Zakkenwasser schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 07:20:
[...]
De mRNA techniek die het spike eiwit van covid-19 overbrengt (dmv: Lipid nano particles) is wel nieuw. Vandaar ook mijn twijvels. Het is anders dan andere vaccinatie’s.
Aangezien ik ook niet in een risico leeftijd / groep zit begrijp ik ook niet waarom ik het wel zou doen. Ik ben ook zeer bewust bezig met eten (suikerloos / keto-dieet) en rook/drink niet.
Behaal ik daar niet gewoon betere resultaten mee?
Als je de nieuwe techniek bezwaarlijk vindt, kan je ook voor Janssen kiezen. Geen lipid nano particles/mRNA,
gewoon een traditioneel vaccin maar een vaccin op basis van een andere techniek waar we al (iets) meer ervaring mee hebben.
Redenen om het te doen:
1) Altruisme, anderen beschermen. Als er door een gebrek aan groepsimmuniteit en nieuwe, besmettelijkere varianten weer een vierde golf komt en alles weer op slot moet zou dat - zacht gezegd - bijzonder jammer zijn. Gezond eten is leuk, maar voorkomt niet dat je anderen kan besmetten.
2) Ook al zit je niet in een risico-groep kan covid behoorlijk vervelend zijn. Je kan maandenlang je smaak/reuk kwijt zijn, d.w.z. maandenlang niet van lekker eten kunnen genieten. De statistieken van hoe vaak (gezonde) mensen ernstig ziek worden zijn bekend en zijn meegewogen door experts bij de beslissing om het vaccin aan te bieden. Gezond eten is leuk, maar ook dán kan je negatieve gevolgen hebben.
3) Beetje pragmatisch, maar: om vrij te kunnen reizen/naar evenementen te kunnen. Ik zou bijvoorbeeld dolgraag weer eens op wintersport willen. De kans dat je van Janssen TTS krijgt is altijd nog kleiner dan dat je tijdens een 7-daagse wintersport een dodelijk ski-ongeluk krijgt. Het is dan voor mij geen rationele keuze om de wintersport af te blazen als ik daar een vaccinatie voor nodig zou hebben. Gezond eten is leuk, maar je kan nog steeds niet op vakantie.
Vaccineren heeft voordelen, zowel voor de samenleven, als voor je individuele gezondheid, als voor je individuele vrijheid. Tegen dat laatste kan je principiële bezwaren hebben, maar je kan ook pragmatisch de riscio's wegen. Het grootste risico is waarschijnlijk dat je op weg naar het vaccinatiecentrum onder de bus komt. En voor zo ver jouw gezonde levensstijl je "beschermt" tegen covid geldt dat natuurlijk evengoed als bescherming tegen bijwerkingen.
Er zijn het afgelopen halfjaar al honderden miljoenen mensen gevaccineerd. We hebben dus een zeer goed beeld van de bijwerkingen op die termijn. Je kan natuurlijk speculeren dat er misschien een bijwerking is die pas na nóg langere tijd zich voordoet, maar dat is onwaarschijnlijk (dat komt eigenlijk nooit voor; door welk mechanisme zou een bijwerking zich zo lang kunnen "verstoppen"?) en we weten net zo goed niet of een natuurlijke covid-besmetting misschien niet nog na lange tijd problemen kan geven. Je zit twee onbekende toekomstige risico's tegen elkaar af te wegen; hoe kun je daar je beslissing op baseren? Niet, je moet beslissen op basis van de kennis van nu. Op basis van de kennis van nu zegt de gezondheidsraad dat de risico's van mRNA kleiner zijn dan die van Janssen, maar als je je bijzonder zorgen maakt over de mRNA-techniek kan je ook voor
traditioneel Janssen kiezen waarvan de risk-benefit nog steeds positief is.