‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Dat is geen referentie voor een iX3... ACC is trouwens wel zuur als je dat wel wil gebruken, mij zal het een worst wezen, of de ACC moet extreem veel beter zijn als bij VAG.Rivanov schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 11:43:
[...]
Bij mijn, in december, bestelde 1-serie waren enkele opties ook niet beschikbaar.
- Wireless Charging
- ACC
- Touchfunctionaliteit van de iDrive knop. Dus wel touchscreen scherm, maar geen "schrijf-functionaliteit" op de iDrive controller.
Besteld op 20 januari
Bij mij was alleen wireless charging (telefoon) niet leverbaar i.v.m. chiptekorten.Rivanov schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 11:43:
[...]
Bij mijn, in december, bestelde 1-serie waren enkele opties ook niet beschikbaar.
- Wireless Charging
- ACC
- Touchfunctionaliteit van de iDrive knop. Dus wel touchscreen scherm, maar geen "schrijf-functionaliteit" op de iDrive controller.
Ik vraag het mij af, als je die elke dag laat gaan, maar dan toch de auto niet nodig hebt bv
Verwijderd
Dat kan met de service applicatie:oGoG schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 20:31:
Vandaag is de Alfen Single Proline geïnstaleerd, maar ik ondervind meteen een probleem, zonder al één keer gebruikt te hebben. De Display licht gaat niet uit. En brandt nu op dit moment nog altijd. Hoe kunnen de display settings aangepast worden? Iemand enige ervaring?[Afbeelding]
https://knowledge.alfen.c...e%20charging%20station%3F
Of via de back office staat er?
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Ja dat ik ook gevonden maar heeft iemand in deze groep al zoiets hoeven doen? Ik heb de Serviceapp gedownload maar er wordt een IP gevraagd om de laadstation te indentificeren. Mail gestuurd naar de provider en technieken._eLMo_ schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 00:10:
[...]
Dat kan met de service applicatie:
https://knowledge.alfen.c...e%20charging%20station%3F
Of via de back office staat er?
[ Voor 16% gewijzigd door oGoG op 29-01-2022 07:10 ]
Fit for future en dit voor 1 wagen, er zijn er van de serie met 2 charging station. Tot 22kw kan deze laden.jansen1999 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 07:05:
Je triggered mij met die vraag. Waarom heb je specifiek dat laadstation gekocht? Welke stations gebruiken anderen voor de ix3?
Ik heb de Easee home met een extra laad kabel die permanent blijft zitten.jansen1999 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 07:05:
Je triggered mij met die vraag. Waarom heb je specifiek dat laadstation gekocht? Welke stations gebruiken anderen voor de ix3?
Weet wel pas volgende week of die werkt (levering auto)
Ik heb nog een BMW Wallbox Plus van mijn 330E, inmiddels bekabeld met 5x 2,5mm2 en dus 11kW aangesloten inclusief power management firmware tegen overbelasting van hoofdzekering (3x 25A). Bij verhogen van mijn huiszekeringen zou deze naar 22kW kunnen, maar een nacht laden is volgens mij 11kW prima.jansen1999 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 07:05:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2GUC7Lga6A3nRvGXUQ9ife6O.jpg?f=user_large)
Don't Speak, Just Think
Ik dacht dat de iX3 AC laden gelimiteerd was tot 11 kWh (10.8)SdR schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 08:57:
[...]
Ik heb nog een BMW Wallbox Plus van mijn 330E, inmiddels bekabeld met 3x 2.5mm2 en dus 11kW aangesloten inclusief power management firmware tegen overbelasting van hoofdzekering (3x 25A). Bij verhogen van mijn huiszekeringen zou deze naar 22kW kunnen, maar een nacht laden is volgens mij 11kW prima.
[Afbeelding]
Klopt 11kW is de max van iX3.DjCoke schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 09:00:
[...]
Ik dacht dat de iX3 AC laden gelimiteerd was tot 11 kWh (10.8)
Don't Speak, Just Think
Ik heb hem ook en bij installatie is mij verteld dat bij problemen ik een servicenummer moest bellen, hij heeft een sticker geplaatst aan de buitenkant. Maar dat is denk ik via de leasemaatschappij (leaseplan).oGoG schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 20:31:
Vandaag is de Alfen Single Proline geïnstaleerd, maar ik ondervind meteen een probleem, zonder al één keer gebruikt te hebben. De Display licht gaat niet uit. En brandt nu op dit moment nog altijd. Hoe kunnen de display settings aangepast worden? Iemand enige ervaring?[Afbeelding]
Helpt de stroom ( in de meterkast) eraf halen niet?
2.5mm mag max met een automaat van 20A afzekeren (dacht ik). Dan geraak je maar aan 18.8kw. Als je naar 22KW wil, zou ik toch 6mm gebruiken en die op 32A afzekeren.SdR schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 08:57:
[...]
Ik heb nog een BMW Wallbox Plus van mijn 330E, inmiddels bekabeld met 5x 2,5mm2 en dus 11kW aangesloten inclusief power management firmware tegen overbelasting van hoofdzekering (3x 25A). Bij verhogen van mijn huiszekeringen zou deze naar 22kW kunnen, maar een nacht laden is volgens mij 11kW prima.
[Afbeelding]
Bij de onze (via EDI) gaat dat licht ook niet uit. En staat ook offline in de beheerstool, ik vermoed dat de 4g module niet werkt.oGoG schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 20:31:
Vandaag is de Alfen Single Proline geïnstaleerd, maar ik ondervind meteen een probleem, zonder al één keer gebruikt te hebben. De Display licht gaat niet uit. En brandt nu op dit moment nog altijd. Hoe kunnen de display settings aangepast worden? Iemand enige ervaring?
Ik heb wel een UTP kabel klaarliggen, ik zal die eens moeten aansluiten (maar hij steekt nu nog in de grond, dus dat is weer een puntje graven). Waarom de installateur die kabel niet onmiddellijk heeft aangesloten is mij een misterie. Daarna zal ik de Alfen Servicetool er eens op loslaten...
Je de stroom van de meter kast is als laatste optie, maar de display licht zal niet veel verbruiken. Het moet gewoon ergens beschikbaar moeten zijn om de lichtsterkte aan te passen of op stand-by wanneer het niet wordt gebruikt.Klinkschakel schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 09:42:
[...]
Ik heb hem ook en bij installatie is mij verteld dat bij problemen ik een servicenummer moest bellen, hij heeft een sticker geplaatst aan de buitenkant. Maar dat is denk ik via de leasemaatschappij (leaseplan).
Helpt de stroom ( in de meterkast) eraf halen niet?
Welke nummer heb jij gekregen, stuur maar een privé bericht aub?
UTP zit bij mij wel inxjs678qr schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 10:41:
[...]
Bij de onze (via EDI) gaat dat licht ook niet uit. En staat ook offline in de beheerstool, ik vermoed dat de 4g module niet werkt.
Ik heb wel een UTP kabel klaarliggen, ik zal die eens moeten aansluiten (maar hij steekt nu nog in de grond, dus dat is weer een puntje graven). Waarom de installateur die kabel niet onmiddellijk heeft aangesloten is mij een misterie. Daarna zal ik de Alfen Servicetool er eens op loslaten...
Bericht gestuurd.oGoG schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 10:45:
[...]
Je de stroom van de meter kast is als laatste optie, maar de display licht zal niet veel verbruiken. Het moet gewoon ergens beschikbaar moeten zijn om de lichtsterkte aan te passen of op stand-by wanneer het niet wordt gebruikt.
Welke nummer heb jij gekregen, stuur maar een privé bericht aub?
Ik bedoel met stroom eraf, om hem erna direct weer op te zetten
Mijne gaat na een tijdje dimmen inderdaad, nog steeds verlicht maar gedimmed.
Hij is net weer vertrokken uit Zeebrugge, maar lijkt op weg naar Southampton volgens vesselfinderoGoG schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 20:11:
De Guardian staat nu langer 12uur gestationeerd in Zeebrugge, precies wel veel wagens die in België uitmoeten. Waarschijnlijk niet allemaal voor de belgische markt.

Bremerhaven wordt geskipped zo te zien?
Dus wellicht alles afgeladen in zeebrugge...
Inderdaad raar, maar ik vond al vreemd dat die meer dan 2 dagen in Zeebrugge aanmeerde. Nu afwachten wanneer de wagens naar de dealer gaan in België. Ik ga mijn dealer maandag contacteren en eens horen.Topgear90 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 14:27:
[...]
Hij is net weer vertrokken uit Zeebrugge, maar lijkt op weg naar Southampton volgens vesselfinder![]()
Bremerhaven wordt geskipped zo te zien?
Dus wellicht alles afgeladen in zeebrugge...
[ Voor 6% gewijzigd door oGoG op 29-01-2022 15:54 ]
Bedankt, ja inderdaad, het dimt wel maar niet genoeg om helemaal geen licht te geven s nachts. Want nu zie je niet echt dat die licht afgeeft.Klinkschakel schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 12:00:
[...]
Bericht gestuurd.
Ik bedoel met stroom eraf, om hem erna direct weer op te zettenreset geven.
Eens horen wat Arval zegt.
Idem hier, altijd verlicht, na een tijdje gedimd.Klinkschakel schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 12:00:
[...]
Bericht gestuurd.
Ik bedoel met stroom eraf, om hem erna direct weer op te zettenreset geven.
Heb je al gekeken ‘s nachts in zijn dim stand of het nog licht afgeeft? Normaal zou het helemaal niks mogen verlichten. Deze zijn sowieso aanpasbaar in de instellingen, zou mij betwijfelen als dat niet kon.mrdop schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 15:02:
[...]
Idem hier, altijd verlicht, na een tijdje gedimd.
Mooi, geniet van veilige km's.The DeZ schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 19:31:
Vanmorgen afgehaald bij Kalfsbeek Schiedam. Nu kilometers maken!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik gebruik overigens met veel tevredenheid de Easee. Veelzijdig instelbaar. icm E-Flux automatische verrekening van laadkosten.
Link naar draadje: Het grote "thuis laden van je EV" topic.
Bedankt dezelfde vraag daar gesteld.9-3 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 20:56:
Over laadpalen: hier is een mooi topic voor:
Ik gebruik overigens met veel tevredenheid de Easee. Veelzijdig instelbaar. icm E-Flux automatische verrekening van laadkosten.
Link naar draadje: Het grote "thuis laden van je EV" topic.
Ofwel is dit specifiek in nl-nl menu's te vinden, maar in het menu vind ik nergens een wasstraat optie.sfm schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 17:36:
Thanks piripi. Alternatief is de wasstraat optie selecteren in het menu, zou ook moeten werken.
Als je er eens een screenshot van kan maken of welke menu-opties je doorloopt?...
xbox: pvanst1p
Ja die bedoelen ze, maar die heeft geen functie mbt remingrepen. Dat kan alleen via de centrale knop (onder de alarmlichten) of via het instellingen menu van de PDC opties (remingreep “achter” en “zij” op UIT zetten).kingachille schreef op zondag 30 januari 2022 @ 19:41:
Bedoelen ze niet gewoon de carwash view bij de camera's? Dat je de richting van je voorbanden geprojecteerd krijgt?
Wasstraat is puur bedoeld om je wielen in de rail te krijgen (als je dat nodig hebt…).
Bij stilstand camera knop indrukken, iDrive 1 tik naar links en wasstraat kiezen. Zoals gezegd, laat alleen een andere camera view zien.piripi schreef op zondag 30 januari 2022 @ 18:35:
[...]
Ofwel is dit specifiek in nl-nl menu's te vinden, maar in het menu vind ik nergens een wasstraat optie.
Als je er eens een screenshot van kan maken of welke menu-opties je doorloopt?...
Het betreft 5x 2.5mm die max 16A gaan draaien zodat je met 3-fase toch op 10.8kW zit. In NL kan er max 25A over 2.5mm bij minder dan 25 meter, en anders ga je naar 4mm.xjs678qr schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 10:16:
[...]
2.5mm mag max met een automaat van 20A afzekeren (dacht ik). Dan geraak je maar aan 18.8kw. Als je naar 22KW wil, zou ik toch 6mm gebruiken en die op 32A afzekeren.
Don't Speak, Just Think
Ik heb hier mono fasig en heb meteen de dikste laten zetten voor de toekomst. En daarbij het moest mits er 55m afstand is tussen zekeringkast en laadpaal. Ik verander binnen 4 jaar naar drie fasig met 40A, dan heb ik 27,6kw Max per uur en al dus genoeg om aan de 22kw te gebruiken. Niet veel wagens die deze aankunnen.SdR schreef op maandag 31 januari 2022 @ 08:35:
[...]
Het betreft 5x 2.5mm die max 16A gaan draaien zodat je met 3-fase toch op 10.8kW zit. In NL kan er max 25A over 2.5mm bij minder dan 25 meter, en anders ga je naar 4mm.
YouTube: BMW iX3 2022 review | RWD electric crossover put to the test | Chasi...
LCI review
Uh, nee. Dat zou ik niet doen, dan gaat de auto gelijk op de P-stand…..De_Lorre schreef op maandag 31 januari 2022 @ 12:05:
Wasstraat: handleiding geeft aan om in de wasstraat de auto in neutraal te zetten en dan (met de blauwe start knop) uit de ‘rijklaar-modus’ te halen…
Hier de pagina:
/f/image/UuQzzsfWznwiBCrGl6zLpjW7.png?f=fotoalbum_large)
Gisteren door de wasstraat gegaan en aangezien ik vorige keren problemen had toch even verder gekeken in het menu want ik had het ooit ergens gezienmrdop schreef op maandag 31 januari 2022 @ 13:05:
[...]
Uh, nee. Dat zou ik niet doen, dan gaat de auto gelijk op de P-stand…..
Hier de pagina:
[Afbeelding]
In de pre-LCI versie eigenlijk heel simpel. Auto neutraal stand, camera knop indrukken en dan de I-Drive knop niet naar rechts duwen maar naar links. Wasstraat aanvinken en klaar. Geen piepjes enz ook geen remingreep zoals eerst het geval.
Ik lees overal altijd dat een EV geen N stand heeft geen idee hoe ze erbij komen maar volgens mij heeft iedere EV een N stand anders kom je in geen enkele wasstraat.
Ik rij al jaren BMW maar eignelijk duw ik de knop naar rechts en nooit naar links

[ Voor 10% gewijzigd door BatW op 31-01-2022 15:10 ]
Ter infopiripi schreef op zondag 30 januari 2022 @ 18:35:
[...]
Ofwel is dit specifiek in nl-nl menu's te vinden, maar in het menu vind ik nergens een wasstraat optie.
Dat is het equivalent van een luxe welness ervaring :-D :-D
Nice!
Ferm! Naast sophisto grey ook m’n favoriete kleur
Bij mij ook. Maar dat was best teleurstellend. Dat poetswerk kwam niet in de buurt van dit.
BatW schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:04:
[...]
Gisteren door de wasstraat gegaan en aangezien ik vorige keren problemen had toch even verder gekeken in het menu want ik had het ooit ergens gezien
In de pre-LCI versie eigenlijk heel simpel. Auto neutraal stand, camera knop indrukken en dan de I-Drive knop niet naar rechts duwen maar naar links. Wasstraat aanvinken en klaar. Geen piepjes enz ook geen remingreep zoals eerst het geval.
Ik lees overal altijd dat een EV geen N stand heeft geen idee hoe ze erbij komen maar volgens mij heeft iedere EV een N stand anders kom je in geen enkele wasstraat.
Ik rij al jaren BMW maar eignelijk duw ik de knop naar rechts en nooit naar links. Zit dus een heel menu onder
:strip_exif()/f/image/dy3i6uwrtKJOVIgYQWdxq2Rx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NfSjh5nTwjmfnFkdyxcAG947.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ExVi9P1NQSU7Yd3uDztz1oZP.jpg?f=fotoalbum_large)
Stappen plan...
Camera gaat aan bij achteruit rijden of als je op de knop drukt, zie je ze allemaal/camera met A;
Druk de idrive naar links, en je ziet deze drie opties.
Druk op wasstraat en je ziet het wasstraat beeld.
Helaas geen speciale wasstraat optie zoals reeds gememoreerd alhier.
Is opti coat een speciale behandeling met extra bescherming?
Klopt. Opti-coat is een keramische coating met kraswerende bescherming.Berkum schreef op maandag 31 januari 2022 @ 18:53:
[...]
Is opti coat een speciale behandeling met extra bescherming?
Ik vergeet steeds dat ik het heb op de iX3. Maar ik heb het denk ik niet echt nodig gehad?Flipper schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 03:33:
Wat zijn jullie ervaringen met de Reversing Assistant ? ( omgekeerd uitparkeren in het ParkingAssistant Pack)
Maar de keren dat ik er mee speelde werkte het wel perfect!
Mogelijks is dit een optie die je enkel hebt wanneer je de 360° camera hebt.Stappen plan...
Camera gaat aan bij achteruit rijden of als je op de knop drukt, zie je ze allemaal/camera met A;
Druk de idrive naar links, en je ziet deze drie opties.
Druk op wasstraat en je ziet het wasstraat beeld.
Helaas geen speciale wasstraat optie zoals reeds gememoreerd alhier.
Deze opties zie ik niet.
Ik heb in dit zijmenu enkel een optie aangaande de camera-view naar de trekhaak te verplaatsen.
Nu, die knop 3sec indrukken naast de gevarenhoek doet ook het nodige ;-)
[ Voor 68% gewijzigd door piripi op 01-02-2022 08:08 ]
ik heb het in 2 maanden mss 2 keer serieus gebruikt.Flipper schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 03:33:
Wat zijn jullie ervaringen met de Reversing Assistant ? ( omgekeerd uitparkeren in het ParkingAssistant Pack)
Dit weekend om dochterlief achteruit uit een parkeervak te laten rijden, ging prima.
YouTube: How to use the reversing assistant – BMW How-Tokingachille schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 12:22:
Hoe kan je die reversing assistant activeren?
Veel dingen zijn overbodig en maken de auto eigenlijk nodeloos duur.
Toch wel interessant bij moeilijke parkeersituatiesEngineer Stewie schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:51:
Ik ga al die snufjes vergeten. Mijn huidige auto heeft mss 30% van al die dingen en daarvan gebruik ik nog niet eens de helft.
Veel dingen zijn overbodig en maken de auto eigenlijk nodeloos duur.
Opties zijn idd duur, maar is grotendeels software die wordt vrijgemaakt.
Dat kost bmw niets per wagen.
Wagen kan al automatisch parkeren, dus dat extraatje kost niets
Tip : handleiding eerst goed instuderen 🤔🤔👍🏼
Sufjes zijn wel leuk en soms nuttig. In het weekend plekje gezocht op drukke parkeerplaats en aan het einde een plekje. Krap maar het kon. Bij terugkomst geactiveerd en gewoon perfect achteruit. Wel voet boven de rem van vertrouwen doe ik het nog nietFlipper schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 16:32:
[...]
Toch wel interessant bij moeilijke parkeersituaties
Automatisch inparkeren werkt ook perfect even er langsrijden parkeerplek selecteren en perfect op zijn plek en 15 cm van trottoir. Ik kan zelf ook inparkeren maar de buren met hun C1 denken soms dat het een Caddilac is van 5 meter lang en 2 m breed.
[ Voor 13% gewijzigd door BatW op 01-02-2022 17:52 ]
Begrijp niet hoe dit komt. Is een woning van 2014, bij de eerste keuring in 2014 was het de waarde onder 5, bij de keuring van de zonnepanelen in 2020 ook onder 5. En nu rond 130 ohm.
Eens zien wat de technische dienst van 50Five hieraan kan doen. Ik vrees weer witte kosten.
Ik rij al met auo's van in de tijd dat die geen handleiding nodig hadden en lees dat dus nooit. Van mijn huidige auto ken ik de snufjes, maar heb die niet nodig. Enigste wat ik gebruik is de lane assist, die werkt altijd op deze auto. Daar kunnen ze bij BMW dan wel nog wat van leren.Flipper schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 16:32:
[...]
Toch wel interessant bij moeilijke parkeersituaties
Mijn eerste auto had 55pk en 2 opties, gelakte bumpers en gelakte zijspiegels. De iX3 heeft een beetje meer vermogen en opties
Dat heb ik ook gehad. Installatie goedgekeurd bij de vernieuwing van de elektriciteit en afgekeurd bij de keuring van de zonnepanelen. Je kan het correct spelen door extra aardingspinnen te slaan (je zal ervan versteld staan hoeveel weerstand je wint met één pin) of je kan zoutwater rond de aardingspinnen kappen de dag voor de keuringoGoG schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 08:12:
Gisteren was de keurder om de installatie van de laadpaal te controleren en heeft de installatie afgekeurd, door de hoge aardingswaarde, het zou onder 30 ohm moeten maar nam telkens een waarde rond 130.
Begrijp niet hoe dit komt. Is een woning van 2014, bij de eerste keuring in 2014 was het de waarde onder 5, bij de keuring van de zonnepanelen in 2020 ook onder 5. En nu rond 130 ohm.
Eens zien wat de technische dienst van 50Five hieraan kan doen. Ik vrees weer witte kosten.
Dat zoutwater is geen veilige oplossing als je correct wilt doen. Pff ook dat nog. Deze verhaak/proces stopt echt niet.kingachille schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 09:11:
[...]
Dat heb ik ook gehad. Installatie goedgekeurd bij de vernieuwing van de elektriciteit en afgekeurd bij de keuring van de zonnepanelen. Je kan het correct spelen door extra aardingspinnen te slaan (je zal ervan versteld staan hoeveel weerstand je wint met één pin) of je kan zoutwater rond de aardingspinnen kappen de dag voor de keuring
Heb daar hier eerlijk gezegd ook wel wat schrik voor, aangezien het huis bijna 30 jaar oud is.
Ik had vorige week meer geluk!oGoG schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 09:25:
[...]
Dat zoutwater is geen veilige oplossing als je correct wilt doen. Pff ook dat nog. Deze verhaak/proces stopt echt niet.
Ik wens je veel succes om die van 50Five vast te krijgen, bij mij is op de display de datum en tijd niet correct, ik krijg niemand aan lijn en wordt niet op mails gereageerd, noch door Numobi. Heb probleem bij Arval aangekaart, ze zien maar...
Het juiste commando daarvoor is mij nog niet gelukt. Iemand hier die het juiste Nederlandse spraakcommando weet?
Ja ik heb rechtstreeks contacten bij 50Five en numobi, maar het is een klus voor de installateur om deze te doen. Ze kunnen dit ook doen via de backoffice of via de ServiceApp, alleen toegelaten voor de installateurs.mnuyens schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:15:
[...]
Ik had vorige week meer geluk!
Ik wens je veel succes om die van 50Five vast te krijgen, bij mij is op de display de datum en tijd niet correct, ik krijg niemand aan lijn en wordt niet op mails gereageerd, noch door Numobi. Heb probleem bij Arval aangekaart, ze zien maar...
De herkeuring of de keuring in zijn geheel is een werk van 15 minuten, niks meer dan dat. Dus de aarding probleem moet eerst opgelost worden. Nu weet ik niet wie er verantwoordelijk is. De laatste installatie is gebeurd voor de Laadpaal door de mensen van 50Five. Zoals ik al zei is de keuring ook gebeurd in 2020 op de zonnepanelen en die was oké. Maar er is iets verdachts, zei de huidige keurder.Engineer Stewie schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 09:38:
Doen ze een hele herkeuring van de installatie? Of het nieuw aangelegde + aarding?
Heb daar hier eerlijk gezegd ook wel wat schrik voor, aangezien het huis bijna 30 jaar oud is.
- In 2014 heeft de keurder de aarding gemeten op 1.7ohm (dus zeker goed en onder de 30 ohm)
- In 2020 heeft een keurder (van een andere instelling) ook 1.7 ohm gemeten
2 dezelfde waarden is verdacht met 6 jaar tussen. Oftewel heeft de eerste keurder gefoefeld en de 2de keurder heeft gewoon niet gemeten en de eerste waarde aangenomen.
Mits een meting nooit tot op de komma hetzelfde is. Ik heb zelf gezien gisteren, hij heeft 5 keer op verschillende manier gemeten en dat gaf steeds een andere waarde (128,7 - 130,2 - 130,8 - enz).
50Five gaf gisteren bevestiging, nadat ik een mail had gestuurd, dat ze opnemen met de technische dienst.
Nog niks gehoord.
Ondertussen kreeg ik van de BMW dealer te horen dat de vervoerder voor BMW (Eddie Stobart) vertraging heeft met levering, er is ergens een bottleneck ontstaan. Dus mogelijks komen de wagens later aan bij de dealers.
Ik heb destijds 2 pinnen en een stevige voorhamer gaan halen. Met € 20,00 en een uurtje tijd helemaal gesetteld en terug proper onder de 30 ohm.
jan ken er zelf niks van, dus de laatste installateur had deze maar moeten meten voor de werken te starten. Hun verantwoordelijkheid. Ik contacteer ook de vorige keurders om alle bewijzen te sturen en te vragen wat de kans is dat je dezelfde aarding opmeet.kingachille schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:09:
Ik vrees dat dit een "handjes-af" spel zal worden (of zo was het toch bij mij). Iedereen kan aardingspinnen bijkloppen. De installateur tegen hun gangbare uurtarief, of jijzelf. De aankoopprijs is te verwaarlozen (paar euro), maar de moeite om ze er (correct) in te slagen is wel een post waar je op kan besparen.
Ik heb destijds 2 pinnen en een stevige voorhamer gaan halen. Met € 20,00 en een uurtje tijd helemaal gesetteld en terug proper onder de 30 ohm.
Soit, dat was mijn ervaring. Ik hoop dat jij betere ondersteuning krijgt :-)
Hij praat toch over de installateur. Dat de weerstand veranderd dat zal altijd wel kunnen, dat zit immers in de grond. Op een droge zomerdag zou dat wel eens hoger kunnen zijn dan op een natte winterdag. Maar je spreekt hier over gigantische verschillen. Die 30 Ohm zou altijd moeten kunnen gehaald worden.kingachille schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 13:25:
Been there, done that. De keurder zei toen simpelweg "Dat is niet onze verantwoordelijkheid, wij hebben toen waarde x gemeten. Wat er nadien met de installatie is gebeurd, is niet ons probleem". Ik was toen redelijk slecht gezind, zéker omdat het van een grote naam in de sector was (Vincotte).
Soit, dat was mijn ervaring. Ik hoop dat jij betere ondersteuning krijgt :-)
Zou dat persoonlijk nu ook wel belangrijk vinden dat het klopt, anders kan de differentieel zijn werk niet doen, dat station staat buiten in weer en wind en ik heb 3 kinderen rondlopen die van mij absoluut mogen blijven leven. Dus met wat zoutwater spelen om het te halen zou ik precies niet doen.
Waarom heft de installateur van de paal dat ook niet even nagemeten of het nog klopt?
[ Voor 3% gewijzigd door Engineer Stewie op 02-02-2022 13:35 ]
Dit doe je door “accustatus” te vragen.mrdop schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:58:
Ik las op de Europese iX3 facebook pagina dat je via de spraakassistent de exacte SoC tijdens de rit kan opvragen.
Het juiste commando daarvoor is mij nog niet gelukt. Iemand hier die het juiste Nederlandse spraakcommando weet?
:strip_exif()/f/image/RXn45nSFrO1Srj0xS3a2NBuT.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door BatW op 02-02-2022 15:17 ]
Volgens mij gaan de installateurs ervan uit dat je huidige installatie (vooraleer ze beginnen werken) voldoet aan de huidige normen. Het feit dat je woning onvoldoende aardingsweerstand heeft, zullen ze wel afwimpelen.Engineer Stewie schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 13:34:
[...]
Hij praat toch over de installateur. Dat de weerstand veranderd dat zal altijd wel kunnen, dat zit immers in de grond. Op een droge zomerdag zou dat wel eens hoger kunnen zijn dan op een natte winterdag. Maar je spreekt hier over gigantische verschillen. Die 30 Ohm zou altijd moeten kunnen gehaald worden.
Zou dat persoonlijk nu ook wel belangrijk vinden dat het klopt, anders kan de differentieel zijn werk niet doen, dat station staat buiten in weer en wind en ik heb 3 kinderen rondlopen die van mij absoluut mogen blijven leven. Dus met wat zoutwater spelen om het te halen zou ik precies niet doen.
Waarom heft de installateur van de paal dat ook niet even nagemeten of het nog klopt?
In mijn geval had ik een kabel van 4mm² klaargelegd. Bij de audit hebben ze verkeerdelijk 6mm² genoteerd. We hebben dit gesignaleerd, maar ze hebben de laadpaal toch afgezekerd op 32A. Installatie werd uiteraard afgekeurd. Na enkele weken kwam er dan een andere installateur vragen wat er eigenlijk moest gebeuren. Uiteraard had die geen 16A automaat bij. Na nog een jaar over en weer gemail beweerden ze uiteindelijk dat het de reeds bestaande installatie was die niet conform was. Om er dan maar van af te zijn, heb ik dan maar zelf een 16A automaat gehaald voor een 25€en die ertussen gezet op een 15min.
Ik wil niet alle firma's over een kam scheuren, maar er is zo veel werk in die sector, dat ik vrees dat het wel eens meer dan een jaar gaat duren vooraleer je een oplossing hebt
Ik heb thuis de hele installatie zelf gelegd. Zowel de stopcontacten als de domotica installatie voor de lichten. In principe kan ik de paal zelf aansluiten, maar mijn werkgever staat dat niet toe precies.xjs678qr schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 17:04:
[...]
Volgens mij gaan de installateurs ervan uit dat je huidige installatie (vooraleer ze beginnen werken) voldoet aan de huidige normen. Het feit dat je woning onvoldoende aardingsweerstand heeft, zullen ze wel afwimpelen.
In mijn geval had ik een kabel van 4mm² klaargelegd. Bij de audit hebben ze verkeerdelijk 6mm² genoteerd. We hebben dit gesignaleerd, maar ze hebben de laadpaal toch afgezekerd op 32A. Installatie werd uiteraard afgekeurd. Na enkele weken kwam er dan een andere installateur vragen wat er eigenlijk moest gebeuren. Uiteraard had die geen 16A automaat bij. Na nog een jaar over en weer gemail beweerden ze uiteindelijk dat het de reeds bestaande installatie was die niet conform was. Om er dan maar van af te zijn, heb ik dan maar zelf een 16A automaat gehaald voor een 25€en die ertussen gezet op een 15min.
Ik wil niet alle firma's over een kam scheuren, maar er is zo veel werk in die sector, dat ik vrees dat het wel eens meer dan een jaar gaat duren vooraleer je een oplossing hebt
Een Bachelor elektriciteit en Master elektronica als diploma’s zal niet afdoende zijn zeker… Mag aan de andere kant wel miljoenen over de balk gooien als dat moet
Wij kwamen ook een iX3 tegen toen wij de onze net een paar dagen hadden. Ook zien we hier regelmatig een kashmir en een zwarte iX3BatW schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 15:05:
Vandaag in Delftsepoort in Rotterdam. Kon het niet nalaten hem er naast te zetten. Parkeer normaal netjes in het vak maar had wat extra ruimte nodig aan de passagierszijde :-) Laadplekken zijn beetje smal voor een IX3.[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/8CbFgJ9UelCIB0zQNXcCrYby.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WktbacFvKi9REx8NnnLyh4WC.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 70% gewijzigd door ThisIsDelusion op 02-02-2022 19:29 ]
Die lijkt op foto altijd zo klein, maar als ik naar het parkeervak keek is die toch behoorlijk groot
:fill(white):strip_exif()/f/image/GYK7T6JEoAU5UFLPfdjmL4Gl.png?f=user_large)
- Gemiddelde verbruik op basis van de ingestelde criteria (rit/laden/fabriek). Duidelijk.
- Huidig verbruik, dénk ik?
- Ook het huidig verbruik, maar dit is aanzienlijk lager dan puntje 2?
- Temperatuur van de olie?
9-3 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 21:46:
[...]
We gaan die blauwe accenten nog zwart maken. Heb jij de items in zwart besteld of laat je wrappen?
Dus even een status.Engineer Stewie schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 18:13:
[...]
Ik heb thuis de hele installatie zelf gelegd. Zowel de stopcontacten als de domotica installatie voor de lichten. In principe kan ik de paal zelf aansluiten, maar mijn werkgever staat dat niet toe precies.
Een Bachelor elektriciteit en Master elektronica als diploma’s zal niet afdoende zijn zeker… Mag aan de andere kant wel miljoenen over de balk gooien als dat moet.
1. Nomubi belt mij op en zegt dat ze niet aan de aarding zijn gekomen en dus is dit niet door hen gekomen. Deze moet door de eigenaar zelf opgepakt worden. Wat ik ook begrijp. Als ook een kerkeuring zal dus door mij moeten betaald worden. En het mag een andere erkende keurder, moet niet dezelfde zijn.
2. in 2014 wanneer de woning is gebouw heeft Vincotte de keuring gedaan (ik begin mijn twijfels te krijgen of ze daadwerkelijk goed hebben egdaan). Stel ze werken samen met de bouwheer en ze merken een fout in de aarding, dat zou hen veel kosten met zich mee brengen
3. Maar in 2020 bij de installatie van de zonnepanelen, wordt de installatie gekeurd door een andere onafhankelijke keurder (Elektro-test) en zij schrijven dezelfde waarde, wat ik ook zeer raar vindt.
4. ACEG is dan de keurder gestuurd via 50Five/Numobi en die meet dan een waarde van 130.
5. Ik bel mijn electricien en vertel het verhaal en sommigen zaken vind hij raar
- Dezelfde waarde van 2 verschillende keurders over 6 jaar heen, zou niet kunnen
- Een waarde onder 5 zou ook blijkbaar niet kunnen, meestal is dit volgens zelfs bij nieuwbouwwoningen tussen 10 à 20.
- Een waarde van 130 vond hij ook vreemd tussen nu en 2020, zo grote verschillen zou nooit in zo'n korte kunnen (hij denk dan ook misschien een foute meting)
Maar die mens van ACEG heeft wel 5 keer gemeten, heeft zijn baas gebeld en nog iets anders geprobeerd.
De Electricien kom deze vrijdag langs met zijn eigen meettoestel en gaat ook bekijken wat de mogelijke oorzaak kan zijn. En ook kijken hoe het opgelost kan worden.
Ons zekering bevindt zich in een moeilijke locatie dus een nieuwe aarding is niet aan te raden. Oftewel kijk naar energiebuizen die naar buiten gaan en zo trekken naar de tuin. Of een aarding in de berging plaatsen, maar dan moet de ruimte wel beschikbaar zijn.
Pff en nog eens pff.
Lichtje puntje aan al dit alles, Numobi bevestigde wel dat ze wagen sowieso leveren en dat ik dan tot de keuring in orde is, aan de publieke laadpaal mag laden, al geluk dat 200m van mij vandaan een laadpaal is.
2 en 3 zouden hetzelfde moeten tonen, dit klopt niet.kingachille schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 20:22:
Kan iemand mij helpen bij het rechter scherm op je display?
[Afbeelding]
- Gemiddelde verbruik op basis van de ingestelde criteria (rit/laden/fabriek). Duidelijk.
Volgens mij is 2 een absoluut getal van verbruik en is 3 het percentage aan beschikbaar motorvermogen dat je gebruikt.oGoG schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 20:27:
[...]
2 en 3 zouden hetzelfde moeten tonen, dit klopt niet.
4 staat altijd op het midden, al vermoed ik dat het een mooier idee zou zijn als deze de temperatuur van de batterij zou aangevenkingachille schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 20:22:
[Afbeelding]
4 is de temperatuur van het electrische aandrijfsysteem.kingachille schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 20:22:
[Afbeelding]
Het metertje is altijd op het midden bij ons, ik heb nog geen enkele variatie erin gezien. Dus ik denk dat het een overgebleven brandstof dingentje ishedset schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 22:34:
[...]
4 is de temperatuur van het electrische aandrijfsysteem.
Zeker? Dat staat altijd standaard in het midden. Ook bij koud(er) weer... Echt vriesweer heb ik nog niet gehad natuurlijk. Morgen eens proberen te spelen met de pre-conditioning van de batterij en kijken of dit invloed heeft op dat metertje.hedset schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 22:34:
[...]
4 is de temperatuur van het electrische aandrijfsysteem.
In de ochtend hier, bij onder nulpunt, wordt COLD aangegeven bij vier. En dan duurt het even voordat hij naar het midden gaat. Ik heb geen garage, dus wellicht dat dit van invloed is.kingachille schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 23:59:
[...]
Zeker? Dat staat altijd standaard in het midden. Ook bij koud(er) weer... Echt vriesweer heb ik nog niet gehad natuurlijk. Morgen eens proberen te spelen met de pre-conditioning van de batterij en kijken of dit invloed heeft op dat metertje.
2 en 3 is niet hetzelfde. 2 is inderdaad het op dat moment gemiddelde verbruik.
en 3 is wat je gebruikt aan beschikbaar vermogen en wat er nog over is. Als je onder de 10 procent accustatus komt, dan wordt limp(?) modus aangezet en wordt het beschikbaar vermogen steeds minder. Ik heb gereden tot 1% en dan wordt het niet beschikbare rood.
Kan men stem vervangen?
Hoe initieel basis volume lager zetten van deze stem?
Copy paste vanuit de handleiding van de iX3:kingachille schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 23:59:
[...]
Zeker? Dat staat altijd standaard in het midden. Ook bij koud(er) weer... Echt vriesweer heb ik nog niet gehad natuurlijk. Morgen eens proberen te spelen met de pre-conditioning van de batterij en kijken of dit invloed heeft op dat metertje.
:strip_exif()/f/image/nu5IqIrOzVOt553cTvlcwBxc.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jTsEZTtyeNL7w5BCVyIFEi5Y.jpg?f=user_large)
[ Voor 15% gewijzigd door hedset op 03-02-2022 08:07 ]
Bij mij ook zo, deze beweegt niet.kingachille schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 23:59:
[...]
Welke wel beweegt, is de temperatuuraanduiding van de elektromotor. Deze is alleen zichtbaar in het sportdisplay.
:strip_exif()/f/image/rG9jDu0Fh9n2PLWKd9jbNK6m.jpg?f=fotoalbum_large)
De route gepland met ABRP, rekening houden met het koude weer en een volgeladen auto wat extra marge voorzien.
Eerste stop in Wanlin langs de autostrade bij een 50kw lader. De bedoeling was daar wat te eten, dus zou meer dan voldoende moeten zijn.
Bij aankomst blijkt dat er 1 laadpaal staat waar je max 30 minuten mag staan, nu ja beter dan niets. Een paar km verder staat een ionity 150kw als backup, maar zonder eetgelegenheid.
Na eerdere post gelezen te hebben check ik eerst altijd even de plug, deze ziet er gehavend uit, stukken plastiek afgebroken rond dc laad gedeelte, maar de pinnen zien er goed uit.
Na net geen halfuur een melding in de app, laden onderbroken.
:strip_exif()/f/image/Dd4iVNhJ7ytcDjkXExoaiRua.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu ja even terug gaan inprikken dacht ik dan, er stond niemand te wachten.
Blijkt dat de laadpaal gecrasht was, het Linux based OS was aan het heropstarten.
:strip_exif()/f/image/BHTjPyoHCSpQY1wTj8FwykwQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Na een minuut of 5 terug online en terug ingeplugd.
Na 5 kw laden terug crash. Nu ja ondertussen terug een procent of 70 zou moeten lukken tot aan de volgende stop.
Volgende stop is een ionity ter hoogte van hauconcourt.
Toffe ervaring, supersnel laden. Alles werkt zoals het hoort, en ondertussen even wat boodschappen gedaan.
:strip_exif()/f/image/m36HVFU78B71h3EBWu88FYlM.jpg?f=fotoalbum_large)
Op naar de bestemming.
Op voorhand bekeken en er stonden 4 laadpalen op het domein, moet lukken dacht ik.
Eens aangekomen blijkt dat er 1 met tape afgeplakt is, 1 waar een polestar geparkeerd staat voor en 2 vrije.
Laadpaal was dit type trouwens:
https://nl.chargemap.com/center-parcs-les-trois-forets.html
Kabel ingeplugd en gaan dacht ik.
Direct rood lampje op de laadpoort van de auto.
:strip_exif()/f/image/PjRXtdtBLRbHKOVQtl2HNrio.jpg?f=fotoalbum_large)
Even andere paal proberen, geen enkele lukt.
Dan maar even wachten tot de polestar verhuisd.
Volgende dag gaan kijken, staat er nog steeds. Dag nadien andere auto. Begin licht te paniekeren.
Gelukkig had de laadpaal ook een gewoon stopcontact en had ik de granny charger bij. Gezien we geen grote afstanden meer moeten doen de komende dagen deze ingeplugd.
:strip_exif()/f/image/DR3Ns2kC6j7CsAMJX8cHJ2si.jpg?f=fotoalbum_large)
Na iets minder dan 24u van 51 naar 100 procent.
Not fast, but keeps you going..
:strip_exif()/f/image/HWEF0vSC6LUZy5caubCfCHqO.jpg?f=fotoalbum_large)
Verder merkte ik op dat de DC laad voorzieningen in Luxemburg schaars zijn/zo goed als niet bestaande. Geen ionity/fastned enkel een DC van porsche te vinden in de verschillende aps,planners. Misschien binnenkort beter met de Tesla superchargers erbij.
TLDR:
Plan goed op voorhand en heb een backup voorhanden, er is nog werk aan de laad infrastructuur
[ Voor 4% gewijzigd door Insidio2 op 03-02-2022 10:35 . Reden: Typo, DC laden Luxemburg ]
In Luxemburg zouden snelladers van Super Chargy moeten staan.
https://superchargy.lu/en/
In welke app kan ik deze vinden?Franciesco schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 10:41:
Interessant verslag om te lezen @Insidio2!
In Luxemburg zouden snelladers van Super Chargy moeten staan.
https://superchargy.lu/en/
Zie dat ze zelf geen app hebben?
Misschien een tip maar ik heb een CEE stekker met verloop naar de Granny. Vaak zijn er op vakantieparken aansluitingen waarvoor je een CEE stekker nodig heb met verloop. Je kan dan soms tot 8kw laden afhankelijk van de aansluiting natuurlijkInsidio2 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 10:22:
Eerste lange trip achter de rug vanuit Vlaanderen richting centerparcs in de vogezen in Frankrijk. Ongeveer 500 km.
De route gepland met ABRP, rekening houden met het koude weer en een volgeladen auto wat extra marge voorzien.
Eerste stop in Wanlin langs de autostrade bij een 50kw lader. De bedoeling was daar wat te eten, dus zou meer dan voldoende moeten zijn.
Bij aankomst blijkt dat er 1 laadpaal staat waar je max 30 minuten mag staan, nu ja beter dan niets. Een paar km verder staat een ionity 150kw als backup, maar zonder eetgelegenheid.
Na eerdere post gelezen te hebben check ik eerst altijd even de plug, deze ziet er gehavend uit, stukken plastiek afgebroken rond dc laad gedeelte, maar de pinnen zien er goed uit.
Na net geen halfuur een melding in de app, laden onderbroken.
[Afbeelding]
Nu ja even terug gaan inprikken dacht ik dan, er stond niemand te wachten.
Blijkt dat de laadpaal gecrasht was, het Linux based OS was aan het heropstarten.
[Afbeelding]
Na een minuut of 5 terug online en terug ingeplugd.
Na 5 kw laden terug crash. Nu ja ondertussen terug een procent of 70 zou moeten lukken tot aan de volgende stop.
Volgende stop is een ionity ter hoogte van hauconcourt.
Toffe ervaring, supersnel laden. Alles werkt zoals het hoort, en ondertussen even wat boodschappen gedaan.
[Afbeelding]
Op naar de bestemming.
Op voorhand bekeken en er stonden 4 laadpalen op het domein, moet lukken dacht ik.
Eens aangekomen blijkt dat er 1 met tape afgeplakt is, 1 waar een polestar geparkeerd staat voor en 2 vrije.
Laadpaal was dit type trouwens:
https://nl.chargemap.com/center-parcs-les-trois-forets.html
Kabel ingeplugd en gaan dacht ik.
Direct rood lampje op de laadpoort van de auto.
[Afbeelding]
Even andere paal proberen, geen enkele lukt.
Dan maar even wachten tot de polestar verhuisd.
Volgende dag gaan kijken, staat er nog steeds. Dag nadien andere auto. Begin licht te paniekeren.
Gelukkig had de laadpaal ook een gewoon stopcontact en had ik de granny charger bij. Gezien we geen grote afstanden meer moeten doen de komende dagen deze ingeplugd.
[Afbeelding]
Na iets minder dan 24u van 51 naar 100 procent.
Not fast, but keeps you going..
[Afbeelding]
Verder merkte ik op dat de DC laad voorzieningen in Luxemburg schaars zijn/zo goed als niet bestaande. Geen ionity/fastned enkel een DC van porsche te vinden in de verschillende aps,planners. Misschien binnenkort beter met de Tesla superchargers erbij.
TLDR:
Plan goed op voorhand en heb een backup voorhanden, er is nog werk aan de laad infrastructuur
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vXCLbvNMFYNvUQ3ADDaG3x2F.jpg?f=user_large)