• ukoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-03 20:54
Ertje29 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 12:34:
Ik volg een tijdje het draadje en probeer mijn ringen envoy enlighten account in mijn home assistant te krijgen. Echter dit lukt niet ondanks alle tips and tricks.

Ik gebruik https://github.com/jrutski/home_assistant_envoy_d7_fw in hacs.
Local kom ik ook niet in de envoy omdat ik geen installer account heb.

Iemand nog meer tips.
Lees de eerste post van deze topic eens aandachtig door.

• Spam
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 20-03 18:58
Pazo schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 10:34:
@Spam Dat is inderdaad het normale gedrag qua 'fout'meldingen.
@Pazo ik denk dat je iemand anders bedoeld?

We are born, wet, hungry and naked. Then things get worse !

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:02
Spam schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 11:47:
[...]

Ja ik denk mij 8)

Wie het laatst lacht, denkt het langzaamst

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:09
Spam schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 11:47:
[...]

oeps... :+

8080Wp op oost / west (Barneveld) • PVOutput
Het grote Enphase topicHaal meer uit je Envoy!

• creature231078
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 02-03 09:56
Beste mensen!

Waarschijnlijk is het al eens hier langs gekomen..

Ik heb sinds een dikke week mijn PV installatie zelf gelegd.
Kan ik en al eerder gedaan.
Nu bij mijzelf met Enphase waar ik nu al spijt van heb 😶
Ik wil de enlighten app activeren, alles netjes ingevuld en "self installed" aangevinkt. En dan moet ik wachten op een activatie mail.. na 5 dagen nog niks ontvangen (ook niet in de spambox) nog een keer gedaan met een ander mail adres, ook geen resultaat..
Moet ik nu echt een gecertificeerd Enphase monteur laten komen om mijn envoy kastje te registreren met de Toolkit app?

Schijnbaar moet je voor zo'n app naar de universiteit... Ik ben een beetje aan borrelen zeg maar 😠

Dank alvast voor jullie informatie!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:49
Of gewoon ja zeggen :). In Nl kon je alleen stukje van de accu doen, was erg basic..
Rest leek hier (nl) niet beschikbaar..
P.s. dit gaat over de online university. Niet de trainingen van Laurens die ook op youtube staan.

[Voor 28% gewijzigd door JWT op 26-02-2023 21:53]

• Pazo
@creature231078 Heb je gekozen voor een Doe Het Zelf account? Wat jij beschrijft ben ik niet eerder tegen gekomen.
Zijn er nog andere opties die je aan kunt klikken?

• pj
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Bel die helpdesk gewoon even. Zijn naar mening zeer behulpzaam en denken goed mee.

Medicijnman

• Dennis 1
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 07:53
Ik heb sinds een maand zonnepanelen met Enphase micro-omvormers en de Envoy S Metered. Er zijn wat meer zonnige dagen nu dus probeer ik inzichtelijk te krijgen wat de opbrengst is/zou mogen zijn.

Het betreft 16 panelen 400Wp, dus 6,4 kWp totaal. Het dak is zuid georiënteerd en steil (60 graden).

Afgelopen zaterdag 26 februari was een zonnige dag:
- Zon nu nagenoeg loodrecht gericht op de panelen
- Opbrengst 30,2 kWh
- Piekvermogen 4,7 kW

Met name het laatste is voor mij een puntje van aandacht. Aangezien er voor 6,4 kWp op het dak ligt had ik verwacht dat het wel wat meer richting die kant op zou gaan qua piekvermogen. In ieder geval niet zo'n groot verschil.

Mijn overbuurman heeft ook zonnepanelen en om een vergelijk te kunnen maken heb ik wat gegevens bij hem opgevraagd.
- 18 panelen, 375Wp, totaal 6,75 kWp,
- Met stringomvormer (Solar Edge) en optimizers
- 2,5 jaar oud
- Ander merk panelen
- Zuid georiënteerd dak
- 45 graden dak

Zijn opbrengst van afgelopen zaterdag:
- 28,2 kWh met piekvermogen 5,9 kW

De opbrengst is nagenoeg vergelijkbaar maar zijn piekvermogen is veel hoger terwijl zijn totale geïnstalleerd Wp aan panelen niet zoveel hoger is (6,75 kWp vs 6,4 kWp).

Eigenlijk ook vreemd (denk ik): hij had zaterdag een veel hoger piekvermogen maar ik heb een hogere opbrengst met een lagere piekvermogen en minder geïnstalleerd vermogen. 🤔

Ik ben een leek in de "zonnepanelen wereld" maar ik hoop dat jullie me wat meer wijsheid kunnen bijbrengen. 😁

N.B.
Het verschil dat ik nu aan maximaal piekvermogen heb mogen ervaren (zaterdag 4,7 kWp) en het geïnstalleerde (6,4 kWp) vind ik aardig groot. Ik heb me een beetje in zitten lezen op internet wat de invloed zonkracht i.r.t. opbrengst nog zou kunnen doen maar dat wordt me niet helemaal duidelijk.

• RubenDJ
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:08
Waarschijnlijk heb je IQ7+ omvormers die aftoppen op 295 watt. 16x295=4720 wat dus inderdaad betekent dat je je maximale opbrengst gehaald hebt ;)

Voor meer info daarover zie hier: https://www.solar-bouwmar.../enphase-groter-is-beter/

specs

• Bertsjuhn
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13-03 18:24
Je moet bij Enphase rekening houden met het vermogen van de micro's. Die bepaald wat je kunt genereren.
Met bijvoorbeeld de IQ7+ zit je op 295 VA. Dus die 400 ga je niet halen.

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:35

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

Dennis 1 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 10:26:
Ik heb sinds een maand zonnepanelen met Enphase micro-omvormers en de Envoy S Metered. Er zijn wat meer zonnige dagen nu dus probeer ik inzichtelijk te krijgen wat de opbrengst is/zou mogen zijn.

Het betreft 16 panelen 400Wp, dus 6,4 kWp totaal. Het dak is zuid georiënteerd en steil (60 graden).

Afgelopen zaterdag 26 februari was een zonnige dag:
- Zon nu nagenoeg loodrecht gericht op de panelen
- Opbrengst 30,2 kWh
- Piekvermogen 4,7 kW

Met name het laatste is voor mij een puntje van aandacht. Aangezien er voor 6,4 kWp op het dak ligt had ik verwacht dat het wel wat meer richting die kant op zou gaan qua piekvermogen. In ieder geval niet zo'n groot verschil.

Mijn overbuurman heeft ook zonnepanelen en om een vergelijk te kunnen maken heb ik wat gegevens bij hem opgevraagd.
- 18 panelen, 375Wp, totaal 6,75 kWp,
- Met stringomvormer (Solar Edge) en optimizers
- 2,5 jaar oud
- Ander merk panelen
- Zuid georiënteerd dak
- 45 graden dak

Zijn opbrengst van afgelopen zaterdag:
- 28,2 kWh met piekvermogen 5,9 kW

De opbrengst is nagenoeg vergelijkbaar maar zijn piekvermogen is veel hoger terwijl zijn totale geïnstalleerd Wp aan panelen niet zoveel hoger is (6,75 kWp vs 6,4 kWp).

Eigenlijk ook vreemd (denk ik): hij had zaterdag een veel hoger piekvermogen maar ik heb een hogere opbrengst met een lagere piekvermogen en minder geïnstalleerd vermogen. 🤔

Ik ben een leek in de "zonnepanelen wereld" maar ik hoop dat jullie me wat meer wijsheid kunnen bijbrengen. 😁

N.B.
Het verschil dat ik nu aan maximaal piekvermogen heb mogen ervaren (zaterdag 4,7 kWp) en het geïnstalleerde (6,4 kWp) vind ik aardig groot. Ik heb me een beetje in zitten lezen op internet wat de invloed zonkracht i.r.t. opbrengst nog zou kunnen doen maar dat wordt me niet helemaal duidelijk.
Welke micro’s heb je? IQ7+/ iQ7A? Of een andere?

3850Wp WZW, 1155Wp ONO - Enphase IQ7+ - pvoutput.org

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:42
Kijk ook maar eens bij PV Calc wat je opbrengst kan zijn

PVOutput

• Dennis 1
Aha.

Heel veel informatie. 😁 Bedankt allemaal!

Heb de IQ7+. Dus als ik het goed lees dan is het vermogen 295 VA. Maximaal ga ik dus 4720 W halen. Alles daarboven topt hij dus af. Weer iets geleerd vandaag. 😅

Kort door de bocht mag ik dan zeggen dat:
Er eigenlijk de verkeerde micro-omvormers geïnstalleerd zijn en zouden het de IQ7A moeten zijn die een hoger vermogen (345 VA) hebben?

Of is dat verschil op jaarbasis minimaal?

• Dennis 1
RobWest schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 10:47:
Kijk ook maar eens bij PV Calc wat je opbrengst kan zijn
Dank je!

Ik heb even gekeken naar het verschil in opbrengst met 7+ of 7a

Als ik het goed hebt ingevuld dat zou het verschil op jaarbasis niet zo groot zijn: 6156 kWh vs 6087 kWh.

Heeft iemand hier ervaring mee?

• RobWest
Dennis 1 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 11:21:
Aha.

Heel veel informatie. 😁 Bedankt allemaal!

Heb de IQ7+. Dus als ik het goed lees dan is het vermogen 295 VA. Maximaal ga ik dus 4720 W halen. Alles daarboven topt hij dus af. Weer iets geleerd vandaag. 😅

Kort door de bocht mag ik dan zeggen dat:
Er eigenlijk de verkeerde micro-omvormers geïnstalleerd zijn en zouden het de IQ7A moeten zijn die een hoger vermogen (345 VA) hebben?

Of is dat verschil op jaarbasis minimaal?
Lees de faq in het Enphase topic

PVOutput

• RobWest
Dennis 1 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 11:30:
[...]

Dank je!

Ik heb even gekeken naar het verschil in opbrengst met 7+ of 7a

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als ik het goed hebt ingevuld dat zou het verschil op jaarbasis niet zo groot zijn: 6156 kWh vs 6087 kWh.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Het verschil is dus 67 kWh op jaar basis en dan moet het op alle dagen dat ie gaat aftoppen ook nog topdagen zijn zonder bewolking. Dan heb je dus een verlies van 67 kWh * € 0,30 = € 20,10 p/jaar

PVOutput

• Dennis 1
Bedankt. Nuttige toevoegingen.

[Voor 10% gewijzigd door Dennis 1 op 28-02-2023 11:45]

• Dennis 1
RobWest schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 11:37:
[...]

Het verschil is dus 67 kWh op jaar basis en dan moet het op alle dagen dat ie gaat aftoppen ook nog topdagen zijn zonder bewolking. Dan heb je dus een verlies van 67 kWh * € 0,30 = € 20,10 p/jaar
Bedankt! Heel erg duidelijk. Het verschil valt dus erg mee.😅

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:45
@Dennis 1 Je zit helemaal in het verkeerde draadje. Heb je de TS gelezen? Dit gaan over automatisering en het lokaal uitlezen van je Enphase Envoy.

• Pazo
Nou ja het antwoord is gegeven, kunnen we inderdaad nu weer back on topic :)
En anders kan @Dennis 1 zich met een gerust hart melden in Het grote Enphase topic , helpen we verder d:)b

• Dennis 1
RichieB schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 20:33:
@Dennis 1 Je zit helemaal in het verkeerde draadje. Heb je de TS gelezen? Dit gaan over automatisering en het lokaal uitlezen van je Enphase Envoy.
Excuses! _/-\o_

• Dennis 1
Pazo schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 20:40:
Nou ja het antwoord is gegeven, kunnen we inderdaad nu weer back on topic :)
En anders kan @Dennis 1 zich met een gerust hart melden in Het grote Enphase topic , helpen we verder d:)b
Goede tip. 8)

(Ben niet voor niets een beginner 8)7 )

• Otiz67
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 05-03 15:14
Hallo Forumleden. Ik heb een vraag over het integreren van de IQ Gateway Enphase envoy in Home Assistant. Ik heb (helaas) de beruchte V7 firmware op mijn Enphase panelencontroller waardoor ik genoodzaakt ben om met HACS een aangepaste integratie tot stand te brengen. Ik heb de volgende repository gebruikt:

https://github.com/briancmpbll/home_assistant_custom_envoy

Deze integratie in HACS lijkt gelukt, ik zie een inlogscherm bij het toevoegen van de Envoy integratie in HA met een uitbreiding van de velden.

Ik heb eveneens een token kunnen genereren, werkend om via het interne IP adres in te loggen.
Ik kan via de browser via het ip adres bij de controller komen en inloggen met token en met het enphase wachtwoord. Ik kan de api bereiken via de url's die ik in deze tread heb opgezocht.

Hieruit concludeer ik dat ik over de juiste inlognaam / wachtwoord en token beschik.

Echter: Als ik de home assistant configuration flow start en de hostnaam etc invul, geeft het steeds foutmeldingen. "onverwachte fout" of "kan verbinding niet maken".

Dus blijkbaar heb ik de juiste informatie voorhanden maar via HA kom ik er niet. Ik ben het spoor bijster. Ik weet dus niet of ik nog zaken over het hoofd heb gezien. Kan iemand mij helpen met de volgende vragen:

- is het mogelijk dat een aanpassing in de configuration.yaml file nodig is?
- in de configuration flow: staat bij gebruikersnaam "envoy". klopt dit? volgens mij moet dit mijn eigen accountnaam staan.
- is wellicht een andere repo beter?
- moet ik naar een externe host ipv een interne host connecten?
- wellicht andere zaken die ik nog over het hoofd heb gezien?

Alvast enorm bedankt voor je hulp!!!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pazo
@Otiz67 Ik zit op versie 5 dus kan je er niet helpen uit eigen ervaring, maar het is hier verschillende keren voorbij gekomen met verschillende repo's voor HA. Ik heb er destijds een paar gepinned, wellicht dat je dat kan helpen.

EDIT: Als ik het zo zie gebruik je dezelfde als @RoadXY , misschien dat hij een tip heeft :)
EDIT 2: Sorry, te snel, RoadXY gebruikt een andere, die volgens hem goed werkt in HA, zie RoadXY in "[Enphase] Haal meer uit je Envoy!"

[Voor 53% gewijzigd door Pazo op 01-03-2023 21:09]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Panzer_V

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

Otiz67 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 20:56:
Hallo Forumleden. Ik heb een vraag over het integreren van de IQ Gateway Enphase envoy in Home Assistant. Ik heb (helaas) de beruchte V7 firmware op mijn Enphase panelencontroller waardoor ik genoodzaakt ben om met HACS een aangepaste integratie tot stand te brengen. Ik heb de volgende repository gebruikt:

https://github.com/briancmpbll/home_assistant_custom_envoy

Deze integratie in HACS lijkt gelukt, ik zie een inlogscherm bij het toevoegen van de Envoy integratie in HA met een uitbreiding van de velden.

[Afbeelding]

Ik heb eveneens een token kunnen genereren, werkend om via het interne IP adres in te loggen.
Ik kan via de browser via het ip adres bij de controller komen en inloggen met token en met het enphase wachtwoord. Ik kan de api bereiken via de url's die ik in deze tread heb opgezocht.

Hieruit concludeer ik dat ik over de juiste inlognaam / wachtwoord en token beschik.

Echter: Als ik de home assistant configuration flow start en de hostnaam etc invul, geeft het steeds foutmeldingen. "onverwachte fout" of "kan verbinding niet maken".

Dus blijkbaar heb ik de juiste informatie voorhanden maar via HA kom ik er niet. Ik ben het spoor bijster. Ik weet dus niet of ik nog zaken over het hoofd heb gezien. Kan iemand mij helpen met de volgende vragen:

- is het mogelijk dat een aanpassing in de configuration.yaml file nodig is?
- in de configuration flow: staat bij gebruikersnaam "envoy". klopt dit? volgens mij moet dit mijn eigen accountnaam staan.
- is wellicht een andere repo beter?
- moet ik naar een externe host ipv een interne host connecten?
- wellicht andere zaken die ik nog over het hoofd heb gezien?

Alvast enorm bedankt voor je hulp!!!
Lees even mijn post van verleden week terug over de migratie naar de Posixx versie. Je wilt sowieso niet deze integratie gebruiken, die gaat kapot per de maart release van HA.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Panzer_V

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

Zojuist 2023.3 van HA geïnstalleerd. Ik kan bevestigen dat de posixx HACS-repo voor de Enphase systemen met softwareversie D7.x goed werkt!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• eymey
  • Laatst online: 09:56
Ook voor mij werkt de Posixx HACS-repo zeer fijn met mijn Enphase systeem met D7.x !

Ik draaide eerst ook een andere (development) integratie vanuit een andere HACS repo. Maar daar had ik ook steeds het probleem dat geregeld (meestal 1x per 24 uur) de integratie geen gegevens meer ophaalde. Ik had zelfs al een automation geschreven die dan de in tegratie opnieuw start 8)7. Maar dat is met Posixx dus niet meer nodig :).

Toch vind ik het nog wel jammer dat de auteur van de integratie die ook (mede) live-streaming vanuit de Envoy naar MQTT doet, (nog) geen update heeft gedaan om ook D7.x te ondersteunen en dat volgens mij ook niet van plan lijkt. Want live view (nog vaker dan 30 seconden) moet volgens mij ook onder D7.x wel kunnen.

Maar goed, Posixx werkt verder dus prima :).

Ben eigenlijk nog wel op zoek naar een leuke card (of inspiratie door anderen :P ) om ook in HA per micro-omvormer een soort layout te visualiseren waar dan huidige opwek en opwek tot vandaag bij staat. Met eventueel ook een sum van een groep van Micro's. Mijn installatie bestaat namelijk uit 2 'Arrays' (Eentje zuid-oost, eentje noord-west). Uiteraard lees ik nu wel het cumulatieve vermogen en de cumulatieve opwek zoals Enphase die uit de productie-CT haalt.

• Markappelman
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22-03 08:59
mielus schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 14:04:
2022-10-28: korte update: nieuwe inzichten zie commentaar van de config files.
Hi Mielus, ik probeer je config na te bouwen in mijn eigen NGINX op Docker. Inmiddels heb ik het werkend dat de Envoy door mijn proxy met Enlighten babbelt (http naar /emu_reports/performance_report). Ik zie in de hexdump.log inderdaad ook de request bodies voorbij komen. Je geeft in je comments aan dat je hierin de data van de individuele omvormers kunt lezen. Ik zie enkel 'encrypted' data, bijvoorbeeld (enigzins verhaspeld omdat ik niet weet wat er in zit aan info):

code:
1
2
3
4
5
[i]ENOYNUMMER[/i]%WGGCGb+vY~d=`U!ﮇ._bAW֚ssdr:)��3+`{V%N e\HDx1fFf16c[:ۢ0f@?;J}wË"N'fȿyLs4P#oI|ʝNJrM(TAdzɺ
uWB}{~S)sr]1,<yiA&)lpﻐBmCmK-vs>c?0I4;>oIm]͒Q.[؟FZ]gPs-&wByXQ~<3'n$IVva#yyFb
bУGRGAdNo(Q̟f[b|AnZ  b*Eo^\]ޛ     ns]8ʣG_Tl\u}
?ԌB]0H\FȂQ4ǁЛ怳:)˖&w}u2Y<]yHڱFJu:PhR9i[5uS
'Ⱥ��i1ZߣdUvJ)iBӍ;]Cmy=by\ZM©#'p9cFi|yVh@6{/dd9iP>f*ޅj\p®B%uPMt(uWC'3q=d$f8lCϴQ)VR]=V3U,iq4#55htX_

Ben ik een stap vergeten?

• Otiz67
Hi, dankjewel voor de vlotte en uitgebreide reactie. Ik moet helaas melden dat het koppelen niet is gelukt. Ik doe dus iets fout. Ik heb:
- de oude repo weggegooid en de Posixx geinstalleerd via HACS
- via de Config Flow de Enphase Envoy opnieuw geintegreerd.
- nieuwe HA versie geinstalleerd

Zou iemand kunnen meekijken???
De volgende velden krijg ik nu als login:
- HOST --> hier vul ik in het intern ip adres xxx.xxx.xxx.xxx/home
- Gebruikersnaam --> hier vul ik in mijn emailadres (account bij Enphase)
- Wachtwoord --> hier vul ik mijn wachtwoord in (account bij Enphase)
- Serial nr --> het 12 digit serienummer
- mogelijkheid om de checkbox "use Enlighten" aan te vinken
- mogelijkheid om de checkbox "3 Phase System" aan te vinken

Komt dit overeen bij degene die de Posixx werkend hebben gekregen???
Moet ik wellicht het token ergens nog vastleggen? (token heb ik in bezit)???

Bij eerdere pogingen kreeg ik terug "! Kan geen verbinding maken"

Nogmaals alvast superrrr bedankt!!!

[Voor 9% gewijzigd door Otiz67 op 02-03-2023 18:42]

• Otiz67
Het is inmiddels werkend!!!!! Voor mij werkte uiteindelijk de repo van https://github.com/jrutski/home_assistant_envoy_d7_fw

• Panzer_V

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

Otiz67 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 20:24:
Het is inmiddels werkend!!!!! Voor mij werkte uiteindelijk de repo van https://github.com/jrutski/home_assistant_envoy_d7_fw
Dat is bijzonder. Want deze repo maakt gebruik van elementen die in HA 2023.3 niet meer gaan werken.

Draai jij nog niet op 2023.3?

• Pazo
eymey schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 22:40:
Ben eigenlijk nog wel op zoek naar een leuke card (of inspiratie door anderen :P ) om ook in HA per micro-omvormer een soort layout te visualiseren waar dan huidige opwek en opwek tot vandaag bij staat. Met eventueel ook een sum van een groep van Micro's. Mijn installatie bestaat namelijk uit 2 'Arrays' (Eentje zuid-oost, eentje noord-west). Uiteraard lees ik nu wel het cumulatieve vermogen en de cumulatieve opwek zoals Enphase die uit de productie-CT haalt.
Ik heb het nu zo:

Maar ik wil het toch wat anders hebben. Ik gebruik de standaard / officiële Enphase repo voor HA (ik heb versie 5), en die laat alleen per paneel het actuele vermogen zien (vandaar dat ze nu allemaal op 0 staan), en niet het totaal opgewekte per dag / per paneel. Dus ik denk ik dat ik maar eens opzoek ga naar een andere repro zodat ik per paneel de opbrengst per dag kan zien, net zoals je in de app of in Enlighten kan zien.

EDIT. Hmm, ik heb nu ook even die posixx repro geïnstalleerd, werkt meteen, maar ik zie bij de sensoren ook geen productie per paneel per dag, ook alleen het actuele vermogen per paneel (per dag). Dus eigenlijk is deze bijna niet anders dan de officiële Enphase integratie.

[Voor 10% gewijzigd door Pazo op 02-03-2023 21:04]

Acties:
  • +5Henk 'm!

• RoadXY
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:06
eymey schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 22:40:
Ik heb het nu zo.

Overzicht met de belangrijkste gegevens en wat statistieken.
Waarbij de elektriciteitsmast met pijltje van de mast vandaan export is, naar de mast toe import en zonder pijl is netto (import - export). Het negatieve getal is dus meer geëxporteerd dan

Deze weergave werkt eigenlijk het beste op mobiel dus vandaar even wat smaller gemaakt

Stroom statistieken en huidige gegevens

Zon statistieken en huidige gegevens

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pazo
@RoadXY Die zonpositie / statistieken is wel leuk gedaan, welke integratie / repro is dat?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Panzer_V

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

@RoadXY , hoe heb je de cumulatieven voor en achter gemaakt?

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 00:26

Copitano

Hoorn NH

Ik heb het zo, maar dat is met domoticz=>influxdb=>grafana. Maar wie weet is het ook wel te realiseren voor HA.

Zoals je bovenin ziet begon de dag hier stralend blauw tot de wolken om een uur of twaalf vanmiddag roet in het eten kwamen gooien.

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

• Pazo
In Home Assistant kan je ook vrij eenvoudig grafiekjes van iedere omvormer weergeven. Ik heb dat een tijdje gehad, maar merkte dat ik er eigenlijk nooit naar keek dus maar weer verwijderd. Gelukkig hebben we de screenshots nog :)

• RichieB
Ik heb voor mijn beide arrays grafieken en tellers gemaakt. Wel grappig om te zien dat oost nu meer oplevert dan west.

https://tweakers.net/i/WZw6lZ5m3jdRqgK7l9JM0LNOC4w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pvTmkJZHBDoqCvfVwWo65tDd.png?f=fotoalbum_large

• pasmanm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-03 21:23
Ik ben al een tijdje aan het stoeien om goed inzicht te krijgen in HA van mijn D7 envoy systeem.

Heb reeds het een en ander aan de praat gekregen, gebruik de HACS posixx

Waar ik nog tegen aan loop is:
*) De metingen Lifetime energy production en todays energy production zijn altijd 0.. Ik begrijp uit dit forum dat dit komt omdat je CT-klemmen nodig hebt, welke ik niet gebruik.
*) Door deze 0 meting, zie ik ook altijd 0 in het energydistributie overzicht.

in Domoticz heb ik ook de integratie en hier creeert Domoticz een 'Enphase KwH Production'. Ik verwacht dat dit simpelweg gewoon een real-time calculatie is gebasseerd op de current power production.

Is het mogelijk dat HA Energy dashboard voor ''Today's Energy production" ook gebruik maakt van een 'berekende' meting op basis van 'current power production'? Mocht dit mogelijk zijn, dan kan de dashboard ook goed werken zonder CT klemmen.

Bijgesloten afbeeldingen om het eea te verduidelijken.

• RobWest
pasmanm schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 12:40:
Ik ben al een tijdje aan het stoeien om goed inzicht te krijgen in HA van mijn D7 envoy systeem.

*) De metingen Lifetime energy production en todays energy production zijn altijd 0.. Ik begrijp uit dit forum dat dit komt omdat je CT-klemmen nodig hebt, welke ik niet gebruik.

in Domoticz heb ik ook de integratie en hier creeert Domoticz een 'Enphase KwH Production'. Ik verwacht dat dit simpelweg gewoon een real-time calculatie is gebasseerd op de current power production.

Is het mogelijk dat HA Energy dashboard voor ''Today's Energy production" ook gebruik maakt van een 'berekende' meting op basis van 'current power production'? Mocht dit mogelijk zijn, dan kan de dashboard ook goed werken zonder CT klemmen.

[Afbeelding]
Staat je systeem wel goed ingesteld?
Als je naar de settings gaat van je systeem dan heb je daar de "Production Readings" staat die op: Microinverter?
Je zou in ieder geval de Productie kant moeten kunnen meten

PVOutput

• MarcoZ20
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-03 18:22

[Afbeelding]
Ik kan alles uitlezen in HA zonder dat ik CT-klemmen hebt (heb de envoy standard)?

• RobWest
MarcoZ20 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 09:43:
[...]

Ik kan alles uitlezen in HA zonder dat ik CT-klemmen hebt (heb de envoy standard)?
Met een P1-meter neem ik aan?

PVOutput

• MarcoZ20
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-03 18:22
RobWest schreef op maandag 6 maart 2023 @ 09:48:
[...]

Met een P1-meter neem ik aan?
Die heb ik ook, maar die leest de productie van de panelen niet uit.

• eymey
@Pazo @RoadXY Hoe hebben jullie die cards met plaatje van een zonnepaneel met daarop de huidige vermogens gemaakt?

En inderdaad @RoadXY :
* Welke integratie gebruik je voor die zonpositie?
* En hoe heb je de cumulatieven gemaakt?

Ik heb dus ook 2 arrays....

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Panzer_V

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

eymey schreef op maandag 6 maart 2023 @ 17:16:
@Pazo @RoadXY Hoe hebben jullie die cards met plaatje van een zonnepaneel met daarop de huidige vermogens gemaakt?

En inderdaad @RoadXY :
* En hoe heb je de cumulatieven gemaakt?

Ik heb dus ook 2 arrays....
De cumulatieven kan ik je ook mee helpen. Ik heb ook twee arrays en heb die dus nu werkende.

* Per inverter heb ik een helper gemaakt met een Riemann som.
* Met deze helpers heb je de opbrengst per dag/ week/ maand etc. per paneel.
* Daarna een "groep" helper per array. Daarin alle hierboven gemaakte Riemann sommen.
* Met deze groep heb je per array de opbrengst per dag/ week/ maand/ wat je wilt. De Riemann maakt een sensor met statistieken.

Voor de grafiek van Wh per dag is het eenvoudiger.
* Per array een "groep" helper. Daarin alle inverters (de originelen).
* Een statistiekengrafiek maken met daarin deze twee groepen en klaar.

ps. Voor de "Hoe" inzake het plaatje met de panelen houd ik mij nog aanbevolen ;)

[Voor 4% gewijzigd door Panzer_V op 06-03-2023 17:26]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• vinniefireman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22-03 09:36
De zon positie kun je doen met de compass card.
En dan in de basis de volgende code (voor opties zie de readme van de gelinkte repo):

code:
1
2
3
4
type: custom:compass-card
indicator_sensors:
  - sensor: sun.sun
    attribute: azimuth

• vinniefireman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22-03 09:36
Ik heb een Envoy standard en bij mij is die waarde er wel. Waarschijnlijk als je de metered hebt haalt ie de waarde standaard van je CT klemmen. Kun je de klemmen niet uitzetten in de configuratie van je Envoy?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Pazo
Panzer_V schreef op maandag 6 maart 2023 @ 17:26:
ps. Voor de "Hoe" inzake het plaatje met de panelen houd ik mij nog aanbevolen ;)
De array layout is gewoon gemaakt in paint. Plaatje van een paneel gezocht en kopiëren-plakken en zo je eigen array layout maken :)

Vervolgens een picture-element card gebruikt, en daar dmv procenten de horizontale en verticale positie van elke sensor bepaald, en zo de waarden in het paneel 'in te tekenen'.

En stukje van die YAML code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
type: picture-elements
elements:
  - type: state-label
    entity: sensor.envoy_inverter_1220230xxxxx
    style:
      top: 13%
      left: 52%
    style:
      top: 31%
    style:
      top: 49%
 image: linknaarplaatje.jpg

En dan zet je zo de sensor van elke micro in je plaatje.

[Voor 6% gewijzigd door Pazo op 06-03-2023 19:50]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Panzer_V

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

Pazo schreef op maandag 6 maart 2023 @ 19:49:
[...]

[...]

De array layout is gewoon gemaakt in paint. Plaatje van een paneel gezocht en kopiëren-plakken en zo je eigen array layout maken :)

[Afbeelding]

Vervolgens een picture-element card gebruikt, en daar dmv procenten de horizontale en verticale positie van elke sensor bepaald, en zo de waarden in het paneel 'in te tekenen'.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
elements:
    style:
    style:
    style:

Dank. Daar gaat mijn avond ;w :+ :+ :+

• Panzer_V

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

@Pazo , kan je hem dan ook nog zo configureren dat als de productie boven x is dat hij dan een ander plaatje als achtergrond pakt?

Dan zou het mogelijk zijn om de veranderende kleuren, a la de app van Enphase, na te bootsen.

Of slaat nu mijn fantasie op hol ;)

• Pazo
@Panzer_V Geen flauw idee eerlijk gezegd... Misschien iets om in het HA topic te vragen, of je een afbeelding kan inladen naar aanleiding van een bepaald getal of percentage.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• eymey
[...]

[...]

[Afbeelding]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
elements:
    style:
    style:
    style:

Super! Thanks! Al moet ik even een andere avond kiezen om ermee te verprutsen. _/-\o_ . Vanavond ging ie op aan een ingewikkeld werkvraagstuk dat ik niet los kon laten :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RoadXY
Pazo schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 15:52:
@RoadXY Die zonpositie / statistieken is wel leuk gedaan, welke integratie / repro is dat?
Allemaal handwerk :*)

Ik ben zeker geen HA pro dus het kan vast beter.
In sensor.yaml heb ik dit om van een attribuut een sensor te maken:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
    sun_azimuth:
      unique_id: '0a7476cc-8ae1-d6c1-40ba-606518c3497f'
      value_template: "{{ states.sun.sun.attributes.azimuth }}"
      unit_of_measurement: '°'
      friendly_name: "Zon positie"

sun_elevation:
      unique_id: '0a7476cc-d6c1-40ba-8ae1-606518c3497f'
      value_template: "{{ states.sun.sun.attributes.elevation }}"
      unit_of_measurement: '%'
      friendly_name: "Zon hoogte"

Het compas is deze custom integratie vanuit HACS: compass-card

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RoadXY
Panzer_V schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 16:09:
@RoadXY , hoe heb je de cumulatieven voor en achter gemaakt?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
   cumulative_panels_rear:
      unique_id: 'ceefaf83-94c7-4d65-0976-cacfb46a9eb8'
      friendly_name: "Cumulatief panelen - achter"
      unit_of_measurement: 'W'
      value_template: "{{ states('sensor.envoy_122237038435_inverter_122246115164') | float(0) + states('sensor.envoy_122237038435_inverter_122246112927') | float(0) + states('sensor.envoy_122237038435_inverter_122246115301') | float(0) + states('sensor.envoy_122237038435_inverter_122246113659') | float(0) + states('sensor.envoy_122237038435_inverter_482244066755') | float(0)}}"

cumulative_panels_front:
      unique_id: 'a3e9ecfe-de37-4292-ba6b-f0855cb56053'
      friendly_name: "Cumulatief panelen - voor"
      unit_of_measurement: 'W'
      value_template: "{{ states('sensor.envoy_122237038435_inverter_122246115740') | float(0) + states('sensor.envoy_122237038435_inverter_122246113609') | float(0) + states('sensor.envoy_122237038435_inverter_482244066769') | float(0) + states('sensor.envoy_122237038435_inverter_122246112926') | float(0) + states('sensor.envoy_122237038435_inverter_122246114980') | float(0) + states('sensor.envoy_122237038435_inverter_122246115021') | float(0) + states('sensor.envoy_122237038435_inverter_122246115636') | float(0) + states('sensor.envoy_122237038435_inverter_482244066811') | float(0) + states('sensor.envoy_122237038435_inverter_122246115303') | float(0) + states('sensor.envoy_122237038435_inverter_122246115271') | float(0) }}"

• RoadXY
[...]

[...]

[Afbeelding]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
elements:
    style:
    style:
    style:

Yup, zo heb ik het ook gedaan.

• RoadXY
Panzer_V schreef op maandag 6 maart 2023 @ 20:04:
@Pazo , kan je hem dan ook nog zo configureren dat als de productie boven x is dat hij dan een ander plaatje als achtergrond pakt?

Dan zou het mogelijk zijn om de veranderende kleuren, a la de app van Enphase, na te bootsen.

Ik denk het niet, gezien de opties:
https://www.home-assistant.io/dashboards/picture-elements/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Henri2500
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22-03 07:42
Wat misschien nog wel leuk is, althans dat vond ik, de dagopbrengst ook meegeven in je overzicht:

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:19
Panzer_V schreef op maandag 6 maart 2023 @ 20:04:

Ik weet niet wat @Copitano gebruikt maar in https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2168490 veranderen zijn kleuren ook.
Maar dan vooral in deel 8. Dit jaar is alles nog rood.

[Voor 5% gewijzigd door mike123 op 08-03-2023 08:04]

• Pazo
@Henri2500 Heb je dat gewoon in HA? Want ik kan alleen het actuele vermogen weergeven. Er zijn geen sensoren die per paneel de totale opbrengst per dag weergeven. Heb jij dat nu dus wel? Hoe gedaan?

• berend_
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22-03 17:45
Pazo schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 08:48:
@Henri2500 Heb je dat gewoon in HA? Want ik kan alleen het actuele vermogen weergeven. Er zijn geen sensoren die per paneel de totale opbrengst per dag weergeven. Heb jij dat nu dus wel? Hoe gedaan?
Ik ben Henri niet, maar hier Pazo: berend_ in "[Enphase] Haal meer uit je Envoy!"

• Pazo
@berend_ bedankt, maar eens in verdiepen, zit er wel redelijk ingewikkeld uit. Misschien dat Henri het op een andere manier gedaan heeft. Wel jammer dat er vanuit Enphase geen sensor / intentiteit is voor de productie per dag per paneel, terwijl die data wel beschikbaar is in de Envoy. Zou het een stuk makkelijker maken.

• Acradavos
  • Laatst online: 12:01

Acradavos

Poetsfanaat

RobWest schreef op maandag 6 maart 2023 @ 09:23:
[...]

Als je naar de settings gaat van je systeem dan heb je daar de "Production Readings" staat die op: Microinverter?

[Afbeelding]
Welke configuratie moet ik instellen precies en wat doet de onderste instelling? Ik ben in bezit van een Metered met 6 CT spoelen.

Fractal Design Meshify S2 Black | i9-9900K @ 5,0 Ghz | Aorus Z390 Pro | Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC | Corsair Vengeance 32 GB RGB Pro 3200 Mhz | Corsair RM750x | 2x Samsung 970 Evo Plus 1TB

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 00:26

Copitano

Hoorn NH

mike123 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 08:03:
[...]

Ik weet niet wat @Copitano gebruikt maar in https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2168490 veranderen zijn kleuren ook.
Maar dan vooral in deel 8. Dit jaar is alles nog rood.
Is ingesteld in grafana. Per paneeel 1 singlestat aanmaken en bij coloring thresholds de waardes aangeven voor de kleur. Je kunt twee waarden opgeven gescheiden door een komma. Bij mij is dat 1000,2000 (Wh). Dan wordt het tot 1000 Wh rood, 1000 tot 2000 Wh oranje en boven 2000 Wh ben ik tevreden ;) en wordt het groen.

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

• RobWest
Acradavos schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 13:27:
[...]

Welke configuratie moet ik instellen precies en wat doet de onderste instelling? Ik ben in bezit van een Metered met 6 CT spoelen.

[Afbeelding]
In de Enlighten manager (via web) ga je naar de devices.

Bij "Production Meter" moeten alle 3 de fases aan staan

En bij Comsumption Meter:

En alle pijlen op je CT-spoelen moeten naar 'binnen' wijzen (naar je meterkast)

En die "Productielezingen": als je geen CT-spoelen hebt dan leest je Envoy de opbrengst uit de micro's zelf. Heb je die wel dan leest hij de CT-spoelen uit.

[Voor 6% gewijzigd door RobWest op 08-03-2023 14:09]

PVOutput

• Acradavos
  • Laatst online: 12:01

Acradavos

Poetsfanaat

RobWest schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 14:07:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En die "Productielezingen": als je geen CT-spoelen hebt dan leest je Envoy de opbrengst uit de micro's zelf. Heb je die wel dan leest hij de CT-spoelen uit.
Thnx, dan staat het bij mij inderdaad goed. :9

Fractal Design Meshify S2 Black | i9-9900K @ 5,0 Ghz | Aorus Z390 Pro | Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC | Corsair Vengeance 32 GB RGB Pro 3200 Mhz | Corsair RM750x | 2x Samsung 970 Evo Plus 1TB

• Pazo
Panzer_V schreef op maandag 6 maart 2023 @ 17:26:
De cumulatieven kan ik je ook mee helpen. Ik heb ook twee arrays en heb die dus nu werkende.

* Per inverter heb ik een helper gemaakt met een Riemann som.
* Met deze helpers heb je de opbrengst per dag/ week/ maand etc. per paneel.
* Daarna een "groep" helper per array. Daarin alle hierboven gemaakte Riemann sommen.
* Met deze groep heb je per array de opbrengst per dag/ week/ maand/ wat je wilt. De Riemann maakt een sensor met statistieken.

Voor de grafiek van Wh per dag is het eenvoudiger.
* Per array een "groep" helper. Daarin alle inverters (de originelen).
* Een statistiekengrafiek maken met daarin deze twee groepen en klaar.
Ik ben nu een stap verder, heb de Riemann som / integratie werkend als test voor 1 paneel. De helper laat nu inderdaad de totale som van de dagopbrengst zien, alleen.... telt deze elke dag verder. Dus reset niet:

Gisteren va 305w en vandaag 259. Totaal 564 van 2 dagen wat de grafiek dus ook laat zien.
Hoe laat ik deze iedere dag om 00:00 weer op 0 beginnen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Panzer_V

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

Pazo schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 19:58:
[...]

Ik ben nu een stap verder, heb de Riemann som / integratie werkend als test voor 1 paneel. De helper laat nu inderdaad de totale som van de dagopbrengst zien, alleen.... telt deze elke dag verder. Dus reset niet:

[Afbeelding]

Gisteren va 305w en vandaag 259. Totaal 564 van 2 dagen wat de grafiek dus ook laat zien.
Hoe laat ik deze iedere dag om 00:00 weer op 0 beginnen?
Deze sensor legt dus statistieken vast. Je kunt dus de statistieken kaart/ grafiek gebruiken. Daarin kan je aangeven welke interval je wilt zien. Uur, dag, week, maand, jaar etc.

Je doel moet dus niet zijn het laten verspringen naar 0. Maar het kiezen van de juiste statistieken weergave ;)

Overigens vraag ik mij wel af wat je wilt weergeven. Een daggrafiek van de productie? Kan je dan niet beter die Wh grafiek maken zoals ik in mijn post ook typte? Daarvoor kan je direct op de inverter sensor inprikken.

De Riemann is alleen nodig om de productie per dag (en andere intervallen) te meten. Niet voor de Wh per interval.

• Pazo
Panzer_V schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 20:03:
[...]

De Riemann is alleen nodig om de productie per dag (en andere intervallen) te meten. Niet voor de Wh per interval.
Ik wil juist de productie per dag per paneel / inverter zien. Net zoals je in de app of in Enlighten kan zien. Nu kan ik alleen nog het actuele vermogen per paneel / inverter zien.

Maar ik ga weer verder stoeien met je tips :)

[Voor 5% gewijzigd door Pazo op 08-03-2023 20:08]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Panzer_V

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

Pazo schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 20:06:
[...]

Ik wil juist de productie per dag per paneel / inverter zien. Net zoals je in de app of in Enlighten kan zien. Nu kan ik alleen nog het actuele vermogen per paneel / inverter zien.

Maar ik ga weer verder stoeien met je tips :)
Juist, dan voeg je op je dashboard een STATISTIEK kaart toe. Vult die met de Riemann sensor en kiest als rapportage periode DAG.

Zie onderstaande.

• Panzer_V

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

@Pazo , deze kan ook leuk zijn.

Een STATISTIEK GRAFIEK.

Ps. Let effe goed op welke selecties ik gemaakt heb ;)

[Voor 9% gewijzigd door Panzer_V op 08-03-2023 20:16]

• Pazo
@Panzer_V Ja ik zit nu op de goede weg, gaat denk ik wel lukken. Bedankt voor het duwtje in de juiste richting. Ga nu ff stoeien om de dagwaarden in mijn array / layout te krijgen.
Eerst nog even 23 helpers aanmaken...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Panzer_V

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

Pazo schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 20:19:
@Panzer_V Ja ik zit nu op de goede weg, gaat denk ik wel lukken. Bedankt voor het duwtje in de juiste richting. Ga nu ff stoeien om de dagwaarden in mijn array / layout te krijgen.
Eerst nog even 23 helpers aanmaken...
Succes!

En vergeet niet na die 23 helpers om nog GROEP helpers te maken voor de dakvlakken. Kan ook leuk zijn voor je primaire overzicht. En dat je secundaire overzicht dan de individuele panelen laat zien.

• Henri2500
Pazo schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 09:49:
@berend_ bedankt, maar eens in verdiepen, zit er wel redelijk ingewikkeld uit. Misschien dat Henri het op een andere manier gedaan heeft. Wel jammer dat er vanuit Enphase geen sensor / intentiteit is voor de productie per dag per paneel, terwijl die data wel beschikbaar is in de Envoy. Zou het een stuk makkelijker maken.
Niet echt helaas; ook ik heb per micro-omvormer met behulp van het actuele vermogen extra sensoren aangemaakt die de dagopbrengst berekenen:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
sensor:
  - platform: integration
    source: sensor.envoy_122216xxxxxx_inverter_482137xxxxxx
    name: enphase_yield_482137xxxxxx
    unit_time: h
    round: 0
    method: left

utility_meter:
  enphase_daily_482137xxxxxx:
    source: sensor.enphase_yield_482137xxxxxx
    cycle: daily

• Henri2500
Panzer_V schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 20:20:
[...]

Succes!

En vergeet niet na die 23 helpers om nog GROEP helpers te maken voor de dakvlakken. Kan ook leuk zijn voor je primaire overzicht. En dat je secundaire overzicht dan de individuele panelen laat zien.
Precies! Ik heb noord/zuid ook gescheiden met behulp van deze extra sensoren :)

Acties:
  • +5Henk 'm!
  • Pinned

• Pazo
@Panzer_V @Henri2500 Het is mij gelukt met de Riemann som integratie :)
Voor anderen (en als naslagwerk voor mij zelf, haha) zal ik vertellen hoe ik het nu gedaan heb om de actuele productie per micro per dag in Home Assistant te krijgen:

Zoals @Panzer_V eerder aangaf, moet je voor elke micro inverter een helper aanmaken, met behulp van de Riemann som integratie. Ik moest even uitzoeken / proberen welke waarden / opties ik moest instellen voor de helper / Riemann, maar heb het als volgt gedaan:

(Als je dit overigens 's avonds aanmaakt, dus dat er geen productie is, dan is de uitkomst van de helper / senosr 'onbekend'. Pas bij de eerste keer productie komt er een waarde in te staan. Ik dacht dus eerst dat het niet werkte).

Ik heb dus voor al mijn 23 micro's een aparte helper aangemaakt.

Vervolgens gaat het om dit stukje YAML code om de productie van vandaag van de betreffende micro als getal weer te geven:
code:
1
2
3
4
5
6
7
    entity: sensor.productie_inverter_1
    period:
      calendar:
        period: day
    stat_type: change
    unit: W

sensor.productie_inverter_1 is dus de helper van 1 micro.

En dit kan je dus voor elke micro doen.
Vervolgens dat 'ingetekend' in mijn afbeelding van het legplan. Met style, top en left in % kan je positie bepalen. Klein stukje code van 3 micro's om het idee te krijgen in de picture elements card:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
elements:
    entity: sensor.productie_inverter_1
    period:
      calendar:
    style:
      top: 14%
      left: 60%
    entity: sensor.productie_inverter_2
    period:
      calendar:
    style:
      top: 32%
    entity: sensor.productie_inverter_3
    period:
      calendar:
    style:
      top: 50%
image: linknaarplaatjevanlegplan.jpg

Na een uurtje kopiëren, positioneren van alle waarden, komen de producties per paneel per dag nu overeen met Enlighten :) Op een wattje hier of daar na, maar dat zal te maken hebben met de afronding. :)

Boven in HA, onder is Enlighten.

En nu kan je dus ook nog een makkelijk een groep helper maken, die dus de waarden van verschillende helpers optelt om zo per dakdeel een totaal te kunnen weergeven. Dat ga ik nog doen.

Bedankt @Panzer_V voor het tippen van de Riemann som d:)b

EDIT: De waarden die weergegeven worden in het legplan resetten niet, die tellen elke dag door. Op zich logisch, want dat doet de Riemann sum. Om toch welke dag de waarden weer op 0 te laten beginnen, moet er voor elke micro naast de Riemann sum ook een utility meter / nutsmeter aangemaakt worden. Daar kan je namelijk instellen dat de waarden elke dag gereset moeten worden (gebeurt om 0.00):

De nutsmeter zet je dan in de array :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
elements:
    entity: sensor.inverter_1_dagproductie
    style:
      top: 14%
    entity: sensor.inverter_2_dagproductie
    style:
      top: 32%
    entity: sensor.inverter_3_dagproductie
    style:
      top: 50%
image: linknaarplaatjevanlegplan.jpg

[Voor 16% gewijzigd door Pazo op 13-03-2023 20:36]

• pasmanm
RobWest schreef op maandag 6 maart 2023 @ 09:23:
[...]

[Afbeelding]
Het werkt in ieder geval bij mij met een meter-S zonder CT klemmen niet out of the box.
De directe metingen (current power production) wordt wel gemeten en ook alle inverters apart.
maar today energy production en lifetime energy production blijven 0.

Waar kan ik die setting precies vinden? Ik zie hem niet onder 1 van de opties onder instellingen/systeem

Ik heb onderstaande toegevoegd aan mijn configuration.yaml. Dan krijg ik hem wel goed aan praat.
.
Gekopieerd van een ander forum. Dat komt er een waarde en sensor bij die wel de Kwh productie aangeeft. Deze kan ik wel linken aan de energy solar production.
ps. de naam grid export power is natuurlijk niet juist, in mijn geval is de total solar production.

Maar wat ik niet snap, is waarom het out of the box niet goed werkt,.

template:
- sensor:
name: Grid Export Power
state_class: measurement
icon: mdi:transmission-tower
unit_of_measurement: W
device_class: power
state: >
{{ [0, states('sensor.envoy_SERIALNR_current_power_production') | int - states('sensor.envoy_SERIALNR_current_power_consumption') | int ] | max }}

sensor:
- platform: integration
name: Grid Export Energy
source: sensor.grid_export_power
unit_prefix: k
unit_time: h
method: left

• Panzer_V

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

@Pazo , dat ziet er goed uit.

Waarom heb je voor een rechter Riemann gekozen? Ikzelf gebruik de trapezoid (standaard).

Die W instelling kan je gewoon via de GUI doen als de helper eenmaal gemaakt is. Hoef je je YAML configuratie niet voor te vervuilen ;)

• Pazo
Panzer_V schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 19:29:
@Pazo , dat ziet er goed uit.

Waarom heb je voor een rechter Riemann gekozen? Ikzelf gebruik de trapezoid (standaard).
Ik kreeg bij de trapezium heel andere / vreemde waarden. Ik had als test 3 helpers aangemaakt, dus 1 met trapezium, een met rechts en een met links, en alleen rechts gaf de juiste waarden.

• Henri2500
Grappig; toen ik een week aan het testen ben geweest kwam 'links' als beste uit de boeken XD. Typisch wel

• Pazo
Nou ik moet toch weer terug naar de tekentafel, want de waarden resetten niet. Vandaag telt ie gewoon door op gisteren en begint niet bij 0.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• eymey
Pazo schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 20:11:
[...]

Ik kreeg bij de trapezium heel andere / vreemde waarden. Ik had als test 3 helpers aangemaakt, dus 1 met trapezium, een met rechts en een met links, en alleen rechts gaf de juiste waarden.
Ik heb hetzelfde gehad met tussenstekkers die wel het actuele vermogen weergaven, maar geen interne (of exposed) teller voor totaalverbruik. Toen moest ik in HA, voor het energiedashboard per individuele verbruiker, ook met zo'n Riemann sum helper aan de slag. Ook hier kwam rechts als beste uit de bus (en dat was ook een beetje consensus op internet, als je zoiets 'piekerigs' als vermogen wil gebruiken om een sum te maken).

Ziet er overigens mooi uit @Pazo ! En ook fijn dat je het even overzichtelijk onder elkaar hebt gezet.

Moet er hier nog mee aan de slag gaan, maar ga jouw post en de tips van @Panzer_V zeker als naslagwerk gebruiken. Wat ik in ieder geval wil gaan doen:

* Huidige vermogens van de micro's en productie tot nu toe weergeven in een 'legplan'
* Opgetelde huidige vermogen en productie tot nu toe van de 'groepen' (dakdelen) weergeven.
Pazo schreef op zondag 12 maart 2023 @ 11:03:
Nou ik moet toch weer terug naar de tekentafel, want de waarden resetten niet. Vandaag telt ie gewoon door op gisteren en begint niet bij 0.
Hmmm.... daar moet toch hopelijk iets voor bestaan in de helper/sensor templates......

Ik gebruik de powerplug-riemann sum spullen tegenwoordig niet meer, maar toen ik ze wel gebruikte dienden ze alleen als input voor het energiedashboard. En daar werd het elke dag wel vanzelf ge-reset.

edit 2: @Pazo : De custom "utility meter" in HA ondersteunt wel een daily cycle functie (of cron-achtige reset optie).

Kwam hier na een snellg gogole actie op via https://community.home-as...o-specific-value/452804/2 . Maar zoals gezegd, ik moet er verder nog aan beginnen :P .

Vrij weinig tijd voor mezelf (als ik me echt in iets 'nieuws' moet vastbijten) en ook nog aantal andere thuis-ICT klusjes die ik eigenlijk voorrang moet geven.

[Voor 30% gewijzigd door eymey op 12-03-2023 11:16]

• Pazo
Ja ik moet even puzzelen, maar ik snap al wel waarom het niet werkt.
Om het getal / de waarde van de micro in de array weer te geven, gebruik ik state-label. Maar dat is gewoon het totaal van de Riemann som, en die telt gewoon door. Dus dat is eigenlijk logisch.
Als ik een statistiek kaartje maak, dan begint deze wel gewoon op 0 (op dit moment 54w voor inverter 1, dus dat klopt). En daar kom ook dat stukje YAML code vandaan. Maar statisticl als label werkt dan niet in de array (daar had ik dus state-label van gemaakt). De daily cycle wordt dus genegeerd.

@eymey bedankt, zal daar eens even naar kijken.

[Voor 11% gewijzigd door Pazo op 12-03-2023 11:46]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Henri2500
Wat ik heb ik gedaan is een utility meter (met dagelijkse reset) koppelen aan de Riemann som-sensor.

• pasmanm
RobWest schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 14:07:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Waar kan ik die instellingen precies vinden?

Ik heb ingelogd op de enlighten manager (via web) https://enlighten.enphaseenergy.com/
Vervolgens devices, daarna krijg ik een static lijst van alle devices, maar geen instellingen ??

Enig advies?

• RobWest
pasmanm schreef op zondag 12 maart 2023 @ 18:40:
[...]

Waar kan ik die instellingen precies vinden?

Ik heb ingelogd op de enlighten manager (via web) https://enlighten.enphaseenergy.com/
Vervolgens devices, daarna krijg ik een static lijst van alle devices, maar geen instellingen ??

Enig advies?

[Afbeelding]
Dat is bij mij de "MyEnphase View". Wat voor soort account heb je bij Enphase?

PVOutput

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Pazo
Henri2500 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 11:56:
Wat ik heb ik gedaan is een utility meter (met dagelijkse reset) koppelen aan de Riemann som-sensor.
Dit is inderdaad de oplossing. Gisteren een testje gedaan door 1 utilitymeter / nutsmeter aan te maken met dagelijkse reset, en dat werkt. Stond vanochtend weer netjes op 0 :) Heb mijn post geëdit / geüpdatet.

Bedankt!

• pasmanm
RobWest schreef op zondag 12 maart 2023 @ 19:17:
[...]

Dat is bij mij de "MyEnphase View". Wat voor soort account heb je bij Enphase?
Ik denk dat ik het gevonden heb.

Zal het delen voor anderen.
Login op het lokale enphase system https://192.168.xxx.xxx/
Kies dan onderaan de pagina voor ínstaller login
Klik dan het enphase icon links boven

Hierna is het mogelijk om metering in te stellen op 3 phases.
De zon is nu onder, maar zal morgen even checken of dit goed werkt.

Acties:
  • +5Henk 'm!
  • Pinned

• MarcoC
  • Nu online
Ik gebruik in mijn huis MQTT om allerlei gegevens te verzamelen van verschillende apparaten. Sinds deze week heb ik een Envoy gateway, en daarom wilde ik ook de Envoy lokaal uitlezen en de data op MQTT publiceren. Als de data op MQTT staat kan je eenvoudig met bijv. Telegraf en InfluxDB de data opslaan in een timeseries database en je eigen dashboard maken.

Echter, zoals bekend is het lastig om de data lokaal uit te lezen met de Envoy gateway als je 7.x firmware hebt. Daarom heb ik een script gemaakt dat dit automatiseert: je voert je username en wachtwoord in als input en het script haalt vervolgens een token op en leest elke 60 seconden de informatie uit van de gateway. Als het token binnen 30 dagen vervalt wordt automatisch een nieuw token opgehaald. Ik heb dit script voor mezelf gemaakt, maar als anderen hier ook geïnteresseerd zijn is de code op Github beschikbaar: https://github.com/mcrapts/enphase-to-mqtt

De uitleg staat in de readme, maar de heel korte uitleg is als volgt: geef de juiste environment variables de juiste waarde (serienummer, username, wachtwoord, gateway IP-adres/host, MQTT IP-adres/host, MQTT topic) en het script doet de rest. Je kan het script eenvoudig starten met Docker, maar als je het liever direct start met Python kan dat ook.

Mocht je vragen, opmerkingen en/of feedback hebben, laat het dan weten :) .

• RichieB
@MarcoC Super, bedankt! Ik heb zelf nog de v5 firmware dus ik kan het nog niet testen. Kan je bevestigen dat je met deze code elke 60 seconden nieuwe waardes van de inverters krijgt? In de v5 firmware krijg je namelijk 15 minuten lang dezelfde getallen terug, tenzij je eerste een pcu_comm_check doet.

• RichieB
Elke dag rond 23:00 uur herstart mijn Envoy met firmware v5 zichzelf. Dat merk ik omdat ik elke 30 seconden de data uitlees. Vlak na de reboot geeft de Envoy The page you tried to view does not exist voor elke pagina. 30 seconden later doet hij het weer gewoon.

Hebben jullie dat ook?

• MarcoC
  • Nu online
RichieB schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 10:32:
@MarcoC Super, bedankt! Ik heb zelf nog de v5 firmware dus ik kan het nog niet testen. Kan je bevestigen dat je met deze code elke 60 seconden nieuwe waardes van de inverters krijgt? In de v5 firmware krijg je namelijk 15 minuten lang dezelfde getallen terug, tenzij je eerste een pcu_comm_check doet.
Ik lees de data elke 60 seconden uit, maar het lijkt erop alsof de gateway de data elke 5 minuten ververst.

Dit is hoe de ruwe data van het afgelopen uur eruitziet (elke 60 seconden opgehaald):

[Voor 26% gewijzigd door MarcoC op 17-03-2023 10:50]

• RichieB
@MarcoC 5 minuten is beter dan de 15 minuten van de v5, maar probeer eens elke minuut /installer/pcu_comm_check aan te roepen?

Ik heb mijn Envoy Prometheus Exporter code net ook op GitHub gezet.

• MarcoC
  • Nu online
RichieB schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 10:53:
@MarcoC 5 minuten is beter dan de 15 minuten van de v5, maar probeer eens elke minuut /installer/pcu_comm_check aan te roepen?

Ik heb mijn Envoy Prometheus Exporter code net ook op GitHub gezet.
Ik kan /installer/pcu_comm_check niet aanroepen, dit resulteert in een 401. Helaas.

• Panzer_V

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

@MarcoC , de bestaande HACS integraties voor de v7 versie verversen de data idd ook om de vijf minuten. Ook als er vaker opgevraagd wordt.

• RichieB
MarcoC schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 10:56:
[...]

Ik kan /installer/pcu_comm_check niet aanroepen, dit resulteert in een 401. Helaas.
Ah, ik zie dat anderen dat probleem ook al hadden gerapporteerd met v7. Probeer eens /ivp/peb/newscan

• RichieB
@MarcoC Had je deze repo al gezien? Lijkt hetzelfde doel te hebben als die van jou, denk ik?
Edit: never mind, die doet alleen /stream/meter en v5 authenticatie.

[Voor 20% gewijzigd door RichieB op 17-03-2023 11:14]

• MarcoC
  • Nu online
RichieB schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 11:09:
[...]

Ah, ik zie dat anderen dat probleem ook al hadden gerapporteerd met v7. Probeer eens /ivp/peb/newscan
Ook een 401 :'( .

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MarcoC
  • Nu online
RichieB schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 11:12:
@MarcoC Had je deze repo al gezien? Lijkt hetzelfde doel te hebben als die van jou, denk ik?
Edit: never mind, die doet alleen /stream/meter en v5 authenticatie.
Had ik nog niet gezien, maar onderdeel van het plezier van dit soort dingen is voor mij juist het zelf schrijven van dit soort scriptjes :P . En als anderen er dan ook nog wat aan hebben is dat alleen maar bonus.

[Voor 6% gewijzigd door MarcoC op 17-03-2023 11:19]

• RichieB
Kan je met een proxy kijken hoe de Installer Toolkit app wel real-time info laat zien? Er moet een methode zijn om sneller te verversen..
Pagina: 1 ... 8 9 10 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee