DSK schreef op maandag 12 juli 2021 @ 22:16:
Hier reeds een iX3 van midden april. Ondertussen ~6000km op de teller.
Uitvoering is model impressive (high exec bij jullie denk ik) in Carbonswarz, dark shadow en zwarte afwerking binnenin.
Mijn impressie so far:
Vorige wagen was een F11 518d waar ik ongeveer 5 jaar mee heb gereden dus best wel gewend aan geraakt. Kwestie van een idee te geven van de voorganger en verwachtingen.
Het rijden:
Voor de iX3 had ik nog nooit met een elektrische wagen gereden. Enkel eens een heel klein stukje met een i3. Geen testrit met de iX3 gedaan, gezien deze nog niet beschikbaar was. Dit was dus een klein beetje een gok. Gezien de vele positieve reviews had ik hier niet echt schrik voor natuurlijk.
Mijn voorlopig conclusie is dat comfort echt op de eerste plaats staat. Je wordt uitgenodigd om rustig en beheerst te rijden en dat voelt eigenlijk best goed. Ook qua stilte en demping van alles op de weg is dit echt een upgrade van mijn vorige wagen. De adaptieve ophanging speelt hier waarschijnlijk ook wel een rol. Zitcomfort is ook goed en het luxe gevoel is er zeker.
Sportief rijden kan wel kan maar het gevoel mist een beetje Er is geen motorgeluid en al de rest is gedempt. De auto ligt echt heel goed op de weg, zeker voor zo'n hoog model. Op veel plaatsen kan ik bochten even snel nemen als met de 5 maar heb ik het gevoel dat ik trager ben. Acceleratie is zeker meer dan voldoende. Eerlijk gezegd vind ik het zelfs te veel. Na enkele korte seconden rij je altijd sneller dan toegelaten dus stopt de fun ook alweer.
Rijhulpmiddelen:
- Lane-assist werkt eigenlijk alleen echt op serieuze gewestwegen en de autosnelweg. Veel komt door (gebrek aan) infrastructuur maar toch. Dikwijls verdwijnen bijvoorbeeld de lijnen aan de rechterkant of is er op een kleine afstand een lijn van het fietspad waardoor de auto dit verkeer interpreteert en je dus verkeerd of vreemd rijdt. Ook bij regenweer of teveel zon op het wegdek stop de lane assist voortdurend, ook op de snelweg.
- Adaptive cruise control is nog steeds even goed/slecht als hetgeen ik had in mijn Golf 7 bijna 10 jaar geleden. Misschien zelfs wel slechter. Veel last van detectie van wagens die er niet zijn (bijvoorbeeld geparkeerde wagens of vrachtwagens die op de volgende rijstrook rijden).
- Snelheid herkennen gaat ook veel de mist in. Snelheid gaat terug naar de wettelijke snelheid bij ieder kruispunt als er geen bord staan maar dat lijkt de wagen niet te weten. Verkeersborden die op de achterkant van een vrachtwagen hangen zien als de aangegeven snelheid of zelfs borden voor gewicht (5t = 5km/h) aanzien als snelheidsborden...
Het is een beetje zoeken waar je wel en niet kunt gebruik van maken en waar je kunt op vertrouwen en waar niet. In de file werkt het dan wel weer echt zalig. Het is zeker een stuk ontspannender rijden.
Ergens had ik hier wel iets van evolutie/revolutie verwacht maar die is er dus niet. Veel dingen hebben zeker hun nut maar ik denk dat mijn verwachtingen misschien te hoog waren. Het is dat het onderdeel was van de model impressive want anders had ik hier wel een zuur gevoel bij gehad.
Elektrisch rijden:
Het verbruik, dat is zoals verwacht. Ik denk dat ik nu op een gemiddelde van 20-22kW/100km zit. Veel stukken hiervan zijn toch korte ritjes en grote stukken autosnelweg.
Het adaptief rijden (adaptief recupereren van energie afhankelijk van de verkeerssituatie) heb ik ~1000km geprobeerd maar dan toch uitgezet. In de meeste gevallen kon ik het wel voorspellen en merkte ik dat ik er soms zelfs op begon te rekenen. Alleen is het net niet altijd goed voorspelbaar of consistent en dat voelt dan weer vreemd. Hierna heb ik eerste de recuperatie op gemiddeld gezet en na een tijdje op hoog. Dat voelt, voor mij dan toch, het prettigst. Hierdoor kan ik bijna altijd met één pedaal rijden en gebruik ik zelden mijn rem. Brake mode werkt ook prettig alleen moet je hiervoor steeds de pook naar links zetten (zoals S-mode bij de klassieke automaat) en dat herhalen na parkeren of achteruit rijden.
De range voor mij in de praktijk, zonder echt mijn rijgedrag aan te passen, is rond de 340km. Ondertussen heb ik thuis ook een laadpaal waarmee ik aan 7.4kW kan laden (monofase 32A) dus dat is wel prettig. Verder ook af en toe eens aan de snellader gehangen voor langere trips en tot nu toe nog geen enkele keer de range en het laden als storend gevonden. Als gezin stopten we sowieso wel veel bij langere trips (wat voor een deel heeft meegespeeld in de keuze voor de wagen). Na een kwartier kan je meestal weer een heel stuk verder.
De range anxiety is er niet meer en ik laat de auto soms ook enkele dagen staan zonder in te pluggen. Ook valt het aanbod van laders en snelladers een heel stuk beter mee dan verwacht (ja, ook in Belgie). Onlangs een tripje gedaan naar de Ardennen en ik had op de 250km snelweg 5 snelladers op snelwegparkings dus niks om je zorgen over te maken. Dus hier geen speciale plannen voor moeten maken of omrijden. Gewoon gestopt waar we dan anders ook zouden doen en ingeplugd.
Hetgeen wel een stuk beter zou kunnen is de app en het bedienen op afstand. Je kan wel iets met de app maar het is te beperkt naar mijn mening. Het laden starten/stoppen kan alleen door een begintijd en een laadvenster in te stellen. (waarom niet gewoon start/stop?). Ook beperken van de laadstroom kan enkel in de wagen. Zelfde met klimatiseren. Dat kan gestart worden van op afstand maar de temperatuur kan niet ingesteld worden.
Andere:
- Iconic sounds (soort space-achtig geluid afhankelijk van je snelheid en rijmodus) heb ik na de eerste dagen uitgezet. Hoop echt niet dat iemand hier ook maar één € aan uitgeeft.
- Bediening met gebaren: werkt voor geen meter en totaal nutteloos (eigen mening) dus zelfde opmerking als hierboven
- Android auto had ik meer van verwacht. Vooral dat het niet schermvullend kan stoort me.
- Qua uiterlijk heb ik nog steeds gemengde gevoelens. Ik vind een gewone X3 meestal mooier. De grille die toe is vooraan is nog steeds vreemd en ook de achterkant kon stoerder
tl;dr: wagen is heel prettig om mee te rijden, het elektrisch rijden is prettig en de beperkte range stoort me (voorlopig) helemaal niet. De rijhulpsystemen, snufjes en app integratie konden een stuk beter.