How to become a Producer - Deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 35 36 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• MeesterBas
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

MeesterBas

3 in de rij, kassa erbij

Ik ben benieuwd wat jullie van mijn eerste -zo goed als- afgeronde track ‘Rave Madness’ (acid techno) vinden.

Sinds januari dit jaar heb ik Logic Pro op mijn Mac, aangezien ik altijd al eens muziek heb willen maken. Probleem is echter dat ik 1) geen basiskennis muziek heb 2) dus ook niet piano of een ander instrument kan spelen 3) ik niet bijzonder creatief ben 4) niet veel geduld heb 5) en eigenlijk ook niet veel tijd

Het steekt me dat ik voor melodie/synths afhankelijk ben van samples. Ik heb een e-book basis muziekkennis gekocht, kijk veel tutorials, etc., maar tegelijkertijd weet ik dat muzikaliteit niet snel te ontwikkelen is. Ik heb ook totaal geen haast. Het gehele proces van ontdekken, leren en een ‘muziekstuk’ maken vind ik fantastisch. En daar gaat het mij om; plezier hebben en niks moeten. Mijn stip aan de horizon is het maken van een trance track, maar qua kennis en vaardigheden is dat nog zeer ver weg.

Wat betreft deze track ben ik -uiteraard- nog niet tevreden, maar ik durf de track al wel met jullie te delen en feedback te vragen. Ik heb gewoonweg niet genoeg tijd gehad om nog een paar keer goed voor Logic te gaan zitten.

Ikzelf ben niet blij met de intro (te lang en saai), denk dat er wat teveel hoog in de track zit, denk dat de risers wat rauwer mogen, vind de kick niet diep genoeg, vind dat hier en daar wat claps en hi hats op de verkeerde plaats staan, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Toch geniet ik ervan als ik naar de track luister, qua sound en het idee dat ikzelf dit heb geproduceerd. Van masteren heb ik nog geen verstand. Zoals gezegd; ik heb nog veel te leren (en dat maakt het juist leuk).

Jullie oprechte feedback wordt gewaardeerd!

-Edit- (nieuwe URL): intro ingekort, geschoven met hi hats en claps, EQ getweakt
https://on.soundcloud.com/bQYA8QwOhBzdpuBf3H

[ Voor 3% gewijzigd door MeesterBas op 11-04-2026 22:49 ]

Runner-up Community Awards 2025 - Hoogst gewaardeerde forumpost

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:35
MeesterBas schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 14:50:
Ik ben benieuwd wat jullie van mijn eerste -zo goed als- afgeronde track ‘Rave Madness’ (acid techno) vinden.

Sinds januari dit jaar heb ik Logic Pro op mijn Mac, aangezien ik altijd al eens muziek heb willen maken. Probleem is echter dat ik 1) geen basiskennis muziek heb 2) dus ook niet piano of een ander instrument kan spelen 3) ik niet bijzonder creatief ben 4) niet veel geduld heb 5) en eigenlijk ook niet veel tijd

Het steekt me dat ik voor melodie/synths afhankelijk ben van samples. Ik heb een e-book basis muziekkennis gekocht, kijk veel tutorials, etc., maar tegelijkertijd weet ik dat muzikaliteit niet snel te ontwikkelen is. Ik heb ook totaal geen haast. Het gehele proces van ontdekken, leren en een ‘muziekstuk’ maken vind ik fantastisch. En daar gaat het mij om; plezier hebben en niks moeten. Mijn stip aan de horizon is het maken van een trance track, maar qua kennis en vaardigheden is dat nog zeer ver weg.

Wat betreft deze track ben ik -uiteraard- nog niet tevreden, maar ik durf de track al wel met jullie te delen en feedback te vragen. Ik heb gewoonweg niet genoeg tijd gehad om nog een paar keer goed voor Logic te gaan zitten.

Ikzelf ben niet blij met de intro (te lang en saai), denk dat er wat teveel hoog in de track zit, denk dat de risers wat rauwer mogen, vind de kick niet diep genoeg, vind dat hier en daar wat claps en hi hats op de verkeerde plaats staan, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Toch geniet ik ervan als ik naar de track luister, qua sound en het idee dat ikzelf dit heb geproduceerd. Van masteren heb ik nog geen verstand. Zoals gezegd; ik heb nog veel te leren (en dat maakt het juist leuk).

Jullie oprechte feedback wordt gewaardeerd!

https://on.soundcloud.com/Wo78d4UuNOvjPKaSMH
Wat bedoel je precies met "afhankelijk van samples"? Als je er een MIDI keyboardje van een paar tientjes aanhangt kun je toch gewoon wat melodieen of accoorden inspelen? Desnoods teken je ze met de muis in? Als het maar goed klinkt dan is het goed.... zowel Logic Pro als Garageband hebben gewoon synths aan boord die je kunt gebruiken voor je melodieen etc.

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:46
Dit:
MeesterBas schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 14:50:
Het steekt me dat ik voor melodie/synths afhankelijk ben van samples.
En dit:
denk dat er wat teveel hoog in de track zit, denk dat de risers wat rauwer mogen, vind de kick niet diep genoeg, vind dat hier en daar wat claps en hi hats op de verkeerde plaats staan, en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Kan natuurlijk met elkaar te maken hebben.

Als je niet zelf synths aanstuurt, dan heb je maar beperkte controle over het geluid (van samples). Ik ben het eens met hierboven, met een midi keyboard zul je makkelijk handig worden met zelf melodieen maken.

Maar leuk dat je je track hier deelt, ik zal bij thuiskomst even gaan luisteren en feedback geven!

• MeesterBas
  • Niet online

MeesterBas

3 in de rij, kassa erbij

Ik heb een Akai MPK Mini. En ik heb al wel wat gestoeid met de piano roll, maar ik heb nog niet de gelegenheid gehad om zelf akkoorden (en progressions) te maken. En aangezien ik ongeduldig ben (ik wil snel resultaat zien) en niet al teveel tijd heb, is het dan makkelijk om terug te vallen op samples.

[ Voor 30% gewijzigd door MeesterBas op 11-04-2026 19:20 ]

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Je intro is idd te lang, ook het volgende deel duurt wat lang. op 2:50 ongeveer begint het interessant te worden als de acid bass er inkomt. Laat die vroeger komen, want 2:52 is soms al een track. je buildup naar de drop rond 5 min is het beste stuk voor mij. vanaf dan moet het loskomen, al het voorgaande lijkt een intro naar dit moment. Helaas zijn we aan het eind van de track en komt het niet meer los..

Met samples bedoel je wellicht sample packs of reeds gemaakte loopjes? Dat geeft natuurlijk niet veel controle, maar het zorgt er wel voor dat je niet al teveel moet denken aan sound design, EQ, Compressors en al dat soort zwarte magie, en je je kan focussen op een heel belangrijk deel, het arrangement.... veel belangrijker dan het sound design.

Het is een tijdsintensieve hobby, maar een verdraaid leuke. Hopelijk laat je je niet ontmoedigen, er zijn hier zeker genoeg mensen die zoals jij:

1) geen basiskennis muziek hadden
2) dus ook niet piano of een ander instrument konden spelen
3) niet bijzonder creatief waren
4) niet veel geduld hebben
5) en eigenlijk ook niet veel tijd hebben

maar die er de tijd voor gemaakt hebben en nu wel all vakjes kunnen aftikken.. (ik kan nog steeds geen instrument spelen)

Als je logic vragen hebt:
https://www.youtube.com/@MusicTechHelpGuy. heeft heel goeie tutorials
https://www.logicprohelp....orum/12-music-production/ goed forum, met behulpzame mensen

of vraag hier, ik ken ook wel wat van logic

[ Voor 14% gewijzigd door Yalopa op 11-04-2026 19:27 ]

You don't need eyes to see, you need vision

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:41
Wat is er leuk aan produceren als je samples gebruikt voor je baselines, pads, leads etc? In mijn ogen ben je dan helemaal niet aan het produceren maar gewoon kant en klare brokjes aan elkaar proberen te knopen.

Maar misschien begrijp het sample verhaal niet goed van hem. Ik gebruik bijv ook wel samples maar dan vooral atmos dingetjes, percussie dingetjes (die ik vaak nog wel weer tweaks door te cutten of effecten erop etc). Maar no way dat ik een complete melodie uit een sample pack gebruik. Dan heb je letterlijk 0 controle.

Niet verkeerd bedoeld maar geen tijd vind ik eigenlijk een slap argument als je aan de andere kant de ambitie/droom hebt een eigen trance track te willen maken. Zonder te leren, oefenen, fouten maken en daar weer van leren kom je sowieso nergens. Ookal heb je beperkte tijd, besteed het dan nuttig en slim. Dat is de tip die ik eigenlijk iedere beginner gelijk geef. Heb je 2 uurtjes in de avond? Ga niet denken dat je een halve track kan maken in die tijd. Wees slim en geef jezelf 1 doel mee. Bijv. Vanavond focus ik me op het leren van de kick en bass. Niks meer, niks minder.

[ Voor 35% gewijzigd door Juancho op 11-04-2026 21:09 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:33
Welkom @MeesterBas! Ik ben ook nog een beginner in muziekproductie (al heb ik wel een muzikaal verleden), maar ben net als jij nu de beginselen van het vak aan het leren.

Ik geef toe, ze zijn streng in dit topic ;) , maar het is allemaal goed bedoeld en ik heb er een heleboel van geleerd :)
Als ik tracks van een jaar geleden terugluister en wat ik nu maak, dan zit er al een hele verbetering in.
Het is nog verre van de kwaliteit die ik wil, maar ik leer steeds meer foefjes en trucjes die de professionals ook gebruiken.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:32

franssie

Save the albatross

@MeesterBas na 8 maten van de intro zou ik gelijk naar 2:40 gaan. heel raar maar hoe verder in de track, hoe wolliger/doffer het lijkt te gaan klinken (po mijn hoofdtelefoon). Heb je daar eeb bepaald effect gebruikt?

edit: verder gewoon blijven doorklooien, ik zit nog meer in het geluidjes stadium en wat pingelen dan dat ik een nummer ga maken (maar ik kon uit de gitaarhoek en dat is wat anders dan EDM natuurlijk).
Heb dezelfde Akai overigens, en een focusrite 2i2 maar die laatste heb je waarschijnlijk niet nodig (audio in en out)

[ Voor 42% gewijzigd door franssie op 11-04-2026 21:49 ]

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• MeesterBas
  • Niet online

MeesterBas

3 in de rij, kassa erbij

Yalopa schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 19:23:
Je intro is idd te lang, ook het volgende deel duurt wat lang. op 2:50 ongeveer begint het interessant te worden als de acid bass er inkomt. Laat die vroeger komen, want 2:52 is soms al een track. je buildup naar de drop rond 5 min is het beste stuk voor mij. vanaf dan moet het loskomen, al het voorgaande lijkt een intro naar dit moment. Helaas zijn we aan het eind van de track en komt het niet meer los..

Met samples bedoel je wellicht sample packs of reeds gemaakte loopjes? Dat geeft natuurlijk niet veel controle, maar het zorgt er wel voor dat je niet al teveel moet denken aan sound design, EQ, Compressors en al dat soort zwarte magie, en je je kan focussen op een heel belangrijk deel, het arrangement.... veel belangrijker dan het sound design.

Het is een tijdsintensieve hobby, maar een verdraaid leuke. Hopelijk laat je je niet ontmoedigen, er zijn hier zeker genoeg mensen die zoals jij:

1) geen basiskennis muziek hadden
2) dus ook niet piano of een ander instrument konden spelen
3) niet bijzonder creatief waren
4) niet veel geduld hebben
5) en eigenlijk ook niet veel tijd hebben

maar die er de tijd voor gemaakt hebben en nu wel all vakjes kunnen aftikken.. (ik kan nog steeds geen instrument spelen)

Als je logic vragen hebt:
https://www.youtube.com/@MusicTechHelpGuy. heeft heel goeie tutorials
https://www.logicprohelp....orum/12-music-production/ goed forum, met behulpzame mensen

of vraag hier, ik ken ook wel wat van logic
Thanks voor de suggesties Yalopa! Daar kan ik wat mee. Ik heb de intro van de track gezien als een "DJ intro" en als trance track. Langzame opbouw van meerdere elementen, met wat later in de track de lead. Maar je hebt zeker een punt dat de acid baslijn naar voren kan! Ik ken inderdaad het YT-kanaal van Music Tech Help Guy. Ik ben begonnen aan zijn Logic Pro beginners guide. Het forum kende ik nog niet.

Wat @Juancho zich terecht hardop afvraagt klopt natuurlijk; wat is de lol van samples aan elkaar plakken? Nou, op dit moment is dat plezier groot. Maar ik realiseer mij ter dege dat het inderdaad niet volledig mijn eigen geluid is, als ik een melodie of baslijn uit een sample pack haal. Als ik volledig vanaf scratch zou moeten beginnen, dus sounddesign erbij, had ik al lang het bijltje erbij neergegooid. Natuurlijk heb ik Vital (Serum light) als plugin, en natuurlijk speel ik weleens met de piano roll of plugins. Maar op dit moment heb ik nog niet de vaardigheden om een track vanaf 0 te ontwerpen. Ik weet überhaupt waarschijnlijk nog geen 20% van wat Logic Pro allemaal kan. Dat betekent niet dat ik die vaardigheden van sound design etc. niet wil ontwikkelen, Juancho ;) Ik moet op dit moment kiezen tussen ontdekken, leren, vallen, opstaan en vooral plezier maken. En dat laatste lukt me heel goed en wil ik graag voortzetten. Stapje voor stapje...
PdeBie schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 21:17:
Welkom @MeesterBas! Ik ben ook nog een beginner in muziekproductie (al heb ik wel een muzikaal verleden), maar ben net als jij nu de beginselen van het vak aan het leren.

Ik geef toe, ze zijn streng in dit topic ;) , maar het is allemaal goed bedoeld en ik heb er een heleboel van geleerd :)
Als ik tracks van een jaar geleden terugluister en wat ik nu maak, dan zit er al een hele verbetering in.
Het is nog verre van de kwaliteit die ik wil, maar ik leer steeds meer foefjes en trucjes die de professionals ook gebruiken.
Bedankt PdeBie! Streng is helemaal niet erg :) Ik ben hier om te leren en te verbeteren. Heb jij iets aan je muzikaal verleden, nu je bezig bent met produceren?
franssie schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 21:47:
@MeesterBas na 8 maten van de intro zou ik gelijk naar 2:40 gaan. heel raar maar hoe verder in de track, hoe wolliger/doffer het lijkt te gaan klinken (po mijn hoofdtelefoon). Heb je daar eeb bepaald effect gebruikt?

edit: verder gewoon blijven doorklooien, ik zit nog meer in het geluidjes stadium en wat pingelen dan dat ik een nummer ga maken (maar ik kon uit de gitaarhoek en dat is wat anders dan EDM natuurlijk).
Heb dezelfde Akai overigens, en een focusrite 2i2 maar die laatste heb je waarschijnlijk niet nodig (audio in en out)
Bedankt, Franssie! Ik ga een tweede versie maken en de lead verder naar voren halen! Vanaf welk moment vind je het doffer klinken? Ik heb op de acid baslijn (naast tremolo automation) een autofilter met een automation op de cutoff van het autofilter + op de kick een high en low cut automation + volume automation op de baslijn.

Tijdens de tweede riser daalt de high cut op de kick naar 300 hz en na de riser uiteindelijk naar 40 hz. Bedoel je dat? Op de hi hats en claps heb ik geen automation.

Ik heb een Sennheiser HD600 die ik direct op de 3.5 mm uitgang van mijn MacBook Pro heb aangesloten. Eerlijk gezegd vind ik het mixen daarop niet echt een pretje. Maar dat komt denk ik omdat ik de HD600 nog niet echt gewend ben/vertrouw.

[ Voor 26% gewijzigd door MeesterBas op 11-04-2026 22:01 ]

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Als ik volledig vanaf scratch zou moeten beginnen, dus sounddesign erbij, had ik al lang het bijltje erbij neergegooid.
Dat geloof ik 100%, en dat zou jammer zijn. Sound design is een rabithole ... niet dat je er op, een gegeven moment niet eens door moet (hell ik ben al een uur aan het prutsen op mn Juno106), maar een goed arrangement is minstens even belangrijk om onder de knie te krijgen, en dat is ook een kunst. Als je weet hoeveel classics gemaakt zijn door een synth preset zonder meer te gebruiken.... die tracks zijn goed door hoe ze opgebouwd zijn...

Vital is leuk, in logic heb je ook Alchemy (wat een ganse konijnenheuvel op zich is)

Als je er plezier aan beleefd, ga je er automatisch tijd in stoppen en groei je vanzelf...

You don't need eyes to see, you need vision

• PdeBie
MeesterBas schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 21:50:
[...]

Bedankt PdeBie! Streng is helemaal niet erg :) Ik ben hier om te leren en te verbeteren. Heb jij iets aan je muzikaal verleden, nu je bezig bent met produceren?
Ik heb vroeger veel keyboard gespeeld. Veel nummers naspelen (op gehoor, kan geen noot lezen) en dat maakt het voor mij wel makkelijker om akkoorden te spelen etc. Ook melodietjes opbouwen gaat mij aardig makkelijk af. Dus ja.... ik haal er wel wat profijt uit ja.
Maar ik ben pas een jaartje "serieus" bezig met deze hobby, als in "steeds meer erover willen leren etc.", dus ik zit nog lang niet op het niveau van anderen hier :)

• MeesterBas
  • Niet online

MeesterBas

3 in de rij, kassa erbij

Yalopa schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 22:00:
[...]

Dat geloof ik 100%, en dat zou jammer zijn. Sound design is een rabithole ... niet dat je er op, een gegeven moment niet eens door moet (hell ik ben al een uur aan het prutsen op mn Juno106), maar een goed arrangement is minstens even belangrijk om onder de knie te krijgen, en dat is ook een kunst. Als je weet hoeveel classics gemaakt zijn door een synth preset zonder meer te gebruiken.... die tracks zijn goed door hoe ze opgebouwd zijn...

Vital is leuk, in logic heb je ook Alchemy (wat een ganse konijnenheuvel op zich is)

Als je er plezier aan beleefd, ga je er automatisch tijd in stoppen en groei je vanzelf...
Ja, ik vind dat hele 'muziek' maken/produceren al een rabbit hole op zich. En binnen die rabbit holes heb je nog allerlei aftakkingen. Maar dat vind ik ook het leuke eraan. Je kunt het zo gek doen als je zelf wilt.

Kijk maar eens naar 'Barts Studio' op YouTube. Radiopresentator Bart Arens duikt in zijn thuisstudio in allerlei klassiekers. En inderdaad, het geluid van een synthesizer kun je zien als sample.

Ja, Alchemy stoei ik ook me. Ook dat is een konijnenhol voor mij :X

• MeesterBas
  • Niet online

MeesterBas

3 in de rij, kassa erbij

PdeBie schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 22:06:
[...]

Ik heb vroeger veel keyboard gespeeld. Veel nummers naspelen (op gehoor, kan geen noot lezen) en dat maakt het voor mij wel makkelijker om akkoorden te spelen etc. Ook melodietjes opbouwen gaat mij aardig makkelijk af. Dus ja.... ik haal er wel wat profijt uit ja.
Maar ik ben pas een jaartje "serieus" bezig met deze hobby, als in "steeds meer erover willen leren etc.", dus ik zit nog lang niet op het niveau van anderen hier :)
Ik ben jaloers! Vind het nu jammer dat ik vroeger nooit een muziekinstrument wilde leren spelen. Als je hobbymatig (zoals ik) bezig bent, moet je jezelf ook niet teveel vergelijken met een ander vind ik. Dat kan heel frustrerend werken.

• franssie

franssie

Save the albatross

@MeesterBas dat tweede stuk, zeg 5:40 en verder klinkt ook op mijn andere (betere) hoofdtelefoon alsof het opgenomen is met een aardappel om het in fotografietermen uit te drukken, waarom heb je dat zo weggedraaid (en zo lang)
Verder leuk dat je het hier post - ik heb nog niets om te delen en dan nog zou het een drempel zijn om dat te doen dus wel alle respect. En kudo's voor zaagtandjes.

edit: je hebt get boek al dacht ik, maar probeer eens te spelen met majeur, mineur, beide versies in 7 en 9 - gewoon klooien met een click metronoom, niet opnemen.
En dan kan je zoals 85 van alle rock nummers eens een I IV V schema proberen.
Wordt nog geen trance, maar de basis van veel muziek blijft toch jazz en blues (en bach, maar die is wat moeilijker :P )

[ Voor 31% gewijzigd door franssie op 11-04-2026 22:15 ]

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• PdeBie
MeesterBas schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 22:11:
[...]
Ik ben jaloers! Vind het nu jammer dat ik vroeger nooit een muziekinstrument wilde leren spelen. Als je hobbymatig (zoals ik) bezig bent, moet je jezelf ook niet teveel vergelijken met een ander vind ik. Dat kan heel frustrerend werken.
Bij mij is het met de paplepel ingegoten. Mijn vader speelde orgel en had daarnaast ook nog de nodige keyboards/synthesizers en drumcomputers. Dus ik zat letterlijk in m'n luier bij m'n vader op schoot op toetsen te rammen :P

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:41
Sound design is overigens een compleet vak apart en is niet waar ik op doelde. Super tof en leuk als je het kan, ik kan het in beperkte mate. Maar tegenwoordig heb je eental keigoede vsts met soundpacks.... Waarom zou je iets proberen na te maken als het er al is. Ik tweaks tegenwoordig veel meer met presets. Of layering om zo alsnog een andere sound als geheel te krijgen.

Ik snap best dat je niet vanaf 0 zomaar een hele track kan opbouwen. Ik vind 23o, maar dat is mijn mening, dat je weg moet blijven van kant en klare baselines, pads, leads etc waar je helemaal niks zelf doet. Zal best leuk zijn maar wat leer je er dan van vraag ik me af.

Ik zou dan eerder adviseren om op https://www.nonstop2k.com een trance nummer te pakken die je tof vindt. Dat heb je even geen gedoe met chordprogression want je hebt immers de midi. Maar je start wel op 0 qua sounds, opbouw, layering, gain staging en je mix. Allemaal basis zalen die je juist wel moet leren. Dus juist als je beperkte tijd hebt zou ik zeggen, pak zon track , gooi een kick sample in je daw en begin eens met de basslines toe te voegen door middel van je vsts (je hebt bij al Serum wat ik las, prima synth met goede presets). Ga eens wat tweaken met de standaard knoppen, hoor wat er gebeurt. Dat is namelijk het fijne aan een midi, je hebt geen sounds , je kan tweaken, je ziet hoe een baseline is gemaakt door de originele maker. Enorm leerzaam!

Je had het over trance, dan is het aller belangrijkste de fundering. Zijn ook prima tutorials van, zowel gratis als betaalde.

Ik zal morgen je track even kritisch beluisteren. Al zeg ik nu al, dat gaat lastig worden omdat je zelf niks gedaan hebt behalve dingen aan elkaar plakken met wat automations. Dus hooguit over de opbouw valt wat te zeggen.

En ja idd, alles wat ik hierboven zeg is om te helpen. Ik herken ondertussen bijna alle verhalen wel dus zie het zeker niet als kritiek of zelfs dat mijn denkwijze de enige juiste is. Want dat is het zeker niet. Maar ik ben er wel oprecht van overtuigd dat je eerder kostbare tijd weggooid door zoveel kant en klare samples te gebruiken. En dat is oprecht zonde. Kant en klare samples moet je lekker pakken voor je kick keuze, percussie dingetjes, atmos samples etc.Overigens hebben bekendere grotere (trance) packs ook vaak wel midis erbij. Bijv. De packs van Dave Parkinson.

[ Voor 17% gewijzigd door Juancho op 11-04-2026 23:34 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• franssie

franssie

Save the albatross

Wat ik vaak doe is een lijnte pakken wat ik door en door ken, op gitaar, mondharmonica of piano.
Bijivoorbeeld 7 Nation Army van de White stripes :+
Dat kan je echt zo heerlijk vervormen met de extreemste synth instellingen en toch blijft je horen wat het ooit was.
Zo heb ik een basis (wat het ooit was) en weet en ervaar ik meer wat de knoppen en sliders doen :P

• Arjan P
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 00:17
MeesterBas schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 21:50:
Ik heb op de acid baslijn (naast tremolo automation) een autofilter met een automation op de cutoff van het autofilter + op de kick een high en low cut automation + volume automation op de baslijn.
Tijdens de tweede riser daalt de high cut op de kick naar 300 hz en na de riser uiteindelijk naar 40 hz. Bedoel je dat?
Als ik dit zo lees, samen met het feit dat je 'beginnend' bent, krijg ik het idee dat je begonnen bent aan het eind. Een dalende high cut naar 300 Hz is echt van nul waarde als je nog geen melodie hebt (of strakke basis). Nu is het niet echt mijn genre muziek, maar begin bij het begin - ook al levert dat minder snel een afgeronde track op. Enne BTW, het geluid van een echte synthesizer kun je echt op geen enkele manier zien als sample...
Pagina: 1 ... 35 36 Laatste

Let op:
Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies. Daarvoor hebben we Beeld en geluid koopadvies