Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio | MacBook Air 13" M5 24GB 1TB
En handig om te weten. Als je niet aan kan sluiten. Door alsnog te registeren kan je de replays bekijken:Yalopa schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 08:29:
misschien interessant voor sommigen:
Next week, the wizards at Mastering.com are hosting another free three-day virtual event called Fix the Mix. They’ll show you how to produce, mix, and master a song, explaining every stage with detailed examples.
https://events.mastering.com/e/fix-the-mix-july-2026
Ik ga hem alvast volgen, er valt altijd iets te leren...
We will send replays each day to all registrants of the event. Usually replays are sent 3-4 hours after the event finishes. If you can't attend the event live but want access to the replays, simply register on this page to get the replays sent to you.
Wat tips als je naar Mac overgaat:Juancho schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 09:23:
Ja dat zal bij FL Studio ook niet anders zijn. Het zijn vooral de plugins die je netjes gelijk moet houden idd. En als het dan toch een keer niet helemaal lekker loopt kan je altijd nog de preset van die vst toevoegen aan het project. Denk dat dat wel goed komt dan.
- Begin nu alvast alles op een exFAT partitie te zetten inclusief projectfiles
- zoals je al zegt, plugins zoveel mogelijk gelijk houden.
- ga niet klooien met project- , sample- en file locaties, hou alles op dezelfde plek.
In de regel werkt *.au beter dan oudere VST's, VST3 zou wel einwandfrei moeten zijn. Alleen Logic wil dat niet, maar FL zou geen probleem moeten zijn.
Ben je eenmaal over, dan horen we uiteraard ook alle tips en tricks voor evt anderen hier in dit topic.
wat bedoel je hier precies mee? Ik heb nu alles op mijn Windows PC staan, zowel interne SSD (vsts/plugins etc) als externe SSD (banks/tutorials/projecten).vlaaing peerd schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 14:58:
- Begin nu alvast alles op een exFAT partitie te zetten inclusief projectfiles
Ga ik ook zeker niet doen en zou ook niet weten waarom dat moet. Mn library grotendeels al ingericht op een extern SSD schijfje, indien nodig kan ik die zo aan de MAC hangen.- ga niet klooien met project- , sample- en file locaties, hou alles op dezelfde plek.
.au zijn de Apple bestanden van vsts etc die je eigenlijk moet installeren? Ik begreep dat VST3 iig op MAC icm FL Studio ook werken. Dat wordt nog wel even een dingetje want op Windows heb ik volgens mij voornamelijk de VST2 installers gedraaid. Dan zou ik op Windows ook nog even de VST3 variant moeten installeren en dan hopen dat Windows/MAC ze beide netjes vinden en openen als ik hetzelfde project open in beide.In de regel werkt *.au beter dan oudere VST's, VST3 zou wel einwandfrei moeten zijn. Alleen Logic wil dat niet, maar FL zou geen probleem moeten zijn.
Overigens zal dit denk ik meer tijdelijk zijn en meer voor niet afgeronde projecten. Ik had als idee toch al om straks nieuwe projecten te starten op de MAC en als ik daar in mijn studio mee verder wil (op monitor speakers en goede akoestiek) dan is het simpel aan de docking hangen en mijn schermen en speakers zijn gekoppeld.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio | MacBook Air 13" M5 24GB 1TB
Normaliter gebruik je in Windows het bestandssysteem NTFS, dit kan Apple niet lezen. Als je bestanden op exFAT staan, kan zowel Windows als MacOS die lezen. Zodoende hoef je dan niks meer te doen behalve het schijfje 1 op 1 over te zetten.Juancho schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 15:11:
[...]
wat bedoel je hier precies mee? Ik heb nu alles op mijn Windows PC staan, zowel interne SSD (vsts/plugins etc) als externe SSD (banks/tutorials/projecten).
prima, succes ermee![...]
Ga ik ook zeker niet doen en zou ook niet weten waarom dat moet. Mn library grotendeels al ingericht op een extern SSD schijfje, indien nodig kan ik die zo aan de MAC hangen.
Als je de AU versie hebt van de VST2 versie, dan zou ik die gebruiken.[...]
.au zijn de Apple bestanden van vsts etc die je eigenlijk moet installeren? Ik begreep dat VST3 iig op MAC icm FL Studio ook werken. Dat wordt nog wel even een dingetje want op Windows heb ik volgens mij voornamelijk de VST2 installers gedraaid. Dan zou ik op Windows ook nog even de VST3 variant moeten installeren en dan hopen dat Windows/MAC ze beide netjes vinden en openen als ik hetzelfde project open in beide.
Ah ja, als je toch helemaal opnieuw begint dan maakt het niet uit, de tips waren vooral bedoeld om zo min mogelijk problemen te hebben met het overzetten van je oude projecten.Overigens zal dit denk ik meer tijdelijk zijn en meer voor niet afgeronde projecten. Ik had als idee toch al om straks nieuwe projecten te starten op de MAC en als ik daar in mijn studio mee verder wil (op monitor speakers en goede akoestiek) dan is het simpel aan de docking hangen en mijn schermen en speakers zijn gekoppeld.
Het is mijn eerste Mac dus het zal even wennen worden. Ga rustig tutorials kijken hoe MAC werkt, de inrichting ervan en daarna door met FL Studio installeren en stuk voor stuk de plugins, vst en andere banks en libraries die ik echt nodig ben. Mijn Windows PC staat ook vol met installatie van dingen die ik eigenlijk helemaal niet gebruik dus ik begin lekker schoon op de MAC met alleen het noodzakelijke. En wat ik dan nog mis, merk je in de praktijk wel. En natuurlijk even wat @vlaaing peerd al aangaf even mijn externe SSD schijf formateren om het ook geschikt te maken voor MAC. Staat bijna 1,5GB op dus dat wordt even een nachtje rustig laten copy-pasten
Als het goed is komt de Macbook morgen. Zin in!
[ Voor 13% gewijzigd door Juancho op 20-07-2026 11:32 ]
Veel plezier met je nieuwe laptop. Hier een linkje hoe je kan converteren zodat je de gehele SSD aan je nieuwe Macbook kan kangen: https://superuser.com/que...t-without-losing-contentsJuancho schreef op maandag 20 juli 2026 @ 11:31:
En natuurlijk even wat @vlaaing peerd al aangaf even mijn externe SSD schijf formateren om het ook geschikt te maken voor MAC. Staat bijna 1,5GB op dus dat wordt even een nachtje rustig laten copy-pasten
Als het goed is komt de Macbook morgen. Zin in!
Wat een vreselijk onleesbare site zeg, maar dat kan ook aan mij liggen. Redit heeft dat ook vaak, geen structuur te vinden. Maar als ik even doorscroll zie ik volgens mij staan wat ik al had gelezen wat ik moet doen in Windows:vlaaing peerd schreef op maandag 20 juli 2026 @ 16:03:
[...]
Veel plezier met je nieuwe laptop. Hier een linkje hoe je kan converteren zodat je de gehele SSD aan je nieuwe Macbook kan kangen: https://superuser.com/que...t-without-losing-contents
Format the HDD. (CAUTION : Before formatting the HDD, do not forget to copy the entire data/files/photographs/videos etc to some safe place because formatting will erase all these from the HDD). For formatting, connect the HDD to your computer/laptop. Click ‘My Computer’. Right Click on the icon of this HDD (Expansion drive). A window will open up wherein “format” is one of the options. Click on ‘format’.
Under the option “File System”, change the setting from ‘NTFS’ to ‘exFAT’ and click ‘Start’.fa
The HDD gets formatted instantly and is now in ‘exFAT’ format.
Paste back all your data/files/photographs/videos etc to your HDD.
Now attach this HDD (which is now in ‘exFAT’ format) to your Sony Bravia LED.
Enjoy the photographs/videos etc which are stored on your HDD
Zit zelf ook al tijden aan hetzelfde te denken om van Windows af te komen (en Linux support voor FL Studio en plugins niet of slecht aanwezig is).
Laat ik er wel 1 ding duidelijk bij zeggen: ik koos niet voor een Macbook omdat ik perse van Windows af wil. Sterker nog, ik vind Windows gewoon uitstekend en eigenlijk niks te klagen over. Zowel zakelijke laptop als eigen (vaste) pc draait op Windows en ik heb eigenlijk nooit wat anders gehad.PdeBie schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 06:58:
Heel benieuwd naar je ervaringen over +/- een half jaartje @Juancho
Zit zelf ook al tijden aan hetzelfde te denken om van Windows af te komen (en Linux support voor FL Studio en plugins niet of slecht aanwezig is).
Reden dat ik nu voor een Macbook Air koos is dus niet vanwege het besturingssysteem. Wel om de enorme power van dat ding, prachtig en dun ontwerp zodat ik die overal mee naar toe kan nemen (en dus ook on the road kan produceren of gewoon lekker in de tuin of waar dan ook). En wat voor mij belangrijk was: geen gedoe met FL Studio + alle vsts etc op een Mac. Volgens mij kan overal een groen vinkje achter dus daarom de Macbook ipv een soortgelijke Windows machine die overigens ook heel veel kosten tegenwoordig als ik dezelfde specs zou willen benaderen. En ik vind het ergens ook gewoon leuk om eens een ander OS te leren kennen
Ik zal zeker in de loop van de tijd eens een update posten over hoe produceren op de Macbook bevalt.
[ Voor 4% gewijzigd door Juancho op 21-07-2026 14:22 ]
Ah mooi we horen het graag. Ja ik hou ook niet van die fanboydiscussies over Windws vs Mac vs Linux, brengt niks. Alledrie doen wel wat goeds en als je dat bevalt, moet je er gewoon voor gaan.Juancho schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 14:22:
[...]
Ik zal zeker in de loop van de tijd eens een update posten over hoe produceren op de Macbook bevalt.
Zie: nieuws: Suno-datalek legt creditcardgegevens van tienduizenden gebruikers bloot
Had het geprobeerd toen het nog gratis was, maar niet interessant genoeg voor mij want ik wil zelf aan de knopjes draaien.
Nee ik gebruik geen Suno.. Krijgen we nu een "Epstein" files van de muziekindustrie?vlaaing peerd schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 14:32:
SUNO gebruikers hier?
Zie: nieuws: Suno-datalek legt creditcardgegevens van tienduizenden gebruikers bloot
Had het geprobeerd toen het nog gratis was, maar niet interessant genoeg voor mij want ik wil zelf aan de knopjes draaien.
Je bent imo geen muzikant als je niet FL Studio via Bottles op Arch Linux gebruikt, maar goed.vlaaing peerd schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 14:56:
[...]
Ah mooi we horen het graag. Ja ik hou ook niet van die fanboydiscussies over Windws vs Mac vs Linux, brengt niks. Alledrie doen wel wat goeds en als je dat bevalt, moet je er gewoon voor gaan.
[ Voor 6% gewijzigd door apNia op 23-07-2026 10:21 ]
Pas nog mijn Songkick account opgezegd na de overname door Suno. Geen fan van dat platform, al zeker niet na die uitspraken van de CEO die denkt dat "niemand eigenlijk graag muziek maakt".vlaaing peerd schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 14:32:
SUNO gebruikers hier?
Gear vraagje:
Ik ken de basics van de paar synthesizers in mijn DAW, maar ik wil graag wat meer oefenen op de basis van synthesis, i.e. zelf geluiden maken. Ik voel dat ik vaak mijn weg verlies in de letterlijk eindeloze mogelijkheden van de computer, terwijl het heel abstract blijft omdat het allemaal op een scherm gebeurt.
Daarom heb ik het idee om een kleine hardware synth aan te schaffen. Niet te duur, niet te groot en niet té uitgebreid, maar eentje die ik door en door kan leren kennen en mee kan inzetten voor wat dawless jamming (bv in combinatie met de Circuit Tracks). Daar moeten geen echte resultaten uitkomen, dus "productieniveau" is niet zo belangrijk.
Ik had de Arturia Microfreak of iets gelijkaardigs op het oog. Benieuwd naar meningen of ervaringen!
I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
https://www.syntorial.com/ al eens bekeken?Tohamo schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 11:18:
[...]
Pas nog mijn Songkick account opgezegd na de overname door Suno. Geen fan van dat platform, al zeker niet na die uitspraken van de CEO die denkt dat "niemand eigenlijk graag muziek maakt".
Gear vraagje:
Ik ken de basics van de paar synthesizers in mijn DAW, maar ik wil graag wat meer oefenen op de basis van synthesis, i.e. zelf geluiden maken. Ik voel dat ik vaak mijn weg verlies in de letterlijk eindeloze mogelijkheden van de computer, terwijl het heel abstract blijft omdat het allemaal op een scherm gebeurt.
Daarom heb ik het idee om een kleine hardware synth aan te schaffen. Niet te duur, niet te groot en niet té uitgebreid, maar eentje die ik door en door kan leren kennen en mee kan inzetten voor wat dawless jamming (bv in combinatie met de Circuit Tracks). Daar moeten geen echte resultaten uitkomen, dus "productieniveau" is niet zo belangrijk.
Ik had de Arturia Microfreak of iets gelijkaardigs op het oog. Benieuwd naar meningen of ervaringen!
ik denk in de eerste plaats aan een juno 6. / 60 / 106. Niet dat je die origineel moet gaan kopen. Een kloon of plug-in is even goed. Die synthesizers zijn logisch en compleet zonder feature overload.
You don't need eyes to see, you need vision
Ticking away, the moments that make up a dull day
Ik heb zelf de Minifreak, alhoewel ik het echt een geweldige synth vind, zou ik als eerste iets kiezen wat misschien iets klassieker is. Behringer heeft goedkope clones van klassieke modellen. Denk in de Prophet, Moog, Oberheim achtige hoek met 2/3 OSC's met basic shapes (tri, squ, saw en hopelijk sin), filter (minimaal lowpass, maar dat hebben ze allemaal), amp en filter envelope en minimaal een LFO. Denk dat je dan voldoende hebt. Het liefst zonder menu diven voor basis functionaliteit. Dan kan je ook een Arturia Minibrute 2 overwegen. De Minifreak heeft dit allemaal, maar kan een beetje menu divey zijn at times, en de OSC section is wat "gek", omdat dat een beetje de selling point is van deze synth.Tohamo schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 11:18:
[...]
Pas nog mijn Songkick account opgezegd na de overname door Suno. Geen fan van dat platform, al zeker niet na die uitspraken van de CEO die denkt dat "niemand eigenlijk graag muziek maakt".
Gear vraagje:
[ Voor 40% gewijzigd door apNia op 23-07-2026 13:25 ]
Echt de oude synth ervaring inderdaad met een Behringer clone: Pro-1 of Model D. Erg betaalbaar, alleen wat lastig te krijgen nu.Tohamo schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 11:18:
[...]
A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity
Die is uitermate geschikt voor beginners. Heeft wel maar een maximale polyfonie van 4, verder is ie veelzijdig te gebuiken.Tohamo schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 11:18:
[...]
Hier een lijst met toegankelijke synths, allemaal ook een beetje afhankelijk van hoe je 'm wil gaan gebruiken.
vlaaing peerd schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 13:02:
[...]
Die is uitermate geschikt voor beginners.
https://www.plugin-allian...id=amj7qqhvvwrg#chapter-1
[ Voor 8% gewijzigd door Juancho op 24-07-2026 13:54 ]
Anyway Logic ondersteunt niet eens VST dus hier sowieso AU.
Dat is vreemd, VST(3) is toch een beetje de standaard qua plugins die op elk besturingssysteem en DAW werkt? AU is specifiek voor MAC, dat werkt ook niet op Windows. Waarmee werkt Logic dan?Yalopa schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:14:
Zonder technische bagage, maar voor mij voelt het als een zip vs rar discussie.
Anyway Logic ondersteunt niet eens VST dus hier sowieso AU.
Grofweg: ga je dedicated op MAC met 1 DAW software werken, dan zal AU iets meer performance geven, wil je zeker weten dat je tracks zo compatibel mogelijk blijven met andere software, of weer een keer naar Windows overhevelt, dan is VST de betere optie.
Maar Logic is dan sowieso niks voor mij, te afhankelijk van AU. Niet dat ik FL Studio zou willen inruilen nu, maar dat zou wel een nogo zijn qua criteria.
anyway, je gaat het verschil volgens mij niet merken, maar ik ban wel benieuwd als je in FL een track met AU plug-ins maakt, als je Windows FL de mapping kan maken naar de vst..
Klein experimentje??
[ Voor 11% gewijzigd door Juancho op 27-07-2026 16:24 ]
Ik herinnerde me dat de bij de eerste polyfone synths zoals de Oberheim SEM er een manager was die een module de hoogste, een module de een na hoogste etc. liet spelen.
Dus ik vroeg Google of er een midi processor in Logic was die dat voor me kon doen. En het antwoord was: scripter. En Google AI voegde zelfs het benodigde JavaScript erbij, dat ik zo in scripter kon plakken. Met een slider kun je instellen welke track welke noot moet spelen.
Het werkt perfect. En ik kan nu veel expressiever deze partijen inspelen. Ik ben onder de indruk.
Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4
Zie laatste zin: https://www.autodafe.net/blog/253-virtual-jv-a-free-roland-jv880-emulator.html
[ Voor 55% gewijzigd door Eraser127 op 03-08-2026 15:43 ]
1 Valkuiltje uit gehaald waar ik zelf inderdaad nog wel eens inval, dus dat was even een "ow ja"-momentje (teveel tegelijk willen doen, in plaats van focussen op 1 ding).
Maar verder zoals verwacht veel gepraat over hoe goed hun Accelerator programma is en hoeveel mensen er wel niet succesvol op labels gesigned zijn en nu wereldwijd toeren met de grote namen. blablabla. Schrijf je in op ons programma. Kost $4000, maar daarna komt het helemaal goed.
Op die manier kan je dingen afvinken, krijg je rust in je hoofd en dus rust in je project en zal je zien dat al die losse onderdeeltjes veel sneller en makkelijker in elkaar vallen en je dus veel sneller je volledige track ziet en hoort ontstaan.
Zo' n simpele regel eigenlijk, maar letterlijk elke producer viel of valt hier volgens mij over
Ik ben toevallig bezig met een nieuwe trance track, original. Ik heb een heel specifiek beeld van hoe ik wil dat de track wordt en ook qua type drop/lead section. Dat moet een minder hardere trance saw lead worden maar een fijne zachte en warme pluck die een soort van verhaal vertelt met pads, atmos en evt. een arp eronder. Voor de trance kenners, ik houd Suncatcher/Exolight aan als voorbeeld hoe ik het perse wil. Mijn pads, basses, kick, percussie etc staat allemaal. Nu gaat de focus volledig op die pluck lead die gewoon moet kloppen, die moet je raken en pakken vanaf de eerste noot. Nog niet zo makkelijk merk ik
[ Voor 21% gewijzigd door Juancho op 06-08-2026 10:03 ]
Het gaat om layers moduleren dus ik ben benieuwd of deze ook voor reese bassen is in te zetten.The plug-in is capable of generating up to six voices from a single vocal, each of which are equipped with their own pitch and loudness modulation. Each simulated voice passes through a phase-randomising filter, a move which Acon Digital say avoids the ‘metallic’ comb-filtering sound that can affect many chorus processors, and helps Multiply 2 deliver results that offer a believable sense of multiple performers singing togethe
Downloaden kan hier.Aiming to sample the instruments’s quietest, most elusive voices, the team reached inside each of the pianos and lightly touched each string at around the quarter-way mark as it was struck by the hammers, resulting in bell-like harmonics that would be almost impossible to produce consistently during a performance
YouTube: Introducing Odyssey - SSL's New Flagship Studio Console
Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies. Daarvoor hebben we Beeld en geluid koopadvies