EV_Eric schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 07:41:
[...]
Dat geeft een te optimistische uitkomst. De eerste etappe vanaf huis kom je hierbij nog een beetje in de buurt, dan kun je met 100 procent lading vertrekken. Maar helemaal leegrijden doe je meestal niet. En elke volgende etappe heb je bij de snellader vaak niet tot 100 procent geladen, want de laatste 10-20 procent gaat relatief langzaam.
Hieronder mijn ervaring bij trip naar Frankrijk met Q4 45, vol beladen, maar zonder dakkoffer. Overal maximum snelheid aangehouden als dat kon, dus grote stukken 130 in Frankrijk. Gemiddelde temperatuur 15 graden. Gemiddelde verbruik volgens boordcomputer 21,1 kWh per 100km. Laadpunt gekozen waar aan te komen met bereik van ongeveer 50km, om geen risico te nemen van het eventueel niet kunnen bereiken van een andere optie. En dan weer laden tot 80-90 procent. Daarmee waren de etappes gemiddeld 250km. Dat viel me eigenlijk wat tegen, maar verlenging hiervan is mogelijk:
- Bij hogere buitentemperatuur zal verbruik wat lager worden verwacht ik
- Met wat meer vertrouwen in beschikbaarheid en werking laadpunten (geen problemen in Frankrijk ervaren!) aandurven om accu nog wat verder leeg te rijden.
- Langere laadstops en toch doorladen tot 90-100 procent.
Dit is exact wat ik vorig jaar ook heb gehad (trip Zuid Franlrijk eind Augustus).
Heenweg zenuwachtig en helemaal op ABRP gereden. Geen goede ervaringen met de navigatie van die app, maar dat terzijde. Telkens met ruime marge gestopt en precies volgens de geplande snelladers gereden en niet te hard.
Terugweg was ik er inmiddels achter dat vrijwel elke Aire een snellader heeft (go Fastned!) en heb ik gewoon als met een ICE gereden, dus 120-130 en soms harder. Met de Audi navi. Wanneer de lading rond de 20% kwam ging ik uitkiijken naar een snellader, dis je dan bv bij 10-15% aankwam. Vervolgens laden tot 80-90% (afhankelijk van de duur van de pitstop, laaddtijd aanpassen aan jezelf, niet andersom) en weer verder,
Gemiddeld verbruik zal dan idd rond de 21kWh zitten bij 120-130 als het warm is (>=25 graden) en je niet teveel wind hebt.
Enige waar ik me voor dit jaar druk over maak is drukte bij de snelladers, dus ga waarsch toch maar weer eens 's-nachts rijden, aangezien we nu midden in Juli zullen moeten rijden. Eind Augustus goed te doen, Juli wordt waarschijnlijk een drama overdag.