Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-07 12:57
Heb je wel de naam/ip-adres van je Envoy ervoor staan?

code:
1
http://envoy/installer/pcu_comm_check

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-07 19:15
Heeft iemand hier toevallig een manier om de voltages van de omvormers op te vragen (anders dan de csv die je kan opvragen via enlighten)?

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:21
@LinuZZ Ik heb dat nog niet gevonden. Waar kan je de voltages per omvormer dan downloaden in een csv bestand? Bij de rapporten zie ik daar geen optie voor?

EDIT: Heb gevonden dat je bij de grafieken per micro inderdaad een csv bestand kan downloaden waar dan ook de voltages in staan. Dus dat is beschikbaar in de Envoy. Nu er nog uit zien te krijgen...

[ Voor 39% gewijzigd door Pazo op 17-03-2023 19:57 ]

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vliegeraar
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-07 19:13
Cafun schreef op maandag 5 december 2022 @ 16:39:
[...]

^ Ik hoop dat het iemand gelukt is met het token.
Misschien @bubbelbart of @grote_oever ? Of zitten jullie nog op v5?
Op basis van het script dat @H4nsie heeft gemaakt heb ik een werkende flow in node-red gemaakt, zie
Github

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
Pazo schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 20:35:
[...]

Ik heb het nu zo:

[Afbeelding]

Maar ik wil het toch wat anders hebben. Ik gebruik de standaard / officiële Enphase repo voor HA (ik heb versie 5), en die laat alleen per paneel het actuele vermogen zien (vandaar dat ze nu allemaal op 0 staan), en niet het totaal opgewekte per dag / per paneel. Dus ik denk ik dat ik maar eens opzoek ga naar een andere repro zodat ik per paneel de opbrengst per dag kan zien, net zoals je in de app of in Enlighten kan zien.

EDIT. Hmm, ik heb nu ook even die posixx repro geïnstalleerd, werkt meteen, maar ik zie bij de sensoren ook geen productie per paneel per dag, ook alleen het actuele vermogen per paneel (per dag). Dus eigenlijk is deze bijna niet anders dan de officiële Enphase integratie.
Hoi Pazo, kan je even kort zeggen hoe je nou dit voor elkaar krijgt? Ik heb de Poixx repro toegevoegd, maar hoe/waar vind je nou die cards? Of moet ik eerst nog iets anders doen? Kan je me een duwtje in de juiste richting geven?

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
RobWest schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 22:04:
[...]

Hoi Pazo, kan je even kort zeggen hoe je nou dit voor elkaar krijgt? Ik heb de Poixx repro toegevoegd, maar hoe/waar vind je nou die cards? Of moet ik eerst nog iets anders doen? Kan je me een duwtje in de juiste richting geven?
Bedoel je dat plaatje met de panelen?
Pazo in "[Enphase] Haal meer uit je Envoy!"

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:12
@Pazo , de afgelopen week ben ik aan het vergelijken geslagen met de verschillende Riemann sommen voor de calculatie productie per paneel.

Zoals eerder gezegd gebruik ik zelf de trapezoïde som. Voor de test heb ik ook een rechter en linker Riemann aangemaakt.

Wat valt mij op:
  • Vanaf het begin van de dag tot het zenith moment van mijn setup klopt de rechter Riemann het beste. De linker blijft ver achter, de trapezoïde zit er tussenin.
  • Vanaf het zenith van mijn systeem tot einde dag klopt de linker Riemann het beste. De rechter blijft nu ver achter, de trapezoïde zit er tussenin.
  • Na zonsondergang zitten alle drie de metingen rondom hetzelfde niveau.
Samengevat ==> de trapezoïde versie is het beste compromis om gedurende de gehele dag een redelijke meting te hebben.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
Ik bedoel vooral de grafiek en de card "Energie vandaag". Of moeten we overschakelen naar het HomeAssistant topic?

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
RobWest schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 09:16:
[...]

Ik bedoel vooral de grafiek en de card "Energie vandaag". Of moeten we overschakelen naar het HomeAssistant topic?
Die kan je opvragen als je de Enphase integratie hebt geïnstalleerd.

Voeg een nieuwe kaart toe aan je dashboard, kies bijvoorbeeld voor de entiteit-kaart.
Klikt vervolgens in de editor onderaan op 'code-editor weergeven' en vervang de code door onderstaand:

code:
1
2
3
title: Energiedistributie vandaag
type: energy-distribution
link_dashboard: true

@Panzer_V leuk uitgezocht, maar voor mij werkt die rechter toch het beste.
Ik heb een paar keer gekeken / vergeleken tussen wat HA weergeeft en wat Enlighten weer geeft, en het klopt steeds heel goed ( op misschien een paar watts na). Wat natuurlijk ook zo is, Enlighten update maar 1x per 15 min, HA volgens mij vaker. Ik ga het niet meer aanpassen, voor mij werkt dit prima. Die paar watt verschil af en toe maakt niet uit, en aan het einde van de dag staat alles exact gelijk. :Y)

[ Voor 28% gewijzigd door Pazo op 22-03-2023 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waps61
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 04-07 20:34
Opes verkeerde topic 8)7

[ Voor 97% gewijzigd door Waps61 op 24-03-2023 22:03 . Reden: verkeerde topic ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:16

JT

VETAK y0

Ik ga zo een tweedehands Envoy installeren die al 1,5 jaar hier ligt. Die kan dus nog niet firmware v7 hebben. Ik heb in het topic gezocht op "automatisch" en kan hier volgens mij uit afleiden dat de udpate automatisch zou kúnnen worden geinstalleerd? Want dan ga ik eerst een firewallregel aanmaken dat de Envoy alleen mag verbinden met 192.168.x.x.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
JT schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 21:07:
Ik ga zo een tweedehands Envoy installeren die al 1,5 jaar hier ligt. Die kan dus nog niet firmware v7 hebben. Ik heb in het topic gezocht op "automatisch" en kan hier volgens mij uit afleiden dat de udpate automatisch zou kúnnen worden geinstalleerd? Want dan ga ik eerst een firewallregel aanmaken dat de Envoy alleen mag verbinden met 192.168.x.x.
Het grote Enphase topic FAQ

Ik heb automatisch updaten dus uit staan en zit nog steeds op v5 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Pazo schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 22:11:
[...]

Het grote Enphase topic FAQ

Ik heb automatisch updaten dus uit staan en zit nog steeds op v5 :)
Ja maar ik weet dus niet wat de vorige eigenaar heeft ingesteld dus dan is het een mogelijkheid toch?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Ja daar heb je gelijk in. Al weet ik niet hoe snel zo'n update gedownload wordt als je de Envoy straks aan zet. Dus voorkomen dat ie verbinding maakt met internet is wel een goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Pazo schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 23:18:
Ja daar heb je gelijk in. Al weet ik niet hoe snel zo'n update gedownload wordt als je de Envoy straks aan zet. Dus voorkomen dat ie verbinding maakt met internet is wel een goede.
Ik zoek nu als een malle maar ik vind geen menu waar ik automatische updates uit zou kunnen zetten :/ Waar zou dat moeten staan?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 16:56

martijn v o

Certified by Enphase.

toolkit 3.0 instellingen.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
JT schreef op zondag 26 maart 2023 @ 00:12:
[...]

Ik zoek nu als een malle maar ik vind geen menu waar ik automatische updates uit zou kunnen zetten :/ Waar zou dat moeten staan?
Dat staat toch letterlijk in FAQ vraag 3 waar ik naar verwees? Inclusief screenshot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Pazo schreef op zondag 26 maart 2023 @ 11:33:
[...]

Dat staat toch letterlijk in FAQ vraag 3 waar ik naar verwees? Inclusief screenshot.
Vanochtend per ongeluk tóch de Gateway met internet verbonden gehad maar er was niet geupdatet. Dus het risico genomen om hem weer in de verbinding te brengen en toe te voegen in Enlighten. Et voila, ineens allemaal opties erbij in Toolit. Waaronder deze inderdaad. Ik kon het dus waarschijnlijk niet zien omdat die niet in een setup in Enlighten zat. Bleek daar al uit te staan, zonder dat ik verbinding had met de Envoy. Ik hoop maar dat het goed gaat.

[ Voor 6% gewijzigd door JT op 26-03-2023 12:26 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Ah, dat wist ik niet.
Het zou goed moeten gaan. Zoals ik al zei heb ik automatisch updaten uitgezet toen ze met de uitrol van v7 begonnen. Zit nog steeds op versie 5. De update naar v7 is wel beschikbaar, maar zou die dan handmatig moeten downloaden. Gaan we voorlopig dus niet doen :)

Hoewel o.a. de integratie in Home Assistant voor versie 7 inmiddels al aardig werkt, heb ik geen zin om alles te moeten aanpassen in Home Assistant. Dus blijf ik voorlopig bij v5. Vind het ook wel makkelijker dan met die tokens werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Pazo schreef op zondag 26 maart 2023 @ 13:54:
Ah, dat wist ik niet.
Het zou goed moeten gaan. Zoals ik al zei heb ik automatisch updaten uitgezet toen ze met de uitrol van v7 begonnen. Zit nog steeds op versie 5. De update naar v7 is wel beschikbaar, maar zou die dan handmatig moeten downloaden. Gaan we voorlopig dus niet doen :)

Hoewel o.a. de integratie in Home Assistant voor versie 7 inmiddels al aardig werkt, heb ik geen zin om alles te moeten aanpassen in Home Assistant. Dus blijf ik voorlopig bij v5. Vind het ook wel makkelijker dan met die tokens werken.
Ik wil volledig cloud onafhankelijk zijn, als enphase ooit de pijp uit gaat dat het gewoon nog werkt :)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markappelman
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18-06 15:48
RichieB schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 11:30:
[...]

Kan je met een proxy kijken hoe de Installer Toolkit app wel real-time info laat zien? Er moet een methode zijn om sneller te verversen..
Burpsuite doet volgens mij enkel proxy van een lokale browser waar het is ingesteld. Om daadwerkelijk het verkeer te MITM-en zul je een proxy in je netwerk moeten zetten. Nginx kan dit. Ik heb het deels werkend op basis van een docker container en lokale DNS waarin ik URLs mee naar de Nginx kan sturen, maar helaas is het verkeer deels encrypted. Oplossing is overigens gebaseerd op code van een andere tweaker in deze thread of in de algemene Envoy-thread. (Markappelman in "[Enphase] Haal meer uit je Envoy!")

Ook schiet de envoy in de stress als ie periodiek een bepaalde call over HTTPS niet kan doen. Uiteindelijk krijgt ie dan een 500 error terug en vanaf dat moment begint om de paar seconden requests af te schieten. Langzaamaan kruip ik naar een volledige oplossing, maar het helpt niet mee dat bepaalde calls, maar eens in de 2 weken lijken te gebeuren. Het is een soort ontwikkelen in productie. >:)

Als ik tijd heb doe ik wel eens een aanvullende post.

[ Voor 3% gewijzigd door Markappelman op 26-03-2023 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:22
Markappelman schreef op zondag 26 maart 2023 @ 20:13:
[...]

Burpsuite doet volgens mij enkel proxy van een lokale browser waar het is ingesteld.
Het klopt dat je met de hand het adres van de proxy in moet stellen. Maar dat hoeft niet perse een lokale browser te zijn. Dat kan elke applicatie zijn dit HTTP proxies ondersteunt. Of je stelt het in op iOS of Android zodat alle apps op die telefoon HTTP(S) doen via de Burp proxy. Daarmee kan je prima de Enphase Toolkit onderzoeken.
Om daadwerkelijk het verkeer te MITM-en zul je een proxy in je netwerk moeten zetten.
Dat is de methode die je gebruikt als je in de applicatie (bijv. de Envoy firmware) geen HTTP proxy kan instellen.
Nginx kan dit. Ik heb het deels werkend op basis van een docker container en lokale DNS waarin ik URLs mee naar de Nginx kan sturen, maar helaas is het verkeer deels encrypted.
[...]
Ook schiet de envoy in de stress als ie periodiek een bepaalde call over HTTPS niet kan doen.
[...]
Dat komt omdat de applicatie die je onderzoekt (de Envoy firmware) het SSL certificaat van je proxy niet vertrouwt. Op iOS / Android kan je het SSL CA certificaat van je Burp proxy importeren en vertrouwen. Met een beetje geluk vertrouwt de Enphase Toolkit app die CA dan ook. Dan kan je wel meekijken in het geëncrypte verkeer.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Markappelman
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18-06 15:48
RichieB schreef op zondag 26 maart 2023 @ 20:43:

[...]

Dat komt omdat de applicatie die je onderzoekt (de Envoy firmware) het SSL certificaat van je proxy niet vertrouwt. Op iOS / Android kan je het SSL CA certificaat van je Burp proxy importeren en vertrouwen. Met een beetje geluk vertrouwt de Enphase Toolkit app die CA dan ook. Dan kan je wel meekijken in het geëncrypte verkeer.
Dit is niet helemaal het verhaal (voor V5). De envoy post namelijk gewoon over HTTP richting Enlighten. In de body staat mijn envoynummer unencrypted en vervolgens een encrypted string. Slechts eenmaal per ongeveer 2 weken vind er een call over https plaats.

Ik heb begrepen dat V5 uberhaupt geen certificaat-check doet, dus heb nu een self-signed certificaat gemaakt en wacht tot de volgende keer dat via HTTPS met Enlighten denkt te babbelen. Dan heb ik mogelijk de encryptie-key te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-07 15:09
Meer mensen last van dat de Integratie in Homeassistant het niet meer doet? Sinds vanmorgen 5 uur, kan ik geen verbinding met leggen middels de API van Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@CappieL Ik kan nu niet controleren, want zit op mn werk, maar welke versie op de Envoy draai je, v5 of v7? Indien v7, is je token niet verlopen? Die schijn je om de zoveel tijd (dacht een half jaar) te moeten verversen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-07 15:09
@Pazo v7, heb mijn panelen nu net een maand, dus die token zal toch nog niet verlopen zijn?

Blijkbaar had m'n Envoy-S ook geen Wifi-verbinding meer, dus de app deed ook weinig. Net maar even een LAN-kabeltje geknepen om hem bekabeld aan te sluiten.

Edit: geduld is een schone zaak... waarschijnlijk probeerde HomeAssistant vaak de API te bereiken en werd ie eventjes geblokt. Nu is ie weer online.

[ Voor 23% gewijzigd door CappieL op 27-03-2023 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waps61
Vliegeraar schreef op maandag 20 maart 2023 @ 13:01:
[...]

Op basis van het script dat @H4nsie heeft gemaakt heb ik een werkende flow in node-red gemaakt, zie
Github
Ook maar eens met de code van @Vliegeraar en @H4nsie aan de gang gegaan met Node-Red. Omdat de panelen nogal heen en weer gaan qua productie (niet qua communicatie), heb ik een dashboardje gemaakt om de boel te monitoren. Node-red start automatisch op een Synology (DS216Play) en in Node-Red heb ik node-red-dashboard geïnstalleerd (en node-red-contrib-time-switch).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_oRSYkB0dNSNG5wjzXwNUouJlNA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ADPTw5d1Lj6PwcPGAOhY2V0C.png?f=fotoalbum_large
Zo zie ik meteen welk paneel niet werkt of achter blijft....
Gek genoeg zwabbert de boel tussen 12 en 16 uur, wanneer de meeste zon op de panelen valt. Dan zijn er regelmatig een aantal panelen die niet meer produceren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@Waps61 Je heb het hier over panelen die fouten melden. Welke fouten zijn dat precies? Toevallig iets met te hoog voltage waardoor ze een voor een uitschakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waps61
RichieB schreef op maandag 27 maart 2023 @ 19:24:
@Waps61 Je heb het hier over panelen die fouten melden. Welke fouten zijn dat precies? Toevallig iets met te hoog voltage waardoor ze een voor een uitschakelen?
Wat er gebeurd is dat de converters stoppen met stroom leveren, terwijl ze wel communiceren. En dan een paar minuten later leveren ze weer wel en andere andere weer niet. Dat varieert van 1 tot wel 4 panelen die (tijdelijk) niet leveren.
Of dat met een te hoog voltage te maken heeft en of een andere fase verbetering geeft weet ik nog niet (maar dat met de installateur maar uitzoeken).
Mijn dashboard laat in ieder geval zien dat dit gedrag bestaat, ipv het enpahase dashboard dat elke 15 minuten rapporteert (en waardoor info verloren gaat). Ik heb geen DIY of installer account dus welke fouten er zijn kan ik niet zien, dat moet de installateur doen. Zolang de garantie periode loopt, is dat voor hen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:16

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

pasmanm schreef op maandag 13 maart 2023 @ 22:28:
[...]

Ik denk dat ik het gevonden heb.

Zal het delen voor anderen.
Login op het lokale enphase system https://192.168.xxx.xxx/
Kies dan onderaan de pagina voor ínstaller login
Klik dan het enphase icon links boven

Hierna is het mogelijk om metering in te stellen op 3 phases.
De zon is nu onder, maar zal morgen even checken of dit goed werkt.

[Afbeelding]
Ik loop tegen dezelfde problemen aan: heb de HACS integration van Posixx geïnstalleerd, maar lifetime en daily production blijven op 0 staan. Ik heb geen CT spoelen op mijn Envoy-S. Heel verhaal, maar ze hadden een Metered meegegeven terwijl ik een Standard op de offerte had staan. Dus geen CT spoelen aangesloten.

Heb jij het nu werkend gekregen? Ik weet niet hoe ik de metering aan moet zetten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HTW5ot-a3SHGRqgcYNPohny18Dg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5Xrh1MEyXWNHTviTjBp1HQ0W.png?f=fotoalbum_large

edit: er is op dit moment weldegelijk productie. Mijn P1 meter meet zo'n 1300W.

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobWest
The GUI schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 12:23:
[...]

Ik loop tegen dezelfde problemen aan: heb de HACS integration van Posixx geïnstalleerd, maar lifetime en daily production blijven op 0 staan. Ik heb geen CT spoelen op mijn Envoy-S. Heel verhaal, maar ze hadden een Metered meegegeven terwijl ik een Standard op de offerte had staan. Dus geen CT spoelen aangesloten.

Heb jij het nu werkend gekregen? Ik weet niet hoe ik de metering aan moet zetten:

[Afbeelding]

edit: er is op dit moment weldegelijk productie. Mijn P1 meter meet zo'n 1300W.
Door op je onderste blauwe knop te drukken...

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The GUI

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

RobWest schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 13:09:
[...]

Door op je onderste blauwe knop te drukken...
Ah top, had ik nog niet bedacht! 8)7

Het ging mij erom of de waarden dan wel kloppen, gezien het feit dat ik geen CT's geïnstalleerd heb. De vraag achter de vraag zeg maar.
Maar goed, ik heb 'op de blauwe knop gedrukt' en nu is er 1 paneel per keer online. Zal even afwachten wat het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@The GUI Lijk me niet, als je geen CT ringen heb kan je ook niets meten.
De Envoy kan wel de productie meten vanaf de micro's zelf. Maar de consumptie kant kan je niet uitlezen via de Envoy, zal dan via bijvoorbeeld een P1 meter moet.

Verder zie ik nog staan dat er geen fasekoppelaar aanwezig is? Heb je geen Q-relais er tussen zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The GUI

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Pazo schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 14:32:
@The GUI Lijk me niet, als je geen CT ringen heb kan je ook niets meten.
De Envoy kan wel de productie meten vanaf de micro's zelf. Maar de consumptie kant kan je niet uitlezen via de Envoy, zal dan via bijvoorbeeld een P1 meter moet.

Verder zie ik nog staan dat er geen fasekoppelaar aanwezig is? Heb je geen Q-relais er tussen zitten?
Ah dus toch niet zomaar 'op de blauwe knop drukken'. Ik heb de Envoy al een reboot gegeven, maar de panelen komen niet meer in productie. Zal de installateur wel even bellen..

Ik heb een 3 fase Q-Relay ertussen zitten. Fase koppelaar durf ik niet te zeggen, maar mijn Homewizard mat wel productie op 3 fases.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Q-relais = fasekoppelaar.
Wel vreemd dat je die melding dan hebt, dan zou ik haast denken dat ie niet is toegevoegd aan het systeem. Gelijk maar even vragen bij de installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The GUI

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Pazo schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 14:42:
Q-relais = fasekoppelaar.
Wel vreemd dat je die melding dan hebt, dan zou ik haast denken dat ie niet is toegevoegd aan het systeem. Gelijk maar even vragen bij de installateur.
Hij staat erbij in het systeem:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p9-JtqpH3ffqsIFxacKpC0RV2Ww=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oAI7FiZ3uKdzsFx531eDHAzY.png?f=fotoalbum_large

Hij ziet er zo uit: https://www.solar-bouwmar...rmers-q-relay-3-fase.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
OK dus dat is gewoon goed :)
Maar ik je PV systeem dan maar 1 fase? Meterkast is 3 fase?
Of is wel alles 3 fase? Snap niet zo goed waar die foutmelding mbt de fasekoppelaar vandaan komt / wat dat veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The GUI

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Nee alles is 3 fase (als het goed is), maar dat leg ik nu even bij de installateur om dat uit te sluiten.

De installateur geeft niet thuis, ze zouden terugbellen maar heb nog niks gehoord. Ik heb zelf alles weer recht kunnen trekken door een installer account aan te maken en mijn PV installatie te koppelen. Toen de meters weer uitgeschakeld. Daarna nog steeds geen goede productie dus zojuist de hele PV installatie uit- en ingeschakeld. Nu werkt alles weer. Door dit geintje wel een paar kWh productie verloren :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waps61
Waps61 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 19:50:
[...]

Wat er gebeurd is dat de converters stoppen met stroom leveren, terwijl ze wel communiceren. En dan een paar minuten later leveren ze weer wel en andere andere weer niet. Dat varieert van 1 tot wel 4 panelen die (tijdelijk) niet leveren.
Of dat met een te hoog voltage te maken heeft en of een andere fase verbetering geeft weet ik nog niet (maar dat met de installateur maar uitzoeken).
Mijn dashboard laat in ieder geval zien dat dit gedrag bestaat, ipv het enpahase dashboard dat elke 15 minuten rapporteert (en waardoor info verloren gaat). Ik heb geen DIY of installer account dus welke fouten er zijn kan ik niet zien, dat moet de installateur doen. Zolang de garantie periode loopt, is dat voor hen...
Ik vond deze uitleg die goed verwoord waar ik last van heb ziehttps://www.mensonides.nl...et-zonnepanelen-omvormer/ met dit videofragment

Ik zal eens met de installateur overleggen wat we nog kunnen doen om dit te verminderen.
Ik ook nog even zitten rekenen aan de kabellengte en verval. Er is max 40m kabel gebruikt en de iq8+ leveren 10x300VA dus 3000W. Dan loopt er tussen de 11,8 en 13,6 A door de kabel (ongeveer 3,5% verlies= 7,5 - 8,3V). dus 2,5mm2 is als kabel het probleem niet.
De vraag is dus stoppen de converters met leveren bij 253-7,5= 245,5V? Om boven de 250V uit te komen moet je al naar 6mm2 dan. Of maak ik een denkfout mbt kabeldikte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@Waps61 Een Enphase systeem is zo ontwikkeld dat als er op een fase een te hoge spanning komt (253V), dat dan 1 of meerdere micro's uitschakelingen / terugschroeven om zo de netspanning weer onder de 253V te krijgen. Het voordeel is dat de rest van het systeem blijft werken en je nog steeds productie hebt. Bij een stringomvormer zou het hele systeem stil komen te vallen, maar jij blijft nog produceren :)

De vraag is dan even of je systeem dus vaak / regelmatig boven de 253V komt. Dat kan je met een DHZ of installateurs account zien, dus jouw installateur ook. Heb je een p1 meter wanneer mee je de netspanning op je fasen kan zien? De oorzaak kan naast kabeldikte ook te maken hebben we de hoeveel zonnepanelen bij je buren / in de straat, dus hoe druk het net bij jouw in de buurt is. Daar kan je helaas weinig aan doen.

Je vraag mbt bij 245,5V afschakelen heb ik geen antwoord op. Wellicht dat je systeem toch gewoon over de 253V piekt op bepaalde momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waps61
Pazo schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 21:49:
@Waps61 Een Enphase systeem is zo ontwikkeld dat als er op een fase een te hoge spanning komt (253V), dat dan 1 of meerdere micro's uitschakelingen / terugschroeven om zo de netspanning weer onder de 253V te krijgen. Het voordeel is dat de rest van het systeem blijft werken en je nog steeds productie hebt. Bij een stringomvormer zou het hele systeem stil komen te vallen, maar jij blijft nog produceren :)

De vraag is dan even of je systeem dus vaak / regelmatig boven de 253V komt. Dat kan je met een DHZ of installateurs account zien, dus jouw installateur ook. Heb je een p1 meter wanneer mee je de netspanning op je fasen kan zien? De oorzaak kan naast kabeldikte ook te maken hebben we de hoeveel zonnepanelen bij je buren / in de straat, dus hoe druk het net bij jouw in de buurt is. Daar kan je helaas weinig aan doen.

Je vraag mbt bij 245,5V afschakelen heb ik geen antwoord op. Wellicht dat je systeem toch gewoon over de 253V piekt op bepaalde momenten.
Thx @Pazo . Ja in de strata heeft iedereen zonnepanelen dus dat zal niet meehelpen. Dit was ook 1 van de redenen om voor micro-omvormers te kiezen _/-\o_
Ik heb wel een P1 meter (zonneplan) maar daaruit kan ik geen netspanning uitlezen ...
Ik vroeg mij gewoon af hoe ik de spanningsval moet interpreteren tov de 253 volt...

Ik ga nog eens even proberen om op de piekuren de elektrische auto te laden, wellicht dat het probleem dan minder speelt.... :)
Nog maar eens even kijken of ik de P1 monitor op een Raspberry kan aansluiten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Waps61 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 23:06:
Nog maar eens even kijken of ik de P1 monitor op een Raspberry kan aansluiten...
Ik gebruik P1 monitor van Ztatz: https://www.ztatz.nl/p1-monitor/ op een RPi.
Daarmee kan je wel de fasen meten, en evt ook in bijvoorbeeld Home Assistant integreren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xKjIwBHhtZIY7H6WLEH3mI3Qo_M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/W9eo5wRyoSf026Lz80rQmWKm.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waps61
Waps61 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 23:06:
[...]

Thx @Pazo . Ja in de strata heeft iedereen zonnepanelen dus dat zal niet meehelpen. Dit was ook 1 van de redenen om voor micro-omvormers te kiezen _/-\o_
Ik heb wel een P1 meter (zonneplan) maar daaruit kan ik geen netspanning uitlezen ...
Ik vroeg mij gewoon af hoe ik de spanningsval moet interpreteren tov de 253 volt...

Ik ga nog eens even proberen om op de piekuren de elektrische auto te laden, wellicht dat het probleem dan minder speelt.... :)
UPDATE 29-03-2023: Toen de zon goed scheen zag het fenomeen weer. Meting pde 3 fasen leverde 233,233 en 243 V op. Op de laatste zit de enp.hase aangesloten. Als je 10V verlies neemt voor de kabellengte, moeten de omvormers 253V zien denk ik. Nu wachten op de P1 kabel voor de P1 monitor app.... dan kan ik meer meten. De installateur ook op de hoogte gesteld en die gaan ook monitoren...to be continued 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-07 17:57
Ik krijg mijn v7 Enphase S niet uitgelezen in Homeassistant via de officiele ad-on. Ik krijg een ssl.SSLCertVerificationError.
certificate verify failed: self signed certificate (_ssl.c:997)
Ik gebruik NGINX proxy manager

[ Voor 17% gewijzigd door Animal op 03-04-2023 19:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
Animal schreef op maandag 3 april 2023 @ 19:06:
Ik krijg mijn v7 Enphase S niet uitgelezen in Homeassistant via de officiele ad-on. Ik krijg een ssl.SSLCertVerificationError.
certificate verify failed: self signed certificate (_ssl.c:997)
Ik gebruik NGINX proxy manager
Staat hier al meermaals vermeld in het forum. Je kunt met de v7 software niet de officiele integratie gebruiken. Je moet een HACS integratie gebruiken, die van Posixx werkt goed.

Zoek op Posixx in dit forum en je vind wat je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-07 17:57
Panzer_V schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 07:14:
[...]

Staat hier al meermaals vermeld in het forum. Je kunt met de v7 software niet de officiele integratie gebruiken. Je moet een HACS integratie gebruiken, die van Posixx werkt goed.

Zoek op Posixx in dit forum en je vind wat je nodig hebt.
Dank. Helaas een nieuwe error met de HACS intergratie.
File "/usr/local/lib/python3.10/json/decoder.py", line 355, in raw_decode
raise JSONDecodeError("Expecting value", s, err.value) from None
json.decoder.JSONDecodeError: Expecting value: line 1 column 1 (char 0)
Ik blijf doorzoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -LA-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:58
Animal schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 08:43:
[...]

Dank. Helaas een nieuwe error met de HACS intergratie.
File "/usr/local/lib/python3.10/json/decoder.py", line 355, in raw_decode
raise JSONDecodeError("Expecting value", s, err.value) from None
json.decoder.JSONDecodeError: Expecting value: line 1 column 1 (char 0)
Ik blijf doorzoeken
Bij mij lukte het door dit te doen: https://github.com/posixx...5#issuecomment-1434412513

...dus je eigen username / password gebruiken. Ik moest het overigens wel 2x doen 8)7

MTB Trail Traffic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhlemoine
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02-07 09:14
How do I read "Status" info from microinverters? Special when "over voltage" situations occur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-05 11:58
Nou, sinds enkele dagen kijkt het spul bij mij te werken. Tenminste, met de app.
Home Assistant krijg ik alleen niet gekoppeld.
Iemand een idee hoe je aan het wachtwoord van de envoy-user komt? Al die installer tools heb ik geprobeerd maar die worden door Home Assistant ook niet geaccepteerd. Ik heb de panelen via Soly aangeschaft, maakt dat nog uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
Bart© schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 15:59:
Nou, sinds enkele dagen kijkt het spul bij mij te werken. Tenminste, met de app.
Home Assistant krijg ik alleen niet gekoppeld.
Iemand een idee hoe je aan het wachtwoord van de envoy-user komt? Al die installer tools heb ik geprobeerd maar die worden door Home Assistant ook niet geaccepteerd. Ik heb de panelen via Soly aangeschaft, maakt dat nog uit?
Grote kans dat je de V7 software hebt. Dan heb je een HACS integratie van Posixx nodig om e.e.a te kunnen koppelen aan HA. Je gebruikt daarbij gewoon je normale Enlighten login gegeven (e-mailadres en wachtwoord).

Zie hieronder voor uitleg.

https://gathering.tweaker...message/74566706#74566706

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik heb vandaag ook even zitten stoeien met de Enphase onderdelen in HomeAutomation.
Lijkt allemaal prima te werken, ik kan waarde van de panelen selecteren etc.

Ik heb het nu zo ingesteld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/feyxIeUZnEu7loaNYTPt9rURbvQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J49fnyu1Q62x1K6VUZPWgHlL.jpg?f=fotoalbum_large

Er is echter ook een live view per fase beschikbaar vanuit P1Mon alleen die kan ik niet selecteren als verbruik bron:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0h6DlqpCGwaCjvutU0-nvTfPXa0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/99aityRZzh0Z0TsDvfJEE7FU.jpg?f=fotoalbum_large

Zie ik nou iets over het hoofd?

[ Voor 4% gewijzigd door Donstil op 08-04-2023 21:23 ]

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
Donstil schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 21:22:
Ik heb vandaag ook even zitten stoeien met de Enphase onderdelen in HomeAutomation.
Lijkt allemaal prima te werken, ik kan waarde van de panelen selecteren etc.

Ik heb het nu zo ingesteld:

[Afbeelding]

Er is echter ook een live view per fase beschikbaar vanuit P1Mon alleen die kan ik niet selecteren als verbruik bron:

[Afbeelding]

Zie ik nou iets over het hoofd?
Je kunt als entiteit voor de zonneproductie en teruglevering beter de totalen gebruiken dan de dagtotalen. HA berekend zelf het dagtotaal wel. Mocht je een interrupt krijgen in de communicatie raak je geen verbruik kwijt als je de totalen gebruikt ipv de dagtotaal die daags reset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:03
Ik heb gisteren geprobeerd Home Assistant te installeren op mijn NAS en dat is gelukt. Diverse apparaten zijn gevonden, waaronder ook mijn Enphase systeem.
Deze ook toegevoegd met naam en ww. Dit vind HA ook goed, alleen hij krijgt geen gegevens.
Dat kan.
Maar als ik het ip adres van mijn Envoy metered invul in de browser krijg ik ook geen verbinding meer met het apparaat.
Dit was eerder geen probleem en kon ik gewoon inloggen en gegevens bekijken.
Inloggen met installer en ww werkte toen prima.
De versie van mijn Envoy is ook nog versie 5, dus ook geen 7.
Iemand een idee waarom ik hem niet meer kan bereiken?
Geen idee.

Edit 23:55
Ondertussen zijn er 11 apparaten gevonden en 14 entiteiten.
Geven nu geen waardes weer maar dat zou logisch zijn, de zon is onder.
Morgen even verder kijken.

[ Voor 12% gewijzigd door mike123 op 10-04-2023 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart©
Panzer_V schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 20:22:
Oké, met de hulp van @TheFes in het HA forum een oplossing gevonden voor mijn probleem.

Ik wilde dus wisselen van Enphase integratie. Van de Jrutski (https://github.com/jrutski/home_assistant_envoy_d7_fw) naar de gefixte integratie van Posixx (https://github.com/posixx/home_assistant_custom_envoy).

Wat was mijn stappenplan:

1. Backup maken
2. Integratie verwijderen, daarna systeem rebooten
3. Repo uit HACS verwijderen, daarna systeem rebooten
4. Via de add-on ‘File editor’ ben ik naar de locatie ‘custom_components’ gegaan en heb daarin de Enphase-envoy map verwijderd. De map zelf kreeg ik niet verwijderd, maar alle inhoud wel. Dat dus gedaan.
5. Systeem rebooten
6. Via HACS de nieuwe repo abonneren en downloaden. Daarna systeem rebooten
7. Nu kan je de nieuwe repo als integratie instellen.

Het leuke is dat deze dus dezelfde namen aan de entiteiten geeft. Dus geen dataverlies!!! Yeah! Het enige dat ik heb moeten doen was om alle entiteiten hun ‘oude’ naam in begrijpelijk Nederlands te geven. Een paar screenshots vooraf doen wonderen (hoef je niet iedere keer uit te zoeken welke inverter nou ook alweer welke ligging heeft).

Als het goed is ben ik nu voorbereid op de aankomende update van maart. Met dank aan @yoda-ict
Kan iemand de bovenstaande punten verduidelijken voor een n00b als ik? Ik krijg de repo niet eens toegevoegd |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sygys
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-07 15:19
Ik wil een zelf draaiend en kantelend zonnepaneel maken en wil hiervoor het Enphase systeem gaan gebruiken met een micro omvormer. Ik ga eerst eens beginnen met 1 paneel. Ik heb al een idee hoe ik dit wil gaan doen. Echter ben ik nog zoekende hoe ik alles moet aansluiten en wat ik precies nodig heb. Ik zie op ieder aansluit schema altijd de envoy s staan is deze noodzakelijk om het systeem te laten werken? Deze geeft updates aan de micro omvormers maar zijn deze noodzakelijk? Ik weet dat het eigenlijk niet is toegestaan maar ik wil om het systeem te testen gewoon een stekker aan de pv kabel monteren en deze in een stopcontact steken die helemaal los van alles op een aparte groep zit. Op deze losse groep zit gewoon een aardlek en een automaat. Volgens mij maakt het dan niets uit of ik hem met de kabels aansluit op die groep of hier simpelweg (tijdelijk) even een stopcontact gebruik. Ik las dat je eigenlijk ook een Enphase relais dient te gebruiken om het nen goedgekeurd aan te sluiten maar dat dit niet noodzakelijk is voor de werking. Ik wil voor power metering eigenlijk een Shelly relais gebruiken als het goed is meten die ook negatieve waardes uit. Heeft iemand ervaring met een Shelly ertussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-07 19:15
sygys schreef op maandag 10 april 2023 @ 10:27:
Ik wil een zelf draaiend en kantelend zonnepaneel maken en wil hiervoor het Enphase systeem gaan gebruiken met een micro omvormer. Ik ga eerst eens beginnen met 1 paneel. Ik heb al een idee hoe ik dit wil gaan doen. Echter ben ik nog zoekende hoe ik alles moet aansluiten en wat ik precies nodig heb. Ik zie op ieder aansluit schema altijd de envoy s staan is deze noodzakelijk om het systeem te laten werken? Deze geeft updates aan de micro omvormers maar zijn deze noodzakelijk? Ik weet dat het eigenlijk niet is toegestaan maar ik wil om het systeem te testen gewoon een stekker aan de pv kabel monteren en deze in een stopcontact steken die helemaal los van alles op een aparte groep zit. Op deze losse groep zit gewoon een aardlek en een automaat. Volgens mij maakt het dan niets uit of ik hem met de kabels aansluit op die groep of hier simpelweg (tijdelijk) even een stopcontact gebruik. Ik las dat je eigenlijk ook een Enphase relais dient te gebruiken om het nen goedgekeurd aan te sluiten maar dat dit niet noodzakelijk is voor de werking. Ik wil voor power metering eigenlijk een Shelly relais gebruiken als het goed is meten die ook negatieve waardes uit. Heeft iemand ervaring met een Shelly ertussen?
Een envoy is niet noodzakelijk, uit de doos werken de omvormers ook. Ook een stekker gebruiken voor een enkele omvormer is toegestaan

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sygys
Ik heb dit besteld https://solarshop-noord.n...paneel-380-wp-full-black/

Dus als ik het goed begrijp knoop ik een stekker aan de Enphase kabel, stop deze in het stopcontact en ik lever terug?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobWest
sygys schreef op maandag 10 april 2023 @ 11:51:

Dus als ik het goed begrijp knoop ik een stekker aan de Enphase kabel, stop deze in het stopcontact en ik lever terug?
Dan moet je geen IQ8 nemen, die wil eerst een update hebben.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larry4
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
sygys schreef op maandag 10 april 2023 @ 11:51:

Ik vraag me af of dat dan wel goed gaat met fase en nul, je kunt immers stekker op 2 manieren in stopcontact doen, of regelt de enphase micro omvormer dat zelf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobWest
Larry4 schreef op maandag 10 april 2023 @ 13:30:
[...]

Ik vraag me af of dat dan wel goed gaat met fase en nul, je kunt immers stekker op 2 manieren in stopcontact doen, of regelt de enphase micro omvormer dat zelf?
Je kan de stekker in de micro ook op 2 manieren erin steken...

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sygys
Wisselspanning maakt volgens mij niet uit inderdaad hoe je die aansluiten er wordt altijd een fase en nul beschreven maar als je die omdraait dan werkt het volgens mij op dezelfde manier. Je moet ze alleen niet met elkaar verbinden denk ik :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart©
Panzer_V schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 19:32:
[...]

Grote kans dat je de V7 software hebt. Dan heb je een HACS integratie van Posixx nodig om e.e.a te kunnen koppelen aan HA. Je gebruikt daarbij gewoon je normale Enlighten login gegeven (e-mailadres en wachtwoord).

Zie hieronder voor uitleg.

https://gathering.tweaker...message/74566706#74566706
Ik heb nog niets ingesteld of toegevoegd dus zal niets hoeven te verwijderen, maar ik snap niet helemaal wat je bedoelt met de stappen:

Wat is bijvoorbeeld de url van de repo die ik toe zou moeten kunnen voegen, kun je een tipje van de sluier oplichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Bart© schreef op maandag 10 april 2023 @ 14:54:
[...]

Ik heb nog niets ingesteld of toegevoegd dus zal niets hoeven te verwijderen, maar ik snap niet helemaal wat je bedoelt met de stappen:

Wat is bijvoorbeeld de url van de repo die ik toe zou moeten kunnen voegen, kun je een tipje van de sluier oplichten?
Rechts boven op die GitHub pagina kun je op “code” drukken, je krijgt dan een URL welke je als repo kunt opvoeren in HACS. Na een reboot is de plugin van de repo dan te installeren op de manier dat je normaal andere zaken ook installeert binnen Home Automation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Ik heb met PowerFlow nu ook een “live” view van mijn opbrengst.
Alleen valt op dat de dagelijkse view er 1 Kw/h naast zit als het aankomt op de levering van het net.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vp8PtsB8rpKuJVgHqRh08gDbxcg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CnzpQgAXvpqlIPcRqUHtryoZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HTWIMT4u-eZ3JRtNOnk0YIKmJVo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/L2CGKMrS93MTjmexhcxz30Xg.jpg?f=user_large

Iemand dat ook gezien toevallig?

Edit: Ik heb hem nu zo staan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q6xdgULkUf_kOlLUNLP-1iqhCs8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lNWScuIYJ1QgbSnjhMLAsSL0.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: vandaag is het anders, verbuikt vanaf het net klopt, levering aan het net mist ongeveer 1 Kw/h

[ Voor 24% gewijzigd door Donstil op 11-04-2023 11:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart©
Donstil schreef op maandag 10 april 2023 @ 16:48:
[...]

Rechts boven op die GitHub pagina kun je op “code” drukken, je krijgt dan een URL welke je als repo kunt opvoeren in HACS. Na een reboot is de plugin van de repo dan te installeren op de manier dat je normaal andere zaken ook installeert binnen Home Automation.
Ahhh gelukt denk ik.. Ik las ergens gelezen dat het clearen van browser cache vereist was en natuurlijk dacht ik wel dat het mee zou vallen.

[ Voor 34% gewijzigd door Bart© op 11-04-2023 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart©
Krijgen nog meer mensen met de Enphase Envoy plugin een melding: "Error communicating with API" ??

Zou het met de Vodafone verstoring te maken kunnen hebben? De eigen app werkt wel gewoon.

Fixed: lag aan de wifi verbinding. Heb de gateway maar bedraad aangesloten.
Had ik eigenlijk meteen moeten doen.

[ Voor 24% gewijzigd door Bart© op 15-04-2023 14:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:03
Bart© schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 13:04:
Krijgen nog meer mensen met de Enphase Envoy plugin een melding: "Error communicating with API" ??

Zou het met de Vodafone verstoring te maken kunnen hebben? De eigen app werkt wel gewoon.

Fixed: lag aan de wifi verbinding. Heb de gateway maar behandeld aangesloten. Had ik eigenlijk meteen moeten doen.
behandeld = bedraad? ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• reneklootwijk
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12-06 19:54
LinuZZ schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 18:22:
Heeft iemand hier toevallig een manier om de voltages van de omvormers op te vragen (anders dan de csv die je kan opvragen via enlighten)?
GET https://envoy.local/ivp/peb/devstatus

These are the reported values:
"serialNumber",
"devType",
"communicating",
"recent",
"producing",
"reportDate",
"temperature",
"dcVoltageINmV",
"dcCurrentINmA",
"acVoltageINmV",
"acPowerINmW"

Update: This seems to only work with firmware > 7.x.

[ Voor 5% gewijzigd door reneklootwijk op 28-04-2023 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet3kabo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 03-07 20:40
Bart© schreef op zondag 9 april 2023 @ 16:27:
[...]

Kan iemand de bovenstaande punten verduidelijken voor een n00b als ik? Ik krijg de repo niet eens toegevoegd |:(
Wat lukt er niet precies?
Waar loop je vast?
Is mij ook gewoon gelukt met deze uitleg en trail and error......

Edit, zie nu dat je al geholpen bent en dat het soort van werkt. Mooi

[ Voor 9% gewijzigd door Peet3kabo op 15-04-2023 07:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

reneklootwijk schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 22:36:
[...]

GET https://envoy.local/ivp/peb/devstatus

These are the reported values:
"serialNumber",
"devType",
"communicating",
"recent",
"producing",
"reportDate",
"temperature",
"dcVoltageINmV",
"dcCurrentINmA",
"acVoltageINmV",
"acPowerINmW"
Welke login heb je hiervoor nodig? Ik kom er zowel met de envoy als de installer account niet in. (403 access forbidden)

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Met mijn Envoy Standard op D5.0.62 (5e57a9) krijg ik met het installer account:
code:
1
{ "error" : "403 - Forbidden", "info": "not authorized" }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
RichieB schreef op zondag 16 april 2023 @ 15:19:
[...]

Met mijn Envoy Standard op D5.0.62 (5e57a9) krijg ik met het installer account:
code:
1
{ "error" : "403 - Forbidden", "info": "not authorized" }
In de TS staat hoe je in kan loggen op v5, dat kan niet met je installer account

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
RobWest schreef op zondag 16 april 2023 @ 16:44:
[...]

In de TS staat hoe je in kan loggen op v5, dat kan niet met je installer account
Ik denk dat je v7 bedoelt? Ik doe alles met het installer account op v5, alle deze ene URL geeft een 403.

[ Voor 14% gewijzigd door RichieB op 16-04-2023 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
RichieB schreef op zondag 16 april 2023 @ 17:45:
[...]

Ik denk dat je v7 bedoelt? Ik doe alles met het installer account op v5, alle deze ene URL geeft een 403.
Sorry, ik heb niet goed opgelet. Op mijn v5 krijg ik ook dezelfde foutmelding.

PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waps61
[EDITED}Vandaag opeen problemen met api/v1/production/inverters. Krijg de melding: Cannot GET /api/v1/production/inverters.
Tot gisteren werkte dat als een speer?{/EDITED]

Dan moet je niet je wachtwoord veranderen 7(8)7

[ Voor 17% gewijzigd door Waps61 op 19-04-2023 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SK70
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 01-05-2024
Iemand al eens iets gedaan met het automatiseren van uit- en aanzetten van de zonnepanelen/teruglevering?
Met het steeds voller wordende energienet ga je op zon-piekuren betalen voor terugleveren ipv dat je ontvangt.

Ik heb gezien dat je in de enphase manager app de productie kan uitzetten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YY3VlTntHSRQNDjXrywojtzTJao=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BnFCWxFhjaESE6mfHSfhmeWg.png?f=fotoalbum_large

Mijn idee (vast ook al door iemand anders bedacht):
Via mijn energieleverancier haal ik via HomeAssistant de laatste tarieven op. Deze worden nl per uur aangepast. Ik zou graag willen automatiseren dat als de teruglevertarieven onder de 0 EUR uitkomen de zonnepanelen uitgezet worden. Ze gaan dan vanzelfsprekend weer aan als ze weer geld gaan opleveren.

Kan zoiets en heeft iemand al geprobeerd iets soorteglijks te automatiseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
SK70 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 22:43:
Iemand al eens iets gedaan met het automatiseren van uit- en aanzetten van de zonnepanelen/teruglevering?
Met het steeds voller wordende energienet ga je op zon-piekuren betalen voor terugleveren ipv dat je ontvangt.

[Afbeelding]

Via mijn energieleverancier haal ik via HomeAssistant de laatste tarieven op. Deze worden nl per uur aangepast. Ik zou graag willen automatiseren dat als de teruglevertarieven onder de 0 EUR uitkomen de zonnepanelen uitgezet worden. Ze gaan dan vanzelfsprekend weer aan als ze weer geld gaan opleveren.

Heb je dan een dynamisch tarief?
Want als je saldeert, dan gebeurt dat op contractperiode per kWh, dan heb je niets te maken met variabele tarieven per dag.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SK70
Ja, ik heb een dynamisch tarief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miersel
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 15:36
Goedenavond,

Ik heb me het afgelopen jaar op diverse Tweakers fora ingelezen over zonnepanelen en meer in het bijzonder Enphase. Geweldig dat er zoveel kennis aanwezig is. Sinds enkele weken is bij mij een Enphase systeem geïnstalleerd. Ik heb het idee dat ik, op basis van Tweakers, op onderdelen vaak meer wist dan mijn installateur (hoewel dat bij sommige installateurs niet zo moeilijk is).

Nu de installatie een feit is ben ik me aan het verdiepen in het beschikbaar krijgen van data (ik ben wel van meten = weten). Ik zou in ieder geval graag de productie gedurende de dag per micro in beeld krijgen (heb aardig wat last van schaduw) en eventuele foutmeldingen kunnen inzien (bv afschakelen door te hoge spanning). Daarnaast wil ik de productiedata in het algemeen (per dag, per micro) gaan verzamelen. Ik heb een Envoy metered met (inmiddels oOo ) goed geïnstalleerde meetspoelen. Heb ook Homewizard meters (P1, stekkers en driefasenmeter voor de panelen) waarvan ik de data zou willen combineren met die van de Envoy.

Ben me nog aan het oriënteren via welk systeem ik dit alles wil gaan verzamelen (heb beperkte ervaring met HA), maar waar het volgens mij begint is toegang tot de Envoy. Ik beschik nu over een eigenaarsaccount, aangemaakt door mijn installateur, maar daarmee heb ik volgens mij geen toegang tot bovengenoemde data per micro.

De vraag is: hoe kom ik aan voldoende toegang tot de Envoy gegevens. Ik heb IQ8+ micro’s, softwareversie van de Envoy is D7.6.114. De truc met de ‘installer’ en reverse-engineered wachtwoord gaat helaas niet op.

De vragen die ik heb:
Kan ik met een DHZ account bovengenoemde data zien of heb ik dan een installer account nodig (die lijkt niet zo makkelijk aan te vragen)?
Kan ik het toevoegen van mijn installatie aan een DHZ account zelf (ik begrijp dat er meerdere beheeraccounts aan één installatie gekoppeld kunnen worden) of moet dat persé via de installateur?
Zijn er nog mogelijkheden om zonder medewerking van de installateur (weet niet of die moeilijk gaat doen ivm garantie) toegang te krijgen tot de data?

Zou fijn zijn als iemand me op weg kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Laatst online: 04-07 15:07

[Afbeelding]

Als je hier meer over te weten komt, hoor ik het graag, ik zoek ook zoiets en zit in dezelfde situatie als jij.
Wat ik tot nu toe gevonden heb:
https://www4.enphase.com/...se-systems-explained-dnsp

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Laatst online: 02-07 22:04
SK70 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 23:08:
Ja, ik heb een dynamisch tarief
Beetje offtopic, maar ben wel benieuwd naar de beweegredenen om een dynamisch contract te nemen wanneer je ook zonnepanelen hebt. Nu je nog mag salderen leek een dynamisch contract mij nog niet heel gunstig!?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SK70
Idd off topic, maar eea komt enerzijds door verhuizing tijdens t hoogtepunt van de energiecrisis, waarbij vaste contacten sowieso niet af te sluiten waren en als ze dat wel waren niet tegen een "normale" prijs. Anderzijds is een dynamisch contract momenteel nog steeds goedkoper dan nu te kiezen voor een vast contract (in mijn situatie)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• reneklootwijk
Ja dat heb ik gedaan.

Om de huidige config op te vragen:
code:
1
GET http://envoy.local/ivp/mod/603980032/mode/power

Response:
code:
1
{ "powerForcedOff" : false}

Om de productie uit te zetten:
code:
1
PUT http://envoy.local/ivp/mod/603980032/mode/power

met als payload (body):
code:
1
{"length":1,"arr”:[1]}

Om de productie weer aan te zetten:
code:
1

met als payload (body):
code:
1
{"length":1,"arr”:[0]}

Je moet hiervoor wel geauthenticeerd zijn met het installer account (firmware 5.x) of een token hebben (firmware 7.x).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SK70
Top!
Ga ik mee aan de slag.
Dank je wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredXP
  • Registratie: Juni 2022
  • Niet online
reneklootwijk schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 16:22:
[...]
Ja dat heb ik gedaan.

Om de huidige config op te vragen:
code:
1
GET http://envoy.local/ivp/mod/603980032/mode/power

Response:
code:
1

Om de productie uit te zetten:
code:
1

met als payload (body):
code:
1
{"length":1,"arr”:[1]}

Om de productie weer aan te zetten:
code:
1

met als payload (body):
code:
1
{"length":1,"arr”:[0]}

Je moet hiervoor wel geauthenticeerd zijn met het installer account (firmware 5.x) of een token hebben (firmware 7.x).
Heb je hier voor mij misschien meer / uitgebreidere informatie over?
Wil namelijk hetzelfde doen maar kom er niet uit.

Heb een token aangemaakt via: https://enphase.com/downl...oken-based-authentication en dan via 'Accessing IQ Gateway Local APIs or Local UI With Token-Based Authentication'
Het token werkt via de browser maar niet via curl.

Zonnepanelen en Gateway zijn trouwens geïnstalleerd door een externe partij.
Na oplevering heb ik hiervoor een normaal account aangemaakt voor gebruik in de App.
Kan ik dit nog wijzigen in een installer account?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
FredXP schreef op maandag 24 april 2023 @ 10:24:
[...]

Na oplevering heb ik hiervoor een normaal account aangemaakt voor gebruik in de App.
Deze vraag wordt ongeveer 2 keer per pagina gesteld. Even zoeken/ teruglezen en je hebt je antwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waps61
Miersel schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 00:08:

Nu de installatie een feit is ben ik me aan het verdiepen in het beschikbaar krijgen van data (ik ben wel van meten = weten). Ik zou in ieder geval graag de productie gedurende de dag per micro in beeld krijgen (heb aardig wat last van schaduw) en eventuele foutmeldingen kunnen inzien (bv afschakelen door te hoge spanning). Daarnaast wil ik de productiedata in het algemeen (per dag, per micro) gaan verzamelen. Ik heb een Envoy metered met (inmiddels oOo ) goed geïnstalleerde meetspoelen. Heb ook Homewizard meters (P1, stekkers en driefasenmeter voor de panelen) waarvan ik de data zou willen combineren met die van de Envoy.
Dat kan ook zonder DIY of installer account met bv Node-Red zie bv van vandaag (mager resultaat)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8nLPjCF5uBRpIUGkK9psD1-7XaA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DWMrMqvJ5DEKAt9R7AO2U3b1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miersel
Waps61 schreef op maandag 24 april 2023 @ 17:37:
[...]

Dat kan ook zonder DIY of installer account met bv Node-Red zie bv van vandaag (mager resultaat)
[Afbeelding]
Aha, dat ken ik nog niet. Gaat dan via de Envoy of lees je de micro’s direct uit (kan dat)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waps61
Miersel schreef op maandag 24 april 2023 @ 20:55:
[...]

Aha, dat ken ik nog niet. Gaat dan via de Envoy of lees je de micro’s direct uit (kan dat)?
Dat gaat via de envoy; Zie beschrijving hiervoor https://github.com/Maarten234/Enphase-Envoy-D7.0.X-node-red
Ik heb daar een dashboard bijgebouwd om eea inzichtelijk te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miersel
Waps61 schreef op maandag 24 april 2023 @ 21:27:
[...]

Dat gaat via de envoy; Zie beschrijving hiervoor https://github.com/Maarten234/Enphase-Envoy-D7.0.X-node-red
Ik heb daar een dashboard bijgebouwd om eea inzichtelijk te maken
Top, dank d:)b ! Dan ga ik me daar eens in verdiepen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nos
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-07 15:51

nos

Zie link

https://community.home-as...are-7-x-my-setup/563828/3

Laatse versie firmware

Toegang dmv token

Gegevens opahelen dmv een api

Code spreekt voorzich en makkelijk om te bouwen..

Wellicht kunnen jullie hier iets mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredXP
  • Niet online
Panzer_V schreef op maandag 24 april 2023 @ 10:29:
[...]

Deze vraag wordt ongeveer 2 keer per pagina gesteld. Even zoeken/ teruglezen en je hebt je antwoord.
Excuses, inmiddels zowat de hele thread doorgenomen maar erg intuïtief is het voor mij nog steeds niet.
Verschillende accounts, verschillende hardware-versies en verschillende api's :(
Maar ondertussen een installer account aangemaakt en toegang gegeven tot het systeem.
Dit is ook zichtbaar in het installer account.

Nadat ik een token heb aangemaakt op: https://entrez.enphaseenergy.com/entrez_tokens kan ik hiermee lokaal inloggen op de Envoy.
Op het adres: https://192.168.x.x/ivp/mod/603980032/mode/power krijg ik de output
code:
1

Maar wanneer ik via curl:
code:
1
curl -v -f -k -H "Accept: application/json" -H "Authorization: Bearer ZELFDE_TOKEN_ALS_BROWSER" -X GET https://192.168.x.x/ivp/mod/603980032/mode/power

krijg ik de melding:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
Note: Unnecessary use of -X or --request, GET is already inferred.
*   Trying 192.168.x.x:443...
* Connected to 192.168.x.x (192.168.x.x) port 443 (#0)
* ALPN: offers h2
* ALPN: offers http/1.1
* [CONN-0-0][CF-SSL] (304) (OUT), TLS handshake, Client hello (1):
* [CONN-0-0][CF-SSL] (304) (IN), TLS handshake, Server hello (2):
* [CONN-0-0][CF-SSL] TLSv1.2 (IN), TLS handshake, Certificate (11):
* [CONN-0-0][CF-SSL] TLSv1.2 (IN), TLS handshake, Server key exchange (12):
* [CONN-0-0][CF-SSL] TLSv1.2 (IN), TLS handshake, Server finished (14):
* [CONN-0-0][CF-SSL] TLSv1.2 (OUT), TLS handshake, Client key exchange (16):
* [CONN-0-0][CF-SSL] TLSv1.2 (OUT), TLS change cipher, Change cipher spec (1):
* [CONN-0-0][CF-SSL] TLSv1.2 (OUT), TLS handshake, Finished (20):
* [CONN-0-0][CF-SSL] TLSv1.2 (IN), TLS change cipher, Change cipher spec (1):
* [CONN-0-0][CF-SSL] TLSv1.2 (IN), TLS handshake, Finished (20):
* SSL connection using TLSv1.2 / ECDHE-RSA-AES256-GCM-SHA384
* ALPN: server did not agree on a protocol. Uses default.
* Server certificate:
*  subject: CN=envoy-1222xxxxxxxx
*  start date: Nov 28 05:18:18 2022 GMT
*  expire date: Nov 28 05:18:18 2023 GMT
*  issuer: CN=envoy-1222xxxxxxxx
*  SSL certificate verify ok.
> GET /ivp/mod/603980032/mode/power HTTP/1.1
> Host: 192.168.x.x
> User-Agent: curl/7.87.0
> Accept: application/json
> Authorization: Bearer eyJra.......
> 
* Mark bundle as not supporting multiuse
< HTTP/1.1 401 Unauthorized
< Server: openresty/1.17.8.1
< Date: Tue, 25 Apr 2023 14:11:31 GMT
< Content-Type: text/html
< Content-Length: 555
< Connection: keep-alive
* The requested URL returned error: 401
* Closing connection 0
* [CONN-0-0][CF-SSL] TLSv1.2 (OUT), TLS alert, close notify (256):
curl: (22) The requested URL returned error: 401

Wat gaat hier mis of doe ik verkeerd?
Gebruik exact hetzelfde token als in de browser en daar doet hij het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rem_hopster
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17:24
Hallo allemaal,

Eergister zijn er 11 mooie panelen gelegd en heb ik een envoy gateway (firmware 7.6.115)
Alles is aangesloten en aangemeld.
Gisterochtend vroeg was de gateway offline en toen ik thuis kwam online en werd er stroom opgewekt en teruggeleverd.

Vanochtend 7uur 22 staan de panelen allemaal zo rond 120wph. Echter is de gateway niet verbonden met internet en kreeg ik een melding in de app, dat deze offline was.

De leverancier heeft de gateway in de laatst beschilbare poort van de ziggo router gestopt.

Ik zie in de app dat er stroom opgewekt wordt, niet veel nog 1.4 kwh en nu de zon wat meer gaat schijnen is de gateway verbonden met het internet.

Het lijkt nu dat de gateway zijn verbinding pas activeert met het netwerk, wanneer er voldoende zonlicht is.

Dat is mijn gevoel en kan hier niets over terugvinden.

Ik zie ook op de meter dat er 1 kwh is teruggeleverd. Dus het functioneert wel.

Heeft iemand hier een verklaring voor het offline en online gaan?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:34

ben

rem_hopster schreef op donderdag 27 april 2023 @ 09:48:
Hallo allemaal,

Eergister zijn er 11 mooie panelen gelegd en heb ik een envoy gateway (firmware 7.6.115)
Alles is aangesloten en aangemeld.
Gisterochtend vroeg was de gateway offline en toen ik thuis kwam online en werd er stroom opgewekt en teruggeleverd.

Vanochtend 7uur 22 staan de panelen allemaal zo rond 120wph. Echter is de gateway niet verbonden met internet en kreeg ik een melding in de app, dat deze offline was.

De leverancier heeft de gateway in de laatst beschilbare poort van de ziggo router gestopt.

Ik zie in de app dat er stroom opgewekt wordt, niet veel nog 1.4 kwh en nu de zon wat meer gaat schijnen is de gateway verbonden met het internet.

Het lijkt nu dat de gateway zijn verbinding pas activeert met het netwerk, wanneer er voldoende zonlicht is.

Dat is mijn gevoel en kan hier niets over terugvinden.

Ik zie ook op de meter dat er 1 kwh is teruggeleverd. Dus het functioneert wel.

Heeft iemand hier een verklaring voor het offline en online gaan?

Alvast bedankt
Hier de laatste week ook regelmatig last dat de gateway geen contact kan maken met de enphase server waardoor je geen actueel inzicht krijgt in je opbrengst (en je eventuele afname), afgezien dat dit soms wat vervelend kan zijn heeft dit verder geen invloed op je opbrengst. Normaliter maakt de gateway 24/7 om de 15 minuten even contact met de enphase server om de data te verzenden,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneklootwijk
FredXP schreef op maandag 24 april 2023 @ 10:24:
[...]

Heb je hier voor mij misschien meer / uitgebreidere informatie over?
Wil namelijk hetzelfde doen maar kom er niet uit.

Heb een token aangemaakt via: https://enphase.com/downl...oken-based-authentication en dan via 'Accessing IQ Gateway Local APIs or Local UI With Token-Based Authentication'
Het token werkt via de browser maar niet via curl.

Zonnepanelen en Gateway zijn trouwens geïnstalleerd door een externe partij.
Je hebt geen installer account nodig voor firmware 7.x. Het token wordt ingewisseld bij de Envoy voor een session Id (cookie), dit moet je in de curl gebruiken. Als je in een browser naar envoy.local gaat en dan inlogt, kan je zien dat je browser het token omwisselt voor een cookie dat sessionId heet. Dit cookie moet je toevoegen aan je curl request, dus zoiets als:

code:
1
curl https://envoy.local/<uri> --cookie "sessionId=....." --insecure

waarbij je de waarde van het cookie invult op de puntjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneklootwijk
FredXP schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 16:20:
[...]

Excuses, inmiddels zowat de hele thread doorgenomen maar erg intuïtief is het voor mij nog steeds niet.
Verschillende accounts, verschillende hardware-versies en verschillende api's :(
Maar ondertussen een installer account aangemaakt en toegang gegeven tot het systeem.
Dit is ook zichtbaar in het installer account.

Nadat ik een token heb aangemaakt op: https://entrez.enphaseenergy.com/entrez_tokens kan ik hiermee lokaal inloggen op de Envoy.
Op het adres: https://192.168.x.x/ivp/mod/603980032/mode/power krijg ik de output
code:
1

Maar wanneer ik via curl:
code:
1
curl -v -f -k -H "Accept: application/json" -H "Authorization: Bearer ZELFDE_TOKEN_ALS_BROWSER" -X GET https://192.168.x.x/ivp/mod/603980032/mode/power

krijg ik de melding:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
Note: Unnecessary use of -X or --request, GET is already inferred.
*   Trying 192.168.x.x:443...
* Connected to 192.168.x.x (192.168.x.x) port 443 (#0)
* ALPN: offers h2
* ALPN: offers http/1.1
* [CONN-0-0][CF-SSL] (304) (OUT), TLS handshake, Client hello (1):
* [CONN-0-0][CF-SSL] (304) (IN), TLS handshake, Server hello (2):
* [CONN-0-0][CF-SSL] TLSv1.2 (IN), TLS handshake, Certificate (11):
* [CONN-0-0][CF-SSL] TLSv1.2 (IN), TLS handshake, Server key exchange (12):
* [CONN-0-0][CF-SSL] TLSv1.2 (IN), TLS handshake, Server finished (14):
* [CONN-0-0][CF-SSL] TLSv1.2 (OUT), TLS handshake, Client key exchange (16):
* [CONN-0-0][CF-SSL] TLSv1.2 (OUT), TLS change cipher, Change cipher spec (1):
* [CONN-0-0][CF-SSL] TLSv1.2 (OUT), TLS handshake, Finished (20):
* [CONN-0-0][CF-SSL] TLSv1.2 (IN), TLS change cipher, Change cipher spec (1):
* [CONN-0-0][CF-SSL] TLSv1.2 (IN), TLS handshake, Finished (20):
* SSL connection using TLSv1.2 / ECDHE-RSA-AES256-GCM-SHA384
* ALPN: server did not agree on a protocol. Uses default.
* Server certificate:
*  subject: CN=envoy-1222xxxxxxxx
*  start date: Nov 28 05:18:18 2022 GMT
*  expire date: Nov 28 05:18:18 2023 GMT
*  issuer: CN=envoy-1222xxxxxxxx
*  SSL certificate verify ok.
> GET /ivp/mod/603980032/mode/power HTTP/1.1
> Host: 192.168.x.x
> User-Agent: curl/7.87.0
> Accept: application/json
> Authorization: Bearer eyJra.......
> 
* Mark bundle as not supporting multiuse
< HTTP/1.1 401 Unauthorized
< Server: openresty/1.17.8.1
< Date: Tue, 25 Apr 2023 14:11:31 GMT
< Content-Type: text/html
< Content-Length: 555
< Connection: keep-alive
* The requested URL returned error: 401
* Closing connection 0
* [CONN-0-0][CF-SSL] TLSv1.2 (OUT), TLS alert, close notify (256):
curl: (22) The requested URL returned error: 401
ervolg

Wat gaat hier mis of doe ik verkeerd?
Gebruik exact hetzelfde token als in de browser en daar doet hij het wel.
Je browser wisselt het token om in een session Id bij de envoy (via get https://envoy.local/auth/check_jwt), in de response wordt er een cookie gezet (sessionId). Dit cookie moet vervolgens gebruikt worden in de API calls op de Envoy, dus ook als je curl gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Dit werkt het makkelijkst door bij de eerste curl “-c cookies.txt” te gebruiken om de ontvangen cookies op te slaan. En bij het 2e request “-b cookies.txt” om de opgeslagen cookies te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredXP
  • Niet online
Dank jullie wel @reneklootwijk en @RichieB
Hiermee ben ik enorm geholpen :-)

@RichieB curl -c slaat het cookie op, -b leest hem ;-)

Zit er ook nog een geldigheidsduur aan het cookie?

Nogmaals bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheByteBoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 03-07 21:23
TheByteBoy schreef op maandag 20 februari 2023 @ 14:04:
Hoi, simpele vraag, op envoy.local staat bij mijn Q relais '0 operating'. Is dit tijdens normaal bedrijf de bedoeling? Of had er '1 operating' of zoiets moeten staan? Beide leds van het relais in de meterkast zijn groen. Bedankt

Betreft een Envoy S metered (env-s-em-230) met D7.0.88 firmware, 1 fase Q relais.

[Afbeelding]
Om mijn eigen vraag te beantwoorden. Op aangeven van @ardvark99 heb ik https://envoy/installer/setup/home#meters/detail/production geopend. Daar kon ik gewoon inloggen met een token aangemaakt met mijn huiseigenaar account op https://entrez.enphaseenergy.com/. Toen werd een soort initial_setup automatisch geopend die vroeg naar het aantal Q relays dat ik heb. Daar was niks ingevuld, terwijl daar wel al het juiste aantal microinverters stond ingevuld. Daar heb ik 1 neergezet (helaas geen screenshot gemaakt) en sindsdien staat er '1 operating' bij Q relays. Bijzonder dat je met een huiseigenaren account token gewoon in het installer deel van je lokale envoy kan komen. Niet dat ik daarover klaag ;)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• vinniefireman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 04-07 19:36
Voor de geïnteresseerde Home Assistant gebruikers, ik heb een bestaande Enphase integratie aangepast om veel meer gegevens te tonen per omvormer. Ook heb ik een switch toegevoegd om de productie in/uit te schakelen. Installer account vereist, alleen getest op mijn Envoy met firmware 7.6.111.

https://github.com/vincen...t_enphase_envoy_installer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gilphrORn5yZs2Na6X0_8lvzFCE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9Rde4OSec903VWIlZhncQYBV.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 10 ... 23 Laatste