Amphiebietje schreef op zondag 16 januari 2022 @ 10:38:
[...]
In de meeste collegezalen is tegenwoordig een ringleiding aanwezig, zodat je met gehoorapparaat in wel wat kan horen.
Het kan wel zijn dat er niet actief mee wordt geadverteerd, dus als je slechthorend bent is het de moeite waard het na te vragen.
Groot nadeel daarbij is dat niet elk toestel meer ringleiding heeft, of dat de gebruiker het niet als keuze heeft geselecteerd.
Vroeger in de analoge tijd had een hoortoestel 2 of 3 opties qua geluid
1 (M)- normale microfoon aan, versterking zoals ingesteld
2 (T)- ringleiding, alleen ringleiding
En vaak: 3 (M+T) normaal + ringleiding
Tegenwoordig is de basisstand een soort algemene stand, die tevens geluid analyseert e.d. en versterkt/verzwakt adhv instellingen. Wind? Hoppa windblock aan. Auto? Hoppa geluid van de auto zachter etc.
Dit heeft tot gevolg gehad dat bv muziek heel lelijk werd (als je analoge toestellen gewend was), want bv drums werden gefilterd. Die universele settings zijn wel slim maar niet zó slim

.
Dus kwam er een muziekstand. In rumoerige omgevingen willen sommige mensen een comfortstand etc. Anderen willen een spraak-setting etc
Zo kun je uit een stuk of 5 dergelijke settings kiezen, en ook ringleiding en M+T komen daar nog bovenop.
Echter kunnen lang niet op alle gehoorapparaten een flink aantal instellingen gezet worden. (Volgens mij heeft die van m’n moeder slechts 1 instelling, verder niks, ook geen ringleiding dus.
Die van mij kan er 5. Ik heb daarbij (universeel, comfort, muziek, ringleiding en m+t ingesteld).
Goedkopere modellen kunnen bv 3 tegelijk, als ik dan universeel en muziek wil moet sowieso m+t of ringleiding afvallen. Bij mijn vorige toestellen had ik daardoor de T-stand laten vallen.
Overigens kiezen steeds minder mensen voor ringleiding omdat eigenlijk overal overgegaan wordt op streaming. Thuis had ik vroeger ook ringleiding aan de tv, maar is allemaal vervangen.
Moet zeggen dat ik wel benieuwd ben hoe ze dat tegenwoordig doen op scholen. Vroeger in het speciaal onderwijs lag overal natuurlijk ringleiding. Toen ik naar het regulier onderwijs ging had ik een persoonlijke verbinding, ook met ringleiding.
Die persoonlijke verbinding zal tegenwoordig volledig dmv streaming lopen. Dat ik bv in 2020 zei dat ik voor conference microfoon op het werk nog een ringleiding oplossing gebruikte (uit 2015!) keken ze me aan of ik uit de steentijd kwam
[
Voor 10% gewijzigd door
GAIAjohan op 16-01-2022 11:57
]