vragen heb je hier nog over?
Heeft een 'dure' echt voordelen of zijn die minimaal? Zowel goedkope (700€) als dure modellen zijn beide A++/A+. Als je met een duurder model het geld terugverdiend met stroomverbruik en wat minder db dan is de keus niet moeilijk. Ik kan niet echt een goede vergelijk pagina vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-07 14:18

FeaR

In GoT we trust

@Sunrise een topic kicken om te kapen is niet de bedoeling.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.