How to become a Producer - Deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 37 38 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:09
NLxAROSA schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 15:11:
[...]

Ben ik hard tegenaan gelopen met vinyl release. Klonk digitaal allemaal acceptabel, maar vinyl strafte het keihard af (vervorming en aliasing op met name de tail van de kicks).
Bij uplifting trance moet je, althans dat is mijnening, de kick zo snappy mogelijk maken. Dus geen tail, ADSR helemaal dicht zetten en het zo terugdraqien dat de kick wel dik is maar geen tail heeft.

Wanneer het niet hoeft is mijn inziens bij een wat meer progtrancer (vaak lager BPM) waar de kick meer ruimte heeft voor een langere tail en dus wat dikker/langer voller klinkt in je mix. Als voorbeeld check bijv eens deze, waar de kick + sub voor een stevig laag zorgt zonder dat het rommelig klinkt.het krijgt nou eenmaal de ruimte hiervoor. En dan klinkt het heel dik!

https://open.spotify.com/...si=XV6WHz_RQFimSkH9hVDZsg

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-05 22:38
Yalopa schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 09:14:
Nice. ik ben ook nieuw in het MPC universum, heel andere workflow dan een DAW idd.
Ik heb dan weer een MPD zodat ik 'm in de DAW kan gebruiken. Maar het kriebelt wel om weer meer zonder PC te doen. Zo zie ik de lol van de Polyend Drums wel in

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:34
Ik vind deze MPC gast wel goed. Meerdere video’s van hem in een playlist staan.

YouTube: Spinscott - "Precision" (Live Jungle!)

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-05 18:07
@Juancho @PdeBie Even inhaken op het afmix-avontuur B)

Goede mix en/of eindproduct is gain, EQ en soundselection. Heb je die drie dingen voor elkaar ben je al op 80%. Die laatste 20% kan je bereiken met saturation, mid/side processing, compression, clipping, etc.

Mijn route naar mooie mix is vergelijken met een track die je goed kent en qua sound in hetzelfde straatje zit als je eigen muziek. Ik gebruik Metric AB hiervoor. Je kan hiermee praktisch alle verschillen zien en horen. Voorheen was ik meer @vlaaing peerd die vrijwel alles op gehoor doet, maar wil je luide en mooie mixdowns is een dergelijke tool bijna noodzakelijk imo.

https://adptraudio.com/product/metric-ab/

Mocht er interesse zijn in workflow of welke processing ik gebruik, dan wil ik best nog wat meer kletsen :P

Soundcloud

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:36

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

offtopic:
@kaos001 was het je bedoeling om mij in de mention te hebben?

Your Friendly Neighborhood Moderator

• kaos001
Jorgen schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 02:26:
offtopic:
@kaos001 was het je bedoeling om mij in de mention te hebben?
Excuus verkeerde username

Soundcloud

• Wiley99
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:51
vlaaing peerd schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 20:39:
[...]

Ik heb dan weer een MPD zodat ik 'm in de DAW kan gebruiken. Maar het kriebelt wel om weer meer zonder PC te doen. Zo zie ik de lol van de Polyend Drums wel in

[YouTube: Polyend Drums Hands On]
Zag m in een video van Superbooth 2026, grappig ding idd. Weet iemand of er meer van dat soort beurzen in Europa zijn? Had wel willen gaan maar kwam er, zoals met veel events, te laat achter dat ze er zijn.

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

• On_E
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-05 22:10

On_E

Housemusic

Ik zit ook al een poosje aan een MPC te denken, de Live 3. Duur, maar wel echt tof volgens mij.

Punt is alleen een beetje dat ik nog niet zo heel lang geleden een Teenage Engineering EP-40 heb gekocht en daar eigenlijk amper wat mee doe.

Tegenwoordig lees en kijk ik meer over muziek maken dan dat ik zelf bezig ga…

Mijn muziek : http://soundcloud.com/nyx_1978

• Arjan P
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 31-05 01:05
kaos001 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 02:10:
Goede mix en/of eindproduct is gain, EQ en soundselection. Heb je die drie dingen voor elkaar ben je al op 80%. Die laatste 20% kan je bereiken met saturation, mid/side processing, compression, clipping, etc.
Dat klinkt voor mij als: Een goede kledingkast is lintzaag, schuurmachine en hout. En dan nog nietmachine, hamer, decoupeerzaag, schuurpapier etc. Volgens mij zijn dat allemaal tools.

Als je ze nodig hebt; vooral gebruiken. Maar er zijn ook prima mixes gemaakt met alleen gebruik van de juiste ingredienten, instrumentatie en arrangementen en balans en vooral goede oren. Mastering is daarentegen een ander verhaal (en bij mij is een mix nooit een eindproduct).

• vlaaing peerd
Wiley99 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 08:35:
[...]Weet iemand of er meer van dat soort beurzen in Europa zijn?
De meeste zijnhelaas al ergens begin van het jaar al geweest, Je hebt de NAMM (VS) en de AES (VS en Europa), maar dat is echt high end publiek met high end toegangsprijzen.

Tonmeistertagung in Düsseldorf heb je nog, en IBC in Amsterdam RAI deze herfst, al gaat het meer over multimedia in het algemeent, maar genoeg booths voor recording, mixing en mastering.

Verder zullen het de open dagen zijn van winkels als Bax shop en Thomann waar je nog 's wat apparatuur kan zien.

• kaos001
Arjan P schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 14:28:
[...]

Dat klinkt voor mij als: Een goede kledingkast is lintzaag, schuurmachine en hout. En dan nog nietmachine, hamer, decoupeerzaag, schuurpapier etc. Volgens mij zijn dat allemaal tools.

Als je ze nodig hebt; vooral gebruiken. Maar er zijn ook prima mixes gemaakt met alleen gebruik van de juiste ingredienten, instrumentatie en arrangementen en balans en vooral goede oren. Mastering is daarentegen een ander verhaal (en bij mij is een mix nooit een eindproduct).
Heb het idee dat we elkaar niet helemaal begrijpen. Mijn insteek is altijd zo min mogelijk tools. Goede input is al het halve werk.

Zie mijn 80% verhaal :)

Daarbij speelt genre ook mee natuurlijk. Zo prefereer ik de top down manier van mixen. Dus 0dB tegen het randje met kick en/of snare en de rest daarop afstellen. Niet hoe ze het origineel vroeger deden, wel een luide mix die het goed doet op grote systemen.

Maak je jazz of schrijf je symfonieën, dan is deze manier minder aan te raden.

Soundcloud

• Juancho
Dan neem ik aan dat je je tracks niet aanbiedt bij labels maar zelf je muziek beschikbaar stelt? Weet niet precies welk genre...

[ Voor 17% gewijzigd door Juancho op 10-05-2026 00:27 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• kaos001
Juancho schreef op zondag 10 mei 2026 @ 00:26:
Dan neem ik aan dat je je tracks niet aanbiedt bij labels maar zelf je muziek beschikbaar stelt? Weet niet precies welk genre...
Heb meerdere releases gehad op labels. Voornamelijk drum and bass. Veel hiphop producties ook door de jaren heen.

Drum and bass is met name een genre waarin je goed topdown kunt mixen omdat het genre zich goed leent voor stevige loudness.

Hoe ik het zie is, je hebt twee keuzes. Of ouderwets gainstagen en hopen dat de masteraar jouw sound weet te krijgen, of je mixt een limiter in en weet je precies hoeveel lufs je gaat halen en welk geluid daarbij hoort.

Heb een release gehad waarbij de mastering complimenten gaf aangezien de mixdown op een paar kleine eq piekjes heel keurig was. Het verschil tussen mijn mix en master was hoorbaar, maar toonde wel aan dat de manier werkt omdat de sound die ik wilde bleef staan.

Dus topdown mixen handmatig -3db of -6db of gewoon true peak 0db aanleveren. In deze digitale wereld waarin dansmuziek luid moet zijn maakt et allemaal niet zoveel uit zolang je track niet clipt en gewoon goed klinkt.

Heb jaren geworsteld met mixdowns, maar topdown werkt gewoon makkelijk en met goed resultaat :)

(Mijn doel ik niet steenhard mix naar -4 lufs waardes, ben ook tevreden met -7 lufs, als et maar aangenaam klinkt)

Soundcloud

• Arjan P
kaos001 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 01:19:
Mijn doel ik niet steenhard mix naar -4 lufs waardes, ben ook tevreden met -7 lufs, als et maar aangenaam klinkt
Ah, maar dan mixen wij in twee totaal verschillende werelden en dat zal vooral met genre te maken hebben. -7 LUFS komt bij mij alleen in nachtmerries voor :o En bij streamingdiensten wordt de boel gewoon omlaag gebracht, dus dan hou ik liever wat dynamiek over in de muziek. Maar nogmaals, andere genres..

• NLxAROSA
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Er is niet één juiste manier om te mixen in een genre. Topdown mixing (ik ken het als 'reverse' of 'backward' mixing) is een techniek die in alle genres wordt gebruikt, en niet alleen electronische genres.

Maar zoals met alles zijn er voor en nadelen. :)

En ook als je niet topdown werkt is het slim om af en toe te checken met een limiter op je master.

• Arjan P
NLxAROSA schreef op zondag 10 mei 2026 @ 12:22:
Er is niet één juiste manier om te mixen in een genre. Topdown mixing (ik ken het als 'reverse' of 'backward' mixing) is een techniek die in alle genres wordt gebruikt, en niet alleen electronische genres.
Bij opnemen van een traditonele band met drums, bas, gitaren, toetsen, zang ken ik niemand die zich überhaupt met het eindniveau van de mix bezighoudt. Zeker in jazz en acoustica niet. En al helemaal niet met LUFS of welk idee van loudness ook. De meeste studio's en mixes die ik ken blijven onder -3 dB true peak - en dan is het aan de masteraar (een rol die ik ook regelmatig doe) om er een eindproduct van te maken.

• vlaaing peerd
Arjan P schreef op zondag 10 mei 2026 @ 01:42:
[...]

Ah, maar dan mixen wij in twee totaal verschillende werelden en dat zal vooral met genre te maken hebben. -7 LUFS komt bij mij alleen in nachtmerries voor
Ik moet zeggen dat ik -4 LUFS wel erg ambitieus vind, maar als je al een luide track hebt, én die (best wel heel) erg goed afmixt, dan kan je dat zeker wel zuiver overbrengen.

En inderdaad, vergeleken met bands die juist veel meer dynamisch verschil nodig hebben zijn dat redelijk absurde levels.

Dit is dan wel direct bedoeld voor de dansvloer, want streaming services trekken dat naar beneden, en denk dat het ook iets te luid is voor vinyl.

• PdeBie
Ik ben nog niet helemaal bekend met al die termen, maar bij de laatst geplaatste track ben ik dus uit gegaan van een -6dB piek tijdens mixen, zodat ik headroom had tijdens masteren.

Bij mijn huidige project maak ik gebruik van K-14 metering, dat kwam in mijn YouTube feed voorbij :p , om daar eens mee te experimenteren.

• groceryl1st
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 29-05 17:01
N.a.v. een vraag die ik een tijd geleden stelde, ben ik overgestapt naar de ZOOM H6studio voor het opnemen van onze amateurband. Iedereen apart een microfoon geven maakt een aanzienlijk verschil; het mixen gaat ook een stuk makkelijker nu. Ben ook echt onder de indruk van het geluid via de XLR ins. Het was de investering meer dan waard dus.

Omdat ik nu allemaal aparte kanalen had, heb ik ook maar geprobeerd iets van 'mastering' te doen, maar verder dan kijken naar de LUFS kwam ik niet echt. Volgens tutorials bestaat veel van de mastering uit EQ, maar dit voelt nogal dubbel aangezien ik dit ook doe voor alle tracks tijdens het mixen. Wat is precies de meerwaarde om dit dan opnieuw bij de mastering te doen? Merk dat deze hele stap mij duizelt, maar ik ben de enige in onze band die de techniek kan doen. 8)7

• vlaaing peerd
groceryl1st schreef op maandag 11 mei 2026 @ 15:28:
Wat is precies de meerwaarde om dit dan opnieuw bij de mastering te doen? Merk dat deze hele stap mij duizelt, maar ik ben de enige in onze band die de techniek kan doen. 8)7
Zolang je niet van plan bent je muziek uit te brengen is mastering eigenlijk nog niet van belang en zou je er ook niet druk over hoeven te maken.

In de mixfase ben je vooral bezig met het geluid per kanaal, in de masteringfase ben je bezig met de stereomix als geheel.

Dat betekent levels optimaal krijgen voor media (Online streaming, CD/DVD, vinyl, etc), maar ook nog wat schaven aan EQ, stereobeeld en dynamics.
Hoe beter je mixt, des te minder je in de mastering fixt
Quote, Albert Einstein, 1932
Mijn advies, focus je vooral op het mixen, dat is hetgeen waar je goed in moet worden.

• On_E

On_E

Housemusic

Reason 14 is uit, 79 euro als je al eens eerder Reason hebt gekocht.

Jammer dat mijn grootste ergernis uit de vorige er nog in zit, nml. het scannen van je sample folders. Omdat het nu de eerste keer opstarten was kan ik er mee leven, maar hopelijk gebeurt dat niet elke keer. Wil je eens muziek maken, moet je minuten lang wachten tot de Reason browser je samples ziet.

Verder valt de nieuwe look van de sequencer en de nieuwe rack view op, zal weer even wennen worden. Als ik meer tijd heb eens de nieuwe Reverb Station checken.

• groceryl1st
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 29-05 17:01
vlaaing peerd schreef op maandag 11 mei 2026 @ 17:44:
[...]

Zolang je niet van plan bent je muziek uit te brengen is mastering eigenlijk nog niet van belang en zou je er ook niet druk over hoeven te maken.

In de mixfase ben je vooral bezig met het geluid per kanaal, in de masteringfase ben je bezig met de stereomix als geheel.

Dat betekent levels optimaal krijgen voor media (Online streaming, CD/DVD, vinyl, etc), maar ook nog wat schaven aan EQ, stereobeeld en dynamics.

[...]

Mijn advies, focus je vooral op het mixen, dat is hetgeen waar je goed in moet worden.
Fijne uitleg, dankjewel!

• PdeBie
@MeesterBas ik kan het oorspronkelijke bericht niet meer lezen omdat je het gewijzigd hebt, maar ik zou het zonde vinden als je hier niks meer post. Ik ben net als jij ook nog lerende, dus ik hoor graag wat anderen maken. Steek ik zelf ook nog dingen van op namelijk.

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Modbreak:En nu graag weer ontopic, zonder metadiscussie of elkaar de maat te nemen.
Ik heb de berichten die niks toevoegen, verwijderd.

• KlaasjeNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-05 11:06
Om een of andere reden werkt het embedden van Soundcloud niet? Dan maar even zo. Ik ben bezig met een stukje piratenmuziek. Volgens mijn vrouw bestaat de melodie echter al, maar ze weet niet waar ze het van kent. Mij komt het ook bekend voor, maar ik weet niet waarvan. Dus ik pitch hem hier even om te checken of iemand het kent.

Qua akkoordenschema heeft het wat weg van Conquest of Paradise van Vangelis, maar dat nummer is veel trager. Verder heb ik een beetje de vibe van Pirates of the Caribbean proberen te vatten. Het is nog een demo in een vroege fase, dus het gaat mij er vooral om of de melodie al bestaat.

https://soundcloud.com/klaas-kuipers-600897539/waarbeek-piratenboot-demo

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Voelt idd bekend aan maar ik kan het niet plaatsen. Misschien past de muziek zo goed bij je thema dat een suggestieve herkenning optreed? In dat geval goed gedaan :)

You don't need eyes to see, you need vision

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-05 13:44

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Krijg er een beetje een Monkey Island 3 gevoel bij @KlaasjeNL 🤔

• Arjan P
Het doet behoorlijk aan Pirates of the Caribbean denken, maar bij mij kwam ook de associatie boven met "Al die willen te kaap'ren varen".. Ook een piratenlied trouwens.

• KlaasjeNL
Arjan P schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 19:01:
Het doet behoorlijk aan Pirates of the Caribbean denken, maar bij mij kwam ook de associatie boven met "Al die willen te kaap'ren varen".. Ook een piratenlied trouwens.
Nu je het zegt... 😅

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:25

franssie

Save the albatross

Als je lang genoeg luistert kan ik er ook lost Raiders er in horen.
Algemene pretpark muziek lijkt me, dus niet gejat .

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• PdeBie
Ik herken er niet echt direct 1 specifieke track uit en zijn het aardig generieke akkoorden en geluiden die je gebruikt. Prima dus! :)

• vlaaing peerd
On_E schreef op maandag 11 mei 2026 @ 22:38:
Reason 14 is uit, 79 euro als je al eens eerder Reason hebt gekocht.

Jammer dat mijn grootste ergernis uit de vorige er nog in zit, nml. het scannen van je sample folders. Omdat het nu de eerste keer opstarten was kan ik er mee leven, maar hopelijk gebeurt dat niet elke keer. Wil je eens muziek maken, moet je minuten lang wachten tot de Reason browser je samples ziet.

Verder valt de nieuwe look van de sequencer en de nieuwe rack view op, zal weer even wennen worden. Als ik meer tijd heb eens de nieuwe Reverb Station checken.
Mijn ervaring is dat je maar 1 keer je sample folder hoeft te scannen, en als je je track saved wordt er ook niet meer om gevraagd.

• Juancho
Normaliter we ja, iig ook bij FL Studio is dat gewoon 1x je library locatie aanvinken en nooit weer. Behalve als je een andere locatie of bijv. externe schijf wilt toevoegen. Maar dat is ook zo gepiept.

Plugins/VSTs eigenlijk net zo. Ik merk alleen dat Massive nog wel elke keer de folder locatie scant. Super irritant en daardoor gebruik ik die VST amper meer.

• vlaaing peerd
Juancho schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:07:
Normaliter we ja, iig ook bij FL Studio is dat gewoon 1x je library locatie aanvinken en nooit weer. Behalve als je een andere locatie of bijv. externe schijf wilt toevoegen. Maar dat is ook zo gepiept.

Plugins/VSTs eigenlijk net zo. Ik merk alleen dat Massive nog wel elke keer de folder locatie scant. Super irritant en daardoor gebruik ik die VST amper meer.
Dit gaat meer over Reason, wat wel vreemd is dat ik hier vaker mensen over hoor klagen, maar ik dat zelf niet ervaar. Dat is misschien omdat ik mijn tracks 'self-contained' opsla. of gewoon alle files altijd op dezelfde plek heb staan, geen idee.

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Benieuwd naar het verschil in disk tussen @vlaaing peerd en @On_E ...

• On_E

On_E

Housemusic

vlaaing peerd schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:03:
[...]

Mijn ervaring is dat je maar 1 keer je sample folder hoeft te scannen, en als je je track saved wordt er ook niet meer om gevraagd.
In 13 kwam het regelmatig voor dat ik zin had om te jammen, maar na het opstarten al mijn sample folders weer ‘leeg’ waren en eerst weer gescand moesten worden. Soms duurde dat zo lang dat ik weer wat anders ging doen…

Als ik een bestaand project start zijn de gebruikte samples in Redrum e.d. gewoon ingeladen, maar als ik dan een nieuwe vanuit Redrum bv wil zoeken kom ik dus lege folders tegen. Bij een nieuw project hetzelfde.

In alle voorgaande versies die ik heb gehad (sinds 5) nooit last van gehad.

Folders staan ook altijd op dezelfde plek, locatie of namen wijzig ik niet. Heb trouwens een 1 TB SSD in een 2020 Asus ROG Strix laptop.

[ Voor 24% gewijzigd door On_E op 14-05-2026 09:56 ]

• KlaasjeNL
Inmiddels weer wat verder met mijn piratenliedje. Hans Zimmer meet nu steeds meer Vangelis... :+

Piratenliedje op Soundcloud

NB: Iemand tips voor het embedden van Soundcloud? Lukte eerst altijd, maar er lijkt iets te zijn gewijzigd in de wijze waarop UBB-codes worden gebruikt op Tweakers? 8)7

• DNN!S
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:18
KlaasjeNL schreef op zondag 17 mei 2026 @ 17:36:
NB: Iemand tips voor het embedden van Soundcloud? Lukte eerst altijd, maar er lijkt iets te zijn gewijzigd in de wijze waarop UBB-codes worden gebruikt op Tweakers? 8)7
Rechtsboven op Meer drukken en dan kiezen voor externe inhoud. Ze hebben dat nieuwe systeem nu overal aangezet. Kwam er zelf achter omdat [quote] enzo het nu ook niet meer doen.

[ Voor 14% gewijzigd door DNN!S op 17-05-2026 18:31 ]

• OrbNL
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 29-05 14:15
On_E schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 09:48:
[...]

In 13 kwam het regelmatig voor dat ik zin had om te jammen, maar na het opstarten al mijn sample folders weer ‘leeg’ waren en eerst weer gescand moesten worden. Soms duurde dat zo lang dat ik weer wat anders ging doen…
Settings al doorgespit? Toch raar dat dit nu opeens zo is en hoe fijn als je met ergens 1 vinkje dit oplost 👌

• On_E

On_E

Housemusic

OrbNL schreef op zondag 17 mei 2026 @ 22:18:
[...]

Settings al doorgespit? Toch raar dat dit nu opeens zo is en hoe fijn als je met ergens 1 vinkje dit oplost 👌
Wel eens gedaan ja, maar goede tip om daar in ieder geval nog eens goed naar te kijken.

Voorlopig ben ik bezig met de MPC workflow te leren, met het vakantiegeld in aantocht overstag gegaan en de Live 3 aangeschaft. De MPC bible erbij gehaald en druk met alle lessen. Heb sinds donderdag meer uren in muziek maken gestopt dan in het hele jaar ervoor dus tot nu toe een goede keuze geweest. :)

Supertof apparaat!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
MPC bible met lessen? Tel me more 😎

• On_E

On_E

Housemusic

Yalopa schreef op maandag 18 mei 2026 @ 15:45:
MPC bible met lessen? Tel me more 😎
https://www.mpc-samples.com/product.php/268/mpc-bible/

Ik kan bevestigen dat het echt een top ‘tutorial’ is.

• franssie

franssie

Save the albatross

Weet iemand ook een vergelijkbare (ook in prijs?) cursus voor Logic Pro? YT staat er natuurlijk mee vol mee maar ik zoek iets interactiefs waar ik dus zelf met Logic Pro kan spelen. Het dat in een opwelling gekocht maar is wel wat complexer dan GarageBand :P

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Voor logic kan ik volgende aanraden

het YouTube kanaal van musictechhpguy: https://m.youtube.com/@MusicTechHelpGuy?ra=m

Een paar maanden groove3 abonnement

Als je specifieke vragen hebt is er dit forum: https://www.logicprohelp.com/forums/

uiteraard, als je hier een Logic vraag plaatst, ga ik proberen helpen

• On_E

On_E

Housemusic

Met hulp van de gratis 400 Splice credits die je bij de MPC krijgt aardig wat samples gedownload en nu best een lekkere beat van 16 bars. :)

https://streamable.com/zd3vht

Mooi spul!

• PdeBie
On_E schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 21:36:
Met hulp van de gratis 400 Splice credits die je bij de MPC krijgt aardig wat samples gedownload en nu best een lekkere beat van 16 bars. :)

Mooi spul!
Moby vibes krijg ik erbij. Nu uitwerken naar een track.

• On_E

On_E

Housemusic

PdeBie schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 09:07:
[...]

Moby vibes krijg ik erbij. Nu uitwerken naar een track.
Ja ga ik zeker doen!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Dit soort muziek is natuurlijk waar een MPC voor gemaakt is (of was het omgekeerd?). benieuwd waar je gaat eindigen:

De bible blijkt een boek te zijn. Had misschien wel op filmpjes gehoopt. Toch maar ff aanschaffen

• vlaaing peerd
nieuws: Spotify laat betalende gebruikers AI-gegenereerde remixes en covers maken

Om afentoe AI muziek weer's in de discussie te betrekken, wat denken jullie:

- Ja this is the way! (insert mandalorian meme)

- mwoa ik wordt nogal werkeloos zo

De lol voor mij zit 'm juist in het klloien met instrumenten en knopjes, al moet ik zeggen dat AI mastering tools dan wel weer een stuk werk uit handen nemen.

Tegelijkertijd betekent dat mastering als side-skill, waar ik eigenlijk beter in wil worden, nu veel minder van opsteek.

• vlaaing peerd
On_E schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 21:36:

Mooi spul!
Oh jammer, heb je 'm alweer offline gehaald?

• On_E

On_E

Housemusic

vlaaing peerd schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 12:13:
[...]

Oh jammer, heb je 'm alweer offline gehaald?
Geen streamable account dus verdwijnt ie na paar dagen. Er komt ooit nog wel een SoundCloud linkje naar een hele track. ;)

• apNia

apNia

vlaaing peerd schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 12:12:
nieuws: Spotify laat betalende gebruikers AI-gegenereerde remixes en covers maken

De lol voor mij zit 'm juist in het klloien met instrumenten en knopjes, al moet ik zeggen dat AI mastering tools dan wel weer een stuk werk uit handen nemen.

Tegelijkertijd betekent dat mastering als side-skill, waar ik eigenlijk beter in wil worden, nu veel minder van opsteek.
Ik word echt een partij verdrietig van AI gegenereerde muziek. Over het algemeen is m'n gevoel bij AI heel erg mixed. Bottomline voor mij is dat als het creatieve uitingen zijn, die mensen al sinds jaar en dag zelf maken, dan vind ik het vrij weinig toevoegen. Dat wilt zeggen het maken van muziek of het maken van tekeningen. Als ze gewoon dingen namaken van mensen, dan ben ik er niet zo over te spreken. Want dan presenteer je mij iets wat ik al ken, zonder de intentie of emotie erbij. Dus in die zin is het voor mij een mindere vorm dan het origineel. Dat gezegd hebbende, ik ben wel weer erg gecharmeerd van video creaties die gemaakt worden met behulp van AI. Ik ben er niet helemaal uit waarom, maar ik denk omdat het een nieuwe stroming aanboort.

• DNN!S

Toevallig hadden ze er deze week op 538 er een gesprek over met Douwe Bob. Die vertelde het al heel veel te gebruiken en dagelijks met Suno aan de gang te zijn voor zijn nieuwe muziek en demo’s. Hij moest hard lachen van het tegen argument dat artiesten er tegen zijn, want iedereen die zegt het niet te gebruiken liegt was ie wel heel stellig in….

• apNia

apNia

DNN!S schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 14:52:
[...]

Toevallig hadden ze er deze week op 538 er een gesprek over met Douwe Bob. Die vertelde het al heel veel te gebruiken en dagelijks met Suno aan de gang te zijn voor zijn nieuwe muziek en demo’s. Hij moest hard lachen van het tegen argument dat artiesten er tegen zijn, want iedereen die zegt het niet te gebruiken liegt was ie wel heel stellig in….
Ik vind dat best een storend idee. Maar misschien ben ik gewoon keihard aan het autisten hoor.

• franssie

franssie

Save the albatross

apNia schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 15:05:
[...]

Ik vind dat best een storend idee. Maar misschien ben ik gewoon keihard aan het autisten hoor.
Ik ook, al kan ik me voorstellen, want luiheid overwint vaak, dat als je een catchy gitaar stukje hebt, het wel erg makkelijk is om er even een strijkje en een blazer naast te zetten als opvulling.

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Inhoudelijk op het Spotify verhaal. Ik moet het niet gebruiken en ik wil het niet in mijn feed.

Ai in het algemeen, professioneel kan ik mijn job niet meer voorstellen zonder AI. Maar mijn job is geen kunst maken, dus das een ander verhaal. In muziek en kunst gaat het z’n plaats krijgen, net zoals compjoeters hun plaats in muziek gekregen hebben, daar gaat discussie, debat en verzet mee gemoeid gaan, maar dat is niet meer tegen te houden. Ook de elektrische guitar was ooit een no go zone.

Dit gezegd zijnde er is nog steeds plek voor muzikanten die enkel met hun acoustic instrumenten muziek maken, dus dat evenwicht wordt wel gevonden

• apNia

apNia

Yalopa schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 16:10:
Ai in het algemeen, professioneel kan ik mijn job niet meer voorstellen zonder AI. Maar mijn job is geen kunst maken, dus das een ander verhaal.
offtopic:
Programmeur toevallig ook? Ik werk zelf voor grote Playstation titels, dus godzijdank geen AI aan te pas bij het coden. Allemaal proprietary code bases.

[ Voor 5% gewijzigd door apNia op 22-05-2026 16:27 ]

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Neen geen programmeur. Eerder technical sales. (Dus ik lees mij ai output na)

• vlaaing peerd
Yalopa schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 16:10:
Inhoudelijk op het Spotify verhaal.
Ik heb geen Spotify, dus gelukkig gaat die ellende aan me voorbij.

Dat rijmt ook nog.

• On_E

On_E

Housemusic

Stream George Hefner - Join it Up by George Hefner | Listen online for free on SoundCloud

Nou daar is dan mijn 1e draft van mijn eerste track op de MPC.
Misschien voeg ik er nog wat aan toe, misschien ook niet, ik vind m nu al leuk iig. :)

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23:04

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Ik zie zo'n functionaliteit in Spotify gewoon als entertainment voor de massa, net als bijvoorbeeld gaming dat is. Ik zou dat als hobby/underground/independend (take your pick) artiest niet als een bedreiging zien. Uiteindelijk verwacht ik (aanname) dat het merendeel van de entertainment voor de massa ai gegenereerd gaat zijn. Net zoals de massa nu naar populaire artiesten als Taylor Swift of Beyoncé luistert en de echte muziekfan naar de Sleaford Mods of Flowdan.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

• franssie

franssie

Save the albatross

Dwarlorf schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 16:28:
[...]

Ik zie zo'n functionaliteit in Spotify gewoon als entertainment voor de massa, net als bijvoorbeeld gaming dat is. Ik zou dat als hobby en/underground/independend (take your pick) artiest niet als een bedreiging zien. Uiteindelijk verwacht ik (aanname) dat uiteindelijk het merendeel van de entertainment voor de massa ai gegenereerd gaat zijn. Net zoals de massa nu naar populaire artiesten als Taylor Swift of Beyoncé luistert en de echte muziekfan naar de Sleaford Mods of Flowdan.
Wel een goed punt, als ik naar sommige vrienden kijk die alleen van die Ibiza lounge muzak luisteren, dat kan inderdaad prima via AI. Echte muziek is dat toch al niet, echte muziek is kunst dus kan een emotie oproepen.

• DNN!S
franssie schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 16:33:
[...]

Echte muziek is dat toch al niet, echte muziek is kunst dus kan een emotie oproepen.
En Ibiza house is geen muziek en kan geen emotie oproepen? Dan heb je de verkeerde muziek geluisterd, of gewoon een slechte smaak.

• franssie

franssie

Save the albatross

DNN!S schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 16:39:
[...]

En Ibiza house is geen muziek en kan geen emotie oproepen? Dan heb je de verkeerde muziek geluisterd, of gewoon een slechte smaak.
Laten we het dan maar op een andere smaak houden :p

Edit en ik had het niet over house, maar de muzak variant ... Van die 100001 in een dozijn liedjes

[ Voor 14% gewijzigd door franssie op 23-05-2026 17:01 ]

• OrbNL
franssie schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 16:33:
[...]

Wel een goed punt, als ik naar sommige vrienden kijk die alleen van die Ibiza lounge muzak luisteren, dat kan inderdaad prima via AI. Echte muziek is dat toch al niet, echte muziek is kunst dus kan een emotie oproepen.
De ‘echte’ muzikant die alles wat electronisch is afdoet als geen echte muziek is ook zo’n heerlijk stereotype 😂
#hokjesdenken 👯

• franssie

franssie

Save the albatross

OrbNL schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 17:37:
[...]

De ‘echte’ muzikant die alles wat electronisch is afdoet als geen echte muziek is ook zo’n heerlijk stereotype 😂
#hokjesdenken 👯
Wat een lange tenen hebben jij en anderen. Niets mis met electronische muziek. Met echte instrumenten kan je ook muzak (liftmuziek) maken helaas, en dat vind ik ook geen muziek. Ik denk niet in hokjes. Ben metalhead, acidhead, jazzfan, hip-hop liefhebber etc.
Enne, het ging over AI gegenereerde muziek, niet over electrische muziek :?

• OrbNL
franssie schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 17:44:
[...]

Wat een lange tenen hebben jij en anderen. Niets mis met electronische muziek. Met echte instrumenten kan je ook muzak (liftmuziek) maken helaas, en dat vind ik ook geen muziek. Ik denk niet in hokjes. Ben metalhead, acidhead, jazzfan, hip-hop liefhebber etc.
Enne, het ging over AI gegenereerde muziek, niet over electrische muziek :?
Ehm, jij begint met Ibiza lounche muziek is geen muziek. Dat je jezelf daarna gaat nuanceren is prima maar begin dan niet met zo’n statement 👍
Daarnaast is de hele toon van iig mijn bericht alles behalve lange tenen, ik vind het wel vermakelijk en een mooi excuus om ook ff wat te zeggen 😁

Enfin, AI muziek, met een prompt binnen 30 seconden een compleet nummer laten genereren maakt je m.i. absoluut geen muzikant of producer.
Neemt niet weg dat ik AI muziek wel erg goed kan vinden inclusief emotie

• franssie

franssie

Save the albatross

@OrbNL muzak schreef ik. Niet muziek. Laten we het er op houden dat smaken gelukkig verschillen :+

[ Voor 19% gewijzigd door franssie op 23-05-2026 18:27 ]

• OrbNL
Kennissen van mij hebben onderstaand nummer gemaakt. Woord voor woord hun eigen text, hun eigen melodie, bassline, songstructure, alles.
Ze hebben 2 minuten audio geüpload en AI de zang laten maken. Vervolgens dat weer in stukken geknipt en in hun eigen audio geplakt.

In hoeverre is dit naar jullie idee en smaak echte of nep muziek?

https://open.spotify.com/track/6ybioWnHu9sdmky7AU0KeC

• OrbNL
franssie schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 18:25:
@OrbNL muzak schreef ik. Niet muziek. Laten we het er op houden dat smaken gelukkig verschillen :+
Wel jammer dat je nu zo empathisch doet, haalt veel te veel de angel eruit 👌😁👍

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 00:33

ricardo246

Life's what you make it!

On_E schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 13:43:
Stream George Hefner - Join it Up by George Hefner | Listen online for free on SoundCloud

Nou daar is dan mijn 1e draft van mijn eerste track op de MPC.
Misschien voeg ik er nog wat aan toe, misschien ook niet, ik vind m nu al leuk iig. :)
Leuke track! Ik hou wel van de flow..
Laat de track eens effe liggen (paar weekjes / maand of zo) en kom dan nog eens terug.
Als ik in een nummer zit, dan wil ik wel eens blind worden, en als ik er even niet meer aan geprutst heb, dan krijg ik andere (en soms betere) inzichten. (dat gezegd hebbende, zou ik eigenlijk alles wat ik maak, na x tijd over willen doen, ik ben echt nooit tevreden).

Al even niet gepost hier, dus even her-introduceren:
https://soundcloud.com/d_l_m
Ik ben niet vies van een sample (ik kan niet zingen, dus zowieso alle zang koop ik in), geen AI in mijn muziek (behalve de grafische beelden van singles / albums).
Ik ben verre van een goede artiest, maar vindt het freubelen met muziek heerlijk.

I have no special talent. I am only passionately curious.

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Graag elkaar nu weer met rust laten over wat wel/geen muziek is. Het is een kwestie van smaak en geen harde waarheid.

• vlaaing peerd
ricardo246 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 20:14:
[...]
Laat de track eens effe liggen (paar weekjes / maand of zo) en kom dan nog eens terug.
Mag op een tegeltje.

Dat is eigenlijk altijd wel een goede tip. Als je duizend keer overnieuw die track hebt geluisterd ben je meestal niet zo objectief meer. Even afstand nemen is dan altijd goed.

• DNN!S
Regelen we…..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-0TwC-JqJ848k_9ayp3WDakmQAU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aVh1NwEEtRYYcqmwyM0IIIdZ.png?f=fotoalbum_large

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-05 14:25

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

• franssie

franssie

Save the albatross

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Het is een Virtal Analog, dus de sound engine is software. Zonder knoppen of toetsen doet het ook niet echt aan hardware denken, en eigenlijk kan je er niets mee zonder PC.

Maar leuk, want een knutselaar kan hier ongetwijfeld de knoppen voor bouwen en dan wordt het wel bruikbaar zonder PC

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Yalopa schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 20:42:
Dit soort muziek is natuurlijk waar een MPC voor gemaakt is (of was het omgekeerd?). benieuwd waar je gaat eindigen:

De bible blijkt een boek te zijn. Had misschien wel op filmpjes gehoopt. Toch maar ff aanschaffen
Nog geen seconde spijt van gehad, zeer goeie uitleg...

• PdeBie
https://schatkamer.beelde...muziek-door-tom-dissevelt

Hebben we het toch een stuk makkelijker tegenwoordig :D

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 00:33

ricardo246

Life's what you make it!

Dus, dan hier ook maar eens met de billen bloot:
Lastig nummer, DnB is (IMHO) timing, timing en timing. Voor mijn gevoel is het nummer te kort, maar ik kon er niets bij maken wat werkte...... (dat hikje op 11 seconden, daar wordt naar gekeken :F )
Meer van mij Hier of Hier
Feedback is welkom. Een van mijn lessons learned is dat ik nogal zwaar leunde op Compressor / Limiter in mijn af-mix fase (vooral de voorgaande nummers heb ik zo "verprutst" of minder dynamisch laten klinken). Deze ademt wat meer..... :henk

[ Voor 19% gewijzigd door ricardo246 op 31-05-2026 23:59 ]

I have no special talent. I am only passionately curious.

Pagina: 1 ... 37 38 Laatste

Let op:
Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies. Daarvoor hebben we Beeld en geluid koopadvies