Ik heb deze zoals gewoonlijk gedownload maar de wagen doet niets als ik m'n USB stick insteek, ook niet als ik "Update" selecteer in het menu ?Marcher schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 19:07:
Road Map Live Europe 2026-3 beschikbaar ...
De wagen geeft aan dat hij op Europe 2026-2 zit (BE, NL, LU staat op 2026-3) ?
Ik heb de download reeds opnieuw gedaan maar zonder resultaat ?
MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc
Na het formateren als exFAT werkte het... al heb ik volgens mij in het verleden steeds NTFS gebruikt zonder enig probleem.dschoonman schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 14:30:
Ik weet niet precies welk bestandssysteem er op de USB-stick moet staan (FAT32, NFTS, ExFat), maar misschien is dat de reden dat hij hem niet herkent?
-6,2% verlies is een toename van 6,2%. Immers, van 73,3 naar 77,9.fema schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 07:53:
[Afbeelding] Even cardata opgevraagd. Kan er mij iemand verklaren waarom mijn batterij het alsmaar beter doet... volgens de curve. Maar de cijfers iets anders weergeven. In augustus 23 = 73.3Kwh en in juni 26 = 77.9Kwh. En toch -6.2% verlies. Of interpreteer ik iets verkeerd.
Of je batterij meer capaciteit krijgt: nee, dat kan niet. Je kijkt denk ik naar ruis.
Overigens doet hij dit ook bij mij.
Ben benieuwd wat jouw laadgewoonten zijn. Het schijnt zo te zijn dat je af en toe een keertje tot 100% moet laden om te kalibreren, zodat het BMS de "echte" capaciteit weer kan bepalen. Ik kan me wel ietwat drift voorstellen op het moment dat je bijvoorbeeld altijd de 20-80% strategie aanhoudt (wat ik trouwens ook min of meer doe tot nu toe).fema schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 07:53:
~[Afbeelding] Even cardata opgevraagd. Kan er mij iemand verklaren waarom mijn batterij het alsmaar beter doet... volgens de curve. Maar de cijfers iets anders weergeven. In augustus 23 = 73.3Kwh en in juni 26 = 77.9Kwh. En toch -6.2% verlies. Of interpreteer ik iets verkeerd.
[ Voor 41% gewijzigd door fema op 22-07-2026 22:29 ]
Misschien komt de opmerking van @dschoonman aardig in de buurt, dat er sneller capaciteit uit het buffer naar het bruikbare domein verschuift dan dat er degradatie is. De range op het dashboard is niet altijd eenduidig lijkt het, maar gebaseerd (vermoed ik) op recent rijgedrag, temperatuur, en de bruikbare capaciteit.fema schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 22:24:
Ook aan gedacht dat BMS eens moest calibreren. 100% is nog maar 1 of 2 keer gebeurd. Enkel weken geleden nog eens een paar keer 90% geladen. Het is en blijft raar... Laden zit meestal tussen 30 en 70%. Afhankelijk hoeveel zon er schijnt. Dagelijks kom ik toe met een 20 a 25%. Afhankelijk van de weersomstandigheden. Wagen is van 7/22. Verleden week nog range gehad van 410km (BC waarde dashboard).
Hier een LCI High Executive van januari 2022 met 150k km op de teller:fema schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 07:53:
Even cardata opgevraagd. Kan er mij iemand verklaren waarom mijn batterij het alsmaar beter doet... volgens de curve. Maar de cijfers iets anders weergeven. In augustus 23 = 73.3Kwh en in juni 26 = 77.9Kwh.
Energie inhoud 73.32 kWh (73.32 / 73,83 = 99,3%)
"Gezondheidstoestand van de hoogvoltaccu (SOCE)" stond niet in het rapport, dus ik heb een paar dagen later opnieuw het Cardata rapport laten aanmaken en weer stond het niet in rapport. De "Energie inhoud" stond er de tweede keer wel in.
Ik kan alleen niet verklaren waarom de energie inhoud meer is dan afgelopen januari (71,74kWh). We hebben laatst de auto van 100% naar 9% gereden, dus misschien heeft dat geholpen. Normaal gezegd hou ik de hoogvoltageaccu tussen de 20% en 80%.
Afgelopen week hebben we twee grote ritten gemaakt, waardoor we een gevoel hebben over het werkelijke bereik. Afgelopen dinsdag 302km met 62% gereden, dus geëxtrapoleerd 490km bereik met volle accu op hoofdzakelijk 100km/u wegen en beetje door de stad. Het naar 100% geëxtrapoleerde bereik van die rit van 100% naar 9% was toen 463km, maar op die rit zijn meer kilometers 120km/u gereden.
Het bereik momenteel is niet significant minder dan de oorspronkelijke WLTP waarde, dus ook in de praktijk is er na 150k km nauwelijks accu degradatie.
"Computer games don't affect kids. I mean if Pac Man had affected us as kids, now we'd all be running around in darkened rooms, bumping into people, munching pills and listening to repetitive electronic music." ...aiiiiight! };o)
Klopt ota dan krijg je benelux en via usb installatie zet je de download europa versie over.rbarock2201 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 19:58:
ik heb van de week Connect pack professional gekocht. Daarbij zat een navi update echter komt mijn versie net verder dan 2024.4, terwijl ik lees dat er al 2026 versies zijn. Ik verwacht dat deze via ota worden verspreid. Ik zag wel dat mijn kaart was vervangen maar niet met die van 2026. Doe ik iets fout ?
Zoek even in dit topic dan zie je waar je de download software kan vinden. Ik heb daar eerder een link van gepost en je moet inloggen met je bmw id en password.
Nu zit ik er aan te denken om de velgen te verkopen (aan bijv. de dealer) en alleen op zomerbanden of all-seasons te blijven rijden. De dealer raad het gebruik van all-seasons eigenlijk af omdat het een compromis blijft. Wat zouden jullie doen? Alleen op zomerbanden, all-seasons of toch nieuwe banden op de wintervelgen leggen en blijven wisselen? We hebben de velgen toch al en we krijgen er toch maar een minimaal bedrag voor terug. Alvast bedankt voor het meedenken!
Ik weet niet of de set 19 of 20 inch is, maar met all-seasons blijf je aan de gang. Wat mensen niet weten, is dat je all-seasons veel eerder moet vervangen dan zomerbanden. Bij zomerbanden moet je bij 2,5 mm serieus een vervanging overwegen. Voor all-season banden geldt een minimale profieldiepte van 3,5 à 4 mm. Heb je 19 inch gewoon set winterbanden en ff langs de bandenzaak en laten wisselen voor 25 euro.Remigius schreef op maandag 27 juli 2026 @ 16:19:
Beste mede iX3 rijders. Wij rijden een iX3 prive en hebben bij de aanschaf een winterwielenset gekocht. Deze heb ik netjes ieder jaar gewisseld. Echter zijn deze banden nu aan vervanging toe en ik twijfel een beetje wat te doen. Wij gaan nooit op wintersport, echt sporadisch naar Duitsland en het is toch ieder jaar weer een gedoetje om op straat die wielen te verwisselen.
Nu zit ik er aan te denken om de velgen te verkopen (aan bijv. de dealer) en alleen op zomerbanden of all-seasons te blijven rijden. De dealer raad het gebruik van all-seasons eigenlijk af omdat het een compromis blijft. Wat zouden jullie doen? Alleen op zomerbanden, all-seasons of toch nieuwe banden op de wintervelgen leggen en blijven wisselen? We hebben de velgen toch al en we krijgen er toch maar een minimaal bedrag voor terug. Alvast bedankt voor het meedenken!
Ik heb zelf besloten om het jaar rond op zomerbanden te rijden. Hedendaags zomerbanden zijn al best goed in de winter, maar je zal met name bij sneeuw wat voorzichtiger moeten zijn. Scheelt een hoop gewissel en opslagruimte (of kosten). En het hele jaar door mooie wielen.Remigius schreef op maandag 27 juli 2026 @ 16:19:
Beste mede iX3 rijders. Wij rijden een iX3 prive en hebben bij de aanschaf een winterwielenset gekocht. Deze heb ik netjes ieder jaar gewisseld. Echter zijn deze banden nu aan vervanging toe en ik twijfel een beetje wat te doen. Wij gaan nooit op wintersport, echt sporadisch naar Duitsland en het is toch ieder jaar weer een gedoetje om op straat die wielen te verwisselen.
Wel opletten met de wetgeving als je naar het buitenland gaat !verkeerslicht schreef op maandag 27 juli 2026 @ 17:06:
[...]
Ik heb zelf besloten om het jaar rond op zomerbanden te rijden.
Toen ik nog heen skieën ging had ik dedicated winterbanden, maar dat is al +10 jaar geleden.
Bedankt voor je reactie. De winter velgen zijn inderdaad 19inch, maar ik wissel de hele velg natuurlijk. Vraag is meer of ik dus zal kiezen voor zomerbanden of allseasons op de normale velgen (20 inch denk ik) en de winter velgen en banden gewoon wegdoen of toch blijven wisselen met gedoe en opslag ed ivm veiligheid. Zit heel erg te dubben.RonnyP schreef op maandag 27 juli 2026 @ 17:00:
[...]
Ik weet niet of de set 19 of 20 inch is, maar met all-seasons blijf je aan de gang. Wat mensen niet weten, is dat je all-seasons veel eerder moet vervangen dan zomerbanden. Bij zomerbanden moet je bij 2,5 mm serieus een vervanging overwegen. Voor all-season banden geldt een minimale profieldiepte van 3,5 à 4 mm. Heb je 19 inch gewoon set winterbanden en ff langs de bandenzaak en laten wisselen voor 25 euro.
Wettelijk is gewoon 1,6mm minimale profieldiepte, ook voor all season banden. De 3,5 á 4 mm die je noemt is meer “verstandig om dan te vernieuwen”. En dan met name in de winter. Met winterbanden is dat overigens niet anders: daarvan wordt doorgaans ook gezegd deze te vernieuwen als ze beneden ca 4 mm profieldiepte komen.RonnyP schreef op maandag 27 juli 2026 @ 17:00:
[...]
Voor all-season banden geldt een minimale profieldiepte van 3,5 à 4 mm. Heb je 19 inch gewoon set winterbanden en ff langs de bandenzaak en laten wisselen voor 25 euro.
Ben ook wel benieuwd waar je anno 2026 voor €25 je banden kunt laten wisselen. Zelfs wielen (ipv banden) wisselen voor €25 bij een bandencentrum oid kan ik me niet voorstellen en is mij nooit gelukt.
Klopt maar zomerbanden kan je dus "verstandig" 1 mm langer meedoen. Ik ga hier naar KwikFit en til de wielen eruit en hij wisselt ze en ik zet de zomerbanden weer achterin en geef hem 25,- cash in het handje. Hij blij ik blij.Franciesco schreef op maandag 27 juli 2026 @ 21:05:
[...]
Wettelijk is gewoon 1,6mm minimale profieldiepte, ook voor all season banden. De 3,5 á 4 mm die je noemt is meer “verstandig om dan te vernieuwen”. En dan met name in de winter. Met winterbanden is dat overigens niet anders: daarvan wordt doorgaans ook gezegd deze te vernieuwen als ze beneden ca 4 mm profieldiepte komen.
Ben ook wel benieuwd waar je anno 2026 voor €25 je banden kunt laten wisselen. Zelfs wielen (ipv banden) wisselen voor €25 bij een bandencentrum oid kan ik me niet voorstellen en is mij nooit gelukt.
Ik vind dat het wel van je situatie afhangt, werk je nog en moet je dus bij bar winterweer naar je werk of hoef je helemaal niks meer.Remigius schreef op maandag 27 juli 2026 @ 16:19:
Ik zelf heb altijd een winterset gehad, vond het wel soms een gedoe, had ze laten opslaan bij een banden boer, nu ik niet meer werk heb ik alleen zomerbanden, hou in de winter het weer in de gaten en zorg ervoor dat ik bij sneeuw geen boodschappen meer hoef te doen,hoef nergens meer dringend naar toe.
Klopt, daar zit ik ook een beetje mee. Ik werk, maar kan prima thuiswerken. We vervoeren 3 kinderen - dus je wilt het veilig hebben - maar ook daarbij kunnen we thuisblijven bij winters weer.Kwenie schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 16:07:
[...]
Ik vind dat het wel van je situatie afhangt, werk je nog en moet je dus bij bar winterweer naar je werk of hoef je helemaal niks meer.
Ik zelf heb altijd een winterset gehad, vond het wel soms een gedoe, had ze laten opslaan bij een banden boer, nu ik niet meer werk heb ik alleen zomerbanden, hou in de winter het weer in de gaten en zorg ervoor dat ik bij sneeuw geen boodschappen meer hoef te doen,hoef nergens meer dringend naar toe.
Al jaren lang all seasons van Vredestein. Ik doe er gemiddeld 110.000 km mee. Dikke aanrader. Je wilt dan niet meer anders. Dat gewissel wel klaar mee.RonnyP schreef op maandag 27 juli 2026 @ 17:00:
[...]
Ik weet niet of de set 19 of 20 inch is, maar met all-seasons blijf je aan de gang. Wat mensen niet weten, is dat je all-seasons veel eerder moet vervangen dan zomerbanden. Bij zomerbanden moet je bij 2,5 mm serieus een vervanging overwegen. Voor all-season banden geldt een minimale profieldiepte van 3,5 à 4 mm. Heb je 19 inch gewoon set winterbanden en ff langs de bandenzaak en laten wisselen voor 25 euro.
Shit happens.
Als ik dan kijk naar de efficiency stats van juli, dan loopt dat allemaal wel met elkaar in lijn:
/f/image/NebLzqBULUxy2UDjrssgzQKp.png?f=fotoalbum_large)
Nou ben ik niet de wildste rijder (meer), maar rij ik wel gewoon overal de maximumsnelheid en ben ook vaak ruim als eerste weg bij het stoplicht. Maar de iX3 blijkt dus wel een bijzonder zuinige auto, ook op de COMFORT stand.
Ik vond dat ik zelf al mooi zuinig bezig was met een gemiddelde van 17,3kWh/100km en 15,4kWh voor de meest efficiënte rit (veel binnendoor). Maar jij doet er nog een schep bovenop!
Ik rijd voornamelijk snelweg (ook toegestane snelheid + 4kmh voor correctie). en ook netjes de max. toegestane snelheid (al is dat doorgaans 100km/u). Ik sta ook nogal eens in de file trouwens. Dat is niet gunstig voor het verbruik heb ik gemerkt. Ook rijden met +30°C wordt wat minder efficiënt. Ik vermoed dat de airco + fans harder aan het werk moeten zijn om de boel lekker koel te houden.
In ieder geval ook erg tevreden dus na 2,5mnd ervaring, maar ik ben nog erg benieuwd naar de resultaten in de winter.
Ik sta op het punt m'n lease auto te vervangen, een BMW IX3 uit 2022. Deze was behoorlijk uitgerust en je went snel aan alle opties en technische kunstje dat zo'n wagen kan uithalen.
Ik ben al gaan kijken en proefrijden met verschillende merken (merc GLC, Volvo EX60, Audi Q6), maar ik denk dat ik nu pas het 'Freude am fahren' beter begrijp. Je gaat het vanzelfsprekend vinden, maar merkt het toch wel als je in een andere wagen stapt. De keuze om opnieuw naar BMW te gaan lijkt ondertussen wel (samen met m'n echtgenote) gemaakt.
Nu heb ik van de leasemaatschappij een keuzelijst gekregen en kan ik bij BMW kiezen tissen een nieuwe IX3 (neue klasse) eDrive 40, die ik behoorlijk kan aankleden, enkel een M sportpakket kost zoveel dat er behoorlijke compromissen gemaakt moeten worden over de andere opties. En persoonlijk vind ik de standaarduitvoering niet zo mooi (ik weet het, de buitenkant is niet het belangrijkste, maar het oog wil ook wat).
Daarnaast zag ik nu ook een I5 touring M edition in de lijst verschijnen. Hier heb ik enkel budget om een trekhaak toe te voegen, maar deze auto lijkt mij in de M edition ook al een leuke kar voor de komende 5 jaar. Natuurlijk, 'maar' 82kWh batterij en 'maar' een 400V systeem wat op de skiritjes wel duidelijk een verschil gaat maken.
Half augustus ga ik nog even proefrijden met beide.
Nog een kleine situering: 2 grote tieners op de achterbank, hond in de koffer, auto wordt gebruikt voor boodschappen en reizen (woon-werk met de trein), bagage gaat waarschijnlijk van dakkoffer naar trekhaakkoffer veranderen met deze auto.
Zijn er ervaringen met IX3 vs I5 touring? Wat zou jou voorkeur wegdragen en waarom?
Bedankt alvast voor je hulp met m'n luxeprobleem.
Ik ben ook benieuwd naar de winterresultaten inderdaad! Bij 30+ merk je inderdaad dat de airco wel iets harder moet werken, maar voor mijn gevoel blijft het nog wel verwaarloosbaar. Straks in de winter zal de warmtepomp bij onder 0 wel wat harder moeten werken vermoed ik.verkeerslicht schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 11:03:
@AlexV Dat zijn mooie resultaten!
Ik vond dat ik zelf al mooi zuinig bezig was met een gemiddelde van 17,3kWh/100km en 15,4kWh voor de meest efficiënte rit (veel binnendoor). Maar jij doet er nog een schep bovenop!
Ik rijd voornamelijk snelweg (ook toegestane snelheid + 4kmh voor correctie). en ook netjes de max. toegestane snelheid (al is dat doorgaans 100km/u). Ik sta ook nogal eens in de file trouwens. Dat is niet gunstig voor het verbruik heb ik gemerkt. Ook rijden met +30°C wordt wat minder efficiënt. Ik vermoed dat de airco + fans harder aan het werk moeten zijn om de boel lekker koel te houden.
In ieder geval ook erg tevreden dus na 2,5mnd ervaring, maar ik ben nog erg benieuwd naar de resultaten in de winter.
Ik zou zelf denk ik vooral proefrijden zwaar laten wegen. Beiden zijn goede auto's, maar ze verschillen enorm qua profiel. De overstap van een 330e naar een iX3 was best even wennen voor mij, omdat het profiel van de auto zo anders is. Maar nu ik eenmaal gewend ben, rijdt het heerlijk zo'n iX3. De nieuwe iX3 vind ik qua design wennen, maar qua techniek was ik direct verkocht.redlightning schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 11:17:
Even wat meningen en ervaringen sprokkelen in het BMW forum.![]()
Ik sta op het punt m'n lease auto te vervangen, een BMW IX3 uit 2022. Deze was behoorlijk uitgerust en je went snel aan alle opties en technische kunstje dat zo'n wagen kan uithalen.
Ik ben al gaan kijken en proefrijden met verschillende merken (merc GLC, Volvo EX60, Audi Q6), maar ik denk dat ik nu pas het 'Freude am fahren' beter begrijp. Je gaat het vanzelfsprekend vinden, maar merkt het toch wel als je in een andere wagen stapt. De keuze om opnieuw naar BMW te gaan lijkt ondertussen wel (samen met m'n echtgenote) gemaakt.
Nu heb ik van de leasemaatschappij een keuzelijst gekregen en kan ik bij BMW kiezen tissen een nieuwe IX3 (neue klasse) eDrive 40, die ik behoorlijk kan aankleden, enkel een M sportpakket kost zoveel dat er behoorlijke compromissen gemaakt moeten worden over de andere opties. En persoonlijk vind ik de standaarduitvoering niet zo mooi (ik weet het, de buitenkant is niet het belangrijkste, maar het oog wil ook wat).
Daarnaast zag ik nu ook een I5 touring M edition in de lijst verschijnen. Hier heb ik enkel budget om een trekhaak toe te voegen, maar deze auto lijkt mij in de M edition ook al een leuke kar voor de komende 5 jaar. Natuurlijk, 'maar' 82kWh batterij en 'maar' een 400V systeem wat op de skiritjes wel duidelijk een verschil gaat maken.
Nog een kleine situering: 2 grote tieners op de achterbank, hond in de koffer, auto wordt gebruikt voor boodschappen en reizen (woon-werk met de trein), bagage gaat waarschijnlijk van dakkoffer naar trekhaakkoffer veranderen met deze auto.
Zijn er ervaringen met IX3 vs I5 touring? Wat zou jou voorkeur wegdragen en waarom?
Misschien is er per ongeluk door lang ingedrukt houden van de handgreep een minimale openingshoogte ingesteld. Dit kan je zelf proberen te herstellen door langer indrukken en loslaten op gewenste hoogte of via het idrive menu (instellingen/portieren en toegang oid)Stebol schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 14:35:
Dag allen, ik lees al even mee sinds ik ook over een ix3 beschik. Interessant om hier alle ervaringen te lezen. De auto bevalt goed, maar ik heb sinds kort een probleem met de achterklep. Als ik hem wil openen dan gaat hij wel van t slot maar komt de klep niet omhoog. Lijkt alsof iets hem tegen houdt. Dit gebeurt zowel als ik probeer te openen met de knop op de sleutel als gewoon via de achterklep zelf. Ik kan de klep wel met de hand omhoog duwen. Dicht werkt ook gewoon. Iemand enig idee wat dit kan zijn?
Na 4 fijne jaren met deze auto wordt deze eind deze week ingeleverd en vervangen door de nieuwe iX3. Ik heb hoge verwachtingen, maar vind het ergens wel jammer dat auto's tegenwoordig rijdende tablets zijn geworden en dat het echt naar de hand zetten van je auto weken duurt vanwege de vele (soms onzinnige) instelmogelijkheden.
Dank voor je reactie en suggestie. Ik heb dit geprobeerd maar lijkt helaas niet te werken.ATCO schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 11:14:
[...]
Misschien is er per ongeluk door lang ingedrukt houden van de handgreep een minimale openingshoogte ingesteld. Dit kan je zelf proberen te herstellen door langer indrukken en loslaten op gewenste hoogte of via het idrive menu (instellingen/portieren en toegang oid)
Nu weet ik wat dat lelijke goedje is.. ik heb een pre LCI maar daar heb ik er ook last van. Gefeliciteerd en veel plezier met je nieuwe 🚗Bart Simpson schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 13:32:
Onlangs kwamen wij terug van vakantie en net als vorig jaar heeft de auto op de parkeerplaats bij de luchthaven gestaan. Net als vorig jaar bleek bij terugkomst dat was uit de kofferbak-deur was gaan smelten en dat deze was-drab op de achterbumper is gelopen en daarna opgedroogd. Geen leuke klus om de opgedroogde was te verwijderen. Ik was bijna een half uur bezig met allerlei middeltjes om de bumper weer smetteloos te krijgen. Zwak puntje van dit model iX3?
Na 4 fijne jaren met deze auto wordt deze eind deze week ingeleverd en vervangen door de nieuwe iX3. Ik heb hoge verwachtingen, maar vind het ergens wel jammer dat auto's tegenwoordig rijdende tablets zijn geworden en dat het echt naar de hand zetten van je auto weken duurt vanwege de vele (soms onzinnige) instelmogelijkheden.
Help! Ik heb bespaar'd' op mijn totale paardenenergie! Wat nu?
Of worden de inspanningen in de slk ondergewaardeerd en kan/moet ik toch beter?
[ Voor 10% gewijzigd door fema op 04-08-2026 23:05 ]
GigaTexel_BE schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 09:10:
Sinds mijn Connected Drive abonnement afgelopen is, doet mijn Automatische raamopening het niet meer. De ramen openen niet en de app zelf start ook niet op. iDrive reset helpt niet. Iemand al iets gelijkaardigs gehad?
Remote Services zouden een onbeperkte looptijd hebben, dus niet gelinked aan Connected Drive ...
Automate my habbits is inbegrepen in het connected drive abonnement als ik me niet vergis.GigaTexel_BE schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 09:10:
Sinds mijn Connected Drive abonnement afgelopen is, doet mijn Automatische raamopening het niet meer. De ramen openen niet en de app zelf start ook niet op. iDrive reset helpt niet. Iemand al iets gelijkaardigs gehad?
Niet in de app maar in de wagen bij apps, daar kan je instellen dat het raam op een bepaalde locatie automatisch opent zoals aan een slagboom bvb.dschoonman schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 14:26:
Ehhm over wat voor automatische raamopening hebben we het? Kan dat vanuit de app? (ben ik nog niet tegengekomen)
Volgens deze link is dus het Connected Pack Professional nodig (wat ik dus nu niet meer heb). Wel beetje absurd aangezien deze functie niets met "connected" te maken heeft, maar gewoon werkt op basis van je GPS locatie.Marcher schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 12:00:
[...]
[Afbeelding]
Remote Services zouden een onbeperkte looptijd hebben, dus niet gelinked aan Connected Drive ...
Geautomatiseerde ruitbediening | BMW How-To-Guide
[ Voor 14% gewijzigd door GigaTexel_BE op 05-08-2026 15:24 ]
Had een leuke gezien bij bmw premium select, vond hem eerlijk gezegd voor een premium select zelfs goedkoop (misschien vanwege pre lci)
https://www.ekris.nl/p/bmw-ix3-55098264-47
Echter na wat opvragen van de info schijnt de SOH van de accu 91% te zijn. Daar schrok ik wel van aangezien ik hier en op markplaats getallen zie van 95-100% voor SOH bij vergelijkbare kilometerstand. Ik vind hem opvallend laag en snap dan eigenlijk ook niet hoe dit premium select kan zijn?
Misschien mis ik iets dus dacht ik check even hoe mensen er hier tegenaan kijken
CISSP! Drop your encryption keys!
Wel beetje jammer dat ze het stuur niet even opknappen voor ze foto's maken... hoeveel moeite is het om een doekje erover te halen?
Niet met deze maar wel met de Audi varianten, zelf de A6 etron en vriend van mij de Q6.redlightning schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 11:17:
Even wat meningen en ervaringen sprokkelen in het BMW forum.![]()
Wat je merkt is dat je door de lage auto achterin meer met opgetrokken benen zit. Je zit achterin gewoon iets minder in een sedan of station (ev of niet). Daarnaast is een lage auto weer een stuk zuiniger. Ik ben geen fan van SUV's al rijd de IX3 best aardig voor een auto en goed voor een SUV, maar het wordt geen A6 met luchtvering.
Maarja wat vind je belangrijker, comfort voor je achterpassagiers, of je vind hoog zitten fijn of weet ik wat, dat moet iedereen zelf bepalen. Ik ben geen SUV man hoe goed sommige ook zijn en dan is de Ix3 momenteel wel de beste, al stuurt de Q6 met luchtvering echt wel net ff beter en is het comfort nog hoger.
De neue klasse is goed doordacht als vind ik de binnenkant echt heel erg tegenvallen, als het zo minimalistisch word, daar is Volvo met de EX60 een stuk beter in, plus de stoelen zijn echt beter, maarja de kwaliteit Volvo stoelen vind je nergen in deze klasse.
Voor de rest is het natuurlijk een enorm luxe probleem dat we gezegend zijn om door een 1 of andere reden in dit soort auto's te kunnen rijden.
Nog een algemene tip, laat een panorama dak of dure glasplaat achterwegen. Ik heb dat nu voor het eerst in 15 jaar niet en wat is de auto koeler, na nog geen minuut is de auto koel en blijven de blazers amper blazen, dat was met die glasplaten wel anders, plus dat 30 kilo op het hoogste punt het rijden ook niet verbeterd.
Bedankt voor je uitgebreide feedback!Wasbeer2006 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 20:19:
[...]
Niet met deze maar wel met de Audi varianten, zelf de A6 etron en vriend van mij de Q6.
Wat je merkt is dat je door de lage auto achterin meer met opgetrokken benen zit. Je zit achterin gewoon iets minder in een sedan of station (ev of niet). Daarnaast is een lage auto weer een stuk zuiniger. Ik ben geen fan van SUV's al rijd de IX3 best aardig voor een auto en goed voor een SUV, maar het wordt geen A6 met luchtvering.
Maarja wat vind je belangrijker, comfort voor je achterpassagiers, of je vind hoog zitten fijn of weet ik wat, dat moet iedereen zelf bepalen. Ik ben geen SUV man hoe goed sommige ook zijn en dan is de Ix3 momenteel wel de beste, al stuurt de Q6 met luchtvering echt wel net ff beter en is het comfort nog hoger.
De neue klasse is goed doordacht als vind ik de binnenkant echt heel erg tegenvallen, als het zo minimalistisch word, daar is Volvo met de EX60 een stuk beter in, plus de stoelen zijn echt beter, maarja de kwaliteit Volvo stoelen vind je nergen in deze klasse.
Voor de rest is het natuurlijk een enorm luxe probleem dat we gezegend zijn om door een 1 of andere reden in dit soort auto's te kunnen rijden.
Nog een algemene tip, laat een panorama dak of dure glasplaat achterwegen. Ik heb dat nu voor het eerst in 15 jaar niet en wat is de auto koeler, na nog geen minuut is de auto koel en blijven de blazers amper blazen, dat was met die glasplaten wel anders, plus dat 30 kilo op het hoogste punt het rijden ook niet verbeterd.
Het zal vooral een discussie met de wederhelft worden, waar zij meer SUV geneigd is en ikzelf meer opnieuw naar een lage stationcar wil.
Toch ben ik een beetje bang dat ik me binnen een tweetal jaar beklaag nu voor 'oude' technologie (400V platform) gekozen te hebben. Maar als ik de praktijkcijfers zie van real-world range, in winterse omstandigheden en aan 130 km/u, dan ontlopen ze elkaar veel minder dan ik verwachtte:Dan gaat het enkel nog om inderdaad wat sneller te laden (21 min vs 30 min, van 10% naar 80%), maar dat gaat enkel om de vakantiekilometers. Ga je dan echt een wagen kiezen voor die paar keer per jaar, kleine voordelen versus de hele beleving die je dagelijks hebt van in een meer luxe stationcar te stappen? Mijn oordeel is gemaakt
De laadcurve en het 800V verhaal in de iX3 is wel niets meer dan marketing-blabla.redlightning schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 09:57:
[...]
Bedankt voor je uitgebreide feedback!
Het zal vooral een discussie met de wederhelft worden, waar zij meer SUV geneigd is en ikzelf meer opnieuw naar een lage stationcar wil.
Toch ben ik een beetje bang dat ik me binnen een tweetal jaar beklaag nu voor 'oude' technologie (400V platform) gekozen te hebben. Maar als ik de praktijkcijfers zie van real-world range, in winterse omstandigheden en aan 130 km/u, dan ontlopen ze elkaar veel minder dan ik verwachtte:Dan gaat het enkel nog om inderdaad wat sneller te laden (21 min vs 30 min, van 10% naar 80%), maar dat gaat enkel om de vakantiekilometers. Ga je dan echt een wagen kiezen voor die paar keer per jaar, kleine voordelen versus de hele beleving die je dagelijks hebt van in een meer luxe stationcar te stappen? Mijn oordeel is gemaakt
Ja hij kan 800V, maar de laadcurve is bijna slechter dan die van het oude iX3 model:
BMW iX3 40 charging curve & performance | EVKX.net
BMW iX3 charging curve & performance | EVKX.net
De nieuwe heeft bij 50% al maar 2/3e van het maximaal vermogen meer over (200kW ipv 300kW), de oude houdt dat aan tot 60-70%. Daarna gaat het snel naar beneden maar dat is bij de nieuwe dus niet anders. 10-80% duurt minder dan 11min minder lang, en dat voor een auto die pretendeert uit een "heel nieuw tijdperk" te komen. Nee, mij nemen de marketingboys niet bij de neus
Voor de i5 is het verhaal bijna identiek aan de "oude" iX3. Niet traag, niet supersnel, niet erg stabiel maar ook niet noemenswaardig "slechter" dan de "hypermoderne neue klasse".
Als je twijfelt over de i5, ga daar zeker eens naar kijken. Het schijnt dat die qua interieur wel tegenvalt voor sommigen die uit de iX3 of G31 5-reeks komen.
Ben ik niet met je eens. De nieuwe IX3 50 haalt nog 100kWh boven de 80%. Hierbij een echte test YouTube: GETEST: kan de BMW iX3 écht zó snel laden?! 400 kW-test Deze test is uitgevoerd bij een buitentemperatuur van > 30 graden en bij 60 graden accutemperatuur. Zie dat hij gaat minderen. Helaas is probleem dat je moet zoeken naar 400 kW palen.GigaTexel_BE schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 10:16:
[...]
De laadcurve en het 800V verhaal in de iX3 is wel niets meer dan marketing-blabla.
Ja hij kan 800V, maar de laadcurve is bijna slechter dan die van het oude iX3 model:
De nieuwe heeft bij 50% al maar 2/3e van het maximaal vermogen meer over (200kW ipv 300kW), de oude houdt dat aan tot 60-70%. Daarna gaat het snel naar beneden maar dat is bij de nieuwe dus niet anders. 10-80% duurt minder dan 11min minder lang, en dat voor een auto die pretendeert uit een "heel nieuw tijdperk" te komen. Nee, mij nemen de marketingboys niet bij de neus![]()
Voor de i5 is het verhaal bijna identiek aan de "oude" iX3. Niet traag, niet supersnel, niet erg stabiel maar ook niet noemenswaardig "slechter" dan de "hypermoderne neue klasse".
Als je twijfelt over de i5, ga daar zeker eens naar kijken. Het schijnt dat die qua interieur wel tegenvalt voor sommigen die uit de iX3 of G31 5-reeks komen.
Met de grotere batterij van de neue klasse modellen, en de verbeterde efficiëntie, hoef je eigenlijk in normale praktijk nooit onderweg te laden, dat is dan puur en alleen voor de vakantietripjes nog handig.GigaTexel_BE schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 10:16:
[...]
De laadcurve en het 800V verhaal in de iX3 is wel niets meer dan marketing-blabla.
De nieuwe heeft bij 50% al maar 2/3e van het maximaal vermogen meer over (200kW ipv 300kW), de oude houdt dat aan tot 60-70%. Daarna gaat het snel naar beneden maar dat is bij de nieuwe dus niet anders. 10-80% duurt minder dan 11min minder lang, en dat voor een auto die pretendeert uit een "heel nieuw tijdperk" te komen. Nee, mij nemen de marketingboys niet bij de neus![]()
Mocht je dan toch moeten snelladen, dan is het niet van belang hoe snel je de 80% bereikt hebt, maar juist hoe snel je er genoeg kilometers bijgeladen hebt. Dus al zou je praktisch gezien maar 50kWh sneller laden , dan kun je alsnog iets eerder weg met je neue klasse omdat deze per geladen kWh gewoon een beetje meer range heeft. Overigens maar minutenwerk en waarschijnlijk niet vaak nodig. Dit is van secundair belang aan het gegeven van de grotere actieradius.
Ik bedoelde procentueel: na hoeveel tijd heb je nog X % van de piek over. Want nog meer dan de absolute maximumgetallen is dat wat telt. Een hoog start-vermogen bij lege accu is één zaak, en leuk voor de reclame en brochure, maar dat vermogen aanhouden tot 50/60/70% acculading is een heel ander verhaal.RonnyP schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 11:27:
[...]
Ben ik niet met je eens. De nieuwe IX3 50 haalt nog 100kWh boven de 80%. Hierbij een echte test YouTube: GETEST: kan de BMW iX3 écht zó snel laden?! 400 kW-test Deze test is uitgevoerd bij een buitentemperatuur van > 30 graden en bij 60 graden accutemperatuur. Zie dat hij gaat minderen. Helaas is probleem dat je moet zoeken naar 400 kW palen.
Het punt dat ik wilde maken is dat de "neue klasse" accu het niet per se significant beter doet dan het oudere model of de i5 - wat de relevantie van 800/400V op losse schroeven zet. Zoals het filmpje laat zien is vanaf 30% het vermogen al 50kW gezakt en bij 50% is het al maar 200kW meer. Je kan stellen "dat is normaal" maar veel merken/modellen doen dat wel significant beter.
Ja je krijgt in de nieuwe iX3 800V en 400kW. Maar is dat een fundamentele gamechanger ivm de i5 of de oude iX3? Volgens de cijfers het verschil reëel maar beperkt - zowel in reistijd als laadtijd.
Toch even langs de garage geweest. Bleek kwestie van slot opnieuw afstellen. Opgelost dus.Stebol schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 14:35:
Dag allen, ik lees al even mee sinds ik ook over een ix3 beschik. Interessant om hier alle ervaringen te lezen. De auto bevalt goed, maar ik heb sinds kort een probleem met de achterklep. Als ik hem wil openen dan gaat hij wel van t slot maar komt de klep niet omhoog. Lijkt alsof iets hem tegen houdt. Dit gebeurt zowel als ik probeer te openen met de knop op de sleutel als gewoon via de achterklep zelf. Ik kan de klep wel met de hand omhoog duwen. Dicht werkt ook gewoon. Iemand enig idee wat dit kan zijn?
Ja dat had ik bij mijn keuze voor de grote accu, die koste juni 2025, 12K meer! en heeft dan 20KW netto meer inhoud, prettig op vakantie en het had gekund in een kale uitvoering, maar nu de "kleine" accu. Dan maar een keer extra laden. Maar wel een volle uitvoering.redlightning schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 09:57:
[...]
Bedankt voor je uitgebreide feedback!
Van de I5 vind ik het voordeel dat ie nog best wel een ouderwets dashboard heeft en dat vind ik positief. Ik ben niet kapot van steeds maar schermen en opties waarop je niet zit te wachten.
Een I5 in het metallic rood met zwarte afwerking...... schiterrend!
Maar ik snap je twijfel ook. Ik ga zelf niet op wintersport, in de zomer vind ik de actieradius echt prima en naar het zuiden een keer extra laden. Ik wordt ook wat ouder en rijd vaak in twee keer, soms drie lekker onderweg een leuk stadje. Vroeger reed ik snachts om 4u weg en dan de hele weg jagen en tegen de avond gebroken aankomen. Ik doe het niet meer!
Klopt dat het vermogen daalt naar 350kW bij 30% lading. Je vergeet dat de concurrentie, zoals o.a MB en Volvo een kleinere accu hebben. 30% lading is dus bij de BMW veel meer geladen kilometers dan bij de concurrentie. Bij 80% staat de laadsnelheid nog steeds hoger dan die van de "oude" IX3 met een maximum van 150 kWh. Geen idee wat je onderbouwing is dat hij het niet beter doet dan een oude IX3. We konden alleen maar dromen van laadsnelheden van 405kW de eerste 30% en dan kan je weer 190km verder. 60kWh laden in 10 minuten en 90kWh in 23 minuten daar komt Volvo of MB niet in de buurt.GigaTexel_BE schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 15:56:
[...]
Ik bedoelde procentueel: na hoeveel tijd heb je nog X % van de piek over. Want nog meer dan de absolute maximumgetallen is dat wat telt. Een hoog start-vermogen bij lege accu is één zaak, en leuk voor de reclame en brochure, maar dat vermogen aanhouden tot 50/60/70% acculading is een heel ander verhaal.
Het punt dat ik wilde maken is dat de "neue klasse" accu het niet per se significant beter doet dan het oudere model of de i5 - wat de relevantie van 800/400V op losse schroeven zet. Zoals het filmpje laat zien is vanaf 30% het vermogen al 50kW gezakt en bij 50% is het al maar 200kW meer. Je kan stellen "dat is normaal" maar veel merken/modellen doen dat wel significant beter.
Ja je krijgt in de nieuwe iX3 800V en 400kW. Maar is dat een fundamentele gamechanger ivm de i5 of de oude iX3? Volgens de cijfers het verschil reëel maar beperkt - zowel in reistijd als laadtijd.
Ik doe hetzelfde maar dan in de winter door Duitsland en dat gaat prima. Eigenlijk “stuur” ik zelf nog amper wat zeer ontspannen rijdt (tweemaal iets te ontspannen zelfs dat ik ingedommeld was).pverb schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 16:10:
Ik ga in september naar Spanje en ben van plan 's nachts te rijden. Heeft er iemand ervaring met de adaptive cruise control in Frankrijk op de autoweg wanneer er geen verlichting is?
Werkt perfect en heerlijk ontspannen. Iemand heeft ook via OBD iets aangepast waardoor de auto bij het naar links/rechts knipperen vanzelf de baan opschuift. Ik ben geen expert, maar via Bimmercode en laptop was het binnen 10 minuten gedaan.pverb schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 16:10:
Ik ga in september naar Spanje en ben van plan 's nachts te rijden. Heeft er iemand ervaring met de adaptive cruise control in Frankrijk op de autoweg wanneer er geen verlichting is?
Heb ik ook gedaan, Bimmerutillity (en een e-net kabeltje naar de laptop) is dat. Met Bimmercode kom je bedrogen uit want die kan niet bij de SAS-module.RonnyP schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 11:33:
[...]
Werkt perfect en heerlijk ontspannen. Iemand heeft ook via OBD iets aangepast waardoor de auto bij het naar links/rechts knipperen vanzelf de baan opschuift. Ik ben geen expert, maar via Bimmercode en laptop was het binnen 10 minuten gedaan.
Heb het trouwens weer uitgezet, om de volgende redenen:
- Stuurt scherper dan ik zelf doe. Vind het persoonlijk heel comfortabel om heel flauw te sturen.
- Hij vind soms dat ik te vroeg van baan wil veranderen (i.v.m. dodehoek), en dan doettie dat niet, of vertraagd, met trillingswaarschuwingen/knipperende lampjes in het stuur (waar ik zenuwachtig van wordt). Zelf weet je prima of iets kan of niet (gewoon goed kijken moet je sowieso).
- als BMW weet dat je LCA gecodeerd hebt, dan kunnen ze garantie weigeren bij stuurgerelateerde dingen. Super krom, want het is gewoon een officiële BMW feature die in EU uit staat, en ze hebben niks te maken met de knoppen waar jij aan draait in de auto, maar toch is het zo.
- Als je de richtingaanwijzer doorduwt (permanent aan), dan mag je zelf sturen (gelijk aan baanwisselassistent uit).
- bij het automatisch van baan verwisselen, geeft dat je heel veel vrijheid om in je spiegels en over je schouder te kijken, waar je normaal toch ook wel op je stuur moet letten. (klinkt een beetje vreemd, maar het is echt zo).
- hij knippert automatisch wat vaker dan 3 keer bij het wisselen, wat welkom is bij zo'n beweging. Ik vind bij handmatig wisselen die 3 keer vaak wat te kort.
Het is een feit dat de nieuwe iX3 veel sneller kan laden dan de "oude" iX3: ongeacht SoC en zowel in kW als in km/h. Wat uiteraard geen schande is voor de "oude" iX3.GigaTexel_BE schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 15:56:
[...]
Ik bedoelde procentueel: na hoeveel tijd heb je nog X % van de piek over. Want nog meer dan de absolute maximumgetallen is dat wat telt. Een hoog start-vermogen bij lege accu is één zaak, en leuk voor de reclame en brochure, maar dat vermogen aanhouden tot 50/60/70% acculading is een heel ander verhaal.
/f/image/taBYMWQ8XYAqdB1jvVESgViT.png?f=fotoalbum_large)
Op lange reizen kan dit een flink verschil in reistijd geven. Of je dat belangrijk vindt is een tweede.
Ter indicatie: in Bjørn Nylands 1000km challenge is de nieuwe iX3 1 uur en 35 minuten sneller bij vergelijkbaar weer (8:55 versus 10:30).
Duidelijke conclusie. Moet je wel die 400kWh lader zien te vinden, en meteen weer weg willen zijn in 18 minutenFranciesco schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 16:01:
[...]
Het is een feit dat de nieuwe iX3 veel sneller kan laden dan de "oude" iX3: ongeacht SoC en zowel in kW als in km/h. Wat uiteraard geen schande is voor de "oude" iX3.
[Afbeelding]
Op lange reizen kan dit een flink verschil in reistijd geven. Of je dat belangrijk vindt is een tweede.
Ter indicatie: in Bjørn Nylands 1000km challenge is de nieuwe iX3 1 uur en 35 minuten sneller bij vergelijkbaar weer (8:55 versus 10:30).
Wel belangrijk is dat je op 1 lading 1,6 keer zo ver komt (bij 120km/u)
p.s. die test van Bjørn Nyland is dan wel met de pre-lci ix3 die meer last heeft van cold-gate (maar uiteraard is dat rommelen in de marge)
[ Voor 14% gewijzigd door verkeerslicht op 07-08-2026 16:22 ]
:strip_exif()/f/image/1HdxyGeF6sOQR3BKMRZ1YtgE.jpg?f=fotoalbum_large)