Om hierop terug te komen, inmiddels mag ik mij sinds vorig weekend trotse bezitter noemen van een tweedehands iX3 (LCI 2021): High Executable, Sophistograu, met trekhaak en rhombicle interieurlijsten (volgens mij verder geen extra extra's). Net geen ton op de teller. Nu kan ik mooi mijn overtollige zonne-energie in de auto stoppen in plaats van weg te gooien in 2027. Laadpaal zelf vooraf geïnstalleerd, dus van alle gemakken voorzien.verkeerslicht schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 16:15:
[...]
Ik spaar nog even iets door, en mocht ik t.z.t. slagen dan deel ik dat uiteraard hier.
Viel mij trouwens op dat de diffuser aan de achterkant volledig zwart is. Ik heb dat niet eerder gezien, dus ik denk dat het iets customs is van de vorige eigenaar. De zij-grillen (of hoe dit ook heet), zijn dan weer een soort donkerblauw halftransparant, volgens mij ook niet standaard.
Qua rijden voelt de wagen meteen heel vertrouwd aan. Meeer dan genoeg power, lekker sturend, en ruim genoeg voor 't gezin. Een grote plus vind ik toch wel de bediening. Die voelt heel intuïtief en efficiënt. Het touchscreen hoef je haast niet aan te raken door de veelvuldigheid aan knoppen en de iDrive controller. Echt super. Assisted driving is ook rustgevend. Merk wel dat ik moet opletten met afwijkende situaties, zoals spitsstroken, dan worden niet allen situaties goed herkend. Ook jammer (maar begrijpelijk) is dat alle flauwe bochtjes ijzerenheinig gevolgd worden op plekken waar ik persoonlijk rechtuit zou rijden (kanaliseren).
Aandachtspunt is wellicht de actieradius. Toen de auto uitkwam 5 jaar geleden was 400km praktijkbereik gangbaar, maar nieuwere modellen zijn toch weer efficiënter en hebben een grotere batterij. Hoe dan ook, voor het meeste gebruik zal het gewoon volstaan. Ik heb inmiddels zo'n 800km afgelegd, en heb hierbij een verbruik van 17,5kWh/100km. Niet gek met die 20 inch wielen en redelijk fris weer. Ik was benieuwd of er nog winst te behalen valt met 19 inch wielen (of zelfs 18 inch als dat mogelijk zou zijn, met name in de winter interessant).
Volgens de BWM Car data is de SOH nog 99,97% wat natuurlijk onzin is, maar ik ben erg benieuwd of ik verder achter wat meer gegevens kan komen. Ik heb een OBDLink CX dongel, en ik heb Bimmerlink aangeschaft, maar ik kan niet verbinden voorbij de 22% (ECU verbinding faalt kennelijk). Was benieuwd of er anderen zijn die hier ook tegenaan zijn gelopen.
plaatje van het vehikel:
:strip_exif()/f/image/lFqZSMQflvJBVUTINdRw6H1k.png?f=user_large)
Dan nog een laatste vraag: Normaal gesproken rijd ik heel rustig, maar ik wilde toch even proberen wat er gebeurt bij plankgas (of eigenlijk plankstroom) op de snelweg. Ik merkte dat bij 160kmh de wagen wat oncontroleerbaar werd in het stuur (ik bleef maar corrigeren en kreeg de auto niet stabiel rechtuit), hier schrok ik eigenlijk wel van. Mijn oude Toyota Auris gaf geen krimp bij zo'n snelheid. Is dit herkenbaar, en wat zou dit kunnen veroorzaken?