How to become a Producer - Deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 36 37 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• MeesterBas
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

MeesterBas

3 in de rij, kassa erbij

Ik ben benieuwd wat jullie van mijn eerste -zo goed als- afgeronde track ‘Rave Madness’ (acid techno) vinden.

Sinds januari dit jaar heb ik Logic Pro op mijn Mac, aangezien ik altijd al eens muziek heb willen maken. Probleem is echter dat ik 1) geen basiskennis muziek heb 2) dus ook niet piano of een ander instrument kan spelen 3) ik niet bijzonder creatief ben 4) niet veel geduld heb 5) en eigenlijk ook niet veel tijd

Het steekt me dat ik voor melodie/synths afhankelijk ben van samples. Ik heb een e-book basis muziekkennis gekocht, kijk veel tutorials, etc., maar tegelijkertijd weet ik dat muzikaliteit niet snel te ontwikkelen is. Ik heb ook totaal geen haast. Het gehele proces van ontdekken, leren en een ‘muziekstuk’ maken vind ik fantastisch. En daar gaat het mij om; plezier hebben en niks moeten. Mijn stip aan de horizon is het maken van een trance track, maar qua kennis en vaardigheden is dat nog zeer ver weg.

Wat betreft deze track ben ik -uiteraard- nog niet tevreden, maar ik durf de track al wel met jullie te delen en feedback te vragen. Ik heb gewoonweg niet genoeg tijd gehad om nog een paar keer goed voor Logic te gaan zitten.

Ikzelf ben niet blij met de intro (te lang en saai), denk dat er wat teveel hoog in de track zit, denk dat de risers wat rauwer mogen, vind de kick niet diep genoeg, vind dat hier en daar wat claps en hi hats op de verkeerde plaats staan, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Toch geniet ik ervan als ik naar de track luister, qua sound en het idee dat ikzelf dit heb geproduceerd. Van masteren heb ik nog geen verstand. Zoals gezegd; ik heb nog veel te leren (en dat maakt het juist leuk).

Jullie oprechte feedback wordt gewaardeerd!

-Edit- (nieuwe URL): acid lead naar voren gehaald

https://on.soundcloud.com/ir9Q9BhxJ0eUoe0QkY

[ Voor 5% gewijzigd door MeesterBas op 12-04-2026 11:21 ]

Runner-up Community Awards 2025 - Hoogst gewaardeerde forumpost

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:02
MeesterBas schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 14:50:
Ik ben benieuwd wat jullie van mijn eerste -zo goed als- afgeronde track ‘Rave Madness’ (acid techno) vinden.

Sinds januari dit jaar heb ik Logic Pro op mijn Mac, aangezien ik altijd al eens muziek heb willen maken. Probleem is echter dat ik 1) geen basiskennis muziek heb 2) dus ook niet piano of een ander instrument kan spelen 3) ik niet bijzonder creatief ben 4) niet veel geduld heb 5) en eigenlijk ook niet veel tijd

Het steekt me dat ik voor melodie/synths afhankelijk ben van samples. Ik heb een e-book basis muziekkennis gekocht, kijk veel tutorials, etc., maar tegelijkertijd weet ik dat muzikaliteit niet snel te ontwikkelen is. Ik heb ook totaal geen haast. Het gehele proces van ontdekken, leren en een ‘muziekstuk’ maken vind ik fantastisch. En daar gaat het mij om; plezier hebben en niks moeten. Mijn stip aan de horizon is het maken van een trance track, maar qua kennis en vaardigheden is dat nog zeer ver weg.

Wat betreft deze track ben ik -uiteraard- nog niet tevreden, maar ik durf de track al wel met jullie te delen en feedback te vragen. Ik heb gewoonweg niet genoeg tijd gehad om nog een paar keer goed voor Logic te gaan zitten.

Ikzelf ben niet blij met de intro (te lang en saai), denk dat er wat teveel hoog in de track zit, denk dat de risers wat rauwer mogen, vind de kick niet diep genoeg, vind dat hier en daar wat claps en hi hats op de verkeerde plaats staan, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Toch geniet ik ervan als ik naar de track luister, qua sound en het idee dat ikzelf dit heb geproduceerd. Van masteren heb ik nog geen verstand. Zoals gezegd; ik heb nog veel te leren (en dat maakt het juist leuk).

Jullie oprechte feedback wordt gewaardeerd!

https://on.soundcloud.com/Wo78d4UuNOvjPKaSMH
Wat bedoel je precies met "afhankelijk van samples"? Als je er een MIDI keyboardje van een paar tientjes aanhangt kun je toch gewoon wat melodieen of accoorden inspelen? Desnoods teken je ze met de muis in? Als het maar goed klinkt dan is het goed.... zowel Logic Pro als Garageband hebben gewoon synths aan boord die je kunt gebruiken voor je melodieen etc.

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:20
Dit:
Het steekt me dat ik voor melodie/synths afhankelijk ben van samples.
En dit:
denk dat er wat teveel hoog in de track zit, denk dat de risers wat rauwer mogen, vind de kick niet diep genoeg, vind dat hier en daar wat claps en hi hats op de verkeerde plaats staan, en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Kan natuurlijk met elkaar te maken hebben.

Als je niet zelf synths aanstuurt, dan heb je maar beperkte controle over het geluid (van samples). Ik ben het eens met hierboven, met een midi keyboard zul je makkelijk handig worden met zelf melodieen maken.

Maar leuk dat je je track hier deelt, ik zal bij thuiskomst even gaan luisteren en feedback geven!

• MeesterBas
  • Niet online

MeesterBas

3 in de rij, kassa erbij

Ik heb een Akai MPK Mini. En ik heb al wel wat gestoeid met de piano roll, maar ik heb nog niet de gelegenheid gehad om zelf akkoorden (en progressions) te maken. En aangezien ik ongeduldig ben (ik wil snel resultaat zien) en niet al teveel tijd heb, is het dan makkelijk om terug te vallen op samples.

[ Voor 30% gewijzigd door MeesterBas op 11-04-2026 19:20 ]

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Je intro is idd te lang, ook het volgende deel duurt wat lang. op 2:50 ongeveer begint het interessant te worden als de acid bass er inkomt. Laat die vroeger komen, want 2:52 is soms al een track. je buildup naar de drop rond 5 min is het beste stuk voor mij. vanaf dan moet het loskomen, al het voorgaande lijkt een intro naar dit moment. Helaas zijn we aan het eind van de track en komt het niet meer los..

Met samples bedoel je wellicht sample packs of reeds gemaakte loopjes? Dat geeft natuurlijk niet veel controle, maar het zorgt er wel voor dat je niet al teveel moet denken aan sound design, EQ, Compressors en al dat soort zwarte magie, en je je kan focussen op een heel belangrijk deel, het arrangement.... veel belangrijker dan het sound design.

Het is een tijdsintensieve hobby, maar een verdraaid leuke. Hopelijk laat je je niet ontmoedigen, er zijn hier zeker genoeg mensen die zoals jij:

1) geen basiskennis muziek hadden
2) dus ook niet piano of een ander instrument konden spelen
3) niet bijzonder creatief waren
4) niet veel geduld hebben
5) en eigenlijk ook niet veel tijd hebben

maar die er de tijd voor gemaakt hebben en nu wel all vakjes kunnen aftikken.. (ik kan nog steeds geen instrument spelen)

Als je logic vragen hebt:
https://www.youtube.com/@MusicTechHelpGuy. heeft heel goeie tutorials
https://www.logicprohelp....orum/12-music-production/ goed forum, met behulpzame mensen

of vraag hier, ik ken ook wel wat van logic

[ Voor 14% gewijzigd door Yalopa op 11-04-2026 19:27 ]

You don't need eyes to see, you need vision

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-05 21:47
Wat is er leuk aan produceren als je samples gebruikt voor je baselines, pads, leads etc? In mijn ogen ben je dan helemaal niet aan het produceren maar gewoon kant en klare brokjes aan elkaar proberen te knopen.

Maar misschien begrijp het sample verhaal niet goed van hem. Ik gebruik bijv ook wel samples maar dan vooral atmos dingetjes, percussie dingetjes (die ik vaak nog wel weer tweaks door te cutten of effecten erop etc). Maar no way dat ik een complete melodie uit een sample pack gebruik. Dan heb je letterlijk 0 controle.

Niet verkeerd bedoeld maar geen tijd vind ik eigenlijk een slap argument als je aan de andere kant de ambitie/droom hebt een eigen trance track te willen maken. Zonder te leren, oefenen, fouten maken en daar weer van leren kom je sowieso nergens. Ookal heb je beperkte tijd, besteed het dan nuttig en slim. Dat is de tip die ik eigenlijk iedere beginner gelijk geef. Heb je 2 uurtjes in de avond? Ga niet denken dat je een halve track kan maken in die tijd. Wees slim en geef jezelf 1 doel mee. Bijv. Vanavond focus ik me op het leren van de kick en bass. Niks meer, niks minder.

[ Voor 35% gewijzigd door Juancho op 11-04-2026 21:09 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:51
Welkom @MeesterBas! Ik ben ook nog een beginner in muziekproductie (al heb ik wel een muzikaal verleden), maar ben net als jij nu de beginselen van het vak aan het leren.

Ik geef toe, ze zijn streng in dit topic ;) , maar het is allemaal goed bedoeld en ik heb er een heleboel van geleerd :)
Als ik tracks van een jaar geleden terugluister en wat ik nu maak, dan zit er al een hele verbetering in.
Het is nog verre van de kwaliteit die ik wil, maar ik leer steeds meer foefjes en trucjes die de professionals ook gebruiken.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:28

franssie

Save the albatross

@MeesterBas na 8 maten van de intro zou ik gelijk naar 2:40 gaan. heel raar maar hoe verder in de track, hoe wolliger/doffer het lijkt te gaan klinken (po mijn hoofdtelefoon). Heb je daar eeb bepaald effect gebruikt?

edit: verder gewoon blijven doorklooien, ik zit nog meer in het geluidjes stadium en wat pingelen dan dat ik een nummer ga maken (maar ik kon uit de gitaarhoek en dat is wat anders dan EDM natuurlijk).
Heb dezelfde Akai overigens, en een focusrite 2i2 maar die laatste heb je waarschijnlijk niet nodig (audio in en out)

[ Voor 42% gewijzigd door franssie op 11-04-2026 21:49 ]

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• MeesterBas
  • Niet online

MeesterBas

3 in de rij, kassa erbij

Yalopa schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 19:23:
Je intro is idd te lang, ook het volgende deel duurt wat lang. op 2:50 ongeveer begint het interessant te worden als de acid bass er inkomt. Laat die vroeger komen, want 2:52 is soms al een track. je buildup naar de drop rond 5 min is het beste stuk voor mij. vanaf dan moet het loskomen, al het voorgaande lijkt een intro naar dit moment. Helaas zijn we aan het eind van de track en komt het niet meer los..

Met samples bedoel je wellicht sample packs of reeds gemaakte loopjes? Dat geeft natuurlijk niet veel controle, maar het zorgt er wel voor dat je niet al teveel moet denken aan sound design, EQ, Compressors en al dat soort zwarte magie, en je je kan focussen op een heel belangrijk deel, het arrangement.... veel belangrijker dan het sound design.

Het is een tijdsintensieve hobby, maar een verdraaid leuke. Hopelijk laat je je niet ontmoedigen, er zijn hier zeker genoeg mensen die zoals jij:

1) geen basiskennis muziek hadden
2) dus ook niet piano of een ander instrument konden spelen
3) niet bijzonder creatief waren
4) niet veel geduld hebben
5) en eigenlijk ook niet veel tijd hebben

maar die er de tijd voor gemaakt hebben en nu wel all vakjes kunnen aftikken.. (ik kan nog steeds geen instrument spelen)

Als je logic vragen hebt:
https://www.youtube.com/@MusicTechHelpGuy. heeft heel goeie tutorials
https://www.logicprohelp....orum/12-music-production/ goed forum, met behulpzame mensen

of vraag hier, ik ken ook wel wat van logic
Thanks voor de suggesties Yalopa! Daar kan ik wat mee. Ik heb de intro van de track gezien als een "DJ intro" en als trance track. Langzame opbouw van meerdere elementen, met wat later in de track de lead. Maar je hebt zeker een punt dat de acid baslijn naar voren kan! Ik ken inderdaad het YT-kanaal van Music Tech Help Guy. Ik ben begonnen aan zijn Logic Pro beginners guide. Het forum kende ik nog niet.

Wat @Juancho zich terecht hardop afvraagt klopt natuurlijk; wat is de lol van samples aan elkaar plakken? Nou, op dit moment is dat plezier groot. Maar ik realiseer mij ter dege dat het inderdaad niet volledig mijn eigen geluid is, als ik een melodie of baslijn uit een sample pack haal. Als ik volledig vanaf scratch zou moeten beginnen, dus sounddesign erbij, had ik al lang het bijltje erbij neergegooid. Natuurlijk heb ik Vital (Serum light) als plugin, en natuurlijk speel ik weleens met de piano roll of plugins. Maar op dit moment heb ik nog niet de vaardigheden om een track vanaf 0 te ontwerpen. Ik weet überhaupt waarschijnlijk nog geen 20% van wat Logic Pro allemaal kan. Dat betekent niet dat ik die vaardigheden van sound design etc. niet wil ontwikkelen, Juancho ;) Ik moet op dit moment kiezen tussen ontdekken, leren, vallen, opstaan en vooral plezier maken. En dat laatste lukt me heel goed en wil ik graag voortzetten. Stapje voor stapje...
PdeBie schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 21:17:
Welkom @MeesterBas! Ik ben ook nog een beginner in muziekproductie (al heb ik wel een muzikaal verleden), maar ben net als jij nu de beginselen van het vak aan het leren.

Ik geef toe, ze zijn streng in dit topic ;) , maar het is allemaal goed bedoeld en ik heb er een heleboel van geleerd :)
Als ik tracks van een jaar geleden terugluister en wat ik nu maak, dan zit er al een hele verbetering in.
Het is nog verre van de kwaliteit die ik wil, maar ik leer steeds meer foefjes en trucjes die de professionals ook gebruiken.
Bedankt PdeBie! Streng is helemaal niet erg :) Ik ben hier om te leren en te verbeteren. Heb jij iets aan je muzikaal verleden, nu je bezig bent met produceren?
franssie schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 21:47:
@MeesterBas na 8 maten van de intro zou ik gelijk naar 2:40 gaan. heel raar maar hoe verder in de track, hoe wolliger/doffer het lijkt te gaan klinken (po mijn hoofdtelefoon). Heb je daar eeb bepaald effect gebruikt?

edit: verder gewoon blijven doorklooien, ik zit nog meer in het geluidjes stadium en wat pingelen dan dat ik een nummer ga maken (maar ik kon uit de gitaarhoek en dat is wat anders dan EDM natuurlijk).
Heb dezelfde Akai overigens, en een focusrite 2i2 maar die laatste heb je waarschijnlijk niet nodig (audio in en out)
Bedankt, Franssie! Ik ga een tweede versie maken en de lead verder naar voren halen! Vanaf welk moment vind je het doffer klinken? Ik heb op de acid baslijn (naast tremolo automation) een autofilter met een automation op de cutoff van het autofilter + op de kick een high en low cut automation + volume automation op de baslijn.

Tijdens de tweede riser daalt de high cut op de kick naar 300 hz en na de riser uiteindelijk naar 40 hz. Bedoel je dat? Op de hi hats en claps heb ik geen automation.

Ik heb een Sennheiser HD600 die ik direct op de 3.5 mm uitgang van mijn MacBook Pro heb aangesloten. Eerlijk gezegd vind ik het mixen daarop niet echt een pretje. Maar dat komt denk ik omdat ik de HD600 nog niet echt gewend ben/vertrouw.

[ Voor 26% gewijzigd door MeesterBas op 11-04-2026 22:01 ]

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Als ik volledig vanaf scratch zou moeten beginnen, dus sounddesign erbij, had ik al lang het bijltje erbij neergegooid.
Dat geloof ik 100%, en dat zou jammer zijn. Sound design is een rabithole ... niet dat je er op, een gegeven moment niet eens door moet (hell ik ben al een uur aan het prutsen op mn Juno106), maar een goed arrangement is minstens even belangrijk om onder de knie te krijgen, en dat is ook een kunst. Als je weet hoeveel classics gemaakt zijn door een synth preset zonder meer te gebruiken.... die tracks zijn goed door hoe ze opgebouwd zijn...

Vital is leuk, in logic heb je ook Alchemy (wat een ganse konijnenheuvel op zich is)

Als je er plezier aan beleefd, ga je er automatisch tijd in stoppen en groei je vanzelf...

• PdeBie
MeesterBas schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 21:50:
[...]

Bedankt PdeBie! Streng is helemaal niet erg :) Ik ben hier om te leren en te verbeteren. Heb jij iets aan je muzikaal verleden, nu je bezig bent met produceren?
Ik heb vroeger veel keyboard gespeeld. Veel nummers naspelen (op gehoor, kan geen noot lezen) en dat maakt het voor mij wel makkelijker om akkoorden te spelen etc. Ook melodietjes opbouwen gaat mij aardig makkelijk af. Dus ja.... ik haal er wel wat profijt uit ja.
Maar ik ben pas een jaartje "serieus" bezig met deze hobby, als in "steeds meer erover willen leren etc.", dus ik zit nog lang niet op het niveau van anderen hier :)

• MeesterBas
  • Niet online

MeesterBas

3 in de rij, kassa erbij

Yalopa schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 22:00:
[...]

Dat geloof ik 100%, en dat zou jammer zijn. Sound design is een rabithole ... niet dat je er op, een gegeven moment niet eens door moet (hell ik ben al een uur aan het prutsen op mn Juno106), maar een goed arrangement is minstens even belangrijk om onder de knie te krijgen, en dat is ook een kunst. Als je weet hoeveel classics gemaakt zijn door een synth preset zonder meer te gebruiken.... die tracks zijn goed door hoe ze opgebouwd zijn...

Vital is leuk, in logic heb je ook Alchemy (wat een ganse konijnenheuvel op zich is)

Als je er plezier aan beleefd, ga je er automatisch tijd in stoppen en groei je vanzelf...
Ja, ik vind dat hele 'muziek' maken/produceren al een rabbit hole op zich. En binnen die rabbit holes heb je nog allerlei aftakkingen. Maar dat vind ik ook het leuke eraan. Je kunt het zo gek doen als je zelf wilt.

Kijk maar eens naar 'Barts Studio' op YouTube. Radiopresentator Bart Arens duikt in zijn thuisstudio in allerlei klassiekers. En inderdaad, het geluid van een synthesizer kun je zien als sample.

Ja, Alchemy stoei ik ook me. Ook dat is een konijnenhol voor mij :X

• MeesterBas
  • Niet online

MeesterBas

3 in de rij, kassa erbij

PdeBie schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 22:06:
[...]

Ik heb vroeger veel keyboard gespeeld. Veel nummers naspelen (op gehoor, kan geen noot lezen) en dat maakt het voor mij wel makkelijker om akkoorden te spelen etc. Ook melodietjes opbouwen gaat mij aardig makkelijk af. Dus ja.... ik haal er wel wat profijt uit ja.
Maar ik ben pas een jaartje "serieus" bezig met deze hobby, als in "steeds meer erover willen leren etc.", dus ik zit nog lang niet op het niveau van anderen hier :)
Ik ben jaloers! Vind het nu jammer dat ik vroeger nooit een muziekinstrument wilde leren spelen. Als je hobbymatig (zoals ik) bezig bent, moet je jezelf ook niet teveel vergelijken met een ander vind ik. Dat kan heel frustrerend werken.

• franssie

franssie

Save the albatross

@MeesterBas dat tweede stuk, zeg 5:40 en verder klinkt ook op mijn andere (betere) hoofdtelefoon alsof het opgenomen is met een aardappel om het in fotografietermen uit te drukken, waarom heb je dat zo weggedraaid (en zo lang)
Verder leuk dat je het hier post - ik heb nog niets om te delen en dan nog zou het een drempel zijn om dat te doen dus wel alle respect. En kudo's voor zaagtandjes.

edit: je hebt get boek al dacht ik, maar probeer eens te spelen met majeur, mineur, beide versies in 7 en 9 - gewoon klooien met een click metronoom, niet opnemen.
En dan kan je zoals 85 van alle rock nummers eens een I IV V schema proberen.
Wordt nog geen trance, maar de basis van veel muziek blijft toch jazz en blues (en bach, maar die is wat moeilijker :P )

[ Voor 31% gewijzigd door franssie op 11-04-2026 22:15 ]

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• PdeBie
MeesterBas schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 22:11:
[...]
Ik ben jaloers! Vind het nu jammer dat ik vroeger nooit een muziekinstrument wilde leren spelen. Als je hobbymatig (zoals ik) bezig bent, moet je jezelf ook niet teveel vergelijken met een ander vind ik. Dat kan heel frustrerend werken.
Bij mij is het met de paplepel ingegoten. Mijn vader speelde orgel en had daarnaast ook nog de nodige keyboards/synthesizers en drumcomputers. Dus ik zat letterlijk in m'n luier bij m'n vader op schoot op toetsen te rammen :P

• Juancho
Sound design is overigens een compleet vak apart en is niet waar ik op doelde. Super tof en leuk als je het kan, ik kan het in beperkte mate. Maar tegenwoordig heb je eental keigoede vsts met soundpacks.... Waarom zou je iets proberen na te maken als het er al is. Ik tweaks tegenwoordig veel meer met presets. Of layering om zo alsnog een andere sound als geheel te krijgen.

Ik snap best dat je niet vanaf 0 zomaar een hele track kan opbouwen. Ik vind 23o, maar dat is mijn mening, dat je weg moet blijven van kant en klare baselines, pads, leads etc waar je helemaal niks zelf doet. Zal best leuk zijn maar wat leer je er dan van vraag ik me af.

Ik zou dan eerder adviseren om op https://www.nonstop2k.com een trance nummer te pakken die je tof vindt. Dat heb je even geen gedoe met chordprogression want je hebt immers de midi. Maar je start wel op 0 qua sounds, opbouw, layering, gain staging en je mix. Allemaal basis zalen die je juist wel moet leren. Dus juist als je beperkte tijd hebt zou ik zeggen, pak zon track , gooi een kick sample in je daw en begin eens met de basslines toe te voegen door middel van je vsts (je hebt bij al Serum wat ik las, prima synth met goede presets). Ga eens wat tweaken met de standaard knoppen, hoor wat er gebeurt. Dat is namelijk het fijne aan een midi, je hebt geen sounds , je kan tweaken, je ziet hoe een baseline is gemaakt door de originele maker. Enorm leerzaam!

Je had het over trance, dan is het aller belangrijkste de fundering. Zijn ook prima tutorials van, zowel gratis als betaalde.

Ik zal morgen je track even kritisch beluisteren. Al zeg ik nu al, dat gaat lastig worden omdat je zelf niks gedaan hebt behalve dingen aan elkaar plakken met wat automations. Dus hooguit over de opbouw valt wat te zeggen.

En ja idd, alles wat ik hierboven zeg is om te helpen. Ik herken ondertussen bijna alle verhalen wel dus zie het zeker niet als kritiek of zelfs dat mijn denkwijze de enige juiste is. Want dat is het zeker niet. Maar ik ben er wel oprecht van overtuigd dat je eerder kostbare tijd weggooid door zoveel kant en klare samples te gebruiken. En dat is oprecht zonde. Kant en klare samples moet je lekker pakken voor je kick keuze, percussie dingetjes, atmos samples etc.Overigens hebben bekendere grotere (trance) packs ook vaak wel midis erbij. Bijv. De packs van Dave Parkinson.

[ Voor 17% gewijzigd door Juancho op 11-04-2026 23:34 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• franssie

franssie

Save the albatross

Wat ik vaak doe is een lijnte pakken wat ik door en door ken, op gitaar, mondharmonica of piano.
Bijivoorbeeld 7 Nation Army van de White stripes :+
Dat kan je echt zo heerlijk vervormen met de extreemste synth instellingen en toch blijft je horen wat het ooit was.
Zo heb ik een basis (wat het ooit was) en weet en ervaar ik meer wat de knoppen en sliders doen :P

• Arjan P
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 29-04 15:59
Ik heb op de acid baslijn (naast tremolo automation) een autofilter met een automation op de cutoff van het autofilter + op de kick een high en low cut automation + volume automation op de baslijn.
Tijdens de tweede riser daalt de high cut op de kick naar 300 hz en na de riser uiteindelijk naar 40 hz. Bedoel je dat?
Als ik dit zo lees, samen met het feit dat je 'beginnend' bent, krijg ik het idee dat je begonnen bent aan het eind. Een dalende high cut naar 300 Hz is echt van nul waarde als je nog geen melodie hebt (of strakke basis). Nu is het niet echt mijn genre muziek, maar begin bij het begin - ook al levert dat minder snel een afgeronde track op. Enne BTW, het geluid van een echte synthesizer kun je echt op geen enkele manier zien als sample...

• DNN!S
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:42
Het steekt me dat ik voor melodie/synths afhankelijk ben van samples.
Ook in het echte leven zijn er maar weinig producers die een track van begin tot eind helemaal zelf maken. Je ouders moeten wel heel erg vooraan hebben gestaan bij het uitdelen van de gezegende kinderen die muzikaal zijn, melodien kunnen bedenken, een mopje kunnen zingen én het ook nog eens kunnen produceren. Die shoppen rond op sites als Splice. Daar vind je weer vocalisten die niet kunnen produceren maar wél zingen of een melodie bedenken, koop je een samplepack en heb je de start van misschien wel een hit.

Zelf ben ik niet muzikaal en heb ik die ambitie ook helemaal niet, maar vind wél het produceren en sounddesign leuk. Ik heb produceren leren kennen door een midi te pakken, die van elke bekende plaat wel gratis of voor een paar euro op het web zijn te vinden. Die in de DAW te uploaden en net zo lang met VST's, tools, samples en andere knopjes-schuifjes-en-lampjes te rommelen tot het klinkt als een echte track.

En ik besef dat de nekharen van echte producers overeind gaan staan, maar ik gebruik nu daarvoor regelmatig Suno. Die laat ik een leuke track bedenken, blijf er net zo lang aan rommelen tot ik tevreden ben. Dan exporteer ik de melodie-midi of alleen de Vocal-STEM en begin dan van voorafaan een track te bouwen :)

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
En zo zie je maar weer dat iedereen zijn eigen insteek en methodes heeft rond het producen en dat we allemaal onze eigen trucjes hebben om de skills die we niet hebben te bypassen.

• eettjjuuhh
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
Juancho schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 21:05:
Wat is er leuk aan produceren als je samples gebruikt voor je baselines, pads, leads etc? In mijn ogen ben je dan helemaal niet aan het produceren maar gewoon kant en klare brokjes aan elkaar proberen te knopen.

Maar misschien begrijp het sample verhaal niet goed van hem. Ik gebruik bijv ook wel samples maar dan vooral atmos dingetjes, percussie dingetjes (die ik vaak nog wel weer tweaks door te cutten of effecten erop etc). Maar no way dat ik een complete melodie uit een sample pack gebruik. Dan heb je letterlijk 0 controle.

Niet verkeerd bedoeld maar geen tijd vind ik eigenlijk een slap argument als je aan de andere kant de ambitie/droom hebt een eigen trance track te willen maken. Zonder te leren, oefenen, fouten maken en daar weer van leren kom je sowieso nergens. Ookal heb je beperkte tijd, besteed het dan nuttig en slim. Dat is de tip die ik eigenlijk iedere beginner gelijk geef. Heb je 2 uurtjes in de avond? Ga niet denken dat je een halve track kan maken in die tijd. Wees slim en geef jezelf 1 doel mee. Bijv. Vanavond focus ik me op het leren van de kick en bass. Niks meer, niks minder.
Wat je beschrijft werkt blijkbaar voor jou. Imo is dat het allerbelangrijkste en tevens ook moeilijkste, een workflow vinden die voor jezelf werkt. Als je die hebt gevonden kun je meters maken.

• vlaaing peerd
[...]
Thanks voor de suggesties Yalopa! Daar kan ik wat mee. Ik heb de intro van de track gezien als een "DJ intro"
Dat mag, maar 32 tot 48 maten is dan echt wel genoeg. Probleem is dat de niet-DJ luisteraar al snel begint te skippen, dus wat producers vaak doen is een zgn 12" versie (de volle DJ vriendelijke versie) en een 'radio edit', een ingekorte versie voor de reguliere luisteraars.

• vlaaing peerd
DNN!S schreef op zondag 12 april 2026 @ 06:58:
[...]
Je ouders moeten wel heel erg vooraan hebben gestaan bij het uitdelen van de gezegende kinderen die muzikaal zijn, melodien kunnen bedenken, een mopje kunnen zingen én het ook nog eens kunnen produceren.-+
Dat ben ik niet helemaal eens, hoewel ik zelf wel een muzikale achtergrond hebt, ken ik genoeg die gewoon zonder enige kennis, met 3 vingers op een keyboard prachtige melodieen en akkoorden maken. Het is ook weer niet zo dat je voor trance, techno of dnb een halve symfonie moet schrijven, het is in de basis nog altijd gewoon een repeterend 4 tot 16-tal maten die je over de hele track een beetje varieert.

• NLxAROSA
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Juancho schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 23:22:
Ik tweaks tegenwoordig veel meer met presets. Of layering om zo alsnog een andere sound als geheel te krijgen.

<knip>

Overigens hebben bekendere grotere (trance) packs ook vaak wel midis erbij. Bijv. De packs van Dave Parkinson.
Meeste hits in de 80s/90s: presets of aangepaste presets. :) Enige waar je op moet letten tegenwoordig zijn de effecten want iedere preset wordt gemaakt om 'groot' te klinken en dat past meestal niet in de mix.

Ik heb die CDs van Dave Parkinson heel veel gebruikt in veel van mijn tracks in het verleden overigens; veel is ge-pre-leveled/ge-pre-mixed en dat scheelt heel veel tijd. :)

@MeesterBas : De nummer 1 tip: oefenen, oefenen, oefenen. Blijf volledige tracks maken. De eerste tracks zijn shit. Maar je wordt vanzelf beter en vindt je eigen weg erin. Enige verschil tussen succesvolle producers en slechte producers is dat de succesvolle altijd zijn doorgegaan. :)

• MeesterBas
  • Niet online

MeesterBas

3 in de rij, kassa erbij

franssie schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 22:12:
@MeesterBas dat tweede stuk, zeg 5:40 en verder klinkt ook op mijn andere (betere) hoofdtelefoon alsof het opgenomen is met een aardappel om het in fotografietermen uit te drukken, waarom heb je dat zo weggedraaid (en zo lang)
Verder leuk dat je het hier post - ik heb nog niets om te delen en dan nog zou het een drempel zijn om dat te doen dus wel alle respect. En kudo's voor zaagtandjes.

edit: je hebt get boek al dacht ik, maar probeer eens te spelen met majeur, mineur, beide versies in 7 en 9 - gewoon klooien met een click metronoom, niet opnemen.
En dan kan je zoals 85 van alle rock nummers eens een I IV V schema proberen.
Wordt nog geen trance, maar de basis van veel muziek blijft toch jazz en blues (en bach, maar die is wat moeilijker :P )
Ik wilde vanaf 5:40 het muziekstuk laten 'doodbloeden'. Ik heb nu de acid lead iets naar voren gehaald en de tweede 'piek' iets langer laten duren. Is nogal een uitdaging met een peuter van 3,5 jaar om je heen... Bedankt voor de tips! Ik heb idd een e-book met de basisbeginselen. Jullie triggeren me wel om spelen met akkoorden in het leerproces naar voren te halen :P

• MeesterBas
  • Niet online

MeesterBas

3 in de rij, kassa erbij

Juancho schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 23:22:
Sound design is overigens een compleet vak apart en is niet waar ik op doelde. Super tof en leuk als je het kan, ik kan het in beperkte mate. Maar tegenwoordig heb je eental keigoede vsts met soundpacks.... Waarom zou je iets proberen na te maken als het er al is. Ik tweaks tegenwoordig veel meer met presets. Of layering om zo alsnog een andere sound als geheel te krijgen.

Ik snap best dat je niet vanaf 0 zomaar een hele track kan opbouwen. Ik vind 23o, maar dat is mijn mening, dat je weg moet blijven van kant en klare baselines, pads, leads etc waar je helemaal niks zelf doet. Zal best leuk zijn maar wat leer je er dan van vraag ik me af.

Ik zou dan eerder adviseren om op https://www.nonstop2k.com een trance nummer te pakken die je tof vindt. Dat heb je even geen gedoe met chordprogression want je hebt immers de midi. Maar je start wel op 0 qua sounds, opbouw, layering, gain staging en je mix. Allemaal basis zalen die je juist wel moet leren. Dus juist als je beperkte tijd hebt zou ik zeggen, pak zon track , gooi een kick sample in je daw en begin eens met de basslines toe te voegen door middel van je vsts (je hebt bij al Serum wat ik las, prima synth met goede presets). Ga eens wat tweaken met de standaard knoppen, hoor wat er gebeurt. Dat is namelijk het fijne aan een midi, je hebt geen sounds , je kan tweaken, je ziet hoe een baseline is gemaakt door de originele maker. Enorm leerzaam!

Je had het over trance, dan is het aller belangrijkste de fundering. Zijn ook prima tutorials van, zowel gratis als betaalde.

Ik zal morgen je track even kritisch beluisteren. Al zeg ik nu al, dat gaat lastig worden omdat je zelf niks gedaan hebt behalve dingen aan elkaar plakken met wat automations. Dus hooguit over de opbouw valt wat te zeggen.

En ja idd, alles wat ik hierboven zeg is om te helpen. Ik herken ondertussen bijna alle verhalen wel dus zie het zeker niet als kritiek of zelfs dat mijn denkwijze de enige juiste is. Want dat is het zeker niet. Maar ik ben er wel oprecht van overtuigd dat je eerder kostbare tijd weggooid door zoveel kant en klare samples te gebruiken. En dat is oprecht zonde. Kant en klare samples moet je lekker pakken voor je kick keuze, percussie dingetjes, atmos samples etc.Overigens hebben bekendere grotere (trance) packs ook vaak wel midis erbij. Bijv. De packs van Dave Parkinson.
Ik ervaar je post als opbouwende kritiek. En dat is onder andere waarvoor ik hier kom. Ik heb techno sample packs gedownload van Ghosthack en UNDRGRND. Deze packs bevatten naast de loops ook de MIDI's van deze loops. Die MIDI's ben ik ook aan het ontdekken, samen met Alchemy, Logic's library, etc. Maar snel gaat de ontwikkeling gewoonweg niet, en dat vind ik ook niet erg. Ik zal eens kijken naar de packs van Dave Parkinson. Een 'eigen' trance track maken is mijn ultieme doel. En spaar me niet, als je het arrangement beoordeelt ;)

• MeesterBas
  • Niet online

MeesterBas

3 in de rij, kassa erbij

Arjan P schreef op zondag 12 april 2026 @ 00:17:
[...]

Als ik dit zo lees, samen met het feit dat je 'beginnend' bent, krijg ik het idee dat je begonnen bent aan het eind. Een dalende high cut naar 300 Hz is echt van nul waarde als je nog geen melodie hebt (of strakke basis). Nu is het niet echt mijn genre muziek, maar begin bij het begin - ook al levert dat minder snel een afgeronde track op. Enne BTW, het geluid van een echte synthesizer kun je echt op geen enkele manier zien als sample...
Ik heb de track wat aangepast naar aanleiding van jouw feedback: https://on.soundcloud.com/ir9Q9BhxJ0eUoe0QkY

• MeesterBas
  • Niet online

MeesterBas

3 in de rij, kassa erbij

vlaaing peerd schreef op zondag 12 april 2026 @ 11:08:
[...]

Dat mag, maar 32 tot 48 maten is dan echt wel genoeg. Probleem is dat de niet-DJ luisteraar al snel begint te skippen, dus wat producers vaak doen is een zgn 12" versie (de volle DJ vriendelijke versie) en een 'radio edit', een ingekorte versie voor de reguliere luisteraars.
Ja, dat ben ik helemaal met je eens, dat dat genoeg is. Ik heb de intro nu tot het minimale ingekort. Als ik meer vaardig ben, zou ikzelf kiezen met het beginnen van de extended mix en deze dan inkorten tot een interessante streamversie. Zelf luister ik veel techno (nu vooral om inspiratie op te doen). En ik kan genieten van de langzame opbouw van een nummer. Maar ik begrijp dat het voor de gemiddelde luisteraar niet altijd aantrekkelijk is.

• MeesterBas
  • Niet online

MeesterBas

3 in de rij, kassa erbij

NLxAROSA schreef op zondag 12 april 2026 @ 11:15:
[...]

Meeste hits in de 80s/90s: presets of aangepaste presets. :) Enige waar je op moet letten tegenwoordig zijn de effecten want iedere preset wordt gemaakt om 'groot' te klinken en dat past meestal niet in de mix.

Ik heb die CDs van Dave Parkinson heel veel gebruikt in veel van mijn tracks in het verleden overigens; veel is ge-pre-leveled/ge-pre-mixed en dat scheelt heel veel tijd. :)

@MeesterBas : De nummer 1 tip: oefenen, oefenen, oefenen. Blijf volledige tracks maken. De eerste tracks zijn shit. Maar je wordt vanzelf beter en vindt je eigen weg erin. Enige verschil tussen succesvolle producers en slechte producers is dat de succesvolle altijd zijn doorgegaan. :)
Ik heb nu zo'n 20 projecten. Waarvan 2 a 3 tracks een echt begin en een einde hebben. Er zitten lekkere grooves tussen, maar ook vreselijke. En oefenen in het kwadraat was iets wat ik mij al had voorgenomen...

Bedankt allen voor de feedback en fijn om te mogen deelnemen aan dit topic!

Slightly off-topic: hoe krijg je de embed code van je track op SoundCloud hier fatsoenlijk in een post verwerkt?

[ Voor 8% gewijzigd door MeesterBas op 12-04-2026 11:35 ]

• PdeBie
Hier mijn huidige werk (een andere dan die ik je laatst heb laten horen @Juancho :) daarmee ben ik nog bezig).

Hoor graag jullie mening!

--edit 1--
- linkje verwijderd -
(Iets misgegaan met uploaden. Vanavond nieuwe kans)

--edit 2--
Hier het bericht met een werkend linkje:
PdeBie in "How to become a Producer - Deel IV"

[ Voor 76% gewijzigd door PdeBie op 12-04-2026 21:46 ]

• Juancho
PdeBie schreef op zondag 12 april 2026 @ 12:00:
Hier mijn huidige werk (een andere dan die ik je laatst heb laten horen @Juancho :) daarmee ben ik nog bezig).

ATRIQ - ID (original mix)

Hoor graag jullie mening
Ik heb het idee dat er bij je render iets niet goed is gegaan. Vanaf moment dat je drop klinkt gaat het helemaal mis. Of het is iets fout in de render of je mix is daar helemaal in de war en alles clasht met elkaar.

• Juancho
MeesterBas schreef op zondag 12 april 2026 @ 11:28:
[...]
En spaar me niet, als je het arrangement beoordeelt ;)
Even beluisterd op mijn Hedds maar het klinkt voor mij allemaal eigenlijk 1 grote intro die je in 8 bar kan stoppen. Nou weet ik dat Techno wat anders is dan trance, zeker qua afwisseling en verschillende elementen, maar dit is nu zo wel erg kaal. Zelfs in je (hele korte) break gebeurt niks nieuws, weer dezelfde acid. Ik neem overigens aan dat dat 1 van je gebruikte samples is?

Weet je, overal is het niet eens slecht ofzo in de zin van dat het pijn doet aan de oren. Maar dat komt gewoon omdat je zeer waarschijnlijk al high quality afgemixte samples gebruikt (kick/sub/acid/oneshots). Die gooi je op een hoop en zelfs zonder enige mixing zit het al relatief OK in balans. Ik denk dat je verder zelf ook niks aan sidechaining gedaan hebt? Eén van de basis elementen die je toch echt wel moet kunnen en echt niet moeilijk is.

Ik kan er daarom verder weinig over zeggen omdat, wat ik al zei, er niks in zit van een melodie/iets van jezelf, een akkoord progressie die je wat kan aanpassen. Het zijn allemaal kant en klare blokjes die je achter elkaar plakt en thats it. Persoonlijk zou ik hier niet heel veel plezier uit halen. Als je dan bijv. toch de midi van die acid hebt (of wat anders), ga daar veel meer mee experimenteren, diverse Acids layeren, iets anders opbouwen zodat ze elkaar ondersteunen en afwisselen. Dat brengt zogenaamd movement in je track, want juist bij techno enorm belangrijk is.

Maargoed, wat ik al zei, dat is mijn mening. Als jij er zo veel plezier uit haalt vooral lekker doorgaan natuurlijk. Ik zeg er dan wel eerlijk bij dat je je doel/droom, het maken van een volledige trance track, zo niet snel gaat halen omdat je fundamentele dingen gewoon niet leert op deze wijze. En eigenlijk is dat heel zonde want juist voor techno hoef je verder helemaal niet zoveel te kunnen/kennen. Begin eens met je kick/sub/midbassen te maken, alleen gewoon 4 bar, niks spannends aan. Maar enorm belangrijk voor de foundation van je track. Zorg dat je leert dat goed en strak te mixen zodat je echt een stevige onderbouw hebt. Een acid is ook heel simpel, 1 akkoord van bijv. 4 of 8 bar, een synth ervoer (Serum is daarvoor top) en ga spelen met je acid. Layer ze, voeg effecten toe, op basis van 1 akkoord kan je zelfs al iets van een pluckje of dergelijke toevoegen. Gebruik samples voor FX etc want ik mis ook risers/ sweeps/hats etc in je track.

Lijkt veel, maar gezien je beperkte tijd, focus je elke keer dat je wel achter de knoppen zit op 1 ding. Maak dat af, blijf er een tijd vanaf en ga verder met het volgende. En bouw zo je track op en houd in je achterhoofd dat je eigenlijk elke 4 bar iets nieuws moet invoegen of iets wat je al gebruikt zo vormgeeft dat het voor de luisteraar klinkt als iets anders.

[ Voor 21% gewijzigd door Juancho op 12-04-2026 13:54 ]

• Juancho
eettjjuuhh schreef op zondag 12 april 2026 @ 09:23:
[...]

Wat je beschrijft werkt blijkbaar voor jou. Imo is dat het allerbelangrijkste en tevens ook moeilijkste, een workflow vinden die voor jezelf werkt. Als je die hebt gevonden kun je meters maken.
Klopt maar ik heb ondertussen wel wat meer ervaring dat ik dit niet alleen adviseer omdat het voor mij werkt. Die workflow kom ik steeds vaker tegen, ook bijv. van grotere namen in de scene. Het is gewoon een bewezen workflow voor mensen die moeite hebben om stappen te maken omdat ze of te veel in 1 sessie willen, of maar geen track kunnen afmaken, of te lang in een loopje blijven hangen, of maar eindeloos Youtube filmpjes kijken zonder effectief een avondje goed te besteden in je DAW. De voorbeelden die ik ondertussen heb zijn eindeloos.

• MeesterBas
  • Niet online

MeesterBas

3 in de rij, kassa erbij

Bedankt @Juancho voor je eerlijke feedback! Ja, driekwart van wat je hoort is sample, zo ook de acid line. En nu ik de acid eerder introduceer, vind ik de track eentoniger en stoor ik mij aan de lange acidmelodie. Dan wordt het nu dus tijd om met de MIDI te gaan stoeien en een tweede acidlijn te ontwerpen 😉

Ja, ik heb de baslijn gesidechained op de kick, de hi hats op de claps + low cuts op de effecten. Ik heb ook geen gebruik gemaakt van bussen, aangezien -zoals jij al zegt- de samples van goede kwaliteit zijn en het ook maar 10 of 11 tracks zijn.

Ik snap dat jij hier geen plezier uit zou halen. Geen idee hoeveel jaar ervaring je hebt (ik ben intussen benieuwd naar je werk), maar voor het stadium waarin ik mij bevind vind ik een dergelijk arrangement bevredigend. Niet dat ik 100% tevreden over de track, integendeel.

Zoals eerder geschreven, ben ik ook aan het kløten met MIDI, Alchemy, Vital, etc. en neem ik je adviezen ter harte. Of ik pak een 909 kick, en maak daar wat anders van of ik maak zelf een rumble erbij, met Alchemy probeer ik textures te maken. Maar als zelf akkoorden en baslijnen maken voor mij op dit moment het vetrekpunt zou zijn voor het maken van een track, had ik al lang de MacBook dichtgeklapt en was ik met een andere hobby bezig gegaan. Alles op z’n tijd, niet alles tegelijk willen en de leercurve is vlak…

• Juancho
MeesterBas schreef op zondag 12 april 2026 @ 14:33:
Ik snap dat jij hier geen plezier uit zou halen. Geen idee hoeveel jaar ervaring je hebt (ik ben intussen benieuwd naar je werk),
Ik ben al vanaf een jaar of 14 trance fan. Dat werd echt erg in de top jaren, 2000-2004, daar is mn passie voor die muziek zo groot geworden dat het echt helemaal mijn ding is. Wat jaren later besloten zelf ook die muziek te willen maken. Ik heb ook jaren lopen prutsen, proberen, vallen en weer opstaan. Videos bekeken, ellendig lange sessies gehad met een bekende die me de technische aspecten leerde . Ik wist niet 33ns eens wat EQ was! Als ik mn werk van toen terug luister is het by far niet zo goed als nu, logisch, maar wat ik eigenlijk heel grappig wel altijd terug hoor is dat ik blijkbaar van begin af aan al een type producer was die elementen goed kon plaatsen, de afwisseling begreep die je als luisteraar zoekt en aantrekt in trance. Heel melodieus, oog voor details. Dat komt denk ik door de jaren die ik als luisteraar in mn rugzakje heb. Die vertaalslag helpt me enorm.

Mn laatste track had ik laatst al hier gepost, ik denk dat je daar wel in terug hoort wat ik hierboven schreef.

https://soundcloud.com/sunyella/ralphie-b-cayende-sunyella

• PdeBie
Juancho schreef op zondag 12 april 2026 @ 13:43:
[...]

Ik heb het idee dat er bij je render iets niet goed is gegaan. Vanaf moment dat je drop klinkt gaat het helemaal mis. Of het is iets fout in de render of je mix is daar helemaal in de war en alles clasht met elkaar.
Wtf. Dat is iets mis gegaan inderdaad. :|

Zal vanavond de juiste uploaden

• MeesterBas
  • Niet online

MeesterBas

3 in de rij, kassa erbij

Juancho schreef op zondag 12 april 2026 @ 14:45:
[...]

Ik ben al vanaf een jaar of 14 trance fan. Dat werd echt erg in de top jaren, 2000-2004, daar is mn passie voor die muziek zo groot geworden dat het echt helemaal mijn ding is. Wat jaren later besloten zelf ook die muziek te willen maken. Ik heb ook jaren lopen prutsen, proberen, vallen en weer opstaan. Videos bekeken, ellendig lange sessies gehad met een bekende die me de technische aspecten leerde . Ik wist niet 33ns eens wat EQ was! Als ik mn werk van toen terug luister is het by far niet zo goed als nu, logisch, maar wat ik eigenlijk heel grappig wel altijd terug hoor is dat ik blijkbaar van begin af aan al een type producer was die elementen goed kon plaatsen, de afwisseling begreep die je als luisteraar zoekt en aantrekt in trance. Heel melodieus, oog voor details. Dat komt denk ik door de jaren die ik als luisteraar in mn rugzakje heb. Die vertaalslag helpt me enorm.

Mn laatste track had ik laatst al hier gepost, ik denk dat je daar wel in terug hoort wat ik hierboven schreef.

https://soundcloud.com/sunyella/ralphie-b-cayende-sunyella
Zo te lezen zijn we ongeveer vanaf hetzelfde bouwjaar (ik 1981). Thuis werd altijd muziek gedraaid door mijn ouders (vooral Dire Straits, Fleetwood Mac, The Eagles, Toto, James Last). Ik was helemaal wild van Michael Jackson en later 2 Unlimited. Van MJ had ik alle ‘bandjes’. Ook had ik bandjes van Turn up the bass en Techno Trance. Mijn eerste cd was van Kinderen voor Kinderen 😅 Later kwam de interesse in gabber en trance. Ik zat wekelijks voor TMF Hakkeeh en ben eind jaren 90 bij optredens geweest van DJ Jean, Tiësto, Sven Väth, Marco V, 2 Unlimited en meer. Ik heb mijn moeder lange tijd niet vergeven dat ik niet naar Thunderdome 1996 mocht. Altijd had ik een walkman of cd-speler op zak. In de tijd dat internet opkwam, downloadde ik wat er te downloaden valt. Mijn eerste mp3’tjes (met 6 kb/s via ISDN) heb ik nog steeds op mijn NAS.

Ik luister nu nog dagelijks naar gabber, techno, hardstyle, maar ben ook bewonderaar van BLØF en andere popmuziek. Mijn interesse in muziek is heel breed. Maar de hang naar muziek ‘van vroeger’ is soms wat te sterk. Uiteindelijk ligt mijn passie bij trance. De sets van Tiësto van 1999-2003 zijn voor mij ijkpunten. Zijn recente set op Dreamstate is een mooie blik op de trance van vroeger. Ik heb altijd al eens zelf muziek willen maken. Maar door lange studies en carrièresprongen is het er nooit van gekomen. Nu ik qua baan heb bereikt wat ik wilde bereiken, is het tijd voor mijzelf uitdagen en ontwikkelen op een ander vlak. En dat is dus proberen muziek te maken geworden.

Kun jij inkomen genereren met het maken van muziek, of werk je nog? Ik zal eens naar je muziek luisteren, als ik wat minder gezinsleden om mij heen heb…

• Marc3l
  • Laatst online: 04-05 14:53
@MeesterBas leuk om te lezen, en veel herkenbaarheid, ook uit 1981, eerste Thunderdome was 1998 op Mysteryland, gisteren nog naar Decade geweest. Wel iets minder breed kwa muzieksmaak, moet wel een beat in zitten :p

Zelf begonnen met Fastracker, Madtracker en toen Reason. Alleen al +10 jaar vast in een 4 beat loop en niet echt de creatieve energie om er mee verder te gaan op dit moment. Af en toe start ik wat op maar sluit het net zo snel haha.

Ik heb zelf geen moeite met standaard/stock samples, als het goed klinkt, klinkt het goed.
Ik heb niet echt de behoefte om mijn eigen geluiden te maken(sounddesign). Ik zie zelf produceren als een bak met lego (geluiden) en daar iets creatiefs/leuks mee maken.

• PdeBie
PdeBie schreef op zondag 12 april 2026 @ 16:09:
[...]

Wtf. Dat is iets mis gegaan inderdaad. :|

Zal vanavond de juiste uploaden
Poging #2!

Geen idee wat er mis is gegaan bij de vorige upload. Heb exact dezelfde file geupload en nu geen issues meer (volgens mij).

• NLxAROSA
  • Niet online
Juancho schreef op zondag 12 april 2026 @ 13:51:
[...]

want juist voor techno hoef je verder helemaal niet zoveel te kunnen/kennen.
Sorry, maar dit is gewoon echt onzin. Bij techno zit de complexiteit in andere zaken dan akkoordenschema's. Uiteraard zijn er minimale varianten die simpeler zijn (en ik weet niet welke variant jij precies voor ogen hebt), maar een knappe techno track zet je echt niet zomaar ff in elkaar zonder kennis of ervaring. En dan heb ik het uiteraard over tracks van mensen als Kevin Saunderson, Alexander Technique, Kenny Larkin, Green Velvet en andere Detroit of NYC techno , niet die marcheermuziek hier uit de regio :+ (Maar ook Hawtin, Lucien Foort, Miss Djax, etc. )

[ Voor 18% gewijzigd door NLxAROSA op 13-04-2026 08:36 ]

• KlaasjeNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:59
Marc3l schreef op zondag 12 april 2026 @ 19:27:
@MeesterBas leuk om te lezen, en veel herkenbaarheid, ook uit 1981, eerste Thunderdome was 1998 op Mysteryland, gisteren nog naar Decade geweest. Wel iets minder breed kwa muzieksmaak, moet wel een beat in zitten :p

Zelf begonnen met Fastracker, Madtracker en toen Reason. Alleen al +10 jaar vast in een 4 beat loop en niet echt de creatieve energie om er mee verder te gaan op dit moment. Af en toe start ik wat op maar sluit het net zo snel haha.

Ik heb zelf geen moeite met standaard/stock samples, als het goed klinkt, klinkt het goed.
Ik heb niet echt de behoefte om mijn eigen geluiden te maken(sounddesign). Ik zie zelf produceren als een bak met lego (geluiden) en daar iets creatiefs/leuks mee maken.
Hier ook '81. :9 Begonnen met Cubase en een midi-keyboardje op een Atari. Later op een pc. Als kind vooral fan van Vangelis, dus dappere pogingen gedaan zoiets te maken. Toen wat gepruts met hardcore en trance en daarna 20 jaar niks. Inmiddels weer 2 jaar bezig en nu vooral orkestrale muziek.

• franssie

franssie

Save the albatross

Cubase - ik heb twee focusrite interfaces en daar dus ook een account, kreeg gisteren een email dat er nu ook Cubase LE 15 bij zit en die inderdaad kunnen installeren.
Later eens mee spelen, maar vind tot nu toe GarageBand het meest intuïtief wat een overstap naar LogicPro logischer maakt mocht ik het nodig hebben, maar wel MacOs only helaas.
Door verschillende instrumenten etc heb ik inmiddels wel toegang tot bijna alle DAW software die er bestaat (in de Lite versies) en een oerwoud aan plugins :P
Elke komt met een 'free bundle' en wat nog niet meer.
Eerst maar eens een synth leren kennen op GB, wel een externe zodat ik die ook op een andere DAW kan gebruiken, en ik zag er hier wel wat voorbij komen.

Mijn gitaar kan ik al redelijk door de DAW's krijgen.

• KlaasjeNL
franssie schreef op maandag 13 april 2026 @ 00:09:
Cubase - ik heb twee focusrite interfaces en daar dus ook een account, kreeg gisteren een email dat er nu ook Cubase LE 15 bij zit en die inderdaad kunnen installeren.
Later eens mee spelen, maar vind tot nu toe GarageBand het meest intuïtief wat een overstap naar LogicPro logischer maakt mocht ik het nodig hebben, maar wel MacOs only helaas.
Door verschillende instrumenten etc heb ik inmiddels wel toegang tot bijna alle DAW software die er bestaat (in de Lite versies) en een oerwoud aan plugins :P
Elke komt met een 'free bundle' en wat nog niet meer.
Eerst maar eens een synth leren kennen op GB, wel een externe zodat ik die ook op een andere DAW kan gebruiken, en ik zag er hier wel wat voorbij komen.

Mijn gitaar kan ik al redelijk door de DAW's krijgen.
Ik zou het gewoon bij 1 DAW houden, welke dat ook mag zijn. Uiteindelijk kunnen ze vrijwel allemaal hetzelfde, maar verschilt de workflow, waardoor je er meer aan hebt om 1 DAW volledig te masteren dan steeds tussen verschillende DAWs te wisselen. Je zou wel aan de voorkant al een schifting kunnen maken door voor bijvoorbeeld Ableton te kiezen voor EDM, Cubase voor orkestraal of ProTools voor audio.

• NLxAROSA
  • Niet online
KlaasjeNL schreef op maandag 13 april 2026 @ 07:30:
[...]

Ik zou het gewoon bij 1 DAW houden, welke dat ook mag zijn.
Dit inderdaad. Niet alleen omdat je toch altijd een leercurve hebt en subtiele (en soms niet zo subtiele) verschillen, maar ook vanwege gebrek aan onderlinge project compatibliteit. Dus als je meerdere DAWs gebruikt dan blijf je daar ook altijd mee zitten, tenzij je afscheid neemt van projecten of ze gaat migreren/omzetten (takkewerk).

Persoonlijk vind ik iets dat meerdere OSen ondersteunt ook fijn.

Zijn van die keuzes die nu niet zo veel uitmaken, maar als je een paar jaar verder bent opeens op kunnen gaan breken.

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-04 13:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

KlaasjeNL schreef op maandag 13 april 2026 @ 07:30:
[...]

Ik zou het gewoon bij 1 DAW houden, welke dat ook mag zijn. Uiteindelijk kunnen ze vrijwel allemaal hetzelfde, maar verschilt de workflow, waardoor je er meer aan hebt om 1 DAW volledig te masteren dan steeds tussen verschillende DAWs te wisselen. Je zou wel aan de voorkant al een schifting kunnen maken door voor bijvoorbeeld Ableton te kiezen voor EDM, Cubase voor orkestraal of ProTools voor audio.
+1

Grappig genoeg denk ik dat dan juist Ableton Live het meest universeel is, onder andere vanwege haar control surfaces. Zowel iets als een Faderport als de Ableton Push werken goed met Ableton.

Tegelijkertijd ben ik zelf juist teruggegaan naar Studio One, ehm, Fender Pro. Ik vind de UI van Ableton niet prettig, Fender Pro voelt meer intuitief en de Push 2, gebruikte ik sowieso al amper.

1 DAW vs 2, scheelt ook nog eens flink in de kosten. (Want maar 1 DAW om te updaten.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• PdeBie
1982 hier. Opgegroeid dus met een vader met orgel/keyboards/synthesizers/drumcomputers en dus veel muziek van Vangelis, Greatest Synthesizer hits, maar ook na-pingel liedjes van Toto, The Eagles etc.

Zelf op den duur toch meer naar populairdere electronische muziek gegaan als Dance, Trance, Hardcore (ja, ik was een gabber(tje) in m'n pubertijd) etc.
Tijdens middelbare school vooral aan het klooien geweest met Dance e-jay (sampjes plakken :p) en Magix Music Maker. Fruity Loops wel geprobeerd, maar vond ik toen allemaal maar moeilijk. Plus dat even iets opzoeken op internet er toen nog niet bij was. In mijn vriendenkring had ik niemand die met muziek bezig was, dus dat bloedde toen een beetje dood.

Later FL Studio toch weer opgepakt en nu dus een jaartje fanatiek bezig met mijn skills (DJ Jean: respect the skillz 8) ) te verbeteren.
Ableton (Lite) ook geprobeerd, want er zat een licentie bij m'n Midi keyboard, maar ik snapte de UI niet echt. FL studio kon ik op een of andere manier beter bedienen.

Op zich zou ik nu met Ableton ook prima uit de voeten kunnen na het zien van alle tutorials op YouTube etc. en zie ik ook echt wel dingen die in Ableton echt wel makkelijker werken dan in FL studio, maar FL Studio is een buy-once, update forever licentie en Ableton moet je elke keer nieuwe (upgrade) licentie voor kopen als er een nieuwe versie is. Dat weerhoudt mij om Ableton te gebruiken, want ik heb de All Plugins editie van FL studio. :)

• Juancho
Ik lees hierboven kosten voor je DAW updates. Weet dat als je FL Studio koopt je lifetime free updates hebt. 1 van de grote pluspunten van FL wat mij betreft. Ze zijn qua updates erg actief en ook de community/support is heel goed

[ Voor 18% gewijzigd door Juancho op 13-04-2026 09:41 ]

• PdeBie
Juancho schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:40:
Ik lees hierboven kosten voor je DAW updates. Weet dat als je FL Studio koopt je lifetime free updates hebt. 1 van de grote pluspunten van FL wat mij betreft. Ze zijn qua updates erg actief en ook de community/support is heel goed
Zeker. Dat is juist een van dé redenen dat ik voor Fl studio heb gekozen :)

• unezra

unezra

Ik worstel helaas even met een flinke impasse in mijn muziek maken.

Loop nog altijd vast op Dorico die ik goed accuraat krijg qua realtime afspelen en waarbij het, zelfs met extra tooling, niet goed lukt MIDI clock te genereren. (Terwijl ik juist Dorico als source wil gebruiken.) Twijfel soms terug te gaan naar Presonus Notion, maar daarvan staat de ontwikkeling al jaren stil en het gebrek aan features begint nu serieus vervelend te worden. (Dorico is *veel* verder qua features en wordt actief ontwikkeld, plus, dingen als StreamDeck (Notation Express) en als BabylonWaves werken er native mee.)

Helaas ook nog altijd geen goede workflow gevonden hardware en software te integreren. Mijn eerdere recordings waren 100% VST-based en dat werkte goed. Best leuke dingen mee gemaakt.

Nog altijd diep gefascineerd door eurorack/modular en die hobby is volledig uit de hand gelopen, maar meer dan een paar korte jams, heb ik er tot dusver niet mee gemaakt. :-) Het ideaal, integratie van de typische workflows (rigide notatie gecombineerd met vrije improvisatie en gegenereerde sequences) is me nog altijd niet gelukt.

Wel blij met een nieuw speeltje (dat ik al een paar maanden heb): de Oxi One. Compact en enorm feature-packed. De nieuwe E16 (rotary knobs) ziet er uit als een mooie aanvulling. Onhebbelijkheid vind ik wel dat de MIDI splitter relatief beroerd werkt. Hoop dat dáár ooit een nieuwe van uit komt. (Of, want dat zit ook in de pijplijn, een verbeterde uitbereiding van de MIDI router MRCC die mogelijk directe interactie met eurorack gaat kennen.)

Ook op momenten kwijlend aan het kijken naar de Reliq, maar pfff, €1899,- en dat vind ik wel een hele hoop geld. Zelfs voor wat het bied.

Op Discord ook geprobeerd het chat topic hierover opnieuw af te trappen. Voor diegenen die geïnteresseerd zijn, het gaat om het "Muziek (en muzieikmakers") draadje onder #media-entertainment.

• PdeBie
Feedback over je “muziek” aan ChatGPT vragen. :9

https://x.com/Jonas_Ceika/status/2042445078417834043

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mzbHdHiGU8zQKBhcr5-7SclJ8BU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Jnzh7pSL6J36ebHDtOEaQWYN.png?f=fotoalbum_large
spoiler:
Hij heeft opnames van enkel scheten laten beoordelen door ChatGPT
_O-

[ Voor 8% gewijzigd door PdeBie op 13-04-2026 10:43 ]

• vlaaing peerd
unezra schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:01:
Ik worstel helaas even met een flinke impasse in mijn muziek maken.

Loop nog altijd vast op Dorico
Ik denk dat er niet veel zijn hier die met notatiesoftware werken, maar het kan toch niet zo moeilijk zijn (?). Even helder, je wil met de reeds gemaakte notoatie uit de notatiesoftware je synths aansturen, toch? Gebruik je Apple of PC?

Ik kijk een beetje op de Steinberg help pages, het leek me dat 'Play Mode' en Midi-thru moet doen wat je wilt.

Waar en wat gaat er precies mis?

Oja, en meer foto's van je setup :henk jij hebt wel de ultieme knopjes en fader samenstelling in je studio _/-\o_

• unezra

unezra

vlaaing peerd schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:45:
[...]
Ik denk dat er niet veel zijn hier die met notatiesoftware werken, maar het kan toch niet zo moeilijk zijn (?). Even helder, je wil met de reeds gemaakte notoatie uit de notatiesoftware je synths aansturen, toch? Gebruik je Apple of PC?

Ik kijk een beetje op de Steinberg help pages, het leek me dat 'Play Mode' en Midi-thru moet doen wat je wilt.

Waar en wat gaat er precies mis?
Je zou zeggen dat het super eenvoudig is idd, maar helaas.

* Dorico is niet 100% zuiver in zijn klok
De officiële lezing is dat Dorico afhankelijk is van een audio stack (ASIO) en dat dáár de drift zit. (Je MOET een audio interface, of iets als ASIO4ALL, aan Dorico toekennen om het te laten werken. Het kan niet MIDI-only werken helaas. Schijnt nogal diep in de software te zitten, dus de vraag is of deze dependency ooit gaat veranderen.)

Wat er nu gebeurt is dat het dus soms random vertraagd / stalled en dan weer door gaat. Wat ongelooflijk vervelend is als je Dorico juist realtime wil gebruiken als note en clock source.

* Dorico kan, helaas, geen MIDI clock uitsturen
Zit er gewoon NIET ingebouwd. Er zijn 2 workarounds en beiden werken vooralsnog suboptimaal.

1) 1/16th notes uitsturen (levert een aparte track op die permanent gevuld moet zijn met 1/16th notes en is helaas alleen te converteren naar eurorack, op een vrij on hjandige manier. (Ben even de details kwijt, maar effectief moet je er pulse envelopes van maken die je vervolgens als clock gebruikt.)
2) https://www.fornicelli.com/product/fmidiclock/ een vst plugin met een ongelooflijk vriendelijke en behulpzame developer (en dat voor een tooltje van letterlijk een paar €) maar werkt helaas ook niet 100% betrouwbaar

Ook daar, details even kwijt, paar maanden geleden dat ik er in ben gedoken. Moet er weer eens mee aan de slag. Of een compleet andere workflow vinden waarbij dit niet nodig is.
Oja, en meer foto's van je setup :henk jij hebt wel de ultieme knopjes en fader samenstelling in je studio _/-\o_
Gheheheh, ja, en ook hier is het ever changing. Altijd op zoek naar betere methoden, betere gear. Misschien toch gewoon maar eens toe geven dat het zoeken van nieuwe gear en het kopen, ook gewoon deel van de hobby is. Mijn Push2 heb ik al een tijd uit het rack gehaald (nog niet zo ver dat ik het, mét Ableton, wil verkopen maar dat komt ooit wel), de Oxi One is er zoals gezegd bij gekomen (en het is verleidelijk een 2e aan te schaffen), een aantal modules zijn uit het rack geschroefd en gaan eens marktplaats op (zodra ik de moed heb verzameld de doosjes uit de schuur te vissen) en er zijn een shitload aan nieuwe modiules bij gekomen.

Ik zal eens wat foto's maken en hier plaatsen. Doe er op het moment veel te weinig mee. Zonde, want prachtig spul. Maar gebrek aan inspiratie, gebrek aan tijd, etc.

• unezra

unezra

As promised @vlaaing peerd (en anderen).
Foto's zijn van januari, maar sindsdien is er niet heel veel radicaal veranderd.
(Uit mijn hoofd misschien een paar eurorack modules, qua nieuw/TKA en geher-organiseerd, maar als ik zo achter me kijk, ziet het er op het oog redelijk hetzelfde uit nog.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W6eW_kb_cLwhq8gJJW8ktaLrrr0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dZArCtAiEBhlj6kdft4dmVvf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ffvOJywnrsPDMQUOqNk02zHwjPc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nXtHW0W5qESbCXVBEKNn0KoH.jpg?f=fotoalbum_large

EDIT: Uiteraard wil ik meer vertellen over mijn setup als interesse. :-)
Ik heb ook een ModularGrid, maar die moet ik weer eens bijwerken en dat is helaas *veel* werk.

[ Voor 7% gewijzigd door unezra op 13-04-2026 12:03 ]

• NLxAROSA
  • Niet online
unezra schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:37:
[...]

Je zou zeggen dat het super eenvoudig is idd, maar helaas.

* Dorico is niet 100% zuiver in zijn klok
De officiële lezing is dat Dorico afhankelijk is van een audio stack (ASIO) en dat dáár de drift zit. (Je MOET een audio interface, of iets als ASIO4ALL, aan Dorico toekennen om het te laten werken. Het kan niet MIDI-only werken helaas. Schijnt nogal diep in de software te zitten, dus de vraag is of deze dependency ooit gaat veranderen.)
Voor zover ik weet gebruiken de meeste DAWs ook de klok van de audio interface als basis omdat de interne klok van een PC niet zo heel erg strak/betrouwbaar is. ASIO4ALL lost dat denk ik maar half op, want dat is uiteindelijk alleen maar een interface/vertaal laag boven op whatever je gebruikt. Dus ik gok dat ze dat niet op gaan lossen.

De vraag is dan: heb je een audio interface, en dan specifieker één met échte ASIO drivers? Dat is misschien de snelste oplossing, maar niet zonder kosten.

Ik heb zelf plugins/synthesizers geschreven voor iOS en Mac in een grjis verleden en laat ik zeggen dat mijn verwachting over hoe tijd werkt op een computer enigszins aan gort werd geslagen toen ik er mee moest werken. :+ (Ook ik pakte de audio-klok voor MIDI/sequencer synchronisatie, want die is tot op de sample nauwkeurig, en systeemklok zwabbert zeg maar, is niet heel lineair)

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Kan je er geen externe klopk aanhangen? Een drumcomputer ofzo en dan alles die externe klok laten gebruiken over je midi / trigger

[ Voor 5% gewijzigd door Yalopa op 13-04-2026 12:47 ]

• KlaasjeNL
unezra schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:48:
Foto's zijn van januari, maar sindsdien is er niet heel veel radicaal veranderd.
(Uit mijn hoofd misschien een paar eurorack modules, qua nieuw/TKA en geher-organiseerd, maar als ik zo achter me kijk, ziet het er op het oog redelijk hetzelfde uit nog.)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb ook een ModularGrid, maar die moet ik weer eens bijwerken en dat is helaas *veel* werk.
Potver, het is dat ik de zwarte en witte toetsen herken, maar anders zou ik zweren dat we hier naar de cabine van een Sovjet ruimteschip zitten te kijken. 8)7 Heel vet!

De hang naar het kopen van gear ken ik (en ik denk iedereen in dit draadje) wel. Nou ben ik nog niet zo heel lang bezig en merk ik dat ik de gear die ik in een periode van 2 jaar heb gekocht, nauwelijks tot niet gebruik. Het staat tof in een home studio, maar in praktijk doe ik toch alles met VST's en gebruik ik eigenlijk alleen mijn Arturia Keylab en fader controller, naast noodzakelijke gear als hoofdtelefoon, monitorspeakers en een audio interface. De 3 bescheiden synths die ik heb zet ik zo nu en dan wel eens aan, maar dan blijft het bij een beetje pielen zonder plan.

Zelfde geldt overigens ook voor VST's. In het begin heel veel aan het kopen geweest. Ook VST's die later mogelijk "handig" zouden zijn, maar ik merk dat ik een veel betere focus heb en veel meer gedaan krijg door een beperkt aantal VST's te gebruiken en alleen iets te kopen als ik het echt "nodig" heb.

Ik overweeg overigens nog wel om bar chimes aan te schaffen om handmatige glissando's op te nemen i.p.v. voorgeprogrammeerde glissando's te gebruiken. Iemand hier toevallig ervaring met het opnemen van bar chimes? :? Ik heb een AT2035 die op zich denk ik voldoende zou moeten zijn, maar twijfel of het nodig is om een AT2035 toe te voegen voor een stereo image en in hoeverre het nodig is om de kamer ook nog verder akoestisch te behandelen voor een mooie opname, want dan wordt het al met al een prijzig idee.

• PdeBie
unezra schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:48:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ben vooral benieuwd waar we je muziek kunnen horen :D

• unezra

unezra

NLxAROSA schreef op maandag 13 april 2026 @ 12:30:
[...]
Voor zover ik weet gebruiken de meeste DAWs ook de klok van de audio interface als basis omdat de interne klok van een PC niet zo heel erg strak/betrouwbaar is. ASIO4ALL lost dat denk ik maar half op, want dat is uiteindelijk alleen maar een interface/vertaal laag boven op whatever je gebruikt. Dus ik gok dat ze dat niet op gaan lossen.

De vraag is dan: heb je een audio interface, en dan specifieker één met échte ASIO drivers? Dat is misschien de snelste oplossing, maar niet zonder kosten.
Heb ik inderdaad.
Een die ik speciaal heb gekocht om op vakantie ook te kunnen rommelen zonder al te veel gesjouw:
KNA Pickups PAS-24 - https://www.knapickups.com/en/digital-solutions/kna/pas-24
Dus die moet ik er eens aan hangen om te kijken of daarmee, de klok stabieler is. Met ASIO4ALL en de Steinberg ASIO driver heb ik het vooralsnog iig niet super stabiel weten te krijgen.
Ik heb zelf plugins/synthesizers geschreven voor iOS en Mac in een grjis verleden en laat ik zeggen dat mijn verwachting over hoe tijd werkt op een computer enigszins aan gort werd geslagen toen ik er mee moest werken. :+ (Ook ik pakte de audio-klok voor MIDI/sequencer synchronisatie, want die is tot op de sample nauwkeurig, en systeemklok zwabbert zeg maar, is niet heel lineair)
Yep en ik weet ook niet of dit op Mac veel beter zou zijn. Tegelijkertijd, ik ben verder relatief content met mijn Windows laptop die gewoon een goede allrounder is. Meer dan genoeg *oomph* voor alles wat ik wil. Alleen die niet stabiele klok is niet fijn in Dorico.
Yalopa schreef op maandag 13 april 2026 @ 12:45:
Kan je er geen externe klopk aanhangen? Een drumcomputer ofzo en dan alles die externe klok laten gebruiken over je midi / trigger
Kan zeker, in fact, ik heb gewoon een apparaat in huis dat vrij stabiel, klok (zowel MIDI als eurorack) kan genereren: Mijn Oxi One MKII: https://oxiinstruments.com/oxi-one

Alleen werkt dat niet als je (graduele) tempo changes wilt hebben zoals gebruikelijk in scores. Je zit dan volkomen vast aan een set tempo en dát is juist voor wat ik wil, niet ideaal.

• unezra

unezra

PdeBie schreef op maandag 13 april 2026 @ 13:23:
[...]
Ben vooral benieuwd waar we je muziek kunnen horen :D
Hier:
https://soundcloud.com/hpdr

Grofweg 2 dingen:
* Eurorack jams ("Modular Live Set")
* Non-eurorack, VST-based spul ("The Manor" album met een stuk of 7 tracks waarvan "France" de laatste is.)

Maar zoals je ziet, al een tijd geen nieuwe dingen. Zelfs geen nieuwe eurorack jams. :-)

• unezra

unezra

KlaasjeNL schreef op maandag 13 april 2026 @ 13:23:
[...]
Potver, het is dat ik de zwarte en witte toetsen herken, maar anders zou ik zweren dat we hier naar de cabine van een Sovjet ruimteschip zitten te kijken. 8)7 Heel vet!
Hahahaha! Thnx! Ja, dat is voor mij ook een van de charmes.
"Musician meets mad scientist."

Met eurorack en outboard gear heb ik helaas nog altijd mijn draai niet gevonden, maar de fascinatie is er nog altijd. Dus fin, hopelijk vind ik ooit een keer een voor mij goede workflow om alles te integreren. (Of niet, en dan gewoon lekker 2 dingen doen.)
De hang naar het kopen van gear ken ik (en ik denk iedereen in dit draadje) wel. Nou ben ik nog niet zo heel lang bezig en merk ik dat ik de gear die ik in een periode van 2 jaar heb gekocht, nauwelijks tot niet gebruik. Het staat tof in een home studio, maar in praktijk doe ik toch alles met VST's en gebruik ik eigenlijk alleen mijn Arturia Keylab en fader controller, naast noodzakelijke gear als hoofdtelefoon, monitorspeakers en een audio interface. De 3 bescheiden synths die ik heb zet ik zo nu en dan wel eens aan, maar dan blijft het bij een beetje pielen zonder plan.
Welke synths heb je in huis?
Zelfde geldt overigens ook voor VST's. In het begin heel veel aan het kopen geweest. Ook VST's die later mogelijk "handig" zouden zijn, maar ik merk dat ik een veel betere focus heb en veel meer gedaan krijg door een beperkt aantal VST's te gebruiken en alleen iets te kopen als ik het echt "nodig" heb.
Juh. Ik heb een heel fijne VST set die echt mijn main is: EastWest
Nog altijd een Gold abbo. (Het is helaas subscription based.)
Daar zit eigenlijk ieder "natuurlijk" instrument wel in dat er bestaat en met de juiste expression maps (BabylonWaves) is het een soort van goed bruikbaar in de setup die ik nu heb. (Expression maps zijn shite om te maken en BabylonWaves heeft dat volledig uit handen genomen. Met de Dorico versie, is het redelijk drop-in.)

De tracks die "af" zijn, zijn 100% VST based. Helaas dus nog niet echt iets met mijn hardware gedaan anders dan "lekker mee rommelen". Wat an-sich ook een valide bezigheid is, maar ik merk dat ik het toch wel leuk vind als ik misschien iets meer kan délen met mensen. (En ik heb nog altijd een masterplan in mijn hoofd, ik weet wát ik wil, alleen op detail niveau nog niet en geen flauw idee *hoe*.)

Merk wel dat ik toch altijd ook terug val op piano. Staat een mooie Roland RD-2000 (achteraf had ik misschien de Fantom 8X moeten aanschaffen, maar fin, de RD-2000 voldoet, hij is alleen soms wat onhandig in gebruik) en qua handmatige MIDI aansturing de Arturia 61SL. Inderdaad ook een fadercontroller, de Faderport 8 met gemotoriseerde faders. (Heerlijk ding, super betrouwbaar, werkt goed.)
Ik overweeg overigens nog wel om bar chimes aan te schaffen om handmatige glissando's op te nemen i.p.v. voorgeprogrammeerde glissando's te gebruiken. Iemand hier toevallig ervaring met het opnemen van bar chimes? :? Ik heb een AT2035 die op zich denk ik voldoende zou moeten zijn, maar twijfel of het nodig is om een AT2035 toe te voegen voor een stereo image en in hoeverre het nodig is om de kamer ook nog verder akoestisch te behandelen voor een mooie opname, want dan wordt het al met al een prijzig idee.
Hmm, nee, geen ervaring mee.

• Juancho
NLxAROSA schreef op zondag 12 april 2026 @ 23:43:
[...]

Sorry, maar dit is gewoon echt onzin. Bij techno zit de complexiteit in andere zaken dan akkoordenschema's. Uiteraard zijn er minimale varianten die simpeler zijn (en ik weet niet welke variant jij precies voor ogen hebt), maar een knappe techno track zet je echt niet zomaar ff in elkaar zonder kennis of ervaring. En dan heb ik het uiteraard over tracks van mensen als Kevin Saunderson, Alexander Technique, Kenny Larkin, Green Velvet en andere Detroit of NYC techno , niet die marcheermuziek hier uit de regio :+ (Maar ook Hawtin, Lucien Foort, Miss Djax, etc. )
Ik bedoel meer op die track die hier gepost werd. Dat is eigenlijk een 4-8 bar loop die verder niet zo spannend is omdat het zich een paar minuten lang herhaald. Daar heb je niet direct diepgaande muziekkennis voor nodig. Zijn kant en klare acid sample staat centraal, die kan je prima heel snel en easy zelf maken door gewoon 1 langere noot in te tekenen in je DAW en lekker spelen in een VST als Serum om wat tofs te krijgen. Presets zat die je een toffe basis geven en die je als je wil nog kan tweaken en layeren. Dat is toch veel leuker dan een paar samples in je DAW gooien, aan elkaar lijmen en dat is het dan? Zelfde voor de bassline, dat is allemaal heel basic in zijn track en kan je zo of zelf intekenen in je daw of je pakt een midi. Zelfs dat kan gewoon 1 note zijn. En als je het moeilijk vind om iets van een pattern te creeren, die vsts hebben ook een lading presets ingebakken qua arpeggiators. Hoef je niet eens iets voor te kennen, gewoon klikken en luisteren wat je tof vindt en daar sounds bij kiezen. Dat is toch nogmaals veel leuker om te doen? En ik weiger te geloven dat dit niet kan vanwege tijd, sorry. Misschien ben ik daar eigenwijs in, maar het geeft je juist de tools om als beginner echt te leren. Stap voor stap.

Dat er professionele en volledig uitgewerkte techno tracks zijn waar veel meer in zit en waar uiteraard meer kennis voor nodig is snap ik ook wel. Een dame die tegenwoordig behoorlijk populair is in de techno scene (met soms wat trance invloeden), even los van wat je er van vindt, is Charlotte de Witte. Nou vind ik lang niet alles gaaf van haar muziek, maar er zitten zeker wel toffe tracks tussen. Bijv. haar remix van de trance classic Push - Univeral Nation

https://open.spotify.com/...s049a?si=ef54f2089ead4fe9

En natuurlijk de hit die iedereen hier vast wel kent, haar remix van The Age Of Love:

https://open.spotify.com/...GLZXB?si=ecb988e7f14a44b3

[ Voor 36% gewijzigd door Juancho op 13-04-2026 14:04 ]

• NLxAROSA
  • Niet online
@Juancho Allemaal mee eens hoor, was me niet helemaal duidelijk adhv je eerdere post dat alleen om de track ging ipv het hele genre.

En qua tijd: ik doe ook in de avond uren wanneer het kan en soms ook weken helemaal niks. Daarom ben ik ook al vijf jaar bezig en ben ik pas het laatste jaar in de buurt van waar ik wil zijn.

• vlaaing peerd
KlaasjeNL schreef op maandag 13 april 2026 @ 13:23:
[...]
nauwelijks tot niet gebruik.
knip
Zelfde geldt overigens ook voor VST's. In het begin heel veel aan het kopen geweest.
knip
alleen iets te kopen als ik het echt "nodig" heb.
Wat je hier beschrijft is een zeer veel voorkomend probleem, deels omdat je PC zowat onbeperkt VSTs kan draaien, deels omdat we lekker gemaakt worden met allerlei leuke speeltjes.

Gevolg,
- veel geld naar stofhappers die je uiteindelijk beter op marktplaats kan zetten.
- Je leert niet je instrumenten optimaal te kennen omdat alles makkelijk voor je gemaakt wordt
- je eindigt met 200 sporen audio met belachelijk onzinnig lange FX chains

Daarom kan ik aanraden te werken in een setup zoals @NLxAROSA (NIET @unezra 's setup!), hij is min of meer verplicht het maximale uit enkele instrumenten te halen, en moet meer met het instrument zelf doen dan dat oplossen in een lange FX chain.

Dat kan ook in een DAW, zolang je maar niet vanalles aanslingert.

Mede daarom nog even zijn workshop pluggen:
NLxAROSA schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:41:
Ander onderwerp: ik ga een workshop/show&tell Dawless geven/hosten bij Zeeplab in Nieuwegein in Juni. Interactief en ruimte voor bring-your-own-gear. :)

• Juancho
NLxAROSA schreef op maandag 13 april 2026 @ 14:07:
@Juancho Allemaal mee eens hoor, was me niet helemaal duidelijk adhv je eerdere post dat alleen om de track ging ipv het hele genre.

En qua tijd: ik doe ook in de avond uren wanneer het kan en soms ook weken helemaal niks. Daarom ben ik ook al vijf jaar bezig en ben ik pas het laatste jaar in de buurt van waar ik wil zijn.
Maar je hebt in die 5 jaar ongetwijfeld wel enorm veel geleerd. En dat is toch veel meer kicken dan dat je met kant en klare brokken loopt te werken? Je doet zo enorm veel (vereiste) kennis op waar je straks de vruchten van gaat plukken. Al het begin is lastig, frustrerend, emotioneel, verdriet en blijdschap dat elkaar afwisselt. Maar dat is slechts een fase en zie het vooral als een hele toffe ontdekkingsreis. Ga je daar niet doorheen ben ik iig ervan overtuigd dat je nooit echt zal gaan produceren omdat je maar blijft hangen in die loop van (zogenaam) geen tijd/energie/motivatie/blijven hangen op Youtube/kant en klare brokken gebruiken en nooit dat euphorische gevoel krijgt als je iets voor elkaar hebt gekregen waar je moeite in gestoken hebt. Als is het maar een fijne kick & bass die lekker samen pompen. Alleen daarvan kan ik nog steeds enorm genieten.

• unezra

unezra

Nee, eens met @vlaaing peerd. Mijn hybride setup is een hel.
Er zijn dagen dat ik me af vraag of ik niet gewoon moet splitsen.

* Een dedicated DAWless setup, aangestuurd door bijvoorbeeld de Oxi One (en enkel mijn DAW als multitrack redorder)
* Een dedicated DAW setup, met enkel VST's en alles in-the box, met hooguit wat hardware ter inspiratie maar niet om op te nemen

Wordt het leven iig een stuk eenvoudiger van. :-)

• NLxAROSA
  • Niet online
vlaaing peerd schreef op maandag 13 april 2026 @ 14:30:

Gevolg,
- veel geld naar stofhappers die je uiteindelijk beter op marktplaats kan zetten.
- Je leert niet je instrumenten optimaal te kennen omdat alles makkelijk voor je gemaakt wordt
- je eindigt met 200 sporen audio met belachelijk onzinnig lange FX chains
Toevoeging 1: ik ben op dit punt geweest. :+ Was voor mij ook de reden om radicaal te gaan schrappen. :D
Toevoeging 2: Ook een DAWless setup kun je overcompliceren. En er zijn ook hier valkuilen. Ga ik het over hebben in de workshop. ;)
Juancho schreef op maandag 13 april 2026 @ 14:32:
[...]
Maar je hebt in die 5 jaar ongetwijfeld wel enorm veel geleerd!
Zeker! En dingen gedaan/gemaakt/meegemaakt die ik nooit voor mogelijk hield! Maar dan moet je dus niet na een jaar stoppen of als het ff tegenzit. :)
unezra schreef op maandag 13 april 2026 @ 14:33:

* Een dedicated DAWless setup, aangestuurd door bijvoorbeeld de Oxi One (en enkel mijn DAW als multitrack redorder)
Dit is mijn richting. Maar ik gebruik DAW nog wel voor maken van patches, opnemen van samples en mastering.

[ Voor 14% gewijzigd door NLxAROSA op 13-04-2026 14:40 ]

• MeesterBas
  • Niet online

MeesterBas

3 in de rij, kassa erbij

Juancho schreef op maandag 13 april 2026 @ 14:32:
[...]-knip-
En dat is toch veel meer kicken dan dat je met kant en klare brokken loopt te werken?
-knip-
Ga je daar niet doorheen ben ik iig ervan overtuigd dat je nooit echt zal gaan produceren omdat je maar blijft hangen in die loop van (zogenaam) geen tijd/energie/motivatie/blijven hangen op Youtube/kant en klare brokken gebruiken en nooit dat euphorische gevoel krijgt als je iets voor elkaar hebt gekregen waar je moeite in gestoken hebt.
-knip-
Dat je mijn eerste voor 80% afgeronde track helemaal niks vindt, zal mij een worst zijn. Het maakt mij niet uit wie je bent, hoe goed of slecht je bent in produceren, maar dat je herhaaldelijk commentaar hebt op mijn ‘werkwijze’, zonder dat je mijn berichten goed leest of gewoon tussen de regels door leest, vind ik wel ondoordacht en zeer irritant.

Intussen heb ik al een paar keer in dit topic vermeld (ook in reacties aan jou) dat ik een beginneling ben in dit wereldje, ooit een eigen trance track wil maken en het inderdaad rustig aan doe. Ik ben de DAW en het produceren an sich op mijn gemakje aan het ontdekken. Hoe ik dat doe, kun je rustig teruglezen in eerdere posts, als het je interesse heeft.

Ik ben één van de rookies die plezier haalt uit het maken van een arrangement met samples, andere rookies halen meer plezier uit het maken van melodieën. Who cares? Die eigen melodieën komen er wel.

Ironisch genoeg geef je vandaag voorbeelden van tracks van Charlotte de Witte die in feite covers zijn :?

Het volgende stoort mij misschien nog wel meer; op 12 april schrijf je in dit topic aan mij ‘want juist voor techno hoef je verder helemaal niet zoveel te kunnen/kennen.’ Vandaag trek je de keutel in door te vermelden dat je eigenlijk mijn track bedoelde. Onzin en achteraf makkelijk gecorrigeerd natuurlijk. Maar je beledigt -en ondermijnt hiermee het werk van- veel pioniers en helden in de techno ten faveure van ‘jouw’ genre.

Moderators zullen mogelijk gaan schrijven dat ik niet op de man mag spelen en aardig moet blijven, maar door jouw hooghartige posts waarin je onder andere mijn berichten onjuist vertaalt, voel ik nu al minder de behoefte om de track (met gelayerde en aangepaste lead) in dit topic te delen.

[ Voor 3% gewijzigd door MeesterBas op 13-04-2026 18:55 ]

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:28
unezra schreef op maandag 13 april 2026 @ 14:33:
Nee, eens met @vlaaing peerd. Mijn hybride setup is een hel.
Er zijn dagen dat ik me af vraag of ik niet gewoon moet splitsen.

* Een dedicated DAW setup, met enkel VST's en alles in-the box, met hooguit wat hardware ter inspiratie maar niet om op te nemen

Wordt het leven iig een stuk eenvoudiger van. :-)
Ik pak altijd kleinere setups en daar duik ik dan een tijd in. Bijvoorbeeld sampler drummachine 1 voice Eurorack met 1 envelope en een filter, plus effect. Patch maken, samplen en dan sequencen met de drummachine. En de computer als tape recorder gebruiken.

Of een set buiten opnames in een sampler gooien en daar mee aan de slag. Of een Eurorackje maken van hooguit 104 hp en kijken wat daaruit komt. Zo hou je en variatie en focus. Althans ik dan.

• KlaasjeNL
Voor de echte liefhebber weinig bijzonders: een Arturia Microfreak, een Korg Nu:Tekt NTS-1 MKII (destijds gekocht als aanvulling op de Microfreak voor reverb en delay en een Sonicware Liven Mega synthesis voor de Sega Mega Drive sound. Allemaal compacte synths die makkelijk in passen in de ruimte die ik heb.
Juh. Ik heb een heel fijne VST set die echt mijn main is: EastWest
Nog altijd een Gold abbo. (Het is helaas subscription based.)
Daar zit eigenlijk ieder "natuurlijk" instrument wel in dat er bestaat en met de juiste expression maps (BabylonWaves) is het een soort van goed bruikbaar in de setup die ik nu heb. (Expression maps zijn shite om te maken en BabylonWaves heeft dat volledig uit handen genomen. Met de Dorico versie, is het redelijk drop-in.)
Van EastWest gebruik ik enkel Hollywood Choir, maar ik kan niet echt wennen aan de Opus Engine. Moet me daar toch eens beter in verdiepen. Ik gebruik nu vooral plugins van Spitfire in Kontakt.
Merk wel dat ik toch altijd ook terug val op piano. Staat een mooie Roland RD-2000 (achteraf had ik misschien de Fantom 8X moeten aanschaffen, maar fin, de RD-2000 voldoet, hij is alleen soms wat onhandig in gebruik) en qua handmatige MIDI aansturing de Arturia 61SL. Inderdaad ook een fadercontroller, de Faderport 8 met gemotoriseerde faders. (Heerlijk ding, super betrouwbaar, werkt goed.)
Bedoel je niet de Novation 61SL? Fantom 8X is inderdaad een tof apparaat, vooral als je ook live optreedt, maar ik hoor altijd dat gewogen toetsen minder geschikt zijn voor synth, strings en eigenlijk alles wat geen piano is. Zelf vorig jaar een upgrade gedaan van een Arturia Keylab Essential naar een Keylab MK3 omdat de toetsen van de Essential wel erg sponzig waren. De MK3 werkt voor mij prima, maar ik gebruik nauwelijks alle functies. Eigenlijk alleen de transporttoetsen, soms de faders en knoppen in Analog Lab en heel sporadisch het pitch- en mod-wheel. Sinds ik een aparte fader controller (AMC3+Touch) heb eigenlijk helemaal niet meer. Ik denk dat zo'n Faderport voor mij dan ook wel wat overkill is, hoewel het wel weer mooi op het bureau staat. 😅 Daarom ook al enige tijd een Yamaha CC1 bij Thomann in mijn winkelmandje. 😅
[b]vlaaing peerd schreef op maandag 13 april 2026 @ 14:30

Wat je hier beschrijft is een zeer veel voorkomend probleem, deels omdat je PC zowat onbeperkt VSTs kan draaien, deels omdat we lekker gemaakt worden met allerlei leuke speeltjes.

Daarom kan ik aanraden te werken in een setup zoals @NLxAROSA (NIET @unezra 's setup!), hij is min of meer verplicht het maximale uit enkele instrumenten te halen, en moet meer met het instrument zelf doen dan dat oplossen in een lange FX chain.

Dat kan ook in een DAW, zolang je maar niet vanalles aanslingert.
Precies dat. Daarom staan de synths er nu ook voornamelijk als versiering en ben ik niet van plan om er op korte termijn meer aan te schaffen. Vooral ook omdat ik nu toch meer met orkestrale dan elektronische muziek bezig ben.

Daarom nu ook alles vol op de DAW, want een heel orkest gaat sowieso niet op zolder passen. :+ En dan inderdaad vooral focus op een enkele VST, tenzij daar niet in zit wat ik nodig heb, maar niet meer lukraak kopen om te kopen of omdat er een aanbieding is. Ik denk dat iedereen die net begint in dezelfde valkuilen trapt om na een moment van bezinning op de rem te trappen en echt muziek te maken ipv meer software en gear te blijven kopen.

[ Voor 21% gewijzigd door KlaasjeNL op 13-04-2026 20:12 ]

• KlaasjeNL
MeesterBas schreef op maandag 13 april 2026 @ 18:52:
[...]
Dat je mijn eerste voor 80% afgeronde track helemaal niks vindt, zal mij een worst zijn. Het maakt mij niet uit wie je bent, hoe goed of slecht je bent in produceren, maar dat je herhaaldelijk commentaar hebt op mijn ‘werkwijze’, zonder dat je mijn berichten goed leest of gewoon tussen de regels door leest, vind ik wel ondoordacht en zeer irritant.

Intussen heb ik al een paar keer in dit topic vermeld (ook in reacties aan jou) dat ik een beginneling ben in dit wereldje, ooit een eigen trance track wil maken en het inderdaad rustig aan doe. Ik ben de DAW en het produceren an sich op mijn gemakje aan het ontdekken. Hoe ik dat doe, kun je rustig teruglezen in eerdere posts, als het je interesse heeft.

Ik ben één van de rookies die plezier haalt uit het maken van een arrangement met samples, andere rookies halen meer plezier uit het maken van melodieën. Who cares? Die eigen melodieën komen er wel.

Ironisch genoeg geef je vandaag voorbeelden van tracks van Charlotte de Witte die in feite covers zijn :?

Het volgende stoort mij misschien nog wel meer; op 12 april schrijf je in dit topic aan mij ‘want juist voor techno hoef je verder helemaal niet zoveel te kunnen/kennen.’ Vandaag trek je de keutel in door te vermelden dat je eigenlijk mijn track bedoelde. Onzin en achteraf makkelijk gecorrigeerd natuurlijk. Maar je beledigt -en ondermijnt hiermee het werk van- veel pioniers en helden in de techno ten faveure van ‘jouw’ genre.

Moderators zullen mogelijk gaan schrijven dat ik niet op de man mag spelen en aardig moet blijven, maar door jouw hooghartige posts waarin je onder andere mijn berichten onjuist vertaalt, voel ik nu al minder de behoefte om de track (met gelayerde en aangepaste lead) in dit topic te delen.
Ik denk dat je de post van @Juancho meer als motiverend en uitdagend dan als hooghartig moet zien. Ik denk ook dat je uiteindelijk veel meer voldoening haalt uit iets wat je helemaal zelf bedenkt dan voort te borduren op iets wat een ander heeft bedacht.

Toen ik vroeger in Cubase aan het knutselen was, kwam op een gegeven moment Magix Music Maker op de markt. Opeens kon iedereen muziek maken. Kant en klare samples knippen en plakken. Ik verafschuwde het... 😅

Ik snap echter ook heel goed dat het een beginpunt kan zijn, maar ik denk dat de voldoening groter is naarmate de eigen inbreng groter is.

Overigens denk ik niet dat je grote artiesten altijd als voorbeeld moet nemen. De populairste tracks zijn namelijk lang niet altijd technisch, muzikaal of creatief de beste tracks. De luisteraar kijkt (luistert) namelijk niet naar hoe een track is gemaakt. Daarom doen covers met kant en klare samples het zo goed, terwijl de inbreng van de originele artiest van decennia geleden veel groter was. Nu knipt een producer een catchy stukje uit een 50 jaar oud nummer en verovert vervolgens de hitlijsten.

Het is niet mijn manier van muziek maken, maar mocht het wel je ding zijn, dan is dat natuurlijk prima. Maar probeer jezelf op een gegeven moment ook muzikaal uit te dagen. Die eigen melodieën komen immers niet vanzelf.

• franssie

franssie

Save the albatross

KlaasjeNL schreef op maandag 13 april 2026 @ 19:31:
[...]
<>Nu knipt een producer een catchy stukje uit een 50 jaar oud nummer en verovert vervolgens de hitlijsten.<>
Dit is overigens hoe ik via HipHop etc enorm veel oude jazz classics ontdekt heb. En soms ook geen samples maat wel nagezongen (Whoohaa van Busta bijvoorbeeld) maar soms ook wel (Remember Me > Marlena Shaw | Root Down Beastie Boys > Jimmy Smith)

Ik zou er een hele lijst van kunnen maken maar het motto "beter goed gejat dan slecht bedacht" gaat zeker op :P

• NLxAROSA
  • Niet online
@MeesterBas
Ongeacht de intentie van het geschrevene: wie bepaalt wat jouw passie/hobbie is? Jijzelf of iemand die je niet kent/vaag kent door de monitor heen?

@franssie
Kan tegenwoordig via Tracklib ook allemaal legaal zonder de traditionele rompslomp.

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Zelfde verhaal hier met house en soul. Waanzinnig veel goeie nummers gaan terug naar de soul van de sixties en seventies, gevolgd door disco uiteraard..

Ik vind het i.i.g. geweldig

• Arjan P
unezra schreef op maandag 13 april 2026 @ 13:24:
Kan zeker, in fact, ik heb gewoon een apparaat in huis dat vrij stabiel, klok (zowel MIDI als eurorack) kan genereren: Mijn Oxi One MKII

Alleen werkt dat niet als je (graduele) tempo changes wilt hebben zoals gebruikelijk in scores. Je zit dan volkomen vast aan een set tempo en dát is juist voor wat ik wil, niet ideaal.
@unezra Is het misschien een idee om je Dorico project te importeren in Cubase? Van hetzelfde softwarehuis, en in mijn ervaring is die klok zeer stabiel. Ik gebruik niet vaak temporamps maar de keren dat ik het deed was het zonder enig probleem en zeker geen stops of haperingen.

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 13:31

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

franssie schreef op maandag 13 april 2026 @ 19:58:
[...]

Dit is overigens hoe ik via HipHop etc enorm veel oude jazz classics ontdekt heb. En soms ook geen samples maat wel nagezongen (Whoohaa van Busta bijvoorbeeld) maar soms ook wel (Remember Me > Marlena Shaw | Root Down Beastie Boys > Jimmy Smith)

Ik zou er een hele lijst van kunnen maken maar het motto "beter goed gejat dan slecht bedacht" gaat zeker op :P
Bij mij precies hetzelfde. Wat mij verbaasde in mijn soul, funk, jazz-funk ontdekkingsreis vanuit de Hip-Hop, ondanks dat ik wist dat er flink in werd gesampled, is hoeveel er wel niet gesampled is. Bijna alles eigenlijk.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

• Juancho
@MeesterBas Tja als je niet eens leest dat ik je tips geef en wil helpen juist wel die stappen effectief te willen maken houdt het voorij heel snel op. Je vraagt feedback, dan geef ik je die maar je negeert alles prima, maar ergens wel herkenbaar dat beginnende producers in de stress als ze iets van (opbouwende en goedbedoelde) kritiek lezen over hun werkje. Herkenbaar, ik vond het in het begin ook niet fijn. Maar ik deed er wel wat mee. En dan maak je mooie stappen en zie en voel je waarom de meer experts het je aanbieden. Niet om mezelf op een voetstuk te plaatsen maar juist om beginners als jij te helpen.

Prima verder als jij je wilt focussen met muziek maken met kant en klare blokken zoals je nu doet. Ik ken je niet dus wie ben ik om te bepalen dat je dat niet mag doen. Ik denk nogmaals alleen dat je jezelf veel plezier en enthousiasme en ontwikkeling onthoudt met deze manier van werken. Maar nogmaals, doe vooral wat je wil doen.

[ Voor 17% gewijzigd door Juancho op 13-04-2026 21:11 ]

• MeesterBas
  • Niet online

MeesterBas

3 in de rij, kassa erbij

Juancho schreef op maandag 13 april 2026 @ 21:09:
@MeesterBas Tja als je niet eens leest dat ik je tips geef en wil helpen juist wel die stappen effectief te willen maken houdt het voorij heel snel op. Je vraagt feedback, dan geef ik je die maar je negeert alles prima, maar ergens wel herkenbaar dat beginnende producers in de stress als ze iets van (opbouwende en goedbedoelde) kritiek lezen over hun werkje. Herkenbaar, ik vond het in het begin ook niet fijn. Maar ik deed er wel wat mee. En dan maak je mooie stappen en zie en voel je waarom de meer experts het je aanbieden. Niet om mezelf op een voetstuk te plaatsen maar juist om beginners als jij te helpen.

Prima verder als jij je wilt focussen met muziek maken met kant en klare blokken zoals je nu doet. Ik ken je niet dus wie ben ik om te bepalen dat je dat niet mag doen. Ik denk nogmaals alleen dat je jezelf veel plezier en enthousiasme en ontwikkeling onthoudt met deze manier van werken. Maar nogmaals, doe vooral wat je wil doen.
Waar leid jij uit af dat ik je tips negeer? Dat kun jij niet vaststellen. Erg bijzonder dat je dat aanneemt, louter omdat ik aangeef OOK te oefenen met samples en ik kritiek op je heb? Eerder heb ik al geschreven dat ik je tips ter harte neem, net als andere tips die ik hier krijg. Daarvoor ben ik hier. En nee, wees gerust. Ik kan er totaal niet wakker van liggen als iemand mijn ‘werkje’ niks vindt. In dat stadium van mijn ontwikkeling ben ik nog lang niet. En daarnaast gaan mijn bezwaren daar ook helemaal niet over, zoals je immers hebt kunnen lezen.

Een goedbedoelde tip van mijn kant; als je graag wilt coachen, focus dan op ‘positive training’ (zoals ze dat in de luchtvaart noemen). Veroordeel niet, maar beoordeel en deel je bevindingen op een positieve manier. Zodanig, dat de rookie plezier houdt in de ‘training’ en niet bang is om fouten te maken en afgestraft te worden. In mijn optiek passen herhaaldelijke bewoordingen als ‘ik zou daar geen plezier uit halen’ en ‘ik geloof niks dat dat met tijd te maken heeft’ totaal niet bij. Te meer we hier met elkaar via een schermpje communiceren en een belangrijk deel van communicatie niet mogelijk is. Doe ermee wat je wilt ;)

• MeesterBas
  • Niet online

MeesterBas

3 in de rij, kassa erbij

KlaasjeNL schreef op maandag 13 april 2026 @ 19:31:
[...]

Ik denk dat je de post van @Juancho meer als motiverend en uitdagend dan als hooghartig moet zien. Ik denk ook dat je uiteindelijk veel meer voldoening haalt uit iets wat je helemaal zelf bedenkt dan voort te borduren op iets wat een ander heeft bedacht.

Toen ik vroeger in Cubase aan het knutselen was, kwam op een gegeven moment Magix Music Maker op de markt. Opeens kon iedereen muziek maken. Kant en klare samples knippen en plakken. Ik verafschuwde het... 😅

Ik snap echter ook heel goed dat het een beginpunt kan zijn, maar ik denk dat de voldoening groter is naarmate de eigen inbreng groter is.

Overigens denk ik niet dat je grote artiesten altijd als voorbeeld moet nemen. De populairste tracks zijn namelijk lang niet altijd technisch, muzikaal of creatief de beste tracks. De luisteraar kijkt (luistert) namelijk niet naar hoe een track is gemaakt. Daarom doen covers met kant en klare samples het zo goed, terwijl de inbreng van de originele artiest van decennia geleden veel groter was. Nu knipt een producer een catchy stukje uit een 50 jaar oud nummer en verovert vervolgens de hitlijsten.

Het is niet mijn manier van muziek maken, maar mocht het wel je ding zijn, dan is dat natuurlijk prima. Maar probeer jezelf op een gegeven moment ook muzikaal uit te dagen. Die eigen melodieën komen immers niet vanzelf.
Bedankt @KlaasjeNL! Ik ben het ook volledig met jou en Juancho eens dat de voldoening van eigen gemaakte muziek vele malen groter kan zijn, dan grotendeels samples (blijven) gebruiken. En de posts zijn zeker motiverend. Maar de kritiek die ik heb op Juancho moest mij van het hart, aangezien iedereen zich welkom moet voelen om zijn of haar muziek hier te delen. En bij feedback geven, hoort ook dat je elkaars berichten goed leest en voorzichtig bent met aannames.

Met ‘de melodieën komen vanzelf’ bedoelde ik dat ik nu in een andere verhouding mijn tijd besteed aan leren produceren, terwijl dat door anderen misschien als niet ideaal wordt gezien. Eén ding weet ik zeker; zeker bij mij zullen melodieën niet vanzelf komen. Ik zal daar veel tijd en aandacht aan moeten besteden. Maar dat is ook het leuke van deze tak van sport. Er valt veel te leren en te ontdekken.

Inderdaad, in bijvoorbeeld techno is een simpele groove al genoeg om de handjes in de lucht te krijgen. Als we het dan toch over Charlotte de Witte (of haar ghost-producers) hebben; ik vind haar/hun meeste tracks technisch niet van de buitencategorie. Weinig opbouw, variatie (zelfs voor techno) en melodie. Maar veel tracks zijn wel lekker catchy. Met een goede kick een simpele groove en veel terugkerende effecten. Maar toch luister ik graag naar veel van haar tracks.

• PdeBie
Schaamteloze re-post, maar deze is een beetje ondergesneeuwt in de discussies. Hoor graag jullie feedback O-)

[Soundcloud: ID - original mix by ATRIQ]

• Juancho
PdeBie schreef op maandag 13 april 2026 @ 22:23:
[...]

Schaamteloze re-post, maar deze is een beetje ondergesneeuwt in de discussies. Hoor graag jullie feedback O-)

Zal hem morgen even aanslingeren op mn monitor speakers.

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
@Juancho , @MeesterBas

ik stel voor dat jullie het uitpraten met een lekker kopje tee via DM, dan kunnen we het hier weer over muziek hebben (en over knopjes, lichtjes en CPU vretende VSTs)

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
@PdeBie

Goeie trance track zou ik zeggen (voor zover ik iets van trance ken) mix klinkt gebalanceerd. Enkel de kick is me te present. Op mijn set mist de kick ook wat laag, maar evengoed kan dit een artistieke keuze zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Yalopa op 13-04-2026 22:45 ]

• PdeBie
@Juancho graag! :)

@Yalopa Dank voor de feedback. Het mixen blijft toch lastig vind ik nog steeds. Heb de track op meerdere systemen geluisterd en daar was de kick prima in balans, maar toen ik hem vanmiddag in de auto op weg naar huis luisterde vond ik de kick inderdaad ook iets te aanwezig. Nu heb ik geen high-end audio systeem (meer) in mijn auto, dat hebben de meesten niet, maar zelfs op laag volume merkte ik al dat de kick net te dik aangezet was t.o.v. de rest.

• franssie

franssie

Save the albatross

@PdeBie die kick (heet dat zo) is wel erg droog en steeds hetzelfde.
Het is mijn genre niet, maar als het wat vager/natter en door het nummer wat variabeler zou kinken, wordt het nummer ook wat minder eentonig (wat mijn probleem meet veel EDM sowieso is - een tekort aan variatie wat ik in de oude acid wel zag)

• Juancho
PdeBie schreef op maandag 13 april 2026 @ 22:54:

@Yalopa Dank voor de feedback. Het mixen blijft toch lastig vind ik nog steeds. Heb de track op meerdere systemen geluisterd en daar was de kick prima in balans, maar toen ik hem vanmiddag in de auto op weg naar huis luisterde vond ik de kick inderdaad ook iets te aanwezig. Nu heb ik geen high-end audio systeem (meer) in mijn auto, dat hebben de meesten niet, maar zelfs op laag volume merkte ik al dat de kick net te dik aangezet was t.o.v. de rest.
Ik heb toevallig een Polestar 2 ontvangen vorig jaar augustus met daarin het nieuwe high end audio systeem van Bowers & Wilkens. By far het beste wat ik in een auto gehoord heb. Loep zuiver, helder en in balans. Ik gebruik dat systeem dan ook heel vaak voor een (tussentijdse) test. Net als op mn high end oortjes van Huawei. Als het op die 4 dingen (Hedds, Sennheiser koptelefoon, auto en (hardloop) oortjes goed klinkt geloof ik het wel. Dan zit het ook wel snor. Vergeet ook niet dat het anders is dan vroeger met bijv multiband equalizers in een audio systeem of de app van je oortjes. Dan kan je track zo vervormen, zowel positief als negatief, dat het allang geen eerlijk geluid meer is/kan zijn van je productie. Ook een SoundCloud haalt de kwaliteit aardig onderuit. Terwijl een radioshow als ASOT op Spotify weer helemaal kapot dubbel gevouwen wordt om het maar zo hard mogelijk te laten klinken. Moest ik eerder altijd aan wennen, een track vanuit de ASOT show die gevolgt werd door een track van mezelf. Wereld van verschil qua "dikheid" van de track. En ik maar teleurgesteld zijn in mezelf, waarom lukt het toch niet! Wist ik toen veel... 😆😂

Anyways, ik zal de track ook eens aanzetten in de Polestar als je denk dat de track naar labels gestuurd kan worden als promo.

[ Voor 3% gewijzigd door Juancho op 13-04-2026 23:05 ]

• franssie

franssie

Save the albatross

Ben nog steeds wat aan het spelen met garageband (apple) en de voor mij nieuwe Cubase - komt goed en inderdaad ik moet een keuze maken. Ik laat alle andere DAW's sowieso achter me.
Maar, vraagje - simpele manier om een sample achterstevoren te krijgen in een DAW? Flatbeat van Oizo had er dacht ik wel een paar inzitten. En zou dat wel op wat gitaar akkoorden willen toepassen.

• Juancho
Cubase weet ik niet, in FL is het je sample slepen in je project, dubbel klikken en reverse. Heel easy. Kan je mooie reversed reverbs mee maken. Bijv een piano, gitaar of leadsound die die er mooi in komt vliegen voor de eerste noot. Heb ik in mn laatste track ook met de viool gedaan.

• Arjan P
franssie schreef op maandag 13 april 2026 @ 23:38:
vraagje - simpele manier om een sample achterstevoren te krijgen in een DAW?
Cubase: In het hoofdscherm: selecteer de audioclip, ga naar menu 'Audio', selecteer 'Sample Editor', hier weer CTL+A (of wat je wil) en hier weer onder Audio > Processes > Reverse selecteren. Of je pakt direct de sample editor en opent daar de audio.

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
@PdeBie
Ik weet niet als je ook dj bent, maar als ik een house track wil beoordelen dan mix ik hem tussen 2 andere tracks door op m’n Pioneers. Als dat goed klinkt zonder dat ik abnormaal moet EQen of gain toevoegen dan ben ik happy.

Uiteraard de earbuds test ook :)

• Juancho
Yalopa schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 07:55:
@PdeBie
Ik weet niet als je ook dj bent, maar als ik een house track wil beoordelen dan mix ik hem tussen 2 andere tracks door op m’n Pioneers. Als dat goed klinkt zonder dat ik abnormaal moet EQen of gain toevoegen dan ben ik happy.

Uiteraard de earbuds test ook :)
Je zit dan natuurlijk nog wel altijd met de full master van die andere 2 vs jouw pre-master ;). Maar ik snap je idee uiteraard en het geeft zeker een idee. Moet je het natuurlijk niet op -6DB afspelen. Voor de mensen die zich afvragen waarom -6DB.... labels vragen dat vrijwel altijd als pre-master voor ze hem doorzetten. Dus als ik een nieuwe track aan het bouwen ben houd ik constant in de gaten of ik minimaal op -6DB zit, vaak eerder nog op -9DB.

• PdeBie
@Yalopa nee DJ'en is niet aan mij besteed. :)
Werk uiteraard wel met reference tracks.

• unezra

unezra

Arjan P schreef op maandag 13 april 2026 @ 20:15:
[...]
@unezra Is het misschien een idee om je Dorico project te importeren in Cubase? Van hetzelfde softwarehuis, en in mijn ervaring is die klok zeer stabiel. Ik gebruik niet vaak temporamps maar de keren dat ik het deed was het zonder enig probleem en zeker geen stops of haperingen.
Zou theoretisch een workaround kunnen zijn, maar het past niet bij hoe ik mijn workflow zie. Ik vind juist het werken in een score editor heel fijn en, hoewel het er dus nog niet van gekomen is omdat de techniek hapert, stel ik mezelf voor dat ik juist aan de score, wat visuele clues heb over wat er gebeurt en gaat gebeuren en daar op in kan spelen.

Dat is een beetje het lastige nu. Het blijven workarounds. Maar wie weet helpt een dedicated audio interface voor Dorico. Die heb ik en stel dat ik eens een losse wil aanschaffen, is dat ook de wereld niet. Het zou dan letterlijk gaan om de simpelste audio interface met ASIO drivers, enkel en alleen daar voor. Dat is tientjeswerk. Misschien €100. Niet heel spannend verder.

MIDI clock blijft wel een probleem, maar daarvoor zou ik toch nog eens kunnen testen met de FMidiClock plugin.

• unezra

unezra

KlaasjeNL schreef op maandag 13 april 2026 @ 19:18:
[...]
Voor de echte liefhebber weinig bijzonders: een Arturia Microfreak, een Korg Nu:Tekt NTS-1 MKII (destijds gekocht als aanvulling op de Microfreak voor reverb en delay en een Sonicware Liven Mega synthesis voor de Sega Mega Drive sound. Allemaal compacte synths die makkelijk in passen in de ruimte die ik heb.
De Microfreak (en Minifreak) heb ik wel eens naar zitten kijken. Leuk spul!
NTS-1 en Sonicware Liven Mega synthesis ken ik niet, maar zien er super tof uit! Leuk klein compact spul!

Hier is het ook niet allemaal super fancy.
* Korg Monologue
* Behringer DeepMind12
* Waldorff Streichfett
* Yamaha MODX-7
* Roland RD-2000 (met officiële EX firmware)
* Yamaha PSR-600 (heb ik sinds mijn 14e ongeveer, oud beestje)

En natuurlijk mijn big, fat, honkin' eurorack synth. Maar van al het spul, is dat eigenlijk het enige dat *echt* fancy is. (En zelfs daar heb ik de nodige budget modules in zitten. Kast is groot, custom, maar ook budget, gebouwd door een van de goedkopere casebuilders, Case From Lake.)
[...]
Van EastWest gebruik ik enkel Hollywood Choir, maar ik kan niet echt wennen aan de Opus Engine. Moet me daar toch eens beter in verdiepen. Ik gebruik nu vooral plugins van Spitfire in Kontakt.
EastWest is leuk spul. Alleen wat tricky in gebruik tenzij je van expression maps zoals BabylonWaves gebruik maakt. Met die expression maps (voor alle grote DAW's verkrijgbaar), heb je opeens één relatief simpele manier van toegang tot de belangrijkste expressions. De Opus Engine is idd een beetje een vreemd ding, weet ook niet of ik nu dezelfde keuze zou maken of toch voor Native Instruments zou gaan, of Spitfire Audio.
[...]
Bedoel je niet de Novation 61SL?
Euh, ja, op de eoa manier haal ik Arturia en Novation wel eens door elkaar. :-)
De 61SL is een fijn ding. Wel jammer dat er al eeuwen geen firmware updates meer voor worden uitgebracht (én geen nieuwe 61SL), maar in the end, zoals 'ie nu is, is het een prima ding voor wat het is waar ik echt maar 10% van gebruik. (Er zit een volledige multitrack sequencer in bijvoorbeeld die ik niet echt gebruik.)
Fantom 8X is inderdaad een tof apparaat, vooral als je ook live optreedt, maar ik hoor altijd dat gewogen toetsen minder geschikt zijn voor synth, strings en eigenlijk alles wat geen piano is.
Yep. Is.
Paar jaar geleden begonnen met een Roland FP-30 omdat mijn *echte* piano voor een volledige overhaul ging (en daarna liep de hobby volledig uit de hand), 1,5 jaar geleden ofzo de FP-30 verkocht en de RD-2000 aangeschaft omdat die een stuk meer mogelijkheden heeft en een nét wat beter klavier. De Yamaha MODX-7 is voor mij juist de spirituele opvolger van de PSR-600, maar dan wel een +++ versie want er schijnt dus een super vette, customizeable, FM synthesizer in te zitten. Tegelijkertijd weet ik niet of ik niet ooit ga voor de Roland Fantom 7 EX én een Fantom 8 EX. Puur en alleen vanwege het verschil in klavier. Tegelijkertijd, voor wat ik er mee doe, is het meer dan "een beetje overkill". :-)
Zelf vorig jaar een upgrade gedaan van een Arturia Keylab Essential naar een Keylab MK3 omdat de toetsen van de Essential wel erg sponzig waren. De MK3 werkt voor mij prima, maar ik gebruik nauwelijks alle functies. Eigenlijk alleen de transporttoetsen, soms de faders en knoppen in Analog Lab en heel sporadisch het pitch- en mod-wheel. Sinds ik een aparte fader controller (AMC3+Touch) heb eigenlijk helemaal niet meer. Ik denk dat zo'n Faderport voor mij dan ook wel wat overkill is, hoewel het wel weer mooi op het bureau staat. 😅 Daarom ook al enige tijd een Yamaha CC1 bij Thomann in mijn winkelmandje. 😅
Dat snap ik, met die toetsen. Onder andere daarom heb ik ooit mijn StudioLogic 88SL weggedaan. Fatar klavier (logisch, want Fatar = StudioLogic) en ik vind het zompig spelen. Roland PHA-series klavieren vind ik veel fijner spelen.

De Faderport is een fijn ding, maar ik denk wel dat er inmiddels goede alternatieven zijn. Zeker in die prijsklasse. Er is zinvolle concurrentie. Vind het wel enorm prettig, zo'n ding met gemotoriseerde faders.
De Icon V1-M en soortgelijken bijvoorbeeld. Wil eigenlijk ook ooit zoiets voor mijn eurorack setup. (Is er wel overigens, zelfs in eurorack formaat, alleen €€€ en nog niet heel diep onderzocht.)
[...]
Precies dat. Daarom staan de synths er nu ook voornamelijk als versiering en ben ik niet van plan om er op korte termijn meer aan te schaffen. Vooral ook omdat ik nu toch meer met orkestrale dan elektronische muziek bezig ben.
Ik wil juist toe werken naar een fusie van orkestraal met synth. Dat is het ultieme doel.
Alleen nog geen flauw idee *hoe*. Iedere keer als ik denk een richting gevonden te hebben, of een oplossing, loop ik weer ergens anders vast. In the end heb ik nu een setup die complexer is dan ik zou willen en waarbij vereenvoudiging nog niet goed is gelukt. (Deels wel, al wat hardware vervangen die juist gaat om vereenvoudiging van de setup, zoals nieuwe IO modules voor mijn eurorack systeem *zonder* volume control, gewoon direct line-level out naar mijn audio interface. Volume regel ik daar en in mijn DAW. Idealiter komt er ooit een audio interface die ik via mijn DAW aan stuur zodat ik nog maar 1 punt voor volume control heb. Maar dat is ooit.)
Daarom nu ook alles vol op de DAW, want een heel orkest gaat sowieso niet op zolder passen. :+ En dan inderdaad vooral focus op een enkele VST, tenzij daar niet in zit wat ik nodig heb, maar niet meer lukraak kopen om te kopen of omdat er een aanbieding is. Ik denk dat iedereen die net begint in dezelfde valkuilen trapt om na een moment van bezinning op de rem te trappen en echt muziek te maken ipv meer software en gear te blijven kopen.
Yep.
Guilty!

En tegelijkertijd realiseer ik me ook meer en meer, dat het onderzoeken en kopen van spul, deel van de hobby of zelfs een hobby an-sich is. :-) Maar in the end wil ik ook weer toe naar een situatie van muziek maken, niet alleen van endless nieuwe gear kopen en verkopen om telkens nieuwe problemen op te lossen en te veroorzaken. Ad infinitum.

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
@Juancho

True, als het echt om spullen gaat die door labels uitgebracht worden, maar voor velen is dat niet het geval.

Dan nog kan je masteren zodat je demo beter klinkt, de niet gemasterd versie heb je ook voor als het echt nodig is.

• Juancho
Yalopa schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:00:
@Juancho

True, als het echt om spullen gaat die door labels uitgebracht worden, maar voor velen is dat niet het geval.

Dan nog kan je masteren zodat je demo beter klinkt, de niet gemasterd versie heb je ook voor als het echt nodig is.
Zeker hoor, mijn pre-master haal ik zelf ook altijd nog door Ozone en tweak daar nog wat dingen zodat ook de pre-master zo goed mogelijk klinkt. Als het dan naar de professionele masteraar gaat haal ik die zaken natuurlijk van mijn master. Voor geen release tracks kan je natuurlijk altijd het volume weer richting 0 zetten met bijv. een limiter.

Maar niets is zo irritant als een project die af is terug moeten zetten naar -6db omdat je het alsnog wilt uitbrengen. Vandaar dat ik altijd, echt altijd, mijn projecten rond de -6 a -9 houdt. Geen enkele uitgezonderd.

[ Voor 5% gewijzigd door Juancho op 14-04-2026 11:05 ]

• NLxAROSA
  • Niet online
unezra schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:11:
[...] Maar in the end wil ik ook weer toe naar een situatie van muziek maken, niet alleen van endless nieuwe gear kopen en verkopen om telkens nieuwe problemen op te lossen en te veroorzaken. Ad infinitum.
De aanpak van @CornermanNL van een pagina terug vind ik een goede: Pak een selectie uit je voorraad en maak daar muziek mee.

Werkt in de DAW ook trouwens: template maken met selectie van sounds en plugings, daar een paar tracks mee maken, dan je template aanpassen. En steeds maar 1 ding tegelijk aanpassen, dan hou je makkelijker consistentie over tracks heen en het kost minder tjid.

Het meta-proces hierachter is dat je de selectie van je sounds/instrumenten/plugins/hardware timeboxt ipv dat iedere track steeds weer helemaal opnieuw te doen (is nl. niet te doen qua tijd met bakken aan hardware of plugins en terabytes aan samples). Zie ik terugkomen in meerdere workshops/masterclasses. Is in principe gewoon hard inplannen van je beschikbare tijd. Kan soms zo simpel zijn als: ik ga vandaag sounds selecteren, rest van de week tracks mee maken. I.p.v. heel de week honderd keer door je bibliotheek heen te gaan op zoek naar de perfecte combo.
Juancho schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:04:
[...]
Maar niets is zo irritant als een project die af is terug moeten zetten naar -6db omdat je het alsnog wilt uitbrengen.
Zou op zich niet veel werk moeten zijn als je dat met je masterfader (dus na ALLES) doet (afmixen op -6db is dan hetzelfde als afmixen op -3db en daarna ALLES 3db omlaag), maar los daarvan hou ik het ook altijd op hetzelfde niveau. Ook vanwege consistentie over tracks heen, gainstaging, etc. Alles wordt makkelijker als je de niveaus precies weet en gelijk houdt.

[ Voor 19% gewijzigd door NLxAROSA op 14-04-2026 11:17 ]

• MeesterBas
  • Niet online

MeesterBas

3 in de rij, kassa erbij

PdeBie schreef op maandag 13 april 2026 @ 22:23:
[...]

Lekkere track met een fijne lead op 3m40s. De kick is zelfs op mijn HD600 wat stevig (voor trance). En de lead zou van mijn nog wel 1 of 2 db luider mogen, zodat 'ie iets meer loskomt van de andere mids.

• unezra

unezra

NLxAROSA schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:06:
[...]
De aanpak van @CornermanNL van een pagina terug vind ik een goede: Pak een selectie uit je voorraad en maak daar muziek mee.
Yep. In de eurorack scene zijn "3 module challenges" een leuk fenomeen.
In mijn orkestrale template heb ik ook een redelijk vaste set instrumenten zitten. (Uit mijn hoofd een stuk of 10, maar het gaat hard als je alleen al 3 soorten strijkers, 3 soorten blazers en 2 soorten percussie hebt.)

Maar dat principe moet ik ook eens gaan toepassen in mijn eurorack spul. Ik heb nu een setup die 8 simultane voices aan kan (8 stereo outputs) en kan met de Oxi One, 8 mono of poly tracks aansturen. Mijn Ferrofish audio interface is nu dedicated voor 8 eurorack stereo pairs geconfigureerd.
Werkt in de DAW ook trouwens: template maken met selectie van sounds en plugings, daar een paar tracks mee maken, dan je template aanpassen. En steeds maar 1 ding tegelijk aanpassen, dan hou je makkelijker consistentie over tracks heen en het kost minder tjid.
Yep. Zo is mijn "The Manor" template tot stand gekomen en dat werkte best goed.
Die template ben ik relatief productief mee geweest en het is nog altijd de template waar ik mee verder wil.

Effectief is 1 van mijn gedachten, aan die template "eurorack" als instrument toe te voegen en de rest te laten. Andere gedachte is juist met een beperkte set instrumenten, meer eurorack/sequencer-style te doen, maar idd, dan niet te overdoen met meteen 16+ instrumenten, maar misschien 4.
Het meta-proces hierachter is dat je de selectie van je sounds/instrumenten/plugins/hardware timeboxt ipv dat iedere track steeds weer helemaal opnieuw te doen (is nl. niet te doen qua tijd met bakken aan hardware of plugins en terabytes aan samples). Zie ik terugkomen in meerdere workshops/masterclasses. Is in principe gewoon hard inplannen van je beschikbare tijd. Kan soms zo simpel zijn als: ik ga vandaag sounds selecteren, rest van de week tracks mee maken. I.p.v. heel de week honderd keer door je bibliotheek heen te gaan op zoek naar de perfecte combo.
Yep. Restricties maken productief.

Merk het ook met vrij spelen/jammen. Als ik achter mijn piano (digitaal of analoog) ga zitten, of mijn accordeon pak, is er instant muziek. Als ik een goede voice heb gebouwd met eurorack, eigenlijk ook. Maar zodra ik ga sleutelen, nieuwe voice bouwen, voice aanpassen, nieuwe instrumenten zoeken, nieuwe presets zoeken, gaat er heel veel tijd vooral daar in zitten.
[...]
Zou op zich niet veel werk moeten zijn als je dat met je masterfader (dus na ALLES) doet (afmixen op -6db is dan hetzelfde als afmixen op -3db en daarna ALLES 3db omlaag), maar los daarvan hou ik het ook altijd op hetzelfde niveau. Ook vanwege consistentie over tracks heen, gainstaging, etc. Alles wordt makkelijker als je de niveaus precies weet en gelijk houdt.
Ja. Hier zit de uitdaging vooral in eurorack weer.
Mijn VST's zijn allemaal redelijk fixed qua mix, de dynamiek breng ik oldskool aan, met mijn score editor.
Alleen eurorack kan wat wispelturig zijn. De ene voice is helaas de andere niet. Nu pas ik dat nog met de hand aan. Maar ik zou eigenlijk moeten kijken of het niet mogelijk is, bidirectioneel MIDI te doen van/naar mijn VST en mijn audio interfaces (Arturia 16Rig en een Ferrofish Pulse16 ADAT expander, 32 mono inputs in totaal.) Als dat niet kan, op termijn kijken of er hardware is waarmee dat *wel* kan. Ooit. :-)

• KlaasjeNL
unezra schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:11:
Ik wil juist toe werken naar een fusie van orkestraal met synth. Dat is het ultieme doel.
Alleen nog geen flauw idee *hoe*. Iedere keer als ik denk een richting gevonden te hebben, of een oplossing, loop ik weer ergens anders vast. In the end heb ik nu een setup die complexer is dan ik zou willen en waarbij vereenvoudiging nog niet goed is gelukt. (Deels wel, al wat hardware vervangen die juist gaat om vereenvoudiging van de setup, zoals nieuwe IO modules voor mijn eurorack systeem *zonder* volume control, gewoon direct line-level out naar mijn audio interface. Volume regel ik daar en in mijn DAW. Idealiter komt er ooit een audio interface die ik via mijn DAW aan stuur zodat ik nog maar 1 punt voor volume control heb. Maar dat is ooit.)
Het idee van een fusie is wel heel tof en heeft ook mijn interesse, zeker als fan van Hans Zimmer. Ik denk echter dat ik persoonlijk dan om het gemak de voorkeur aan soft synths geef. De kenner en de kritische luisteraar zullen mogelijk het verschil horen, al zal dat in een mix met andere instrumenten al veel lastiger worden. Dus om dan hardware synths te gebruiken zou meer iets moeten zijn waar ik zelf wild van word dan dat ik het voor de potentiële luisteraar doe. Een beetje als een horlogeverzamelaar die voor een automaat kiest, terwijl quartz veel nauwkeuriger, goedkoper en onderhoudsvrij is.
PdeBie schreef op maandag 13 april 2026 @ 22:54:

Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar ik heb wel eens van producers gehoord dat ze als alternatief voor terugluisteren in de auto hun mix terugluisteren op bijvoorbeeld een JBL Boombox. Zelf overigens geen ervaring mee.

[ Voor 21% gewijzigd door KlaasjeNL op 14-04-2026 11:49 ]

• unezra

unezra

KlaasjeNL schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:43:
[...]
Het idee van een fusie is wel heel tof en heeft ook mijn interesse, zeker als fan van Hans Zimmer. Ik denk echter dat ik persoonlijk dan om het gemak de voorkeur aan soft synths geef. De kenner en de kritische luisteraar zullen mogelijk het verschil horen, al zal dat in een mix met andere instrumenten al veel lastiger worden. Dus om dan hardware synths te gebruiken zou meer iets moeten zijn waar ik zelf wild van word dan dat ik het voor de potentiële luisteraar doe. Een beetje als een horlogeverzamelaar die voor een automaat kiest, terwijl quartz veel nauwkeuriger, goedkoper en onderhoudsvrij is.
Yep en als een softsynth voor Hans Zimmer goed genoeg is (hij gebruikt, naar ik begrepen heb, voor een groot deel de U-He Zebra / Dark Zebra HZ, een softsynth van €99,- die gewoon iedereen kan kopen), is dat zeker voor mortal users als wij goed genoeg. :)

Denk ook dat je het verschil lang niet altijd hoort. Zeker niet als je kijkt naar moderne virtual-analog synths, die in gevallen, ook weinig meer zijn dan een VST in een doosje met wat knoppen. Zelfs eurorack modules zijn in veel gevallen, weinig meer dan firmware met wat IO hardware er omheen.

Absoluut snap ik de charme van olkskool hardware synths, zowel qua eigen gebruik als qua artiesten die ze gebruiken. Kijk naar bijvoorbeeld Kebu, die doodleuk op tour gaat met wat is het, 30 stuks hardware in zijn busje en JMJ-achtige liveshows geeft. (Maar dan in aanzienlijk kleinere venues.)

Ik vind het lastig.
Heb een absoluut totale fascinatie voor hardwaresynts en eurorack is gewoon super vet om lekker mee te spelen, maar het is ook super onpraktisch. Geen presets. Hardware die soms een geheel eigen wil heeft. Softsynths zijn in de praktijk veel handiger.

Pagina: 1 ... 36 37 Laatste

Let op:
Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies. Daarvoor hebben we Beeld en geluid koopadvies