[F1 2021] Race 3 GP van Portugal Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 22 23 Laatste
Acties:
  • 76.065 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Terranova schreef op maandag 3 mei 2021 @ 10:05:
[...]

Het is maar waar je blij mee wil zijn. Perez is blijkbaar net goed genoeg om op ongeveer 20 seconden te zitten in een auto die veel beter kan. Het is dat de rest te langzaam was deze race, anders had het "opofferen" echt het opofferen geweest. Dan weet ik niet of ze er daadwerkelijk mee door waren gegaan.

Hoe dan ook Max heeft nu om verschillende redenen nog 0% hulp gehad van Perez, niet echt een vooruitgaan.
Perez heeft nu al meer rondes aan de leiding gereden in de RB dan Albon in 1,5 jaar ;)

(fun fact: zelfs Gio heeft in zijn carriere meer rondes aan de leiding gereden dan Albon :+ )

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 03-05-2021 10:10 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terranova
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-09 23:29
YakuzA schreef op maandag 3 mei 2021 @ 10:08:
[...]

Perez heeft nu al meer rondes aan de leiding gereden in de RB dan Albon in 1,5 jaar ;)
Door pitstops en niet door skill. Ja het is een verbetering, maar absoluut niet genoeg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:35
[...]

Het is maar waar je blij mee wil zijn. Perez is blijkbaar net goed genoeg om op ongeveer 20 seconden te zitten in een auto die veel beter kan. Het is dat de rest te langzaam was deze race, anders had het "opofferen" echt het opofferen geweest. Dan weet ik niet of ze er daadwerkelijk mee door waren gegaan.

Hoe dan ook Max heeft nu om verschillende redenen nog 0% hulp gehad van Perez, niet echt een vooruitgaan.
Hij zat op 20 seconden omdat ze hem extra lang buiten gehouden hebben om de lucht voor Ham te vervuilen.

Voor dat hele gebeuren zat hij rond de 8 seconden er achter.

En voor het seizoen was aangegeven dat hij zeker 5 races nodig ging hebben om te wennen aan de auto. Dit was race 3 en hij zat al redelijk in de buurt van waar hij moet rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 14:12
[...]
Het is maar waar je blij mee wil zijn. Perez is blijkbaar net goed genoeg om op ongeveer 20 seconden te zitten in een auto die veel beter kan. .
Zijn laatste stint is opgeofferd met het idee het punt voor de snelste ronde te pakken. Die heeft hij gepakt en daarna moest hij 'sparen' om met die rode banden de finish te halen.

Nadat hij Norris inhaalde reed hij dezelfde rondetijden als de top-3. Als Norris hem niet gepakt had bij de start had hij probleemloos met het treintje vooraan mee kunnen rijden.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:35
Divak schreef op maandag 3 mei 2021 @ 07:35:
Aha, een stop van 1,98 of 1,999 wordt op televisie gewoon naar beneden afgerond om er een 1,9 van te maken. Alles voor de hype denk ik :+

Een stop van 1,999 wordt 1,9, een stop van 2,000 blijft 2,0. We denken dan met zijn allen dan aan een verschil van 0,1, maar het is 0,001 :D
Dat doet Olaf ook, tijdens de kwali afg. zaterdag bijvoorbeeld. Was iemand, weet niet meer wie die met 0.999 achterstand een tijd gezet had, Olaf: "9 tienden!" Nee Olaf, 1 seconde.

Er wordt ook geregeld geroepen "2 tienden" terwijl het eigenlijk 0.288 is ofzo. Zeg dan "bijna 3 tienden"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:24
[...]

Perez doet het echt niet slecht en zeker niet op een baan als deze. Laten we hopen dat hij in Barcelona kan schitteren en we een RBR 1-2 gaan zien. Alleen al om Bottas nog meer ellendig te laten voelen. Als Perez in de eerste ronden mee kon komen had ik die nog wel op plek 3 gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
Overigens bijzonder dat zo weinig mensen het over het geluk van Ver hebben. De enige reden dat ie Bot kon inhalen was omdat Mercedes zo traag was in de pits dat hij vlak voor Ver de baan op kwam in plaats van 2 seconden en daardoor geen tijd had om zijn banden op te warmen voordat hij moest verdedigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowdog
  • Laatst online: 16:22
FastFred schreef op maandag 3 mei 2021 @ 10:28:
[...]

Dat doet Olaf ook, tijdens de kwali afg. zaterdag bijvoorbeeld. Was iemand, weet niet meer wie die met 0.999 achterstand een tijd gezet had, Olaf: "9 tienden!" Nee Olaf, 1 seconde.

Er wordt ook geregeld geroepen "2 tienden" terwijl het eigenlijk 0.288 is ofzo. Zeg dan "bijna 3 tienden"
Dat gebeurt bij Sky ook regelmatig, dus dat is niet iets wat alleen Olaf doet ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

In all fairness, dat is wel hoe timing werkt, als je bijvoorbeeld niet de minst significante digits zou zien O-) Als je die dan toch weglaat in de verslaggeving, kun je ze beter weglaten alsof ze niet getoond worden :P

[ Voor 38% gewijzigd door naitsoezn op 03-05-2021 10:43 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gilles de Geus
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:15
Snowdog schreef op maandag 3 mei 2021 @ 10:39:
[...]

Dat gebeurt bij Sky ook regelmatig, dus dat is niet iets wat alleen Olaf doet ofzo.
Het is ook correct. 0.299 is geen 3 tienden. Het is namelijk tot de duizenste nauwkeurig gemeten en niet tot 300 duizensten gekomen. Bij het schaatsen doen ze het wel (rondje 29.6 voor een rondje 29.59) omdat daar de rondetijden altijd in tienden werden weergegeven in het verleden. Als technicus erger ik me daar meer aan.
En aan de rekenfouten van Olav :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-09 02:10

sjaool

Every life should have 9 cats

FastFred schreef op maandag 3 mei 2021 @ 10:28:
[...]

Jongens, niet zo moeilijk doen om die tijden. Jullie weten het zelf toch al beter dus waarom je er druk om maken. De gemiddelde kijker zal het een worst wezen of het 0.288s of 0.316s is. Die zien alleen wagens achter elkaar aan op het circuit rijden. ;)

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• matz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:42
Philip Ross schreef op maandag 3 mei 2021 @ 10:36:
Overigens bijzonder dat zo weinig mensen het over het geluk van Ver hebben. De enige reden dat ie Bot kon inhalen was omdat Mercedes zo traag was in de pits dat hij vlak voor Ver de baan op kwam in plaats van 2 seconden en daardoor geen tijd had om zijn banden op te warmen voordat hij moest verdedigen.
Hoezo valt dit onder de noemer geluk? Het is een teamsport. Je team moet je dan ook zo snel mogelijk weer weg krijgen. En onder jouw argument valt dit dus niet onder geluk, maar onder 'minder presteren dan de tegenstander'.

Geluk heb je als je tegenstander een lekke band krijgt door vuil op de baan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 16:35
naitsoezn schreef op maandag 3 mei 2021 @ 08:27:
[...]

Over Stroll zeiden de mensen dat in ieder geval niet op basis van z'n prestaties.
Mwoah...
  • In Frankrijk eens iedere bocht z'n banden vierkant geremd en dan een klapband krijgen 'ik snap niet hoe dit kan'
  • In Maleisie laat ie de auto naar buiten lopen na de race, rijd zodoende tegen Vettel aan 'Vettel rijd tegen me aan!'
  • Heeft al eens z'n radio knopje aangezien voor DRS, meerdere keren in dezelfde race
  • Vorig jaar Oostenrijk ziet na SC periode geen gele vlaggen en rijd bijna een marshall aan
  • Vorig jaar Portugal rijd eerst Verstappen van de baan in FP en daarna tijdens de race hetzelfde bij Norris
En zo nog wel een paar... Maar ja, vind dat ie het dit jaar best aardig doet, minder incidenten in ieder geval.

[ Voor 13% gewijzigd door FastFred op 03-05-2021 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
  • Laatst online: 16:22
Gilles de Geus schreef op maandag 3 mei 2021 @ 10:44:
[...]

Het is ook correct. 0.299 is geen 3 tienden. Het is namelijk tot de duizenste nauwkeurig gemeten en niet tot 300 duizensten gekomen. Bij het schaatsen doen ze het wel (rondje 29.6 voor een rondje 29.59) omdat daar de rondetijden altijd in tienden werden weergegeven in het verleden. Als technicus erger ik me daar meer aan.
En aan de rekenfouten van Olav :+
Nouja, ik bedoelde meer het afronden in zijn algemeen, soms naar boven, soms naar onder. Het gaat iig niet altijd correct, soms komen ze op 3 tienden, terwijl het in werkelijkheid net wat meer is dan 2 tienden oid. Ik hoor dan toch ook liever 'bijna x tienden' of 'iets meer dan x tienden', dat krijg je toch een beter beeld, maar goed, als ze er helemaal naast zitten, zit dat er waarschijnlijk ook niet in.

Verder wel enigszins begrijpelijk overigens, ik denk dat dat soort foutjes snel zijn gemaakt als je live commentaar moet geven en er bijv. in kwalificatie in korte tijd veel verschillende snellere rondetijden binnenkomen en je toch even snel de verschillen wil aangeven. De exacte cijfers (als in verschil tussen P2 en P3 bijv.) zijn niet altijd direct terug te vinden zijn op het scherm en je moet daarnaast verder met het verhaal dat je aan het vertellen bent, da's toch net wat anders dan thuis voor de buis zitten te kijken en het even snel zelf berekenen denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oZy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-09 20:19

oZy

matz schreef op maandag 3 mei 2021 @ 10:55:
[...]

Hoezo valt dit onder de noemer geluk? Het is een teamsport. Je team moet je dan ook zo snel mogelijk weer weg krijgen. En onder jouw argument valt dit dus niet onder geluk, maar onder 'minder presteren dan de tegenstander'.

Ik vond dat het moeiste moment van de wedstrijd; vooral als je het onboard kanaal van Max open had staan want ze riepen hem echt op het allerlaatste moment naar binnen. De focus bij GP was te horen in zn stem en misschien was dat ook wel de reden van de iets tragere pitstop van BOT want ze hadden minder dan een ronde aan voorbereiding.

Heel gaaf hoe die undercut werkte. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
matz schreef op maandag 3 mei 2021 @ 10:55:
[...]

Het is geluk omdat alle teams wel eens een slechte stop hebben. En als het dan juist op een beslissend moment is heet dat gewoon geluk.

Natuurlijk is het een fout van de tegenstander maar als jij toevallig in de positie bent om te profiteren heb je geluk.

Net als dat Ham op Imola een erg trage stop had, daardoor achter Verstappen de baan op kwam en veel verkeer had. Daardoor ging hij in de fout. (Nu had Ham daarna wel extreem veel geluk overigens dus die mag niet klagen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bloodclot
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:41

Bloodclot

Jawier!

[...]

Klopt, maar perez heeft al meer gepresteerd door in de pitwindow te rijden dan de vorige twee redbull coureurs bij elkaar, hopen dat perez meer voorin te vinden is resterende seizoen (race 1 was pech, race 2 was drama van perez, race 3 komt in de buurt, race vier: hamilton 5 secs afhouden?)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• matz
Philip Ross schreef op maandag 3 mei 2021 @ 11:07:
[...]

Het is geluk omdat alle teams wel eens een slechte stop hebben. En als het dan juist op een beslissend moment is heet dat gewoon geluk.

Natuurlijk is het een fout van de tegenstander maar als jij toevallig in de positie bent om te profiteren heb je geluk.

Net als dat Ham op Imola een erg trage stop had, daardoor achter Verstappen de baan op kwam en veel verkeer had. Daardoor ging hij in de fout. (Nu had Ham daarna wel extreem veel geluk overigens dus die mag niet klagen)
Je redenatie is wel erg mank...

Als ik mee ga in jouw redenatie heeft Verstappen (of welke andere rijder) ook geluk gehad met een snelle stop... Hoe krom gaan we onze argumenten buigen?

Weet je wat ze anders beter kunnen doen? Iedereen een GP zelfstandig laten afleggen, zonder tegenstander. En wie er dan het snelste is heeft gewonnen. Dan heeft niemand geluk of pech. Of toch wel, want je had een trage stop? :+

[ Voor 3% gewijzigd door matz op 03-05-2021 11:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 22:23
alexbl69 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 10:22:
[...]
Nadat hij Norris inhaalde reed hij dezelfde rondetijden als de top-3. Als Norris hem niet gepakt had bij de start had hij probleemloos met het treintje vooraan mee kunnen rijden.
Dit! Hij kon inderdaad makkelijk dezelfde tijden rijden en was soms net iets sneller. Het probleem is alleen dat er 4 man op medium start en daarachter zitten de McLarens en Ferraris die meestal op softs beginnen. Daar heb je dan gewoon last van omdat ze beter wegkomen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodclot

Bloodclot

Jawier!

asing schreef op maandag 3 mei 2021 @ 11:13:
[...]

Dit! Hij kon inderdaad makkelijk dezelfde tijden rijden en was soms net iets sneller. Het probleem is alleen dat er 4 man op medium start en daarachter zitten de McLarens en Ferraris die meestal op softs beginnen. Daar heb je dan gewoon last van omdat ze beter wegkomen.
Tja perez op rood starten is ook een optie om een mercedes te pakken bij de start (iig onder druk zetten de eerste rondes), maar dan kom je ook in max zijn vaarwater...
Maar je moet dan eerder pitten, dan zit je weer buiten de pitwindow....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
matz schreef op maandag 3 mei 2021 @ 11:12:
[...]

Je redenatie is wel erg mank...

Als ik mee ga in jouw redenatie heeft Verstappen (of welke andere rijder) ook geluk gehad met een snelle stop... Hoe krom gaan we onze argumenten buigen?

Weet je wat ze anders beter kunnen doen? Iedereen een GP zelfstandig laten afleggen, zonder tegenstander. En wie er dan het snelste is heeft gewonnen. Dan heeft niemand geluk of pech. Of toch wel, want je had een trage stop? :+
Je kan overdrijven. Wat ik bedoel is dat Mercedes in 2 GPs 2x een trage stop heeft en beide keren het toevallig die auto is waar Ver mee in gevecht is. Als Ham bijvoorbeeld een trage stop had gehad deze keer IPV Bot dan was Ver gewoon 3e geworden. Of als juist Bot traag was in Imola had Ham daar kunnen winnen.

Natuurlijk is het ook gewoon teamwork dat ze bij RB die fout niet maken maar het komt wel gunstig uit.

Zelfde als dat Ver in Imola zo'n goede start had maar dat hij daar door zijn 3e plek gebruik kon maken van een extra stuk droge baan waar de safety car had gestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 22:23
Bloodclot schreef op maandag 3 mei 2021 @ 11:21:
[...]

Tja perez op rood starten is ook een optie om een mercedes te pakken bij de start (iig onder druk zetten de eerste rondes), maar dan kom je ook in max zijn vaarwater...
Maar je moet dan eerder pitten, dan zit je weer buiten de pitwindow....
Wat je eigenlijk wilt is een RB front row lockout met de Mercs ergens daar achter. Dan hebben de Mercs last van de anderen die op rood starten.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:24
Philip Ross schreef op maandag 3 mei 2021 @ 11:23:
[...]

Je kan overdrijven. Wat ik bedoel is dat Mercedes in 2 GPs 2x een trage stop heeft en beide keren het toevallig die auto is waar Ver mee in gevecht is. Als Ham bijvoorbeeld een trage stop had gehad deze keer IPV Bot dan was Ver gewoon 3e geworden. Of als juist Bot traag was in Imola had Ham daar kunnen winnen.

Natuurlijk is het ook gewoon teamwork dat ze bij RB die fout niet maken maar het komt wel gunstig uit.

Zelfde als dat Ver in Imola zo'n goede start had maar dat hij daar door zijn 3e plek gebruik kon maken van een extra stuk droge baan waar de safety car had gestaan.
Maar was dat droge stuk in Imola geluk of gewoon slimmigheid? Ik heb het niemand anders zien gebruiken dus is een stukje slimmigheid in mijn ogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bloodclot

Bloodclot

Jawier!

asing schreef op maandag 3 mei 2021 @ 11:29:
[...]

Wat je eigenlijk wilt is een RB front row lockout met de Mercs ergens daar achter. Dan hebben de Mercs last van de anderen die op rood starten.
Tja, dat is natuurlijk wel utopie. Nu zijn we blij dat perez op 4e plek start, zodat max zich beter kan richten op de mercedessen, Vorige jaren was het inderdaad max in eerste twee rondes tegen een norris bijvoorbeeld op rood en mercedes was alweer vertrokken.

Als je een perez steeds minimaal op 4e plek hebt bij de start kun je echt gelijk het gevecht beginnen met de mercs, dan is het hopen dat Perez 4e positie houdt en aansluiting blijft houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
Boinkie schreef op maandag 3 mei 2021 @ 11:32:
[...]

Maar was dat droge stuk in Imola geluk of gewoon slimmigheid? Ik heb het niemand anders zien gebruiken dus is een stukje slimmigheid in mijn ogen.
Het was beide. Maar de mensen op de eerste rij hadden die optie niet. Dat is wat ik bedoel. Hij maakt heel goed gebruik van elke kans die hij krijgt maar heeft soms ook wel kleine gelukjes in welke kansen hij krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

matz schreef op maandag 3 mei 2021 @ 11:12:
[...]
Hm... een endurance race voor de F1? Ik zie een uitdaging... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:23
[...]

het is niet voor niets dat de dhl pitstop award al jaren naar rb gaat toch? Of is dat ook geluk?

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matz
Philip Ross schreef op maandag 3 mei 2021 @ 11:51:
[...]

Het was beide. Maar de mensen op de eerste rij hadden die optie niet. Dat is wat ik bedoel. Hij maakt heel goed gebruik van elke kans die hij krijgt maar heeft soms ook wel kleine gelukjes in welke kansen hij krijgt.
Maar had Verstappen dan pech dat hij in z'n kwalificatie ronde in verkeer kwam en daardoor een mindere ronde had, of had Bottas geluk? En had Hamilton nou pech dat Verstappen op Imola een foutje maakte en daarom derde kwalificeerde, zodat hij (Verstappen) met geluk bij de start op het droge stuk net iets meer tractie kon krijgen?

Ik denk dat je wel snapt waar ik hier mee naar toe ga...
Laten we het er maar op houden dat jouw definitie van geluk een ander is dan die van mij. :>

[ Voor 6% gewijzigd door matz op 03-05-2021 12:37 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bloodclot

Bloodclot

Jawier!

Snowhite0901 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 12:31:
[...]

het is niet voor niets dat de dhl pitstop award al jaren naar rb gaat toch? Of is dat ook geluk?
Snelle pitstops hoort bij het resultaat, als team. Hier plukt redbull soms de vruchten van en dit seizoen wordt het wel poepie belangrijk voor max (zag je gisteren ook, net die paar tienden sneller om bottas te pakken). Wordt deze teamprestatie gezien als geluk ? Nee! Pitstops zijn ontzettend belangrijk als het gaat om miliseconden en is onderdeel van het team.

Geluk heeft meer te maken met andere onvoorziene evenementen, (safetycars op de (on)juiste momenten bijvoorbeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:02
oZy schreef op maandag 3 mei 2021 @ 11:00:
[...]

Ik vond dat het moeiste moment van de wedstrijd; vooral als je het onboard kanaal van Max open had staan want ze riepen hem echt op het allerlaatste moment naar binnen. De focus bij GP was te horen in zn stem en misschien was dat ook wel de reden van de iets tragere pitstop van BOT want ze hadden minder dan een ronde aan voorbereiding.

Heel gaaf hoe die undercut werkte. _/-\o_
Dat vraagt om een streamable! Tot en met inhalen Bottas uiteraard. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Ze hadden Sergio iets langer buiten kunnen laten, zodat Max nog een slipstream en drs had kunnen pakken bij hem. Vond ik een gemiste kans.

Te koop....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasvanS
  • Laatst online: 15:24
albino71 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 13:06:
Ze hadden Sergio iets langer buiten kunnen laten, zodat Max nog een slipstream en drs had kunnen pakken bij hem. Vond ik een gemiste kans.
Dacht tijdens de race precies hetzelfde.. eerst laat je hem HAM een slipstream geven en daarna haal je hem binnen als VER erachter zit..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

[...]

Om met dat laatste te beginnen, volgens mij is dit door Doornbos de wereld ingeslingerd (en die heeft wel vaker van die rijke fantasie momentjes). In de praktijk klopt daar namelijk niet zo heel veel van. Hij zou er eerder last van moeten hebben gehad dan profijt, aangezien ie alleen maar met zijn 2 rechterwielen over dat iets drogere plekje ging. Hij had de swung direct van start af te pakken en was gewoon het snelst weg van de top 3.

Men moet gewoon eens wat zaken terugkijken voordat er van alles wordt beweerd wat simpelweg niet klopt. Maar ja, als je zelf achteraf niet even rustig terugkijkt wat er precies gebeurde dan moet je het natuurlijk doen met wat een ander naar buiten brengt. Ik beweer dat plek 1 na de eerste paar bochten door die "droge" plek pure BS is.

Dus kijk nog eens het eea terug en dan met name de herhalingen van zo'n start bijv. Het wordt van alle kanten getoond en van bovenaf is het meestal het meest duidelijk. Dat geldt natuurlijk niet enkel voor die race. Eerst even goed kijken, daarna je conclusies trekken (die gerust af mogen wijken van die van een ander, anders hadden we niets te bediscussiëren ;) )

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
BasvanS schreef op maandag 3 mei 2021 @ 13:10:
[...]

Dacht tijdens de race precies hetzelfde.. eerst laat je hem HAM een slipstream geven en daarna haal je hem binnen als VER erachter zit..
Dit levert maar 0.4 - 0.5 op en verstoord verder zijn lucht voor 2 ronden. Maar de vraag of dat echt voordeel zou zijn. Moet je ook nog eens hopen dat je precies op het juist punt achterop komt en niet een paar bochten te vroeg en dan moet wachten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkFire1985
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-02 07:51
alexbl69 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 10:22:
Hij werd bij de start ingehaald door Sainz die weer terugviel na de SC en werd toen ingehaald door Norris. Uiteindelijk dus door 2 man ingehaald en lang achter Norris gezeten. Eenmaal vrij was zijn pace goed te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-09 15:30

Martinspire

Awesomeness

Divak schreef op maandag 3 mei 2021 @ 07:35:
Aha, een stop van 1,98 of 1,999 wordt op televisie gewoon naar beneden afgerond om er een 1,9 van te maken. Alles voor de hype denk ik :+

Een stop van 1,999 wordt 1,9, een stop van 2,000 blijft 2,0. We denken dan met zijn allen dan aan een verschil van 0,1, maar het is 0,001 :D
Volgens mij wordt de tijd van de race niet 1 op 1 meegenomen maar altijd bekeken en gecorrigeerd. Die pitstop tijd is toch maar een indicatie en uiteindelijk draait het vooral om de hele pitstraat. Dus inclusief aanrijden en wegrijden

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Kenny_026 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 09:46:
Kan aan mij liggen hoor maar ik heb toch sterk het gevoel dat Mercedes voor het eerst dit seizoen de “bovenliggende” partij was. De eerste race was Max ook sneller maar heeft RB het wat mij betreft laten liggen in de strategie.
Dat weet ik dus niet zo zeker. Het was gewoon een vervelend weekend om te vergelijken omdat het asfalt slecht was en het per sessie en team kon verschillen welke band nu beter was.

Maar tijdens de race zagen we Verstappen die wel heel erg lang achter Bottas kon zitten en het steeds verloor op de rechte stukken. Daar zat een probleem met het wisselen tussen de derde en vierde versnellingen in, maar het was waarschijnlijk ook iets van afstelling en karakteristieken van de auto. Als Verstappen erlangs was gekomen, tja ik had hem zo weg zien rijden. Hamilton reed uiteindelijk een beetje weg, maar ook niet heel veel.

Het is ook gezichtsbedrog hoe snel iemand is achter een andere auto. Het lijkt namelijk alsof dat het tempo is en het dus gelijkwaardig is, maar dat is het niet. Ronde na ronde binnen 1s zitten betekend dat je zoveel overspeed hebt dat je makkelijk weg kan rijden als je voorbij bent. Want Verstappen bleef dit doen terwijl hij flink last gehad zal hebben van zijn voorligger en met flink wat minder neerwaartse druk zal hebben gezeten.

Ik maakte me namelijk geen zorgen dat Bottas nog P2 zou halen. Dat deed ik omdat ik zag dat Bottas weliswaar snel naderde, maar onder de 2s werd het erg lastig voor hem om dichterbij te komen. Toen ging er blijkbaar iets mis met zijn uitlaat die oververhit was geraakt. Tja, dat zou zomaar gebeurd kunnen zijn omdat hij dichtbij Verstappen kwam.

Maar als dit dan zo ongeveer Mercedes hun beste circuit is, tja dan krijgen we nog wat. Maar dat zullen we wel moeten zien in Barcelona. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
@Martinspire
de snelheid van de laatste lap voor BOX BOX is bepalend, de transitie van je baansnelheid tot de streep waar de pitlimiter aan moet slaan ( rook bij remmen van MAX ), en de acceleratie en outlap na de pits.
Allemaal factoren die bepalend zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door HyperTrophy op 03-05-2021 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terranova
Dat is geen geluk hoor, dan had hij iets later bij bottas aangekomen, gezien z'n hoger snelheid en de aantal seconden dat ie wegreed van Bottas. Dus inhaalmanouvre was dan een bochtje later geweest, maar niet veel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
Terranova schreef op maandag 3 mei 2021 @ 14:00:
[...]

Dat is geen geluk hoor, dan had hij iets later bij bottas aangekomen, gezien z'n hoger snelheid en de aantal seconden dat ie wegreed van Bottas. Dus inhaalmanouvre was dan een bochtje later geweest, maar niet veel anders.
Met het grote verschil dat de banden van bottas een stuk warmer waren. Je hebt kunnen zien hoe makkelijk hij er daarvoor langs kwam...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFire1985
Philip Ross schreef op maandag 3 mei 2021 @ 14:30:
[...]

Met het grote verschil dat de banden van bottas een stuk warmer waren. Je hebt kunnen zien hoe makkelijk hij er daarvoor langs kwam...
En als de pitstop bij RBR weer ouderwets snel gegaan zou zijn geweest, had hij er nog dichter op gezeten.
De pitstop was namelijk 'slechts' 2,38s waar ze ze regelmatig onder de 2s en zelfs 1,9s hebben uitgevoerd.
Mercedes heeft in 2020 bijna elke race een gem. van boven de 2,7s. De pitstop van Bottas was 2,86s dus zo slecht was die pitstop van Bottas niet eens, voor Mercedes' begrippen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Ja, dat is de kracht van de undercut.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
DarkFire1985 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 14:53:
[...]

En als de pitstop bij RBR weer ouderwets snel gegaan zou zijn geweest, had hij er nog dichter op gezeten.
De pitstop was namelijk 'slechts' 2,38s waar ze ze regelmatig onder de 2s en zelfs 1,9s hebben uitgevoerd.
Mercedes heeft in 2020 bijna elke race een gem. van boven de 2,7s. De pitstop van Bottas was 2,86s dus zo slecht was die pitstop van Bottas niet eens, voor Mercedes' begrippen.
Dat was de tweede stop van Bot volgens mij. De eerste was een halve seconde trager.

Het is misschien een klein verschil maar als je wil verdedigen tegen een undercut dan kan je dat soort fouten niet veroorloven.

Doordat Ver Bot nu aan het begin van de ronde voorbij was kon hij meteen een gaatje trekken. Als hij pas na bocht 5 er achter zou zitten dan word inhalen een stuk moeilijker. Dan kom je al snel op het rechte stuk aan en dan zit Bot de ronde daarna met voldoende warme bannen veel dichter achter Ver. En met de snelheid die hij daarna had om het gat dicht te rijden was het op zijn minst spannend geworden. Nu kon Ver op zijn gemak naar P2 rijden.

Nog even terug gekeken. Vaan geel naar wit in ronde 37 was een 3.3sec stop. Dat is gewoon veel te traag, zelfs voor Mercedes.

[ Voor 5% gewijzigd door Philip Ross op 03-05-2021 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFire1985
Philip Ross schreef op maandag 3 mei 2021 @ 15:07:
[...]
Nog even terug gekeken. Vaan geel naar wit in ronde 37 was een 3.3sec stop. Dat is gewoon veel te traag, zelfs voor Mercedes.
Niet voor een welles of nietus maar op DHL Fastest Pit Stop Award staat 2,84s voor de 1e en 2,71s voor de 2e: https://inmotion.dhl/en/formula-1/fastest-pit-stop-award/
De telemetrie op beeld vraag ik me wel vaker van af of het klopt.
Mocht het dus inderdaad 2,84s zijn dan valt het dus wel mee, is het inderdaad 3,3s dan is dat wel een riant verschil maar tegelijk had VER ook voor RBR doen een trage pitstop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
DarkFire1985 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 15:38:
[...]

Niet voor een welles of nietus maar op DHL Fastest Pit Stop Award staat 2,84s voor de 1e en 2,71s voor de 2e: https://inmotion.dhl/en/formula-1/fastest-pit-stop-award/
De telemetrie op beeld vraag ik me wel vaker van af of het klopt.
Mocht het dus inderdaad 2,84s zijn dan valt het dus wel mee, is het inderdaad 3,3s dan is dat wel een riant verschil maar tegelijk had VER ook voor RBR doen een trage pitstop.
Bottas heeft 2 stops gemaakt toch? Die lijst houdt alleen de snelste van de twee bij. Heb net de beelden terug gekeken en daar staat de teller echt op 3.3. Vreemd dat die site 2.84 aan geeft. Bottas zou ook ~2.7 sec marge moeten hebben dacht men vooraf maar komt eerder op ~1.7 uit de pits dan op die 2.7.

Kijk ik hier https://www.racefans.net/...p-charts-times-and-tyres/ dan is de totale tijd voor Bottas ook 1 keer 26.5 en 1 keer 26.9. dat is precies die halve seconde verschil tussen zijn eerste en tweede stop lijkt het.

Klopt dat Ver ook niet echt een snelle had maar haalt toch bijna een seconde in. Dat is wel net het verschil tussen voor of na bocht 5 een actie kunnen plaatsen. Want zit je daarna dan wordt inhalen lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkFire1985
@Philip Ross Klik even op Table bij het eerste staatje, daar staan alle 22 pitstops waarvan dus ook 2 x Bottas (nr 13 en 15).
Wel puur alleen de pitstop, wellicht heeft hij meer tijd verloren door de ene keer net wat harder weg te rijden of strakker naar de 80 geremd te hebben.

Wat mij wel opvalt is wanneer ik kijk naar Max dan was zijn snelste pitstop 1,98s (en daarmee 0,7s sneller dan snelste pitstop van Bottas) echter als je kijkt naar de totale tijd dan zit dat al veel dichter bij elkaar: 26.319 vs 26.573, slechts 0,25s.
Dat wil dus zeggen dat Bottas die 2e pitstop behoorlijke tijd (0,45s) heeft gewonnen buiten de bandenwissel om maar juist met in- en uitrijden. Vraag me serieus af waar dat in kan zitten want dat zijn wel serieuze verschillen, of is de tijdmeting van de bandenwissels discutabel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
DarkFire1985 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 15:55:
@Philip Ross Klik even op Table bij het eerste staatje, daar staan alle 22 pitstops waarvan dus ook 2 x Bottas (nr 13 en 15).
Wel puur alleen de pitstop, wellicht heeft hij meer tijd verloren door de ene keer net wat harder weg te rijden of strakker naar de 80 geremd te hebben.

Wat mij wel opvalt is wanneer ik kijk naar Max dan was zijn snelste pitstop 1,98s (en daarmee 0,7s sneller dan snelste pitstop van Bottas) echter als je kijkt naar de totale tijd dan zit dat al veel dichter bij elkaar: 26.319 vs 26.573, slechts 0,25s.
Dat wil dus zeggen dat Bottas die 2e pitstop behoorlijke tijd (0,45s) heeft gewonnen buiten de bandenwissel om maar juist met in- en uitrijden. Vraag me serieus af waar dat in kan zitten want dat zijn wel serieuze verschillen, of is de tijdmeting van de bandenwissels discutabel...
Ik baal er echt van dat er geen betere statistieken te vinden zijn. Maakt dit soort gesprekken erg lastig. Bij Verstappen de eerste pit was wel dat.hij pas heel laat remde en naar de pits stuurde en daarmee misschien wat tijd verloor. Maar zonder betere data is er weinig over te zeggen. Enige dat ik weet is dat de marge van Bottas voorspeld was op ruim meer dan 2 seconden en hij echt binnen een seconde voor Verstappen pas de baan op kwam.

In ieder geval knap van Verstappen dat hij wel meteen gebruik maakte van de situatie. Net als bij de herstart.

Heb overigens.het gevoel de de Mercedes sowieso niet goed weg komt van de streep. Net te vaak dat ze gewoon slecht starten. Zowel Bot als Ham.

[ Voor 4% gewijzigd door Philip Ross op 03-05-2021 16:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:02

JB

Cédric roelt!

Philip Ross schreef op maandag 3 mei 2021 @ 15:59:
[...]

Heb overigens.het gevoel de de Mercedes sowieso niet goed weg komt van de streep. Net te vaak dat ze gewoon slecht starten. Zowel Bot als Ham.
Don't jinx it... Honda kan er ook wat van :+

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-vine
  • Laatst online: 17:00
[...]

Ik baal er echt van dat er geen betere statistieken te vinden zijn. Maakt dit soort gesprekken erg lastig. Bij Verstappen de eerste pit was wel dat.hij pas heel laat remde en naar de pits stuurde en daarmee misschien wat tijd verloor. Maar zonder betere data is er weinig over te zeggen. Enige dat ik weet is dat de marge van Bottas voorspeld was op ruim meer dan 2 seconden en hij echt binnen een seconde voor Verstappen pas de baan op kwam.

In ieder geval knap van Verstappen dat hij wel meteen gebruik maakte van de situatie. Net als bij de herstart.

http://en.mclarenf-1.com/...pen&dr2=Valtteri%20Bottas

Dit is een Verstappen, Bottas vergelijking per ronde en ronde Inc. Pitstop.

Samen met de pitstop stars misschien wat je zoekt.

Meer als dit zou ik ook niet weten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Blijven bijzondere lijstjes die Formula1.com plaatst. Een dag na de race tref je daar gebruikelijk de 'winners and losers' aan.
6 Winners and 6 Losers from the Portuguese Grand Prix – Who was on form in Portimao?

Winnaars
  1. Lewis Hamilton
  2. Neutral fans
  3. Lando Norris
  4. Alphine
  5. Mick Schumacher
  6. Sergio Perez
Verliezers
  1. Kimi Raikkonen
  2. Max Verstappen
  3. Valtteri Bottas
  4. Carlos Sainz
  5. Aston Martin
  6. Williams
Heb altijd sterk de indruk dat ze erg Hamilton-biased zijn bij de redactie van Formula1.com. Maar om Perez nu bij de winnaars te zetten en Verstappen bij de verliezers is ook wel weer vergezocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

JB schreef op maandag 3 mei 2021 @ 16:41:
[...]

Don't jinx it... Honda kan er ook wat van :+
Inderdaad don't jinx it. Maar het is een feit dat Max de laatste races een prima start heeft gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:31
Philip Ross schreef op maandag 3 mei 2021 @ 15:07:
[...]

Op een of andere manier heeft Mercedes altijd relatief langzame pit stops bij Bottas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Laatst online: 15:24
ThomasG schreef op maandag 3 mei 2021 @ 17:04:
[...]
Op een of andere manier heeft Mercedes altijd relatief langzame pit stops bij Bottas.
Volgens mij is het ook belangrijk dat de coureur op de juiste manier komt aanrijden en exact weet wanneer hij weg kan/mag rijden. Of is deze factor nihil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
ThomasG schreef op maandag 3 mei 2021 @ 17:04:
[...]
Vooral de eerste stop van de wedstrijd lijkt een probleem te zijn. Vorige race was dat Ham die ruim boven de 3s zat. Nu Bot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
BasvanS schreef op maandag 3 mei 2021 @ 17:07:
[...]

Volgens mij is het ook belangrijk dat de coureur op de juiste manier komt aanrijden en exact weet wanneer hij weg kan/mag rijden. Of is deze factor nihil?
Dat maakt wel uit ja. Volgens mij was het Ric die te ver door reed en dat koste al snel 2 seconden extra.

Dus ook kleine verschillen in hoe je stopt kunnen best een paar tienden kosten

[ Voor 9% gewijzigd door Philip Ross op 03-05-2021 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Laatst online: 16:57
BasvanS schreef op maandag 3 mei 2021 @ 17:07:
[...]

Natuurlijk speelt alles mee. DHL meet AFAIK de tijd dat ze stil staan. Dus dan begint het al met de reactietijd op het groene licht. De pitcrew kan nog zo snel zijn, als de coureur een reactietijd op het groene licht heeft van domgezegd 0,5s maakt die snelle crew niks meer uit. Daarnaast moet de coureur zo precies mogelijk op de juiste plek stoppen. Een paar centimeter te vroeg of te laat en de pitcrew moet zich "herpakken". Kijk bv naar de mannen met de wheelguns, die zitten helemaal op hun plekje. Als de auto 10cm verkeerd staat is dat al lastig. Zelfde voor de frontjack. 10cm te ver naar voren en je rijdt hem bijna omver, 10cm te vroeg gestopt en hij moet een extra stap zetten om goed onder de neus te komen. Op de verkeerde plek stoppen kost dus zomaar een halve seconde. Iets dat je afgelopen race ook bij Ricciardo zag. Die stond ook iets verkeerd en het springt meteen eruit als trage stop.

Daarnaast maakt het aanrijden, en de snelheid, ook uit. Idealiter zijn die wielen natuurlijk al los gedraaid nog voordat de auto de lucht in gaat. En dit is wellicht ook wat de goede pitstops van Red Bull verklaard, terwijl de totale tijd in pitstraat min of meer gelijk is. Langzamer aanrijden, waardoor er al gewerkt wordt terwijl de auto nog rijdt. Want zoals gezegd, de pitstop tijd is wat ze stil staan. Wielen los terwijl de auto nog rolt is dus "winst".

En daarnaast is er nog de recentere ontwikkeling, volgens mij gestart door Alfa Romeo, door de plek wat scheef te leggen. Deze liep mooi recht, terwijl deze tegenwoordig wat scheef ligt waardoor de hoek met inrijden niet meer zo scherp is. Sommige teams hebben dit ook al overgenomen, andere nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alesandro_46
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:58
Betreft pitstops, wellicht scheelt het voor Mercedes dat ze de eerste pitbox(en) hebben en daardoor rechter aan kunnen komen rijden?

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Terranova
Woudloper schreef op maandag 3 mei 2021 @ 17:02:
Blijven bijzondere lijstjes die Formula1.com plaatst. Een dag na de race tref je daar gebruikelijk de 'winners and losers' aan.

[...]

Heb altijd sterk de indruk dat ze erg Hamilton-biased zijn bij de redactie van Formula1.com. Maar om Perez nu bij de winnaars te zetten en Verstappen bij de verliezers is ook wel weer vergezocht.
Wat is dit voor onzin, Verstappen heeft 1 plek gewonnen en nooit op't punt gestaan om de race ook echt te winnen. Dat hij geen "winner" is deze race is logisch, maar absoluut geen "loser"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Terranova schreef op maandag 3 mei 2021 @ 17:58:
Wat is dit voor onzin, Verstappen heeft 1 plek gewonnen en nooit op't punt gestaan om de race ook echt te winnen. Dat hij geen "winner" is deze race is logisch, maar absoluut geen "loser"
Tja, als Ajax of PSV niet wint, dan is dat een verlies; als VVV of Excelsior vierde worden, dan is dat winnaar. Ik kan me er wel wat bij voorstellen, de verwachtingen voor Perez zijn een stukje lager.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terranova
gambieter schreef op maandag 3 mei 2021 @ 18:03:
[...]

Tja, als Ajax of PSV niet wint, dan is dat een verlies; als VVV of Excelsior vierde worden, dan is dat winnaar. Ik kan me er wel wat bij voorstellen, de verwachtingen voor Perez zijn een stukje lager.
Ja, maar dat zou alleen zijn als ie daadwerkelijk de favoriet(/pole) was. Nu heeft hij juist 1 plek gewonnen, had meer mogen zijn, maar dat zat er ook niet echt in dit weekend. Dus hij's eerder een winner dan loser dit weekend. Maar eigenlijk geen van beiden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Terranova schreef op maandag 3 mei 2021 @ 18:05:
Ja, maar dat zou alleen zijn als ie daadwerkelijk de favoriet(/pole) was. Nu heeft hij juist 1 plek gewonnen, had meer mogen zijn, maar dat zat er ook niet echt in dit weekend. Dus hij's eerder een winner dan loser dit weekend. Maar eigenlijk geen van beiden
Maar het waren zijn fouten die Verstappen nogal wat gekost hebben; Q3 foutje > geen pole, foutjes na passeren HAM waardoor die hem terug kon pakken, en tracklimits bij de snelste ronde pakken.

Verstappen was gewoon niet top dit weekend, zijn auto ook niet.Het geeft gewoon aan dat de verwachtingen hoog zijn.

Verder: who cares?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

pro_6or

amateur_60r

[...]

Ik denk dat je Max zijn outlap op de wits onderschat. Dat was enorm moeilijk, om zo snel te zijn. Daardoor zat hij er zo dicht op terwijl je aan Bottas zag hoe moeilijk het is om daadwerkelijk snel te gaan op koude witte banden. De 3.3 pitstop was fijn maar Max zat nu zelfs nog “te vroeg” in die bocht op Bottas staart. Hij moest liften om naar de binnenkant te kunnen. Die ene extra seconde had hij ook nog wel kunnen overbruggen voor een aanval op dezelfde plek.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:01
Robert Doornbos heeft een uitleg over dat de Honda minder power had gisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOleo
  • Laatst online: 15:53
[...]

F1tv onboards, stopwatch, safetycar lijn voor en na de pits of een andere vaste marker afh van wat je wil precies wil meten en hoppa? :)

erutangiS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
De slipstream van de week. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:02

JB

Cédric roelt!

sjaool schreef op maandag 3 mei 2021 @ 17:03:
[...]

Inderdaad don't jinx it. Maar het is een feit dat Max de laatste races een prima start heeft gehad.
Zeker! Stukken beter, maar hoorde hem volgens mij ook iets zeggen over dat die start beter had gekund, of doelde hij op verloop 1e ronde mbt posities?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomcat84
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-02 03:45
Ik begreep het als dat hij niet super tevreden was met de start zelf. Ik had ook gehoopt dat HAM minder goed weg zou komen (want niet op de race lijn) maar die kwam net zo goed, zo niet net iets beter weg dan Max volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Laatst online: 07-09 18:45
Plenkske schreef op maandag 3 mei 2021 @ 18:31:
Robert Doornbos heeft een uitleg over dat de Honda minder power had gisteren.

[Twitter]
Eigenlijk is het wachten op een berichtje van Red Bull waarin ze melden dat ze iets gevonden hebben waardoor de topsnelheid miste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

pro_6or schreef op maandag 3 mei 2021 @ 18:14:
[...]
Ik denk dat je Max zijn outlap op de wits onderschat. Dat was enorm moeilijk, om zo snel te zijn. Daardoor zat hij er zo dicht op terwijl je aan Bottas zag hoe moeilijk het is om daadwerkelijk snel te gaan op koude witte banden. De 3.3 pitstop was fijn maar Max zat nu zelfs nog “te vroeg” in die bocht op Bottas staart. Hij moest liften om naar de binnenkant te kunnen. Die ene extra seconde had hij ook nog wel kunnen overbruggen voor een aanval op dezelfde plek.
De Merc lijkt het dit jaar idd erg moeilijk te hebben om de banden goed warm te krijgen. Stuk moeilijker dan de RB iig.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Die Kees... Het lijkt wel alsof die bij een bandenleverancier heeft gewerkt.

"Teams mogen niet klagen over de banden, want dat is voor iedereen gelijk."
"Teams mogen wel klagen over de wind, want..." (die is toch ook voor iedereen gelijk zeg ik dan) "de wind heeft invloed op de werking van de auto, en dan vooral in de details waardoor de ene auto gevoeliger ervoor is dan de ander." Maar dan zeg ik, de ene auto is toch ook veel gevoeliger met bepaalde banden dan de ander. Dus als de banden voor iedereen gelijk zijn, en zijn stelling dan zou zijn "dan moet je als team maar fixen dat je auto met die banden werkt, want anderen kunnen het ook", dan is de wind ook voor iedereen gelijk, en moet het team dat daarvoor gevoeliger is ook maar fixen dat dat niet zo is.

spoiler:
Roep dan dat de wind wisselend is omdat de een net op een nadelige plek een windvlaag heeft. Bv ineens rugwind in de remzone in de Q, terwijl de concurrent net op een andere plek rijdt en daardoor letterlijk de wind van voren krijgt. Maar dan is de wind dus ook voor iedereen anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
RobertMe schreef op maandag 3 mei 2021 @ 21:59:
[...]

Die Kees... Het lijkt wel alsof die bij een bandenleverancier heeft gewerkt.
Not sure if serious? :P
"Teams mogen niet klagen over de banden, want dat is voor iedereen gelijk."
"Teams mogen wel klagen over de wind, want..." (die is toch ook voor iedereen gelijk zeg ik dan) "de wind heeft invloed op de werking van de auto, en dan vooral in de details waardoor de ene auto gevoeliger ervoor is dan de ander." Maar dan zeg ik, de ene auto is toch ook veel gevoeliger met bepaalde banden dan de ander. Dus als de banden voor iedereen gelijk zijn, en zijn stelling dan zou zijn "dan moet je als team maar fixen dat je auto met die banden werkt, want anderen kunnen het ook", dan is de wind ook voor iedereen gelijk, en moet het team dat daarvoor gevoeliger is ook maar fixen dat dat niet zo is.

spoiler:
Roep dan dat de wind wisselend is omdat de een net op een nadelige plek een windvlaag heeft. Bv ineens rugwind in de remzone in de Q, terwijl de concurrent net op een andere plek rijdt en daardoor letterlijk de wind van voren krijgt. Maar dan is de wind dus ook voor iedereen anders.
Maar volgens mij doelt hij erop dat de teams altijd de neiging hebben om Pirelli de schuld te geven als het niet gaat. En op zich klopt dat ook wel. Wanneer hoorde jij voor het laatst een team zeggen dat Pirelli met goede banden kwam aanzetten? :P

Neemt niet weg dat de banden vrij standaard te hard zijn. En dit jaar lijken we ook weer terug te zijn bij het relatief normale verhaal waar RBR beter is in opwarmen en beter lijkt op zachtere banden en Mercedes relatief beter met hardere banden lijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Ik weet dat hij namens Bridgestone met Schumi heeft gewerkt ja ;)
[...]

Maar volgens mij doelt hij erop dat de teams altijd de neiging hebben om Pirelli de schuld te geven als het niet gaat. En op zich klopt dat ook wel. Wanneer hoorde jij voor het laatst een team zeggen dat Pirelli met goede banden kwam aanzetten? :P
Dat was later, toen ze het over Hamiltons "My tyres are shot" hadden. Dat je als rijder altijd de schuld ergens anders zoekt. En ze zullen ook niet zo snel afgeven op het team, dus ja, Pirelli is dan een easy target.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
RobertMe schreef op maandag 3 mei 2021 @ 22:21:
[...]

[...]

Dat was later, toen ze het over Hamiltons "My tyres are shot" hadden. Dat je als rijder altijd de schuld ergens anders zoekt. En ze zullen ook niet zo snel afgeven op het team, dus ja, Pirelli is dan een easy target.
Dat ze nog twijfelde of het codetaal was voor Hamilton gaat nu de snelste ronde zetten, vond ik eigenlijk wel opvallend. :P

Maar dat gebeurd gewoon. Het staat alleen los van Pirelli hun keuzes. Ze durven niet eens een keertje een type over te slaan en de zachte band echt zacht te maken. Dat je in Silverstone of Zandvoort nu conservatief gaat kan ik begrijpen. Maar er zitten ook circuits tussen waar het echt niet nodig lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Tomcat84 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 20:29:
Ik begreep het als dat hij niet super tevreden was met de start zelf. Ik had ook gehoopt dat HAM minder goed weg zou komen (want niet op de race lijn) maar die kwam net zo goed, zo niet net iets beter weg dan Max volgens mij.
Nee, net iets minder goed weg. Verstappen zat dichter op Hamilton na de eerste paar 100 meter dan Hamilton op Bottas...

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:39
RobertMe schreef op maandag 3 mei 2021 @ 22:21:
[...]

[...]

Maar de kritiek op Pirelli was er dit weekend al vóór dat er maar een meter gereden was (o.a. van HAM) over de keuze van Pirelli om dit weekend de hardste compounds mee te nemen. Achteraf gezien was die keuze wel erg veilig en daarmee de kritiek op de banden ook terecht en niet slechts een excuus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:01

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
[F1 2021] Race 4 GP van Spanje is open, gaat deze dicht :)

Tweakers Discord

Pagina: 1 ... 22 23 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Erom bedelen/vragen of aanbieden levert een ban op van tenminste het einde van de (komende) race.

Verder wat simpele huisregels van dit topic:
  • Als er iets voorbij komt bij een bron, plaats deze bron dan ook was zodat iedereen het begrijpt. Bijvoorbeeld Ziggo, Channel 4, Sky etc.
  • We weten nu wel dat er kritiek te leveren valt op de uitzendingen van Ziggo/Sky etc. Laat het dan ook.
  • Geen naamverbasteringen zoals: Crashstappen, Mazespin, Mission Spinnow, etc
  • Ook het onnodig zuur of beledigend over coureurs of teams hoeft hier niet. Denk ik bijvoorbeeld aan:
    -Ocon/Leclerc/Stroll is een rotjoch.
    -Verstappen is een prutser als er een keer iets misgaat/moet naar Mercedes.
    -Ongefundeerd Ferrari/Alpine bashen.
    -Gezeur over Hamilton.

Overige topics:

Dit topic sluit ergens in de week na de race.