Ik vraag mij af of dat in F1 zo makkelijk gaat. Een wijziging aan bv de voorvleugel heeft effect op de hele luchtstroom over / langs de auto. Als de voorvleugel wordt aangepast kan dat zomaar ook wijzigingen aan bv de vloer of bargeboards vereisen. Daardoor kun je dus ook niet individuele wijzigingen testen. Of beter gezegd,met een bepaalde aanpassing aan de voorvleugel kun je wel "iets" winnen, maar de kans is aanwezig dat je er juist ergens anders iets mee verliest (voorbeeld, geen idee of het echt zo is: meer downforce voor zorgt voor een hogere bandenslijtage achter, tenzij je daar ook flapje X, Y, Z toevoegt of aanpast).naitsoezn schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 10:19:
[...]
Als we bij ons tijdens het ontwikkelen / optimaliseren van een nieuw product veel diverse variabele tegelijk willen optimaliseren, dan gebruiken we al snel Design of Experiments. Dan hoef je niet alle mogelijke combinaties te proberen, maar kun je door gebruik van statistische software en wat gezonde aannames (die je ook gedeeltelijk kunt valideren) met een beperkt aantal 'runs' modeleren hoe elke individuele component zich gedraagt. Je zet wat aan, je zet wat uit, pakt wat verschillende combinaties van component die aan / uit staan, en herhaalt één en ander een paar keer. Zou me niets verbazen als 'het test-programma' gedeeltelijk op iets soortgelijks geinspireerd is
Daarom dat teams ook niet zomaar aero onderdelen kunnen kopiëren. Iets wat je het best bij Racing Point / Aston Martin ziet. Je kunt wel een kampioenschap winnende Mercedes kopiëren, maar dat geeft je nog niet de perfecte details en kennis van hoe de auto af te stellen.