Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:28

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
Mede-auteur:
  • MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:06

MisteRMeesteR

Matched: xgs-pon

Als glasvezelaanbieder bestaat CAIW al sinds 1981. Toen heetten het nog officieel de ‘Centrale Antenne Inrichting Westland’ en richtten ze zich vooral op TV-aansluitingen. In 1995 werden ze ook als internetprovider actief onder de naam Kabelfoon. Sinds juli 2004 vallen alle diensten onder dezelfde organisatie en wordt er één duidelijke merknaam gebruikt: Caiway. Caiway biedt glasvezel, TV en telefoon diensten aan in Nederland, veel al in buitengebieden.

Modbreak:Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van het internet aanbod van Caiway, om routerconfiguraties te bespreken of het te hebben over welk type SFP je moet gebruiken. Voor de (IP)TV dienst, aanbod van TV-zenders, wel of geen 4K is er een apart topic beschikbaar: [Caiway Glasvezel] IPTV techniek, aanbod en zenders

Terug naar Inhoudsopgave

Caiway biedt Internet, Bellen en TV aan, dat wil zeggen dat de diensten los of met elkaar kunnen worden afgesloten. Er worden verschillende snelheden aangeboden. Het basis TV pakket heeft meer dan 70 TV zenders en worden er daarnaast nog allerlei themapakketten aangeboden. Voor telefonie biedt Caiway Onbeperkt bellen avond en weekend, Onbeperkt bellen Nederland en Onbeperkt bellen EU aan.

Afhankelijk van de aangeboden diensten verschilt de prijs en de pakketten.

Voor een overzicht van alle aangeboden diensten kan er gekeken worden op de website van Caiway.

De snelheden zijn symmetrisch en de maximale snelheid die afgesloten kan worden is 1 Gbit/s. Afhankelijk van het pakket verschillen de prijzen en de snelheden. Met een internet only is het bijvoorbeeld alleen mogelijk om 250Mbit/s en 1Gbit/s af te sluiten. Terwijl met een alles-in-een snelheden van 100 en 400 Mbit/s en 1Gbit/s kan worden afgesloten.

Het standaard televisiepakket bevat meer dan 70 zenders, waarvan 43 in HD aan. Tevens zit er standaard opnemen, Live TV pauzeren, Programma gemist, Begin gemist en Online tv-kijken via app in het pakket.

Voor het meest recente overzicht van de televisiezenders kan er gekeken worden op de website.

Standaard biedt het pakket één Interactieve TV Box, voor €5,- extra per maand kunnen er boxen bijgekocht worden.

Voor de televisiediensten is een apart topic [Caiway Glasvezel] IPTV techniek, aanbod en zenders.

Caiway biedt ook telefonie aan voor €2,50. En daarnaast kunnen er verschillende andere diensten worden bijgekocht, zoals Onbeperkt bellen avond en weekend, Onbeperkt bellen Nederland, Onbeperkt bellen EU.

De beltarieven kunnen gevonden worden op de website.

Installatie kost bij Caiway eenmalig €85,- en de administratiekosten bedragen €19.95. Tevens is het mogelijk om een cashback van +/-€60 aan te vragen via Cashback XXL.

Terug naar Inhoudsopgave

Zodra je een contract afsluit met Caiway zit je standaard 1 jaar vast en na 1 jaar gaat het contract automatisch over naar maandelijks opzegtermijn. Meestal krijg je het eerste jaar flinke welkomskorting. Vele mensen weten niet dat je het contract jaarlijks telefonisch mag verlengen soms met wat aandringen bij sales zijn er leuke korting te verkrijgen die nieuwe abonnees ook krijgen. Het loont ook om dit vergelijken met de prijzen die delta hanteert om zo doende op elkaar uit te spelen in dit topic kan je diverse tweakers vinden waarbij die is gelukt.

Terug naar Inhoudsopgave

Caiway staat per 27-jan-2022 onder dwang van ACM vrije modemkeuze toe. Dit geld voor al hun 3 bestaande netwerken waarover zij internet diensten aanbieden COAX en hun twee glasnetwerken het nieuwe XGS-PON en bestaande Point to Point (P2P).

Om de geleverde glasmodem van caiway te vervangen door een eigen apparatuur zal je zelf een glasvezel kabel moeten aanschaffen die je vervolgens zelf zal moeten aansluiten op de bestaande FTU en op je eigen apparatuur. Omdat dit een glasvezel kabel betreft heb je twee verschillende oplossingen een Media Converter die je vervolgens aansluit met utp kabel op WAN poort van je router of je kiest voor een ondersteunde SFP module of SFP module die je vervolgens direct in je de SFP(+) poort van je router stopt.

De router zal dan wel VLAN tagging moeten ondersteunen. Overzicht van stappenplan voor glasvezel P2P voor Caiway en Delta. Voor een P2P verbinding.
Asus
Een Asus router biedt deze ondersteuning standaard niet en zal je met custom firmware van merlin aan de slag moeten. Uitleg daarover kan je hier vinden.
Overig
Eigen hardware gebruiken is mogelijk en @True heeft in een post alle tips/tricks opgesomd. Tevens heeft @BlazeMuis een stappenplan gepost.

Kan ik tv blijven kijken als ik van glas abonnement veranderd?
Ja. Televisie kijken via coax-kabel: Bestel je een Internet & TV glasvezelpakket, dan krijg je naast de interactieve tv-ontvanger ook digitale (coax) televisie via de kabel erbij. Kortom overstappen naar een nieuw glas abonnement kan gewoon blijven kijken via CI-Smartcard (coax). Je hoeft dus geen aparte utp kabel naar de woonkamer te trekken als je dit niet wilt.

Is er een manier om programma's die opgenomen zijn de reclame door te spoelen?
Via een humax harddisk recorder via coax aansluiting is een oude techniek en sla je de video lokaal op en ben je vrij om reclame door te spoelen. Het loont dus om een humax icm met CI-Smartcard (coax) aan te schaffen ook kan het zijn dat je jou tv dmv. ci+module programma's kan opnemen. Via de interactieve tv (netwerk) is nieuwere techniek en kan Caiway doorspoel restricties toepassen als de tv zender dat eist.

Zijn er meer providers die glasvezel aanbieden naast caiway?
Ja, via postcode check op Delta Fiber Netwerk kan je er achter komen of andere consumenten en zakelijke providers hun diensten aanbieden in jouw regio via hetzelfde delta fiber glasvezel netwerk.

Terug naar Inhoudsopgave

Alle prijzen genoemd in deze OP zijn aan veranderingen onderhevig, helaas is het voor ons niet mogelijk om de prijzen real-time aan te passen. Verder zijn al deze prijzen gebaseerd op het standaard tarief, zonder eventuele kortingen. Kijk voor de meest actuele prijs altijd even op de website. Mocht er iemand nog tips, aanpassingen of wijzigingen hebben, stuur me dan een DM.

VersieDatumAanpassingen
V1.002-06-2021Topic aangemaakt
V1.122-09-2021Minor fixes en eigen hardware toegevoegd
V2.031-01-2022Hoofdstuk eigen hardware aangevuld, met dank aan @lt_cmd_data toegevoegd

Als moderators van I&N proberen we middels het splitsen van de onderwerpen Caiway Internet en Caiway IPTV een overzichtelijkere basis te bieden voor het onderwerp waar je over wilt discussiëren. Omdat in het verleden de gemoederen soms hoog opliepen hier nogmaals een opsomming van hetgeen wij van jou en je reactie verwachten:
  • Post inhoudelijk, andere ISP's hebben een eigen topic.
  • Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
  • Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.
  • Mocht je het niet eens zijn met een moderatie van ons, post deze dan in het daarvoor bestemde I&N Feedback-topic of stuur een DM naar de desbetreffende moderator.
Terug naar Inhoudsopgave

[ Voor 44% gewijzigd door rens-br op 27-05-2024 15:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

EDIT schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 14:53:
Oh verrek, dat was me nog helemaal niet opgevallen 8)7
Thanks. Netjes dan van Delta, dat had ik niet verwacht.
Je hebt overigens wel gelijk, dat is enkel bij 'XG-PON1' waar je 10/2,5 Gbps haalt. Maar hier gaat het om XGS-PON waar 10/10 Gbps mogelijk is (en DELTA voor 8/8 Gbps gaat).

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:29
Alleen als je op het nieuwe XGS-PON netwerk zit kan je de nieuwe abonnementen afsluiten. Pas in de loop van volgend jaar worden de bestaande verbindingen geüpgraded aldus het persbericht. Ik verwacht dus niet dat je in september al meteen over kan stappen naar een goedkoper abonnement, maar dient te wachten tot jouw woonplaats aan de beurt is voor een upgrade:
Het nieuwe 8 Gig-abonnement is vanaf vandaag te bestellen door mensen die voor glasvezel kiezen van DELTA, als eerste in Het Hogeland in Groningen, Drechterland-Noord in Noord-Holland en Alphen, Chaam en Riel in Noord-Brabant. En daar komen elke maand nieuwe plaatsen bij waar DELTA Fiber XGS-PON uitrolt. Vanaf volgend jaar komt het nieuwe 8 Gig-abonnement ook voor alle bestaande glasvezelklanten beschikbaar. Het netwerk van DELTA Fiber, dat dan meer dan 1 miljoen aansluitingen telt, wordt dan ook geüpgraded naar de nieuwe XGS-PON-technologie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

EDIT schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 15:03:
Alleen als je op het nieuwe XGS-PON netwerk zit kan je de nieuwe abonnementen afsluiten. Pas in de loop van volgend jaar worden de bestaande verbindingen geüpgraded aldus het persbericht. Ik verwacht dus niet dat je in september al meteen over kan stappen naar een goedkoper abonnement, maar dient te wachten tot jouw woonplaats aan de beurt is voor een upgrade:

[...]
Correct eind 2022, staat in het bericht, zou iedereen bij DELTA kunnen wisselen naar de nieuwe abonnementen.

Wat voor modem (c.q. router) zou DELTA gaan aanbieden? Als ik puur in de PW kijk vind ik enkel deze: https://tweakers.net/mode...7DszsCBDCCwv0YdiiEa_fX-Aw maar deze: https://nl.avm.de/product...iber/technische-gegevens/ kan niet eens de XGS-PON standaard aan. Zonder WiFi wordt de keuze in de PW niet veel beter: https://tweakers.net/mode...rdh-A_BswEhuGtUcPTR6Nf7Dw :P

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakie0101
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:24
EDIT schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 15:03:

[...]
Onjuist. Je kan alleen geen 8 Gbit abo afsluiten. De prijzen voor de overige pakketten worden voor alle Deltaklanten aangepast, waarbij de huidige klanten met een 400 Mbit abo naar 1Gbps worden gezet met korting a € 2,50.
Alle klanten met 150 Mbits gaan naar 400 Mbits met ook weer een korting.

Vanaf september wijzigt Delta de propositie. Dus wel degelijk gelden de voordelen van de goedkopere pakketten + de actie voor het 1 Gbps pakket a 45 euro de eerste 12 maanden bij een jaarabo vanaf september.

Gigabit-snelheden voor megabit-prijzen
Wie een jaarabonnement afsluit bij DELTA betaalt straks 45 euro per maand voor 1 Gig of 67,50 euro per maand voor 8 Gig. Hiermee zet het bedrijf een nieuwe standaard neer. Rasterhoff: “Wij kiezen ervoor om gigabit-snelheden voor megabit-prijzen in de markt te zetten. Zo wordt gigabit-internet voor iedereen bereikbaar en kunnen onze klanten zorgeloos met z’n allen tegelijk genieten van alles wat het internet te bieden heeft.”

Bestaande glasvezelklanten gaan er ook direct op vooruit: iedereen die nu een 400 Mbps-abonnement bij DELTA heeft, krijgt binnenkort een upgrade naar 1 Gig, ofwel 1000 Mbps, en gaat 2,50 minder betalen. Klanten die al 1 Gbps afnemen gaan het nieuwe tarief betalen en er maar liefst 19 euro op vooruit.

[ Voor 29% gewijzigd door Sjakie0101 op 08-08-2021 15:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:29
True schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 15:08:
[...]

Correct eind 2022, staat in het bericht, zou iedereen bij DELTA kunnen wisselen naar de nieuwe abonnementen.

Wat voor modem (c.q. router) zou DELTA gaan aanbieden? Als ik puur in de PW kijk vind ik enkel deze: https://tweakers.net/mode...7DszsCBDCCwv0YdiiEa_fX-Aw maar deze: https://nl.avm.de/product...iber/technische-gegevens/ kan niet eens de XGS-PON standaard aan. Zonder WiFi wordt de keuze in de PW niet veel beter: https://tweakers.net/mode...rdh-A_BswEhuGtUcPTR6Nf7Dw :P
Volgens een willekeurige comment onder het nieuwsartikel hier op Tweakers zou het een Nokia XS-2426G-A gaan, maar dat ding lijkt enkel gigabit LAN-poorten te hebben, dus wellicht een variant daarvan.
Nokia zou een logische keuze zijn, aangezien zij ook de rest van het XGS-PON netwerkspul leveren: https://www.nokia.com/abo...twork-in-the-netherlands/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakie0101
  • Laatst online: 13:24
EDIT schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 15:13:
[...]

Volgens een willekeurige comment onder het nieuwsartikel hier op Tweakers zou het een Nokia XS-2426G-A gaan, maar dat ding lijkt enkel gigabit LAN-poorten te hebben, dus wellicht een variant daarvan.
Nokia zou een logische keuze zijn, aangezien zij ook de rest van het XGS-PON netwerkspul leveren: https://www.nokia.com/abo...twork-in-the-netherlands/
Vreemd, ik dacht hier het modem al gepost te hebben hoor...

*Edit dat was in de tread over Delta:

https://www.nokia.com/abo...twork-in-the-netherlands/

[ Voor 10% gewijzigd door Sjakie0101 op 08-08-2021 15:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21
PaT schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 14:44:
Leuke discussie. Maar (heb de specs niet nagekeken) een UDM Pro met sfp WEL die 8Gb/s op je interne netwerk zetten?
Die zou ik niet kopen eerlijk gezegd, want de firmware daarvan is een puinhoop...
EDIT schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 14:49:
Delta heeft volgens mij niks gezegd over de uploadsnelheid. Was dat ook niet juist een van die dingen die bij PON-netwerken problematisch waren (en één van de redenen dat KPN bijvoorbeeld bij hun PON-netwerk ook geen symmetrische snelheden oplevert)?
Tot Delta het zwart op wit zet zou ik er persoonlijk niet vanuit gaan dat er ook 8 Gbit/s up geleverd gaat worden.
De reden dat KPN niet altijd de volledige upload vrijgaf had iets met hun apparatuur te maken die het Trafficshapen deed en de verbindingen afkneep, echter is dat een puinhoop gebleken en geeft men nu gewoon de volledige upload vrij, zoals je een tijdje geleden ook in een KPN gerelateerd nieuwsbericht kon lezen :)
True schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 15:08:
Van al die keuzes zou ik alleen de DrayTek overwegen, want de Vigor 2820 en 2860 deden het altijd perfect op mijn xDSL lijntjes en hadden een flinke sloot aan opties i.t.t. de AVM Fritz!box troep :P >:) 8) :*) :+

Echter kreeg ik onlangs deze MikroTik als 10 Gbps Router getipt : nero355 in "Zelfbouw project: Firewall / Router / AP"
Dus dat zou je ook nog effe in de gaten kunnen houden! :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
Geen matches
True schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 19:20:
Ik denk dat het nutteloos is om verder te kijken gezien Nokia al een statement gemaakt heeft dat ze met DELTA gaan samenwerken voor een consumentendevice zie ook: EDIT in "[Caiway Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2" & https://www.nokia.com/abo...twork-in-the-netherlands/ "Deal covers network and customer premise equipment" . @ernstoud qua prijs verwacht ik de eerder door mij gelinkte: pricewatch: AVM FRITZ!Box 5530 van ongeveer 150€ ex. btw.
Hé bah :
All retail subscribers will receive XGS.PON capable receivers with the latest WiFi 6 standard and supporting Nokia’s WiFi mesh technology for superior network expansion within the home.
Ik wil gewoon alleen een klein zuinig GPON Nokia kastje zoals bij KPN !!! :(

Straks krijg je er nog allerlei andere beperkende troep bij die ik helemaal niet wil, zoals bij de huidige Genexis 7840 :| :/

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandpaddo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02 21:46

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

BlazeMuis schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 21:31:
@True

Even een snelle opsomming van wat ik al een lange tijd gebruik (en had gebruikt).

Om gebruik te maken van je eigen router i.c.m. glasvezel van Caiway en Delta zonder het modem welke je krijgt heb je de volgende producten nodig:

Een router welke VLAN tagging op de WAN zijde ondersteund.

Media Converter indien je geen router met SFP poort hebt; de pricewatch: TP-Link Gigabit Ethernet Media Converter MC220L is hiervoor perfect, deze heb ik zelf ook een tijdje gebruikt i.c.m. een Ubiquiti USG.

Hiervoor gebruik je de volgende (goedkope) SFP; https://www.fs.com/de-en/products/29892.html

De exacte glasvezel kabel welke je nodig hebt; (lengte naar keuze uiteraard); https://www.fs.com/de-en/products/41664.html

VLAN configureren op 100 en je hebt internet 8)

Mocht je net zoals ik een UDM Pro hebben, dan past en werkt dezelfde SFP module gewoon zonder problemen.
Vandaag heb ik mijn installatiepakket ontvangen voor mijn Delta/Caiway glasvezelaansluiting. Ik heb momenteel nog een KPN ADSL installatie met Fritzbox 7590 draaien (incl wifi mesh netwerk). Ik zou graag de Fritzbox gaan gebruiken als router. Nu begrijp ik dat de geleverde Genexis 7840 geen bridge mode ondersteund en kwam ik bovenstaand stappenplan tegen.

Ik lees elders dat dit niet meer zou werken voor XGS-PON verbindingen?

@BlazeMuis of iemand anders kun je bevestigen of ontkennen of dit stappenplan ook werkt / blijft werken voor XGS-PON verbindingen voordat ik voor niks een mediaconverter aanschaf 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 00:05
zandpaddo schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 20:26:
[...]

Vandaag heb ik mijn installatiepakket ontvangen voor mijn Delta/Caiway glasvezelaansluiting. Ik heb momenteel nog een KPN ADSL installatie met Fritzbox 7590 draaien (incl wifi mesh netwerk). Ik zou graag de Fritzbox gaan gebruiken als router. Nu begrijp ik dat de geleverde Genexis 7840 geen bridge mode ondersteund en kwam ik bovenstaand stappenplan tegen.

Ik lees elders dat dit niet meer zou werken voor XGS-PON verbindingen?

@BlazeMuis of iemand anders kun je bevestigen of ontkennen of dit stappenplan ook werkt / blijft werken voor XGS-PON verbindingen voordat ik voor niks een mediaconverter aanschaf 8)
Als je de Genexis 7840 geleverd hebt gekregen heb je EPON en geen XGS-PON. Bij de laatste wordt een Nokia modem geleverd. Dus kun je met een mediaconverter en passende SFP en eigen router aan de slag.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

ernstoud schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 20:34:
[...]

Als je de Genexis 7840 geleverd hebt gekregen heb je EPON en geen XGS-PON. Bij de laatste wordt een Nokia modem geleverd. Dus kun je met een mediaconverter en passende SFP en eigen router aan de slag.
Thanks, dudielijk. Maar Delta claimt volledig over te gaan op XGS PON voor eind 2022 . Na een XGSPON upgrade is dit dus niet meer mogelijk. En werkt (als delta haar ambities waarmaakt) dan hooguit een jaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
zandpaddo schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 20:51:
[...]

Thanks, dudielijk. Maar Delta claimt volledig over te gaan op XGS PON voor eind 2022 . Na een XGSPON upgrade is dit dus niet meer mogelijk. En werkt (als delta haar ambities waarmaakt) dan hooguit een jaar?
Voorspellingen doen is moeilijk, vooral als het om de toekomst gaat.

Ik voorspel dat de EPON infra omzetten naar XGS-PON veel langer gaat duren. In alle POP’s apparatuur plaatsen, de vele honderdduizenden klanten nieuwe routers bezorgen etc. etc… ik schat vele jaren. Hier in het buitengebied is Delta/Caiway net een jaar operationeel. Het is kapitaalvernietiging om aan die infra nu te knutselen. En waarom? Hoeveel mensen gaan een abonnement van 8 Gbps afsluiten? We gaan het zien.

En ook voor XGS-PON zal een oplossing voor aansluiten van eigen apparatuur na 27 januari moeten komen, dat is immers wetgeving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

nero355 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 21:33:
[...]

Zoals zo vaak al uitgelegd :
- Sluit je Genexis 7840 aan en activeer de aansluiting van je abonnement!
- Koop zoiets : pricewatch: TP-Link Gigabit Ethernet Media Converter MC220L
- Pak je Genexis 7840 en haal de SFP eruit.
- Prop die in de TP-Link MC220L
- Trek een UTP kabel naar je FRITZ!Box WAN UTP Poort : https://en.avm.de/product...technical-specifications/
- Zet je WAN Poort op VLAN 100 Tagged en DHCP IP adres.

KLAAR!!! :Y) :*)
ernstoud schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 21:55:
[...]

Voorspellingen doen is moeilijk, vooral als het om de toekomst gaat.

Ik voorspel dat de EPON infra omzetten naar XGS-PON veel langer gaat duren. In alle POP’s apparatuur plaatsen, de vele honderdduizenden klanten nieuwe routers bezorgen etc. etc… ik schat vele jaren. Hier in het buitengebied is Delta/Caiway net een jaar operationeel. Het is kapitaalvernietiging om aan die infra nu te knutselen. En waarom? Hoeveel mensen gaan een abonnement van 8 Gbps afsluiten? We gaan het zien.

En ook voor XGS-PON zal een oplossing voor aansluiten van eigen apparatuur na 27 januari moeten komen, dat is immers wetgeving.
Thanks beiden, spullen besteld en nu nog dagje geduld hebben :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ernstoud
Avigoorn schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:38:
Hallo, ik heb gisteren Caiway glasvezel besteld hier in de omgeving. Dit pakket om duidelijk te zijn:
[Afbeelding]

Ik doe dit omdat er dan gratis glasvezel in huis komt, heb nu als enige optie Ziggo kabel...
Na een jaar wellicht naar KPN glas. Afhankelijk of Caiway bevalt, het is zeker niet mijn eerste keus. Maar het is wel goedkoop. En wellicht maak onbekend onbemind?

Nu even een vraag waar ik niet uitkom als ik diverse draadjes en linkjes bekijk. Dat gaat soms gelijk erg ver.
Is de standaard router (welke?) voldoende goed om gewoon de standaard zaken te doen? Wat vind ik standaard?
  • Een MESH netwerk vastkoppelen met een eigen SID naam.
  • Enkele beveiligingscamera's die op vast ip staan aankoppelen.
  • Verder veel switches in huis, dat is vanwege de vele vaste internet punten in huis.
  • Ofwel, is de router voldoende aanpasbaar voor dagelijks gebruik.
Daarnaast: Mijn tv zelf gaat op internet. Bij KPN, die ik eerder in een ander huis als provider had, kon de tv-ontvanger en internet aansluiting in dezelfde switch, de router snapte dan dat de TV een ander bron signaal (VLAN?) nodig had dan bijv. mijn tv of computer. Werkt dat bij Caiway ook zo?
Of dien ik te voorzien in 2 fysieke utp kabels, naar tv-ontvanger en in dit geval de tv zelf?
Alles kan bij mij, maar gaat me even over de routing.

Bedankt voor diegene die me hierbij kan helpen of wat wegwijs kan maken!
Ik denk niet dat KPN ooit gaat leveren over het Delta netwerk en ook geen glas gaat aanleggen in gebieden waar al glas ligt.

Al je vragen zijn positief te beantwoorden. De router die je krijgt, de Genexis Platinum 7840 is voor gewoon gebruik prima. WiFi is erg zwak door de slechte interne antennes maar je noemt WiFi niet als eis. Anders een eigen beter access point gebruiken of de aanbieding van de Deco M5 gebruiken.

De 7840 kent geen mesh functie dus dan is een mesh te bouwen door middel van die Deco’s of een ander extern eerste mesh access point.

De plaats van de 7840 is nog wel een punt, de glasvezel zit er vast aan en is iets van 1,5 meter. Verlengen of vervangen kan.

Stel gerust andere vragen.

Update: Ik zie in het scherm dat je toont, giga snel van 1,5 Gbps… huh? Dat zou impliceren dat je op XGS-PON komt, de nieuwe Caiway/Delta infra. Dan geldt bovenstaande info over de 7840 niet maar krijg je een Nokia modem waar grotendeels hetzelfde voor geldt. Die router kent zover ik weet wel mesh. Geen ervaring mee, nog slechts weinig mensen hebben deze router.

[ Voor 6% gewijzigd door ernstoud op 26-01-2022 13:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
w1mm13 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 13:50:
@xxxneoxxx de hulzen zitten in de FTU, geleverd caiway device komt met een huls aan de glasvezel, als je het geleverde device gebruikt dan haal je de aanwezige huls eruit.

Kijk even naar het linkje waar je kan zien hoe je de glasvezel in de huls stopt, het lijkt mij lastig om de glasvezel zonder huls in de FTU te stoppen.

[Afbeelding]
Dus even samengevat.

Als je deze FTU geïnstalleerd krijgt dan is hij zoals op de afbeelding. Zowel aan het Titanium als aan het Platinum modem (nog geen plaatje van gezien maar aan te nemen is dat dit ook voor het Nokia XGS-PON modem geldt) zit de glasvezel “vast” verbonden aan het device en zit aan de andere zijde zo’n inschuifmodule.

Je verwijdert bij gebruik van het Delta/Caiway modem dus de inschuifmodule uit slot 1 en plaatst de inschuifmodule van het modem in dat slot. Je houdt dan dus de verwijderde inschuifmodule over. Leuk voor de toekomst als je toch een eigen router wil gebruiken of nuttig om terug te plaatsen bij een verhuizing..

Dus in theorie hoef je een losse inschuifmodule niet aan te schaffen. Alleen als je de ooit verwijderde kwijt zou zijn en een eigen router wil gaan gebruiken.

Ook kun je de inschuifmodule los maken van de vezel aan het geleverde modem. Echter; dat apparaat heb je in bruikleen en de voorwaarden stellen dat je er niet zelf aan mag knutselen. Ook heb je dan wat meer werk aan het overzetten van de inschuifmodule als Delta/Caiway bij een storing vraagt om je router te vervangen door hun exemplaar.

Vraag blijft of je dus wel die uit de FTU verwijderde module mag gebruiken. Is natuurlijk een kleinigheid maar het is en blijft eigendom van Delta Fiber Nederland dus toch wel relevant.

Kleine vraag die nog bij me opkomt of er sprake is van een soort slijtage bij herhaald in- en uithalen van die inschuifmodules. Ze klikken heel zwaar vast. Slijtage lijkt mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tyson69
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:22
ernstoud schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 14:38:
[...]

Dus even samengevat.

Als je deze FTU geïnstalleerd krijgt dan is hij zoals op de afbeelding. Zowel aan het Titanium als aan het Platinum modem (nog geen plaatje van gezien maar aan te nemen is dat dit ook voor het Nokia XGS-PON modem geldt) zit de glasvezel “vast” verbonden aan het device en zit aan de andere zijde zo’n inschuifmodule.

Je verwijdert bij gebruik van het Delta/Caiway modem dus de inschuifmodule uit slot 1 en plaatst de inschuifmodule van het modem in dat slot. Je houdt dan dus de verwijderde inschuifmodule over. Leuk voor de toekomst als je toch een eigen router wil gebruiken of nuttig om terug te plaatsen bij een verhuizing..

Dus in theorie hoef je een losse inschuifmodule niet aan te schaffen. Alleen als je de ooit verwijderde kwijt zou zijn en een eigen router wil gaan gebruiken.

Ook kun je de inschuifmodule los maken van de vezel aan het geleverde modem. Echter; dat apparaat heb je in bruikleen en de voorwaarden stellen dat je er niet zelf aan mag knutselen. Ook heb je dan wat meer werk aan het overzetten van de inschuifmodule als Delta/Caiway bij een storing vraagt om je router te vervangen door hun exemplaar.

Vraag blijft of je dus wel die uit de FTU verwijderde module mag gebruiken. Is natuurlijk een kleinigheid maar het is en blijft eigendom van Delta Fiber Nederland dus toch wel relevant.

Kleine vraag die nog bij me opkomt of er sprake is van een soort slijtage bij herhaald in- en uithalen van die inschuifmodules. Ze klikken heel zwaar vast. Slijtage lijkt mogelijk.
Om de samenvatting compleet te maken: een (formeel niet toegestane) optie is ook het verwijderen van de SFP uit de achterkant van je modem (zegel verbreken), dan kun je de inschuifmodule ook laten zitten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
Ik denk dat er mensen zullen zijn die gaan ontdekken hoe je eigen beheer kunt doen op het geleverde XGS-PON modem O-)

Ik zie op de FCC site (https://fccid.io/2ADZRXS2...s/Internal-Photos-5099098) duidelijk een connector met TX/RX/GND. Dat opent mogelijkheden, net zoals die er zijn met de Genexis modems.

Ongetwijfeld komt er info hoe je toegang kunt krijgen, ervaring is wel dat dat lang kan duren. Zeker omdat het wachten is tot ze verschijnen op eBay, Marktplaats e.d., want je eigen device openen is een no-no.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvdnes
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-05 07:16
Zou deze niet werken? https://www.fs.com/de-en/products/141199.html

Staat die niet op het lijstje van gecertificeerde XGS-PON modules, maar lijkt wel (een deel van?) de goede specificaties te hebben.

Wel een lange levertijd op dit moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
mvdnes schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 19:07:
Zou deze niet werken? https://www.fs.com/de-en/products/141199.html

Staat die niet op het lijstje van gecertificeerde XGS-PON modules, maar lijkt wel (een deel van?) de goede specificaties te hebben.

Wel een lange levertijd op dit moment.
Lijkt me geschikt. FS gebruikt DHL en FedEX, de keren dat ik daar wat bestelde was het sneller dan gemeld werd. Maar dit komt uit Azië… lees China. Dat duurt wel langer natuurlijk.

Beste is gewoon wachten op mensen die pionieren, tenzij je zelf pionier bent ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ernstoud
copywrong1982 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 16:09:
Als het goed is krijg ik ergens het komende jaar ook Delta glasvezel. Bij de helpdesk hebben ze mij beloofd dat dit een bridge mode modem (Genexis Titanium) zou krijgen. Ik heb meermaals gevraagd of dit geen XGS PO aansluiting wordt met Nokia modem, maar dat bleef men ontkennen, terwijl ik toch echt vrij zeker weet dat nieuwe aansluitingen dat Nokia modem krijgen. Ik leek erg lastige vragen te stellen had ik het idee.

Ervan uitgaande dat dit dus toch mis gaat, heb ik wat dingen die ik niet begrijp als ik mijn eigen modem/router wil gebruiken.Ik heb zelf een Unifi UDM (niet de pro).

klopt deze aanname:

Attema FTU ---> SC - LC singlemode LR Bidi kabeltje --> Fiber optic convertertje + SFP --> Koper naar UDM. Werkt dit ook met de PON connecties of alleen met AON? En zoja, moet ik die SFP zelf regelen of kan ik die ergens uit slopen?
Heb je het forum gelezen, inclusief deel 1? Zoek functie gebruikt? Antwoord op deze vraag is al meerdere keren gegeven.

Voor P2P (AON) klopt je aanname. SFP, vezel e.d. bij fs.com bestellen of routershop.nl.

Maar waarom wil je de Titanium als je hem toch niet gaat gebruiken? Kun je beter de Platinum vragen, daar kun je dan de SFP en het glaskabeltje van gebruiken.

Voor XGS-PON zijn de gegevens wel bekend gemaakt door Caiway en Delta maar er heeft hier nog niemand gemeld welke SFP werkt… enkele pagina’s terug zijn suggesties gedaan. Deze bijvoorbeeld:

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/70401086

Maar nogmaals, niemand heeft nog ervaring hiermee gepost.

En voor de goede orde; uit het Nokia XGS-PON kun je de SFP niet gebruiken, die zit vastgesoldeerd op de printplaat.

[ Voor 7% gewijzigd door ernstoud op 11-02-2022 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywrong1982
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-05 09:14
ernstoud schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 16:21:
[...]

Heb je het forum gelezen, inclusief deel 1? Zoek functie gebruikt? Antwoord op deze vraag is al meerdere keren gegeven.

Voor P2P (AON) klopt je aanname. SFP, vezel e.d. bij fs.com bestellen of routershop.nl.

Maar waarom wil je de Titanium als je hem toch niet gaat gebruiken? Kun je beter de Platinum vragen, daar kun je dan de SFP en het glaskabeltje van gebruiken.

Voor XGS-PON zijn de gegevens wel bekend gemaakt door Caiway en Delta maar er heeft hier nog niemand gemeld welke SFP werkt… enkele pagina’s terug zijn suggesties gedaan. Deze bijvoorbeeld:

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/70401086

Maar nogmaals, niemand heeft nog ervaring hiermee gepost.

En voor de goede orde; uit het Nokia XGS-PON kun je de SFP niet gebruiken, die zit vastgesoldeerd op de printplaat.
Ja ik heb het hele topic ongeveer gelezen, maar nergens een sluitend antwoord gevonden omdat het alleen over AON gaat, vandaar de vraag. Ik werk zelf veel met die spullen, dus SFPs en die kabels heb ik genoeg ervaring mee, alleen heb ik dus nog geen duidelijk voorbeeld gevonden hoe dit werk met een XGS-PON aansluiting. Maar dat komt dus omdat nog niemand er ervaringen mee heeft.

Ik wil het titanium hebben omdat bridge modus mijn voorkeur heeft, Als dat kan hoef ik niet aan het hele optics feest te beginnen. Maar ik twijfel eraan of ik überhaupt een Genexis krijg, vandaar dat ik voorbereid wil zijn.

Dan maar hopen dat tegen de tijd dat ik mijn aansluiting krijg er al meer ervaringen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
copywrong1982 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 19:32:
[...]

Ja ik heb het hele topic ongeveer gelezen, maar nergens een sluitend antwoord gevonden omdat het alleen over AON gaat, vandaar de vraag. Ik werk zelf veel met die spullen, dus SFPs en die kabels heb ik genoeg ervaring mee, alleen heb ik dus nog geen duidelijk voorbeeld gevonden hoe dit werk met een XGS-PON aansluiting. Maar dat komt dus omdat nog niemand er ervaringen mee heeft.

Ik wil het titanium hebben omdat bridge modus mijn voorkeur heeft, Als dat kan hoef ik niet aan het hele optics feest te beginnen. Maar ik twijfel eraan of ik überhaupt een Genexis krijg, vandaar dat ik voorbereid wil zijn.

Dan maar hopen dat tegen de tijd dat ik mijn aansluiting krijg er al meer ervaringen zijn.
Laat duidelijk zijn dat het Titanium device alleen voor AON (P2P zoals Delta/Caiway dat noemt) geschikt is. Dus krijg je XGS-PON krijg je geen Titanium maar op dit moment de Nokia xs-2426g-a. Later zal dat een ander - nog onbekend - device worden want die Nokia heeft alleen 4 gigabit poorten en is dus voor de 8Gbps abonnementen vrij zinloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvdnes
Zonder ook maar iets gekocht te hebben of überhaupt al een glasvezel verbinding te hebben:

Mijn impressie is dat de XGS-PON module van FS.com voornamelijk het 'licht' gedeelte doet, maar niet alle logica. Ik denk dat je een SFP+ moet zoeken met de term 'with MAC'. Helaas zijn die een stuk moeilijker te vinden.

Mijn eerste gok voor een bridge-mode achtige oplossing is een Nokia XS-010X-Q. Deze staat ook op de BBF.247 lijst. Deze worden alleen normaal ook niet aan consumenten verkocht, maar ik zag ze wel op de duitse ebay.de staan.

Een andere idee zou kunnen zijn om de XGS-PON ONT van KPN te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Larry
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:37
Zijn er al mensen die ervaring hebben opgedaan met een XGS-PON SFP? Heb de suggesties in het topic (en andere fora) bekeken, maar ik ben nog geen succes/faal verhalen tegen gekomen.

Voor de goede orde, dit zijn de suggesties die ik heb verzameld tot nu toe:Let wel, hier staan natuurlijk ook opties bij die (nog) niet leverbaar of erg duur zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Larry op 16-03-2022 17:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Larry
Larry schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 17:27:
Zijn er al mensen die ervaring hebben opgedaan met een XGS-PON SFP? Heb de suggesties in het topic (en andere fora) bekeken, maar ik ben nog geen succes/faal verhalen tegen gekomen.

Voor de goede orde, dit zijn de suggesties die ik heb verzameld tot nu toe:Let wel, hier staan natuurlijk ook opties bij die (nog) niet leverbaar of erg duur zijn.
Op de gok heb ik deze besteld voor $49. Nokia | 3FE46901AC | XGS-PON ONU I-Temp 1270 TX SFP Transceiver Module
De shipping en import fees waren helaas wat meer dan gehoopt, maar we gaan meemaken of het werkt! Speciaal gezocht naar een Nokia variant gezien Delta Nokia spul heeft staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
Larry schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 19:31:
[...]

Op de gok heb ik deze besteld voor $49. Nokia | 3FE46901AC | XGS-PON ONU I-Temp 1270 TX SFP Transceiver Module
De shipping en import fees waren helaas wat meer dan gehoopt, maar we gaan meemaken of het werkt! Speciaal gezocht naar een Nokia variant gezien Delta Nokia spul heeft staan.
Ik ben benieuwd. Was dat van eBay? Want ik zie weinig shops waar deze SFP verkocht wordt.

Is het een 10Gbps SFP?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• trebor.ed
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 27-04 16:07
[...]

Ik denk dat het goed is om deze lijst te volgen, die heb ik via de KPN site afgehaald. Als we er vanuit mogen gaan dat de OLT's van KPN en DELTA compatible zijn tenminste. Op de lijst staan ont's en onu's.

https://www.broadband-for...rtification?cn-reloaded=1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Larry
trebor.ed schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 00:18:
[...]

Ik begrijp je enthousiasme , ik had ook een FS SFP+ module in bestelling maar heb die gecanceled omdat de levertijd nogal uitliep. Ik ben daarnaast nog steeds niet helemaal zeker van het feit of ik nu een SFP+ module met mac (L2/L3) vlan ondersteuning nodig heb of dat ik het zonder afkan. Kun je dat zelf oplossen met een switch die dat ondersteund of niet. Die info is nergens te vinden. Anyone ?

Ik verbaas me een beetje over jouw keuze voor een SFP terwijl je XPS-PON hebt. Leg me dat eens uit ?
De reden waarom is omdat ik nu het Nokia modem heb staan waar Caiway blijkbaar geen bridge modus voor ondersteund (heb het nu opgelost met DMZ). Daarnaast heb ik dan een extra apparaat staan voor iets wat mijn Dream Machine in dit geval prima kan oplossen.

Er is natuurlijk een risico dat het niet werkt, maar ik vind het ook wel leuk om het een beetje uit te zoeken. Heb zelf ook nog een Fritzbox module in bestelling die Fritz!Cable-Delta-XGS-Pon heet, maar de levertijd was geschat in juni.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Methew
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:12
Larry schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 17:27:

Ik denk dat voor PON het nog wel eens een deceptie kan worden om zo via een alternatieve ONT een L2 bridge te gaan maken als Delta enkel L3 routing aanbiedt; het is immers zo dat de OLT via OMCI een profiel pushed waarbij ik denk dat dit geen L2 bridge zal zijn.. vermoed dus dat de bal bij Delta ligt om een L2 profiel aan te bieden als alternatief op het huidige.

Hyundai Ioniq 28kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ernstoud
Polyphemus schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 12:39:
[...]

Uiteindelijk wil ik een SFP in mijn Ubiquiti UDMP stoppen en mijn Fritzbox de telefonie laten regelen, zoals ik nu ook met mijn Cheapconnect-nummer doe.

Ik vind het alleen vreemd dat ze de gegevens van mijn UDMP willen weten, want volgens de vrijemodemkeuze site van Caiway moeten ze dat alleen weten als het om coax of XGSPon gaat.

Ik had geen zin om verder in discussie te gaan met ze. Het was al moeilijk genoeg uit te leggen wat ik wilde :)
Nee, dat doet de servicedeskmedewerker dan verkeerd. Die SIP gegevens hebben niets te maken met activatie van XGS-PON. En moeten ze dus ook voor P2P inderdaad gewoon vrijgeven. Zonder verdere vragen.

Merkwaardig. Gewoon weer bellen en duidelijk maken dat ze verkeerd bezig zijn, eventueel klacht bij ACM neerleggen.

Maar pas als je een eigen router gaat gebruiken en de Titanium los koppelt heb je wat aan de SIP gegevens (server, user-id en password).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mkrgoede
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 31-03 12:54
ernstoud schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 12:52:
[...]

Nee, dat doet de servicedeskmedewerker dan verkeerd. Die SIP gegevens hebben niets te maken met activatie van XGS-PON. En moeten ze dus ook voor P2P inderdaad gewoon vrijgeven. Zonder verdere vragen.

Merkwaardig. Gewoon weer bellen en duidelijk maken dat ze verkeerd bezig zijn, eventueel klacht bij ACM neerleggen.

Maar pas als je een eigen router gaat gebruiken en de Titanium los koppelt heb je wat aan de SIP gegevens (server, user-id en password).
Niet helemaal. Het MAC Adres van de nieuwe modem wordt door Caiway wel degelijk geactiveerd. Ik heb zelf ook een AON lijn en de standaard modem werkt niet meer na aansluiten van de FritzBox. Ze hebben dus wel degelijk het Mac Adres van de nieuwe modem nodig. Zodra deze is aangesloten wordt deze op de lijn geactiveerd en wordt ook het SIP Gebruikersnaam en wachtwoord vrijgegeven. Bij mij werkt inmiddels alles naar tevredenheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
mkrgoede schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 22:15:
[...]

Dan mag je bij mij thuis mijn oude modem proberen te verbinden en dan zie je dat deze geen verbinding kan maken.

Zie ook bijgaand artikel op de website van Caiway: ( https://www.caiway.nl/klantenservice/vrije-modemkeuze )

Wat moet ik doen als ik toch weer het modem van Caiway wil gebruiken?

Geen probleem als je weer gebruik wilt maken van het door ons geleverde modem. Neem contact op met onze klantenservice en geef aan dat je terug wilt naar het Caiway modem. Zorg ervoor dat je het Caiway modem bij de hand hebt inclusief het MAC-adres.
Die zinsnede over het Caiway modem weer gebruiken geldt voor XGS-PON.

Over welk device hebben we het bij jou? De Platinum of de Titanium? Als je P2P hebt en 1 van die devices, en je hebt daadwerkelijk geprobeerd die weer terug te zetten, en je hebt een DHCP release gedaan (of een behoorlijke tijd gewacht voor het aansluiten), en het werkt dan nog niet dan is dat device defect.

Ik verwijs alleen maar naar alle berichten hier en in de thread over Delta ervaringen dat veel mensen hun eigen router en/of SFP gebruiken op P2P zonder enige activatie of communicatie met Caiway/Delta van hun gegevens zoals een MAC adres. Dat kon ook helemaal niet voor 24 januari jl., en toch werkt het.

Bijvoorbeeld:

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/63835816

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larry
[...]

Deze module is binnen. Ik heb hem in de UDM-Pro gestopt, maar ik krijg geen link. Is het zo dat Caiway eerst de UDM zou moeten activeren voordat er link ontstaat, of zou de module moeten melden dat er een verbinding is maar geen internet geven? (zolang Caiway hem niet heeft toegevoegd) Aangezien ik geen ervaring heb verder met de UDM-Pro is het lastig om in te schatten of het apparaat de SFP module niet herkent, of dat simpelweg eerst de Caiway configuratie doorgevoerd moet worden voordat de interface een 'link' aangeeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
@Larry

Als we het hebben over Iets van GPON/XGS-PON dan zal je inderdaad het een en ander met Caiway/Delta moeten afstemmen en kan je niet zoals bij een normale AON aansluiting de SFP of SFP+ in je Router of Switch prikken en verwachten dat die meteen werkt...

De SFP/SFP+ die je hebt gekocht is in feite een ONT die geregistreerd moet worden en geconfigureerd moet worden voordat die het doet! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ernstoud
miniterror schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:41:
Kleine ervaring vanaf mijn kant, niet heel positief als ik eerlijk ben.

Sinds kort heeft Delta netwerk glasvezel in mijn dorp aangelegd, half Januari de aansluiting in huis gekregen en heb toen getekend voor Caiway als ISP.
Heb een paar keer een chat gebruikt welke vrij vlot gingen, verzoek of er een statisch IP kon op de verbinding en of Bridge mode mogelijk was gezien ik zelf 2 Asus AX-86U's in huis heb.
Dat was mogelijk en zou geregeld worden.
Vorige week dan bericht dat alles klaar is en er een pakket opgestuurd gaat worden vanuit Caiway.

Vorige week 1 April kwam dan de slechte grap.
De doos bevatte een mega router/modem in 1 device van Nokia, een Nokia xs-2426g-a om exact te zijn, echt een groot apparaat.
Nou ja prima, het staat toch verstopt in de meterkast.
Weer even een chat gestart om te vragen of die in bridgemode kan, nee sorry meneer dat kan dit model niet.
Bijzonder slecht gezien eerder werd vermeld dat bridgemode geen probleem was.
Verzoek van de chat medewerker of ik even wilde bellen, daar kunnen ze een wissel uitvoeren naar een ander modem welke wel in bridgemode kan.
Ik bellen, word na 34 minuten in de wacht de verbinding verbroken, nog maar een keer bellen, kwam ik na 13 minuten bij iemand terecht die me niet kon helpen, verkeerde afdeling en werd weer in een wachtrij gezet waar ik 17 minuten heb moeten wachten tot ik eindelijk iemand aan de lijn kreeg.

Na dus ruim een uur eindelijk iemand aan de lijn die me mogelijk kon helpen.
Heeft u de Nokia al aangesloten meneer, uhhh nee want deze kan schijnbaar niet in bridgemode dus wil ik niet gebruiken.
Dan kan ik u niet helpen, u moet eerst de Nokia aansluiten en dan kan ik pas een modemwissel aanvragen naar eentje die wel in bridgemode kan.
Ok als ik hem aansluit gaat mijn contract lopen, ik wil natuurlijk zo min mogelijk dubbele kosten, heb de huidige provider vandaag opgezegd maar dat duurt dus een maand wegens opzegtermijn.
Sorry meneer, ik kan u niet eerder helpen, u moet echt de Nokia aansluiten voor ik wat kan doen.

Al met al dus niet een heel positief begin van dit avontuur naar de glasvezel toe.

Vraag, ik heb geen idee wat ik ga krijgen als de Nokia wel is aangesloten.
Kan ik zelf niet gewoon iets kopen om het werkend te maken, lijkt mij dat ik iets van een Glas naar ethernet converter nodig heb en er dan al ben, telefonie/televisie vind ik niet bijzonder gezien ik dat toch niet gebruik.
Wil voornamelijk een stabiele verbinding met het liefst een zo klein mogelijke footprint.
Heb geen idee wat voor Glasvezel het is en wat ik dan zou moeten kopen, kan op de Asus wel MAC spoofen om eventueel het MAC van de Nokia te spoofen.
Ok. Je hebt dus XGS-PON. Op zich mooi want dan ligt 8Gbps in het verschiet ergens dit of volgend jaar.

Zover ik weet is er vanuit Delta of Caiway helemaal geen bridge “modem” voor XGS-PON beschikbaar. Dit is allemaal nieuw voor de service desk medewerkers. Het lijkt er op dat ze dachten dat je P2P gekregen hebt met de Genexis Platinum waarvoor dan een wissel naar de Genexis Titanium (in bridge) mogelijk geweest was.

Inderdaad moet sowieso om “de diensten” te activeren je met het geleverde modem 1 keer deze stap uitvoeren zoals in de handleiding. Daarna zou - theoretisch - een SFP voor XGS-PON met een eigen router moeten werken. Punt is echter dat er nog maar heel weinig ervaringen hier op Tweakers over een dergelijke setup gemeld zijn. Volgens mij is er nog nergens een werkende setup daarvoor gepost. Van Caiway mag je niets verwachten want op eigen apparatuur wordt geen support geleverd.

Op https://www.caiway.nl/klantenservice/vrije-modemkeuze staan de specificaties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miniterror
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01-05 15:11
ernstoud schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:58:
[...]

Ok. Je hebt dus XGS-PON. Op zich mooi want dan ligt 8Gbps in het verschiet ergens dit of volgend jaar.

Zover ik weet is er vanuit Delta of Caiway helemaal geen bridge “modem” voor XGS-PON beschikbaar. Dit is allemaal nieuw voor de service desk medewerkers. Het lijkt er op dat ze dachten dat je P2P gekregen hebt met de Genexis Platinum waarvoor dan een wissel naar de Genexis Titanium (in bridge) mogelijk geweest was.

Inderdaad moet sowieso om “de diensten” te activeren je met het geleverde modem 1 keer deze stap uitvoeren zoals in de handleiding. Daarna zou - theoretisch - een SFP voor XGS-PON met een eigen router moeten werken. Punt is echter dat er nog maar heel weinig ervaringen hier op Tweakers over een dergelijke setup gemeld zijn. Volgens mij is er nog nergens een werkende setup daarvoor gepost. Van Caiway mag je niets verwachten want op eigen apparatuur wordt geen support geleverd.

Op https://www.caiway.nl/klantenservice/vrije-modemkeuze staan de specificaties.
Bedankt voor de reactie, of het mooi is dat ik naar 8Gbit kan weet ik niet.
De huidige 300/30 van mijn ISP is al voldoende voor mijn huishouden, heb voornamelijk de overstap gedaan omdat we hier de aanbieding kregen om de eerste 6 maanden maar een 10tje te betalen.
Begin er inmiddels toch wel spijt van te krijgen :/

Als ik het goed begrijp is er dus helemaal geen bridgemode mogelijk en zit ik vast aan dat Nokia mega ding en dan via de DMZ.
Ben benieuwd wat ze dan willen toesturen als ik de Nokia daadwerkelijk heb aangesloten wat wel in bridgemode kan.

Net een mailtje gestuurd naar routershop met de vraag of https://m.routershop.nl/k...wan-patchpakket/pid=76557 kan werken.
Wil er best wat aan uitgeven zolang het maar stabiel werkt, met de hele dag thuiswerken is internet best van belang.
Met de huidige Coax oplossing heb ik eigenlijk nooit problemen zolang als dat ik hier woon, hoop toch wel dat dit met Glasvezel ook zou moeten kunnen.

EDIT: Super snel bericht terug van Routershop dat die set niet gaat werken want XGS-Pon.
En eigenlijk hebben ze ook niets anders wat ik wel zou kunnen kopen bij hun.

[ Voor 3% gewijzigd door miniterror op 06-04-2022 16:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
miniterror schreef op woensdag 6 april 2022 @ 16:26:
[...]

Bedankt voor de reactie, of het mooi is dat ik naar 8Gbit kan weet ik niet.
De huidige 300/30 van mijn ISP is al voldoende voor mijn huishouden, heb voornamelijk de overstap gedaan omdat we hier de aanbieding kregen om de eerste 6 maanden maar een 10tje te betalen.
Begin er inmiddels toch wel spijt van te krijgen :/

Als ik het goed begrijp is er dus helemaal geen bridgemode mogelijk en zit ik vast aan dat Nokia mega ding en dan via de DMZ.
Ben benieuwd wat ze dan willen toesturen als ik de Nokia daadwerkelijk heb aangesloten wat wel in bridgemode kan.

Net een mailtje gestuurd naar routershop met de vraag of https://m.routershop.nl/k...wan-patchpakket/pid=76557 kan werken.
Wil er best wat aan uitgeven zolang het maar stabiel werkt, met de hele dag thuiswerken is internet best van belang.
Met de huidige Coax oplossing heb ik eigenlijk nooit problemen zolang als dat ik hier woon, hoop toch wel dat dit met Glasvezel ook zou moeten kunnen.

EDIT: Super snel bericht terug van Routershop dat die set niet gaat werken want XGS-Pon.
En eigenlijk hebben ze ook niets anders wat ik wel zou kunnen kopen bij hun.
Ja, die SFP in dat pakket van routershop (mooie bundel overigens, goede tip) is voor AON (P2P). Zeg maar de huidige, “oude” infra van DFN.

Heb je enig bewijs van de bewering van Caiway dat bridge mogelijk was? Dan ze daaraan houden of je contract cancellen als ze dit niet kunnen nakomen. Of DMZ inderdaad, maar is toch eigenlijk geen fraaie oplossing.

Dat heb je met vooruitgang, het duurt even voordat alles op stoom komt. Nu met de vrije modemkeuze komt er wel wat snelheid in. AVM komt begrijp ik binnenkort met de juiste SFP voor hun devices.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
Larry schreef op woensdag 6 april 2022 @ 17:41:
[...]

Dit zal waarschijnlijk de SFP worden van AVM voor Delta:
https://www.centralpoint....-xktsc01335-num-13737820/

[...]

Met de Nokia kan je inderdaad niet veel. Er zit een bridge modus op die uitgeschakeld is. De klantenservice weet niet hoe ze deze kunnen inschakelen en zeggen niets meer te kunnen dan dat je zelf ook kan op het apparaat. Ik ben zelf bezig met een SFP oplossing, maar voorlopig nog geen succes. Ik heb vandaag mijn MAC adres en SN van UDM-Pro doorgegeven en ze zeggen 1 werkdag nodig te hebben. Wellicht dat ze het SN van de SFP module nodig hebben in plaats van UDM-Pro maar dat moet nog blijken.

'Simpelste' oplossing zou zijn om het uit te zingen met DMZ tot de SFP module van AVM uit komt in juni en deze in een geschikt apparaat te plaatsen.
Het zou zo maar kunnen zijn dat die module van AVM niet in andere devices werkt dan de door AVM genoemde Fritzboxen. AVM heeft nl. In de hw/sw een feature ingebouwd dat voordat de SFP licht genereert er gekeken wordt of de verbinding AON, GPON of XGS-PON is. Uiteraard omdat dit plug/play consumenten producten zijn en de niets vermoedende consument bij GPON en XGS-PON anders 31 of 63 mede gebruikers plat legt.

Het is wachten op iemand die de Nokia open sleutelt en in de firmware kijkt hoe die bridge mode geactiveerd kan worden. Dat betekent wachten tot een dergelijk device op MP, eBay of ergens anders verschijnt.

Hoe kan het toch zijn dat Delta/Caiway weet dat velen nu - en het zal meer worden - bridge mode wensen, het niet voor elkaar krijgt om gewoon de gebruiker in de firmware die mogelijkheid te bieden.

[ Voor 12% gewijzigd door ernstoud op 06-04-2022 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larry
ernstoud schreef op woensdag 6 april 2022 @ 18:16:
[...]

Het zou zo maar kunnen zijn dat die module van AVM niet in andere devices werkt dan de door AVM genoemde Fritzboxen. AVM heeft nl. In de hw/sw een feature ingebouwd dat voordat de SFP licht genereert er gekeken wordt of de verbinding AON, GPON of XGS-PON is. Uiteraard omdat dit plug/play consumenten producten zijn en de niets vermoedende consument bij GPON en CGS-PON anders 31 of 63 mede gebruikers plat legt.

Het is wachten op iemand die de Nokia open sleutelt en in de firmware kijkt hoe die bridge mode geactiveerd kan worden. Dat betekent wachten tot een dergelijk device op MP, eBay of ergens anders verschijnt.

Hoe kan het toch zijn dat Delta/Caiway weet dat velen nu - en het zal meer worden - bridge mode wensen, het niet voor elkaar krijgt om gewoon de gebruiker in de firmware die mogelijkheid te bieden.
Aii, dat is iets waar ik geen rekening mee heb gehouden. Ik heb er een in bestelling, dus ook dat zal ik gaan meemaken.

Het is inderdaad ongelofelijk dat dit niet op orde is. Vooral omdat het apparaat het blijkbaar wel ondersteund. Het is specifiek gelockt, dus wie weet wat voor reden daarvoor verzonnen is. Waarschijnlijk zou het ze nog een hoop tijd en risico schelen ook omdat men dan minder snel geneigd zou zijn een eigen apparaat te plaatsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ernstoud
rfbroek schreef op woensdag 6 april 2022 @ 20:15:
[...]

Ze kunnen het wel voor elkaar krijgen, maar kiezen ervoor om dat niet te doen.

De reden daarvan is mij al jaren niet duidelijk, hooguit omdat ze misschien graag in je LAN meekijken. (zal wel niet maar toch moest ik eraan denken)
Ik zou me kunnen voorstellen dat een ISP zo’n bundel van een juiste SFP, media converter, een glasvezelkabel en een ethernet kabel als tweede optie aanbiedt.

Je zou haast denken dat de deal met Nokia voor de XGS-PON infra, ook gedwongen winkelnering voor het client device omvat. Moet trouwens Genexis ook wel pijn doen, die hebben immers een mooi compact XGS-GPON product (zie https://genexis.eu/product/fibertwist/downloads#xgs-pon).

Tja, op de Genexis modems kan Delta/Caiway veel… TR-069 via CWMP, een management engine die samen met een GAPS cliënt (de beheers software van Genexis) elk kwartier een “phone home” doet, regelmatig de firewall rules terugzet naar de default, een config die soms om onduidelijke redenen ge-update wordt, poort 22 (SSH) staat open en met een voor iedereen gelijk user ID en wachtwoord kan men remote een management shell starten etc.

Die management shell bevat een aantal potentieel “enge” commando’s zoals factory reset maar ook bestanden lokaal - dus op het device - kopieëren.

Kortom, compleet beheer op afstand. Maar voor de vraag of Delta/Caiway (wellicht zelfs de fabrikant Genexis) ook verder meekijkt op het LAN zie ik geen bewijs. Het zou kunnen, maar het afbreukrisico is enorm. Er zijn altijd wel nerds zoals ik die dat dan ontdekken. Dan sta je wel op nu.nl… dat zou enorme schade geven.

Aanvulling: overigens geschiedt die toegang voor beheer via VLAN1 dus in het eigen domein van Delta/Caiway. Is dus wel beschermd.

Maar goed, het kan. Ik heb hier zo’n waanzinnig goedkoop Xiaomi router/AP ding. Die firmware is pas eng… legt contact met allerlei Chinese back-end servers… goedkoop met overheidssubsidies zodat de Chinese overheid mooie kijkjes in de Westerse wereld krijgt?

[ Voor 3% gewijzigd door ernstoud op 06-04-2022 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jos0077
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09-04 16:33
Larry schreef op donderdag 7 april 2022 @ 12:13:
[...]

Helaas geen succes met het MAC adres van de SFP poort van de UDM-Pro en het SN van de UDM-Pro. Zojuist een nieuw ticket aangemaakt via de chat voor het MAC adres van de SFP poort van de UDM-Pro en SN van de SFP module. Afwachten of dit wel succes geeft...
Ik ben benieuwd wat daar uit komt want ik ben ook met iets dergelijks bezig. Gisteren het MAC adres en s/n van mijn USG 3P doorgegeven. Na activatie geen internet.
Ik heb er nog een media converter tussen zitten van TP-link. Waarschijnlijk heb ik de verkeerde SFP module en heb ik een XGS-PON SFP nodig, maar die zijn niet zo makkelijk te vinden.
Gr. Jos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
Jos0077 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 13:07:
[...]

Ik ben benieuwd wat daar uit komt want ik ben ook met iets dergelijks bezig. Gisteren het MAC adres en s/n van mijn USG 3P doorgegeven. Na activatie geen internet.
Ik heb er nog een media converter tussen zitten van TP-link. Waarschijnlijk heb ik de verkeerde SFP module en heb ik een XGS-PON SFP nodig, maar die zijn niet zo makkelijk te vinden.
Gr. Jos
Welk modem kreeg je geleverd?

Genexis = P2P (AON)
Nokia = XGS-PON

En eigen apparatuur op XGS-PON zou ik mee wachten totdat er duidelijk wordt wat werkt en wat niet. De juiste SFP en de wijze van activatie is nu nog erg pionieren. Leuk, maar niet als je afhankelijk bent van internet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
Polyphemus schreef op donderdag 7 april 2022 @ 12:44:
[...]

Zo 'vrij' is de 'vrije modemkeuze' dan niet bij Caiway, vind ik. Dat ze toch nog invloed willen hebben op wat wel en wat niet aangesloten wordt op hun netwerk met het vragen van serienummers en MAC-adressen van klantapparatuur :/
Tja, een XGS-PON verbinding moet geactiveerd worden. Gedeeld medium dus moet jouw apparatuur jouw signaal er uit filteren. Dat gaat volgens mij op basis van MAC. Serienummer vragen begrijp ik niet. Lijkt me onnodig. Het zou kunnen zijn - denk aan de vragen die je wel eens aan de telefoon krijgt gesteld om zeker te stellen dat jij bent wie je zegt dat je bent - om bij toekomstige contacten over jouw verbinding zeker te zijn dat niet jouw buurman jouw signaal kan aftappen, jij weet het serienummer en is niet te spoofen. Een MAC wel. Maar is mijn fantasie… iemand moet dat gewoon maar eens vragen aan de helpdesk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• w1mm13
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10-03 17:27
Geen matches
hier een topic voor KPN WBA XGS.PON wellicht kunnen we daar nog iets van leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:56
ernstoud schreef op donderdag 7 april 2022 @ 13:59:
[...]

Tja, een XGS-PON verbinding moet geactiveerd worden. Gedeeld medium dus moet jouw apparatuur jouw signaal er uit filteren. Dat gaat volgens mij op basis van MAC. Serienummer vragen begrijp ik niet. Lijkt me onnodig. Het zou kunnen zijn - denk aan de vragen die je wel eens aan de telefoon krijgt gesteld om zeker te stellen dat jij bent wie je zegt dat je bent - om bij toekomstige contacten over jouw verbinding zeker te zijn dat niet jouw buurman jouw signaal kan aftappen, jij weet het serienummer en is niet te spoofen. Een MAC wel. Maar is mijn fantasie… iemand moet dat gewoon maar eens vragen aan de helpdesk.
XGS-PON begrijp ik, maar ik kreeg dezelfde vraag voor mijn niet-XGS-PON verbinding. En volgens mij is XGS-PON ook nog ge-encrypt, om aftappen te voorkomen, althans zo zit het geloof ik bij KPN.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jos0077
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09-04 16:33
ernstoud schreef op donderdag 7 april 2022 @ 13:53:
[...]

Welk modem kreeg je geleverd?

Genexis = P2P (AON)
Nokia = XGS-PON

En eigen apparatuur op XGS-PON zou ik mee wachten totdat er duidelijk wordt wat werkt en wat niet. De juiste SFP en de wijze van activatie is nu nog erg pionieren. Leuk, maar niet als je afhankelijk bent van internet.
Ik kreeg een Nokia. Ben bang dat ik even moet wachten totdat er meer duidelijk/kennis is hierover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
Geen matches
w1mm13 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 14:26:
hier een topic voor KPN WBA XGS.PON wellicht kunnen we daar nog iets van leren.
Zoiets moet op tweakers ook voor Delta/Caiway komen. Maar er is nog te weinig ervaring.

Ben ik nou naief om te denken dat Delta daarin wat zou kunnen betekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
ernstoud schreef op donderdag 7 april 2022 @ 13:59:
Tja, een XGS-PON verbinding moet geactiveerd worden. Gedeeld medium dus moet jouw apparatuur jouw signaal er uit filteren. Dat gaat volgens mij op basis van MAC.
Volgens mij staan er wat meer gegevens in zo'n simpel Nokia ONT kastje die jou als klant identificeren :)

Dat is tenminste wat ik heb begrepen enkele maanden geleden i.c.m. KPN verbindingen volgens een medeTweaker die vaak daarmee bezig is op zakelijk niveau...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ernstoud
Larry schreef op zondag 10 april 2022 @ 01:18:
[...]

Inmiddels heb ik me meer ingelezen en authenticatie gebeurt op basis van serial number. Dit is in het geval van een SFP module dus serial number van de SFP module. Voordat dit plaats vind wordt er door de ONU gezocht naar een OLT en worden settings ingeleerd die nodig zijn.

De UDM-Pro geeft weinig info weg over de SFP. Ik kon in de standaard /var/log/messages wel zien dat een module connected was. Op de gok heb ik early access firmware geinstalleerd en daar zit een verbeterde UI bij. In de UI zit onder andere globale status van de SFP module:
[Afbeelding]
Je ziet een kleine hoeveelheid output power en geen input power. Als ik de kabel uit de module haal veranderd de output power ook naar 0.0001 dBm. Ter vergelijking, dit is de status van het Nokia modem:
[Afbeelding]

Het lijkt er dus sterk op dat de module en het ONT niet dezelfde taal spreken, en dat de module dus niet de juiste settings activeerd.

Ik wil nog proberen de module in een ander apparaat te stoppen om incompatibiliteit met de UDM-Pro uit te sluiten, echter heb ik zo niets voorhanden. Wordt dus nog vervolgd, maar mijn verwachting is dat de module simpelweg niet compatible is (€95 voor de hobby zullen we dan maar zeggen...).

Wat betreft het MAC adres; deze maakt waarschijnlijk pas veel later uit wanneer er al een connectie is. Waarschijnlijk wordt deze gewhitelist in de DHCP server of iets dergelijks.
Ik moet me ook eens gaan inlezen hoe die “handshake” werkt. Bij GPON en XGS-PON is het volgens mij van belang dat een SFP pas actief wordt als hij ziet dat hij geactiveerd is… dus zal een ONT het initiatief moeten nemen. Door een soort “broadcast” wellicht? In de trant van “beste nieuwe OLT met serial XYZ, bent u daar?” en zo ja “hier heb je een sleutel”. Waarna via DHCP (ppoe?) de rest komt.

Zoiets zou dan betekenen - te zien aan de praktisch nulwaardes voor tx/rx licht - dat deze SFP niet juist geregistreerd is of anderszins niet geactiveerd wil/kan worden.

De standaarden waar deze zaken aan moeten voldoen zijn uiteraard openbaar… eens kijken of er wat uit te leren valt.

—-

Update: Ik vond dit document:

https://www.itu.int/rec/d...01606-I!!PDF-E&type=items

Op blz. 171 staat hoe de activatie gaat. Inderdaad is er sprake van een broadcast en blijft de SFP passief totdat hij gevraagd wordt een serienummer te verstrekken. En de DFN infra zal dus dat serienummer checken voordat er verder gegaan wordt met de activatie.

Dat zou in jouw geval kunnen betekenen dat het serienummer niet goed vastgelegd is door de helpdesk, of dat er een andere incompatibiliteit is. Zo’n serial number als op deze SFP: https://www.ebay.com/itm/224567788647 staat kan natuurlijk door de helpdesk verkeerd ingevoerd zijn… hebben ze het volgens jou goed overgenomen?

(Daarom is het ook zo belangrijk dat de eindgebruiker dit via mijn.caiway.nl moet kunnen!)

[ Voor 13% gewijzigd door ernstoud op 10-04-2022 13:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
Douweegbertje schreef op maandag 11 april 2022 @ 00:03:
[...]

Ik probeer alleen te snappen wat je nu precies wilt doen. Wat is het voordeel t.o.v. gewoon de standaard aansluiting? Btw Ik heb zelf ook een UDM-Pro direct aangesloten, dus als ik iets voor je moet testen in mijn situatie, let me know :)
Jij hebt P2P dus.

Larry heeft XGS-PON. Heel andere techniek. Waarbij het cliënt device geactiveerd moet worden.

BTW… is die vloek nodig onder/in je avatar? Lijkt me toch niet?

[ Voor 6% gewijzigd door ernstoud op 11-04-2022 00:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 06-05 01:27

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

ernstoud schreef op maandag 11 april 2022 @ 00:12:
[...]

Jij hebt P2P dus.

Larry heeft XGS-PON. Heel andere techniek. Waarbij het cliënt device geactiveerd moet worden.

BTW… is die vloek nodig onder/in je avatar? Lijkt me toch niet?
Ah ik heb even beter gezocht en het nieuwe netwerk is dus XGS-PON en eigenlijk kan je daar (voor alsnog, zoals het er nu naar uit ziet) niet direct je eigen meuk op aansluiten.
Thanks, en mijn aanbod om iets te testen op mijn UDM PRO staat nog steeds open, dit gaat namelijk ook relevant voor mij ooit worden! :)

En jij ziet alleen de vloek, het is een homage / uiting. Lekker laten gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Larry
Larry schreef op maandag 11 april 2022 @ 19:34:
[...]

Heb vanochtend de helpdesk weer benaderd en gevraagd of ze het serienummer juist hebben en of er vanuit hun kant errors zichtbaar zijn (ONT heeft natuurlijk alle logging, opzich logisch maar erg onhandig in deze situatie). Heb meteen aangegeven nog verbinding te hebben op het Nokia modem. Het is doorgezet naar de intern afdeling. Zal zo eens vragen of ze al een update voor me hebben. Ze zijn er nog mee bezig,
Weer een kleine update. In de eerste communicatie heb ik doorgegeven dat ik een UDM-Pro heb. Ze zijn vervolgens tot de conclusie gekomen dat deze geen XGS-Pon ondersteund en raden aan een MediaConverter te kopen die glas omzet naar ethernet. Nu net doorgeven dat ze mijn eerdere communicatie moeten negeren en dat ik een Nokia 3FE46901AC heb wat in principe neerkomt op een media converter. Heb aangegeven dat hier signaal op binnenkomt maar niet het signaal om zichzelf te activeren. Het wordt weer doorgezet om opnieuw te bekijken.

Morgen krijg ik overigens van een collega ook een Media Converter te leen om de SFP in te stoppen om te kijken of dat nog verschil maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Larry
Larry schreef op woensdag 13 april 2022 @ 17:06:
[...]

Weer een kleine update. In de eerste communicatie heb ik doorgegeven dat ik een UDM-Pro heb. Ze zijn vervolgens tot de conclusie gekomen dat deze geen XGS-Pon ondersteund en raden aan een MediaConverter te kopen die glas omzet naar ethernet. Nu net doorgeven dat ze mijn eerdere communicatie moeten negeren en dat ik een Nokia 3FE46901AC heb wat in principe neerkomt op een media converter. Heb aangegeven dat hier signaal op binnenkomt maar niet het signaal om zichzelf te activeren. Het wordt weer doorgezet om opnieuw te bekijken.

Morgen krijg ik overigens van een collega ook een Media Converter te leen om de SFP in te stoppen om te kijken of dat nog verschil maakt.
Weer een update, helaas werkt een ander apparaat ook niet. De mensen van Caiway die ik te spreken krijg geven aan dat de leverancier aangeeft dat de bbf.247 certification vereist is, en dat heeft de module niet. Ik heb nog geprobeerd logs los te krijgen over wat er precies mis gaat, maar helaas willen ze verder niet helpen ondanks dat de bbf.247 certification enkel een test suite is, en dus geen technisch eisenpakket. Wellicht gaat er iets heel simpels mis, maar daar zal ik vrees ik nooit achter komen. Het is wachten tot er iets leverbaar wordt dat aan de certification voldoet en tot die tijd een dubbele nat achter een niet (door Caiway) te bridgen Nokia modem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliksem B
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-05 14:52
Larry schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 15:10:
[...]

Dat is een goede tip inderdaad voor in de tussentijd, bedankt!
Officieel mag het niet, maar je kan de Sfp uit je modem halen in die in je eigen converter stoppen. Die is geactiveerd nadat je platinum 1x online is geweest. Vlan instellen op je router en klaar.

Heb ik ook gedaan. Klantenservice weet dat ik dat deed. Officeel niet de bedoeling, maar hij deed er niet moeilijk over.

Hoe kan ik checken of ik gebruik maak van XGS-PON? Ik zit in een nieuw gebied, maar wij hebben nu 300mbit, maar is max 1gbit (dus p2?).

[ Voor 16% gewijzigd door Bliksem B op 15-04-2022 16:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peacelord
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-05 11:36
Nee, die logica klopt (nog) niet. Volgens mij = Nokia modem uitgeleverd gekregen = XGS-PON.

4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ernstoud
Bliksem B schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 16:45:
[...]

Officieel mag het niet, maar je kan de Sfp uit je modem halen in die in je eigen converter stoppen. Die is geactiveerd nadat je platinum 1x online is geweest. Vlan instellen op je router en klaar.

Heb ik ook gedaan. Klantenservice weet dat ik dat deed. Officeel niet de bedoeling, maar hij deed er niet moeilijk over.

Hoe kan ik checken of ik gebruik maak van XGS-PON? Ik zit in een nieuw gebied, maar wij hebben nu 300mbit, maar is max 1gbit (dus p2?).
Dat is allemaal bekend. Maar de posts boven die van jou gaan over XGS-PON. Dat heb jij dus niet, jij hebt de Platinum 7840 en die SFP kun je inderdaad elders gebruiken (als je bereid bent het zegel te verbreken).

Genexis Titanium-22 of Platinum 7840 = P2P (ook wel AON genoemd)
Nokia XS-2426G-A = XGS-PON

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mvdnes
ernstoud schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 15:28:
[...]

Het is dan wel een test suite maar als de Nokia SFP niet getest is tegen die standaard dan kan dat betekenen dat hij ergens niet voldoet aan de meer dan 110 conformity testen in die test suite.

Dat hoeft natuurlijk niet, per slot van rekening zijn er mensen die misschien goed kunnen autorijden zonder rijbewijs.

Inderdaad staat deze SFP niet in de lijst BBF.247 gecertificeerde producten (https://www.broadband-for...U-Products-2022-03-18.pdf).

Zoek je op internet naar de Nokia SFP die wel in die lijst staat vind je helemaal niets.

Wazige markt!
Ik vermoed toch echt dat dit een SFP is die alleen het stukje 'licht' doet van de XGS-PON, en niet de netwerklaag zoals versleuteling.
In mijn zoektochten kwam ik een aantal (meestal dure) SFPs tegen met de term 'with MAC'. Deze hadden dan vaak wel beschrijvingen dat ze aan een groter deel van de standaarden voldoen.
Een andere optie is een apparaat hebben die de XGS-PON logica in het apparaat zelf doet, en dus wel een dergelijke 'domme' SFP kan gebruiken. Ik denk dat bijvoorbeeld de Fritzbox op die manier zal werken.

In afwachting van de oplevering van mijn glasvezelverbinding heb ik een Nokia XS-010X-Q gekocht via eBay. Als het goed is kan ik deze als mediaconverter gebruiken. En als bonus is hij van hetzelfde merk als het ondersteunde modem, dus ik hoop op goede compatibiliteit. Het enige minpunt is dat ik geen enkele handleiding kan vinden tot nu toe. Als iemand daar tips voor heeft houd ik mij aanbevolen, al denk ik ook dat het wel zonder gaat lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
mvdnes schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 09:57:
[...].

In afwachting van de oplevering van mijn glasvezelverbinding heb ik een Nokia XS-010X-Q gekocht via eBay. Als het goed is kan ik deze als mediaconverter gebruiken. En als bonus is hij van hetzelfde merk als het ondersteunde modem, dus ik hoop op goede compatibiliteit. Het enige minpunt is dat ik geen enkele handleiding kan vinden tot nu toe. Als iemand daar tips voor heeft houd ik mij aanbevolen, al denk ik ook dat het wel zonder gaat lukken.
Lijkt me een goede zet. Ik lees in dit document wat specificaties (laatste paar blz.):

https://nbi.ie/wp-content...cal-Manual-v2.0_CLEAN.pdf

En die specificaties komen goed overeen met de eisen die Caiway op de vrije modemkeuze webpagina heeft staan. Is inderdaad XGS-PON 10Gbps. en gecertificeerd. Denk dat die kan werken op DFN infra. Maar niets is zeker.

Wel inmiddels nergens meer te koop, ook niet op eBay.de. Dus is ook geen oplossing.

Goede opmerking over het feit dat er waarschijnlijk domme en intelligente SFP’s (en media converters) zijn.

En handleiding? Het is een mediaconverter. Heeft vermoedelijk niet eens een GUI. Stroom er op en aanzetten. Dat zal het wel zijn :)

[ Voor 13% gewijzigd door ernstoud op 16-04-2022 17:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
  • Laatst online: 10-05 11:13
Zou deze kunnen werken?

https://www.kpnwebshop.co...r-1ge-scapc2/2?origin=913

Of kan er alleen een XGS-PON device aangesloten worden?

-> In dat geval zou deze mogelijk kunnen werken:

https://www.kpnwebshop.com/xgspon-ont/2?origin=913

[ Voor 24% gewijzigd door EWS99 op 16-04-2022 17:41 ]

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ernstoud
EWS99 schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 17:40:
Zou deze kunnen werken?

https://www.kpnwebshop.co...r-1ge-scapc2/2?origin=913

Of kan er alleen een XGS-PON device aangesloten worden?

-> In dat geval zou deze mogelijk kunnen werken:

De eerste link is naar een GPON device, die gebruikt DFN niet. De tweede link wijst naar een device dat zou kunnen werken maar de specs van Genexis noemen de eisen die DFN stelt niet, zoals de benodigde certificeringen. Iemand met XGS-PON moet het maar eens proberen.

Goedkoop op Marktplaats:

https://www.marktplaats.n...807221-genexis-tk01-p2110

Update: heb er 1 gekocht. Heb geen XGS-PON maar ben zeer nieuwsgierig wat er in zit. Heb al eens met een GPON mediaconverter van Nokia gestoeid, daar zat gewoon een Linux OS in. En Genexis kennende zal dat in deze nieuwe XGS-PON mediaconverter ook wel zo zijn.

Ga je via deze weg, dus een TK01-P2110 proberen, let dan op… de TY01-P2110 is GPON.

Specs kloppen en is gecertificeerd:

https://www.broadband-for...U-Products-2022-03-18.pdf

En hier te koop:

https://callvoip.shop/hom...ar-ftth-type-xgs-pon.html

To be continued… 8)

[ Voor 40% gewijzigd door ernstoud op 18-04-2022 21:24 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• iTeV
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Ik heb hier sindskort glas via Delta (XGSPON, nokia modem). Na veel zoeken kwam ik uiteindelijk ook op de XGSPON ONT uit van Genexis (via kpnwebshop). Ik heb toen maar een gok genomen en 'm besteld. Toen ik 'm binnenkreeg even de GPON S/N genoteerd en deze doorgegeven via de chat aan Delta.

In eerste instantie werd ik teruggebeld en werd er aangegeven dat het GPON S/N niet correct was. Deze even dubbelgecheckt met de klantenservice, en typo aangetroffen aan de kant van Delta. Aangegeven wat het wel moest zijn & ze gingen weer aan de slag.

Paar uur later even de "Connection" LED gecheckt, en deze blinkte niet meer! (Blinkte voorheen wel toen de ONT zichzelf probeerde te registeren op het netwerk). Netwerkkabel eraan, VLAN 100 ingesteld. DHCP Aan, en jawel: Ik heb verbinding! De Genexis ONT draait nu al ongeveer een maandje stabiel hier & ik haal gewoon de snelheden waarvoor ik betaal (1G up&down).

Wat ik zelf wel jammer vind aan de ONT is dat er niet iets van een mgmt. interface is waar je bijv. de demping af kunt lezen. Maakt het lastig bij het troubleshooten van internet troubles enz. enz. Daarvoor zou je dus nog je nokia modem kunnen gebruiken om snel even de demping af te lezen.

Mocht je zelf aan de haal gaan met de Genexis XGSPON ONT, hier een aantal tips:
- Noteer het GPON S/N, en niet het "generieke" S/N. GPON S/N word duidelijk aangegeven met "GPON S/N" & het MAC adres van je eigen modem (waar je dus VLAN 100 tagged instelt)
- Geef de GPON S/N & het MAC adres door via de chat (ik weet niet of Caiway dit ook heeft, zo te zien wel). Het scheelt gewoon enorm veel tijd als je het via de chat aangeeft i.p.v. via de telefoon (hier helaas meerdere keren 10+ minuten in de wacht gestaan :/)
- Geef in de chat aan dat het om een XGSPON verbinding gaat (geef evt. aan dat je een nokia modem hebt, zou duidelijk genoeg moeten zijn!) Ik heb meerdere medewerkers gesproken die gewoon aangeven dat het doorgeven niet nodig is en dat je je eigen apparatuur gewoon zo kunt aansluiten (Dit is dus bij P2P het geval, bij XGSPON absoluut niet.)
- Noteer de afspraken die je maakt met de klantenservice. Zo werd er bij mij aangegeven dat ik een belletje krijg wanneer de change van de GPON S/N is uitgevoerd, maar die heb ik uiteindelijk nooit gekregen.
- Heb heel veel geduld :^))

Are you a one or a zero

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
  • Laatst online: 10-05 11:13
Larry schreef op woensdag 20 april 2022 @ 12:05:
Bedankt voor het testen en delen! Ik wil nog steeds opzoek gaan naar een SFP oplossing, maar dit lost in de tussentijd mijn probleem goed op.
Ik vrees dat een "SFP oplossing" niet bestaat. Zover ik het begrijp is XGS-PON een combinatie van een SFP (die kleuren kan onderscheiden) en de ONT (die op basis van het S/N de juiste configuratie door kan geven aan de SFP).

Als je dus simpelweg een SFP in je router wilt kunnen stoppen, moet je router XGS-PON ondersteunen. Dat zal nu nog niet het geval zijn verwacht ik. (er bestaan natuurlijk wel routers die XGS-PON ondersteunen, maar die hebben zelf al een SFP aan boord).

Ik ben overigens nog wel benieuwd waarom je een SFP oplossing zou willen?

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Larry
EWS99 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 13:49:
[...]

Ik vrees dat een "SFP oplossing" niet bestaat. Zover ik het begrijp is XGS-PON een combinatie van een SFP (die kleuren kan onderscheiden) en de ONT (die op basis van het S/N de juiste configuratie door kan geven aan de SFP).

Als je dus simpelweg een SFP in je router wilt kunnen stoppen, moet je router XGS-PON ondersteunen. Dat zal nu nog niet het geval zijn verwacht ik. (er bestaan natuurlijk wel routers die XGS-PON ondersteunen, maar die hebben zelf al een SFP aan boord).

Ik ben overigens nog wel benieuwd waarom je een SFP oplossing zou willen?
Ik begrijp wat je zegt inderdaad, maar er zijn (in theorie, nu nog niet leverbaar) SFP's die de werking van het ONT kastje in het formaat van een SFP doen. Nu heb je dus een ONT kastje dat stroom nodig heeft en glas omzet naar RJ45 die ik vervolgens met een 10G RJ45 -> SFP moet omzetten. Als ik een dergelijke slimme SFP module heb gaat de conversie geheel in de SFP en krijgt de SFP router in theorie hetzelfde signaal als via de eerder beschreven route.
miniterror schreef op woensdag 20 april 2022 @ 16:36:
[...]

Check, ook het MAC van de WAN interface van de router dus meegeven.
Ben benieuwd of het mij ook gaat lukken.
Ziggo sluit maandag alles af, hoop dus dat alles goed gaat :X

Wat is trouwens jullie ervaring mbt provisioning van de lijn?
Zie dat de ONT een 10G port heeft (ook een profiel voor 2.5Gbit), op mijn router heb ik een 2.5Gbit port welke ik als WAN kan gebruiken.
Denken jullie dat dit nut heeft of ga ik toch niet boven die 1Gbit uitkomen?
Als je het toch al hebt zou ik hem gebruiken. Je zult in theorie dan op ongeveer 1000 uitkomen ipv 920, afhankelijk van de kwaliteit en drukte van de 'lijn'.

[ Voor 24% gewijzigd door Larry op 20-04-2022 16:51 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ernstoud
wian schreef op donderdag 21 april 2022 @ 13:57:
[...]

@ernstoud en @iTeV bedankt voor de tips! Heb ook nog geen XPS-GON, maar kon het niet laten om de mediaconverter te kopen :) Even aan wireguard gehangen en lijkt echt een "domme" mediaconverter te zijn. Zie alleen een IPv6 multicast listener query en IGMP membership query en verder geen enkele communicatie / reactie van het apparaat (dus ook geen DCHP offer). @ernstoud geen enkele indicatie dat er een Linux OS op draait, maar mocht jij meer reactie uit hem krijgen hoor ik het graag :)

Hij gebruikt idle rond de 4w.
Device ontvangen (van MP) en direct opengemaakt. Zoals verwacht zit er een serial port op. Serial-TTL adapter aangesloten en bootlog uitgelezen.

Welnu, het is zeer zeker geen "domme" mediaconverter maar (zoals verwacht) een volledig embedded Linux device. Er draait Linux version 4.4.115 op, SOC is een EcoNet EN7850.

Ik heb geen XGS-PON dus zal de inhoud van het bootlog vrij beperkt zijn, ergens in de bootlog komt er het bericht "<<<<<<<<<<< No Laser! >>>>>>>>>>>>>", met verbinding zal er wel meer info komen.

Bij het aanzetten zegt het device:

code:
1
"Press 'x' or 'b' key in 1 secs to enter or skip bootloader upgrade."

Klaarblijkelijk gaat het device op zoek naar een bootloader upgrade. Als je die x of b intoetst gebeurt er niets. Als je niets intoetst start de firmware en uiteindelijk Linux (en BusyBox).

Firmware:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
0x000000000000-0x000000040000 : "bootloader"
0x000000040000-0x000000080000 : "romfile"
0x000000080000-0x0000002f8b25 : "kernel"
0x0000002f8b25-0x000000e58b25 : "rootfs"
0x000000080000-0x000001980000 : "tclinux"
0x000001980000-0x000001bf8b25 : "kernel_slave"
0x000001bf8b25-0x000002758b25 : "rootfs_slave"
0x000001980000-0x000003280000 : "tclinux_slave"
0x000003280000-0x000003380000 : "config"
0x000006e40000-0x000007000000 : "reservearea"

En uiteindelijk:

code:
1
2
3
4
Please press Enter to activate this console.
tc3162ser_startup

interos login:

Nu nog het juiste wachtwoord vinden (zal niet lukken) of de bootloader onderbreken >:) .

Zo te zien in de bootlog wordt er geen webserver o.i.d. gestart dus vrijwel zeker is er geen GUI via de RJ-45 connector.

Opvallend is de grote hoeveelheid fouten in de bootlog, iptables kan niet geladen worden, SIP meldingen komen langs, USB drivers worden geladen (?) etc. etc., vermoedelijk een behoorlijk generiek image ook voor andere Genexis devices zoals de XG gateways en FiberTwist devices.

De "hackability" is natuurlijk vrij beperkt. Uiteindelijk doet het device niet veel anders dan media conversie. Enige nut van shell toegang zou het uitlezen van de glasvezel demping, eventuele storingen e.d. kunnen zijn.

Mijn interesse is vooral of, en zo ja wat, er vanuit de ISP nog enige interactie is met het device zoals upgrades, maar vooral ook allerlei beheer waar je wellicht niet op zit te wachten (zoals bij de Titanium-22 en Platinum 7840 op het P2P netwerk).

Maar goed, het ding blijkt dus op de DFN XGS-PON infra te werken en dat is - zolang er geen compacter of beter device is - absoluut winst voor iedereen die een eigen router/AP wil gebruiken.

To be continued...

Zie foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jM1jHcXR2_HrG5S66VFkZTQ3P0w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oUf1mYhmpyVXiBOvUDbj6crt.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
ernstoud schreef op donderdag 21 april 2022 @ 16:49:
Dat is nog niet zo eenvoudig op een glas verbinding… op de RJ-45 zul je niet veel zien. Maar elke tip is welkom.
Eigen GPON/XGS-PON netwerkje opzetten dan maar :?

Verder had je in het verleden Routers waarvan je de credentials kon sniffen als je dat doet op het moment dat ze opstarten : Zou dat wat doen bij zo'n ding ?!
Sjakie0101 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 22:22:
Euhm, moet dit niet CAT7 zijn? CAT6 is er al vele jaren.
CAT7 is nogal een lastig verhaal dus die vermijd je liever, omdat CAT6 of CAT6a een prima alternatief is en officiëel tekoop is overal! :)

CAT6 = 10 Gbps @ 55 meter.
CAT6 a = 10 Gbps @ 100 meter.

d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
ernstoud schreef op donderdag 21 april 2022 @ 23:15:
[...]

Als je het hebt over de GMC-TK01-XGS2110 dan ja, dat device heeft een 10Gbps ethernet poort.

Ik denk dat jij naar de handleiding kijkt van de GMC-TK01-P2110, die is voor AON en heeft een max. 1Gbps ethernet poort.

Herkenning: Op de XGS versie is aan de voorzijde de middelste LED met “Connection” gelabeld, de AON versie met “Glas”.
Je hebt gelijk. Juiste device, verkeerde handleiding. De datasheet bevestigd wat je zegt..

Jij vroeg je af of de ISP remote device upgrades of beheer kan doen. Ik kwam deze presentatie tegen. Daaruit blijkt dat er toch best wat intelligentie moet zitten in een XGS-PON ONU. Dit is de ITU standaard volgens mij en ITU-T G.988] het management protocol.

[ Voor 19% gewijzigd door wian op 22-04-2022 08:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Larry
Larry schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:13:
[...]

Ik zag niets in de logs en werden ook geen errors geregistreerd zoals hier te zien:
[Afbeelding]

Ik sluit niet uit dat het aan de 10Gb interface ligt, omdat ik het nog niet getest heb. Nu heb ik de poort waar de UDM op zit VLAN tag 100 gegeven, maar ik kan nog een domme switch pakken en de tag op de UDM wel aanzetten. Echter ik wil straks als dit een tijdje stabiel is ook nog terug naar een directe aansluiting om te kijken of het probleem weer terug komt. Ik dacht van de problemen af te zijn nu ik de mediaconverter heb :P

[...]

Haha! Ja het gaat nog niet vlekkeloos met deze serie moet ik eerlijk toegeven...
Blijft toch een vaag verhaal. Ik had weer enorme problemen nu ook weer met een ander apparaat aangesloten. Ik heb het originele Nokia modem weer aangesloten (dit werkt blijkbaar) en ook daar haal ik niet de volle snelheid (600/600 ongeveer). Ik vraag me toch af of er niet meer aan de hand is. Weet iemand wat goede optische waardes zijn voor XGS-Pon? Hieronder een screenshot van wat de Nokia aangeeft. Anders toch maar weer naar de klantenservice om te kijken of er meer aan de hand is...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A9-I9aP5d77TSACBY1onEmZPzQE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Kj6ZC141V7wetGAEbWmUrvgG.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ernstoud
Larry schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 23:38:
[...]

Blijft toch een vaag verhaal. Ik had weer enorme problemen nu ook weer met een ander apparaat aangesloten. Ik heb het originele Nokia modem weer aangesloten (dit werkt blijkbaar) en ook daar haal ik niet de volle snelheid (600/600 ongeveer). Ik vraag me toch af of er niet meer aan de hand is. Weet iemand wat goede optische waardes zijn voor XGS-Pon? Hieronder een screenshot van wat de Nokia aangeeft. Anders toch maar weer naar de klantenservice om te kijken of er meer aan de hand is...
[Afbeelding]
Lijkt me prima. De RX zit met die -15dBm mooi tussen de upper en lower value.

Ik zie bij mij (P2P dus) op de Platinum 7840 voor TX -5.6dBm. Dan is met 6dBm zenden bij jou erg veel meer. Elke 3dBm meer is een verdubbeling. Dus dat scheelt een factor 16. Maar geen idee of je dat zomaar kunt vergelijken, P2P en XGS-PON zijn natuurlijk erg verschillend. XGS-PON kan een veel sterker signaal van ONT naar OLT vereisen, bijvoorbeeld omdat er passieve splitters tussen zitten.

Omdat het ook zo wisselt bij je lijkt me dat er wat aan de OLT kant niet goed zit.

Merkwaardig.

[ Voor 19% gewijzigd door ernstoud op 23-04-2022 00:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:40

Bever!

3

Larry schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 23:38:
[...]

[Afbeelding]
heir bijna identieke waardes, alleen 38990 uA op die laser bias. (geen idee wat het is of doet)
Betreft nieuw aangelegd netwerk in Renkum (tot 10gbps)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drocona
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14:13
Larry schreef op woensdag 20 april 2022 @ 16:49:
[...]

Ik begrijp wat je zegt inderdaad, maar er zijn (in theorie, nu nog niet leverbaar) SFP's die de werking van het ONT kastje in het formaat van een SFP doen. Nu heb je dus een ONT kastje dat stroom nodig heeft en glas omzet naar RJ45 die ik vervolgens met een 10G RJ45 -> SFP moet omzetten. Als ik een dergelijke slimme SFP module heb gaat de conversie geheel in de SFP en krijgt de SFP router in theorie hetzelfde signaal als via de eerder beschreven route.
Hi Larry,

Zelf ben ik toevallig net begonnen met zoeken naar een SFP+ oplossing, Delta begint hier net met de aanleg gezien bij ons de 20% gehaald is dus het duurt hier nog wel even voordat alles gereed zal zijn.

Voor zover ik nu begrijp doet het ONT twee dingen:
1. Omzetten glas naar RJ45
2. Interne data van het modem naar het correcte VLAN omzetten.

Volgens verschillende papers/websites die ik heb gevonden doet XGS-PON niet aan specifieke instellingen, maar juist iedereen zit op dezelfde golflengte en wordt gebruik gemaakt van Time Division Multiplexing.
Meer info: https://www.viavisolutions.com/en-us/xgs-pon

Daarnaast heb ik via via (op fs.com) een Delta Fiber document gevonden met de specificaties van onder andere het ONT en waar de oplossing aan moet voldoen als je deze zelf wilt vervangen door iets anders.
Link: https://img-en.fs.com/images/reviews/77/2022020677562000a5eacab5.pdf
Dat laat meteen zien wat anderen in deze thread al hebben ondervonden, VLAN100 voor internet bijvoorbeeld.

Alles bij elkaar lijkt het er dus op dat als je een XGS-PON SFP+ module hebt je verbinding kunt maken met het netwerk en je daarnaast dus handmatig op je router VLAN100 voor internet in moet stellen op de interface van je XGS-PON SFP+ module. Dat is in iedergeval wat de specification sheet van Delta laat zien, je eigen apparaat heeft dan de twee functies van het ONT overgenomen. Je hebt dan een glasvezel met SC/APC connector voor in het Attema FTU en een SC connector voor in de XGS-PON SFP+ (hieronder gelinkt) nodig om te verbinden.

Helaas kan ik zelf nog niets testen gezien het nog niet aangelegd is, maar ik zet de volgende SFP+ module alvast op mijn verlanglijst: https://www.fs.com/de-en/products/141199.html
Die voldoet ook aan de standaarden die geëist worden in het Delta specification document.
Geen garanties uiteraard, maar ik ga (als niemand anders het tegen die tijd heeft gedaan) dit gewoon proberen. Ik ben ook absoluut geen expert op XGS-PON gebied, maar dit is wat ik tot nu toe aan info heb kunnen verkrijgen uit verschillende online bronnen.

Hoop dat het helpt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Larry
drocona schreef op maandag 25 april 2022 @ 14:05:
[...]

Hi Larry,

Zelf ben ik toevallig net begonnen met zoeken naar een SFP+ oplossing, Delta begint hier net met de aanleg gezien bij ons de 20% gehaald is dus het duurt hier nog wel even voordat alles gereed zal zijn.

Voor zover ik nu begrijp doet het ONT twee dingen:
1. Omzetten glas naar RJ45
2. Interne data van het modem naar het correcte VLAN omzetten.

Volgens verschillende papers/websites die ik heb gevonden doet XGS-PON niet aan specifieke instellingen, maar juist iedereen zit op dezelfde golflengte en wordt gebruik gemaakt van Time Division Multiplexing.
Meer info: https://www.viavisolutions.com/en-us/xgs-pon

Daarnaast heb ik via via (op fs.com) een Delta Fiber document gevonden met de specificaties van onder andere het ONT en waar de oplossing aan moet voldoen als je deze zelf wilt vervangen door iets anders.
Link: https://img-en.fs.com/images/reviews/77/2022020677562000a5eacab5.pdf
Dat laat meteen zien wat anderen in deze thread al hebben ondervonden, VLAN100 voor internet bijvoorbeeld.

Alles bij elkaar lijkt het er dus op dat als je een XGS-PON SFP+ module hebt je verbinding kunt maken met het netwerk en je daarnaast dus handmatig op je router VLAN100 voor internet in moet stellen op de interface van je XGS-PON SFP+ module. Dat is in iedergeval wat de specification sheet van Delta laat zien, je eigen apparaat heeft dan de twee functies van het ONT overgenomen. Je hebt dan een glasvezel met LC/APC connector voor in het Attema OLT en een LC connector voor in de XGS-PON SFP+ (hieronder gelinkt) nodig om te verbinden.

Helaas kan ik zelf nog niets testen gezien het nog niet aangelegd is, maar ik zet de volgende SFP+ module alvast op mijn verlanglijst: https://www.fs.com/de-en/products/141199.html
Die voldoet ook aan de standaarden die geëist worden in het Delta specification document.
Geen garanties uiteraard, maar ik ga (als niemand anders het tegen die tijd heeft gedaan) dit gewoon proberen. Ik ben ook absoluut geen expert op XGS-PON gebied, maar dit is wat ik tot nu toe aan info heb kunnen verkrijgen uit verschillende online bronnen.

Hoop dat het helpt.
Leuk om te zien dat er meerdere lotgenoten zijn! In mijn zoektocht heb ik een aantal dingen ontdekt die ik voor je kan verhelderen. Het omzetten van correcte VLAN's gebeuren door de router hier doent de ONT's niets mee. Daarnaast heb je een SC/APC connector nodig en geen LC. Het OLT zit in de verdeelkast van Delta en is niet je Attema FTU. Een van de belangrijkste taken van je ONT is authenticatie en het vermogen zichzelf "aan te melden" op het netwerk. Een ONT is verboden te zenden in het protocol zolang hij niet is aangemeld of bezig is met de aanmelding. Dit omdat je een fiber deelt met je buren. Bij Delta is het van belang dat je ONT voldoet aan een certificering eerder gelinkt in dit topic. Nog een ander belangrijk onderdeel van een SFP ONT is dat je verschillende vormen hebt. Ik noem ze voor het gemak maar even 'slimme' en 'domme' SFP's. Een dom SFP zet enkel het licht op een bepaalde wavelength om zodat het 'modem' deze begrijpt. Een 'slimme' SFP zet niet alleen het signaal om, maar doet ook authenticatie en bied als het ware een netwerkaansluiting aan aan het apparaat waar deze in zit (compacte mediaconverter). Als je een 'domme' SFP module hebt, moet deze in een apparaat geplaatst worden wat de authenticatie principe's en XGS-PON protocollen kent om verbinding te maken. Mijn verwachting is dat de module die je gelinkt hebt een 'domme' module is. Als het goed is zijn de module's die als SFP gecertificeerd zijn 'simme' modules, maar dit is nog niet te testen omdat deze niet leverbaar zijn. Hopelijk geeft dit je meer inzicht in je zoektocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drocona
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14:13
@Larry Zo zie je maar weer wat een kleine hoeveelheid interpretatie van een document wat blijkbaar toch niet zo volledig geschreven is kan verschillen met de werkelijkheid.
Bedankt voor je toevoeging, of die XGS-PON SFP+ module kan authenticeren of niet is ook nergens te vinden. Aan de andere kant, waarom een XGS-PON SFP+ module bouwen als het net zo goed een normale SFP+ had kunnen zijn in het geval het een domme is. Lijkt mij dat het enige verschil (even kortgezegd) juist die mogelijkheden tot communicatie/authenticatie in zo'n XGS-PON SFP+ module zitten t.o.v. een standaard SFP+.

Ik heb zelf thuis alles met SFP+ draaien (meerdere servers etc) op 10Gbit. Zou mooi zijn als ik de Delta verbinding uiteindelijk ook op 10Gbit kan ontsluiten. Los van de connectiviteit zit ik meer over in hoe ik 10Gbit aan verkeer ga NAT'en en wat voor hardware ik daarvoor nodig ga hebben haha.

Ik ga nog even door mijn vorige post heen, gezien ik die iets te snel heb geschreven en wat terminologie door elkaar heb gehaald.

EDIT: Is die authenticatie niet gewoon het SN van de SFP+ module in combinatie met het MAC-adres van de router/firewall? Dat is toch ook wat Delta nodig heeft om de verbinding te "activeren" of in andere woorden, toestaan om te functioneren? Bestaat slim/dom actief/passief wel in deze?

[ Voor 17% gewijzigd door drocona op 25-04-2022 16:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Larry
drocona schreef op maandag 25 april 2022 @ 16:10:
@Larry Zo zie je maar weer wat een kleine hoeveelheid interpretatie van een document wat blijkbaar toch niet zo volledig geschreven is kan verschillen met de werkelijkheid.
Bedankt voor je toevoeging, of die XGS-PON SFP+ module kan authenticeren of niet is ook nergens te vinden. Aan de andere kant, waarom een XGS-PON SFP+ module bouwen als het net zo goed een normale SFP+ had kunnen zijn in het geval het een domme is. Lijkt mij dat het enige verschil (even kortgezegd) juist die mogelijkheden tot communicatie/authenticatie in zo'n XGS-PON SFP+ module zitten t.o.v. een standaard SFP+.

Ik heb zelf thuis alles met SFP+ draaien (meerdere servers etc) op 10Gbit. Zou mooi zijn als ik de Delta verbinding uiteindelijk ook op 10Gbit kan ontsluiten. Los van de connectiviteit zit ik meer over in hoe ik 10Gbit aan verkeer ga NAT'en en wat voor hardware ik daarvoor nodig ga hebben haha.

Ik ga nog even door mijn vorige post heen, gezien ik die iets te snel heb geschreven en wat terminologie door elkaar heb gehaald.

EDIT: Is die authenticatie niet gewoon het SN van de SFP+ module in combinatie met het MAC-adres van de router/firewall? Dat is toch ook wat Delta nodig heeft om de verbinding te "activeren" of in andere woorden, toestaan om te functioneren? Bestaat slim/dom actief/passief wel in deze?
In principe zijn die domme SFP's dus bedoeld voor apparaten die multi purpose zijn, lees bijvorbeeld een Fritzbox die op GPON, XGS-PON en AON moet kunnen werken. De protocollen worden door de Fritzbox gefixed, en de laser hoeft enkel vervangen te worden. Bij een slimme SFP moet er dus meer logica op de SFP gezet worden en wordt een module dus duurder terwijl dit ook gewoon door het apparaat gefixed kan worden (mits deze dat dus specifiek ondersteund).

Het MAC adres is alleen nodig denk ik als whitelisting voor de DHCP server. Het SN wordt gebruikt om de module te herkennen en na een handshake wordt er ONU-ID en een delay opgeslagen zodat hij alleen mag zenden in zijn toegewezen tijd. Dit moet ook kunnen aangepast worden als het nodig is en dit soort dingen zijn dus de logica die een slimme SFP heeft ingebouwd (meer info over activatie proces hier onder C.12).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
Larry schreef op maandag 25 april 2022 @ 15:46:
[...]

Leuk om te zien dat er meerdere lotgenoten zijn! In mijn zoektocht heb ik een aantal dingen ontdekt die ik voor je kan verhelderen. Het omzetten van correcte VLAN's gebeuren door de router hier doent de ONT's niets mee. Daarnaast heb je een SC/APC connector nodig en geen LC. Het OLT zit in de verdeelkast van Delta en is niet je Attema FTU. Een van de belangrijkste taken van je ONT is authenticatie en het vermogen zichzelf "aan te melden" op het netwerk. Een ONT is verboden te zenden in het protocol zolang hij niet is aangemeld of bezig is met de aanmelding. Dit omdat je een fiber deelt met je buren. Bij Delta is het van belang dat je ONT voldoet aan een certificering eerder gelinkt in dit topic. Nog een ander belangrijk onderdeel van een SFP ONT is dat je verschillende vormen hebt. Ik noem ze voor het gemak maar even 'slimme' en 'domme' SFP's. Een dom SFP zet enkel het licht op een bepaalde wavelength om zodat het 'modem' deze begrijpt. Een 'slimme' SFP zet niet alleen het signaal om, maar doet ook authenticatie en bied als het ware een netwerkaansluiting aan aan het apparaat waar deze in zit (compacte mediaconverter). Als je een 'domme' SFP module hebt, moet deze in een apparaat geplaatst worden wat de authenticatie principe's en XGS-PON protocollen kent om verbinding te maken. Mijn verwachting is dat de module die je gelinkt hebt een 'domme' module is. Als het goed is zijn de module's die als SFP gecertificeerd zijn 'simme' modules, maar dit is nog niet te testen omdat deze niet leverbaar zijn. Hopelijk geeft dit je meer inzicht in je zoektocht.
En natuurlijk real time 10Gbps RSA encryptie/decryptie. Dat vereist wel een behoorlijk slimme, krachtige SFP+.

Aanbod beperkt of ontbreekt volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
miniterror schreef op maandag 25 april 2022 @ 19:49:
.
Werd ik rond 4 uur gebeld dat mijn ticket 'on hold' stond en de vraag of ik de genexis terug wilde sturen en dan een nieuw nokia modem van Caiway te testen welke wel in bridgemode kan, hebben momenteel een pilot lopen met een nieuwer model Nokia die dus wel kan bridgen.
Interessant. Alleen “of je de Genexis terug wilde sturen”? Huh? Die kwam toch niet van Caiway? Rare opmerking, zou het dan kunnen zijn dat de servicedeskmedewerker het verkeerd begrepen heeft en een Titanium-22 wilde sturen met retourneren van de Platinum 7840? Naar een XGS-PON klant zou dat wel zeer komisch zijn.

Als het wel klopt dan zou Nokia dus nu een XGS-PON media converter hebben. Interessant. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miniterror
ernstoud schreef op maandag 25 april 2022 @ 21:05:
[...]

Interessant. Alleen “of je de Genexis terug wilde sturen”? Huh? Die kwam toch niet van Caiway? Rare opmerking, zou het dan kunnen zijn dat de servicedeskmedewerker het verkeerd begrepen heeft en een Titanium-22 wilde sturen met retourneren van de Platinum 7840? Naar een XGS-PON klant zou dat wel zeer komisch zijn.

Als het wel klopt dan zou Nokia dus nu een XGS-PON media converter hebben. Interessant. Ben benieuwd.
Terugsturen naar de webshop waar ik die Genexis had gekocht, Caiway weet natuurlijk niet dat ik hem via MP heb gekocht.
Dan zou ik niet met extra apparatuur zitten als ik mee wilde doen aan die pilot voor de Nokia met bridgemode functionaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-05 17:01

lier

MikroTik nerd

Betekent dat dat je op XGS-PON zit? Want dat had ik niet meegekregen. Dat werkt mogelijk weer iets anders... Heb je een mdeiaconverter ertussen zitten? Of moet ik gewoon even teruglezen?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miniterror
lier schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 20:59:
Betekent dat dat je op XGS-PON zit? Want dat had ik niet meegekregen. Dat werkt mogelijk weer iets anders... Heb je een mdeiaconverter ertussen zitten? Of moet ik gewoon even teruglezen?
Ja klopt, ik zit op XGSPON, heb een Genexis converter middels de eerder geplaatste link en nu dus eindelijk mijn Asus werkend.
Wel dus mijn 2de Asus, nu zijn ze beide identiek met zelfde firmware.
Snap nog steeds niet zo goed hoe router 1 het niet kan doen terwijl die 24 uur aangesloten zit, test voor de gein router 2 met exact dezelfde setup mbt WAN en die werkt gelijk.
Heb nu die aangesloten en ben 1 voor 1 mijn netwerk weer aan het opbouwen en tussentijds reboots aan het doen om te controleren of die na bepaalde stappen weer kapot gaat.
Als dat gebeurd na x stap dan weet ik iig waar het fout gaat binnen mijn setup.

Net ook weer even een wget gedaan vanaf mijn server, wat me opvalt is dat de download langzamer begint nu met de Genexis er tussen maar wel dezelfde topsnelheid behaalt van 112MB/s.
Had stiekem gehoopt dat de 2.5Gbit port gebruiken me iets meer zou geven, de Genexis ondersteund 1, 2.5, 5 en 10Gbit profielen en zie ook dat het 2.5Gbit gebruikt word op de Asus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miniterror
Vandaag heel de dag op DMZ mode gedraaid, eigenlijk geen problemen gezien naast wat standaard zaken die ik op de Asus draai, een RFC1918 adres op de WAN interface vind die niet zo fijn voor zaken als DDNS.
Grafiek van de speedtests gedurende dag zien er ook aanzienlijk stabieler uit.
Ben bang dat de Genexis het toch net niet is op het Delta netwerk XGS-PON netwerk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O7l013S6MicbmC-CMOgQ_fj84_8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jSX3WcvXmqthNI9fyHJqttxI.jpg?f=fotoalbum_large

Ook wat rond zitten klikken in de webinterface van de Nokia, onder de LAN sectie zit gewoon echt een 'greyed out' sectie voor 'bridge' 8)7

Vandaag ook met Caiway gebeld, vanuit mijn ticket voor registreren van de Genexis was gevraagd of ik aan een pilot mee wilde doen voor een device welke ze wel konden bridgen.
Gevraagd of dat toch wel kan, ze gingen een notitie maken en dan zou dat goed moeten komen, ben benieuwd of en wat ik dan ga ontvangen en welk gedrag ik dan ga zien, als dat vergelijkbaar met de Genexis is dan is dat geen 'oplossing'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andriesb435
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-05 11:25
miniterror schreef op donderdag 28 april 2022 @ 20:02:
[...]

Zonder de setup te kennen lijkt het probleem zoals eerder aangegeven in de sonicwall te liggen.
Als zowel DNS als ICMP niet werken klinkt het als er geen allow regels zijn.
Een firewall werkt het tegenovergestelde van een router, router laat alles naar buiten standaard toe, een firewall zoals je Sonicwall laat standaard niets toe naar buiten en zal je zelf moeten specificeren wat wel naar buiten mag.
Je geeft ook aan in een eerdere post dat je netwerkkennis hebt maar de info die word gegeven is vrij summier, je zegt bijvoorbeeld een IP middels DHCP te krijgen, daarbij krijg je dan ook een default gateway, kan je die wel bereiken bijvoorbeeld?
Als dat het geval is dan zou je middels een tcpdump bijvoorbeeld bewijs kunnen leveren dat het verkeer jou firewall verlaat, ik mag toch hopen dat je met een zakelijke verbinding wel wat hulp krijgt als je zelf bewijs aanlevert.
Bedankt voor de tips. Vergeten te vermelden idd, de gateway kan ik ook niet pingen vanaf het interne netwerk. Net dubbel geheckt maar al het verkeer mag naar buiten via de Delta lijn, er wordt niks geblokkeerd verder. Intussen ligt er een ticket bij de ( volgens mij) de applicatiebeheer afdeling. Die wacht ik dan morgen wel af. Hebben meerdere mensen dit modem https://www.kpnwebshop.co.../xgspon-ont/2?origin=1121 werkend gekregen met een XGS-PON verbinding

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miniterror
andriesb435 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 20:14:
[...]

Bedankt voor de tips. Vergeten te vermelden idd, de gateway kan ik ook niet pingen vanaf het interne netwerk. Net dubbel geheckt maar al het verkeer mag naar buiten via de Delta lijn, er wordt niks geblokkeerd verder. Intussen ligt er een ticket bij de ( volgens mij) de applicatiebeheer afdeling. Die wacht ik dan morgen wel af. Hebben meerdere mensen dit modem https://www.kpnwebshop.co.../xgspon-ont/2?origin=1121 werkend gekregen met een XGS-PON verbinding
Genoemde Genexis heb ik ook ja, helaas zoals te lezen in mijn berichten en overige mensen lijkt deze niet al te stabiel te zijn op onze verbindingen en zien we veel fluctuaties in snelheid en latency met dit kastje.

Je zegt trouwens, mag naar buiten via de Delta lijn, dat doet me vermoeden dat je nu 2 lijnen actief hebt op de Sonicwall, staat je default route dan wel goed naar de nieuwe lijn.
Staan je anti-spoofing groepen wel goed op de interfaces, zo veel variabelen die wij niet kunnen inzien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miniterror
ernstoud schreef op donderdag 28 april 2022 @ 20:29:
[...]

Een paar posts terug meld je dat je de “Genexis Element TK01-P2110-EU” hebt aangeschaft. Weet je dat zeker? Is het opschrift van het middelste lampje op het device “Glas”? Zo ja, dan heb je het verkeerde device, nl. voor GPON.

Er moet “Connection” staan naast the middelste lampje, het juiste device is de “ GMC-TK01-XGS2110”
Die had ik ook gezien ja, maar het feit dat die wel een IP kreeg deed me vermoeden dat hij daar een schrijffout maakte.
Had eerder ook gelezen dat een medetweaker werd gebeld omdat de techneut herkende dat het geen goed SN was voor XGS-PON.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
Davith78 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 19:23:
Hallo mede-Tweakers,

Nu er misschien (bij voldoende animo) glasvezel aangelegd gaat worden in mijn wijk overweeg ik Ziggo vaarwel te zeggen en over te stappen naar Caiway (300 Mbit abbo). Wat ik niet helemaal duidelijk krijg is in hoeverre ik mijn huidige setup thuis opnieuw kan gebruiken na overstap. In een notedop:

- Ziggo modem is in bridge mode
- Asus RT-AC68U als router
- Raspberry Pi met Pi-hole
- Clients (draad en draadloos) verbinden met de router via DHCP middels manueel toegewezen IP adressen (dit is cruciaal voor de goede werking van de Raspberry Pi / Pi-hole)

Ik heb al wat zitten inlezen in dit topic en ik begrijp dat ik waarschijnlijk het Nokia modem ga krijgen, dus geen brigde mode meer helaas. Ik kan echter nergens vinden welke DHCP mogelijkheden de Nokia heeft en of je bijvoorbeeld zelf IP adressen kan instellen voor DHCP. Het mooiste zou zijn dat ik straks mijn Asus router als access point kan instellen en ik de Raspberry Pi aan de nokia modem kan hangen met vastgezet IP adres zodat straks het geheel net zo werkt als nu. Of moet ik dan beter de Nokia modem op DMZ gaan zetten en de Asus router alles laten afhandelen zoals nu het geval is? Nogmaals, ik weet niet welke mogelijkheden het Nokia modem de gebruiker geeft.

Alvast bedankt :)
IMHO kan je gewoon alles blijven gebruiken, maar de ASUS RT-AC68U zal dus als NAT achter NAT Router of als een Accesspoint ingezet moeten worden! :)

Over de exacte webGUI opties van de Caiway/Delta Nokia XGS-PON Router zal iemand anders je mee moeten helpen, want ik heb hier alleen die suffe AON Genexis 7840 staan O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andriesb435
nero355 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 21:22:
[...]

IMHO kan je gewoon alles blijven gebruiken, maar de ASUS RT-AC68U zal dus als NAT achter NAT Router of als een Accesspoint ingezet moeten worden! :)

Over de exacte webGUI opties van de Caiway/Delta Nokia XGS-PON Router zal iemand anders je mee moeten helpen, want ik heb hier alleen die suffe AON Genexis 7840 staan O-)
Nou die Nokia is net zo suf hoor... ;) O-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ernstoud
andriesb435 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 18:15:
Ik ben aan het monitoren en kan nu al zeggen dat de verbinding zoals eerder aangegeven ook bij mij enorm fluctueert. Down - en upload zakt soms helemaal weg naar de 40 mbit.
Latency en jitter lijken wel redelijk stabiel.
Welnu. De conclusie lijkt toch te worden dat deze Genexis media converter het niet goed doet op de Delta Fiber Nederland infrastructuur. Jammer!

Wellicht is de ene XGS-PON infra toch de andere niet. We weten niet welke OLT hardware KPN gebruikt, ik denk geen Nokia dus is er wellicht toch een incompatibiliteit tussen de KPN Genexis ONT en de Nokia OLT van Delta Fiber. Belooft weinig goeds voor gebruik van eigen hardware dergelijke dingen, ga je het pad op van eigen hardware wordt het een beetje “trial and error” :?.

En waarom dan in hemelsnaam de bridge functie van het Nokia device disablen? Al jaren vragen klanten van Delta/Caiway om bridge functionaliteit en dan kom je op je nieuwe infra als aanbieder weer met een device zonder bridge functie. Terwijl fabrikant Nokia dat gewoon kan aanbieden. De wegen van een ISP zijn met recht ondoorgrondelijk 8)7.

[ Voor 16% gewijzigd door ernstoud op 29-04-2022 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Larry schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 18:57:
Als het goed is krijg ik begin volgende week de SFP van de Fritzbox binnen. Verwacht eigenlijk geen succes zonder 5530, maar goed niet geprobeerd is altijd mis. Een mediaconverter die me goed lijkt is de Nokia XS-010X-Q maar is helaas niet te krijgen. De SFP waar ik op hoop is de CIG XG-99S, maar je verwacht het al; niet te krijgen...
Tja, die Nokia XS-010X-Q geef ik ook een hoge kans.

Het is toch echt te hopen dat media converters of SFP’s voor XGS-PON in de vrije handel komen. XGS-PON is nog erg nieuw waardoor het aanbod nu nog beperkt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andriesb435
ernstoud schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 19:13:
[...]

Tja, die Nokia XS-010X-Q geef ik ook een hoge kans.

Het is toch echt te hopen dat media converters of SFP’s voor XGS-PON in de vrije handel komen. XGS-PON is nog erg nieuw waardoor het aanbod nu nog beperkt is.
Heeft iemand die Nokia XS-010X-Q al op de kop weten te tikken voor een leuke prijs? Is het proberen waard :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
andriesb435 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 21:50:
[...]

Is er iets van bridge mogelijkheid beschikbaar in dit modem ?
Hij bedoelt dus de Nokia XS-010X-Q. Dat is een XGS-PON media converter. Die dan hopelijk wel goed werkt op Delta/Caiway.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psyrex
  • Laatst online: 06-05 19:50
ernstoud schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 18:48:
[...]

Welnu. De conclusie lijkt toch te worden dat deze Genexis media converter het niet goed doet op de Delta Fiber Nederland infrastructuur. Jammer!

Wellicht is de ene XGS-PON infra toch de andere niet. We weten niet welke OLT hardware KPN gebruikt, ik denk geen Nokia dus is er wellicht toch een incompatibiliteit tussen de KPN Genexis ONT en de Nokia OLT van Delta Fiber. Belooft weinig goeds voor gebruik van eigen hardware dergelijke dingen, ga je het pad op van eigen hardware wordt het een beetje “trial and error” :?.

En waarom dan in hemelsnaam de bridge functie van het Nokia device disablen? Al jaren vragen klanten van Delta/Caiway om bridge functionaliteit en dan kom je op je nieuwe infra als aanbieder weer met een device zonder bridge functie. Terwijl fabrikant Nokia dat gewoon kan aanbieden. De wegen van een ISP zijn met recht ondoorgrondelijk 8)7.
Bij KPN ondervindt er ook iemand problemen met het Genexis ONT:
https://forum.kpn.com/int...g-na-vervanging-nt-560037

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• miniterror
Blijkt dat @mvdnes daadwerkelijk bij mij in de buurt woont.
Mag zijn Nokia XS-010X-Q even lenen en ben as we speak een verzoek bij Caiway aan het indienen om deze te laten registreren.
Ben benieuwd wat deze gaat doen, iig heel erg bedankt mvdnes dat ik hem even mag lenen om te testen wat die doet op XGS-PON.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x2iBH0p9BdwdUY7e2aT8KopzyDY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dS4ZjTOFFivxPBfAMOqkP3K6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andriesb435
miniterror schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 13:20:
Mag zijn Nokia XS-010X-Q even lenen en ben as we speak een verzoek bij Caiway aan het indienen om deze te laten registreren.
Ben benieuwd wat deze gaat doen, iig heel erg bedankt mvdnes dat ik hem even mag lenen om te testen wat die doet op XGS-PON.
[Afbeelding]
Ik ben benieuwd wat jouw ervaringen zijn, laat vooral tegen die tijd weten :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Larry
miniterror schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 13:20:
[Afbeelding]
Ik ben zeer benieuwd! Met een beetje geluk regelen ze het vandaag al...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nero355
ernstoud schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 18:48:
Wellicht is de ene XGS-PON infra toch de andere niet. We weten niet welke OLT hardware KPN gebruikt, ik denk geen Nokia dus is er wellicht toch een incompatibiliteit tussen de KPN Genexis ONT en de Nokia OLT van Delta Fiber.
Ik heb dus ooit dit gelezen : xbeam in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"

Maar dat is dus Nokia i.c.m. GPON bij KPN en geen XGS-PON :)
Davith78 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 19:55:
Zo te zien kan ik mijn Raspberry Pi geen 'vast' IP geven via DHCP... kwestie van de Pi altijd als eerste aansluiten zodat die alvast zijn eigen vooringestelde IP adres reserveert (hoop ik tenminste).
miniterror schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 20:07:
Misschien net gemist in mijn screenshots, je kan wel vaste IP adressen toewijzen voor LAN devices, dat heb ik ook gedaan met mijn Asus die nu in de DMZ hangt.
Ik geef cruciale hardware altijd een Statisch IP adres om vervolgens indien mogelijk een Static DHCP Mapping aan te maken op basis van het MAC adres :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ernstoud
nero355 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 14:54:
[...]

Ik heb dus ooit dit gelezen : xbeam in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"

Maar dat is dus Nokia i.c.m. GPON bij KPN en geen XGS-PON :)
Ach ja, inderdaad, dat kastje heeft KPN ook wel geleverd (de post geeft aan bij zakelijke aansluitingen). Wellicht gebruikt KPN dus meer Nokia spul. Vroeger altijd Chinese devices (Huawei, ZTE e.d.) maar ook wel Arcadyan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ernstoud
Enfin.

Heb de Nokia XGS-PON router die ik goedkoop op Marktplaats kon kopen (iemand kreeg er twee geleverd en merkwaardig genoeg wilde Delta een exemplaar niet terug krijgen), vandaag op de "pijnbank" gelegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AYvYrieaswGiChPX8S8KeIwFUJg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nkic5YNUTgRez2Y5uxaCUDEj.jpg?f=user_large

Er zit een kant-en-klare serial port op het PCB dus dat was hoopvol. Echter, de bootlog stopt vrij snel met de melding dat de serial port vanaf dat punt disabled is. Dan houden mijn mogelijkheden verder op. Firmware zit weer in zo'n kleine chip waar de klem van de flash programmer niet op past |:( .

Kortom, ding weer in elkaar gezet en terug in de doos. Leuk voor later wellicht maar nu maar eens even een wandeling in het bos om de teleurstellingen rond de Genexis media-converter en deze Nokia router te verwerken :*) .

P.S. De jonge vent/meid in China die het apparaat in elkaar heeft gezet had zijn/haar dag niet; de diverse warmtegeleidende tapes tussen metalen delen (zie foto) zaten allemaal net niet op de plek waar de warmte genererende chips onder zitten. Lekker dan.

P.P.S. Stom ding eigenlijk zonder WAN poort. Anders had je er wat aan als router/ap aan een eigen media converter (als we er 1 vinden die goed werkt).

P.P.P.S. In de user manual staat dat er ook een superuser admin account in de beheer GUI is die wellicht mogelijkheden geeft om de bridge mode settings te enablen. Dit account is uniek per device en gekoppeld aan het serienummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-05 16:32

ThaHandy

Discovery Channel

Toevallig specs / foto's van de gebruikte XGS-PON module?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
ThaHandy schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 16:44:
Toevallig specs / foto's van de gebruikte XGS-PON module?
Die zit er niet in. De laser/fotodiode zit rechtstreeks op de printplaat gesoldeerd. En de glasvezel zit er aan vast. Zie foto 2 van: https://fccid.io/2ADZRXS2...s/Internal-Photos-5099098

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bridgemodusniet
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17-06-2022
Even voor de goede orde; is het nu wel of niet mogelijk om met een GMC-TK01-XGS2110 bakje mijn glasvezelverbinding van Caiway te gebruiken? Heb er eentje liggen en gevraagd aan de klantenservice of ze het willen activeren (serienummer van de XGS-PON interface, MAC van m'n router VLAN 100 poort) maar aan de reacties van de klantenservice te zien heeft niemand enig idee wat er echt gebeuren moet.

Wat een waardeloos bedrijf, overigens. Ik heb weken voordat ik mijn abonnement afsloot tot 3 maal toe bevestiging gekregen dat bridge modus mogelijk zou zijn: eenmaal over de telefoon, en twee keer schriftelijk. En nu wordt er gewoon glashard gezegd dat er een 'miscommunicatie' is geweest. Wat valt er te miscommuniceren als het over een ja/nee vraag gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miniterror
bridgemodusniet schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 19:37:
Even voor de goede orde; is het nu wel of niet mogelijk om met een GMC-TK01-XGS2110 bakje mijn glasvezelverbinding van Caiway te gebruiken? Heb er eentje liggen en gevraagd aan de klantenservice of ze het willen activeren (serienummer van de XGS-PON interface, MAC van m'n router VLAN 100 poort) maar aan de reacties van de klantenservice te zien heeft niemand enig idee wat er echt gebeuren moet.

Wat een waardeloos bedrijf, overigens. Ik heb weken voordat ik mijn abonnement afsloot tot 3 maal toe bevestiging gekregen dat bridge modus mogelijk zou zijn: eenmaal over de telefoon, en twee keer schriftelijk. En nu wordt er gewoon glashard gezegd dat er een 'miscommunicatie' is geweest. Wat valt er te miscommuniceren als het over een ja/nee vraag gaat?
Ja de Genexis is werkend te maken echter ervaren we met meerdere mensen instabiliteit als we die gebruiken.
Snelheiddrops en hoge latency bijvoorbeeld.
Het lijkt er dus op dat er mogelijk wat problemen zijn tussen de Genexis en Delat netwerk backbone.
Typisch trouwens, ik heb dat ook meermaals gevraagd voordat ze hier begonnen met graven en toen werd ook volmondig ja gezegd, was toen schijnbaar niet bekend dat mijn regio XGS-PON zou worden.
Dat er geen bridge mode meer mogelijk was want XGS-PON gingen ze wel goed mee om.
Mocht zonder te veel poespas mijn contract bij ze ontbinden om exact die reden.
Pagina: 1 2 3 4 5

Let op:
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.
- Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van het internet aanbod van Caiway. Voor de (IP)TV dienst is er een los topic: [Caiway Glasvezel] IPTV techniek, aanbod en zenders
- De diensten van Caiway en Delta worden samengevoegd onder de Delta naam, het Delta topic vinden jullie: [Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie