Maurice- schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:36:
[...]
De degradatie van een NMC pakket is boven de 80% altijd hoger. Als het je eigen auto is en je hebt de 100% range niet nodig is het een matig idee om 'm daar wel regelmatig op te zetten (net zoals diep te ontladen). Dat de SoH hoog blijft is wel logisch als je jezelf voor de gek houdt met 6 kWh reserve.
Ik ben het met je eens dat het een "good practice" is om een batterij niet tot 100% laden als het niet nodig is.
Maar het is wel iets genuanceerder dan je hier schetst. Je suggereert (volgens mij) dat de SOH kunstmatig hoog wordt gehouden door de 6kWh buffer.
Maar de buffer (boven/onder) zorgt ervoor dat je de batterij niet tot 100%
kunt laden, en tevens niet tot 0% kunt ontladen.
Of BMW ook nog stiekem capaciteit uit het buffer verschuift naar het bruikbare domein over de loop van de tijd vraag ik me af. Dat zou namelijk een oneerlijke sjoemel-actie zijn. Daarnaast zou dit pijnlijk naar voren komen als de buffer "op" is na een paar jaar (want die 6kWh is maar 4,8% sjoemelruimte).
@
goirke @
r2504 @
gustaveau
Opladen tot 100% is wel degelijk slecht voor welke batterij dan ook (voor NMC, maar ook LFP). Maar BMW kadert dit aardig af door behoorlijk te bufferen, dus speelt het fenomeen niet zo erg.
Maar in theorie zijn er een paar dingen die niet goed zijn voor de batterij:
- 100% opladen
- gerelateerd aan punt 1: met een SOC van 100% gedurende x-tijd wegzetten.
- hitte (snelladen is niet erg, wel de warmte die erbij vrijkomt). Gecombineerd met 100% laden is dit dubbel schadelijk. Thermisch managment van de batterij speelt hier een rol
- volledig ontladen
Hoe de fabrikant met bovenstaande punten omspringt bepaalt aanzienlijk hoe snel of dat de batterij degradeert. Dus, thermisch management, voorkomen van tjokvol laden en voorkomen van volledig te ontladen. De iX3 doet dit niet verkeerd, aan de cijfers te zien.