Mijn ervaring is dat dit echt onderschat wordt. Even de master 6db omlaag en klaar. Ik heb oprecht gemerkt dat tracks anders kunnen klinken als je alle channels met 1 fader omlaag zet. Wat dan beter werkt is dat je als je begint bijv. een lege template maakt met op alle mixer channels een volume plugin die je bijv. op -6dB kan zetten. Maar het beste is en blijft gewoon vanaf start project je gainstaging in de gaten houden. Bij alles wat je toevoegt, groot of klein. Dat kan directe impact hebben op je overal mix. En soms kom je dan ook tot de conclusie dat een onderdeel eigenlijk niks toevoegt en je dus moet verwijderen.NLxAROSA schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:06:
Zou op zich niet veel werk moeten zijn als je dat met je masterfader (dus na ALLES) doet (afmixen op -6db is dan hetzelfde als afmixen op -3db en daarna ALLES 3db omlaag), maar los daarvan hou ik het ook altijd op hetzelfde niveau. Ook vanwege consistentie over tracks heen, gainstaging, etc. Alles wordt makkelijker als je de niveaus precies weet en gelijk houdt.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio