• Timo002
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Ik heb een Envoy met firmware versie 7.x. Ik kan het actuele vermogen per optimizer uitlezen. Maar is er ook een mogelijkheid om het totaal van de dag per paneel te zien? Ik wil dit graag integreren in homeassistant. Het totaal van de hele installatie per dag geeft ie wel, maar dus niet per optimizer.

Met de dagtotalen per paneel kan ik een overzicht maken per windrichting, per ligging etc.

• RobWest
  • Laatst online: 22:03
Via de Enlighten Manager heb je wel een rapport per module per dag. Die gegevens zitten dus wel in de cloud, maar niet in je lokale Envoy.
Dan moet je kijken of dat via een API uit de cloud te trekken is.

PVOutput

• Timo002
  • Niet online
Hoe zou enlighten dat doen dan? Wordt die data doorgegeven, of berekenen ze de integraal van het actuele vermogen?

• RobWest
Dat zal gewoon in de database in de cloud van Enphase zitten

PVOutput

• berend_
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22-03 17:45
Timo002 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:24:
Maar is er ook een mogelijkheid om het totaal van de dag per paneel te zien? Ik wil dit graag integreren in homeassistant. Het totaal van de hele installatie per dag geeft ie wel, maar dus niet per optimizer.
Ik heb in Home Assistant een sensor integration aangemaakt en een utilty meter met daily cycle

• Timo002
  • Niet online
berend_ schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:58:
[...]

Ik heb in Home Assistant een sensor integration aangemaakt en een utilty meter met daily cycle
Wat heb je gedaan….? Dit is een beetje abra cadabra, maar ga me er in verdiepen.

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18:36
berend_ schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:58:
[...]

Per micro? Wat een werk 😳

• berend_
Timo002 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:04:
[...]

Wat heb je gedaan….? Dit is een beetje abra cadabra, maar ga me er in verdiepen.
https://www.home-assistant.io/integrations/integration/

In mijn sensor.yaml staat dan 10x (heb 10 omvormers), als voorbeeld de eerste omvormer:

- platform: integration
source: sensor.envoy_xxxxxxxxxx_inverter_xxxxxxxxx
name: inverter_1
unit_prefix: k
unit_time: h
round: 2
method: left

En dan een utility meter per omvormer

https://www.home-assistant.io/integrations/utility_meter/

Dit staat in mijn utility_meter.yaml:

daily_inverter_1:
source: sensor.inverter_1
cycle: daily

• berend_
denneappel schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:22:
[...]

Per micro? Wat een werk 😳
Ik heb maar 10 omvormers en ik weet niet of je de functie copy-paste kent :)

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:56
Hoi, ik heb sinds afgelopen vrijdag een 2de set panelen laten aanleggen met micro converters van enphase.
Hier hebben ze dan ook de envoy-s geplaatst.

Mijn systeem is nog niet ingetekend door de leverancier en zal nog +/- 2 tot 3 weken duren.
Nu is alleen de vraag of ik kan controleren of het allemaal wel goed werkt en of er 'iets' wordt opgewekt (lastig met deze bewolkte dagen)?

Ik heb er een 3fase kWh meter bij laten plaatsen en daar lijkt het erop dat er wel 'iets' wordt opgewekt (tot nu toe 2,8 KW tot op heden).
Alleen lijkt het erop dat deze ook 's nachts hoger wordt en dat is natuurlijk wel bijzonder.

Maar kan als ik lokaal naar de envoy-s ga, dan kan ik daarop niet inloggen.
ik kan wel wat data zien, maar dan zie ik bijv. niet dat de micro omvormers gevonden zijn.

ik zie bijv. alleen

Is er een manier om nu al meer data te zien van het systeem?

[Voor 4% gewijzigd door stimpyrulez op 25-01-2023 11:35]

• RobWest
stimpyrulez schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:33:
Hoi, ik heb sinds afgelopen vrijdag een 2de set panelen laten aanleggen met micro converters van enphase.

Mijn systeem is nog niet ingetekend door de leverancier en zal nog +/- 2 tot 3 weken duren.
Nu is alleen de vraag of ik kan controleren of het allemaal wel goed werkt en of er 'iets' wordt opgewekt (lastig met deze bewolkte dagen)?

Ik heb er een 3fase kWh meter bij laten plaatsen en daar lijkt het erop dat er wel 'iets' wordt opgewekt (tot nu toe 2,8 KW tot op heden).
Alleen lijkt het erop dat deze ook 's nachts hoger wordt en dat is natuurlijk wel bijzonder.

ik kan wel wat data zien, maar dan zie ik bijv. niet dat de micro omvormers gevonden zijn.

ik zie bijv. alleen

[Afbeelding]

In de TS staat hoe je als admin kan inloggen op je Envoy. En dan kan je ook je micro's laten scannen en nog veel meer.

PVOutput

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:02

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

stimpyrulez schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:33:

ik zie bijv. alleen

[Afbeelding]

Je tijdzone staat op US/Eastern……

3850Wp WZW, 1155Wp ONO - Enphase IQ7+ - pvoutput.org

• stimpyrulez
RobWest schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:37:
[...]

In de TS staat hoe je als admin kan inloggen op je Envoy. En dan kan je ook je micro's laten scannen en nog veel meer.
Dat heb ik wel gelezen, maar lijkt wel of die niet van toepassing is op de nieuwe manier (of ik snap het niet).

zie dit scherm, maar daar kan ik geen 'installer' met gegenereerd ww invoeren.
en als ik 'login met Enphase' selecteer, dan kan ik ook niet inloggen met de installer account.

• stimpyrulez
Panzer_V schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:39:
[...]

Je tijdzone staat op US/Eastern……
en hoe pas ik dat 'lokaal' aan?

• RobWest
stimpyrulez schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:41:
[...]

Dat heb ik wel gelezen, maar lijkt wel of die niet van toepassing is op de nieuwe manier (of ik snap het niet).

zie dit scherm, maar daar kan ik geen 'installer' met gegenereerd ww invoeren.
en als ik 'login met Enphase' selecteer, dan kan ik ook niet inloggen met de installer account.

[Afbeelding]
Ik heb nog versie 5, die is vrij simpel. Dus kijk even welke versie jij hebt. Versie 5 of 7.

PVOutput

• stimpyrulez
RobWest schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:47:
[...]

Ik heb nog versie 5, die is vrij simpel. Dus kijk even welke versie jij hebt. Versie 5 of 7.
Ik heb blijkbaar 7 (D7.0.88 (5580b1)).
Maar als ik de TS goed lees kan je dan blijkbaar niet meer zomaar inloggen (zonder dat je geconnect bent met door de installateur)?

• RobWest
stimpyrulez schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:50:
[...]

Ik heb blijkbaar 7 (D7.0.88 (5580b1)).
Maar als ik de TS goed lees kan je dan blijkbaar niet meer zomaar inloggen (zonder dat je geconnect bent met door de installateur)?
Je kan sowieso ook zelf een installateursaccount aanmaken.
Bij Solar-Bouwmarkt hebben ze een handleiding

PVOutput

• pmichels
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-03 11:09
Is er al iemand in geslaagd om via https://envoy.local de modus van de batterij (Encharge) te wijzigen? Van Self-Consumption naar Full-Backup bijvoorbeeld? Heb je hiervoor installer toegang nodig?

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:19
@pmichels Ik heb hier nog niemand voorbij zien komen die een batterij heeft. Ben jij de eerste? :)

8080Wp op oost / west (Barneveld) • PVOutput
Het grote Enphase topicHaal meer uit je Envoy!

• pmichels
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-03 11:09
@Pazo Ja, nu toch al een jaar hebben wij de Encharge 3T staan.

Verder hebben wij een dynamisch electriciteitstarief bij de Belgische leverancier Ecopower. Dat geeft ons uur per uur een ander tarief. Wij proberen aan de hand van de weersinschatting, zonneproductie, gemiddeld verbruik, .. onze batterij mee in te schakelen om op piekuren (dure uren dus) volledig op batterij te draaien die in de daluren is gevuld.

Mijn volgende fase is als volgt: binnenkort hebben we onze eerste electrische auto. Het opladen ga ik ook (moeten) sturen. Maar ik wil ten allen tijde vermijden dat de auto gaat laden met stroom uit de batterij. Dat zou te gek zijn. Ik wil dus op bepaalde uren de batterij kunnen 'uitschakelen' ofte ontkoppelen van mijn systeem. De batterij in full-backup plaatsen zou een optie kunnen zijn. Nu staat ze ingesteld op self-consumption.

• Pazo
@pmichels Ah, België, vandaar. Want volgens mij zijn ze in NL nog steeds niet of amper te koop.

Maar het zal mij niet verbazen dat je een installateursaccount moet hebben om dit aan te passen. Anders wellicht even Enphase bellen wat zij er over te zeggen hebben?

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:31
Op dit moment heb ik nog firmware 5, is het wijs om deze te laten upgraden naar 7?

• Pazo
Samplex schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 09:17:
Op dit moment heb ik nog firmware 5, is het wijs om deze te laten upgraden naar 7?
Normaal wil ik altijd de laatste versie hebben, maar ik blijf liever nog op 5 zolang het kan.

5 heeft een issue, dat als je bepaalde poorten open hebt staan en de Envoy hang vrij aan het net, dat iemand vrij makkelijk kan inbreken, omdat het wachtwoord hardcoded is ingebakken in de Envoy en dus iedereen mbt van het serienummer het wachtwoord kan generen (wat niet te veranderen is). Maar als je geen poorten hebt open staan kan er in principe niemand bij.

Versie 7 heeft als nadeel (vind ik, zoals ik hier lees) dat het lastiger is om lokaal de data op te halen, als je dat bijvoorbeeld wilt gebruiken in Home Assistant (zoals ik) of Domoticz. Omdat versie 7 met tokens werkt die na een tijd verlopen (volgens mij een half jaar) waardoor de data niet meer beschikbaar is. In dit topic komen al wel oplossingen / integraties voorbij, dus het wordt langzaam beter. Het issue met het wachtwoord van versie 5 is daarmee wel verholpen.

• thomasv
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:23
Pazo schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:09:
[...]

Normaal wil ik altijd de laatste versie hebben, maar ik blijf liever nog op 5 zolang het kan.

5 heeft een issue, dat als je bepaalde poorten open hebt staan en de Envoy hang vrij aan het net, dat iemand vrij makkelijk kan inbreken, omdat het wachtwoord hardcoded is ingebakken in de Envoy en dus iedereen mbt van het serienummer het wachtwoord kan generen (wat niet te veranderen is). Maar als je geen poorten hebt open staan kan er in principe niemand bij.

Versie 7 heeft als nadeel (vind ik, zoals ik hier lees) dat het lastiger is om lokaal de data op te halen, als je dat bijvoorbeeld wilt gebruiken in Home Assistant (zoals ik) of Domoticz. Omdat versie 7 met tokens werkt die na een tijd verlopen (volgens mij een half jaar) waardoor de data niet meer beschikbaar is. In dit topic komen al wel oplossingen / integraties voorbij, dus het wordt langzaam beter. Het issue met het wachtwoord van versie 5 is daarmee wel verholpen.
Je moet een dergelijk systeem dan ook nooit de poorten voor open gooien en lukraak aan het internet hangen. Geldt eigenlijk voor wel meer zaken...

• Pazo
thomasv schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:14:
[...]

Je moet een dergelijk systeem dan ook nooit de poorten voor open gooien en lukraak aan het internet hangen. Geldt eigenlijk voor wel meer zaken...
Correct, maar dat gebeurt meer dan je denkt, zonder dat mensen het volgens mij weten.

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:31
Het ging mij er meer om of firmware 7 beter/efficienter is.

• thomasv
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:23
Samplex schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 13:17:
Het ging mij er meer om of firmware 7 beter/efficienter is.
In het blokkeren van lokale toegang vooral toch. Het is niet alsof je Envoy het werk doet. Je omvormers doen het werk. De Envoy is enkel de gateway voor jou en voor Enphase. Dus ik weet niet wat het efficienter/beter moet doen.

Scrap dat, ik weet wel iets wat het beter zou kunnen doen maar dat gaat niet gebeuren: een installateur krijgt nu veel meer diagnostische informatie van de omvormers te zien in de Enphase portal. Dat doet de Envoy zelfs lokaal niet. Maar ik weet dat dat er niet in zit in de 7 versie, dus geen verbetering in dat opzicht, terwijl die data wel lokaal beschikbaar is en doorgezet wordt naar Enphase.

[Voor 33% gewijzigd door thomasv op 01-02-2023 13:50]

• RoadXY
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:41
Pazo schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:09:
[...]
Ik ben het in de basis met je eens dat het er niet makkelijk op geworden is met de tokens.
Echter is dat gewoon standaard OAUTH2.

Dit is niet nieuw en wordt al op veel plekken toegepast (wellicht ook al in de Home Assistant installatie die je hebt draaien).
Echter is de cloud vereist om een token te kunnen ophalen, en een account bij Enphase. Dat is weer erg jammer natuurlijk.

• anitar72
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 12-03 13:30
Goedemorgen, ik lees al een poosje mee hier (nee, niet echt álles doorgelezen..beetje veel text). Wij hebben sinds 2 weken panelen met een envoy/enphase, en ben dol op cijfertjes... Heb al een P1 meter, enlighten manager maar ik wil net iets meer overzichtelijke info. Dus kwam ik op home assistent uit. Nu ga ik vanmiddag aan de slag met dit opstarten op mijn windows pc, en dan? Ik zag de enphase integratie. Is er nog meer wat ik hieruit kan halen? Niet al te ingewikkeld? Ik ben handig met pc's, kan ook een beetje programmeren maar allemaal hobbymatig. Dank en excuses voor de ongetwijfeld al eerder gestelde vraag.

• Panzer_V

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

anitar72 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 10:09:
Goedemorgen, ik lees al een poosje mee hier (nee, niet echt álles doorgelezen..beetje veel text). Wij hebben sinds 2 weken panelen met een envoy/enphase, en ben dol op cijfertjes... Heb al een P1 meter, enlighten manager maar ik wil net iets meer overzichtelijke info. Dus kwam ik op home assistent uit. Nu ga ik vanmiddag aan de slag met dit opstarten op mijn windows pc, en dan? Ik zag de enphase integratie. Is er nog meer wat ik hieruit kan halen? Niet al te ingewikkeld? Ik ben handig met pc's, kan ook een beetje programmeren maar allemaal hobbymatig. Dank en excuses voor de ongetwijfeld al eerder gestelde vraag.
Daar hebben we ook een prachtig topic voor!

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2165986/0

Staat alles in wat je wilt weten of HA 8)

• anitar72
Panzer_V schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 10:15:
[...]

Daar hebben we ook een prachtig topic voor!

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2165986/0

Staat alles in wat je wilt weten of HA 8)
dank. Maar daar wordt niets verteld over integratie van Enphase in HASS met de nieuwste fimrware. En dat HACS gaat echt boven mijn pet. Vind het al heel wat dat ik Home assistent aan de praat heb gekregen :)

• Panzer_V

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

anitar72 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 16:02:
[...]

dank. Maar daar wordt niets verteld over integratie van Enphase in HASS met de nieuwste fimrware. En dat HACS gaat echt boven mijn pet. Vind het al heel wat dat ik Home assistent aan de praat heb gekregen :)
Trust me....ik had zelf als newbe bij HA binnen 1 uur de panelen zichtbaar. Gewoon de handleiding volgen en je komt er wel. HACS installeren is helemaal niet moeilijk, en de DEV versie van Enphase ook niet.

Het lijkt moeilijker dan het is.

Ik zal zo eens kijken of ik nog een linkje voor je kan terugvinden.

https://github.com/jrutski/home_assistant_envoy_d7_fw ==> deze integratie heb ik gebruikt. Hier staat precies uitgelegd wat je moet doen om e.e.a. voor elkaar te krijgen. Kop koffie erbij, even voor gaan zitten en binnen no time is het geregeld.

[Voor 16% gewijzigd door Panzer_V op 09-02-2023 16:07]

• anitar72
Panzer_V schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 16:04:
[...]

Trust me....ik had zelf als newbe bij HA binnen 1 uur de panelen zichtbaar. Gewoon de handleiding volgen en je komt er wel. HACS installeren is helemaal niet moeilijk, en de DEV versie van Enphase ook niet.

Het lijkt moeilijker dan het is.

Ik zal zo eens kijken of ik nog een linkje voor je kan terugvinden.

https://github.com/jrutski/home_assistant_envoy_d7_fw ==> deze integratie heb ik gebruikt. Hier staat precies uitgelegd wat je moet doen om e.e.a. voor elkaar te krijgen. Kop koffie erbij, even voor gaan zitten en binnen no time is het geregeld.
Gelukt! Nu eens kijken hoe er mooie grafiekjes bij te krijgen:-)

[Voor 24% gewijzigd door anitar72 op 09-02-2023 17:43]

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:43

Japie.G

Colour Classic

anitar72 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 16:53:
[...]

Data naar een influxdb sturen en grafana erbij draaien.

De hartelijke groeten van mij!

• n1euw_k0mer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 20-02 19:43
Kijk hier:

Enphase Envoy (DEV) error - this will fail in version 2023.3

Error:

code:
1
2
3
4
5
6
Logger: homeassistant.helpers.frame
Source: helpers/frame.py:77
First occurred: 10:37:18 (1 occurrences)
Last logged: 10:37:18

Detected integration that called async_setup_platforms instead of awaiting async_forward_entry_setups; this will fail in version 2023.3. Please report issue to the custom integration author for enphase_envoy using this method at custom_components/enphase_envoy/__init__.py, line 131: hass.config_entries.async_setup_platforms(entry, PLATFORMS)

• Panzer_V

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

n1euw_k0mer schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 16:42:
Kijk hier:

Enphase Envoy (DEV) error - this will fail in version 2023.3

Error:

code:
1
2
3
4
5
6
Logger: homeassistant.helpers.frame
Source: helpers/frame.py:77
First occurred: 10:37:18 (1 occurrences)
Last logged: 10:37:18

Detected integration that called async_setup_platforms instead of awaiting async_forward_entry_setups; this will fail in version 2023.3. Please report issue to the custom integration author for enphase_envoy using this method at custom_components/enphase_envoy/__init__.py, line 131: hass.config_entries.async_setup_platforms(entry, PLATFORMS)
Lekker dan. Goed dat je dit post. Voorlopig dus geen upgrade naar 2023.3 voor mij ;)

• Pazo
Het gaat dus om een specifieke integratie voor HA als ik het zo lees, wellicht dat andere integraties gewoon blijven werken.
Maar goed dat het gemeld wordt, en wellicht dat de maker van de integratie het kan oplossen.

• n1euw_k0mer
Pazo schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 16:49:
Het gaat dus om een specifieke integratie voor HA als ik het zo lees, wellicht dat andere integraties gewoon blijven werken.
Maar goed dat het gemeld wordt, en wellicht dat de maker van de integratie het kan oplossen.
Ja maar, voor HA met Enphase Envoy firmware D7.x.x, er zijn 4 custom components:

https://github.com/briancmpbll/home_assistant_custom_envoy
https://github.com/DanBeard/enphase_envoy
https://github.com/jrutski/home_assistant_envoy_d7_fw
https://github.com/posixx/home_assistant_custom_envoy

Ze zijn allemaal hetzelfde, denk ik (forked from DanBeard):

https://community.home-as...hings/443829/83?u=ha_n00b

• n1euw_k0mer

• Panzer_V

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

Stomme vraag. Is het mogelijk om van repo te wisselen zonder historie verlies enzo?

Hoe doe je dat dan?

• Dennis 1
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 23:23
Ik heb sinds een maandje zonnepanelen met Enphase microomvormers en Envoy S-metered.

Op de Enlighten app is het momentaan verbruik helaas niet inzichtelijk. Ben gaan Googlen en kwam dit forum tegen. Wellicht weet iemand van jullie hoe ik dit inzichtelijk kan krijgen.

Misschien is het niet mogelijk met de Enlighten app, dan hoor ik dat graag. Wellicht is er andere mogelijkheid.

Alvast bedankt!

N.b. ik ben een leek op dit gebied. 😅

• Pazo
@Dennis 1 Hoogstwaarschijnlijk zijn er geen CT ringen geleverd danwel geïnstalleerd.

• hremijn
  • Laatst online: 18:59
Dennis 1 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 15:42:
Ik heb sinds een maandje zonnepanelen met Enphase microomvormers en Envoy S-metered.

Op de Enlighten app is het momentaan verbruik helaas niet inzichtelijk. Ben gaan Googlen en kwam dit forum tegen. Wellicht weet iemand van jullie hoe ik dit inzichtelijk kan krijgen.

Misschien is het niet mogelijk met de Enlighten app, dan hoor ik dat graag. Wellicht is er andere mogelijkheid.

Alvast bedankt!

N.b. ik ben een leek op dit gebied. 😅
Al aan je leverancier gevraagd?

• Dennis 1
Pazo schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 15:43:
@Dennis 1 Hoogstwaarschijnlijk zijn er geen CT ringen geleverd danwel geïnstalleerd.
Dank voor je reactie. Ik heb me beetje ingelezen over CT ringen. In de meterkast zie ik ze nergens zitten.

Zijn deze echt nodig? Ik de Enlightenapp zie ik het piekvermogen aangegeven.

Dit is mijn inziens het hoogste vermogen van de dag. Dit komt dus ook binnen. Dit is echter niet wat wil zien. Het momentaam vermogen vind ik ook belangrijk. Is dit niet op een andere manier in te lezen zonder CT ringen?

• Dennis 1
hremijn schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 18:42:
[...]

Al aan je leverancier gevraagd?
Maandag even contact opnemen met de installateur. Ik las dat bij de Envoy S Metered standaard 2 CT ringen meegeleverd zouden moeten worden. Niets gezien in de meterkast.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:15
@Dennis 1 De laatste meting van het vermogen staat links. In je screenshot “0.0 kW”.

• Dennis 1
RichieB schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 23:25:
@Dennis 1 De laatste meting van het vermogen staat links. In je screenshot “0.0 kW”.
Ik dacht dat dit het opgewekte vermogen was sinds de laatste keer dat er geüpdatet is?

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:15
Dennis 1 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 10:13:
[...]

Ik dacht dat dit het opgewekte vermogen was sinds de laatste keer dat er geüpdatet is?
Inderdaad. Daar ben je toch naar op zoek?

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:04
RichieB schreef op zondag 12 februari 2023 @ 10:20:
[...]

Inderdaad. Daar ben je toch naar op zoek?
Ik denk dat @Dennis 1 het huidige vermogen wil zien. Dus het vermogen van nu.

• hremijn
mike123 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 11:11:
[...]

De envoy stuurt elke 15 minuten of zo info door naar enlighten. Dat zie, maar het is niet real time

• Dennis 1
mike123 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 11:11:
[...]

Klopt inderdaad. 😀

• RobWest
Dennis 1 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 21:36:
[...]

Maandag even contact opnemen met de installateur. Ik las dat bij de Envoy S Metered standaard 2 CT ringen meegeleverd zouden moeten worden. Niets gezien in de meterkast.
Standaard worden er altijd 2 CT-ringen meegeleverd. Dat is voor een 1-fase installatie bedoeld. 1 ring voor de productie en 1 ring voor de consumptie. Als jij een 3-fase systeem hebt dan moet je er nog 4 bijhebben.

Nu wordt de hoeveelheid stroom door je micro's gerapporteerd, daarom zie je nu al wel productie cijfers.

PVOutput

• ola
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:37
anitar72 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 16:53:
[...]

@Panzer_V @anitar72
Ik heb de stappen gevolgd, maar ik kom er nog niet op.
Ik was benieuwd welke versie Envoy OS versie jullie hadden?
Zelf zit ik op D7.0.88

En mijn HA versie betreft 2023.2.3
En als ik in HA de customer repository gebruik dan krijg ik een 301 melding volgens de HA logging.
zie ook de plaatjes hieronder mbt 301 melding.

• Dennis 1
RobWest schreef op maandag 13 februari 2023 @ 08:59:
[...]

Standaard worden er altijd 2 CT-ringen meegeleverd. Dat is voor een 1-fase installatie bedoeld. 1 ring voor de productie en 1 ring voor de consumptie. Als jij een 3-fase systeem hebt dan moet je er nog 4 bijhebben.

Nu wordt de hoeveelheid stroom door je micro's gerapporteerd, daarom zie je nu al wel productie cijfers.
Bedankt voor je reactie @RobWest .

Dus de enige mogelijkheid om real time opbrengst in te zien is met CT ringen?

Of is er een andere mogelijkheid?

• hremijn
Dennis 1 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 21:56:
[...]

Bedankt voor je reactie @RobWest .

Dus de enige mogelijkheid om real time opbrengst in te zien is met CT ringen?

Of is er een andere mogelijkheid?
Je kan de gegevens uitlezen direct vanaf envoy.
Die info staat in de topic start.

• Panzer_V

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

ola schreef op maandag 13 februari 2023 @ 19:35:
[...]

@Panzer_V @anitar72
Ik heb de stappen gevolgd, maar ik kom er nog niet op.
Ik was benieuwd welke versie Envoy OS versie jullie hadden?
Zelf zit ik op D7.0.88

En mijn HA versie betreft 2023.2.3
En als ik in HA de customer repository gebruik dan krijg ik een 301 melding volgens de HA logging.
zie ook de plaatjes hieronder mbt 301 melding.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die melding ansich zegt mij niks. Heb je na de installatie van HACS en de integratie je pi herstart? Zo neen, is dat het eerst wat je moet proberen.

Bij het gebruik van de integratie moet je dat vinkje aanzetten van "gebruik enlighten" om in te loggen.

• Dennis 1
hremijn schreef op maandag 13 februari 2023 @ 22:15:
[...]

Je kan de gegevens uitlezen direct vanaf envoy.
Die info staat in de topic start.
@hremijn Bedankt! Ik ga het bekijken.

• ola
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:37
@Panzer_V herstart had ik idd al uitgevoerd wat vul je in de velden in trouwens?

Ik ga er vanuit dat ik
- bij username mijn mail of enlighten app syntax moet gebruiken

- En bij wachtwoord token

En is de versie hetzelfde bij jou mbt envoy en HA als de mijne in mijn vorige bericht?

##update##
Inmiddels heb ik kunnen achterhalen waarom ik 301 melding krijg.

- Blijkbaar als ik het vanaf mijn laptop probeer dan krijg ik dus die 301 melding.

- Als ik het via mijn mobiel probeer dan krijg ik een 301 melding in de logging te zien, maar het onderstaande... "empty token??"

2023-02-15 10:25:56.103 DEBUG (MainThread) [custom_components.enphase_envoy.envoy_reader] Checking Token value:
2023-02-15 10:25:56.104 DEBUG (MainThread) [custom_components.enphase_envoy.envoy_reader] Found empty token:
2023-02-15 10:25:56.550 ERROR (MainThread) [custom_components.enphase_envoy.config_flow] Unexpected exception
Traceback (most recent call last):
File "/config/custom_components/enphase_envoy/config_flow.py", line 166, in async_step_user
File "/config/custom_components/enphase_envoy/config_flow.py", line 45, in validate_input
File "/config/custom_components/enphase_envoy/envoy_reader.py", line 367, in getData
File "/config/custom_components/enphase_envoy/envoy_reader.py", line 260, in _getEnphaseToken
File "/config/custom_components/enphase_envoy/envoy_reader.py", line 238, in _fetch_owner_token_json
Exception: Could not Authenticate via Enlighten auth form
2023-02-15 10:28:56.806 DEBUG (MainThread) [custom_components.enphase_envoy.envoy_reader] Checking Token value:
2023-02-15 10:28:56.806 DEBUG (MainThread) [custom_components.enphase_envoy.envoy_reader] Found empty token:
2023-02-15 10:28:57.152 ERROR (MainThread) [custom_components.enphase_envoy.config_flow] Unexpected exception
Traceback (most recent call last):
File "/config/custom_components/enphase_envoy/config_flow.py", line 166, in async_step_user
File "/config/custom_components/enphase_envoy/config_flow.py", line 45, in validate_input
File "/config/custom_components/enphase_envoy/envoy_reader.py", line 367, in getData
File "/config/custom_components/enphase_envoy/envoy_reader.py", line 260, in _getEnphaseToken
File "/config/custom_components/enphase_envoy/envoy_reader.py", line 240, in _fetch_owner_token_json
File "/usr/local/lib/python3.10/json/__init__.py", line 346, in loads
return _default_decoder.decode(s)
File "/usr/local/lib/python3.10/json/decoder.py", line 337, in decode
obj, end = self.raw_decode(s, idx=_w(s, 0).end())
File "/usr/local/lib/python3.10/json/decoder.py", line 355, in raw_decode
raise JSONDecodeError("Expecting value", s, err.value) from None

[Voor 110% gewijzigd door ola op 15-02-2023 10:35]

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:46
Hallo allen,

Ik heb sinds eind januari zonnepanelen, en heb dit topic vluchtig doorgelezen.
Ik heb de Envoy-s standard.

Als ik onder het tabblad storingen kijk zie ik dit onderstaande foutmeldingen.
Is dit normaal ?

Wie het laatst lacht, denkt het langzaamst

• The Real Gunnar
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-03 22:41
@Spasm Nee dat lijkt me niet normaal. Ik heb sinds eind december panelen met de Envoy standaard, en geen enkele foutmelding.

• Spasm
@The Real Gunnar Bedankt voor je reactie. Ik had al zo'n vermoeden.
Ik heb ook 2 panelen die aanzienlijk minder stroom produceren dan de rest op hetzelfde
dakvlak. Ik heb contact met Enphase gezocht, en die zeggen het volgende:

I can see that there are few microinverters producing less as compared to the other microinverters in the array.

I have raised a request to the concerned team to perform the firmware upgrade of the microinverters, once it is upgraded to the latest version the microinverters should be producing normal.
Ze gaan dus een firmware upgrade doen, ben benieuwd of dat iets uithaalt.
Kan het ook komen doordat mijn hoofdaansluiting 1x25A is ? In week 12 komen ze deze vervangen
voor 1x35A. edit als ik dit zo lees dan zou mijn aansluiting inderdaad te licht zijn. Het max vermogen dat ik heb is 5670 Wp, met een verwachte opbrengst van 4737kWh. Daar baal ik wel enigszins van, want ik heb expliciet gevraagd of onze aansluting voldoende was, en dat was "geen probleem meneer".

Ik zie dat de firmware inmiddels gedownload is in de logs, maar volgens mij nog niet geïnstalleerd:

• RobWest
Spasm schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:57:
@The Real Gunnar Bedankt voor je reactie. Ik had al zo'n vermoeden.
Ik heb ook 2 panelen die aanzienlijk minder stroom produceren dan de rest op hetzelfde
dakvlak. Ik heb contact met Enphase gezocht, en die zeggen het volgende:

[...]

Ze gaan dus een firmware upgrade doen, ben benieuwd of dat iets uithaalt.
Kan het ook komen doordat mijn hoofdaansluiting 1x25A is ? In week 12 komen ze deze vervangen
voor 1x35A. edit als ik dit zo lees dan zou mijn aansluiting inderdaad te licht zijn. Het max vermogen dat ik heb is 5670 Wp, met een verwachte opbrengst van 4737kWh. Daar baal ik wel enigszins van, want ik heb expliciet gevraagd of onze aansluting voldoende was, en dat was "geen probleem meneer".

Ik zie dat de firmware inmiddels gedownload is in de logs, maar volgens mij nog niet geïnstalleerd:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wp is ongelijk aan kWh

PVOutput

• Spasm
The Real Gunnar schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:38:
@Spasm Nee dat lijkt me niet normaal. Ik heb sinds eind december panelen met de Envoy standaard, en geen enkele foutmelding.
Welke firmware versie hebben jouw panelen als ik vragen mag ?

Ik zie nu in de logs dat de firmware updates al 4 keer gedownload zijn, maar nooit geïnstalleerd 8)7

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:37
Nee dit komt niet door je hoofdaansluiting..

• Spasm
@JWT Hmm. Dan hoop ik dat de firmware update het oplost, anders moet de installateur maar even terugkomen. Ik heb elke dag 500 van deze foutmeldingen:

• Pazo
@Spasm Heb je de Envoy al eens gereset? Dwz stroom eraf en en opnieuw opstarten? Firmware wordt volgens mij geïnstalleerd na een power cycle. Kan dan ook wel een half uur duren heb ik wel eens gelezen, dus dan even een tijdje met rust laten en dan nog eens in de logs kijken.

• Spasm
@Pazo Nee nog niet, maar het power lampje knippert nog groen, dat zou betekenen dat hij een upgrade aan het uitvoeren is, dus ik durf dat momenteel niet te doen.

Of zou die DC power too low melding de upgrade verhinderen misschien ?

Hmm blijkbaar is het toch gelukt bij een aantal optimizers. Nog maar even afwachten dan.

[Voor 68% gewijzigd door Spasm op 17-02-2023 17:42]

• JWT
Power too low kan ook betekenen dat je panelen stuk zijn en daarom zo weinig opleveren..

• Spasm
JWT schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 18:47:
Power too low kan ook betekenen dat je panelen stuk zijn en daarom zo weinig opleveren..
Dat mag ik niet hopen. Ze liggen er nog maar een maand op.

• JWT
Des te grotere kans? Stuk erop gegaan? Diode kapot oid?

Via een installer account kan je meer zien per paneel

• Spasm
JWT schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 19:52:
Des te grotere kans? Stuk erop gegaan? Diode kapot oid?

Via een installer account kan je meer zien per paneel
Helaas heb ik geen installer account, maar mijn leverancier natuurlijk wel. Als de firmware upgrade voltooid is (5 van de 14 zijn geupdate nu), blijf ik het goed in de gaten houden. Ik heb mijn log ook naar Enphase support gestuurd, hopelijk kunnen die er iets mee.

• The Real Gunnar
Spasm schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 15:58:
[...]

Welke firmware versie hebben jouw panelen als ik vragen mag ?

Ik zie nu in de logs dat de firmware updates al 4 keer gedownload zijn, maar nooit geïnstalleerd 8)7
Ik heb firmware 04.27.04 en 04.27.10 dezelfde als die jij had/hebt zo te zien.

Aangezien er iets mis is met de DC vermoed ik dat er niks mis is met je hoofdaansluiting, dat is AC. DC is de stroom die van de panelen komt, dus mogelijk slechte aansluiting, stekkers los of defect paneel. Defecte omvormer kan natuurlijk ook.

Ik zou bij je installateur een melding doen, die moet er maar eens goed naar kijken.

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 00:16
Ik zit nog op 5.00.55 en wil graag naar 5.00.62 en niet naar 7.xx versies.
Iemand advies hoe dit te doen?

De installer app geeft aan dat 07.06.111 ook beschikbaar is en dat de app automatisch de juiste gateway software zal selecteren....

• Ertje29
  • Laatst online: 04-03 20:42
Ik volg een tijdje het draadje en probeer mijn ringen envoy enlighten account in mijn home assistant te krijgen. Echter dit lukt niet ondanks alle tips and tricks.

Ik gebruik https://github.com/jrutski/home_assistant_envoy_d7_fw in hacs.
Local kom ik ook niet in de envoy omdat ik geen installer account heb.

Iemand nog meer tips.

• bolkmans
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22-03 14:54
Spasm schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 19:37:
[...]

Dat mag ik niet hopen. Ze liggen er nog maar een maand op.
Hier ook een nieuwe installatie op mijn dak liggen met soortgelijke meldingen.
Gisterenavond een harde reset gedaan door alles even uit te schakelen (hoofdschakelaar uit/aan). Vanaf vanochtend 9:30 uur geen enkele melding tot ongeveer 15:00 uur. Het is hier wat donkerder weer nu (bewolking) waardoor productie terugloopt. Pas nadat de opbrengst terugloopt verschijnen deze meldingen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
3647    DC Power Too Low: Clear pcu     Sun Feb 19, 2023 03:21 PM CET
3646    DC Power Too Low: Set       pcu     Sun Feb 19, 2023 03:16 PM CET
3628    Grid Instability: Clear     pcu channel 1   Sun Feb 19, 2023 03:02 PM CET
3627    AC Frequency Out Of Range: Clear pcu channel 1  Sun Feb 19, 2023 03:01 PM CET
3616    Microinverter failed to report: Clear   nsrb    Sun Feb 19, 2023 03:07 PM CET
3562    AC Frequency Out Of Range: Set      pcu channel 1   Sun Feb 19, 2023 02:59 PM CET
3561    AC Voltage Out Of Range - Phase 1: Set  pcu channel 1   Sun Feb 19, 2023 02:59 PM CET
3560    Grid Instability: Set           pcu channel 1   Sun Feb 19, 2023 02:59 PM CET
3559    AC Frequency Out Of Range: Set  pcu channel 1   Sun Feb 19, 2023 02:59 PM CET

Het zijn flink veel meer meldingen (zo'n 100-200 per dag), maar dit geeft een beeld over de soort meldingen. Wat ik me afvraag hoe het kan dat de meldingen tussen 9:30 uur en 15:00 uur niet verschijnen en dan opeens zijn ze er weer.

• bolkmans
Ertje29 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 12:34:
Ik volg een tijdje het draadje en probeer mijn ringen envoy enlighten account in mijn home assistant te krijgen. Echter dit lukt niet ondanks alle tips and tricks.

Ik gebruik https://github.com/jrutski/home_assistant_envoy_d7_fw in hacs.

Iemand nog meer tips.
Staat ergens in dit draadje al eerder vermeld:
- Home Assitent Community Store installeren en dan:
- https://github.com/briancmpbll/home_assistant_custom_envoy

Beschrijvingen blijven volgen en uiteindelijk krijg je wel informatie in HA. Niet helemaal naar mijn wens, want bijvoorbeeld niet op de "energie"-pagina van HA. Het is in ieder geval beter dan niks. Ik heb nu een aparte pagina met grafieken van alle inverters en een paar meters met dagopbrengst en huidige opbrengst.

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• RoadXY
bolkmans schreef op zondag 19 februari 2023 @ 16:27:
[...]

Staat ergens in dit draadje al eerder vermeld:
- Home Assitent Community Store installeren en dan:
- https://github.com/briancmpbll/home_assistant_custom_envoy

Beschrijvingen blijven volgen en uiteindelijk krijg je wel informatie in HA. Niet helemaal naar mijn wens, want bijvoorbeeld niet op de "energie"-pagina van HA. Het is in ieder geval beter dan niks. Ik heb nu een aparte pagina met grafieken van alle inverters en een paar meters met dagopbrengst en huidige opbrengst.
Ik gebruik deze:

Deze werkt prima met firmware v7 en krijg de info ook in het Energie dashboard.

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:51

Glewellyn

is er ook weer.

RoadXY schreef op zondag 19 februari 2023 @ 21:20:
[...]

Ik gebruik deze:

Deze werkt prima met firmware v7 en krijg de info ook in het Energie dashboard.
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Ik krijg bij Today's energy production en Lifetime energy production altijd 0Wh terug.

*zucht*

• TheByteBoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:15
Hoi, simpele vraag, op envoy.local staat bij mijn Q relais '0 operating'. Is dit tijdens normaal bedrijf de bedoeling? Of had er '1 operating' of zoiets moeten staan? Beide leds van het relais in de meterkast zijn groen. Bedankt

Betreft een Envoy S metered (env-s-em-230) met D7.0.88 firmware, 1 fase Q relais.

[Voor 6% gewijzigd door TheByteBoy op 20-02-2023 14:10]

• RoadXY
Glewellyn schreef op maandag 20 februari 2023 @ 10:34:
[...]

Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Ik krijg bij Today's energy production en Lifetime energy production altijd 0Wh terug.
Ik heb de integratie geïnstalleerd en toen werkte het gewoon.
Beiden (Today's energy production en Lifetime energy production) geven bij mij waarden.

Krijg je überhaupt wel informatie via deze integratie?

• berend_
Ertje29 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 12:34:

Iemand nog meer tips.
Het 'installer' account voor lokale toegang tot de envoy is een ander account dan voor het online enlighten gedeelte. Zie de TS voor het wachtwoord

• DrDeJe
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:33
Goedenavond.

Ik ga het toch ook maar een keer openbaar vragen (ik heb een aantal gebruikers al via PB benaderd voor hulp - maar krijg helaas nog weinig reactie). Ik heb net als zovele moeite om gegevens van mijn Enphase systeem zichtbaar te krijgen in HA. (En het liefst toe te kunnen voegen aan het Energie blad - Waar diverse andere dingen netjes draaien) Óf men heeft dit blijkbaar extra lastig gemaakt of ik ben echt een noob! ;-)
Maar ik heb op mijn HA genoeg andere dingen wél aan de praat gekregen. (Maar dan was het lang niet zo lastig). Ik heb echt wel al veel gelezen hier (óók de TS etc). Maar ik kom er niet uit.
Diverse repo's handmatig via HACS toegevoegd. Gedownload. HA herstart en dan wil ik ze toevoegen binnen HA en dát lukt dus op geen enkele manier. :'(
Ik probeer hier allerlei soorten combi's in te vullen maar hij verbind echt niet (zoals ik bij andere toevoegingen wél gewend ben).

Ik zie letterlijk door de bomen het bos niet meer.
Ik kan wél m'n app gebruiken. Ik heb dus een account (gebruiker) ga ik vanuit - aan laten maken door Solar B.M. Wanneer ik in mijn browser het lokale IP nummer intype zie ik een pagina gelijkend als deze:

Ik heb binnen HA al een Zonnesysteem van SolarEdge draaien maar vanaf nu gaat mijn energie totaal niet meer kloppen omdat hij de opbrengst van m'n Enphase systeem niet mee rekent. Ik wil dan ook alleen maar de opbrengst van iedere dag graag terug kunnen zien in het Energieblad van HA. (Vind het juist zo'n mooi schema: Opbrengst zon. Het Net. Het Huis. Etc.

Misschien is er iemand van jullie die deze noob tóch wil helpen.

Mijn Envoy is de standaard versie met de nieuwste firmware 7.??
Systeem draait net sinds afgelopen zaterdag.

Dank voor alle hulp.

Ioniq 2020 38.8Kwh

• bolkmans
DrDeJe schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 20:51:
Goedenavond.
...
Dank voor alle hulp.
In het eerste scherm:
- Vink Use Enlighten aan en geef bij gebruikersnaam/wachtwoord de inloggegevens in van het Enlighten-account wat je hebt aangemaakt. Dit account heb je ook gebruikt op je telefoon in de App. Het serienummer van je envoy invullen en dat zou moeten werken.

Het tweede scherm:
Zoals in dat scherm te lezen is; navigeer naar https://entrez.enphaseenergy.com en log in met diezelfde gebruikersnaam/wachtwoord. Selecteer je 'site'. Bij mij heeft de installateur mijn achternaam gebruikt en selecteer de gateway in de 'dropdown-box'. Daarna krijg je een token die je kan kopieren (en plakken in het tweede scherm). Klik daarna op submit en je bent binnen.

• RoadXY
Goedenavond.

Ik ga het toch ook maar een keer openbaar vragen (ik heb een aantal gebruikers al via PB benaderd voor hulp - maar krijg helaas nog weinig reactie). Ik heb net als zovele moeite om gegevens van mijn Enphase systeem zichtbaar te krijgen in HA. (En het liefst toe te kunnen voegen aan het Energie blad - Waar diverse andere dingen netjes draaien) Óf men heeft dit blijkbaar extra lastig gemaakt of ik ben echt een noob! ;-)
Maar ik heb op mijn HA genoeg andere dingen wél aan de praat gekregen. (Maar dan was het lang niet zo lastig). Ik heb echt wel al veel gelezen hier (óók de TS etc). Maar ik kom er niet uit.
Diverse repo's handmatig via HACS toegevoegd. Gedownload. HA herstart en dan wil ik ze toevoegen binnen HA en dát lukt dus op geen enkele manier. :'(
[Afbeelding] Ik probeer hier allerlei soorten combi's in te vullen maar hij verbind echt niet (zoals ik bij andere toevoegingen wél gewend ben).

Ik kan wél m'n app gebruiken. Ik heb dus een account (gebruiker) ga ik vanuit - aan laten maken door Solar B.M. Wanneer ik in mijn browser het lokale IP nummer intype zie ik een pagina gelijkend als deze:
[Afbeelding]

Ik heb binnen HA al een Zonnesysteem van SolarEdge draaien maar vanaf nu gaat mijn energie totaal niet meer kloppen omdat hij de opbrengst van m'n Enphase systeem niet mee rekent. Ik wil dan ook alleen maar de opbrengst van iedere dag graag terug kunnen zien in het Energieblad van HA. (Vind het juist zo'n mooi schema: Opbrengst zon. Het Net. Het Huis. Etc.

Dank voor alle hulp.
Ik heb je PB ook al beantwoord. Beetje meer geduld zou wel op zijn plaats zijn...

• RoadXY
bolkmans schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 21:17:
[...]
Het tweede scherm:
Zoals in dat scherm te lezen is; navigeer naar https://entrez.enphaseenergy.com en log in met diezelfde gebruikersnaam/wachtwoord. Selecteer je 'site'. Bij mij heeft de installateur mijn achternaam gebruikt en selecteer de gateway in de 'dropdown-box'. Daarna krijg je een token die je kan kopieren (en plakken in het tweede scherm). Klik daarna op submit en je bent binnen.
Ik heb het probleem nu al een week: ik kan daar geen token creëren.
Ook niet met met zelf aangemaakt installer account.
Met het Enphase account van mijn vader en die van mijn collega, hebben we hetzelfde probleem.
Ik kan bij alle 3 de accounts simpelweg geen systeem selecteren:

[Voor 5% gewijzigd door RoadXY op 22-02-2023 13:38]

• RedPixel
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-03 08:47
Goedenavond.

[Afbeelding] Ik probeer hier allerlei soorten combi's in te vullen maar hij verbind echt niet (zoals ik bij andere toevoegingen wél gewend ben).

[Afbeelding]

Dank voor alle hulp.
Heb je dit gedaan? RedPixel in "[Enphase] Haal meer uit je Envoy!"

Zo heb ik het aan de praat gekregen. Ik heb geen token(s) nodig met mijn v7 panelen.

I see red pixels.

• Dtav
  • Laatst online: 24-02 10:37
Goedemiddag allen,

Hier sinds kort eigenaar van een x tal panelen icm een enphase setup.
Deze envoy enphase integratie is geinstalleerd in home assistant.
Ik krijg ook netjes de individuele inverter waardes binnen.
Ook heb ik een rieman helper gemaakt om mn huidige opbrengst inzichtelijk te maken in het energiedashboard. ( op basis van current production )
Al met al werkt bijna alles.
Echter blijven mijn sensoren consumption+production daily, 7 days en lifetime gewoon 0.
De enphase is benaderd via mn browser om de productie api uit te lezen en deze geven ook 0 aan.
In de enlighten app is vreemd genoeg wel alles zichtbaar en in te zien.

Zou het kunnen omdat ik een unmetered envoy kastje heb hangen? Of zouden de gegevens naar de app afgeschermd zijn van de gegevens die ik inzichtelijk wil krijgen in Homeassistant? Beide communities al bezocht, en beide partijen geven elkaar de schuld, ga het bij de ander maar horen. Kortom, ik schiet er weinig mee op.

Zelf ben ik van mening dat er iets vanuit de enphase/envoy kast niet goed is.
Zijn er mensen hier die toevallig dit euvel herkennen?

• bolkmans
RoadXY schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 13:29:
[...]

Ik heb het probleem nu al een week: ik kan daar geen token creëren.
Ook niet met met zelf aangemaakt installer account.
Met het Enphase account van mijn vader en die van mijn collega, hebben we hetzelfde probleem.
Ik kan bij alle 3 de accounts simpelweg geen systeem selecteren:
[Afbeelding]
Oh ja dat is waar ook. Had ik ook even voor nodig eer ik het door had.
In dat scherm moet je inderdaad eerst je de eerste paar letters van je 'site' ingeven voordat het zichtbaar wordt. Ga dus in het vak 'site' staan, zoek je sitenaam op in de App "instellingen/sitegegevens" en selecteer dan de sitenaam. De gateway is dan ook zichtbaar en aanklikbaar.

• RoadXY
bolkmans schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 16:18:
[...]

Oh ja dat is waar ook. Had ik ook even voor nodig eer ik het door had.
In dat scherm moet je inderdaad eerst je de eerste paar letters van je 'site' ingeven voordat het zichtbaar wordt. Ga dus in het vak 'site' staan, zoek je sitenaam op in de App "instellingen/sitegegevens" en selecteer dan de sitenaam. De gateway is dan ook zichtbaar en aanklikbaar.
Potver, dat is een sterk staaltje onlogische interface |:(

Maar het werkt!
Bedankt.

• Panzer_V

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

Vanavond heb ik gestoeid om van Enphase HACS integratie te wisselen.

Ik gebruik: https://github.com/jrutski/home_assistant_envoy_d7_fw

Ik wil gebruiken: https://github.com/posixx/home_assistant_custom_envoy

ik heb van alles geprobeerd. De integratie verwijderen, daarna de repo verwijderen uit HACS. Dan de Pi rebooten. Nieuwe repo toevoegen. Pi rebooten. En warempel…..HA heeft een nieuwe integratie gevonden….gebaseerd op de OUDE repo die niet meer geïnstalleerd staat.

Met geen mogelijkheid krijg ik het Enphase systeem via de nieuwe repo toegevoegd.

Wie oh wie kan mij helpen?

• bolkmans
Misschien onder de aandacht weggevallen door de dubbele post achter elkaar. Ik wil deze vraag van mij dus opnieuw onder de aandacht brengen. Kan iemand mij vertellen of de meldingen die ik hier gekopieerd heb 'normaal' zijn? Als ik lees dat er hier mensen zijn die in de nachten ook nog 1W/paneel opwekken, dan lijkt dit geen normaal gedrag.
Zou iemand willen kijken of de meldingen DC Power Too Low: Set/Clear, AC Out of Range, Microconverter failed to report normaal zijn? Voor mij is dit een nieuwe installatie en kan het niet beoordelen. Ik kan dus niet inschatten of dit nu werkelijke problemen zijn bij de installatie of dat dit normaal gedrag is.

Dus wie-o-wie helpt me uit mijn onzekerheid. Worden deze meldingen herkend en zijn ze 'normaal' bij een goed functionerende installatie?
bolkmans schreef op zondag 19 februari 2023 @ 16:17:
[...]

Hier ook een nieuwe installatie op mijn dak liggen met soortgelijke meldingen.
Gisterenavond een harde reset gedaan door alles even uit te schakelen (hoofdschakelaar uit/aan). Vanaf vanochtend 9:30 uur geen enkele melding tot ongeveer 15:00 uur. Het is hier wat donkerder weer nu (bewolking) waardoor productie terugloopt. Pas nadat de opbrengst terugloopt verschijnen deze meldingen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
3647    DC Power Too Low: Clear pcu     Sun Feb 19, 2023 03:21 PM CET
3646    DC Power Too Low: Set       pcu     Sun Feb 19, 2023 03:16 PM CET
3628    Grid Instability: Clear     pcu channel 1   Sun Feb 19, 2023 03:02 PM CET
3627    AC Frequency Out Of Range: Clear pcu channel 1  Sun Feb 19, 2023 03:01 PM CET
3616    Microinverter failed to report: Clear   nsrb    Sun Feb 19, 2023 03:07 PM CET
3562    AC Frequency Out Of Range: Set      pcu channel 1   Sun Feb 19, 2023 02:59 PM CET
3561    AC Voltage Out Of Range - Phase 1: Set  pcu channel 1   Sun Feb 19, 2023 02:59 PM CET
3560    Grid Instability: Set           pcu channel 1   Sun Feb 19, 2023 02:59 PM CET
3559    AC Frequency Out Of Range: Set  pcu channel 1   Sun Feb 19, 2023 02:59 PM CET

Het zijn flink veel meer meldingen (zo'n 100-200 per dag), maar dit geeft een beeld over de soort meldingen. Wat ik me afvraag hoe het kan dat de meldingen tussen 9:30 uur en 15:00 uur niet verschijnen en dan opeens zijn ze er weer.

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:36
Glewellyn schreef op maandag 20 februari 2023 @ 10:34:
[...]

Heb je CT ringen geinstalleerd? Anders zie je dit niet

• The Real Gunnar
@bolkmans nee de foutmeldingen zijn niet normaal. Normaal heb je geen foutmeldingen.

Inverter failed to report en DC power low lijken een probleem met je installatie.

Grid instability, AC frequentie, AC voltage kunnen eigen kabels zijn, te lang, te dun slechte verbinding. Of een capaciteitsprobleem op het net. Je zou eens kunnen kijken wat de afwijkende waarden zijn, en eventueel melden bij netbeheerder.

Het tijdstip kan overeenkomen met een hoge productie

• Pazo
@bolkmans @The Real Gunnar Het ligt eraan wanneer de foutmeldingen plaatsvinden. Bij slecht weer en als het donker wordt zijn de meeste foutmeldingen normaal, die heeft iedereen. Als het gewoon overdag is en de zon schijnt is het niet goed. Heb je wel gewoon normale opwek denk je?

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:51

Glewellyn

is er ook weer.

Aschtra schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 02:48:
[...]
Heb je CT ringen geinstalleerd? Anders zie je dit niet
Ja, die zijn geinstalleerd, ik zie ook de current production en current consumption in Watts, maar niet de totalen in Watturen.

*zucht*

• Spasm
Pazo schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 07:12:
@bolkmans @The Real Gunnar Het ligt eraan wanneer de foutmeldingen plaatsvinden. Bij slecht weer en als het donker wordt zijn de meeste foutmeldingen normaal, die heeft iedereen. Als het gewoon overdag is en de zon schijnt is het niet goed. Heb je wel gewoon normale opwek denk je?
Ik denk inderdaad ook dat dit het is. Vanochtend zag ik bijvoorbeeld DC Power Too Low: Clear rond 08:30, dat lijkt mij normaal omdat tegen die tijden de panelen zon beginnen te vangen.

Gisteravond rond 17:20 kreeg ik DC Power Too Low: Set en wat later Microinverter failed to report: Set wat mij ook logisch lijkt omdat de inverter dan geen stroom meer krijgt.

Ik moet wel zeggen dat ik voor de firmware upgrade naar versie v04.28.07 de hele dag door deze meldingen kreeg. Nu alleen nog maar als de stroom eraf en erop gaat

• Pazo
@Spam Dat is inderdaad het normale gedrag qua 'fout'meldingen.

• bolkmans
@Spasm @Pazo @The Real Gunnar
Dank voor jullie antwoorden!!!

• Panzer_V

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

Oké, met de hulp van @TheFes in het HA forum een oplossing gevonden voor mijn probleem.

Ik wilde dus wisselen van Enphase integratie. Van de Jrutski (https://github.com/jrutski/home_assistant_envoy_d7_fw) naar de gefixte integratie van Posixx (https://github.com/posixx/home_assistant_custom_envoy).

Wat was mijn stappenplan:

1. Backup maken
2. Integratie verwijderen, daarna systeem rebooten
3. Repo uit HACS verwijderen, daarna systeem rebooten
4. Via de add-on ‘File editor’ ben ik naar de locatie ‘custom_components’ gegaan en heb daarin de Enphase-envoy map verwijderd. De map zelf kreeg ik niet verwijderd, maar alle inhoud wel. Dat dus gedaan.
5. Systeem rebooten
6. Via HACS de nieuwe repo abonneren en downloaden. Daarna systeem rebooten
7. Nu kan je de nieuwe repo als integratie instellen.

Het leuke is dat deze dus dezelfde namen aan de entiteiten geeft. Dus geen dataverlies!!! Yeah! Het enige dat ik heb moeten doen was om alle entiteiten hun ‘oude’ naam in begrijpelijk Nederlands te geven. Een paar screenshots vooraf doen wonderen (hoef je niet iedere keer uit te zoeken welke inverter nou ook alweer welke ligging heeft).

Als het goed is ben ik nu voorbereid op de aankomende update van maart. Met dank aan @yoda-ict

Pagina: 1 ... 8 9 10 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee