How to become a Producer - Deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 36 37 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:15
NLxAROSA schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:06:
Zou op zich niet veel werk moeten zijn als je dat met je masterfader (dus na ALLES) doet (afmixen op -6db is dan hetzelfde als afmixen op -3db en daarna ALLES 3db omlaag), maar los daarvan hou ik het ook altijd op hetzelfde niveau. Ook vanwege consistentie over tracks heen, gainstaging, etc. Alles wordt makkelijker als je de niveaus precies weet en gelijk houdt.
Mijn ervaring is dat dit echt onderschat wordt. Even de master 6db omlaag en klaar. Ik heb oprecht gemerkt dat tracks anders kunnen klinken als je alle channels met 1 fader omlaag zet. Wat dan beter werkt is dat je als je begint bijv. een lege template maakt met op alle mixer channels een volume plugin die je bijv. op -6dB kan zetten. Maar het beste is en blijft gewoon vanaf start project je gainstaging in de gaten houden. Bij alles wat je toevoegt, groot of klein. Dat kan directe impact hebben op je overal mix. En soms kom je dan ook tot de conclusie dat een onderdeel eigenlijk niks toevoegt en je dus moet verwijderen.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• MeesterBas
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

MeesterBas

3 in de rij, kassa erbij

Plus het voordeel van op iedere track/channel een gain plugin plaatsen, is dat je de gain zo kunt aanpassen dat je alle faders op een normaal niveau kunt houden. Scheelt veel gedoe met luide inputs (of samples 😉) tijdens het mixen.

Runner-up Community Awards 2025 - Hoogst gewaardeerde forumpost

• Juancho
Ook dat, het werkt gewoon niet voldoende om simpelweg de master wat DB omlaag te slingeren. Dat heeft gewoon direct effect op je track.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20:48
Juancho schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:43:
[...]

Ik heb oprecht gemerkt dat tracks anders kunnen klinken als je alle channels met 1 fader omlaag zet.
Dat is vrij logisch, want je dynamics passen erop aan en je FX Send stuurt ineens een zachter signaal, dus je krijgt ook een andere Return.

Heel erg merkbaar bij reverb en dynamics.

• NLxAROSA
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Juancho schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:43:
[...]

Mijn ervaring is dat dit echt onderschat wordt. Even de master 6db omlaag en klaar. Ik heb oprecht gemerkt dat tracks anders kunnen klinken als je alle channels met 1 fader omlaag zet.
Maar dat lijkt me nogal logisch omdat je dan voor je mix/master bus en je sends zit. Dus die gaat anders reageren. Maar je HELE track harder of zachter zetten heeft nul effect.

Als ik jouw track hier draai en het volume zachter zet verandert dat echt niks aan de track. Dat is nl. exact hetzelfde, alleen zachter.
vlaaing peerd schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 16:59:
[...]

Dat is vrij logisch, want je dynamics passen erop aan en je FX Send stuurt ineens een zachter signaal, dus je krijgt ook een andere Return.

Heel erg merkbaar bij reverb en dynamics.
Inderdaad. Maar een hele track harder/zachter zetten is exact hetzelfde als wanneer je dat op je stereo/telefoon/computer doet. Verandert niets aan de track.

Weet niet hoe bij andere DAWs zit, maar in Ableton kan ik de master qua volume post FX nog naar beneden/omhoog zetten, na alle effecten, maar voor de master fader. Dat verandert ALLEEN het eindvolume, verder niets.

Faders gebruik ik overigens eigenlijk nooit in de DAW maar altijd utility/gain plugin.

[ Voor 39% gewijzigd door NLxAROSA op 14-04-2026 17:40 ]

• MeesterBas
  • Niet online

MeesterBas

3 in de rij, kassa erbij

Wat ik vervolgens als rookie niet begrijp, is waarom je stereo out clipped, ondanks dat ik al mijn tracks afzonderlijk ruim onder 0 db heb afgeregeld.

Cumuleren de db's wanneer bijvoorbeeld de baslijn en kick in hetzelfde frequentiebereik aan het spelen zijn (ook al heb je een sidechain op je baslijn naar de kick)?

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Ja dat doen ze idd (ze kunnen elkaar trouwens ook opheffen)

[ Voor 53% gewijzigd door Yalopa op 14-04-2026 17:58 ]

You don't need eyes to see, you need vision

• MeesterBas
  • Niet online

MeesterBas

3 in de rij, kassa erbij

Yalopa schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 17:57:
Ja dat doen ze idd (ze kunnen elkaar trouwens ook opheffen)
Ook met een sidechain erop?

• Juancho
NLxAROSA schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 17:00:
[...]
Maar dat lijkt me nogal logisch omdat je dan voor je mix/master bus en je sends zit. Dus die gaat anders reageren. Maar je HELE track harder of zachter zetten heeft nul effect.

Als ik jouw track hier draai en het volume zachter zet verandert dat echt niks aan de track. Dat is nl. exact hetzelfde, alleen zachter.

[...]

Inderdaad. Maar een hele track harder/zachter zetten is exact hetzelfde als wanneer je dat op je stereo/telefoon/computer doet. Verandert niets aan de track.

Weet niet hoe bij andere DAWs zit, maar in Ableton kan ik de master qua volume post FX nog naar beneden/omhoog zetten, na alle effecten, maar voor de master fader. Dat verandert ALLEEN het eindvolume, verder niets.

Faders gebruik ik overigens eigenlijk nooit in de DAW maar altijd utility/gain plugin.
Ik heb het natuurlijk over de track in je daw. Niet de uiteindelijke WAV file want idd, als je die afspeelt en het volume harder/zachter zet maakt het niks uit 😏

• Juancho
MeesterBas schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 17:59:
[...]

Ja, maar de kick, sub en midbasses zitten dan ook normaliter elkaar niet in de weg . Gebruik je SPAN? Dat is een gratis visualiser/meter die je laat zien waar welk geluid zit in je frequentie gebiedt. Vechten ze voor ruimte? Dan weet je wat je moet doen.

Kick & basses zijn echt de foundation in trance/progressive maar ook techno. Als dat niet lekker zit heeft verder gaan met andere elementen 0 waarde.

• MeesterBas
  • Niet online

MeesterBas

3 in de rij, kassa erbij

SPAN staat nu op mijn lijstje, tnx!

• NLxAROSA
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
[...]

Dat maakt niet uit.

Je moet het zo zien: mixen is optellen. (Is in code ook echt letterlijk zo). Dus als je twee tracks op 0dB hebt en die optelt kom je boven de 0dB uit. En hoe meer tracks, hoe lager ze individueel moeten om onder het niveau te blijven dat je voor je totale mix wil.

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:56
[...]

Ja. En dan heb je ook nog een term phase cancellation. Dat is als twee geluidsgolven tegenover elkaar staan. Dus kick golfje boven en sub golfje onder en voila. Geluid klinkt zachter ipv harder.

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
@MeesterBas
Gebaseerd op een (stok) oude versie van izotope maar bevat wel de basics die toepasbaar zijn zonder hun plugins

https://downloads.izotope...iples-Tips-Techniques.pdf

You don't need eyes to see, you need vision

• MeesterBas
  • Niet online

MeesterBas

3 in de rij, kassa erbij

NLxAROSA schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 18:37:
[...]

Dat maakt niet uit.

Je moet het zo zien: mixen is optellen. (Is in code ook echt letterlijk zo). Dus als je twee tracks op 0dB hebt en die optelt kom je boven de 0dB uit. En hoe meer tracks, hoe lager ze individueel moeten om onder het niveau te blijven dat je voor je totale mix wil.
Bedankt!

• MeesterBas
  • Niet online

MeesterBas

3 in de rij, kassa erbij

Yalopa schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 18:50:
@MeesterBas
Gebaseerd op een (stok) oude versie van izotope maar bevat wel de basics die toepasbaar zijn zonder hun plugins

https://downloads.izotope...iples-Tips-Techniques.pdf
Leesvoer, thanks!

• MeesterBas
  • Niet online

MeesterBas

3 in de rij, kassa erbij

PdeBie schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 18:43:
[...]

Ja. En dan heb je ook nog een term phase cancellation. Dat is als twee geluidsgolven tegenover elkaar staan. Dus kick golfje boven en sub golfje onder en voila. Geluid klinkt zachter ipv harder.
Yes, leve de ANC headsets! _/-\o_

• PdeBie
MeesterBas schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 18:33:
SPAN staat nu op mijn lijstje, tnx!
Weet niet welke DAW je gebruikt, maar in FL studio kan je op de "Current" mixer track ook plugins zetten. Daar zet ik altijd Span op, zodat ik van elke mixer track kan zien wat er gebeurt, zonder dat ik de rest hoef te muten.

Ow en:

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20:48
NLxAROSA schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 18:37:
[...]

Dat maakt niet uit.

Je moet het zo zien: mixen is optellen. (Is in code ook echt letterlijk zo). Dus als je twee tracks op 0dB hebt en die optelt kom je boven de 0dB uit.
Ja in dit geval moet je dus niet meten vanaf de nullijn, maar het uitgebrachte aantallen dB bij elkaar optellen, en elke 6dB meer is ongeveer 2x harder, dus dat telt logaritmisch erg snel op.

• PdeBie
vlaaing peerd schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 20:48:
[...]

Ja in dit geval moet je dus niet meten vanaf de nullijn, maar het uitgebrachte aantallen dB bij elkaar optellen, en elke 6dB meer is ongeveer 2x harder, dus dat telt logaritmisch erg snel op.
6dB? 3 toch?

• MeesterBas
  • Niet online

MeesterBas

3 in de rij, kassa erbij

PdeBie schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 20:38:
[...]

Weet niet welke DAW je gebruikt, maar in FL studio kan je op de "Current" mixer track ook plugins zetten. Daar zet ik altijd Span op, zodat ik van elke mixer track kan zien wat er gebeurt, zonder dat ik de rest hoef te muten.

Ow en:
[YouTube: How To Mix With a Spectrum Analyser - SPAN Tutorial]
Logic Pro... Ik weet niet wat je bedoelt met current mixer track, aangezien ik FL niet ken. Is dat een extra strip die info laat zien van je -eeeeuh- current strip?

Bedankt voor de YT-link!

Pagina: 1 ... 36 37 Laatste

Let op:
Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies. Daarvoor hebben we Beeld en geluid koopadvies