Als er geen batterijconditionering (verwarming in de winter) in zit, dan is dat het probleem.
Nyland noemt dat 'cold-gating'
Nyland noemt dat 'cold-gating'
Je rijd waarschijnlijk net als ik een pre LCI versie, te herkennen aan de wat oudere achterlichten. Aan deze cold gating is niet zoveel te doen, probeer zelf wel eens 130-140 te rijden als ik weet dat ik genoeg range heb tot de stop. Maar meestal duurt het idd 12-15 minuten met deze kou voordat hij van 40 naar 150 schiet. In de zomer heb je hier minder tot geen last van, als de temperatuur boven de nul is heb je er ook niet zoveel last van op de eerste stop na. Dit jaar bij -4 van de wintersport gereden, de eerste keer duurde het 10-12 minuten, stops daarna rond de 5-7 minuten voordat hij op vol vermogen ging laden. Ik rijd hem meestal leeg tot zo’n 20-40 kilometer resterende range.Anman schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:52:
Goedemorgen,
Ik ben in het bezit van een ix3 uit begin 2021. Afgelopen week op wintersport geweest en naar aanleiding daarvan heb ik wat vragen over het (snel) opladen van de auto. Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen.
De snelheid waarmee de auto oplaadde was nogal wisselend, deze bleef veel rond de 70 kW hangen (ik zag 1 korte piek een keer op 123 kW). Eerst dacht ik dat dit kwam omdat ik de accu niet leeg genoeg had (na wat filmpjes bekeken te hebben van Bjorn Nyland) dus gisteren toevallig een lange rit gemaakt en de auto met een lading van 10% aan de Fastned lader gezet. Hij bleef toen 10 minuten lang hangen op 40 kW, schoot toen ineens heel kort naar 139kW en werd daarna een tijd stabiel op 121 kW.
Ik heb het idee dat dit ligt aan de temperatuur van de accu, deze zou toch na het rijden van ruim 300km warm genoeg moeten zijn?
Bij de test gisteren niet de lader in de auto navi gezet, mogelijk maakt dat nog verschil (ook al vertelde de BMW dealer bij de buurt mij dat deze uitvoering nog geen batterij verwarming functie zou hebben?).
Sowieso valt de BMW navigatie mij wat tegen. Toen ik de wintersport locatie in plande in de app gaf hij netjes een aantal laadstops aan, maar bij het overzetten naar de auto waren die verdwenen en deed de auto alsof die tussenstops er niet waren.
Ik heb de hele wintersport rit uiteindelijk gereden op google maps en ben bij range onder de 100km simpelweg naar de eerste de beste snellader gereden die ik tegen kwam. Maar dat resulteerde dus best in lange laadtijden omdat die aanloop naar een hoger vermogen zo lang was...
Doe ik iets verkeerd of is dit een beperking van de auto?
Duidelijk cold gating dit is dezelfde curve als ik meestal heb, helaas niks aan te doen.Anman schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:41:
Nog vergeten foto van de laadcurve bij te voegen...
[Afbeelding]
BMW iX3 Pre-LCI Bouwjaren
De pre-LCI versie van de BMW iX3 (G08) heeft de volgende bouwjaren:
Bouwjaar 2020-2021
Details:
Productiestart: September 20201
LCI (facelift): Augustus 20212
Pre-LCI periode: Eigenlijk heel kort - slechts ongeveer 1 jaar
De pre-LCI iX3 werd dus geproduceerd vanaf eind 2020 tot medio 2021, waarna de LCI-versie (Life Cycle Impulse/facelift) al werd aangekondigd in augustus 2021. Dit is opvallend snel voor een BMW-facelift - zelfs nog voordat de eerste pre-facelift exemplaren het Verenigd Koninkrijk bereikten3.
Voor de Nederlandse markt betekent dit dat pre-LCI exemplaren voornamelijk bouwjaar 2021 hebben (eerste helft van 2021).
Kan mij indenken dat je baalt, desalniettemin heb je een erg fijne auto, maar in de winter is het erg balen. Merk wel dat bv bij IONITY en Fastned het alsnog redelijk snel gaat. Afgelopen zomer heb ik 1200 kilometer in 1 dag kunnen doen, dus dan valt het mee.Anman schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 13:08:
Bedankt voor jullie reacties.
Blijkbaar is er inderdaad een LCI update geweest in de loop van 2021, zie hieronder. Dat er eind 2022 een wat uitgebreidere facelift was ik wel tegen gekomen maar dit niet. Mooi balen, want ook niet op gelet bij de proefritten. Veel reviews (waaronder die van Nyland) zijn wel uit 2021 maar blijkbaar dus van na de LCI update...)
Mijne is van november 2021 maar heeft de LCI niet (is dan blijkbaar nog geproduceerd in de oude batch maar pas een stuk later op kenteken gezet)...
[...]
Ik heb mijn BMW iX3 vlak voor het nieuwe jaar besteld (31 december). De huidige prognose voor levering is week 35. Er werd wel gezegd dat het eventueel iets eerder kan zijn als de fabriek op volle toeren draait, maar ik zet mijn hoop daar niet te hoog op.Bart Simpson schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:17:
[...]
De terugkoppeling naar de leasemij is week 27 2026.
Hier ook een pre-LCI en in de winter ook last van. Ik probeer de accu zelf net voor snelladen nog even op zijn donder te geven dus in Sport paar keer vol accelereren en afremmen op de motor. Helpt een beetje maar komt zelden voor dat we snelladen in de winter. Ik wil wel aangeven dat met een 150-175 snellader je geen 150kWh gaat halen hiervoor heb je een snellere nodig. Op Fastned staat de grafiek. Hij staat iedere dag met volle accu voor de deur en zonder problemen. Je moet eens kijken op Autoscout en naar IX3 en wat de accu degredatie is. Ik denk dat er een top accu inhangt want zelfs met 175.000 km is 96% geen uitzondering. Super de luze rijden 2e hands voor de prijs van een Dacia of Fiat 500.Anman schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:52:
Goedemorgen,
Ik ben in het bezit van een ix3 uit begin 2021. Afgelopen week op wintersport geweest en naar aanleiding daarvan heb ik wat vragen over het (snel) opladen van de auto. Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen.
De snelheid waarmee de auto oplaadde was nogal wisselend, deze bleef veel rond de 70 kW hangen (ik zag 1 korte piek een keer op 123 kW). Eerst dacht ik dat dit kwam omdat ik de accu niet leeg genoeg had (na wat filmpjes bekeken te hebben van Bjorn Nyland) dus gisteren toevallig een lange rit gemaakt en de auto met een lading van 10% aan de Fastned lader gezet. Hij bleef toen 10 minuten lang hangen op 40 kW, schoot toen ineens heel kort naar 139kW en werd daarna een tijd stabiel op 121 kW.
Ik heb het idee dat dit ligt aan de temperatuur van de accu, deze zou toch na het rijden van ruim 300km warm genoeg moeten zijn?
Bij de test gisteren niet de lader in de auto navi gezet, mogelijk maakt dat nog verschil (ook al vertelde de BMW dealer bij de buurt mij dat deze uitvoering nog geen batterij verwarming functie zou hebben?).
Sowieso valt de BMW navigatie mij wat tegen. Toen ik de wintersport locatie in plande in de app gaf hij netjes een aantal laadstops aan, maar bij het overzetten naar de auto waren die verdwenen en deed de auto alsof die tussenstops er niet waren.
Ik heb de hele wintersport rit uiteindelijk gereden op google maps en ben bij range onder de 100km simpelweg naar de eerste de beste snellader gereden die ik tegen kwam. Maar dat resulteerde dus best in lange laadtijden omdat die aanloop naar een hoger vermogen zo lang was...
Doe ik iets verkeerd of is dit een beperking van de auto?
Hier exact hetzelfde meegemaakt (2023 LCI). Normaal maakt de navigatie zelf een route met alle tussenstops maar deze keer lukte het niet. Later op de rit wel. Het lijkt erop dat dat niet lukt als op het moment van het inplannen de optimale laders langs de route allemaal volzet zijn.Anman schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:52:
Dat is wel wat knullig.GigaTexel_BE schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 15:57:
[...]
Hier exact hetzelfde meegemaakt (2023 LCI). Normaal maakt de navigatie zelf een route met alle tussenstops maar deze keer lukte het niet. Later op de rit wel. Het lijkt erop dat dat niet lukt als op het moment van het inplannen de optimale laders langs de route allemaal volzet zijn.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2026
•
Hosting door TrueFullstaq