Volgens mij hebben we deze leuke (software storing) nog niet gezien....xRaticcc schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 10:58:
Hi allen,
Zijn er mensen die dit ook meemaken wanneer ze achteruit willen rijden?
[Afbeelding]
Ok, het volgende. Mijn auto heeft last van trillen op meerdere manieren. Even een update van mijn lange bezoek aan de dealer en een omschrijving van het probleem.
Ik merk dus 3 verschillende problemen.
Dit wordt veroorzaakt door zeer waarschijnlijk 2 oorzaken.
2. De auto trilt bij hogere snelheden. Vanaf 50kmh merk je het al als je de auto goed kent. vanaf 80kmh wordt het steeds erger. Bij 130kmh is het echt totaal oncomfortabel, daarboven is gewoon verschrikkelijk.
(Dit probleem is sinds ik hem heb al minimaal aanwezig, ik merkte het namelijk gelijk, tot nu steeds erger geworden
3. De auto trilt relatief hevig bij accelereren en je hoort vanaf 80kmh een soort brom in de motor.
2. Probleem 2 en 3 vinden wss zijn oorsprong in de aandrijfmotor of as. Want bij 100% accelereren, of hogere snelheid continu rijden, komt er een groot koppel op de motor te staan. Niet goed dus.
X. De (nieuwe) zomerbanden zouden al gecupped zijn. Dat verzin je niet.
(Dit is niet de oorzaak van het probleem trouwens gaf ook de monteur aan.)
--> Ik heb al vaker gelezen dat rijders van de Enyaq met een vol beladen auto ook wel eens het trillen in de motor hebben ervaren. Dat is dan logisch, want de auto moet dan ook harder werken.
2. ... nog geen oplossing.
Conclusie, zie alles hierboven geschreven.
Mocht het niet goed komen, dan de auto naar PON, of via Duitsland info inwinnen.
Ik voorzie al een doemscenario ontstaan
Welja. toch blijft het een mooie auto. En tot de 100kmh en langzaam rijden is er niet gelijk een groot probleem. Wellicht zoals veel rijders hem rijden.
Ik heb ik 4 maanden 20k gereden, voornamelijk snelweg, dan kom je het dus wel veel tegen.
Wordt vervolgd.
Ik merk dus 3 verschillende problemen.
Dit wordt veroorzaakt door zeer waarschijnlijk 2 oorzaken.
Problemen
1. De auto trilt behoorlijk met remmen, voornamelijk als je middelhard remt bij snelheden vanaf 100kmh tot 140kmh. Dus echt schuddelen in het stuur. Dit doet hij al vanaf ik hem heb, maar ben nooit terug gegaan, omdat ik naïef dacht dat het bij de auto hoorde...2. De auto trilt bij hogere snelheden. Vanaf 50kmh merk je het al als je de auto goed kent. vanaf 80kmh wordt het steeds erger. Bij 130kmh is het echt totaal oncomfortabel, daarboven is gewoon verschrikkelijk.
(Dit probleem is sinds ik hem heb al minimaal aanwezig, ik merkte het namelijk gelijk, tot nu steeds erger geworden
3. De auto trilt relatief hevig bij accelereren en je hoort vanaf 80kmh een soort brom in de motor.
Oorzaken
1. Er zit een meetbare kromming in remschijven, echter vallen deze binnen de tolerantie. Dat is bijzonder omdat ze dus bijna nog als nieuw zijn en het altijd al zo is geweest. De monteur gaf wel aan dat dit niet wil zeggen dat je geen trillen ervaart.2. Probleem 2 en 3 vinden wss zijn oorsprong in de aandrijfmotor of as. Want bij 100% accelereren, of hogere snelheid continu rijden, komt er een groot koppel op de motor te staan. Niet goed dus.
X. De (nieuwe) zomerbanden zouden al gecupped zijn. Dat verzin je niet.
(Dit is niet de oorzaak van het probleem trouwens gaf ook de monteur aan.)
--> Ik heb al vaker gelezen dat rijders van de Enyaq met een vol beladen auto ook wel eens het trillen in de motor hebben ervaren. Dat is dan logisch, want de auto moet dan ook harder werken.
Oplossingen
1. Ze hebben de wielen uitgebalanceerd nogmaals (3 weken de zomerbanden erop). Remschijven getest. De banden nog iets verschoven over de velg.2. ... nog geen oplossing.
Hoe zijn we hier zo achter gekomen?
De monteur heeft een uitgebreide proefrit met mij gemaakt over de A76 en hele stukken accelereren, 150kmh rijden. Remmen etc. Daarna kwam hij met het idee om met de demo auto hetzelfde stuk te rijden, immers ik kwam er pas goed achter hoe slecht het met mijn auto gesteld was met een leen Q4.Conclusie, zie alles hierboven geschreven.
En nu?
Auto gaat terug om specifiek naar de motor/aandrijving te kijken. Er is gekeken of dit probleem al bekend was bij Audi, nee dus. Ik heb hem al gezegd om even letterlijk bij de buren te vragen, Skoda en Volkswagen. Want dat is dezelfde auto.Mocht het niet goed komen, dan de auto naar PON, of via Duitsland info inwinnen.
Ik voorzie al een doemscenario ontstaan
Ik heb ik 4 maanden 20k gereden, voornamelijk snelweg, dan kom je het dus wel veel tegen.
Wordt vervolgd.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/06jOZDCPHa5AfCrBxbuFsebt.jpg?f=user_large)
Voor de derde keer op een paar weken tijd krijg ik deze melding. Tussentijds heb ik telkens alle banden opnieuw op de juiste spanning gezet en de bandenspanning in de MMI gereset.
'k Vind het wel jammer dat ik niet de exacte bandenspanning zie in de MMI. Is dat een optie?
Helaas niet. Je kunt wel zoiets kopen: https://www.bol.com/nl/nl...j_HRS9Mw5IE4aAi6QEALw_wcBjanbus schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 16:59:
[Afbeelding]
Voor de derde keer op een paar weken tijd krijg ik deze melding. Tussentijds heb ik telkens alle banden opnieuw op de juiste spanning gezet en de bandenspanning in de MMI gereset.
'k Vind het wel jammer dat ik niet de exacte bandenspanning zie in de MMI. Is dat een optie?
Ik zou toch de betreffende band controleren op een schroef of spijker in de band. Mijn ervaring is dat de waarschuwing meestal correct is.janbus schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 16:59:
[Afbeelding]
Bij Audi wordt geen bandenspanning gemeten. Hun systeem werkt op basis van registratie van het toerental van de wielen. Telkens als je dat reset via MMI gaat de auto een tijdje alle wieltoerentallen met elkaar vergelijken, rekening houdend met het al dan niet rechtdoor rijden. Het is trouwens ook daarom dat je na iedere bandenwissel telkens die reset moet doen. Elke band heeft immers een licht verschillende diameter, deels natuurlijk ook bepaald door de slijtage. Na die kalibratie moeten de verhoudingen van die toerentallen dezelfde blijven. Begint dat binnen bepaalde grenzen af te wijken dan betekent dat dat ergens een band aan het aflopen is. Soms met het blote oog nauwelijks zichtbaar. Maar als je de druk controleert moet je dat toch kunnen vaststellen. Heb je die dan niet gemeten alvorens bij te pompen?janbus schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 16:59:
[Afbeelding]
Hmmm, kende ik niet... Wel prijzig. Ik zou het nog niet kopen aan een tiende van die prijs...Joni schreef op zondag 22 mei 2022 @ 14:12:
Voor sommige modellen bestaat wel een optie en retrofit set waarmee wel de daadwerkelijke bandenspanning gemeten en getoond wordt op het MMI scherm, bijvoorbeeld voor de A3 en e-tron, maar ik heb deze voor de Q4 e-tron nog niet gevonden.
inderdaad enkel in D, maar bij mij remt hij echt wel veel af. ander voordeel t.o.v. B is dat hij uitbold zonder vermindering als je niet aan de peddels komt. in stadsverkeer rij ik ook vrij vaak in B maar daarbuiten in D is zoveel leuker.NRJ020 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 09:45:
@kurtjeG Hoe gebruik je die peddels achter het stuur? Ik snap echt niet wat je hier aan hebt.
Ze werken enkel in 'D' toch? Ik zie die 3 blokjes in het scherm maar de auto remt echt maar heel weinig af bij gebruik van de peddels.
Misschien doe ik iets verkeerd of werkt het bij mijn auto niet goed..?
Door tekort aan chips is dat vorig jaar, net als panodak en phonebox eruit gehaald.janbus schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 16:59:
[Afbeelding]
De schakelpedals kun je alleen concreet gebruiken als je de automatisch recuperatie in instellingen uitzet. Pas dan blijft je instelling staan.kurtjeG schreef op maandag 23 mei 2022 @ 09:42:
[...]
inderdaad enkel in D, maar bij mij remt hij echt wel veel af. ander voordeel t.o.v. B is dat hij uitbold zonder vermindering als je niet aan de peddels komt. in stadsverkeer rij ik ook vrij vaak in B maar daarbuiten in D is zoveel leuker.
Als automatisch recuperatie aan staat, dan kun je de pedals alleen gebruiken als je het gas los laat en bij wil remmen middels de pedals achter het stuur.
Ik ben (zonder afspraak) langs geweest in een Audi garage. De band is gemaakt.Motjoo schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 21:10:
[...]
Ik zou toch de betreffende band controleren op een schroef of spijker in de band. Mijn ervaring is dat de waarschuwing meestal correct is.
Dat is één van de dingen die niet af zijn in de MMI en bij de update die zo lang op zich laat wachten hopelijk wel voorzien zal zijn. Volgens de online handleiding (zie hieronder) zou het trouwens moeten bestaan maar het is er (voorlopig) gewoon niet....janbus schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 09:01:
Ik was aan het zien of er een Audi iOS widget is. Voor zover ik zie, is dat er niet.
Ik zag wel deze optie: "Voertuig met timer laden"
[Afbeelding]
Wat zou dat moeten doen?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bW1ZlYXZaJEeh0WGaPiZ3gWM.jpg?f=user_large)
Laden op timer is mogelijk via de app Stekker, werkt prefect. Laadt ook ‘slim’, rekening houdend met energievoorraad etc. Maar je kan het ook plannen om bv in de nacht te laden, mocht je hoog/laag tarief hebben (en evt laadvergoeding van werk tegen hoog tarief hebben).Babavers schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 13:32:
[...]
Dat is één van de dingen die niet af zijn in de MMI en bij de update die zo lang op zich laat wachten hopelijk wel voorzien zal zijn. Volgens de online handleiding (zie hieronder) zou het trouwens moeten bestaan maar het is er (voorlopig) gewoon niet....
[Afbeelding]
Bedankt voor de tip. Zal ik zeker eens proberen.Gerardvhgn schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 16:39:
[...]
Laden op timer is mogelijk via de app Stekker, werkt prefect. Laadt ook ‘slim’, rekening houdend met energievoorraad etc. Maar je kan het ook plannen om bv in de nacht te laden, mocht je hoog/laag tarief hebben (en evt laadvergoeding van werk tegen hoog tarief hebben).
Heb idd ook gehoord.Gerardvhgn schreef op maandag 23 mei 2022 @ 13:06:
[...]
Door tekort aan chips is dat vorig jaar, net als panodak en phonebox eruit gehaald.
Verwachte afleverweek 18 -> Audi Q4 e-tron 40 e-tron Launch edition S Competition (besteld begin juni '21)
Het zit erin!!!Babavers schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 13:32:
[...]
Dat is één van de dingen die niet af zijn in de MMI en bij de update die zo lang op zich laat wachten hopelijk wel voorzien zal zijn. Volgens de online handleiding (zie hieronder) zou het trouwens moeten bestaan maar het is er (voorlopig) gewoon niet....
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/UJaegJXOiuQwsgfRqVKJBbpq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/n3Tfrspo6DzUmcZcuf6mUabo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aWq7zsDvOHDJ4Nwyi15mJJCG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jvejDl0UfUVfBjbYA7ZtJkZt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WZJFyZxETKWvE8Swn9sYyLeN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AolImwXdnuw1DKoF0EmSH428.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/khJKKxZF41BZxqO6sPPQoRep.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tMtGpypP8KsCMrVcCjZlp8yg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nQqnTbc1o40DpKEflujbkmvF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2CzdubAGxQ2kDUR6NaU6A1YL.jpg?f=fotoalbum_large)
Verwachte afleverweek 18 -> Audi Q4 e-tron 40 e-tron Launch edition S Competition (besteld begin juni '21)
Kun je zien of de auto nu ook rekening houdt met Max 80% laden bij een lange rit met meerdere laadstops? Bij mij wil de auto nog steeds tot 95% doorladen namelijk.
Huh? Geeft ie bij jou de exacte band aan? Bij mij niet 🤦🏼♂️ - dan staat er gewoon "controleer alle banden"janbus schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 16:59:
[Afbeelding]
Jep. Dat is wel handig.the-hyrax schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 12:23:
[...]
Huh? Geeft ie bij jou de exacte band aan? Bij mij niet 🤦🏼♂️ - dan staat er gewoon "controleer alle banden"
Goede raad. Probeer volgende keer die verlengkabel niet te gebruiken. Dat is normaal gezien slechts 1,5 mm2 sectie en niet echt geschikt om langdurig te belasten met 2 kW. Voel je nergens dat die warm wordt (aan één van de stekkers bv.)? En als je hem toch nodig hebt, dan VOLLEDIG afrollen om zeker te zijn dat de kabel op de haspel niet te warm wordt.Jorik schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 16:32:
Met alle berichten over optimale fastcharger laadcurves is 't soms ook goed om even te kunnen relativeren. Wij zijn dit weekend bij de schoonouders op bezoek, en met nergens een lader in de buurt laden we bij met deze badboy:
[Afbeelding]
En dan leer je toch wel wat het is om écht geduld te hebben...
[Afbeelding]
Maar ff…. Hoezo zit het er ineens in? Heb je nieuwe versie? Bij aflevering al, na update bij dealer of OTA? 🤷🏼♂️😂
Is er sowieso iemand die 'm bij de dealer heeft laten updaten dan?Gerardvhgn schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 19:44:
[...]
Maar ff…. Hoezo zit het er ineens in? Heb je nieuwe versie? Bij aflevering al, na update bij dealer of OTA? 🤷🏼♂️😂
Keigoede hint. Werkt super! Aanrader voor hen die wachten op de update en daardoor nog niet uitgesteld kunnen laden via MMI of de MyAudi app.Gerardvhgn schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 16:39:
[...]
Laden op timer is mogelijk via de app Stekker, werkt prefect. Laadt ook ‘slim’, rekening houdend met energievoorraad etc. Maar je kan het ook plannen om bv in de nacht te laden, mocht je hoog/laag tarief hebben (en evt laadvergoeding van werk tegen hoog tarief hebben).
En krijgt degene nog steeds een online melding bij het aanzetten van de auto?Gerardvhgn schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 19:44:
[...]
Niet ineens (geen update ofzo) maar omdat in dit topic het onderwerp al eens langs was gekomen dat het niet mogelijk was, heb ik er verder nooit naar gezocht. Ik dacht dus dat het er (nog) niet op zat. Maar na die melding over dat het wel in de handleiding staat ben ik toch eens verder gaan kijken.Gerardvhgn schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 19:44:
[...]
Ik heb geen update gehad bij de dealer gehad, maar heb wel het grote scherm. Misschien ligt het daar aan.
Wat ik alleen nog niet weet of het laden direct start als ik nu ergens anders dan thuis (locatie is gekoppeld aan die instelling) ga laden.
Bij mijn vorige EV moet ik nl de laadtimer handmatig op "direct laden" zetten. Erg vervelend anders

Wat bedoel je met een "online melding"?DmC1982 schreef op zondag 29 mei 2022 @ 07:55:
[...]
En krijgt degene nog steeds een online melding bij het aanzetten van de auto?
Dat weet ik niet. Nog niet zo'n lange rit gemaakt dat ik onderweg moest laden.Nismod schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 08:43:
[...]
Kun je zien of de auto nu ook rekening houdt met Max 80% laden bij een lange rit met meerdere laadstops? Bij mij wil de auto nog steeds tot 95% doorladen namelijk.
Dat je akkoord moet gaan met de onlinediensten of iets dergelijks. Dat bedoel ik.
NopeDmC1982 schreef op zondag 29 mei 2022 @ 08:36:
[...]
Dat je akkoord moet gaan met de onlinediensten of iets dergelijks. Dat bedoel ik.
Vorige week nog bij dealer geweest en had (uiteraard) geen idee/benul van nieuwe versie. Volgens hem worden updates iig ook nooit zomaar geinstalleerd, alleen op verzoek van Audi (melding vanuit fabriek dat het moet)
Zijn er hier mensen die gebruik maken van een OBD voor realtime data tbv ABRP? Ik las dat MMI dat ook doet dus vroeg mij af wat een OBD extra kan bieden.
Ben benieuwd wat de eventuele ervaringen zijn.
Is TRONITY geen oplossing?wimbre schreef op zondag 29 mei 2022 @ 10:36:
Zijn er hier mensen die gebruik maken van een OBD voor realtime data tbv ABRP? Ik las dat MMI dat ook doet dus vroeg mij af wat een OBD extra kan bieden.
The best is yet to come
Dat zou zo maar kunnen maar het gaat mij vooral om de toegevoegde waarde. Ik gebruik voor navigatie uitsluitend MMI (terwijl anderen zweren bij Google maps o.i.d.) en dat bevalt mij tot nu toe prima. Als MMI gebruik maakt van de realtime data van de Q4 en daarop navigatie/laadpunten en reis- en laadtijden automatisch bijwerkt vind ik het prima.
Ik heb nog geen lange buitenlandse reis gemaakt maar ga ik binnenkort wel meerdere keren doen. Tijdens zo’n reis wil ik geïnformeerd worden over de te volgen route (incl. correcties wegens files, laadpunten) en de te verwachten reisduur/aankomsttijd).
Omdat ik alleen nog maar ritten heb gemaakt zonder noodzakelijke laadstops en dus geen ervaring heb met de combinatie van route- en laadplanning ben ik op zoek naar ervaringsdeskundigen voor vragen zoals: Alleen gebruik van MMI en handmatig via b.v. ABRP laadpunten op zoeken (ook tijdens de reis, als gevolg van de actuele omstandigheden/rijstijl) óf alleen navigeren met ABRP?
In dat laatste geval kan ik mij voorstellen dat men dan een OBD gebruikt.
Ik ben nu ABRP met TRONITY koppeling aan het testen, al vast voor de 'grote' vakantie naar Toscane. Ben nog niet onder de indruk van ABRP (via Carplay) en de instabiliteit van de TRONITY koppeling. Tijdens de vakantie ga ik MMI E-Tron routeplanner en ABRP/Tronity allebei testen. Ik ben van plan om dit met jullie te delen, maar duurt dus nog even tot augustus.
Ben zeer benieuwd. Ik reis pas in september af naar Zuid Frankrijk maar heb binnenkort een trip naar Normandie gepland als "testcase" (om te zien waar ik allemaal wel/niet tegen aan loop) omdat in Nederland de dekking prima is en ik alles met 1 laaddruppel af kan. Voor Frankrijk heb ik echter meerdere paarden waarop ik kan wedden (Shell Recharge / Kiwhi / ANWB / Fresmile /Tesla app), ook met het oog op de kostenMarcCar schreef op zondag 29 mei 2022 @ 11:27:
[...]
Ik ben nu ABRP met TRONITY koppeling aan het testen, al vast voor de 'grote' vakantie naar Toscane. Ben nog niet onder de indruk van ABRP (via Carplay) en de instabiliteit van de TRONITY koppeling. Tijdens de vakantie ga ik MMI E-Tron routeplanner en ABRP/Tronity allebei testen. Ik ben van plan om dit met jullie te delen, maar duurt dus nog even tot augustus.

Ik zit er overigens wel relaxt in hoor maar enige voorbereiding naar de "laadpalenwoestijn" wil ik wel nemen. Ook ik zal mijn ervaringen (exclusief wijnkeuze) hier delen.
Ik kan mijn ervaring wel met je delen. Ben een paar weken geleden in Italië geweest. Was een rit van circa 1300km dus moest een paar keer ladenwimbre schreef op zondag 29 mei 2022 @ 11:42:
[...]
Ben zeer benieuwd. Ik reis pas in september af naar Zuid Frankrijk maar heb binnenkort een trip naar Normandie gepland als "testcase" (om te zien waar ik allemaal wel/niet tegen aan loop) omdat in Nederland de dekking prima is en ik alles met 1 laaddruppel af kan. Voor Frankrijk heb ik echter meerdere paarden waarop ik kan wedden (Shell Recharge / Kiwhi / ANWB / Fresmile /Tesla app), ook met het oog op de kosten![]()
Ik zit er overigens wel relaxt in hoor maar enige voorbereiding naar de "laadpalenwoestijn" wil ik wel nemen. Ook ik zal mijn ervaringen (exclusief wijnkeuze) hier delen.
Mijn idee was om volledig op de MMI te navigeren. Puur omdat dit ook een van de USP’s is van de Q4 want lang niet alle EV’s hebben deze mooie functie.
Het vinden van mijn locatie in Italië ging top via de Google knop in de navi. Route werd ook direct uitgestippeld. Vervolgens kreeg ik de melding dat ik mijn bestemming niet zou halen met de huidige accu capaciteit en of ik de e-troon routeplanner wil gebruiken. Helemaal top! ‘Oké’ geklikt en gewacht, gewacht…. Gewacht…. 30 min later was ik er klaar mee en heb ik de zoekactie geannuleerd (avond ervoor gedaan natuurlijk). Het systeem bleef maar draaien zonder resultaten. Uiteindelijk heb ik de route gehalveerd en opnieuw de e-tron routeplanner geactiveerd en nu hadden we gelukkig wel raak. Het systeem heeft een drietal laadstops toegevoegd en die heb ik nagezocht met Google. 2 van de 3 laadstops waren bij autodealers waarvan de laders achter een gesloten hek stonden. Bedankt Audi.
Ik heb toen heel snel eieren voor m’n geld gekozen en ABRP geactiveerd met mijn voorkeuze stations (Ionity, Fastned, Enbw, Shell) en de route uitgestippeld. Vervolgens alleen de eerstvolgende laadstop in het MMI systeem ingevoerd en daar op gereden. Wat een waardeloze suggesties heeft de MMI in basis, echt om te janken. In NL heb ik dezelfde suggesties gehad waarbij de naast de snelweg gelegen Fastned en Ionity overgeslagen werden om ergens op een industrieterrein te gaan staan.
Ik kan je dus ook niet anders adviseren dan het achterwege laten van de e-tron routeplanner en alles via ABRP te doen en handmatig in je MMI te zetten. Of exporteren naar CarPlay, wat jij fijn vindt.
Tip; ga svp de auto niet helemaal vol laden, maar hou aan wat ABRP als advies geeft. Tot 40% opladen is tot 40% opladen en dan gewoon gaan! Je wil met de Q4 niet met te veel % accu aankomen want je laadcurve is dan alles behalve ideaal.
Nu in de zomer kun je het verbruik bij 110 km2 op 190kwh zetten in ABRP. Laadstations stel ik zelf in op 5% aankomen.
Hopelijk kun je hier wat mee! De auto rijdt erg fijn op de snelweg en vermoeid de bestuurder minimaal. Fijne reis!
Waardeloos dit. Ik heb zelf nog contact gehad met Audi Nederland en zij weten al helemaal niks. De dealers weten het eerder dan zij. Als we nog een update krijgen dan zou dat echt een prettige verassing zijn! Ik heb de hoop al opgegeven. Er is geen zelfrespecterend bedrijf dat z’n klanten in een auto laat rijden met beta software uit maart 2021.sbin schreef op zondag 29 mei 2022 @ 09:30:
Vorige week nog bij dealer geweest en had (uiteraard) geen idee/benul van nieuwe versie. Volgens hem worden updates iig ook nooit zomaar geinstalleerd, alleen op verzoek van Audi (melding vanuit fabriek dat het moet)
Deze heb ik aangepast van 210 naar 190Nismod schreef op zondag 29 mei 2022 @ 15:09:
[...]
Nu in de zomer kun je het verbruik bij 110 km2 op 190kwh zetten in ABRP. Laadstations stel ik zelf in op 5% aankomen.
Bedankt voor het delen van je ervaringen, zijn zeker nuttig!Hopelijk kun je hier wat mee!
Juist door ervaringen (of tips) te delen kunnen anderen er van leren en dat is juist de kracht van een forum.
Tnx voor de tips! Vraagje, had je in de mmi navigatie alle typen laders op actief staan? Of aantal gedeselecteerd (zoals Etron charging)?Nismod schreef op zondag 29 mei 2022 @ 15:09:
[...]
Ik kan mijn ervaring wel met je delen. Ben een paar weken geleden in Italië geweest. Was een rit van circa 1300km dus moest een paar keer laden.
Mijn idee was om volledig op de MMI te navigeren. Puur omdat dit ook een van de USP’s is van de Q4 want lang niet alle EV’s hebben deze mooie functie.
Het vinden van mijn locatie in Italië ging top via de Google knop in de navi. Route werd ook direct uitgestippeld. Vervolgens kreeg ik de melding dat ik mijn bestemming niet zou halen met de huidige accu capaciteit en of ik de e-troon routeplanner wil gebruiken. Helemaal top! ‘Oké’ geklikt en gewacht, gewacht…. Gewacht…. 30 min later was ik er klaar mee en heb ik de zoekactie geannuleerd (avond ervoor gedaan natuurlijk). Het systeem bleef maar draaien zonder resultaten. Uiteindelijk heb ik de route gehalveerd en opnieuw de e-tron routeplanner geactiveerd en nu hadden we gelukkig wel raak. Het systeem heeft een drietal laadstops toegevoegd en die heb ik nagezocht met Google. 2 van de 3 laadstops waren bij autodealers waarvan de laders achter een gesloten hek stonden. Bedankt Audi.
Ik heb toen heel snel eieren voor m’n geld gekozen en ABRP geactiveerd met mijn voorkeuze stations (Ionity, Fastned, Enbw, Shell) en de route uitgestippeld. Vervolgens alleen de eerstvolgende laadstop in het MMI systeem ingevoerd en daar op gereden. Wat een waardeloze suggesties heeft de MMI in basis, echt om te janken. In NL heb ik dezelfde suggesties gehad waarbij de naast de snelweg gelegen Fastned en Ionity overgeslagen werden om ergens op een industrieterrein te gaan staan.
Ik kan je dus ook niet anders adviseren dan het achterwege laten van de e-tron routeplanner en alles via ABRP te doen en handmatig in je MMI te zetten. Of exporteren naar CarPlay, wat jij fijn vindt.
Tip; ga svp de auto niet helemaal vol laden, maar hou aan wat ABRP als advies geeft. Tot 40% opladen is tot 40% opladen en dan gewoon gaan! Je wil met de Q4 niet met te veel % accu aankomen want je laadcurve is dan alles behalve ideaal.
Hopelijk kun je hier wat mee! De auto rijdt erg fijn op de snelweg en vermoeid de bestuurder minimaal. Fijne reis!
Alle typen en merken laders stonden aan. Ik kan geen selectie maken, jij wel?Gerardvhgn schreef op zondag 29 mei 2022 @ 19:10:
[...]
Tnx voor de tips! Vraagje, had je in de mmi navigatie alle typen laders op actief staan? Of aantal gedeselecteerd (zoals Etron charging)?
Wel kan ik de etron charging services aanzetten, maar dat verschilt niet heel veel van de standaard.
Ik dacht (is weer even geleden en niet veel gebruikt) dat je ze kon (de)selecteren. Bovenin het MMI scherm volgens mij. Zal morgen even kijken..Nismod schreef op zondag 29 mei 2022 @ 19:35:
[...]
Alle typen en merken laders stonden aan. Ik kan geen selectie maken, jij wel?
Wel kan ik de etron charging services aanzetten, maar dat verschilt niet heel veel van de standaard.
Ik denk dat het volgende speelt.Robbecholtz schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 15:30:
Even een vraag.
Mijn audi q4 35etron heeft het volgende probleem. Als hij heeft geladen dan geeft hij bv 320 kilometer aan. Als hij dan 10min stil heeft gestaan geeft hij nog 290 km aan. Herkent iemand dit.mvg Rob
Als je de batterij tot 100% laadt zal zo af en toe de batterij cellen worden gebalanceerd. D.w.z. dat alle cellen weer zoveel mogelijk gelijk geladen worden.
Dat heeft tot gevolg dat de schijnbare SoC en dus actie radius wat daalt.
Ik heb een ETron Quattro 55, precies hetzelfde verschijnsel af en toe. Helemaal zoals het hoort!
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Babavers schreef op zondag 22 mei 2022 @ 13:53:
[...]
Bij Audi wordt geen bandenspanning gemeten. Hun systeem werkt op basis van registratie van het toerental van de wielen. Telkens als je dat reset via MMI gaat de auto een tijdje alle wieltoerentallen met elkaar vergelijken, rekening houdend met het al dan niet rechtdoor rijden. Het is trouwens ook daarom dat je na iedere bandenwissel telkens die reset moet doen. Elke band heeft immers een licht verschillende diameter, deels natuurlijk ook bepaald door de slijtage. Na die kalibratie moeten de verhoudingen van die toerentallen dezelfde blijven. Begint dat binnen bepaalde grenzen af te wijken dan betekent dat dat ergens een band aan het aflopen is. Soms met het blote oog nauwelijks zichtbaar. Maar als je de druk controleert moet je dat toch kunnen vaststellen. Heb je die dan niet gemeten alvorens bij te pompen?
Hoeveel moet bandenspanning bij 20 inch banden pompen?
Fantastische auto, ik rijd er inmiddels ook al een half jaar mee.Dean Martin schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 16:10:
Mijn Q4 heb ik geannuleerd en een voorraad E-tron 55 quattro advanced plus gekozen!
Misschien een beetje off topic, maar had vorig jaar ook willen kiezen voor een Q4. Maar lange en vooral onbekende levertijd, geen panorama dak, geen trekhaak, etc.vincentvs93 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 10:09:
[...]
PB me anders je ervaringen, ben stiekem wel erg benieuwd. In ieder geval gefelicteerd!
Geswitched naar een voorraad ETron 55 met maar 100 km op de teller.
Fantastische auto, bereik is wat mager, maar de laadsnelheid maakt dat helemaal goed: altijd boven de 100, meestal 125-150 kW.
Ook wel wat dingetjes met de app. hoor, dat wel.
2,7 bar als ik me goed herinner. Redelijk hoog, is immers een zware auto.... Anyway, staat op een zelfklever die je ziet hangen als je de deur van de bestuurder opent.Simon.Q4 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 07:09:
[...]
Hoeveel moet bandenspanning bij 20 inch banden pompen?
Naast de server die wel eens down is wordt bij de ETron ook regelmatig gemeld dat de auto geen verbinding heeft met een netwerk.Dean Martin schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 08:56:
[...]
Er wordt door de E-tron toch dezelfde app gebruikt?
Daar hoor ik dit minder. Waar gaat het dan mis?
Kan dat bij de Q4 ook niet het probleem zijn zo af en toe?
Al vrij snel na levering in februari kreeg ik een foutmelding van het noodoproepsysteem. Na een tijdje gehoopt te hebben dat het vanzelf zou weg gaan, toch maar naar de dealer geweest. De hele module blijkt nu vervangen te moeten worden. Dus naast de vele vervelende software issues, nu dus ook kapotte hardware...
Nog iemand dat probleem gehad?
Zeker, maar dan bij de Skoda Enyaq. Zelfde module. Gaat best vaak stuk, maar hier wel lekker snel vervangen. Na een weekje was de module er.maesdav schreef op maandag 30 mei 2022 @ 09:20:
Al vrij snel na levering in februari kreeg ik een foutmelding van het noodoproepsysteem. Na een tijdje gehoopt te hebben dat het vanzelf zou weg gaan, toch maar naar de dealer geweest. De hele module blijkt nu vervangen te moeten worden. Dus naast de vele vervelende software issues, nu dus ook kapotte hardware...
Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output
Heb dat ook een aantal keer gehad in het begin. Is daarna niet meer voorgekomen. Andere meldingen zoals storing kinderslot etc etc heb ik ook al een hele tijd niet meer gehad (afkloppen). Eigenlijk helemaal geen issues meer (auto van eind December).maesdav schreef op maandag 30 mei 2022 @ 09:20:
Ben alleen terug naar de dealer geweest voor een niet goed aansluitende plastic strip bij de buitenspiegel (die zorgde voor windgeruis). En had wat last van vervelend piepend geluid bij insturen, bleek een kwestie te zijn van een paar keer goed hard remmen en was opgelost. Das het nadeel van altijd in B rijden, je gebruikt je remmen amper
Voor wat betreft die module, is waarsch niet kapot, maar dealers vervangen ze liever dan evt software issue nakijken/onderzoeken.
Vraagje: ik kan nergens terugvinden welke klasse diefstal alarm de Q4 standaard heeft (verzekeringsmaatschappij eist klasse 3). Heeft iemand voor mij een antwoord? Alvast dank
Jorik in "Het grote Audi Q4 e-tron topic - Deel 1"KKoets schreef op maandag 30 mei 2022 @ 15:47:
Vraagje: ik kan nergens terugvinden welke klasse diefstal alarm de Q4 standaard heeft (verzekeringsmaatschappij eist klasse 3). Heeft iemand voor mij een antwoord? Alvast dank
Nice! En een echte aflevering ipv de sleutels op de parkeerplaats toegeworpen te krijgen.. Dat kan dus ook bij Audi.Dean Martin schreef op maandag 30 mei 2022 @ 15:29:
Sorry voor de kaping:
Ik heb regelmatig dat blijkt dat de airco af staat. Geen idee hoe het komt. Ik hoop altijd maar dat alles magisch opgelost zal zijn met de "november 2021 MMI update die zou uitgesteld zijn tot juni 2022".
Ik heb de Stekker app ondertussen getest. Hij werkt. Ik heb er momenteel nog niks aan, want ik heb - voorlopig - nog een terugdraaiende teller.
Ik wou die Stekker app eigenlijk gebruiken om - zoals m'n iPhone - meteen tot 80% te laden en de laatste 20% pas te laden vlak voor m'n ingestelde vertrekuur (om de batterij te sparen), maar dat krijg ik niet voor mekaar.
Ik wou die Stekker app eigenlijk gebruiken om - zoals m'n iPhone - meteen tot 80% te laden en de laatste 20% pas te laden vlak voor m'n ingestelde vertrekuur (om de batterij te sparen), maar dat krijg ik niet voor mekaar.
Volgens mij kan je aangeven wat je snel wil laden (direct) en slim. Je kunt dat doen door het percentage te ‘sliden’, dacht ik…janbus schreef op maandag 30 mei 2022 @ 17:34:
Ik heb de Stekker app ondertussen getest. Hij werkt. Ik heb er momenteel nog niks aan, want ik heb - voorlopig - nog een terugdraaiende teller.
:strip_exif()/f/image/qedv5TDriVbS0UM6HyKJLuV3.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 23% gewijzigd door Gerardvhgn op 30-05-2022 18:05 ]
Ik heb ook nog steeds een terugdraaiende teller, maar het is vooral nuttig om 's avonds niet te moeten laden samen met het koken en andere grote elektriciteitsgebruikers ((af)wasmachine, enz...). Ofwel doe ik dat en neem ik het risico dat alles uitvalt wegens overbelasting (Ik heb (slechts) een 25 A driefasige aansluiting en laad de auto met 11 kW). Ofwel ga ik 's avonds voor het slapengaan terug de garage in om de auto op te laden, maar als ik dat vergeet zit ik de ochtend nadien met een probleem.janbus schreef op maandag 30 mei 2022 @ 17:34:
Door die Stekker app hoef ik die 'verscheurende' keuze nu niet meer te maken en laad ik gewoon uitgesteld tijdens de nachturen.
Alleen daarvoor is die app voor mij dus erg interessant in afwachting van de MMI update en zo zullen er wel meer zijn vermoed ik.
Ik ga ook eens testen met de Stekker app. Account aanmaken en instellen ging in ieder geval soepel. Ik heb een eigen laadpunt tegen het huis, maar geen gegarandeerde parkeerplek voor de deur en moet een 12mtr kabel uitrollen, dus ik laad meestal bij op de zaak (als het nodig is). Maar voor die keren dat ik wel thuis moet laden is het handig om pas na 23u te starten i.v.m. daltarief.
Verder over voorgaande opmerkingen over de laadpuntenplanning van de Audi navigatie: ik kan beamen dat dit (nog) bar slecht is. Vaak onlogische keuzes en vorige week het voorlopige dieptepunt: ik zou met 8% arriveren bij een snellader langs de A1. "Uw bestemming bevindt zich rechts." Alleen weiland. Niet eens een tankstation, laat staan snelladers
Verwacht bereik stond inmiddels op zo'n 22km resterend dus het was naarstig zoeken naar een laadpunt. Uiteindelijk kon ik gelukkig bij een Postillion hotel terecht, waar op dat moment alleen nog een 11kwh punt vrij was...
Wijze les: niet blind varen op de laadsuggestie van Audi, maar dit door ABRP laten bepalen. Echt navigeren met ABRP is wel ondermaats, dus ik zal meestal de bestemming overnemen in MMI. Of eventueel parallel mee laten lopen (ik heb Carplay tegenwoordig uit staan).
We gaan eind juli een rondreis door Zweden maken met de Q4 - ben er inmiddels van overtuigd dat ik dit niet zonder ABRP (en überhaupt dubbelchecken) aan durf
Verder over voorgaande opmerkingen over de laadpuntenplanning van de Audi navigatie: ik kan beamen dat dit (nog) bar slecht is. Vaak onlogische keuzes en vorige week het voorlopige dieptepunt: ik zou met 8% arriveren bij een snellader langs de A1. "Uw bestemming bevindt zich rechts." Alleen weiland. Niet eens een tankstation, laat staan snelladers

Wijze les: niet blind varen op de laadsuggestie van Audi, maar dit door ABRP laten bepalen. Echt navigeren met ABRP is wel ondermaats, dus ik zal meestal de bestemming overnemen in MMI. Of eventueel parallel mee laten lopen (ik heb Carplay tegenwoordig uit staan).
We gaan eind juli een rondreis door Zweden maken met de Q4 - ben er inmiddels van overtuigd dat ik dit niet zonder ABRP (en überhaupt dubbelchecken) aan durf
Ja, klopt. Je kan het percentage sliden. Ik heb tot 80% "snel" ingesteld en de laatste 20% "slim". Dan doet ie die 20% wanneer hij zelf zin heeft. Concreet was dat in de daluren 's nachts en dus niet pas op het laatste moment, zoals ik eigenlijk wou om de batterij te sparen.Gerardvhgn schreef op maandag 30 mei 2022 @ 18:03:
[...]
Volgens mij kan je aangeven wat je snel wil laden (direct) en slim. Je kunt dat doen door het percentage te ‘sliden’, dacht ik…
[Afbeelding]
Het lijkt me zeker een goeie app voor als je een dynamisch elektriciteitscontract aandurft met een andere prijs per uur. (Bv. EcoPower https://www.ecopower.be/proefproject-dynamisch-tarief ) Voorlopig heb ik nog een terugdraaiende teller, maar met deze app voel ik me al voorbereid op de toekomst.
Ik ben geen expert, maar ik heb thuis 3 x 16 A en een loadbalancer in de elektriciteitskast. Ik laad aan 11 kW. Ik heb nog nooit problemen gehad dat alles uitvalt wegens overbelasting. Ik heb zelfs nog nooit gemerkt dat de paal aan minder dan 11 kW zou laden doordat ik andere apparaten opzet thuis, maar ik zit er ook niet met m'n neus op, dus ik kan niet uitsluiten dat dat ooit gebeurt.Babavers schreef op maandag 30 mei 2022 @ 18:06:
[...]
Ik heb ook nog steeds een terugdraaiende teller, maar het is vooral nuttig om 's avonds niet te moeten laden samen met het koken en andere grote elektriciteitsgebruikers ((af)wasmachine, enz...). Ofwel doe ik dat en neem ik het risico dat alles uitvalt wegens overbelasting (Ik heb (slechts) een 25 A driefasige aansluiting en laad de auto met 11 kW). Ofwel ga ik 's avonds voor het slapengaan terug de garage in om de auto op te laden, maar als ik dat vergeet zit ik de ochtend nadien met een probleem.
Door die Stekker app hoef ik die 'verscheurende' keuze nu niet meer te maken en laad ik gewoon uitgesteld tijdens de nachturen.
Alleen daarvoor is die app voor mij dus erg interessant in afwachting van de MMI update en zo zullen er wel meer zijn vermoed ik.
Deze discussie over thuisladen heel graag in het van toepassing zijnde topic voeren.
In ons enthousiasme wordt het vaak meer dan een enkele posting.
Thuisladen van je EV deel 2
[ Voor 48% gewijzigd door deboss65 op 31-05-2022 07:26 ]
Heeft iemand ook last van vliegen op de voorruit na een rit snelweg? Ik moet na elke rit mijn ruiten wassen.
Heeft iemand tip om minder vliegen op de voorruit?
Dank u
Dank u
auto in de garage laten staan helpt het beste;)Simon.Q4 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 09:08:
Heeft iemand ook last van vliegen op de voorruit na een rit snelweg? Ik moet na elke rit mijn ruiten wassen.
Dank u
3 x 16A komt overeen met 11 kW (3 x 16 x 400 / wortel_van_3 = 11085 W). Als jij daarmee de auto oplaadt aan 11 kW, dan is een koffiezetapparaat al meer dan genoeg om alles te doen uitvallen. Ik denk toch dat die loadbalancer dan zijn ding doet, als die tenminste tijdig reageert want als je plots een grote verbruiker inschakelt terwijl je loadbalancer toelaat dat de auto aan 11 kW aan het laden is, dan moet die al snel reageren of je installatie valt uit.janbus schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 00:06:
[...]
Ik ben geen expert, maar ik heb thuis 3 x 16 A en een loadbalancer in de elektriciteitskast. Ik laad aan 11 kW. Ik heb nog nooit problemen gehad dat alles uitvalt wegens overbelasting. Ik heb zelfs nog nooit gemerkt dat de paal aan minder dan 11 kW zou laden doordat ik andere apparaten opzet thuis, maar ik zit er ook niet met m'n neus op, dus ik kan niet uitsluiten dat dat ooit gebeurt.
Maar in mijn geval heb ik dat dus niet en dan volstaat 9 A op één fase om alles te doen uitvallen. 9 A komt overeen met 2 kW en dat heb je al gauw als toevallig bv. een oven en een kookplaat op dezelfde fase hangen.
Dank voor de tip, maar het ging eigenlijk over het nut van die Stekker app in combinatie met een gebrekkige MMI die uitgesteld laden niet ondersteunt. Logisch dat dit aspect dan opduikt. Maar ik beloof dat ik het hierbij laat mbt thuisladen.deboss65 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 07:23:
Deze discussie over thuisladen heel graag in het van toepassing zijnde topic voeren.
Ik snap de link met de Q4 MMI,Babavers schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 09:51:
[...]
Dank voor de tip, maar het ging eigenlijk over het nut van die Stekker app in combinatie met een gebrekkige MMI die uitgesteld laden niet ondersteunt. Logisch dat dit aspect dan opduikt. Maar ik beloof dat ik het hierbij laat mbt thuisladen.
Kan daarop aansluitende melden dat uit eigen ervaring vanochtend het uitgesteld laden met de timer in de MMI bij mij ook niet goed ging. Dat auto was wel al lekker warm maar de laadsessie was niet gestart i.v.m. een laadstoring.
Heb toen maar even een handmatige sessie gestart om een paar kWh erin te krijgen.
Ruimte voor verbetering zal ik maar zeggen.
Misschien een gekke vraag, maar sinds gistermiddag zie ik op de navigatie in MMI geen laadstation iconen meer. Overige POI's zie ik wel, zelfs de tankstations. Ik heb alle POI's in de weergave aanstaan wat in de buurt zit, maar de normale laadstations in de buurt staan er niet meer op.
Bij navigatie>zoeken krijg ik wel laadstations in zoekresultaten. En ik kan ook gewoon laadstations als bestemming toevoegen.
Ik heb geen instellingen gewijzigd en het viel me gistermiddag gelijk op bij het starten. Vanochtend geen verandering. Glitch of toch een instelling? Heeft iemand eerder dit gehad?
Bij navigatie>zoeken krijg ik wel laadstations in zoekresultaten. En ik kan ook gewoon laadstations als bestemming toevoegen.
Ik heb geen instellingen gewijzigd en het viel me gistermiddag gelijk op bij het starten. Vanochtend geen verandering. Glitch of toch een instelling? Heeft iemand eerder dit gehad?
Ah, eindelijk iemand die dit ook een keer meemaakt! Ik heb het al meerdere keren gehad.polarbear57 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 10:34:
Misschien een gekke vraag, maar sinds gistermiddag zie ik op de navigatie in MMI geen laadstation iconen meer. Overige POI's zie ik wel, zelfs de tankstations. Ik heb alle POI's in de weergave aanstaan wat in de buurt zit, maar de normale laadstations in de buurt staan er niet meer op.
Enige oplossing is een MMI reset. Je doet dat door de aan uit knop iets van 30 tellen ingedrukt te houden tot het systeem gaat rebooten. Gaat om de ronde knop naast de versnellingspook.
Let op, alle instellingen worden gewist. Maar wss heb je dat issue ook al gehad ;-).
Net de auto gestart en daar waren de laadstation iconen er weer. Vanzelf en spontaan, dus een reset hoef ik gelukkig (nog) niet te doen.Nismod schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 14:55:
[...]
Ah, eindelijk iemand die dit ook een keer meemaakt! Ik heb het al meerdere keren gehad.
Enige oplossing is een MMI reset. Je doet dat door de aan uit knop iets van 30 tellen ingedrukt te houden tot het systeem gaat rebooten. Gaat om de ronde knop naast de versnellingspook.
Let op, alle instellingen worden gewist. Maar wss heb je dat issue ook al gehad ;-).
Hier zelfde glitch sinds jan nu 2x gehad. En alleen op te lossen met harde reset van MMI.polarbear57 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 15:39:
[...]
Net de auto gestart en daar waren de laadstation iconen er weer. Vanzelf en spontaan, dus een reset hoef ik gelukkig (nog) niet te doen.
Even horen of nog iemand hier last van heeft: De airco blijkt soms gewoon af te staan. Geen idee waarom. Ik dacht eerst dat iemand die soms af zette, maar dat blijkt dus niet het geval. Ik merk dat telkens pas als ik denk "tiens, het is warm in de auto." Het is niet altijd, maar toch regelmatig: Ongeveer één keer per week, schat ik.
:strip_exif()/f/image/30jRTr0q9H22rjIk23wckla2.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb dit issue lang genegeerd met het idee dat er toch binnenkort een MMI update zou komen. Verwachten we die nog steeds in juni voor bestaande wagens?
Los van al dit geklaag heeft een collega van me in de afgelopen weken een Q4 besteld. Ik heb hem gewoon eerlijke feedback gegeven met alle sterke en zwakke punten. Verwachte leverdatum voor hem is september 2023. Hij heeft wel zorgvuldig moeten kiezen wat betreft opties, want de prijzen waren gestegen, zei hij.
Ik ben echt blij dat ik de mijne al heb. 'k Wil niet meer terug naar een brandstofwagen.
:strip_exif()/f/image/30jRTr0q9H22rjIk23wckla2.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb dit issue lang genegeerd met het idee dat er toch binnenkort een MMI update zou komen. Verwachten we die nog steeds in juni voor bestaande wagens?
Los van al dit geklaag heeft een collega van me in de afgelopen weken een Q4 besteld. Ik heb hem gewoon eerlijke feedback gegeven met alle sterke en zwakke punten. Verwachte leverdatum voor hem is september 2023. Hij heeft wel zorgvuldig moeten kiezen wat betreft opties, want de prijzen waren gestegen, zei hij.
Ik ben echt blij dat ik de mijne al heb. 'k Wil niet meer terug naar een brandstofwagen.
Dit heb ik ook. Volgens mij gebeurt het als je de auto voorverwarmt of koelt. Na circa 30 min blijft de auto nog ventileren maar volgens mij zonder de airco optie. Ik weet niet of dit ook de reden is, maar herken wel wat jij hebt.janbus schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 21:51:
Even horen of nog iemand hier last van heeft: De airco blijkt soms gewoon af te staan. Geen idee waarom. Ik dacht eerst dat iemand die soms af zette, maar dat blijkt dus niet het geval. Ik merk dat telkens pas als ik denk "tiens, het is warm in de auto." Het is niet altijd, maar toch regelmatig: Ongeveer één keer per week, schat ik.
[Afbeelding]
En qua update…

Vorige week van mijn dealer gehoord dat Audi in België er maar liefst 10% bijdoet. er zijn gewoon teveel orders...janbus schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 21:51:
Dat is een beetje de normale gang van zaken momenteel blijkbaar. Collega is rondje dealers aan het maken voor nieuwe leaseauto en bij de meeste merken wordt ook gewoon aangegeven dat er een opslag/toeslag van tussen de 2-4K bijkomt als je nu bestelt.
Dat zou goed kunnen dat het telkens voorvalt wanneer ik de wagen op voorhand koel/verwarm, maar dan toch niet binnen de 30 minuten vertrek. 👍 Bedankt voor het inzicht.Nismod schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 07:11:
[...]
Dit heb ik ook. Volgens mij gebeurt het als je de auto voorverwarmt of koelt. Na circa 30 min blijft de auto nog ventileren maar volgens mij zonder de airco optie. Ik weet niet of dit ook de reden is, maar herken wel wat jij hebt.
Dan gaat de MMI update daar niks aan veranderen. Is geen bug, maar een feature. :-)
Iemand een goede suggestie voor het aanschaffen van een Granny Charger? Ik ga binnenkort op vakantie en lijkt me toch goed om deze achter de hand te hebben.
Audi Q4 Sportback S Competition
Ik heb deze mee laten leveren met de auto toen ik hem bij Ames auto opgehaald heb:MV999 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 16:26:
Iemand een goede suggestie voor het aanschaffen van een Granny Charger? Ik ga binnenkort op vakantie en lijkt me toch goed om deze achter de hand te hebben.
https://shop.volkswagen.n...dkabel-type-2-230v-mode-2
De kosten hiervan waren ongeveer €200 inclusief BTW. Wel met een Volkswagen-logo'tje - de verkoper gaf aan dat die van Audi ongeveer 20% duurder was met alleen een ander stickertje
[ Voor 10% gewijzigd door Chirezza op 01-06-2022 17:57 ]
Heb m ook, maar dan van Audi. Ook voor 200 euroChirezza schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 17:56:
[...]
Ik heb deze mee laten leveren met de auto toen ik hem bij Ames auto opgehaald heb:
https://shop.volkswagen.n...dkabel-type-2-230v-mode-2
De kosten hiervan waren ongeveer €200 inclusief BTW. Wel met een Volkswagen-logo'tje - de verkoper gaf aan dat die van Audi ongeveer 20% duurder was met alleen een ander stickertje
https://shop.audi.nl/auto...lgroup=q4-e-tron&cid=3010
Op de Belgische Audishop staat die niet te koop, maar ze hebben mij die wel op mijn vraag verkocht toen ik de auto ging afhalen. Precies dezelfde. Aan 308,47 €.... Afzetters merk ik nu...Gerardvhgn schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 18:22:
[...]
Heb m ook, maar dan van Audi. Ook voor 200 euro
https://shop.audi.nl/auto...lgroup=q4-e-tron&cid=3010
Deze laden met maximaal 3.6kW.
Wil je meer laadvermogen (11kW) zou je de e-tron laadconcept compact moeten zien te scoren. (deze wordt in de handleiding beschreven)
Als een 3 fasen CEE contactdoos beschikbaar is kunt je hiermee tot 11kW gaan.
Is een stukje duurder maar flexibeler.
Nog iets flexibeler is de juicebooster. Maar ook niet goedkoop.
Het kan veel goedkoper met Aliexpress achtige oplossingen maar ik heb er totaal geen vertrouwen in of daar de toch wel noodzakelijke ac & dc lekstroom beveiligingen zitten.
Veiligheid voor alles....
Wil je meer laadvermogen (11kW) zou je de e-tron laadconcept compact moeten zien te scoren. (deze wordt in de handleiding beschreven)
Als een 3 fasen CEE contactdoos beschikbaar is kunt je hiermee tot 11kW gaan.
Is een stukje duurder maar flexibeler.
Nog iets flexibeler is de juicebooster. Maar ook niet goedkoop.
Het kan veel goedkoper met Aliexpress achtige oplossingen maar ik heb er totaal geen vertrouwen in of daar de toch wel noodzakelijke ac & dc lekstroom beveiligingen zitten.
Veiligheid voor alles....
[ Voor 3% gewijzigd door deboss65 op 01-06-2022 19:23 ]
Dit heb ik er voor betaald:(offerte wagen van juni 2021)Babavers schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 18:38:
[...]
Op de Belgische Audishop staat die niet te koop, maar ze hebben mij die wel op mijn vraag verkocht toen ik de auto ging afhalen. Precies dezelfde. Aan 308,47 €.... Afzetters merk ik nu...
:strip_exif()/f/image/qja46DzJBRnnoWMGg3A39fiJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb deze: https://www.audi.nl/nl/we...ek_infolayer.MLDBNW1.htmlMV999 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 16:26:
:strip_exif()/f/image/qMlXaMm1NSpRKRKUN3gQhy75.jpg?f=fotoalbum_large)
Tot nu toe alleen nog maar met 2kW gebruikt.
Uit nieuwsgierigheid, waarom zou je die kopen (a 785 eur) terwijl de eerder geposte 'slechts' 199 euro is...
/f/image/asMnXZxxR2xqW4sfPPYdlPCv.png?f=fotoalbum_large)
bron: https://shop.audi.nl/auto...lgroup=q4-e-tron&cid=3010
/f/image/asMnXZxxR2xqW4sfPPYdlPCv.png?f=fotoalbum_large)
Everyday's an endless stream, of cigarettes and magazines...
Wat ik al schreef: De duurdere kan ook met 3 fasen, 11kW laden, De goedkopere niet....party42 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 09:55:
Uit nieuwsgierigheid, waarom zou je die kopen (a 785 eur) terwijl de eerder geposte 'slechts' 199 euro is...
[Afbeelding]
Het lijkt mij niet verkeerd om die optie achter de hand te hebben (3-fase laden), maar de meerprijs is wel fors. Wanneer je een granny lader echt als uitwijkmogelijkheid tijdens vakanties overweegt (bijvoorbeeld bij een huisje), wat is de kans dat je terecht kunt bij een 3-fase / CEE stopcontact?
Als het in je leasebudget past als accessoires maakt dit voor de berijder niet uit ;-).MetaalMan schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 11:35:
Het lijkt mij niet verkeerd om die optie achter de hand te hebben (3-fase laden), maar de meerprijs is wel fors. Wanneer je een granny lader echt als uitwijkmogelijkheid tijdens vakanties overweegt (bijvoorbeeld bij een huisje), wat is de kans dat je terecht kunt bij een 3-fase / CEE stopcontact?
Ik gebruik deze zowel voor dagelijks a 11kw te laden als in nood als granny charger. Werkt prima en is een stuk goedkopen dan de Audi branded kabel.
https://www.accu-machine....1wOQkyEAQYAiABEgJ24_D_BwE
1tje laten mee leveren met de wagen, na 6maanden nog niet nodig gehad.MV999 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 16:26:
Dank allen voor jullie reacties! Ik vrees alleen dat ik al van geluk mag spreken als ik de 2,3 KW haal op de campingplaats
Audi Q4 Sportback S Competition
Komt van Aliexpress... Logisch dat ie goedkoper is.Figlio39 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 12:23:
Ik gebruik deze zowel voor dagelijks a 11kw te laden als in nood als granny charger. Werkt prima en is een stuk goedkopen dan de Audi branded kabel.
Let op:
Updates rondom bestellingen of leveringen van je Audi Q4 E-tron mogen in het speciaal daarvoor bedoelde leveringen topic: Het Audi Q4 E-Tron leveringen topic.
Updates rondom bestellingen of leveringen van je Audi Q4 E-tron mogen in het speciaal daarvoor bedoelde leveringen topic: Het Audi Q4 E-Tron leveringen topic.