Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Elazz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:45
Wow, op technologisch gebied een reuzenstap gemaakt. Dit lijkt toch wel 1 van de beste EV's op de markt momenteel met een zeer competitieve prijs.

800+km WLTP
400Kw snelladen
Standaard panoramisch floating display
Minder selectbare opties (nog steeds wel een flink aantal zoals Innovation Pack en Parking/Driving Assistant pro, maar genoeg standaard vergeleken met vorige modellen)

Dit is gewoon een veel beter koop vergeleken met een X3 plugin hybrid, elk i4 model/i5 model. Zeker omdat je een xDrive 50 krijgt voor die vanafprijs van 69K. Al te bestellen in Duitsland.

De entry module met naar verwachting 84Kwh batterij en eDrive motor zal rond de 60K starten maar is nog niet te bestellen. Mijn X1 25e lag rond die prijs ter vergelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustTrying
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:55
https://configure.bmw.de/...08R3,S09T1,S09T2/SE000001

al te configureren in Duitsland, mooi ding! Zeer benieuwd naar de NL prijs, kan zomaar een gamechanger zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtv1
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:53
JustTrying schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 12:34:
https://configure.bmw.de/...08R3,S09T1,S09T2/SE000001

al te configureren in Duitsland, mooi ding! Zeer benieuwd naar de NL prijs, kan zomaar een gamechanger zijn!
https://www.bmw.nl/conten...2025.pdf.coredownload.pdf

Je kan al 1 uitvoering samenstellen. begint vanaf 70K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnyP
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 12-09 15:06
Elazz schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 12:14:
Wow, op technologisch gebied een reuzenstap gemaakt. Dit lijkt toch wel 1 van de beste EV's op de markt momenteel met een zeer competitieve prijs.
[YouTube: See why the all-new BMW iX3 (2026 electric X3) is a true game changer!]
800+km WLTP
400Kw snelladen
Standaard panoramisch floating display
Minder selectbare opties (nog steeds wel een flink aantal zoals Innovation Pack en Parking/Driving Assistant pro, maar genoeg standaard vergeleken met vorige modellen)

Dit is gewoon een veel beter koop vergeleken met een X3 plugin hybrid, elk i4 model/i5 model. Zeker omdat je een xDrive 50 krijgt voor die vanafprijs van 69K. Al te bestellen in Duitsland.

De entry module met naar verwachting 84Kwh batterij en eDrive motor zal rond de 60K starten maar is nog niet te bestellen. Mijn X1 25e lag rond die prijs ter vergelijking.
Ik hoop niet dat je ooit een aanrijding krijgt in de nieuwe IX3 want denk als je de verlichting moet vervangen hij total loss is :+ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustTrying
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:55
sow dat is echt heel netjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Dankje!, ziet er nog best bruikbaar uit voor spullen die je niet vaak gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floes
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 22:12
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y88tYCQSVNxu2SW1pKKEaaJZ6sI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GQBBDuQpAImrHEoDbRdJnZ7W.jpg?f=fotoalbum_large

Wat denken jullie van de nieuwe IX3?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-09 18:50
Mijn eerste indruk is: mooie auto, de nieuwe designtaal spreekt mij aan. Ook erg goede specs wat betreft laadsnelheid en rijbereik. De prijs valt mij relatief mee (het blijft veel geld uiteraard).
Tzt eens in de showroom kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
PS: het gewicht voor de xDrive50 is met 2360kg (ledig gewicht zou dan 2260kg moeten zijn) best netjes met een 108,7kWh netto batterij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Doe mij de oude configurator maar. Minder flashy, wel overzichtelijker. Maar de auto valt mij niets tegen. Hopelijk wel meteen het juiste afwerkingsniveau. Niet zoals de nieuwe X3/i5 een ingreep na 4 maanden.

Wel erg weinig kleuren trouwens.

[ Voor 7% gewijzigd door PWM op 05-09-2025 17:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klinkschakel
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 18:34
Nieuwe iX3 staat hoog op mijn lijstje nu. Zal wel eind van het jaar zijn als je hem in echt zou willen zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:57
Klinkschakel schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 21:33:
Nieuwe iX3 staat hoog op mijn lijstje nu. Zal wel eind van het jaar zijn als je hem in echt zou willen zien?
Op de IAA Mobility kan je hem in het echt gaan bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Klinkschakel schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 21:33:
Eind oktober en begin november zouden er previews in Amsterdam gepland zijn begreep ik.
Pas in de lente staat hij in de showroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:53
Ik dacht bestelbaar vanaf einde September, leveren begin 2016. Ik hoop dat dat waar is 😆

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Bestelbaar is hij nu al. Op BMW press website staat dat de Europese marktintroductie lente 2026 is. Eerder hoef je hem dus niet te verwachten lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boston
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:44

Boston

The Cape State

whoopy_ schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 13:00:
[...]
Als je dat al wel kan zie ik de meerwaarde van 800km niet zo
800km WLTP bereik klinkt geweldig, maar laten we even rekenen hoe het straks in de praktijk gaat. Voor het gezond houden van de accu is het beter om de State of Charge tussen de 80 en 20% te houden. (Bij het snelladen gaat het ook niet meer zo hard boven de 80%.) 60% van 800km = 480 km. Daarmee kun je vanuit de uithoeken van Nederland naar de Randstad en weer terug.

Als je 130km/u rijdt, dan heb je minder bereik. Mijn G08 heeft in de praktijk bij 130km/u een bereik van 332km (met een WLTP bereik van 471km). Laten we aannemen dat de nieuwe IX3 (NA5) met een vergelijkbare verhouding bereik verliest, dat is dus 563km bereik bij 130km/u. 60% van 563km is 338km tussen de laadstops. Op vakantie zit er dan 2,5 uur tussen de laadstops en dat klinkt nog niet zo gek.

"Computer games don't affect kids. I mean if Pac Man had affected us as kids, now we'd all be running around in darkened rooms, bumping into people, munching pills and listening to repetitive electronic music." ...aiiiiight! };o)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tc982
Boston schreef op zondag 7 september 2025 @ 16:10:
[...]

Voor het gezond houden van de accu is het beter om de State of Charge tussen de 80 en 20% te houden. (Bij het snelladen gaat het ook niet meer zo hard boven de 80%.) 60% van 800km = 480 km. Daarmee kun je vanuit de uithoeken van Nederland naar de Randstad en weer terug.

Laten we aannemen dat de nieuwe IX3 (NA5) met een vergelijkbare verhouding bereik verliest, dat is dus 563km bereik bij 130km/u. 60% van 563km is 338km tussen de laadstops. Op vakantie zit er dan 2,5 uur tussen de laadstops en dat klinkt nog niet zo gek.
Laten we ook even aannemen dat we op vakantie de regels breken en niet de 40% space overlaten om de batterij te besparen. Daar gaan we toch even naar de 80 a 90% gaan. Dan is het zeker zo gek niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
  • Laatst online: 23:27
Ik laad steeds AC tot 100% en op vakantie gaat hij aan de snellader als ik nog ongeveer 15 a 20 km bereik heb (en als we ‘s nachts rijden soms met een mini dutje eveneens tot 100%, anders tot 80%).

Je cijfers 20-80 regel zijn dus vrij pessimistisch op die manier. Ik reken bij warme temperaturen dat je met de nieuwe iX3 toch zeker 6 a 700 km moet halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:53
@r2504 dat lijkt me vrij optimistisch voor de snelweg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:48
Ik vind het een gedrocht. Vooral het interieur vind ik helemaal niets (dat scheve scherm.. 😑).

Hoop dat de 3 neue klasse een iets traditioneler interieur krijgt.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
KweNi schreef op zondag 7 september 2025 @ 20:03:
@r2504 dat lijkt me vrij optimistisch voor de snelweg.
Ik haal nu soms tegen de 500km… dus met een batterij die meer dan dertig procent groter is mogen de vermelde cijfers normaal dus geen probleem geven denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
VidaR-9 schreef op zondag 7 september 2025 @ 20:17:
[...]

Ik vind het een gedrocht. Vooral het interieur vind ik helemaal niets (dat scheve scherm.. 😑).

Hoop dat de 3 neue klasse een iets traditioneler interieur krijgt.
Verbaasde me al over de postieve reacies, dat interieur is toch niet echt een vooruitgang op wat we nu hebben?

Qua buitenkant moet ik hem eens in het echt zien, maar ook dat ziet er zo niet denderend uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Smaken verschillen en gelukkig maar.

Z’n snuit is ook niet helemaal m’n ding afhankelijk van hoe je ernaar kijkt maar ik denk dat je hem gewoon in het echt moet bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Laatst online: 19:57
Ik vind die grote batterijen en dat snelladen aan 400kW voor die 1 à 2x jaar allemaal mooi, maar ik laad 99% thuis op aan 11kW en dan is 100kWh batterij toch héél LANG laden, en zeker hier in België met het capaciteitstarief, waar ik 's winters aan 4kW zit te laden, om mijn elektriciteitsrekening een beetje schappelijk te houden. Op zonneënergie (als er zon is) laad ik het dubbele, maar dan nog doet hij er behoorlijk lang over om die vol te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boston
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:44

Boston

The Cape State

RigolleM schreef op zondag 7 september 2025 @ 23:30:
Ik vind die grote batterijen en dat snelladen aan 400kW voor die 1 à 2x jaar allemaal mooi, maar ik laad 99% thuis op aan 11kW en dan is 100kWh batterij toch héél LANG laden [...]
Je hoeft de EV accu niet iedere dag tot 80% te laden, dus het maakt niet uit dat je met een 100kWh accu langer aan het laden bent dan met een 74kWh accu. Sterker nog, het is beter voor de accu als je rond de 50% blijft. Het is prima om minimaal te laden tot wat je de volgende dag nodig hebt en alleen als het voordelig is te laden tot 80%. En als je een keer onverwacht verder moet dan je verwacht had, dan laad je onderweg even bij. Dus ook onderweg hoef je niet tot 80% te laden, maar alleen voor wat je nodig hebt om naar je bestemming en daarna huis te komen.
Als het lang laden een belangrijk nadeel is, dan is de efficiëntie belangrijker.
  • G08: 18,5 - 19,5kWh / 100km
  • NA5: 15,1 - 17kWh / 100km
Met de nieuwe IX3 hoef je dus minder lang te laden om dezelfde afstand af te leggen

"Computer games don't affect kids. I mean if Pac Man had affected us as kids, now we'd all be running around in darkened rooms, bumping into people, munching pills and listening to repetitive electronic music." ...aiiiiight! };o)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
Ik vind die grote batterijen en dat snelladen aan 400kW voor die 1 à 2x jaar allemaal mooi, maar ik laad 99% thuis op aan 11kW en dan is 100kWh batterij toch héél LANG laden, en zeker hier in België met het capaciteitstarief, waar ik 's winters aan 4kW zit te laden, om mijn elektriciteitsrekening een beetje schappelijk te houden. Op zonneënergie (als er zon is) laad ik het dubbele, maar dan nog doet hij er behoorlijk lang over om die vol te krijgen.
Hoe vaak moet je de auto laden van 10% ? Je rijd toch ineens niet meer dan nu omdat je een grotere batterij hebt? Dus als je batterij nu gemiddeld 50% is bij het laden, zal die nu 70% zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap iX3
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 16:54
Ik heb bij de nieuwe ix3 niet als optie laserverlichting zien staan. Kan iemand dat bevestigen of heb ik niet goed gekeken?
Als die optie er niet meer is, zou dan de LED technologie flink verbeterd zijn? Elke keer als ik door een donkere Flevopolder rijd, ben ik onder de indruk van de lichtopbrengst van de laserverlichting.

[ Voor 3% gewijzigd door Jaap iX3 op 08-09-2025 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Na het zien van de introductie van de GLC, vind ik die toch mooier dan de nieuwe iX3. Misschien is het een kwestie van wennen, zoals bij de E60 5 serie, maar bij gelijke prijs denk ik nu dat ik m’n iX3 eerder zal vervangen met een GLC dan de NK iX3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:48
Jaap iX3 schreef op maandag 8 september 2025 @ 08:20:
Ik heb bij de nieuwe ix3 niet als optie laserverlichting zien staan. Kan iemand dat bevestigen of heb ik niet goed gekeken?
Als die optie er niet meer is, zou dan de LED technologie flink verbeterd zijn? Elke keer als ik door een donkere Flevopolder rijd, ben ik onder de indruk van de lichtopbrengst van de laserverlichting.
Daar is BMW volgens mij helemaal mee gestopt. Mede omdat me LED zelfde kan.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Boston schreef op zondag 7 september 2025 @ 16:10:
[...]

800km WLTP bereik klinkt geweldig, maar laten we even rekenen hoe het straks in de praktijk gaat. Voor het gezond houden van de accu is het beter om de State of Charge tussen de 80 en 20% te houden. (Bij het snelladen gaat het ook niet meer zo hard boven de 80%.) 60% van 800km = 480 km. Daarmee kun je vanuit de uithoeken van Nederland naar de Randstad en weer terug.

Als je 130km/u rijdt, dan heb je minder bereik. Mijn G08 heeft in de praktijk bij 130km/u een bereik van 332km (met een WLTP bereik van 471km). Laten we aannemen dat de nieuwe IX3 (NA5) met een vergelijkbare verhouding bereik verliest, dat is dus 563km bereik bij 130km/u. 60% van 563km is 338km tussen de laadstops. Op vakantie zit er dan 2,5 uur tussen de laadstops en dat klinkt nog niet zo gek.
Als je naar Italië of Spanje rijdt maakt het allemaal niet zoveel uit voor mij. Ik moet met de kinderen toch onderweg stoppen. Dus meestal laad ik nu de lunch stop tot 100% en moet daarna nog 1x stoppen. Ik rijd dan ook niet 1400 km op 1 dag om m’n eindbestemming te halen.

Het grote voordeel van een grotere actieradius is meer de ritjes naar zuid België of iets verder dan Düsseldorf. Die kan je met de nieuwe iX3 zonder te laden op de bestemming of onderweg heen en terug rijden. Mijn bestemmingen hebben niet altijd laad mogelijkheden en dan is die extra stop op de terugweg soms wel vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvq
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 21:07

jvq

Ik denk dat los van allerlei persoonlijke voorkeuren BMW hier echt een nieuwe klasse mee heeft gestart. Technisch, strategisch en kwalitatief alle stappen in de goede richting. Zelfs de prijzen zijn wat naar beneden gegaan i.p.v. omhoog. Alles, echt alles is hier nieuw en gericht op de toekomst: van het batterijontwerp tot de hele architectuur van de hard-en software.

Deze xdrive50 met 4wd en monsterbatterij is overkill voor mij persoonlijk, maar een lichtere versie komt lijkt het volgend jaar al. Hopelijk gaan de scherpe randjes in het ontwerp (zoals het stuur) er dan ook al wat af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaTexel_BE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:27

GigaTexel_BE

AMD MP²

Hopelijk komt er een goedkopere versie met een 70-80kWh accu zoals de oudere iX3. 100kWh/800km range is voor mij compleet nutteloos.

Siesteem Spekkies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-09 10:02
Z___Z schreef op maandag 8 september 2025 @ 08:51:
Na het zien van de introductie van de GLC, vind ik die toch mooier dan de nieuwe iX3. Misschien is het een kwestie van wennen, zoals bij de E60 5 serie, maar bij gelijke prijs denk ik nu dat ik m’n iX3 eerder zal vervangen met een GLC dan de NK iX3.
Vind je dat echt? Ik vind die gigantische grill van de GLC echt ontzettend lelijk, net of hij er voorop geplopt is, want er moest ergens nog een grill komen. Ik vind de NK dan weer wel heel erg mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnyP
Boston schreef op maandag 8 september 2025 @ 07:58:
[...]

Je hoeft de EV accu niet iedere dag tot 80% te laden, dus het maakt niet uit dat je met een 100kWh accu langer aan het laden bent dan met een 74kWh accu. Sterker nog, het is beter voor de accu als je rond de 50% blijft. Het is prima om minimaal te laden tot wat je de volgende dag nodig hebt en alleen als het voordelig is te laden tot 80%. En als je een keer onverwacht verder moet dan je verwacht had, dan laad je onderweg even bij. Dus ook onderweg hoef je niet tot 80% te laden, maar alleen voor wat je nodig hebt om naar je bestemming en daarna huis te komen.
Als het lang laden een belangrijk nadeel is, dan is de efficiëntie belangrijker.
  • G08: 18,5 - 19,5kWh / 100km
  • NA5: 15,1 - 17kWh / 100km
Met de nieuwe IX3 hoef je dus minder lang te laden om dezelfde afstand af te leggen
Het is een fabel dat laden tot 50% beter is voor je accu. Dit is juist slechter volgens nieuwe analyses die gemaakt zijn op basis van echte ervaringen en niet vanuit een lab. Je gaat je telefoon enz ook niet voor de helft laden met als gevolg een "luie"accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnyP
GigaTexel_BE schreef op maandag 8 september 2025 @ 10:08:
Hopelijk komt er een goedkopere versie met een 70-80kWh accu zoals de oudere iX3. 100kWh/800km range is voor mij compleet nutteloos.
Volgens de website Vroom.be komt er een 80kWh versie met alleen achterwiel aandrijving welke moet gaan concurreren met Tesla Model Y.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonnyP
Vreemd dat 22kWh laden niet standaard is of zelfs maar een optie. De IX1 heeft dit wel als optie en meeste laadpalen in NL bieden steeds meer 22 kWh aan. Gemiste kans van BMW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvq

jvq

RonnyP schreef op maandag 8 september 2025 @ 12:57:
[...]

Het is een fabel dat laden tot 50% beter is voor je accu. Dit is juist slechter volgens nieuwe analyses die gemaakt zijn op basis van echte ervaringen en niet vanuit een lab.
Als je dit paper bedoelt: "Dynamic cycling enhances battery lifetime", dan ligt eea net wat genuanceerder. Als het iets anders is, dan misschien een linkje ernaar?

Onderstaande video legt kort uit wat die studie behelst en dat er veel misinterpretatie erover circuleert in de media.

Helaas moet je vlak voor het eind even zijn reclame aanhoren, maar hij hoort m.i. tot de "serieuzere" youtubers.

YouTube: Medien verbreiten NEUEN Mythos zu E-Autos! SPINNT ihr? Akkuchemiker ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

RonnyP schreef op maandag 8 september 2025 @ 12:57:
[...]

Het is een fabel dat laden tot 50% beter is voor je accu. Dit is juist slechter volgens nieuwe analyses die gemaakt zijn op basis van echte ervaringen en niet vanuit een lab. Je gaat je telefoon enz ook niet voor de helft laden met als gevolg een "luie"accu.
Verschillende batterij types hebben verschillende dingen die ze leuk en minder leuk vinden.
De 50% die je noemt hoort inderdaad bij wat het beste voor de long storage is van een bepaald batterij type :)
de batterij die in je telefoon zit als je die koopt in de winkel zal rond de 50% charge zitten, omdat dat het beste is voor dat type batterij voor de long storage vanuit de fabriek in China tot aan dat deze in jouw broekzak beland.

https://www.greencars.com...ent-types-of-ev-batteries
NMC en LFP battery packs vinden allebei bepaalde dingen leuker/minder leuk.
Dus het is wat te makkelijk om het tot een fabel te bombarderen :)

[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 08-09-2025 14:05 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Rev! schreef op zondag 7 september 2025 @ 22:04:
[...]

Verbaasde me al over de postieve reacies, dat interieur is toch niet echt een vooruitgang op wat we nu hebben?

Qua buitenkant moet ik hem eens in het echt zien, maar ook dat ziet er zo niet denderend uit.
Ik vind de wagen van buiten heel erg vet. De interieurruimte ziet er ook erg goed uit. Qua interieur lay-out ben ik het wel met je eens. Maar, de mooie tijd komt voorlopig niet terug. We hebben een piek gehad in kwaliteit met de G30 (en de grotere en kleinere klasses van die tijd). Bij Audi was het na de C7 al minder aan het worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonnyP
YakuzA schreef op maandag 8 september 2025 @ 14:03:
[...]

Verschillende batterij types hebben verschillende dingen die ze leuk en minder leuk vinden.
De 50% die je noemt hoort inderdaad bij wat het beste voor de long storage is van een bepaald batterij type :)
de batterij die in je telefoon zit als je die koopt in de winkel zal rond de 50% charge zitten, omdat dat het beste is voor dat type batterij voor de long storage vanuit de fabriek in China tot aan dat deze in jouw broekzak beland.

Sorry opladen van je EV tot 50% omdat het beter is voor je accu is gewoon een fabeltje natuurlijk. Dus 1 x volladen is slechter dan 2 x laden tot 50%...! Het aantal laad cyclussen is belangrijk en komt ook uit alle onderzoeken naar boven. https://www.sciencedaily..../2024/12/241209122933.htm

Inmiddels al bijna 500.000km met diverse EV's gereden en altijd tot 100% geladen en ook vaak op vakantie gewoon aan HPC, tijdens een lunch oid, gewoon tot 100%. Collega met een Skoda behandeld zijn auto ook met witte handschoenen met manier van opladen en na 120.000km accu 76%. Mijn BMW staat nog op 97,6% na 120.000km.

Auto is voor mij echt een gebruiksvoorwerp iedere week even langs Bob's Carwash door de wasstraat zelfde met mijn E-Tron en ja dat zal je zien in de lak maar naar een paar jaar worden ze weer ingeruild.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Porsche991
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 14:19
RonnyP schreef op maandag 8 september 2025 @ 13:02:
[...]

Vreemd dat 22kWh laden niet standaard is of zelfs maar een optie. De IX1 heeft dit wel als optie en meeste laadpalen in NL bieden steeds meer 22 kWh aan. Gemiste kans van BMW.
Bij de wereldpremière afgelopen vrijdag werd gesproken over 22kw laden als optie.
Ik zie dit ook niet terug in de specificaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Porsche991
Ik vind de nieuwe IX3 wel erg geslaagd, ik mis wel wat opties die de concurrentie wel hebben.

Luchtvering
Premium audio (zoals bijvoorbeeld de I5 die Bowers & Wilkins als premium audio boven Harman Kardon aanbiedt)
Stoelventilatie
Alleen nog maar glazen dak en geen schuifdak meer (helaas leveren de meeste merken die niet meer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnyP
YakuzA schreef op maandag 8 september 2025 @ 14:03:
[...]

De fabel is tot 50% laden is beter voor je accu. Studies hebben bewezen dat dynamische laad cyclies beter voor je accu is dat alle standaard verhalen die overal in de media komen. Hoeveel mensen ken je waarbij de accu voortijdig vervangen moest worden omdat de State of Health onder een bepaald niveau was gekomen? Fabrikanten geven soms 10 jaar garantie. Ik maak me niet echt druk hoe ik moet laden. Is hij leeg dan gaat hij weer vol. Rij altijd alsof het een benzine/diesel auto is.

Wil je de staat weten van je accu kijk dan eens bij Aviloo en vraag een test aan voor je IX3.

[ Voor 6% gewijzigd door RonnyP op 08-09-2025 16:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tc982
Met betrekking tot opladen, ik doe gewoon standaard wat ze voorschrijven. Ik moet geen "papers" gaan lezen om mijn auto te gebruiken. Gewoon in de lader steken dat is voldoende voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fema
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 14-09 09:22
Professor Jeff Dahn
Even op Youtube snuisteren
Is technisch maar heel verklarend.

conclusie: LMC batterij op 100% laden is meer nadelig dan 2 x 50%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvq

jvq

tc982 schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:40:
Met betrekking tot opladen, ik doe gewoon standaard wat ze voorschrijven. Ik moet geen "papers" gaan lezen om mijn auto te gebruiken. Gewoon in de lader steken dat is voldoende voor mij.
Als je met "ze" de fabrikant bedoelt, dan heb je natuurlijk helemaal gelijk. Dat wat "ze" voorschrijven is namelijk de praktische conclusie van al die papers en onderzoeken... :-)
Sommigen vinden het echter gewoon leuk te weten waarom en dan is er genoeg te lezen en te bepraten. De conclusies blijven echter hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietkot
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 19:24
Porsche991 schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:00:
Ik vind de nieuwe IX3 wel erg geslaagd, ik mis wel wat opties die de concurrentie wel hebben.

Luchtvering
Premium audio (zoals bijvoorbeeld de I5 die Bowers & Wilkins als premium audio boven Harman Kardon aanbiedt)
Stoelventilatie
Alleen nog maar glazen dak en geen schuifdak meer (helaas leveren de meeste merken die niet meer)
Premium audio is onderdeel van het innovation pack (samen met de HUD en ventilatie achterin), als je H&K als premium beschouwd natuurlijk. De rest is er (nu nog) niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Frietkot op 08-09-2025 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Mmm… ik moet nog eerst drie jaar verder met m’n huidige iX3 waar ik trouwens heel tevreden van ben (al ben ik wel al verlekkerd op de nieuwe).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Porsche991 schreef op maandag 8 september 2025 @ 15:55:
[...]

Bij de wereldpremière afgelopen vrijdag werd gesproken over 22kw laden als optie.
Ik zie dit ook niet terug in de specificaties.
& @RonnyP
Volgens de specs zou op 22kW laden inderdaad optioneel zijn. Zie onderstaande screenshot uit de technische specificaties.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1aX1QdtXb9g0_GQ3_IF678OaMbA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Kwib5C1KvIaEomx7cneBSXS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietkot
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 19:24
Iemand een idee wat de zakelijke lease prijs zal zijn (ongeveer) of wanneer dit bekend wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Porsche991
Franciesco schreef op maandag 8 september 2025 @ 19:38:
[...]

& @RonnyP
Volgens de specs zou op 22kW laden inderdaad optioneel zijn. Zie onderstaande screenshot uit de technische specificaties.

[Afbeelding]
Ik kom dat alleen niet tegen op de BMW site van Nederland en Duitsland. Daar staat allen 11KW en het is ook niet als optie te selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Porsche991
Frietkot schreef op maandag 8 september 2025 @ 18:13:
[...]

Premium audio is onderdeel van het innovation pack (samen met de HUD en ventilatie achterin), als je H&K als premium beschouwd natuurlijk. De rest is er (nu nog) niet.
Nee ik beschouw HK niet als premium. op de duurdere BMW modellen is naast HK ook Bowers & Wilkins te kiezen.

HK in mijn huidige IX3 valt wel tegen, ik had gehoopt dat ze ook B&W zouden toevoegen aan de optielijst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:24
Porsche991 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 08:39:
[...]

Ik kom dat alleen niet tegen op de BMW site van Nederland en Duitsland. Daar staat allen 11KW en het is ook niet als optie te selecteren.
22Kw staat gepland in 2026 als optie. Dit stond op de internationale site van BMW.

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brooky
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:03
Frietkot schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:51:
Iemand een idee wat de zakelijke lease prijs zal zijn (ongeveer) of wanneer dit bekend wordt?
Op Directlease.nl kan je al een calculatie maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnyP
fema schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:46:
Professor Jeff Dahn
Even op Youtube snuisteren
Is technisch maar heel verklarend.

conclusie: LMC batterij op 100% laden is meer nadelig dan 2 x 50%
Leve het internet. Denk dat er ook honderden video's te vinden zijn die aangeven dat aantal laadmomenten de bepalend zijn. Moet er niet aandenken dat ik maar tot 50% ga laden en tot een SOC van 20%. Hierdoor een bereik heb van 120km. Denk dat je dan een verkeerde keuze heb gemaakt door een EV te nemen.

Video gaat over het "wegzetten" van je EV met 100% lading en bij een temp van 50 graden. Praten wel over 200-400 dagen :o

[ Voor 9% gewijzigd door RonnyP op 09-09-2025 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnyP
Franciesco schreef op maandag 8 september 2025 @ 19:38:
[...]

& @RonnyP

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ExNsNTdPhPoGY-WWWZYetbj6AtQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bb2VMl563fepAsaEZFTwLWQp.jpg?f=fotoalbum_large Ik kan nergens 22kWh terugvinden en dit zou standaard moeten zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
@RonnyP dat komt omdat het 22kW en niet 22kWh is :)
Hoeveelheid energie is in kWh (opslagcapaciteit van een batterij bijvoorbeeld), vermogen (en dus ook laadvermogen) is in kW.

Zonder gekheid: check de BMW press website voor de technische specificaties. Daar komt het screenshot vandaan die ik eerder plaatste.

https://www.press.bmwgrou...achment/T0452407NL/636695

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
PS: 22kW zou sowieso niet standaard zijn, maar optioneel volgens de specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Ik laad thuis steeds tot 100% en plug hem ook steevast in als ik thuis kom. Laden staat hier met evcc beperkt tot zo’n 3.5 kW tenzij er PV surplus is.

Op vakantie rijden we tot op 15 a 20 km en laden we afhankelijk van de stop tot 80 a 100% aan een snellader.

Ondertussen na twee jaar een batterij check laten doen via BMW en de batterij is nog steeds 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:16
Ik laad mijn i4 ook regelmatig op tot 90 of 100% en merk geen enkele achteruitgang na twee jaar. Ik hou er wel een beetje rekening mee dat ik hem niet meerdere dagen laat staan met 100%, maar verder niet zoveel.

Na de i4 zit ik te denken om tweedehands een BMW EV te kopen en ben blij met de iX3 neue klasse, als die begin 2026 voor het eerst geleverd gaat worden verwacht ik halverwege 2027 wel een aantal van deze auto's in de tweedehands voorraad van BMW. Ik vind de auto met zijn 800km bereik wel echt heel interessant, rij elk jaar naar Hongarije en terug en 1400 km met een bereik van 800km zou betekenen dat we in principe maar één keer hoeven te laden. Nu laden we 3x met de i4 en dan rijden we 110 op de cruise control. Dus als ik met de iX3 gewoon lekker 130 - 150 kan rijden en dan alsnog maar 2 á 3x hoef te laden ben ik ontzettend blij.

De buitenkant van de auto vind ik ook erg mooi, vind het leuk dat er een teruggreep naar de oude designtaal is, in ieder geval de grille is weer een beetje ouderwets. Van binnen is de auto wel echt nieuw, dat is voor sommige mensen wel even wennen, maar zo lang het zwart is vind ik het wel mooi.

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoopy_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:56
Sinds 2 weken eigenaar van een 2023 ix3 en wat een verbetering tov mijn tesla zeg. Vooral de adaptive cruise control icm lane assistance werkt veel beter dan bij tesla.

Zeer tevreden dus!

Wel had ik 2 vragen over de my bmw app.

1. Ik zie enkel een ventilator staan in de app, geen defrost functionaliteit. Ook kan je geen temperatuur instellen lijkt het. Pakt de auto een standaard temp?

2. Klopt het dat het niet mogelijk is om een maximum soc in te stellen bij het laden via de app? Heb het gevonden in de auto maar ook dit lijk ik niet in de app aan te kunnen passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaTexel_BE

GigaTexel_BE

AMD MP²

Ik vraag me af waar die inflatie in afmetingen ooit gaat stoppen. Op de duur passen onze auto's in geen enkele garage of parkeervak meer.

Even aan chatgpt gevraagd:
GeneratieBouwjaar (intro)Lengte (mm)Breedte zonder spiegels (mm)
E8320044 5651 853
E83 Facelift20064 5691 881
F2520104 6481 897
F25 Facelift20144 6571 897
G01 (incl. LCI)2017 / 20214 7081 891
iX3 (NA5)2025-4 7821 895
22cm langer en 4cm breder op 20 jaar
ik ben enkele jaren geleden geswitcht van 5 Touring naar iX3 omdat het op de duur echt onhandig en lomp begon te worden in de stad en in parkeergarages.

Siesteem Spekkies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvq

jvq

Helemaal mee eens. Ik kijk uit naar de NK iX1. Zal wel rond 2027/2028 worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
whoopy_ schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 16:07:
Wel had ik 2 vragen over de my bmw app.
Hij gaat steeds naar de laatste temperatuur volgens mij, althans nog nooit een probleem gehad dat hij iets anders deed dan wat ik verwacht (als het warm was dus koelen, is het koud verwarmen).

Waarom een SOC instellen… gewoon op 100% laten staan, begrijp echt de obsessie van sommige mensen hier niet over. Zoals je hierboven kan lezen is na twee jaar mijn battery health nog steeds 100%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoopy_
r2504 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 17:08:
[...]

Hij gaat steeds naar de laatste temperatuur volgens mij, althans nog nooit een probleem gehad dat hij iets anders deed dan wat ik verwacht (als het warm was dus koelen, is het koud verwarmen).

Waarom een SOC instellen… gewoon op 100% laten staan, begrijp echt de obsessie van sommige mensen hier niet over. Zoals je hierboven kan lezen is na twee jaar mijn battery health nog steeds 100%
Ook ervaring met het ontdooien van je voorruit? Lukt dat wat in een kwartiertje oid?

Die SOC op 100 heb je wel een goed punt denk ik, mits je de auto niet weken op 100% laat staan.

Heb je ooit een batterijcheck laten doen? De auto die ik heb gekocht had inderdaad ook nog 99% na 60k km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@whoopy_ ik weet niet of de opties voor een iX3 anders zijn dan voor een i4, maar bij mij met een i4 kan ik de doel SoC aanpassen via de app: hoofdpagina omlaag swipen, onderdeel “Instellingen laden & klimatiseren” kiezen, omlaag swipen en de ‘Laadinstellingen” bewerken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aWaPf7H2BQVMBCY11qTtmoyJb-k=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/EUiizOx372uO2Xw6OWb9SOkn.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xIHWqABcIFQpQ9O8E1EWvgZcGiw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/yg1BcXW3eKzK00GbTM5jxKH7.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoopy_
Franciesco schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 18:39:
@whoopy_ ik weet niet of de opties voor een iX3 anders zijn dan voor een i4, maar bij mij met een i4 kan ik de doel SoC aanpassen via de app: hoofdpagina omlaag swipen, onderdeel “Instellingen laden & klimatiseren” kiezen, omlaag swipen en de ‘Laadinstellingen” bewerken.
[Afbeelding][Afbeelding]
Apart, die optie heb ik helemaal niet. Het tabblad met tandwieltje heet bij mij “Laad- en klimaatbeheer”.

Misschien heb jij een andere versie van idrive? Ik heb 07/2025.38 als ik bij Remote Software Upgrade kijk. Elke ix3 is idrive 7 (dacht ik)

[ Voor 4% gewijzigd door whoopy_ op 09-09-2025 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoopy_
Wat mij ook opviel, is dat de “actuele actieradius” vrij incorrect is?

Vanmorgen met 100% (actieradius werd geschat op 420 kilometer) 2x 140 kilometer gereden, bij thuiskomst stond het bereik op nog zo’n 100 kilometer. Dat zou dan uitkomen op zo’n 400 kilometer. Volgens mij vrij gebruikelijke bereik en conform verwachting van een WLTP van 475.

Echter, op het dashboard staat een veel lager “bij 100%” actieradius (zie afbeelding) nadat ik hem vanmiddag aan de thuislader heb gedaan. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TSk0yfdtN_TLOysJMP58xCNSCR4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hUjhCnSLmAlOvq2lYJAfcteg.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand enig idee hoe dat kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwiggs
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:18
whoopy_ schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 20:16:
Wat mij ook opviel, is dat de “actuele actieradius” vrij incorrect is?

Vanmorgen met 100% (actieradius werd geschat op 420 kilometer) 2x 140 kilometer gereden, bij thuiskomst stond het bereik op nog zo’n 100 kilometer. Dat zou dan uitkomen op zo’n 400 kilometer. Volgens mij vrij gebruikelijke bereik en conform verwachting van een WLTP van 475.

Echter, op het dashboard staat een veel lager “bij 100%” actieradius (zie afbeelding) nadat ik hem vanmiddag aan de thuislader heb gedaan. [Afbeelding]

Iemand enig idee hoe dat kan?
Is normaal. BMW: underpromise, overdeliver ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrwiggs
Franciesco schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 18:39:
[Afbeelding][Afbeelding]
Kan niet met de iX3 helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwiggs
whoopy_ schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 17:36:
[...]

Ook ervaring met het ontdooien van je voorruit? Lukt dat wat in een kwartiertje oid?

Die SOC op 100 heb je wel een goed punt denk ik, mits je de auto niet weken op 100% laat staan.

Heb je ooit een batterijcheck laten doen? De auto die ik heb gekocht had inderdaad ook nog 99% na 60k km.
Ik doe gewoon wat de auto zelf aanbeveelt: laden tot 80% voor normaal gebruik, 100% als je het nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoopy_
mrwiggs schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 20:49:
[...]

Is normaal. BMW: underpromise, overdeliver ;)
Maar de ene keer 420 kilometer aangeven en een dag later 330 wel heel erg underpromisen als je het aan mij vraagt!

• jvq

jvq

Die actieradius houdt rekening met van alles: in ieder geval drive mode, actieve route, temperatuur, actueel verbruik en recent gemiddeld verbruik. Het resultaat is na een kwartiertje rijden conservatief maar best ok: goed bruikbaar. Bij de start is het echter veel te conservatief: daar kan maar zo 100km tussen zitten. Soms tijdens het opladen ook weer veel te optimistisch (522km al eens gezien). Begrijp nog niet waarom, maar ik negeer het.

• GigaTexel_BE

GigaTexel_BE

AMD MP²

whoopy_ schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 21:38:
[...]

Maar de ene keer 420 kilometer aangeven en een dag later 330 wel heel erg underpromisen als je het aan mij vraagt!
Dat is toch ook logisch? De auto probeert op een of andere manier te voorspellen wat het bereik zal zijn op basis van het verleden en een eventuele ingestelde route op de gps. Meer info heeft die niet (temperatuur langs de route, windsterkte/richting, eventuele neerslag). Als je zie wat de impact is op verbruik (voor zowel E als ICE voertuigen) van het hoogteprofiel van een route, dan is elke range indicatie een gok.

Siesteem Spekkies!

• Rev!
  • Niet online
Word AA alleen wireless ondersteund? Heb regelmatig haperend geluid via AA, en via de kabel krijg ik "apparaat niet ondersteund", meerdere kabels geprobeerd.

Vond wel dit: https://www.bmwofmountainview.com/research/android-auto.htm
Does my Android Device require a USB cable in order for it to connect via Android Auto?

No, your Android device is enabled wirelessly with Android Auto in your BMW.
Maar niet required betekent niet dat het niet zou kunnen werken....

Edit
Nog iets, ik heb via de BMW Download Manager de nieuwste maps gedownload. Het zou een kwestie moeten zijn van de usb stick aansluiten op de auto, maar als ik dat doe, gebeurt er vervolgens niks. Elke usb poort die ik kon vinden (dash/armsteun/achterin) heb ik geprobeerd.

[ Voor 22% gewijzigd door Rev! op 10-09-2025 16:32 ]

• r2504
Ik gebruik steeds de poort vooraan waar de wireless charger zit. Heb een 128GB SSD geformatteerd in NTFS en dat werkt prima.

Misschien eens proberen in de kaarten zelf de update te starten?

• r2504
whoopy_ schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 17:36:
[...]

Ja, nooit problemen gehad in de winter.

Battery check kan je aanvragen via de BMW website (staat hier ergens beschreven) en gaf bij mij 100% aan (kreeg trouwens hetzelfde cijfer van de garage)

• jvq

jvq

Rev! schreef op woensdag 10 september 2025 @ 13:45:
Het zou een kwestie moeten zijn van de usb stick aansluiten op de auto, maar als ik dat doe, gebeurt er vervolgens niks. Elke usb poort die ik kon vinden (dash/armsteun/achterin) heb ik geprobeerd.
Als de suggestie van r2504 niet werkt, probeer dan eens een "merk" usb-stick? Heb dit ook gehad.

[ Voor 5% gewijzigd door jvq op 10-09-2025 21:31 ]

• Rev!
  • Niet online
Het is een 128gb SanDisk in ntfs, zal het nog eens proberen met exfat(al zou het volgens de downloader beide moeten kunnen)

Iig is het dus de aansluiting voorin, bedankt!

• Vince22
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:07
Vince22 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 07:18:
[...]
* Zojuist deze besteld, leek me wel handig: Linkje naar temu
Even mezelf quoten, ik heb dus blijkbaar 2 van die opbergdoosjes voor onder de armsteun besteld. Mocht er iemand interesse hebben, PM me even :)

Sowieso schrijf je zo! https://www.onzetaal.nl/taalloket/sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fema
RonnyP schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:27:
[...]

Leve het internet. Denk dat er ook honderden video's te vinden zijn die aangeven dat aantal laadmomenten de bepalend zijn. Moet er niet aandenken dat ik maar tot 50% ga laden en tot een SOC van 20%. Hierdoor een bereik heb van 120km. Denk dat je dan een verkeerde keuze heb gemaakt door een EV te nemen.

Video gaat over het "wegzetten" van je EV met 100% lading en bij een temp van 50 graden. Praten wel over 200-400 dagen :o
??
1- Professor Dahn is één van de meest gekende onderzoekers ter wereld in onderzoek naar de chemische reacties in een batterij. Hij is dus niet één of andere nitwit die op youtube zomaar wat ligt te verkondigen op het internet.
2- Laden 100% vs 2 x 50% was een theoretische vergelijking, geen praktische. (maar het kan wel) Degradatie batterij is veel minder bij een lager voltageniveau in batterijcellen.
3- Ik laad meestal zelfs maar tot 60% (dagelijks) en rijd to soc van 25%. Ik kom hier ruimschoots mee toe. Hoe kan ik dan een verkeerde keuze hebben gemaakt?
4- De SOH batterij, aangegeven door rapport BMW kan nooit 100% meer zijn, zelfs na maar 20.000km.

• RonnyP
fema schreef op donderdag 11 september 2025 @ 06:52:
[...]

??
1- Professor Dahn is één van de meest gekende onderzoekers ter wereld in onderzoek naar de chemische reacties in een batterij. Hij is dus niet één of andere nitwit die op youtube zomaar wat ligt te verkondigen op het internet.
2- Laden 100% vs 2 x 50% was een theoretische vergelijking, geen praktische. (maar het kan wel) Degradatie batterij is veel minder bij een lager voltageniveau in batterijcellen.
3- Ik laad meestal zelfs maar tot 60% (dagelijks) en rijd to soc van 25%. Ik kom hier ruimschoots mee toe. Hoe kan ik dan een verkeerde keuze hebben gemaakt?
4- De SOH batterij, aangegeven door rapport BMW kan nooit 100% meer zijn, zelfs na maar 20.000km.
1- Klopt hij geeft ook hoe schadelijk het is om je auto met 100% voor 3 weken weg te zetten en wat dit met je accu doet en beter met 50% wegzetten in de zomer. Hij geeft ook aan dat de voorzitter van de club al jaren zijn Model S tot 100% laad en na 350k accu nog steeds 76% is. Denk dat je dus zaken door elkaar haalt qua laden en wegzetten.
3-Ik moet er niet aandenken dat ik maar 35% van de accu gebruik ga maken om ervoor te zorgen dat ik na 5 jaar nog wat kWh in mijn accu heb zitten. In jou geval maakt het helemaal niet uit want zelfs met SOH van 50% gebruik je nog niet eens alles O-) . Zoiets van tank maar half vol want slijten mijn banden minder hard door extra gewicht. 8)
4- Heb opgeven aantal kWh van de accu vanuit de fabrikant kan sterk afwijken. Bij Aviloo meten ze bij een nieuwe auto soms afwijkingen van 5% waardoor je dus met 105% kan beginnen. Ga je meten na 100.000km en hij geeft dan aan 95% dan is de gedachte "Mooi resultaat" in werkelijkheid ben je dus 10% kwijt.

Mijn Aviloo rapport van vorig jaar was exact gelijk aan de CarData met uitzondering dat die geen overzicht geeft van eventuele slechte cellen. Na 120km en 4,3 jaar met een dynamisch laadpatroon 97% SOH. Het is maar een stuk ijzer op 4 stukken rubber natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrwiggs
Laten we deze discussie nou niet weer beginnen…

• fema
Toppie!

• whoopy_
r2504 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 20:24:
[...]

Ja, nooit problemen gehad in de winter.

Battery check kan je aanvragen via de BMW website (staat hier ergens beschreven) en gaf bij mij 100% aan (kreeg trouwens hetzelfde cijfer van de garage)
Top, bedankt voor je reactie!

• whoopy_
Ik zit te kloten met de connectie met telefoons.

Heb m’n vrouw als medebestuurder toegevoegd en sleutel gedeeld. Dat werkt en wanneer ik de auto met telefoon ontgrendel komt mijn naam in het scherm te staan en wanneer m’n vrouw de auto unlocked met haar telefoon komt haar naam in beeld.

Echter lijkt de Bluetooth connectie onafhankelijk van het bestuurdersprofiel te zijn? Wanneer ik met alleen mijn telefoon instap pakt de auto mijn telefoon en andersom bij mijn vrouw ook. Wanneer ik beide telefoons meeneem en de auto ontgrendel met 1 van de telefoons pakt de auto niet de verbinding met die telefoon op.

Je zou zeggen dat dit verwacht / gewenst gedrag is? Of zal ik elke keer bij instappen apart de juiste telefoon moeten selecteren wanneer wij samen in de auto stappen?

• Klinkschakel
GEACHTE RELATIE,

De nieuwe BMW iX3 is gepresenteerd, een iconisch moment voor BMW. Dit is de start van de Neue Klasse, met een compleet nieuw architectuur platform, de introductie van OS X en de eerste Panoramic Vision iDrive.

Highlights van de nieuwe BMW iX3:
✅ BMW Panoramic Vision
✅ Actieradius tot 805 km (WLTP)
✅ Bi-directioneel laden met Charging Professional
✅ Leverbaar vanaf € 70.501,-

BMW geeft graag extra aandacht aan dit nieuwe model, in de vorm van speciale eventdagen. Als Dusseldorp klant krijgt u de kans om op deze dagen de nieuwe BMW iX3 te komen bekijken*.

Waar: Evenementlocatie "Circa Amsterdam", Seineweg 2, 1043 BG Amsterdam
_/-\o_ weekend van 1 en 8 november, preview van de iX3 in Nederland. Ik ga 8 november. :*)

Ben nu in Munchen, ik had ook kaartjes voor de IAA moeten kopen, had ik hem nu al gezien. :+

• koca67
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 13-09 23:23
Rev! schreef op woensdag 10 september 2025 @ 22:19:
Het is een 128gb SanDisk in ntfs, zal het nog eens proberen met exfat(al zou het volgens de downloader beide moeten kunnen)

Iig is het dus de aansluiting voorin, bedankt!
Updates lukken in mijn wagen enkel als ik eerst het guest profiel selecteer. Geen idee waarom.

• jvq

jvq

whoopy_ schreef op donderdag 11 september 2025 @ 18:38:

Wanneer ik beide telefoons meeneem en de auto ontgrendel met 1 van de telefoons pakt de auto niet de verbinding met die telefoon op.
Je kan in de auto de prioriteit van de telefoons instellen. Of dat onderdeel van je profiel is weet ik niet, maar zou wel moeten lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
koca67 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 20:17:
[...]

Updates lukken in mijn wagen enkel als ik eerst het guest profiel selecteer. Geen idee waarom.
Dat was hem inderdaad, zal wel zijn zodat de dealer het ook nog kan doen. Gaat natuurlijk tegen de principes in van de gemiddelde tweaker dat een gast wel wijzigingen mag maken, maar de admin niet. Was er zelf nooit opgekomen :+

• whoopy_
Navigeren jullie met CarPlay of de navigatie van bmw? Vind de navigatie van bmw erg tegenvallen en dan vooral het zoeken naar POIs met spraakherkenning en hef feit dat je een adres alleen op kan zoeken met de combinatie <plaats> <straat> <nummer>. Komt nog bij dat ik met een usb(?!) de kaarten moet updaten.

Zou niet verkeerd zijn als de software engineers bij bmw eens gaan kijken in silicon valley.

Edit: na lang speuren heb ik het gevoel dat de auto helemaal niet naar POIs kijkt op het moment dat ik bijvoorbeeld zeg: “navigeer naar de dichtstbijzijnde McDonalds”. Kan het zijn dat ik een instelling mis? Dit zou toch moeten werken.

[ Voor 23% gewijzigd door whoopy_ op 13-09-2025 11:37 ]

• r2504
Ben zelf tevreden met de BMW navigatie maar ik geef meestal de bestemming in op de smartphone en stuur deze door naar de wagen.

• whoopy_
r2504 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 15:24:
Ben zelf tevreden met de BMW navigatie maar ik geef meestal de bestemming in op de smartphone en stuur deze door naar de wagen.
Maak je wel eens gebruik van een poi selecteren obv een spraakcommando?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klinkschakel
r2504 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 15:24:
Ik doe hetzelfde en in de app kan je ook makkelijk POIs vinden.

Mijn vrouw gebruikt spraakcommando en dan klopt het, moet volgens een volgorde maar vind ze geen probleem.

Ik had wel vorige week dat ik probeerde het commando:’ik wil naar Schiphol toe’, toen kwam de wagen met iets van ‘geef huisnummer of start navigeren’, nadat ik zei ‘start navigeren’ ging het van start.

USB updaten doe ik nauwelijks omdat de Benelux kaart OTA gaat, kom bijna nooit in het buitenland met de auto.

[ Voor 42% gewijzigd door Klinkschakel op 14-09-2025 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fema
Spraakherkenning mijn ervaring: werkt voor geen meter.
Zeker de navigatie al niet. Als je dit vergelijkt met google maps in android auto is dit een wereld van verschil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• whoopy_
Man wat een ingewikkeld complex van services, maar ik ben een stukje verder:

Het verwerken van voice commando’s kan op 2 manieren, offline en online. Bij het offline verwerking gaat de verwerking van je commando binnen de auto. Hierdoor is de verwerking vrij basaal. Bij online spraakverwerking gaat je verzoek naar een cloud dienst en zou natuurlijke taal moeten ondersteunen.

De online (bmw noemt het offboard) spraakverwerking is echter niet beschikbaar voor elke taal en beperkt in verschillende regio’s:

“ In de volgende landen van levering is de functieomvang van de BMW Intelligent Personal Assistant in de landstaal beperkt: België, Hongkong, Canada (Frans), Luxemburg, Mexico, Nederland, Portugal, Thailand, Turkije, Verenigde Arabische Emiraten.

In de volgende landen van levering kunt u de BMW Intelligent Personal Assistant in het Engels gebruiken, voor zover u als taal van het BMW iDrive-bedieningssysteem "English (UK)" selecteert: Bulgarije, Denemarken, Estland, Finland, Griekenland, Kroatië, Letland, Litouwen, Malta, Noorwegen, Polen, Roemenië, Zweden, Slovenië, Slowakije, Tsjechië, Oekraïne, Cyprus. De routegeleidingsaanwijzingen van het navigatiesysteem worden in de ingestelde landstaal weergegeven.”

Lijkt er dus op dat we in Nederland simpelweg pech hebben. Heb het bedieningssysteem in Engels ingesteld en de commando’s werken een stuk beter. Commando’s zoals: “find a McDonalds” levert inderdaad een lijst met McDonalds op. De Engelse commando’s werken dus een stuk beter. Complexere commando’s zoals “ik heb honger” oid lijken niet te werken en dus regionaal beperkt.

Al met al moet ik zeggen dat ik het wat teleurstellend vind dat het zo ongelofelijk moeilijk is om uit te vinden welke functionaliteit je nou wel en niet tot je beschikking hebt. Zo heb ik niet kunnen uitvogelen of er nou wel of geen gebruik wordt gemaakt van de online diensten voor het afhandelen van spraak commando’s

Maar goed, misschien wordt het ooit nog geüpdate.

Bron: https://www.bmw.nl/nl/s/article-search

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvq

jvq

Zou je dit niet met coderen kunnen oplossen?

[ Voor 15% gewijzigd door jvq op 14-09-2025 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vince22
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:07
Vince22 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 06:49:
[...]

Even mezelf quoten, ik heb dus blijkbaar 2 van die opbergdoosjes voor onder de armsteun besteld. Mocht er iemand interesse hebben, PM me even :)
Het was misschien niet helemaal duidelijk, het is gratis he ;)

Sowieso schrijf je zo! https://www.onzetaal.nl/taalloket/sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoopy_
jvq schreef op zondag 14 september 2025 @ 16:46:
Zou je dit niet met coderen kunnen oplossen?
Wat bedoel je precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
Die "Automatic window mode" is dat iets wat in Nederland gewoon niet werkt? Zowel via de instelling, als via de app in het dashboard van de auto zelf gebeurt er niks als ik erop klikt.

Leek me nu juist wel een handige optie :P
Pagina: 1 ... 91 92 Laatste