Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Mix is nog heel grof en ik ben nog wat aan het sound selection aan het doen. Maar er begint iets te ontstaan wat ik lekker vind lopen
Ik ben van de generatie Sven Wittekind/Frank Kvitta/Marco Remus/Petduo/etc. dus snap wel wat je hier doet. Zeker vroeger had je veel van die bootlegs. Elk kinderliedje heeft wel een schranz make-over gekregen volgens mijPdeBie schreef op maandag 1 juni 2026 @ 22:25:
[...]
Ik pruts zelf ook op gehoor, maar ik heb zelf het gevoel dat het net niet lekker in key is. Maar goed... mijn oren kunnen er natuurlijk ook gewoon naast zitten.
--
Zoals beloofd zou ik ook nog een van mijn Schranz oefeningen laten horen. Een (grof gemixte) bootleg op basis van Zephyr van ReOrder. Een van mijn favoriete trance tracks.
[Soundcloud: ReOrder - Zephyr (Schranz Bootleg) by ATRIQ]
Dit past wel in de bootlegs van toen, maar ik vind het wel nog iets te braaf. Volgend keer een lekker eentonige boemeltrein maken, beetje laag er nog bij en gaan met die banaan. De oude schranz komt in navolging van de hardtechno wel weer terug, dus het momentum is er!
[ Voor 3% gewijzigd door Wom op 05-06-2026 21:22 ]
Doet mij sterk denken aan een moderne versie van Miami Vice; Crockett's Theme - Jan Hammer.PdeBie schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 20:58:
Hier een nieuwe WIP van mij. Geen Schranz overigens
Mix is nog heel grof en ik ben nog wat aan het sound selection aan het doen. Maar er begint iets te ontstaan wat ik lekker vind lopen
[Soundcloud: WIP Project_7-2 by ATRIQ]
Het koste mij wat moeite om het te horen, maar denk dat het de combinatie van pads en de melody is die het gevoel geven.KlaasjeNL schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 11:19:
[...]
Doet mij sterk denken aan een moderne versie van Miami Vice; Crockett's Theme - Jan Hammer.
Misschien wel een goede om die track er eens naast te houden. Wellicht zijn er wat elementjes die ik kan lenen
Het zit vermoedelijk meer tussen mijn oren dan dat het er daadwerkelijk op lijkt. Met name vanaf het moment dat de kick erin komt, dacht ik meteen aan Crocket's Theme. Misschien inderdaad wat elementjes "jatten". Persoonlijk miste ik in je track nog een melodie, maar wellicht hoort dat niet bij het genre.PdeBie schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:24:
[...]
Het koste mij wat moeite om het te horen, maar denk dat het de combinatie van pads en de melody is die het gevoel geven.
Misschien wel een goede om die track er eens naast te houden. Wellicht zijn er wat elementjes die ik kan lenen
In plaats van een pedal zou je ook zoiets als een Korg NTS-1 kunnen gebruiken. Die wordt op het www veel aangeraden als betaalbare toevoeging op de MicroFreak voor delay en reverb.apNia schreef op maandag 8 juni 2026 @ 08:52:
Sinds een paar dagen een Arturia MiniFreak in m'n studio, om het synth gat te vullen van m'n Akai MPC Sample. Ik heb al een Virus Ti Desktop en een MiniBrute, maar de een neem je niet makkelijk mee op de bank en de ander is mono. Dit ding checkt echt nagenoeg alle boxes voor mij, en het feit dat hij zo relatief klein is, is echt geweldig. De delay/verb schiet wat tekort, maar mooie reden om daar een fijne guitar peddle voor te kopen lijkt me.
Bij deze vorm van Techno heb je inderdaad niet zo snel een melodie die je door de track mee neemt. Luister maar eens een set van Anyma ofzo. Dan hoor je niks anders dan dit soort nummers.KlaasjeNL schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:06:
[...]
Het zit vermoedelijk meer tussen mijn oren dan dat het er daadwerkelijk op lijkt. Met name vanaf het moment dat de kick erin komt, dacht ik meteen aan Crocket's Theme. Misschien inderdaad wat elementjes "jatten". Persoonlijk miste ik in je track nog een melodie, maar wellicht hoort dat niet bij het genre.
Lekker 👌PdeBie schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 20:58:
Hier een nieuwe WIP van mij. Geen Schranz overigens
[Soundcloud: WIP Project_7-2 by ATRIQ]
Was wel blij dat ik de hardware EQ mee had. Ten eerste omdat ik toch teveel laag in mijn mixen heb zitten (dat had ik ook wel enigzins verwacht), maar ook (zie tweede foto) omdat de ruimte hier ook niet optimaal was, zo zitten de speakers achter het doek waar ik sta, voor laag geen probleem, maar de hoge tonen werden behoorlijk gedempt. Maar met de EQ was dat zo gefixt tijdens de soundcheck.
Nog wat bewegende beelden op Insta:
https://www.instagram.com/p/DZgAWM2CEdO/
https://www.instagram.com/p/DZgA2kfixf9/
Veel geleerd en veel fun.
:strip_exif()/f/image/87sh2dMxZhwBIl1YidVFJXPU.jpg?f=fotoalbum_large)
En is deze track al gereleased? Of was dit een live improv en zijn we nu afhankelijk van dit korte insta filmpje om hem terug te luisteren?
Thanks! Was een live improv, maar die ga ik zeker in een track gieten.PdeBie schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 16:53:
Tof @NLxAROSA !
En is deze track al gereleased? Of was dit een live improv en zijn we nu afhankelijk van dit korte insta filmpje om hem terug te luisteren?
Ben nu wel geïnteresseerd, maar heb geen instagrap meer, dus hoor het wel als het "af" isNLxAROSA schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 18:15:
[...]
Thanks! Was een live improv, maar die ga ik zeker in een track gieten."Soon".
I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Filmpje is 15s ongeveer, dus knal m niet op YT, maar heb hier een Mastodon post voor je: https://mastodon.social/@larsrosenquist/116743586018551619franssie schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 18:19:
[...]
Ben nu wel geïnteresseerd, maar heb geen instagrap meer, dus hoor het wel als het "af" is
Klinkt goed!NLxAROSA schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 18:31:
[...]
Filmpje is 15s ongeveer, dus knal m niet op YT, maar heb hier een Mastodon post voor je: https://mastodon.social/@larsrosenquist/116743586018551619
I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Belofte maakt schuld:2mb schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 17:01:
Jongens, we kunnen aan de slag! Rewiren, Melodyne nabouwen in Live, je lasers aansturen op basis van je clipkleuren, alles is mogelijk met de nieuwe Ableton Extensions
[YouTube: Introducing Extensions SDK: An experimental playground inside Live]
/f/image/VLo8Rpcmfu6oPW2ZJ5N1CTEU.png?f=fotoalbum_large)
Mijn waveform editor met fade in/out, pitch bending, handmatig de waveform hertekenen en pitch correction (a la Melodyne) als Ableton Live Extension. Download en Feedback op Discord
Mijn muziek op SoundCloud - Speel online rikken - Maak muziek in je browser
Maar dit is een goed voorbeeld hoe snel je kan programmeren met AI. Ik had dit nooit met de hand gekund (audio / pitch algoritmes) ondanks dat ik een ervaren web developer ben.
[ Voor 23% gewijzigd door ricardo246 op 21-06-2026 00:04 ]
I have no special talent. I am only passionately curious.
Ik vind het allemaal meer dan prima klinken hoor. Over de geluidskwaliteit kan ik nog weinig zeggen want laptopspeakers, maar qua tune werkt dit zeker wel.ricardo246 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 00:00:
[Soundcloud: Nog m1tje dan..]
Echt benieuwd wat jullie hiervan vinden, ergens klopt er heel veel niet, maar zit er ook pit en stoute keuzes in die ik wel kan waarderen. 3 drops bijvoorbeeld, ik blijf altijd twijfelen....
De volgende merken zullen er exposeren (lange lijst):
1010 Audio
Amphion
Arturia
Audeze
Audio Merge
Audioscape
Austrian Audio
AKG
AMS Neve
Antonus
API Audio
Artel
ASM Synth
Atomic Analog
Audient
AUDIX
Avantone
Avid
Barefoot Sound
Benchmark
Bettermaker
Bitwig
Black Box Analog Designs
Black Lion Audio
Bricasti Design
Buchla
Buso Audio
Chord Electronics
Coles Electroacoustics
Chandler
Cranborne Audio
Crumar
DAD
Direct Out Technologies
DPA Microphones
Dr Alien Smith
Drawmer
Dreadbox
Dubscribe
Dynaudio
Ear Trumpet Labs
Echo Fix
EFNote
Empirical Labs
EVE Audio
Eventide
Expressive E
Extinct Audio
Ferrofish
Focal
Franklin Audio
Freqport
Funky Junk
Gainlab Audio
Gator Cases
Gemini
Genelec
Golden Age Audio
GRP Synthesizer
GS Music
Harrison
Hazelrigg Industries
HEDD Audio
Heiserman
Highland Dynamics
H-Labs
HUM Audio
Iconic Instruments
ICON Pro Audio
IK Multimedia
Imersiv
Interphase Audio
IsoTek Systems
JBL Bandbox
JBL Pro
JoeCo
Kali Audio
Kernom
Kerr Acoustic
Kii Audio
KMR Audio
Latchlake
Lewitt
Lindell Audio
Locomotive Audio
Lynx Studio Technology
Mackie
Majella
Make Noise Pro Audio
ME-Geithain
Merging Technologies
Metric Halo
Microtech Gefell
Milab
Millennia
Modal Electronics
Mogami
Mojave
Monk
MOTU
MXL Microphones
Myburgh
Nektar
Neumann
NORD
Nordic Audio Labs
One Louder Studios
Overstayer
PMC
Pearl Microphones
Pope Audio
Present Day Production
Prism Sound
Pro Tools
PSI Audio
PSP Audioware
Pulse Techniques (Pultec)
PWM
Recording The Masters
Relab Development
Reverbophone
RME
RODE
Rodec
Rupert Neve Designs
Schoeps
Sennheiser
Sessiondesk
Slate Mics
Solomon Mics
Sonarworks
Sound On Sound
Soundcraft
Source Elements
Soyuz Microphones
SPL
SSL
Studio Electronics
Synthax
Tantrum Audio
Teaching Machines
Teenage Engineering
Tegeler
Telegrapher Loudspeakers
Trinnov
Universal Audio
United Studio Technologies
Vanguard Audio Labs
Vegatrem
Vicoustic
Wolff Audio
Voyage Audio
Yamaha
Zoom
Dit vind ik tof. Beetje die Moksi sound van een paar jaar terug.ricardo246 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 00:00:
[Soundcloud: Nog m1tje dan..]
Echt benieuwd wat jullie hiervan vinden, ergens klopt er heel veel niet, maar zit er ook pit en stoute keuzes in die ik wel kan waarderen. 3 drops bijvoorbeeld, ik blijf altijd twijfelen.... Ik wilde hier eigenlijk iets van een old school house nummer maken, schurend tegen de hip hop house scene, en heb uiteindelijk besloten alle rap (ja die zaten er ook in) eruit te harken....![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Om hem echt draaibaar te maken zou ik wel even kijken naar het arrangement. Maar dat geef je zelf eigenlijk al aan.
[ Voor 7% gewijzigd door Wom op 22-06-2026 10:59 ]
[ Voor 86% gewijzigd door Jorgen op 26-06-2026 14:11 ]
Dank je voor het compliment, Moksi moest ik even opzoeken...Wom schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:55:
[...]
Dit vind ik tof. Beetje die Moksi sound van een paar jaar terug.
Om hem echt draaibaar te maken zou ik wel even kijken naar het arrangement. Maar dat geef je zelf eigenlijk al aan.
Arrangement is wel de uitdaging, want ik denk dat de sounds en vibe wel ok is, aan de andere kant wil ik hem ook niet te "radio" maken. Ik hou van een soort simpelheid, met lekker wat herhaling, ik ben de laatste paar singles pas echt meer aan het stoeien met het arrangeren, dus hook, drops, etc. misschien vind ik hem wel goed zo, al het gepuzzel na deze versie (en dat zijn er een 15-tal) werd het nummer niet beter van. Zegt waarschijnlijk ook iets over mijn beperkingen, en dat ik wel bij-leer, maar mijn tempo (of zoiets)..
Soms is een track wegleggen en later er terug in duiken ook wel goed om verse oren te hebben.ricardo246 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 19:00:
[...]
Dank je voor het compliment, Moksi moest ik even opzoeken...
Arrangement is wel de uitdaging, want ik denk dat de sounds en vibe wel ok is, aan de andere kant wil ik hem ook niet te "radio" maken. Ik hou van een soort simpelheid, met lekker wat herhaling, ik ben de laatste paar singles pas echt meer aan het stoeien met het arrangeren, dus hook, drops, etc. misschien vind ik hem wel goed zo, al het gepuzzel na deze versie (en dat zijn er een 15-tal) werd het nummer niet beter van. Zegt waarschijnlijk ook iets over mijn beperkingen, en dat ik wel bij-leer, maar mijn tempo (of zoiets)..
Wat arrangement betreft, ik heb ooit de tip gehad om een bestaande track die ik tof vond ernaast te leggen en dat eerst te kopiëren. Dus opbouw, climax/drop, break etc op hetzelfde moment inbouwen. En van daaruit dan zelf dingen weg te laten of toe te voegen.
Maar doe vooral waar je zelf goed bij voelt, daar haal je altijd de meeste voldoening uit.
Ik was laatst mijn oude website aan het opruimen, waar nog tracks van mij opstonden van voor diensten als Spotify, SoundCloud, FaceBook, etc. überhaupt bestonden: 2006. Vond er één tussen die ik even heb gemasterd en alsnog gereleased, na 20 jaar. Das wel een record voor mij qua 'op de plank liggen'.Wom schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 19:11:
[...]
Soms is een track wegleggen en later er terug in duiken ook wel goed om verse oren te hebben.
Dit zijn 2 dingen die ik geregeld ook doe.Wom schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 19:11:
[...]
Soms is een track wegleggen en later er terug in duiken ook wel goed om verse oren te hebben.
Wat arrangement betreft, ik heb ooit de tip gehad om een bestaande track die ik tof vond ernaast te leggen en dat eerst te kopiëren. Dus opbouw, climax/drop, break etc op hetzelfde moment inbouwen. En van daaruit dan zelf dingen weg te laten of toe te voegen.
Maar doe vooral waar je zelf goed bij voelt, daar haal je altijd de meeste voldoening uit.
You don't need eyes to see, you need vision
Dat betekent dat je altijd al een uitgedunde intro en outro hebt en daartussen is dan waar het gebeuren moet. In het midden is vaak een break en dan weer los tot ie afbouwt naar het einde.
Dit is bijna een standaard recept, en is bovendien symmetrisch met een middelpunt. Feitelijk zijn veel EDM producties gemaakt in de 'suite' vorm.
Een reference track pak ik alleen nog voor de finale mix. En dat lang niet altijd. Kwestie van ervaring denk ik.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Als je de eerste al hebt staat er, op wat AI dingen na, niet veel nieuws in, mocht je 'm nog niet hebben dan is dit zeker een goed naslagwerk voor de basistechnieken van produceren.
Ik sluit me hier helemaal bij aan, met de asterix dat ik hier beter zelf ook eens aan zou werken. 😂Juancho schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:55:
Maak nummers af. Nog zon stelregel. Leer je dat echt zsm aan. Blijf niet hangen in de bekende loop. Weer dingen aanpassen, tweaken, toevoegen, verwijderen je mix weer naar de kloten. Stop daar gewoon mee. Neem al die belast mee in je nieuwe project. Maar rond je projecten af! Is het niet voor release dan wel voor je eigen portfolio.
ik hoor graag van jullie.
Het lijkt erop dat jouw track
'Por Que Te Demoras - Remix'
content bevat of een kopie is van '��por Que Te Demoras?' van Plan B, dat in bepaalde gebieden het eigendom is van Pina Records.
Daarom is je track voorlopig uit je profiel verwijderd.
– Wacht eens even, SoundCloud, volgens mij bezit ik de rechten!
Als je denkt dat we een fout hebben gemaakt, kun je het ons laten weten door de onderstaande link te volgen en een geschil in te dienen. Je kunt een geschil indienen als:
• we de track onjuist hebben geïdentificeerd
• we de track juist hebben geïdentificeerd, maar je de rechten bezit om dit op SoundCloud te posten, bijvoorbeeld omdat je de auteursrechthebbende bent of toestemming hebt van de auteursrechthebbende(n) hebt.
Als een van deze situaties op jou van toepassing is, kun je ons dat hier laten weten:
copyright.soundcloud.com/dispute/soun…es:121672759
Voor meer informatie over auteursrecht kun je onze pagina met auteursrechtinformatie raadplegen: soundcloud.com/pages/copyright.
Hartelijk dank,
Het SoundCloud Copyright-team
Vanaf mainstage kan je ook altijd thuis lekker op de bank mee kijken met de livestream: https://www.youtube.com/@LuminosityEvents
[ Voor 22% gewijzigd door Juancho op 26-06-2026 20:08 ]
Dat is wel een bejaarden line-up, en ja ik was er graag bijgeweest. Alice Cooper, wat gaaf. Een beetje zoals de Vliegende Panters ooit een sketch hadden met de categorie :"Leeft die nog"?NLxAROSA schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 23:10:
Nope, niet mijn ding. Was vorige week wel op Graspop Metal Meeting op de zondag. Europe, Foreigner en Alice Cooper live gezien. Iets dat ik nooit verwacht had te kunnen zeggen in 2026.Cooper was verassend goed, niet verwacht van een 78-jarige, echt niet normaal.
Maar het lijkt wel wat af te drijven nu, vind ik niet erg, leuk te lezen dat er ook ruimte is voor niet puur EDM.
Waren ook veel opkomende bands/nieuwer spul, maar voor mij als ouwe lul waren dat de uitstekers.franssie schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 23:20:
[...]
Dat is wel een bejaarden line-up, en ja ik was er graag bijgeweest.
Overigens haal ik veel inspiratie uit niet-elektronische en/of oudere muziek voor mijn elektronische muziek. Je kan veel leren van andere genres.
Je hebt dus een remix van je eigen track gemaakt, en dat zien ze als copyright schending?
Ik weet wel dat de streamingdiensten tegenwoordig strenger hierop controleren.
Gaat weer lekker met cancelen van festivals vandaag trouwens: Parkzicht Outdoor gaat ook niet door. Las al verhaal van iemand uit Italie die hier was voor Defqon, na cancellation dan maar kaartje had gekocht voor Parkzicht Outdoor, pfffffft, das wel echt zuur zeg.
[ Voor 7% gewijzigd door NLxAROSA op 27-06-2026 12:40 ]
https://soundcloud.com/sunyella/ralphie-b-cayende-sunyella-2?si=44d2bebca0de40b0963d4aecd6a61645&utm_source=clipboard&utm_medium=text&utm_campaign=social_sharing
De track gaat nog wel flink gepromoot worden door Ralph zelf, toch een grootheid in de trance muziek. Dus wie weet levert het nog wat gave plays op.
Misschien omdat de SM58 beter bij m’n stem past, of misschien de track zelf. Ik ga het nog eens met de NT1-A opnemen om te kijken waar het in zit. En anders neem ik in vervolg op met de SM58 Beta.
Om één of andere reden zie ik de SM58 Beta altijd als de goedkope microfoon tov de NT-1A. Maar met de Fethead is hij zelfs duurder.😅
In mijn studio heb ik ook zangers gehad die ik om een andere reden een handheld liet gebruiken: omdat ze dan de 'beste' microfoontechniek gebruikten - lees: veel te beweeglijk waren voor zo'n statische Neumann op statief.
Klinkt lekker, goede 1999 vibe 👍Juancho schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 13:02:
Hmm ik heb het net nog eens geprobeerd, helemaal nieuw en nu lukt het wel. Mocht iemand mijn remix nog willen hebben, download staat open!
https://soundcloud.com/sunyella/ralphie-b-cayende-sunyella-2?si=44d2bebca0de40b0963d4aecd6a61645&utm_source=clipboard&utm_medium=text&utm_campaign=social_sharing
De track gaat nog wel flink gepromoot worden door Ralph zelf, toch een grootheid in de trance muziek. Dus wie weet levert het nog wat gave plays op.
Ik vind de ‘acid sweep loop’ net niet lekker klinken, misschien kun je die een 4/4 stutter geven? Heeft naar mijn idee nu iets te veel een eigen tempo die de vaart uit het nummer haalt
Hoe "soon" lang moeten we nog wachten?NLxAROSA schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 18:15:
[...]
Thanks! Was een live improv, maar die ga ik zeker in een track gieten."Soon".
Heb de afgelopen weken weinig in de studio doorgebracht, en ik geef sowieso nooit garanties over tijdlijnen. Kan zomaar volgende week ineens af zijn of nog drie maanden duren.
- Als je Serum 1 ooit gekocht hebt (of ge-rent-to-own via Splice zoals ik heb gedaan), kan je gratis Serum 2 downloaden
- Je kunt Ableton Live clips (MIDI of audio) opslaan via drag & drop als een .alc bestand (MET VST's en de hele device chain erin), en deze dan previewen in de browser zonder dat je de chain hoeft in te laden!
En zo klinkt een remaster van een track van 20 jaar oud dan als je geen losse stems hebt en je enige master een 128kBit MP3 is. Gok dat mijn hardware toen een AMD Athlon XP i.c.m. een SoundBlaster X-Fi o.i.d. was.NLxAROSA schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 19:36:
[...]
Ik was laatst mijn oude website aan het opruimen, waar nog tracks van mij opstonden van voor diensten als Spotify, SoundCloud, FaceBook, etc. überhaupt bestonden: 2006. Vond er één tussen die ik even heb gemasterd en alsnog gereleased, na 20 jaar. Das wel een record voor mij qua 'op de plank liggen'.
SoundCloud (kan blijkbaar niet embedden om een of andere reden): https://soundcloud.com/calvo-bianco/interspectral
Spotify: https://open.spotify.com/album/76VIlA7NLXe6g8AZx7Izpj
Anyway, @PdeBie : ik heb nog 1 andere track in de queue staan waarna ik verder ga met het in trackvorm gieten van de live performance.
[ Voor 8% gewijzigd door NLxAROSA op 01-07-2026 17:43 ]
Atriq - Parallel State
(en Apple Music)
(En Tidal)
[ Voor 8% gewijzigd door PdeBie op 04-07-2026 18:41 ]
Proficiat Patrick! Klinkt goed. Daar is imo wel nog een remix van te maken waarin de kick wat minder wordt onderbroken en misschien het tempo wat omhoog gooien?PdeBie schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 16:06:
Met gepaste trots kan ik mededelen dat mijn eerste release op Spotify en Apple Music staat![]()
Atriq - Parallel State
(en Apple Music)
Dank je wel. Wie weet ooit! Eerst maar eens wat anders maken.eettjjuuhh schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 16:17:
[...]
Proficiat Patrick! Klinkt goed. Daar is imo wel nog een remix van te maken waarin de kick wat minder wordt onderbroken en misschien het tempo wat omhoog gooien?
Hij staat overigens ook op Tidal. Die was ik nog vergeten te benoemen in mijn vorige post.
Ik weet niet of het nog steeds zo is, maar hij kon voorheen alleen maar embedden als je de secure s van https weghaalt.NLxAROSA schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 17:41:
[...]
SoundCloud (kan blijkbaar niet embedden om een of andere reden)
:strip_exif()/f/image/Xub991MHA8WbSeZJHLLZfMuo.jpg?f=fotoalbum_large)
Afgelopen vrijdag bij Zeeplab 'Bring your own gear' avond. Allemaal op dezelfde MIDI clock/start/stop en dan lekker improviseren. Opgedeeld in koppels en dan 15-20 minuten jammen. Nog nooit gedaan, en dan gelijk met een vreemde samen wat live doen was voor mij een openbaring zeg maar. Vooral omdat de stijlen ver uiteen liepen maar ging uiteindelijk allemaal prima. Was wel heel vet en ging ook prima eigenlijk. Heb een hoop geleerd wat ik ook in mijn studio workflow kan integreren/gebruiken.
:strip_exif()/f/image/Ybo9xma94qyjSgq4YztC8mfD.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/J7zg9xGPcD4Ehr49faH3XBrd.png?f=fotoalbum_large)
16-18 oktober (week voor ADE) komen er drie "Audio x Visuals" dagen hier waarbij dan ook de hele zeepfabriek (dit is de voormalige Persil fabriek, voor de ouderen onder ons
Zal ik volgende keer eens proberen, kan zo te zien niet editen op oudere posts.vlaaing peerd schreef op zondag 5 juli 2026 @ 10:10:
[...]
Ik weet niet of het nog steeds zo is, maar hij kon voorheen alleen maar embedden als je de secure s van https weghaalt.
[ Voor 0% gewijzigd door NLxAROSA op 05-07-2026 11:27 . Reden: typo's ]
Dit lijkt mij best leuk om een keer te zien/horen. Zelf geen hardware om aan te sluiten/mee te spelen (doe alles via DAW/VST's), maar wel interessant om een keer te zien.NLxAROSA schreef op zondag 5 juli 2026 @ 11:26:
Custom standaard gemaakt voor mijn gear met wat houten platen en stof dat ik nog over had van de zelfbouw van mijn akoestische panelen. Kabels zijn nog niet helemaal weg, maar groot gedeelte wel, dus ben er voor nu blij mee. Moet alleen nog plekkie zoeken voor mijn A300 Pro keyboard. Denk voor de TR-8S/MC-707, maar dan moet ik mijn rack unit ergens anders zetten. Maar eens ff kijken de komende weken.
[Afbeelding]
Afgelopen vrijdag bij Zeeplab 'Bring your own gear' avond. Allemaal op dezelfde MIDI clock/start/stop en dan lekker improviseren. Opgedeeld in koppels en dan 15-20 minuten jammen. Nog nooit gedaan, en dan gelijk met een vreemde samen wat live doen was voor mij een openbaring zeg maar. Vooral omdat de stijlen ver uiteen liepen maar ging uiteindelijk allemaal prima. Was wel heel vet en ging ook prima eigenlijk. Heb een hoop geleerd wat ik ook in mijn studio workflow kan integreren/gebruiken.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
16-18 oktober (week voor ADE) komen er drie "Audio x Visuals" dagen hier waarbij dan ook de hele zeepfabriek (dit is de voormalige Persil fabriek, voor de ouderen onder ons) wordt gebruikt. Wat je hier ziet zijn alleen de voormalige kleedkamers zeg maar. Wordt ook heel vet en wat grootser van opzet, maar daar later meer over.
[...]
Zal ik volgende keer eens proberen, kan zo te zien niet editen op oudere posts.
Als er weer eens zo'n avond is, is dat vrij toegankelijk voor bezoekers? Of zijn er ergens kaartjes te koop?
Embedden van SoundCloud.
- Ga naar "broncode" mode van de editor
- Tik [embed]<url soundcloud>[/]
Dan werkt het wel :)
[ Voor 5% gewijzigd door PdeBie op 07-07-2026 09:45 ]
Ja, dit is vrij toegankelijk, ook voor bezoekers, waren er ook een aantal bij afgelopen vrijdag. Qua deelnemers was het niet alleen mensen uit de regio, maar ook uit Tilburg, Haarlem, Arnhem, etc. Ik geef wel een seintje als er weer één aankomt.PdeBie schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 09:41:
[...]
Dit lijkt mij best leuk om een keer te zien/horen. Zelf geen hardware om aan te sluiten/mee te spelen (doe alles via DAW/VST's), maar wel interessant om een keer te zien.
Als er weer eens zo'n avond is, is dat vrij toegankelijk voor bezoekers? Of zijn er ergens kaartjes te koop?
@vlaaing peerd: Wellicht opnemen in de startpost?PdeBie schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 09:41:
Embedden van SoundCloud.
- Ga naar "broncode" mode van de editor
- Tik [embed]<url soundcloud>[/]
Dan werkt het wel :)
[Soundcloud: Parallel State by ATRIQ]
Of in dat gele balkje boven het reageer venster. De Topic Report heet dat geloof ik.KlaasjeNL schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 17:05:
[...]
@vlaaing peerd: Wellicht opnemen in de startpost?
Let op:
Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies.
[ Voor 14% gewijzigd door PdeBie op 07-07-2026 22:59 ]
Ik gebruik altijd de audio tag trouwens.
"Vroeger" veel gespeeld met Figure, maar die wordt niet meer bijgewerkt en zit tegenwoordig vol met bugs, cookie/account/paywalls. Maar zoiets dus bijvoorbeeld (zonder de bugs / paywalls etc
Om alleen wat te klooien op de bank of in de trein kan ik een Teenage Engineering PO 33 ko aanraden. Lekker met fysieke knoppen kloten, beat programmeren en dan lekker aan de filterknoppen draaien.PdeBie schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 12:05:
Iemand nog tips voor een IOS app om snel wat beats te kunnen maken/lekker in te klooien op de bank of in de trein? Dus geen DAW zoals FL Studio Mobile of Ableton Note, maar gewoon even lekker snel wat klooien met standaard geluidjes.
"Vroeger" veel gespeeld met Figure, maar die wordt niet meer bijgewerkt en zit tegenwoordig vol met bugs, cookie/account/paywalls. Maar zoiets dus bijvoorbeeld (zonder de bugs / paywalls etc)
Garageband neigt volgens mij ook al meer naar een volledige DAW. Cubasis ken ik niet, maar zal denk ik net zoiets zijn als Ableton Note en zo.franssie schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 12:17:
Garageband? Cubasis?
Nee doel meer op apps zoals de eerder genoemde Figure of Incredibox
Figure was een app van Reason Studios, maar niet echt meer onderhouden geloof ik. Misschien is Reason Compact iets voor je? Iets meer DAW dan Figure, maar wel nog steeds eenvoudig.PdeBie schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 12:54:
[...]
Garageband neigt volgens mij ook al meer naar een volledige DAW. Cubasis ken ik niet, maar zal denk ik net zoiets zijn als Ableton Note en zo.
Nee doel meer op apps zoals de eerder genoemde Figure of Incredibox
Dank! Ik zie duidelijk overlap tussen Figure en Reason Compact. Ik ga hem eens een poging gevenvlaaing peerd schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 14:28:
[...]
Figure was een app van Reason Studios, maar niet echt meer onderhouden geloof ik. Misschien is Reason Compact iets voor je? Iets meer DAW dan Figure, maar wel nog steeds eenvoudig.
Laat ook even weten wat je er van vindt en eventueel wat voor knutsels je ermee hebt gebakken. We kunnen nu eindelijk Soundcloud embedden, dus ga ervoor!PdeBie schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 14:51:
[...]
Dank! Ik zie duidelijk overlap tussen Figure en Reason Compact. Ik ga hem eens een poging geven
Ik heb even een DM gestuurd naar onze lieve mod.PdeBie schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 22:58:
[...]
Of in dat gele balkje boven het reageer venster. De Topic Report heet dat geloof ik.
[...]
In mijn beeld is er maar 1 optie en dat is Garageband. Voor mij was dat een van de redenen om over te stappen op iPhone. Maar goed, ik werk met een DAW (Logic). Het is gratis, dus je kan het proberen. Alternative is de app van Andrew Huang (Flip Sampler) iets. Ik heb daar zelf geen ervaring mee.KlaasjeNL schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 12:22:
[...]
Om alleen wat te klooien op de bank of in de trein kan ik een Teenage Engineering PO 33 ko aanraden. Lekker met fysieke knoppen kloten, beat programmeren en dan lekker aan de filterknoppen draaien.
FL Studio Mobile heb ik ook, maar dat is (zeker op een iPhone) zwaar onhandig qua bediening.
[ Voor 3% gewijzigd door PdeBie op 09-07-2026 10:21 ]
Ik ga juist daarom, mobiliteit/flexibler te kunnen zijn, binnenkort een Macbook air 13" M5 | 24GB | 512GB of 1TB opslag kopen. Juist om op de bank, in bed, op vakantie, in de tuin etc. ook wat te kunnen produceren. Los van huis/tuin/keuken gebruik. Heb alleen net de pech dat Apple sinds een paar weken de prijzen zo met 300-400 euro omhoog gegooid heeft en andere grotere sites als Coolblue dus ook. Die zag ik even niet aan komen. Nu even afwachten of er nog een back to school actie komt die ik via een bekende zou kunnen meepakken. Scheelt iets, maar gaat wel een duurder grapje worden dan ik vooraf dacht.
Daar liep ik dus ook al tegenaan. Daarom de vraag hiervlaaing peerd schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 11:23:
Ik probeer een lijst te zoeken van mobile DAW apps (zal zo een lijstje maken), maar mienjonge... wat een boel AI slop "pro audio" websites bestaan er ineens, met allemaal dezelfde lijstjes en AI generated reviews.
Het is ook meer om te "pielen" dan om daadwerkelijk muziek te maken. Beter dan scrollen op social media of YouTube video's die enkel sample packs willen verkopen bekijken.Juancho schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 10:31:
Lijkt me persoonlijk sowieso erg onhandig om op een telefoon of zelfs tablet wat te pielen met muziek maken. Maargoed, ieder zijn ding.
Ik ga juist daarom, mobiliteit/flexibler te kunnen zijn, binnenkort een Macbook air 13" M5 | 24GB | 512GB of 1TB opslag kopen. Juist om op de bank, in bed, op vakantie, in de tuin etc. ook wat te kunnen produceren. Los van huis/tuin/keuken gebruik. Heb alleen net de pech dat Apple sinds een paar weken de prijzen zo met 300-400 euro omhoog gegooid heeft en andere grotere sites als Coolblue dus ook. Die zag ik even niet aan komen. Nu even afwachten of er nog een back to school actie komt die ik via een bekende zou kunnen meepakken. Scheelt iets, maar gaat wel een duurder grapje worden dan ik vooraf dacht.
Macbook Air heb ik ook naar gekeken, maar is inderdaad gelijk een stuk duurder.
- Loopy Pro
- EGDR909
Ligt er een beetje aan of je een full-blown mobile desktop vervanger wil, maar is een MacBook Neo geen optie? Anders wordt het ff slikken qua prijs gok ik.Juancho schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 10:31:
Heb alleen net de pech dat Apple sinds een paar weken de prijzen zo met 300-400 euro omhoog gegooid heeft en andere grotere sites als Coolblue dus ook.
Voor beetje "pielen" is een Roland T8 ook best leuk, tenminste als je van Acid-achtige dingen houdtPdeBie schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 12:12:
[...]
Het is ook meer om te "pielen" dan om daadwerkelijk muziek te maken. Beter dan scrollen op social media of YouTube video's die enkel sample packs willen verkopen bekijken.![]()
Macbook Air heb ik ook naar gekeken, maar is inderdaad gelijk een stuk duurder.
Als je meer "sample based" bent is de Akai MPC Sample een geinig portable dingetje...gaan voor rond de 290 euro op marktplaats...
Andere leuke "mobiel pielen" opties: Ableton Move, of Roland MC101
Als je meer voor trackers gaat, is de Polyend Tracker Mini wel een tof ding.
[ Voor 25% gewijzigd door olafmol op 09-07-2026 13:55 ]
Nee joh, een NEO met slechts 8GB geheugen is volstrekt kansloos voor (serieuze) muziekproductie. Gooi er 1 stevige plugin op en je RAM zit al vol. Kansloos. Bovendien weet ik zeker dat ik backlite enorm ga missen. Als nachtdier (als het gaat om producerenNLxAROSA schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 13:47:
[...]
Ligt er een beetje aan of je een full-blown mobile desktop vervanger wil, maar is een MacBook Neo geen optie? Anders wordt het ff slikken qua prijs gok ik.
Dat moet wel echt een 24GB RAM machine zijn met 512GB opslag of nog liever 1TB met oog op de toekomst. En ja, uiteindelijk zal ik denk ik die Macbook Air meer en meer gaan gebruiken als vervanger van mijn vaste PC waar ik nu op werk. Die trekt het nog net maar die gaat zeker geen 5+ jaar meer mee. En die upgraden is ook niet te betalen, dan kan ik beter een nieuwe PC kopen. Dus ja, ik kies bewust voor een zware macbook air die gewoon toekomst klaar is. Voor alleen wat schetsen en pielen zonder te veel plugins, banks en andere zooi snap ik dat je wellicht aan een NEO of basis Air genoeg hebt.
Maar omdat ik wat flexibeler wil zijn en niet afhankelijk wil zijn van mijn vaste PC in mijn studio toch gekozen om een Macbook Air te nemen. Die M5 processor (M4 ook) is zo enorm krachtig, dat gaat een mega winst zijn. Tis nu nog even de juiste afwegingen maken. Voorbeeldje van prijzen bij een bekende Apple verkoper:
- Nieuw model 512GB opslag: 1.489,00
- Nieuw model 1TB opslag: € 1.859,00
- Out of the box model 512GB opslag: € 1.249,00
- Out of the box model 1TB opslag: € 1.699,00
- Nieuw model M5 met 24GB geheugen en 512GB opslag kost: €1539
- Nieuw M5 met 24GB geheugen en 1TB opslag kost: €1869
Hoe dan ook wil ik wel snel beslissen. Niet omdat ik graag de mac mee wil op vakantie maar ook omdat ik geen flauw idee heb of Apple bij wijze van morgen weer met een prijsstijging komt. Die vorige hakte er al flink in (zo'n 400 euro duurder nu) dus ik ga geen risico nemen dat het nog duurder wordt. En goedkoper zal het vast niet worden komende maanden.
[ Voor 44% gewijzigd door Juancho op 09-07-2026 14:24 ]
Ik dacht dat een MacBook Pro dan misschien een optie voor je is maar zag net de prijzen voor een configuratie die significant sneller/beter is dan de Air: oef.Juancho schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 14:10:
[...]
En ja, uiteindelijk zal ik denk ik die Macbook Air meer en meer gaan gebruiken als vervanger van mijn vaste PC waar ik nu op werk.
Hardware voor onderweg/op de bank is fijn, maar is wel fjin als die dan ook in je 'normale' studio workflow past. Voor mij geen probleem, want ik heb een MC-707 als hart in mijn setup en die knal ik zo in een laptop/rugtas voor op vakantie. Gebruik dan placeholders voor de instrumenten die ik niet meeneem. Schuif 'm dan na thuiskomst zo de studio setup weer in.olafmol schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 13:50:
[...]
Voor beetje "pielen" is een Roland T8 ook best leuk, tenminste als je van Acid-achtige dingen houdtSoort Rebirth in a box...
Als je meer "sample based" bent is de Akai MPC Sample een geinig portable dingetje...gaan voor rond de 290 euro op marktplaats...
Andere leuke "mobiel pielen" opties: Ableton Move, of Roland MC101
Als je meer voor trackers gaat, is de Polyend Tracker Mini wel een tof ding.
Marktplaats is ook mijn favoriet voor dit soort gear; prijzen zijn vrij stabiel voor dit soort hardware, dus je kan altijd ff proberen en als je niks vindt weer erop zetten zonder wat te verliezen.
Snap dat toekomstgerichtheid wenselijk is, maar een tweedehands M3 (net stapje lager) is ook nog prima voor muziek productie. Sterker nog.... een M1 is al ruim voldoende waarschijnlijk.Juancho schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 14:10:
[...]
Nee joh, een NEO met slechts 8GB geheugen is volstrekt kansloos voor (serieuze) muziekproductie. Gooi er 1 stevige plugin op en je RAM zit al vol. Kansloos. Bovendien weet ik zeker dat ik backlite enorm ga missen. Als nachtdier (als het gaat om produceren) is het wat mij betreft onmisbaar dat je toetsenbord verlicht is.
Dat moet wel echt een 24GB RAM machine zijn met 512GB opslag of nog liever 1TB met oog op de toekomst. En ja, uiteindelijk zal ik denk ik die Macbook Air meer en meer gaan gebruiken als vervanger van mijn vaste PC waar ik nu op werk. Die trekt het nog net maar die gaat zeker geen 5+ jaar meer mee. En die upgraden is ook niet te betalen, dan kan ik beter een nieuwe PC kopen. Dus ja, ik kies bewust voor een zware macbook air die gewoon toekomst klaar is. Voor alleen wat schetsen en pielen zonder te veel plugins, banks en andere zooi snap ik dat je wellicht aan een NEO of basis Air genoeg hebt.
Maar omdat ik wat flexibeler wil zijn en niet afhankelijk wil zijn van mijn vaste PC in mijn studio toch gekozen om een Macbook Air te nemen. Die M5 processor (M4 ook) is zo enorm krachtig, dat gaat een mega winst zijn. Tis nu nog even de juiste afwegingen maken. Voorbeeldje van prijzen bij een bekende Apple verkoper:Omdat ik via via de onderwijs korting van Apple zelf kan meepakken, ook daar even gekeken:
- Nieuw model 512GB opslag: 1.489,00
- Nieuw model 1TB opslag: € 1.859,00
- Out of the box model 512GB opslag: € 1.249,00
- Out of the box model 1TB opslag: € 1.699,00
Echter, als het goed is start bij Apple over 1 of 2 weken de back to school actie weer. Naast de 10% korting die hierboven al inzit krijg je dan vaak ook een Apple bon twv 150-200 euro of de Apple Airpods. Nou gebruik ik die laatste niet maar die zijn nieuw wel €250 dus ik denk dat ik ze wel kan verkopen voor €200 via Tweakers/Marktplaats dus dan is dat mijn korting. Wat de topversie Mac zelf €1669 maakt. Dat zou dan gelijk de meest interessante optie zijn.
- Nieuw model M5 met 24GB geheugen en 512GB opslag kost: €1539
- Nieuw M5 met 24GB geheugen en 1TB opslag kost: €1869
Hoe dan ook wil ik wel snel beslissen. Niet omdat ik graag de mac mee wil op vakantie maar ook omdat ik geen flauw idee heb of Apple bij wijze van morgen weer met een prijsstijging komt. Die vorige hakte er al flink in (zo'n 400 euro duurder nu) dus ik ga geen risico nemen dat het nog duurder wordt. En goedkoper zal het vast niet worden komende maanden.
Als je natuurlijk 20 serum tracks gebruikt met overal een complexe chanel strip op, dan gaat het misschien niet lukken..
Zeker naar gekeken maar ik koop dit soort dingen het liefst nieuw vanwege garantie, batterij status, hygiëne, betrouwbaarheid en helaas ook oplichting bij vooral marktplaats.PdeBie schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 16:51:
[...]
Snap dat toekomstgerichtheid wenselijk is, maar een tweedehands M3 (net stapje lager) is ook nog prima voor muziek productie. Sterker nog.... een M1 is al ruim voldoende waarschijnlijk.
Het is normaliter ook een aankoop voor zeker de komende 8 jaar. Ik denk zelfs dat je met die M5 wel 10 jaar moet kunnen doen.
[ Voor 12% gewijzigd door Juancho op 09-07-2026 17:30 ]
Mijn projecten lopen idd wel snel vol ja met heel veel mixer tracks, bussen, effecten, send channels etc. Mijn huidige vaste pc loopt daar vaker tegen zn grenzen aan en ik ben een type producer die niet snel wil gaan renderen om cpu te besparen.Yalopa schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 16:56:
Ik zit nu op een m1, snel genoeg. Mijn eerste tracks zijn op een pentium gemaakt, dat ging ook. Slechte muziek, maar dat lag niet aan de tool.
Als je natuurlijk 20 serum tracks gebruikt met overal een complexe chanel strip op, dan gaat het misschien niet lukken..
Ben bijna aan bouwen toe. Gebruik de huidige 19" behuizing met voeding, Asus Z890 MB met Intel Core Ultra 5, 1TB M2 SSD (PCI-E 5 v4), 32 GB hele dure RAM en een F/W kaartje. Voor nog geen € 1300,-. Klaar voor de volgende 15 jaar
Tahoe 26 OSC schijnt ook toedoelokie gezegd te hebben tegen FireWire helaas.
Ik heb nog wel een FireWaire audio interface maar die gebruik ik niet meer, video wel dus.
edit: ik heb om nostalgische redenen wel een FW poort in mijn W11 game pc gezet, maar nog nooit wat mee gedaan eigenlijk.
[ Voor 15% gewijzigd door franssie op 09-07-2026 23:19 ]
Ik heb ook onderzocht om als eerste mijn vaste pc een upgrade te geven. Werd al snel duidelijk dat dit niet mogelijk was. Moederbord zou vervangen moeten worden om een snellere processor te kunnen nemen. En nieuw moederbord betekende volledig nieuw geheugen aangezien mn huidige ram reepjes niet overgezet kunnen worden. En laat RAM nou net knetter duur zijn. Plus dus een nieuwe behuizing, voeding en cooler. Kortom, het was dan handiger en voordeliger geweest om een nieuwe pc te kopen.Arjan P schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 23:05:
Als ik het zo lees ben ik toch blij met mijn keuze om op PC te blijven. Hoofdreden: mijn oude hardware die nog steeds werkend kan blijven (belangrijkste is dan de FireWire interface met mijn mixer voor 32in/out @96kHz). Vanwege incompatibiliteit van mijn huidige hardware kan ik niet van Win10 naar Win11 - maar ik heb de huidige setup dan ook al 15 jaar (!) in gebruik..
Ben bijna aan bouwen toe. Gebruik de huidige 19" behuizing met voeding, Asus Z890 MB met Intel Core Ultra 5, 1TB M2 SSD (PCI-E 5 v4), 32 GB hele dure RAM en een F/W kaartje. Voor nog geen € 1300,-. Klaar voor de volgende 15 jaar
Omdat mn pc opzich nog wel een paar jaar mee kan en sowieso voor dagelijkse dingen prima voldoet en mn muziek projecten tot pak um beet 75-80% nog aan kan toch gekozen voor een hele rappe Macbook air, mobiliteit en wat meer vrijheid. Kunnen mn kontakt libraries etc gewoon op de externe schuif blijven en kan ik als ik wil altijd de finale mixes doen op mn pc indien nodig. Zal wel even puzzelen zijn om de juiste combinatie tussen mac en Windows projecten te delen met elkaar maar ik begreep dat dit na de M1 processor een stuk beter geregeld is. Dus hopelijk kwestie van usb c van de docking in de mac en klaar.
AmenPdeBie schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 12:12:
[...]
Beter dan scrollen op social media of YouTube video's die enkel sample packs willen verkopen bekijken.
Ik begreep dat dit bij de 1th gen M processors lastig was maar dat dit ondertussen wel is opgelost (op de Mac moet je dacht ik wel de .vst3's installeren) en zou het goed moeten werken. Iemand ervaring mee?
Ik ben zelf ook aan het kijken naar een mac en had een zelfde air op het oog. Totdat ik zag dat de macbook pro m5 (versie met 512 GB ssd) 1700 kost bij de mediamarkt. Heel verleidelijk want veel beter scherm en veel snellere cpu (want gekoeld).Juancho schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 16:02:
Zijn er hier toevallig ook producers die van een Windows machine afkomen en nu produceren op een Macbook OF, en nog beter, beide nu gebruiken? Ik sta dus op het punt om een Macbook Air M5 te kopen en heb me natuurlijk goed ingelezen wat betreft projecten die ik op beide machines snel en makkelijk wil kunnen uitwisselen. Even los van het feit dat ik natuurlijk op beide dezelfde plugins heb moeten draaien (en irritant, bij sommige zelfs exact dezelfde versie) wil ik ook gewoon een zipje draaien op de één, die in mijn cloudopslag zetten en zo hup kunnen downloaden en importeren in FL Studio op mijn andere machine. Windows<--->Mac dus.
Ik begreep dat dit bij de 1th gen M processors lastig was maar dat dit ondertussen wel is opgelost (op de Mac moet je dacht ik wel de .vst3's installeren) en zou het goed moeten werken. Iemand ervaring mee?
Met een air heb je potentieel het probleem dat het gaat throtelen, wat problemen kan geven met je timings. heel vervelend met externe instrumenten en midi, mogelijks minder een issue als alles intern blijft.
Het staat er wellicht niet duidelijk, maar ik ga geen M1 kopen maar een M5 met 24GB RAM en 1 TB opslag. Nieuw model a € 1.859,00 maar ik was onlangs jarig dus gelukkig wordt er een bedrag gesponsord door partner en familieeettjjuuhh schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 21:02:
[...]
Ik ben zelf ook aan het kijken naar een mac en had een zelfde air op het oog. Totdat ik zag dat de macbook pro m5 (versie met 512 GB ssd) 1700 kost bij de mediamarkt. Heel verleidelijk want veel beter scherm en veel snellere cpu (want gekoeld).
Tja dat in sync houden klopt, dat merk ik nu ook al als ik eens een samenwerking doe met een andere producer. Al is het beide op Windows... altijd gedoe met versies van plugins die niet helemaal gelijk lopen. Helaas loopt wat dat betreft de DAW wereld nog wat achter aangezien alles bijna lokaal moet. Aan de andere kant, ik heb een aantal belangrijke en veelgebruikte VSTs netjes gekocht. En ze ondersteunen allemaal 2-4 apparaten tegelijk. Dus dat is vrij simpel, ook met in sync houden en updaten. Ik ga bovendien niet in Icloud werken. Ik heb verder geen Apple producten dus dat heeft geen zin. Ik heb betaalde cloudopslag bij zowel Google als Microsoft en dat is puur voor backups, projecten opslaan als ZIP als ik die dus op Windows/Mac wil uitwisselen en wat tutorials en banks misschien. Maar vsts, plugins etc zullen allemaal lokaal op de MAC geinstalleerd worden. Bijna alles is ook buiten FL Studio om, juist geen stock.Yalopa schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 22:13:
Ik heb enkele jaren op 2 macs gewerkt en dat was al een drama om de DAW in sync te houden, wetende dat alles op een iCloud Drive stond en ik logic gebruike, alles Apple native dus. Grootste uitdaging zijn idd de plugins.
Met een air heb je potentieel het probleem dat het gaat throtelen, wat problemen kan geven met je timings. heel vervelend met externe instrumenten en midi, mogelijks minder een issue als alles intern blijft.
Dat een Macbook Air geen koeling heeft is idd misschien een puntjee, maar die ik ga kopen is iig krachtig genoeg waardoor ik niet direct issues verwacht. Heb ook veel video's bekeken en een bekende producer van mij heeft sinds kort ook deze Air configuratie en heeft geen enkel last van een te hete laptop waardoor er wat gethroatled wordt. Maargoed, dan moet je eigenlijk een Pro versie hebben en die zijn ook gigantisch in prijs gestegen. Het houdt wel een keertje op
[ Voor 12% gewijzigd door Juancho op 15-07-2026 22:48 ]
In theorie zou het wel mogelijk moeten zijn, ik werk met mac<-->mac met betaalde plugins en dat is geen probleem. Eerder wel wat problemen gehad dat hij VST3 niet goed overnam van Windows, maar geen idee of dat nu nog het geval is.Juancho schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 22:45:
[...]
Tja dat in sync houden klopt, dat merk ik nu ook al als ik eens een samenwerking doe met een andere producer. Al is het beide op Windows... altijd gedoe met versies van plugins die niet helemaal gelijk lopen. Helaas loopt wat dat betreft de DAW wereld nog wat achter aangezien alles bijna lokaal moet. Aan de andere kant, ik heb een aantal belangrijke en veelgebruikte VSTs netjes gekocht. En ze ondersteunen allemaal 2-4 apparaten tegelijk. Dus dat is vrij simpel, ook met in sync houden en updaten. Ik ga bovendien niet in Icloud werken. Ik heb verder geen Apple producten dus dat heeft geen zin. Ik heb betaalde cloudopslag bij zowel Google als Microsoft en dat is puur voor backups, projecten opslaan als ZIP als ik die dus op Windows/Mac wil uitwisselen en wat tutorials en banks misschien. Maar vsts, plugins etc zullen allemaal lokaal op de MAC geinstalleerd worden. Bijna alles is ook buiten FL Studio om, juist geen stock.
Dat een Macbook Air geen koeling heeft is idd misschien een puntjee, maar die ik ga kopen is iig krachtig genoeg waardoor ik niet direct issues verwacht. Heb ook veel video's bekeken en een bekende producer van mij heeft sinds kort ook deze Air configuratie en heeft geen enkel last van een te hete laptop waardoor er wat gethroatled wordt. Maargoed, dan moet je eigenlijk een Pro versie hebben en die zijn ook gigantisch in prijs gestegen. Het houdt wel een keertje op.
Daarnaast heb ik alle projecten in Dropbox en werk ik met Ableton - dan hoef je nieteens te zippen maar alleen het project te syncen (wel met collect all & save).
Next week, the wizards at Mastering.com are hosting another free three-day virtual event called Fix the Mix. They’ll show you how to produce, mix, and master a song, explaining every stage with detailed examples.
https://events.mastering.com/e/fix-the-mix-july-2026
Ik ga hem alvast volgen, er valt altijd iets te leren...
Ableton werkt wel heel prettig als je cross-platform samen wil werken in mijn ervaring. Werkte vaak samen met een maat van mij, hij op Mac, ik op Windows. Was nooit een probleem, ook niet met de meeste gedeelde plugins. En in het sporadische geval dat het wel een probleem was bevroren we de betreffende track in het project en als er aanpassingen nodig waren die je zelf niet kon doen dan gaf je het project weer terug met een comment. Werkte prima. Maar goed, wij hadden een vrij strakke rolverdeling afgesproken en hielden onze plugins ook bij. Dat helpt wel. Als het alleen voor jezelf is dan is het veel makkelijker, dan heb je dit soort problemen nooit (wel plugins aan beide kanten installeren). Project collect and save en klaar.Kindapaas schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 23:16:
[...]
In theorie zou het wel mogelijk moeten zijn, ik werk met mac<-->mac met betaalde plugins en dat is geen probleem. Eerder wel wat problemen gehad dat hij VST3 niet goed overnam van Windows, maar geen idee of dat nu nog het geval is.
Daarnaast heb ik alle projecten in Dropbox en werk ik met Ableton - dan hoef je nieteens te zippen maar alleen het project te syncen (wel met collect all & save).
[ Voor 7% gewijzigd door NLxAROSA op 16-07-2026 09:09 ]
Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies. Daarvoor hebben we Beeld en geluid koopadvies