Acties:
  • 0Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:04

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

vinniefireman schreef op maandag 1 mei 2023 @ 22:56:
Voor de geïnteresseerde Home Assistant gebruikers, ik heb een bestaande Enphase integratie aangepast om veel meer gegevens te tonen per omvormer. Ook heb ik een switch toegevoegd om de productie in/uit te schakelen. Installer account vereist, alleen getest op mijn Envoy met firmware 7.6.111.

https://github.com/vincen...t_enphase_envoy_installer

[Afbeelding]
En is deze specifiek voor een 'metered' versie? Of kan je e.e.a. ook tonen voor een 'standard' versie?

3850Wp WZW, 1155Wp ONO - Enphase IQ7+ - pvoutput.org

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vinniefireman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 01-06 23:08
Panzer_V schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 07:29:
En is deze specifiek voor een 'metered' versie? Of kan je e.e.a. ook tonen voor een 'standard' versie?
Alle info is er ook voor de standard (ik heb zelf ook een standard)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:21
Ook heb ik een switch toegevoegd om de productie in/uit te schakelen.
Kan je dan per micro de productie uitschakelen? Want normaal gesproken kan je alleen maar alles in- of uitschakelen.

8080Wp op oost / west (Barneveld) • PVOutput
Het grote Enphase topicHaal meer uit je Envoy!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vinniefireman
Pazo schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 08:38:
Kan je dan per micro de productie uitschakelen? Want normaal gesproken kan je alleen maar alles in- of uitschakelen.
De productie switch is alleen per Envoy, dus alle micro’s tegelijk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ngommers
  • Registratie: November 2005
  • Nu online
jammer dat ik geen Installer account heb.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bes-r
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:32
@vinniefireman goed werk! Ik heb een issue aangemaakt met de vraag of je een 3- fase systeem wilt ondersteunen. Dat zou het helemaal af maken.

@ngommers een DHZ-account aanmaken en Enphase (of je installateur) vragen of ze hem willen koppelen. Wel even een ander mailadres gebruiken.

[Nickchange] SpamPimp --> bes-r

Acties:
  • 0Henk 'm!

• berend_
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01:39
Voor de geïnteresseerde Home Assistant gebruikers, ik heb een bestaande Enphase integratie aangepast om veel meer gegevens te tonen per omvormer. Ook heb ik een switch toegevoegd om de productie in/uit te schakelen. Installer account vereist, alleen getest op mijn Envoy met firmware 7.6.111.
Super! Is het ook aan te passen zo dat het werkt voor Envoy's met firmware D5.0.55?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sikkek
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:20
ngommers schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:20:
jammer dat ik geen Installer account heb.
Die kan je toch zo aanmaken bij Enphase? Ook als een installateur het heeft aangelegd, kun je zelf een installateurs account maken en jezelf toegang geven tot je systeem.

• vinniefireman
berend_ schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 09:13:
Super! Is het ook aan te passen zo dat het werkt voor Envoy's met firmware D5.0.55?
Ik weet niet of de V5 software het benodigde api endpoint heeft. En ik heb ook geen Envoy met V5 software om te testen. Je kunt de integratie proberen, misschien werkt het gewoon.

• ngommers
  • Nu online
bes-r schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 08:51:
@vinniefireman goed werk! Ik heb een issue aangemaakt met de vraag of je een 3- fase systeem wilt ondersteunen. Dat zou het helemaal af maken.

@ngommers een DHZ-account aanmaken en Enphase (of je installateur) vragen of ze hem willen koppelen. Wel even een ander mailadres gebruiken.
Sikkek schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 21:11:
[...]

Die kan je toch zo aanmaken bij Enphase? Ook als een installateur het heeft aangelegd, kun je zelf een installateurs account maken en jezelf toegang geven tot je systeem.
Raden jullie dan een DHZ account aan of moet ik mij als fictief bedrijf registeren? Zitten er veel verschillen in die 2 accounts? en behoud ik gewoon mijn garantie via de installateur? mag de installateur het weigeren als ik z'n account via hem wil toevoegen?

• Sikkek
ngommers schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 19:19:
[...]

[...]

Raden jullie dan een DHZ account aan of moet ik mij als fictief bedrijf registeren? Zitten er veel verschillen in die 2 accounts? en behoud ik gewoon mijn garantie via de installateur? mag de installateur het weigeren als ik z'n account via hem wil toevoegen?
Ik heb zelf een installer account aangemaakt, de 'echte' installateur heeft gewoon nog toegang en staat ook geregistreerd als systeem-onderhouder. Als je een installer-account hebt aangemaakt (wel een ander e-mail adres gebruiken dan je owner-account), kun je zelf via de Enlightne app de installer account rechten geven. Je 'echte' installateur komt daar niet aan te pas en kan de rechten ook niet verwijderen.

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 00:00
Sikkek schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 19:40:
[...]

Ik heb zelf een installer account aangemaakt, de 'echte' installateur heeft gewoon nog toegang en staat ook geregistreerd als systeem-onderhouder. Als je een installer-account hebt aangemaakt (wel een ander e-mail adres gebruiken dan je owner-account), kun je zelf via de Enlightne app de installer account rechten geven. Je 'echte' installateur komt daar niet aan te pas en kan de rechten ook niet verwijderen.
Ik heb mijn thuis eigenaar account door Enphase support laten aanpassen naar DHZ account. Duurde wel 2 weken, reactie snelheid was niet snel, waarbij o.a. gevraagd werd waarom en of de installateur verwijderd moest worden. Sinds vandaag omgezet en actief. Zo kan het dus ook.

• Sikkek
ardvark99 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 20:44:
[...]

Ik heb mijn thuis eigenaar account door Enphase support laten aanpassen naar DHZ account. Duurde wel 2 weken, reactie snelheid was niet snel, waarbij o.a. gevraagd werd waarom en of de installateur verwijderd moest worden. Sinds vandaag omgezet en actief. Zo kan het dus ook.
Maar dat duurt dus veel langer :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bes-r
Sikkek schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 21:56:
[...]

Hier binnen een dag geregeld. Zelf een DHZ-account aangemaakt. Kon hem niet zelf toevoegen aan mijn installatie, dat heeft Enphase toen direct na een mailtje geregeld. Ze vroegen enkel om een bevestiging.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ardvark99
Sikkek schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 21:56:
[...]

Klopt, maar ik heb geen haast, moet de spullen nog bestellen voor de uitbreiding. En natuurlijk kon ik via een ander mail adres een DHZ of installer account aanmaken. Maar ik wou gewoon mijn bestaande account om laten zetten, dat kan dus ook.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-06 12:32
Omdat het licht dit topic raakt, citeer ik een stukje van mijzelf uit het algemene Enphase-topic m.b.t. het aansluiten van CT-meetspoelen.
The Zep Man schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 08:43:
Het resultaat van het installeren van alle spoelen is dat je in Enlighten meer inzicht krijgt in wat je produceert, wat je zelf verbruikt en wat je aan het net levert. Dit zie je ook terug in bijvoorbeeld Home Assistant. Waardes die afhankelijk zijn van CT-meetspoelen:
• sensor.envoy_(serienummer)_current_power_consumption
sensor.envoy_(serienummer)_current_power_production (deze werkt ook zonder CT-spoelen)
• sensor.envoy_(serienummer)_lifetime_energy_consumption
• sensor.envoy_(serienummer)_lifetime_energy_production
• sensor.envoy_(serienummer)_today_s_energy_consumption
• sensor.envoy_(serienummer)_today_s_energy_production

De lifetime-waardes kan je toevoegen aan het energy dashboard. Production is altijd nuttig. Consumption hoef je alleen toe te voegen als je niet je verbruik van het net op een andere manier meet (zoals via een smart meter).
Ik gebruik deze HACS custom integration (posixx) vanwege dat het een nieuwe installatie met V7 firmware betreft.
eymey schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 22:40:
Toch vind ik het nog wel jammer dat de auteur van de integratie die ook (mede) live-streaming vanuit de Envoy naar MQTT doet, (nog) geen update heeft gedaan om ook D7.x te ondersteunen en dat volgens mij ook niet van plan lijkt. Want live view (nog vaker dan 30 seconden) moet volgens mij ook onder D7.x wel kunnen.
Met de HACS integration van posixx kan je zelf de interval bepalen als je de broncode induikt. 30 seconden is simpelweg de standaardwaarde.

[Voor 25% gewijzigd door The Zep Man op 05-05-2023 12:52]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sikkek
Ik heb iets geks met de envoy web page. Sinds ik denk een week of twee zoe ik dit bij de lifetime production:
https://tweakers.net/i/8E9NzV7FiRiiombkLtR1Jlozsvg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V0bVA5b4o2m0nZZbQSuS0aia.png?f=fotoalbum_large
Dus 390 kWh lifetime productie
Echter heb ik veel meer geproduceerd, in Enlighten zie ik dit:

1,58 MWh lifetime, dit getal klopt.
Herkent iemand dit en is het op te lossen?

[Voor 4% gewijzigd door Sikkek op 05-05-2023 14:20]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:27

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

Ik heb mijn Envoy aan Domoticz gekoppeld, dat ging prima. Mij valt echter wat op in de grafieken.
Eerder deze week was de grafiek zo goed als vloeiend met elke minuut een update:

Echter sinds een paar dagen wordt de grafiek steeds "blokkiger". Het gerapporteerde vermogen blijft soms minuten lang hetzelfde, om dan ineens te verspringen.

Aan het systeem of instellingen is niets gewijzigd. Iemand wellicht een idee hoe dit komt?

3800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Zep Man
Microkid schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 17:32:
Eerder deze week was de grafiek zo goed als vloeiend met elke minuut een update:
[Afbeelding]

Echter sinds een paar dagen wordt de grafiek steeds "blokkiger". Het gerapporteerde vermogen blijft soms minuten lang hetzelfde, om dan ineens te verspringen.
[Afbeelding]

Aan het systeem of instellingen is niets gewijzigd. Iemand wellicht een idee hoe dit komt?
Ik had iets in de commit log van de posixx HACS integration gelezen dat de zeven dagen waardes uit de Envoy niet betrouwbaar zijn. Daarom worden ze daar niet in getoond.

Ik zou de data van het totaal aan geleverde energie constant verzamelen en alleen die data gebruiken, in plaats van te vertrouwen op de historie in het apparaat. Tenminste, als je dat niet al doet.

Als het wel goede data is, controleer of je Envoy wel een stabiele internetverbinding heeft. Is die draadloos aangesloten of via ethernet?

[Voor 8% gewijzigd door The Zep Man op 05-05-2023 20:43]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:27

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

The Zep Man schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 20:40:
[...]
Ik had iets in de commit log van de posixx HACS integration gelezen dat de zeven dagen waardes uit de Envoy niet betrouwbaar zijn. Daarom worden ze daar niet in getoond.

Ik zou de data van het totaal aan geleverde energie constant verzamelen en alleen die data gebruiken, in plaats van te vertrouwen op de historie in het apparaat. Tenminste, als je dat niet al doet.

Als het wel goede data is, controleer of je Envoy wel een stabiele internetverbinding heeft. Is die draadloos aangesloten of via ethernet?
Het gaat toch gewoon om de live data die via de json opgevraagd wordt?
De gateway is bedraad aangesloten.

3800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-06 11:28

Hari-Bo

F5 addict

Sinds gisteren loopt de Envoy-S te stuiteren, en zie ik om de 20~30 seconde ICMP timeouts. De lokale status pagina laat nog wel een valide netwerk config zien, maar tests etc kan ik niet doorvoeren ivm timeouts.
Voor de zekerheid de volgende stappen al gedaan;
Netwerk kabel vervangen
Wijzigen poort op switch
Auto-negotiate aangepast naar 100FDX

Maar het gedrag blijft hetzelfde. In de handleiding zie ik een stap om met WiFi te verbinden (enkel om uit te sluiten of dat dan wel/niet functioneert) en daarbij moet je een knop indrukken welke dan 8 uur een lokale AP aanmaakt welke je dan met Envoy installer lokaal kan verbinden.

Mijn vraag is kan ik bovenstaande stap uitvoeren zonder verdere wijziging configuratie omdat deze al sinds oktober in bedrijf is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Zep Man
Microkid schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 20:49:
[...]

Het gaat toch gewoon om de live data die via de json opgevraagd wordt?
De gateway is bedraad aangesloten.
Ik weet niet wat Domoticz gebruikt. Tot zover ik weet is er:
• Live opbrengst. Dit werkt als enige waarde zonder CT-spoelen.
• Dagopbrengst.
• Week opbrengst. Deze zou buggy zijn.
• Totaalopbrengst. Dit gebruikt Home Assistant.

[edit]
Van wat ik lees op het HA-forum, schijnt het dat totaalopbrengst kan werken zonder CT-meetspoelen met deze patch voor de HACS integration.

[Voor 23% gewijzigd door The Zep Man op 06-05-2023 08:00]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:11
berend_ schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 09:13:
[...]

bij mijn envoy (versie D5.0.62) is de pagina https://envoy.local/ivp/peb/devstatus niet beschikbaar waardoor de integratie waarschijnlijk niet gaat werken voor versie D5.0.x

7190wp enphase zuid-west, 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-06 13:18
LinuZZ schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 07:32:
[...]

bij mijn envoy (versie D5.0.62) is de pagina https://envoy.local/ivp/peb/devstatus niet beschikbaar waardoor de integratie waarschijnlijk niet gaat werken voor versie D5.0.x
Ik krijg een not authorized error op die pagina, Zowel met installer als envoy geprobeerd.
Het is http en niet https.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sikkek
hremijn schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 08:15:
[...]

Ik krijg een not authorized error op die pagina, Zowel met installer als envoy geprobeerd.
Het is http en niet https.
Bij mij (firmware D7.6.111) krijg ik netjes een json terug op dat adres (wel https overigens). Ingelogd op de envoy met installer account, daarna installer login gekozen en de url in dezelfde browser sessie geopend.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• The Zep Man

[Afbeelding]
Getest. Werkt met een IQ Gateway (metered) met firmware D7.6.114. Vervangt 1 op 1 de HACS custom integration van posixx, en configuratie en data blijven behouden omdat van de overlappende entiteiten de namen gelijk zijn.

[Voor 4% gewijzigd door The Zep Man op 07-05-2023 16:03]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ngommers
  • Nu online
Klopt het dat sinds firmware 7 http://envoy/home enzovoort niet meer werken?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Zep Man
ngommers schreef op zondag 7 mei 2023 @ 19:31:
Klopt het dat sinds firmware 7 http://envoy/home enzovoort niet meer werken?
Staat in de TS.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ngommers
  • Nu online
Daaruit haal ik dat het wel mogelijk is maar met een token, bij mij is https://envoy/home.json (ook al vervang in envoy door het ip adres) al niet te bereiken. https://envoy/auth/check_jwt werkt dus ook niet.

Edit 8/3: Inmiddels ontdekt dat het een cookie probleem is, cookies verwijderd en het werkt weer.

[Voor 13% gewijzigd door ngommers op 08-05-2023 19:06]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Acradavos
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-06 15:30

Acradavos

Poetsfanaat

[Afbeelding]
Werkt deze met 2023.5? Mijn Enphase integratie is sindsdien kapot. Ik las dat er meerdere personen zijn met hetzelfde probleem.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Zep Man
Acradavos schreef op zondag 7 mei 2023 @ 22:06:
[...]

Werkt deze met 2023.5? Mijn Enphase integratie is sindsdien kapot. Ik las dat er meerdere personen zijn met hetzelfde probleem.
Ik draai die op een ondersteunde HA-installatie met alle updates.

In het forklandschap was er ergens een update die ervoor zorgde dat de custom integration ook draait op nieuwere HA-installaties. Die wijzigingen hebben ook hun weg gevonden in deze recente fork.

Ik hoop wel dat er ook moeite gedaan wordt om deze wijzigingen te upstreamen. De originele Enphase Envoy integration is niet bruikbaar voor installaties die sinds een jaar of langer worden opgeleverd.

[Voor 40% gewijzigd door The Zep Man op 08-05-2023 06:34]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mk23
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 02-06 18:29
Afgelopen week is onze PV installatie opgeleverd en heb ik de login gegevens voor de Enphase app gekregen. Daar inloggen gaat zonder problemen, maar aanmelden bij de Enphase integratie in mijn HA werkt niet.
De enphase werd na installatie gelijk herkend, dus dat ging foutloos. E.e.a. is via een UTP kabel direct op de router aangesloten en voorzien van een vast IP adres.

Mijn enphase draait op D70.88 firmware, HA draait op de nieuwste firmware.
login envoy, zonder pw en envoy met de laatste 6 cijfers van de enphase --> werkt niet
login gebruikersaccount app met pw van de app --> werkt niet
login via de pw generator --> werkt niet

Daarmee heb ik wel mijn ideeen uitgeput, wat doe ik verkeerd?

Alvast bedankt,
Dirk

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bes-r
Mk23 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 09:04:

Mijn enphase draait op D70.88 firmware, HA draait op de nieuwste firmware.
login envoy, zonder pw en envoy met de laatste 6
Welkom bij de club!

De officiële integratie is voor firmware v5. Dat gaat niet werken met jouw v7. Lees eerst even de topicstart door. Vervolgens zie je een paar pagina's terug de custom integratie van @vinniefireman of één van de anderen die je in dit topic kunt vinden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• squarewheel
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15-05 14:07

Ik heb een Node-Red flow gevonden die mijn Envoy kan uitlezen maar eigenlijk moet het toch mogelijk zijn om via Node-Red in te loggen op enlighten.enphaseenergy.com en dan uit de binnengekomen brei wat data te halen? Ik doe dat ook met Buienradar.

Als ik een POST doe met de login gegevens krijg ik een session-ID en een token maar ik zou de web pagina inhoud willen alsof ik inlog als gebruiker op een PC??

Maar ik weet veel te weinig van HTTP etc. om dat voor elkaar te krijgen, kan iemand helpen??

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05:16

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
[
    {
        "id": "c967fe73764d8038",
        "type": "ui_date_picker",
        "z": "a0328760f2e5cef0",
        "name": "",
        "label": "Selecteer een datum",
        "group": "a3a6f615e04fd3c6",
        "order": 1,
        "width": "5",
        "height": "1",
        "passthru": true,
        "topic": "",
        "topicType": "str",
        "className": "",
        "x": 180,
        "y": 440,
        "wires": [
            [
                "3794bd96f6b22e4c"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "20f2b9beaf8bef75",
        "type": "inject",
        "name": "Inject date",
        "props": [
            {
                "p": "payload"
            },
            {
                "p": "topic",
                "vt": "str"
            }
        ],
        "repeat": "",
        "crontab": "",
        "once": false,
        "onceDelay": 0.1,
        "topic": "",
        "payload": "",
        "payloadType": "date",
        "x": 160,
        "y": 400,
            [
                "3794bd96f6b22e4c"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "3794bd96f6b22e4c",
        "type": "function",
        "name": "Format date",
        "func": "var date = new Date(msg.payload);\nvar formattedDate = date.getDate().toString().padStart(2, '0') + '-' + (date.getMonth() + 1).toString().padStart(2, '0') + '-' + date.getFullYear();\n\nmsg.payload = formattedDate;\n\nreturn msg;",
        "outputs": 1,
        "noerr": 0,
        "initialize": "",
        "finalize": "",
        "libs": [],
        "x": 370,
        "y": 400,
            [
                "073ef44c96642daa",
                "c34f2cb3a4e7fb22",
                "2740bd4bfd135ed3",
                "02b877d7fc846351",
                "066b0ce19217c986",
                "9d1be6f21afafda9",
                "d17acb6bfef820c2",
                "dc58a0fabad79bd4",
                "b43261327e655730",
                "26d746ca0bc46e0e",
                "f19e1fe3efcf01a8",
                "b83f8f753ce882b7",
                "9bc607f9ba2ebcee",
                "9f2d3e1ce3d6dab8",
                "e0311bee8d1633f6",
                "9265f9c5b637448c",
                "e73a4fc542e38d13",
                "a5bad3e0e969d949",
                "cdc16fa00298e81a",
                "a4205c619f8d68d8",
                "df8189cf17e50c8e",
                "423001fa543d67ad",
                "e2dd87dcddd553c3",
                "13e19fac452871b6",
                "042d049f474e0fcc",
                "8caf11bf16e957d3"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "073ef44c96642daa",
        "type": "change",
        "name": "Add cookie header",
        "rules": [
            {
                "t": "set",
                "p": "headers.Cookie",
                "pt": "msg",
                "to": "form_token=Secret1; _enlighten_4_session=Secret2",
                "tot": "str"
            },
            {
                "p": "url",
                "to": "\"https://enlighten.enphaseenergy.com/systems/2139320/inverters/46974739/time_series_x?&date=\" & $replace(msg.payload, \" \", \"%20\") & \"&stat=POWR\"",
                "tot": "jsonata"
            }
        ],
        "action": "",
        "property": "",
        "from": "",
        "to": "",
        "reg": false,
        "x": 750,
        "y": 260,
            [
                "8c7afe2a524764b3"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "8c7afe2a524764b3",
        "type": "http request",
        "method": "GET",
        "ret": "txt",
        "paytoqs": "ignore",
        "url": "",
        "tls": "",
        "persist": false,
        "proxy": "",
        "authType": "",
        "x": 1030,
        "y": 420,
            [
                "a800e610b7fbfdaf"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "a800e610b7fbfdaf",
        "type": "json",
        "property": "payload",
        "pretty": false,
        "x": 1210,
            [
                "7cef57a21b14be07"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "7cef57a21b14be07",
        "type": "join",
        "mode": "custom",
        "build": "array",
        "property": "payload",
        "propertyType": "msg",
        "key": "topic",
        "joiner": "\\n",
        "joinerType": "str",
        "accumulate": false,
        "timeout": "5",
        "count": "26",
        "reduceRight": false,
        "reduceExp": "",
        "reduceInit": "",
        "reduceInitType": "num",
        "reduceFixup": "",
        "x": 1370,
            [
                "29e82ba2ddb049b1"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "29e82ba2ddb049b1",
        "name": "Extract Power",
        "func": "// Initialiseren van de datastructuren\nvar data = [[], []];\nvar labels = [];\nvar ch_id = [];\nvar date = [];\nvar POWR = [];\n\n// Itereren over de berichten\nfor (var i = 0; i < msg.payload.length; i++) {\n    // Extracting the data from the message\n    ch_id[i] = msg.payload[i].ch_id;\n    date = msg.payload[i].date;\n    POWR[i] = msg.payload[i].POWR;\n\n    // Initialiseren van de data array\n    data[i] = [];\n\n    // Extracting the data from the POWR array\n    for (var j = 0; j < POWR[i].length; j++) {\n        var epoch = POWR[i][j][0] * 1000;\n        var watts = POWR[i][j][1];\n\n        // Pushing the data to the correct arrays\n        data[i][j] = {\"x\": epoch, \"y\": watts};\n    }\n\n    // Pushing the label to the labels array\n    labels.push(date);\n}\n\n// Creating the chart object\nvar chart = [{        \"series\": ch_id,    \"data\": data,    \"labels\": labels}];\n\n// Setting the chart object as the payload\nmsg.payload = chart;\n\n// Returning the modified message\nreturn msg;",
        "x": 1560,
            [
                "bd95aa280c6725a0"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "bd95aa280c6725a0",
        "name": "hernoem panelen",
        "func": "var series = msg.payload[0].series.map(function(ch_id) {\n    switch (ch_id) {\ncase 46974739: return 'G1';\ncase 46974736: return 'G2';\ncase 46974742: return 'G3';\ncase 46975385: return 'A8';\ncase 46974732: return 'G4';\ncase 46975300: return 'V8';\ncase 46974733: return 'K1';\ncase 46974737: return 'G5';\ncase 46976170: return 'V7';\ncase 46976165: return 'A7';\ncase 46974728: return 'G6';\ncase 46974735: return 'K2';\ncase 46974730: return 'A4';\ncase 46974734: return 'A1';\ncase 46974729: return 'G7';\ncase 46974731: return 'A3';\ncase 46974741: return 'A5';\ncase 46974740: return 'A6';\ncase 46974738: return 'K3';\ncase 46976167: return 'V2';\ncase 46976166: return 'V3';\ncase 46976172: return 'V4';\ncase 46976168: return 'V1';\ncase 46976171: return 'V5';\ncase 46976169: return 'V6';\ncase 46974727: return 'A2';\n        // voeg hier extra cases toe voor andere ch_id's\n        default:\n            return ch_id;\n    }\n});\n\n// Maak het bijgewerkte chart object\nvar chart = [{\n    \"series\": series,\n    \"data\": msg.payload[0].data,\n    \"labels\": msg.payload[0].labels\n}];\n\n// Stel de payload in op het bijgewerkte chart object\nmsg.payload = chart;\nmsg.ui_control = {\"colors\":['#000000','#F1FC08','#E0CD00','#F5DA63','#E0A100','#FF9E00','#F5C501','#FCFB5D','#FFC266','#7D1EFC','#3514E0','#7885F5','#145DE0','#145DE0','#A65DFC','#0113F5','#66BEFF','#00F545','#08FCC7','#64FF00','#FF6900','#E03A04','#F57067','#E00456','#F605EF','#FFA66B','#F362F6']};\n\n\n// Stuur de bijgewerkte msg terug\nreturn msg;",
        "x": 1790,
            [
                "0c5e8225d4720d26",
                "d0b29681d84e1614"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "d0b29681d84e1614",
        "name": "Volgorde grafiek",
        "func": "// Extract data from the message payload\nvar data = msg.payload[0].data;\nvar labels = msg.payload[0].labels;\nvar series = msg.payload[0].series;\n\n// Combine data, labels, and series into one array of objects\nvar chartData = [];\nfor (var i = 0; i < series.length; i++) {\n    chartData.push({\n        series: series[i],\n        data: data[i],\n        label: labels[i]\n    });\n}\n\n// Sort the chart data array by series name\nchartData.sort(function(a, b) {\n    var nameA = a.series.toUpperCase(); // ignore upper and lowercase\n    var nameB = b.series.toUpperCase(); // ignore upper and lowercase\n    if (nameA < nameB) {\n        return -1;\n    }\n    if (nameA > nameB) {\n        return 1;\n    }\n\n    // names must be equal\n    return 0;\n});\n\n// Split the chart data array back into separate arrays for series, data, and labels\nvar sortedSeries = [];\nvar sortedData = [];\nvar sortedLabels = [];\nfor (var j = 0; j < chartData.length; j++) {\n    sortedSeries.push(chartData[j].series);\n    sortedData.push(chartData[j].data);\n    sortedLabels.push(chartData[j].label);\n}\n\n// Create the chart object\nvar chart = [{\n    \"series\": sortedSeries,\n    \"data\": sortedData,\n    \"labels\": sortedLabels\n}];\n\n// Set the chart object as the payload\nmsg.payload = chart;\n\n// Return the modified message\nreturn msg;",
        "x": 2020,
            [
                "3491d4db266ca9c8"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "3491d4db266ca9c8",
        "type": "ui_chart",
        "name": "Grafiek van Enphase",
        "group": "a3a6f615e04fd3c6",
        "order": 58,
        "width": "22",
        "height": "13",
        "label": "",
        "chartType": "line",
        "legend": "true",
        "xformat": "dd HH:mm",
        "interpolate": "bezier",
        "nodata": "Opbrengst op de verschillende tijdstippen, opgehaald vanuit Enphase",
        "dot": false,
        "ymin": "",
        "ymax": "",
        "removeOlder": "24",
        "removeOlderPoints": "0",
        "removeOlderUnit": "3600",
        "cutout": 0,
        "useOneColor": false,
        "useUTC": false,
        "colors": [
            "#000000",
            "#aec7e8",
            "#ff7f0e",
            "#2ca02c",
            "#98df8a",
            "#d62728",
            "#ff9896",
            "#9467bd",
            "#ffffff"
        ],
        "useDifferentColor": false,
        "className": "",
        "x": 2260,
            []
        ]
    },
    {
        "id": "c34f2cb3a4e7fb22",
            {
            },
            {
                "to": "\"https://enlighten.enphaseenergy.com/systems/2139320/inverters/46974736/time_series_x?&date=\" & $replace(msg.payload, \" \", \"%20\") & \"&stat=POWR\"",
            }
        ],
        "y": 300,
            [
                "8c7afe2a524764b3"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "2740bd4bfd135ed3",
            {
            },
            {
                "to": "\"https://enlighten.enphaseenergy.com/systems/2139320/inverters/46974742/time_series_x?&date=\" & $replace(msg.payload, \" \", \"%20\") & \"&stat=POWR\"",
            }
        ],
        "y": 340,
            [
                "8c7afe2a524764b3"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "a3a6f615e04fd3c6",
        "type": "ui_group",
        "name": "Mijn beste tablad.",
        "tab": "52f93527d10c3629",
        "disp": true,
        "width": "30",
        "collapse": false,
        "className": ""
    },
    {
        "id": "52f93527d10c3629",
        "type": "ui_tab",
        "name": "Home Automation",
        "icon": "dashboard",
        "disabled": false,
        "hidden": false
    }
]

En dat geeft mij uiteindelijk:

Een overzicht van de dag die ik selecteer.

Je hebt 2 cookies nodig om het te laten werken,
Deze heb ik met de tool burp onderschept, maar volgens mij moet het ook makkelijk kunnen via het browser, en dan F12

Plak je eigen cookies erin en het zal een tijd lang werken.

Daarnaast heeft jouw systeem andere nummers voor het systeem en de inverters.

Gewoon sebastiaan

Acties:
  • +1Henk 'm!

• squarewheel
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15-05 14:07
@Smuggler dankjewel! ik ga puzzelen.... :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• broekieman
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21:49
Wat kan ik meer met een installer account? Ik heb gechat met Enphase en de man zei dat ik dan moest upgraden naar een Enlighten Manager tegen betaling. Hoe kan het anders/goedkoper?
Ik vroeg ook of ze de Envoy konden downgraden naar Firmware V5, maar dat kon dus niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Zep Man
broekieman schreef op maandag 8 mei 2023 @ 20:17:
Wat kan ik meer met een installer account?
Heb je de topicstart gelezen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pazo
broekieman schreef op maandag 8 mei 2023 @ 20:17:
Wat kan ik meer met een installer account? Ik heb gechat met Enphase en de man zei dat ik dan moest upgraden naar een Enlighten Manager tegen betaling. Hoe kan het anders/goedkoper?
Ik vroeg ook of ze de Envoy konden downgraden naar Firmware V5, maar dat kon dus niet.
Anders ook dit stuk uit het andere topic even doornemen :)

Je kunt gewoon een bedrijfsaccount aanmaken zonder betaling.

Mijn Enphase Home Assistant intergratie is er sinds gisteren ineens mee opgehouden, Envoy wordt niet meer gevonden :? Waarschijnlijk toch door de update naar 2023.5.2 gebeurt? Meer mensen last van?
Vanavond maar eens uitzoeken.

[Voor 16% gewijzigd door Pazo op 09-05-2023 08:21]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 21:21
Pazo schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 08:19:
[...]

Anders ook dit stuk uit het andere topic even doornemen :)

Je kunt gewoon een bedrijfsaccount aanmaken zonder betaling.

Mijn Enphase Home Assistant intergratie is er sinds gisteren ineens mee opgehouden, Envoy wordt niet meer gevonden :? Waarschijnlijk toch door de update naar 2023.5.2 gebeurt? Meer mensen last van?
Die van mij werkt nog op 2023.5.2 maar heb wel firmware D7.0.88 dus niet de originele integratie.

SR+ Multi-Coat Red, witte bekleding, 19"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Panzer_V

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

Pazo schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 08:19:
[...]

Jij draait toch nog op versie v.5? En dan gebruikmakende van de "officiele" Enphase integratie?

Ikzelf zit op de v.7 en heb de Posixx integratie vanuit HACS. Ik heb nergens last van. Ook niet met 2023.5.2.

Het kan zijn dat de officiele integratie nu stuck is.....misschien een goed moment om toch te upgraden naar v.7 en dan door naar een HACS integratie?

ps. je weet zeker dat jouw Envoy niet stiekem vannacht naar v.7 geupdatet is?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pazo
Panzer_V schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 09:16:
[...]

Jij draait toch nog op versie v.5? En dan gebruikmakende van de "officiele" Enphase integratie?

Ikzelf zit op de v.7 en heb de Posixx integratie vanuit HACS. Ik heb nergens last van. Ook niet met 2023.5.2.

Het kan zijn dat de officiele integratie nu stuck is.....misschien een goed moment om toch te upgraden naar v.7 en dan door naar een HACS integratie?

ps. je weet zeker dat jouw Envoy niet stiekem vannacht naar v.7 geupdatet is?
Ja ik zit nog op versie 5. Tenminste, zat ik nog wel, en heb updates uitstaan. Maar misschien dat ze het er toch doorheen hebben gedrukt. Ik zal vanavond eens kijken. Misschien dat ik toch maar eens naar V7 ga. Al staat me dat gedoe met tokens (en cookies? Die blokkeer ik altijd zoveel mogelijk) een beetje tegen. Inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord is veel makkelijker :)

EDIT Posixx werkt ook voor V5 zo te lezen, dus maar eens kijken. Mocht ik later dan toch naar V7 gaan, dan zou ik de integratie niet hoeven aan te passen.

[Voor 10% gewijzigd door Pazo op 09-05-2023 09:25]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sjans
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-05 23:24
Voor diegene die een Envoy Metered hebben met een tweede (oude) set zonnepanelen van een ander merk:

Je kunt door een CT ook een extra geleider (draad) laten lopen om die “mee” te laten meten. Het enige nadeel is dat je dan meer opbrengst meet dan de Enphase set opbrengt, maar die kun je uitrekenen door opbrengst van alle panelen op te tellen.

Let wel goed op de stroomrichting en dat je dezelfde fase gebruikt door 1 CT spoel!

Ik had zelf nog een oud 1-fase setje met 8 panelen die ik nu op de 2e fase laat mee meten. Je kunt dan mooi verschil zien in de per-fase weergave en zo toch enig grip hebben op de werking van een oudere set.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Zep Man
sjans schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 11:28:
Voor diegene die een Envoy Metered hebben met een tweede (oude) set zonnepanelen van een ander merk:

Je kunt door een CT ook een extra geleider (draad) laten lopen om die “mee” te laten meten. Het enige nadeel is dat je dan meer opbrengst meet dan de Enphase set opbrengt, maar die kun je uitrekenen door opbrengst van alle panelen op te tellen.
Een goede tip. In een dergelijke situatie zou ik echter kiezen om aparte losse CT-meetspoelen te gebruiken. Dat is simpeler, houdt systemen gescheiden, en maakt storingzoeken simpeler. De gerefereerde Shelly EM lijkt een goede kant-en-klare oplossing.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 21:21
The Zep Man schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 12:24:
[...]

Een goede tip. In een dergelijke situatie zou ik echter kiezen om aparte losse CT-meetspoelen te gebruiken. Dat is simpeler, houdt systemen gescheiden, en maakt storingzoeken simpeler. De gerefereerde Shelly EM lijkt een goede kant-en-klare oplossing.
Maar je blijft dan wel volgens de Envoy een negatief verbruik hebben waardoor deze steeds een fout aangeeft in de meetspoelen. Envoy weet dan namelijk niet van de andere invoeding die ook terug kan leveren maar meet die teruglevering wel aan de verbruikskant met een negatief verbruik en foutmelding als gevolg.

SR+ Multi-Coat Red, witte bekleding, 19"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Zep Man
ArPi75 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:58:
Maar je blijft dan wel volgens de Envoy een negatief verbruik hebben waardoor deze steeds een fout aangeeft in de meetspoelen.
In de situatie met meerdere systemen die aan het eigen thuisnet leveren (naast het net zelf) zou ik van ieder systeem apart meten wat ze leveren, en via de P1-aansluiting van de elektriciteitsmeter wat aan het net geleverd wordt en wat van het net gebruikt wordt. Dat zou ik samen brengen in een eigen systeem (bijvoorbeeld gebaseerd op Home Assistent). Dan is alle data compleet: wat ieder systeem levert, wat teruggeleverd wordt, wat het net levert en (op die drie gebaseerd) wat je thuis zelf verbruikt.

Om verwarring te voorkomen zou ik in deze situatie de consumptiespoelen van de IQ Gateway niet aansluiten.

[Voor 17% gewijzigd door The Zep Man op 09-05-2023 15:03]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• yoda-ict
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:55
Sikkek schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 21:11:
[...]

Is dat de optie "I am a do-it-yourself user installing Enphase products" op de enlighten manager registratie pagina?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sikkek
yoda-ict schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 16:22:
[...]

Is dat de optie "I am a do-it-yourself user installing Enphase products" op de enlighten manager registratie pagina?
Ik heb op de pagina https://enlighten.enphaseenergy.com/manager/registration gekozen voor "I want to register a new Solar Company with Enphase". Dan krijg je een installer account. De optie die jij aangeeft creeert een DHZ account, wat ook prima werkt, maar je kunt met een home-owner account niet zelf een DHZ account rechten op je systeem geven. Wel een installer account.

[Voor 24% gewijzigd door Sikkek op 09-05-2023 17:01]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• broekieman
Als ik mijn systeem wil toevoegen krijg ik:
Xxxxxxxxxxxxx is al ingediend als activering

Acties:
  • 0Henk 'm!

• broekieman
Komt dit omdat mijn installateur het systeem al heeft aangemeld en hoe kan ik het alsnog toevoegen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ngommers
  • Nu online
Sikkek schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 16:55:
[...]

Ik heb op de pagina https://enlighten.enphaseenergy.com/manager/registration gekozen voor "I want to register a new Solar Company with Enphase". Dan krijg je een installer account. De optie die jij aangeeft creeert een DHZ account, wat ook prima werkt, maar je kunt met een home-owner account niet zelf een DHZ account rechten op je systeem geven. Wel een installer account.
Bij mij was het ook nog van belang dat ik "This company installs Enphase systems" aan vinkte om ook mijn installatie te kunnen beheren, zonder dat vinkje lukte dat niet. was die wel toe te voegen maar kon je niets beheren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• yoda-ict
Ik heb toestemming gevraagd vanuit ITK om mijn systeem te beheren maar er komt geen mail binnen. Als ik de URL open die in de toolkit te zien is voor toegang krijg ik op die pagina:

U heeft geen toestemming om toegang te verlenen tot systemen.

Ligt dit bij de huidige installer, moet die dit toelaten? Of moet ik nog ergens iets wijzigen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pazo
Pazo schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 09:21:
EDIT Posixx werkt ook voor V5 zo te lezen, dus maar eens kijken. Mocht ik later dan toch naar V7 gaan, dan zou ik de integratie niet hoeven aan te passen.
Nou ik blijk dus al op de Posixx integratie te zitten, haha :)
Maar goed, werkt dus niet meer. En ik zit nog wel op V5 van de Envoy / IQ Gateway.
Integratie opnieuw laden / HA opnieuw starten helpt helaas niet.

Eens even kijken of een backup terugdraaien helpt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pazo
yoda-ict schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 19:08:
Ik heb toestemming gevraagd vanuit ITK om mijn systeem te beheren maar er komt geen mail binnen. Als ik de URL open die in de toolkit te zien is voor toegang krijg ik op die pagina:

U heeft geen toestemming om toegang te verlenen tot systemen.

Ligt dit bij de huidige installer, moet die dit toelaten? Of moet ik nog ergens iets wijzigen?
Ik kan het zelf niet testen, maar onlangs heb ik FAQ vraag 14 toegevoegd in het grote Enphase Topic na aanleiding van een medetweaker. Wellicht werkt het op deze manier?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Panzer_V

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

Pazo schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 20:31:
[...]

Maar goed, werkt dus niet meer. En ik zit nog wel op V5 van de Envoy / IQ Gateway.

Ik had laatst ook zo iets.

Heb toen de integratie verwijderd. Reboot. Integratie opnieuw toevoegen. Opnieuw aanmelden. Klaar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ardvark99
Pazo schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 20:38:
[...]

Ik kan het zelf niet testen, maar onlangs heb ik FAQ vraag 14 toegevoegd in het grote Enphase Topic na aanleiding van een medetweaker. Wellicht werkt het op deze manier?
Of zoals ik een paar dagen geleden hier al gemeld heb, ticket aanmaken bij Enphase met de vraag of account type van huiseigenaar om gezet kan worden naar dhz account, duurt alleen wat langer...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mk23
bes-r schreef op maandag 8 mei 2023 @ 09:13:
[...]

Welkom bij de club!

De officiële integratie is voor firmware v5. Dat gaat niet werken met jouw v7. Lees eerst even de topicstart door. Vervolgens zie je een paar pagina's terug de custom integratie van @vinniefireman of één van de anderen die je in dit topic kunt vinden.
Ik heb gisteren een poging gewaagd maar krijg nog steeds een unexpected error, ook na het doorlopen van de stappen met het wissen en opstarten.
Doe vanavond nog een poging, maar ik heb met mezelf afgesproken dat ik niet meer avonden blijf proberen:)
In ieder geval bedankt voor de links.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pazo
Panzer_V schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 20:55:
[...]

Ik had laatst ook zo iets.

Heb toen de integratie verwijderd. Reboot. Integratie opnieuw toevoegen. Opnieuw aanmelden. Klaar.
Ga ik ook maar even proberen. Backup terugzetten (naar 2023.4.8) heeft niet geholpen. Zal het toch aan de integratie liggen.

EDIT:
Integratie opnieuw installeren heeft geholpen, alleen had ik alle namen van de entiteiten aangepast naar duidelijkere namen voor mijzelf. Dus mijn gemaakte dashboard werkt alsnog niet omdat de namen van de entiteiten niet kloppen. Dus ik denk dat ik de code dan toch maar ga aanpassen naar de standaard entiteiten die Possix laadt, dan hoef ik het bij een volgende crash /installatie niet weer opnieuw aan te passen. Dat wordt even meer dan 50 namen in de code aanpassen en heel goed kijken dat ik de juiste inverter te pakken heb.... ;(

EDIT 2: Nou viel mee, kon redelijk vlot copy-past doen. Het draait weer :)

[Voor 46% gewijzigd door Pazo op 09-05-2023 21:26]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bes-r
Mk23 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 21:05:
[...]

Ik heb gisteren een poging gewaagd maar krijg nog steeds een unexpected error, ook na het doorlopen van de stappen met het wissen en opstarten.
Doe vanavond nog een poging, maar ik heb met mezelf afgesproken dat ik niet meer avonden blijf proberen:)
In ieder geval bedankt voor de links.
Dat is een goede belofte aan jezelf. En vragen mag altijd.

Welke gegevens gebruik je voor de verbinding met Home Assistant? E-mail en wachtwoord?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• broekieman

[/quote] Dit is de juiste manier om alles te kunnen monitoren. Dank!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Panzer_V

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

Pazo schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 21:07:
[...]

EDIT 2: Nou viel mee, kon redelijk vlot copy-past doen. Het draait weer :)
Dat was mijn ervaring ook een kleine maand terug.

Als dit het is….ieder (half) jaar dit doen….dan valt het reuze mee :)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• yoda-ict
Pazo schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 20:31:
[...]

Blijken yoda-ict en posixx nu dezelfde persoon te zijn:-) Ik draai zelf 2023.5.2 met mijn fork en alles werkt prima. Het beste kan je de integratie eens verwijderen, daarna via studio code server de enphase_envoy map onder config/custom_components permanent verwijderen, HA opnieuw opstarten en de integratie weer opnieuw toevoegen.

EDIT: ah sorry ik zie dat het inmiddels al is gelukt.

[Voor 3% gewijzigd door yoda-ict op 09-05-2023 23:09]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• yoda-ict
Pazo schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 20:38:
[...]
Ik krijg iets heel anders te zien onder toegangscontrole:

Krijg het idee dat mijn installateur alles dicht heeft staan..

• bes-r
yoda-ict schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 23:13:
[...]

[Afbeelding]

Ik heb hetzelfde sinds ik een DHZ-account naast het eigenaarsaccount heb.

• The Zep Man
@Pazo, @iKiddo: wellicht is het handig om de Home Assistant HACS custom intergration van medetweaker @vinniefireman in de topicstart op te nemen, onder het kopje 'Moet ik dat allemaal zelf doen?'. Niet iedereen gebruikt Domoticz, en er is geen zicht op ondersteuning voor de nieuwe firmware in de officiële Enphase Envoy integration van Home Assistant.

@vinniefireman:
Overweeg je om je wijzigingen te upstreamen? De makers van de forks waarop jouw werk gebaseerd is lijken hier geen interesse in te hebben.

[Voor 35% gewijzigd door The Zep Man op 10-05-2023 10:02]

• yoda-ict
The Zep Man schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:29:
@Pazo, @iKiddo: wellicht is het handig om de Home Assistant HACS custom intergration van medetweaker @vinniefireman in de topicstart op te nemen, onder het kopje 'Moet ik dat allemaal zelf doen?'. Niet iedereen gebruikt Domoticz, en er is geen zicht op ondersteuning voor de nieuwe firmware in de officiële Enphase Envoy integration van Home Assistant.

@vinniefireman:
Overweeg je om je wijzigingen te upstreamen? De makers van de forks waarop jouw werk gebaseerd is lijken hier geen interesse in te hebben.
Yep, die integratie wil ik ook gaan gebruiken vandaar mijn installer account vragen. Er zal dus geen ontwikkeling meer plaatsvinden op mijn repoitory maar deze zullen op bovenstaande worden ingediend.

• Sikkek
yoda-ict schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 23:13:
[...]

[Afbeelding]

Ben je dan met een eigenaars account ingelogd of met een DHZ account?

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-06 10:49
Wow, nice om nu (wat laat, na 3 pagina's) te lezen over de integratie van @vinniefireman !!! Zaken zoals Voltage en de waardes uit de meetspoelen of individuele micro's wilde ik al een tijdje zien in Home Assistant!

Ook omdat ik al eens heb gemerkt dat gerapporteerde voltages van bv. mijn APC UPS of Blitzwolf stekkers aanzienlijk hoger lijken te liggen dan wat bv. de realtime data van de meetspoelen/micro's laten zien (als je als installer bent ingelogd).

Kennelijk helpt het in mijn geval ook écht dat micro's met veel dikkere kabel en directer aan de groepenkast hangen, dan gewone eindgebruikers achter een eindgroep met 2,5mm2 draad :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The Zep Man
yoda-ict schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:17:
Yep, die integratie wil ik ook gaan gebruiken vandaar mijn installer account vragen. Er zal dus geen ontwikkeling meer plaatsvinden op mijn repoitory maar deze zullen op bovenstaande worden ingediend.
Over die API-instellingen: zo ziet het er ook bij mij uit, ondanks gebruik van het installer account met de custom integration. Die API-instellingen gaan over API calls bij Enlighten (Enphase's cloudomgeving), niet over API calls direct tegen de IQ Gateway (of het online verkrijgen van een token daarvoor).

• yoda-ict
Sikkek schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:17:
[...]

Ben je dan met een eigenaars account ingelogd of met een DHZ account?
Hoe kan ik dat zien? Ik heb bij aanleg een mail vanuit de installer gekregen om een account te activeren. Ik neem aan dat dit een eigenaars-account is.

• Sikkek
yoda-ict schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:33:
[...]

Hoe kan ik dat zien? Ik heb bij aanleg een mail vanuit de installer gekregen om een account te activeren. Ik neem aan dat dit een eigenaars-account is.
Bij mij was dat een eigenaars account waarmee ik wel anderen rechten kan geven. Je zou Enphase eens kunnen bellen, ze zijn over het algemeen zeer behuplzaam.

• yoda-ict
Sikkek schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:37:
[...]

Bij mij was dat een eigenaars account waarmee ik wel anderen rechten kan geven. Je zou Enphase eens kunnen bellen, ze zijn over het algemeen zeer behuplzaam.
Dat is inderdaad de makkelijkste route. Geregeld!

• Mk23
yoda-ict schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 23:08:
[...]

Blijken yoda-ict en posixx nu dezelfde persoon te zijn:-) Ik draai zelf 2023.5.2 met mijn fork en alles werkt prima. Het beste kan je de integratie eens verwijderen, daarna via studio code server de enphase_envoy map onder config/custom_components permanent verwijderen, HA opnieuw opstarten en de integratie weer opnieuw toevoegen.

EDIT: ah sorry ik zie dat het inmiddels al is gelukt.
Als ik de HCAS integratie heb verwijderd is ook de directory weg. Ik kan dus niks via een editor verwijderen omdat niets te verwijderen valt.
Ik ben dus een beetje door mijn ideeen voor een oplossing heen na het lezen van dit topic.

• The Zep Man
Mk23 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 14:08:
Als ik de HCAS integratie heb verwijderd is ook de directory weg. Ik kan dus niks via een editor verwijderen omdat niets te verwijderen valt.
Ik ben dus een beetje door mijn ideeen voor een oplossing heen na het lezen van dit topic.
Je geeft ook niet echt veel handgrepen om je te helpen. Welk stappen (waar omschreven, citeer ze...) heb je exact gevolgd vanaf het moment dat je HACS probeerde te installeren, waar liep het vast, en welke exacte foutmelding kreeg je?

Zelf heb ik niet veel ervaring met Home Assistant, maar de installatiehandleiding van HACS, het toevoegen van een custom repository, het installeren van de HACS custom integration, en het installeren van de HA integration (alles in een GUI) waren nou niet echt moeilijke zaken. Omslachtig wellicht omdat je Home Assistant een aantal keer handmatig moet herstarten, maar niet moeilijk.

[Voor 27% gewijzigd door The Zep Man op 10-05-2023 14:20]

• yoda-ict
Mk23 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 14:08:
[...]

Als je de integratie opnieuw toevoegd, en als volgt invult:

Host: interne ipadres van je envoy
Username: je enlighten emailadres
Password: je enlighten password
Serial: je envoy serienummer
"Use Enlighten" moet je aanvinken
Eventueel 3-phae aanvinken indien van toepassing

Dan moet het goed gaan. Zoniet; geef ons dan de foutmelding dien in je home assistant log verschijnt ten tijde van het optreden vande fout

• vinniefireman
@vinniefireman:
Op dit moment niet. Omdat mijn versie van de integratie specifiek bedoeld is voor gebruik met het installer account, niet het eigenaar account. En ook niet met de D5 firmware werkt. Om de integratie upstream te krijgen moet ik waarschijnlijk beide wel gaan ondersteunen. Maar wie weet, als ik eens tijd over heb ;)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• iKiddo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-05 11:23
@Pazo, @iKiddo: wellicht is het handig om de Home Assistant HACS custom intergration van medetweaker @vinniefireman in de topicstart op te nemen, onder het kopje 'Moet ik dat allemaal zelf doen?'.
Thx, toegevoegd.

• Pazo
Voeg de Posixx integratie ook even toe als je wilt, die wordt ook veel gebruikt en werkt voor zowel versie 5 en 7. Geen installer account voor nodig.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• iKiddo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-05 11:23
Pazo schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:21:
[...]
Voeg de Posixx integratie ook even toe als je wilt, die wordt ook veel gebruikt en werkt voor zowel versie 5 en 7. Geen installer account voor nodig.
Prima, die staat er nu ook.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pazo
iKiddo schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:43:
[...]

Prima, die staat er nu ook.
Thanks d:)b

• HarryVSjoris
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-05 00:00
Kan ik ergens zien of ik een installateurs account heb?
Mvg

• Pazo
HarryVSjoris schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:45:
Kan ik ergens zien of ik een installateurs account heb?
Mvg
Probeer hier eens in te loggen:
https://service.enphaseenergy.com/?login=y

EDIT: geen goed voorbeeld denk ik.

Als je in de gewone portal / Enlighten de optie 'bekijk in Enlighten Manager' hebt, dan heb je ook een DHZ of installateursaccount (Je moet Enlighten Manager dan dus ook kunnen bezoeken). Staat die optie er niet, heb je een gewoon gebruikers account.

[Voor 57% gewijzigd door Pazo op 11-05-2023 13:55]

• HarryVSjoris
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-05 00:00
Pazo schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:47:
[...]

Probeer hier eens in te loggen:
https://service.enphaseenergy.com/?login=y

EDIT: geen goed voorbeeld denk ik.

Als je in de gewone portal / Enlighten de optie 'bekijk in Enlighten Manager' hebt, dan heb je ook een DHZ of installateursaccount (Je moet Enlighten Manager dan dus ook kunnen bezoeken). Staat die optie er niet, heb je een gewoon gebruikers account.

[Afbeelding]
Dank je
Ik kan in alle 2 inloggen, :)

• ralphkeb
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:11
Ik heb via MP verschillende Enphase micro omvormers overgenomen (M250 en M15) en ook een Envoy.
Ik heb alles keurig aangesloten (ik heb een envoy installer account), heb het legplan geconfigureerd, de omvormers gescand.
So far so good, hij wil de omvormers niet toevoegen in de envoy (ze werken wel, want dat monitor ik met zigbee module).

De installatie bevat 3 panelen die op dezelfde groep al een airco zitten (kabel gaat vanaf de meterkast naar een waterdichte kast op de zijgevel, vandaar gesplitst naar 2 zigbee modules voor het monitoren).
Het maakt niet uit of ik de Envoy in de meterkast plaats of in een wcd vlakbij de panelen, ze willen niet communiceren, terwijl ik ze gewoon gescand krijg.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Pazo
@ralphkeb Deze vraag kan je beter stellen in het ander topic: Het grote Enphase topic, denk meer kans van slagen :)

• Acradavos

Acradavos

Poetsfanaat

[...]

Kan je de Posixx integratie naast je Enphase DEV draaien?

• Pazo
Acradavos schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 15:32:
[...]

Bedoel je in Home Assistant? Lijkt mij dat 2 integraties conflicten gaat opleveren.
Maar nooit geprobeerd.

• Acradavos

Acradavos

Poetsfanaat

Pazo schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 15:45:
[...]

Bedoel je in Home Assistant? Lijkt mij dat 2 integraties conflicten gaat opleveren.
Maar nooit geprobeerd.
Ja in HA. Ik probeer het wel even uit. :)

• Pazo
Nu ik er logisch over nadenk, zou je zeggen dat als beide integraties eigen sensoren / entiteiten aanmaken, dat het geen conflict zouden moeten opleveren. Maar ik ben benieuwd naar je bevindingen :)

• yoda-ict
Acradavos schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 15:32:
[...]

Er kan maar 1 integratie aktief zijn. Allemaal gebaseerd op dezelfde code dus je kan er geen 2 tegelijk installeren

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tarrel82
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 28-05 13:42
Ik weet niet of het hier thuishoort, ik heb een Enphase systeem met 20 panelen, en 20 keer de Q7 Micro omvormer. Nu heb ik het probleem dat mijn envoy S met aanmelden in de installer app 37 omvormers vind, die van de buren vermoedelijk. Hoe kan ik dit oplossen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pazo
@Tarrel82 Dat hoort beter thuis is het andere topic: Het grote Enphase topic
(maar plaatsen van ferrietringen is mijn eerste gedachte)

[Voor 22% gewijzigd door Pazo op 12-05-2023 14:57]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tarrel82
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 28-05 13:42
Pazo schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 14:56:
@Tarrel82 Dat hoort beter thuis is het andere topic: Het grote Enphase topic
(maar plaatsen van ferrietringen is mijn eerste gedachte)
Bedankt voor je reactie, heb de vraag daar gesteld.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-06 16:22
Ik zie dat ik nog op release R4.10.35 (6ed292) draai en hier wordt over 5 of 7 gesproken.
Is het raadzaam om contact op te nemen met Envoy om te laten upgraden?

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Zep Man
Ora et Labora schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 15:07:
Ik zie dat ik nog op release R4.10.35 (6ed292) draai en hier wordt over 5 of 7 gesproken.
Is het raadzaam om contact op te nemen met Envoy om te laten upgraden?
Wil je upgraden? Want als het werkt en niet publiekelijk op het internet wordt ontsloten, dan werkt het (en waarschijnlijk veilig genoeg).

Al wil je wel upgraden, dan kan je het zelf doen d.m.v. de Installer Toolkit. Zie bijvoorbeeld dit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Knorretje-
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-06 16:29

Knorretje-

How do you spell love – Piglet

[...]

Ik heb deze toegevoegd maar de data loopt best achter. Mijn slimme meter geeft nu aan 4100w terug te leveren maar de panelen zouden maar 2100w opleveren volgens de integratie. Is dit op te lossen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pazo
@Knorretje- als je bij de installatie van de integratie de optie 'use Enlighten' hebt aangevinkt, dan haalt ie de data daar vandaan. En dat is 1x per 15 minuten. Ik heb live ook verschil. Aan het einde van de dag kloppen de totalen wel.

[Voor 18% gewijzigd door Pazo op 14-05-2023 17:23]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Knorretje-
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-06 16:29

Knorretje-

How do you spell love – Piglet

Pazo schreef op zondag 14 mei 2023 @ 17:23:
@Knorretje- als je bij de installatie van de integratie de optie 'use Enlighten' hebt aangevinkt, dan haalt ie de data daar vandaan. En dat is 1x per 15 minuten. Ik heb live ook verschil. Aan het einde van de dag kloppen de totalen wel.
Is er een manier om data lokaal op te halen ipv via de cloud?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05:14

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Die /stream/meter die ik hier voorbij zie komen lijkt mij SSE afgaand op wat ik hier lees. Ik heb mijn Envoy nu een paar maanden maar ben er nog niet aan toegekomen er iets mee te doen. Ik ben van plan om binnenkort eens te kijken of ik een .Net library kan schrijven om dat ding uit te lezen.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Roses are red Violets are blue, Unexpected ‘{‘ on line 32.

Over mij

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pazo
Knorretje- schreef op zondag 14 mei 2023 @ 17:27:
[...]

Is er een manier om data lokaal op te halen ipv via de cloud?
Misschien als je er voor kiest om niet 'use Enlighten' aan te vinken tijdens de configuratie.
Maar ik weet niet precies wat de uitleesfrequentie is van de Posixx integratie, misschien dat @yoda-ict daar iets over kan zeggen?

Pagina: 1 ... 10 11 12 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee