Toon posts:

Het grote Audi Q4 e-tron topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 112 113 114 Laatste
Acties:

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:34
MitLJ schreef op zondag 23 april 2023 @ 17:23:
nu de levering van de wagen dichterbij komt, zijn we al even aan het kijken naar wat extra opbergruimte in functie van de aankomende vakanties.....

Hier mensen die reeds dakdragers hebben ? en welke zouden jullie aanraden ?
Ik heb ook een set van Audi. Wil je die overnemen?

XXXVI

• Emiel82
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 30-05 12:57
rodi1802 schreef op zondag 23 april 2023 @ 12:36:
Hebben meer mensen last van piepende remmen? Echt schandalig voor een auto van dit bedrag.
Je bent niet de enige. Ik heb dit ook en is volgens Audi 'normaal'. Wel werkt het om de remmen eens goed te gebruiken bijvoorbeeld de snelweg af. Dan is het doorgaans weer een tijdje weg.

• Solidsystem87
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 30-05 08:48
boyd91 schreef op maandag 24 april 2023 @ 18:49:
Sinds kort merk ik dat mijn thuislader (Alfen Single Pro) niet sneller laad dan 7 kw, terwijl dat voorheen 11 was. Kan dit aan de auto liggen? Ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen met het zoeken naar de oorzaak.
kunnen verschillende oorzaken zijn:
- Je netspanning. 3 x 230V net kan enkel 7.4 kW laden. indien je op 3 x 400V zit kan je effectief aan 11 kW laden. achterliggend kunnen ze dit op afstand aanpassen in backoffice van laadpaal (indien je aan een dienst gekoppeld zit)
- energiemanagement module in je kast die vermogen van je laadpaal bijstuurt aan de hand van vebruiken in huis
- idem hierboven maar dan via digitale meter.
- los van netspanning hebben ze per ongeluk bij een update je vermogen verkeerd ingesteld in backoffice.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• renedg73
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 16:16
MitLJ schreef op zondag 23 april 2023 @ 17:23:
nu de levering van de wagen dichterbij komt, zijn we al even aan het kijken naar wat extra opbergruimte in functie van de aankomende vakanties.....

Hier mensen die reeds dakdragers hebben ? en welke zouden jullie aanraden ?
ik heb die van de LIDL 39 euro werken prima.

https://www.lidl.nl/r/menabo-aluminium-dakdragers/p100255149

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Babavers
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 12:02
boyd91 schreef op maandag 24 april 2023 @ 18:49:
Sinds kort merk ik dat mijn thuislader (Alfen Single Pro) niet sneller laad dan 7 kw, terwijl dat voorheen 11 was. Kan dit aan de auto liggen? Ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen met het zoeken naar de oorzaak.
7 kW doet vermoeden dat één fase onderbroken is. Ik heb dat heel in het begin ook aan de hand gehad. De monteur had één van de draden niet deftig gemonteerd ter hoogte van de automaat van de voeding. Dat was gewoon een wankel contact en kan wel tellen als professionele fout. Dat had in worst case zelfs voor oververhitting of brand kunnen zorgen in mijn verdeelkast. Gewoon eens checken of alle draden wel goed vast zitten.
En als je echt veel meer wil weten raad ik aan om je Alfen aan je binnenhuisnetwerk te koppelen. Dit kan helaas niet draadloos. Je moet dus een UTP kabel leggen tussen je kast en je router of switch. In eerdere posts is dat al eens uitgelegd hoe je dat moet doen. Daarna kan je alles uitlezen en eventueel ook zelf instellen via je computer of de MyEve app.

• sbin
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:41
Babavers schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 10:00:
[...]
Daarna kan je alles uitlezen en eventueel ook zelf instellen via je computer of de MyEve app.
Pas hier heel erg mee op. De App is zo geinstalleerd en als je oude firmware hebt in je Alfen kan je meteen inloggen en settings aanpassen. Allemaal erg gebruiksvriendelijk.. Maar..
Doe je echter de firmware update - die groot aangegeven staat - dan heb je hele grote kans je paal te bricken en alleen Alfen kan hem dan fixen.
Bezint eer ge begint dus.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Babavers
sbin schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 10:56:
[...]

Pas hier heel erg mee op. De App is zo geinstalleerd en als je oude firmware hebt in je Alfen kan je meteen inloggen en settings aanpassen. Allemaal erg gebruiksvriendelijk.. Maar..
Doe je echter de firmware update - die groot aangegeven staat - dan heb je hele grote kans je paal te bricken en alleen Alfen kan hem dan fixen.
Bezint eer ge begint dus.
Terechte opmerking. Ik heb die update niet gedaan. Ik vreesde dat ik daarmee de controle door leasing maatschappij om zeep zou helpen maar blijkbaar is het risico dus nog veel groter dan dat.
Ik gebruik het enkel om zelf de maximum stroom in te stellen. Ik heb die verlaagd naar 10 A (3 fasig) omdat ik met 16 A nogal op de limiet zat als er 's avonds nog gekookt en/of gewassen moet worden en aangezien ik vanuit de auto niet uitgesteld kan laden (ben nog niet aan de beurt geweest voor de grote update). Ik kan die nu heel eenvoudig terug op 16 A zetten als ik het nodig heb, maar over het algemeen laat ik die op 10 A staan omdat dat rijkelijk voldoet om gedurende de nacht op tijd opgeladen te zijn.
Maar het is ook wel opmerkelijk wat je allemaal kan zien en monitoren zonder het risico iets te wijzigen. Als je moet trouble shooten is het dus wel een grote hulp.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• party42
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:26
party42 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 16:36:
Update klaar! Melding bij opstarten is weg. MMI voelt sneller en robuuster. MyAudi app significant uitgebreid (locatie auto, inzicht in vergrendeling, kilometerstand). Laadschema kan nu toegevoegd worden.

Heerlijk. Zo had die afgeleverd moeten worden.

Krijg alleen nog een lane departure foutmelding vanwege de trekhaak.

Maar, ben er blij mee!
En nu ook de software aanpassing voor de trekhaak gedaan. Weer helemaal klaar. Het verbaasde de monteur van trekhaakcentrum dat ze bij Audi zelf niet deze change doen. Enige wat hij doet is inloggen bij PON en vervolgens de lane departure opnieuw trainen.

Maar goed, de auto is nu helemaal ge-update!

Everyday's an endless stream, of cigarettes and magazines...

• Gerardvhgn
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 18:23
Gerardvhgn schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 12:05:
[...]

Update: voorlopig nog niet klaar. Boordcomputer crasht tijdens update, nu 2 pogingen gedaan incl nieuwe boordcomputers. Technische dienst Leusden is om assistentie gevraagd. Dit weekend nog de leenauto, volgende week meer info..
En de volgende update is dat de auto nog steeds bij de dealer staat. Het wachten is op een reactie uit de fabriek in Duitsland; een code waarmee de auto hopelijk weer tot leven gewekt kan worden en de update opnieuw geprobeerd kan worden.

• Aldmar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:16

Aldmar

Niks...

Gisteren de Q4 terug ontvangen vanuit de Dealer na 1,5 dag..:
  • Regelunit voor de SOS-module is vervangen, gaf storing
  • Update naar 3812 (was 3608)
Q4 is van december 2021

Gisteren enthousiast met betrekking tot de update. App veel uitgebreider en inderdaad is het 'gast-gebruiker' melding bij starten van de auto niet meer aanwezig. Meteen ingelogd als een MyAudi gebruiker en dat ging eigenlijk best goed. :)

Vanmorgen de kinderen naar de opvang gebracht, niets aan de hand. Vervolgens rijd ik daar weer weg (denk max 10min de auto geparkeerd) zijn al mijn favorieten en instellingen verdwenen..! Opnieuw de radiozenders en thuis locatie in favoriet moeten zetten, en alle andere instellingen ook (dingen als radio dempen bij achteruit rijden, navigatie audio, dashboard inrichting, telefoon koppelen). Het leek wel een fabrieks-reset. Als dit vaker gebeurt mag van mij de oude firmware weer geïnstalleerd worden. Heel irritant! :F

Zou aan mij kunnen liggen, ik begrijp het aanmelden van een nieuwe gebruiker niet helemaal. Vrijwel meteen wordt gevraagd in te loggen via MyAudi of de configuratie te doorlopen. Gisteren de eerste optie gevolgd. Vanmorgen de 2e. Wellicht dat dat helpt... :O

• sbin
Van het weekend met vrijwel lege accu ergens langs de snelweg bij een voor mij vreemde laadpaal (Orange Charging) geprobeerd te laden.. Nou.. Dat heb ik geweten.
Auto aangesloten, pasje erlangs.. Knipperend lampje, verder niets. Op een gegeven moment rood lampje bij aansluiting auto. No worries, eerder gehad, nogmaals proberen en kabel goed vastgehouden.. Weer niks.
Dus ik denl, laat maar, er was ook een (open) Tesla SC vlabbij, dan rijd ik daar wel heen..
Auto ging aan, maar bij in D/B zetten ging hij gewoon in "vrij" en deed helemaal niets meer + melding over electrische storing in display.
Na veel proberen (en vloeken) de oplossing via noodnummer van de leasmij..

Uit de auto > op slot > 25m weg van de auto > half uurtje (?) wachten en terug proberen.
Toen deed hij het idd weer.
Dus tip voor als iemand hetzelfde meemaakt. Ik vermoed dat de 30 min erg ruim zijn voor een volledige reset, maar heb het maar zo aangenomen.

• wimbre
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-05 05:40
sbin schreef op woensdag 26 april 2023 @ 18:11:
Van het weekend met vrijwel lege accu ergens langs de snelweg bij een voor mij vreemde laadpaal (Orange Charging) geprobeerd te laden.. Nou.. Dat heb ik geweten.
Auto aangesloten, pasje erlangs.. Knipperend lampje, verder niets. Op een gegeven moment rood lampje bij aansluiting auto. No worries, eerder gehad, nogmaals proberen en kabel goed vastgehouden.. Weer niks.
Dus ik denl, laat maar, er was ook een (open) Tesla SC vlabbij, dan rijd ik daar wel heen..
Auto ging aan, maar bij in D/B zetten ging hij gewoon in "vrij" en deed helemaal niets meer + melding over electrische storing in display.

Uit de auto > op slot > 25m weg van de auto > half uurtje (?) wachten en terug proberen.
Dus tip voor als iemand hetzelfde meemaakt. Ik vermoed dat de 30 min erg ruim zijn voor een volledige reset, maar heb het maar zo aangenomen.
Ik heb dit ook 2 x gehad met een Mitsubishi Outlander (100% benzine). Instappen, sleutel omdraaien… en stil. Daar was de oplossing ook die jij beschrijf, alleen hoefde ik geen 30 minuten te wachten. Bedankt iig voor het delen _O-

• marcelmg2
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:15
sbin schreef op woensdag 26 april 2023 @ 18:11:

Waarom via de leasemaatschappij? Je kan vanuit de Q4 toch de Audi noodhulp bellen? Of deed die knop het ook niet? Dat zou best waardeloos zijn.

• sbin
marcelmg2 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 11:26:
[...]

Waarom via de leasemaatschappij? Je kan vanuit de Q4 toch de Audi noodhulp bellen? Of deed die knop het ook niet? Dat zou best waardeloos zijn.
Da's een goeie.. Ik ben altijd in de veronderstelling geweest dat die knoppen alleen voor echte noodhulp (lees: 112) waren. Niet eens aan gedacht.
Waarschijnlijk was het ook wel te fixen door een specifieke zekering even los te trekken, maar ik had niets bij om dat te doen en risico dat het allemaal nog veel erger werd.
En uiteraard barstte er net een onweersbuitje los terwijl ik met dat pasje/laadkabel aan het klooien was.
Is waarschjijnlijk de moeite waard om deze taferelen op camera terug te zien :+

• marcelmg2
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:15
Omdat ik dus de 3608 software heb besluit mijn Q4 soms zelf die knop in te drukken. Ik krijg dan een popup op het scherm waarbij ik kan kiezen uit noodhulp, klantenservice of zo en annuleren. Ik ga er dus vanuit dat je ook een niet-112 belletje kan/mag doen.

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16:26
Ik heb sinds de update toch een irritante setting/melding die steeds terug komt.
Als je accu bescherming aan zet, laadt de auto standaard tot 80%. Je kunt een aantal locaties (bv. thuis/werk) aangeven waar deze setting overruled wordt, en je dus hoger kunt laden. Ik heb al een aantal keren gemerkt dat de setting tot 100% laden niet in de instelling van je adres blijft staan.

Heeft iemand anders dit ook?

Als je de accu bescherming uit zet, krijg je elke keer een melding en icoon in het scherm. Is dit wellicht uit te zetten?

Voor de rest ben ik prima tevreden over de update. Heb inmiddels via OBDeleven een aantal settings gewijzigd, zoals 3e remlicht bij openstaande achterklep en de Scandinavian DRL (wilden ze bij Muntstad niet doen). Echter, de geluid melding als de auto op slot/van slot af gaat krijg ik niet werkend (staat default via sounder (die hoor ik ook niet!), maar wil ik via de horn hebben). Heeft iemand dit toevallig wel gedaan, en kan diegene mij helpen wat ik verkeerd doe?

Dank!

[Voor 4% gewijzigd door Isheara op 28-04-2023 16:06]

Peugeot E2008 GT Cobra, Audi Q4 eTron 40, Zappi v2 3F

• wimbre
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-05 05:40
Als ik mijn ruitenwisser achter aan doe en er zitten mensen achterin dan schrikken ze zich rot van het kabaal dat die wisser maakt. Bij mijn voorruit zijn ze juist heel stil.

Is er een truc/tip om die herrie te voorkomen? Ik vermoed dat het komt doordat die achterruitenwisser minder vaak gebruikt wordt.

• Chirezza
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
wimbre schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 14:28:
Als ik mijn ruitenwisser achter aan doe en er zitten mensen achterin dan schrikken ze zich rot van het kabaal dat die wisser maakt. Bij mijn voorruit zijn ze juist heel stil.

Is er een truc/tip om die herrie te voorkomen? Ik vermoed dat het komt doordat die achterruitenwisser minder vaak gebruikt wordt.
Die van mij maakte ook veel herrie, bleek uiteindelijk dat het wisserblad af fabriek op zijn kop gemonteerd zat en daardoor over de ruit heen "stuiterde". Eenvoudig om te draaien en daarmee opgelost

• Jope3
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-05 19:11
wimbre schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 14:28:

Ik heb hier ook 1,5 jaar last van gehad. Recent door de dealer nieuwe ruitenwisserbladen laten plaatsen en probleem is opgelost.

• Luke the Duke
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:06
[b]Isheara schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 16:03:[/b

Als je de accu bescherming uit zet, krijg je elke keer een melding en icoon in het scherm. Is dit wellicht uit te zetten?
Mijn laaddoel staat netjes op 80% en ik snap niet dat de software het dan nog nodig vindt om te zeuren over de accubescherming. Hier is niet goed over nagedacht.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Simon.Q4
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 00:32
Vandaag bij achteruit rijden werkt camara niet meer.
Heb geprobeerd mmi restarten.
Heeft iemand ook
Deze probleem gehad?
Na 1 uur terug in de wagen, alles werkt weer.

• dolfg
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Mijn MMI klapt er regelmatig uit. Alles in freez en dan na een paar minuten start de hele boel weer op.
Soms met audio storing, dan komt er een ratelend geluid uit de speakers.

Werkplaats heeft geen idee wat het is, ik had alleen een ontelbare berg foutmeldingen na het uitlezen van de software. Stuurfouten, communicatie errors, het hele pakket.

Wachten op ME3.2 dan maar

• Babavers
dolfg schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 00:13:
Mijn MMI klapt er regelmatig uit. Alles in freez en dan na een paar minuten start de hele boel weer op.
Soms met audio storing, dan komt er een ratelend geluid uit de speakers.

Werkplaats heeft geen idee wat het is, ik had alleen een ontelbare berg foutmeldingen na het uitlezen van de software. Stuurfouten, communicatie errors, het hele pakket.

Wachten op ME3.2 dan maar
Als je SW3608 hebt is er veel hoop dat dat verdwijnt met de update. Ik had dat ook om de haverklap tot ik zelf die 3812 MMI update geïnstalleerd heb (enkel MMI, niet het volledige systeem). Sindsdien heb ik dat geen enkele keer meer gehad. Desondanks zou ik het niet aanraden die update te doen. Er komen dan andere kwalen waarover je meer vindt in dit forum als je ça 2 of 3 maanden terug gaat. Inderdaad dus best wachten tot ME3.2 maar bij deze weet je dus al dat het meer dan waarschijnlijk geen hardware probleem is.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• dolfg
  • Nu online
Nee inderdaad. De hardware functioneert dan goed hoor. Tenminste: ik zie hoe hard ik rij en richtingaanwijzers en d/b modus werkt ook allemaal goed. Alleen dus geen camera meer, geen parkeerhulp, geen navigatie kaart, geen muziek of radio (behalve die idiote ratel in mijn geluid) etc. etc.

Op basis van de tips hier mijn achteruitrijwisser vervangen, dat scheelt een bak herrie.
Wat dat betreft is dit forum heel fijn. 👏

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Gerardvhgn
Gisteren het verlossende bericht ontvangen, de update is eindelijk gelukt. Vanmiddag na 2 weken de auto weer ophalen 🎉

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dencowboy
  • Laatst online: 16-05 14:45
Kan je op de Audi Q4 instellen aan welke snelheid de wagen max mag laden? Ik vind de optie niet in de MyAudi app.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Solidsystem87
dencowboy schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 08:15:
Kan je op de Audi Q4 instellen aan welke snelheid de wagen max mag laden? Ik vind de optie niet in de MyAudi app.
Helaas niet, dit terwijl skoda wel een instelling heeft om aan verminderde sterkte te laden.

• kevinos
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-05 22:53

kevinos

Tweakpedia

Hi,

Auto geüpdate na bezoek werkplaats! De vervelende pop-up is weg en inderdaad meer opties in de app.

Alleen bij het starten van de auto krijg ik nu dit venster. Na x tijd gaat hij vanzelf weg alleen als je direct met navigeren/CarPlay wil starten moet je eerst op Verder klikken. Heeft iedereen dit of kan ik nog wat instellen/waar? Het vinkje om de pincode te onthouden/niet meer te vragen heb ik al aangezet. Alvast bedankt!

• Solidsystem87
kevinos schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 08:03:
Hi,

Auto geüpdate na bezoek werkplaats! De vervelende pop-up is weg en inderdaad meer opties in de app.

Alleen bij het starten van de auto krijg ik nu dit venster. Na x tijd gaat hij vanzelf weg alleen als je direct met navigeren/CarPlay wil starten moet je eerst op Verder klikken. Heeft iedereen dit of kan ik nog wat instellen/waar? Het vinkje om de pincode te onthouden/niet meer te vragen heb ik al aangezet. Alvast bedankt!

[Afbeelding]
dit is een normaal scherm en gaat indd weg bij het wegrijden. als je onmiddelijk gps wil instellen voldoet het indd om even op verder te klikken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gerardvhgn
Na de update krijg ik alleen deze melding, ik ben aangemeld als hoofdgebruiker. Althans, na de update inloggegevens in de auto ingevoerd, maar bij sectie hoofdgebruiker in menu van auto staat dat er nog niemand is aangemeld. Krijg wel dagelijks welkomstbericht met pincode. Enfin, meer mensen last van?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jan_1966
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 17:44
Gistermiddag exact dezelfde melding, ook na de update naar 3.2 , wel tijdens de terug reis vanuit Zuid Frankrijk 140 Kw laden gehaald.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gerardvhgn
Jan_1966 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 08:58:
Gistermiddag exact dezelfde melding, ook na de update naar 3.2 , wel tijdens de terug reis vanuit Zuid Frankrijk 140 Kw laden gehaald.
Mooie laadsnelheid, met welke laadstations/aanbieders had je in Frankrijk goede ervaringen? Komende zomer gaan wij naar Z Frankrijk :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jan_1966
Op de Route du Soleil kan je bijna bij ieder tankstation ook laden, Ionity is een goede provider en zijn altijd online.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• WimBizkit
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 18:06
Gerardvhgn schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 08:43:
Na de update krijg ik alleen deze melding, ik ben aangemeld als hoofdgebruiker. Althans, na de update inloggegevens in de auto ingevoerd, maar bij sectie hoofdgebruiker in menu van auto staat dat er nog niemand is aangemeld. Krijg wel dagelijks welkomstbericht met pincode. Enfin, meer mensen last van? [Afbeelding]
Bij mij vandaag ook dezelfde melding na het updaten van de webdiensten. Dit staat dus los van jouw update denk ik. Anderen ook last van deze melding?

• Msts
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 30-05 22:47
gebeurt wel vaker, hij probeert het meestal vanzelf overnieuw volgens mij....Bij mij vandaag de melding dat het gelukt was maar heb ook wel eens fouten gehad en dan lukte het later wel. Als het na een week niet weg is kun je altijd nog bellen, niet dat dat veel uithaalt.

[Voor 59% gewijzigd door Msts op 10-05-2023 13:13]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gerardvhgn
Jan_1966 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:35:
Op de Route du Soleil kan je bijna bij ieder tankstation ook laden, Ionity is een goede provider en zijn altijd online.
Ionity, FastNed en Tesla had ik idd al in de voorkeuren gezet in ABRP. Was benieuwd of bv Total en anderen waardevol zijn om toe te voegen aan de voorkeuraanbieders.

• Solidsystem87
WimBizkit schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:43:
[...]

Bij mij vandaag ook dezelfde melding na het updaten van de webdiensten. Dit staat dus los van jouw update denk ik. Anderen ook last van deze melding?

[Afbeelding]
gisteren ook zeker 5 x foutmelding gehad en dan plots gelukt.

• Aldmar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:16

Aldmar

Niks...

WimBizkit schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:43:
[...]

[Afbeelding]
Hier vanmorgen ook, maar al tijdens de rit begon er een (andere?) installatie en was deze melding daar na weer weg.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• JanTabor
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 11-05 13:42
Jan_1966 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:35:
Neem dan meteen een "Audi charging pro" abbo (voor audi Q4 bezitters van modeljaar '22 en '23!!) 1ste jaar geen maandelijkse kosten a 12,5euro - abbo stopt vanzelf na 1 jaar en je laad bij ionity voor 35ct per kWh. Heb nog geen laadkaart gevonden waar je goedkoper mee kunt laden. Zelfs op het moment dat je voor het abbo moet gaan betalen, heb je bij een halve acculading per maand de kosten er al uit.

Strand je ergens met een Tesla supercharger in de buurt waar niet-Tesla's ook terecht kunnen (zie Tesla-app) dan kun je hier goedkoper laden dan bij Fastned, ionity (zonder abbo), ... Tesla heeft de kosten afhankelijk gemaakt van tijdstip, dus tijdens daluren goekoper laden (vanaf 55ct)! 8)

P.S. ik wordt niet gesponsord :D en als er nog iemand anders goede tips heeft om goedkoop te laden langs de snelweg, dan houd ik me aanbevolen!

[Voor 7% gewijzigd door JanTabor op 10-05-2023 15:40. Reden: toevoeging]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Gerardvhgn
JanTabor schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 15:23:
[...]

Neem dan meteen een "Audi charging pro" abbo (voor audi Q4 bezitters van modeljaar '22 en '23!!) 1ste jaar geen maandelijkse kosten a 12,5euro - abbo stopt vanzelf na 1 jaar en je laad bij ionity voor 35ct per kWh. Heb nog geen laadkaart gevonden waar je goedkoper mee kunt laden. Zelfs op het moment dat je voor het abbo moet gaan betalen, heb je bij een halve acculading per maand de kosten er al uit.

Strand je ergens met een Tesla supercharger in de buurt waar niet-Tesla's ook terecht kunnen (zie Tesla-app) dan kun je hier goedkoper laden dan bij Fastned, ionity (zonder abbo), ... Tesla heeft de kosten afhankelijk gemaakt van tijdstip, dus tijdens daluren goekoper laden (vanaf 55ct)! 8)

P.S. ik wordt niet gesponsord :D en als er nog iemand anders goede tips heeft om goedkoop te laden langs de snelweg, dan houd ik me aanbevolen!
Tnx voor de tip, maar mijn werklaadpas is nog goedkoper ;) #verwendventje

Acties:
  • +2Henk 'm!

• dolfg
  • Nu online
Ja, zo pakken we allemaal onze voordeeltjes.

Ik ben zzp-er, dan is een Wallbox pulsar plus aan huis het slimst.
Geen abonnementskosten of wat dan ook.
En een E Flux pay as you charge laadpas. Ook geen abonnementskosten, toeslag 32 cent per laadbeurt.
Die heb ik in anderhalf jaar al 15 keer gebruikt, geloof ik.
Verder doe ik alles dus thuis en laad ik standaard op tot 100%.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JanTabor
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 11-05 13:42
Chirezza schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 15:18:
[...]

Die van mij maakte ook veel herrie, bleek uiteindelijk dat het wisserblad af fabriek op zijn kop gemonteerd zat en daardoor over de ruit heen "stuiterde". Eenvoudig om te draaien en daarmee opgelost
Idem, blad omgedraaid en hij wist nu geruisloos! Dankjewel voor de tip :*)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dolfg
  • Nu online
Twee weken geleden een soort accu update bij Audi gehad. Dus niet de grote ME3.2, maar het uitlezen van de accu en dat is dan naar Audi gestuurd.

En nu (twee weken later) is ineens alles anders tijdens het autorijden.

Lange termijn verbruik sprong gisteren ineens van 19,9 naar 18,8 (ik rij wel zuinig).
En vanochtend zag ik dat het korte termijnverbruik veel meer fluctueert.

Start op 497 km (100%), op de snelweg -na 5 km-) was ik 20 kwijt, 477. Dat is vrij normaal.
Maar daarna ging het maar heen en weer. Veel sneller stijgen en ook zakken, afhankelijk van het korte termijn verbruik.
Ik ben uiteindelijk na een rit van 45 km. geëindigd op 466 km.
Dus 30 kilometer verbruik voor een rit van 45 km.

Prima maar het gefluctueer onderweg is nieuw.

Dus dan van 470 naar 463 binnen 2 kilometer en bij fileriijden weer naar 472 binnen 1 kilometer.

Herkent iemand dit?

• Gerardvhgn
dolfg schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 10:14:
Twee weken geleden een soort accu update bij Audi gehad. Dus niet de grote ME3.2, maar het uitlezen van de accu en dat is dan naar Audi gestuurd.

En nu (twee weken later) is ineens alles anders tijdens het autorijden.

Lange termijn verbruik sprong gisteren ineens van 19,9 naar 18,8 (ik rij wel zuinig).
En vanochtend zag ik dat het korte termijnverbruik veel meer fluctueert.

Start op 497 km (100%), op de snelweg -na 5 km-) was ik 20 kwijt, 477. Dat is vrij normaal.
Maar daarna ging het maar heen en weer. Veel sneller stijgen en ook zakken, afhankelijk van het korte termijn verbruik.
Ik ben uiteindelijk na een rit van 45 km. geëindigd op 466 km.
Dus 30 kilometer verbruik voor een rit van 45 km.

Prima maar het gefluctueer onderweg is nieuw.

Dus dan van 470 naar 463 binnen 2 kilometer en bij fileriijden weer naar 472 binnen 1 kilometer.

Herkent iemand dit?
Ja, viel mij vanmorgen ook op. Dalend en stijgend range…

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jan_1966
Hier ook dezelfde bevindingen echter is mijn gemiddeld verbruik ( 19.5 Kw over 4000 kilometer met lange stukken van 130kmh ) aanzienlijk gedaald na update naar 3.2., ik rij niet zuinig. Goede ontwikkeling denk ik.

• DmC1982
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:07
Heeft de langere range niet met de hogere temperaturen te maken? Ik rijd de laatste tijd ook een stuk zuiniger, zonder update.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SWIGGA
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 08:25
Het is gewoon door de temperaturen voornamelijk dat je verbruik zoveel lager is. Ik heb de nieuwste software en zat van oktober tot eind maart met een gemiddeld verbruik van 22 kw/100km over ongeveer 14 000km, nu met de warmere temperaturen is het gemiddelde verbruik op 19000km gedaald tot 18.9kw/100km. Ik haal nu zonder problemen 16 a 17 kw/100km met een gemengd traject. Het beste was 13.6kw na 100km maar toen reed ik echt wel heel defensief, maximaal uitrollen in D... ik denk dat als je wat oplet je met de 40 e-tron echt wel 15kw/100km moet kunnen halen met niet al te veel autostrade dus 500km werkelijke range moet echt wel lukken :-)

• dolfg
  • Nu online
Ja oké, maar maandagavond lange termijn 19,9. Dinsdagochtend 18,8. Dat kan natuurlijk niet.
Op basis van 1 nacht stilstaan.
Dus dan moet er toch een herberekening plaatsvinden.

Ik rij overigens nooit harder dan 100, ook ‘s avonds niet. Ik heb nu een range van 504 km.
Dat lukt, maar vergt wel ijzeren discipline.

Ik rij overigens heel veel snelweg, van de -gemiddeld- 100 km per dag is zeker 90 snelweg.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Chearfull12
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15-05 16:23
Gisteren een uitnodiging gekregen van Audi (België) recall. Ik dacht voor ME3.2 maar er wordt alleen gesproken over "service actie 91ET"
Iemand een idee wat ik mag/kan verwachten?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• renedg73
Chearfull12 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 10:30:
Gisteren een uitnodiging gekregen van Audi (België) recall. Ik dacht voor ME3.2 maar er wordt alleen gesproken over "service actie 91ET"
volgens mij is dat de update

Acties:
  • 0Henk 'm!

• renedg73
Het grote Audi Q4 e-tron topic - Deel 1

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Babavers
Dat is inderdaad de ME3.2, dat is me toch zo meegedeeld door de garage waar ik ga. Ikzelf ben nog niet aan de beurt, maar ze zeiden mij dat ik signaal zou krijgen via MMI van zodra ik aan de beurt zou zijn. Ik heb maar gezwegen toen ze mij dat zeiden, maar bij mij gaat dat niet gebeuren via de MMI vermits ik zelf die bewuste beperkte MMI-update 3812 (zie eerder in dit forum) geupload heb naar mijn auto en sindsdien helemaal geen connectie meer heb, geen kaartupdates, geen verkeersinformatie, geen Google-connectie, niks meer.... Dus als dat de enige manier is waarop men verwittigt, dan ga ik het nooit weten tenzij ik af en toe eens contact neem met de garage om te vragen hoe het zit.
Mag ik vragen hoe jij gecontacteerd bent geworden voor die recall? Is dat effectief via de MMI in de auto zelf gebeurd? Of zie je bv. ook in de app dat er een update ter beschikking staat, of op een andere wijze?

• dolfg
  • Nu online
Als de MMI het zegt dan weet je dealer het ook.
Dus ik zou wekelijks de garage even bellen of er al wat bekend is.
Aan de andere kant, als er geen enkele connectie meer is met Audi Duitsland is het de vraag of die melding wel verstuurd wordt.
Maar dat is koffiedik kijken, ik heb geen idee.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wim De Witte
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:16
Babavers schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 11:44:
[...]

Dat is inderdaad de ME3.2, dat is me toch zo meegedeeld door de garage waar ik ga. Ikzelf ben nog niet aan de beurt, maar ze zeiden mij dat ik signaal zou krijgen via MMI van zodra ik aan de beurt zou zijn. Ik heb maar gezwegen toen ze mij dat zeiden, maar bij mij gaat dat niet gebeuren via de MMI vermits ik zelf die bewuste beperkte MMI-update 3812 (zie eerder in dit forum) geupload heb naar mijn auto en sindsdien helemaal geen connectie meer heb, geen kaartupdates, geen verkeersinformatie, geen Google-connectie, niks meer.... Dus als dat de enige manier is waarop men verwittigt, dan ga ik het nooit weten tenzij ik af en toe eens contact neem met de garage om te vragen hoe het zit.
Mag ik vragen hoe jij gecontacteerd bent geworden voor die recall? Is dat effectief via de MMI in de auto zelf gebeurd? Of zie je bv. ook in de app dat er een update ter beschikking staat, of op een andere wijze?
Met een ouderwetse email van invoerder D'Ieteren; geen MMI of app melding. (auto is van jan/22)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Babavers
dolfg schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 19:32:
Als de MMI het zegt dan weet je dealer het ook.
Dus ik zou wekelijks de garage even bellen of er al wat bekend is.
Aan de andere kant, als er geen enkele connectie meer is met Audi Duitsland is het de vraag of die melding wel verstuurd wordt.
Maar dat is koffiedik kijken, ik heb geen idee.
Ik ga niet elke week bellen als ik telkens te horen krijg dat ik niet moet bellen en dat ik die melding op MMI moet verwachten. Die gaan zich terecht vragen stellen over mijn mentale toestand als ik dat zou doen.... :?
Maar ik heb ondertussen begrepen dat d'Ieteren die communicatie doet via mail.
Trouwens, mijn auto is niet helemaal van het internet verdwenen, er is wel degelijk nog communicatie met Duitsland vermits ik een en ander kan zien en instellen via de app. Het is enkel de MMI die geen enkele connectie meer heeft.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Babavers
Wim De Witte schreef op zondag 14 mei 2023 @ 10:05:
[...]

Met een ouderwetse email van invoerder D'Ieteren; geen MMI of app melding. (auto is van jan/22)
Heb je een leasewagen of is die privé? En indien lease, dan gaat D'Ieteren natuurlijk de leasemaatschappij inlichten en niet jezelf. Ga ik toch van uit. Dat kan ook nog wat worden bij mij. Arval is immers niet de meest toonaangevende als het daarop aan komt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gerardvhgn
Babavers schreef op zondag 14 mei 2023 @ 11:18:
[...]

Heb je een leasewagen of is die privé? En indien lease, dan gaat D'Ieteren natuurlijk de leasemaatschappij inlichten en niet jezelf. Ga ik toch van uit. Dat kan ook nog wat worden bij mij. Arval is immers niet de meest toonaangevende als het daarop aan komt.
Heb zelf lease (in NL) en kreeg mail met oproep voor de update via de dealer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Toink
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Iemand al een idee wat de wijzigingen voor MY24 gaan zijn? Of blijft het dit jaar bij de software update?

Vorig jaar kwam dat nieuws zo rond deze tijd ;-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MarcCar
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 10:24
Heeft er een eigenaar van een Q4 50 een oproep voor de update ontvangen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Babavers
MarcCar schreef op maandag 15 mei 2023 @ 13:35:
Heeft er een eigenaar van een Q4 50 een oproep voor de update ontvangen?
Het gerucht gaat al lang dat de 50's nog niet aan de beurt zijn. Wellicht omwille van testen die nog niet afgerond zijn of omdat er nog problemen mee zijn of zo. Ik heb diezelfde oproep een aantal weken geleden ook al eens gedaan om te verifiëren of dat gerucht klopt, ook op een ander forum, en niemand heeft toen gereageerd met de boodschap dat zijn/haar 50 al geupdate werd. Ik ga er sindsdien van uit dat dat gerucht waarschijnlijk wel klopt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Chearfull12
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15-05 16:23
Babavers schreef op zondag 14 mei 2023 @ 11:18:
[...]

Bij mij ook via mail van D'ieteren recall. niets via MMI of anders.
even via de recall link gekeken maar volgens de info daar is er geen openstaande actie, vandaar mijn verwarring.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Babavers
Chearfull12 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 16:22:
[...]

Bij mij ook via mail van D'ieteren recall. niets via MMI of anders.
even via de recall link gekeken maar volgens de info daar is er geen openstaande actie, vandaar mijn verwarring.

[Afbeelding]
Lease- of privéwagen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sbin
Dealer ook nog eens gebeld, maar de van mij is nog steeds niet aan de beurt. Blijkt ook volledige willekeur in te zijn wanneer dat gebeurt. Ze gaven ook alvast aan dat ik beter niet te enthousiast kon zijn, zijn u al aan het plannen voor Augustus, dus ook al ben ik aan de beurt, wordt waarsch pas eind van het jaar dat ze tijd hebben om het uit te voeren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ybos
JanTabor schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 15:23:
[...]

tesla prijzen zijn gezakt naar ongeveer 35 cent ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GerardQ4
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 30-05 16:09
Babavers schreef op maandag 15 mei 2023 @ 13:46:
[...]

Het gerucht gaat al lang dat de 50's nog niet aan de beurt zijn. Wellicht omwille van testen die nog niet afgerond zijn of omdat er nog problemen mee zijn of zo. Ik heb diezelfde oproep een aantal weken geleden ook al eens gedaan om te verifiëren of dat gerucht klopt, ook op een ander forum, en niemand heeft toen gereageerd met de boodschap dat zijn/haar 50 al geupdate werd. Ik ga er sindsdien van uit dat dat gerucht waarschijnlijk wel klopt.
Ik heb ook nog geen uitnodiging voor een software update voor mijn Q4 50 (oktober 2021)gehad.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jan2b
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 11:11
Babavers schreef op maandag 15 mei 2023 @ 13:46:
[...]

Van de Q4 50 staan ongeveer 280 autos op kenteken, dit is ca 3% van alle Q4's
De kans dat je er al bij zit is klein, heeft niets met Type te maken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dolfg
  • Nu online
Denk het ook. Ik heb een Q4 40 oktober 21 en ook nog geen zicht op een uitnodiging.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Babavers
jan2b schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 12:57:
[...]

Van de Q4 50 staan ongeveer 280 autos op kenteken, dit is ca 3% van alle Q4's
De kans dat je er al bij zit is klein, heeft niets met Type te maken.
Ah bon. Zo weinig... Ik was me er niet van bewust dat ik een zeldzaam collector's item had...!! Met bugs dan nog. Zeldzame postzegels waar dan ook nog een drukfout op zit zijn fortuinen waard. Naar analogie kan ik de mijne dan misschien beter niet laten updaten... ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MiIan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Nu online
Zijn er al mensen die Functions on demand kunnen bestellen?
Zoals thema’s of Adaptive Cruise Control?

Update naar 3.2 was overigens binnen 24u gepiept! (Pouw Apeldoorn)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TheWallet
  • Laatst online: 16:18
Mijn Q4 van 31-5-22 heeft vandaag zijn update gehad. Ik had helemaal geen online diensten en ook de app deed niets. Alles lijkt nu gelukkig wel te werken. Ben al blij dat ik nu het laadniveau en actieradius kan zien :-)
Overigens ben ik netjes gebeld door mijn dealer voor een afspraak voor de update.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HansvdGiessen
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 30-05 08:34
Gerardvhgn schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 08:43:
Na de update krijg ik alleen deze melding, ik ben aangemeld als hoofdgebruiker. Althans, na de update inloggegevens in de auto ingevoerd, maar bij sectie hoofdgebruiker in menu van auto staat dat er nog niemand is aangemeld. Krijg wel dagelijks welkomstbericht met pincode. Enfin, meer mensen last van?
Ja, na de update van vandaag ben ik wel aangemeld maar volgens het menu van de auto niet. Ook beweert de app nog: "Update in behandeling".

• Solidsystem87
MiIan schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 17:52:
Zijn er al mensen die Functions on demand kunnen bestellen?
Zoals thema’s of Adaptive Cruise Control?

Update naar 3.2 was overigens binnen 24u gepiept! (Pouw Apeldoorn)
direct na de update kon ik aan thema's maar om een of andere reden is deze function on demand weer verdwenen... geen idee waarom.

• dolfg
  • Nu online
Ben toch benieuwd hoe ze met die licentietijden omgaan. Op een hoop zaken heb je een licentie van 3 jaar geloof ik. Maar als de eerste (bijna) twee jaar er niks werkt omdat de software te brak is, wat heb je dan aan extra’s die het niet doen.

Het zou terecht zijn als ze de licenties laten ingaan op het moment van de update. Dus 3 jaar vanaf ME3.2.
Iemand daar al iets over gehoord?

In mijn systeem staat bijvoorbeeld als einddatum voor gratis gebruik 01-11-2024.

• DmC1982
  • Laatst online: 18:07
Solidsystem87 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 08:12:
[...]

direct na de update kon ik aan thema's maar om een of andere reden is deze function on demand weer verdwenen... geen idee waarom.
Heb je een thema gekocht? Zo ja, zou je kunnen laten zien hoe dit eruit ziet?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• party42
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:26
DmC1982 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 10:04:
[...]

Dat kan niet meer. Je kunt nog wel naar de themawereld. En dan krijg je de melding dat er binnenkort prachtige thema's ter beschikking komen. En wordt je verwezen naar functions on demand. En vervolgens krijg je de melding dat er voor dit voortuig niets beschikbaar is.

Everyday's an endless stream, of cigarettes and magazines...

• SWIGGA
Geloof me, de thema's stellen niet veel voor...
Weet er iemand hoeveel meerverbruik er is met een dakkoffer? Ik ben namelijk aan het twijfelen om er eentje aan te schaffen voor mijn reis naar Italië binnen 2 maanden... reacties en ervaringen welkom :-)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• MarcCar
SWIGGA schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 18:18:
Geloof me, de thema's stellen niet veel voor...
Weet er iemand hoeveel meerverbruik er is met een dakkoffer? Ik ben namelijk aan het twijfelen om er eentje aan te schaffen voor mijn reis naar Italië binnen 2 maanden... reacties en ervaringen welkom :-)
Yes, zie mijn 'road trip" post van 16 augustus 2022:

Q4 50 Quattro
  • 18 dagen, gemiddelde temperatuur ruim boven de 30 graden
  • Duitsland (snelweg), Zwitserland (snelweg), Italië (Toscane en Piëmonte, snelwegen en lokale wegen
  • 4 volwassenen, middelgrote hond, grote dakkoffer en ruim 100kg bagage
  • 3719km, gemiddelde snelheid 69km/u door files, en slechte wegen
  • Snelwegen ACC op 110/120 km/u, D-stand met regeneratie in stand 2, airco op volle kracht
  • Gemiddeld verbruik 22,2 kWh/100km, gezien de omstandigheden ben ik hier echt tevreden mee. Geen enkel moment (ok, in Toscane 1 x) last van range anxiety gehad

• MitLJ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13:39
MarcCar schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 09:04:
[...]

Q4 50 Quattro
  • Duitsland (snelweg), Zwitserland (snelweg), Italië (Toscane en Piëmonte, snelwegen en lokale wegen
  • Snelwegen ACC op 110/120 km/u, D-stand met regeneratie in stand 2, airco op volle kracht
  • Gemiddeld verbruik 22,2 kWh/100km, gezien de omstandigheden ben ik hier echt tevreden mee. Geen enkel moment (ok, in Toscane 1 x) last van range anxiety gehad
en wat houdt dat juist in van kilometers met 1 lading ? :-)

• SWIGGA
MitLJ schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 19:18:
[...]

en wat houdt dat juist in van kilometers met 1 lading ? :-)
Dat kan je toch gemakkelijk zelf berekenen??
76,6 kwh totaal : 22,2 kwh/100km gemiddeld = ....

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MitLJ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13:39
SWIGGA schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 19:23:
[...]

dat kan ik zeker... ongeveer 350km dus, bedankt !

• SWIGGA
MarcCar schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 09:04:
[...]

Q4 50 Quattro
Enig idee hoeveel kwh/100km het zou gescheeld hebben zonder die dakkoffer? Onder de 20kwh? Hoeveel extra verbruik moet je ongeveer rekenen met een gemiddelde dakkoffer?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WimBizkit
  • Registratie: Juli 2022
Ik heb bij het ophalen van mijn dakkoffer foto’s gemaakt van mijn teller standen (boven heenweg, onder terugweg). Afstand was 140km en op 5 februari. Waar kon heb ik 130/140 gereden. Voornamelijk snelweg (Harderwijk-Eindhoven en weer terug) heen wel was meewind, terug dus tegen. Verschil was 6 kwh.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SWIGGA
WimBizkit schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 08:14:
Ik heb bij het ophalen van mijn dakkoffer foto’s gemaakt van mijn teller standen (boven heenweg, onder terugweg). Afstand was 140km en op 5 februari. Waar kon heb ik 130/140 gereden. Voornamelijk snelweg (Harderwijk-Eindhoven en weer terug) heen wel was meewind, terug dus tegen. Verschil was 6 kwh.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is al wel een verschil maar wss heb je snel al 2 kwh per 100km verschil door de wind..een goeie 4 kwh per 100km extra met een dakkoffer lijkt me realistisch dan...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MarcCar
SWIGGA schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 22:51:
[...]

Enig idee hoeveel kwh/100km het zou gescheeld hebben zonder die dakkoffer? Onder de 20kwh? Hoeveel extra verbruik moet je ongeveer rekenen met een gemiddelde dakkoffer?
Ik denk dat het maximaal 15% scheelt, maar ik heb mijn Q4 nog nooit echt zuinig kunnen/willen laten rijden op snelwegen. Onder de 20 kwh alleen met goed weer, en rustig verkeer (en niet te snel rijden)

• EV_Eric
  • Laatst online: 15:41
SWIGGA schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 19:23:
[...]

Dat geeft een te optimistische uitkomst. De eerste etappe vanaf huis kom je hierbij nog een beetje in de buurt, dan kun je met 100 procent lading vertrekken. Maar helemaal leegrijden doe je meestal niet. En elke volgende etappe heb je bij de snellader vaak niet tot 100 procent geladen, want de laatste 10-20 procent gaat relatief langzaam.
Hieronder mijn ervaring bij trip naar Frankrijk met Q4 45, vol beladen, maar zonder dakkoffer. Overal maximum snelheid aangehouden als dat kon, dus grote stukken 130 in Frankrijk. Gemiddelde temperatuur 15 graden. Gemiddelde verbruik volgens boordcomputer 21,1 kWh per 100km. Laadpunt gekozen waar aan te komen met bereik van ongeveer 50km, om geen risico te nemen van het eventueel niet kunnen bereiken van een andere optie. En dan weer laden tot 80-90 procent. Daarmee waren de etappes gemiddeld 250km. Dat viel me eigenlijk wat tegen, maar verlenging hiervan is mogelijk:
- Bij hogere buitentemperatuur zal verbruik wat lager worden verwacht ik
- Met wat meer vertrouwen in beschikbaarheid en werking laadpunten (geen problemen in Frankrijk ervaren!) aandurven om accu nog wat verder leeg te rijden.
- Langere laadstops en toch doorladen tot 90-100 procent.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• EV_Eric
Nog ter aanvulling op mezelf... Ik wist van tevoren niet of laadpas van het werk het in het buitenland zou doen, dus ik had een paar gratis alternatieve laadpassen aangevraagd (Audi recharge, Anwb) en een Tesla account aangemaakt. Alleen de Tesla app een keer gebruikt, laadpas van de leasemaatschappij deed het verder overal. En ook enkele apps gedownload voor de routeplanning. Niet gebruikt. Gewoon op de Audi navigatie gereden met alleen de eindbestemming ingevoerd. De bijrijder telkens met ongeveer 120km resterende actieradius op de kaart een HPC punt laten selecteren wat nog 70-80 km verderop was. Werkte ook prima.

• MarcCar
EV_Eric schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 07:41:
[...]

Dat geeft een te optimistische uitkomst. De eerste etappe vanaf huis kom je hierbij nog een beetje in de buurt, dan kun je met 100 procent lading vertrekken. Maar helemaal leegrijden doe je meestal niet. En elke volgende etappe heb je bij de snellader vaak niet tot 100 procent geladen, want de laatste 10-20 procent gaat relatief langzaam.
Veel mensen maken inderdaad het verschil tussen gemiddeld verbruik (over een langere periode) of de range (afstand die je kunt rijden na 1 lading). Bij de range maakt het dus uiteraard ook uit hoeveel je hebt geladen.

Omdat ik behalve snelwegen ook veel over niet-snelwegen heb gereden viel mijn gemiddelde verbruik erg mee. Maar, op hoge snelheid over de Duitse Autobahn kom je met een volle lading (100%) echt geen 350km

• SWIGGA
[...]

Hieronder mijn ervaring bij trip naar Frankrijk met Q4 45, vol beladen, maar zonder dakkoffer. Overal maximum snelheid aangehouden als dat kon, dus grote stukken 130 in Frankrijk. Gemiddelde temperatuur 15 graden. Gemiddelde verbruik volgens boordcomputer 21,1 kWh per 100km. Laadpunt gekozen waar aan te komen met bereik van ongeveer 50km, om geen risico te nemen van het eventueel niet kunnen bereiken van een andere optie. En dan weer laden tot 80-90 procent. Daarmee waren de etappes gemiddeld 250km. Dat viel me eigenlijk wat tegen, maar verlenging hiervan is mogelijk:
- Met wat meer vertrouwen in beschikbaarheid en werking laadpunten (geen problemen in Frankrijk ervaren!) aandurven om accu nog wat verder leeg te rijden.
Nee logisch, 350km range wil zeggen om de 250km -300km stoppen om te laden (tenminste als het traject bijna uitsluitend autostrade is) , wat op zich ok is... terwijl met een dakkoffer het eerder om de 200 a 250km stoppen zal zijn vermoed ik. Bij een gemengd traject mag je daar snel 50km echte range bijtellen en als het meer 30 tot 70km banen zijn 100km extra...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Solidsystem87
DmC1982 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 10:04:
[...]

nee, had het al bekeken maar tegen dat ik eentje ging testen was het alweer weg..

Acties:
  • +2Henk 'm!

• sbin
[...]

Dit is exact wat ik vorig jaar ook heb gehad (trip Zuid Franlrijk eind Augustus).
Heenweg zenuwachtig en helemaal op ABRP gereden. Geen goede ervaringen met de navigatie van die app, maar dat terzijde. Telkens met ruime marge gestopt en precies volgens de geplande snelladers gereden en niet te hard.
Terugweg was ik er inmiddels achter dat vrijwel elke Aire een snellader heeft (go Fastned!) en heb ik gewoon als met een ICE gereden, dus 120-130 en soms harder. Met de Audi navi. Wanneer de lading rond de 20% kwam ging ik uitkiijken naar een snellader, dis je dan bv bij 10-15% aankwam. Vervolgens laden tot 80-90% (afhankelijk van de duur van de pitstop, laaddtijd aanpassen aan jezelf, niet andersom) en weer verder,
Gemiddeld verbruik zal dan idd rond de 21kWh zitten bij 120-130 als het warm is (>=25 graden) en je niet teveel wind hebt.

Enige waar ik me voor dit jaar druk over maak is drukte bij de snelladers, dus ga waarsch toch maar weer eens 's-nachts rijden, aangezien we nu midden in Juli zullen moeten rijden. Eind Augustus goed te doen, Juli wordt waarschijnlijk een drama overdag.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -Wing-
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 25-05 18:42
Kan iemand voor mij controleren of de stoelverwarming van de passagierstoel aan te zetten is zonder dat iemand er op zit? (Liefst iemand met recente software update?).

Ik heb mijn bedieningspaneel moeten laten vervangen, maar nu weigert dat knopje aan te gaan. De garage heeft ook geconstateerd dat deze aan hoort te gaan zonder dat iemand erop zit.

Als ik erop zit, blijven de lampjes van de stoelverwarming wel aan. Bij de bestuurderskant gaan ze aan ongeacht of iemand erop zit. Autistisch als ik ben is dit niet conform verwachting.

Ik was nu bij een nieuwe dealer. De indruk van de receptie was heel goed, maar over de uitgevoerde werkzaamheden veel minder. Zo zijn ze vergeten de afdekkap van de console aan de zijkant bij de portieren terug te zetten. Toen ik de deur opendeed keek ik in een gapend gat. Dat verklaarde ook waarom ik geluid op de achterbank hoorde toen ik hard door een bocht ging. Afdekkap lag op de achterbank. Beetje een vreemde plek om te gebruiken als er aan de auto wordt gewerkt. Overall een niet zo’n goede indruk achtergelaten :(

[Voor 4% gewijzigd door -Wing- op 22-05-2023 21:15]

Audi Q4 E-Tron 50 E1 Bronze, Ducati Monster 1200S en Scrambler Italia Independent

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
-Wing- schreef op maandag 22 mei 2023 @ 21:14:
Kan iemand voor mij controleren of de stoelverwarming van de passagierstoel aan te zetten is zonder dat iemand er op zit? (Liefst iemand met recente software update?).

Ik heb mijn bedieningspaneel moeten laten vervangen, maar nu weigert dat knopje aan te gaan. De garage heeft ook geconstateerd dat deze aan hoort te gaan zonder dat iemand erop zit.

Als ik erop zit, blijven de lampjes van de stoelverwarming wel aan. Bij de bestuurderskant gaan ze aan ongeacht of iemand erop zit. Autistisch als ik ben is dit niet conform verwachting.

Ik was nu bij een nieuwe dealer. De indruk van de receptie was heel goed, maar over de uitgevoerde werkzaamheden veel minder. Zo zijn ze vergeten de afdekkap van de console aan de zijkant bij de portieren terug te zetten. Toen ik de deur opendeed keek ik in een gapend gat. Dat verklaarde ook waarom ik geluid op de achterbank hoorde toen ik hard door een bocht ging. Afdekkap lag op de achterbank. Beetje een vreemde plek om te gebruiken als er aan de auto wordt gewerkt. Overall een niet zo’n goede indruk achtergelaten :(
In de fat kan dat. Zo hou ik ook de chinees warm.

The best is yet to come

Acties:
  • 0Henk 'm!

• EV_Eric
sbin schreef op maandag 22 mei 2023 @ 18:36:
[...]
Enige waar ik me voor dit jaar druk over maak is drukte bij de snelladers, dus ga waarsch toch maar weer eens 's-nachts rijden, aangezien we nu midden in Juli zullen moeten rijden. Eind Augustus goed te doen, Juli wordt waarschijnlijk een drama overdag.
Mijn bericht van paar dagen geleden was met alleen de ervaring van de heenweg. Nu ook de terugweg gehad. Op de zondag na Hemelvaart, veel files, veel drukte bij de stopplaatsen. Maar toch laadplekken genoeg. Maar in juli en augustus kom je meer Nederlanders tegen en die rijden vaker elektrisch dan de Fransen die ik het afgelopen weekend gezien heb. 2000 km gereden en geen enkele Q4 gezien en maar één fat etron. Dus ik zou naar Frankrijk in de zomer de drukke dagen mijden (maar dat doe ik ook zonder EV) of inderdaad in de nacht rijden.
Wel weer wijzer geworden: goed opletten of de laadpaal die je op het scherm selecteert wel aan de goede kant van de weg ligt en ook echt aan de snelweg. Ik had op de terugweg een snellader bij een Lidl geselecteerd, die leek naast de snelweg, maar even gemist dat daarvoor wel 20km eerder de snelweg verlaten moest worden. En bij deze Lidl kon je niet laden buiten openingstijden (of is dat altijd zo bij de Lidl?). Stond ik daar met nog 55km range en volgende HPC op 60km, dat was even spannend. Zelfs een stuk achter een vrachtwagen gereden om het te halen. Maar werd bij de Fastned lader vervolgens beloond met een laadsnelheid van minutenlang tussen de 160 en 173kW. Wel jammer dat het vanaf ongeveer 60 procent lading terugzakte naar rond de 70kW. Gemiddelde laadsnelheid kwam uit op 102kW, geladen van 2 tot 80 procent.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• EV_Eric
Ik heb softwareversie 3669 en kan de stoelverwarming rechts aanzetten zonder passagier op de stoel. Niet om de chinees warm te houden, maar als ik in een attente bui ben voor de nog op te halen passagier.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• renedg73

gordel er in steken dan blijt hij aan

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16:26
EV_Eric schreef op maandag 22 mei 2023 @ 23:09:
En bij deze Lidl kon je niet laden buiten openingstijden (of is dat altijd zo bij de Lidl?).
Lidl (maar ook Kaufland en Aldi) palen zijn inderdaad (helaas) alleen beschikbaar tijdens openingstijden van de winkel.

Peugeot E2008 GT Cobra, Audi Q4 eTron 40, Zappi v2 3F

• -Wing-
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 25-05 18:42
De knop voor het harder zetten van de blazer heeft bij mij nooit gewerkt. Dit schijnt wel vaker voor te komen is gelukkig gerepareerd onder garantie. Er is een nieuwe airco bedieningspaneel geplaatst. Deze schijnt anders te werken dan de eerste versie. Bij de passagierstoel gaat deze niet meer aan wanneer je op de knop drukt. Deze gaat alleen aan als er op de stoel gewicht wordt gedetecteerd of als de gordel in gebruik is. Dit ter voorkoming van het verspillen van energie. Volgens de dealer werken de nu uitgegeven auto’s zo…
renedg73 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 08:11:
[...]

gordel er in steken dan blijt hij aan

[Voor 4% gewijzigd door -Wing- op 25-05-2023 18:42]

Audi Q4 E-Tron 50 E1 Bronze, Ducati Monster 1200S en Scrambler Italia Independent

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Luisterzicht
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 11:21
Vandaag 200 km gereden met een dichte kar erachter die boven de auto uitsteekt.
Het verbruik van stroom viel behoorlijk tegen. Ik vertrok thuis met 75 % en moest na dik 100 km al laden.
Het laden bij Ionity met de e tron card is slechts €0,36 per KW.
Ging laden bij 29 % tot 80 % .De tijd was 23 minuten. Viel mij mee.
De top ging echter niet hoger dan 115 KW.
Bij 60% zat ie toch boven de 100. Bij 75% was het nog 90 om daarna terug te zakken.
Het gemiddelde van de laadbeurt was 103 Kw op die 23 minuten ,wat mij niet tegen viel.
Het verbruik na de laadbeurt zat rond de 28KW per 100 km bij een snelheid van rond de 90 km per uur.
Als ik bij een lager percentage zou gaan laden is het misschien wel mogelijk om 130 Kw te halen.
Pagina: 1 ... 112 113 114 Laatste

Let op:
Updates rondom bestellingen of leveringen van je Audi Q4 E-tron mogen in het speciaal daarvoor bedoelde leveringen topic: Het Audi Q4 E-Tron leveringen topic.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee