• jvq
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 09:53

jvq

Hou er rekening mee dat de High Executive flink wat extra's biedt ten opzichte van de Executive uitvoering:
MA Leder 'Vernasca'.
1VE 20 inch lichtmetalen wielen
322 Comfort Access.
3KA Geluiddempende zijruiten in de voorportieren.
481 Sportstoelen voor.
488 Elektrisch verstelbare lendensteun voor bestuurder.
4V1 BMW IconicSounds Electric.
552 Adaptieve LED koplampen.
5DN Parking Assistant Plus.
610 BMW Head-Up Display.
688 Harman Kardon Surround Sound System.
6U8 BMW Gesture Control.

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
6U8 BMW Gesture Control.

De "gimmick" die ik eigenlijk heel veel gebruik. Heel satisfying en gemakkelijk om met een duimbeweging de volgende of vorige track te kiezen ondanks dat er ook bediening op het stuur zit.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:14

ZieMaar!

Moderator General Chat
jvq schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 08:04:
Hou er rekening mee dat de High Executive flink wat extra's biedt ten opzichte van de Executive uitvoering:

322 Comfort Access.
3KA Geluiddempende zijruiten in de voorportieren.
552 Adaptieve LED koplampen.
610 BMW Head-Up Display.
688 Harman Kardon Surround Sound System.
Check, deze hebben voor mij wel toegevoegde waarde. En die gesture control lijkt een love or hate it :)?

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:25
Smekke schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 23:10:
Iemand dit al meegemaakt? Temperatuur dat op loopt?

Was tijdens tripje naar het zuiden en na snelladen. Bij vorige trips en snelladen heb ik dit nog wel niet gezien. Na een minuutje of 20 stond deze weer in het midden.

[Afbeelding]
Ik denk dat het normaal is. Bij 9 van de 10 ev's is dit niet eens te zien, enkel de temperatuur van de batterij.

• kezzza
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-10 16:09
ZieMaar! schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 07:22:
Ik twijfel nog een beetje. Vind het prijsverschil nog fors voor iets nieuwer, vaak iets minder compleet bij de lci modellen. Ik denk dat ik er ca 3 jaar in zal rijden en via BMW heb je tot 160k en 8 jaar accu garantie, dat past ook wel met de pre facelift modellen.

Ik rij nu een Vignale met B&O optie. Dat is prima geluid, maar verre van Hifi. Is er iets te zeggen over de standaard BMW audio? Dat vind ik namelijk belangrijk, al die inparkeerhulpen e.d. die je ook krijgt in High Executive vind ik niet zo belangrijk, ik red me ook wel met camera en sensoren..
Wij hebben sinds een paar maanden nu een pre-CLI executive, was 2ehands inderdaad een stukje goedkoper en ook beschikbaar in een kleurstelling die we wel mooi vinden in plaats van de standaard leasekleuren. En "coldgate", wij gaan in principe nooit op ski trip, dus ik gok dat we het wel overleven. En mochten we toch moeten op de lange latten gaan staan komen we er vast wel uit met een stukje extra laadtijd, blijft vakantie en niet een rush naar de volgende meeting. Qua geluid is de auto voor ons prima, alleen komt het geluid vanuit mijn iphone altijd een stuk zachter door dan vanuit de radio, dit was op al onze vorige BMW's overigens ook. Maar aangeven hoe goed het geluid is is natuurlijk onbegonnen omdat niemand weet wat jij belangrijk/goed genoeg vindt, zoek een (BMW) dealer waar ze alletwee staan en ga lekker een stukje rijden/geluid checken, niemand dwingt je om er dan ook direct daarn één te kopen ;)

Dan qua opties, wat je niet hebt mis je meestal ook niet. Wij hadden in onze X1 een HUD, en die miste ik in het begin wel eens. Nu ik gewend ben aan de auto kan ik er weer prima zonder. Als je er "slechts" drie jaar in gaat rijden zou ik niet al te zwaar tillen aan alle extra opties die je mogelijk gaat missen. Tenzij je natuurlijk van een auto afkomt waar al deze opties al wel in zaten en je niet meer zonder kan.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
@Kezzaa ja dat is een beetje het punt inderdaad: ik ben nu vrij goed voorzien van opties. Ik ga sws alletwee eens rijden denk ik. En nog eens goed nadenken over km standen (of een lagere km stand het oprekken van het budget waard is).

Qua audio: ik denk op zich dat je best wat kan zeggen over of geluid een beetje een complete range heeft, en misschien t volume, maar inderdaad, luisteren is (veel) beter.

• JTB81
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-10 20:04
Ik heb een LCI high executive, gesture control vind ik verschrikkelijk, hij doet ook vanalles als dat niet de bedoeling is, of je moet al stil in je stoel blijven zitten. Maar in gesprek met een medepassagier gebeurden er bij mij te vaak onverwachte en onwenselijk dingen. Waarschijnlijk wapper ik gewoon teveel met mijn handen.

Harman en karton is flink beter dan het standaard audio systeem, maar het is wat je gewend bent. Ik vind dat de set in het laag ernstig tekort schiet. Dat is echter ook logisch als je kijkt naar waar het vandaan komt en hoe groot die klankkast is, natuurkunde blijft natuurkunde en je kunt maar zoveel opvangen met dsp gefoetel. Voor de gemiddelde luisteraar is het bovengemiddeld goed denk ik.

www.tweakers.net/gallery/107938/sys

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
De HK in t laag bedoel je? Dat vind ik met meer auto-audio, maar dat is inderdaad wat het is. Het hoeft ook echt geen HiFi te worden (dat heb ik thuis wel), maar het moet wel gewoon op een redelijk volume vrij helder en strak klinken.

Dat gesture control is toch wel uit te zetten?

• kezzza
ZieMaar! schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 10:23:: ik denk op zich dat je best wat kan zeggen over of geluid een beetje een complete range heeft, en misschien t volume, maar inderdaad, luisteren is (veel) beter.
Niet om de BMW discussie te ontsporen, maar er zijn hele volksstammen die zweren bij beats headsets, welke toch echt niet zo denderend zijn en al helemaal niet voor de prijs die er gevraagd wordt. Ik denk dat mensen nogal snel hun eigen gehoor overschatten, nog los van wat mensen belangrijk vinden. Sommige mensen vinden "een complete range" vooral belangrijk op het gebied van bas, en hoe hard de auto zijn ruiten kan laten vibreren.

Anyway, succes met de keuze!

[ Voor 46% gewijzigd door kezzza op 18-08-2026 11:37 ]

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
kezzza schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 11:35:
[...]

Niet om de BMW discussie te ontsporen, maar er zijn hele volksstammen die zweren bij beats headsets, welke toch echt niet zo denderend zijn en al helemaal niet voor de prijs die er gevraagd wordt. Ik denk dat mensen nogal snel hun eigen gehoor overschatten, nog los van wat mensen belangrijk vinden. Sommige mensen vinden "een complete range" vooral belangrijk op het gebied van bas, en hoe hard de auto zijn ruiten kan laten vibreren.

Anyway, succes met de keuze!
tnx! Ik ga gewoon testen en luisteren maar ik zoek geen trillende ramen :D.

• dschoonman
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08-10 16:07
ZieMaar! schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 10:53:
De HK in t laag bedoel je? Dat vind ik met meer auto-audio, maar dat is inderdaad wat het is. Het hoeft ook echt geen HiFi te worden (dat heb ik thuis wel), maar het moet wel gewoon op een redelijk volume vrij helder en strak klinken.

Hier een pre-LCI high executive. Geluid van Harman Kardon systeem is echt top, zeker bij de wat hogere volumes duidelijk verschil met het 'standaard' systeem. Cold gating tot dusver nog niets van gemerkt omdat ik in de wintermaanden nog geen snellader heb gebruikt. Op onze recente zomervakantiereis was er iig niets van te merken, met nog 15-20% lading over ging hij meteen naar min. 125 kw laden (dat houdt ie dan vol tot max 45-50% denk ik, en dan zakt het toch in). met 30-40 min pauze zit je weer boven de 80%. Verbruik viel me overigens best mee, 4 personen, hond en grote dakkoffer op de snelweg tussen de 18 en 22 kWh/100 km. Boven de 120 km/uur loopt het wel snel op.

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14:34
Daarstraks zocht ik in de BMW app naar m'n ritten... echter ik kan deze nergens meer vinden ?

Ook een maandoverzicht met gemiddeld verbruik (niet het totale verbruik) kan ik ook nergens meer vinden ?

MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:47
Is hier iemand die Vattenfall slim laden (2,5 cent korting per kWh met eigen laadpaal) gebruikt? Bij koppelen krijg ik als locatie een plaats in Nederland die ik niet ken en niet is aan te passen. Als ik desondanks koppel zie ik geen status terwijl de auto aan het laden is. Met de andere EV werkt koppelen direct.

• mtv1
  • Registratie: April 2006
  • Nu online
r2504 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 21:05:
Daarstraks zocht ik in de BMW app naar m'n ritten... echter ik kan deze nergens meer vinden ?

Ook een maandoverzicht met gemiddeld verbruik (niet het totale verbruik) kan ik ook nergens meer vinden ?
Had ik ook, je moet even in de auto naar je privacy instellingen en dan even een andere optie kiezen en weer terug. Toen popte de inhoud van de ritten weer op. Was net nadat de nieuwe app was geïnstalleerd

• goirke
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-10 21:31
Hmmm vandaag de iX3 gebracht voor de tweede reguliere onderhoudsbeurt (na vier jaar en bijna 120k km). Ik heb een paar keer gehad dat bij wegrijden of afremmen er ineens een hik/klap in de aandrijflijn zat waardoor het vermogen ineens wegviel. Net alsof je ouderwets ineens de koppeling laat schieten bij een handgeschakelde auto. Deed zich een paar keer heel sporadisch voor en kon het niet reproduceren. Klacht dus aangegeven. Wordt ik vanmiddag gebeld door de dealer. Meneer u mag er geen meter meer in rijden om schade aan de elektromotor te voorkomen. Weet nu niet precies waar het inzit want was even gedoe om op de valreep vervangend vervoer te regelen tussen dealer en leasemaatschappij dus vergeten te vragen wat er exact stuk is of de storing in zit. Begreep wel dat hele accupakket eruit moet achteras eraf enz enz. Ingrijpende operatie waarbij ik rekening moet houden dat ik hem twee weken kwijt ben…. Toch net even jammer eerste serieuze probleem met deze auto.

• jvq

jvq

Heb over hetzelfde probleem gelezen op het Duitse forum motor-talk. Helaas komt het dus (zeer zelden) vaker voor. Benieuwd wat er dan aan de hand is.

• KlaasGerrit
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:28
Oei, dat klinkt als een serieus probleem!

Laat je ons weten wat dit nou was, Goirke?

• GigaTexel_BE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-10 08:10

GigaTexel_BE

AMD MP²

Vermoedelijk aandrijfas op de achterwielen. Gebeurt vaker maar valt op omdat er voor de rest weinig verkeerd gaat met de iX3 :)

Siesteem Spekkies!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik heb in Claude een projectje lopen voor mijn auto selectie en daar kwam bij de ix3 dit idd als heel sporadisch naar boven…

Gisteren proefgereden, reed heerlijk, HK is echt prima en stoelen waren top. De auto die ik reed was net wat hoog in de kilometers en dat zag je hier en daar, dus als t een ix3 wordt dan een iets recentere. En heel misschien t budget iets verhogen om toch door te stappen naar een lci.

Maar vooral de rij ervaring was echt heel lekker!

• Pharos1985
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 00:09
Iemand hier die zowel ervaring heeft met de iX3 LCI en de iX3 Neue klasse?

Ik heb een jaar met een iX3 LCI gereden, die is intussen weg en ik mis hem elke dag. Gelukkig komt er binnenkort een iX3 Neue klasse.

Ik vraag mij af of de Neue klasse nog fijner is dan de iX3 LCI?

• r2504
mtv1 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 21:43:
[...]

Had ik ook, je moet even in de auto naar je privacy instellingen en dan even een andere optie kiezen en weer terug. Toen popte de inhoud van de ritten weer op. Was net nadat de nieuwe app was geïnstalleerd
Bedankt... heeft inderdaad het probleem opgelost.

• verkeerslicht
  • Niet online
ZieMaar! schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 10:53:

Gesture control is zeker uit te zetten; in het geheel, maar ook zijn er twee gebaren die naar wens instelbaar zijn. Voor mij geldt dat er 1 gebaar was die regelmatig onbedoeld gedetecteerd wordt (twee vingers naar voren toe wijzen, om geluid te muten). Daar kun je de toewijzing dan van uitzetten. Voor mij lost dit het probleem van onbedoelde gestures in een klap geheel op.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• RonnyP
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 15-09 14:54
snip: offtopic

[ Voor 104% gewijzigd door We Are Borg op 01-09-2026 15:00 ]

• Kezzaa
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-09 04:50
ZieMaar! schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 10:23:
@Kezzaa ja dat is een beetje het punt inderdaad: ik ben nu vrij goed voorzien van opties. Ik ga sws alletwee eens rijden denk ik. En nog eens goed nadenken over km standen (of een lagere km stand het oprekken van het budget waard is).

Qua audio: ik denk op zich dat je best wat kan zeggen over of geluid een beetje een complete range heeft, en misschien t volume, maar inderdaad, luisteren is (veel) beter.
Gisteren de EX60 besteld. P10 Ultra, Forest Green, 22” velgen, licht interieur, getint glas en Pilot Pack.

• goirke
KlaasGerrit schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 10:42:
Oei, dat klinkt als een serieus probleem!

Laat je ons weten wat dit nou was, Goirke?
Nou net gebeld dat de auto klaar is na 2,5 week. De duur had meer te maken met de planning in de werkplaats en ruimte voor het accupakket en gecertificeerde monteur dan de uiteindelijke reparatie begreep ik.

Het was de rotorstandsensor. Deze is vervangen. Er blijkt namelijk wel eens vuil in te komen en blijkbaar is er inmiddels een gemodificeerde versie die daar geen of veel minder last van heeft.

Vanmiddag weer ophalen en hopelijk blijft de auto dan net probleemloos als voorheen!

• RonnyP
Is het iemand al opgevallen dat de laatste 6 mnd de prijzen van IX3 occasions door dak gaan. 6 maanden geleden kon je nog een High Executive uit 2021 met 100.000 km vinden voor rond de 30.000 euro. Nu ben je zo'n 33.000-35.000 euro kwijt bij de dealer.

• dschoonman
Hetzelfde geldt voor veel andere EV occasions, ze worden vanwege de huidige brandstofprijzen relatief ook steeds voordeliger in gebruik.....

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:16
Ja, heel jammer dat!

Je zou bijna voor een model gaan met net boven de 100k Km.

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
RonnyP schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 15:25:
Is het iemand al opgevallen dat de laatste 6 mnd de prijzen van IX3 occasions door dak gaan. 6 maanden geleden kon je nog een High Executive uit 2021 met 100.000 km vinden voor rond de 30.000 euro. Nu ben je zo'n 33.000-35.000 euro kwijt bij de dealer.
Mijn pre LCI met 120k kilometers moest van de leasemaatschappij ook nog 30k kosten. Was vorig jaar 34k met onder de 100k kilometers. Denk dat inmiddels ook het aanbod van de goedkopere pre LCI wat opdroogt aangezien de meeste nu wel uit de lease zijn. Ik had een van de laatste en de LCI is wel wat duurder doordat die o.a. wel kan pre heaten.

Vond dat toch net wat veel, en wou sneller laden dus besloten om naar de grote broer de iX te kijken. Daarvan zijn de prijzen iets minder gestegen naar mijn idee mooie XDrive 50 met 102000 km kunnen kopen. Die kan nog weer 4-5 jaar mee…. Wel moet dat model je natuurlijk aanstaan maar het rijd fantastisch

• gustaveau
jeeedeee schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 00:04:
[...]

Mijn pre LCI met 120k kilometers moest van de leasemaatschappij ook nog 30k kosten. Was vorig jaar 34k met onder de 100k kilometers. Denk dat inmiddels ook het aanbod van de goedkopere pre LCI wat opdroogt aangezien de meeste nu wel uit de lease zijn. Ik had een van de laatste en de LCI is wel wat duurder doordat die o.a. wel kan pre heaten.

Vond dat toch net wat veel, en wou sneller laden dus besloten om naar de grote broer de iX te kijken. Daarvan zijn de prijzen iets minder gestegen naar mijn idee mooie XDrive 50 met 102000 km kunnen kopen. Die kan nog weer 4-5 jaar mee…. Wel moet dat model je natuurlijk aanstaan maar het rijd fantastisch
Maar dan heb je wel in een andere categorie en budget gekocht, dus lastig te vergelijken?
edit:
Lijkt nog redelijk mee te vallen. Op AutoWeek zie ik een aantal Xdrive 40 modellen rond de 35k. De Xdrive50 lijkt wel 10k meer te zijn, dus dat is de afweging.
Scheelt het qua binnenruimte net een stap met de iX3?

[ Voor 12% gewijzigd door gustaveau op 12-09-2026 12:57 ]

• jeeedeee
  • Nu online
gustaveau schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 00:16:
[...]

Maar dan heb je wel in een andere categorie en budget gekocht, dus lastig te vergelijken?
edit:
Lijkt nog redelijk mee te vallen. Op AutoWeek zie ik een aantal Xdrive 40 modellen rond de 35k. De Xdrive50 lijkt wel 10k meer te zijn, dus dat is de afweging.
Scheelt het qua binnenruimte net een stap met de iX3?
qua categorie, en onderhoud waarschijnlijk idd wel een stapje hoger dan de iX3. Ik vind het aan de binnenkant een stuk ruimer, met name achterin meer ruimte, maar ook voorin door het ontbreken van de transmissietunnel in het midden. Daar kan bij vakanties makkelijk een extra tas, wat ideaal is. De kofferbak van de iX lijkt wel net wat minder praktisch t.o.v. de iX door de dikke achterdeur en het feit dat deze wat schuiner is. Maar scheelt elkaar niet zoveel, en ruimte in de auto gebruik je altijd en de kofferbak zit eigenlijk alleen tijdens vakanties echt vol.

Van de iX Xdrive 40 is er behoorlijk wat keus, en die kan je denk ik redelijk vergelijken met een iX3. Omdat ik van de pre-LCI zonder pre heating behoorlijk geïrriteerd was door het lange laden in de wintervakanties toch nu maar voor een Xdrive 50 gegaan. Extra range is wel prettig, ook fijn om in het weekend tegen wat goedkopere tarieven te kunnen laden en dan door de weeks rijden. Mooie kunnen vinden met 102k kilometers op de teller en qua aanschafprijs net boven de 40k. Wel helaas geen High Executive, dus geen stoelgeheugen, maar ik wou niet richting de 50k gaan. Ook geen dakje wat open kan, dat is ook wennen >:) Tot nu toe nog niet zoveel mee gereden, kan dus verder helaas nog weinig zeggen over de lange termijn ervaring.

• RonnyP
jeeedeee schreef op maandag 14 september 2026 @ 09:16:
[...]

qua categorie, en onderhoud waarschijnlijk idd wel een stapje hoger dan de iX3. Ik vind het aan de binnenkant een stuk ruimer, met name achterin meer ruimte, maar ook voorin door het ontbreken van de transmissietunnel in het midden. Daar kan bij vakanties makkelijk een extra tas, wat ideaal is. De kofferbak van de iX lijkt wel net wat minder praktisch t.o.v. de iX door de dikke achterdeur en het feit dat deze wat schuiner is. Maar scheelt elkaar niet zoveel, en ruimte in de auto gebruik je altijd en de kofferbak zit eigenlijk alleen tijdens vakanties echt vol.

Van de iX Xdrive 40 is er behoorlijk wat keus, en die kan je denk ik redelijk vergelijken met een iX3. Omdat ik van de pre-LCI zonder pre heating behoorlijk geïrriteerd was door het lange laden in de wintervakanties toch nu maar voor een Xdrive 50 gegaan. Extra range is wel prettig, ook fijn om in het weekend tegen wat goedkopere tarieven te kunnen laden en dan door de weeks rijden. Mooie kunnen vinden met 102k kilometers op de teller en qua aanschafprijs net boven de 40k. Wel helaas geen High Executive, dus geen stoelgeheugen, maar ik wou niet richting de 50k gaan. Ook geen dakje wat open kan, dat is ook wennen >:) Tot nu toe nog niet zoveel mee gereden, kan dus verder helaas nog weinig zeggen over de lange termijn ervaring.
Dan zit je 20k boven IX3 en dat zou ik er dus niet voor over hebben.

• verkeerslicht
  • Niet online
[...]

Een XDrive50 net boven de 40k is toch een mooie vangst lijkt me. Niet veel duurder dan een iX3 LCI exe. Die grotere actieradius is mooi meegenomen. De goedkoopste Xdrive50 die nu op MP staat is € 46.995,- (wel een high exe trouwens).
@RonnyP voor 20k minder ga je geen iX3 vinden met 102k op de teller, en zeker geen LCI high exe.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• gustaveau
[...]

Maar aanleiding van je aankoop ben ik eens gaan kijken naar de iX. Wat een tank zeg!

Omdat ik nog wel eens in binnensteden moet zijn, is voor mij de iX3 toch handiger denk ik. Net wat wendbaarder en toch nog heel behoorlijk wat ruimte.

• jeeedeee
  • Nu online
gustaveau schreef op maandag 14 september 2026 @ 13:02:
[...]

Maar aanleiding van je aankoop ben ik eens gaan kijken naar de iX. Wat een tank zeg!

Omdat ik nog wel eens in binnensteden moet zijn, is voor mij de iX3 toch handiger denk ik. Net wat wendbaarder en toch nog heel behoorlijk wat ruimte.
Ja! het is inderdaad een tank, stukje breder ook dan de iX3 en als ik op straat parkeer krijg je de neiging om hem op de stoep te zetten omdat hij anders op straat uitsteekt.. Gelukkig kan ik thuis op de eigen oprit parkeren. De wendbaarheid is trouwens ook een reden dat ik voor de XDrive 50 ben gegaan, die heeft standaard ook sturing op de achterwielen, en daarmee blijft het slagschip wat wendbaarder...

Succes met de zoektocht naar een mooie iX3, is ook echt een prachtige wagen die heel fijn rijd en zeker als je gaat voor een LCI die ook in de winter pre heating van de accu heeft een fantastische auto om te rijden. Deze staat al een tijdje te koop, had ik eerder gezien als een potentieel interessante auto(weinig km, leuke kleur) https://www.autotrack.nl/...ektriciteit-2022-59483786 wellicht dat er nog wat van de prijs af kan...

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-10 21:03
Iemand hier met een DC lader van Sigenergy? Zo ja, al ervaringen met terugleveren?

ehhhh..HOI

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Hier zou t kwartje ook wel de kant van de ix3 op kunnen gaan vallen. Of ca 35k voor pre LCI < 80k of 6k ofzo voor LCI uit 23…Vind dat nog lastig genoeg, qua besluit. Al gok ik dat ik het helemaal geen straf vind om er langer in te rijden en dan is dat tweede misschien slimmer. Heb een mooie offerte liggen, maar eerst moeten we het thuis nog eens worden of het definitief de ix3 wordt.

Mijn vriendin vindt em misschien iets te ‘dik’ (ze werkt op de sociale werkplaats en wil daar wat rekening mee houden), maar t lijkt of de eerste proefrit wat besmeurd is door de verkoopster en de wat viezige auto…

• gustaveau
Ik zit wat advertenties te bekijken en er vallen me wat dingen op qua SoH.

Advertentie 1 (SOH 97.53%)
Hier is het percentage berekent van de netto capaciteit, dus 72,17 van de 74 Kwh.
Betekent dit dat de buffer al volledig opgebruikt is?

Advertentie 2 (SOH 94%)
In dit geval is de buffer meegenomen in de meting, want er wordt gesproken over 77/82 Kwh.
Maar ook dit vind ik vreemd, want de auto heeft toch met buffer een capaciteit van 80?

Lees ik beide advertenties wel goed, welke heeft nu volgens jullie de beste accu?

• FAQ
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

FAQ

fluppie007 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 22:28:
Ik geloof dat het hier ooit besproken is, maar uit de kofferklep loopt viezigheid bij warm weer. Niet iedereen zou er last van hebben. Maar ik dacht dat ik niet de enige was die die had. Voornamelijk auto's die buiten in de zon staan.

[Afbeelding]
Hier ook veel last van. Vorig jaar met een klein stukje duct-tape afgeplakt maar na de afgelopen (hete) zomer zit de achterbumper weer flink onder met een spoor van vet/wax/viezigheid. Wasstraat krijgt het niet eraf. Iemand nog een goede tip hoe te verwijderen zonder blijvende schade achter te laten? En hoe te voorkomen dat het volgende zomer weer misgaat (rubbertje erin?)?

• dodgefreak5
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:20
Is dat geen soort "rutex" dat eruit loopt door de warmte? Soort van olie dat in alle holtes gespoten werd tegen roesten. Hier een witte IX3 en van mij liep het uit de deuren. Met WD40 kon ik het altijd opkuisen.

• verkeerslicht
  • Niet online
gustaveau schreef op woensdag 23 september 2026 @ 17:52:
Ik zit wat advertenties te bekijken en er vallen me wat dingen op qua SoH.

Advertentie 1 (SOH 97.53%)
Hier is het percentage berekent van de netto capaciteit, dus 72,17 van de 74 Kwh.
Betekent dit dat de buffer al volledig opgebruikt is?

Advertentie 2 (SOH 94%)
In dit geval is de buffer meegenomen in de meting, want er wordt gesproken over 77/82 Kwh.
Maar ook dit vind ik vreemd, want de auto heeft toch met buffer een capaciteit van 80?

Lees ik beide advertenties wel goed, welke heeft nu volgens jullie de beste accu?
Welke de beste accu heeft kun je op basis van deze gegevens moeilijk bepalen, omdat ze beiden een andere SOH-test hebben ondergaan. De ene get-moba, de andere Aviloo. Ik heb een iets hogere pet op van Aviloo, omdat deze altijd realistische cijfers laat zijn. get-moba testjes laten vaak zat 100% zien na een ton, wat nergens op slaat (evenals de het SOH getal wat BMW zelf opgeeft bij een data-report).

Waar die 82kWh vandaan komt versus 80, geen idee. Zou het misschien kunnen dat CATL ooit een iets grotere batterij heeft geleverd?
@gustaveau Volgens AI is het theoretisch maximum 82kWh bij een nieuwe batterij, en specificeert BMW zelf 80kWh om 2kWh veiligheidsmarge te hebben. Geen verschil dus, tussen de geleverde modellen.

Die SOH blijft altijd een beetje giswerk verder. De temperatuur, de SOC hebben allemaal invloed op de uitslag. kan maar zo een procentje of 2 schelen. Doorgaans komt de iX3 er goed vanaf met de batterij. Lage scores zijn eigenlijk niet echt te vinden, en de actieradius blijft ook na een ton of meer prima in orde.

[ Voor 5% gewijzigd door verkeerslicht op 23-09-2026 22:27 ]

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Kareemthereem
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:46
FAQ schreef op woensdag 23 september 2026 @ 19:46:
[...]

Hier ook veel last van. Vorig jaar met een klein stukje duct-tape afgeplakt maar na de afgelopen (hete) zomer zit de achterbumper weer flink onder met een spoor van vet/wax/viezigheid. Wasstraat krijgt het niet eraf. Iemand nog een goede tip hoe te verwijderen zonder blijvende schade achter te laten? En hoe te voorkomen dat het volgende zomer weer misgaat (rubbertje erin?)?
Wasbenzine werkt goed tegen dat spul! Microvezeldoekje en boenen maar.

• jvq

jvq

Advertentie 2 (SOH 94%)
Aviloo is denk ik wel de bekendste maar heeft als mening dat de iX3 uitgeleverd werd met meer dan 80kWh. Ik heb het ze gevraagd en "dat hadden ze geconstateerd bij het merendeel van de iX3's". Het lijkt me stug dat er ook maar iemand is die die test van ze heeft gedaan als de auto net nieuw is...

Als je een iPhone hebt zou je een paar tientjes kunnen besteden aan EVscanner (en een obd-dongle als je die nog niet hebt) en tijdens een proefrit uitlezen hoeveel bruto en netto er over is. Let wel: deze waarden variëren wat, maar je hebt dan een goede indicatie van wat het BMS van de auto denkt nog te hebben

• verkeerslicht
  • Niet online
jvq schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 16:19:
[...]

[...]

Aviloo is denk ik wel de bekendste maar heeft als mening dat de iX3 uitgeleverd werd met meer dan 80kWh. Ik heb het ze gevraagd en "dat hadden ze geconstateerd bij het merendeel van de iX3's". Het lijkt me stug dat er ook maar iemand is die die test van ze heeft gedaan als de auto net nieuw is...

Als je een iPhone hebt zou je een paar tientjes kunnen besteden aan EVscanner (en een obd-dongle als je die nog niet hebt) en tijdens een proefrit uitlezen hoeveel bruto en netto er over is. Let wel: deze waarden variëren wat, maar je hebt dan een goede indicatie van wat het BMS van de auto denkt nog te hebben
@gustaveau of evdash indien android (is gratis) maar ook dan heb je wel die obd dongle nodig.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• jvq

jvq

verkeerslicht schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 17:02:
[...]

@gustaveau of evdash indien android (is gratis) maar ook dan heb je wel die obd dongle nodig.
Leest evdash ook de netto en bruto waarden uit?

• verkeerslicht
  • Niet online
jvq schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 17:27:
[...]

Leest evdash ook de netto en bruto waarden uit?
EVDash leest geen bruto en netto uit, die gegevens geeft BMW simpelweg niet vrij. Wel een percentage, en dat percentage wordt in evDash getoond. Dat getal zie je ook in een Aviloo test terug, naast het percentage dat Aviloo zelf beredeneert op basis van de celspanningen (en wellicht nog andere gegevens).

Dat beredeneerwerk van Aviloo met je met elke willekeurige OBD tool zelf doen.
op basis van bijv:
  • cell-voltage
  • voltage spread (fluctueert bij mij tussen de 4 en 7mv)
  • temperature spread
Hij houdt elke keer als je de app opent de metingen bij, en dan krijg je een grafiekje.
Dan zie je dat de gezondheid enkele procenten fluctueert. Ben benieuwd wat het zegt als ik een keer tot 100% laad.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bYAvRZ9mVrjOTw6uBZJrVnX_9ds=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vHF8DJr90Yd29Fwru1ThDuOm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dMRBAGbXjE6wD1HqO7NoyFxm2BY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VjObb9cz8dYKezRraJ96vvID.jpg?f=fotoalbum_large

Als je de betaalde versie neemt dan unlock je ook andere interessante dingen zoals een echte degradatietest, die je celvoltages bijhoudt bij het ontladen van je accu (vergelijkbaar met wat Aviloo doet bij een uitgebreide test). lijkt me ooit weleens interessant om te doen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BClHMgKwe5oxNWB5nit74_sorz0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3eF906NFbTrpqidLO3AH1SwH.jpg?f=fotoalbum_large

accutest 100-0% is trouwens een gratis functie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ItgmOxQdueJDAr2UExZWLfW44s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6vVy8rMGg2obVdHd5iZ02Q4x.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door verkeerslicht op 25-09-2026 20:35 ]

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Larsii
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-10 15:56
Ik heb een week geleden een 2021 pre LCI high Ex gekocht, met 115k op de teller bij de BMW dealer. Prachtige auto erg blij mee.
Helaas wou de BMW dealer geen onafhankelijke SOH test doen, dus moest ik het doen met de BMW test die 100% aan gaf.

Ik heb nog maar een paar ritjes gereden, maar nu valt de actieradius wel een beetje tegen. Volgens het dashboard +- 290km met een gem. gebruik van 20.9 kwh. Kan dit kloppen?
Kan het zijn dat de accu toch wel goed is gedegradeerd of ben ik te snel met conclusies.
De trekhaak had wel flink wat roest.

• jvq

jvq

Larsii schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 21:46:
Ik heb een week geleden een 2021 pre LCI high Ex gekocht, met 115k op de teller bij de BMW dealer. Prachtige auto erg blij mee.
Helaas wou de BMW dealer geen onafhankelijke SOH test doen, dus moest ik het doen met de BMW test die 100% aan gaf.

Ik heb nog maar een paar ritjes gereden, maar nu valt de actieradius wel een beetje tegen. Volgens het dashboard +- 290km met een gem. gebruik van 20.9 kwh. Kan dit kloppen?
Kan het zijn dat de accu toch wel goed is gedegradeerd of ben ik te snel met conclusies.
De trekhaak had wel flink wat roest.
Gefeliciteerd met je nieuwe auto!

De voorspelde range is heel erg conservatief. Ik heb wel gehad dat hij bijna 100km ernaast zat. Tijdens een rit gaat hij steeds beter kloppen, maar blijft conservatief. Wil je meer zekerheid, doe je een Aviloo test (€99): van 100% naar 10% rijden terwijl een apparaatje is aangesloten. Mocht dat erg tegenvallen, kan je met de resultaten terug naar de dealer.

• jvq

jvq

verkeerslicht schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 20:28:
[...]

EVDash leest geen bruto en netto uit, die gegevens geeft BMW simpelweg niet vrij.
Bedankt voor alle info, ga ik eens proberen!

Overigens laat EVscanner wel bruto/netto zien. Het komt van de makers van BimmerCode, dus ik geloof dat wel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kUYwzjy-B5U3uu_CPb63k1GOlQg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cdlnyor53YPc9vQlKYjkavQi.png?f=fotoalbum_large

• verkeerslicht
  • Niet online
Ik ben benieuwd of er dan overeenkomst is tussen de cijfers van EVScanner/EVDash!
Die screenshot van jou laat wel heel duidelijk een verschil zien tussen gross/nett capacity. Dat kan geen giswerk zijn haast. Jammer dat die niet beschikbaar is voor Android.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• gustaveau
Maar voor deze auto klopt dat toch, een behoorlijk verschil tussen bruto en netto?

Ik ben best benieuwd hoe dat er dan na een paar jaar uitziet. Je begint natuurlijk met 74/80, loopt dat evenredig terug in de loop van de tijd? Dus dat het daarna bijvoorbeeld 68,5/74 wordt?

• verkeerslicht
  • Niet online
Ik bedoelde meer dat netto er bijna geen degradatie is, maar bruto wel:
73,83 -> 73,00 netto (0,83 verschil)
80,00 -> 74,05 bruto (5,95 verschil)

Oftewel, niet evenredig. Anders gezegd, er lijkt capaciteit verschoven van het buffer naar het bruikbare domein.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-10 20:11
BMW heeft momenteel een “aanbieding” waarbij ik mijn Adaptief onderstel (M-Sport, 2023 auto) kan unlocken voor 260 EUR. Is dit de moeite waard? Lees daar gemengde verhalen over. Iemand die dit al heeft gedaan? Dus achteraf activatie en wat kan vertellen over verschillen in rij gedrag? Rijd zelf alleen maar in de Sport modus, wat ga ik merken?

De auto moet Dec. 2027 weer terug naar de leasemij. Dus of het dat jaartje echt waard is?

..::System Specs::..

• r2504
Ik merk er niets van en werkt alleen in de Sport stand (heb het genomen omdat het zorgde voor een lagere leaseprijs).

• Smartbikers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 08-10 21:40
Ibidem schreef op maandag 28 september 2026 @ 12:14:
BMW heeft momenteel een “aanbieding” waarbij ik mijn Adaptief onderstel (M-Sport, 2023 auto) kan unlocken voor 260 EUR. Is dit de moeite waard? Lees daar gemengde verhalen over. Iemand die dit al heeft gedaan? Dus achteraf activatie en wat kan vertellen over verschillen in rij gedrag? Rijd zelf alleen maar in de Sport modus, wat ga ik merken?

De auto moet Dec. 2027 weer terug naar de leasemij. Dus of het dat jaartje echt waard is?
Ik heb het er standaard opzitten maar ik gebruik het niet. Ik vind de auto dan te hard geveerd. Mijn vrouw gaf voor de grap aan of het een niersteenvergruiser was toen de auto op dat standje stond 😂

• dschoonman
Hij wordt idd wel behoorlijk hard afgeveerd, maar ik vind het op de snelweg bij hogere snelheid wel lekkerder rijden, hij wordt m.i. wat stabieler en scherper. Geen wereld van verschil hoor, en inderdaad op een klinkerweggetje misschien niet direct aan te bevelen 🤡

• gustaveau
Zijn er hier al veel mensen die hun BMW iX3 van met LCI upgrade al tot (ruim) boven de 100k hebben gereden?

En hoeveel is er dan nog van de accu over? Ik neem aan dat de reservecapaciteit dan al wel redelijk opgeslokt door de tand des tijds?

• Jaap iX3
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 18:43
112K. Ik merk niks van degradatie. Heb overigens nooit degradatie laten onderzoeken, maar het gebrek aan die behoefte zegt misschien wel genoeg.

Mijn auto is ruim 4 jaar oud en voelt in alles nog als nieuw. Ik hoop dan ook zonder (al te veel) moeite naar 200K te kunnen rijden, de volgende 4 jaar.

• goirke
118K momenteel. Ik merk eigenlijk niks van een teruggang in bereik of capaciteit. Het zal dus vermoed ik minimaal zijn.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
gustaveau schreef op woensdag 30 september 2026 @ 15:06:
Zijn er hier al veel mensen die hun BMW iX3 van met LCI upgrade al tot (ruim) boven de 100k hebben gereden?

En hoeveel is er dan nog van de accu over? Ik neem aan dat de reservecapaciteit dan al wel redelijk opgeslokt door de tand des tijds?
Ik ben voor zulke auto’s (vaak wel met minder km) in de markt geweest en zag eigenlijk vooral > 95% SoH.

• jvq

jvq

verkeerslicht schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 23:02:
[...]

Ik ben benieuwd of er dan overeenkomst is tussen de cijfers van EVScanner/EVDash!
Die screenshot van jou laat wel heel duidelijk een verschil zien tussen gross/nett capacity. Dat kan geen giswerk zijn haast. Jammer dat die niet beschikbaar is voor Android.
Ik heb net even vergeleken. De SOH is identiek, evenals het maximale verschil in voltage tussen de cellen.

• verkeerslicht
  • Niet online
jvq schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 17:52:
[...]

Ik heb net even vergeleken. De SOH is identiek, evenals het maximale verschil in voltage tussen de cellen.
Super! is de SOH van evdash berekend over bruto of netto trouwens?

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• jvq

jvq

Netto.

• verkeerslicht
  • Niet online
Ah, dus jouw soh is dus 98,65?

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• r2504
Gisteren de melding gehad van een OTA kaart update.

• Korre
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-10 11:27
Deze week heb ik een update gehad van android (versie 16 op een samsung a54) en sindsdien wil mijn gsm niet meer verbinden met de auto.
ik heb al verschillende dingen geprobeerd (gsm verwijderd uit idrive, auto verwijderd uit gsm, ...) maar niets werkt.
nog mensen die dat probleem hebben of gehad hebben

• Marcher
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:20
r2504 schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 10:01:
Gisteren de melding gehad van een OTA kaart update.
2026-04 Europe is ook al ongeveer een week te downloaden ...

• jvq

jvq

verkeerslicht schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 21:19:
[...]

Ah, dus jouw soh is dus 98,65?
Nou, ergens tussen 98% en 100% van de netto capaciteit: die waarde fluctueert. Komt erop neer dat er eigenlijk geen verlies aan range is in bijna 3 jaar en 80.000 km. Die buffer van 6 kWh is daarvoor gebruikt.

[ Voor 21% gewijzigd door jvq op 04-10-2026 06:25 ]

• AlexV
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13:08
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wmZJmJyBXqV-9d4xGUF-4obBBHs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/htUWTgUvmmfFs3WV9wrjg5XU.png?f=fotoalbum_large

September zit er weer op, zo’n 2400 kilometer afgelegd. Het verbruik van de iX3 blijft me niet tegenvallen :). In combinatie met de ERE-certificaten en nog 3 ct/kWh vergoeding van Engie voor Slim Laden kost een kWh effectief 7-10 cent. Spotgoedkoop rijden wel, zeker aangezien het rijbereik 450-500 km is en snelladen binnen Nederland dus praktisch nooit nodig. Ook tripjes naar België en Duitsland zijn vaak op een acculading van thuis goed te doen.

• r2504
AlexV schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 11:37:
zeker aangezien het rijbereik 450-500 km is
Op drie jaar tijd heb ik misschien 5x de 400km op de range zien staan bij 100% batterij al heb ik de uiteindelijke gereden afstand nog nooit effectief gecontroleerd omdat je de batterij ook niet leeg rijdt natuurlijk.

Vraag is dus hoe je aan die stelling komt ?

• AlexV
r2504 schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 20:09:
[...]

Op drie jaar tijd heb ik misschien 5x de 400km op de range zien staan bij 100% batterij al heb ik de uiteindelijke gereden afstand nog nooit effectief gecontroleerd omdat je de batterij ook niet leeg rijdt natuurlijk.

Eigen ervaring. Ik kan vanuit mijn woonplaats heen en weer naar Enschede, dat is 424 kilometer retour, en dan heb ik nog 11% over. Als je daar dan een rekensom overheen gooit krijg je 424/0,89=476,4 kilometer bereik op een 100% lading.

Overigens zie ik op het dashboard nooit 400+ kilometer staan, de BMW is erg conservatief (maar dat was mijn 330e ook al). Echter in de praktijk haal ik de 450+ kilometer regelmatig.

Vandaag vanuit Brussel naar huis, 146 kilometer, verbruik van 32%. Als je dan rekent 146/0,32=456,3 km bereik. En dan rij ik gewoon overal de Vmax :)

• FAQ
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

FAQ

r2504 schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 20:09:
[...]

Mijn eigen ervaring met de iX3 was dat het deze zomer lukte om (met een kilometerstand van 130.000km) met volle bepakking en volle auto te vertrekken en na 475km thuis aan te komen zonder te tanken (en nog een paar % over).

• verkeerslicht
  • Niet online
AlexV schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 11:37:
[Afbeelding]

September zit er weer op, zo’n 2400 kilometer afgelegd. Het verbruik van de iX3 blijft me niet tegenvallen :). In combinatie met de ERE-certificaten en nog 3 ct/kWh vergoeding van Engie voor Slim Laden kost een kWh effectief 7-10 cent. Spotgoedkoop rijden wel, zeker aangezien het rijbereik 450-500 km is en snelladen binnen Nederland dus praktisch nooit nodig. Ook tripjes naar België en Duitsland zijn vaak op een acculading van thuis goed te doen.
Ik heb over september met 17,4kWh/100km een prima maar toch wel iets hoger verbruik. Hoe komt dat van jou zo laag? Ik rijd doorgaans rustig, maar wil soms als ik voor zessen de deur uit ben 's ochtends wel een tijdje lang 130km/h rijden. Dat hakt er natuurlijk wel in. Maar verder rijd ik gewoon netjes 100 op de gps en accelereer ik gewoon normaal.
Wat voor banden heb jij? ik kan me voorstellen dat dat ook nog wel iets kan uitmaken.

(Dat van Engie wist ik niet, heb dat ook maar aangezet. Dank voor de tip!)

[ Voor 3% gewijzigd door verkeerslicht op 05-10-2026 14:39 ]

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• r2504
Ik heb over september een gemiddelde van 16.1 kWh/100 km (over 715 km wegens grotendeels verlof in september)... in theorie zou ik dus 459 km moeten halen (zo voelt het in ieder geval niet) ?

M'n meest efficiente rit was een lokale rit van 11 km... aan 12.9 kWh/100 km.

[ Voor 7% gewijzigd door r2504 op 05-10-2026 14:25 ]

• verkeerslicht
  • Niet online
r2504 schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 14:24:
Ik heb over september een gemiddelde van 16.1 kWh/100 km (over 715 km wegens grotendeels verlof in september)... in theorie zou ik dus 459 km moeten halen (zo voelt het in ieder geval niet) ?

Netjes hoor! Doe je wel echt je best op denk ik? Wat voor bandjes heb je?

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• kezzza
Ik zat in September op 16.3kWh/100KM, totaal 840KM verdeelt over 136 trips. Ik rij normaal door, trap hem flink door als het even moet om iemand in te halen, maar trek niet met piepende bandjes weg bij het stoplicht. Hij staat dan ook 99% van de tijd in de eco pro modus.

Volgens mij is uiteindelijk hoe diep de rechtervoet ingetrapt wordt bij versnellen en de manier van rijden/anticiperen toch echt de grootste indicator voor je verbruik. Ik woon hier aan een drukke weg met 15 verkeersdrempels op korte afstand van elkaar en zie mensen vol optrekken en keihard afremmen tussen elke drempel, zoveel verloren energie/benzine. Ik zeg niet dat iedereen zo rijdt, maar het geeft voor mij altijd aan dat zo ongeveer iedereen een ander beeld heeft bij wat "normaal doorrijden" inhoudt.

• r2504
verkeerslicht schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 14:38:
[...]

Netjes hoor! Doe je wel echt je best op denk ik? Wat voor bandjes heb je?
20" en de snelheid staat hier standaard op +5 (125 km/u op autostrades als het tenminste geen file is) en heb best wel een vlotte rijstijl al rijd ik ook wel veel gewoon op cruise control. Auto staat 99% op Comfort.

• dschoonman
Interessant, welke banden heb je? Mijn verbruik ligt veelal rond de 17-17,5 en ik heb ook 20" dus ben benieuwd of dat wat uit maakt. Ik zal ook eens kijken wat voor banden ik er zelf überhaupt onder heb liggen....

• dschoonman
Bridgestone Alenza 001 (run flat) breedset ligt er bij mij onder.

• verkeerslicht
  • Niet online
Hankook Ventus s1 evo suv, ook op 20 inch.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• AlexV
verkeerslicht schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 13:43:
[...]

Ik heb over september met 17,4kWh/100km een prima maar toch wel iets hoger verbruik. Hoe komt dat van jou zo laag? Ik rijd doorgaans rustig, maar wil soms als ik voor zessen de deur uit ben 's ochtends wel een tijdje lang 130km/h rijden. Dat hakt er natuurlijk wel in. Maar verder rijd ik gewoon netjes 100 op de gps en accelereer ik gewoon normaal.
Wat voor banden heb jij? ik kan me voorstellen dat dat ook nog wel iets kan uitmaken.

(Dat van Engie wist ik niet, heb dat ook maar aangezet. Dank voor de tip!)
Ik rij op 20” 890M velgen met Bridgestone Alenza banden. Zijn vrij dichte velgen, maar 20” is niet het meest zuinig. Verder rij ik veel overdag, weinig ‘s avonds met 130. Vandaag heen en weer Heeswijk, 157 km totaal, 34% verbruikt, gemiddeld 15,7 kWh/100 km. Gemiddelde snelheid 77 km/u door file.
r2504 schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 14:24:

Als je allemaal kleine, losse ritjes maakt ga je dat inderdaad niet halen. Bij langere ritten waarschijnlijk wel.

• verkeerslicht
  • Niet online
AlexV schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 22:52:
[...]

Ik rij op 20” 890M velgen met Bridgestone Alenza banden. Zijn vrij dichte velgen, maar 20” is niet het meest zuinig. Verder rij ik veel overdag, weinig ‘s avonds met 130. Vandaag heen en weer Heeswijk, 157 km totaal, 34% verbruikt, gemiddeld 15,7 kWh/100 km. Gemiddelde snelheid 77 km/u door file.
Zelfde velgen, maar met Hankook Ventus S1 evo3 SUV, die hebben een efficiëntie van C in vergelijking met A voor de Alenza 001. Ik heb geen idee hoeveel dit scheelt, maar het moet toch iets zijn.
Vandaag echt rustig gereden, vanochtend was het wat frisser, vandaag over 81km retour had ik een verbruik van 17,5 kWh/100 km bij een gemiddelde snelheid van 61km/h (ook door file en deels binnendoor). Ik kan er niet heel erg om malen verder. Ik kom overal waar ik zijn moet en kan tot nog toe altijd thuis laden. Maar ik weet welk voor welke banden ik ga t.z.t. :)

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Doezel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:57

Doezel

Ond

Ik sta nu op het punt een 2e EV te kopen. Deze keer een vervanger voor onze 2006 Volvo V70.
Ik wil er max €35K aan uitgeven.

Nu zie ik dat er al LCI modellen beschibaar zijn in dat budget.
(bijv. een 2023 M sport met 133k gereden voor €32K)

Maar bij een lokale Ekris staat er een 2021 High Executive met 98K gereden voor €35K

Wat zou verstandig zijn? Is het te verwachten dat ik bij die km-standen garantie nodig ga hebben? Of kan ik beter voor minder geld een nieuwere LCI nemen waarbij ik dan geen Dealer Garantie heb?

Ik wil in ieder geval stoelen waarvan de zitbasis te verlengen is. Ik vind de LCI modellen wat mooier, maar zijn die softwarematig ook beter/nieuwer?

LG Therma V Monobloc 12KW U34. | 24 zonnepanelen x 380WP | Gasloos | Unifi

• jeeedeee
  • Nu online
Doezel schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 13:28:
Ik sta nu op het punt een 2e EV te kopen. Deze keer een vervanger voor onze 2006 Volvo V70.
Ik wil er max €35K aan uitgeven.

Nu zie ik dat er al LCI modellen beschibaar zijn in dat budget.
(bijv. een 2023 M sport met 133k gereden voor €32K)

Maar bij een lokale Ekris staat er een 2021 High Executive met 98K gereden voor €35K

Wat zou verstandig zijn? Is het te verwachten dat ik bij die km-standen garantie nodig ga hebben? Of kan ik beter voor minder geld een nieuwere LCI nemen waarbij ik dan geen Dealer Garantie heb?

Ik wil in ieder geval stoelen waarvan de zitbasis te verlengen is. Ik vind de LCI modellen wat mooier, maar zijn die softwarematig ook beter/nieuwer?
LCI hebben pre-heating voor als je bij koude temperaturen wil laden. Rijd nu nog een pre-LCI die ik binnenkort ga inleveren, met name omdat deze geen pre-heating heeft. Verder heeft de LCI wat verbeteringen qua hogere versie van IDrive en een wat groter scherm. Bij de nog nieuwere modellen is de pook veranderd door een schakelaar voor het schakelen tussen de verschillende standen.

De iX3 is redelijk failsafe, maar garantie kan natuurlijk niet kwaad. Qua opvolger van mijn pre-LCI ben ik zelf ook voor een premium selection gegaan(grote broertje de iX Xdrive 50). Geeft mij een gerust gevoel, en ondanks de extra garantie had ik niet het idee dat ik hier heel veel extra voor moest betalen. Ter info, mijn pre-LCI met 125k op de teller wou de leasemaatschappij nog 30k voor hebben, vond ik teveel, en bovendien geen pre-heating.

• Doezel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:57

Doezel

Ond

Thanks! Dat zijn wel allemaal dingen waarom ik een LCI zou willen hebben. Qua garantie heb ik best wel vertouwen dat ik ook zonder zou kunnen.

LG Therma V Monobloc 12KW U34. | 24 zonnepanelen x 380WP | Gasloos | Unifi

• yajwacc
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 11:18
Ik ben ah kijken naar een iX3 uit 2021, zal mijn eerste ev worden en ook mijn eerste BMW overigens. Ik vraag me af wat de ervaringen zijn met Driving Assistant Professional? Hoe verhoud zich dat met 'moderne' rijhulpsystemen zoals bijv. een Tesla model 3 dat heeft? (FSD uitgezonderd uiteraard). Kun je daar in 2026 nog goed mee uit de voeten? Niet dat ik heel veel km's zal maken, ik werk overwegend thuis, maar die ene dag per week dat ik naar kantoor moet (200km totaal snelweg) lijtk het me super omdat met moderne rijhulp te doen.

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:47
yajwacc schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 19:32:
Ik ben ah kijken naar een iX3 uit 2021, zal mijn eerste ev worden en ook mijn eerste BMW overigens. Ik vraag me af wat de ervaringen zijn met Driving Assistant Professional? Hoe verhoud zich dat met 'moderne' rijhulpsystemen zoals bijv. een Tesla model 3 dat heeft? (FSD uitgezonderd uiteraard). Kun je daar in 2026 nog goed mee uit de voeten? Niet dat ik heel veel km's zal maken, ik werk overwegend thuis, maar die ene dag per week dat ik naar kantoor moet (200km totaal snelweg) lijtk het me super omdat met moderne rijhulp te doen.
Ik vind DAP fijner rijden dan basic AP in m'n Tesla (inderdaad is nog niets te vergelijken met FSDs). Baanwissel gaat fijner doordat je door de weerstand heen kunt sturen en de auto de snelheid aanhoudt en ook file rijden gaat minder agressief dus veel comfortabeler. Een duidelijke handicap is wel een dubbel gestippelde strook op 80-wegen, de auto gaat dan op/strak langs de rechter streep rijden.

• jeeedeee
  • Nu online
Nooit gereden met tesla, maar ik vind de DAP van BMW fijner dan die in bv. de nieuwe Zeekr 7x, die was te zenuwachtig vond ik zelf. Wel over de smart #5 nagedacht, die vond ik tussen de BMW en Zeekr inzitten qua comfort en versnelling als er in 1 keer een gat was, of vertraging als er iemand te vroeg invoegt. De Zeekr ging dan echt hard remmen om weer teveel ruimte in te nemen. De afstand tussen de voorganger kan je regelen op het stuur bij de iX3, ideaal want bij file laat ik hem wat meer afstand nemen zodat hij iets minder snel reageert en je in het algemeen dan wat rustiger rijd.

Owh ja, je moet wel zelf van rijbaan verwisselen, dat zit er volgens mij ook bij de nieuwere modellen niet op, al weet ik dat niet zeker. Maar je kan gewoon handmatig wisselen van rijbaan en dan pakt DAP het daarna weer op.

• r2504
jeeedeee schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 20:36:
[...]

De Zeekr ging dan echt hard remmen om weer teveel ruimte in te nemen. De afstand tussen de voorganger kan je regelen op het stuur bij de iX3, ideaal want bij file laat ik hem wat meer afstand nemen zodat hij iets minder snel reageert en je in het algemeen dan wat rustiger rijd.
Op zich werkt het eigenlijk enkel goed op autostrades met vlot verkeer wat mij betreft... bij file laat hij zelfs op de kortste afstand te veel ruimte zodat er steeds iemand tussen kruipt, en als er iemand voor je de rijstrook verlaat trekt hij te snel op zodat hij niet meer tijdig kan remmen als de wagen iets verder stilstaat (nochtans kan hij best weten dat die quasi stilstaat).

Naar het schijnt zou de iX3 NK hier veel beter in zijn...
Owh ja, je moet wel zelf van rijbaan verwisselen, dat zit er volgens mij ook bij de nieuwere modellen niet op, al weet ik dat niet zeker. Maar je kan gewoon handmatig wisselen van rijbaan en dan pakt DAP het daarna weer op.
Er is een code die je kan aanpassen via de nodige tools om automatisch van rijstrook te veranderen mits je richtingaanwijzer... in Belgie/Nederland staat dit standaard uit.

• verkeerslicht
  • Niet online
jeeedeee schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 20:36:
[...]
Ik heb het automatisch van rijstrook wisselen er ingecodeerd, maar gebruik het niet meer. Vond het iets te hoekig gaan, en doe het zelf veel geleidelijker. Daarnaast werkt het ook altijd ietsje vertraagd omdat de wagen pas weet dat je wil gaan wisselen als je de richtingaanwijzer aantikt. Zelf heb je al lang bedacht dat je wil opschuiven, en dan gaat dat handmatig toch soepeler.

Daarnaast wil BMW mogelijk geen garantie verlenen op gerelateerde zaken als deze stuk gaan, dus dat risico (ook al is het onzin) is ook een goede reden om het te laten.

Ter info: Het is rijstrook en niet rijbaan. Rijbaan is de hele breedte van de weg exclusief vluchtstrook B)

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• verkeerslicht
  • Niet online
@yajwacc DAP werkt echt heel prettig, alleen je moet de limitaties weten. Wordt het te bochtig, dan wordt het systeem een beetje zenuwachtig, maar dan schakel je met een druk op de knop over naar ACC met zelf sturen. Heb je gele en witte lijnen door elkaar lopen bij wegwerkzaamheden dan weet hij het ook niet altijd meer. Ook dingen zoals een spitsstrook vindt 'ie moeilijk. Maar gewoon normale stukken snelweg of provinciale weg, filerijden, of in een lange wachtrij voor het verkeerslicht is gewoon heel prettig. Bij file/langzaam rijdend verkeer staat het systeem je toe om je handen veel langer van het stuur te houden.
Bij rotondes gaat de wagen automatisch op tijd vertragen en dan moet je op de rotonde even zelf sturen, en zodra je de richtingaanwijzer aanzet, geeft hij zelf weer gas, en wordt het sturen na de bocht weer overgenomen. Dit werkt best goed (meestal). 's Nachts werkt het systeem even goed als overdags.

Punt van kritiek vind ik hoe ver het systeem vooruit 'kijkt'. Bij file gaat hij pas vrij laat (en daarom agressief) remmen. Niet echt comfortabel. Daarom rem ik zelf altijd wat verder van te voren, maar daarmee deactiveer je (uiteraard) meteen DAP.

(geen ervaring met andere systemen trouwens).

Hier is YT kanaal van een Nederlander die o.a. hierover wat filmpjes van heeft gemaakt:
https://www.youtube.com/@IX3adventures

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• yajwacc
verkeerslicht schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 23:53:
@yajwacc
Punt van kritiek vind ik hoe ver het systeem vooruit 'kijkt'. Bij file gaat hij pas vrij laat (en daarom agressief) remmen. Niet echt comfortabel. Daarom rem ik zelf altijd wat verder van te voren, maar daarmee deactiveer je (uiteraard) meteen DAP.
En dat vooruitkijken is niet gerelateerd aan de adaptive cruise control settings? Want daar kun je wel instellen hoeveel afstand hij moet houden?

• jeeedeee
  • Nu online
yajwacc schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 08:45:
[...]

En dat vooruitkijken is niet gerelateerd aan de adaptive cruise control settings? Want daar kun je wel instellen hoeveel afstand hij moet houden?
Nee, dat is meer de afstand tot je voorganger. Ik merk het ook wel als ik de file in rij, dat ik hem eerst even van de cruise control af haal en zodoende wat meer afstand houd tot mijn voorganger. Hij heeft gewoon niet door dat er 4-5 auto's verder geremd wordt... Dat anticiperen zijn mensen toch nog steeds beter in :*) Als de file varieert tussen 70 km/u en 0 k,/u is zelf rijden een stuk comfortabeler. Als het max tussen de 0 en 40 km/u varieert, vind ik de cruisecontrol prima werken, wel wat meer afstand, en als er dan iemand tussen piept heb ik daar vrede mee. Als ik dat niet wil, zet ik de cruisecontrol wel uit, en plak ik alsnog op mijn voorganger :+

Al proefgereden? anders zal ik dat eens doen als ik jou was. Je kunt de DAP ook in de stad testen, door b.v. een traject met stoplichten en voorgangers te doen.

• yajwacc
Nee nog niet proefgereden, ik hoop vh weekend. Ja mijn huidige auto is overleden en nu moet je ineens iets anders uitzoeken, maar ik dwing mezelf om niet al te overhaast iets te doen ;) die filmpjes van https://www.youtube.com/@IX3adventures zijn wel heel verhelderend moet ik zeggen, top!

Er staan hier 3 potentiele kandidaten in de buurt, allemaal uit 2021 met resp 120K/95%, 140K/99% en ik vond er nog 1 met 130K/94,5%, alle 3 met DAP etc. die laatste heeft dan de 'minste' batterij maar wel weer een bijzonder fraai interieur.. keuzes keuzes keuzes.

[ Voor 31% gewijzigd door yajwacc op 08-10-2026 10:32 ]

• jvq

jvq

Zoveel rijders zoveel meningen... ik rij in ieder geval uitsluitend met DAP op de snelweg en zeker ook in de file. Het Lane Change Assist en Emergency Lane heb ik ook aangezet (gecodeerd) en gebruik ik altijd. Zeker nog 2026 wat mij betreft.

• yajwacc
jvq schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 11:27:
[...]
Het Lane Change Assist en Emergency Lane heb ik ook aangezet (gecodeerd)
Oh, is dat de lane change wat normaal uit staat in NL/EU? Maar dat is dus aan te zetten? Mag dat hier gedeeld worden of kun je een hint geven hoe dat werkt (dan komt het later wel een keer als ik de auto hier heb staan)

• jvq

jvq

yajwacc schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 11:30:
[...]

Oh, is dat de lane change wat normaal uit staat in NL/EU? Maar dat is dus aan te zetten? Mag dat hier gedeeld worden of kun je een hint geven hoe dat werkt (dan komt het later wel een keer als ik de auto hier heb staan)
Er zijn heel veel "bedrijfjes/mensen" die dat voor je kunnen doen voor 50-75 euro. Je kan het ook eenvoudig zelf doen met BimmerUtility en een dongle als je een heel klein beetje technisch bent. Na een Software-Update moet het weer opnieuw gedaan worden, maar dat zullen er niet veel meer zijn. Officieel is het niet toegestaan omdat de radarsensoren in de 4 hoeken van de auto een te gering bereik hebben volgens Europese regelgeving heb ik ooit eens gehoord. Dus gewoon zelf opletten.

• yajwacc
Ja ik had al eea gegoogled ;) komt wel goed. Nu even geen prio maar leuk om te weten dat dit soort dingen kunnen.

Zijn er nog specifieke pijnpunten aan een gebruikte ix3 uit 2021 met ca 100k+ op de teller? Draagarmen die verslijten, remmen die nooit gebruikt worden, van die dingen waar ik even alert op moet zijn? Pano dakken die lekken, raamrubbers die niet meer willen, roest op plekken die je nu niet ziet maar wel over 2 jaar als je er nu niks aan doet (ja ik ben italiaans gewend dat merk je meteen)... of gewoon sowieso een aankoopkeuring laten doen?

[ Voor 5% gewijzigd door yajwacc op 08-10-2026 12:57 ]

• dschoonman
Hahaha hier ook Italiaanse historie maar daar hoef je bij een ix3 niet echt bang voor te zijn volgens mij. Ik heb tot dusver alleen het raam rubber van het dakraam vervangen want die krimpen nogal eens en dan hoor je wat windgeruis (zie elders in dit topic) en verder schijnt er ook af en toe een soort hars uit de kofferklep op de achterbumper te kunnen lekken maar daar heb ik geen last van. Verder is hij iha volgens mij erg betrouwbaar.

• yajwacc
Net even bij 1 kandidaat wezen kijken... potverdorie mooi spul! Je stapt wel ergens in zeg... en een mooie hoge zit. Nog niet gereden, maandag even doen. Zag er allemaal super uit, vooral het interieur, maar alleen op alle 4 wielen lichte beschadigingen op die buitenste chromen velgrand, dat geeft meteen een hele onverzorgde indruk... en voor en achter verschillende banden maar ja dat is op zich niet zo erg. Is die velgrand simpel te herstellen? Kan dat losgehaald en vervangen ofzo? Anders is het een mooi onderhandelingspuntje :)

Kandidaat nr 2 was helaas net verkocht gisteren... nr 3 zal ik dan ook maar snel naar gaan kijken voor ie weg is ;)

[ Voor 3% gewijzigd door yajwacc op 08-10-2026 15:26 ]

Pagina: 1 ... 99 100 Laatste