• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-01 20:06
Als er geen batterijconditionering (verwarming in de winter) in zit, dan is dat het probleem.
Nyland noemt dat 'cold-gating'

• Anman
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07:24
Nog vergeten foto van de laadcurve bij te voegen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MpeFNp8oqlJhy4RT5wuKjmkRpvU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/flXUvlYDXySfXNjf5S7wKlPA.png?f=fotoalbum_large

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:15
Anman schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:52:
Goedemorgen,

Ik ben in het bezit van een ix3 uit begin 2021. Afgelopen week op wintersport geweest en naar aanleiding daarvan heb ik wat vragen over het (snel) opladen van de auto. Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen.

De snelheid waarmee de auto oplaadde was nogal wisselend, deze bleef veel rond de 70 kW hangen (ik zag 1 korte piek een keer op 123 kW). Eerst dacht ik dat dit kwam omdat ik de accu niet leeg genoeg had (na wat filmpjes bekeken te hebben van Bjorn Nyland) dus gisteren toevallig een lange rit gemaakt en de auto met een lading van 10% aan de Fastned lader gezet. Hij bleef toen 10 minuten lang hangen op 40 kW, schoot toen ineens heel kort naar 139kW en werd daarna een tijd stabiel op 121 kW.

Ik heb het idee dat dit ligt aan de temperatuur van de accu, deze zou toch na het rijden van ruim 300km warm genoeg moeten zijn?
Bij de test gisteren niet de lader in de auto navi gezet, mogelijk maakt dat nog verschil (ook al vertelde de BMW dealer bij de buurt mij dat deze uitvoering nog geen batterij verwarming functie zou hebben?).

Sowieso valt de BMW navigatie mij wat tegen. Toen ik de wintersport locatie in plande in de app gaf hij netjes een aantal laadstops aan, maar bij het overzetten naar de auto waren die verdwenen en deed de auto alsof die tussenstops er niet waren.
Ik heb de hele wintersport rit uiteindelijk gereden op google maps en ben bij range onder de 100km simpelweg naar de eerste de beste snellader gereden die ik tegen kwam. Maar dat resulteerde dus best in lange laadtijden omdat die aanloop naar een hoger vermogen zo lang was...

Doe ik iets verkeerd of is dit een beperking van de auto?
Je rijd waarschijnlijk net als ik een pre LCI versie, te herkennen aan de wat oudere achterlichten. Aan deze cold gating is niet zoveel te doen, probeer zelf wel eens 130-140 te rijden als ik weet dat ik genoeg range heb tot de stop. Maar meestal duurt het idd 12-15 minuten met deze kou voordat hij van 40 naar 150 schiet. In de zomer heb je hier minder tot geen last van, als de temperatuur boven de nul is heb je er ook niet zoveel last van op de eerste stop na. Dit jaar bij -4 van de wintersport gereden, de eerste keer duurde het 10-12 minuten, stops daarna rond de 5-7 minuten voordat hij op vol vermogen ging laden. Ik rijd hem meestal leeg tot zo’n 20-40 kilometer resterende range.

Mocht dit jaar een nieuwe lease auto uitzoeken, maar moet eerlijk zeggen dat ik buiten het cold gating de auto nog perfect vind rijden en heb dus nog een jaartje verlengd. Wel zou ik als ik hem privé zou kopen voor een LCI gaan, puur en alleen omdat die wel voorverwarmen van de accu ondersteund. Betaal daar graag wat extra voor.

• jeeedeee
Anman schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:41:
Nog vergeten foto van de laadcurve bij te voegen...

[Afbeelding]
Duidelijk cold gating dit is dezelfde curve als ik meestal heb, helaas niks aan te doen.

• Anman
Bedankt voor jullie reacties.
Blijkbaar is er inderdaad een LCI update geweest in de loop van 2021, zie hieronder. Dat er eind 2022 een wat uitgebreidere facelift was ik wel tegen gekomen maar dit niet. Mooi balen, want ook niet op gelet bij de proefritten. Veel reviews (waaronder die van Nyland) zijn wel uit 2021 maar blijkbaar dus van na de LCI update...)
Mijne is van november 2021 maar heeft de LCI niet (is dan blijkbaar nog geproduceerd in de oude batch maar pas een stuk later op kenteken gezet)...
BMW iX3 Pre-LCI Bouwjaren
De pre-LCI versie van de BMW iX3 (G08) heeft de volgende bouwjaren:

Bouwjaar 2020-2021

Details:
Productiestart: September 20201
LCI (facelift): Augustus 20212
Pre-LCI periode: Eigenlijk heel kort - slechts ongeveer 1 jaar
De pre-LCI iX3 werd dus geproduceerd vanaf eind 2020 tot medio 2021, waarna de LCI-versie (Life Cycle Impulse/facelift) al werd aangekondigd in augustus 2021. Dit is opvallend snel voor een BMW-facelift - zelfs nog voordat de eerste pre-facelift exemplaren het Verenigd Koninkrijk bereikten3.

Voor de Nederlandse markt betekent dit dat pre-LCI exemplaren voornamelijk bouwjaar 2021 hebben (eerste helft van 2021).

• jeeedeee
Anman schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 13:08:
Bedankt voor jullie reacties.
Blijkbaar is er inderdaad een LCI update geweest in de loop van 2021, zie hieronder. Dat er eind 2022 een wat uitgebreidere facelift was ik wel tegen gekomen maar dit niet. Mooi balen, want ook niet op gelet bij de proefritten. Veel reviews (waaronder die van Nyland) zijn wel uit 2021 maar blijkbaar dus van na de LCI update...)
Mijne is van november 2021 maar heeft de LCI niet (is dan blijkbaar nog geproduceerd in de oude batch maar pas een stuk later op kenteken gezet)...

[...]
Kan mij indenken dat je baalt, desalniettemin heb je een erg fijne auto, maar in de winter is het erg balen. Merk wel dat bv bij IONITY en Fastned het alsnog redelijk snel gaat. Afgelopen zomer heb ik 1200 kilometer in 1 dag kunnen doen, dus dan valt het mee.

• Tanako
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:53
Bart Simpson schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:17:
[...]

De terugkoppeling naar de leasemij is week 27 2026.
Ik heb mijn BMW iX3 vlak voor het nieuwe jaar besteld (31 december). De huidige prognose voor levering is week 35. Er werd wel gezegd dat het eventueel iets eerder kan zijn als de fabriek op volle toeren draait, maar ik zet mijn hoop daar niet te hoog op.

• RonnyP
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 09-01 11:11
Goedemorgen,

Ik ben in het bezit van een ix3 uit begin 2021. Afgelopen week op wintersport geweest en naar aanleiding daarvan heb ik wat vragen over het (snel) opladen van de auto. Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen.

De snelheid waarmee de auto oplaadde was nogal wisselend, deze bleef veel rond de 70 kW hangen (ik zag 1 korte piek een keer op 123 kW). Eerst dacht ik dat dit kwam omdat ik de accu niet leeg genoeg had (na wat filmpjes bekeken te hebben van Bjorn Nyland) dus gisteren toevallig een lange rit gemaakt en de auto met een lading van 10% aan de Fastned lader gezet. Hij bleef toen 10 minuten lang hangen op 40 kW, schoot toen ineens heel kort naar 139kW en werd daarna een tijd stabiel op 121 kW.

Ik heb het idee dat dit ligt aan de temperatuur van de accu, deze zou toch na het rijden van ruim 300km warm genoeg moeten zijn?
Bij de test gisteren niet de lader in de auto navi gezet, mogelijk maakt dat nog verschil (ook al vertelde de BMW dealer bij de buurt mij dat deze uitvoering nog geen batterij verwarming functie zou hebben?).

Sowieso valt de BMW navigatie mij wat tegen. Toen ik de wintersport locatie in plande in de app gaf hij netjes een aantal laadstops aan, maar bij het overzetten naar de auto waren die verdwenen en deed de auto alsof die tussenstops er niet waren.
Ik heb de hele wintersport rit uiteindelijk gereden op google maps en ben bij range onder de 100km simpelweg naar de eerste de beste snellader gereden die ik tegen kwam. Maar dat resulteerde dus best in lange laadtijden omdat die aanloop naar een hoger vermogen zo lang was...

Hier ook een pre-LCI en in de winter ook last van. Ik probeer de accu zelf net voor snelladen nog even op zijn donder te geven dus in Sport paar keer vol accelereren en afremmen op de motor. Helpt een beetje maar komt zelden voor dat we snelladen in de winter. Ik wil wel aangeven dat met een 150-175 snellader je geen 150kWh gaat halen hiervoor heb je een snellere nodig. Op Fastned staat de grafiek. Hij staat iedere dag met volle accu voor de deur en zonder problemen. Je moet eens kijken op Autoscout en naar IX3 en wat de accu degredatie is. Ik denk dat er een top accu inhangt want zelfs met 175.000 km is 96% geen uitzondering. Super de luze rijden 2e hands voor de prijs van een Dacia of Fiat 500.

• GigaTexel_BE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-01 11:04

GigaTexel_BE

AMD MP²

Hier exact hetzelfde meegemaakt (2023 LCI). Normaal maakt de navigatie zelf een route met alle tussenstops maar deze keer lukte het niet. Later op de rit wel. Het lijkt erop dat dat niet lukt als op het moment van het inplannen de optimale laders langs de route allemaal volzet zijn.

Siesteem Spekkies!

• Anman
GigaTexel_BE schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 15:57:
[...]

Hier exact hetzelfde meegemaakt (2023 LCI). Normaal maakt de navigatie zelf een route met alle tussenstops maar deze keer lukte het niet. Later op de rit wel. Het lijkt erop dat dat niet lukt als op het moment van het inplannen de optimale laders langs de route allemaal volzet zijn.
Dat is wel wat knullig.
Warmt in jou model de accu ook op op het moment dat je een laadstation in plant in de route via google maps of iets dergelijks?

• dencoupe
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22-01 16:57
ben ik de enige die dit topic nu een beetje rommelig vind?

Het gaat over de 'oude' iX3 en de Neue klasse iX3, berichten door elkaar is bijna geen touw aan vast te knopen over welke het gaat. Dat gaat straks als de Neue er is helemaal voor verwarring zorgen.

Kan er voor de Neue klasse geen nieuw topic geopend worden?

• Klinkschakel
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22-01 19:40
Start iemand dan een nieuw topic? Denk iemand die een iX3 neue klasse in bestelling heeft?

• dencoupe
er is inmiddels een topic voor de neue klasse iX3

https://gathering.tweaker...essages/2323984?newPost=1

• Carman1971
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23:05
Blijkbaar het zelfde idee op het zelfde moment :)
Het grote BMW iX3 neue klasse 2026 NA5 topic

• dencoupe
ik was net iets eerder ;)

Heb gevraagd om mijn topic te sluiten (wist niet of ik dit zelf kon). In het andere topic wordt al meer gepost.

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 09:01
jeeedeee schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:48:
[...]

... probeer zelf wel eens 130-140 te rijden als ik weet dat ik genoeg range heb tot de stop.
Vergeet het idee dat snel rijden helpt om je accu warm te krijgen. Ik heb zelf een BMW i4 en er steekt een OBD-lezer permanent in de OBD-poort. Ik kan dus in real life de temperatuur uitlezen. Bij een autosnelweg rit van 50km aan 120km/h zie ik, bij koud weer, de accutemperatuur hoogstens met 1-2 graden stijgen... Je kan natuurlijk nog veel sneller rijden, maar denk maar niet dat er 10 graden bijkomt...

Snelladen daarentegen laat de temperatuur wel snel stijgen.... maar dat kan maar als de accu reeds warm is, minstens 25 graden en liefst 35...

De accu voorverwarmen blijft de enige garantie dat je kan snelladen, bij niet-zomerse temperaturen.

[ Voor 6% gewijzigd door Scientific op 08-01-2026 18:32 ]

• jeeedeee
@Scientific thanks voor de tip! Dan zal ik dat dan maar niet meer doen, want je moet het er uiteindelijk toch ook weer bijladen :) En de volgende elektrische auto wordt er 1 MET pre-conditioning.

• Anman
@Scientific bedankt.
Wat me ook is opgevallen dat de tweede snellaad sessie in een langere rit aanmerkelijk sneller ging. Alsof er nog warmte in de accu zat van de vorige. Heb je dat ook wel eens gezien?

• Scientific
Anman schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 19:00:
@Scientific bedankt.
Wat me ook is opgevallen dat de tweede snellaad sessie in een langere rit aanmerkelijk sneller ging. Alsof er nog warmte in de accu zat van de vorige. Heb je dat ook wel eens gezien?
Uiteraard blijft de accu lang warm, het gaat om zo’n 500-600kg massa schat ik. Dat warmt dus niet snel/gemakkelijk op en koelt dus ook niet snel af, tenzij de accu-koeling actief werkt - wat in de zomer na een snellaadsessie meestal wel gebeurt bvb (in de zomer zie ik na een tiental minuten snelladen - dat begint soms aan >200kw - soms tot ongeveer 45 graden). Hoger gaat het niet, dan komt de koeling tussen - en/of de laadsnelheid verder omlaag.
Ook na het snelladen blijft de wagen de accu koelen in de zomer, tot de temperatuur ongeveer onder de 35 graden is gebracht.

• Anman
Interssant.
Eigenlijk zou je dus vlak voor vertrek van een lange koude rit de auto nog moeten snelladen zodat er vast warmte in de accu zit die je dan daarna kunt gebruiken om de laadstops onderweg te versnellen…

• RonnyP
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 09-01 11:11
Scientific schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 18:31:
[...]

Vergeet het idee dat snel rijden helpt om je accu warm te krijgen. Ik heb zelf een BMW i4 en er steekt een OBD-lezer permanent in de OBD-poort. Ik kan dus in real life de temperatuur uitlezen. Bij een autosnelweg rit van 50km aan 120km/h zie ik, bij koud weer, de accutemperatuur hoogstens met 1-2 graden stijgen... Je kan natuurlijk nog veel sneller rijden, maar denk maar niet dat er 10 graden bijkomt...

Snelladen daarentegen laat de temperatuur wel snel stijgen.... maar dat kan maar als de accu reeds warm is, minstens 25 graden en liefst 35...

De accu voorverwarmen blijft de enige garantie dat je kan snelladen, bij niet-zomerse temperaturen.
Dan moet je maar eens paar keer vol acceleren en daarna afremmen in de B stand dan zie ik op mijn OBD app temparatuur dus flink oplopen. Doe je dit heel vaak dan gaat airco zelfs koude lucht blazen om te koelen. (IX3 probleem) Denk niet dat I4 zelfde is als een pre-LCI qua opzet ook gezien die het koude probleem ook niet heeft. Zo groot is het probleem ook weer niet want we laden bijna nooit bij een HPC lader en voor wintersport en kou moet je mij niet bellen :)

• mdeiman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21-01 20:20

mdeiman

Projet 45

Goedemorgen,

Soms helpt het ook domweg van laadplek te veranderen. Fastned is ook niet altijd fast. Ligt dus ook wel erg aan de provider.

Shit happens.

• Scientific
RonnyP schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:11:
[...]

Dan moet je maar eens paar keer vol acceleren en daarna afremmen in de B stand dan zie ik op mijn OBD app temparatuur dus flink oplopen. Doe je dit heel vaak dan gaat airco zelfs koude lucht blazen om te koelen. (IX3 probleem) Denk niet dat I4 zelfde is als een pre-LCI qua opzet ook gezien die het koude probleem ook niet heeft. Zo groot is het probleem ook weer niet want we laden bijna nooit bij een HPC lader en voor wintersport en kou moet je mij niet bellen :)
De warmte-generatie neemt exponentieel toe met de stroom, dus bij extreem accelereren zal er inderdaad exponentieel meer warmte gecreëerd worden dan bij een constante snelheid. Maar het is niet bepaald een werkbare strategie...

Overigens: afremmen in B-stand, of D-stand (en dus wellicht met het rempedaal), dat maakt allemaal geen verschil. De auto regenereert als hij kan en gebruikt de remmen als het moet...

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:25
Gewoon een half uurtje op voorhand de batterij voorverwarmen... is meestal voldoende.

• Korre
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 06:52
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rws60q5a-3_BoogsylY_IZLjtmg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B5YXXGbo09FyuU2hZc0XiSnG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iPOlqKdyXUinEQ1JWIdnKzxwQW8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mrOu82GE8pUEVM5CJmDPzuNj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DFjK0T_6iFQCR19UtKGYZXN0QDU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2I7zvg9g8NHw2OZSuMGVaLNo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2avc7aOoKxVuyf7l1vC2MhtavyY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/of7bBFC6AhY1XE1Rz6Khmh8y.jpg?f=fotoalbum_large

Deze morgen eindelijk eens kunnen bekijken. Indrukwekkende auto.

• mdeiman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21-01 20:20

mdeiman

Projet 45

Ben wel erg benieuwd hoeveel kinderziektes je kunt verwachten met een dergelijke nieuwe iX3.
Zou de software al grotendeels bestaand zijn of ook vrijwel nieuw?

Shit happens.

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik ben aan 't kijken om een tweedehands EV aan te schaffen. De iX3 lijkt een goede kanshebber, omdat het voor mijn situatie veel vinkjes zet. Ik zit niet op de schopstoel, dus heb de mogelijkheid om even te wachten.

Ik heb een paar vragen waar mensen hier vast raad mee weten:
  1. Is de achterbank goed te doen met 3 (nu nog jonge kinderen)? Ik wil graag een tijdje blijven rijden in de auto. Als de oudste over 10 jaar 18 is moet het ook nog gaan. Ik weet dat er een middentunnel in zit, maar de vraag is hoe erg het in de praktijk is.
  2. Is het financieel verstandig om nu toe te slaan? m.a.w. wordt het aanbod nog groter dan het nu is gezien de aflopende leasecontracten?
  3. zijn er zaken waarop gelet moet worden bij tweedehands aanschaf? Bijvoorbeeld dingen die bekend zijn stuk te kunnen gaan en veel geld kosten? Voor zover ik kon vinden lijkt de ix3 super betrouwbaar.
  4. Ten laatste: hoe belangrijk is het verschil tussen de 2020-2021, en de 2021-2025 (LCI) variant? Als het display alleen maar groter is geworden maar dezelfde functionaliteit biedt, en de gril iets mooier is, dan vind ik dat wat minder belangrijk dan als er bijvoorbeeld een betere accuconditionering zou zijn toegepast

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• jeeedeee
verkeerslicht schreef op maandag 12 januari 2026 @ 13:45:
Ik ben aan 't kijken om een tweedehands EV aan te schaffen. De iX3 lijkt een goede kanshebber, omdat het voor mijn situatie veel vinkjes zet. Ik zit niet op de schopstoel, dus heb de mogelijkheid om even te wachten.

1. Is de achterbank goed te doen met 3 (nu nog jonge kinderen)? Ik wil graag een tijdje blijven rijden in de auto. Als de oudste over 10 jaar 18 is moet het ook nog gaan. Ik weet dat er een middentunnel in zit, maar de vraag is hoe erg het in de praktijk is.
  2. Is het financieel verstandig om nu toe te slaan? m.a.w. wordt het aanbod nog groter dan het nu is gezien de aflopende leasecontracten?
  3. zijn er zaken waarop gelet moet worden bij tweedehands aanschaf? Bijvoorbeeld dingen die bekend zijn stuk te kunnen gaan en veel geld kosten? Voor zover ik kon vinden lijkt de ix3 super betrouwbaar.
  4. Ten laatste: hoe belangrijk is het verschil tussen de 2020-2021, en de 2021-2025 (LCI) variant? Als het display alleen maar groter is geworden maar dezelfde functionaliteit biedt, en de gril iets mooier is, dan vind ik dat wat minder belangrijk dan als er bijvoorbeeld een betere accuconditionering zou zijn toegepast
Als pre-LCI rijder ben ik heel tevreden over de auto, de afgelopen 4 jaar weinig issues gehad. De laadklep blijft na 4 jaar wel af en toe hangen, daar moet ik nog naar laten kijken. Cold gating vind ik wel een issue bij de pre-LCI, daar had ik afgelopen wintersport weer veel last van. Ga je niet op wintersport, dan kan je overwegen om de pre-LCI te nemen, zie ik gemiddeld toch een paar duizend euro goedkoper dan de LCI versies.

Wat is je budget, en als je er wat langer mee wil doen, bedenk dan eens hoeveel km je in totaal wilt gaan rijden? Dan kan je ook bedenken hoeveel afschrijving je per maand acceptabel vind...

• verkeerslicht
  • Niet online
jeeedeee schreef op maandag 12 januari 2026 @ 13:57:
[...]

Als pre-LCI rijder ben ik heel tevreden over de auto, de afgelopen 4 jaar weinig issues gehad. De laadklep blijft na 4 jaar wel af en toe hangen, daar moet ik nog naar laten kijken. Cold gating vind ik wel een issue bij de pre-LCI, daar had ik afgelopen wintersport weer veel last van. Ga je niet op wintersport, dan kan je overwegen om de pre-LCI te nemen, zie ik gemiddeld toch een paar duizend euro goedkoper dan de LCI versies.

Wat is je budget, en als je er wat langer mee wil doen, bedenk dan eens hoeveel km je in totaal wilt gaan rijden? Dan kan je ook bedenken hoeveel afschrijving je per maand acceptabel vind...
Dank voor je antwoord.

Wat betekent de cold gating in de praktijk? hoe lang sta je bijv. te wachten van 10-80%?

Budget is beetje afhankelijk van hoe lang ik doorspaar ;) ik wil niet hoeven lenen, en m'n huidige budget is atm. 26.000 (max). Maar voor 't zelfde geldt worden de pre-lci modellen wat goedkoper als het aanbod LCI wat toeneemt wordt over een paar maandjes.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• JTB81
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:47
Ik kan niet op alle vragen antwoord geven, maar ik doe een poging:
1 Geen idee, ik heb 2 jonge kinderen, maar die ervaren veel ruimte achterin (ik ben zelf 192, maar er blijft meer dan voldoende beenruimte over achterin, ook voor volwassenen).
2 Het aanbod LCI zal wel groter worden. Ik heb enkele maanden geleden een vroege LCI privé gekocht. Ik vind die qua uiterlijk vele malen mooier (verlichting voor en achter, strakker interieur, M-stuur). Om eerlijk te zijn rijd de pre-LCI veel beter, het onderstel is veel comfortabeler afgeveerd dan de M-sport LCI die ik heb.
3 Wat ik gelezen heb is dat er nog wel eens een koplamp wil sneuvelen en dat die stervensduur zijn. Ook lees je wel redelijk wat mensen waarvan de rechter buitenspiegel niet altijd uitklapt. Ik heb dat euvel ook en ik laat de spiegels niet altijd meer in- en uitklappen. De auto staat bij mij binnen dus is ook geen noodzaak toe.Voor de rest lijkt het een redelijk probleemloze auto.
4 Ja ik heb hierboven daar al iets over gezegd. Wel is het zo dat het voorverwarmen van de accu niet bij alle pre-LCI's kan. Ik gebruik snelladen nauwelijks dus voor mij zou dat geen issue zijn. Ik vind het uiterlijk van de LCI vooral frisser, moderner. Zowel van binnen als van buiten.

Ik denk overigens wel dat het afschrijfkanonnen zijn, maar daar kijk ik maar niet naar. Toen ik een paar maanden geleden in de oriëntatiefase zat kwam ik er bij lange na niet met 26.000 euro voor nette pre-LCI met minder dan 80.000 op de teller. Ik heb destijds de goedkoopste LCI gekocht in Nederland met net geen 80.000 op de teller en die tikte net niet de 40K aan.

www.tweakers.net/gallery/107938/sys

• verkeerslicht
  • Niet online
JTB81 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 14:20:
Ik kan niet op alle vragen antwoord geven, maar ik doe een poging:
1 Geen idee, ik heb 2 jonge kinderen, maar die ervaren veel ruimte achterin (ik ben zelf 192, maar er blijft meer dan voldoende beenruimte over achterin, ook voor volwassenen).
2 Het aanbod LCI zal wel groter worden. Ik heb enkele maanden geleden een vroege LCI privé gekocht. Ik vind die qua uiterlijk vele malen mooier (verlichting voor en achter, strakker interieur, M-stuur). Om eerlijk te zijn rijd de pre-LCI veel beter, het onderstel is veel comfortabeler afgeveerd dan de M-sport LCI die ik heb.
3 Wat ik gelezen heb is dat er nog wel eens een koplamp wil sneuvelen en dat die stervensduur zijn. Ook lees je wel redelijk wat mensen waarvan de rechter buitenspiegel niet altijd uitklapt. Ik heb dat euvel ook en ik laat de spiegels niet altijd meer in- en uitklappen. De auto staat bij mij binnen dus is ook geen noodzaak toe.Voor de rest lijkt het een redelijk probleemloze auto.
4 Ja ik heb hierboven daar al iets over gezegd. Wel is het zo dat het voorverwarmen van de accu niet bij alle pre-LCI's kan. Ik gebruik snelladen nauwelijks dus voor mij zou dat geen issue zijn. Ik vind het uiterlijk van de LCI vooral frisser, moderner. Zowel van binnen als van buiten.

Ik denk overigens wel dat het afschrijfkanonnen zijn, maar daar kijk ik maar niet naar. Toen ik een paar maanden geleden in de oriëntatiefase zat kwam ik er bij lange na niet met 26.000 euro voor nette pre-LCI met minder dan 80.000 op de teller. Ik heb destijds de goedkoopste LCI gekocht in Nederland met net geen 80.000 op de teller en die tikte net niet de 40K aan.
Dank voor je uitgebreide punten.
Wat je laatste punt betreft, nu ook niet hoor, laagste km-stand die ik zag binnen die prijscategorie was 110k.
Ja, afschrijven dat doen ze wel. De techniek ontwikkelt ook zo hard, dat ik vermoed dat een tweedehandse ix3 over 10 jaar een soort van afgeschreven is, batterij op, meer dan 1 eigenaar in de geschiedenis enz. Verder heeft de hogere MRB in 2026 ook wat gedaan, alsmede de introductie van de "neue klasse".

Interessant punt wat je noemde over rijcomfort. Zijn alle LCI's stugger afgeveerd dan de voorganger, of heeft dat te maken met het M-Sport pakket wat je noemde? want dat laatste was ook een optie op de pre-LCI. Verder ben ik het volledig met je eens dat de update veel beter oogt van binnen en buiten, voor mij is dat wel wikken/wegen omdat het best wat met de prijs doet.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• JTB81
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:47
verkeerslicht schreef op maandag 12 januari 2026 @ 14:44:
[...]

Dank voor je uitgebreide punten.
Wat je laatste punt betreft, nu ook niet hoor, laagste km-stand die ik zag binnen die prijscategorie was 110k.
Ja, afschrijven dat doen ze wel. De techniek ontwikkelt ook zo hard, dat ik vermoed dat een tweedehandse ix3 over 10 jaar een soort van afgeschreven is, batterij op, meer dan 1 eigenaar in de geschiedenis enz. Verder heeft de hogere MRB in 2026 ook wat gedaan, alsmede de introductie van de "neue klasse".

Interessant punt wat je noemde over rijcomfort. Zijn alle LCI's stugger afgeveerd dan de voorganger, of heeft dat te maken met het M-Sport pakket wat je noemde? want dat laatste was ook een optie op de pre-LCI. Verder ben ik het volledig met je eens dat de update veel beter oogt van binnen en buiten, voor mij is dat wel wikken/wegen omdat het best wat met de prijs doet.
Ja dat m-sport pakket op de pre-lci was een beetje een apart pakket, geen m-stuur, wel adaptief onderstel, geen uiterlijke m-kenmerken. Ik vind de lci die ik heb in ieder geval een stuk harder afgeveerd dat de pre-lci met m-sport die ik daarvoor proefgereden heb. Volgens mij zijn in Nederland bijna alle lci modellen die met 20 inch wielen en m-sport. Ik zie hier in de grensstreek nog wel regelmatig belgische of duitse ix3's rondrijden met de 19 inch velgen zonder m-sport. Of daar qua comfort verschil in zit kan ik je niet vertellen.

[ Voor 10% gewijzigd door JTB81 op 12-01-2026 15:06 ]

www.tweakers.net/gallery/107938/sys

• jeeedeee
verkeerslicht schreef op maandag 12 januari 2026 @ 14:01:
[...]

Dank voor je antwoord.

Wat betekent de cold gating in de praktijk? hoe lang sta je bijv. te wachten van 10-80%?

Budget is beetje afhankelijk van hoe lang ik doorspaar ;) ik wil niet hoeven lenen, en m'n huidige budget is atm. 26.000 (max). Maar voor 't zelfde geldt worden de pre-lci modellen wat goedkoper als het aanbod LCI wat toeneemt wordt over een paar maandjes.
Eigenlijk dit Anman in "Het grote BMW iX3 Topic", je bent dus tot zo'n 10-15 minuten extra kwijt per laadbeurt, oftewel reken op 45 minuten voor 10-80%. Ik rijd wel een High Executive, die heeft toch wat leuke functies als betere audio, 360 view en head up display wat ik zelf als zeer prettig ervaar. (met name voor de snelheid)

Met 26k budget zou ik zelf nog even doorsparen, tenzij het langere laden je niet echt boeit, dan is een pre-LCI nu wellicht al wel interessant. De pre-LCI is tot december 2021 / januari 2022 geleverd. Met een contractduur van 4 jaar, zouden er vanaf nu meer LCI iX3's op de markt komen, en daarmee zal daarvan ook de prijs wel wat gaan zakken.

Ga je ook thuisladen op (zonne) energie? Daarmee kan je jezelf natuurlijk al wat eerder een nieuwe auto gunnen tov het feit dat je elke keer bij een tankstation geld aan de olieboeren doneert 8)

• verkeerslicht
  • Niet online
jeeedeee schreef op maandag 12 januari 2026 @ 15:47:
[...]

Eigenlijk dit Anman in "Het grote BMW iX3 Topic", je bent dus tot zo'n 10-15 minuten extra kwijt per laadbeurt, oftewel reken op 45 minuten voor 10-80%. Ik rijd wel een High Executive, die heeft toch wat leuke functies als betere audio, 360 view en head up display wat ik zelf als zeer prettig ervaar. (met name voor de snelheid)

Met 26k budget zou ik zelf nog even doorsparen, tenzij het langere laden je niet echt boeit, dan is een pre-LCI nu wellicht al wel interessant. De pre-LCI is tot december 2021 / januari 2022 geleverd. Met een contractduur van 4 jaar, zouden er vanaf nu meer LCI iX3's op de markt komen, en daarmee zal daarvan ook de prijs wel wat gaan zakken.

Ga je ook thuisladen op (zonne) energie? Daarmee kan je jezelf natuurlijk al wat eerder een nieuwe auto gunnen tov het feit dat je elke keer bij een tankstation geld aan de olieboeren doneert 8)
Oke 15 min. extra, dat is voor mijn niet zo'n probleem. Ik zal voornamelijk thuis laden. En als ik dan onverhoopt een enkele keer 15 min moet wachten in de winter dan is dat te overzien.
High Executive heeft inderdaad wel mijn voorkeur!

Ik denk dat ik hoe dan ook nog even doorspaar, en als het daarnaast zo is dat de pre-LCI's goedkoper worden na meer aanbod LCI dan kan ik ook nog de overweging maken iets meer in de zak te houden door als nog een pre-LCI te kopen. Ik zal voornamelijk thuis laden, en heb goed mogelijkheid om in het zonnige deel van het jaar op de zon te laden (veel thuis werken, en gemiddeld 1,5x per week op pad voor een lange rit.

p.s. ik dacht dat de contractduren vaak 5j waren? (geen leaserijder, dus geen verstand van).

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Klinkschakel
verkeerslicht schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:32:
[...]

Oke 15 min. extra, dat is voor mijn niet zo'n probleem. Ik zal voornamelijk thuis laden. En als ik dan onverhoopt een enkele keer 15 min moet wachten in de winter dan is dat te overzien.
High Executive heeft inderdaad wel mijn voorkeur!

Ik denk dat ik hoe dan ook nog even doorspaar, en als het daarnaast zo is dat de pre-LCI's goedkoper worden na meer aanbod LCI dan kan ik ook nog de overweging maken iets meer in de zak te houden door als nog een pre-LCI te kopen. Ik zal voornamelijk thuis laden, en heb goed mogelijkheid om in het zonnige deel van het jaar op de zon te laden (veel thuis werken, en gemiddeld 1,5x per week op pad voor een lange rit.

p.s. ik dacht dat de contractduren vaak 5j waren? (geen leaserijder, dus geen verstand van).
Eind 2021 werden de eerste iX3 uitgeleverd (zie begin van het topic, ik was een van de eerste die bestellingen had geplaatst). Het betreft Lease en mijn termijn is inderdaad 5 jaar. Ik denk dat korter dan 5 jaar in Nederland voorkomt maar door het belasting voordeel, de meeste wel 5 jaar rijden. Dus er zullen eind van het jaar en volgend jaar meer auto's op de markt komen, zeker omdat de opvolger wordt uitgeleverd.
Cold-gating heb ik ook weinig last van, ik laad ook voornamelijk thuis op. Als ik wil snelladen heb ik nooit echt haast en drink ik wel een kop koffie ofzo.
MBT je andere vragen. Ik heb twee kinderen van 18+ (1.75m en 1.70m) en soms gaat oma mee (1.65m) en dat past best op de achterbank. De middelste rij is krap (en door de middentunnel lastig voor voeten) maar ook een reis naar mijn zusje van 1.5 uur enkele reis, geen probleem. Ik zou de auto gaan bekijken en inzitten en hoe het voor jou voelt. Er is eigenlijk niet echt een alternatief (electrisch) of je moet naar een 7 zitter gaan.
Ik heb de auto meer dan 4 jaar, en geen enkel probleem ondervonden. Alle electronica werkt, laat me nooit in de steek. Ook nooit problemen met vastzittende laders of software issues. Bandenslijtage is heel redelijk en verder onderhoud (remvloeistof) is ok.
In basis zijn de LCI en de pre-lci hetzelfde (motor/battarij/software/stoelen/etc), het is puur de buitenkant en het voorverwarmen, zover ik weet.

succes!

• verkeerslicht
  • Niet online
Klinkschakel schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 08:59:
[...]

Eind 2021 werden de eerste iX3 uitgeleverd (zie begin van het topic, ik was een van de eerste die bestellingen had geplaatst). Het betreft Lease en mijn termijn is inderdaad 5 jaar. Ik denk dat korter dan 5 jaar in Nederland voorkomt maar door het belasting voordeel, de meeste wel 5 jaar rijden. Dus er zullen eind van het jaar en volgend jaar meer auto's op de markt komen, zeker omdat de opvolger wordt uitgeleverd.
Cold-gating heb ik ook weinig last van, ik laad ook voornamelijk thuis op. Als ik wil snelladen heb ik nooit echt haast en drink ik wel een kop koffie ofzo.
MBT je andere vragen. Ik heb twee kinderen van 18+ (1.75m en 1.70m) en soms gaat oma mee (1.65m) en dat past best op de achterbank. De middelste rij is krap (en door de middentunnel lastig voor voeten) maar ook een reis naar mijn zusje van 1.5 uur enkele reis, geen probleem. Ik zou de auto gaan bekijken en inzitten en hoe het voor jou voelt. Er is eigenlijk niet echt een alternatief (electrisch) of je moet naar een 7 zitter gaan.
Ik heb de auto meer dan 4 jaar, en geen enkel probleem ondervonden. Alle electronica werkt, laat me nooit in de steek. Ook nooit problemen met vastzittende laders of software issues. Bandenslijtage is heel redelijk en verder onderhoud (remvloeistof) is ok.
In basis zijn de LCI en de pre-lci hetzelfde (motor/battarij/software/stoelen/etc), het is puur de buitenkant en het voorverwarmen, zover ik weet.

succes!
Dank! Dit geeft wel een stukje vertrouwen.

Juist, vandaar ook dat het voorname aanbod van iX3's nog uit 2021 komt en dus bijna allemaal pre-LCI. daar zal langzamerhand een verschuiving in komen vermoedelijk.

Ik heb het idee dat BMW een mooi stukje kwaliteit heeft geleverd. Op de meeste EV's is technisch toch wel wat aan te merken (windgeruis, versleten draagarmen, falende ICCU's). Ook mooi om te lezen dat zo nu en dan 3 volwassenen ook prima gaat als het moet. En de middentunnel is een minpuntje, maar tja, zolang ze alle drie nog tenminste op een verhogertje zitten zal dat de komende tijd nog niet zo'n rol spelen.

Ik spaar nog even iets door, en mocht ik t.z.t. slagen dan deel ik dat uiteraard hier.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Vince22
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:09
philippede1ste schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 19:45:
Ik had net een melding als ik in de auto kwam, aandrijflijn defect, depannage verwittigen.
Ik heb de auto even vooruit & achteruit gereden, uitgezet, opslot gedaan terug open en de melding was weg. Iemand die dit al voorgehad heeft? Ik ga morgen sowieso naar de garage bellen.
Even een oude post opgraven :)
Eind november had ik ook deze melding zowel in de auto als in de app "storing in de aandrijflijn, neem contact op met de garage" zoiets.
Naar de garage geweest, zij konden niks vinden in de auto. De melding bleek echter in de app niet weg te gaan en bleef op het homescreen staan vande MyBMW app. De garage kon me niet helpen, contact gezocht met klantenservice van BMW, moest screenshots sturen met auto info en een week er na was de melding ook uit de app. Wat het nu veroorzaakt heeft weet niemand, maar het is weg.

Ik heb de auto gelijktijdig bij de garage gehad voor onwijs piepende/krakende remmen bij aanremmen <3km/u. Zij konden niks voor mij betekenen want het was een bijkomstigheid van de auto, aldus een officieel statement van BMW. Ik kan me niet voorstellen dat BMW het zo bedoeld heeft dat op het moment dat jij jouw auto ergens parkeert dat menigeen omkijkt van het luide piepen/kraken.
Maar goed, nu een maand later na het garage bezoek beginnen de remmen ineens een schurend geluid te geven bij het aanremmen tijdens parkeeracties. Echt superirritant, mede omdat de auto zo stil is. Ga er vandaag maar weer even achteraan bellen naar de dealer.
Meer mensen die hier last van hebben gehad en eventueel een oplossing hebben?

@verkeerslicht Ik heb een LCI M-sport met 3 kleine kids op de achterbank, ruimte te over. Ik zou ook voor een LCI gaan (wel biased natuurlijk) maar die vind ik echt qua uiterlijk klassen mooier als de pre-LCI.
Wat fijn is aan de auto: Ruimte, wegligging, acceleratie, comfort, stilte, luxe, stuurverwarming, kosten (rijd maandelijks goedkoper dan met mijn vorige Passat),
Wat ik mis: Voorruitverwarming (maar dit wordt wel redelijk gecompenseerd met voorverwarmen op tijd/via de app). Voor de rest kan ik niks bedenken waarom je het niet zou moeten doen.

Sowieso schrijf je zo! https://www.onzetaal.nl/taalloket/sowieso

• Klinkschakel
Vince22 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 07:30:
[...]

Maar goed, nu een maand later na het garage bezoek beginnen de remmen ineens een schurend geluid te geven bij het aanremmen tijdens parkeeracties. Echt superirritant, mede omdat de auto zo stil is. Ga er vandaag maar weer even achteraan bellen naar de dealer.
Meer mensen die hier last van hebben gehad en eventueel een oplossing hebben?
Misschien een steentje of iets anders tussen de remschijf? De dealer kan dat zo ontdekken. Normaal is het niet.

• Smartbikers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21-01 22:28
Hi gents,

Zojuist zie ik dat er vocht in de koplampen zit. De bmw garage waar ik deze gekocht met premium selection garantie , geeft het volgende aan. Ik vind dat bijzonder want vanuit de waas ga je , als je logisch nadenkt, uiteindelijk naar druppels toe….

Is dit een logische reactie vanuit hen en klopt dit ?

“ vanuit BMW zit er garantie op de koplampen met vocht als er druppels aan de binnenkant van de lamp zit, als er alleen een waas in zit valt dit niet onder garantie want dat valt binnen de grenswaardes.”

• jvq
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 08:25

jvq

Na het wassen zit er bij mijn auto ook soms in de hoeken een waas. Is de volgende dag weer weg. Ik heb dat bij vrijwel al mijn auto's gezien. Zou me geen zorgen maken als het snel weer wegtrekt.

• Klinkschakel
Yep, heb het ook wel eens gezien. En het hoort, er zit ook een 'ventilatie' gaatje in je koplamp zodat het condens weg kan (meestal als de lamp aangaat en warm wordt). Als je een continue waas hebt in de lamp, zeker teruggaan naar de garage.

• Klinkschakel
Ik heb de laatste tijd (2-3 maanden) dat in de BMW app, 'mijn ritten' verdwijnt. Mijn vrouw gebruikt dit voor haar administratie. Opnieuw opstarten van de app werkt niet, privacy settings in de auto aan/uit werkt niet. Spontaan komt het weer terug om dan weer te verdwijnen. Iemand een idee?
Alle andere zaken van de app werken wel, zoals voorverwarmen of locatie dus er is wel connectie met de auto.

• verkeerslicht
  • Niet online
Vince22 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 07:30:
[...]

@verkeerslicht Ik heb een LCI M-sport met 3 kleine kids op de achterbank, ruimte te over. Ik zou ook voor een LCI gaan (wel biased natuurlijk) maar die vind ik echt qua uiterlijk klassen mooier als de pre-LCI.
Wat fijn is aan de auto: Ruimte, wegligging, acceleratie, comfort, stilte, luxe, stuurverwarming, kosten (rijd maandelijks goedkoper dan met mijn vorige Passat),
Wat ik mis: Voorruitverwarming (maar dit wordt wel redelijk gecompenseerd met voorverwarmen op tijd/via de app). Voor de rest kan ik niks bedenken waarom je het niet zou moeten doen.
Dank voor je ervaring! En mooi dat 't met drie kleine kids ruim voldoende is. Tja, die LCI is wel echt mooier moet ik toegeven. Scheelt wel een paarduizend, maar misschien heb je me overgehaald.
Ik weet niet of ik (veel) goedkoper uit ga zijn dan mijn Auris touring hybride. Dat ding is zo ongelofelijk probleemloos en zuinig in verbruik, daar kan weinig aan tippen financieel gezien. Maar toch lijkt het me straks heel mooi om nut te hebben van de zonnepanelen als straks de salderingsregeling verdwijnt. En tja, toch wel een andere klasse van rijplezier en comfort, en dat is ook wat waard.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Vince22
verkeerslicht schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 21:29:
[...]

Dank voor je ervaring! En mooi dat 't met drie kleine kids ruim voldoende is. Tja, die LCI is wel echt mooier moet ik toegeven. Scheelt wel een paarduizend, maar misschien heb je me overgehaald.
Ik weet niet of ik (veel) goedkoper uit ga zijn dan mijn Auris touring hybride. Dat ding is zo ongelofelijk probleemloos en zuinig in verbruik, daar kan weinig aan tippen financieel gezien. Maar toch lijkt het me straks heel mooi om nut te hebben van de zonnepanelen als straks de salderingsregeling verdwijnt. En tja, toch wel een andere klasse van rijplezier en comfort, en dat is ook wat waard.
Nou dat is het ook. Ik was toentertijd aan het kijken naar een Skoda Kodiaq (benzine, laatste versie van het vorige model) en deze was prijstechnisch hetzelfde als de iX3, het nieuwe model Kodiaq (hybride) was al helemaal niet te betalen.. Nou toen ik in de iX3 had gereden was de keuze snel gemaakt, geen seconde spijt gehad, ook niet meer overnadacht! O+

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Ik heb nog nooit eerder full-electric gereden, dus allemaal nieuw voor mij. Ik wil deze auto bezichtigen. Het zal onze primaire auto worden (gezin met 2 kinderen), daarnaast hebben we nog een boodschappen auto.

Is een iX3 even groot als een X3 (ruimte in de auto)?

Accu rapport geeft ~96% aan. Kilometerstand tegen de ton aan.

Tips, suggesties, opmerkingen?

[ Voor 6% gewijzigd door c-nan op 16-01-2026 10:59 ]

EU DNS: 86.54.11.100

• Vince22
c-nan schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:57:
Ik heb nog nooit eerder full-electric gereden, dus allemaal nieuw voor mij. Ik wil deze auto bezichtigen. Het zal onze primaire auto worden (gezin met 2 kinderen), daarnaast hebben we nog een boodschappen auto.

De auto is exact evengroot in de afmetingen, heeft een grotere kofferruimte dan de hybride (deze heeft accu boven de tank, ix3 onder de vloer).
Voor de rest qua tips en aanbevelingen, pak een uurtje het topic door en je bent er klaar voor! 8)

• verkeerslicht
  • Niet online

Laadruimte van de normale benzine variant is 570L, dus 60L meer. Geen showstopper m.i.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-01 22:09

Als de auto uit 2021 komt is het wel de PRE-LCI versie, volgens mij is daar iets mee met snelladen in de winter.

Lees ook eens een paar posts terug.

Wij hebben sinds een half jaartje een IX3 (2022), ook gezin met 2 kinderen, en het is een erg fijne/ruime auto.
Hiervoor hadden we een CX5, de IX3 is zeker niet kleiner / minder.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Doi
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21-01 19:02

Doi

Doi schreef op maandag 22 december 2025 @ 17:26:
Ik heb een vreemde situatie, sinds vorige week heb ik geen groot assistent meer op mijn IX3. Een reset van de Idrive controller heeft geen effect.

Het blauwe icoontje is weg en kan ik ook niet activeren. De lichtschakelaar verdraaien en terug zetten heeft ook geen effect.
Ben inmiddels verder in de zoektocht naar de oorzaak. Zie hieronder

Dank voor uw telefoongesprek van zojuist. Graag informeren wij u verder.

Fijn te vernemen dat u eigenaar bent van een BMW. Wij hebben in het systeem gekeken en dit valt onder een openstaande ticket.
Dit noemen wij de Known Issues, wij hebben u aangemeld voor uw grootlichtassistent . Op het moment dat wij een update ontvangen, zullen wij u ook direct benaderen om na te gaan of het inderdaad de gewenste oplossing is. Helaas hebben wij niet de mogelijkheid om dit proces te bespoedigen.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd en wensen u een prettige dag toe.

Met vriendelijke groet,

--------------------------------------------------------
BMW Group Nederland

Waardeloos dit, had nooit de auto update moeten aanzetten. Er schijnen meer issues te zijn die nu spelen bij sommige uitvoeringen van de serie.

• jvq

jvq

Ik weet niet of er nog rek in je budget zit, maar een LCI begint momenteel bij zo'n €34.500 bij de bmw dealer met 2 jaar garantie: Denk dat je daar een betere koop mee hebt, maar als gezegd: ik kan niet in je portemonnee kijken.

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
jvq schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 17:04:
Ik weet niet of er nog rek in je budget zit, maar een LCI begint momenteel bij zo'n €34.500 bij de bmw dealer met 2 jaar garantie: Denk dat je daar een betere koop mee hebt, maar als gezegd: ik kan niet in je portemonnee kijken.
Hoe is de LCI (makkelijk) te herkennen?

EU DNS: 86.54.11.100

• Smartbikers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21-01 22:28
c-nan schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 19:49:
[...]

Hoe is de LCI (makkelijk) te herkennen?
Achterliggen zijn hoekig.

• jvq

jvq

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yl29zC4N_49-m8Jshwz2gDAQtHw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/GxfHJcxCNi389f930VcA52Xr.jpg?f=user_large

• Vince22
verkeerslicht schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 12:11:
[...]

Laadruimte van de normale benzine variant is 570L, dus 60L meer. Geen showstopper m.i.
Totdat je de verhoogde laadvloer in het echt ziet

• verkeerslicht
  • Niet online
Vince22 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 09:17:
[...]

Totdat je de verhoogde laadvloer in het echt ziet
Vind je de iX3 laadruimte wel oprecht minder praktisch dan die van de reguliere (niet phev) X3? Ik noemde hierboven 60L verschil. Maar ik lees overal dat het verschil zelfs maar 40L is.
Overigens heb ik het verschil niet in real life gezien

[ Voor 21% gewijzigd door verkeerslicht op 18-01-2026 13:28 ]

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
jvq schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 17:04:
Ik zou als je niet op wintersport gaat wel een pre-LCI high executive boven een LCI executive kiezen.

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-01 17:12
Wat is het verschil dan?

• jvq

jvq

Addionele uitrusting ten opzichte van de Executive uitvoering:
MA Leder 'Vernasca'.
1VE 20 inch lichtmetalen wielen
322 Comfort Access.
3KA Geluiddempende zijruiten in de voorportieren.
481 Sportstoelen voor.
488 Elektrisch verstelbare lendensteun voor bestuurder.
4V1 BMW IconicSounds Electric.
552 Adaptieve LED koplampen.
5DN Parking Assistant Plus.
610 BMW Head-Up Display.
688 Harman Kardon Surround Sound System.
6U8 BMW Gesture Control.

• mnuyens
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 21-01 10:40
Over gesture control gesproken, dit vind ik nog steeds geen overbodige gadget, ik zal het missen in de nieuwe iX3 :-(

• goirke
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09:02
mnuyens schreef op maandag 19 januari 2026 @ 16:01:
Over gesture control gesproken, dit vind ik nog steeds geen overbodige gadget, ik zal het missen in de nieuwe iX3 :-(
Zoveel mensen zoveel wensen. Dit is het eerste wat ik uit heb gezet in mijn BMW’s. Komt ook omdat ik veel met m’n handen ‘praat’ tijdens het bellen of met passagiers en dan slaat de gesture control op hol :+

• goirke
verkeerslicht schreef op maandag 12 januari 2026 @ 13:45:

Er zijn al een aantal antwoorden gegeven en ik kan er nog aan toevoegen dat ik drie kids van nu 14, 11 en 9 op de achterbank heb en dat gaat prima. Ook langere ritten eigenlijk geen klachten behalve dan dat ze een houten kont krijgen. De kids zijn allemaal vrij lang voor hun leeftijd maar geen gedoe.

Achterbak valt voor een auto van dit formaat iets tegen maar het maakt je wel creatief met inpakken. Nadeel is dat we regelmatig een grote Labrador achterin hebben en dan past er niet zoveel bagage meer bij.

Ik heb in nu 2,5 jaar en ruim 100k kilometers eigenlijk nooit echt issues gehad met de iX3 LCI. Bij de einde garantiecontrole is alleen de laadkom vervangen omdat het laadklepje wel ontgrendelde maar niet meer open schoot en de rechterbuitenspiegel omdat die soms een eigen wil had. Dat wil zeggen van tijd tot tijd niet meer uitklappen of blijven hangen in de gekantelde parkeerstand. Blijft echt een heel fijne auto!

• r2504
Het enige wat ik eigenlijk frequent gebruik is de hand open/dicht knijpen voor de thuis locatie.

Het vingertje voor volume is eerder leuk voor als je eens een passagier hebt :-)

Voor de rest eigenlijk geen idee wat er nog echt nuttig is.

• Klinkschakel
Bij een verkeersmelding, veeg ik mijn hand van links naar rechts, dan is het weg.
Gebruik het best vaak.

• verkeerslicht
  • Niet online
goirke schreef op maandag 19 januari 2026 @ 18:57:
[...]

Er zijn al een aantal antwoorden gegeven en ik kan er nog aan toevoegen dat ik drie kids van nu 14, 11 en 9 op de achterbank heb en dat gaat prima. Ook langere ritten eigenlijk geen klachten behalve dan dat ze een houten kont krijgen. De kids zijn allemaal vrij lang voor hun leeftijd maar geen gedoe.

Achterbak valt voor een auto van dit formaat iets tegen maar het maakt je wel creatief met inpakken. Nadeel is dat we regelmatig een grote Labrador achterin hebben en dan past er niet zoveel bagage meer bij.

Ik heb in nu 2,5 jaar en ruim 100k kilometers eigenlijk nooit echt issues gehad met de iX3 LCI. Bij de einde garantiecontrole is alleen de laadkom vervangen omdat het laadklepje wel ontgrendelde maar niet meer open schoot en de rechterbuitenspiegel omdat die soms een eigen wil had. Dat wil zeggen van tijd tot tijd niet meer uitklappen of blijven hangen in de gekantelde parkeerstand. Blijft echt een heel fijne auto!
Super, dank voor je ervaring! Heb meer en meer het idee dat het de juiste keuze is voor mijn situatie.
Dat met die bagageruimte is inderdaad zo. Een beetje inventief inpakken en keuzes maken wat wel/niet mee helpt. En voor die paar keer per jaar dat het nodig is is het ook niet heel erg. Ik vermoed dat het praktisch niet veel minder is dan de bagageruimte van mijn huidige Auris station.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• verkeerslicht
  • Niet online
Wat bagageruimte betreft voor de belangstellenden, de ADAC-test zegt het volgende:

De iX3 biedt een vrij grote kofferbak, ook omdat de aandrijfcomponenten, zoals de achterste motor of de accu's, de opslagruimte nauwelijks beperken. Tot aan de bagageruimteafdekking heeft de bagageruimte een inhoud van 405 l. Als de bagageruimteafdekking wordt verwijderd, past er tot aan het dak 620 l of tien standaard drankkratten in. Na het neerklappen van de achterbank is er 785 liter (tot aan de onderrand van de ruit) of 1.450 liter (tot aan het dak) laadvolume beschikbaar. Onder de kofferbakbodem is nog ongeveer 30 liter opbergruimte, die zeer geschikt is voor kleinere spullen. Een reservewiel past daar echter niet meer.

bron:
https://assets.adac.de/im...ve/bmw-ix3-impressive.pdf

de ADAC test is interessant omdat die altijd dezelfde standaard gebruiken om bagageruimte te meten, zodat er tenminste een beetje realistisch vergeleken kan worden. Tesla geeft bijvoorbeeld bijvoorbeeld voor dat de model Y een kofferbakruimte heeft van 854L, en ADAC zegt 420L. Dus in werkelijkheid is dat maar 15L meer dan de iX3 (frunk/ondertrunk niet meegerekend dan weliswaar).

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• goirke
Overigens heb ik uit nieuwsgierigheid toch ook een keer het Cardata archief opgehaald van mijn iX3. Na iets meer dan 3 jaar en ruim 100k kilometers zou de accu nog 97% zijn. Vind ik echt netjes zeker gezien ik zeer regelmatig tot 100% laad.

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-01 17:12
goirke schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:29:
Overigens heb ik uit nieuwsgierigheid toch ook een keer het Cardata archief opgehaald van mijn iX3. Na iets meer dan 3 jaar en ruim 100k kilometers zou de accu nog 97% zijn. Vind ik echt netjes zeker gezien ik zeer regelmatig tot 100% laad.
Echte schade aan de accu komt toch vooral door snelladen tot 100%?

Mij staat bij dat als je dit thuis doet met max 11, dat de schade dan meevalt.

• goirke
gustaveau schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:40:
[...]

Ja volgens mij klopt dat inderdaad. Ik zie regelmatig de discussie langskomen of tot 80 of 100 beter of schadelijker is voor de accu. De verkoper gaf destijds bij mij aan dat ik gerust tot 100% kon laden en dat blijkt m.i. ook wel uit de degradatie.

• r2504
Ik laad altijd tot 100% thuis, op vakantie aan snelladers tot 80% (tenzij we ondertussen iets eten of een dtuje doen dan ook tot 100%) en na twee jaar geeft CarData nog steeds 100% aan !

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:20
gustaveau schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:40:
[...]

De degradatie van een NMC pakket is boven de 80% altijd hoger. Als het je eigen auto is en je hebt de 100% range niet nodig is het een matig idee om 'm daar wel regelmatig op te zetten (net zoals diep te ontladen). Dat de SoH hoog blijft is wel logisch als je jezelf voor de gek houdt met 6 kWh reserve.

• verkeerslicht
  • Niet online
Maurice- schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:36:
[...]

De degradatie van een NMC pakket is boven de 80% altijd hoger. Als het je eigen auto is en je hebt de 100% range niet nodig is het een matig idee om 'm daar wel regelmatig op te zetten (net zoals diep te ontladen). Dat de SoH hoog blijft is wel logisch als je jezelf voor de gek houdt met 6 kWh reserve.
Ik ben het met je eens dat het een "good practice" is om een batterij niet tot 100% laden als het niet nodig is.
Maar het is wel iets genuanceerder dan je hier schetst. Je suggereert (volgens mij) dat de SOH kunstmatig hoog wordt gehouden door de 6kWh buffer.
Maar de buffer (boven/onder) zorgt ervoor dat je de batterij niet tot 100% kunt laden, en tevens niet tot 0% kunt ontladen.

Of BMW ook nog stiekem capaciteit uit het buffer verschuift naar het bruikbare domein over de loop van de tijd vraag ik me af. Dat zou namelijk een oneerlijke sjoemel-actie zijn. Daarnaast zou dit pijnlijk naar voren komen als de buffer "op" is na een paar jaar (want die 6kWh is maar 4,8% sjoemelruimte).

@goirke @r2504 @gustaveau
Opladen tot 100% is wel degelijk slecht voor welke batterij dan ook (voor NMC, maar ook LFP). Maar BMW kadert dit aardig af door behoorlijk te bufferen, dus speelt het fenomeen niet zo erg.

Maar in theorie zijn er een paar dingen die niet goed zijn voor de batterij:
  1. 100% opladen
  2. gerelateerd aan punt 1: met een SOC van 100% gedurende x-tijd wegzetten.
  3. hitte (snelladen is niet erg, wel de warmte die erbij vrijkomt). Gecombineerd met 100% laden is dit dubbel schadelijk. Thermisch managment van de batterij speelt hier een rol
  4. volledig ontladen
Hoe de fabrikant met bovenstaande punten omspringt bepaalt aanzienlijk hoe snel of dat de batterij degradeert. Dus, thermisch management, voorkomen van tjokvol laden en voorkomen van volledig te ontladen. De iX3 doet dit niet verkeerd, aan de cijfers te zien.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Maurice-
verkeerslicht schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 21:02:
[...]

Ik ben het met je eens dat het een "good practice" is om een batterij niet tot 100% laden als het niet nodig is.
Maar het is wel iets genuanceerder dan je hier schetst. Je suggereert (volgens mij) dat de SOH kunstmatig hoog wordt gehouden door de 6kWh buffer.
Maar de buffer (boven/onder) zorgt ervoor dat je de batterij niet tot 100% kunt laden, en tevens niet tot 0% kunt ontladen.

Of BMW ook nog stiekem capaciteit uit het buffer verschuift naar het bruikbare domein over de loop van de tijd vraag ik me af. Dat zou namelijk een oneerlijke sjoemel-actie zijn. Daarnaast zou dit pijnlijk naar voren komen als de buffer "op" is na een paar jaar (want die 6kWh is maar 4,8% sjoemelruimte).
Het bewijs wordt hierboven toch al geleverd? 0% degradatie na 2 jaar: onmogelijk. Ook 97% SoH na 100k km: onmogelijk. Tenzij je de gedegradeerde capaciteit opvult met de reserves, daarvan zie ik persoonlijk het probleem ook niet want het gaat om het bruikbare deel. Zoals bekend is de eerste 5-10% degradatie een ravijn (overdreven) de eerste 10~50k km's, daarna loopt het bijna lineair. Voor wie zich er niet in verdiept lijkt het dan wel alsof bepaalde merken superieur omspringen met hun pack waardoor degradatie amper bestaand is, wat natuurlijk niet klopt.

Om te citeren uit eigen werk vs wagenpark gemiddelde

5% na 28.000 km
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_bvyOQURtcHW9nQDvJ3kf2le4aI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UjDOeKduEvfXt2ZRU4gGeKKw.jpg?f=fotoalbum_large

Met mijn nieuwe auto is de eerste kWh ook weg na 3.000 km.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g3gCbdWWPEoA0hFz5qwwZ5Ji4PM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hb5atznR7aYxJrrAIx4pGlfQ.jpg?f=fotoalbum_large

• Maurice-
Vergeet mij hier trouwens voor te stellen O-) Mijn vriendin mag een ix3 uit 2024 van een collega overnemen dus ik dacht, even lezen wat men er zoal van vindt. Ziet er allemaal behoorlijk positief uit! De uitrusting van de betreffende auto is mega, ook van een andere ix3 waarvan ik de VIN door de decoder heb gehaald. Was deze standaard al zo royaal uitgerust? In mijn BMW tijd moest je voor HUD, stuur/stoelverwarming, M-pakket, Parking Assist, Driving assist pro etc. de lineaal meenemen voor de optielijst.

• r2504
Maurice- schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 21:39:
Was deze standaard al zo royaal uitgerust? In mijn BMW tijd moest je voor HUD, stuur/stoelverwarming, M-pakket, Parking Assist, Driving assist pro etc. de lineaal meenemen voor de optielijst.
De BMW iX3 had maar twee uitrustingsniveaus... de Inspiring en Impressive.

Zelfs de Inspiring was naar BMW normen reeds vrij compleet met oa. Metallic lak, 19-inch aerodynamische wielen en het M Sportpakket (standaard vanaf de facelift), Sensatec (synthetisch lederen) bekleding, Live Cockpit Professional (digitale tellers), Driving Assistant Professional (adaptieve cruise control, lane assist), en Parking Assistant, Panoramadak, elektrisch verstelbare stoelen, 3-zone automatische airconditioning en een elektrische achterklep.

• verkeerslicht
  • Niet online
Maurice- schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 21:35:
[...]

Het bewijs wordt hierboven toch al geleverd? 0% degradatie na 2 jaar: onmogelijk. Ook 97% SoH na 100k km: onmogelijk. Tenzij je de gedegradeerde capaciteit opvult met de reserves, daarvan zie ik persoonlijk het probleem ook niet want het gaat om het bruikbare deel. Zoals bekend is de eerste 5-10% degradatie een ravijn (overdreven) de eerste 10~50k km's, daarna loopt het bijna lineair. Voor wie zich er niet in verdiept lijkt het dan wel alsof bepaalde merken superieur omspringen met hun pack waardoor degradatie amper bestaand is, wat natuurlijk niet klopt.

Om te citeren uit eigen werk vs wagenpark gemiddelde

5% na 28.000 km
[Afbeelding]

Met mijn nieuwe auto is de eerste kWh ook weg na 3.000 km.
[Afbeelding]
100% of 98% is inderdaad onzin.
Die SOH's van de auto zelf, of get-moba tests zijn niet accuraat.
Maar Aviloo premium testen wel. Die geven vaak een SOH aan van rond de 94% voor iX3's en dat is behoorlijk goed in vergelijking met de meeste EV's. Aviloo houdt geen rekening met het buffer, maar laat de auto gewoon nagenoeg leegrijden, en berekent de resterende procenten met de kennis van duizenden andere testen.

Dat jouw wagenpark wat anders vertelt is omdat mogelijk het meerendeel van jouw tests Tesla's zijn, en die gebruiken nauwelijks een topbuffer, en laten de wagens allemaal tot 100% laden via de snelle superchargers.

edit: Ik zie wel een probleem met opvullen van bruikbare capaciteit met de buffer. want dat zorgt ervoor dat je steeds dichter naar 100% kan laden, en dat is precies wat de degradatie doet versnellen.

[ Voor 6% gewijzigd door verkeerslicht op 21-01-2026 22:04 ]

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Maurice-
verkeerslicht schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 21:51:
[...]

Dat jouw wagenpark wat anders vertelt is omdat mogelijk het meerendeel van jouw tests Tesla's zijn, en die gebruiken nauwelijks een topbuffer, en laten de wagens allemaal tot 100% laden via de snelle superchargers.
Persoonlijk hooguit 2 keer een snellader gebruikt, kan thuis en op werk laden en ga niet met de auto op vakantie. Tesla bewijst in ieder geval dat met goed thermisch management nauwelijks vs regelmatig snelladen amper verschil maakt. (Nu stop ik met offtopic vergelijkingen :9 )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3P74Qp7HGKD-POKv2iiwru3ne_I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J1mWOyUB4th2Xazu6ZYVrb5I.jpg?f=fotoalbum_large

• verkeerslicht
  • Niet online
Maurice- schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 22:00:
[...]

Persoonlijk hooguit 2 keer een snellader gebruikt, kan thuis en op werk laden en ga niet met de auto op vakantie. Tesla bewijst in ieder geval dat met goed thermisch management nauwelijks vs regelmatig snelladen amper verschil maakt. (Nu stop ik met offtopic vergelijkingen :9 )

[Afbeelding]
Dat verschil is verwaarloosbaar idd, had meer verwacht.
Maar ik stel me zo voor dat men aan de snellader meestal tot 80-90% laadt, omdat die laatste procentjes het langste duren, terwijl men thuis misschien rustig tot 100% laadt en vol laat staan (omdat thuis toch tijd genoeg is).
Maar goed ;) ik ga ook verder m'n mond houden met mijn theoretische batterijkennis.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Pagina: 1 ... 95 96 Laatste