• jvq
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 16:56

jvq

Heb over hetzelfde probleem gelezen op het Duitse forum motor-talk. Helaas komt het dus (zeer zelden) vaker voor. Benieuwd wat er dan aan de hand is.

• KlaasGerrit
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:13
Oei, dat klinkt als een serieus probleem!

Laat je ons weten wat dit nou was, Goirke?

• GigaTexel_BE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:08

GigaTexel_BE

AMD MP²

Vermoedelijk aandrijfas op de achterwielen. Gebeurt vaker maar valt op omdat er voor de rest weinig verkeerd gaat met de iX3 :)

Siesteem Spekkies!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:12

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik heb in Claude een projectje lopen voor mijn auto selectie en daar kwam bij de ix3 dit idd als heel sporadisch naar boven…

Gisteren proefgereden, reed heerlijk, HK is echt prima en stoelen waren top. De auto die ik reed was net wat hoog in de kilometers en dat zag je hier en daar, dus als t een ix3 wordt dan een iets recentere. En heel misschien t budget iets verhogen om toch door te stappen naar een lci.

Maar vooral de rij ervaring was echt heel lekker!

• Pharos1985
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 27-09 13:25
Iemand hier die zowel ervaring heeft met de iX3 LCI en de iX3 Neue klasse?

Ik heb een jaar met een iX3 LCI gereden, die is intussen weg en ik mis hem elke dag. Gelukkig komt er binnenkort een iX3 Neue klasse.

Ik vraag mij af of de Neue klasse nog fijner is dan de iX3 LCI?

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:07
mtv1 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 21:43:
[...]

Had ik ook, je moet even in de auto naar je privacy instellingen en dan even een andere optie kiezen en weer terug. Toen popte de inhoud van de ritten weer op. Was net nadat de nieuwe app was geïnstalleerd
Bedankt... heeft inderdaad het probleem opgelost.

MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
ZieMaar! schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 10:53:

Dat gesture control is toch wel uit te zetten?
Gesture control is zeker uit te zetten; in het geheel, maar ook zijn er twee gebaren die naar wens instelbaar zijn. Voor mij geldt dat er 1 gebaar was die regelmatig onbedoeld gedetecteerd wordt (twee vingers naar voren toe wijzen, om geluid te muten). Daar kun je de toewijzing dan van uitzetten. Voor mij lost dit het probleem van onbedoelde gestures in een klap geheel op.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• RonnyP
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 15-09 14:54
snip: offtopic

[ Voor 104% gewijzigd door We Are Borg op 01-09-2026 15:00 ]

• Kezzaa
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-09 04:50
ZieMaar! schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 10:23:
@Kezzaa ja dat is een beetje het punt inderdaad: ik ben nu vrij goed voorzien van opties. Ik ga sws alletwee eens rijden denk ik. En nog eens goed nadenken over km standen (of een lagere km stand het oprekken van het budget waard is).

Qua audio: ik denk op zich dat je best wat kan zeggen over of geluid een beetje een complete range heeft, en misschien t volume, maar inderdaad, luisteren is (veel) beter.
Gisteren de EX60 besteld. P10 Ultra, Forest Green, 22” velgen, licht interieur, getint glas en Pilot Pack.

• goirke
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20:10
KlaasGerrit schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 10:42:
Oei, dat klinkt als een serieus probleem!

Laat je ons weten wat dit nou was, Goirke?
Nou net gebeld dat de auto klaar is na 2,5 week. De duur had meer te maken met de planning in de werkplaats en ruimte voor het accupakket en gecertificeerde monteur dan de uiteindelijke reparatie begreep ik.

Het was de rotorstandsensor. Deze is vervangen. Er blijkt namelijk wel eens vuil in te komen en blijkbaar is er inmiddels een gemodificeerde versie die daar geen of veel minder last van heeft.

Vanmiddag weer ophalen en hopelijk blijft de auto dan net probleemloos als voorheen!

• RonnyP
Is het iemand al opgevallen dat de laatste 6 mnd de prijzen van IX3 occasions door dak gaan. 6 maanden geleden kon je nog een High Executive uit 2021 met 100.000 km vinden voor rond de 30.000 euro. Nu ben je zo'n 33.000-35.000 euro kwijt bij de dealer.

• dschoonman
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-10 18:22
Hetzelfde geldt voor veel andere EV occasions, ze worden vanwege de huidige brandstofprijzen relatief ook steeds voordeliger in gebruik.....

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:16
Ja, heel jammer dat!

Je zou bijna voor een model gaan met net boven de 100k Km.

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:02
RonnyP schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 15:25:
Is het iemand al opgevallen dat de laatste 6 mnd de prijzen van IX3 occasions door dak gaan. 6 maanden geleden kon je nog een High Executive uit 2021 met 100.000 km vinden voor rond de 30.000 euro. Nu ben je zo'n 33.000-35.000 euro kwijt bij de dealer.
Mijn pre LCI met 120k kilometers moest van de leasemaatschappij ook nog 30k kosten. Was vorig jaar 34k met onder de 100k kilometers. Denk dat inmiddels ook het aanbod van de goedkopere pre LCI wat opdroogt aangezien de meeste nu wel uit de lease zijn. Ik had een van de laatste en de LCI is wel wat duurder doordat die o.a. wel kan pre heaten.

Vond dat toch net wat veel, en wou sneller laden dus besloten om naar de grote broer de iX te kijken. Daarvan zijn de prijzen iets minder gestegen naar mijn idee mooie XDrive 50 met 102000 km kunnen kopen. Die kan nog weer 4-5 jaar mee…. Wel moet dat model je natuurlijk aanstaan maar het rijd fantastisch

• gustaveau
jeeedeee schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 00:04:
[...]

Mijn pre LCI met 120k kilometers moest van de leasemaatschappij ook nog 30k kosten. Was vorig jaar 34k met onder de 100k kilometers. Denk dat inmiddels ook het aanbod van de goedkopere pre LCI wat opdroogt aangezien de meeste nu wel uit de lease zijn. Ik had een van de laatste en de LCI is wel wat duurder doordat die o.a. wel kan pre heaten.

Vond dat toch net wat veel, en wou sneller laden dus besloten om naar de grote broer de iX te kijken. Daarvan zijn de prijzen iets minder gestegen naar mijn idee mooie XDrive 50 met 102000 km kunnen kopen. Die kan nog weer 4-5 jaar mee…. Wel moet dat model je natuurlijk aanstaan maar het rijd fantastisch
Maar dan heb je wel in een andere categorie en budget gekocht, dus lastig te vergelijken?
edit:
Lijkt nog redelijk mee te vallen. Op AutoWeek zie ik een aantal Xdrive 40 modellen rond de 35k. De Xdrive50 lijkt wel 10k meer te zijn, dus dat is de afweging.
Scheelt het qua binnenruimte net een stap met de iX3?

[ Voor 12% gewijzigd door gustaveau op 12-09-2026 12:57 ]

• jeeedeee
gustaveau schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 00:16:
[...]

Maar dan heb je wel in een andere categorie en budget gekocht, dus lastig te vergelijken?
edit:
Lijkt nog redelijk mee te vallen. Op AutoWeek zie ik een aantal Xdrive 40 modellen rond de 35k. De Xdrive50 lijkt wel 10k meer te zijn, dus dat is de afweging.
Scheelt het qua binnenruimte net een stap met de iX3?
qua categorie, en onderhoud waarschijnlijk idd wel een stapje hoger dan de iX3. Ik vind het aan de binnenkant een stuk ruimer, met name achterin meer ruimte, maar ook voorin door het ontbreken van de transmissietunnel in het midden. Daar kan bij vakanties makkelijk een extra tas, wat ideaal is. De kofferbak van de iX lijkt wel net wat minder praktisch t.o.v. de iX door de dikke achterdeur en het feit dat deze wat schuiner is. Maar scheelt elkaar niet zoveel, en ruimte in de auto gebruik je altijd en de kofferbak zit eigenlijk alleen tijdens vakanties echt vol.

Van de iX Xdrive 40 is er behoorlijk wat keus, en die kan je denk ik redelijk vergelijken met een iX3. Omdat ik van de pre-LCI zonder pre heating behoorlijk geïrriteerd was door het lange laden in de wintervakanties toch nu maar voor een Xdrive 50 gegaan. Extra range is wel prettig, ook fijn om in het weekend tegen wat goedkopere tarieven te kunnen laden en dan door de weeks rijden. Mooie kunnen vinden met 102k kilometers op de teller en qua aanschafprijs net boven de 40k. Wel helaas geen High Executive, dus geen stoelgeheugen, maar ik wou niet richting de 50k gaan. Ook geen dakje wat open kan, dat is ook wennen >:) Tot nu toe nog niet zoveel mee gereden, kan dus verder helaas nog weinig zeggen over de lange termijn ervaring.

• RonnyP
jeeedeee schreef op maandag 14 september 2026 @ 09:16:
[...]

qua categorie, en onderhoud waarschijnlijk idd wel een stapje hoger dan de iX3. Ik vind het aan de binnenkant een stuk ruimer, met name achterin meer ruimte, maar ook voorin door het ontbreken van de transmissietunnel in het midden. Daar kan bij vakanties makkelijk een extra tas, wat ideaal is. De kofferbak van de iX lijkt wel net wat minder praktisch t.o.v. de iX door de dikke achterdeur en het feit dat deze wat schuiner is. Maar scheelt elkaar niet zoveel, en ruimte in de auto gebruik je altijd en de kofferbak zit eigenlijk alleen tijdens vakanties echt vol.

Van de iX Xdrive 40 is er behoorlijk wat keus, en die kan je denk ik redelijk vergelijken met een iX3. Omdat ik van de pre-LCI zonder pre heating behoorlijk geïrriteerd was door het lange laden in de wintervakanties toch nu maar voor een Xdrive 50 gegaan. Extra range is wel prettig, ook fijn om in het weekend tegen wat goedkopere tarieven te kunnen laden en dan door de weeks rijden. Mooie kunnen vinden met 102k kilometers op de teller en qua aanschafprijs net boven de 40k. Wel helaas geen High Executive, dus geen stoelgeheugen, maar ik wou niet richting de 50k gaan. Ook geen dakje wat open kan, dat is ook wennen >:) Tot nu toe nog niet zoveel mee gereden, kan dus verder helaas nog weinig zeggen over de lange termijn ervaring.
Dan zit je 20k boven IX3 en dat zou ik er dus niet voor over hebben.

• verkeerslicht
  • Niet online
[...]

Een XDrive50 net boven de 40k is toch een mooie vangst lijkt me. Niet veel duurder dan een iX3 LCI exe. Die grotere actieradius is mooi meegenomen. De goedkoopste Xdrive50 die nu op MP staat is € 46.995,- (wel een high exe trouwens).
@RonnyP voor 20k minder ga je geen iX3 vinden met 102k op de teller, en zeker geen LCI high exe.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• gustaveau
[...]

Maar aanleiding van je aankoop ben ik eens gaan kijken naar de iX. Wat een tank zeg!

Omdat ik nog wel eens in binnensteden moet zijn, is voor mij de iX3 toch handiger denk ik. Net wat wendbaarder en toch nog heel behoorlijk wat ruimte.

• jeeedeee
gustaveau schreef op maandag 14 september 2026 @ 13:02:
[...]

Maar aanleiding van je aankoop ben ik eens gaan kijken naar de iX. Wat een tank zeg!

Omdat ik nog wel eens in binnensteden moet zijn, is voor mij de iX3 toch handiger denk ik. Net wat wendbaarder en toch nog heel behoorlijk wat ruimte.
Ja! het is inderdaad een tank, stukje breder ook dan de iX3 en als ik op straat parkeer krijg je de neiging om hem op de stoep te zetten omdat hij anders op straat uitsteekt.. Gelukkig kan ik thuis op de eigen oprit parkeren. De wendbaarheid is trouwens ook een reden dat ik voor de XDrive 50 ben gegaan, die heeft standaard ook sturing op de achterwielen, en daarmee blijft het slagschip wat wendbaarder...

Succes met de zoektocht naar een mooie iX3, is ook echt een prachtige wagen die heel fijn rijd en zeker als je gaat voor een LCI die ook in de winter pre heating van de accu heeft een fantastische auto om te rijden. Deze staat al een tijdje te koop, had ik eerder gezien als een potentieel interessante auto(weinig km, leuke kleur) https://www.autotrack.nl/...ektriciteit-2022-59483786 wellicht dat er nog wat van de prijs af kan...

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:59
Iemand hier met een DC lader van Sigenergy? Zo ja, al ervaringen met terugleveren?

ehhhh..HOI

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Hier zou t kwartje ook wel de kant van de ix3 op kunnen gaan vallen. Of ca 35k voor pre LCI < 80k of 6k ofzo voor LCI uit 23…Vind dat nog lastig genoeg, qua besluit. Al gok ik dat ik het helemaal geen straf vind om er langer in te rijden en dan is dat tweede misschien slimmer. Heb een mooie offerte liggen, maar eerst moeten we het thuis nog eens worden of het definitief de ix3 wordt.

Mijn vriendin vindt em misschien iets te ‘dik’ (ze werkt op de sociale werkplaats en wil daar wat rekening mee houden), maar t lijkt of de eerste proefrit wat besmeurd is door de verkoopster en de wat viezige auto…

• gustaveau
Ik zit wat advertenties te bekijken en er vallen me wat dingen op qua SoH.

Advertentie 1 (SOH 97.53%)
Hier is het percentage berekent van de netto capaciteit, dus 72,17 van de 74 Kwh.
Betekent dit dat de buffer al volledig opgebruikt is?

Advertentie 2 (SOH 94%)
In dit geval is de buffer meegenomen in de meting, want er wordt gesproken over 77/82 Kwh.
Maar ook dit vind ik vreemd, want de auto heeft toch met buffer een capaciteit van 80?

Lees ik beide advertenties wel goed, welke heeft nu volgens jullie de beste accu?

• FAQ
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

FAQ

fluppie007 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 22:28:
Ik geloof dat het hier ooit besproken is, maar uit de kofferklep loopt viezigheid bij warm weer. Niet iedereen zou er last van hebben. Maar ik dacht dat ik niet de enige was die die had. Voornamelijk auto's die buiten in de zon staan.

[Afbeelding]
Hier ook veel last van. Vorig jaar met een klein stukje duct-tape afgeplakt maar na de afgelopen (hete) zomer zit de achterbumper weer flink onder met een spoor van vet/wax/viezigheid. Wasstraat krijgt het niet eraf. Iemand nog een goede tip hoe te verwijderen zonder blijvende schade achter te laten? En hoe te voorkomen dat het volgende zomer weer misgaat (rubbertje erin?)?

• dodgefreak5
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:04
Is dat geen soort "rutex" dat eruit loopt door de warmte? Soort van olie dat in alle holtes gespoten werd tegen roesten. Hier een witte IX3 en van mij liep het uit de deuren. Met WD40 kon ik het altijd opkuisen.

• verkeerslicht
  • Niet online
gustaveau schreef op woensdag 23 september 2026 @ 17:52:
Ik zit wat advertenties te bekijken en er vallen me wat dingen op qua SoH.

Advertentie 1 (SOH 97.53%)
Hier is het percentage berekent van de netto capaciteit, dus 72,17 van de 74 Kwh.
Betekent dit dat de buffer al volledig opgebruikt is?

Advertentie 2 (SOH 94%)
In dit geval is de buffer meegenomen in de meting, want er wordt gesproken over 77/82 Kwh.
Maar ook dit vind ik vreemd, want de auto heeft toch met buffer een capaciteit van 80?

Lees ik beide advertenties wel goed, welke heeft nu volgens jullie de beste accu?
Welke de beste accu heeft kun je op basis van deze gegevens moeilijk bepalen, omdat ze beiden een andere SOH-test hebben ondergaan. De ene get-moba, de andere Aviloo. Ik heb een iets hogere pet op van Aviloo, omdat deze altijd realistische cijfers laat zijn. get-moba testjes laten vaak zat 100% zien na een ton, wat nergens op slaat (evenals de het SOH getal wat BMW zelf opgeeft bij een data-report).

Waar die 82kWh vandaan komt versus 80, geen idee. Zou het misschien kunnen dat CATL ooit een iets grotere batterij heeft geleverd?
@gustaveau Volgens AI is het theoretisch maximum 82kWh bij een nieuwe batterij, en specificeert BMW zelf 80kWh om 2kWh veiligheidsmarge te hebben. Geen verschil dus, tussen de geleverde modellen.

Die SOH blijft altijd een beetje giswerk verder. De temperatuur, de SOC hebben allemaal invloed op de uitslag. kan maar zo een procentje of 2 schelen. Doorgaans komt de iX3 er goed vanaf met de batterij. Lage scores zijn eigenlijk niet echt te vinden, en de actieradius blijft ook na een ton of meer prima in orde.

[ Voor 5% gewijzigd door verkeerslicht op 23-09-2026 22:27 ]

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Kareemthereem
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:45
FAQ schreef op woensdag 23 september 2026 @ 19:46:
[...]

Hier ook veel last van. Vorig jaar met een klein stukje duct-tape afgeplakt maar na de afgelopen (hete) zomer zit de achterbumper weer flink onder met een spoor van vet/wax/viezigheid. Wasstraat krijgt het niet eraf. Iemand nog een goede tip hoe te verwijderen zonder blijvende schade achter te laten? En hoe te voorkomen dat het volgende zomer weer misgaat (rubbertje erin?)?
Wasbenzine werkt goed tegen dat spul! Microvezeldoekje en boenen maar.

• jvq

jvq

Advertentie 2 (SOH 94%)
Aviloo is denk ik wel de bekendste maar heeft als mening dat de iX3 uitgeleverd werd met meer dan 80kWh. Ik heb het ze gevraagd en "dat hadden ze geconstateerd bij het merendeel van de iX3's". Het lijkt me stug dat er ook maar iemand is die die test van ze heeft gedaan als de auto net nieuw is...

Als je een iPhone hebt zou je een paar tientjes kunnen besteden aan EVscanner (en een obd-dongle als je die nog niet hebt) en tijdens een proefrit uitlezen hoeveel bruto en netto er over is. Let wel: deze waarden variëren wat, maar je hebt dan een goede indicatie van wat het BMS van de auto denkt nog te hebben

• verkeerslicht
  • Niet online
jvq schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 16:19:
[...]

[...]

Aviloo is denk ik wel de bekendste maar heeft als mening dat de iX3 uitgeleverd werd met meer dan 80kWh. Ik heb het ze gevraagd en "dat hadden ze geconstateerd bij het merendeel van de iX3's". Het lijkt me stug dat er ook maar iemand is die die test van ze heeft gedaan als de auto net nieuw is...

Als je een iPhone hebt zou je een paar tientjes kunnen besteden aan EVscanner (en een obd-dongle als je die nog niet hebt) en tijdens een proefrit uitlezen hoeveel bruto en netto er over is. Let wel: deze waarden variëren wat, maar je hebt dan een goede indicatie van wat het BMS van de auto denkt nog te hebben
@gustaveau of evdash indien android (is gratis) maar ook dan heb je wel die obd dongle nodig.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• jvq

jvq

verkeerslicht schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 17:02:
[...]

@gustaveau of evdash indien android (is gratis) maar ook dan heb je wel die obd dongle nodig.
Leest evdash ook de netto en bruto waarden uit?

• verkeerslicht
  • Niet online
jvq schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 17:27:
[...]

Leest evdash ook de netto en bruto waarden uit?
EVDash leest geen bruto en netto uit, die gegevens geeft BMW simpelweg niet vrij. Wel een percentage, en dat percentage wordt in evDash getoond. Dat getal zie je ook in een Aviloo test terug, naast het percentage dat Aviloo zelf beredeneert op basis van de celspanningen (en wellicht nog andere gegevens).

Dat beredeneerwerk van Aviloo met je met elke willekeurige OBD tool zelf doen.
op basis van bijv:
  • cell-voltage
  • voltage spread (fluctueert bij mij tussen de 4 en 7mv)
  • temperature spread
Hij houdt elke keer als je de app opent de metingen bij, en dan krijg je een grafiekje.
Dan zie je dat de gezondheid enkele procenten fluctueert. Ben benieuwd wat het zegt als ik een keer tot 100% laad.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bYAvRZ9mVrjOTw6uBZJrVnX_9ds=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vHF8DJr90Yd29Fwru1ThDuOm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dMRBAGbXjE6wD1HqO7NoyFxm2BY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VjObb9cz8dYKezRraJ96vvID.jpg?f=fotoalbum_large

Als je de betaalde versie neemt dan unlock je ook andere interessante dingen zoals een echte degradatietest, die je celvoltages bijhoudt bij het ontladen van je accu (vergelijkbaar met wat Aviloo doet bij een uitgebreide test). lijkt me ooit weleens interessant om te doen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BClHMgKwe5oxNWB5nit74_sorz0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3eF906NFbTrpqidLO3AH1SwH.jpg?f=fotoalbum_large

accutest 100-0% is trouwens een gratis functie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ItgmOxQdueJDAr2UExZWLfW44s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6vVy8rMGg2obVdHd5iZ02Q4x.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door verkeerslicht op 25-09-2026 20:35 ]

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Larsii
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:48
Ik heb een week geleden een 2021 pre LCI high Ex gekocht, met 115k op de teller bij de BMW dealer. Prachtige auto erg blij mee.
Helaas wou de BMW dealer geen onafhankelijke SOH test doen, dus moest ik het doen met de BMW test die 100% aan gaf.

Ik heb nog maar een paar ritjes gereden, maar nu valt de actieradius wel een beetje tegen. Volgens het dashboard +- 290km met een gem. gebruik van 20.9 kwh. Kan dit kloppen?
Kan het zijn dat de accu toch wel goed is gedegradeerd of ben ik te snel met conclusies.
De trekhaak had wel flink wat roest.

• jvq

jvq

Larsii schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 21:46:
Ik heb een week geleden een 2021 pre LCI high Ex gekocht, met 115k op de teller bij de BMW dealer. Prachtige auto erg blij mee.
Helaas wou de BMW dealer geen onafhankelijke SOH test doen, dus moest ik het doen met de BMW test die 100% aan gaf.

Ik heb nog maar een paar ritjes gereden, maar nu valt de actieradius wel een beetje tegen. Volgens het dashboard +- 290km met een gem. gebruik van 20.9 kwh. Kan dit kloppen?
Kan het zijn dat de accu toch wel goed is gedegradeerd of ben ik te snel met conclusies.
De trekhaak had wel flink wat roest.
Gefeliciteerd met je nieuwe auto!

De voorspelde range is heel erg conservatief. Ik heb wel gehad dat hij bijna 100km ernaast zat. Tijdens een rit gaat hij steeds beter kloppen, maar blijft conservatief. Wil je meer zekerheid, doe je een Aviloo test (€99): van 100% naar 10% rijden terwijl een apparaatje is aangesloten. Mocht dat erg tegenvallen, kan je met de resultaten terug naar de dealer.

• jvq

jvq

verkeerslicht schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 20:28:
[...]

EVDash leest geen bruto en netto uit, die gegevens geeft BMW simpelweg niet vrij.
Bedankt voor alle info, ga ik eens proberen!

Overigens laat EVscanner wel bruto/netto zien. Het komt van de makers van BimmerCode, dus ik geloof dat wel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kUYwzjy-B5U3uu_CPb63k1GOlQg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cdlnyor53YPc9vQlKYjkavQi.png?f=fotoalbum_large

• verkeerslicht
  • Niet online
Ik ben benieuwd of er dan overeenkomst is tussen de cijfers van EVScanner/EVDash!
Die screenshot van jou laat wel heel duidelijk een verschil zien tussen gross/nett capacity. Dat kan geen giswerk zijn haast. Jammer dat die niet beschikbaar is voor Android.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• gustaveau
Maar voor deze auto klopt dat toch, een behoorlijk verschil tussen bruto en netto?

Ik ben best benieuwd hoe dat er dan na een paar jaar uitziet. Je begint natuurlijk met 74/80, loopt dat evenredig terug in de loop van de tijd? Dus dat het daarna bijvoorbeeld 68,5/74 wordt?

• verkeerslicht
  • Niet online
Ik bedoelde meer dat netto er bijna geen degradatie is, maar bruto wel:
73,83 -> 73,00 netto (0,83 verschil)
80,00 -> 74,05 bruto (5,95 verschil)

Oftewel, niet evenredig. Anders gezegd, er lijkt capaciteit verschoven van het buffer naar het bruikbare domein.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-10 15:34
BMW heeft momenteel een “aanbieding” waarbij ik mijn Adaptief onderstel (M-Sport, 2023 auto) kan unlocken voor 260 EUR. Is dit de moeite waard? Lees daar gemengde verhalen over. Iemand die dit al heeft gedaan? Dus achteraf activatie en wat kan vertellen over verschillen in rij gedrag? Rijd zelf alleen maar in de Sport modus, wat ga ik merken?

De auto moet Dec. 2027 weer terug naar de leasemij. Dus of het dat jaartje echt waard is?

..::System Specs::..

• r2504
Ik merk er niets van en werkt alleen in de Sport stand (heb het genomen omdat het zorgde voor een lagere leaseprijs).

• Smartbikers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 30-09 19:05
Ibidem schreef op maandag 28 september 2026 @ 12:14:
BMW heeft momenteel een “aanbieding” waarbij ik mijn Adaptief onderstel (M-Sport, 2023 auto) kan unlocken voor 260 EUR. Is dit de moeite waard? Lees daar gemengde verhalen over. Iemand die dit al heeft gedaan? Dus achteraf activatie en wat kan vertellen over verschillen in rij gedrag? Rijd zelf alleen maar in de Sport modus, wat ga ik merken?

De auto moet Dec. 2027 weer terug naar de leasemij. Dus of het dat jaartje echt waard is?
Ik heb het er standaard opzitten maar ik gebruik het niet. Ik vind de auto dan te hard geveerd. Mijn vrouw gaf voor de grap aan of het een niersteenvergruiser was toen de auto op dat standje stond 😂

• dschoonman
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-10 18:22
Hij wordt idd wel behoorlijk hard afgeveerd, maar ik vind het op de snelweg bij hogere snelheid wel lekkerder rijden, hij wordt m.i. wat stabieler en scherper. Geen wereld van verschil hoor, en inderdaad op een klinkerweggetje misschien niet direct aan te bevelen 🤡

• gustaveau
Zijn er hier al veel mensen die hun BMW iX3 van met LCI upgrade al tot (ruim) boven de 100k hebben gereden?

En hoeveel is er dan nog van de accu over? Ik neem aan dat de reservecapaciteit dan al wel redelijk opgeslokt door de tand des tijds?

• Jaap iX3
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 10:30
112K. Ik merk niks van degradatie. Heb overigens nooit degradatie laten onderzoeken, maar het gebrek aan die behoefte zegt misschien wel genoeg.

Mijn auto is ruim 4 jaar oud en voelt in alles nog als nieuw. Ik hoop dan ook zonder (al te veel) moeite naar 200K te kunnen rijden, de volgende 4 jaar.

• goirke
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20:10
118K momenteel. Ik merk eigenlijk niks van een teruggang in bereik of capaciteit. Het zal dus vermoed ik minimaal zijn.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
gustaveau schreef op woensdag 30 september 2026 @ 15:06:
Zijn er hier al veel mensen die hun BMW iX3 van met LCI upgrade al tot (ruim) boven de 100k hebben gereden?

En hoeveel is er dan nog van de accu over? Ik neem aan dat de reservecapaciteit dan al wel redelijk opgeslokt door de tand des tijds?
Ik ben voor zulke auto’s (vaak wel met minder km) in de markt geweest en zag eigenlijk vooral > 95% SoH.

• jvq

jvq

verkeerslicht schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 23:02:
[...]

Ik ben benieuwd of er dan overeenkomst is tussen de cijfers van EVScanner/EVDash!
Die screenshot van jou laat wel heel duidelijk een verschil zien tussen gross/nett capacity. Dat kan geen giswerk zijn haast. Jammer dat die niet beschikbaar is voor Android.
Ik heb net even vergeleken. De SOH is identiek, evenals het maximale verschil in voltage tussen de cellen.

• verkeerslicht
  • Niet online
jvq schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 17:52:
[...]

Ik heb net even vergeleken. De SOH is identiek, evenals het maximale verschil in voltage tussen de cellen.
Super! is de SOH van evdash berekend over bruto of netto trouwens?

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• jvq

jvq

Netto.

• verkeerslicht
  • Niet online
Ah, dus jouw soh is dus 98,65?

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• r2504
Gisteren de melding gehad van een OTA kaart update.

• Korre
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18:56
Deze week heb ik een update gehad van android (versie 16 op een samsung a54) en sindsdien wil mijn gsm niet meer verbinden met de auto.
ik heb al verschillende dingen geprobeerd (gsm verwijderd uit idrive, auto verwijderd uit gsm, ...) maar niets werkt.
nog mensen die dat probleem hebben of gehad hebben

• Marcher
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:48
r2504 schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 10:01:
Gisteren de melding gehad van een OTA kaart update.
2026-04 Europe is ook al ongeveer een week te downloaden ...

• jvq

jvq

verkeerslicht schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 21:19:
[...]

Ah, dus jouw soh is dus 98,65?
Nou, ergens tussen 98% en 100% van de netto capaciteit: die waarde fluctueert. Komt erop neer dat er eigenlijk geen verlies aan range is in bijna 3 jaar en 80.000 km. Die buffer van 6 kWh is daarvoor gebruikt.

De volgende 3 jaar en 80k verwacht ik daarom ergens rond de 93% uit te komen. Helemaal prima lijkt me.

[ Voor 9% gewijzigd door jvq op 02-10-2026 14:49 ]

Pagina: 1 ... 99 100 Laatste