Tja. Dat is eurorack. Of meer, dat is modular. (Voor de lol afgelopen week ook even gekenen naar de prijzen van andere modulaire systemen. Dan lijkt eurorack nog lief.) Het is open mijnbouw. Dusdanig dat ik de afgelopen weken op een paar momenten net zo hard heb bedacht het hele plan weer door de versnipperaar te trekken.
Iedereen roept dat modular verschrikkelijk duur is, dat wist ik toen ik me er opnieuw in ging verdiepen en tóch ben ik geschrokken.
Tegelijkertijd verwacht ik dat vooral de initiële kosten hoog zijn en het daarna wat minder hard gaat. (Module of 4-6 per jaar gok ik voorlopig op. Als ik het leuk blijf vinden.)
Los van het spelen, prutsen, en vermaken, welke sound verwacht je hier uit te halen?
Vooral veel diversiteit en dingen die met mijn huidige set fysieke synths niet of niet makkelijk mogelijk zijn, zoals LFO's die op allerlei mogelijke manieren filters en envelopes beïnvloeden en ritmische patronen genereren, etc. (Daarom neig ik tóch heel erg naar zowel Tides als Marbles. In VCV Rack heb ik ze aan wat filters gehangen waardoor ze heel ritmisch de klankkleur veranderen.)
Het is wel de sound waar ik mee worstel. Ik heb het idee dat ik hiermee wel de nodige klanken kan produceren, maar wát ik er precies uit kan halen weet ik niet. Ik hoop met dit een diversiteit van zowel zachte klanken als de meer agressieve, melodieuze stoomlocomotief-klanken zoals ik ook uit mijn Neutron wist te toveren maar dan met wat meer controle en visuele feedback.
Ook zou ik op termijn met samples / fieldrecordings willen spelen, maar voorlopig denk ik dat ik daar Ableton voor ga gebruiken. (Nog niet nagedacht over 2-weg communicatie tussen Ableton en dit.) Eurorack samplers ziijn akelig aan de prijs en dat is misschien het punt waarop het beter is de 2 werelden weer samen te voegen doormiddel van CV2MIDI, daarmee Ableton aan te slingeren en vervolgens de audio output weer de modular in.
Dus ja, de sound, lastige vraag, ik hoop met deze setup te ervaren waar ik werkelijk heel wil en daar dan gerichter modules voor aan te schaffen. Tegelijkertijd ook uiteindelijk een systeem te bouwen waar ik praktisch iedere klank uit kan halen die ik wil.
EDIT: Er zijn sowieso nog wel een paar dingen waarover ik twijfel én die mogelijk beïnvloed worden door levertijd. Zo zit ik toch te twijfelen over de Waves als multi-function envelope generator. Xaoc Devices heeft bijvoorbeeld de Zadar, wat meer een pure envelope generator is maar wel met 4 outputs én een LCD scherm waarmee de hele envelope mooi inzichtelijk is.
Qua filters zijn er ook nog mogelijkheden zat, waarbij ik hard twijfel over relatief goedkope, eenvoudige modules van Behringer of Doepfer, of de eveneens relatief goedkope maar multi-function modules van Dreadbox.
In the end vind ik het zonde modules te kopen die ik maar heel even ga gebruiken, tegelijkertijd wil ik ook niet meteen enkel top-notch modules aanschaffen die de wereld kosten, terwijl ik met een eenvoudiger en goedkoper alternatief beter leer wát ik nu werkelijk nodig heb.
Wel wil ik op korte termijn een instrument bouwen dat bruikbaar is. Dus compleet. Waarmij ik voor nu ga voor 2 voices (Neutron en een complete set modules), maar later naar 3 of 4 wil.
Niet polyfonisch, dat is niet het doel, wel echt aparte, distinct, voices die ik in principe separaat kan aansturen en waarbij de inrichting van mijn modules zo is, dat het min of meer gegroepeerd kan blijven. (Dat is echt een idee uit "Patch & Tweak", specifiek het interview met Colin Benders. Al is zijn setup niet en gaat 'ie nooit vergelijkbaar zijn met die van mij. Maar goed, daarvoor verdient hij er zijn brood mee en is het voor mij puur hobby.) Al kan het best zijn dat ik uiteindelijk toch een voor mij betere workflow vind. Dat is dan wel weer het mooie. Je bouwt *jouw* instrument.
EDIT2:
Vandaag realiseerde ik me opeens dat een van mijn doelen met een modular, het maken van soundscapes is. Van die wazige melodietjes onder foto's en in kunstinstallaties dus. Daar ga ik mijn setup wel een beetje op aanpassen.
Hoe dan ook, zo eens de eerste spullen bestellen.
[
Voor 30% gewijzigd door
unezra op 16-07-2021 16:10
]
Ná Scaoll. - Don’t Panic.