Maurice- schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 13:06:
[...]
Aan Audi maak ik geen woorden meer vuil, zij hebben inmiddels over de hele EV lijn eigenhandig hun reputatie vernietigd.
Na een paar maanden met de iX3 LCI ben ik ook ontzettend enthousiast. Het uiterlijk, de afwerking (mijns inziens eerder richting niveau X5 dan 3-serie), de audio maar vooral de stoelen: geweldig. ACC met lane keep assist vind ik persoonlijk beter dan basic Autopilot van Tesla (vergelijken met FSD is niet eerlijk, die kans heeft BMW nog niet gehad en is met niets te vergelijken).
Voor het betere gooi en smijtwerk vind ik de Tesla 3 heerlijk (neigt richting mijn eerdere 4-serie) maar niet te vergelijken met een blok op wielen. Isolatie van de BMW is minder en het verbruik véél hoger ookal rijd ik er rustiger mee. De functionaliteit van Tesla blijft toch next level en als je eraan gewend bent stoort dat je in elke andere auto, ook de BMW. Dan weer wordt de sleutel herkent, dan weer mijn telefoon of die van mijn vriendin waardoor ik bijna altijd ruzie heb met de stoelinstellingen en het opstarten van AA. Bij Tesla is het nooit hit & miss, hij weet altijd dat ik het ben: de stoel staat goed, het stuur stelt bij, klimaat wordt aangepast, mijn podcast hervat in een milliseconde en als Rasti Rostelli weet de auto automagisch (zonder inzicht in m'n agenda) waar ik naartoe wil, op elk moment van de dag en dag van de week. Dat mis ik persoonlijk wel maar als je het niet hebt ervaren zal het je wel meevallen.
Met de huidige occasionprijzen is de BMW een no brainer (en blijkbaar enorm onderschat door de "markt"). Als de leasemaatschappij een schappelijk voorstel doet tzt sluit ik niet uit de auto overnemen.
Nice, mooi om te lezen van iemand die ervaringen heeft met meerdere merken EV's. Het is altijd makkelijk om je eigen keuze te verdedigen, maar als je beiden rijdt/reed, dan kun je objectiever zijn. Voor mij is de BMW de eerste EV die ik rijd, dus ben in die zin nog niet gehinderd door kennis. De Tesla is functioneel ongetwijfeld super doordacht.
AA verbindt overigens bij mij wel altijd probleemloos (Pixel 7 pro), denk dat dat ook per telefoon verschil kan maken.
Wat die isolatie betreft, bedoel je dan hoe stil het is in de cabine? Ik vond dit bij hogere snelheden/wind ook wat tegenvallen namelijk, maar er lijkt een goed te verhelpen oorzaak voor te zijn, las ik hier (weliswaar de x3 ipv ix3, maar dat mag niet uitmaken):
Wind noise finally fixed - BMW X3 Forum (G01 F25) - BIMMERPOST
en hier:
MC-10211867-9999.pdf
Dit ga ik voor mijzelf testen komende week met wat tape, en dan kijken of ik die seal kan laten vervangen onder premium selection garantie (en anders gewoon zelf fixen voor een paar tientjes).