How to become a Producer - Deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 5 ... 30 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan P
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-09 00:12
Yalopa schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 18:00:
[...]
Je beschrijft eigelijk wat er allemaal zou moeten gebeuren, maar aan de andere kant wordt ook wel duidelijk dat dit eigenlijk een verbouwing is. Dit gaat richting budgetten die ik als hobbyist er niet wil in investeren, zeker niet als ik bedenk dat ik grotendeels met een koptelefoon werk.
Dit komt inderdaad neer op een halve zo niet hele verbouwing, en ik heb het zelf zo aangepakt omdat ik in mijn studio bands (inclusief drumstellen en basgitaren) wilde opnemen - of andere acoustische instrumenten. En dan heb je in een rijtjeshuis echt wel serieuze isolatie nodig. Dan nog waarschuw ik de buren vooraf dat er een drumopname aan zit te komen (misschien 2x per jaar), want het is toch te horen - maar dan vergelijkbaar met vaag gestommel op de trap bij de buren.

Maar als je controle hebt over je volume (dat heb je met geen enkele drummer) dan is een dergelijke aanpak vast niet nodig, zeker niet als je vooral met koptelefoon werkt. Als de volumeknop toch een keer naar 11 moet kun je dat ook op een tijdstip doen dat mensen niet snel klagen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Na dagen mijmeren over modular en eindelijk wat progressie op gebied van vooronderzoek, wat patchcables in mijn Neutron geprikt.

Het klinkt een beetje als een melodieuze stoomlocomotief. Heerlijk mad scientist gehalte. 😎🙂🚂

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yjgNFoPVSHtQB36BiFSVcvsibVI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7WqeEOfRUpDBNomgSgRAiMOW.jpg?f=fotoalbum_large

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09 09:25
Ben er eens even goed voor gaan zitten.
Intro en break moeten beter en hij is nog wat aan de korte kant, maar ben wel tevreden hoe het klinkt. :7

[Soundcloud: Demo 9 juli 2021 by KAOS]

Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djerror
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-08 20:57
laatste 2 maanden niks voor mekaar gekregen..weet niet wat het is. writersblock/gezinsleven etc. maar net wel even een fijne live opname kunnen maken met alle machientjes (digitakt/digtone/td3 en micromonsta)
Af en toe wel jammer dat ik niet de tijd erin kan stoppen die ik zou willen..stijl is detroit meets progressive..dat is wel een beetje mijn dingetje aan het worden

[Soundcloud: TaK by GVE | Gerwin Van Engelenburg]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Iemand hier nog tips voor een 19" 84HP Eurorack frame?

Ik twijfel op dit moment tussen de Behringer Eurorack Rack en de TipTop Audio Happy Ending Kit, de laatste heeft een langere levertijd, de eerste is minder sexy maar goedkoper en krijgt an-sich prima reviews.

Zijn er eventuel goede (betere) alternatieven?

https://www.thomann.de/nl/behringer_eurorack_rack.htm
https://www.thomann.de/nl...y_ending_kit_black_eu.htm

(Mijn plan is het geheel in een Thon Rack Case 12U 12cm diep te bouwen samen met mijn Neutron. Neutron bovenaan, 3x een 84HP rack kit met flying bus board er onder. Voordeel van deze koffer is dat de deksel er compleet af kan en de 19" rail uitgeklapt kan worden. Ideaal voor de Neutron dus. https://www.thomann.de/nl/thon_19_koffer_12he.htm )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Ik ben een mixing tutorial over Izotope Neutron aan het volgen en er is iets wat ik niet snap, hopelijk kunnen de ervaren sound engineers het mij uitleggen.

op een gegeven moment zegt de persoon die de tutorial geeft, je kan deze klank naar links of rechts pannen en dan kan de de "width" aanpassen, geen "width" is mono, uittrekken is stereo.

Ik heb altijd gedacht dat stereo gewoon pannen was van links naar rechts, hoe kan je een track helemaal naar rechts pannen en toch mono bezig zijn?

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjan P
Mm, beetje lastig zonder context, maar pannen doe je sowieso met een mono source (bij stereo spreek je van balance). Maar een mono source in een stereo mix kun je natuurlijk op veel manieren manipuleren.

Nu is Neutron volgens mij een suite van plugins, dus het zou wel helpen als je vermeldt in welke module dit gezegd wordt - ik vermoed een exciter. Een exciter creeërt stereo (of verbreedt stereo) door harmonischen toe te voegen en/of de fase van de toevoegingen te verschuiven. Dus dan pan je een mono signaal en maakt er dan stereo van, waarbij je de 'breedte' kan aanpassen - zo lees ik het althans..

[ Voor 0% gewijzigd door Arjan P op 11-07-2021 23:22 . Reden: spelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
k kan de tutorial helaas niet delen, je hebt een groove3 abonnement nodig om het te kunnen zien

Het gaat om de relay plugin aangestuurd door de visual mixer. In de tutorial staat de relay plugin op een stereo channel. Dit haal ik uit de neutron documentatie:
Width
Adjusts the amount of stereo widening applied to the output signal. Negative values result in a narrowing effect (-100% is equivalent to mono), positive values will increase the apparent stereo field.
Dit vind ik in een artikel over stereo width:
Double track to widen your image
Double tracking is a classic and effective technique for getting a massive stereo image.

It’s simple: Take two similar (but slightly different) recordings of a piece of audio, place them on separate tracks, and pan them hard left and right. It will thicken the sound of both, while also making your mix sound larger and expansive.

Hot Tip: The two channels don’t have to be recorded separately: create distinction between them by EQing them differently or adding different effects to each channel.
Het dubbeltracken kende ik wel, dus blijkbaar creëert dat dan "width" (als je luistert naar double tracken klinkt het idd wat wijder...

Ik kijk eens wat er gebeurt in de rest van de tutorial serie, misschien komt het nog aan bod.. I

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:07
Yalopa schreef op zondag 11 juli 2021 @ 21:08:
Ik ben een mixing tutorial over Izotope Neutron aan het volgen en er is iets wat ik niet snap, hopelijk kunnen de ervaren sound engineers het mij uitleggen.

op een gegeven moment zegt de persoon die de tutorial geeft, je kan deze klank naar links of rechts pannen en dan kan de de "width" aanpassen, geen "width" is mono, uittrekken is stereo.

Ik heb altijd gedacht dat stereo gewoon pannen was van links naar rechts, hoe kan je een track helemaal naar rechts pannen en toch mono bezig zijn?
Een mono bron (laten we zeggen één microfoon met een zanger ervoor) kun je met panning overal in het stereobeeld neerzetten. Maar de bron blijft mono, dus je geluid komt 'van één plek' in het stereobeeld. Die heeft dus een width van 0.
Bijvoorbeeld een double-tracked gitaar kun je nog steeds vanaf één plek laten komen, door beide tracks naar dezelfde plek te pannen. Maar je kan hem ook breder maken door die twee sporen juist uit elkaar te schuiven (dus bijvoorbeeld 100% L en 100% R). Op die manier bepaal je de width ervan.

Dus je moet het onderscheid maken tussen een mono bron en een stereo track :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
@Wormaap een beetje zoals het haas effect?

Het begint me wat duidelijker te worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:07
Yalopa schreef op maandag 12 juli 2021 @ 08:37:
@Wormaap een beetje zoals het haas effect?

Het begint me wat duidelijker te worden.
Het Haas effect is een manier om een mono-bron toch stereobreedte te geven door het spoor te kopiëren en de kopie een kleine delay te geven. Dus zeker iets dat in deze context past ja :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sustain
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11-09 14:36
Yalopa schreef op zondag 11 juli 2021 @ 21:08:

Izotope heeft zelf een goeie visualizer hier voor.

Mono:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hlFzQBg.png

Mono:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9ao7ixw.png

Stereo:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cbFKe0t.png

Stereo:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Sfipacr.png

O+ :
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ItOKVeP.png

Als je een mono geluid panned is het signaal niet exact hetzelfde uit beide speakers, dus volgens Wikipedia is het dan niet meer mono, maar ik denk wel dat dat is wat diegene in de tutorial bedoeld. Of het heel veel uit gaat maken bij het produceren van muziek? :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-09 11:12
Sustain schreef op maandag 12 juli 2021 @ 15:46:
[...]
Of het heel veel uit gaat maken bij het produceren van muziek? :/
Zoals @apNia altijd zegt "je moet niet naar metertjes kijken, maar gewoon luisteren"

O-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 08:54

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Je moet niet naar mij luisteren. Maar naar m'n metertje kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Vandaag even serieus een opzetje gemaakt op ModularGrid en die zo goed en zo kwaad als het ging in VCV Rack gestopt.

Zitten nog wel wat twistpunten in en ik twijfel een beetje over de MutableInstruments modules. Enerzijds doet een deel 100% wat ik wil en staat het concept me heel erg aan, anderzijds, het is software en omwille van "no menu diving", hebben ze maar wat cruciale dingen achter knoppencombinaties gestopt waardoor je toch echt serieus de manual er bij moet hebben of de module goed moet leren kennen.

Tegelijkertijd, in VCV Rack doet het aardig wat ik wil en denk ik dat ik een heel toffe 2-voice (later uit te breiden naar 3-voice) modular kan bouwen. Nu hopen dat de Behringer Rack modules op voorraad zijn als ik wil bestellen. (De TipTop modules hebben een levertijd van weken. Daar wil ik niet op wachten.)

Vind het ook erg jammer dat de Plaits ripoff van Behringer, de Brains, nog minimaal een paar weken duurt. Tegelijkertijd zie ik mezelf wel én een Plaits én een Brains gebruiken en de Brains heeft een leuke gimmick: Het OLED scherm dat een beetje lijkt op het OLED scherm dat in de Korg Monologue zit.

Dit is het voorlopige plan:
  1. Erica Synths Black Blind panel 2HP Black blind panel from Erica Synths
  2. Behringer Neutron (Colours) Semi-Modular Synth
  3. Erica Synths Black Blind panel 2HP Black blind panel from Erica Synths
  4. Behringer CP1-A Power Supply
  5. vpme.de ZeroScope Dual Channel Oscilloscope
  6. Doepfer A-182-1 Switched Multiple
  7. Mutable instruments Plaits Macro-oscillator
  8. Mutable instruments Tides Tidal modulator
  9. Mutable instruments Kinks Analog CV mangling utilities
  10. Mutable instruments Links Routing / utility module
  11. Mutable instruments Marbles Random sampler
  12. Befaco Dual Atenuverter Dual CV/Audio utility able to attenuate, invert and apply offset to an input signal
  13. Behringer CP1-A Power Supply
  14. Dreadbox Ataxia Dual Modulator
  15. Dreadbox Nostalgia 3-Stage Delay
  16. Behringer SYSTEM 100 130 DUAL VCA
  17. Xaoc Devices Warna II 1983 Voltage Distributor
  18. Dreadbox Eudemonia Filter-Mixer-VCA
  19. Dreadbox Dystopia Noise-Crush-Filter
  20. Doepfer A-124 SE
  21. Wasp 12dB/oct Multimode Filter (Special Edition)
  22. Intellijel Audio Interface II
  23. Behringer Brains Multi-Engine Oscillator
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y3LSCQN0xHvVsmF8HdKxhZOPyMg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5y0DsNfkothsuDadSrgrB38V.jpg?f=fotoalbum_large

Het is een beetje een mix en match tussen enerzijds duurdere Mutable Instruments modules voor wat core zaken en wat DreadBox Chromatic modules die redelijk multifunctionel zijn, maar vooral, de nodige visuele cues hebben en relatief goedkoop zijn.

Ik wil het spul gaan aansturen met een Keystep Pro, die ik zowel ga gebruiken als MIDI2CV converter als step-sequencer om lekker te rommelen. Daarom ontbreekt een MIDI2CV module.

Qua audio-interface, ik weet dat er goedkopere opties zijn, maar ik vind een VU meter erg prettig en dit is meteen 2x in en 2x out. Qua plaats vind ik dat onhandig, liefst zou ik linksboven audio-in doen en rechtsonder audio-out, maar dat gaat ook maar max. om 2 signalen.

Het uitgangspunt is een 2-voice modular die later eenvoudig is uit te breiden naar meerdere voices. Daarom ook 19", ik wil het nog steeds in een 12U koffer stoppen, waar ik als ik er ooit uit groei, een 2e van kan kopen en die met wat hardware aan elkaar kan knopen. (Daarom een houten koffer. Met flightcase materiaal is dat dan weer goed aan elkaar te harken én de frames zijn relatief makkelijk verwisselbaar.)

Doe is nog steeds enerzijds een machine te bouwen die standalone lekker speelgoed is, waar ik me uren mee kan vermaken zonder mijn PC aan te zwengelen, anderzijds juist ook iets dat bruikbaar is in mijn neoclassieke composities. (En dan dus aangestuurd via MIDI, waarbij ik wel speel met de gedachte de opnames realtime te beïnvloeden. MIDI data dus afspelen en terwijl dat loopt, met mogelijk de Doepfer theremin module of door met mijn handen aan de knoppen te zitten, het geluidsbeeld aan te passen.)

Nog suggesties voor dingen die écht overbodig zijn of juist heel erg hard onbreken?

(Oh, de Brains staat er een beetje verloren bij, ik twijfel nog of ik ga wachten op de Brains en tijdelijk met een goedkope losse VCO zoals de Dreadbox Histeria of een nóg eenvoudiger VCO ga knutselen, of de Plaits aan schaf.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Iedereen doet wat hij zelf wil met z’n geld maar dit lijkt me niet zomaar een money pit. Dit lijkt me een open mijnbouw money pit.

Los van het spelen, prutsen, en vermaken, welke sound verwacht je hier uit te halen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Yalopa schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 20:28:
Iedereen doet wat hij zelf wil met z’n geld maar dit lijkt me niet zomaar een money pit. Dit lijkt me een open mijnbouw money pit.
Tja. Dat is eurorack. Of meer, dat is modular. (Voor de lol afgelopen week ook even gekenen naar de prijzen van andere modulaire systemen. Dan lijkt eurorack nog lief.) Het is open mijnbouw. Dusdanig dat ik de afgelopen weken op een paar momenten net zo hard heb bedacht het hele plan weer door de versnipperaar te trekken.

Iedereen roept dat modular verschrikkelijk duur is, dat wist ik toen ik me er opnieuw in ging verdiepen en tóch ben ik geschrokken. :)

Tegelijkertijd verwacht ik dat vooral de initiële kosten hoog zijn en het daarna wat minder hard gaat. (Module of 4-6 per jaar gok ik voorlopig op. Als ik het leuk blijf vinden.)
Los van het spelen, prutsen, en vermaken, welke sound verwacht je hier uit te halen?
Vooral veel diversiteit en dingen die met mijn huidige set fysieke synths niet of niet makkelijk mogelijk zijn, zoals LFO's die op allerlei mogelijke manieren filters en envelopes beïnvloeden en ritmische patronen genereren, etc. (Daarom neig ik tóch heel erg naar zowel Tides als Marbles. In VCV Rack heb ik ze aan wat filters gehangen waardoor ze heel ritmisch de klankkleur veranderen.)

Het is wel de sound waar ik mee worstel. Ik heb het idee dat ik hiermee wel de nodige klanken kan produceren, maar wát ik er precies uit kan halen weet ik niet. Ik hoop met dit een diversiteit van zowel zachte klanken als de meer agressieve, melodieuze stoomlocomotief-klanken zoals ik ook uit mijn Neutron wist te toveren maar dan met wat meer controle en visuele feedback.

Ook zou ik op termijn met samples / fieldrecordings willen spelen, maar voorlopig denk ik dat ik daar Ableton voor ga gebruiken. (Nog niet nagedacht over 2-weg communicatie tussen Ableton en dit.) Eurorack samplers ziijn akelig aan de prijs en dat is misschien het punt waarop het beter is de 2 werelden weer samen te voegen doormiddel van CV2MIDI, daarmee Ableton aan te slingeren en vervolgens de audio output weer de modular in.

Dus ja, de sound, lastige vraag, ik hoop met deze setup te ervaren waar ik werkelijk heel wil en daar dan gerichter modules voor aan te schaffen. Tegelijkertijd ook uiteindelijk een systeem te bouwen waar ik praktisch iedere klank uit kan halen die ik wil.

EDIT: Er zijn sowieso nog wel een paar dingen waarover ik twijfel én die mogelijk beïnvloed worden door levertijd. Zo zit ik toch te twijfelen over de Waves als multi-function envelope generator. Xaoc Devices heeft bijvoorbeeld de Zadar, wat meer een pure envelope generator is maar wel met 4 outputs én een LCD scherm waarmee de hele envelope mooi inzichtelijk is.

Qua filters zijn er ook nog mogelijkheden zat, waarbij ik hard twijfel over relatief goedkope, eenvoudige modules van Behringer of Doepfer, of de eveneens relatief goedkope maar multi-function modules van Dreadbox.

In the end vind ik het zonde modules te kopen die ik maar heel even ga gebruiken, tegelijkertijd wil ik ook niet meteen enkel top-notch modules aanschaffen die de wereld kosten, terwijl ik met een eenvoudiger en goedkoper alternatief beter leer wát ik nu werkelijk nodig heb.

Wel wil ik op korte termijn een instrument bouwen dat bruikbaar is. Dus compleet. Waarmij ik voor nu ga voor 2 voices (Neutron en een complete set modules), maar later naar 3 of 4 wil.

Niet polyfonisch, dat is niet het doel, wel echt aparte, distinct, voices die ik in principe separaat kan aansturen en waarbij de inrichting van mijn modules zo is, dat het min of meer gegroepeerd kan blijven. (Dat is echt een idee uit "Patch & Tweak", specifiek het interview met Colin Benders. Al is zijn setup niet en gaat 'ie nooit vergelijkbaar zijn met die van mij. Maar goed, daarvoor verdient hij er zijn brood mee en is het voor mij puur hobby.) Al kan het best zijn dat ik uiteindelijk toch een voor mij betere workflow vind. Dat is dan wel weer het mooie. Je bouwt *jouw* instrument.

EDIT2:
Vandaag realiseerde ik me opeens dat een van mijn doelen met een modular, het maken van soundscapes is. Van die wazige melodietjes onder foto's en in kunstinstallaties dus. Daar ga ik mijn setup wel een beetje op aanpassen.

Hoe dan ook, zo eens de eerste spullen bestellen. :)

[ Voor 30% gewijzigd door unezra op 16-07-2021 16:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:53
Bart's studio heeft weer een leuke. Dit keer de TR-909 drumcomputer:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Ok. Hij lijkt nu compleet.

Echt -tig keer een complete rework gedaan qua config, dingen er uit, dingen toegevoegd, wel een luxe VCO, geen luxe VCO, wel effecten, geen effecten, etc. Aantal componenten zoals de Batumi (VCLFO) en de Veils (VCA) hebben een levertijd van weken en maanden dus komen later. O'Tool (scope) wil ik heel graag, maar is prijzig (€350) en niet bij Thomann te krijgen. Misschien volgt die nog. Al vind ik de Mordax Data ook een heel interessante optie. (Wel stuk groter maar met 4 ingangen.) Een deel van de componenten zijn compromissen, zoals de Doepfer VCA's. Die wil ik ooit vervangen door andere componenten (zoals de Veils), maar verwacht ik dat altijd wel een keer van pas komen en zijn relatief goedkoop en hoewel ik nog niets besteld heb, verwacht ik dat vandaag of morgen wél te gaan doen. Dan wil ik ook snel een compleet werkende en flexibele setup hebben.

Anyway dit moet 'm gaan worden (de bovenste 4 rijen inclusief Neutron zijn de setup, de onderste rijen een soort van wishlist):
https://www.modulargrid.net/e/racks/view/1633804

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bu9yONWUSbwG7rgAaWnhfdDNBm4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fzsbaDit3AHEvH5ZPhIvtho5.jpg?f=fotoalbum_large

EDIT: En met dat ik dit type begin ik weer te twijfelen of ik niet te veel in zet op de basiszaken en utillities en te weinig op dingen die het geluid maken en kleuren. Als ik naar andere setups kijk, zie ik relatief weinig "plumbing", terwijl mijn hele middelste rij puur dat is.

Wél een bewuste keuze is de Befaco CV Thing. Ik wil het ding nadrukkelijk onderdeel kunnen laten zijn van mijn outboard en inboard gear. Getwijfeld over een eenvoudige CV-to-MIDI van Doepfer, maar die kan een stuk minder en schijnt wat nukkig te zijn, de Befaco is volledig instelbaar en heeft 8 CV inputs plus DIN MIDI en USB. Daarmee kan ik dan weer makkelijk de stap richting VCV Rack, Ableton Live en mijn outboard synths maken.

De Mutable Instruments componenten zijn multi-inzetbaar. De Tides is bruikbaar als envelope generator, maar ook als VCO of VC-LFO. De Marbles spreekt me heel erg aan vanwege de DejaVu optie en hij is bruikbaar als quantizer. De TipTop Audio QuantiZer is ook nog een interessante optie, er zijn er meer, maar het is relatief prijzig voor wat het bied: 1 kanaal. De ADDAC 207 Intuitive Quantizer is nóg leuker en bied 4 losse outputs, maar is ook dik €400. Voorlopig laat ik dat dus even. (Ook omdat in de basis er een Keystep Pro komt voor wat sequencing verhalen en er dus al genoeg pre-quantized spul de VCO's binnen komt.)

Anyway, het is een rabbithole. Ergens moet ik gewoon een keer beslissen te starten en het avontuur aan te gaan, wetende dat het uiteindelijk een heel dure setup kan worden, of besluiten de hele bende af te blazen maar ik ben nu al zo ver, dat de kans groot is dat ik door zet, hier plezier van heb en dan wel zie waar het schip strand.

EDIT: Besteld!

Op het laatst nog wel een paar wijzigingen doorgevoerd. Disting MK4 er in (2x) en een Doepfer clock divider er uit. Ook een Doepfer noise & S&H/T&H module er uit. Noise en clock divisions kan de Disting doen. Helaas komt de 2e Disting wat later, er was er nog 1 op voorraad maar hey, met 1 kan ik er ook al heel veel plezier van hebben en de Disting kan zó veel, dat het logischerwijs een Swiss Army Knife voor Eurorack word genoemd.

https://www.expert-sleepers.co.uk/disting.html

Anyway, als het goed is morgen de Keystep Pro binnen, overmorgen de complete modular rig.
Let's make some noise!

[ Voor 60% gewijzigd door unezra op 20-07-2021 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ford Prefect
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-01 12:37
Ik zou niet vast gaan hangen aan Thomann voor je modules, volgens mij is de O'Tool ook bij Schneiders te verkrijgen. Daar heb ik de mijne jaren geleden ook gekocht (ik heb een vroege release van de eerste versie). Ik moet eerlijk zeggen dat een scope zoals de Mordax Data en de O'Tool super interessant zijn zeker om je modules goed te leren kennen en om te troubleshooten. De keren dat de O'Tools mij al niet heeft geholpen om te verklaren waarom mijn patch deed wat hij deed (of niet deed :-)) zijn al bijna niet meer te tellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
nieuws: Audacity verwijdert tekst in privacybeleid die gebruik door kinderen ...

Sja, als Ultimate-Guitar iets overneemt, dan weet je dat er gezeik van komt. Voor de gebruikers die er inmiddels wel genoeg van hebben, hier wat links naar forks.

Audacium
Tenacity
Sneedacity

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

Oh yeah! De hele mikmak is binnen en in elkaar geschroefd. Het werkt!
Wát vet.

Enige dat ik nu nog tekort kom, voorlopig, zijn wat kabeltjes en de Eurodesk -Z HEX-01 kabelhanger. Maar die is besteld.
Ford Prefect schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 14:57:
Ik zou niet vast gaan hangen aan Thomann voor je modules, volgens mij is de O'Tool ook bij Schneiders te verkrijgen. Daar heb ik de mijne jaren geleden ook gekocht (ik heb een vroege release van de eerste versie). Ik moet eerlijk zeggen dat een scope zoals de Mordax Data en de O'Tool super interessant zijn zeker om je modules goed te leren kennen en om te troubleshooten. De keren dat de O'Tools mij al niet heeft geholpen om te verklaren waarom mijn patch deed wat hij deed (of niet deed :-)) zijn al bijna niet meer te tellen.
Ik heb het voorlopig opgelost met een Disting EX. Niet zo fancy als scope, maar als swiss-army-knife is het een fantastisch ding. Die O'Tool of de Mordax Data komen zeker nog een keer, maar eerst maar eens mijn huidige setup een beetje leren kennen en zien waar de échte tekortkomingen zitten.

Schneidersladen heeft er iig ook weer een klant bij.

Mijn koffersetup is ook een goede geweest. Heerlijk flexibel, Neutron heeft een mooi plekje. Setup is voorlopig groot zat. Wel heel blij dat ik wat blindplaten heb gekocht, alle gaten zitten nu dicht met primair Doepfer plaatjes en 2 stuks (puur voor de looks) van een andere fabrikant.

Ach ja, lekker spelen. :) Nieuw avontuur. Leuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

vlaaing peerd schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 16:55:
nieuws: Audacity verwijdert tekst in privacybeleid die gebruik door kinderen ...

Sja, als Ultimate-Guitar iets overneemt, dan weet je dat er gezeik van komt. Voor de gebruikers die er inmiddels wel genoeg van hebben, hier wat links naar forks.

Audacium
Tenacity
Sneedacity
Audacity is toch niet te gebruiken. Sound Forge voor de leve!

En ik zou het kindertjens van onder de 13 aanraaie.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3u5Xwxm.png

[ Voor 6% gewijzigd door apNia op 23-07-2021 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan P
vlaaing peerd schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 16:55:

Audacium
Tenacity
Sneedacity
Helaas.. Ik gebruikte Audacity niet vaak omdat ik in de studio al sinds versie 3.0 Wavelab Pro gebruik, maar die ene keer op de home of werklaptop was toch altijd wel een uitkomst. Ook al heb ik constant finger trouble vanwege de megaverschillen in de UI

Aan de andere kant: elke fout die ze maken draaien ze tot nog toe ook wel weer terug..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan P
apNia schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 22:12:
[...]
Audacity is toch niet te gebruiken. Sound Forge voor de leve!

En ik zou het kindertjens van onder de 13 aanraaie.
Hier moet ik toch even opkomen voor de Vieze Man: ik kan me niet herrinneren dat hij ooit interesse heeft getoond in minderjarigen of dat er ook maar op werd gehint.. Vies maar legaal vies zeg maar (adult videobanden kijken door een gaatje in het plastic, bonbons proeven met orgastisch effect, kuikentjes verkopen voor op 'uw vraus tepel, eh theepot' - allemaal vrij onschuldig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 16:03
unezra schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 20:23:
Oh yeah! De hele mikmak is binnen en in elkaar geschroefd. Het werkt!
Wát vet.

Enige dat ik nu nog tekort kom, voorlopig, zijn wat kabeltjes en de Eurodesk -Z HEX-01 kabelhanger. Maar die is besteld.

[...]

Ik heb het voorlopig opgelost met een Disting EX. Niet zo fancy als scope, maar als swiss-army-knife is het een fantastisch ding. Die O'Tool of de Mordax Data komen zeker nog een keer, maar eerst maar eens mijn huidige setup een beetje leren kennen en zien waar de échte tekortkomingen zitten.

Schneidersladen heeft er iig ook weer een klant bij.

Mijn koffersetup is ook een goede geweest. Heerlijk flexibel, Neutron heeft een mooi plekje. Setup is voorlopig groot zat. Wel heel blij dat ik wat blindplaten heb gekocht, alle gaten zitten nu dicht met primair Doepfer plaatjes en 2 stuks (puur voor de looks) van een andere fabrikant.

Ach ja, lekker spelen. :) Nieuw avontuur. Leuk!
d:)b Leuk man! Veel plezier met je nieuwe setup!
Krijgen we nog wat foto's te zien? B)

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

ChojinZ schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 14:08:
[...]

d:)b Leuk man! Veel plezier met je nieuwe setup!
Krijgen we nog wat foto's te zien? B)
Foto komt zeker een keer. Ik heb wel net ModularGrid bijgewerkt. Dit is de huidige setup:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cC7WL5Oe3qrTfdQ4mqJDJLXe0RA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cqTQlbXxVpP0DcbAo1DnLcH5.jpg?f=fotoalbum_large

Ik mis nog wel een paar dingen, maar ik heb net even uitgeschreven hoe veel HP ik nog over heb: 40. Over de 3 rijen heen. Terwijl ik nu wel een paar onderdelen mis:

- LFO's (Batumi staat op de wishlist, maar duurt maanden voor 'ie leverbaar is)
- VCA's (Veils staat op de wishlist, maar same, maanden levertij)
- Clock dividers (Groot gemis)
- Mixer (Misschien nog een extra van Doepfer, ik mis wel de LED's)
- Envelope generator (Zadar is een toffe optie, maar 10 HP en niet heel goedkoop)

Oh, en ik merk dat ik twijfel of ik niet tóch Rings had moeten kopen. Ergens voelt het als een dure 2-trick pony, eigenlijk 1-trick pony en het ding is groot, maar tegelijkertijd, het geluid dát er uit komt...

Fin. Zo zal er altijd wel wat te wensen over blijven. De Neutron zou eventueel weer uit het rack kunnen en er los opgezet, dat levert 44HP extra ruimte op. Tegelijkertijd vind ik dit toch ook wel mooi, de Neutron echt als onderdeel van. Wat 100% mijn bedoeling was.

Hoe dan ook wel wat extra kabels bestellen. Ik merk dat ik een paar 120cm kabels mis en ik ga harder door mijn 30cm's heen dan ik had verwacht, terwijl ik van de 15cm's veel te veel heb.

Het is iig 100% wat ik er van had verwacht. Het plezier dat ik hier aan beleef, had ik niet met VCV Rack of de Neutron alleen. Het valt me niet tegen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apNia

apNia

Arjan P schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 23:20:
[...]

Hier moet ik toch even opkomen voor de Vieze Man: ik kan me niet herrinneren dat hij ooit interesse heeft getoond in minderjarigen of dat er ook maar op werd gehint.. Vies maar legaal vies zeg maar (adult videobanden kijken door een gaatje in het plastic, bonbons proeven met orgastisch effect, kuikentjes verkopen voor op 'uw vraus tepel, eh theepot' - allemaal vrij onschuldig).
Nobel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Ok. Ik ga een heel domme vraag stellen...

Ik heb zojuist geleerd dat eurorack een clockrate gebruikt van 24ppq (24 clockticks per quarter note), dat is ook wat mijn KS Pro nu uit zend als clock signal naar een passieve mult in mijn modular.

Nu wil ik dat signaal vervolgens terug vertalen naar een MIDI/sync signaal, maar voor zover ik kan zien, rekent dat juist op 1pp16 (1 clocktick per 16th note). Ook begreep ik dat een interne resolutie van 24ppq standaard, maar ook minimaal is.

Zowel mijn Monologue als mijn Befaco CV Thing (die ik weer heb gehangen aan mijn DeepMind), kunnen niet overweg met 24ppq en gaan dan veel te hard. Maar de dividers die ik kan instellen, maken niet dat ik het om kan laten rekenen.

Ofwel, zet ik op mijn KS 100bpm bij 24ppq, vind CV Thing dat 'ie een bpm heeft van rond de 600bpm.
Stel ik de KS in op 1pp16, laat CV Thing keurig 100bpm zien.

Omdat ik ook de Monologue en andere apparaten er tegenaan wil laten syncen, lijkt me een kleine module die de vertaling van Eurorack clock naar MIDI clock doet het handigste, alleen de CV Thing lijkt dat niet te kunnen.

Zeg ik nu iets heel raars en vooral, hoe los ik dit op? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Hangt dat alles (incl non eurorack spul) aan 1 midi kanaal?

Ik zou alles wat enigszins een eigen midi kanaal kan hebben een kanaal geven, bvb met een "Motu MIDI Express 128 8x9 MIDI interface"
Vervolgens kijk je wat niet overweg kan met die midi, die zaken geef je dan een CV clock signaal mee, bvb door gebruik te maken van een Midi to VC convertor? desnoods gebruik je meerdere convertors om elk zn gepaste type CV te geven?

Of zie ik het te simpel?

[ Voor 9% gewijzigd door Yalopa op 25-07-2021 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Yalopa schreef op zondag 25 juli 2021 @ 14:21:
Hangt dat alles (incl non eurorack spul) aan 1 midi kanaal?

Ik zou alles wat enigszins een eigen midi kanaal kan hebben een kanaal geven, bvb met een "Motu MIDI Express 128 8x9 MIDI interface"
Vervolgens kijk je wat niet overweg kan met die midi, die zaken geef je dan een CV clock signaal mee, bvb door gebruik te maken van een Midi to VC convertor? desnoods gebruik je meerdere convertors om elk zn gepaste type CV te geven?

Of zie ik het te simpel?
Ik heb een simpele TIE MIDI splitter (1:4), weet nog niet of ik het MIDI gebeuren op die manier ga oplossen, of toch (deels) via TransMIDIfier. (Al zal ik voor de Monologue wel aan MIDI DIN vast zitten, gezien de (*@$(*@$ USB implementatie van Korg.) Met dat ding kan ik in principe alles op zijn eigen kanaal zetten. (CV Thing kan dat ook, ik kan iedere input zijn eigen MIDI kanaal mee geven. Voor zover ik weet stuurt 'ie het dan uit over zowel USB als DIN.)

Twee gedachten:
- Externe clock via de DIN MIDI out's van de KS Pro laten lopen (ik ga er vanuit dat die wel std. MIDI clock signals stuurt)
- Converter om van CV clock, een regulier sync (1pp16) signaal te maken, waardoor CV Thing het snapt en ik vanaf daar weer naar buiten kan.

De ellende is dat dus CV Thing, niets met 24ppq kan. Dus op de eoa manier heb ik iets nodig dat die 24ppq, naar 1pp16 vertaalt. Kan eventueel ook extern, maar een 2HP module lijkt me de prettigste oplossing.

EDIT: Ik realiseer me dat het eerste niet kan. Niet wanneer ik zowel de Monologue als de DM12 via CV wil laten aansturen. Dan MOET het clock signal ook via de CV Thing binnen komen. Dus op de eoa manier moet ik dus een 1pp16 signaal op de CV Thing binnen laten komen.

EDIT2: Hmm. De vraag is of die BPM sync wel nodig is. After all, ik stuur primair noten uit. :) De BPM clock van de externe spullen boeit misschien minder dan ik dacht.

[ Voor 12% gewijzigd door unezra op 25-07-2021 16:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-09 20:25

dominic

will code for food

Eerste nummer met VPS Avenger erbij. Wel even wennen, Avenger is erg EDM georienteerd en kan in feite alles, maar over het algemeen zijn de presets erg over-the-top.. Ik moet het even de tijd geven denk ik..

Download my music on SoundCloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 16:03
unezra schreef op zondag 25 juli 2021 @ 14:33:
[...]

EDIT2: Hmm. De vraag is of die BPM sync wel nodig is. After all, ik stuur primair noten uit. :) De BPM clock van de externe spullen boeit misschien minder dan ik dacht.
Dit. Je KSP is toch je 'main' clock? Als je geen interne sequencer van de DM12 gebruikt hoeve je in princiepe ook geen clock te syncen. Je KSP stuurt immers de noten naar je DM12 dus waarom zo de DM12 een clock moeten hebben? :)

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

ChojinZ schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:48:
[...]
Dit. Je KSP is toch je 'main' clock? Als je geen interne sequencer van de DM12 gebruikt hoeve je in princiepe ook geen clock te syncen. Je KSP stuurt immers de noten naar je DM12 dus waarom zo de DM12 een clock moeten hebben? :)
Ik denk dat daar idd mijn grootste denkfout zit. Op de eoa manier heb ik bedacht dat ik alles clocksynced wil hebben, maar als ik alleen nootjes stuur, maakt dat niet uit.

Toch vind ik het wel een beetje raar. Ik voer de CV Thing een eurorack clock signal, maar hij lijkt enkel overweg te kunnen met 1pp16. Vanochtend Befaco maar eens gemaild met de vraag of ik either een instelling over het hoofd zie, of er een oplossing is in de vorm van een stukje hardware.

Verder is het overigens een heel fijn ding. Waar ik met de Expert Sleepers Disting EX wat moeite heb (super fijn ding, bizar veelzijdig, maar mán wat voelt de UI krukkig en de ES-5 als extra heeft vooralsnog maar beperkt nut), is de CV Thing van Befaco een verademing.

Grootste nadeel van de 2: De OLED schermpjes zijn zo klein, dat ik mijn bril moet aflezen om ze te kunnen lezen. Da's de leeftijd. Geen grap. Er gaat een moment komen dat ik aan de varifocale bril moet om dit soort dingen te kunnen aflezen zonder mijn bril af te zetten. (Wat weer andere nadelen heeft.)

Overigens heb ik de CV Thing met 1 primair doel aangeschaft: Gegenereerde noten (uit CV) richting outboard gear sturen. Dat gaat perfect. Hij snapt zelfs dorian scales (wat ik helaas voor mijn Twin Waves nog niet heb kunnen vinden), in combinatie met de Marbles levert dat echt heel toffe effecten op.

HEX-01 cable holder is onderweg, komt woensdag binnen. De microfoonstandaard waar 'ie op komt is vandaag binnen gekomen samen met een extra set (4x8) 30cm patchcables.

Het systeem begint aardig compleet te voelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• unezra

unezra

Omdat ik zo druk was met mijn modular, bijna vergeten de laatste hand te leggen aan het nummer waar ik op 15 mei mee begonnen ben. Letterlijk het enige dat nog restte, was de titel. :)

Vandaag besloten 'm simpelweg "Autumn" te noemen. (En daarmee het thema van het "album" opgerekt naar simpelweg "Engeland".) Anyway, weer ouderwets neoklassiek dus.

[ Voor 12% gewijzigd door unezra op 29-07-2021 10:46 . Reden: SoundCloud embedding ging mis. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
unezra schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 10:44:
Omdat ik zo druk was met mijn modular, bijna vergeten de laatste hand te leggen aan het nummer waar ik op 15 mei mee begonnen ben. Letterlijk het enige dat nog restte, was de titel. :)
Moi kerel, wat een boel werk! Ik vind het prachtig en waan me alsof ik door een episch gamelandschap rondwandel.

Toch kom ik weer terug op wat ik bij een eerdere tune ook al aangaf, de dynamiek lijkt wat weg.

Bij 0:46 bijvoorbeeld als de piano alleen speelt, of het verschil tussen het drukkere 3:25 en rustigere 4:25 (accordeon). Ik heb niet het idee dat de zachtere stukken ook echt veel zachter zijn. Bij (neo)klassiek is timbre, intonatie, expressie en vooral ook dynamiek 100x belangrijker dan bij lichte muziek.

Gebruik je compressors op de track? Let erop dat mixtechnieken voor bv EDM niet zomaar opgaan voor jouw stijl en dat je veel meer dB verschil tussen zacht en hard mag hebben.

Anders zou het in de velocity moeten zitten, kunnen die piano en accordeon (en andere instrumenten gedurende die stukken) nog lager, of verandert dat teveel aan de intonatie?

Maar al met al zeer niiice, leuk dat er iemand is in dit topic met een totaal andere stijl. Zo ga je toch ineens anders naar producties kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

vlaaing peerd schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 13:15:
[...]

Moi kerel, wat een boel werk! Ik vind het prachtig en waan me alsof ik door een episch gamelandschap rondwandel.
:)
Toch kom ik weer terug op wat ik bij een eerdere tune ook al aangaf, de dynamiek lijkt wat weg.

Bij 0:46 bijvoorbeeld als de piano alleen speelt, of het verschil tussen het drukkere 3:25 en rustigere 4:25 (accordeon). Ik heb niet het idee dat de zachtere stukken ook echt veel zachter zijn. Bij (neo)klassiek is timbre, intonatie, expressie en vooral ook dynamiek 100x belangrijker dan bij lichte muziek.

Gebruik je compressors op de track? Let erop dat mixtechnieken voor bv EDM niet zomaar opgaan voor jou stijl en dat je veel meer dB verschil tussen zacht en hard mag hebben.

Anders zou het in de velocity moeten zitten, kunnen die piano en accordeon (en andere instrumenten gedurende die stukken) nog lager, of verandert dat teveel aan de intonatie?
Viel me zelf ook al op. Het mag nóg dynamischer. Ik heb wel aan het eind een normalize over de track gegooid, maar ik dacht dat dat niets aan de onderlinge dynamische verhoudingen veranderde, enkel de max. level richting 0db gooit.

Het is sowieso iets waar ik me tzt nog een keer goed in wil verdiepen en dan misschien alle stukken opnieuw opnemen.

Waar ik sowieso mee worstel, is dat ik BabylonWaves nog niet lekker aan de praat heb met Studio One en daarmee voorlopig vast zit aan de nogal beroerde manier van het gebruiken van expressions. Nu is technisch gezien BabylonWaves niet meer dan een handig stukje software en templating, maar met dat goed op zijn plek, kan ik wel dusdanig makkkelijker van expressions gebruik maken, dat het ook aantrekkelijker word ze te gebruiken. :)

Tegelijkertijd zit ik (door de restricties die ik mezelf heb opgelegd), ook vast aan "klassieke" expressions, die dus ook werkelijk meteen invloed hebben op de toon. Daardoor is het soms een geworstel tussen "op de harde stukken niet te hard" en "op de zachte stukken niet te zacht".

Maar goed, dit is denk ik op dit moment ook vooral kennis en het nog niet aan hebben gedurfd te masteren via SoundCloud. Het zit er in, maar ik heb het nog niet aangedurfd het werkelijk te gebruiken. :)
Maar al met al zeer niiice, leuk dat er iemand is in dit topic met een totaal andere stijl. Zo ga je toch ineens anders naar producties kijken.
Je wil echt niet weten hoe fijn het is dit soort complimenten te krijgen. Ik durf amper naar stukken van andere amateur muzikanten te luisteren, omdat ik bang ben dat ik dan mijn mojo verlies. Dan horen dat iemand het echt heel mooi vind, helpt enorm.

Met je opmerkingen ben ik het volledig eens. Ik ga daar echt eens mee aan de slag. Het voelt wat zonde dat een stuk dat in de basis al prima is, net iets minder mooi uit pakt dan het zou kunnen, puur vanwege issues met de mix en mastering.

Dan iets heel anders:
Ondertussen gisteren ook de eerste 2 experimenten met mijn kersverse modular opgenomen. Dit zijn echt nog ruwe experimenten, patch opgebouwd in 1 dag, track in 1 take opgenomen. Geen nabewerking. Enkel een fade-in en fade-out. (Waar nodig per stem.)

In de basis zijn het 4 voices modular (waaronder de "ruisende zee", de bas en het "ping ping pong" melodietje), deels patterns van verschillende lengte (lang leve de Keystep Pro waarmee dat echt appeltje is), deels random. Daarbij nog wat randomization Ableton van 2 Spitfire Audio Labs VST's (Arctic Swells, banjo) plus de DM12. (De CV Thing van Befaco is echt een van de betere modules die ik heb gekocht.) Daar overheen nog een los melodielijntje op mijn MODX (sax en viool) en mijn Roland FP-30 digipiano.

https://soundcloud.com/hp...experiments/s-YIRlnweeR0Y

(In de eerste track vergat ik overigens de VST's te armen waardoor ze daar ontbreken, verder is de onderliggende patch 100% gelijk.)

Hier werd ik gisteren heel erg blij van én het deed me beseffen dat hoewel ik best een stevige setup heb gebouwd en nog lang niet klaar ben met uitbouwen, het 100% een goede keuze is geweest aan het eurorack avontuur te beginnen. Het is zo verschrikkelijk gaaf echt hands on bezig te zijn met zo'n complex instrument. Dat gevoel dat ik niet kreeg bij mijn Neutron, krijg ik wel nu er een ruwe 160 HP aan modules aan is toegevoegd.

Ik twijfel nog hard of ik dit soort experimenten openbaar ga zetten, of dat ik het bij secret links op SoundCloud hou. Dit is iig wel een van de nadrukkelijke bedoelingen die ik had met het aanschaffen van die modular. Dit, en soundscapes en random triggers gebruiken in meer neoklassieke stukken. (Een van de gedachten is een neoklassiek stuk componeren dat iedere opname anders is, puur omdat onderliggend de nodige randomization zijn ding doet. Dat is zelfs in Notion en Studio One te doen. Tooling is al in-place. Met TransMIDIfier kan ik ook de modular 4-stemmig aansturen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
unezra schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 17:52:
[...]
net iets minder mooi uit pakt dan het zou kunnen, puur vanwege issues met de mix en mastering.
Ik vroeg me juist af of het niet de velocity is, ik heb nog het idee dat die piano en later die accordeon (?) best hard aanslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

vlaaing peerd schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 18:20:
[...]
Ik vroeg me juist af of het niet de velocity is, ik heb nog het idee dat die piano en later die accordeon (?) best hard aanslaan.
Hmm.

Het is idd (VST) accordeon dat je hoort. (Twijfel nog wel over of ik dit type mooi vind, of dat ik 'm eens moet vervangen door een die geen of veel minder zweving heeft, misschien zelfs een melodica, maar dat is een heel ander verhaal.)

Welk deel doel je precies op waar dit het meest op valt? (Timestamp op SoundCloud is voor mij voldoende, dat kan ik snel genoeg op de partituur terug vinden.) Dan kan ik eens kijken wat de velocity is die ik daar gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
unezra schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 19:01:
Welk deel doel je precies op waar dit het meest op valt?
Zie:
[...]

Bij 0:46 of het verschil tussen 3:25 en 4:25 (accordeon).
edit:smiley }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

*oops*
Sorry.

Blind overheen gelezen. :(

Ik ga later op de dag even kijken om welke passages het nu gaat.

Zit ik trouwens met die normalize goed? Doet het wat ik denk dat het doet (in zijn geheel de boel harder zetten), of slaat het de boel toch plat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Normaliter zoekt het het luidste punt in je track. Dat punt word naar 0 (of wat jij wil) gebracht (op de negatieve schaal). De rest van de track wordt evenredig luider gebracht.

In logic heb je de keuze om dat voor de ganse track, elk spoor in een track of zelfs per region. Misschien kan ableton dat ook en heb je dat per ongeluk aangeklikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Yalopa schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 11:09:
Normaliter zoekt het het luidste punt in je track. Dat punt word naar 0 (of wat jij wil) gebracht (op de negatieve schaal). De rest van de track wordt evenredig luider gebracht.

In logic heb je de keuze om dat voor de ganse track, elk spoor in een track of zelfs per region. Misschien kan ableton dat ook en heb je dat per ongeluk aangeklikt?
Voor dit werk gebruik ik vooralsnog Studio One. (Ableton heb ik een paar maanden geleden aangeschaft met als primair doel wat meer realtime dingen te doen en gebruik ik als DAW voor mijn modular. Voor meer lineair werk vind ik Live vooralsnog minder prettig werken.)

Maar goed, principe is hetzelfde. Ik heb in dit geval de hele zooi als 1 track opgenomen (niet als individuele sporen) en daarop "normalize" toegepast.

Anyway, wat jij beschrijft klopt wel met hoe ik dacht en hoopte dat het zou werken. Om clipping te voorkomen blijf ik net wat onder 0, met aan het eind een normalize slag vlak voor ik export naar .wav en .mp3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
unezra schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 10:17:
[...]

Zit ik trouwens met die normalize goed?
In jouw geval denk ik dat je limiting wil voorkomen (dat ie piekjes afsnijd en zo nóg harder kan zetten). Normalizen zonder clipping/limiting is prima, ik raad wel aan tenminste 0.4dB onder de nullijn te blijven. Dan loop je bij conversie naar MP3 niet tegen onverwacht clippen aan.

Dan nog denk ik dat je muziek (gemiddeld) te hard staat, wat ik al aangaf met die zachtere passages die niet zacht genoeg zijn.

Ik raad aan je track te uploaden naar: https://www.loudnesspenalty.com/ en daar je gemiddelde loudness in LUFS te meten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r-tDk3aCJhANunkwrYLVd13XgxY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jyUEoqS7nix81VXDRnopzpLB.png?f=fotoalbum_large

Hierboven zie je de gemiddelde loudness per genre. Waar dit bij dance, rock en metal vaak tegen de -14 tot -12dB zit, is het bij klassieke muziek eerder richting de -23dB. Beduidend minder en dat heeft muzikaal gezien alleen maar voordelen.

Luister bijvoorbeeld 's naar Peer Gynt Suite van Grieg (door een respectabel orkest uitgevoerd uiteraard) waar pianissimo passages overgaan naar zwaar orchestraal geweld, dat soort dynamisch verschil en ruimte zou je graag in (neo)klassieke muziek moet willen hebben. Vergelijk daarom je track eens met gevestigde muziek in dat genre.

Dat zal er tegelijkertijd voor zorgen dat de luisteraar het niet ervaart als een constante stroom van gelijkmatige informatie, maar juist momenten van rust afgewisseld met spanning en opbouw.

Dit zijn elementen die geheel los van je geschreven harmonie staan, maar in muzikaal opzicht niet minder belangrijk is voor hoe je het als luisteraar ervaart.

Mocht je je dan afvragen waarom we in dance/EDM wél die race richting de afgrond zijn begonnen: lang verhaal.

Ik hoop dat je er wat me kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

[...]
Bij 0:46 of het verschil tussen 3:25 en 4:25 (accordeon).
Ik zit er as we speak even naar te kijken.

0:46 zie ik dat de accordeon al op fortefortissimo zit, de vrouwen zitten op mezzoforte.
Dit is het stukje. Daar waar de marker staat is ongeveer 0:46. (Ik was redelijk vlot met op "play" drukken in Notion nadat ik op "record" had gedrukt in Studio One.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NeT6VVJ8KTIdyEckK1H48b43Ioo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xaP9ay9k8buFMcKaM1Wg5KCt.png?f=fotoalbum_large

Wat me nu op valt, is dat daar de accordeon er eigenlijk niet hard genoeg overheen knalt, terwijl 'ie dat achteraf misschien wel moet doen. Ook vind ik tegelijkertijd de vocalen te zacht.

Maar het is last, ik denk (weet het niet zeker meer, ik heb het stuk een paar weken geleden effectief afgemixt in de partituur, maar zat klem met de naam waardoor het wat langer heeft geduurt voor 'ie op SoundCloud kon en wilde niet nog een keer alles nalopen), dat het een compromis was. Ook bij A/B/C/D/etc luistertests. Dat dit er uiteindelijk gemiddeld het beste uit kwam. (Of dat ik het op een gegeven moment zat was en het idee had dat ik 1000 dingen aan het versleutelen was, zonder dat het er beter door werd. Dat kan ook.)

Ik zit ook even naar 3:25 en 4:25 te kijken. Het lijkt er op of de accordeon daar in beide gevallen even hard staat (mezzoforte), maar vooral ik bij 4:25 de rest zo ver heb uitgekleed dat 'ie er bovenuit knalt, terwijl 'ie bij 3:25 bewust een rol op de achtergrond vervult.

0:46 ben ik met je eens, dat voelt een beetje gek, maar het kan daarin goed zijn dat als ik het over mijn Wharfedales gooi (ik luister het nu af met mijn DT990's), het voor mij dan weer beter klinkt. Of niet. 3:25 en 4:25 klinkt wel als een bewust actie als ik de partituur zo terug lees en hoor.

Dat zijn deze 2 stukjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fEbS71twtAxGSFVkax99v6LaIzw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LZuaemYGd0ZvsOrWzYLviYR6.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cxhT5EzQKoUxef7JfXfuq9khS0c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nTsyPobcwgxv78eQkjflViOe.png?f=fotoalbum_large

Stuk over loudness kom ik nog op terug. :)

(Overigens, dit is wel echt heel welkom. Dit zijn zéker tips waar ik iets mee kan. In the end wil ik betere muziek maken. Op dit moment zit ik helaas even zonder docent, ik ben nog wel op zoek naar een nieuwe, ook al met een paar gebabbeld, maar de hele introductie van mijn modular veranderd enorm de manier waarop ik wil werken en dus de docent die ik hier bij nodig heb. Mijn huidige stop ik mee omdat 'ie te analoog is. Super fijne kerel, maar hij schrijft zijn muziek letterlijk op papier. Een score editor is voor hem al een groot onbekend fenomeen. Dus het word even zoeken naar een docent die zowel dingen van orkestratie snapt, als van een klassieke manier van werken gecombineerd met de duidelijke wens allerlei synts waaronder mijn modular toe te passen in toekomstige stukken. Zolang ik die niet gevonden heb én zolang ik nog niet kan inschatten hoe veel tijd ik straks nog met werk en studie ga hebben, ligt dit even stil. €70 of meer per les uitgeven is het punt niet, maar dan wil ik daar ook voor €70 of meer nut en plezier uit halen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan P
@unezra Mijn observatie: Ik heb het idee dat je probleem ontstaat omdat je 'mixt' in de partituur. Hou me ten goede, ik doe zelf niets in klassiek maar ben er wel een groot liefhebber van.

Ik heb het idee dat je keuzes als fortissimo, forte, mezzoforte etcetera juist gemaakt zouden moeten worden met het oog op de orkestrale expressie van het stuk en niet gericht op een volumeverhouding in de uiteindelijke mix. Je kan een forte gespeelde noot ten slotte met alle recht zachter schuiven in de mix, maar de expressie blijft daarmee forte - of andersom natuurlijk, een zacht gespeelde noot wat harder zetten. Dus mijn advies zou zijn: Speel de expressies zoals de muziek vraagt en mix dan instrumenten of instrumentgroepen naar aparte sporen, waarna de uiteindelijke mix in audio kan plaatsvinden.

Nog ter aanvulling op normalisatie naar digitale piek in audio: 1. Zorg ervoor dat je normalizer zich baseert op True Peak en niet digitale piek, en 2. In de masteringwereld wordt tegenwoordig eerder -1 dB TP (of zelfs nog ruimer) aangehouden als veilige marge voor conversie naar andere lossy formaten. De eerdere gewoonte van -0.3 of -0.4 dB TP komt nog uit de tijd dat voor Audio CD gemasterd werd en deze marge eigenlijk werd aangehouden voor de DA-converter (veel mastering software van 20 jaar geleden kende trouwens alleen normalisatie of limiting gebaseerd op digitale piek).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Waneer je van partituur naar DAW gaat, hoe vertaald for fortissimo zich eigenlijk naar velocity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasj
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-08-2024
Dag medetweakers, ik heb begrepen dat hier de mede muzikanten/producers te vinden zijn. Graag wil ik met jullie een EDM dance mix delen waaraan ik de afgelopen weken heb gewerkt. Ben benieuwd naar jullie mening en opbouwende feedback. Je vindt de mix hier:

YouTube: Energizing Dance Mix | July 2021 | EDM | Perfect for fitness & running

De volgende nummers zijn erin verwerkt (met hier en daar een Nederlands tintje):
Gareth Emery – Long way home
Audien ft. Rumors – Monaco
Mako – Smoke filled room
Orjan Nilsen & Bobby Rock ft. ANVY – Fearless
Matt Fax – Over the edge (Part II)
Mark Sixma – Million miles
Above and Beyond – I saw good
ARTY ft. Conrad Sewell – Kingdom
Steve Brian – Hyperwave
Tungevaag – Make you happy
Lucas & Steve – Long way home
Chef Special – Afraid of the dark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Hier vind je ook dj’s How to become a DJ: Deel XVIII en worden geregeld mixes gepost..

Ik ben geen liefhebber van deze muziek, maar toch deze feedback
  • Ergens rond 6:20 min mix je de vocals van 2 tracks door elkaar, dat verstoord de sfeer in haast alle gevallen. DJ's kunnen veel fouten maken die 90% van het publiek niet opvalt, vocals van 2 tracks door elkaar is haast altijd iets wat opvalt. Rond minut 23 opnieuw
  • Het is pop EDM, dat snap ik, maar je lijkt van drop naar drop te hollen, dat is vermoeiend, zeer onrustig op een feest. Voor een rondje lopen is het prima natuurlijk
  • Kan het zijn dat je rond 7:40 in het rood zat?
  • Rond 17:30 heb je een stuk zonder beat, ik had verwacht dat dat stiller zou zijn, zodat op het moment dat de beat terugkomt je werkelijk de energie bom hebt waar het bij EDM toch om draait.

[ Voor 103% gewijzigd door Yalopa op 31-07-2021 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasj
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-08-2024
Yalopa schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 15:16:
Hier vind je ook dj’s How to become a DJ: Deel XVIII en worden geregeld mixes gepost..

Ik ben geen liefhebber van deze muziek, maar toch deze feedback
  • Ergens rond 6:20 min mix je de vocals van 2 tracks door elkaar, dat verstoord de sfeer in haast alle gevallen. DJ's kunnen veel fouten maken die 90% van het publiek niet opvalt, vocals van 2 tracks door elkaar is haast altijd iets wat opvalt. Rond minut 23 opnieuw
  • Het is pop EDM, dat snap ik, maar je lijkt van drop naar drop te hollen, dat is vermoeiend, zeer onrustig op een feest. Voor een rondje lopen is het prima natuurlijk
  • Kan het zijn dat je rond 7:40 in het rood zat?
  • Rond 17:30 heb je een stuk zonder beat, ik had verwacht dat dat stiller zou zijn, zodat op het moment dat de beat terugkomt je werkelijk de energie bom hebt waar het bij EDM toch om draait.
Bedankt voor je tips. Ik loop je punten zeker nog even na! Ik draai niet op feestjes, maar vind het als hobbyist leuk om tracks harmonisch aan elkaar te mixen. Daarmee is het inderdaad vooral lekker als achtergrond muziek bij fitness, hardlopen enz.

Met in het rood zitten bedoel je dat het volume te hard is? Normaal gesproken zouden limiters/Clippers dit toch moeten voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Limiters houden dat idd tegen, maar je betaalt met geluidskwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Yalopa schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 05:44:
Waneer je van partituur naar DAW gaat, hoe vertaald for fortissimo zich eigenlijk naar velocity?
Dat is zelf in te stellen. As in, ik definieer zelf de velocity waardes die 'ie door geeft aan mijn VST. In de basis vertaal ik enkel naar velocity, ik geloof dat er 1 of 2 uitzonderingen zijn waar ik ook volume mee neem.

Het is letterlijk MIDI dat van mijn score editor (Notion) naar mijn DAW gaat, via LoopMIDI. Beetje krukkig, maar het is, tot Presonus iets beters heeft bedacht, de enige oplossing die werkt.

Zo neem ik het geheel dus ook op. In Studio One bepaal ik de mix (daar hangt mijn FaderPort aan), in Notion zit alle muzikale informatie. Voorlopig heb ik, voor deze workflow, geen plannen het anders te doen al twijfel ik nog steeds over een volledige switch naar Ableton Live, zodra dingen als BabylonWaves daarvoor beschikbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

vlaaing peerd schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 14:57:
[...]

In jouw geval denk ik dat je limiting wil voorkomen (dat ie piekjes afsnijd en zo nóg harder kan zetten). Normalizen zonder clipping/limiting is prima, ik raad wel aan tenminste 0.4dB onder de nullijn te blijven. Dan loop je bij conversie naar MP3 niet tegen onverwacht clippen aan.

Dan nog denk ik dat je muziek (gemiddeld) te hard staat, wat ik al aangaf met die zachtere passages die niet zacht genoeg zijn.

Ik raad aan je track te uploaden naar: https://www.loudnesspenalty.com/ en daar je gemiddelde loudness in LUFS te meten.
Hmm. Daar krijg ik enkel dit als resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tx4cKvqQ38GoBYhapTeJRmGTYTs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cvbtWVVSX2q5ECSljO4k272z.png?f=fotoalbum_large
[Afbeelding]

Hierboven zie je de gemiddelde loudness per genre. Waar dit bij dance, rock en metal vaak tegen de -14 tot -12dB zit, is het bij klassieke muziek eerder richting de -23dB. Beduidend minder en dat heeft muzikaal gezien alleen maar voordelen.

Luister bijvoorbeeld 's naar Peer Gynt Suite van Grieg (door een respectabel orkest uitgevoerd uiteraard) waar pianissimo passages overgaan naar zwaar orchestraal geweld, dat soort dynamisch verschil en ruimte zou je graag in (neo)klassieke muziek moet willen hebben. Vergelijk daarom je track eens met gevestigde muziek in dat genre.

Dat zal er tegelijkertijd voor zorgen dat de luisteraar het niet ervaart als een constante stroom van gelijkmatige informatie, maar juist momenten van rust afgewisseld met spanning en opbouw.

Dit zijn elementen die geheel los van je geschreven harmonie staan, maar in muzikaal opzicht niet minder belangrijk is voor hoe je het als luisteraar ervaart.

Mocht je je dan afvragen waarom we in dance/EDM wél die race richting de afgrond zijn begonnen: lang verhaal.

Ik hoop dat je er wat me kan!
Ok. Dat is zeker interessant idd.
Zijn er goede (hoeft niet gratis) VST's waarmee ik zoiets realtime zou kunnen meten terwijl ik het spul door loop?

Klinkt zeer nuttig. Gemiddelde loudness omlaag, met veel meer contrast. Dat is iets waar ik in dit stuk beter op heb gelet dan eerst. Dat is een van de redenen waarom ik het na het intro behoorlijk klein maak. Ik wilde erg graag eens een keer een stuk schrijven dat volle bak begon, ipv rustig opbouwen zoals ik eerder deed. De paukenroffel rond 1:53 verrast me op momenten nog steeds. Dat vind ik zelf iig erg geslaagd. Heel klein en rustig stuk en dan opeens *KLABAM* die pauk er in. (Maar dan ook meteen weer weg, echt als verrassingseffect.)

Eens zien of ik zoiets kan analyseren en voor een volgende keer (of als ik de boel eens grondig ga remixen), nog meer contrast kan aanbrengen.

Ik realiseer me dat jij (of iemand anders) ook nog iets hebt gezegd over compression. Dit is de totale fx chain en die zit, tenzij ik iets over het hoofd zie, enkel op de eindmix.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YCUkVusH477VNCoGZGkhhwuL92o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qtKuRKLAEj6v4E44BECIBSNs.png?f=fotoalbum_large
Arjan P schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 20:33:
@unezra Mijn observatie: Ik heb het idee dat je probleem ontstaat omdat je 'mixt' in de partituur. Hou me ten goede, ik doe zelf niets in klassiek maar ben er wel een groot liefhebber van.

Ik heb het idee dat je keuzes als fortissimo, forte, mezzoforte etcetera juist gemaakt zouden moeten worden met het oog op de orkestrale expressie van het stuk en niet gericht op een volumeverhouding in de uiteindelijke mix. Je kan een forte gespeelde noot ten slotte met alle recht zachter schuiven in de mix, maar de expressie blijft daarmee forte - of andersom natuurlijk, een zacht gespeelde noot wat harder zetten. Dus mijn advies zou zijn: Speel de expressies zoals de muziek vraagt en mix dan instrumenten of instrumentgroepen naar aparte sporen, waarna de uiteindelijke mix in audio kan plaatsvinden.
Sorry, dan heb ik dat niet duidelijk uitgelegd blijkbaar.

Ik laad mijn VST's in Stiudio One en dáár bepaal ik de mix. Vervolgens gebruik ik de expressions om juist ook het timbre aan te passen. Zeker niet alleen het volume. (Al is dat in gevallen wel een prettige bijkomstigheid en bij sommige instrumenten, het primaire gevolg. Hoewel zelfs een accordeon anders gaat klinken als je de extremen op zoekt. In ieder geval in het echt. Met deze VST heb ik daar niet echt op gelet.)

Een keuze die ik vooralsnog wel bewust maak, is dat de mix statisch is door het nummer. Waar ik met de expressions varieer, pas ik geen automation toe.

Dat ik het vooralsnog als 1 stereospoor op neem heb ik niet echt een goed excuus voor. Het is een beetje begonnen met het idee van "af is af", terwijl ik misschien juist later toch de mix nog eens wil veranderen en dan meersporig opnemen handig is.

Om een idee te krijgen, zo ziet de statische mix in S1 er uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/etTkoIXFTJCkH8oXV5qVlRFl0Uc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vMhqSEzSbABQBJbliqr1hTeF.png?f=fotoalbum_large
Nog ter aanvulling op normalisatie naar digitale piek in audio: 1. Zorg ervoor dat je normalizer zich baseert op True Peak en niet digitale piek, en 2. In de masteringwereld wordt tegenwoordig eerder -1 dB TP (of zelfs nog ruimer) aangehouden als veilige marge voor conversie naar andere lossy formaten. De eerdere gewoonte van -0.3 of -0.4 dB TP komt nog uit de tijd dat voor Audio CD gemasterd werd en deze marge eigenlijk werd aangehouden voor de DA-converter (veel mastering software van 20 jaar geleden kende trouwens alleen normalisatie of limiting gebaseerd op digitale piek).
Hmmm.

Ik ben even aan het Googlen, maar ik kan alleen vinden dat S1 tot 0dB normalized, verder lijken er geen instellingsmogelijkheden te zijn. Het is ook echt 1 enkele actie die op een audiotrack uitgevoerd kan worden.

Tot op heden deed ik dat als laatste stap, zodat ik me minder zorgen hoefde te maken over of niet het ene nummer veel harder op SoundCloud terecht zou komen als het andere, maar als er betere methoden zijn, graag.

In S1 wil ik aan de veilige kant zitten en in eerdere stukken heb ik al flink lopen worstelen om niet gruwelijk te clippen. Volgens mij heb ik toen wel een limiter ergens op een pauk of drum gezet. Tegelijkertijd is dat juist wat ik wil voorkomen. Ik maak primair gebruik van orkestrale instrumenten en probeer zo min mogelijk effecten te gebruiken.

Reverb is daarin een grote uitzondering, dat heeft echt met de "setting" te maken. Mijn gedachte is dat het een beetje moet klinken of er een ensemble in een Engels kerkje staat te spelen. Wel versterkt, maar in de basis dus zonder heel veel nabewerking.

Fin, dat zijn zo van die zelfbedachte beperkingen en ik weet niet of ik daar aan vast blijf houden. Sowieso moet ik even goed nadenken over hoe ik om ga met mijn outboard gear, die ik nu écht een keer in een stuk wil verwerken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Een keuze die ik vooralsnog wel bewust maak, is dat de mix statisch is door het nummer. Waar ik met de expressions varieer, pas ik geen automation toe.
Hier zit toch echt wel winst imo.

Ik leg mezelf ook wel eens een beperking op, daar niet van, maar dat mag niet ten koste gaan van potentiële verbeteringen.

[ Voor 23% gewijzigd door Yalopa op 01-08-2021 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Yalopa schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 12:01:
[...]
Hier zit toch echt wel winst imo.

Ik leg mezelf ook wel eens een beperking op, daar niet van, maar dat mag niet ten koste gaan van potentiële verbeteringen.
Lastig. Een van mijn uitgangspunten is dat de setting is "een ensemble in een kerk", het was al best een stap af te stappen van het idee "1 mix voor alle nummers", gezien een FOH engineer volgens mij ook als nodig, per nummer anders mixt.

Maar automation zou betekenen dat ik nog meer afhankelijk word van S1 dan ik nu al ben. Dan moet ik echt als voorlaatste stap automation gaan toepassen op alle individuele tracks.

Fin, het kan. Ik ga d'r sowieso wel eens over nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Maar je geluid komt uit een pc. Dat is ook geen
Kerk, midi is geen muzikant en jij bent geen dirigent die met een stokje de muzikanten aanstuurt.

Je zou er voor kunnen kiezen om enkel instrumenten uit degelijke setting te gebruiken en bvb er een laag reverb, gemodelleerd naar een kerk er over te zetten, voor de rest zou ik naar het eindresultaat luisteren, zonder al teveel wakker te liggen hoe je daar gekomen bent.

Zie het als een groot bed met mogelijkheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Yalopa schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 12:43:
Maar je geluid komt uit een pc. Dat is ook geen
Kerk, midi is geen muzikant en jij bent geen dirigent die met een stokje de muzikanten aanstuurt.

Je zou er voor kunnen kiezen om enkel instrumenten uit degelijke setting te gebruiken en bvb er een laag reverb, gemodelleerd naar een kerk er over te zetten, voor de rest zou ik naar het eindresultaat luisteren, zonder al teveel wakker te liggen hoe je daar gekomen bent.

Zie het als een groot bed met mogelijkheden
True. Die laag reverb zit er overigens op, dat past binnen mijn huidige restricties. :)

Overigens zijn deze restricties wel voor specifiek deze reeks en daar rek ik al dingen op. Ook qua titels. De bedoeling was in deze serie enkel te werken met titels die iets met een Engels landhuis / landgoed te maken hebben, maar "Autumn" valt vol binnen die reeks en ehm, is enkel nog een Engels woord... (Al verwijst het wel naar een typisch Engelse herfst.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Lastig lastig. Ik ben niet helemaal tevreden met de sound van mijn modular.

Heb het idee dat ik ondanks alles, tóch een paar modules te snel heb gekocht, maar vooral, te veel heb geïnvesteerd in "plumbing" en te weinig in modules die geluid maken of veranderen.

Dat is deels een kostenaspect geweest, op een gegeven moment vond ik dat ik wel genoeg geld had uitgegeven en ben ik domweg gestopt met modules toevoegen.

Dit is mijn huidige setup:
https://www.modulargrid.net/e/racks/view/1633804

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j39kzHt-cmdzf1idkQ4WxNInOI8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dUiZ60VnOtDNchdcBw9BKmxU.png?f=fotoalbum_large

Lang verhaal (en een lang topic op FB) kort, twijfel ik nu om nog de volgende modules aan te schaffen:

- Mutable Instruments Rings
- Mutable Instruments Stages
- Doepfer A-160-2 (Clock Divider)
- Kleine 2HP 2x3 summing mixer

Mogelijk zelfs nog Beads, maar dan word het wel heel erg een MI setup, waarbij ik pas bij fysieke uitbreiding serieus kan gaan nadenken over extra modules. Dit is een mogelijke voorlopige setup, al twijfel ik alsnog de TipTop Audio Z5000 DSP er in wil stoppen omdat hier juist weer dingen als reverb, delay, etc, ontbreken. Blijft lastig... (BTW De Neutron zou nog steeds 1e rij blijven, al kan ik die vrij eenvoudig uit de setup halen. Hij heeft enkel rackoren gekregen, dus is volledig origineel.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J_DGsNoHDjt4-XD8T0gjGdrV8qM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xUd2hr0vsbC4qIOWWACFJVBs.png?f=fotoalbum_large

Iemand nog tips?

EDIT: Misschien TOCH een VCO gevonden die me enorm aan staat. De Xaoc Odessa.
De demo's klinken toch wel super vet:
http://xaocdevices.com/main/odessa/

En dit filmpje is er een met enkel de Odessa en een reverb.

Helaas, of gelukkig, op dit moment met een langere levertijd en het is nogal een unit, maar dit is de eerste VCO waar ik echt denk "JA, VET". Dus misschien toch maar op het verlanglijstje zetten... Deze lijkt echt iets anders te kunnen dan de VCO's die ik nu heb.

EDIT2:

Toch maar een paar nieuwe modules besteld.
- Xaoc Zadar (+NIN expansion) - Envelope generator / VCO / LFO
- MI Stages - Envelope generator / VCO / LFO / Segment generator
- MI Rings - Resonator
- Doepfer A162-2 - Clock divider

Nog getwijfeld over een DSP, maar die komt er misschien als verjaardagscadeau bij en ws word dat toch de TipTop Z5000. Niet omdat het dé beste DSP is die er is, maar omdat 'ie voor zijn formaat en prijs enorm veelzijdig is en hij past nog.

Staan nog meer modules op het verlanglijstje, maar die bewaar ik voorlopig echt tot ik hier tegen grenzen aan loop. (Ik moet dan ook meteen een 4e 84HP rackmodule bestellen en de Neutron naar boven, of een losse 84HP case er bij, maar dan gaat mijn opzet van "koffersetup" een beetje verloren en die vind ik nu net te leuk.)

[ Voor 39% gewijzigd door unezra op 04-08-2021 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
unezra schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 11:02:
[...]

Hmm. Daar krijg ik enkel dit als resultaat:
[Afbeelding]

[...]

Ok. Dat is zeker interessant idd.
Zijn er goede (hoeft niet gratis) VST's waarmee ik zoiets realtime zou kunnen meten terwijl ik het spul door loop?
Je kan van die site ook deze tool als gratis VST plugin downloaden, Sommige DAWs hebben dit ook standaard in de master plugins zitten. Anders:

Youlean Loudness plugin (gratis)
Voxengo Span (Gratis)
Signum Audio Bute Loudness Suite
Tonebooster EBU Loudness
Fabfilter Pro (is een limiter, maar met ingebouwde LUFS meter).

Maar vreemd, normaliter heb je na het laden een overzicht van de gemiddelde loudness. Dat je 0,0dB aanpassing hebt op Spotify geeft aan dat je op -14dB zit. In dat opzicht mag je flink naar beneden, dat is echt al Dance/EDM niveau loudness.

Je moet 'm overigens niet afspelen (dan geeft ie de loudness op dat moment weer), je moet de gemiddelde loudness van de complete track meten hier, misschien dat ie dat aan het eind van de track dan weergeeft?

Ik zou zo rond de -20dB ~ -25dB gaan zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apNia

apNia

vlaaing peerd schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 09:54:
Fabfilter Pro is m'n favoriete plugin!

[ Voor 70% gewijzigd door apNia op 02-08-2021 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan P
Maar vreemd, normaliter heb je na het laden een overzicht van de gemiddelde loudness. Dat je 0,0dB aanpassing hebt op Spotify geeft aan dat je op -14dB zit. In dat opzicht mag je flink naar beneden, dat is echt al Dance/EDM niveau loudness.
Bij de Loudness Penalty site wordt normaal gesproken alleen weergegeven hoeveel dB je muziek wordt zachter gezet door de streaming services (de 'penalty'). Dus als er streepjes staan of 0 betekent het gewoon dat er niets wordt teruggedraaaid.

Bij Spotify (die tot voor kort een Replay Gain systeem gebruikte) is men onlangs ook van strategie veranderd, hier te lezen: Spotify Limiter Disabled

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Arjan P schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 12:44:
[...]

Bij de Loudness Penalty site wordt normaal gesproken alleen weergegeven hoeveel dB je muziek wordt zachter gezet door de streaming services (de 'penalty'). Dus als er streepjes staan of 0 betekent het gewoon dat er niets wordt teruggedraaaid.
Apart, want ik had 'm een tijdje geleden gebruikt en ik kreeg wel een loudness overzicht van mijn eigen track, niet alleen de reduction per audio-site.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sustain
Na een pauze ben ik eindelijk weer muziek aan het maken :D
Heb een aantal dagen terug een track gemaakt en naar een vocalist gestuurd.
Gister stuurde hij een aantal opnames en na wat simpel mixen klinkt het nu zo:

https://soundcloud.com/t-...tylerlevs-1/s-fSl3JjZnTPL

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden, kwa vocal mixen zit de track nog in de begin fase :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BSOD baby
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12-09 09:34
Mijn nieuwe hardtechno plaat is gereleased op een label en ook te pre-orderen op vinyl!

https://soundcloud.com/bauplan-exe/alpha-getsuga-tensho

Benieuwd wat jullie vinden van de arrangement. Ik ben blij met het resultaat al vind ik hem soms nog een beetje loopy. Mocht je een gratis DL willen, aarzel dan niet om te vragen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan P
vlaaing peerd schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 11:44:
[...]
Apart, want ik had 'm een tijdje geleden gebruikt en ik kreeg wel een loudness overzicht van mijn eigen track, niet alleen de reduction per audio-site.
Is dat misschien met de plugin? Ik kan het me op de site niet herrinneren..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTHEEBO1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-08 20:26
BSOD baby schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 16:12:
Mijn nieuwe hardtechno plaat is gereleased op een label en ook te pre-orderen op vinyl!

https://soundcloud.com/bauplan-exe/alpha-getsuga-tensho

Benieuwd wat jullie vinden van de arrangement. Ik ben blij met het resultaat al vind ik hem soms nog een beetje loopy. Mocht je een gratis DL willen, aarzel dan niet om te vragen :)
Niet helemaal mijn subgenre, maar ik vind het wel tof. De lead synth doet me erg denken aan oude hardcore platen (met name inferno bros - slaves to the rave) en voor mij is dat een goed iets 😎

psn: jagermeistertim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTHEEBO1
Sustain schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 15:04:
Na een pauze ben ik eindelijk weer muziek aan het maken :D
Heb een aantal dagen terug een track gemaakt en naar een vocalist gestuurd.
Gister stuurde hij een aantal opnames en na wat simpel mixen klinkt het nu zo:

https://soundcloud.com/t-...tylerlevs-1/s-fSl3JjZnTPL

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden, kwa vocal mixen zit de track nog in de begin fase :)
Wat een heerlijk nummer. Enige kritiek: ik krijg er direct zin van om op een festival te staan en dat is nou net ff niet mogelijk 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSOD baby
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12-09 09:34
TTHEEBO1 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 07:38:
[...]

Niet helemaal mijn subgenre, maar ik vind het wel tof. De lead synth doet me erg denken aan oude hardcore platen (met name inferno bros - slaves to the rave) en voor mij is dat een goed iets 😎
Thanks! Puur uit nieuwsgierigheid, waar ben jij normaal van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

[...]

Je kan van die site ook deze tool als gratis VST plugin downloaden, Sommige DAWs hebben dit ook standaard in de master plugins zitten. Anders:

Youlean Loudness plugin (gratis)
Voxengo Span (Gratis)
Signum Audio Bute Loudness Suite
Tonebooster EBU Loudness

Je moet 'm overigens niet afspelen (dan geeft ie de loudness op dat moment weer), je moet de gemiddelde loudness van de complete track meten hier, misschien dat ie dat aan het eind van de track dan weergeeft?

Ik zou zo rond de -20dB ~ -25dB gaan zitten.
Check. Ik ga die plugins eens uitproberen.

Met "rond de -20dB ~ -25dB gaan zitten" bedoel je echt als gemiddelde loudness toch? Dus niet zozeer de hardste passages zachter, maar in zijn geheel meer contrast. Zachte passages nóg kleiner en zachter, met op momenten uitschieters naar boven?

Of begrijp ik wat je zegt dan verkeerd?

(Dat lijkt me iets dat ik dan zowel in de mix, maar primair in velocity en het stapelen van instrumenten kan oplossen of octaafverdubbelingen gebruiken binnen instrumenten die dat technisch niet kunnen. Maar misschien zit een deel van de sleutel ook wel in in de drukke passages waar ik een instrument er bovenuit wil laten knallen, de rest juist een lagere velocity te geven.)

Food for thought.
Arjan P schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 18:41:
[...]

Plugin lijkt het ook niet te hebben:
https://www.meterplugs.com/loudness-penalty

In dit geval lijkt me een plugin of los stuk software dat de hele track analyseert en waar mogelijk ook per gedeelte de loudness aan geeft als wel als de gemiddelde het handigste zodat ik het hele overzicht in 1 tool heb. Maar idealiter is dat wel iets dat ik mee kan laten lopen, gezien mijn workflow waarbij het pas audio word, als ik als laatste stap de boel op neem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
unezra schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 10:24:
[...]

Check. Ik ga die plugins eens uitproberen.

Met "rond de -20dB ~ -25dB gaan zitten" bedoel je echt als gemiddelde loudness toch? Dus niet zozeer de hardste passages zachter, maar in zijn geheel meer contrast. Zachte passages nóg kleiner en zachter, met op momenten uitschieters naar boven?

Of begrijp ik wat je zegt dan verkeerd?

[...]
Daar bedoel ik inderdaad de gemiddelde loudness mee van de gehele track in dB LUFS. De hoogste pieken blijf je behouden, maar de zachte stukken kunnen zachter zodat het contrast groter wordt.

Dit moet je wel een beetje in relatie zien tot je track. Als die echt constant van begin tot eind keiharde toeters bevat, dan mag die gemiddeld ook wel harder zijn en omgekeerd met hele rustige composities.

Ken je een klassiek stuk met forte, een enorm crescendo en een pianissimo deel? Zoja, dan kan je dat gebruiken als referentiemateriaal.

Ik zie het probleem al met de site: "Plus, receive a Loudness Penalty Report for your file that explains in detail what all the numbers mean." de analyse zit dus tegenwoordig achter een subscribe wall. Je kan het echter afleiden van de accepted LUFS van de website

YouTube: -12.5 LUFS ·
Spotify: -14 LUFS · -> deze is recent aangepast, zie post hier ergens boven
Tidal: -14.5 LUFS ·
Pandora: -13.5 LUFS ·
Apple Music: -16LUFS.

Mijn inziens zou je het dynamiekverschil vooral moeten zoeken in de velocity en daarmee ook de instrument aanslag met bijbehorend timbre en vooral juist zo min mogelijk in channelvolume. Channel volume zou je laatste aanpassing moeten zijn om het nog even een kleine nudge te geven.

Dat gezegd, denk ik dat instrumenten die (fysiek) achterin een orkest plaatsnemen mogelijk structureel wel wat zachter mogen staan, dat zou dan wel met channel volume geregeld mogen worden -> dit schiet even door mijn hoofd als mogelijke uitzondering.

Met datzelfde idee mag de reverb voor die instrumenten dan ook wat hoger staan, ze staan immers verder weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Arjan P schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 18:41:
[...]

Ik begin nu te twijfelen of het niet een andere tool/site was die ik had gebruikt. Maar ik zie dat de 'detailed report' nu achter een subscribewall zit, mogelijk is dat recentelijk aangepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

vlaaing peerd schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 11:10:
[...]
Daar bedoel ik inderdaad de gemiddelde loudness mee van de gehele track in dB LUFS. De hoogste pieken blijf je behouden, maar de zachte stukken kunnen zachter zodat het contrast groter wordt.

Dit moet je wel een beetje in relatie zien tot je track. Als die echt constant van begin tot eind keiharde toeters bevat, dan mag die gemiddeld ook wel harder zijn en omgekeerd met hele rustige composities.

Ken je een klassiek stuk met forte, een enorm crescendo en een pianissimo deel? Zoja, dan kan je dat gebruiken als referentiemateriaal.
Grappig genoeg ken en luister ik weinig klassieke muziek. Grootste deel van mijn inspiratie haal ik uit de hoek van Ludovico Einaudi, Michael Nymann, Philip Glass, etc. Er schiet me niet echt een stuk te binnen dat het grote contrast heeft, maar ik hoor wel wat je bedoelt.
Ik zie het probleem al met de site: "Plus, receive a Loudness Penalty Report for your file that explains in detail what all the numbers mean." de analyse zit dus tegenwoordig achter een subscribe wall. Je kan het echter afleiden van de accepted LUFS van de website

YouTube: -12.5 LUFS ·
Spotify: -14 LUFS · -> deze is recent aangepast, zie post hier ergens boven
Tidal: -14.5 LUFS ·
Pandora: -13.5 LUFS ·
Apple Music: -16LUFS.
Ah, juist.

Nadeel is dus dat er enkel uit komt of het niet te hard staat, maar geen rekening houd met het genre en zonder betaling, geen gemiddelde loudness weer geeft.
Mijn inziens zou je het dynamiekverschil vooral moeten zoeken in de velocity en daarmee ook de instrument aanslag met bijbehorend timbre en vooral juist zo min mogelijk in channelvolume. Channel volume zou je laatste aanpassing moeten zijn om het nog even een kleine nudge te geven.
Check.
Ga ik daar in een volgend stuk nóg wat meer mee spelen.

Er zijn sowieso nog wel wat truukjes om nog meer contrast toe te passen. Bij dit stuk (Autumn) heb ik dat denk ik al meer gedaan dan bij eerdere stukken. Redelijk aan het einde heb ik daar echt nog lijntjes weggehaald bij instrumenten, of bewust besloten geen lijnen toe te voegen.

Het stuk met die harde paukenroffel begon ook als experiment in de contrasthoek, maar beviel zó goed (laatste keer dat ik het luisterde schrok ik er van, wat precies was wat ik zocht), dat ik het er in heb laten zitten en ws nog wel een keer ga toepassen.
Dat gezegd, denk ik dat instrumenten die (fysiek) achterin een orkest plaatsnemen mogelijk structureel wel wat zachter mogen staan, dat zou dan wel met channel volume geregeld mogen worden -> dit schiet even door mijn hoofd als mogelijke uitzondering.

Met datzelfde idee mag de reverb voor die instrumenten dan ook wat hoger staan, ze staan immers verder weg.
Zit ik idd ook nog over te twijfelen. Tegelijkertijd is wat ik na probeer te doen, juist een ensemble, geen orkest. Het is nadrukkelijk bedoeld als versterkte muziek met een deel klassieke instrumenten. In gedachten zitten die gewoon met zijn allen op een podium van 10 of 15 meter breed.

Een beetje dit beeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sBOVyqsmZYpEqR9yIIETfMTqA0I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q8nhstwt6qKhLfLCl6eMMD4f.png?f=fotoalbum_large
YouTube: Ludovico Einaudi – Experience (Live A Fip 2015)

Ondertussen ook hard aan het nadenken hoe ik in een volgend stuk mijn outboard gear en mijn modular kan gaan inzetten. Nog geen idee, op dit moment vooral volop aan het experimenteren met de modular. Lekker aan het prikken, rondklooien, dingen uitproberen, leren hoe zo'n ding werkt. Super gaaf experiment, heel blij dat ik het gestart ben. Wel een instrument waarvan ik bijna zeker weet dat het nooit af is. Dat er altijd wel toevoegingen te bedenken zijn. Fin, dat vind ik juist een van de charmes. Het is heel zen en het nodigt echt uit tot enerzijds minutieus nadenken, anderzijds juist soms random uitgangen in ingangen prikken en aan knoppen draaien en kijken wat het effect is.

Tempo van componeren (wat nu al niet enorm hoog ligt) zal wel wat omlaag gaan. Werk en studie staan op de stoep. Vrije tijd gaat helaas straks wat schaars zijn. Plannen zijn er iig genoeg en aan gear geen gebrek. :)

Bovenstaande neem ik iig mee. Ik denk dat ik weet waar ik het ongeveer moet zoeken. Waar ik op moet letten. Waar het laaghangend fruit hangt. Qua mastering ga ik misschien eens kijken naar van die automatische mastering tools, die misschien niet perfect zijn, maar op basis van algoritmes iig net even wat meer edge kunnen geven.

Heel fijn, dit soort input en dat ik tóch een tijd geleden heb besloten dit topic te joinen, ondanks dat ik redelijk andere dingen maak dan de meesten hier. Ik heb heel veel aan de input en fin, het is een leuk topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTHEEBO1
BSOD baby schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 09:57:
[...]

Thanks! Puur uit nieuwsgierigheid, waar ben jij normaal van?
Ik ben vrij breed georiënteerd qua luisteren. Mijn roots liggen bij de hip-hop, en later hardhouse/hardstyle (en dan bedoel ik reversed bass hardstyle van de 2000-2004 periode) en hardcore (ook vooral early). Techno is nooit echt mijn ding geweest.

Nu luister ik vrijwel alles, met uitzondering van de meeste van rockgenres. Geen idee waarom, maar ik houd niet van (elektrische) gitaren. Maar verder echt alles. Van klassiek tot country, van ambient tot Andre hazes 😎

qua “productie” (tussen aanhalingstekens, want ik kom zelden tot meer dan een loopje of hardware jam op mijn Digitakt) meer aan de techhouse/deephouse/nu-disco/synthwave kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sustain
TTHEEBO1 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 07:40:
[...]

Wat een heerlijk nummer. Enige kritiek: ik krijg er direct zin van om op een festival te staan en dat is nou net ff niet mogelijk 😉
Thanks! Zelf merk ik dat er nog wat dingen ontbreken in de mix maar kan ze niet zo goed plaatsen. Ik ga de vocal mix vandaag gewoon opnieuw doen en kijken of er wat beters uit komt :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Frustrerend

Na een update (denk ik) is mijn Mac niet meer stabiel / performant genoeg als DAW. Op zich was hij klaar om vervangen te worden, want 6jaar oud, maar nu Apple in en CPU transitie zit, moet ik wachten op compatibiliteit, waarvan ik ook al weet dat sommige zaken niet meer ondersteund gaan worden.

Plugins ga ik moeten betaald upgraden, niet elke plugin is al compatible met de nieuwe CPU's, er zal een nieuwe geluidskaart moeten komen. Dit samengeteld zal nog eens de prijs zijn van een nieuwe Mac.. Komt er nog bij dat zowel Roland als Korg aan hun plugins iets veranderd hebben waardoor op tracks gemaakt met de oude plugins, de nieuwe er gewoon naast staat als andere plugin en ik dus mn settings kwijt ben..

Investeren in een intel Mac ga ik niet meer doen, dat is geld weggooien...

[ Voor 15% gewijzigd door Yalopa op 08-08-2021 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Ik wilde deze zomer de transitie gaan maken naar een Macbook M1, niet voor de muziek maar voor alles behalve de muziek. Ik heb er voorlopig vanaf gezien omdat de M1 nogal lastig doet over meerdere schermen. Om 3 schermen te kunnen blijven gebruiken zou ik voor 600 euro aan adapters erbij moeten nemen.

Ik verbaas mij juist steeds hoe weinig vermogen muziek productie nodig heeft (op mijn amateur-hobby-level dan). Op de zaak worden de laptops om de 4 jaar vervangen, en dan schuift ie door naar thuisgebruik. Ik werk dus op een i5 van zeker 5 jaar oud. De enige keer dat ik tegen een vol CPU aanloop is de RX8-software om de muziek van een vocal af te pellen naar een acapella. Dan kan ik even echt niks anders doen. Maar de 16GB RAM wordt sowieso nooit meer als de helft aangesproken.

Ik merk wel erg veel verschil in de makers van pluginns. 20 sporen Nexus3 vraagt net zoveel vermogen als 3 sporen Sylenth1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Oi, da's wel balen, maar het is allemaal nog even koffiedik kijken met de nieuwe M1 en Big Sur en mogelijk word software en hardware compatibiliteit de komende tijd wel beter. Hier in elk geval een handig overzicht van de meeste fabrikanten.

Wat je ook kan overwegen is om op de nieuwe Mac je Intel apps onder Rosetta te draaien. Theoretisch gezien moet deze emulator dat kunnen draaien.

Ideaal is het niet, maar om al je oude hardware naar de prullenbak te verwijzen is ook wat jammer natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Performance problemen stellen zich voornamelijk (bijna uitsluitend) waneer er geluid binnenkomt via mn Scarlet 18i20 die uitgebreid is met een Focusrite octopre ADAT interface. Van deze combinatie weet ik al dat ze EOL is en dat mixcontrol (mix / settings interface voor Scarlet) geen upgrade gaat krijgen (ze gaat wel nog werken via de standaard mac drivers). Die interface staat gepland te vervangen door een beter uitbreidbare kaart (want bijna vol en ik ga nog wat vintage spul aanschaffen)

Logic zelf hapert 1 keer per dag met een systeem overlaod, maar dat is wegklikken en verder doen.

Eigenlijk frustreer ik me nog het meest aan de Roland en Korg plugins. Bij mn volgende upgrade weet ik dat ik oude tracks niet meer ga kunnen laden, puur omdat ze een ander model van licentie check hebben geïntroduceerd. Hierdoor stel ik mn upgrades zo lang mogelijk uit, want ik gebruik die plugins in zowat elke track.

* Yalopa gaat eens werk maken van de tracks op te sporen die affected zijn, en kijken welke settings ik kan exporteren uit de plugins.

Ik heb ook nog een Intel MacBook Pro liggen maar dat scherm is te klein, een goed scherm kost ook weer veel geld en dat is dan weer geen toekomst gerichte investering, want dit is toch maar een tussenstap richting de nieuwe CPU's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Yalopa schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 09:26:

Eigenlijk frustreer ik me nog het meest aan de Roland en Korg plugins. Bij mn volgende upgrade weet ik dat ik oude tracks niet meer ga kunnen laden, puur omdat ze een ander model van licentie check hebben geïntroduceerd. Hierdoor stel ik mn upgrades zo lang mogelijk uit, want ik gebruik die plugins in zowat elke track.
Hoe werkt dat dan? Licentie handling zou daar toch los van moeten staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Dat zou er los van moeten staan, maar het zijn blijkbaar andere plugins, of deze plugin identificeren zich niet exact hetzelfde naar mn DAW toe, waardoor de nieuwe versie plugin (bij herinstallatie) dus zich voordoet als een andere. Gaat om de Korg M1 en de SH101 trouwens..

[ Voor 3% gewijzigd door Yalopa op 08-08-2021 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Dat is echt goed fucking waardeloos. Ik kon zelfs m'n Virus Ti Snow instanties overhevelen naar de Virus Ti Desktop door gewoon de Snow VST te verwijderen, stapte die over naar the next best thing.

Lijkt me iets wat op fora al eens besproken is @Yalopa ? Misschien dat er een work around voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan P
* Yalopa gaat eens werk maken van de tracks op te sporen die affected zijn, en kijken welke settings ik kan exporteren uit de plugins.
Je kan ook de betreffende tracks exporteren naar audio en op die manier in ieder geval vastleggen wat je had gecreëerd.. Hangt er natuurlijk een beetje vanaf wat je plannen verder zijn met die tracks..

Sidenote: Het gaat mij hier niet om de Apple-PC war, maar ik lees zo vaak over dit soort problemen met macs die na een aantal jaren door OS upgrades of whatever (deels) onbruikbaar worden of extra hardware er naast nodig hebben dat ik elke keer weer blij ben met mijn Windows 10 setup. Let wel, ik draai met een 10 jaar oude i7 up to date Win10 PC, waar ook nog oudere hardware uit de XP-tijd op werkt. Begin nu pas vervanging te overwegen - zonder werkelijke technische aanleiding eigenlijk.To each his own..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
@apNia ik ga contact nemen met de support dienst van Roland, die van korg is mateloos belabberd, maar ik gebruikte de m1 plug-in voor z’n sound niet voor de plug-in capabilities. De m1 ga ik op korte termijn vervangen door hardware

@Arjan P
Van de meeste tracks heb ik exports maar als in een track wel hernemen en wat kleine aanpassingen doen is midi gewoon handig.

hier zijn veel partijen in betrokken, dus zomaar een Apple frats is het niet. Hun aandeel is natuurlijk de overstap van Intel naar hun eigen platform. Roland en korg zijn met hun plug-ins ook in het bad en ook focusrite heeft z’n aandeel in de ellende. Allemaal los van elkaar zou ik er wel oplossingen voor hebben en is het niet zo erg, maar doordat alles samenkomt is het even frustrerend.

In elk geval ik heb opties en wellicht zal optie 1 zijn toch eens osx upgraden naar de laatste versie, ik loop 3 jaar achter, dus ik heb ook mijn aandeel in de ellende.

[ Voor 7% gewijzigd door Yalopa op 08-08-2021 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Eens wat kabeltjes (Producertools Led Patch Cable) besteld bij MIDI Amsterdam. Is een van de kabels defect. Willen ze (vooralsnog) de portokosten niet vergoeden.

Prima. Dat was de reden waarom ik daar nu voor €60,- kabels heb besteld. Vooral om even te kijken hoe goed hun service was en of het de moeite waard zou zijn daar meer spul op termijn te bestellen.

Nee dus, voortaan haal ik mijn spul wel weer bij Thomann, SchneidersLaden of, als ik er echt om zit te springen of het is goedkoop, Bax. (Ik HAAT hun opdringerige website, maar ik heb laatst wel €40 oid weten te besparen door wat patchkabels daar te bestellen ipv bij Thomann.)

Iets heel anders, weet iemand toevallig nog een leuk irc kanaal over modular? (Ik zit al in wat FB groepen en hoop nu eens toegelaten te worden tot "Eurorack Synthesizers", om wat meer Eurorack peers om me heen te verzamelen.)

Nu weekje zitten spelen met mijn nieuwe modules. Eergisteren mijn Rings in mijn Blades gepatched. Opeens ben ik WEL gelukkig met de Blades. Ik was wat teleurgesteld over de sound, maar de Rings er in is wel echt een andere ballgame.

Heel blij dat ik TOCH een MI Rings, MI Elements en XAOC Zadar heb aangeschaft. De Zadar is echt een *beest* van een envelope generator en dubbelt leuk als VCO. De Elements is een pracht van een multi-functional, met LFO's, envelope generators, etc.

Er komt nog een TipTop Audio Z5000 aan een keer en plannen voor uitbreiding liggen al klaar, maar dat betekend ook een 2e koffer er bij. (Die ik deze keer niet binnen een maand volledig ga vullen.)

Al met al, het experiment is nu al geslaagd. ZO fijn om 's avonds even een uurtje gewoon te klooien met patchcables en geluidjes. (Terwijl het tegelijkertijd ook kriebelt dit weer te integreren met mijn neoklassieke dingen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Oh ja, deze wilde ik nog met jullie delen. Met enorm veel interesse gekeken hoe hij denkt over een relatief kleine, live modular setup. (Way andere muziekstijl dan ik na streef, maar evengoed een verdomd interessante video en zijn andere video's zijn uitgebreid, maar zeker ook de moeite waard.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-09 20:12
Ik overweeg al een tijd om een synthesizer te kopen. Ik heb al een tijdje een Microfreak op het oog, maar deze zijn al bijna 4 maanden niet te krijgen vanwege het chiptekort. Diverse winkels zeggen dat ze pas weer in 2022 verwacht worden. Nu ben ik verder aan het kijken. Onder andere de Behringer Deepmind 6 heb ik op het oog.

In papier klinkt dit als een super apparaat. Echter lees ik dat het geen 'gewone' sequencer is, maar een 'control' sequencer. Ik heb flink zitten lezen op Google en Reddit, maar van alle vakjargon word ik niet altijd wijzer. ;)
Afgelopen week heb ik met de Moog DFAM gespeeld. Prachtig ingewikkeld apparaat, maar dit apparaat kan je bijvoorbeeld ook niet zo maar syncen aan een TR-8(?). Dit wil ik dus voorkomen.

Een tijd terug ben ik eerder in dit topic geweest Toen heb ik goede hulp gekregen en inmiddels weet ik van alles een stuk meer.

Ik wil de synthesizer aan mijn TR-8 drumcomputer kunnen syncen zonder computer. En vervolgens melodieën of pads spelen, laten loopen (quantizen, op de beat) en eventueel moduleren met de filters. Zodat het "in sync" klinkt.

Gaat dit werken? Of moet ik dan toch een hardware sequencer, Ableton of een synthesizer met een 'echte' sequencer hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Fuujii schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 15:02:
Ik overweeg al een tijd om een synthesizer te kopen. Ik heb al een tijdje een Microfreak op het oog, maar deze zijn al bijna 4 maanden niet te krijgen vanwege het chiptekort. Diverse winkels zeggen dat ze pas weer in 2022 verwacht worden. Nu ben ik verder aan het kijken. Onder andere de Behringer Deepmind 6 heb ik op het oog.
Als je twijfelft over de DM6, koop alsjeblieft de 12. Die is niet heel veel groter, maar levert je een vol octaaf aan extra toetsen op, maar vooral, 6 voices extra. De 6 is leuk, maar tenzij je extreem ruimte-beperkt bent, zou ik de 12 kopen. Veel veelzijdiger, veel dikkere klanken. Desnoods de 12D, de module, als je ruimte-beperkt bent of je gaat 'm puur en alleen sequencen. Wel de 12 voices, niet de toetsen.

Nu ken ik de Microfreak niet, maar als ik het zo zie, is dat een totaal ander beestje. Ook qua outputs. De Microfreak kan direct aan een modulaire synthesizer worden gehangen, de DM niet, die heeft alleen DIN MIDI en USB MIDI. (Ok, en WiFi.)

Is, als je twijfelt over de Microfreak, een MiniBrute of MicroBrute niet een logischer stap? Ook andere beestjes, maar wel Arturia én weer geschikt om (if ever) aan een eurorack synth te hangen.
In papier klinkt dit als een super apparaat. Echter lees ik dat het geen 'gewone' sequencer is, maar een 'control' sequencer. Ik heb flink zitten lezen op Google en Reddit, maar van alle vakjargon word ik niet altijd wijzer. ;)
Afgelopen week heb ik met de Moog DFAM gespeeld. Prachtig ingewikkeld apparaat, maar dit apparaat kan je bijvoorbeeld ook niet zo maar syncen aan een TR-8(?). Dit wil ik dus voorkomen.
Er zit gewoon geen sequencer in. Het is een volbloed analoge synth, met idd iets waarmee je wat dingen kunt sequencen, maar met een sequencer heeft het niets te maken. Daarvoor moet je het ding ook niet kopen.
Een tijd terug ben ik eerder in dit topic geweest Toen heb ik goede hulp gekregen en inmiddels weet ik van alles een stuk meer.

Ik wil de synthesizer aan mijn TR-8 drumcomputer kunnen syncen zonder computer. En vervolgens melodieën of pads spelen, laten loopen (quantizen, op de beat) en eventueel moduleren met de filters. Zodat het "in sync" klinkt.

Gaat dit werken? Of moet ik dan toch een hardware sequencer, Ableton of een synthesizer met een 'echte' sequencer hebben?
Ik ken de TR-8 niet, ik zit niet echt in de drum computers maar als die TR-8 via DIN MIDI sequences kan versturen, kan het, maar het lijkt mij niet heel handig. Ik zou het dan toch eerder in de hoek van een hardware-sequencer zoeken of bijvoorbeeld een KeyStep Pro. (De normale keystep kan ook, maar die vind ik zelf extreem beperkt.)

Denk dat dit vooral af hangt van wat je werkelijk wilt doen en wat je budget is. Ableton is ook geen onlogische keuze hierin. Je kunt dan inspelen op de DM12 en vervolgens via MIDI dat weer laten terugspelen. Maar wil je niet continu met je muis hoeven klooien, heb je daar wel weer een control surface voor nodig als een Launchpad of een Push2.

Als ik kijk naar hoe mensen als BoBeats of MrTuna dit oplossen, is dit toch vaak met een centrale sequencer die de hele riedel aan instrumenten aan stuurt.

BoBeats:
YouTube: YouTube

MrTuna:
YouTube: YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan P
unezra schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 16:30:
Ik ken de TR-8 niet, ik zit niet echt in de drum computers maar als die TR-8 via DIN MIDI sequences kan versturen, kan het, maar het lijkt mij niet heel handig.
Vrijwel elke drumcomputer is een volwaardige sequencer, anders zou het geen drumcomputer zijn maar een sound module. In de TR6 heeft Roland de oude seqeuncer style overgenomen, ook step time te programmeren. En IMO is er niets mis met standaard (DIN) MIDI..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
@Fuujii
Ja dat gaat werken, midi out van de tr8 verbinden met de midi in van een synth en de synth neemt het tempo over ban de tr8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tohamo
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-09 10:28
Misschien een domme vraag, maar ik ben er wel benieuwd naar:

Als ik mijn DAW opendoe, wil ik meestal zo snel mogelijk beginnen muziek maken. Vaak zit ik dan met een ideetje in mijn hoofd dat ik snel wil vastleggen. Hoe gaan jullie om met sounddesign in die situatie?

Door presets klikken is niet zo'n fijne aanpak, want dat breekt de flow enorm en meestal zit het geluid dat je zoekt er dan toch net niet tussen. Maar telkens vanaf nul beginnen of de preset volledig tweaken vraagt dan ook weer enorm veel tijd. Daarom was ik benieuwd hoe anderen dit aanpakken, waar jullie de balans leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Tohamo schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 12:16:

Als ik mijn DAW opendoe, wil ik meestal zo snel mogelijk beginnen muziek maken. Vaak zit ik dan met een ideetje in mijn hoofd dat ik snel wil vastleggen. Hoe gaan jullie om met sounddesign in die situatie?

Door presets klikken is niet zo'n fijne aanpak, want dat breekt de flow enorm en meestal zit het geluid dat je zoekt er dan toch net niet tussen. Maar telkens vanaf nul beginnen of de preset volledig tweaken vraagt dan ook weer enorm veel tijd. Daarom was ik benieuwd hoe anderen dit aanpakken, waar jullie de balans leggen.
Hiervoor kan je toch gewoon templates maken of downloaden van anderen? Ik ken alleen FL Studio, daar kun je eindeloos templates voor vinden of zelf maken.

[ Voor 5% gewijzigd door Dennisdn op 15-08-2021 12:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
@Tohamo maximaal enkele minuten gebruiken om zo dicht mogelijk bij je doel te geraken en dan loslaten. good = good enough. Als je verder werkt in je track is de kans groot dat je toch wil bijsturen, maar je zal meer context hebben om bij te sturen, dan kan je richting perfectie. Anders blijf je in je 8 bar loop vastzitten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Performance problemen stellen zich voornamelijk (bijna uitsluitend) waneer er geluid binnenkomt via mn Scarlet 18i20 die uitgebreid is met een Focusrite octopre ADAT interface. Van deze combinatie weet ik al dat ze EOL is en dat mixcontrol (mix / settings interface voor Scarlet) geen upgrade gaat krijgen (ze gaat wel nog werken via de standaard mac drivers). Die interface staat gepland te vervangen door een beter uitbreidbare kaart (want bijna vol en ik ga nog wat vintage spul aanschaffen)
Het is op magische wijze verbetert met het kraken op de Octopre, maar het is nog niet helemaal weg. Voorlopig ga ik er mee leren leven. Op mn mackbook pro kraakt de Octopre ook, wat een meevaller is, want een nieuwe iMac kost ook wat. Ik heb al een nieuwe interface op het oog (Motu) maar als ik een aankoop van 1300 euro nog wat kan uitstellen ga ik dat wel doen :)

De Korg plugin kan bijna de deur uit omdat ik een hardware 90's string sound ga aankopen (U110 of U220) en de Roland 101 plugin kan ook verdwijnen want de Behringer 101 kloon staat hier ook..

[ Voor 10% gewijzigd door Yalopa op 15-08-2021 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Arjan P schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 00:57:
[...]
Vrijwel elke drumcomputer is een volwaardige sequencer, anders zou het geen drumcomputer zijn maar een sound module. In de TR6 heeft Roland de oude seqeuncer style overgenomen, ook step time te programmeren. En IMO is er niets mis met standaard (DIN) MIDI..
Maar kan een drumcomputer zinvol meersporig, polyfoon en extern sequencen?

Dat vind ik zelf een van de zinvolle dingen van de Keystep Pro. 4 tracks, allemaal polyfoon. (Maar monofoon te zetten als gewenst en track 1 dubbelt als dedicated drumtrack of als reguliere polyfone track.)

Ik vraag me af of als @Fuujii zijn TR-8 wil gebruiken als drumcomputer *en* (polyfone) sequencer, dit zinvol gaat werken. Sync, sure, maar effectief 2 sporen sequencen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Templates, of letterlijk gewoon een kopie maken van een ouder stuk waar je presets al kloppen.
That is, zo doe ik het zelf.

Zowel in Studio One (een van mijn 2 DAW's) als in Notion (score editor) recycle ik vooralsnog de laatste track. Die heeft in de basis al de instrumenten en presets klaar staan die ik prettig vind, dus vanaf daar kan ik verder werken.

(Al kunnen beiden ook met templates werken. Iets dat ik me probeer aan te wennen maar er nog niet lekker in zit en bij Notion vrij onhandig werkt.)

Met Ableton Live ben ik nog een beetje aan het zoeken, maar gebruik ik in principe dezelfde basis. Templates of een kopie van een vorige set, zodat mijn track layout gelijk is en ik niet eerst minuten bezig hoef te zijn met de meuk opzetten.

Ik wilde ooit een heel uitgebreide template bouwen voor S1 en Notion, met alle instrumenten er in die ik zou *kunnen* gebruiken, maar vooralsnog vind ik dat te veel gedoe. Omdat ik daar echt bezig ben met een reeks, veranderen de instrumenten nauwelijks. Met Ableton Live verwacht ik hetzelfde. Mijn hardware synths veranderen niet echt, de basis blijft toch gelijk. Vanaf daar kan ik verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd

Hangt een beetje af of je sound-gebaseerd tracks maakt of eerst de melodie/harmonie/beats neerlegt. Ik maak vaak in het begin eerst de bas, melodie en akkoorden met wat snel bereikbare instruments en bepaal dan later pas welke sound ze moeten hebben.

Ook beats maak ik vaak met een standaard kitje en pas later ga ik de drums patchen.
Presets klikken is zo'n last resort waar je vaak toch niet gaat vinden wat je zoekt inderdaad. Naast templates kan ik desondanks ook wel aanraden om veel vanaf scratch te gaan maken.

Daar leer je toch het beste mee om precies die sound te ontwerpen die in je hoofd zit en op de lange termijn heb je dan zoveel ervaring opgedaan dat je binnen enkele minuten je sound kan maken.

Templates valt ook wat voor te zeggen. Dit zorgt er vaak voor dat je sounds een beetje uniform over al je tracks hetzelfde blijft klinken, waardoor men over 3~4 tracks herkent dat het om dezelfde artiest gaat. Daarom is het ook wel aan te raden een set templates van je signature sounds te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan P
unezra schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 07:11:
[...]

Dat vind ik zelf een van de zinvolle dingen van de Keystep Pro. 4 tracks, allemaal polyfoon. (Maar monofoon te zetten als gewenst en track 1 dubbelt als dedicated drumtrack of als reguliere polyfone track.)

Ik vraag me af of als @Fuujii zijn TR-8 wil gebruiken als drumcomputer *en* (polyfone) sequencer, dit zinvol gaat werken. Sync, sure, maar effectief 2 sporen sequencen?
Ja, daar zijn de variabelen wat te groot voor hier. Ik ken het sequencerdeel van de TR8 niet goed genoeg, maar er zijn drumcomputers die vrij veel kunnen - en meer dan je zou verwachten.

Uiteraard hangt het er vanaf wat je er aanhangt. Aangezien @Fuujii zonder computer wil werken zal óf de synth een workstation moeten zijn (en is sync van de TR8 genoeg) óf de sequencer van de drumcomputer moet voldoende aankunnen met een polyfone synth..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tohamo
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-09 10:28
Bedankt voor de antwoorden! Zeker nuttige tips.

Vooral de "good = good enough" ga ik onthouden, want dat ik ook al ongeveer wat ik doe bij het schrijven van gitaar- of baslijnen - die worden vaak ook pas als laatste in hun definitieve vorm opgenomen, om echt de juiste accenten of nuances erin te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
De tr8 is redelijk basic, maar z’n opvolger de tr8s is een zeer uitgebreide drumcomputer, waar je je eigen samples kan inladen. Dat in combinatie met automation recording filters lfos etc maken het een volwaardige sequencer imo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTHEEBO1
unezra schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 07:11:
[...]

Digitakt?

Pagina: 1 ... 5 ... 30 Laatste